האייל ששאל - דצמבר 2011 3412
מדור החידות של ''האייל הקורא'' בהופעה נדירה

ותיקי האייל זוכרים שפעם היה פה מדור חידות. הוא ניזון משאלות ששלחו קוראים. הזרם הידלדל, וכך גם המדור. אבל הנה למרות הכל התכנסו שלוש חידות אמיצות ובאו לשובב את נפשנו.

לדור שלא ידע את יוסף, נזכיר את הכללים. אתם הקוראים מוזמנים לדון כאן בשאלות, להעלות ניחושים או כיוונים או הצעות, ובאופן כללי לסער מוחות. מותר ורצוי גם לחפש מידע באינטרנט ובכל מקום אחר. מחברי החידות מצידם לא יאשרו ולא יכחישו כיוונים חלקיים, אלא רק פתרונות מלאים.

את החידה הראשונה שלח צפריר כהן:
  • הראשון קשור לאל אסייתי. השני היה קשור לאל אסייתי, אך זנח אותו מזמן.
    השלישי נוצר בהקשר להתרחשות היסטורית גדולה. בהמשך היא גרמה לשינוי הרביעי, או אולי דווקא ליצירתו.
    החמישי מסתובב. השישי מסתובב במקומות שונים לחלוטין. הוא גם אחראי להפסקת השימוש בזוג המטבעות המסוכנים.

    מה משותף לכולם? מה משותף לשני, הרביעי והשישי?


החידה השנייה, מאת יובל נוב:
  • איזה מאכל מפורסם שואב את שמו, בעקיפין ועל־פי האגדה, מקריאת השתוממות נוכח פלא־טבע מרשים?


למדור החידות יש עורך ותיק, והחידה השלישית היא משלו:
  • הרופא נתן לפציינט החָדֵרתי הפניה קל"ב. שלוש מילותיו של הרופא הן הגדרת תשבץ היגיון, שפתרונה אקטואלי.



אז אם גם בדעתכם עולה חידה נחמדה, אך שלא קל לפותרה במנועי חיפוש, העורך מחכה - שלחו אותה למערכת!
קישורים
צפריר כהן
יובל נוב
עורך הטריוויה
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "טריוויה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  החידה השניה • הגר • 2 תגובות בפתיל
  תשובה לשאלה השנייה • יואב
  זיוה? • רוסלן סמירנוף
  באשר לשלישית • מוזס • 5 תגובות בפתיל
  האל האסייתי • צפריר כהן • 100 תגובות בפתיל
  החידה השניה • יובל נוב • 37 תגובות בפתיל
  חידה 1 • גנחובה • 9 תגובות בפתיל
  טוב, נמאס לי • אחד מהפריפריה • 17 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • ירדן ניר-בוכבינדר • 25 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • ירדן ניר-בוכבינדר • 35 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • ירדן ניר-בוכבינדר • 12 תגובות בפתיל
  ובא שלום • ירדן ניר-בוכבינדר • 51 תגובות בפתיל
  מי אני • רון בן-יעקב • 7 תגובות בפתיל
  עוד הגדרה • ירדן ניר-בוכבינדר • 9 תגובות בפתיל
  זה אולי קל יותר • ירדן ניר-בוכבינדר • 11 תגובות בפתיל
  עוד משהו קל (?) • צפריר כהן • 9 תגובות בפתיל
  ועוד משהו • צפריר כהן • 10 תגובות בפתיל
  אביב הגיע, פסח תם • צפריר כהן • 80 תגובות בפתיל
  אנא, חסיד נבון, חסיד ראשון! • ירדן ניר-בוכבינדר • 9 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • ירדן ניר-בוכבינדר • 9 תגובות בפתיל
  ממשה עד משה • צפריר כהן • 20 תגובות בפתיל
  חג יפה כל כך • צפריר כהן • 55 תגובות בפתיל
  שאינו יודע לשאול • צפריר כהן • 22 תגובות בפתיל
  מצא את המשותף • אריק • 18 תגובות בפתיל
  איך זה קרה? • רון בן-יעקב • 16 תגובות בפתיל
  אף על פי כן - נחיה גם נחיה • קוזמו • 2 תגובות בפתיל
  עיוות מכוון • אריק • 104 תגובות בפתיל
  חידונת • אח של אייל • 16 תגובות בפתיל
  חידה שאינה בענייני טריוויה (לשם שינוי) • אמ • 4 תגובות בפתיל
  מן המגירה • עורך הטריוויה • 30 תגובות בפתיל
  שושנה, שושנה • ירדן ניר-בוכבינדר • 18 תגובות בפתיל
  חידה לכבוד ה-‏4 ביולי • רון בן-יעקב • 24 תגובות בפתיל
  עוד חידה לילות קיץ? • רון בן-יעקב • 23 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • אריק • 20 תגובות בפתיל
  חידה בהשראת עִנְיְנֵי דְּיוֹמָא • רון בן-יעקב • 13 תגובות בפתיל
  עוד חידה הסטורית (קרובים ורחוקים) • רון בן-יעקב • 7 תגובות בפתיל
  אחת קטנה • אריק • 71 תגובות בפתיל
  זוגיים • צפריר כהן • 4 תגובות בפתיל
  משהו שניתקלתי בו רק לאחרונה • easy • 11 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • ירדן ניר-בוכבינדר • 2 תגובות בפתיל
  כפל לשון • רון בן-יעקב • 17 תגובות בפתיל
699508
איזו תולעת נוטה להיעדר מתוכניות הזמר העברי, ובאשמת מי?
  ללא כותרת • ירדן ניר-בוכבינדר
  פתרון • ירדן ניר-בוכבינדר
763862
שלוש חידות בקיאות בזמר העברי -

אחת קלה:
איזו מילה נגמזה בהלחנה של "מסביב למדורה"?

אחת בינונית (לזכר רב"י הי"ד):
איזו ציפור הוחלפה במהלך תרגום שיר ידוע לעברית?

אחת שמאד אופתע אם תפתרו:
איזו דמות משונמכת בהפרש של שורה אחת?
(רמז: מהשירים שהיו נפוצים בתנועות הנוער)
763863
את התשובה לשאלה הראשונה אני חושב שמצאתי ע"י השוואת הטקסט המקורי של אלתרמן לטקסט של הביצוע המושר. יש אכן הבדל של מילה אחת (שלא אכתוב אותה כאן, כדי לא לקלקל למי שיכול להסתדר בלי גוגל).
764011
מקשה נכבד - או רמזים, או פתרון.
764043
לא נכבד. יקר.
;)

את החידה הראשונה פתרת. מי שאוזנו‏1 רגישה לענייני משקל, יכול להבחין בחריקה הקלה בביצוע שנגרמת מהשמטת ההברה.

רמז לשניה:
השיר נכתב במקור באידיש.

פתרון השלישית:
"עמדה לבדה צוענית יפהפיה.
עמדה לבדה צוענית יפה."

1רמז לחידה של ירדן
יש לי! 764051
תודה. הפתרון לחידה השנייה זה מקדונלד קשישא שהפך לדוד משה? חוץ מזה שההחלפה היא לא של ציפור ושהתרגום הוא לא מאידיש, נראה לי שפגעתי בול.
יש לי! 764053
זו בקשה לרמז נוסף?
יש לי! 764102
אין צורך, מה ששוקי כתב הספיק לי בשביל לגלות את התשובה.
דונובן 764061
השיר באידיש נכתב ע"י אהרון צייטלין?
דונובן 764063
כן. כשכתבתי את הרמז, הערכתי שזה יספיק לך.
דונובן 764064
אז לפתור או לתת עוד רמז ממש טוב?
דונובן 764066
בגלל שאני סקרן לגבי ה''ממש טוב'', אז רמז
דונובן 764069
קשור לג'ון באאז.
דונובן 764109
והפתרון המלא הוא?
דונובן 764114
ברשותו של מחבר החידות הקשה המקשה?
דונובן 764117
לא צריך רשות. מי שפותר בוחר בעצמו אם לכתוב את הפתרון או להסתפק ברמז שמעיד על פתירה (אפילו כשאינו הראשון). תתכבד.
דונובן 764130
אני מרשה לעצמי להדחק לפודיום מפני שהנושא קרוב לליבי. יש כאן ד"ש מתור הזהב האידישאי של העיר היהודית הגדולה בעולם. מדובר בשיר המחאה האידישאי דונה דונה שמוכר לנו בעברית בתרגום ובביצוע של נחמה הנדל.
במקור "דאנא דאנא דון" נכתב ע"י אהרון צייטלין והולחן ע"י שלום סקונדה למחזמר האידי 'אסתרק'ה'. בתור הזהב האידישאי של ניו יורק, היומון הסוציאליסטי באידיש היה הרביעי בתפוצתו בעיר ותנועת הפועלים האידישאית הבונד היתה דומיננטית בתרבות העיר שכללה סרטים, מחזות ותזמורות ג'אז באידיש.
השיר הוא שיר מחאה המשווה בין גורלם של העגל (קאלבאל באידיש) המובל לשחיטה והסנונית (שוואלבל) העפה לחופשי. שלום סקונדה תרגם את השיר לאנגלית השומרת על השורש הגרמני ממנו שם הציפור (swallow).
במסורת דור לדור יביע אומר, הזמרת ג'ון באאז עם הסופראן הדרמטי שלה (אז) העבירה את השיר ממחאת השמאל הבונדיסטי על גורל העם היהודי, לנוער הפרחים של שנות ה-‏60 המוחה על המלחמה בוייטנאם.
כאשר תרבות שנות ה-‏60 הגיעה לישראל, תרגמה את זה יפה נחמה הנדל מלהקת הנח"ל, אלא שהציפור הפכה מסנונית לעפרוני בהתאמה מלאה למעוף המתרונן של ציפור השיר אל החופש.
דונובן 764133
במדור הטריוויה של איתי הרמן במוסף "7 ימים" של ידיעות אחרונות הופיעה היום השאלה מי כתב את השיר. מזה תקופה אני חושד שהנקניק גונב ממני בלי לתת קרדיט.
דונובן 764141
אגב תיכון צייטלין ברח' צייטלין בת''א קרויים ע''ש הלל צייטלין, אביו של אהרון צייטלין, מחבר שיר העגל.
764072
לחידתך השניה. האם זהו ליבו של יוסי שכאב?
764084
אם התכוונת לתוכי, אז זה לא הכיוון.
שוקי שמאל כבר פתר. אפשר לגשת לויקיפדיה עם המידע שהוא כתב, ולקבל את התשובה באופן די טריוויאלי.
764092
התכוונתי ליוסי בנאי שאמר ליגאל בשן שיבוא מחר כי יש לו ציפור (כאב) בלב. תודה על ההבהרה.
  ללא כותרת • ירדן ניר-בוכבינדר • 4 תגובות בפתיל
  לא חידה אלא בקשת עזרה • שוטה הכפר הגלובלי • 11 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • ירדן ניר-בוכבינדר • 31 תגובות בפתיל
  עכשיו תורי • הפונז • 3 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • ירדן ניר-בוכבינדר • 3 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • ירדן ניר-בוכבינדר • 10 תגובות בפתיל
  ננסה • אריק • 12 תגובות בפתיל
  ננסה גם • יוסי • 14 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • ירדן ניר-בוכבינדר • 5 תגובות בפתיל
  מי זוכר? • אנטילופה • 2 תגובות בפתיל
  הבירה מצהירה על האפקט הפסיכו-אקטיבי שלה (5) • ירדן ניר-בוכבינדר • 19 תגובות בפתיל
  עוד נסיון • צפריר כהן • 35 תגובות בפתיל
  עוד דוגמא לחוק האפונימים של סטיגלר • רון בן-יעקב • 9 תגובות בפתיל
  עברנו את הבחירות • צפריר כהן • 18 תגובות בפתיל
  הגדרה מתחכמת • ירדן ניר-בוכבינדר • 10 תגובות בפתיל
  איזוטריקה היסטורית • רון בן-יעקב • 33 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • ירדן ניר-בוכבינדר • 11 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • ירדן ניר-בוכבינדר
  ללא כותרת • צפריר כהן • 3 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • easy • 2 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • רון בן-יעקב • 4 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • אריק • 5 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • יובל נוב
  ללא כותרת • אריק
711933
אני אפרט קצת יותר. בהגדרות קלאסיות, הפתרון צריך להיות מושג שעומד בפני עצמו. נגיד, "שמענו תלוש קנייה באיכות של כוח גברא מנפץ מעל העמק" הוא הגדרה (שבניתי זה עתה, בכוח) ל"שובר בטבעון" (שהוא צירוף מילים שזה עתה הנפצתי באקראי לצורך הדיון). זו הגדרה מכוערת להחריד; הבעיה שלה מתחילה בזה שאין דבר כזה "שובר בטבעון", גם אם אפשר לשלב את צירוף המילים הזה במשפט טבעי.

כלל שני מקובל (בהגדרות קלאסיות) הוא שאחד מחלקי ההגדרה הוא רמז "ישר" למושג שהוא הפתרון, והחלק השני הוא רמז עקום, או רמז דרך משחק מילים. נניח, בהגדרה שלי ל"קוורטט", "(רק) ארבע" הוא הרמז הישר, ו"הגיע הזמן למתקפה. שואל חייל הוויטקונג" הוא הרמז העקום. הרמז הישר היה יכול להיות הגדרה בתשבץ רגיל לאותו פתרון. רצוי שהוא יהיה קצת מעורפל או כללי מדי, כדי שתתקשה לפתור אותו בלי להתייחס לחלק העקום, אבל הוא צריך להיות יותר מסתם אסוציאציה.

(קל לראות שאם הגדרה שוברת את הכלל הראשון (שהפתרון יהיה מושג העומד בפני עצמו) היא לא יכולה לציית לכלל השני, ובגלל זה בכלל הבאתי את הכלל הראשון.)

מכאן, אריק, אני חושב שבהגדרה שלך יש פגם קטן ביחס לכלל השני: "אמנים ברנסאנס" הוא הרמז הישר, אבל הוא לא יכול להיות הגדרה, אפילו מעורפלת, ל"טריפטיכון". הייתי משפץ אותו כך: "מה עשו אמנים ברנסאנס? לקחו סמים בבית הספר". "מה עשו אמנים ברנסאנס" הוא שאלה ש"טריפטיכון" הוא תשובה אפשרית לה.

זה עדיין משאיר פגם אתסטי קטן, פער האיות בין "-טיכון" ל"תיכון". הטריק בתשבצאות העברית להתגבר עליו הוא "מה עשו אמנים ברנסאנס? אומרים שלקחו סמים בבית הספר". זה טריק כל כך נפוץ שהוא הפך למכני (כולל הגיוון עם "שמענו ש-"), ולכן מנג'ס, ועדיין לטעמי הוא נחוץ אסתטית.

הרבה הגדרות שוברות את הכלל השני. לפעמים יש לזה הצדקה אמנותית, לפעמים פחות. אני מכיר רק הגדרה אחת שהיתה לה הצדקה אמנותית לשבור את הכלל הראשון, והיא מהפתניאון של התשבצאות העברית, שאפילו הגיעה פעם לפרסומת בטלוויזיה: "למה לקחת פרה למסע בחלל?" (חמש ארבע. אני זוכר במעורפל ובספק שזכויות היוצרים ליגאל שילון).
  ללא כותרת • שוטה הכפר הגלובלי • 2 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • אריק • 3 תגובות בפתיל
712723
כהסתייגות או הבהרה לכלל הראשון, לפעמים יש הגדרות למושג שאינו קיים, אבל אפשר לדמיין אותו, או לפחות הוא משחק מילים, שאמור להיות מוצלח מספיק, על מושג קיים. לפחות אצל יורם הרועה מוסיפים בסוגריים "מחידושי המחבר".

נאו לט מי גט איט טו יו אין אינגליש:

Gordon and Mark have to move, so they say, the *very* smart entertainment apparatus (mihidushey hamehaber; 7, 2).
  ללא כותרת • רון בן-יעקב
  דג מלוח אדום • שוטה הכפר הגלובלי • 2 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • ירדן ניר-בוכבינדר
762041
טור בעיתון שנכתב על-ידי GPT, אולי. (4, 8, מחידושי המחבר).
762042
שב בפינה, רובוט?
762062
(זו אמורה להיות הצעת פתרון, או הוכחת פתרון שאינה מגלה?)
762063
רמז להצעת פתרון, כדי לאפשר למי שעוד לא לחשוב גם.
762067
אז כן (-:
762065
חוכמת שלמה, למשל (4, 7)
762066
(-:
762091
בארור שפתרתי תוך 10 שניות, אבל לטובת כל הטפשים מסביב אולי מישהו יואיל בטובו לתת את הפתרון?
762098
פינה מלאכותית (או הפינה המלאכותית).
762110
אם יותר לי: מאכזב (פסלתי את הפתרון הזה מחמת חוסר ענייין ציבורי או משהו דומה).
764845
צודק. אנסה לשפר את מעמדי אצלך בעזרת חידוש מחבר אחר: כלב גרמני ללא בעלים (4, 5, 4)
764856
אם זה מה שאני חושב שזה (קשור לאון שריג?) אז זה גם קצת מאכזב.
764858
כן. קהל קשה.
764859
עם הרמז של איזי פתרתי, דוקא נחמד :)
רועה יורה 764872
הניחוש שלי ''רואה ואינו נראה'', אבל לא מבין למה.
רועה יורה 764873
כי הוא רואה בעין.
רועה יורה 764875
אבל סוג כזה של ראיה מצריך, להבנתי, שמיעה (למרות שמהתחלה זה היה הניחוש היחיד שלי).
רועה יורה 764877
אם אתה מתכוון שההגדרה דורשת איזו מילת ''שמיעה'' אז לא, כי ''רואה ואינו נראה'' לא נרמז בהגדרה ולא מופיע בפתרון. הוא רק נמצא ברקע ונותן להגדרה את ההצדקה האמנותית, במידה יש לה כזו.
רועה יורה 764878
מן הסתם יכולתי להגדיר ''נשמע כמו כלב גרמני ללא בעלים, לאחר שתיית נוזל צבעוני'', עם פתרון אל''ף-אל''ף, אבל לטעמי זה הרבה פחות יפה.
רועה יורה 764881
פחות יפה וגם קל מדי.
רועה יורה 764887
רק אחרי שפתרתי שמתי לב לכך שאני עצמי (בגלגולי הקודם) הפתרון.
764910
נורית אכלה התפוח,
הפרח זרקה בלי היסוס,
אפילו לא הציעה
לרעות לה ת'סוס

(אני ושטקליס down by the schoolyard )

___

הגרמני היה לא רע (גיליתי שאני הרבה יותר סלחן אם אני פותר מיד והחידה לא מבזבזת את זמני מבלי שתהיה שווה את זה).
ואם כבר לטת הכלבים אאוט, קבל אחת קלה ונאה:

עליו מתאבלת עזית
764912
את זה אפילו אני פתרתי בצ'יק. חביב.
764916
אכן חביב, אבל קל מדי.
764917
אה, אכן חביב ועכשיו עליתי על זה, כשהיינו ילדים היו בדיחות נפוצות בכיוון.
764929
אני לא סנוב - יפה ולא קל מדי.
764932
יא פולניה, כאילו שבחיים לא פורגנת
:)
764861
אם זה קשור לאון שריג אין לי סיכוי, כי מטעמי גיל היתה לי רק הכרות שטחית מאד איתו, ומלבד ד''ר קתרוס והמשקה הסגול אני לא זוכר כלום. זה לא מנע ממני להיות ''דנידין'' בהודעות הראשונות שלי באייל, כינוי שגררתי לכאן ממקום אחר בו הוא ממש התבקש.
764862
על פי עדותך, יש לך מספיק ידע כדי לפתור בעצמך.
764863
אחרי הרמז הזה, אפילו אני הצלחתי לפתור.
764866
שיט. אם אפילו עלה התאנה של חוסר ידע לא עוזר לי נשארת רק הטיפשות. יפה לעשות לי את זה?
764868
אה, פתרתי! טיפש תקראו לחברים שלכם!
764945
אני רואה או הרועה שלך, ומוסיף עליו חידה ששאלתי במקום אחר:

איזו גבינה אפשר להכין מהחלב של שביל החלב? (ש) (7)
__________
החידה נראית לי קשה, כך שאני מצרף כבר כאן רמז משמעותי (קריאת הרמז אסורה על הקשה ובני משפחתו):

תינווי היגולותימ לע ובשיח
אופס 764964
מספר האותיות הוא 6, לא 7. אני חוזר: 6.
765048
ובכן, שביל החלב נברא ע''י האלה הרה כלומר הגבינה תהיה מוצר אלה ובעברית מוצרלה.

מלכתחילה זאת חידה די מעפנית, אבל אחרי שהתברר לי שבכלל ההגיה של הגבינה זאת היא בחולם אין לי אלא להתנצל על כל העסק.
765055
דוקא מוצלח לדעתי.
לגבי מוצרלה - כולם אומרים בשורוקף תהיה ההגיה הנכונה אשר תהיה.
ושאלה מאד דומה, אם כבר - איך הוגים שמפו בעברית? עם חולם או שורוק?
765063
מפה לשם
משם לפה
אין כמו טקסטיל שמפו!

(פרסומת ברדיו בילדותי, והרדיו קובע)
765065
יפה!
זו גם הגרסה שלי, אבל להפתעתי שמעתי לאחרונה קולות אחרים.
(אני מבין שבאנגלית זה אחרת, אבל אחרי כל כך הרבה שנים להגייה הישראלית יש עצמאות משל עצמה, כמו שיעידו כל האנברקסים למיניהם).
765071
על פי האקדמיה: שמפו בשורוק (בעמוד שמציג בכלל את המונח העברי, "תחפיף").
765085
בקישור מופיעה המילה האנגלית (שברור שהיא בשורוק, אחרת בכלל לא היתה שאלה). אני שואל על המילה בעברית, למשל בשמפו [ויקיפדיה].
765087
אני רואה בשורה האחרונה בקישור גם את המילה כתובה בעברית, בשורוק.
765091
עכשיו גם אני רואה.
אני עדיין עם מה שכתוב שם, בויקיפודיה.
765263
אני לא בטוח שהאקדמיה צודקת כאן, אפילו אם רוצים נאמנות למקור. היום אומרים באנגלית U, אבל אם אני מבין נכון את מקורותי, המילה שאולה מהינדית, ושם היא נגמרת ב-O ארוך; האיות עם שני O באנגלית רומז, אני חושב, שעד שלב מסוים גם באנגלית אמרו את זה עם O ארוך.
765289
מעניין, בחיים לא הייתי מנחש שהמקור הוא הינדית.

אני מתפלא שבדיון הזה עדיין לא עלתה ההגייה של "אינטרקום". ובאותו עניין - אני עוקב נכון, ורוב הציבור תיקן את ההגייה השורוקית של "סלקום" להגייה חולמית?
765291
מעולם לא שמעתי סלקום או אינטרקום בהגייה שורוקית.

לעומת זאת, נדמה לי שכבר הזכרנו פעם את ה''סודוקו'' עם ההחלפה הישראלית בין שורוק וחולם.
765295
וגם ''קוראסאווה'' עם שתי הפרעות תנועה, ועוד מפי סנובים.
765294
אף פעם לא שמתי לב ל"אינטרקום", יפה! יכול להיות שזה בהשפעת "אינטרפוץ"?
אף פעם לא שמתי לב להגיה של "סלקום" בשורוק.
765298
די, נו, גם אתה וגם שכ"ג לא זוכרים סלקום בשורוק? אבל אני לא הוזה, והנה הוכחה מישראבלוג (באדיבות ארכיון האינטרנט): "סלקום (פעם שמעתי בטלויזיה את המנכ"ל דאז - יעקב פרי, מבטא אותו כמו כולם - עם שורוק)."

אתם גם לא זוכרים את הכינוי "סלכלום" (מתחרז עם השורוק), במחאה על איכות הקליטה הזוועתית בתחילת ימי החברה, בשנות התשעים?
765300
מאמין, אבל זה חמק מאוזניי.

אתה שמת לב שכמעט כל הסטודנטים העבריים אומרים אוניברסיטה בחולם בהברה הראשונה? לא שמתי לב עד ששמעתי סטודנטית מהחוג לבלשנות מציינת את זה‏1, ומאז אני שומע את זה אפילו אצלי בבית.

1 אבל מהזווית ההפוכה לשלי: היא השתתפה עם חברותיה בחווית התדהמה בקורס ניקוד, כשהן גילו שמנקדים את זה בשורוק.
765309
ואללה! לא שמתי לב, ובבדיקה עכשיו ביוטיוב של ארבעה או חמישה דוברים (צעירים) שונים, אצל כולם ה-ו' באוניברסיטה חלומה.

(אני זוכר נכון, ואתה פעם תיקנת אותי על הדרך שאני הוגה את המילה "אבסולוטי"?)
765319
(לא זוכר. אם מדובר על התנועה בסמ"ך, יש לי הרגשה שאני הוגה אותה בשווא. אם אני צודק, ואם רבים הוגים אותה בשווא, אני יכול להרחיב קצת את ההיפותזה שלי מתגובה 765276.)
765320
לא, זה היה האל''ף, שהגיתי אותה יותר סגולה מאשר פתוחה. ההקשר היה ''שמיעה אבסולוטית''. אבל בלי קשר - תרחיב.
765321
אני עדיין לא זוכר את האפיזודה. על מה להרחיב?
765322
האפיזודה היתה אחרי הרצאה שלי איפשהו (גוגל?) שנכחת בה, ושהזכרתי בה שמיעה אבסולוטית.

ובעניין ההרחבה, אתה כתבת פה: "אם אני צודק, ואם רבים הוגים אותה בשווא, אני יכול להרחיב קצת את ההיפותזה שלי מתגובה 765276."
765323
זה אותו משקל כמו בהיפותזה (ארבע הברות, שלישית מוטעמת), רק שההיפותזה המקורית עסקה בתנועה שבמקור היא a או e (או שווא), וכאן יש לנו o.
765349
את "סלכלום" אני מכיר, סלקוּם לא, ומה שאני לא מכיר לא קיים. זהו.
765078
סתם אסוציאציה פרועה: בילדותי היתה אבקת כביסה בשם קוויק שהפרסומת ברדיו אמרה עליה "קויק - לכביסה לא תזיק" ואני חשבתי שזאת מחמאה קטנה מאד, כלומר הייתי מצפה שהיא תועיל ולא תסתפק באי גרימת נזק.
עיקר שכחתי 765079
הם ביטאו את זה kVik.
765086
I beg to differ - כמשתמש תדיר במכונת כביסה, כביסה אמנם מורידה לכלוך מבגדים, אבל מעבר לזה אין כביסה ש"מועילה" לבגד, כביסה פוגעת באיכות הבגד, השאלה היא עד כמה.
כביסה שלא מזיקה לבגד זו כבר דרגה גבוהה ולא שכיחה.
765090
זה ברור, וזה היה ברור לי אפילו כששמעתי את הפרסומת ברדיו (בסביבות גיל 6) ובכל זאת לא הייתי מקבל לעבודה את הקופירייטר שהמציא את זה.
765264
בילדותך הציבור היה מוכן לקלוט מסרים מורכבים ואמיתות קשות. היו אפילו פוליטיקאים שהיו מסוגלים להבטיח לציבור דם, עמל, יזע ודמעות, ולהישאר פופולריים. היום, איפה.
765285
מסרים מורכבים עם עלילה! כאן יש המון דוגמאות לפרסומות מהימים ההם, חלקן הקדימו את זמני ואת חלקן אני עדיין זוכר.
765296
לכדה את עיני המודעה, טקסט בלבד, ''ח.נ. ביאליק מעשן דובק''. מי היה מאמין שביאליק הוא חלוץ הפרזנטורים בארצנו. (בטח הוא אפילו לא קיבל על זה כסף. מעניין עם הנחת סלב.)
765299
מוזר. לפי ויקיפדיה, דובק נוסדה לאחר מותו של ביאליק.
765301
באמת מוזר, כי באוסף העיתונות של הספרייה הלאומית אני רואה פרסומות לדובק החל מ-‏1932. מה, יכול להיות שבוויקיפדיה כתוב משהו שגוי?
765262
כמעט כולם בישראל אומרים בשורוק, אבל נדמה לי שעוד יותר כמעט כולם אומרים עם סגול בצד''י, שגם פוגע בחידה של שכ''ג. אבל אני מצטרף, גם לדעתי זה מוצלח.
765270
לגבי הצד"י:
א. אני מופתע מהסגול שלך, זה לא מה שאני מכיר סביבי.
ב. כשאני מנסה לומר מוצרלה בסגול, ואז בקמץ, שתי ההגיות נשמעות יותר דומות זו לזו מאשר ההבדל הגדול בין שורוק לחולם בהברב הראשונה. גם זה הפתיע אותי, כי ההבדל בין דג בקמץ או בסגול הוא עצום.
אולי בגלל שה-צ' במוצרלה הוא הברה אמצעית פחות מודגשת ולכן פחות נשמעת? היא די עובדת אפילו כשאני מנסה עם שווא ב-צ'.

אולי ללשונאי האתר יש הסבר לתופעה?
765276
ב. אני מסכים. אני אני שומע נכון, זו התנועה שנקראת שווא (פונטיקה) [ויקיפדיה] (להבדיל מהניקוד שווא), שמרוב שהיא קצרה היא לא מחויבת ל-A או ל-E. היא התנועה הכי נפוצה באנגלית, אבל בעברית אני חושב שהיא נדירה. אין לי הסבר למה "מוצרלה" זכתה, אבל יש לי היפותזה (לא מאוד מרשימה): זה מה שקורה למילים שאולות בארבע הברות וטעם על השלישית, כשהתנועה לפני הטעם במקור היא A או E. זה לפי רק דוגמה אחת נוספת, "סינדרלה" (קרובת משפחה שלי בהיותה ילדה קטנה אמרה את הדל"ת בתנועת A מאוד ברורה, מה שאולי מצביע שהמבוגרים לא אומרים את זה בתנועה ברורה). אגב, גם בהגייה האנגלית של שתי המילים זה שווא.
765277
אה, נדמה לי שגם ''קתדרלה'', ושם זה מאוד שונה מבאנגלית.
765283
א. גמני. מעולם לא שמעתי את זה מבוטא כך.
724190
(דוגמה לתת-ז'אנר של הגדרות ששוברות את הכלל השני)

שובי לנחל, הוא מרווה (לא רק הודים) (4)
  ללא כותרת • הפונז • 6 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • יובל נוב
  ללא כותרת • ירדן ניר-בוכבינדר
764254
תרומתי לחידון השבועי:
משחה להגנה מפגעי המדבר התימני (3, 4).
764258
(ובשינוי האות האחרונה, זה משהו למרוח על סוג של לחם תימני!)
764262
יפה!
  ללא כותרת • ירדן ניר-בוכבינדר • 5 תגובות בפתיל
763848
המשולש החגיגי (ארבע שלוש כתיב מלא) נמצא, על פי השמועה, בבעל קונספציה (שלוש שלוש).
763860
אתה מתדרדר. שלא תגמור כמו מוטי בננה (או גרוע מזה, כמו שכ''ג).
763867
הקונספציה היא מבית הלל?
763874
לא עד כמה שאני מבין, יכול מאוד להיות שאני מפספס את כוונתך. לפי כוונתי, אם כבר היא מביתן אהרן.
763879
זה כי חשבתי על פיתרון שגוי. משהו בסגנון ''צלצל שמע'' ו''בית הלל''.
763894
את בעל קונספציה אני מכיר גם כדמות מקוצצת מספר ילדים מפורסם משנות השבעים.
763898
מה שעניתי לשוקי.
764168
הגדרה לא מוצלחת במיוחד, אבל: אלי(ס) זעירא.
764216
4 אותיות?
764239
יכול להיות שיש גם משהו כזה, אבל זה בסך הכל היה הפתרון של תגובה 763894.
764166
למי שמתעניין חרף הגמיזה של הקשה, ''אוזן המן'' ו''ראש אמ''ן''.
764167
יפה.
764260
כשקראתי בפעם הראשונה את החידה קראתי "בעל קונספירציה" מה שיצר את ההגדרה ל"בעל קונספירציה בטלפון" (3,3).
(כן, זה קל מדי, אני יודע)
  ללא כותרת • ירדן ניר-בוכבינדר • 6 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • רון בן-יעקב
  נסיון • רון בן-יעקב • 75 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • ירדן ניר-בוכבינדר • 7 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • ירדן ניר-בוכבינדר • 4 תגובות בפתיל
  כי הים גדול, והוא הכל יכול • ירדן ניר-בוכבינדר • 3 תגובות בפתיל
  לא חידת הגיון • שוטה הכפר הגלובלי • 34 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • ירדן ניר-בוכבינדר • 6 תגובות בפתיל
  כפתור ופרח • אריק • 24 תגובות בפתיל
  החתול במתח • ab • 6 תגובות בפתיל
  אחת קלה • ירדן ניר-בוכבינדר • 9 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • ירדן ניר-בוכבינדר • 4 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • ירדן ניר-בוכבינדר • 27 תגובות בפתיל
  מברוכ לניר-בוכבינדר ג'וניור! • יובל נוב • 58 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • ברקת • 6 תגובות בפתיל
  בלי גוגל! • אריק • 11 תגובות בפתיל
  מה הקשר? • צפריר כהן
  מה הקשר? • kozmo5449@gmail.com
  מה הקשר? • צפריר כהן
  מה הקשר? • kozmo5449@gmail.com
  מה הקשר? • צפריר כהן
מה הקשר? 740939
זה לא חייב להיות דווקא הסבא של צ’רצ’יל. זה מתאים אפילו יותר למפורסם יותר שקדם לו.

(למה דווקא הסבא של צ’רצ’יל? בין השאר כי הוא בן זמנו של פיליפ מוריס. אבל זה לא קשור ישירות לחידה)
מה הקשר? 744612
בקיצור: ג’ו קאמל ואיש המארלבורו, שפרסמו סיגריות.
מה הקשר? 744702
יפה!
מה המשותף? 745005
בלי גוגל, מה המשותף לשלושת הדברים הבאים?

- חיל האוויר האמריקאי במלחמת העולם השנייה
- הקולות שחסידות מפיקות מגרונן
- הפירמידה שבה נקבר תות ענח' אמון
מה המשותף? 745006
אני די בטוח שתות ענח’ אמון לא נקבר בפירמידה ואני לא זוכר שהחסידה שבורת הכנף שקיבלה מחסה בפינת החי של הקיבוץ השמיעה קולות מגרונה. הייתכן ששלושת הדברים לא באמת קיימים?
מה המשותף? 745007
נראה שאתה צודק, אבל חיל האוויר כמובן השתתף במלחמה. אחרי בדיקה, אולי יובל רומז לכך שהוא היה אז חלק מהצבא ונקרא "חילות האוויר של צבא ארצות הברית", ורק ב-‏1947 אורגן כגוף נפרד בשם "חיל האוויר של ארצות הברית".
מה המשותף? 745008
זה היה זריז! כן, זה הפתרון שהתכוונתי אליו.

חיל האוויר של ארצות הברית (כך הייתי צריך לכתוב, ולא "האמריקאי") הוקם רשמית רק אחרי מלחה"ע השנייה, חסידות לא מפיקות קולות מגרונן, ותות ענח' אמון לא נקבר בפירמידה.
מה המשותף? 745037
שכחת את פרס נובל לכלכלה ואת הארנק של ביבי
(מי שימצא את השני - ראוי לראשון)
קבלן מושחת 745120
מיהו הקבלן תאב הבצע של שמו יש רחוב מפורסם באירופה?
קבלן מושחת 745129
המוטו שלו הפך ב-‏1999, במקרה (או אולי לא במקרה?), למקושר שוב לשם שלו!
קבלן מושחת 745130
אז אולי אני יכול לציין (גם בהתחשב בתאריך) שהוא עבד אצל מריה אם יעקב וצאצאו הוא יעקב. אבל אני לא ארחיב על כך הפעם.
קבלן מושחת 745139
מה היה המוטו שלו בשנת 1999 ?
קבלן מושחת 745143
המוטו שלו לא השתנה, שהרי הוא מת לפני כמה מאות שנים, אבל ב-‏1999 המוטו הזה קיבל טוויסט קולנועי.

(אגב, זו חידה קלה יותר משנדמה. אין הרבה רחובות באירופה שהם מפורסמים גם בקרב ישראלים. אבל נחמד ללמוד על הברון.)
קבלן מושחת 745144
1. חשבתי שאירופה זאת רוזולוציה רחבה לחידה כזאת. יש על שמו רחובות גם בארה"ב.

2. הכרתי את הברון מזכרונותיו של צ'רצ'יל על מלחמת העולם השנייה בפרק 17 'הבליץ':

'קבוצת הבנייינים הממשלתיים סביב וייטהול נפגעה שוב ושוב. דאונינג סטריט מורכב בתים רעועים בני מאתים-וחמישים שנה,שנבנו בניה קלה על ידי אותו קבלן תאב-בצע שעל שמו קרוי הרחוב'
קבלן מושחת 745145
גם 2001 יכול להשתלב בחידה העתידית בנסיבות הבנייה הקלה-אסון אולמי ורסאי [ויקיפדיה]
קבלן מושחת 746562
די מעצבן שבסופו של דבר אתם לא מפרסמים את התשובות... מי היה הקבלן? מה המוטו? מי רצח את ארלוזורוב? מה הטוויסט הקולנועי?
קבלן מושחת 746563
קיבלת תשובה: דאונינג סטריט מורכב בתים רעועים בני מאתים-וחמישים שנה,שנבנו בניה קלה על ידי אותו קבלן תאב-בצע שעל שמו קרוי הרחוב. (ג’ורג’ דאונינג).

ירדן (ואני בעקבותיו) ענה תשובה שגויה: רחוב בונד. ג’יימס בונד אמור להיות צאצא של תומס בונד, שעל שמו הרחוב, וזה גם מקור שמו של הסרט The world is not enough.
עדות אופי 745468
פיזיקאי נודע שהעיד במשפט לטובת רוצח ראש הממשלה
עדות אופי 746046
ראש הממשלה הנרצח: הרוזן קרל פון שטירגק,ראש ממשלת אוסטריה
רוצח ראש הממשלה: פרידריך וולפגנג אדלר
עד אופי לרוצח ראש הממשלה: אלברט איינשטיין
עדות אופי 746057
יפה!

(עבורי, לפחות, חידות הטריוויה של האייל הם חוויה מענוות למדי)
746494
<טריוויה>
מה משותף לרפסודיה בוהמית, Life on Mars ו Hey Jude?
746497
איך אומרים באיטלקית "לאט לאט"?
746524
צריך תשובה יותר מדויקת.
Piano Piano 746525
אם הבנתי נכון מקרתני, בואי ופרדי מרקורי ניגנו את השירים שלהם באולפן ההקלטה על אותו פסנתר.
Piano Piano 746536
נכון! (לא בואי אלא ריק וויקמן מנגן קלידים ב Life on Mars). שלשתם (ורבים נוספים) הלכו לאולפני טריידנט בלונדון כדי לנגן על הבקשטיין משנת 18981

__________
1 על פי מקורות שונים כנראה שרפסודיה בוהמית דווקא לא (להיטים מוקדמים יותר של קווין כן), אבל Your song של אלטון ג'ון, Perfect Day של לו ריד ולהיטים נצחיים נוספים בהם הפסנתר בולט כן. יש לפסנתר הכוכב הזה אפילו פלייליסט בספוטיפיי
Piano Piano 746598
זה לא מפתיע. אמנם שלושתם היו בוגרים של בתי ספר לאמנות, אבל מקארתני ומרקיורי היו מוזיקאים ונגנים מקצועיים, דייויד בואי התעניין יותר באופנה ועיצוב. כאשר בואי נפטר לפני כמה שנים, התפלאתי כמה שירים ממש טובים הוא יצר.
כאשר חיפשתי את התשובה, ראיתי שקן סקוט טכנאי הקול של Hey Jude באולפני טריידנט, היה המפיק של Life on Mars באולפני RCA.
Piano Piano 746547
הענין הוא - ורציתי לכתוב זאת עוד לפני אריק - שהמנהג של להקות מפורסמות להקליט באותם אולפנים מצטיינים נראה כמנהג נפוץ מאד. ולכן, כנראה שפרט הטריוויה הנ''ל הרבה פחות יוצא דופן ומעניין ממה שנשמע בפעם הראשונה שקוראים אותו.
או בקיצור - זה כנראה קורה כל הזמן.
Piano Piano 746549
לפסנתר הזה היה צליל מיוחד במינו. פסנתר מהמאה ה 19 שכיכב בשירי רוק.
Piano Piano 746560
כבודו במקומו מונח.
אבל אם כיכב במאה שירי רוק מפורסמים, המשותף לשלושה מהם שבחרת כבר נשמע די טריוויאלי.
לצורך הענין, אם הייתי שואל על שלושה שירים אחרים והתשובה היתה שמנגנים בהם על גיטרת גיבסון לס פול, היא בטח היתה מאכזבת אותך.
Piano Piano 746595
1. אלו שירי רוק שמלווים בפסנתר, לא כל כך סטנדרטי כמו שירי רוק שמלווים בגיטרה. לא בחרתי אלטון ג'ון.
2. הצליל של הפסנתר המסויים הזה (היה צריך להקיש עליו בכח) היה מיוחד והוא נותן להם גוון (הכי בולט ב Perfect day).
3. פסנתר מהמאה ה 19 שמככב בשירי רוק.
שאלת תם 747192
מי יודע מדוע ולמה, לובשת הזברה פ'יזמה?
שאלת תם 747193
מי שרואה סרטים תיעודיים של ערוץ נשיונל ג’אוגרפיק?
שאלת תם 747194
אני לא חושב שצוותי הצילום של הערוץ הגיעו למאה שערים.
שאלת תם 747233
הכינוי 'זברה' בשאלה למה לובשת הזברה פיג'מה? [ויקיפדיה] היא בהקשר של הלבוש ה'מסורתי' ‏1 - הוא 'כתונת הפסים' של חסידות תולדות אהרון [ויקיפדיה] המכונים גם בכינוי 'זברות'.

---------------
1 במקור היה הבגד של נכבדי הערבים באימפריה העות'מאנית וכונה גם קאפטאן.
בשנת 1720 היהודים האשכנזים גורשו מירושלים עקב חובות. האשכנזים שבחרו בכל זאת להשאר בירושלים,הסתפרדו או קיימו את מצוות האשכנזים בסתר מעל 100 שנים בירושלים.

'מערכת הלבוש של נכבדי הערבים, כשל רבים מתושבי אימפריה העות'מאנית, כללה את הדגם המקורי של מעיל הקאפטאן - מעיל פסים, בהיר בדרך כלל, וארוך. הקפטאן נקרא בערבית: قُفْطَان (קֻפְטַאן), בטורקית: kaftan, ובפרסית, שהיא כנראה מקור השם: خفتان (ח'פתאן). שמו ביידיש, כשגור בפי אנשי היישוב הישן האשכנזים, היה געלע קאפטן.' - מתוך ויקיפדיה.

עם השנים כותונת הפסים יצאה מהמודה אצל הערבים,הספרדים והמסתפרדים בעקבותיהם.

מאחר וחסידות תולדות אהרון עלו לארץ ישראל רק בתחילת שנות ה-‏20 של המאה הקודמת,תמוהה מאוד דבקותם במודה ערבית שלא נס לחו.
שאלת תם 747235
בהחלט מרתק.
נראה לי שהלבוש הזה ממלא את מטרותיו שהן - להבדיל באופן ברור את החסידים מחצרות אחרות (או, רחמנא ליצלן, מסתם אנשים) תוך כדי שליחת מסר ברור לסביבה שלאיש בתוך הלבוש ההדור הזה אין שום כוונה לעסוק בעבודת כפיים.
שאלת תם 747333
יתכן והם בתפקיד יוסף וכתונות הפסים המתנשא על פני יתר אחיו החרדים לדבר האל.

'אנשי הזברות' שייכים לקבוצת ה'ירושלמים', ובסלנג החרדי הם מכונים 'צ'למרס' וזאת כלעג על כך שהם בולעים הברות ומשבשים את המילה 'ירושלמערעס' ומכונים על ידי חלק מהחרדים כבטלנים או פרזיטים, לאור הסתמכותם הכלכלית על חסידות סאטמר.‏1

בנימין בראון ‏2, מתאר את ה'ירושלמי', כיהודי הישן(בעיני החרדים) של היהודי הישן (בעיני הישראלים), מה מעורר אצלו את המחשבה, 'שמה כל חברה זקוקה ליהודי כזה כחלק מן הצורך שלה להגדרה עצמית על דרך השלילה'.

הם עצמם מתגאים בזה שהם היהודים הישנים ו'רואים בעצמם שומרי גחלת המסורת הארצישראלית השורשית,שלא נתקלקלה על ידי ההגירה והחילון'

חסידות תולדות אהרון הם היחידים שנותרו נאמנים לכתונות הפסים מכל הקבוצות הירושלמיות.

אגב,השמרנות בצבעי הסינר והמטפחת אצל הנשים נפרמה עם הזמן ממטפחת וסינר שחורים בלבד לכל צבע שתחפוץ האישה חוץ מהצבע האדום.

----------
1 בנימין בראון,מדריך לחברה חרדית.הירושלמים והחוגים הקיצוניים.
2 נתמכים ע"י חסידות סטאמר מארה"ב ושוללים השענות/תמיכה כספית מהמדינה.
בעיה ממשפחת הבעיות שנראות בלתי פתירות 750128
אני כמעט בטוח שזה כבר נדון פעם באייל, אבל לא מצאתי.

מדובר בחידה הזאת (מתורגמת מ 100_prisoners_problem [Wikipedia] ע"י גוגל, עם שלושה תיקונים שלי שמקטינים קצת את ההתלהבות שהבעתי במקום אחר בקשר למצב התרגום הממוכן‏1):

"מנהל בית סוהר מציע ל-‏100 אסירים הנידונים למוות, הממוספרים מ-‏1 עד 100, הזדמנות אחרונה. חדר מכיל ארון עם 100 מגירות. ה̶ב̶מ̶א̶י̶ המנהל שם באקראי מספר של אסיר אחד בכל מגירה סגורה. האסירים נכנסים לחדר, בזה אחר זה. כל אסיר רשאי לפתוח ולהסתכל לתוך 50 מגירות בכל סדר. המגירות נסגרות שוב לאחר מכן. אם במהלך החיפוש הזה כל אסיר מוצא את המספר שלו באחת המגירות, כל האסירים מקבלים חנינה. אם ר̶ק̶ לפחות אסיר אחד לא מוצא את המספר שלו, כל האסירים מתים. לפני שהאסיר הראשון נכנס לחדר, האסירים ע̶ש̶ו̶י̶י̶ם̶ יכולים לדון באסטרטגיה - אך אינם יכולים לתקשר ברגע שהאסיר הראשון נכנס להסתכל במגירות. מהי האסטרטגיה הטובה ביותר של האסירים?"

(אגב, לא ברור לי בשביל מה לאפשר לאסירים לתכנן את האסטרטגיה, מספיק שכולם יהיו גאונים - אלא אם קיימת אסטרטגיה אטרנטיבית שנותנת אותה תוצאה ועליהם לתאם באיזו אסטרטגיה לבחור).
____________
1- הבעיה הראשונה שמוצפת כאן ("במאי")לא שייכת לכך שהתרגום הוא לעברית אלא לעניינים קשים של התייחסות להקשר: בד"כ director הוא אכן במאי, אבל כאן הוא לא. גם השלישית - "may" שתורגם ל"עשויים" - נובע מקושי דומה. הבעיה השניה נגרמת בגלל שגם באנגלית ("if just one prisoner does not find...") הניסוח אינו אופטימלי, אבל באנגלית הוא קביל, כלומר אפשר לצפות שדוברי אנגלית יפרשו אותו נכון, ואחרי התרגום ממש לא.
בעיה ממשפחת הבעיות שנראות בלתי פתירות 750132
גם אני חושב שנדון. לפני 3-4 שנים בערך, כי אני זוכר בן כמה בערך היה הבן שלי כשסיפרתי לו על זה.
בעיה ממשפחת הבעיות שנראות בלתי פתירות 750138
(בתקווה שזה לא יותר מידי ספוילר, כל פונקציה חד חד ערכית ועל ממספר האסיר למספר המגירה היא ''אסטרטגיה אלטרנטיבית'')
בעיה ממשפחת הבעיות שנראות בלתי פתירות 750141
אתה בטוח שמספר האסיר יהיה בלולאה בכל פונקציה כזאת שתבחר? אני מתקשה לראות זאת (אבל בהחלט סביר שהבעיה נעוצה בראיה שלי). מכל מקום, בהעדר תכנון מוקדם כל אסיר סופר-רציונלי יבין שהאסטרטגיה היחידה שיש לה סיכוי להבחר ע"י כל חבריו היא זאת שמתוארת בפתרון, כך שההערה שלי בתוקף).
בעיה ממשפחת הבעיות שנראות בלתי פתירות 750142
חידה מצוייינת, וגם לדעתי שמעתי עליה באייל לראשונה (מישהו קישור למאמר על "שבע חידות שבטוח תחשוב ששמעת לא נכון" או משהו דומה).

לתזה שלך, אגב, יש שם: Focal_point_(game_theory) [Wikipedia].
בעיה ממשפחת הבעיות שנראות בלתי פתירות 750143
ברור, זה הרי סתם מורפיזם של הבעיה, הוא מתייחס לזה באיזה שהוא שלב...
תחשוב שלאסירים אין מספרים מ-‏1 עד 100 אלא ת"ז (או שם פרטי ושם משפחה יחודיים, או תאריכי לידה..) והמגירות לא ממסופרות אלא מסודרות בשורות (א-י) ועמודות (1-10)... אחרי הכל, אם מנהל בית הכלא חכם כמו האסירים הוא יסדר את המגירות מראש ככה שפונקציית היחידה תוביל למעגל אחד גדול.
בעיה ממשפחת הבעיות שנראות בלתי פתירות 750150
גם אני חושב שהתשובה לשאלה שלך היא שלילית.
בעיה ממשפחת הבעיות שנראות בלתי פתירות 750149
אני זוכר גרסה שונה במעט (במהלך מותר אחד כמדומני) שבה *באמת יש פתרון* שיחלץ את האסירים.
נדמה לי שבגרסה הזאת הקריטריון רך יותר (ולכן אני פחות אוהב את החידה כך). פחות כיף לענות על חידה שבה התשובה לשאלה "מצא אסטרטגיה מיטבית" היא "מצאתי אסטרטגיה שתצליח ב-‏0.765 אחוז מהמקרים והיא הכי נפלאה", ויותר כיף לענות על חידה שבה הצלת את האסירים.
בעיה ממשפחת הבעיות שנראות בלתי פתירות 750158
לא מדובר באיזה שיפור זניח, אלא ב-‏2 אסטרטגיות שנשמעות (לי) על-פניו כשקולות לחלוטין, ועם זאת באחת יש להם הסתברות אפסית להצליח (2 בחזקת מינוס 100), ובשניה יש להם הסתברות של 3\2 להצליח. זו חידה מוצלחת מאד לטעמי (אבל בסוף זה לא יותר מעניין של טעם).
בעיה ממשפחת הבעיות שנראות בלתי פתירות 750159
החידה הזאת מזכירה לי להיות קצת פחות זחוח כשאני מתווכח על שיטות פלא להעלאת הסיכוי בהגרלות הלוטו/טוטו.
בעיה ממשפחת הבעיות שנראות בלתי פתירות 750164
נראה שקשה להתקדם מכאן בלי לדון בפרטי הפתרון, כי לפחות עבורי כשאני מיישם את הכיוון שאני זוכר, אני מתקשה להכריז על רגל אחת שהסתברות ההצלחה שלו היא 2/3.
בעיה ממשפחת הבעיות שנראות בלתי פתירות 750167
לך לסרטון אליו קישרתי. על רגל אחת קצת קשה לחשב את (sum(1/n|n∈{51,100}
בעיה ממשפחת הבעיות שנראות בלתי פתירות 750187
אז לפני שאני הולך, על רגל אחת ומחשבון עשיתי קירוב של ln(100) - ln(51) ויצא לי 0.673, שנשמע לי די באזור, לא?
בעיה ממשפחת הבעיות שנראות בלתי פתירות 750268
אז אחרי שהלכתי לסרטון‏1, אני חוזר וטוען כמו שאמרתי קודם, שבנוסח שאני מכיר (והוא מזכיר אותו אי שם באמצע הסרטון), החידה הרבה יותר אלגנטית.
בנוסח הזה‏2, גם יש פתרון חד וחלק לבעיה - שנראית בתחילה בלתי פתירה לחלוטין בדיוק כמו בנוסח המדובר כאן - וגם צריך הרבה פחות שכנועים למה זה עובד, כולל חישובים סטטיסטיים ארוכים ומפותלים. בנוסח הזה קל לראות שהפתרון עובד, בלי חישוב ולו של הסתברות אחד לרפואה, שלא לומר של טורים הרמוניים ארוכים. אפשר להסביר את זה לתלמיד כיתה ו' בקלות והוא יבין גם את הפתרון וגם למה זה פותר.

בנוסף, מה שלא אהבתי בחישובים הסטטיסטיים, זה שיש להם הנחות יסוד על ההתפלגות של התנאים האפריוריים של הבעייה. כולל המילה "אקראי" שתמיד מכניסה קצת סיבוכים הגדרתיים. מנהל כלא שאין ברשותו מחולל מספרים אקראיים והוא אוהב לסדר את המספרים לפי הסדר (וכמובן לא להתחיל בתא הראשון דוקא), ישבור לחלוטין את האסטרטגיה של האסירים ויהפוך את סיכויי ההצלחה שלהם לאפס מאופס.
בנוסח החביב עלי, גם הבעייה הזו לא קיימת. הפתרון יציב ותקף בלי קשר לתנאים האפריוריים של סידור המגרות.

1 וטפחתי לעצמי על השכם כל זה שעל רגל אחת הגעתי ל-ln(2) שהוא מראה שזה הגבול של החישוב כש-N שואף לאינסוף.
2 שמותר לאסיר הראשון להחליף שני פתקים.
בעיה ממשפחת הבעיות שנראות בלתי פתירות 750171
הסתברות ההצלחה היא קצת מעל 30%.

לא שזה גורע במשהו מהוואו.
בעיה ממשפחת הבעיות שנראות בלתי פתירות 750186
האסירים הצליחו במשימתם, אך במקום לתת להם חנינה מנהל הכלא (שהוא סדיסט לא קטן ובכלל, ממתי מנהלי כלא מוסמכים להעניק חנינות?) הודיע לאסירים שכל אחד מהם מקבל את אחד משלושת השמות האמצעים - אייל, צבי, ודב. למחרת כל אחד מהם יכנס לחדר המכיל את רשימת כל השמות האמצעיים פרט לשלו ויצטרך לנחש את שמו האמצעי. אסיר שכבר ניחש לא יוכל לתקשר עם מי שלא.

המנהל לא טרח לאיים בשכר ועונש, אך רמז שכדאי מאוד שכולם ינחשו נכונה כבר בנסיון הראשון - איזה אסטרטגיה תיתן להם סיכוי של שלושים אחוז לפחות להישאר בחיים‏1?

___

1. אם לזה אפשר לקרוא חיים. כבר עדיף לחלק שלל עם פיראטים.
בעיה ממשפחת הבעיות שנראות בלתי פתירות 753394
האם נדרש רמז, או שגם ככה השאלה פשוטה מדי?
בעיה ממשפחת הבעיות שנראות בלתי פתירות 753549
לפחות לי זה לא פשוט. האם מובטח משהו על התפלגות השמות?
בעיה ממשפחת הבעיות שנראות בלתי פתירות 753551
בשלב הזה כבר ברור שמנהל הכלא הוא פסיכופאט לא צפוי, ואין לאסירים מושג כיצד יחלק את השמות.
בעיה ממשפחת הבעיות שנראות בלתי פתירות 753561
הסתברות או תורת המשחקים?
בעיה ממשפחת הבעיות שנראות בלתי פתירות 753790
אני מבין נכון שזה הכל או כלום? שהפיתרון הוא אסטרטגיה שנותנת 30% שכולם ינחשו נכונה? יש לי הוכחה (קלה מדי כנראה) שזה לא אפשרי...
בעיה ממשפחת הבעיות שנראות בלתי פתירות 753793
כן, כדי להישאר בחיים כולם עד האחרון צריכים לנחש נכונה.
האם תוכל לשתף בהוכחה?
בעיה ממשפחת הבעיות שנראות בלתי פתירות 753890
לא, היתה לי טעות ב''הוכחה''.
בעיה ממשפחת הבעיות שנראות בלתי פתירות 753903
ֿאוקי, אז אחכה לפתרון :)
בעיה ממשפחת הבעיות שנראות בלתי פתירות 753996
כל החכמים כאן שותקים, לי נדרש רמז.
בעיה ממשפחת הבעיות שנראות בלתי פתירות 754008
כל רמז שאני מצליח לחשוב עליו יהפוך את הפיתרון לטרוויאלי. כרגע אני בנסיעות/טיסות עם חיבור אינטרנט לא רציף. אם עד חג ההודיה שבעוד שבוע וחצי אף אחד לא יפתור, אכתוב את הפתרון (הפשוט למדי).
בעיה ממשפחת הבעיות שנראות בלתי פתירות 754010
אני מודה בבושה שלקח לי יומיים עד שנפל האסימון.

בתור רמז, קבל שתי ורסיות קלות יותר של החידה. את הראשונה אני מניח שאתה מכיר:

חידה 1 - עשרה אנשים בטור עורפי. כל אחד רואה רק את אלה שלפניו. שמים לכל אחד מהם על הראש כובע שחור או לבן.כל אחד בתורו, החל מהאחרון, אומר צבע (שחור או לבן) כשכולם שומעים. מותר להם לתאם אסטרטגיה מראש. איך לפחות תשעה יקלעו לצבע הכובע שעל ראשם?

חידה 2 - הנח שלכל המשתתפים זכרון מעולה. איך תרחיב את הפתרון של החידה הראשונה למקרה שבו מספר צבעי הכובעים גדול מ-‏2 (אבל ידוע מראש)?
בעיה ממשפחת הבעיות שנראות בלתי פתירות 754011
את התשובות לשתי הוורסיות שלך אני מכיר, והחידה המקורית שקולה למקרה של שלושה צבעים ושכל אחד רואה את הכובעים של כל האחרים. ההבדל הוא שאף אחד לא יודע מה אלה שלפניו ניחשו, בניגוד לוורסיות שלך.
בעיה ממשפחת הבעיות שנראות בלתי פתירות 754012
לכן זה רק רמז ולא הפתרון.

הבדל נוסף הוא שכולם צריכים לנחש נכון, אבל בהסתברות של... (חישוב ההסתברות המדויקת ממש פשוט).
בעיה ממשפחת הבעיות שנראות בלתי פתירות 754019
אז אם אני מבין נכון, נניח שהכובעים (או השמות) ממוספרים 0, 1, 2 והאסירים מגרילים מספר בתחום הזה ומחליטים ביניהם להניח שסכום כל המספרים מודולו 3 הוא המספר שהגרילו. כעת, כל אחד רואה את כל השמות/כובעים/מספרים חוץ משלו, ואומר שהשם/כובע שלו הוא המשלים מודולו 3 למספר שהוגרל. ככה כולם צודקים ביחד בהסתברות של שליש.
בעיה ממשפחת הבעיות שנראות בלתי פתירות 754033
יפה
בעיה ממשפחת הבעיות שנראות בלתי פתירות 754109
וואו. יופי של חידה!
בעיה ממשפחת הבעיות שנראות בלתי פתירות 754116
תודה!

___

שכחתי לכתוב באותיות קטנות שההשתתפות אסורה על הקשה המקשה ובני משפחתו :) כל הכבוד לו על הפיצוח!
בעיה ממשפחת הבעיות שנראות בלתי פתירות 754119
נזכרתי בחידה דומה, אבל הפעם בלי אסירים: לשני שחקנים יש על הראש ערימה של אינסוף כובעים, שחורים ולבנים בסדר אקראי, שניהם צריכים להגיד בו זמנית (נגיד, על פי סימן) מספר טבעי לבחירתם. אם שניהם בחרו מספרים כך שהכובע על ראשם שזה מספרו (הכי תחתון הוא 1, זה שעליו הוא 2 וכך הלאה) הוא לבן הם נצחו, אחרת הם הפסידו. האם יש אסטרטגיה שנותנת להם סיכוי יותר טוב מ-‏0.25 לנצח?
בעיה ממשפחת הבעיות שנראות בלתי פתירות 754125
שניהם יכולים לראות את הערימה שעל ראש האחר?
אם כן, כנראה שיש לי משהו כך שההסתברות מתכנסת לשליש. אני בכיוון?
בעיה ממשפחת הבעיות שנראות בלתי פתירות 754126
כן.
כן!
בעיה ממשפחת הבעיות שנראות בלתי פתירות 754128
נראה לי שהבנתי. האם הסדרה אכן מתכנסת לשליש או סתם גבוהה מרבע?
בעיה ממשפחת הבעיות שנראות בלתי פתירות 754129
התשובה, אם הבנתי נכון, היא:
השחקנים מהמרים על כך שהכובעים התחתונים על ראשם זהים. אם אינם, הם הפסידו (50%), אם הם כן, וגם לבנים (25%), הם נצחו.
במידה שהכובעים זהים אך שחורים (25%), הם עוברים לכובע הבא - שם הם חוזרים על המשחק.

לכן האלגוריתם הוא בחירת מספר הכובע הלבן התחתון ביותר של השחקן השני. וההסתברות לניצחון היא סכום הסדרה רבע בחזקת N (מאחד לאינסוף).
בעיה ממשפחת הבעיות שנראות בלתי פתירות 754130
ואמנם שליש, כמו שפסק המקשה:
בעיה ממשפחת הבעיות שנראות בלתי פתירות 754132
זה אכן הפתרון.
(אתה באמת צריך את וולפרם בשביל סכום של סדרה הנדסית?)
בעיה ממשפחת הבעיות שנראות בלתי פתירות 754133
אח שלי, אני תשע שנות לימוד אני. צברתי כמה חורים בהשכלה.
ובכל מקרה, תודה על שאלה יפה.
בעיה ממשפחת הבעיות שנראות בלתי פתירות 754464
לא חייבים לסכום סדרה הנדסית, הם מצליחים אם ורק אם שני כובעים שחורים מופיעים לפני שמופיעים שחור-לבן או לבן-שחור וההסתברות לכך היא שליש.
בעיה ממשפחת הבעיות שנראות בלתי פתירות 754465
דרך אגב, ההסתברות המקסימלית האפשרית בשאלה הזו לא ידועה. יש אסטרטגיה שנותנת 0.35 ויש חסם מלעיל של 0.375.
בעיה ממשפחת הבעיות שנראות בלתי פתירות 756741
מה האסטרטגיה שנותנת 0.35 ?
בעיה ממשפחת הבעיות שנראות בלתי פתירות 756743
לרגל הופעתך הנדירה במחוזותינו, קבל שי צנוע שיגזול שלוש שניות מזמנך.

בין הפותרים יוגרל כרטיס השתתפות בהפגנה בירושליים מחר.
בעיה ממשפחת הבעיות שנראות בלתי פתירות 756746
יכול להיות, אבל הן לא ממש נראות לי נשות היי-טק או מדעניות טילים.
בעיה ממשפחת הבעיות שנראות בלתי פתירות 756747
אל תהיה גזען!
בעיה ממשפחת הבעיות שנראות בלתי פתירות 756846
יש כמה אסטרטגיות, קצת שרירותיות. אחת מהן מתוארת במאמר הזה (משפט 2):
וגם נראה שיש חסם העליון טוב משזכרתי: 0.3616
בעיה ממשפחת הבעיות שנראות בלתי פתירות 756989
תודה
בעיה ממשפחת הבעיות שנראות בלתי פתירות 754506
יפה!
בעיה ממשפחת הבעיות שנראות בלתי פתירות 754466
החידה הזו קשורה לבעיה פתוחה: יש n שחקנים במקום 2 וכל השאר זהה. האם יש אסטרטגיה שמבטיחה הסתברות הצלחה חיובית קבועה בלי תלות ב-n או שההסתברות דועכת לאפס כאשר n שואף לאינסוף?
בעיה ממשפחת הבעיות שנראות בלתי פתירות 754505
האם אתה מאתגר אותנו למצוא אסטרטגיה עם הסתברות הצלחה חיובית קבועה, או שאתה מספר לנו שהוכחת/הפרכת קיומה זאת בעיה פתוחה?

____

כי בנתיים אני תקוע בתוחלת של חצי בחזקת לוג n, שדועכת לה בשקדנות עם השאיפה לאינסוף ...
בעיה ממשפחת הבעיות שנראות בלתי פתירות 754507
אני מספר שזו בעיה פתוחה להכריע האם יש או אין אסטרטגיה שמבטיחה הסתברות הצלחה חיובית קבועה, ללא תלות ב-n. יש אסטרטגיה ידועה שנותנת הסתברות הצלחה אחד חלקי לוג n (שזה הרבה יותר טוב מחצי בחזקת לוג n). ידוע גם שאם דורשים מהם להצביע על הכובע השחור הראשון, אז אי אפשר להשיג יותר מאחד חלקי לוג.
בעיה ממשפחת הבעיות שנראות בלתי פתירות 754508
מה האסטרטגיה הנ״ל?
(אם היא פשוטה מספיק להסבר להדיוטות)
בעיה ממשפחת הבעיות שנראות בלתי פתירות 754509
היא פשוטה ודומה למדי לפתרון החידה המקורית. נסתכל על המיקום של הכובע השחור הראשון על ראש כל משתתף. בהסתברות גבוהה (הכנס חישוב מתאים) כל המיקומים הללו קטנים מלוג n. המשתתפים מנחשים מה סכום המיקומים מודולו לוג n. אם הם צודקים (מה שקורה בהסתברות אחד חלקי לוג n), אז כל אחד יכול לחשב את מיקום הכובע השחור הראשון על ראשו.
בעיה ממשפחת הבעיות שנראות בלתי פתירות 754510
תודה על ההסבר!
בעיה ממשפחת הבעיות שנראות בלתי פתירות 759532
לאוהבי הזאנר - עוד בעיה שנראית (לכאורה) בלתי פתירה. לאוהבי הספויילרים - היא מגיעה עם הפתרון.
למדעני המחשב שהם גם חובבי 3כחול1חום, הפעם זה עלול להיות קצת מאכזב. ויזואליציה יפה לקוד האמינג, אך נראה לי שזה המקורי פשוט יותר להבנה.
(או שאולי אני מרגיש כך כי למדתי את זה המקורי לפני רבע מאה; מצוייד במוח קצת יותר צעיר ורענן מזה הנוכחי)
בעיה ממשפחת הבעיות שנראות בלתי פתירות 759537
על כל זה אני יכול להגיד רק הללויה!.
בעיה ממשפחת הבעיות שנראות בלתי פתירות 759538
מעולה!
חידה אנגלופילית 758797
מה או ליתר דיוק מי הקשר בין תות ענח' אמון לבין הסדרה הבריטית אחוזת דאונטאון?
חידה אנגלופילית 758984
לא יודע כלום על הסדרה, אבל לא נשאיר את חידתך מיותמת - מה?
חידה אנגלופילית 758985
אחוזת דאונטון (באנגלית: Downton Abbey) היא סדרת דרמה תקופתית בריטית, זוכת פרס גלובוס הזהב, פרס אמי ושלושה פרסי גילדת שחקני המסך.
בית האחוזה "טירת הייקליר" (Highclere Castle) שבמחוז המפשייר שימש לצילומי החוץ וגם לרוב צילומי הפנים של הסדרה. הטירה-ארמון הייקלר היתה ביתו של ג'ורג' הרברט, הרוזן ה-‏5 מקרנרבון, שהיה שותפו והמממן של הווארד קרטר, האגיפטולוג שגילה את קברו של פרעה תות אנח אמון.
לפי הויקיפדיה, הטירה כוללת עד היום מוזיאון ובו מוצג האוסף אגיפטולוגי של הלורד.
הקשר אינו מסתיים כאן. לגיבור הבדיוני של הסדרה, רוברט קרולי הרוזן ה-‏5 של גרנתהם, יש קשר נוסף ללורד קרנרבון. שניהם נישאו ליורשת משפחה יהודית עשירה (משפחת רוטשילד במקרה של קרנרבון).
בקיצור, הסדרה צולמה בביתו של אחד משני השותפים לגילוי קברו של תות אנח אמון.
חידה אנגלופילית 759003
''תות הנח המון'' היתה הבדיחה הנושנה במקומותינו.
חידה אנגלופילית 759008
להיסטוריון העתידי: "מקומותינו" = גלקסיית שביל החלב.
חידה אנגלופילית 759013
איפה בגלקסיה, איפה?
זוית, רדיוס ושנה, בבקשה.
758969
מה אתה מתיימר? נשמע אותך נותן בכפיים את את היצירה הקלאסית! (2, 3)

(אני שומע עוד שאלה? אני יודע, שושן!)
759009
ניסיתי לשחק עם "מי שמך" ו"מי שמחא" (כפיים) ולא הגעתי לשום מקום. (גם שושן - גבי? - לא עזר, אבל לפחות למדתי שהוא מת).

לא נראה שהמקשה יתעורר כך שלדעתי הגיע הזמן שתיתן את הפיתרון.
759090
הגעת לפתרון, ואתה מילימטר מההסבר הנכון. מיסה מְחָא. העיר שושן היא תשובה לשאלה "מי שמחה?".
759107
ד'רבה.
760423
איש המארינס שנמלט לאחר ביצוע רצח אינו חזק בלוגיקה (4, 6).
_______________
רמז (או ליתר דיוק: פתרון): תגובה 760410
760429
יפה!
760458
זה ישן: תגובה 515510
760483
אופס (ואם יש צורך - סליחה).

כרגיל במקרים כאלה, לעולם לא אדע אם המצאתי את זה באופן עצמוני או דליתי את זה מזכרון חבוי.
760496
יועמ''ש שנשמע כמו דיאלוג
760528
(אם החלק האחרון של השם היה במלרע זה היה אפילו יותר נשמע.)
(זו כמובן לא ביקורת על ההגדרה, רק הוכחת פתרון.)
760658
- מני
- מה? (בקוצר רוח)
- זוז!

והתשובה המלאה היא כמובן אליקים רובינשטיין
760682
כמובן.
760728
אה, נכון. אני חשבתי על הדיאלוג הקלוש בהרבה

- גלי, בא הרב!
- מי ירה?

ועכשיו אני מצטער ומתנצל שייחסתי לך רמה ירודה שכזו.
760790
אפשר לשפר, הן מבחינת השמיעה והן מבחינת הלוגיקה:

- גלי, בא הרב!
גלי (בזלזול): מעארה...

אבל לא הייתי טורח לכתוב את זה כשאלה באייל
760762
רק למקרה שזה עבר מעליי - השורה האחרונה היא בדיחה, נכון?
760769
בארור.
760792
בארור.
760537
וגם הפך להיות ביטוי איילי (תגובה 515627, תגובה 515636, תגובה 551986, תגובה 614632).
760462
ישוב בארץ שמשמר בשמו איות יידי.
(אולי יש עוד פתרונות חוץ מזה שלי, נראה.)
760463
כפר סאלד
Going once, going twice, sold! 760480
אכן לזה התכוונתי.
Going once, going twice, sold! 760533
סל אביב.
Going once, going twice, sold! 760536
C'est la vie
760467
כפר חסידים
761376
דוקטורית לפיזיקה, כמו מרקל, שסרבה להתבלבל.
(לא כותב כמה אותיות, זה גם ככה קל.)
761381
הוא החריב, והיא ...
761393
נכון, ברכות לפותר (המצהיר) הראשון.
761404
ויש כמובן שלט כזה.
761405
ברור, לא המצאתי את זה, אין פה טענה למקוריות.
לא נביא 761409
התפלאתי שלא היה שלט בהפגנות הנגד שהזכיר את עמוס.
לא נביא 761446
זה ששיחק בשיקגו?
לא נביא 761471
"תיבלס שקמה"?
כך המליץ ביבי 761504
1. כך המליץ ביבי להתפרפר (שתי מילים)
2. מה האנכרוניזם ב-‏1?
כך המליץ ביבי 761505
1. תהיו חילונים.
כך המליץ ביבי 761506
אגב, כאמור, גם זה שם של דג.
כך המליץ ביבי 761509
וואו, לא ידעתי!

התשובה המלאה: "תהיו כחלונים".

סוג הפרפר "כחלון", למשל כחלון האספסת, נקרא בשם זה רק מאז הרפורמה בשמות הפרפרים מ-2018, שבע שנים אחרי קריאתו של נתניהו לשריו. לפני כן לא היה שם לסוג, והמינים נקראו בשם המשפחה "כחליל", למשל "כחליל האספסת".
כך המליץ ביבי 761510
כ(חלונים). זהו ההבזק לשאלתך.
כך המליץ ביבי 761512
כן, הבנתי שפתרת (-:
כך המליץ ביבי 761517
חצי תשובה וגם זה לפנים משורת הדין. אין אנכרוניזם בחילוניות ואני לא רואה בחילוניות פרפר אלא יותר דרור, שמהותו הוא לנוע בחופשיות.
כך המליץ ביבי 761513
אחת הפאראנויות שחלפה במוחי בשבועות האחרונים, זה בדיוק זה: שבבחירות הבאות תקום מפלגת "כחלון" ימין-מרכזית שתסחוף מנדטים, ואז תחבור לקואליציית נתניהו-חרדים בבחירות הבאות. תרגיל שביבי עשה יפה עם כחלון, בנט וכו'.
אולי זו אפילו תהיה קבוצה של "פורשי ליכוד ליברליים" ש(לכאורה)מצאו פתאום את עמוד השדרה הליברלי שלהם, רק בשביל לאבד אותו אחרי הבחירות.
כך המליץ ביבי 761520
זה היה מכוון? אז אם כבר: פורשי ליכוד ליברלים ימניים (סליחה).
כך המליץ ביבי 761523
(יש פורשי ליכוד שמאלנים?)
כך המליץ ביבי 761799
זה ממש לא פרנויה. זה תסריט שהוא כל כך סביר שהוא על סף הטריביאלי.
כך המליץ ביבי 761802
כידוע, זה שאני פרנואיד לא אומר שלא רודפים אחרי.
כך המליץ ביבי 761507
1. "תעשו חיים".
2. אמצעי המניעה שהורסים את כפל המשמעות.

(אני יודע כמובן שזאת לא התשובה הנכונה אל אולי אקבל נקודות על המאמץ)
שאלת תם 761657
מה המשותף בין החתול לשליח, למקרא ולמשנה ולימי התום.
שאלת תם 761658
חידה לכל המשפחה.
שאלת תם 761682
תום וג'רי?
שאלת תם 761684
החתול הוא תום או תומאס? כך או כך, הוא החתול.
שאלת תם 761798
תומא, Θωμάς Thomas

תומאס הוא החתול,
השליח הוא תומאס יהודה דידימוס. המכונה גם כתאומו הרוחני של ישו,
במקרא תאומיה המתרוצצים בבטנה של רבקה, ״וַיִּמְלְאוּ יָמֶיהָ לָלֶדֶת וְהִנֵּה תוֹמִם בְּבִטְנָהּ",
ובמשנה רבי יהודה בן תימא אומר ׳ הווי עז כנמר וקל כנשר, רץ כצבי וגיבור כארי, לעשות רצון אביך שבשמים"

האקדמיה מחדדת - תום או טום
טעון שיפור 761807
עניין המקרא והמשנה מאולץ ברמה חמיצרית כך שחוששני שהניקוד שלך לא יהיה גבוה.

אגב, את ''תומים'' המשעשע לא זכרתי למרות שבטוח למדתי את הפרק הזה לפחות שלוש פעמים בחיי, ובד''כ אני דווקא נוטה לזכור שטויות כאלה.
טעון שיפור 761811
לגבי המשנה אתה צודק. רציתי לתקן אבל זה כבר נכתב. התאומים במקרא לא מוכר וידוע.
Down town 765072
הסימבוליקה הטריטוריאלית - התחבורתית כפי שבאה לידי ביטוי בסימול ההירוגליפי המצרי niwt היא זאת המוקפת חומה ומגינה על תושבי העיר באמצעות חומות אבל מאידך מפוצלת לדרכים ראשיות שמחברות אותה לעולם החיצון מחוץ לחומה. נקודת התפצלות השבילים כ- מרכז העיר - מקום מפגש של תרבויות ומסורות.

המציאות כמדינת ישראל - כמו אותן הקהילות היהודיות הנקהלות בעיר בכוונת מכוון של תודעה קולקטיבית ופועלות כנגד אותה קולקטיביות עירונית/אזורית ובנסיבות היהודיות - אוטונומיזם יהודי [ויקיפדיה] . וגם אם לימים הציונות - הטריטוריאלית - זונחת אותו , הרי שהיא שואבת מהמשנה האוטונומיסטית את המסגרות ודפוסי הפעולה של הוועדים והקהילות. הקהילה, הוועד, בתוך העיר הם אותם התאים היסודיים שמפצלים את לכידותה של העיר. הקהילה למרות שהיא חלק בלתי נפרד מהעיר - היא למעשה הניגוד ובין הגורמים הבולטים לפיצולה של העיר. הקהילה היהודית בערים התגבשה כחומה בתוך חומה ללא מוצא.
חידה (קלה?) 762092
בלי גוגל: איזה זמר/ת ישראלי/ת מפורסמ/ת חיבר/ה שיר על אחיו/אחיה/אחותו/אחותה הקטנ/ה, שגדל/ה ונהיה/תה זמר/ת מפורסמ/ת לא פחות?
חידה (קלה?) 762094
מאיר על אביתר?
חידה (קלה?) 762096
כן, בדיוק.

אולי זאת פיסת טריוויה ידועה, אבל אני איכשהו התוודעתי אליה רק ממש לאחרונה.
חידה (קלה?) 762099
עוד יותר קל, אבל להרחבת היריעה הזו: זמר מפורסם שר שיר על בנו, ודווקא בן אחר שלו נהיה זמר מפורסם לא פחות.
חידה (קלה?) 762109
שימי, דניאל ובן-אל תבורי? (הייתי צריך גוגל בשביל זה...)

איזה עוד זוגות יש, של אבות ובנים זמרים מפורסמים (פחות או יותר) באותה המידה? עולים לי לראש רק האמדורסקים, ויוסי + יובל בנאי.
חידה (קלה?) 762111
גם לי ישר קפצו תבורי ובנאי.
ישנם גם פרנק וננסי סינטרה, אם השאלה מנוסחת א-מגדרית, וברכה צפירה ואריאל זילבר.
ופחות בתחום שלך- שיר לוי בנו של ישי לוי.
חידה (קלה?) 762113
פרנק סינטרה היה הרבה יותר מפורסם מננסי, לא?

אבל אוקיי, אם מתגמשים על השיוויון במידת הפרסום, ומרשים את שני המינים, גם מחו"ל, אז יש הרבה זוגות: נט ונטלי קול, ריטה + רמי ומשי קליינשטיין, וודי וארלו גאת'רי, בוב וג'ייקוב דילן, ג'ון וג'וליאן לנון, בוב וזיגי מארלי ....
חידה (קלה?) 762115
לומר שפרנק וננסי מפורסמים פחות או יותר באותה מידה זה למתוח את ''פחות או יותר'' הרבה מעבר לסביר. אה, אבל העילה בוטלה. סליחה.
חידה (קלה?) 762127
רק בהקשר להחלטות ממשלה.
חידה (קלה?) 762129
כן, כמובן, אותו "ריכוך" מפורסם.
חידה (קלה?) 762130
יפה! ויץ שלך?
חידה (קלה?) 762133
יפ.
חידה (קלה?) 762114
אני חשבתי על שלמה ובן ארצי, אבל אני לא כל כך מכיר את מכלול יצירתם של השניים.
בעצם יש להם איזה שיר שהם שרים ביחד ושמדבר על מערכת היחסים שלהם, לא?
חידה (קלה?) 762137
בזכות תגובתך למדתי לשימי תבורי יש בן ויש שיר שנקראים "דניאל"‏1, אבל מילות השיר מדברות על אהובה, לא על הבן. מה שאומר שנחשפה פה שאלת טריביה עוד יותר מגניבה. אני התכוונתי לאלירן, שהיה להיט גדול בזמנו, עם מילים וקליפ שמבהירים מהשנייה הראשונה שמדובר בבן טרי.

1 ואגב, עוד שני בנים, אלעד ואוראל, חמישה בסה"כ בלי עין הרע.
חידה (קלה?) 762139
יפה. ואיזה הפקת אייטיז פר אקסלנס.
רק טריביה ב-ב'? עקרונית זה עובד, אבל דומני שזה לא הכתיב הטריוויאלי.
חידה (קלה?) 762143
אתה צודק על האיות, וגם יצאתי שוביניסט כי יש לתבורי גם בת, בת-אל. ועוד בן, אריאל (אני מבחין באיזה דפוס...). הסתמכתי על איזו תמונה מפנאי פלוס, בלי לשים לב שהיא לא מתיימרת להציג את המשפחה המלאה.
חידה (קלה?) 762156
היה זמן בו התעקשתי לאיית "טלביזיה" כדי לחסוך הקשה מיותרת כי בקצב שאני מקליד כל תו שווה חצי דקה מחיי. בסוף נכנעתי לקונבנציה (הה!).
חידה (קלה?) 762180
לדעתי טלביזיה זה סבבה.
חידה (קלה?) 762146
תודה. כאמור, כתבתי מה שכתבתי רק אחרי שמצאתי בחיפוש בגוגל מה שנראה לי בתור תשובה, ולא העליתי בדעתי שיש עוד אחת. השיר לא נשמע לי מוכר.

הגילוי המסעיר בקליפ, מבחינתי, הוא האורגן שמול שימי ואלירן. זה PS-55 של ימהה, ובדיוק עם אחד כזה עשיתי בילדותי את הצעדים הראשונים ה"רציניים" שלי במוזיקה. כמו כל האורגנים של התקופה, הוא היה בלי דינמיקה (כלומר הווליום של צליל לא היה מושפע מעוצמת הלחיצה על הקליד), שזה דבר איום ונורא. לקח לי בהמשך שנים להשתקם מהנזק שלו.
חידה (קלה?) 762178
חשבתי שהיעדר דינמיקה זה בהגדרה של אורגן - שאם יש דינמיקה אז זה פסנתר [חשמלי]. מה אם כך ההבחנה בין אורגן חשמלי לפסנתר חשמלי?
חידה (קלה?) 762217
התשובה הקצרה היא שאין הגדרות פורמליות-מדעיות מדויקות לחלוטין ל"אורגן" ו"פסנתר חשמלי".

ונעבור לתשובה הארוכה:

אנחנו מדברים על טקסונומיה של כלי מקלדת חשמליים. אבחנה בסיסית היא בין כלים אלקטרו-מכניים לבין כלים חשמליים לחלוטין (שיכולים להיות אנלוגיים או דיגיטליים).

כלים אלקטרו-מכניים הם כלים שיש בהם משהו מכני רוטט או מסתובב, והתנודות האלה מותמרות לזרם חשמלי מתנדנד, שאותו מגבירים ומשמיעים דרך רמקול. במשפחה הזאת, שתור הזהב שלה היה שנות השבעים, חברים הפנדר רודס, וורליצר, קלווינט, המונד, ימהה CP70, ופיאנט. מבין אלה, רק ההמונד נקרא "אורגן", ורק הוא חסר דינמיקה. לפיאנט יש דינמיקה מוגבלת. הרודס, הווורליצר ה-CP70 והפיאנט נקראו - ועדיין נקראים - "פסנתרים חשמליים", אבל ראה למטה הרחבה על המושג. קלווינט הוא לא אורגן ולא פסנתר חשמלי, אלא בעצם קלוויקורד (מעין צ'מבלו) חשמלי.

כלים חשמליים לחלוטין מתבססים על רכיבים חשמליים שנקראים "אוסילטורים" ליצירת זרם מתנדנד, שבהמשך מוגבר ומושמע כצליל. עד שנות ה-‏90, בערך, שמות הכלים הרלוונטיים היו "אורגן" (שאינו המונד) ו"סינתסייזר". האורגנים של שנות ה-‏60 עד ה-‏80 הפיקו צלילים יחסית פשוטים ובלי הרבה אפשרויות לעיצוב, היו חסרי דינמיקה, אבל היו פוליפוניים (כלומר איפשרו נגינה של כמה צלילים בבת אחת). היו אורגנים (שאינם המונד) שכיכבו על במות של להקות רוק, והיו אורגנים ביתיים עם ליווי של מקצבים אוטומטיים, שיועדו בעיקר לילדים.

בסינתסייזרים היתה הרבה יותר שליטה על גוון הצליל. עד אמצע שנות השבעים הם היו מונופוניים, ולא היתה להם דינמיקה. ב-‏1983 יצא ה-DX7 שהיה הסינתסייזר הדיגיטלי המצליח הראשון, שהיה גם פוליפוני וגם עם דינמיקה (ואפילו עם after touch, כלומר אפשר היה לשנות את עוצמת הלחיצה אחרי שהצליל התחיל, וכך להשפיע עליו).

אז מה זה "פסנתר חשמלי"? השאלה מסתבכת כשמבינים שבאנגלית אומרים לפעמים Electric Piano ולפעמים Electronic Piano. כשאומרים Electric Piano מתכוונים בד"כ לחלק מהכלים האלקטרו-מכניים שהזכרתי לעיל, והכלים האלה הם כאמור עם דינמיקה. כשאומרים Electronic Piano (ובהמשך, digital piano) מתכוונים בד"כ לכלי חשמלי לחלוטין שמנסה בעיקר לחקות פסנתר. הכלים הראשונים בקבוצה הזאת (למשל ה- Electra Piano של RMI) היו בלי דינמיקה, אבל כבר הרבה שנים שכולם עם. העסק מסתבך עוד יותר כי הוורליצר שווק תחת הכינוי Electronic Piano, שממש הופיע על הכלי. קצת מצחיק שערך הוויקיפדיה המתאים מתחיל במילים The Wurlitzer electronic piano is an electric piano ...

מתישהו בשנות ה-‏90 או בתחילת שנות האלפיים עברו יותר ויותר להשתמש במושגים "מקלדת" (keyboard) או "תחנת עבודה" (workstation) בשביל כל כלי המקלדת החשמליים החדשים. חלקם (למשל זה) הם בעליל ממשיכי דרכם של האורגנים, וחלקם הם מעין שילוב מודרני של סינתסייזרים, פסנתרים חשמליים (במובן של Electronic) וסמפלרים. לכולם יש דינמיקה.
חידה (קלה?) 762225
תודה על ההסבר המפורט!

שתי שאלות המשך:

1. כשאתה כותב יש דינמיקה או אין דינמיקה - מדובר תמיד בשליטה כמו בפסנתר אקוסטי, באמצעות חוזק ההקשה, או שבחלק מהמקרים זו דינמיקה של עניים, באמצעות סיבוב כפתור? (אני מנחש ששליטה באמצעות חוזק הקשה היא באמת אתגר טכנולוגי, אבל שליטה באמצעות סיבוב כפתור היא טריוויאלית?)
2. מה בעצם היה האתגר בפוליפוניה? (או, למה זה היה בטרייד אוף עם גמישות בעיצוב הצליל)? זה שהיא דורשת מתנד לכל קליד, ומתנדים זה יקר / קשה למזעור / משהו אחר?
חידה (קלה?) 762226
1. הכוונה ב"דינמיקה" זה כמובן ההשפעה של עוצמת הלחיצה על הקליד, מה שנקרא velocity. לכל הכלים החשמליים (שאני ראיתי) היה כפתור ווליום, ולהרבה מהאורגנים היה גם פדל ווליום, שזה "כפתור" ווליום שנשלט ברגל (ומאפשר להשאיר את שתי הידיים תמיד על הקלידים).

2. כדי לסנתז באופן אנלוגי צליל בודד "כמו שצריך", צריך בנוסף לאוסילטור הראשי (שקובע את התדירות של הצליל שיופק) עוד מודולים: פילטרים, אוסילטור תדירות נמוכה (LFO) שיכול ליצור למשל ויברטו, מחולל מעטפת, מחולל רעש, ועוד. בטכנולוגיה של שנות השישים והשבעים זה היה עסק יקר - אלפי או עשרות אלפי דולרים לשרשרת אחת של כל המודולים האלה, מה שמהווה סינתסייזר מונופוני. התדירות של האוסילטור הראשי היתה "נשלטת מתח" (VCO - voltage controlled oscillator), וכל קליד שנלחץ היה משגר מתח אחר לאוסילטור, וכך מפיק צליל בגובה אחר. זה לא היה כלכלי שכל קליד יפעיל שרשרת מודולים נפרדת (היו כמה עשרות קלידים), וגם לא מעשי: כדי לשנות את הגוון של צליל בודד היה צריך לסובב הרבה כפתורים ולחבר הרבה פאטצ'ים בין המודולים, דבר שלקח דקות ארוכות (אולי אפילו שעות?). אז תדמיין להכפיל גם את הפעולה הזאת בכמה עשרות.
טל''ח 762222
לכבוד החג:

1. מכשיר שכולנו מכירים, ואשר שמו נועד בכוונה להטעות זמנית, ונשאר עימנו עד היום, לאחר יותר ממאה שנים.
2. מדען שלא זכה להנצחה המקובלת בתחומו אלא לוריאציה שלה כדי למנוע טעויות.

חקסמח.
טל''ח 762223
1. הערך בגימטריה = 159?
טל''ח 762227
כן.
טל''ח 762231
אאוץ', זה רמז חושפני יותר ממה שנדמה.
(זה בסדר, הספקתי לחשוב על זה הרבה לפני שחשבתי לבדוק את הרמז, ולא הגעתי לפיתרון.
אני מקווה שגם אחרים הספיקו, כי מי שהרמז לא היה לו חושפני עד עכשיו, עכשיו החשפתי אותו.)
טל''ח 762239
האם מדובר בעיר של הבנאי האהוד?
אם כך - אכן הרמז עזר מאד.
טל''ח 762245
עיר? החידה של שכ"ג עסקה בהמצאה.
טל''ח 762250
שיניתי את הניקוד, אבל המילה היא אותה מילה, לא?
טל''ח 762251
צר לי, עובר מעלי. המקום היחיד שאני מכיר שמזכיר את הפתרון הוא מחוז באנגליה שהוא אנגרמה.
טל''ח 762253
אחרי הרמז *הזה* פתרתי, ולא הייתי מצליח אחרת.
"מכשיר" זו מילה קצת מטעה.
טל''ח 762254
רגע, אז הפתרון הוא לא מקלט?
טל''ח 762256
לא מסתדר עם הגימטריה. אבל גם לא ברור לי למה זה מתאים להגדרה.
טל''ח 762224
2. יש לי רק ניחוש אחד לא ממש מוצלח: מדובר על השמטת אות?
טל''ח 762228
2. לא, אבל מעניין על מה חשבת.
טל''ח 762252
(אני מניח שהוא חשב על פאראדיי, ושתי היחידות שקרויות על שמו פאראד (לקיבול) ופאראדיי (למטען, היום משתמשים בקולון))
טל''ח 762255
חשבתי דווקא על באוד.
טל''ח 762232
2 זה מישהו שגילה יסוד כימי?
טל''ח 762243
לא.
טל''ח 762260
1. טנק [ויקיפדיה] (וצודק . ש"מכשיר" אינו אופטימלי, אבל כלי רכב או נשק היו קלים מדי ולא עלה במוחי משהו אחר).
2. רמז: כמו שהפסיכולוג לא התייאש מלחזור ולהגיד לי, אם רק תצליחו להוריד את ההתנגדות הבעיה תיפתר.
טל''ח 762275
מה, אוהם לעומת אום? אם לזו כוונתך, אז זה לא כדי למנוע בלבול.
טל''ח 762276
יפה לראות שאפשר להיות קרוב כל כך לתשובה ועדיין לא לראות אותה. התשובה הנכונה היא שההתנגדות מסומנת באומגה ולא באות O כדי שלא יטעו לחשוב שזאת הסיפרה אפס - 100O בהחלט עלול להיקרא כאלף במיוחד בימים שהכל נכתב בכתב יד. זה כמעט כמו לשאול מה יוצא הדופן ברשימה A ,V, W, Ω ...

(המפתיע בזה מבחינתי היה שעד שנתקלתי בזה באקראי אף פעם לא עצרתי לחשוב על האנומליה הזאת, ומן הסתם גם רוב האנשים האחרים לא שמו לב אליה).
טל''ח 762278
נחמד לחשוב על MΩ.

לעומת זאת:
* מצד אחד אין גם אף יחידה שמסומנת ב־I. אגב, יחידה שמסומת ב־O גדול מוכרת להרבה מהקבועים כאן מתחום שונה במקצת: ניתוח סיבוכיות אלגוריתמי מחשבים: סימון אסימפטוטי [ויקיפדיה]. אבל מדובר על סמלים שהגיעו ממתמטיקאים שמדייקים הרבה יותר ממהנדסים בכתיבת סמלים.
* מצד שני, נראה שהאומגה הייתה אחד הסימולים הראשונים בתחום: האוהם קדם לאמפר ולוולט‏1 כי המהנדסים היו חייבים למדוד ולסמן התנגדות של כבלי נחושת.

1 שקר: בשנת 1861 הוגדרו רשמית היחידות לזרם, מתח והתנגדות כפאראד, אוהמה ו־וולט, בהתאמה. המהנדסים בשטח העדיפו להשתמש ב־אוהם ובאומגה על התכתיבים הרשמיים. וההגדרות נאלצו להשתנות.
טל''ח 764779
ההימנעות ברורה: I ו l נראים מאד דומה (הראשון כאן הוא uppercase i והשני הוא lowercase l), ושניהם דומים ל-‏1.
טל''ח 762279
יפה.
ולגבי 1, מקלט הוא אכן לא טנק, ואפילו בחישוב הגימטריה טעיתי.
בושה.
טל''ח 762280
וכדי להוסיף עלבון על פצע: מקלט הוא עוד פחות מכשיר מטנק.
טל''ח 762281
הכוונה למקלט רדיו, כמובן. מכשיר למהדרין, וגם די מתאים ללפני מאה שנה לערך.
טל''ח 762282
אה. מאז שקול ישראל הפסיק להתעניין במנוחת השכנים מישהו עוד משתמש במילה הזאת בכלל?
טל''ח 762284
גיגלתי ''זה הזמן וזו העת להפעיל את המקלט'' ולא קיבלתי שום תוצאה (פורטל ההתגוננות לשעת חירום לא נחשב).
טל''ח 762285
בהתחשב בשואל, הנחתי שזה בכל זאת חלק מאוצר המילים שלו :-)
טל''ח 764780
ובענייני טנקים:

האם לא נכון היה לצה"ל לייצר חלק מטנקי המרכבה עם תותח הרבה יותר קצר למלחמה בשטחים עירוניים? מי צריך את המפלצות שיכולות לירות לטווח של כמה קילומטרים אבל מתקשות להסתובב ברחוב צר בעזה או בחאן-יונס, במיוחד כשתותחיהן מגבילים את יכולת הצידוד (ואולי גם ההגבהה במקרים מסויימים). מעין נמ"ר עם תותח קצר לאותן הזדמנויות בהן פגז או שניים יכולים לעזור. גם את קוטר התותח ואת כוח ההדף של הפגזים אפשר להתקטין, מה שיאפשר לשאת הרבה יותר מהם בבטן המפלצת.

ובשבוע הבא הפרשן הצבאי שלכם יספר כאן על ההמצאה החדישה, "טנקיפוד" שמה, שנמצאת כעת בפיתוח מואץ. הפרטים חסויים, אבל דמו בנפשכם קיפוד מגודל שבמקום קוצים הוא פוער לכל כיוון לועות של מטולי רימונים משולבים עם זעיר תותחים ופה ושם במארג גם כמה מקלעים להגדלת השמחה, ובמהרה בימינו גם לייזר או שניים. למותר לציין שכל הקנים מאותו סוג מוזנים דרך hub אחד בבטן הטנק, ושההחלטה באיזה משלל האפשרויות להשתמש מול איום מזוהה תהיה בידיה האמונות של תא"ל בינה מ., שידועה גם בשמה ידידת השריונר.

אלה היו 60 שניות (לי זה עלה יותר) בסדרה "לשכ"ג יש יותר מדי זמן פנוי ופחות מדי ביקורת עצמית".
טל''ח 764782
טנקיפוד נשמע כמו נשק ימיבינימי שתועד במחקריו של ק. הלבריטר.
טל''ח 764786
ואללה!
טל''ח 764788
משהו כזה?.
ועוד הערה - אני מבין את המחשבה השכ"גית, אבל קנה - גם של טנק - חייב כוונון מדויק, כי הוא מכסה חלק קטן מהמעטפת הזויתית סביב כל כלי משורין. ז"א שאפילו אם היה לך טנק עם מאתיים קנים - עדיין הייתי חייב לשלוט בכל אחד מהם באופן מדויק כדי לפגוע במשהו, או לסובב את כולם בבת אחת שזו בכלל משימה מאד מסורבלת.

אבל לגבי המפרט של שכ"ג - כלי עם קנה קצר יותר ויכולת כיוונון וכח אש מהיר לסביבה הקרובה - היה פעם משהו שעונה על זה לא רע:
וולקן על נגמ"ש.
למי שמכיר קצת את התותח הזה, הוא מייצר כח אש מרשים מאד.
טל''ח 764789
תפסיק להיטפל לפרטים! אני הוגה, לא מהנדס.

אבל: כשיש לך הרבה קנים תוכל לבחור את זה שזוית הסיבוב הדרושה עבורו היא המינימלית, כך שזמן הצידוד יקטן בהרבה.
ואני חושב שמשהו כמו אותו נגמ"ש עליו דיברת באמת יכול להועיל מאד לסוג הלחימה בעזה. זיווג של נמ"ר ומרכבה אמנם מעלה ריח של גילוי עריות (כי היא האמא שלו) אבל מה שטוב לבנות לוט בטח טוב גם לצה"ל.

אם זה לא ברור מאליו מהחינטרושים שלי - אין לי שום מושג בתחום (אלא אם 5 כדורי עוזי במטווח נחשבים לנסיון צבאי עשיר), ובכל מקרה נרמז לי בעדינות שלא נכון לתכנן את כלי הנשק העתידי של צה"ל כאן בפומבי, כך שהמשך הדיון עובר לרפאל.
טל''ח 764790
נראה שאותו כלי עשה עבודה טובה במלחמת לבנון הראשונה.
נראה שצה"ל לא חשב שאי פעם הוא ייכנס שוב לערים מאוכלסות בצפיפות כדי להילחם משם - מה שמצריך אימוג'י של תמהון רב כאן‏1.

1 שאני לא יודע לעשות
טל''ח 764792
1- 😲 😮 - העתק והדבק עושה את העבודה.
טל''ח 764805
אני מכיר את הוולקן מהסטילים. לשים אחד כזה על משוריין נראה לי אס בשטח בנוי.
הוולקן יורה צרור של 60 פגזים בשניה. הבעיה היא שצרור אחד יוריד אמנם את הבניין, אבל כנראה גם את הבניין שמאחוריו.
טל''ח 764806
יש דיון מעניין בנושא בכתבה הבאה - בעיקר בתגובות.
טל''ח 764810
בעקבות התגובות שם, חוכמת הבדיעבד אותה הזכרתי לפני שניה מתעקשת לשאול אותי איך ייתכן שרק עם תחילת המלחמה ציידו את הטנקים והנגמ''שים בסוכך נגד מטענים קטנים שמושלכים מרחפנים, אחרי שהמלחמה באוקראינה הוכיחה את נחיצותם ויש מליון סרטוני יוטיוב שמוכיחים זאת. שמעתי טענה שהפעולה הקרקעית התעכבה גם בגלל העניין הזה. גם השאלה איך לא הגנו על מערכת ''רואה-יורה'' מפני האיום בטח תישאל ביום מן הימים.
טל''ח 764817
אני איתך לגבי הסוכך (שלא לומר איך התעשייה הצבאית לא פיתחה כבר מזמן משהו פחות מצ'וקמק למטרה הזו.).
לגבי מערכת הרואה-יורה: מבלי שיש לי שום היכרות עם המערכת, גודלה ויכולותיה, כאן אני יותר סקפטי. מערכת אופטית מורכבת ונייחת, שנמצאת בקרבה מקסימלית לאויב‏1 (מרחק אפס - היא על הגדר), הנחת הבסיס צריכה להיות שהיא תנוטרל במוקדם או במאוחר. אם 10 קילו חומר נפץ לא יחסלו אותה, יביאו מאה.

1 אולי כבר שאלנו כאן - זה בסדר שהמערכת על הגדר, אבל למה לעזאזל התצפיניות יושבות שם באזור? הואתה מידת יעילות יכלו לשבת בקרון בגוש דן, כמו מפעילי המל"טים. אין שום יתרון (וחסרונות איומים כמו שראינו) בכך שהן פיזית קרובות לגדר.
טל''ח 764819
1 זאת באמת שאלה טובה, אבל הן שייכות לאוגדת עזה ויותר קל לבדוק להן את צבע הלק כשהן ליד המפקדה.
טל''ח 764823
נראה לי שמצלמה מקוונת שעולה 50 דולר היתה פותרת את הבעייה הזו גם מקרון שליטה מרוחק.
למי שצריך כיולי צבע למצלמות, יש לי חבר שמבין בזה.
טל''ח 764813
אני לא בטוח שוולקן הוא הכלי הנכון לענייננו. קצב האש שהוא היתרון הגדול שלו ככלי נ.מ.‏1 חשוב כשאתה משתמש בו כנשק נ.מ. אבל בתור מחליף של תותח טנק לא זה הפרמטר החשוב, ובשטח בנוי זה אולי אפילו חיסרון בדיוק בגלל אותו "בניין שמאחריו".
__________
1- גם על זה יש לפרשנכם הצבאי מה להגיד, אבל אולי יש גבול. רק ארמוז שטיפול בכטב"מים ע"י F16 או טמיר כמוהו כהריגת זבוב עם פטיש עשר קילו.
טל''ח 764818
אבל מה ששכ''ג רצה זה בדיוק קצב אש - היכולת לירות תוך חצי דקה במגוון מטרות סביבך.
טל''ח 764821
פרשננו לענייני שכ"ג מוסר שמה שדרוש בעיקר הוא יכולת צידוד-כיוון מהירה ולא קצב אש. הרעיון הוא לא לרסס באלפי פגזים (100 פגזים בשניה עפ"י ויקי) באזור בנוי.
טל''ח 764825
לדעתי לתותחים האלה יש יכול צידוד מהירה למדי.
ולצורך הענין צרור קטן של חצי שנייה למטרה יספיק, ואפשר לעבור למטרה הבאה.
קל להניח (בטח מהכורסה בבית) שרק עקב המשקל ומומנט האינרציה הנמוכים יחסית לתותח של טנק, הרבה יותר קל לצודד מערכת כזו במהירות, כמו למשל שעושים <קישור Phalanx_CIWS [Wikipedia] בגרסה הימית שלה>.
טל''ח 764826
העיקר בעיני הוא שתותח של טנק לא מתאים ללוחמה בשטח עירוני צפוף. קטונתי מלהתווכח על החלופה האופטימלית.
טל''ח 764827
דומני שעל זה אנחנו מסכימים.
טל''ח 764830
אני חושב שכלי מתאים יותר לעזה הוא נגמ"ש איתן (או כלים מקטגוריה דומה).

הבעייה העקרונית היא שלבנות ולהצטייד במאות כלי רכב צבאיים (לא משנה מה הכלים: משאיות, טנקים, מסוקים) זה תהליך יקר שלוקח שנים רבות. אז צריך כלי שיתאים לכמות מספקת של משימות בהווה ובעתיד - למשל גם להלחם בחיזבאללה.

אז בשורה התחתונה: משתמשים במה ש"מספיק טוב" ומשפצרים בהתאם למשימה.

אפשר כמובן להצטייד מהר יותר ב 10 כלי רכב סופר מותאמים לעזה (אני מתאר לעצמי שאפשר להזמין מעלי באבא). אבל בתמונה הכללית של מאות (או אלפי?) כלים מסוגים שונים ברצועה - זה יהיה זניח.
תותחים במקום גרביים 764851
לסיכום הגותי הצבאית בעניין זה: אני לא חושב one size fits all מתאים לתותח של הטנק. אמנם יותר קל לתחזק מערכת אחידה, אבל לא נראה לי מסובך מדי לצייד את הטנקים בתותחים עם תכונות שונות, כשברירת המחדל יכולה להישאר כפי שהיא היום (אני מניח שהיא מתאימה לשימוש ה"רגיל" בכלי הזה). מתוך כ-‏4000 טנקים צהליים אפשר היה לצייד כמה מאות בתותח קצר (ואולי גם הקוטר לא חייב להישאר 120 מ"מ - בשביל הפחונים של עזה גם הקולט של הארי המזוהם מספיק, וזה אומר יותר פגזים בבטן וגם פחות כסף על כל אחד מהם). חלק גדול מהתכנון של הטנק נובע גם מהכנתו לקרבות שין-בשין‏12, ומאחר שגם לחיזבאללה אין חיל שריון מפואר ייתכן שמישהו צריך לתת על כך את הדעת, גם אם אותו מישהו הוא השוטה המקומי.
_____________
1- לשוקי: דומני שאתה מתעלם מהפרט הזה, גם אם בתחילת הדרך המשימות היו שונות.
2- לו היו כאן חובבי פוטבול (הו, שבע נשמות, לאן סחפה אותך הרוח, לכל הרוחות) הייתי משווה את המצב למה שקורה בתחום קסדות המגן של השחקנים. לומשנה.
תותחים במקום גרביים 765110
2 אתנחתא קומית בין פגז לקנה - https://t.me/moriahdoron/6038
תותחים במקום גרביים 765111
אם זאת אתנחתא קומית, זה בטח ממש קורע.
תותחים במקום גרביים 765123
מי שמעוניין באתנחתא קומית שלא כרוכה בסכנה לבריאות, מוזמן לפה (טוויטר) או לפה (אינסטגרם). היוצר הוא גיא מוסקוביץ.
תותחים במקום גרביים 765127
גדול. תודה.
תותחים במקום גרביים 765129
קורע את עור התוף ואולי את האור הטוב.
תותחים במקום גרביים 765118
לדעתי הענין נופח מעבר למידתו. לדעתי אם מסתכלים היטב,התותח פונה בלפחות 45 מעלות 'פנימה' ממישור התמונה, והחיילת אמנם קדימה לו אבל גם הרבה שמאלה ממנו.
ייתכן מאד וזה עדיין קרוב מדי, אבל תגובות כמו 'חיילת עומדת מול תותח יורה' הן שטחיות ומוגזמות.
תותחים במקום גרביים 765130
אם התותח רעם בין עזה לרפיח, אזי הבנות אמורות להיות בצריח.
תותחים במקום גרביים 765139
כשיורים בתותח לא עומדים בצריח. זה לא טנק.
האזכור לשיר חביב בכל זאת :-)
תותחים במקום גרביים 768914
כדי שפרחים בקנה ובנות בצריח ישובו לעיר חיילים בהמון, צריך רק שהשמש תידום בין עזה לרפיח. מכיר איזה נביא בתחום הקפאת שמשות?
תותחים במקום גרביים 768926
לצערי, אתה יודע היטב מי עומד במרכז התיאוריה ההליוצנטרית שלי.
משם לא תבוא הישועה.
תותחים במקום גרביים 765134
ברור ש"עמדה מול תותח יורה", טריק שאולי רק גל גדות ברגעיה הטובים מסוגלת לצאת ממנו בחיים, אינו אלא קליקבייט. אבל ראית איך ההדף מעיף אותה ואת אטמי האוזניים שלה? קשה להבחין אם יש לה אפילו משקפי הגנה.
תותחים במקום גרביים 765156
כתותחן, אסור באיסור חמור, פגיעה באוזניים מובטחת, המקום לעמוד הוא מאחורי רגלי התותח והאידיאלי ממש מאחורי הקנה כמה מטרים אחורה, נקרא קונוס הדממה.
תותחים במקום גרביים 765158
נשמע הגיוני, ותמיד טוב לשמוע דעה מקצועית.
אני רק בן של תותחן, אז זה לא נחשב.
תותחים במקום גרביים 765164
א: איפה שרתת?
ב: בתותחנים.
א: ואיך השמיעה שלך?
ב: מה?

(לא זוכר אם זה היה ב"גמד" או במסטיק בזוקה)
תותחים במקום גרביים 765165
והנה הצעה לשיפור, שעלתה בדעתי רק אחרי השליחה:

א: איפה שרתת?
ב: מה?
א: אה, בתותחנים.
תותחים במקום גרביים 767894
אז מסתבר ממחקר עדכני, שלעמוד ליד התותחים גורם לא רק לפגיעות בשמיעה, אלא גם לפגיעות מוחיות חמורות, שמביאות לסיוטים, הזיות, פוסט טראומה ושאר רעות חולות מאד.
תותחים במקום גרביים 767905
בטח כבר קישרתי פעם.
טל''ח 764832
היסטורית, מדוע הטנק נראה כפי שהוא נראה? בגלל שהוא אמור היה להיות בעל מוביליות גבוהה בקווי חפירות (תעלות, גדרות, בורות, מוקשים). הטנקים הראשונים לאו דוקא היו מצויידים בתותח ממש. התותחים התארכו בגלל שהמרחק בין קווי החפירות התארכו והיה צורך לפגוע בחפירה הבאה. חשיבות התותח התחדדה כאשר לידלהארט ופולר חשבו על הטנק כתחליף המודרני לסוס ונועד לגמוע מרחבים כחלק מאגרוף ברזל.
אני חושב שכאשר משתמשים בטנקים בתוך כרכים גדולים, חוזרים לעידן החפירות, כאשר הטנק נדרש לפגוע במטרות הנמצאות במרחק קילומטרים ממנו.
כיוונוןמהיר יכול להידרש כאשר הטנק יכול לקבל מספר מטרות בעת ובעונה אחת וצריך לפגוע במהירות בכולן.
happy Christmas 765410
______________
החיזיון המרשים הזה מרמז על עתיד לא מלבב במיוחד. בינתיים נראה שהשימוש בכטב"מים למיניהם נעשה במספרים קטנים, אבל כאשר נחילי רחפנים למיניהם יפעלו יחד (עם או בלי שליטה מרכזית) ההגנה האוירית כפי שאנחנו מכירים אותה תהיה חסרת אונים.
happy Christmas 765417
אולי הגיע הזמן דוקא לשימוש מועיל בקורי עכביש?
happy Christmas 766619
סוף סוף מישהו במערכת הביטחון הגיע לתגובה הזאת.

"ראינו את האוקראינים והרוסים נלחמים באמצעות כטב"מים מתאבדים, ראינו גם את איראן עושה את זה ודי ברור לנו שגם אצלנו יהיה אתגר דומה" הודה השבוע גורם ביטחוני בשיחה עם "כלכליסט".

אנגלמן - קדימה.
happy Christmas 773036
תתעודד, בטמקה כותבים שהלייזר יהיה מבצעי תוך שנה.(או עד שימצאו את הג'ינג'י, מה שיבוא קודם)
happy Christmas 773038
טמקא הפך כבר לטמקה? מתי מטקה?
happy Christmas 773041
אני לא יודע להקליד, אני מבזבז כל כך הרבה זמן בחיפוש האותיות עד שמוחי שובת לפסקי זמן קצרים להשלמת החיפוש.
happy Christmas 773045
רק לא כתבו תוך איזה שנה.
שנה של מאדים? של גדעון סער? שנה לשעתה?
happy Christmas 773046
אתם יודעים כמה זמן לוקחת שנה הליוצנטרית?
טל''ח 772609
מסתבר שהבעייה האמיתית היא מי יפעיל את הוולקנים?‏13

1 יכלו לתת למכון הוולקני‏2 לפתור את זה, לא?
2 כן, אני יודע.
3 ספוק, כמובן.
טל''ח 772610
הבעיה היא כמובן שהמפתח אצל הג'ינג'י
טל''ח 772637
אחרי שטובי המוחות הצבאיים מצאו את הפיתרון לאיום הטילים האירניים, פרוייקט "מחוץ לקופסא" התגייס גם לפתרון הבעיה הזאת, ושוב הצליח להפתיע את העולם כולו בפתרון מקורי‏1 ונועז. בעוד חיל האויר וחילות היבשה מתכתשים ביניהם, יחידה קטנה וסודית של חנונים פיתחה את המשחק החינמי "from the river", שבזכות האנימציה המשוכללת שלו (לא תאמינו כמה ריאלי הכל נראה שם) זכה לפופולאריות עצומה, בין השאר בחוגי סטודנטים רבים בארה"ב. במשחק, לוחמי חופש חובשי כפיות מפעילים מערכת מתוחכמת של תותחים רבי קנים ומחסלים כטב"מים של הקולוניאליזם הציוני הברברי, כאשר על כל הפלה מוצלחת הם זוכים בתרועת "אללה הוא אכבר" ובמספר בתולות בהתאם לקושי ההפלה. מי שמגיע ל-‏72 כאלה זכאי לתואר ace ומעמדו החברתי משתפר מאד.

את ההמשך אני מצפין מטעמי ביטחון שדה כי אני לא דן חלוץ:

little do they know that the "game" is connected to real guns, and the drones they are shooting down are Hizballa drones.

(אגב, שמו של המכון הוא "מכון וולקני" ללא הא הידיעה, ע"ש שם מייסדו אלעזרי וולקני)
____________
1- טוב, לא כל כך מקורי למי שמכיר את הפטנט לעקיפת CAPCHA (מויקי: Another technique consists of using a script to re-post the target site's CAPTCHA as a CAPTCHA to the attacker's site, which unsuspecting humans visit and solve within a short while for the script to use).
טל''ח 772650
(ולכך כיוונתי את הערת הרגל מס 2, "אני יודע").
______
ולגבי המקוריות - המשחק של אנדר?
טל''ח 772668
_____
שכחתי ממנו
טל''ח 764847
בדף הויקיפדיה שאתה עצמך קישרת עליו כתוב ש"המחבטים‏1 במבצע חומת מגן במשימות סיוע באש כבדה לכוחות הקרקע, שיתוק אש עוינת וטיהור גגות מצלפי אויב." אז צה"ל ידע מכלי ראשון על ערכם בערים צפופות, ואם בכל זאת החליט נגדם אני מניח שהיו לו סיבות טובות (או פוליטיקה ארגונית, אבל לאו דווקא אי-מחשבה).

1 היורשים של המערכת שאליה קישרת.
טל''ח 764848
ממה שהבנתי שיקול של עלויות. התחמושת מאוד יקרה והתחזוקה לא פשוטה.
טל''ח 769020
ובכן, לקח לצה"ל המפואר חצי שנה כדי לשקול ברצינות את התו"ל שהצענו כבר אז.
טל''ח 769022
בהתחשב ברמת המוכנות הצה"לית להגנה על מערכת "רואה יורה" יותר משנה לאחר תחילת המלחמה באוקראינה, מוכנות שכולנו חזינו בנפלאותיה באותו ז' באוקטובר, חצי שנה זה לא רע. ולא רק שהתקנת גגונים במחיר של 50 ש"ח ליחידה נראתה מיותרת, לא היו אפילו פקודות קבע מה לעשות אם יותר מכמה מצלמות מושבתות בו-זמנית (מה שאמור היה לחייב הזנקה מיידית של כוחות קרקע ואויר).

מצידי זאת כמובן חוכמה בדיעבד, אבל מכל הגאונים שמתיימרים לנהל את הצבא הטוב ביותר בין הנהר לים אפשר לצפות שיחשבו על זה מראש; הם הרי ידעו שלחמאס יש רחפנים.
טל''ח 769030
נמאס כבר מה''לא התכוננתי''.
כל הזמן נלחמים את המלחמה הקודמת.
טל''ח 764913
ובענייני הלייזר, משהו שמדגדג בבטני זה זמן:

בשיר הפטנטים התאהבתי משמיעה ראשונה, ובחוצפתי החלטתי להוסיף לו בית. עם חובבי חיים חפר הסליחה.

קחו למשל
המצאה יוצאת מן הכלל...

לייזר פטנט היסטרי
לייזר ממש תותח
בלי רעש ובלי ירי
משמיד הוא כל מטח.
טילים וגם כטב"מים
שורף קלי קלות
וגם מול צי עב"מים
פסק דינו חלוט.
כמו באקדח קפצונים,
קליע לא נורה
אך כשזיליון פוטונים
פוגשים במטרה
הגוי מוכה בסנוורים‏1,
וליהודים אורה.

זה כבר עשור או שניים
שהוא על השולחן
תמיד זה עוד שנתיים
עד שיהיה מוכן.

זה גדול, זה גדול...
________________
1- הַךְ־נָ֥א אֶת־הַגּוֹי־הַזֶּ֖ה בַּסַּנְוֵרִ֑ים (מלכים ב' ו' י"ח)
טל''ח 764930
גדול מ(ה)חיים!
טל''ח 764941
תודה.

(בגירסה הבאה "עלות" תמצא את מקומה הטבעי במקום אותו "חלוט" שיעבור לפיגלט. מזל שזה עוד לא עבר להדפסה):

...
טילים וגם כטב"מים
שורף קלי קלות
כותש ציי עב"מים
כמעט ללא עלות.
...
טל''ח 764967
אישית אני יותר אוהב את גרסת ה''חלוט''. זה כמובן חרוז מאולץ, לעומת גרסת ה''עלות'' שמתבקשת תוכנית. אבל זה צירוף שמפתיע למצוא אותו, וזו הפתעה נעימה.
טל''ח 772759
מסתבר שגם בסביבת החור השחור לידו אנחנו חיים (ע"ע רח' בלפור) הזמן בכל זאת מתקדם, גם אם בקצב איטי מאד, ועכשיו מדברים על "לייזר בייבי" שיהפוך מבצעי "במהלך החודשים הקרובים", אלא שלגבי הדבר האמיתי, מערכת "מגן אור" האימתנית, לא נמסרה הערכה לגבי מועד סיום הפיתוח כך שאולי מישהו למד לא לנפנף בתאריכים חסרי תוקף כאילו הוא אלון מאסט.
טל''ח 772761
רגע רגע, בקישור ששלחת כתוב ש"קצב שיגורי הטילים גובר" - אבל איך זה מסתדר עם זה ששיקמנו את ההרתעה המוחצת מול חיזבאללה?
"יותר הרתעה" לא אמור להיות שקול ל"פחות טילים"?
טל''ח 772762
זאת גישה פשטנית משהו, כפי שאתה ללא ספק יודע. בכל מקרה, "הרתעה" היא משהו שאמור למנוע התנגשות כוחנית, לא מה שמישהו עושה כאשר היא נכשלה.

אתה בטח מסכים שניתוק הקשר בין הפסקת אש בלבנון לבין מה שקורה בעזה, כפי שהחיזבאללה מבקש כעת, מעיד על שינוי משמעותי בעמדתו. אפשר לנחש שהוא מעיד על משהו שבשוך הקרבות נוכל לקרוא לו הרתעה.

אבל בכלל לא זכור לי שדיברתי על הרתעה. אבל אם הנושא כבר עה כאן, אני רוצה לשאול אם הרתעה היא בכלל משהו שאנחנו באמת רוצים: נראה לי שהיא גורמת לכך שבמקום הרבה חיכוכים קטנים הפוטנציאל הולך ונבנה במשך זמן רב (חיזבאללה הורתע מאז 2006 לפי עדות נאסראללה, ו"החמאס מורתע" היה כידוע אבן בסיס בתפיסת הביטחון של ישראל) וכשהקבל מתפרק בסוף, הניצוץ גדול מאד - בגודל של לפחות הז' ההוא (ואם היתה נוספת אליו גם פלישה מהצפון הקטסטרופה היתה עולה בעוד סדר גודל). אם מרוב הרתעה האירנים יפסיקו לחרחר מלחמות ויבנו בשקט את פצצת יום הדין שלהם הניצוץ עלול להיות בגודל של שבעתיים כאור החמה.
טל''ח 772788
גם לדעתי
טל''ח 772818
אכן. בעוונותי יש פתילים שאני לא קורא.
טל''ח 772808
(אני חושב שדוקא יש הבדל ברור בין החמאס לחיזבאללה.
חיזבאללה אכן היה מורתע עשור ויותר - לא ירה שום טיל, ובעצם הניצוץ הענק לא הגיע מכיוונו. בשנה האחרונה לפני המלחמה ההרתעה מולו נשחקה כי הוא הוציא פיגועים ואהלים לישראל וקיבל תגובה רופסת אם בכלל.
אפילו ב-‏8 באוקטובר אפשר לומר בזהירות שלולא היה מורתע ברמה מסוימת, אולי היה פולש מיד והתוצאות היו יכולות להיות איומות.

חמאס - בדיוק להיפך. לדעתי מי שמשגר עליך טילים לאורך עשור, כשכל פעם טווחיהם והאוכלוסיה שרצה למקלטים גדלים, לא מורתע בכלל. לומר שהוא "ישב בשקט" עד ה-ז' באוקטובר זה לא מדויק.)
762258
אישתו של מנהיג מיתולוגי, קרה כקרח, הופסק לייצר אותה לאחרונה.
762313
762458
אני לפחות צריך עוד רמז.
762464
747
762467
את זה הבנתי כבר קודם, רק לא מצליח לקשר לשם של שום אישה.
762493
אני עדיין לומד לחוד חידות - עימכם הסליחה.

אישתו של מנהיג מיתולוגי - צפורה, אשת משה ציפי
קרה כקרח - כוכב שביט (עשוי מקרח) - ציפי שביט

הכינוי ג'מבו ניתן בישראל בתקופת שנות השבעים לנשים מלאות או שמנות על שם המטוס הענק. לדעתי השחקן הענק בשיר 'כולם הלכו לג'מבו' נראה ככה כי הוא מרמז על מטוס הגמבו הענק. מכל מקום לא מצאתי התייחסות לכך.
762494
אה, יפה, רק שאם כך הרמשמיוטיוב היב ממש קרוב (מדי?) למטרה.
762495
כן. תיארתי לעצמי שלא ינוחש אז הרשתי לעצמי להשיב לעצמי.
762504
אם מצטער אבל אתה טועה וגם קצת ... איך לומר נוגע בחוסר טעם.
ג'מבו זה בכלל מילה בסווהילית שמשמשת כמילת ברכה: שלום. נכון שזה היה שמו של פיל אפריקני שחי בגן החיות של לונדון במאה ה-‏19. לכן המילה הפכה גם לתואר שהדביקו לדברים גדולים (עסקת ג'מבו, מארז ג'מבו).
אבל לג'מבו של ציפי שביט אין שום קשר לנשים שמנות (או למטוס הגדול) וציפי שביט כששרה את השיר, יכלה להחשב שמנה ממש אולי אצל סוכני דוגמניות.
ג'מבו היה שמו של מופע מוזיקלי רב-משתתפים שהועלה בשנת 1971 על ידי המפיק אברהם דשא (פשנל). במופע השתתפה גם ציפי שביט (שהיתה אז אאז"ן חיילת צעירה) שבדיוק אז שברה את רגלה. פשנל שאהב מאד את מיני החוכמות השיווקיות האלה שידך בין שיר ילדים יפני שהיה מאד פופולרי בעולם אז לבין תרגום של יעקב רוטבליט שהפך אותו לשיר על ילדה ששברה את הרגל ולא יכלה ללכת למופע הקסום של פשנל. כך השיר שהפך ללהיט גם שימש כפרסומת למחזמר וסייע במחירת הכרטיסים.

בשיר היפני (שהיה בעצמו תרגום של שיר ילדים איטלקי שאומר "בסה"כ רציתי חתול שחור") החתול של הילד נקרא טנגו וזה מה שהדליק לרוטבליט את הקישור לשם המופע ג'מבו.
אפשר למשל: הזמרת שהפכה חתלתול שחור לפיל אפריקני.
762545
>>> הכינוי ג'מבו ניתן בישראל בתקופת שנות השבעים לנשים מלאות או שמנות על שם המטוס הענק. לדעתי השחקן הענק בשיר 'כולם הלכו לג'מבו' נראה ככה כי הוא מרמז על מטוס הגמבו הענק. מכל מקום לא מצאתי התייחסות לכך.<<<
---------
ראה את שכתבתי לעיל - טענתך לחוסר טעם, אפילו לא נרמזת. טענתי שהאיש שליד ציפי הוא ענק ולא ציפי עצמה שגם רואים שהיא לא שמנה. מכל מקום, תודה על ההבהרות שלא היו ידועות לי בחלקן. רציתי להאיר פינה שלא מוכרת לכולם.
762682
רק אפנה אתכם לפיסת ארכיאולוגיה איילית, דיון 2409 חידה שלישית.
762683
לרוב אני בודק לפני שאני מנסה לחוד, בתוצאות ה'חיפוש' באם הייתה כזאת ארכיאולוגיה. לא העלתי על דעתי ששוקי פתר זאת לפני כעשוריים. גם זה קורה.
762686
למען האמת, את החידה שכחתי לגמרי. דוקא את השיר של ציפי שביט זכרתי היטב. הוא היה להיט ענק בימי הערוץ היחיד. אאז''ן הקטע ביוטיוב צולם מתוך הופעות האורח באחד מפסטיבלי השירים שהיו אז באופנה.
מצא את המשותף 763853
מה משותף לבמוו, פיאט ואלפא?
מצא את המשותף 763855
ר"ת שמשמעותן: חברת רכב + <שם מקום> (בוואריה, טורינו, לומברדיה בהתאמה).
מצא את המשותף 763857
פשש... כבוד!
מצא את המשותף 763875
כבוד לשניכם, חידה יפה! לא הייתי מנחש שפיאט ואלפא זה ר"ת.
הופתעתי לגלות 765159
בלי לגגל-
באיזה סרט משחקים בין היתר בראד פיט, ואל קילמר, סמואל ל. ג'קסון וג'יימס גנדולפיני?
הופתעתי לגלות 765162
שאלת כיוון - משהו מהאייטיז, כשהיו צעירים ופחות מוכרים?
הופתעתי לגלות 765168
אכן צעירים. כולם בתפקידי משנה. התפקיד של סמואל ל. ג'קסון ממש גמדי, אבל כבר אז כל מה שהוא מוציא מהפה זה גסויות.
הופתעתי לגלות 765170
דמני שהיו שני סרטים אז, נערי הכרך וראסטי ג'יימס, שהתאפיינו בזה שהמון צעירים שהפכו לכוכבים אחר כך היו בהם בתפקידים קטנים.
אבל ספציפית אני לא זוכר דוקא את השמות שהזכרת.
(להמר על ''אהבה בשחקים'' בגלל ואל קילמר נראה לי טריויאלי מדי, וכנ''ל ''סודי ביותר'').
הופתעתי לגלות 765172
קצת אחרי.
הופתעתי לגלות 765182
והתשובה היא : רומן על אמת [ויקיפדיה] סרט משנת 1993 על פי תסריט של טרנטינו (אחרי "כלבי אשמורת" ולפני "ספרות זולה").
צפיתי בו מחדש אתמול אחרי שעברתי על רשימת הסרטים במחווה של יס לכבוד 60 לבראד פיט, והתפלאתי למצוא את הסרט הזה. וכן, בראד שם בתפקיד השותף לדירה המסטול של מייקל רפפורט ידידנו.

חתיכת קאסט- כריסטיאן סלייטר ופטרישיה ארקט מככבים. גארי אולדמן עושה תפקיד מופרע במיוחד, וכן מופיעים דניס הופר, כריסטופר ווקן, טום סיזמור, כריס פן (מ"כלבי אשמורת"), הקומיקאי ברונסון פינצ'וט. ואל קילמר מופיע בתפקיד "המנטור" הדמיוני של הגיבור (בעצם אלביס פרסלי), ולא רואים בסרט את פניו וסמואל ל. ג'קסון נרצח כבר בתחילת הסרט והטקסט שלו כולל רק שלשה-ארבעה משפטים שהמלה Pussy מככבת בהם.
הופתעתי לגלות 765186
יפה, ואחלה סרט.
זכורה לי במיוחד סצינת משחק משובחת של כריסטופר ווקן ודניס הופר זה מול זה.
הופתעתי לגלות 765188
כן, זו היתה סצינה טרנטינואית ביותר.
בצפיה הראשונה לא הכרתי את טרנטינו ואהבתי מאוד את הסצינה.
בצפיה הנוכחית, אחרי כל המטען של צפיה בסרטים של טרנטינו שאני כבר נושא איתי, היא העלתה חיוך כזה של הכרות.
הופתעתי לגלות 765202
לפחות אצלי היא מעלה אסוציאטיבית סצינה אחרת וידועה יותר של ווקן אצל טרנטינו.
765537
טלפון בלי קליטה או בכיר בליכוד (5 , 4)
765576
רמז: גם קנדל רוי
765581
אני לא יודע מי זה קנדל רוי, אבל חיפוש בגוגל הראה שזאת דמות בסדרת טלוויזיה שנקראת “יורשים”. מאחר שכל בכירי הליכוד הם יורשים מטעמם של נתניהו, אני מנחש שכל אחד מהם ממתין לרשת.
765595
יאפ!
765596
יפה.
765606
גם בעיני.
765629
תודה לשניכם
765696
👍
765988
כשיש שתי מלים שנשמעות דומה אבל נכתבות שונה, איזו מהן היא הפתרון?
766008
השנייה.
766019
אתה מזכיר לי את הערת הרגל הראשונה כאן.
766022
מאחר והתגובה/שאלה/תהייה שרשמת היתה מאד סתומה בעיני, עניתי תשובה סתומה (ואף סתמית)
:-)
766055
אריק רשם, לא אני.
766096
מה אתם, בני שלושים, אתה והפונז? בבקשה לא לכתוב "רשם" במקום "כתב". אתם גורמים לי להרגיש עוד יותר זקן.
766102
חרמפף

אני כתבתי, לא רשמתי.
766112
תרשום! אני ערבי.
766113
מתי התחיל השימוש הזה ב"לרשום" במקום "לכתוב"? באתר של האקדמיה אני רואה פרסום מ-‏2012 שבו כתוב (ולא רשום!) שזה מנהג שהחל להתפשט "בשנים האחרונות". אני הבחנתי בו לראשונה רק קצת יותר מאוחר, אני חושב.

אם כבר מדקדקים בענייני לשון, אז בפרסום הנ"ל כתוב "בשנים האחרונות הולך ופושט המנהג ...", ולא "הולך ומתפשט". תהיתי האם זה בגלל שלדעת האקדמיה "מתפשט" זה רק "הסיר בגדים", אבל מסתבר שלא, כי ע"פ אותה אקדמיה, אחד הפירושים של "מתפשט" הוא "נפוץ ברבים".
פששש 766122
פושט זה כאשר הוא פושה?
פששש 766123
טושה!
766890
מסתבר שאצלנו באייל היה מי ששם לב ל"לרשום" כבר ב-‏2010.
766115
אז אחרי שאלון עידן מתלונן קשות על "לתכלל" שעלתה לגדולה השנה, אני שמעתי ברדיו מישהי, כנראה חיילת שהשתמשה ב"לתרחש":

"כבר כמה פעמים תרחשנו את הסיטואציה הזו" - שזה אומר תרגלנו את התרחיש הזה בעברית של פעם.
766125
ואני מדמיין הכלאה של תחש וברחש.
לתרחש- לזחול על ארבע תוך השמעת זמזום דק ומעצבן.
766130
נראה לי שזה מתאר היטב את התרחיש שבו אנחנו נמצאים.
766153
היום סיפר קצין בכיר בטלוויזיה על תיספוק של תיספוקת ( חלוקת אספקה)
766184
ואם כבר אנו עוסקים באביוז של השפה - מה דעתכם על תרומה שלא מרצון?
766205
תודה, לא רציתי כבר במשרד.
766220
היה פעם משהו שנקרא בלצון מלוה חובה מרצון.
766222
אתה מתכוון ל-'מלווה בששון' ?
766337
חידוש טרי? "הכוח מחטיבה 4 יכניס אותנו לנקודת הגבול, שם שחלוף לאכזרית, נגמ"ש ממוגן..."
766877
"הלוחמים איתרו תשתית חשמל בתוך המנהרה המחוברת למבנה המטה המרכזי, דבר המעיד על תספוק חשמל לתוואי המנהור באמצעות נכסי אונר״א." לו זה היה תלוי בי, הייתי מְתַחְנֵּק למוות את מסרסי השפה העברית האלה.
766879
אל תספוק את כפיך בייאוש, המצב יכול להיות הרבה יותר גרוע.
766128
ברוח הזמן אני מיחזרתי את הפועל שהפונז בחר. נא להעביר לחשבוני 30 א"ג.
766036
טוב, לא הצלחתי לנסח את זה שיהיה קשה, אבל זה מוצא חן בעיני ואני רוצה לפרסם:
שמענו שיש סימנים לעכבישים בדימונה ובכרכור, ואולי גם בשדרות (6)
766041
מפונים?
766049
כן.
766846
כשהנטל כבד, לפניו או בלעדיו אומרים אותו דבר ומתכוונים לאותו דבר (5, 3)
766853
כריעה תחת?
766856
וואו, בחיים לא הייתי עולה על זה
766859
אני אפילו עכשיו לא מבין למה זה לפניו או בלעדיו.
766872
כריעה תחת וקריעת תחת אומרים אותו דבר ומתכוונים אותו דבר.
יפה בעיני.
766873
מסכים שיפה.
אבל איפה הלפניו ואיפה הבלעדיו?
766882
לא יודע, אני חלש בפתרונות.
766906
את 'לפניו' הבנתי, את 'בלעדיו' פחות. באם חידתו של ירדן נחדדה בעקבות איורו של בידרמן מאמש, אולי המילה תחת שהיא נרדפת ל'במקום' ‏1 מסדרת את הפינה.
--------------
1 תחת אשר, עין תחת עין וכו'.
766937
"קריעת תחת" = "כריעה תחת הנטל". הראשון בלעדיו, השני לפניו.
766938
הידד!
קצת עקום 767320
אחרי הפתרון, ירדן תגיד לי אם זה חוקי-

אין סנדלר בתחנת דלק, וזה יקר מאוד (2, 5 כ"מ, 3)
קצת עקום 767321
לי קשה להבין איך החצי הראשון מתאים למילה האמצעית (הראשונה והשלישית זה ברור).
אני הייתי מנסח את הגדרה כך:
אולסי לא התבלבל בתחנת דלק, וזה יקר מאוד.
קצת עקום 767323
אפשר לבלבל עוד יותר עם הגדרה ישירה: לא שוקלים רכבים בתחנת דלק.
קצת עקום 767329
בגלל זה שאלתי אם זה חוקי. האם מותר להמציא פעלים?
יסולה- יקבל סוליה.

אגב, דווקא "יקר מאוד" הוא לטעמי לא פירוש מדויק. כמו "לאין ערוך" הכוונה לדבר שמחוץ לסקאלת המחיר.
"יסולא בפז" הוא יקר מאוד, ואילו "לא יסולא בפז" הוא מחוץ לסקאלה.
קצת עקום 767333
יפה.
אני לא הצלחתי לפתור.
קצת עקום 767344
כותבים (ש) בסיום ההגדרה, ובכך אומרים שזה על פי שמיעה. הגדרה יפה.
קצת עקום 767366
להמציא מילים זה מעולה, אבל "לסלות" לא מחליק לי היטב כפועל שפירושו לעשות סוליה. חוץ מזה, אילו הפועל הזה היה קיים, "יסולה" היה נגמר בתנועת E, בעוד ש"יסולא" נגמר ב-A, לא?

חוץ מזה, הייתי מהדק קצת "הנעל שלו תישאר קרועה בתחנת הדלק".

אני אוהב את ההגדרה של איזי, אבל היא כמובן בכיוון אחר. לא נורא, שכ"ג והפונז אהבו, אתה לא חייב אותי.

ולבסוף, יש איזה מישהו באייל, קוראים לו נדמה לי אריה או אליק, שאומר תמיד ש"האם זה חוקי" זו לא בהכרח השאלה הנכונה.
קצת עקום 767369
מתוך הערך המילוני: „נהוג להשתמש בפועל באל"ף סֻלָּא שמופיע פעם אחת במקרא. אך פעמיים הביטוי מופיע כפועל בה"א (נלי"ה) ”לֹא תְסֻלֶּה בְּכֶתֶם אוֹפִיר,בְּשֹׁהַם יָקָר וְסַפִּיר“ (איוב כח, פסוק טז) ”בְּכֶתֶם טָהוֹר לֹא תְסֻלֶּה“ (איוב כח, פסוק יט)״. כלומר ההגדרה הזו מאמצת את ספר איוב במקום את איכה. אני חושב שזה תירוץ לשונאי סביר.
קצת עקום 767373
(תהיתי כמה שניות מי אילו ''שונאי סביר'' ולמה הם מקבלים את התירוץ הזה).
קצת עקום 767378
וואו,
אילו היו קוראים את מה שכתבתי ולא מבינים- דיינו
אילו היו מבינים אבל לא זוכרים - דיינו
אילו היו זוכרים אבל לא משתמשים - דיינו
אילו היו משתמשים אבל לא מביאים לי אותה בהפוכה - דיינו.
בקיצור-עשית לי את היום.

וכן, ההגדרות שלך ושל איזי יותר טובות.
768729
אם הוא מיירט כטב"מ הוא כנראה לא צריך צפרדע (4,4)
768735
אם הפתרון זה מה שאני חושב, אז הוא ממש ממעיט בחשיבות הסיפור הזה.
768831
לא יודע למה התכוונת. אני התכוונתי לפרוק רגליים בקוקפיט.
768833
אני צריך עוד רמז.
768839
נו, כמה פרוקי רגליים יש שהיו צריכים צפרדע?
768849
בשביל לעבור את הנחל...
768851
אה...

(יעקב פרוינד המציא בזמנו: חידון צה"ל בידיעת הארס ומורשת עקרב)
768852
טוב אם זה לא מטוס הקרב תוכל לפתור?
768854
אני התכוונתי לטייס עקרב
768837
אם אני מנחש נכון, הביטוי המקורי מדבר על לעשות סיפור גדול משטות לא חשובה. לעומת זה הפתרון כאן הוא הפוך, להתייחס למשהו משמעותי כחסר חשיבות.
אבל אולי אני לגמרי לא בכיוון.
768838
הסיפור שאני השתמשתי בו הוא משל.
768844
פתרתי את שלך, וגם אני לא בטוח אם לזה התכוון אריק.
חידה היסטורית מוזיקלית 768804
דברנו לפנח כמה חודשים על הפצצת דרזדן. יצירות של איזה מלחין פורה מן המאה ה-‏18 אבדו כאשר נשרפה הספריה המלכותית של דרזדן ב-‏1945? המדובר במלחין שיצירתו המפורסמת ביותר, כלל לא נכתבה על ידו וגם היא קשורה לאותה ספריה.
חידה היסטורית מוזיקלית 768829
אולי רמז יעזור: לאט עם הרבה רגש.
חידה היסטורית מוזיקלית 768830
גיגלתי ומצאתי, תודה. לא היה לי מושג.
חידה היסטורית מוזיקלית 768832
כלומר היצירה מאוד מוכרת, אבל לא הכרתי את המחבר ובטח לא את הטוויסט.
חידה היסטורית מוזיקלית 768836
הכרתי את המחבר, אבל לא את הטוויסט.
חידה היסטורית מוזיקלית 768860
גמני.

שמעתי את האדג'יו המפורסם יותר פעמים מכל יצירה קלאסית אחרת (אולי מלבד ה-Emperor) ואבל הסיפור חדש לי.
חידה היסטורית מוזיקלית 768840
אני חושב שהרמז היה צעד אחד יותר מדי. אדאג'יו הוא מקצב מוזיקלי שמשמעותו לאט עם הרבה רגש. המוזיקה של האדאג'יו בסול מינור של אלבינוני היא אחת מן היצירות הפופולריות ביותר ובטוח שהיא היצירה היותר ידועה מבין היצירות בסגנון הבארוק. היא מרבה להופיע בפס הקול של סרטים רבים תחת וריאציות רבות על השם.
תומאזו אלבינוני היה מלחין ונציאני בסגנון הבארוק (1671-1751) שהלחין אופרות, סונאטות סולו, קונצ'רטי לאבוב ויצירות כליות אחרות.
בראשית המאה ה-‏20 הוא היה יוצר די נשכח. למוזיאון הממלכתי של דרזדן היה אוסף די רחב של יצירות שלו. חלק משמעותי מן הכתבים האלו אבדו ב-‏1945 כאשר האמריקאים והבריטים העלו באש את העיר.
רמו ג'אזוטו (Remo Giazotto) היה מוזיקולוג ומלחין איטלקי בן המאה ה-‏20 שהתמחה באלבינוני ופרסם ביוגרפיה וקטלוג של יצירות אלבינוני. ב-‏1958 פרסם ג'אזוטו את Adagio in G minor for strings and organ, on" two thematic ideas and on a figured bass by Tomaso Albinoni". לטענתו אז הוא עיבד את המערכה היחידה של היצירה ע"פ קטע של התזמור לצ'לו ו-‏6 בתים של הכינור הראשון בטריו סונאטה, שקבל מן הספריה בדרזדן לאחר תום המלחמה.
היצירה הספציפית הזו היתה כל כך פופולרית שהיא עוררה ענין מחודש במכלול יצירתו של אלבינוני ושל מלחיני הבארוק בכלל. מאחר וג'אזוטו מעולם לא הציג את הקטעים המקוריים וכאשר רצה ליהנות מן התמלוגים של היצירה הפופולרית רשם זכויות על היצירה כמלחין ולא רק כמעבד, כיום מקובל לתאר את המוזיקה כיצירת ניאו-בארוק של המלחין ג'אזוטו. ומכאן הטויסט שיצירתו המפורסמת ביותר של אלבינוני כפי הנראה לא נכתבה על ידו.
חידה היסטורית מוזיקלית 768841
כן,
גיגלתי אדאג'יו וזו היתה אחת התוצאות הראשונות.
מסתבר שזה האדאג'יו של אלביניוני כמו הקנון של פכלבל.
חידה היסטורית מוזיקלית 768861
אפשר להוסיף את ''מי חיבר את האדג'יו של אלבינוני'' לרשימה של החידות האבסורדיות כמו ''באיזה חודש התרחשה מהפכת אוקטובר''.
חידה היסטורית מוזיקלית 768842
תיקון טעות שלי: מה שג'אזוטו טען שמצא בספריית דרזדן זה את הבאסו קונטינואו של סונאטה טריו. המדובר בשיטת הלחנה שאחרים אולי יטיבו להסביר ממני. באופן כללי מדובר בקו הבס המלווה את היצירה. אני הנחתי שהטריו בבארוק היה של שני כינורות וצ'לו, אבל מתברר שהכלי השלישי בסונאטות הטריו היה בד"כ כלי מקלדת כלשהו (צ'מבלו, עוגב או סוג של אורגן) או תיאורבו (מין גרסה מוקדמת של גיטרת הבס המודרנית) שניגנו את הרמוניית הבאס.
הויקיפדיה באנגלית (Tomaso Albinoni) טוענת שדוקא נמצא חיזוק לגרסה הראשונית של ג'אזוטו, אבל גם לפי גרסה זו מדובר ביצירה מודרנית שחוברה בהשראת פראגמנטים מיצירה מקורית בלתי מזוהה של אלבינוני.
חידה היסטורית מוזיקלית 768845
אחרי ששנים אני שומע על היצירה הזו אבל לא מכיר את צליליה, סרתי עכשיו ליוטיוב לסתום את החור. לאור כל מה שכותבים על הפופולריות ואף הקלישאתיות שלה, חשבתי שזה יהיה "אה, זה זה", אבל לא, לא היה לי מוכר בכלל. מאוד יתכן ששמעתי אותה בפסקולים וכו', אבל לא נחרטה בכלל בזכרוני. גם עכשיו נשארתי מאוד underwhelmed.

היא באמת נחשבת פופולרית ומוכרת יותר מאריה על מיתר סול, טוב לי עם ישוע1, בדינרי ומשיח? (בישראל כנראה שהמנצחת היא הטוקטה ופוגה ברה מינור, אבל בוודאי לא בארצות שבהן התחילו קודם עם כמה ערוצי טלוויזיה.)

1 סלחו לי על התרגום המחופף, יש לזה שם יותר קנוני בעברית?
חידה היסטורית מוזיקלית 768847
לשאלתך הראשונה, כנראה שלא יותר, אבל בערך באותה המידה.
לשאלתך השנייה, כשניגנו את היצירה בתזמורת בני הקיבוצים, היא הופיעה בתכנית תחת השם “ישו, שמחת אנוש”.
חידה היסטורית מוזיקלית 768853
"ישו, שמחת אנוש" הוא תרגום לשם האנגלי של היצירה. אני לא רואה קשר לאף אחד משני שמותיו הגרמניים (Jesu, Joy of Man's Desiring [Wikipedia]). אני מניח שהשם האנגלי הוא חלק מתרגום שלם של הטקסט, ונבחר כדי לשמור על המשקל. אני משנה בזאת לתרגום ממושקל, "מה זה טוב לי עם ישוע".

____

הכרתי פעם שני אידיוטים שנכנסו לבוץ של לתרגם לעברית משחק מילים על אותו שם אנגלי, שממילא קוראי עברית לא מכירים. בסוף הם הלכו על משפחת יצירות לגמרי אחרת של באך.
חידה היסטורית מוזיקלית 768862
עוד פעם תקרא להם אידיוטים ויהיה לך עניין איתי!
חידה היסטורית מוזיקלית 768848
הפסקה הראשונה שלך מתארת במדויק מה שאני עברתי לפני כעשור.
חידה היסטורית מוזיקלית 768850
למען האמת היצירה הפכה כל כך פופולרית בגלל הופעותיה מחוץ לזירת המוזיקה הקלאסית. להקת הדלתות בצעה עיבוד רוקיסטי של האדאג'יו כרקע לג'ים מוריסון ז"ל המקריא משירתו.
ובעיקר הרבו להשתמש בו כפסקול קולנועי: אשתקד במריאנבאד של אלן רנה, המשפט של אורסון וולס, גליפולי, רולרבול, פלאשדנס הם רשימה חלקית.
אני שמתי לב ליצירה לראשונה בסרט מנצ'סטר ליד הים של קנת לונרגן עם קייסי אפלאק מ-‏2016. בסרט יש ביצוע מומלץ של הפילהרמונית של לונדון. לבושתי, עליי להודות שחשבתי במשך זמן רב שזה היה החורף מארבע העונות של אנטוניו ויואלדי. רק במאוחר גיליתי שמדובר באדאג'יו המפורסם.
יש ביצוע מומלץ אחר של פון קאראיאן מנצח על הפילהרמונית של ברלין ששם את הדגש דוקא על הלאט ופחות על הרגשני.
חידה היסטורית מוזיקלית 768863
אפילו דן בן אמוץ הזכיר אותה, דומני ב''לא שם זין''.
חידה היסטורית מוזיקלית 768855
יש אלבום של דויטשה גרמופון בו הסימפונית של ברלין בניצוחו של קאראיאן ששוקי הזכיר מבצעת את האדאג'יו, הקנון, ואת "אוויר" של באך. בספוטיפיי בביצועים הללו יש לאדאג'יו קצת יותר השמעות מאשר לקנון, אבל כמובן פחות מאשר לאוויר. בכותרת האלבום האדאג'יו מופיע ראשון. כנראה שאז הוא היה עוד יותר פופולרי.
חידה היסטורית מוזיקלית 768856
צריך לקשור עוד קשר אחד אחרון בין המוזיאון הממלכתי של סקסוניה לבין אלבינוני. מה ראתה ספריית המוזיאון הממלכתי בדרזדן להחזיק באוסף גדול של מסמכים, כתבים ויצירות של מלחין איטלקי נשכח? מתברר שהקשר הוא י"ס באך, שהעריך מאד את אלבינוני. באך כתב לפחות שתי פוגות על נושאים של אלבינוני. כמוכן הוא ומקורביו המוזיקליים הרבו להשתמש בתזמורי הבאס של אלבינוני כדי לתרגל חיבור הרמוניות באס. כך שאלבינוני נחשב כאחד מן המקורות המוזיקליים שהשפיעו על באך.
חידה היסטורית מוזיקלית 768946
כמי שניחן בשמיעה מוזיקלית מוגבלת מאד מאד (כבר התוודיתי שלא הבדלתי בין האדאג'יו לבין ארבע העונות של ויואלדי) אני בעוונותי חסיד של מוזיקה מוסברת בנוסח אסתרית בלצן ואחרים. אני יודע שבעיניי חובבי מוזיקה מטיבי שמוע לא מעטים, פרשנים כאלו הם בבחינת הס מלהזכיר. אבל אני חושב שגם לנו כבדי האוזן, מגיע שמישהו יתרגם לנו את הפרטיטורה.
אני מצרף שני חלקים של מאמר על האדאג'יו בסול מינור של המורה לגיטרה אוריאל אטלס:
האדג'יו של ג'יאזוטו/אלבינוני - חלק ראשון
האדג'יו של ג'יאזוטו/אלבינוני - חלק שני
המאמר מדגיש למשל את ההרגשה שהיצירה הזו לא יכלה להיכתב לפני באך (ואולי גם מוזיקה הרבה יותר מאוחרת). במילים אחרות יש כאן בארוק ניאו-קלאסי.
מומלץ במיוחד להקשיב לביצוע של הפילהרמונית של לונדון בניצוחו של דייויד פריי. למרות שמדובר בעיבוד פילהרמוני, היצירה כאן יותר ערומה ופחות מעובדת. דווקא הנעימה הראשית, הסולו כינור מנוגן ע"י כלי המיתר כחטיבה אחת, בעוד הבאסו קונטינואו מנוגן שוב ושוב ע"י סולואים של צ'לו, צ'מבלו, אורגן ועוגב. זהו איזון חריג במוזיקה הקלאסית בין הנעימה הראשית לבין הבאס המלווה. הביצוע של הפילהרמונית מברלין עם פון קאראייאן הוא יותר "קלאסי". המוזיקה נשמעת יותר הומוגנית ולכן פחות אישית או דרמטית. בפרט נגינת קו הבאס בסיום נשמעת כמו קיר גיטרות ולא כמו סולואים של הגיטרה בס.
חידה היסטורית מוזיקלית 768834
אני כמו אריק, תודה.
💩 768835
תלולית הקקי המהודרת מתחילה (מן הסתם) באוכל וכו'. (שבע שש)
💩 768873
איזה אוכל? כל אוכל בסיסי, ואפילו לא רק אוכל, אבל משום מה אני חושב על חמאה.
💩 768939
בסוף זה מגיע למימוש עצמי.
💩 768944
שאלה מהתחת

מדי פעם אני נתקל בתשבצי ההגיון בהגדרה שגורמת לי לעקם את האף משום שהיא נראית לי כהתחכמות יתר מוגזמת וצולעת. אבל אז אני אומר לעצמי שמצד שני, עצם זה שפתרתי מעיד שזה היה פתיר ולכן כנראה גם סביר. בסוף יצא שפתרתי את השאלה שלך מההגדרה המקורית, ורק אח"כ הבנתי‏1 את הקשר לרמזים. כך שבדיעבד, ההגדרה כנראה בסדר‏2 (כעקרון, בשאלות של תשבצי הגיון, אם יש צורך ברמז זה סימן שההגדרה המקורית לא מספיק טובה‏3).

1אני לא סגור לגמרי. החמאה זה רמז ל"הלחם והחמאה"?
2השאלה מלכתחילה היתה קשה, והשימוש ב"תלולית" רק סיבך עוד יותר.
3או שקהל היעד לא משהו, אבל זה מה שיש לנו פה באייל.

ולמי שעדיין תוהה, הפתרון הוא "פירמידת הצרכים"
💩 768945
דוקא מוצלח.
ותודה על הפתרון, היו לי מחשבות בכיוון אבל הן לא התגבשו.
💩 768948
אני חושב שהבסדריות של ההגדרה כמעט בלתי תלויה בקושי שלה - הגדרה מעולה יכולה להיות קשה ביותר, ולכן רמזים הם במקום. בהקשר של תשבץ, האותיות שאתה מקבל מההגדרות הקלות יותר הן רמז. ב"הגיונית" שיש עכשיו בדיגיטל של "הארץ", הגדרת תשבץ היגיון אחת ביום, אפשר לבקש רמזים, וגם שם רמז זה פשוט אות שהאורקל נותן לך. באייל, מוסד הרמזים הוא התחליף.

1 מאסלו - חמאה ברוסית. (עכשיו אני למד שהשם של המשפחה ברוסיה היה "מאסלוב", זה נגזרת דקדוקית של חמאה.)
3 כל עוד אתה פה, יש לנו קהל שפיץ.
💩 768953
1הרוסית שלי עוד לא שם
3תודה על המחמאה
💩 768959
1 אה, וואו, זה חלף (או אולי נמרח) הרחק מעל ראשי.
💩 768949
אגב, אני באמת לא לגמרי מרוצה מ''תלולית מהודרת'' כרמז לפירמידה - הצעות שיפור תתקבלנה בברכה (חשבתי להחליף ''מהודרת'' ב''מהוקצעת'', לא ממש משנה).
💩 768950
ההגדרה היתה בסדר גמור מבחינתי. לא שהיה לי סיכוי לפתור.
''מהוקצעת'' בהחלט מדויק יותר ועדיף מבחינתי בהחלט על ''מהודרת'', ששלחה אותי לאסוציאציות מוטעות. גם סתם תלולית חרא עובד.
💩 768951
+1
💩 768954
זה ההבדל בין מי שפותר למי שרק מחלק ציונים. ''מהודרת'' היא בדיוק המילה שבסוף הובילה אותי לפתרון. ''ערימת חרא הנדסית'' היתה (כנראה) עושה את העסק קל יותר.
💩 768960
מקומפלת.
770216
חידה אקטואלית:

הפכו ח"כ מטורלל כדי להשמיד טנק (6).
770217
הראשון שעלה לי לראש, התאים בול
770220
לא במפתיע.
770221
מצד אחד, לא.
מצד שני, הגלריה ענפה והתחרות רצחנית, כך שזה בהחלט השג עבורו.
770218
זה לא אמור להיות (3,3)?
770219
אני חושב שגם כך וגם כך זה בסדר, אבל אפשר לקבל את השאלה שלך כרמז.
770230
נראה שבהחלט כן, זה לא עובד ב-‏6 אותיות רצופות.
770235
השאלה היא אם התשובה היא אותו ח"כ או העניין עם הטנק.

אולי הכי טוב לתת את התשובה ולעבור לנושא הבא: ואטורי <-> ירו טאו.
770240
כנראה נידרש כאן לרגולטור שלנו לענייני תשבצים - ירדן.
אבל נראה לי שאם הפתרון הוא השםם ההפוך, אז הפ הדו-משמעי שיש לו הגיון בשפה מנצח. שש אותיות שכשלעצמן אינן מילה קיימת זה פאול.
770241
הפן*
770244
נימוקי: הפתרון אינו יכול להיות ואט ורי כי זה צרוף חסר משמעות, והדרישה בתשבצי היגיון היא שהתשובות יהיו קריאות באופן תקין מימין לשמאל או מלמעלה למטה. היפוכים, ערוב אותיות וכיו"ב טריקים ושטיקים מותרים בשאלה אבל לא בתשובה. לכן (6) הוא הספרור הנכון.
770255
אבל לפי איך שהחידה מוצגת, הפתרון הוא ירו-טאו.
החידה בפירוש דורשת ומצווה - ''הפכו''.
770256
הָפכוּ, לא הִפכוּ שאאל"ט צריכה להיכתב היפכו בכתיב מלא.

וכמו ששר מונק: ייתכן שאני טועה כאן, אבל אני לא חושב כך...
770257
מכל מקום, אני מבין כעת שכוונתך היא שהתשובה היא "ירו טאו" לא בהיפוך, ואני מסכים שזאת אפשרות תקינה ואולי אפילו עדיפה; הנושא הנסתר במשפט הוא "הם" כך שתשובתך מתאימה לו יותר.

בזאת אני מציע להסתפק.
770245
ואטורי הוא לא מילה קיימת? הלוואי‏1.
_______________
1- לידיעת ס. מהשב"כ: אני מדבר אך ורק על המילה ולא על הח"כ המכובד ההוא.
770261
חייב להיות "ואטורי", אפילו במחיר זה שההגדרה לקויה טיפה‏1. כי "ירו טאו" זה משפט תקין בעברית, אבל לא ממש מחזיק כביטוי בפני עצמו, וראה חפירתו של מאסדר התשבצים בתגובה 711933.

1 כל כך בקטנה שלי אישית זה לא ממש מפריע. "חה"כ המטורלל, הפכו אותו כדי להשמיד טנק" כבר משפר.
770262
1 אכן משפר. ותודה למאסדר.
770263
להכרעת ערבי חשוב בטעם רע (5)
770268
תודה על הבהמה עם הצבע / הפרח ההולנדי / הסדרה שנכשלה / המשורר שבלע רוטב.
770269
שכחת את
בלי אי.טי. ובלי הום שבלע עיר
770282
בוא לא נשכח את המקול חסר הראש וההפוך!
770290
נשמע שממש כיף לכם, אבל אולי תשתפו גם אותנו בפתרון (וברלוונטיות שלו לכל שאר החיות שהזכרתם)?
770298
תגובה 770263 פתרונה "מאסדר". הודיתי לקשה על הפרגון, אותו הגדרנו יחד בשש דרכים שונות.
770299
(כל אחת גרועה מרעותה!)
770300
חן חן.
770270
כמו שאמר הרב: גם אתה צודק.

"מתהפך כמו סטייק" היתה מירי רגב אומרת כאן בבוז.
הגדרה גזענית 770374
במקורית הוא יכול להיות ראפר או ספורטאי, מהמערבית הוא ירוק, אבל תמיד מלא אנרגיה (4)
הגדרה גזענית 770958
רמז?
הגדרה גזענית 770975
המוגרבי היה מצרי.
הגדרה גזענית 770976
סליחה, הפוך- המצרי היה מוגרבי
הגדרה גזענית 770984
עוד רמז?
הגדרה גזענית 770985
עוד פעם קולומבוס.

אלו רמזים קשים. תגיד אם אתה רוצה רמז קל יותר
הגדרה גזענית 770987
רוצה רמז קל יותר.
הגדרה גזענית 770988
בכל צבעיו הוא נמצא במטבח.
הגדרה גזענית 770992
הרבה צבעים, במטבח ומצרי רומז לפלפל, אבל אני לא מצליח לקשר לשאר.
הגדרה גזענית 770993
הפלפל השחור הוא במקור מהודו.
שחור טחון- ראפר או ספורטאי, זה החלק הגזעני.
קולומבוס קרא לפלפלים הירוקים החריפים שמצא באיי הודו המערבית פלפל כי היו חריפים. עוד פעם הוא מבלבל אותנו, כמו עם האינדיאנים.
770959
🥁🥁🥁... האיבר של זה שיפתור! (3, 4)
770963
מוח גדול?
770980
אם זאת האסוציה הראשונה שלך, כנראה שקיבלת חינוך מצוין.
771219
חינוך מצוין: "אל תאמר את הדבר הראשון שעולה לך בראש".
771280
מעניין.
הדבר הראשון שקפץ לי לראש היה ״עור התוף״. רק אומר.
771171
קשה המקשה
771221
קרוב מאוד.
771283
תוף שליש ומצילתיים (אחד מהם, לבחירתך).
771286
שמעתי שאשתו ירתה את זה
771290
יאפ.
771291
ודווקא עכשיו הוא לא בא, והפריך את ההגדרה.
771298
אז זה הזמן פתרון עם הסבר להדיוטות.
771299
כלי הקשה, אני מניח.
771302
אכן.
(אני ממש לא מתכוון לכתוב מה היה הדבר הראשון שקפץ לי לראש, אבל אני ארמוז: 7 ב-‏70).
771309
זה גם כמעט נשמע כמו סל מחצי מגרש, אבל עם טעם לפגם.
771300
ניסוי כלים : תוף מרים ?
פעם חשבתי שאני הססן, עכשיו אני לא בטוח 771323
חידה חמיצרית למדי שאני מתלבט אם לבלבל לכם את המוח איתה.

טוב, נו:

מדרון החמור (5, 5)(מ) הופך לבן-דוד שירש (4, 3) שני רחובות בגבעתיים.
פעם חשבתי שאני הססן, עכשיו אני לא בטוח 771330
טוב, זה למעשה רחוב אחד שמחליף שם, אבל בעצם זה מה שאמרת. הבעיה עם החידה, זה שהשם השני ישר קופץ לראש כשחושבים על רחוב בגבעתיים, ככה שזה קל מדי.
פעם חשבתי שאני הססן, עכשיו אני לא בטוח 771331
התלבטתי קצת אם להשמיט את ''גבעתיים'' אבל זה נראה לי ממש חמיצרי למהדרין, ואני שונא חידות חמיצר.
פעם חשבתי שאני הססן, עכשיו אני לא בטוח 771337
האמת שלמדייקים זה אפילו קצת מטעה.
האם הים נמצא בתל אביב?
פעם חשבתי שאני הססן, עכשיו אני לא בטוח 771335
כצנ לסון?
לי זה לא קופץ לראש (וגרתי שנים רבות על גבול גבעתיים).
פעם חשבתי שאני הססן, עכשיו אני לא בטוח 771336
אה, נכון, מגיעה לי בעיטת חמור בראש.
פעם חשבתי שאני הססן, עכשיו אני לא בטוח 771341
אני לא גר בגוש דן ובקעת אונו, וזה לא קפץ לי לראש. פתרתי את החלק השני דרך הרמזים המשחק-מיליים (וזה שיוצא לי בכל זאת לנסוע באזור מספיק כדי להכיר את שם הרחוב הזה). בשביל החלק הראשון הייתי צריך את הרמז שלך ומפה.
פעם חשבתי שאני הססן, עכשיו אני לא בטוח 771342
בעצם הרמז של איזי הוביל גם אותי לפתרון.
פעם חשבתי שאני הססן, עכשיו אני לא בטוח 771344
הפתרון: רח' עליית הנוער משנה את שמו (או את זהותו) לערבי נחל. ביררתי, ומסתבר שזה כדי להבטיח שביביסטים לא ימצאו את דרכם בעיר הסוציאליסטית הזאת.
פעם חשבתי שאני הססן, עכשיו אני לא בטוח 771354
אגב, מעניין כיוון הניסוח, כי בתור מי שגר שנים רבות בשכונה הרלבנטית (נחלת יצחק ב*תל אביב*‏1) ברירת המחדל שלי היא שערבי נחל משנה את שמו לעליית הנוער.

1 כמו שכתבתי למעלה, ועכשיו מפורשות - הרחובות האלה הם הגבול בין גבעתיים לתל אביב, כך שהם נמצאים בתל אביב כמו בגבעתיים. במובן מסוים הם לא נמצאים *ב*גבעתיים, כמו שהעיגול לא נמצא בתוך המעגל.
פעם חשבתי שאני הססן, עכשיו אני לא בטוח 771357
גיאוגרפיה אף פעם לא היתה הצד החזק שלי (בהנחה האופטימית שהיה לי כזה).

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים