|
הנה המקור של קופלנד (והנה הקלטה לא טובה, אבל למרבה הכיף היא מבוצעת באולם ע"ש אמרסון (אחר)), והעיבוד של אמרסון ופאלמר. עכשיו גיליתי להפתעתי שכשהאחרון יצא, קופלנד עדיין לא היה בן 72, חי ובועט.
למעשה הוא עדיין חי ובעט חמש שנים אחר כך, כש-ELP עיבדו את תרועה לאדם הפשוט שלו, והוא נדרש לאשר את ההוצאה לאור. לפי Fanfare for the Common Man (Emerson, Lake %26 Palmer song)#Reactions From Aaron Copland [Wikipedia] קופלנד חיבב את העיבוד הזה, בהסתייגויות, ואישר. גם המקור וגם העיבוד הרבה יותר מפורסמים מ-Hoedown (העיבוד היה אות התוכנית "קצת אחרת"!), אבל לטעמי הרבה פחות מעניינים ממנו. ניכר גם שזה כבר השלב הפוסט-יצירתי של ELP, כך שאני עדיין סקרן מה קופלנד חשב על Hoedown, ואם בכלל שמע אותו. (אותו הוא לא נדרש לאשר?)
הגעתי לכל זה אחרי האזנות לעיבוד של ELP לטוקטה של חינסטרה. כתשובה לאכזבה של יובל מהפשטנות המקצבית של אמרסון בעיבוד לברובק (תגובה 675203), כאן המקצב מתוחכם מאוד. אצל חינסטרה, למיטב שמיעתי, כמעט הכל בשש שמיניות, עם מדי פעם תיבה בחמש שמיניות או רצף של 16 או 17 שתימעשריות. פחחח, איזה מיטב שמיעתי, הצצתי בתווים; בכל אופן, גם בשש שמיניות החלוקה משתנה לעתים קרובות. מכיוון שאין תווים לגרסה של אמרסון ופלמר, זה קילומטרים מעל יכולתי לדעת אם הם רק שמרו על ההתחכמויות של חינסטרה או הוסיפו משל עצמם.
גם כאן, מבחינת הצליל הכולל, אני חושב שזה עיבוד נהדר, ולהרגשתי אמרסון ופאלמר הצליחו להגשים את השאיפות הצליליות של חינסטרה יותר טוב מהמקור. אם ב-Hoedown ההצלחה היתה בלהקליל את היצירה, כאן ההצלחה היא לעשות אותה כבדה ופראית יותר. חינסטרה היה חי ובן 57 כשזה יצא (למעשה הוא חיבר את היצירה רק 12 שנה קודם), ולצערי גם כאן אני לא מוצא מה הוא חשב.
|
|