איסמעיל הנייה ופואד שכר חוסלו 4228
איסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, חוסל לפנות בוקר היום (ד') בעת שביקר בטהרן. ישראל לא קיבלה אחריות על הפעולה, אולם בהודעת ארגון חמאס נאמר כי "מנהיג התנועה מת כתוצאה מתקיפה ציונית בוגדנית על מקום מגוריו בטהרן". על־פי פרסומים המיוחסים ל"מקור אירני", הנייה חוסל באמצעות טיל ששוגר מחוץ לאירן.

כמה שעות קודם לכן חיסל צה"ל את פואד שוכר, מבכירי חיזבאללה, בתקיפה אווירית בבירות. בהודעת דובר צה"ל אודות החיסול צוין ההרג של 12 ילדים במג׳דל שמס, מספר ימים קודם לכן, בפגיעת רקטה ששיגר חיזבאללה מלבנון.
קישורים
איסמעיל הנייה חוסל בטהרן, חמאס מאשים את ישראל - ynet
צה"ל: חוסל פואד שוכר, "המפקד הצבאי הבכיר ביותר בחיזבאללה" - ynet
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

די לדו''צ 770443
תלמיד אחד הראה לאביו תעודה רעה ממש. האב סקר את התעודה ורק כאשר הגיע לציון "טוב" בזמרה, אמר לבנו:"כל כך הרבה נכשל ועוד יש לך כוח לשיר".
דו"צ יצא כבר מכל החורים. ישראל חיסלה את האבו-ג'ילדה של החזבאללה בגלל שטיל שלהם פגע באזרחים סורים. אין גבול לטרלול של המזה"ת. על כגון דא נאמר אפאחד עוד לא נענש על מה שלא אמר..
די לדו''צ 770451
מאז החלת הריבונות על הגולן ישראל אחראית לבטחון תושביו בלי קשר לאזרחותם.
די לדו''צ 770471
אכן.
אגב, אני חושב שזו פעולת תגמול די דרדל'ה יחסית למותם של הרבה ילדים ישראליים. התקשורת מפמפמת ומנפחת את החזה של עצמה, אבל זו פעולה נקודתית מאד שלא פוגעת בנכסים צבאיים משמעותיים, ואם כבר היא נראית לי כמו משדרת באותיות גדולות "בסוף לא נגיב בעוצמה, אנחנו ממש לא רוצים מלחמה, בואו נסגור את האירוע בשקט".

וגם החיסול בטהרן - הגיע לרשע המרושע למות, אבל זה לא יפתור שום בעייה לא אסטרטגית ולא טקטית שהמדינה וצה"ל עסוקים בהם בחודשים האחרונים. יש אפילו סיכוי שזה ייצור בעיות נוספות‏1.

1 פה כבר זה בעיקר ברמת הסיפורים שכל מדינה מספרת לעצמה וברמת הסמלים וה"כבוד"‏2 שהתעמולות השונות יעשו מזה. והרי הרג של הנייה - איש חמאס שאם היה בעזה אף אחד לא היה מתפלא אם יפגוש טיל - לא משנה כלום ברמת העימות הצבאי בעזה, וגם לא ברמה הישירה של עימות מול איראן. הוא לא איראני, הוא לא חלק מהמשטר באיראן, וסביר להניח שהוא אפילו לא ממש נכס מועיל לאיראנים. זה שזה היה "באמצע טהרן" אולי מעליב איזה אגו לאומי, אבל זה לא דומה בכלל לא להפצצת נמל חות'י, לא לירי מאות טילים למדינה אחרת, וגם לא להרג של גנרל איראני. זה מעשה שכל המשמעות שלו תיקבע על פי מה שירצו המדינות המעורבות לעשות ממנו.
2 מה זה באמת לעזאזל.
די לדו''צ 770452
העובדה שמרבית תושבי מג׳דל שמס מגדירים עצמם כאזרחי סוריה לא אומרת שהילדים שנהרגו אינם אזרחי ישראל. אלא אם כן, בדקת את המשפחות והגעת למסקנה שכולם, לרבות הפצועים, הם אזרחי סוריה. בנוסף, למרות שמרביתם הם אזרחי סוריה, הם עדיין תושבי קבע במדינת ישראל, משלמים מיסים וביטוח לאומי.

לעניין עצמו: המודיעין לפגיעה על הבכירים, הרגליהם ומיקומם נאסף במשך זמן רב מאוד. הפגיעה במג׳דל שמס היוותה טריגר לפעולה אותה חיפשה ישראל ליישם במשך זמן רב, ולא הגורם לפעולה.
די לדו''צ 770457
כל מה שכתבת נכון.
פשוט, אין צורך להשתתף במצעד ההבלים הזה ולהציג את חיסול האבו-ג'ילדה כתגובה ספציפית על רצח הילדים ממג'דל שמס.
לישראל אין ברירה אלא להגיב על מעשי החזבאללה באזרחי הצפון. אין צורך לפרוט זאת לפרוטות. לדו''צ היתה הזדמנות לא לומר כלום והוא פספס אותה.
די לדו''צ 770462
אתה צודק.

נתתי פרשנות מורחבת ומיותרת כשאולי הייתי צריך להסתכל על הכותרת שלך כפשוטה.
התחלה טובה 770487
המקום בגיהנום הוא לכל הפחות אלף אפס. הבעיה עלולה להיות בעיקר בהתארכות זמני ההמתנה בתורי הקבלה.

ובשביל ההפוגה הקומית, זה הזכיר לי את זה.
התחלה טובה 770491
מאחר וכידוע עמידה בתור היא בין המצבים שבהם אנשים סובלים במיוחד, הרי התורים הארוכים הם לא בעייה, הגיהנום מתחיל כבר שם.

(כבר המלצתי כאן על "המקום הטוב"?)
התחלה טובה 770493
שינוי קטן נוסף, התור הוא מעגלי וזה כל הגיהנום שצריך. מוריד עלויות ואין צורך לשפץ מדורים.

(ברשימה שלי לראות את זה כבר זמן מה ולא הגעתי. הכנסתי... אמממ... לתור)
התחלה טובה 770495
הה! בבודהיזם קוראים לזה סאמסרה‏1.

1 aka החיים עצמם.
התחלה טובה 770499
נשמע נכון.
זה גם מסתדר/עקבי עם הבורא הנחות והרשע אצל הגנוסטים.
שאלה למערכת 770512
בדיון 734 כתבתם "נרצח" וכאן כתבתם "חוסלו". מדוע?
שאלה למערכת 770517
אלו ניסוחים מקובלים, ולא מאוד שנויים במחלוקת.

(רגלי ל-ה5, תורך.)
שאלה למערכת 770519
Nicely put.
שאלה למערכת 770567
טוב, האמת היא שלא מעניין לדבר על שיקולי המערכת (אתה, במקרה זה?), אבל כדי לדעת מה הצעד הבא: האם התכוונת ש"מקובל שזאבי נרצח והנייה חוסל" או ש"מקובל ש-x זה רצח ו-y זה חיסול"? מישהו הציע פה למטה שזה נכון עבור x=קליע ו-y=חומר נפץ אבל לא שוכנעתי. אני חושד ש-x זה "חלקנו לא חושבים שהגיע לו" ו-y זה "כולנו מסכימים שהגיע לו" אבל גם בזה אני לא בטוח.

וזו כזו הבחנה נפוצה במדיה בעברית/בישראל, אבל יש לזה מקבילה בשפות/ארצות אחרות?

(רגע, חשבתי שמשחקים דוקים)
שאלה למערכת 770597
משום מה, 12 הילדים ממג’דל שמס סווגו כ”נרצחים” בתקשורת הישראלית, למרות שמותם נגרם מפגיעת טיל או רקטה. נראה לי שזה מחזק את עמדתך.
שאלה למערכת 770618
אני מתכוון לשני - מקובל ש-X זה רצח ו-Y חיסול (ו-Z התנקשות, בוא נוסיף גם את זה לבלגן). למה, זו שאלה מעניינת. אני לא רואה למה היא חשובה במיוחד, אבל אני פתוח לשכנוע שהיא כן חשובה. מעניין גם אם מדובר על קטגוריות שמוציאות זו את זו, או רק על בחירת מילה מועדפת כשגם האחרות היו מתקבלות בקלות (לי אישית כל שלוש המילים נשמעות טבעיות לחלוטין ולא טעונות, גם עבור זאבי וגם עבור הנייה).

אין לי תשובה לשאלות האלה. אני חושד שמה שמגדיר את X ו-Y זה לא בדיוק "מגיע לו - לא מגיע לו", אלא איזשהו פרוטוקול לגיטימיות (שקשור ל"מגיע" כמו שחוק קשור לצדק - יש קורלציה, אבל רחוק מזהות). למען האמת הייתי מצפה שלמותו של זאבי ייבחר "התנקשות", חשבתי שזה מה שמועדף עבור פוליטיקאים מכהנים.
שאלה למערכת 770620
לדעתי יש עוד הבדלים בין רצח לחיסול.
עבור אזרחים תמימים מקובל להשתמש ברצח, עבור רשעים שהם חלק מהכח הצבאי/טרוריסטי מקובל חיסול.
חיילים בקרב לא 'נרצחים', וכנ"ל מפקדים של חיילים, והשאר באינדוקציה.
שאלה למערכת 770626
רצח: המתה בכוונה או באדישות.
חיסול = התנקשות: תוכנית מסודרת מוגדרת מראש לרצח עם מטרה ידועה.
===
לכן - הנייה ושכר חוסלו. 12 הילדים ממג'דל שמס נרצחו ולא חוסלו (לא חיפשו להרוג את הילדים הללו באופן ספציפי). זאבי חוסל (וגם נרצח, שכן חיסול הוא תת-סוג של רצח). יורי וולקוב נרצח ולא חוסל (לא הייתה לרוצח תוכנית מסודת ומוגדרת מראש).
שאלה למערכת 770658
אולי - אפשר לאבחן זאת בהתאם למי הזמין את פעולת האלימות. מדינות ריבוניות פועלות מכח הציבור לפעול באלימות ‏1 ; אדם פרטי/ארגונים פרטיים/ארגוני טרור - אין להם את הזכות להפעיל אלימות. ומכאן ההתייחסות לרצח או חיסול. מדינות מחסלות. כל היתר רוצחים.

1 ישנו שוני בין מדינות שפועלות באלימות נגד פרטיים וארגונים שמצאו עיר מקלט במדינות ׳מארחות׳ לבין מדינות שפועלות נגד אזרחי מדינה אחרת. בראשון החיסול עומד בעינו, בשני זה יכול להיכנס תחת הגדרת ׳הכרזת מלחמה׳ באם המדינה תבחר. הסנטימנט הציבורי-חברתי הוא זה שקובע אם חיסול זה הוא רצח או נשאר חיסול. אני מעריך שפגיעה בילדים ונשים ומבוגרים, תמיד יכנסו תחת הכותרת נרצחים ולא מחוסלים.
שאלה למערכת 770674
זה לא זה
שאלה למערכת 770676
האייטם בקישור שהבאת מדבר על ׳חיסול חשבונות׳. החשבון חוסל, האדם לא תמיד חוסל. גם פציעה או ניסיון כושל ממותג עיתונאית כפעולה אלימה במסגרת ׳חיסול חשבונות׳ וגם למרות שאין מוות זה עדיין באותה מסגרת של החיסול. מעבר לאותה מילת ׳חיסול׳ בכותרת, היינו מצפים לראות הרבה מחוסלים, אבל בפועל כל הכתבה היא על ׳נרצחים׳ ולא על ׳מחוסלים׳.

חיסול חשבונות. חיסול הרעיון החמאסי. חיסול הבעיה היהודית. כל אלו מבטאים אקט כלשהו מבלי לפרט מה קורה. במקרה הנאצי החיסול יכול היה להיות גם בגירושם למדגסקר ולא בחיסולם הפיזי כפי שהתרחש בסוף. הרעיון החמאסי יכול היה להתבצע גם אם חמאס היה נכנע וללא הרוגים מצידם.
שאלה למערכת 770678
מעריב
וואלה
הארץ
שאלה למערכת 770532
אולי, כי כדור *רוצח* אדם אחד לעומת פצצה ש*מחסלת* את כל מה שנמצא בסביבתה.
שאלה למערכת 770548
׳מכירת חיסול׳. ׳מחסלים את המלאי’.
רב הנסתר 770533
הייתי נותן לא מעט בשביל לדעת את כל הפרטים על התקיפה בטהרן - באיזה חימוש השתמשו, מאיפה הוא שוגר, מי היה הכוח המבצע, מאיפה הגיע המודיעין המדויק, האם מדינות אחרות היו מעורבות, וכו'.

ובשולי החדשות: מסתדר שבתקשורת הטורקית התפרסמו ידיעות על סוכן המוסד שעמד מאחורי החיסול, אחד בשם Amit Nakesh. גיחי גיחי.
רב הנסתר 770537
ותמהני - למה? כל הפרטים האלה כרגע נראים לך מספיק מהותיים כדי לתת "לא מעט" עבורם?

יש כל כך הקררבה פרטים במערכת המדינית והצבאית כרגע שמשפיעים הרבה יותר על שלומך ושלום היקרים לך, ודוקא על אלה אתה שם את כספך?
רב הנסתר 770539
סקרנות פשוטה. זה היה מבצע ג'יימס בונדי פר אקסלנס, יותר מכל דבר אחר שקרה פה מאז ה-‏7 באוקטובר (אני חושב). היה מסקרן אותי לדעת מה הלך שם גם אילו הייתי, נניח, בוליביאני, כלומר בלי להשתייך לאחד הצדדים במלחמה.
רב הנסתר 770549
א. אולי זה רק אני, אבל מאז ה-‏7 באוקטובר מעשיות הג'יימס בונד שלנו הרבה פחות מרשימות אותי. ברגע שאני חושב עליהן אני נזכר שאותו ארגון מופלא שאיכן את הנייה בבית בטהרן, לא הצליח לאכן 3000 חמושים בקלצ'ניקובים וטויוטות בזמן, ואפילו נכשל בלאתר לאורך שנים את הרוב המוחלט של המנהרות שמשתרעות לאורך קילומטרים על קילומטרים‏1. זה שאנחנו יודעים מה קורה בטהרן יותר טוב מאשר מה קורה 2 קילומטר מהגבול שלנו בעיקר מדכא אותי ולא מרומם את רוחי.
ב. נראה לי שלדעת איפה יושב ארכי-פושע באמצע הדאחייה כשכולם מסביב חיזבאללונים מרושעים, לא פחות קשה מאשר למצוא את הנייה (שנראה שעות קודם לכן בטלויזיה) בטהרן. יש מצב שלחסל אותו דוקא בטהרן יתברר כטעות, ובטח זה הרבה יותר קל בקטאר שלא היתה עושה מזה כזה ענין.

1 ועיקר שכחתי - כבר עשרה חודשים לא מצליח למצוא את סינוואר, וגם לא עשרות חטופים.
רב הנסתר 770560
לענ"ד פועל כאן אפקט הקוסמים. אם יגלו לך איך בוצע הטריק, אתה תתרשם הרבה פחות.
השאלה של כישלון אמ"ן ברצועת עזה מרתקת אותי. ההשוואה עם החיסול בטהרן פחות. אלו מקרים שונים בלפחות 2 היבטים מרכזיים
א. מדובר בגופים שונים. ברצועת עזה היה מדובר באמ"ן ובחיסול הנייה מדובר במוסד.
ב. בטהרן קבלת הצצה למה שכן יודעים ואילו ב-‏7.10 ראית את מה שלא יודעים ואלו שני דברים שונים מאד.

התאוריה שלי לגבי המחדל של 7.10 היא שמדובר באמ"ן. זהו גוף צבאי שעוסק בהרבה מלאכות שאינן צבאיות. הגוף הזה להבדיל מן המוסד הוא גוף שפועל במוד שגרה. גופים כאלה נוטים לייצר מעטפת של פעילות ורעש גם כאשר הגוף בפנים הוא כושל וקשה להבחין בכך.
עושה רושם שבאמ"ן, בפרט ביחידה 8200 התבססה הנהגה שהחליטה להקים יחידת הייטק תחת מעטה של יחידה צבאית. היברידים כאלו לפעמים מאמצים בעיקר את החסרונות של שני הצדדים. ארגון הייטק אזרחי מבוקר אוטומטית ע"י הצורך למכור. ה"מבקר" הזה נעדר בגוף הצבאי. במקומו ממנים מומחים ומפקדים לנהל גוף שקשה מאד לבקר ולנהל.
אני לא בטוח שהצלחתי להסביר את התהליך, אבל התוצאה היתה חד-משמעית. בכירי הארגון חשבו שהם יודעים הכל על המתרחש בעזה, בזמן שבפועל לא ידעו דבר.
רב הנסתר 770561
״זה שאנחנו יודעים מה קורה בטהרן יותר טוב מאשר מה קורה 2 קילומטר מהגבול שלנו בעיקר מדכא אותי ולא מרומם את רוחי״

טהרן זה לא עזה. בטהרן יש המון כוחות, אידיאולוגיות מנוגדות ואינטרסים מנוגדים של גורמים שונים. כל זאת בכמות שיכולה להשתלב יפה בעלילה של פרקים במשחקי הכס. סיטואציות כאלה הן הלחם והחמאה של אירגוני מודיעין שיכולים לפעול בג׳ונגל האינטרסים הזה כדי לדלות אינפורמציה ולתכנן פעולות.

זה אכן מדכא, אבל הבעיה המודיעינית בעזה היא לא (בעיקר) תוצאה של אירגוני מודיעין גרועים (לדעתי). זו תוצאה של חברה ישראלית (מימין ומשמאל) שבחרה להתנתק מעזה ולא רק על ידי נסיגה צבאית, אלא באיזו מן פסיכוזה המונית של הכחשה והדחקה שעזה זה משהו שבכלל קיים באותה פלנטה כמונו או שזה משהו שצריך להדאיג אותנו כי ״היו סבבים״ וכי ״החמאס מורתע״. תגובה 763023.

ההתנתקות, באופן שבוצעה ועם מדיניות רבת השנים של ניהולה עם כסף-לחמאס-בשביל-קצת-שקט-מה-אתה-מציע-להכנס-שוב-לעזה-?-מה-אתה-מושגע-?!, כנראה מנעה מגורמי המודיעין שלנו גם יכולות לגייס נכסים בתוך שטח הרצועה. נראה לי מאוד סביר שחלק מהמדיניות הפסיכית הזאת של פוליטיקאים רקובים (כמו נתניהו) היתה להמנע מניסיון לחדור מודיעינית לעזה ואי מתן אישור לגורמי מודיעין לנסות להפעיל ולגייס נכסים בתוך עזה. כנראה שהשיקול שהופעל היה שאחרי שהשקעת בהזרמת מזוודות דולרים עם כסף קטארי לכיס החמאס כפרוטקשן, למה להסתכן באיזו תקרית/סכסוך בה נתפסים משתפי פעולה עם ישראל בעזה שעלולה להגיע מהר לאי שקט ולחימה? לא חבל אחרי ההשקעה הכספית? לא עדיף לא לנענע את הספינה? הם שם, משחקים להם כרגיל באימוני כיבוש ישראל וחפירות, ואנחנו כאן בצד השני של הגדר המשוכללת בעולם עם הצבא החזק המזרח התיכון. מה כבר יכול לקרות?

כך נשארת עם מדיניות של הסתמכות על גדרות, חיישנים ותצפית מבחוץ, כמו מנהלי חדר הבקרה בפארק היורה ועם תוצאות דומות. אמצעים טכנולוגיים ושכלולים זה חביב ושימושי, אבל בלי שיהיה לך Assets שהם לא רק בשטח של האויב, אלא גם מוברגים עמוק בתוך המערכות החברתיות והתפעוליות של האויב, אתה עיוור / צופה מבחוץ / מוגבל מאוד במה שאתה רואה וביוכלת שלך לפעול מבפנים או להגיב מראש או מהר.

דעתי, בניגוד לזו שלך, היא לא שיש לנו אירגוני מודיעין גרועים. דעתי היא שהחור השחור שיש לישראל בעזה הוא תוצאה של בחירות גרועות של החברה הישראלית (מימין ומשמאל), לחצים מזיקים של הקהילה הבינלאומית (המשלב כוונת מזיד של גורמים מסוימים ותמימות/אי הבנה לגבי המזרח התיכון של גורמים אחרים) וההנהגה הישראלית העלובה שדואגת לתחת של עצמה יותר משהיא דואגת לשלומם של אזרחי ישראל.

זה ההסבר/ניחוש/מודל שלי למה שאני רואה.
אם אתה לא מסכים עם ההסבר שאני מציע - מעבר ללהיות מדוכא, האם אתה יכול (לנסות) להסביר איך זה שארגון מודיעין כה מצו׳קמק כמו זה שיש לנו ״יודע מה קורה בטהרן יותר טוב מאשר מה קורה 2 קילומטר מהגבול שלנו״? מה ההסבר האלטרנטיבי?
רב הנסתר 770562
אני נוטה להסכים איתך שהבעייה היא לא רק במודיעין עצמו (אבל גם לו יש אחריות למחדל), אלא הדגשים והמשאבים שהדרג המדיני מפנה ומתעדף.

ואני גם מסכים שלגבי טהרן, ריבוי המתנגדים לשלטון והשנאה לרודנים מהווים כר נרחב לכריות עם חומר נפץ.

ונכום שאלה לא אותם ארגונים בדיוק.
רב הנסתר 770578
כתבה מעניינת.
רב הנסתר 770638
אני עוד יותר מסכים היום עם התגובה אליה קישרת מאשר אז.
רב הנסתר 770563
הכל נכון. ועדיין, הפרטים האלה מסקרנים אותי.
רב הנסתר 770657
רב הנסתר 770543
מה, לא די לך ב"הנחיתי, הוראתי, הובלתי, ..."?
רב הנסתר 770546
דיווח: הנייה לא חוסל בטיל אלא במטען שהוטמן במקום חודשיים לפני הגעתו.
רב הנסתר 770550
ומחר יהיה דיווח חדש.
רב הנסתר 770711
דווח חדש של אבו עומאר :

״ בהמשך לחיסול של הנייה עולים פרטים חדשים כך על פי דיווח של "ג'ואיש כרוניקל" הבריטי: המוסד גייס שניים ממשמרות המהפכה האיראניים, כדי להטמין את הפצצה בחדרו. המוסד על פי הדיווחים המתין בין העצים עד לרגע בו הפעיל את הפצצה. המוסד, בעזרת יחידה 8200 של צה"ל, יירט שיחות טלפון בין מארגני הטקס לנשיא האיראני החדש, לבין האורחים המוזמנים. כאשר הנייה אישר את הגעתו, החלו במוסד בביצוע התוכנית לחסלו - במקום שבו נהג לשהות בביקוריו בטהרן. הם מיפו את האזור, זיהו נתיבי בריחה אפשריים ובדקו את אמצעי הביטחון של המבנה. על פי מצלמות האבטחה, השומרים שנשכרו על ידי המוסד נראו מתקרבים לחדרו של הנייה, פותחים את הדלת עם מפתח ונכנסים לחדר. כעבור שלוש דקות הם יצאו מהחדר בשלווה, ירדו במדרגות לכיוון היציאה הראשית, יצאו מהמקום ועלו לרכב שחור. שומר החניון זיהה אותם ופתח את השער ללא שאלות. שעה לאחר מכן הם הוברחו מאיראן על ידי המוסד.״
רב הנסתר 770552
אבל אם כבר, בכיוון של יובל - טיל הרבה יותר מגניב. ועוד מתוך מדינת אויב. כרית עם חומר נפץ כל אחד יכול לשים‏1.

1 בתנאי כמובן שיש לו גישה לכרית, וגישה לחומר נפץ.
רב הנסתר 770555
כן, אבל אם זה נכון, אז אפשר להפסיק לפנטז על ג׳יימס בונד מקומי, אלא על כך שאולי ישנו נוהל פצצתי לפיו מטמינים פצצות נסתרות שמופעלות רק כמתנת יום הולדת על ידי המשטר או מי מטעמו. לפי דיווחים, הנייה שינה - או שינו - את מסלול נסיעתו ומיקום לינתו בחזרתו מהפגישה עם המנהיג העליון. אולי מישהו לא הבין המסר? או שכן?
רב הנסתר 770556
זה היה קונדסון
רב הנסתר 770557
:-)
רב הנסתר 770558
קונדסון קרבי
רב הנסתר 770623
ומסתבר שזו היתה כרית מקומית, ממש מהשכונה, וגם החדרנים מקומיים.
770569
ככל שאני חושב על זה (ומסתכל על המצב המתגלגל), קשה להימלט מהמסקנה שהחיסול בטהרן הוא או טמטום אטומי (תיאוריה קלאסית), או חרחור מלחמה פאר אקסלנס (תיאוריה הליוצנטרית).

אם חיסול בבנין איראני באפריל הביא ל-‏300 טילים, זה לא ברור שחיסול פומבי כזה על אדמה איראנית יהיה גרוע יותר?
גם אז בסוף זה היה הפסד אסטרטגי משמעותי.
אז למה זה טוב עכשיו?
הנייה יכול היה לחכות לטיסה לקטאר וחיסול בזמן אחר. והיתרון בחיסולו נראה לי קטן מאד מבחינת המלחמה עצמה בחמאס. זה לא יקרב את החזרת השבויים או סיום המלחמה. אולי גם לא ירחיק. בקיצור - אפס השפעה אמיתית חוץ מכותרות בתקשורת וטפיחה על השכם.
באיזה עולם זו תמורה סבירה למחיר של מתקפת טילים מתואמת על ערי ישראל?

רק בעולם שבו המתקפה הזו היא-היא התמורה. הרווח של מצב חירום, עוד מלחמה ועוד מתים, שישכיחו וירחיקו מאיתנו את סיום המלחמה בעזה, את החזרת החטופים ואת הקשה מכל - סיכוי לבחירות.
הנה, את ההפגנה השבועית בקפלן זה כבר סיכל.

זה חרחור מלחמה מובהק וברור כדי לשמור על שרידות ממשלת החורבן ואת המחיר ישלמו האזרחים שיפגעו וימותו והחטופים שימשיכו לסבול ולמות בעזה.
ממשלה שמוכנה שוב ושוב לגרום למדינה איום קיומי רק כדי להישאר על כסאות העור של חבריה.

_________
ואגב, זה בניגוד גמור לחיסול בביירות, שהוא תגובה סבירה (יש יאמרו אפילו מתונה מדי) להרג האזרחים שנגרם על ידי החיזבאללה. זה חיסול שהוא גם סביר כשלעצמו, לא סביר שיחמיר משמעותית את המצב בצפון.
בקיצור אחד חיסול סביר ומושכל, ואחד טמטום אטומי עם סיכון לא חסום מלמעלה.
קונספירציה קלאסית 770573
אחד הסימנים של תאוריית קונספירציה זה הנטייה להתעלם מעובדות שאינן עולות בקנה אחד עם התאוריה. מדוע ששר הביטחון שאינו מדבר עם רוה"מ ישתף פעולה עם מזימות כאלו? או הממסד הבטחוני ש-BB מנסה לגלגל עליו את כל אשמת 7.10?
ע"פ מקורות חוץ הפצצה מחכה להנייה במעון הארוח האיראני כבר חודשים. ככל שאתה מחכה יותר גדל הסיכוי שהיא תתגלה. מי יודע מתי יחזור הארוע שאתה יודע מראש שהנייה נמצא שם ואפשר לפגוע בו בלי נזק סביבתי מופרז?
קרא לזה טפשות קלאסית אבל מה כל כך חכם בחיסולו של הנייה בקטאר? (ע"פ התאוריה ההליו' דרך מצויינת לפגוע במו"מ על הפסקת האש).
אם מגדירים את מיטוט החמאס כמצב בו אין יותר צורך במו"מ עם החמאס (או לפחות אפשר לכפות עליו תנאי הפסקת אש העולים בקנה אחד עם האינטרסים של ישראל), הרי שחיסול הנייה מתבקש (על אף חלקו המצומצם בלוחמת הגרילה של החמאס).
האם נראה לך שישראל צריכה לגזור על עצמה המנעות מפגיעה באיראן כאשר זו עומדת מאחורי המערכה הרב חזיתית נגד ישראל? האם צריך להותיר להם את היוזמה בכל עת וזמן? האם ממשלה חדשה באיראן שהבטיחה יותר טיפול בענייני פנים ופחות ענייני חוץ אינה עיתוי נוח? אחד הדברים המרגיזים מגזרים רחבים באיראן הוא העיסוק הבלתי פוסק בענייני פלסטין בעוד המצב הפנימי מדרדר. האם הפגיעה בהנייה על אדמת איראן אינה פעולה שתתקבל טוב אצל איראנים רבים ותעודד את תנועת ההתנגדות שם?
תן לי להוסיף תאוריה שלישית לתאוריות: תאוריית הקומפלקסיביות. בעידן המודרני ובפרט במצב המחורבן אליו נקלעה מדינת ישראל, כל דבר שתעשה יהיו לו השלכות חיוביות ושליליות. בכל מקרה ותגובה תצטרך לעשות מאזן מחיר ותועלת וגם בכך לא תמיד יעלה החשבון שלך נכון.
הייתי רוצה שישראל תחלץ עצמה ממעגל התגובות והנקמות ותדע לדבוק במדיניותה ובאינטרסים שלה ולא לתת לאוייב את היוזמה בגלל שיקולי "כבוד" ובנחמין. מאחר והציבור הישראלי הוא ילדותי והיסטרי (לא כולל אותנו כמובן) זה כנראה כבר לא יקרה. עידן שמיר כנראה חלף ללא שוב.
הייתי שמח אם ממשלת ישראל היתה מגששת בכיוונים של בריתות חדשות עם הרשות הפלשתינית (במקום להחליש ולרמוס אותה), עם מצריים, סעודיה ולבנונים שאינם חובבי חזבאללה. כאשר ליד הגה השלטון בישראל יושבים עמיחי אליהו, מאי גולן וגרועים מהם, הסיכויים לכך חלושים.
אין זה מעניינה של תנועת ההתנגדות לחלק חיזוקים לאוייביה מבית. מצד שני, בואו לא נכבול עצמנו לסלע של שלילת ופסילת כל דבר שהם עושים. אנו, בתנועת ההתנגדות יודעים שיש לנו עוד אוייב נוסף מבית. בואו לא נצמד למדיניות פשטנית וילדותית של לא לא.
האם לדעתכם האוייב מבחוץ ינסה להפתיע את ישראל באמצעות מהלומות חדשניות שלא הכרנו עד עתה או שידבוק במדיניות הישנה והטובה של טילאות וכתב"מים? האם מלחמת ההתשה מרחוק שמנהלים איראן והפרוקסי אכן עלולה בטווח הנראה לעין להתיש ולמוטט את ישראל או שהם נידונים לנסות שוב ושוב את מה שכבר נכשל בעבר?
לו אני במקומם, הייתי חושב שמלחמת האזרחים בתוך ישראל היא קרקע טובה למיקסום התועלת של מערכת התשה ומייתרת את הצורך בחדשנות ומהפכנות. הגירה מרצון ואפילו בריחה של אוכלוסיה פרודוקטיבית מישראל, עשוייה להיות בדיוק הקזת הדם שנדרשת לטורף כדי להכריע את הטרף.
קונספירציה קלאסית 770583
א. שר הבטחון גם הוא צריך לעוף אחרי 7 באוקטובר, ולמרות שיחסית לסביבתו הליכודית הוא בולט, הוא גם אידיוט חסר אחריות, ראה קשקושיו על הצפון בחודשים האחרונים. הוא האחרון שרואה מעבר לכוונת הרובה.
ב. מה כל כך חכם בחיסולו בקטאר? שזה לא מסכן אותנו באלפי טילים? דה? כותב על זה היום בן כספית:"את הנייה לא קשה להרוג. הוא משייט בעולם, גר במלונות פאר, טס במחלקות ראשונות. ישראל ידעה אתגרים גדולים בהרבה (מוחמד דף, למשל). העניין הוא שסיכולו של הנייה מתבצע ברגעים הכי קריטיים של המו"מ לעסקת חטופים שתארוז את המלחמה בעזה לקראת סיום.על פי פרסומים זרים, ישראל חיסלה את מי שהיא נושאת ונותנת מולו".
קונספירציה קלאסית 770594
ב. אנחנו כבר כמה חודשים טובים בנקודה קריטית במשא ומתן. כמוכן חיסול בקטאר היה גורם נזק רב יותר למשא ומתן כח הוא היה מעליב את הקטארים.
קונספירציה קלאסית 770595
לדברי רונן ברגמן, ישמעאל הנייה היה ממקשיחי הקו בחמאס, כך שחיסולו עשוי רק לסייע במו''מ להפסקת אש. אני חושב שהסכנה היא במקום אחר. זה לא שחסרו לחמאס הזדמנויות גם ללא החיסול האחרון, אבל כל ארוע כזה יוצר מצב שהחמאס עשוי להוציא להורג חטופים.
קשה להמעיט בציפיות מעם שבוחר בהרמלך וע. אליהו לנבחריו, אבל אני מקווה שבשב''כ מנסים להגיע לראשי הכנופיות המחזיקים בבני ערובה ולהציע להם הצעות שיתקשו לסרב להן (כוונתי לסכום מכובד ודרכונים לדר' אמריקה).
קונספירציה קלאסית 770601
אכן, אבל הגורם העיקרי שאחראי לכך שזה לא מתקדם כל כך הרבה חודשים הוא לא הנייה והוא לא יושב בקטאר. ודי לפטימה.
770576
ד"ר רונן ברגמן יודע הכל.
אגב "בלילה שבין שלישי לרביעי, בשעה 01:14 שעון ישראל, שהיא 01:44 שעון טהרן". זה יתכן בכלל?
770580
יש לך "שעון עולמי" טלפון, ואם אתה חי איתנו הוא מראה שהשעה באירן כעת היא 12:10.
770585
יאפ. מסתבר להפתעתי שיש 38 אזורי זמן ולא 24. ואיראן קבעה לעצמה איזור זמן של 3.5+ גריניץ' (זה נעשה בד"כ כדי שכל המדינה תהיה אזור זמן אחד). קוץ בתחת, האיראנים האלו, ימ"ש. אפשר להציע לאליהו, רוטמן וסמארטץ' שגם ישראל תקבע לעצמה אזור זמן של 2.5+ - "עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב".
770589
זה בסדר, אזור הזמן של החבורה הנ"ל הוא 2500-, בשנים.
770637
אתמול ב "20 שאלות" במוסף הארץ- כמה אזורי זמן יש בסין?
770639
אני תומך במלחמה ישירה ומוגבלת נגד איראן (בליווי קואליציה בינלאומית), במטרה להחליף שם את המשטר.
ברור לי שהמחיר יהיה גבוה אבל אני חושב שאין ברירה עדיפה. כל עוד אנחנו נלחמים רק בפרוקסים אנחנו בעצם במגננה אינסופית.

לכן חימום הזירה ע''י חיסול בטהרן הוא בעיני צעד בכיוון הנכון. עובדה שהתסריט של מלחמה איזורית מונח כעת על השולחן לא רק אצלנו אלא גם בארה''ב.
770640
א. ההיסטוריה מראה שמלחמות, ודאי מוגבלות, לא מחליפות משטרים רשעים. לפעמים אפילו להיפך. זה כשל בגדול לישראל הקטנה, ופעמים רבות ומהדהדות עוד יותר לארה"ב הגדולה והחזקה. אין סיבה שדוקא כאן זה יהיה אחרת, והסיכון עצום. ממש קיומי.
ב. גם אם בעקרון אני מבין את היתרון בעימות הישיר ולא העקיף, מצב המדינה והובלתה היום בשפל חסר תקדים, ולכן לצאת למלחמה נוראה כזו עם נבחרת כושלת כזו זה אסון אסטרטגי לדורות.

ההימור שאתה מייחל לו דומה ללשלוח לאןלימפיאדה במקום את טובי ספורטאינו, דוקא את הכושלים בהם, וגם לתת להם לעשות 200 ימי מילואים לפני ואז להטיס אותם לפריס - ואז לקוות שנחזור עם שלל מדליות.
770641
נראה לי שנכנסת ללופ (ראה תגובה 768419).
770643
בכל פעם שיש לי שביב הזדמנות להיות אופטימי אני מנצל אותו.
אלוהים יודעת שלא היו לי הרבה כאלו בשלוש השנים האחרונות.
770644
יש לי תחושה מוזרה...
770645
למען הסר ספק - אני לא מגיע מעמדה פציפיסטית. מדיניות ה-Appeasement של הדמוקרטים (מאובמה ועכשיו ביידן) מול איראן היא לדעתי מדיניות מטומטמת שלא רק אנחנו אלא גם האמריקנים ושאר העולם ישלמו עליה בסוף.
אבל הפנטזיה הזאת של ביבי וממשלת האפסים שלו כמובילים קואליציה בין לאומית שתהיה נגד המשטר באיראן וטובה לאינטרס הישראלי, זה כל כך לא מחובר למציאות וכל כך הזוי בעיני, ש-״אופטימיות״ זו לא המילה שהייתי משתמש בה כדי לתאר את הסנטימנט הזה. בדיוק בשביל זה המציאו את הביטוי ״האחזות בקש״.
770677
הנר היחידי בעלטה המזרח תיכונית הוא שעם כמה שההנהגה הישראלית היא מטומטמת ורעה, ההנהגה הג׳יהאדיסטית של האיראנים (וזרועות הפרוקסי) היא מטומטמת ורעה אפילו יותר.
זה בעצם מירוץ אל התחתית בו לא הצד החכם והמתוחכם יותר מנצח, אלא הצד שעושה את הצעד היותר מטומטם הוא זה שיפסיד יותר ולכן בכל זאת אולי נגיע (אינשאללה) למצב בו האיראנים ירו יותר לעצמם ברגל מאשר שישראל תירה לעצמה. תיקו של מפסידים זו גם אפשרות.
(אבל המירוץ הזה אל התחתית עדיין בעיצומו ומוקדם מידי לסכם)
ההערכה של ג׳פטו 4.0o 770600
(סתם שטות מקאברית מטומטמת כאסקפיזם ולא כי זה באמת מעניין)

הפנתי את ג׳פטו למאמרי חדשות ומאמרי דעה. ביקשתי ממנו את סיכום האירועים ואז בסוף גם ביקשתי הערכה למספר ההרוגים בחיפה והקריות בהתקפה המשולבת הצפויה.
התשובה שקיבלתי היא 50 עד 100 אזרחים הרוגים בחיפה והקריות (100 עד 200 סה״כ בכל איזור הצפון). שאלתי במספר דרכים שונות והוא מתעקש על המספרים הללו 🤷‍♂️.

שאלתי באיזה מידע הוא השתמש כדי להגיע להערכה הזו וזו תשובתו:

הקריטריונים שהשתמשתי בהם להערכת מספר ההרוגים כוללים:
1. **עוצמת המתקפה**: מספר הטילים והדיוק שלהם, במיוחד עם שימוש ברקטות מדויקות יותר.
2. **מערכות הגנה**: היעילות של מערכות כיפת ברזל והגנות אחרות.
3. **צפיפות האוכלוסין**: מספר התושבים באזורים הנפגעים, כמו חיפה והקריות.
4. **מוכנות האוכלוסייה**: מידת ההתראה ומידת המוכנות של התושבים להתגונן ולהיכנס למקלטים.
5. **ניסיון העבר**: ניתוח של מתקפות קודמות והשפעתן על מספר הנפגעים.
גורמים אלה עוזרים לגבש הערכה גסה של מספר הנפגעים הפוטנציאלי.
ההערכה של ג׳פטו 4.0o 770603
אפילו הבינה המלאכותית פסימית. הידד.
ההערכה של ג׳פטו 4.0o 770605
אני לא משוכנע שזה התסריט הפסימי.
ההערכה של ג׳פטו 4.0o 770610
הוא דיבר על מהלך אחד (התגובה הצפויה), לא על חילופי מהלומות ארוכים שסופם מי ישורנו, וכך גם שפטתי אותו.

ברור למשל שאם זו תהיה תוצאת התגובה האיראנית, זה יהיה רק הסיפתח לאסונות גדולים יותר.
ההערכה של ג׳פטו 4.0o 770612
כמו ש - Stephen Wolfram אומר ב - Conjecture שלו לגבי Computational irreducibility: אנערף?

אין לי מושג מה התסריט הפסימי. לא אפול מהכסא אם זה יהיה כל דבר מ - 0 נפגעים עד אלפי מתים.
נצטרך להריץ את החישוב של הסימולציה בה אנחנו חיים שלב שלב ונראה מה יצא. בקלות אני יכול לדמיין (מתוך סה״כ מרכיבי ההתקפה) איזה טיל היפר-סוני תוצרת רוסיה נוחת באיזור חיפה/קריות‏1 על איזה מיכל ענק ומגיעים לאלפי הרוגים (ישירות באירוע או בעקבות תחלואה בהמשך) או שהוא נוחת רחוב וחצי מהמטרה (או מתפוצץ לאיראנים על כן שיגור) ולא קורה כלום לאף אחד. טווח הרנדומלי פה / הלא ידוע / תלוי זריקת קוביות, נראה לי חייב להיות הרבה יותר מאשר 50 מתים לפה או לשם, בלי קשר לאם אתה רואה שחורות או אופטימיסט. יש פה יותר מידי משתנים ויותר מידי דברים שיכולים להשתבש לכאן או לכאן.

תסריט פסימי באמת הוא שהתקפה משולבת של חיזבאללה, איראן, חות׳ים, סוריה ועירק תכלול איזה משהו שעדיין לא חשבנו עליו / אנחנו לא מודעים אליו כאפשרות‏2. ראיית שחורות זה שמי האמצעי ואני די בקלות יכול לדמיין כל מיני כאלה.

_______________
1 איזה יופי זה שדואגים לשלום הציבור וכהכנה להתקפה הצפויה יצאה הורעה להוריד פעילות במפעלים שהם עד 40 קילומטר מהגבול, בזמן שמפעלי חיפה והקריות לגמרי גם בטווח. ישראל מנוהלת או ע״י בעלי אינטרס או על ידי אנשים מאוד אופטימיסטים.
2 למשל, אם למציאות יש כותבים בסגנון של G.R.R Martin, התקיפה על ישראל לא תהיה רק שיגורים מרחוק. אולי היא תכלול כניסה של טירוריסטים בנקודה בה ממש לא מצפים / זה לא נשמע סביר בכלל שזה יקרה. למשל חדירת חוליות טירור מגבול שיסבך את ישראל עם מדינות שנמצאות במצב פושר מול ישראל (ירדן/מצרים). חדירת חוליה סטייל שביעי לאוקטובר לאילת, אולי? זה אולי הדבר האחרון לו אנחנו מצפים.
ההערכה של ג׳פטו 4.0o 770616
מאז שקפץ לי לראש תסריט אפשרי של אקשן כהפתעה בדרום, רציתי לבדוק האם היה בעבר שיתוף פעולה בין Isis סניף סיני לבין החמאס. זה שילוב לא צפוי משום שאיראן ו - Isis זה לא משהו שאמור לעבוד ביחד. הרי יש גם יחסי עוינות והתנגשות בין דעאש ואיראן. אבל אז מה... מסתבר, שבהחלט יש לא מעט שיתופי פעולה. הרי גם החמאס הם סונים וגם הם (סוג של) פרוקסי של האיראנים. לפחות במובן שלאיראן יש אינטרס לתמוך ולעודד פעילות.

היו מקרים בהם החמאס טיפל בלוחמי Isis בבתי חולים של עזה, שיתופי פעולה של הברחת נשק מאיראן לרצועה ועזרה של החמאס בפעילות טירור במצרים.
לא הייתי מתיחס בביטול מוחלט לכך שגם Isis אולי יצטרפו בשלב מסוים לטבעת האש סביב ישראל באופן פעיל ולא רק כמבריחי נשק והזרמת משאבים לעזה.
ההערכה של ג׳פטו 4.0o 770604
רגע רגע רגע...

האם יש דרך לעשות מעין בדיקת מעבדה רטרואקטיבית? כלומר להגיד chatgpt לשכוח לרגע מכל נתון היסטורי מאז 2006. ואז, לבקש ממנו לחזות את מספר הנפגעים במלחמת לבנון השניה?
ההערכה של ג׳פטו 4.0o 770606
אני מניח שאפשר לעשות ניסוי מיותר שכזה והתוצאה שלו תהיה שהערך של ניחושים שכאלה לא עולה על הערך שיש לזריקת קוביה.
ההערכה של ג׳פטו 4.0o 770611
לא נראה לי מבחינה טכנית שאפשר לעשות דבר כזה.
אולי המפתחים יכולים לאמן את הצודל מהתחלה בלי הנתונים האלה, אבל זו פעולה אימתנית במשאבים שברןר שלא בהישג ידו של המשתמש הפשוט.
ההערכה של ג׳פטו 4.0o 770613
הנחתי שהשאלה היא לא לגבי המשתמש הפשוט אלא על איזה מישהו שיושב במשרדי Open AI.
ההערכה של ג׳פטו 4.0o 770614
במילים אחרות: אף אחד לא באמת טוען של-LLM יש יכולת לנבא את העתיד. כל הפתיל הזה הוא סתם קשקוש/שעשוע.
תוף בודד 770625
בקורות מלחמת איראן והפרוקסיז, הלמות תופי המלחמה מסמנים את הגעתו של אחד מרגעי ההכרעה.
BB מוביל מערכה עקבית ועקשנית של מיטוט החמאס. מצד אחד החמאס כארגון ושלטון הולך ומתפרק. מצד שני, ע"פ "מקורות זרים", האוייב מבחוץ מתכונן להעביר הילוך ולפתוח בארוע שמשמעותו שישראל תמצא עצמה בקרב עצים בחזית חדשה מבלי שהמערכה בחזית הישנה הסתיימה. מה שיקרה בימים הקרובים הוא אבן דרך במהלך המערכה הכוללת.
כמובן שאיני יכול לדעת מה בדיוק יעשו איראן והחזבאללה בימים הקרובים ואיזה מהלכים מפתיעים יש בפוטנציאל שלהם (מהלך קרקעי?). אפשר אבל להתמקד במהלך כפי שצופים גורמים שיש להם יותר מידע מאשר לנו.
הנוסחה מדברת על "מספר ימי קרב עצימים". אני מפרש זאת כחילופי מהלומות אויריים בצפון הארץ. מהנהגה ראוייה הייתי מצפה להיערכות של הרגע האחרון במתקנים בטחוניים במפרץ חיפה, בצפת ועוד.
במקום זאת, אני שומע שראשי המוסד והשב"כ נסעו למצריים לעסוק בעניין הפסקת האש עם החמאס. אני לא יודע איך לפרש זאת. האם המגעים הללו על סף סיכום, מה שעשוי לשבש את הכנות האוייב או שמדובר במערכת השבוייה במוד של עיסוק במלחמות של אתמול במקום בסכנות של מחר.
כדי לנסות לומר משהו החלטי ולא רב משמעי, אומר שהייתי מצפה שבמערכות קריטיות כמו המוסד והשב"כ יהיו קאדרים של בכירים שראשי המערכת סומכים עליהם שיעשו מלאכה מצויינת בזמן שראשי המערכת בעמדותיהם ומנהלים מאמץ של הרגע האחרון לדלות עוד ועוד מודיעין איכותי שיסייע לישראל להכין עצמה למתקפת האוייב.
(בינתיים מדיווחי התקשורת עולה שהממשלה שלנו טרודה באספקת טלפונים לוויינים לשרי הממשלה כדי שלא יהיה חשש ש-BB לא יוכל ליהנות מעיצותיהם של מאי גולן, ע. אליהו וכמובן הבנחמין).
תוף בודד 770628
"מהנהגה ראוייה הייתי מצפה להיערכות של הרגע האחרון במתקנים בטחוניים במפרץ חיפה, בצפת ועוד."

אכן ולכן לא סביר לצפות לזה מההנהגה הנוכחית. מה שכן אפשר לצפות לו הן פעולות כסת״ח בירוקרטיות בהן מזיזים טפסים ממקום למקום עם החלטות לבצע דברים אי שם בעתיד בו זה יהפך לפחות רלבנטי (או שיהיה אפשר לשנות את ההחלטות לפני שהוא יגיע), בלי לשנות שום דבר במציאות בשטח (והמציאות בשטח היא שיש שם אפילו מיכלי אחסון דלקים שנעשו ללא היתר בניה!).

פיקוד העורף, מאז ההתנקשות באיראן, הוציא בצעד כסת״ח דרדלה הוראה למפעלים לצמצם פעילות, אבל עשה זאת רק לכאלה שהם במרחק של עד 40 ק״מ מגבול הצפון, כאילו חיפה נמצאת רחוק מעבר לטווח.

במדינת החלם זו לא שאלה אם זה יוביל לאסון. השאלות הן ״מתי?״ ומי יהיה בוועדת הבדיקה שתוקם אחר כך כדי לבחון את הכשלון של עוד איזו קונספציה.
תוף בודד 770629
עשית בילד-אפ ארוך, אבל הפאנץ' של "ועדת בדיקה" היה קורע.
Yeah, right.

תוף בודד 770633
לא הבנת. לודעות בדיקה יהיה תפקיד חשוב ומרכזי בשיטת המשטר הבאה. אלו ועדות בדיקה מטעם הממשלה בה יפיקו דוחות שינזפו בכל מי שהוא לא הממשלה והעומד בראשה. כלי חשוב בהחלפת אנשי מפתח, בכל מוסד ישראלי, בבובות/אנשים מטעם.
תוף בודד 770630
עשרות מפעלים אכן קיבלו צווי סגירה ו/או צמצום פעילות מצה״ל אבל אני בספק רב שזה כולל משהו משמעותי במפרץ חיפה. משום שמאחסנים פה דברים שהם חיוניים גם לצה״ל, נשמע לי יותר סביר שהגישה תהיה החזקת אצבעות והנחה שהחיזבאללה ואיראן לא יעזו (הם מורתעים!) או משהו בסגנון.
תוף בודד 770634
בדיוק. ושים לב שסגירת החווה המנוהלת ע"י חברה ממשלתית כלל אינה יזמה של הממשלה, אלא של עיריית חיפה שנאלצה לפעול בגלל הבטלנות וחוסר המעש של האדונים אלי כהן, ישראל כ"ץ, קארין אלהרר ועוד אחד.
למה אני מנחש שינסו לפגוע במתקנים הספציפיים שציינתי? כאשר איראן מעורבת, באותה מידה יכלו אלו להיות הקריה, נתב"ג, דימונה ושוב נבטים. העניין הוא שצעדים אלו יהיו עליית מדרגה גבוהה מדי, בדרך למלחמה כוללת. מה שאי אפשר להגיד על חיסול הנייה. לכן אני וכנראה גם גורמים יותר רציניים מנחשים שחיזבאללה יוביל ואיראן אולי תסייע לו.
היתרון במתקנים כמו חוות המיכלים או מתקני הנמל היא ככה: אתה מכוון אליהם. אם תפגע, תהיה מדורה יפה. אם לא, תפגע באוכלוסיה האזרחית שמסביב ואופי הבקלאוות במזה"ת יעשו קופה.
אני מקווה שמערכת הגנ"א של ישראל לא ישבה על זרי הדפנה, תחקרה כשלים ופספוסים והיכולת שלה רק השתפרה. ועוד נקודה: טילי שיוט וחימוש מדוייק וארוך טווח אינם רקטות קאסאם. אלו מטרות מתאימות למטוסי קרב-הפצצה. הפעלת מטוסי קרב מתקדמים וכתב"מים במשולב עם יירוט קרקע-אויר היא עניין מורכב ומסוכן. אם לחה"א יש יכולת כזו, כדאי שישתמש בה. הפצצת מערכי שיגור לאחר שהמשגרים התקפלו אינה אפקטיבית.
תוף בודד 770636
בדיוק בשביל התנהגות בעייתית/נודניקית/חוצפנית שכזו של רשויות מקומיות‏1, המציאו את חוק נימבי שהממשלה הנוכחית הצליחה להעביר כחלק מחוק ההסדרים שעבר ב-‏2023. עיריית חיפה יכולה לעשות הצגות (כדי לסמן לתושבים ״זה לא אני״), אבל לאף אחד לא באמת יהיה אכפת ואת המציאות זה לא ישנה.
עם כל הרעש של ההפיכה המשפטית, אנשים קצת מפספסים את ההצלחות בצבירת הכוח המוגזם בידי הממשלה בערוצים האחרים (והחלשת הרשויות המקומיות).

_______________
1 שאגב, גם זו של עיריית חיפה היא ברמת הכסת״ח ולא יותר. יהב הקשקשן שהחליט עכשיו לעשות קולות צפצוף בכאילו הוא משת״פ ידוע ורב שנים עם בעלי האינטרס שמסכנים את חיי ובריאות התושבים. הפניה לבית המשפט זה תיאטרון.
תוף בודד 770642
התחזית של רון בן ישי. בערך הפוך מהתחזית שלי. לרון בן ישי בד"כ יש מקורות טובים. נחכה ואם יהיה לנו מזל גם נראה מי צדק.
איה רון‏1? 770651
הקישור שלך הוא למאמר של איתמר אייכנר, לא רון בן ישי.
____________
1- בן יעקב, בן ישי - אייסברג, גולדברג.
איה רון‏1? 770652
טל"ח
רון בן ישי האמיתי.
הוא אפילו לא צ'מברלין 770655
אנשי הימין אוהבים להמשיל עצמם לצ'רצ'יל ואותנו בשמאל לצ'מברלין. אם אני מנסה לרגע להנתק מכל הבעיות הקריטיות של מדינת ישראל ולשים את האצבע על הבעיה החמורה ביותר, אני מגיע למסקנה הבאה: BB הוא אפילו לא צ'מברלין. אי אפשר להנהיג עם במלחמה כאשר רוב (גדול או קטן) אינו מאמין בך ולא סומך עליך.
ותעיד התמיכה הרחבה מאד לה זוכים משפחות החטופים. המניע העיקרי של משפחות החטופים הוא אגוצנטריות והעדפת הגנום על פני טובת הכלל (והדבר אינו לגנאי מפני שרוב בני האדם היו נוהגים כך). אבל לא רק חלק מן המשפחות האלו אינן מזדהות עם תנועת ההתנגדות לשלטון ה-‏64, שזה דבר טבעי, אלא גם חלק משמעותי מן התומכים והמזדהים איתם.
גם זאת אפשר לתרץ כהזדהות ממניעים אנושיים ולאו דוקא הזדהות עם הדרישות. אבל אני חושב שיש בכך יותר מזה. הפעילות הנואשת של המשפחות וההזדהות הציבורית הרחבה עולה בקנה אחד עם חוסר האמון ב-BB. אני חושב שלפחות 60% מן הציבור מעריך שכאשר BB יצטרך לבחור בין שחרור החטופים לבין המשך הסכם הפרוטקשן שלו עם בנחמין וסמארטץ', הוא יבחר בטובתו האישית ולכן הכל מבינים שיש צורך בהמשך לחץ קיצוני למען שחרור החטופים.
עמית סגל המתחכם שואל, איך זה יתכן שמי שמתנגד לפיטורי גלנט באמצע המלחמה, תובע את פיטורי BB ועכשיו. אני לא מתנגד לפיטורי שרהב"ט. מצידי הוא יכול להחליף אותו בדיכטר, ישראל כ"ץ או ע. אליהו. התשובה לשאלה מדוע BB צריך ללכת היא: אי אפשר להנהיג מדינה במלחמה כאשר רוב הציבור אינו בוטח בך.
התמיכה במשפחות החטופים כראייה 770659
"אי אפשר להנהיג עם במלחמה כאשר רוב (גדול או קטן) אינו מאמין בך ולא סומך עליך. ותעיד התמיכה הרחבה מאד לה זוכים משפחות החטופים...".
מסקרנת אותי ה"ראייה" לכך, שרוב (העם) אינו תומך בראש הממשלה.
האם אתה בטוח בכך, שמשפחות החטופים זוכים ל"תמיכה רחבה"?
האם התמיכה הרחבה במשפחות החטופים איננה בעיקרה וברובה הגדול רק הבעת אהדה ועידוד כלפי משפחות החטופים בשאיפתם הטבעית לשחרורם המהיר של בני משפחתם החטופים?
התמיכה במשפחות החטופים כראייה 770660
יתכן שמדובר במשאלת לב שלי שאין לה חיזוק במציאות, אבל ...
האפשרות שהעלית (וגם אני) כמובן קיימת. בודאי שיש הזדהות הנובעת מאמפטיה ואנושיות בסיסית (ע"ע חווה אלברשטיין הלב שלי נשרף).
אבל כפי שכתבתי התרשמתי שהתמיכה במחאת החטופים חוצה מחנות וכל הסקרים יעידו על כך. מה שאני לא רואה זה ביקורת ציבורית רחבה על המחאה. אני לא מדבר על קללות וגידופים של חלאות הימין ומכונת הרעל, אלא על ביקורת לגיטימית של אנשים מן המרכז-ימין. אמנם נכון, למדתי כבר שהישראלים הם קונפורמיסטים ולא אמיצים, אבל התזה שלי היא שהעדר הביקורת נובע מכך שרוב האנשים חושבים שאי אפשר לסמוך על BB בעניין החטופים ולכן מבינים את הצורך במחאת החטופים ולא רק ברמה האמוציונלית.
הוא אפילו לא צ'מברלין 770663
אני תוהה באיזה מכונת זמן אתה חי, שגרמה לך להשתמש בזמן עתיד בפסקה נלפני אחרונה (יצטרך/יבחר).
אנחנו באוגוסט 24. הזמן הנכון הוא עבר. מקסימום עבר מתמשך.
הוא אפילו לא צ'מברלין 770664
הוא יצטרך - אני אצטרך.
הוא אפילו לא צ'מברלין 770666
לא שאלתי איזה בנין, אלא איזה זמן.
הנושא הרי אינו אני/אתה בפסקה ההיא.
הוא אפילו לא צ'מברלין 770667
מצטער. לא הבנתי נכון את ההקשר.
הוא אפילו לא צ'מברלין 770668
למען האמת, הייתי מודע לכך בזמן הכתיבה. בעברית פשוט אין הווה מתמשך. אבל אני חושב שאין לנו צורך להרחיק לכת. BB אכן הרחיק לכת (ואני עצמי רואה בו סוג של קויזלינג), אבל ברמת העיקרון, עד כמה הוא שונה מסטנדרט ה"מה שטוב בשבילי, טוב בשביל המדינה" של רוב הפוליטיקאים, ואולי רוב בני האדם?
ושוב, BB אכן לקח את זה רחוק והתוצאה היא שרוב הציבור לא מאמין לו. אבל הרשע הזה לא חריג מאד. הוא די בנאלי.
המחלוקת שלי אתך היא בזאת: BB אינו האוייב. הוא המשרת שלו. האוייב הוא ציבור תומכי ה-‏64.
הוא אפילו לא צ'מברלין 770670
אני ממש לא מסכים עם הרף הנמוך לסטנדרט שאתה מציב.
אפילו בארצנו הקטנטונת, אני טוען שאם תסקור בשורה את כל ראשי הממשלה (יאללה, גם שרי בטחון) שהיו פה, הרוב הגדול שלהם לא היה מעל הסטנדרט הזה.
(ואגב, במושגים הליוצנטריים הציטוט הזה אפילו לא מתאר את נתניהו. החלק השני מיותר אצלו).
הוא אפילו לא צ'מברלין 770672
מה שמצער אותי הוא שאתה כנראה יותר אופטימי ממני. אם לעשות פרפראזה על ברתולד ברכט: יותר קל להחליף מנהיג אחד מאשר חצי עם.
דו''ח מצב א 770680
אני לא מאמין בתאוריה ההליוצנטרית משלוש סיבות:
א. התאוריה ההליוצנטרית היא עקבית לוגית. אבל היא מחייבת את BB, שהוא אדם אינטליגנטי מאד, להודות בפני עצמו שהוא מנוול. במציאות, דברים הם סבוכים יותר "אין אדם משים עצמו רשע".
ב. אין ל-BB צורך למשוך זמן. מערכת המשפט עושה את זה בשבילו.כל המערכת זרועה סוסים טרויאנים ואופורטוניסטים כיפות ושביסים שזרעו בה גדעון סער ואיילת שקד. מי שצריך לחשוש מן המערכת הזו, זה אנחנו ולא הוא.
ג. אני לא מוצא בהתנהגות של BB במלחמה האיראנית הראשונה (בואו נהיה קצת אופטימיים) משהו שלא ניתן להסבירו בשומדבר מלבד התאוריה ההליוצנטרית.

בכל מקרה, המניעים הפנימיים של הנהגת המדינה פחות חשובים במצב מלחמה. חשוב מהם לתוצאות המלחמה הוא קיומה של איסטרטגיה ישירה ופשוטה המנחה את הצבא ומבהירה למפקדים ולחיילים כאחד את המטרות והיעדים.
הצרה הגדולה היא שהעדר איסטרטגיה אחת כזו הוא built-in בממשלת ה-‏64. מה שיש זה טשטוש המאפשר דו-קיום של שתי איסטרטגיות שונות. אחת מהן (של בנחמין וסמארטץ') היא פשוטה וברורה, אבל בלתי קבילה על חלק משמעותי של העם והשנייה מסובכת מדי וקשה למכירה לעם.
המצב הזה של העדר איסטרטגיה מוסכמת וברורה מבטיח כמעט בודאות שישראל לא תנצח במלחמה הזו. מלבד זה שהצהרה זו נכונה באופן אבסטרקטי יש שתי נקודות פרטניות הממשות אותה.
1. BB ואופיו מחבלים באיסטרטגיה שלו עצמו. האיסטרטגיה שהוא מציג (במעורפל מסיבות פוליטיות) צריכה להיות משותפת לו ולפחות למערכת הביטחונית. אבל BB לא יכול שלא לשחק משחק כפול ולבדל עצמו מן המערכת, מתוך תכנון להטיל עליה את האחריות במקרה של כישלון. במצב חוסר האמון והתקשורת בינו לבין המערכת הבטחונית, ספק אם הם מבינים את האיסטרטגיה וספק אם יש להם את המוטיבציה והעקביות להביא להצלחתה.
2. נניח שבדרך נס היעד של האיסטרטגיה יושג: הכפפת הרצועה למצב דמוי איו"ש. זהו הישג מפוקפק. אולי ניצחון בנקודות. בודאי לא ניצחון מוחלט. מנקודת מבט זו, המחיר הכבד שכבר שולם ומה שעוד ישולם, מעמיד את ההישג באור מאוד לא חיובי.
דו''ח מצב א 770688
שאלה לארכיבאים / להפונז.

מתי התחיל באייל העניין הזה עם שימוש ב-״התאוריה ההליוצנטרית״ בהקשר של נתניהו? בחיפוש פשוט, התגובה הכי ישנה שמצאתי היא תגובה 737326, אבל לא נראה שזה התחיל שם (כי זה כתוב עם הנחה כזאת שכולם יודעים למה מתכוונים כשמשתמשים בזה בהקשר של נתניהו).

אני שואל, כי אני לא לגמרי מבין מהתגובה של שוקי מה בדיוק הדבר הזה שהוא לא מאמין בו.

למשל - לא הבנתי מה בתוכן של ״התאוריה ההליוצנטרית״ מחייב את נתניהו להודות בפני עצמו שהוא מנוול.
(לי נראה טריביאלי שהוא מנוול שלא מודה בפני עצמו שהוא כזה, בדיוק כמו מנוולים אחרים. קל לדמיין נתניהו שעושה הכל כדי לשמור את עצמו בשלטון, גם במחירים כבדים לישראל, אבל מתוך הנחת-אגו-מנופח שאופיינית למנהיגים מנוולים מסוגו. הוא לא המנהיג המנוול הראשון בהיסטוריה שהאגו המנופח שלו מבלבל אותו לחשוב שמשמעות נפילתו הפוליטית היא נפילתה של המדינה בה הוא שולט)
דו''ח מצב א 770689
הפונז בטח יסביר טוב יותר מהי בדיוק התאוריה ההליוצנטרית (לדעתי תאוריה סוליפסיסטית קולע יותר). מבחינתי, התאוריה פשוט אומרת שהקו המנחה של כל מעשיו של BB הוא לדחות/לעכב ככל האפשר את ההליך המשפטי נגדו. לצורך זה הוא צריך להישאר רוה"מ ומלחמת דשדוש והתשה הנמשכת לאין קץ, היא דבר מצויין עבורו.
אם המניע הזה היה כל כך חזק שהוא היה עובר את סף ההכרה שלו, קשה לי להאמין שהוא היה פועל לפיו. BB פשוט נבון מדי מכדי לא להבין את המשמעות.
בכל מקרה, יש לו את האיסטרטגיה שלו, נקרא לה האיו"שית. יש לה את הרציונל שלה והוא פועל כדי לממש אותה. אם ברקע, זה גם תואם את אופיו הסוליפסיסטי, זה נראה לי פחות חשוב. צריך לשקול את האיסטרטגיה כפי שהיא ופחות חשוב המניעים.
הבעיה היא, כפי שהסברתי בתגובה הקודמת, שסיכויי ההצלחה של האיסטרטגיה קלושים. וזה באמת קשור לסוליפסיזם של נתניהו.
דו''ח מצב א 770693
בתאוריה הזאת (הכל קשור רק לענייני משפטו ועיכוב הדין) גם אני לא מאמין (וממה שאני מבין מתגובתו של הפונז גם הוא לא). מאיך שהפונז מתאר את כוונתו ב״התאוריה ההליוצנטרית״, אני חושב שזה דווקא קומפטבילי לגמרי עם איך שאני מבין את האיש ושזה ממש לא דורש מנתניהו לראות בעצמו נוול.

ביבי, במהלך השנים, הצליח לשכנע את עצמו בכך שהסימולאקרה שהוא בדה (ביבי-מר-ביטחון-הראשון-לשמו-ואם-הדרקונים‏1) היא לא סתם איזו פיקציה לצורך קמפיין בחירות, אלא אמת לאמיתה‏2. אני חושב שבהתחלת דרכו הפוליטית זה היה פופוליזם תועלתני שהוא חשב שיביא לו קולות, אבל הוא התאהב ברעיונות עם חלוף הזמן. האמת היא שזו תופעה די סטנדרטית ולא מיוחדת לביבי. הוא לא המנהיג הסמכותני הראשון ולא האחרון בהיסטוריה שבודה דמות Savior לצורך גריפת אהדת ההמון ובשלב מסוים מתחיל להאמין להייפ של עצמו ולהאמין באמת שנפילתו הפוליטית משמעותה לא פחות מאשר נפילת האומה.

________________
1 ועכשיו כשבעידודו אנשים יתחילו לברוח מהגיהנום שהוא מיצר כאן, אולי צריך לכנות אותו הראשון-לשמו-ואם-הדרכונים.
2 משהו דומה ל-Arc שעובר על דמויות כמו הייזנברג מ-Breaking Bad או על העורך דין מ - better call saul.
דו''ח מצב א 770696
1 באזינגה! אחלוק זאת עם משתמשי הדרכונים שסביבי, והם רבים מאד.
דו''ח מצב א 770697
2 למעשה ה-ARC הזה של הייזנברג לא מחזיק מים לכל אורך הדרך.
דו''ח מצב א 770698
גם של סול, אבל אצל שניהם זה מחזיק לאורך רוב הדרך.
דו''ח מצב א 770700
2 נו, דומה. לא זהה. אם רוצים משהו יותר קרוב אז צריך להסתכל על דוגמאות מהעולם האמיתי שהדמויות בו קצת יותר הזויות. Xi, ארדואן, פוטין, טראמפ...
דו''ח מצב א 770690
אני חושב שלכל המאוחר ב 2019.
ב 2020, כשממשלת הקורונה קיבלה כל מיני החלטות הזויות, הביטוי כבר היה כאן בשימוש נרחב.
דו''ח מצב א 770692
כן, או קצת לפני הקורונה או ממש עם תחילתה.
אני גם רואה שקצת מתקשים או מפספסים בהגדרתה כאן.
אבל עקב השעה המאוחרת אנסח אותה בתמציתיות: הנחת היסוד שלה זה שמה שחשוב בשיקולים של נתניהו - והוא היחידי שחשוב - זו טובתו האישית של נתניהו עצמו. הוא ההליו של הצנטרית.

ולכן כל מיני אפיציקלים שמנסים לייחס לו שיקולים אחרים טועים קשות בחיזוי פעולותיו.
דו''ח מצב א 770694
אז לי יש הרחבה לתאוריה ואני חושב שזה לא סותר את התאוריה הקלאסית אלא משלים אותה. כשהכל סובב סביב טובתך האישית, לאורך כל כך הרבה שנים, המנהיג (שבד״כ כבר נהיה סמכותני יותר, זקן יותר, עם אגו נפוח יותר ודמנטי יותר) כבר לא יודע להבדיל בין טובתו האישית לבין טובת הכלל. הוא כבר באמת מאמין שטובתו האישית טובה לכולם. הוא באמת מאמין שמפלתו הפוליטית תהיה לא פחות מאשר חורבן לאומי וסכנה לאומה.
דו''ח מצב א 770695
או שכן או שלא.
לי ברור למשל שטובתה של המדינה לא לנגד עיניו, ומבחינתו שווה מלחמה עם עוד מאה אלף נפגעים רק כדי לשמר את הקואליציה שלו.
לכן לדעתי אתה עושה לו הנחה מרחיקת לכת.
מבחינתו עדיף חורבן לאומי על מפלתו.
דו''ח מצב א 770703
אני לא חולק על כך ש-BB הוא מקרה קשה של "המדינה זה אני". השאלה האם הוא מודע לכך שהוא פועל נגד טובת המדינה, היא שאלה קשה ופחות חשובה. השאלה הפרודוקטיבית היא מהי טובת המדינה ואיך מוכיחים זאת לרוב האזרחים.
העניין כרגע הוא ש-BB מציג איסטרטגיה למלחמה שיש לה צידוקים מתוך עצמה ולאו דווקא טובת ה-BB ומפלגתו. המכשלה היא המחיר הגבוה והסיכויים הנמוכים להשגת היעדים. הסיבה לכך היא הניסיון של BB להגשים את האיסטרטגיה מתוך דו-קיום עם איסטאטגיה אחרת. וצריך להוכיח זאת לציבור.
זה לא בהכרח שהתאוריה הסוליפסיסטית (אני ואפסי עוד) אינה נכונה. אלא שקשה מאד להוכיח אותה בגלל שטובת המדינה כל כך שנוייה במחלוקת.
ודוק, חלק מתומכיו של ה-‏64 פועלים ממניעים של אגוצנטריות, תסכול ועוינות ל"שמאל" שגוברים אצלם על "טובת המדינה". זו עוד פינה הרומזת לכך שאתה מייחד ל-BB מאפיינים שדי נפוצים אצל הרבה אנשים. מה למשל מבדיל את BB מחה"כ החרדים המתנגדים לגיוס? מה מבדיל אותו מגנץ שהביא חוק גיוס שכעת אפילו הוא אומר שאינו משרת את טובת המדינה?
דו''ח מצב א 770699
אתה כנראה צודק , אבל זה לא משנה.
קופרניקוס לא נכנס למניעים של כד"א. ניוטון עלה על כח הכבידה רק 200 שנה אח"כ.
זה מה שיפה במודל ההליוצנטרי- הוא פשוט עובד, בלי להכנס בכלל לפסיכולוגיה.
דו''ח מצב א 770701
אז אתה בעצם מהאסכולה של: Shut up and calculate! :-)
דו''ח מצב א 770715
כן.
כשמשהו עובד‏1, אני לא חייב לשאול למה. במיוחד כאשר ה"למה" מאוד לא מוצא חן בעיני. במקרה זה אני מעדיף רק לעסוק בתוצאות של המודל ולטמון את הראש בחול בקשר לסיבות.

_____
1 מצליח לנבא. הראינו מספר פעמים שהמודל ההליוצנטרי הצליח לנבא יותר טוב מכל מודל אחר.
דו''ח מצב א 770716
המודל שלי יספק גם ניבויים שונים. למשל, אני צופה שביבי ילחם בכל הכוח ואף יהיה מוכן לשרוף את כל העולם ואחותו כדי להישאר בשלטון, גם אם מחר בבוקר יעלמו מהעולם כל ענייניו המשפטיים.
בקצב בו המשפט הישראלי (לא) עובד, אני בטוח שאני אצליח להדגים לכם אמפירית את מוצלחות המודל שלי, לפני המאה ה-‏27.
דו''ח מצב א 770721
א. אתה יכול לחזור על ארועים שמודל ההליו מסביר טוב יותר מאחרים?
ב. זה ש-BB עשה דברים רבים לטובתו האישית ובניגוד לטובת המדינה אינו בגדר הוכחה מכיון שמנהיגים רבים עושים זאת. ובעיקר מפני ש"טובת המדינה" שנויה במחלוקת והיא הנושא העיקרי של הפוליטיקה.
ג. להפריך את המודל יכל להיות קל. אם הייתי מוצא עניין בו BB פעל בניגוד לטובתו האישית ולטובת הכלל, היה זה בגדר הפרכה. לצערי, איני יכול לחשוב על משהו כזה. אין זה אומר שהמודל נכון או שהוא יכול לסייע בחיזוי בכלל.
ד. לטעמי המודל הוא אבסטרקטי ולא שימושי. אני לא רואה את יישומו לחיזוי והערכה. האם יתכן שלמודלים המתרכזים באישיותו של ה-BB יש רציונל אחר? האם המרכוז הזה סביב ראשו של המנהיג הוא חייץ המפריד בין המגינים לבין ההכרה שחלק מבני עמם הישראלי הם אוייבים שלהם כמו הערבים, הפלשתינאים, הטורקים והאיראנים.
ה. ישנם הבדלים איכותיים וכמותיים בין האיבה של אוייבים שונים, אבל בעיקרון יש משהו מאחד. במילים אחרות, מה שאני טוען הוא בסה"כ שלפעמים האוייב של אוייבי לא רק שאינו ידידי. לפעמים הוא טוייב בעצמו. לפעמחם צריך לשתף פעולה עם אוייבים. אבל אסור להיכנע לטעות של "אחדות" איתם.
ו. הפגם העיקרי שאני רואה במודל הוא דווקא ברמת החיזוי וההכוונה. כאשר אתה מתרכז יותר מדי בראשו ואישיותו של BB, אתה מהמר על כל הקופה בהדחתו ומתעלם מן הצורך החשוב יותר של גיבוש ההתנגדות ופירוק חזית האוייב של ה-‏64.
ז. אני מבין את אורח המחשבה הרל"בי. כאשר ספינה משייטת אל תוך קרחון, חשוב יותר להסיט אותה מן הנתיב מאשר לתכנן נתיב עם יעד שונה. הבעייה היא שהאנלוגיה הזו אינה שלמה. מה כאשר הסטת הספינה מחייבת תכנון נתיב חדש טוב יותר? הצגת אלטרנטיבה קבילה היא חיונית והכרחית להחלפת השלטון.
ח. נניח שהמחמ"מ+ליברמן יכנסו לקואליציה הנכחית במקום הליכוד? האם זה יהיה לטובת המדינה בטווח הרחוק? החלפת הראש ללא גיבוש אידאולוגיה וערכים חדשים ותמיכה ציבורית היא חצי עבודה והחצי הקטן.
ט. הרבה יותר קל להוציא את החרדים מן הקואליציה מאשר לתכנן ולהוציא לפועל מדיניות שתפסיק לסבסד ולטפח ציבור אירידנטי. קצת קשה לראות זאת כאשר אידיוט כמו גולדקנופ ממונה לשר השיכון, אבל השבתו למקומו הראוי במגזר החידוד והבדיחה אינה חשובה כמו חיסול החינוך לטפילות ואנרכיה בדמות החינוך החרדי.
דו''ח מצב א 770722
ו, יש לך דוגמה להבדל מעשי בין הדחת נתניהו לבין פירוק קואליציית ה־64 מבחינת צעדים נדרשים?
דו''ח מצב א 770727
בודאי. כניסת המחנה הממלכתי+סער+ליברמן לקואליציה הנוכחית במקום הליכוד. זו לגמרי החלפת BB, אבל לא פירוק קואליציית ה-‏64. כל עוד התומכים ישארו בעמדותיהם, זו רק תהיה הפוגה עד להפיכה חוזרת של הקערה.
אבל יש משהו יותר חשוב מהצגת קונסטלציות חריגות. יש כאן עניין מהותי יותר. מצד אחד, צריך להציג איסטרטגיית התנגדות המבוססת על הזדנבות למחאת משפחות החטופים וטענות בלתי ניתנות להוכחה או הפרכה כמו טענות משפחת גולדין או טענה שגנץ/אייזנקוט יצליחו להחזיר חטופים יותר טוב. מצד שני, צריך להציג הקמת אלטרנטיבה פוליטית אחודה ואהודה לשלטון ה-‏64. ההבדל הוא שלא די בהחלפת אנשי השלטון. צריך גם להעביר קולות ממחנה היריב.
דו''ח מצב א 770730
"כניסת המחנה הממלכתי+סער+ליברמן לקואליציה הנוכחית במקום הליכוד"

הצלחת לבלבל אותי (או אולי את עצמך?). אתה מתאר תסריט בו נתניהו מקבל אמון מרוב הכנסת כאשר נתניהו מסכים לשלוח את המפלגה שהוא עומד בראשה לאופוזיציה?
דו''ח מצב א 770738
לא.
אחרי בחירות מוקמת קואליציה דומה להרכב הנוכחי כאשר הליכוד בחוץ וגנץ וימינה ממנו בפנים.
דו''ח מצב א 770739
אחרי בחירות? עכשיו אני אפילו יותר מבולבל.
שאלו אותך לגבי הקואליציה הנוכחית ולא על תרחישים של אחרי הבחירות הבאות (שמי יודע מה בכלל תהיה הקואליציה לאחריהן)

״ו, יש לך דוגמה להבדל מעשי בין הדחת נתניהו לבין פירוק קואליציית ה־64 מבחינת צעדים נדרשים?״
דו''ח מצב א 770741
הטענה שלי היא שלא די בהדחתו של BB מן השלטון. חייבים לייצר קואליציה שלטונית רחבה ויציבה שתתנגד למדיניות הימין מלא מלא. יציבה, משמעותו יצירת רוב אלקטורלי שיתמוך בעמדה המתונה יותר. ויתמוך אין משמעותו באופן תאורטי אלא בהצבעתו הממשית בקלפי.
תחזור רגע אחורה. טענתי המקורית היתה שלא די בתמרונים פוליטיים שיביאו להחלפתו של BB במישהו אחר. חייבים להגיע למצב בו רוב הציבור מתנגד לשלטון ה-‏64. אפשר לעשות זאת גם בלי בחירות, אבל אלו תסריטים סבוכים יותר. ואין טעם להשתבלל בחישובי מנדטים וחיזוי עתידות. העיקרון הוא החשוב. BB אינו אלא משרת. האוייב הוא האלקטורט של ה-‏64. לא מספיק להכות את השליח.
דו''ח מצב א 770728
א. כן. היו מספר מקרים שהמודל ההליוצנטרי ניבא יותר טוב מכל מודל אחר. התעסקנו בזה בקורונה.
ב. זוהי ליבת המודל- אם נתניהו צריך לבחור בין טובתו האישית לבין טובת המדינה, בניגוד לכל ראש ממשלה קודם התשובה היא חד משמעית.
ג. זהו, שאף אחד לא מצא מקרה כזה, ולכן המודל כל כך מוצלח.
ד. מאוד שימושי. אתה יכול לחזות מה יבחר ראש הממשלה בהנתן דרכי פעולה שונות.
ה. והלאה- לא רלבנטיים. אנחנו מדברים על מודל חיזוי שעובד להפליא. לא על להפיל ממשלה.
אם אתה רוצה לטעון שנתניהו פסיכופת ושתשרף המדינה, או מגלומן שמאמין שהמדינה זה אני, או בובה של בני משפחתו הפסיכופתים, זה על אחריותך. המודל רק מנפק תחזיות, ולא כשל מעולם.
דו''ח מצב א 770735
א. בוודאי. מה שראשי מערכת הבטחון המכובדים גילו רק לפני שבוע - שנתניהו לא מעונין לשחרר את החטופים ולסיים את המלחמה בדרום, למרות שכל אנשי המקצוע טוענים שזה הדבר הנכון לעשות - המודל ההליוצנטרי חזה במדויק כבר בדצמבר, לפני שמונה חודשים.
חיזוי די מרשים, בהינתן שלאנשים הכי בכירים ומנוסים המודל השגוי של המציאות עלה להם ביותר מחצי שנה של תחזיות שגויות. וזה עוד לפני שנזכיר מה זה עלה ועדיין עולה לנו, האזרחים.
דו''ח מצב א 770740
לא ראיתי בינתיים אפילו אחד מאותם ראשי מערכת שבא בשם ובמלכות ומצהיר לציבור את מה שטענת. אם לדעתם מה שטענת נכון היה ראוי שיתפטרו ולא ימשיכו לשרת את ה-BB. אפילו גנץ ואייזנקוט שפרשו מן הקואליציה אינם טוענים ש-BB מתנגד לשחרור חטופים בעיקרון. זו טענה מוזרה בהתחשב בכך שהוא שותף לשחרור החטופים שהיה. הם אומרים ש-BB פועל בניגוד לטובת המדינה. הם לא טוענים שהוא יודע זאת ובכל זאת פועל כך.
אני סבור ש-BB ישמח לשחרר חטופים בתנאים שלו. בכך אינו שונה מ-‏99% מן הישראלים.
מהן אותו מודל שגוי שאותו הזכרת?
אתה כותב כאילו העובדה שהחטופים אינם איתנו זה בגדול באחריותו של BB. לדעתי לפחות חצי מן המגיבים כאן לא חושבים כך. ואם באיילים ...
אני מציין שוב שהמודל שלך תלוי המידת המודעות של BB לכך שמעשיו הם בניגוד לטובת המדינה. אם לא, אנו שוב בויכוח על מה טוב ומה לא למדינה. ואת זה איך תוכיח, אם אפאחד מן המקורבים למלכות לא יוצא וטוען זאת.
דו''ח מצב א 770743
הם אמרו בקולם (המודלף) שנתניהו ויתר על החטופים ומונע עסקה והפסקת אש בדרום (וגם אמרו שזה מה שצריך מול האחון מצפון) משיקולים פוליטיים ולא עניניים.
קשה להיות יותר ברור מזה - הם אמרו שנתניהו מסכן את המדינה במלחמה אזורית משיקולים אישיים.
אין יותר ברור מזה.

ואגב, ברור וידוע לכולם שכבר היו שלוש עד חמש הזדמנויות לעסקת חטופים מינואר, ונתניהו טרפד את כולן.
וכמובן שהעסקה בינואר/פברואר היתה בתנאים הרבה יותר טובים לישראל מאשר זו של היום. אז עוד לחמאס היה מה להפסיד, היום כבר הרבה פחות.
דו''ח מצב א 770746
אני חושב שאיני חשוד בעיניך בחיבה ל-BB. וכמו כל העולם ואשתו, גם אני חושב שמצבו הפוליטי משחק תפקיד בעמדתו ביחס להסכם הפסקת האש.
העניין הוא שאני רואה גם הצדקה עניינית לעמדתו. אם האיסטרטגיה המודלפת של BB ושל הממסד הצבאי-בטחוני היא להבטיח שליטה צבאית של צה"ל ברצועה לאורך זמן, אופן ותנאי הנסיגה בהפסקת האש הם קריטיים עבור הצד שלנו ואסור בשום אופן לתת לחמאס להכתיב את התנאים.
שמעתי היום את אייזנקוט מתראיין בנושא. כדבריך הוא סיפר שכל הממסד הבטחוני הבטיח ל-BB שהוא יכול להבטיח את הנדרש בתנאי העסקה. בעניין זה ברשותך, אני עם BB ולא עם אייזנקוט. אחרי כל ההבטחות של צה"ל לנקות יעד X בתוך שבוע-שבועיים ואח"כ הדשדוש במשך חודשים ובסופו יציאה בלי להשיג שום הישג משמעותי מלבד ספירת גופות, יודע שצריך להיזהר עם ההבטחות של צה"ל.
כאשר BB ומכונת התעמולה שלו זורעת חששות מכשלים, ביטחון מופרז וקונספציה בצה"ל, התרגיל די שקוף, אבל קשה לומר שצה"ל לא נתן לו סיבות לחשוש.
בסה"כ הויכוח בינינו הוא על זוטי דברים, על היכולת של אדם לרמות את עצמו. הניסיון לימד אותי שכדי להיות שקרן טוב, ראשית כל אתה אמור לשכנע את עצמך בשקרים שלך. גם יכולת החיזוי של המודל מפוקפקת בעיניי, מפני שרוב בני האדם יודעים לשכנע עצמם שמה שטוב להם, טוב בשביל המדינה.
יש כנראה כמה דברים שעליהם נסכים. ברגע מסויים בעבר או בעתיד, נתניהו יצטרך להתמודד עם ההכרה שחצי מהעם לא אוהב אותו ולא מאמין לו (ואני מדבר בלשון המעטה). כדי שמישהו יהיה פחות מתאים ממנו להוביל את ישראל במלחמה, הוא צריך להיות ממש גרוע. נראה שדעתו של נתנ' על האנשים שהוא שכנע את חסידיו להצביע עבורם, גרועה עוד יותר מדעתנו. החיזוי שלי הוא שבסופו של דבר יהיה לו מפגש עם האמת הקשה מבחינתו. לצערי אני לא חושב שהליכוד יתקשה למצוא לו מחליף.
דו''ח מצב א 770745
בעבר הוזמנו קוראי האייל להשתתף בסקר של אונ' ת-א, זכיתי במקום רביעי וזה בלי אסטרונומיה.
דו''ח מצב א 770748
רוצה לרענן את זכרוננו במה מדובר?
דו''ח מצב א 770751
סקר שבדק ניבויים שונים לגבי המלחמה.
עסקה מוצלחת בשבילם טובה גם בשבילו 770778
אני לא הייתי משוכנע בשום שלב, וגם לא עכשיו, מה מנבא המודל ההליוצנטרי בנוגע לעסקת שבויים. מקובל הנימוק לפיו לביבי כדאי לסכל עסקה כי (1) בן גביר וסמוטריץ' יפרקו את הקואליציה ו(2) הוא צריך מלחמה מתמדת. אבל סביר בעיני לא פחות, אפילו יותר, ש (1) ביבי יוכל להשריד את הקואליציה גם עם עסקה (הפלת הקואליציה לא בהכרח טובה לשני הליצנים, והוא יכול לפצות אותם בכיוונים אחרים), (2) להמשיך מלחמה זה הדבר הכי קל בעולם באזורנו, ועסקת שבויים לא תשנה את זה, ובעיקר (3) עסקה תחליש בסדר גודל את המחאה נגדו, ו(אם הקואליציה שורדת) ההפיכה המשטרית יכולה לעבור בשניות.‏1

1 בהפגנות השבועיות, כשאני רואה כמה הן ממוקדות בשבויים, אני תוהה - ואם מחר יש עסקה, והקואליציה שורדת - אני אשמח, אבל מה אז - נפסיק להפגין? אנחנו עדיין נישאר במדרון התלול לאבדון.
עסקה מוצלחת בשבילם טובה גם בשבילו 770780
מה אז? תמיד אפשר יהיה למכור קאפות.
עסקה מוצלחת בשבילם טובה גם בשבילו 770805
לדעתי עסקה מאד מאד תקרב את סוף המלחמה.
ובסוף המלחמה אמרנו שיהיו תחקירים, ומסקנות, וחס וחלילה לקיחת אחריות וועדת חקירה ממלכתית.

לדעתי יהיה לנתניהו הרבה יותר קשה לחזור ללחימה עצימה - כולל בצפון - אחרי עסקה.
כמובן שזה אפשרי, אבל אחר. ואכן, איום פירוק הקואליציה מסוכן מאד בעיניו.

ואגב, אתה לא צריך לנחש, כי יש לנו כאן תיעוד של התחזיות ההליוצנטריות מלפני חצי שנה, ועובדה שהן צדקו.
עסקה מוצלחת בשבילם טובה גם בשבילו 770816
אתה לא קצת מקדים את המאוחר?
אני לא יודע אפילו לנחש אם תהיה עסקה או לא. לדעתי זה הרבה פחות תלוי ב-BB מכפי שאתה מניח והרבה יותר תלוי בסינוואר. ואת צפונות ליבו של הפסיכופאט הזה מי ידע?
אם לשפוט ע"פ מה שמתפרסם על העסקה החזוייה בין חמאס לישראל, נראה שהעסקה טובה מאד לחמאס. בסופו של דבר סינוואר יצא מן המנהרה, יתקע דגל קטן על פני נוף ההריסות של רצועת עזה ויצהיר "אני פה".
אם זה המצב, הרי שמדיניותו של BB נכונה וצריך לסחוט מן העסקה כל מה שניתן לקבל ממנה. ולא צריך להיות הליוצנטריסט בשביל זה.
האם BB מעדיף שלא תהיה עסקה בכלל? אם לא תהיה עסקה לא נדע, מפני שלא נדע מי הכשיל את העסקה.
לענ"ד BB צריך להיות מעוניין בעסקה מסוג כלשהו. עם עסקה ובלעדיה, הימין ניצב בפני דילמה שלא יוכל לחמוק ממנה. הסיכויים לטובת ישראל קלושים מאד כאשר מוביל אותה מנהיג ששליש מן האזרחים מתעב אותו ושני שליש לא סומכים עליו ולא מאמינים בו. המשך התמיכה ב-BB יציג את הימין כעוכר ישראל פאר אקסלנס וקרוב לודאי שגם יהיה התאבדות פוליטית מבחינתם. רק עסקה מסוג כלשהו יכולה לדחיין את הדילמה הזו ולהמשיך את נשף המסיכות לפיו BB הוא הנציג הנבחר של הישראלים.
נקודה נוספת: שורות הימין בכנסת מלאות באידיוטים, תמהונים ונוכלים בכמות כזו שלא ידענו עד עתה. ההשקפה ההליוצנטרית בודאי תאמר שזה אינטרס של ה-BB להקיף עצמו בשוטים היודעים שהמדד היחיד בו הם נמדדים זה נאמנות לראש. מצד שני, יתכן גם שהנבחרים הללו הם תבנית נוף בוחריהם. לא כן?
עסקה מוצלחת בשבילם טובה גם בשבילו 770819
התחזיות של המודל ההליוצנטרי מסתמכות על תשובתו לשאלה מאוד פשוטה- בהנתן קונפליקט בין מה שטוב למדינה לבין טובתו האישית במה יבחר נתניהו?
לכן תחזיותיו של המודל מוגבלות למקרים שיש קונפליקט כזה.
ברגע שעוסקת חטופים תהיה לטובתו האישית של נתניהו (ויכול להיות שהרגע הזה מתקרב) לא תהיה שאלה. כמובן שעל פי המודל ההליוצנטרי פרטי העסקה לא חייבים בהכרח להיות אופטימליים לטובתה של המדינה. ע"ע גלעד שליט.
עסקה מוצלחת בשבילם טובה גם בשבילו 770820
נו, אבל זו המכשלה במודל. הוא מסתמך על המושג האבסטרקטי והשנוי במחלוקת - טובת המדינה / טובת הכלל.
מבחינת כללי המשחק הדמוקרטי, רוה"מ הוא הפרשן המוסמך של טובת המדינה.
הסכם הפסקת האש עם החמאס הוא דוגמה מובהקת. אתה בודאי תסכים שטובת המדינה במקרה זה שנוייה במחלוקת. בפועל היישום של המודל אומר שאם BB עשה עסקה הרי שזה לא טוב למדינה ולהיפך.
המודל שלי לא ממש רחוק מהמודל הסוליפסיסטי שלכם: היות והסיכויים של ישראל כרגע לא טובים בגלל שהמנהיג שלה שנוא על מגזר חשוב ולא ראוי לאמון בעיני רוב האזרחים, הפסקת אש היא האופציה הפחות רעה. במודל הזה BB יכול לצאת "טוב למדינה" באחת משתי אפשרויות. או שיצליח להביא הפסקת אש או שיצליח במערכה כולה בלי הפסקת אש (כאמור הסיכוי לכך אפסי).
עסקה מוצלחת בשבילם טובה גם בשבילו 770822
לעניין העסקה הקודמת אני אציב את הגורמים בפונקציה אחרת-
1. האם עסקה על כל החטופים כולל הפסקת לחימה היתה לטובת נתניהו?
2. האם עסקה חלקית ללא הפסקת לחימה היתה לטובת נתניהו?
3. האם המשך לחימה ללא עסקה כלל היה לטובת נתניהו?

לא להתפרץ. רק מי שלוחץ על הבאזר!

כששואלים כך, מצמצמים (תרתי משמע) את טובת המדינה בתוך פונקציית ההחלטה והיא מתאיינת.

_______
ואם מישהו עלול לחשוב שהתשובה בדיעבד שונה מהתשובה בזמן אמת הוא מוזמן לקרוא את התגובות ההליוצנטריות באייל שנכתבו בזמן אמת
עסקה מוצלחת בשבילם טובה גם בשבילו 770901
בתגובה לכתבה הראשית היום בטמקא מצאתי סימן לכך שאכן הרגע מתקרב. אביא אותה כלשונה

בקיצור ארהב תפסה צד נגדנו
זה משא ומתן עם קאטר וחמאס שנגדנו בגלוי וארהב שנגדנו בסתר ושלחנו אנשי שמאל כמו אלון וראש הצבא איש שמאל וראש השבכ גם וכולם אומרים לנתניהו ש"ידעו להתמודד" בדיוק כמו שהם אמרו לו לגבי משוחררי שליט והחטופים במזל יהיה עשר משוחררים בעיסקה הזאת וכל השאר ידנו לאבדון ויש הפגנות ענק בארץ לאשר את העיסקה מיד ובכל מחיר בקיצור לא חושב שלנתניהו יש סמכות להחליט
fsd
|
15.08.24

לתגובה יש 4 לייקים.
אני קורא כאן סימן חשוב לכך שעסקה תתבצע הפעם. ההוכחה- ביבי מראש כבר לא אשם.
עסקה מוצלחת בשבילם טובה גם בשבילו 771039
אני שומע על העליות והמורדות במו''מ לעסקה ומתחזק בדעתי שעסקה תהיה. אלו (כולל ההצהרה של ראש הממשלה שלא בטוח שתהיה עסקה) סימנים שהמו''מ הפעם רציני.
עסקה מוצלחת בשבילם טובה גם בשבילו 771040
האופטימיות שלך מרשימה מאד.
הלוואי עלי.
אני לא רואה שום תמריץ לנתניהו בעד עסקה. להיפך.
עסקה מוצלחת בשבילם טובה גם בשבילו 771041
התמריץ העיקרי נגד העסקה הוא שבלי עסקה יש סיכוי גדול למלחמה אזורית.
עסקה מוצלחת בשבילם טובה גם בשבילו 771068
שכנעת אותי שהמלחמה האזורית תתחיל כבר בימים הקרובים.
עסקה מוצלחת בשבילם טובה גם בשבילו 770826
אני בכלל לא מקדים את המאוחר.
כי התחזיות ההליוצנטריות מדצמבר לא היו לגבי "האם צהיה עסקה ב-‏15 באוגוסט", אלא הן חזו היטב - את מה שלא עלה על הדעת של אף אחד אז אפילו בחלומותיו השחורים - שהחטופים יישארו חודשים רבים מאד מאד בעזה, והמלחמה תימשך ותימשך ללא תכלית אפילו חצי שנה ויותר קדימה.

שום פרשן ומומחה בערוצים,משלא לומר הגמצים והאייזנקוטים, לא העזו להאמין שזה הכיוון של הממשלה.
אפיציקלים נאיביים שכמותם.
בכל פעם שביידן או אחרים בישרו בחודשים האחרונים ש'אוטוטו יש עסקה', ותוך שעתיים בשבת קודש נתניהו היה מפרסם הצהרה שמטרפדת אותה, הוא עקב במדויק אחרי המסלול ההליוצנטרי.

ברמה מסוימת אפילו ההתנקשות בהנייה יושבת היטב על המסלול הזה.
עסקה מוצלחת בשבילם טובה גם בשבילו 770832
אני אישית לא אפיציקלי, אבל לא הערכתי נכונה את יכולתו של נתניהו לעמוד בלחצים חיצוניים. הוא בכל זאת תלוי בתמיכה אמריקאית.
עסקה מוצלחת בשבילם טובה גם בשבילו 770834
הא, לא שאלת את השאלה הנכונה-
היית צריך לשאול האם זה לטובת נתניהו לעמוד בלחצים האמריקניים :)
עסקה מוצלחת בשבילם טובה גם בשבילו 770835
אז נתניהו דה-פקטו סיים את המלחמה העצימה בעזה בינואר והוציא משם 95 אחוז מהכוחות - בלי להכריז על זה בתקשורת ולמנף את זה לעסקת חטופים - בגלל שהוא "עומד בלחצים חיצוניים"?

זה כמו הבדיחה על ההוא שהוציא את הרגל מהמשבצת כשהשודד מרביץ לאשתו.
עסקה מוצלחת בשבילם טובה גם בשבילו 770836
וכמובן שעל פי התיאוריה ההליוצנטרית לחצים אמריקאיים הם פקטור מאד חלש.
מה כבר יכול לקרות, כמה אלפי ישראלים ייהרגו בגלל ירידת התמיכה האמריקאית? למי אכפת?
עסקה מוצלחת בשבילם טובה גם בשבילו 770837
לאמריקאים, שיכולים להפסיק מימון. בעבר לחץ חיצוני על נתניהו עבד, לפחות חלקית. נתניהו הצליח כאן לשחק על הפחד שלהם להפסיד במערכה כולה. כלומר: הם ממשיכים לממן את ישראל של נתניהו כדי שבת החסות שלהם לא תפסיד. ונתניהו בונה על המשך המימון וממשיך להשתולל, בגבולות מסוימים.
עסקה מוצלחת בשבילם טובה גם בשבילו 770838
כמובן.
כי לאמריקאים, בניגוד לנתניהו, אכפת גם מאנשים שנהרגים במלחמות, אזוריות או מקומיות.
ובמה נתניהו "הצליח" לשיטתך שעוזר למדינת ישראל ואזרחיה? בלנהל מלחמה כושלת ונסחבת שלא עומדת ביעדיה גם אחרי כמעט שנה?
בלאבד את כל ההרתעה מול איראן פעמיים (באפריל וביולי) ולחטוף מהם מאות טילים עם סיכון למלחמת גוג ומגוג בשביל שני חיסולים עלובים? איפה אתה רואה "הצלחה"?

יהיו שיאמרו שהכשלונות האסטרטגיים מאז 8 באוקטובר - אבדן מוחלט של ההרתעה מול איראן, ומול חיזבאללה, כולל פינוי חבל ארץ שלם שלא קרה כאן מעולם - חמורים פי כמה ממה שקרה ב-‏7 באוקטובר, שהיה מחדל נורא בפני עצמו.

כבר שכחת איך בשבועיים הראשונים אחרי 7 באוקטובר ביידן תפקד כאן במקום נתניהו שהיה בהלם מוחלט? (לא מספיק בהלם כדי לא להזמין סקרים פוליטיים, כמובן).
בעצם, בקריאה נוספת של התגובה שלך, אני מזהה שאתה מתאר את ההתנהגות של נתניהו כדומה מאד לאסטרטגיה של סינוואר - הוא 'משתולל' וגורם אסון איום לאזרחים שלו, כדי שמישהו מבחוץ יתמוך בו ויעצור אותו.

ב'הצלחה'.
עסקה מוצלחת בשבילם טובה גם בשבילו 770840
לא „כדי״ שיהיה מי שיעצור אותו. ציפיתי שהכוחות המרסנים החיצוניים יהיו חזקים יותר וחזקים מספיק כדי לכפות את הפסקת המלחמה, שפוגעת בהרבה אינטרסים. וטעיתי.
עסקה מוצלחת בשבילם טובה גם בשבילו 770841
אכן, רבים קיוו לכך.
מה שמפחיד בתיאוריה ההליוצנטרית, שב-‏5 השנים מאז הצהרנו עליה, התחזיות שלה נעשו חמורות (יש יאמרו הזויות) יותר ויותר כחלוף הזמן, וכל פעם שקיווינו שהיא תתבדה, נאלצנו להתאכזב קשות.

אני זוכר היטב וגם חלקתי זאת עם סביבותי - לא בטוח שגם כאן מפורשות - שבחודשים הראשונים של ההפיכה המשטרית הערכתי שעד שלא ימותו כמה אזרחים, היא לא תיעצר, אבל לקראת ספטמבר הקודם כבר ההערכות שלי עברו למספר הספרות של האזרחים ההרוגים שיידרשו כדי לעצור את הממשלה הזו.
בספטמבר כבר הגעתי לשלוש ספרות.
ובאוקטובר התברר שטעיתי בספרה.

עכשיו כבר ייתכן שטעיתי בשתי ספרות.
עסקה מוצלחת בשבילם טובה גם בשבילו 770842
להפך. מבחינת נתניהו, לוין, רוטמן ושות' ההרוגים רק מראים עד כמה ההפיכה המשטרית נחוצה. מבחינתם גם אם המדינה תחדל להתקיים זה יהיה בגלל בג"צ, המפגינים והיועמ"שית.
מה שנדרש זאת פעולה אזרחית שתטלטל את המדינה. ה"בעיה" היא שהציבור הליברלי הרבה יותר ממלכתי ואחראי מהממשלה, ולהבדיל מהקואליציה שאין לה בעיה לאחתל את ההפיכה המשטרית בזמן מלחמה‏1, הליברלים לא רוצים לקרוע את המדינה בתקופה כזאת.

_
1 להפך, מבחינתם זה win-win - אם הציבור לא יתנגד ההפיכה תושלם דה-פקטו ואם יתנגדו אפשר יהיה לסמן אותם בתור בוגדים אנרכיסטים שמפגינים נגד המדינה בזמן מלחמה.
עסקה מוצלחת בשבילם טובה גם בשבילו 770849
אני אפילו מסכים לזה.
רק שהציבור כן אכפת לו מאלפי הרוגים.
ראה את השפל אליו צנח הליכוד באוקטובר.
רק שזה לא החזיק מעמד, כי נתניהו עשה מה שהוא טוב בו, והציבור זכרונו קצר. וגנץ.
עסקה מוצלחת בשבילם טובה גם בשבילו 770851
כאוס זה סולם.
עסקה מוצלחת בשבילם טובה גם בשבילו 770852
בדיוק.

וזה היה צפוי מראש על פי המודל המורחב‏1 למודל ההליוצנטרי המצומצם.

________________
1 המודל עליו אני מתעקש שבו ביבי לא רק עסוק בטובתו האישית / הישרדות פוליטית / התמודדות עם עניינו המשפטי, אלא ביותר מכך. הוא כבר זמן מה עובד ועושה מהלכים כדי להפוך לארדואן/פוטין ישראלי. לזה יש כוח הסברי טוב יותר (לדעתי‏2) למה שקורה בפוליטיקה הישראלית.
2 כמו שנאמר באיזו פרסומת בקולנוע שראיתי למשהו שלא הפנמתי מה הוא מפרסם: ״זו דעתי ואני שותף לה!״.
עסקה מוצלחת בשבילם טובה גם בשבילו 770854
אפשר לקרוא להם המודל ההליוצנטרי הפרטי והכללי.

אבל מאוד קשה לי לבלוע את זה שיש לנו נבל על כראש ממשלה. נרקיסיסט אני מקבל, פסיכופת? נו. נבל על? טו מאץ'.
עסקה מוצלחת בשבילם טובה גם בשבילו 770856
חלק משמעותי מהאסון בו אנחנו נמצאים זה שהאזרחים (וגם חלק ממנהיגי האופוזיציה ומערכת הבטחון) לא מבינים שמדובר בנבל על, וכל פעם שהם מתחילים להבין זה כבר מאוחר מדי.
על זה שהם לא יצאו לציבור כבר ביולי 23, מגיע להם (לראשי המערכות) לעוף הביתה, ולא רק על ה-‏7 באוקטובר.
עסקה מוצלחת בשבילם טובה גם בשבילו 770859
אני לא חושב שזה ״נבל על״ בשום מובן או אופן. המסלול אל אוטוקרטיה זה כמעט בגדר קלישאה מספרי ההיסטוריה. זה לא משהו מספרי הקומיקס.
עסקה מוצלחת בשבילם טובה גם בשבילו 770864
במילים אחרות: ה״טו מאצ׳״ הזה הוא ממותה במיטה קלאסי.
עסקה מוצלחת בשבילם טובה גם בשבילו 770866
יאפ.
אני מתיר את בשרכם כצבאות וכאילות השדה 770865
כורעים ומשתחווים.
מהו הקו המחבר את המשתטחים על הר הבית לאלו המתפרדים בהפרדה בכיכר דיזינגוף בת"א? אלו ואלו מתמחים בתחיבת אצבעותיהם בעיני הזולת. לאסוננו האנשים הללו הפכו למשכוכית ולרועים של הציבור הדתי-אמוני בארץ.
לא חשוב איך בדיוק מתארים את BB ואיך בדיוק ממדלים את התנהגותו. אנו פשוט נובחים על העץ הלא נכון. ה-BB אינו האוייב. הוא משרת של האוייב.
ולכן צריך להסיר את הדגש מן המלחמה בו אל הקמת אלטרנטיבה פוליטית פופולארית לשלטון החושך שלו. אם נמשיך לדשדש בביצה של הקויזלינג המתקרבן ומשפחתו המטורללת, לא ישאר לנו כוח להציע לו חלופה בת קימא.
עסקה מוצלחת בשבילם טובה גם בשבילו 770871
רוגל אלפר היום בכתבה הליוצנטרית פר אקסלנס.
משם: " מה אם זו בעצם מדיניותו הסודית, האסטרטגיה שגיבש עם עצמו להבטחת שלטונו? הרי העסקה הולכת וסוגרת עליו. הוא קיווה למתקפה איראנית משולבת עם חיזבאללה שתאפשר לו לפתוח במלחמה אזורית ותציל אותו ממנה. אבל שותפיו לתוכנית המטורפת באיראן ובלבנון — חמינאי ונסראללה — מתמהמהים. הטילים והכטב"מים מבוששים להגיע. הפסגה עוד יומיים. עדיין נותרו כמה מתנגדי נתניהו שמאמינים שבסוגיות ביטחוניות הוא מעדיף את האינטרס הלאומי על האישי. עורו, זו משאלת לב. נתניהו מוכן להקריב את החטופים ומטרפד עסקה. הוא מוכן להקריב חיילים ומנהל מלחמה מיותרת שחותרת ל"ניצחון מוחלט" דמיוני. הוא מקריב את תושבי הגליל ואת כלכלת ישראל. הוא מקריב את העתיד ומוכר אותו לחרדים. ועדת הצוללות קבעה באחרונה שהוא חשוד בהקרבת ביטחון המדינה. מהיכן האמונה התמימה שדווקא על הסטטוס־קוו בהר הבית הוא ישמור מכל משמר? מה בהתנהלות נתניהו בשנים האחרונות עשוי לבסס מסקנה כזו?

התשובה היא כלום. תקשורת המיינסטרים מדחיקה את האמת באמצעות קניית הסחריר של נתניהו, והדחקת העובדה שהשר לביטחון לאומי מוציא לפועל את רצונו. המוקיון הזה משמש כאידיוט השימושי שלו. ולראיה, אפילו לבן גביר נדמה שהוא סורר ומורד. הוא לא. הוא פיון. נתניהו חייב מלחמה אזורית גדולה שתימשך שנים. זה המפתח להישרדותו הפוליטית, ליכולתו לכונן בישראל שלטון יחיד ולהגשמת חזונו המגלומני להציל את המערב מהאיסלאם הרדיקלי ולהבטיח את מורשתו."
עסקה מוצלחת בשבילם טובה גם בשבילו 770874
וכמו כל תיאוריה טובה שנותנת תחזית, לא עובר זמן רב והתחזית מתגלה כנכונה - הביקור על ההר תואם עם ראש הממשלה.
עסקה מוצלחת בשבילם טובה גם בשבילו 771261
לא מספרים לBB כלום? מישהו צריך לספר לו שאם לא יפסיק את עליית היהודים להר הבית, כאן ועכשיו ועד להודעה חדשה, הוא ישא באחריות לכל מה שיקרה בעקבות הפרובוקציות של בנחמין על ההר. הוא ולא אפאחד אחר.
עסקה מוצלחת בשבילם טובה גם בשבילו 771266
''הוא יישא באחריות''. מצחיק מאד.
עסקה מוצלחת בשבילם טובה גם בשבילו 770855
והרי מיותר לומר שחלק מרכזי במודל הוא שלטון יחיד לנצח.
לא לחינם קראנו למה למה שקרה כאן ''הפיכה משטרית''.
עסקה מוצלחת בשבילם טובה גם בשבילו 770869
2 מצאתי. פרסומת לזמן אשכול עם עמנואל הלפרין - https://www.youtube.com/watch?v=uJnD2weySJ4
דו''ח מצב א 770777
"נניח שהמחמ"מ+ליברמן יכנסו לקואליציה הנוכחית במקום הליכוד? האם זה יהיה לטובת המדינה בטווח הרחוק?"

לטווח הרחוק אני לא מצליח לבנות שום תסריט למדינה שהוא גם אופטימי וגם ריאלי. התוכנית שלי לטווח הרחוק היא לנסות לשרוד את הטווח הקצר ולקוות לנס‏1. לטווח הקצר החלפת הליכוד תהיה מעולה. כל המפלגות שבקואליציה גרועות לאין שיעור יותר מכל המפלגות שאינן בקואליציה. ברור שבלי תזוזת דעות בציבור, כל קואליציה אלטרנטיבית תהיה רעועה, אבל תוכנית יותר טובה אין לי. אולי אפילו - אני נאחז בקש - תקופה קצרה של רגיעה ביטחונית תרגיע את המיליטנטיות של הציבור?

1 ואם יקרה נס וישראל תהיה איכשהו במצב יותר טוב מהיום בעוד X חד-ספרתי של שנים, יש לנו בעיות גלובליות. אני לא אופטימי עם משבר האקלים.
דו''ח מצב א 770815
הטרגדיה היא לא שהציבור מיליטנטי. המיליטנטיות היא הכרח בשכונה בה אנו חיים. הצרה היא שהמחנה הפוליטי הנכון ויתר עליה‏1 והשאיר את המיליטנטיות למחנה הפוליטי המשיחי והמטורלל.

______________
1 בשל משאלת לב, מנותקת מהמציאות, שאם רק אנחנו נהיה פחות מיליטנטיים, אז האויב ירגע ויתן לנו לחיות פה בשקט יחסי. על פי הסנטימנט ש״הלחימה במזה״ת מתחילה בתוכי״ או משהו בסגנון. אבל מה לעשות שחגורת האש סביב ישראל קיימת בעולם האמיתי והיא לא נובעת ממצב נפשי שלנו. יש עוד שחקנים במזה״ת והם לא רוצים אותנו פה (או פשוט רוצים אותנו מתים), בלי קשר למה נבחר לעשות או מה אנחנו רוצים.
דו''ח מצב א 770960
נדמה לי שאנחנו רחוקים מרחק חילוף שלטון אחד באיראן משיפור דרמטי בביטחון החוץ שלנו. אולי זו רק שגיאת פרספקטיבה שלי, אבל נדמה לי שבהשוואה לכל הניסים שאנחנו צריכים כדי לשרוד בחזיתות הפנימיות, חילוף שלטון כזה הוא קטן על הכוכבים.
דו''ח מצב א 770961
ההיסטוריה מראה שהחלפת שלטון דיקטטורי שמוכן לחסל אלפים מאזרחיו כדי לשמור על כסאו היא קשה מאד.
ואני מדבר כאן על איראן.
דו''ח מצב א 770962
זה יכול להיות סטייל גורב'צוב ודה קלרק, לא? ימות חמנאי, והאייתולה שיעלה אחריו יהיה במקרה בעל שאיפות אחרות?
מה גם שלא ברור לי אם העימות עם ישראל עוזר או דווקא מפריע למשטר באיראן לשמור על עצמו.
דו''ח מצב א 770964
ברור שעוזר. אתה חי בדוגמת הדגל למשטר שכל התעמולה שלו, השקרית כמובן, זה שהוא יטפל באויבים החיצוניים וזה מצדיק כל הרס ונזק למערכות הפנימיות.
דו''ח מצב א 770965
(ז''א ברור שעוזר).
דו''ח מצב א 770970
המשטר באיראן הוא אפילו לא השחקן הראשי. הציר-הסמכותני שמשחק ריסק מזרח תיכון נגד ארה״ב והמערב כולל כוחות כמו רוסיה וסין. חלק נכבד מהאתוס הלאומי-פלסטיני (כולל בחישתו בכת המוות הג׳יהאדיסטית) הוא משהו שעודד על ידי ברית המועצות במאה הקודמת. רוסיה בעסקים של תן/קח עם המשטר האיראני עד היום. הפרוקסים הג׳יהאדיסטים של איראן הם פרוקסים, אבל הם לא איראן. הם לא יתאיידו לפתע פתאום רק בגלל שהתמיכה מאיראן תעלם. יש מספיק גורמים במזרח התיכון ואף בעולם שרוצים לראות את מדינת היהודים נעלמת מהמפה וחושבים עליה אידיאולוגית כטעות היסטורית שצריך לתקן. הפרוקסים הללו כבר ימצאו ספונסר אחר.

אין שום סימן בעולם האמיתי לכך שאנחנו צריכים להפסיק לחיות על החרב. משאלות לב זה חביב, אבל כדי להגן על החיים של הילדים שלך אין תחליף למטוסים, טנקים, פגזים, רובים ופצצות.

מחנה השמאל צריך לחזור למה שהוא היה פעם. להושיט יד לשלום וליצור בריתות עם מי שמעוניין בכך? בוודאי. אבל יש (הרבה) שחקנים שרוצים אותנו מתים וזה לא ישתנה בגלל שיש לנו כוונות טובות.
דו''ח מצב א 770983
אם אי פעם יהיה שינוי באיראן, זה יהיה למרות ולא בגלל ישראל. כבר כמעט שלושים שנה שישראל לא מניחה על השולחן שום חזון לשיתוף פעולה איזורי שיש לאיראן חלק בו, ואפילו סיכלה הסכם להגבלה (לא הדדית!) של ההתגרענות באיזור.

גורבצ'וב לבד זה לא מספיק, צריך גם רייגן שידע מה לעשות איתו.
דו''ח מצב א 770966
אבל זה המצב כבר שנים רבות וזה לא קורה. אז מה אנחנו מפספסים? דומני שהדרך לפיתרון החידה עובר במאמר חז"ל סדנא דארעא חד הוא.
אנו מנסים להבין משהו על אנשים שאיננו מכירים או יודעים. הדרך לפרוץ את הקיר יכולה להיות להביט דוקא על אנשים שאנו יודעים ומבינים, על עצמנו.
השלטון האיסלמי באיראן אינו כזה דמון שטני כפי שאנו מתארים לעצמנו כאן. לא מזמן למדנו שבמחי כמה שינויים לא דרמטיים אנו יכולים להפוך לרפובליקה איסלמית עם תפילין בעצמנו. יש באיראן כל מיני מנגנונים חברתיים וכלכליים שמחזקים את השלטון וכפי הנראה השלטון התאוקרטי שם נהנה גם מלא מעט תמיכה מבית.
חוגים עירוניים של השכלה, ומעמד ביניים ומעלה מן הסתם חשים מחנק ושנאה לוהטת לשלטון החושך שם, ממש כמו כאן או בטורקיה, אבל הם לא מצליחים להתחבר לשכבות רחבות יותר בציבור כדי ליצור כוח מכריע שיטביע את שלטון האייתולות. שאלת את עצמך פעם איך זה שנשים חרדיות מצביעות בהמוניהן עבור הנהגה שמדכאת אותן ומועמדות חרדיות שמנסות לפרוץ את תקרת הזכוכית זוכות לאפס אלקטורט? הדיכוי צומח מבפנים.
דו''ח מצב א 770969
כי הנשים החרדיות בעד צורת החיים המדכאת הזו.
ככה עובדת שטיפת מוח, ודת היא הידועה והמצליחה מכולן.
דו''ח מצב א 770809
ואמר כבר לואי ה-‏14: "המדינה זה אני"
דו''ח מצב א 770846
לואי ה-‏15 (אמסלם) אמר השבוע: "אני זה המדינה, מי אתם בכלל?".
דו''ח מצב א 770847
(המיוחס משלנו שמדבר על המפגינים עם הרולקסים. לא ההוא ''האהוב'')
הוא אפילו לא צ'מברלין 770665
ואני שואל - את לורד האו האו של בלפור אפשר לפטר בזמן מלחמה?
תועלתו אפסית ונזקו גדול.
דו''ח מצב ב 770742
לאור דיווחים חדשים בתקשורת אני מעדכן את התחזית שלי
א. מתקפה עיקרית רקטית של החזבאללה על יעד בטחוני (מפקדה, מתקני בקרה, מתקני נמל ואנרגיה, תעשיה בטחונית) בצפון הארץ בעדיפות לכאלו השוכנים באזורים מאוכלסים בצפיפות.
ב. חיזבאללה: פשיטות קרקעיות, חוליות מתאבדים?
ג. איו"ש גל פיגועים.
ג. מתקפת כטב"מים/טילים איראנית על מטה המוסד/ הקריה.
ד. רקטות וכתב"מים של הפרוקסי בעזה, עירק, סוריה ותימן על יעדים פזורים כמו העוטף, הגולן ואילת.

לא כולם יהיו ולא בהכרח מתואם. אבל אני מאמין שיהיו יותר מאחד או שניים. אתה לא מקים חמ"ל כדי לפזר איומים ריקים. זה בבחינת אקדח שהופיע במערכה הראשונה.
דו''ח מצב ב 770744
א. כן, תהיה מתקפה רקטית, אבל מהחיזבאללה אני דווקא מנחש שהרבה מהנזק באיזור חיפה יגיע מאיום נחילי כתב"מים חשמליים. הם טסים בגובה נמוך ומערכות ההגנה שלנו לא בנויות להתמודד עם האיום הזה. הטפטוף לעכו נהריה, בימים האחרונים, נראה לי כמו ניסוי כלים. בהתקפה האמיתית זה לא יהיה שניים או שלושה אלא נחיל. צפי נוסף: מערכות ההגנה של ישראל שיגנו על נכסים באיזור הנמל, יגרמו להרג/פציעה של תושבים באיזור הקריות (הניחוש שלי הוא שמה שקרה בנהריה הוא חולשה של טילי ירוט של כיפת ברזל ולא תקלה בטיל ספציפי - תקלה שנובעת מזה שמנסים להשתמש במערכת הגנה נגד משהו שהיא לא הונדסה לטפל בו).
דו''ח מצב ב 770749
א.1. כטב"מים נכון. נחילים? תגדיר נחיל. החזבאללה בודאי ירצה לנהל כלכלת חימושים. וגם יש משהו דמוי ערך שולי פוחת בעניין. זה לא יהיה שונה ממה שראינו באוקראינה.
א.2. עצה טובה שאני יכול לתת לכולם זה לא להתחכם ולהשאר בתוך מיגון לפחות 10 דק' אחרי היירוט. לא כדאי להיפגש בחוץ עם יריעות או רסיסי מתכת לוהטים בנפילה חופשית מלמעלה.
דו''ח מצב ב 770750
א.1. כטב״מים. בארור. טל״ח (בעיקר כשאני כותב משהו כשאני מרוכז בכלל במשהו אחר). מסכים. אצמצם את השימוש במילה ״נחיל״ לניחוש שיהיה מדובר במספר דו ספרתי (מעל 10, פחות מ-‏30). אני מנחש שיהיה לזה אפקט בעיקר במישור הפסיכולוגי עבור התושבים. גם אם כבר יודעים את זה, כנראה יתחילו להפנים גם במישור הרגשי שכיפת ברזל לא נותנת מענה לאיום הזה.
דו''ח מצב ב 770752
אתה פסימי מדי. כיפת ברזל מיירטת פגזי מרגמה. זה לא אותו דבר, אבל זה נכון. הכל עניין של %-י הצלחה. וכפי שאמרתי יש עוד דרכים ליירט כטב"מים.
נחילים: סיפור מסובך. 2 נקודות למחשבה
1. החזבאללה הצליח עד כה לגרום בלגן ונזק הישראל עם כתב"מים מתאבדים בודדים או זוגות.
2. כדאי לחפש כתבות על השימוש של החות'ים בכטב"מים נגד מתקני נפט סעודיים ונגד מערכות היירוט הימיות של צי ארה"ב. (בפרט שילוב טילים בליסטיים עם כטב"מים).
דו''ח מצב ב 770758
אולי. אולי אני לא פסימי מספיק.

ברור ש״הכל עניין של %-י הצלחה״. ההאנצ׳ שלי הוא שלא רק שאחוזי ההצלחה עם הכטב״מים החשמליים הם נמוכים, אלא שיש מצב (אינטואיציה ולא יותר) שזה מה שקורה בסיכוי לא נמוך וכבעיה מערכתית/לא נקודתית כשמשתמשים בכיפת ברזל כדי לנסות ליירט את הסוג הזה של כטב״ם.

לפגזי מרגמה יש מסלול בליסטי. כטב״ם זו חיה אחרת.
דו''ח מצב ב 770759
בחייך, אנשים מודאגים מספיק. %-י הצלחה ממש לא נמוכים. בהתחשב בכך שהאוקראינים ירטו כטב"מים ע"י ירי ברובי ציד מתוך מטוסים קלים, מצבנו טוב.
דו''ח מצב ב 770763
רובה צייד זה לוקסוס.
אני מיירט כטב״מים עם קיסם שיניים ומבט מזלזל.
Luxury! 770775
צב"ר, תודה!
דו''ח מצב ב 771188
בזירת פגיעה בעכו ניזוקו עשרות דירות וגם בתים פרטיים מפגיעה ישירה – ככל הנראה של מיירט – ואישה נפצעה באורח קל.
דו''ח מצב ב 771190
עשרות דירות וגם בתים פרטיים כתוצאה מפגיעה ("ישירה"? הוא פגע ישירות בעשרות דירות ובתים? חשבתי שרק במערבונים זה קורה) של מיירט אחד?
דו''ח מצב ב 771209
יאפ. טמקא - תמיד עתונאים למופת.
באופן כללי התקשורת די מחפפת בלספק תשובות ברורות לציבור כאשר מדובר בנזק שנגרם לאזרחים מהמיירטים. רומזים משהו מעורפל, אבל (כנראה בעידוד הצנזור) לא מספקים באמת פרטים מדויקים לציבור.
נשמע לי יותר מסביר שמיירט פגע בסביבה של שכונת מגורים ודירות בסביבה נפגעו במידה מסוימת (ניפוץ חלונות וכו׳).

הטיעון שלי (שהוא לגמרי במישור הספקולציה) בהודעות קודמות הוא כזה: המיירטים עושים עבודה טובה כנגד רוב השיגורים הבליסטיים ו/או כטבמים מובחנים שטסים מספיק גבוה. כנראה כאשר מדובר בכטב״ם שטס נמוך בתוך שטח עירוני, המערכת מתחרפנת והופכת להיות טיל קרקע קרקע נגד אזרחי ישראל. האם הספקולציה שלי היא טעות? יכול להיות. האם היא בלתי סבירה בעליל? לא נראה לי.
דו''ח מצב ב 770760
עד כמה שאני מבין, הבעיה העיקרית בכטב״מים טקטיים קטנים (מהסוג בו חיזבאללה משתמש בצפון) היא הזיהוי והאיכון - לא היירוט עצמו, שהוא (יחסית) קל. מהצד השני, אותן הנסיבות שהופכות את הגילוי לבעיה קשה כרוכות בכך שהכטב״מים האלה מאד מוגבלים ביכולתיהם ובפוטנציאל הנזק שלהם, כך שהאיום הנשקף מהם לא גדול.

הצד השלישי הוא שהעליבות היחסית שלהם כנשק לא פוגעת כהוא זה באפקטיביות שלהן כמחוללי טרור. בקיצור, הם גרסת ההיי-טק של טרוריסט חמוש בסכין.
דו''ח מצב ב 770762
למרבה הצער, איראן ציידה את החזבאללה בצי גדול ומגוון של כטב''מים מכל המינים והגדלים, כולל כמה גרסאות של השאהד שהגדול בהם יכול להגיע לאילת. ויש עוד דגם שהוא יותר גדול מהם.
ע''פ התקשורת הכטב''מים היותר גדולים ומתוחכמים נועדו למקרה שישראל תתקוף את מתקני הגרעין באיראן ולכן החזבאללה ממעט להשתמש בהם. בינתיים.
דו''ח מצב ב 770764
ושוב תחת ההסתייגות "עד כמה שאני מבין": דווקא את הכלים הגדולים והמשוכללים, שמגיעים למרחקים ארוכים ונושאים ראשי נפץ גדולים - צה"ל ערוך היטב לזהות, לאכן וליירט. מן הסתם אין לי מושג עד כמה הפתרונות הקיימים הרמטיים (פרט לכך שאני בטוח, אפריורית, שלא ב-‏100%), אבל להבנתי מול האיום שהם מציבים מערכת הבטחון דווקא ערוכה למדי (לעומת הכלים הקטנים באמצעותם צפון הארץ מותקף לאחרונה, ועבורם אין כרגע מענה מוצלח).
דו''ח מצב ב 770765
יש כאן סיפור מורכב שכדאי להזהר בפרטיו כדי לא להתפס לזחיחות וביטחון לא מוצדק וגם לא לפאניקה ולהפחדות מיותרת.
מה שכתבת נכון אבל לא מדוייק. חשוב לציין שכיפת ברזל אינה האמצעי היחיד ליירוט כטב''מים. בארוע הקודם באפריל כמעט כל הכטב''מים יורטו ע''י מטוסי קרב הרבה מעבר לטווח של סוללות כיפת ברזל. למיטב ידיעתי, כיפת ברזל יעילה למדי גם נגד כלי טיס קטנים יותר ורחפנים.
צריך גם לזכור שכטב''מים גדולים יותר דורשים תדלוק ומשגרים (יש הרבה פחות משגרים מאשר כלים) והסיכוי ליירט כלים כאלו על הקרקע גדל.
מצד שני, כולם יודעים שרחפני נפץ וכטב''מים מתאבדים קטנים גרמו להרבה פגיעות ונזקים בשבועות האחרונים (כולל הפלת הבלון ''טל שמיים''), כך שברור שההגנה אינה מושלמת.
צריך קצת לחדד את מה שכתבת. מתקפת כטב''מים וטילים מסיבית, הולכת לשנות את תנאי הקרב ולאו דווקא לטובת הכטב''מים. הנזק ממתקפה רבתי בודאי יהיה גדול יותר, אבל לא ביחס ישר למספר הכלים.
אני מקווה שבאותה מידה שצה''ל מתכונן להגנ''א, הוא מתכונן גם לניסיונות תקיפה קרקעית מגבול הצפון. לחזבאללה יש יחידות של לוחמים למודי קרב והם בהחלט מסוגלים לבצע חדירות עמוקות ומתקפות על מוצבי צה''ל. אני מקווה שלא יתפסו שוב את חיילי צה''ל במיטותיהם.
דו''ח מצב ב 770779
למה בעצם כטב"ם צריך משגר? לא יותר פשוט להמריא ממסלול כמו אחיו המאויש (וגם טיסנים של חובבים)?

(יש לי ניחוש, וגם שאלת המשך, וגם ניחוש תשובה לשאלת ההמשך, אבל אשמח לירוט מוסמך של הניחושים שלי.)
דו''ח מצב ב 770784
לרוב הכטבמים מנוע חשמלי שאינו מסוגל להמריא אותם והם משוגרים ע''י מאיץ רקטי. הנחיתה היא על מסלול כמו בנושאת מטוסים. ככל שהכטב''מ גדול יותר, כך המשגר מורכב יותר ולעיתים משמש גם לתדלוק. יש גם משגרים המשמשים לשיגור בו זמני של כמה כלים קטנים.
יש מזל''טים שממריאים ממסלול. אני חושב שזה מצמצם מאד את ההבדל בינם למטוסים סתם ופוגע ביתרונות היחודיים של כטב''מים. בפרט זה מקל מאד על מעקב וחיסול על הקרקע.
דו''ח מצב ב 770785
תודה. אז אם כך -

1. למה טיסני תחביב לא משוגרים ממאיץ? (או שיש כאלה שכן?) האם זה בגלל ש"אז איפה הכיף?"
2. למה מטוסים מאוישים לא משוגרים ממאיץ? כי זה בהכרח תאוצה גבוהה מדי לאדם? אי אפשר לעשות מאיץ שמצד אחד יהיה מתון ומצד שני מספיק כדי לחסוך מנוע למטוס בשיוט?
דו''ח מצב ב 770802
התשובה לכל השאלות היא שיש כל מיני ומכל הסוגים.
1. זו שאלה של גודל ומשקל. יש מיני רחפנים ומזל"טים שהם בגודל של טיסני תחביב, המשוגרים מן הכתף או הקרקע. רוב הכתב"מים הקרביים הם די גדולים. אלו פלטפורמות שיכולות לשאת מצלמות, כלי ירי, ראשי נפץ, פגזים וטילים מלבד המנוע והדלק. המנועים שלהם אינם מספיק חזקים כדי להגיע למהירות שתתן להם מספיק עילוי. רוב הכתב"מים לא צריכים להיות מהירים וחזקים כמו מטוסים ולכן נשיאה של מנוע כבד כמו מנועי בוכנה או סילון היא מכשלה. כמו בטיסני התחביב יש כאן גם שאלה של ניידות וגמישות (אין צורך במסלולים).
2. יש גם משגרי מטוסים. למשל מטוסים ימיים המשוגרים ממטול (קטפולטה) או כלי טיס המשוגרים מגחונו של מטוס גדול יותר. יש כלי טיס עם מנועים רקטיים, כמו רכבי חלל, ויש מטוסים עם רקטות האצה (זה עסק מסובך ומסוכן ולכן בד"כ מדובר במנועי עזר רקטיים קטנים). רוב מטוסי הקרב עם מנועי סילון משתמשים בטכניקה של מבער אחורי (רכיב שמצית מחדש את האויר הנפלט מן המנוע וזו בעצם הנעה רקטית). התשובה לשאלתך היא שמנועים תעופתיים מספקים מספיק גמישות. הם יכולים לספק מספיק כוח ותאוצה כדי להגיע למהירות עילוי והם יכולים לאפשר גם טיסה אינרציאלית חסכונית. זה מושג ע"י שליטה במהירות הסיבוב של הטורבינות-מניפות במנוע.
דו''ח מצב ב 770806
תודה על ההסבר המחכים!
דו''ח מצב ב 770804
בשביל ההפוגה הקומית, ספורט הטיסנים המוזר בעולם. Control Line
דו''ח מצב ב 770813
חוץ מהדגמה יפה (אבל ארוכה מדי) של אפקט דופלר לא הבנתי מה קורה שם.
דו''ח מצב ב 770769
אז האם זה הזמן להשמיש את מטוסי הספיטפייר?
אני בטוח שמול כטב"מים קטנים הם יותר טובים מאף-‏15.
דו''ח מצב ב 770771
עזר וייצמן עוד חי?
דו''ח מצב ב 770772
מזמן לא, אבל אני בטוח שטייסים צעירים יתלהבו מהמשימה.
דו''ח מצב ב 770773
נראה שזה הזמן לפתח כטבמנכטב״מים.
דו''ח מצב ב 770776
הקדימו אותך. יש כבר כמה מערכות כאלו. שם אחד שאני זוכר זה MARSS (אני זוכר אותו רק משום שהוא מיוצר במונקו). לא יודע אם יש מערכת מבצעית בצבאות אחרים, אבל זה לא צריך להיות קשה במיוחד.
זוג ישראלי סופג שנאה ו'הארץ' (צביעות ב''חופש הביטוי'' יצנזרו) 770867
זוג ישראלי סופג שנאה ו'הארץ' (צביעות ב"חופש הביטוי" יצנזרו)

מצמרר מה שקרה בסקוטלנד
עכשיו יש לשונאי ישראל "גושפנקה" של "גנוסייד" תודות ל'הארץ' ועומר בר טוב.

זוג ישראלי סופג שנאה ו'הארץ' (צביעות ב''חופש הביטוי'' יצנזרו) 770868
קריאה סלקטיבית אופיינית של מסבירני הימין המפליאים לחלץ משפע העובדות תמיד רק את אלו התואמות את דעותיהם הקדומות. המקור שצוטט בתגובה של נועה שופע בשמות של פוליטיקאים ישראלים בכירים שציטוטים מדבריהם הביאו להחלטה זו של אנשי הויקיפדיה (סמוטריץ, בנגביר, נתניהו, הרצוג, גלנט, ...). נועה הצליחה לדוג משם דווקא את שמו של ההיסטוריון, בעל השם הבינלאומי, עומר ברטוב, שכלל אינו נזכר שם.
באופן אופייני, היא גם גוררת לקלחת את עיתון הארץ, ששייך בכלל לסיפור אחר, מפני שהפעם האחרונה שעומר ברטוב כתב משהו בעיתון הארץ היה במרץ 2021. אבל אם אפשר להשמיץ בהזדמנות זאת גם את הארץ, למה לא?
אבל, אין רע בלי טוב. כאשר חיפשתי במה לעזאזל חטא ברטוב, מצאתי את המאמר הארוך מאד שפרסם ברטוב בגארדיאן: עומר ברטוב, הגארדיאן
אני ממליץ במיוחד לטרוח ולקרוא את המאמר למרות אורכו וסיבותי הן:
א. ישראלים שוחרי טוב מרבים להסביר לנו עד כמה רבים מבין המפגינים נגד ישראל, אין להם מושג על מה שקורה כאן. מתברר שקוראי הגארדיאן, לפחות אלו מתוכם שקראו את ברטוב, מבינים את המתרחש, יותר טוה מרוב רובם של הישראלים. על כך נאמר שזה שאתה שוחה באוקיינוס לא הופך אותך לאוקיינוגרף.
ב. אני מוצא את רוב אנשי השמאל הקיצוני משעממים. בד"כ מדובר בכאלו שאיזה תסכול או טינה אישית הופכת אותם לשונאי ישראל מקצועיים. בד"כ הטיעונים הם רציונליזציות מוסוות בקושי של איזשהו תיעוב חובק כל לכול דבר ישראלי. לעומת זאת, אני מוצא את מה שכתב ברטוב ככתב אישום, שכול ישראלי הגון ראוי שיקרא אותו ויתן לעצמו דו"ח לגביו. המלומד הבינלאומי, מומחה בעל שם להיסטוריה של השואה, מעמיד לנו מראה, המגלה לנו איזו דרך עברה מדינת ישראל ומעוררת תמיהה האם כבר חצינו את הרוביקון בדרך אל האופל.
ג. לענ"ד רבים ממנהיגי הימין אינם אלא נבלות פוליטיות שאם אי פעם יגיעו להאג, אינספק שיצאו אשמים. רבים, רבים מתומכי הימין אינם אלא דוגמאות של הבנאליות של הרוע, מן הסוג שתארה חנה אהרנדט. אצל ברטוב, נתקלתי לראשונה בהתיחסות לעוד מגזר חשוב של אנשי ימין: אנשים מן היישוב, שבנסיבות אחרות היו בני אדם ראויים לשם זה, אלא שבנסיבות הסכסוך ארוך הימים והמדמם הפכו לסוג של קורבנות התעללות שהפכו למתעללים לפחות להלכה, אם לא למעשה.
זוג ישראלי סופג שנאה ו'הארץ' (צביעות ב''חופש הביטוי'' יצנזרו) 770870
"מהרסייך ומחריבייך..."

קודם כל, אם בויקיפדיה: הלובי הערבי עם השמאל הישראלי לא היו מחליטים ש'הארץ' הוא RS מקור מוסמך, אז כל ההשמצה לא היתה קורית. כי באותו קו הם מחליטים שכל האתרים שהם הפוך מ'הארץ' הם מוסמכים. וכמובן הם מאשרים את 972mag+ של שיזף ["שיחה מקומית" ]... וכך הם גם מעלים את המדיה הקטארית אל ג'זירה [M.E.E ,Al Jazeera, TheNewArab], והמדיה של הממשלה התורכית ל"מוסמכים". שלא לדבר על האנטישמית פרנצסקה אלבנסה [Francesca Albanese] שעוד ב-‏2014 השמיצה ב"ג'גנוסייד." ומשתמשת באו"ם נגדינו. (היא גונתה בהרבה, ב-‏2015 על התבטאויותיה).

אגב, טלי שפירו שברמאללה מתראיינת בערוצים הערביים ו"מכחישה" מקרי האונס של ה-‏7 באוקטובר. "מהרסייך ומחריבייך..."

אז משהו על ברטוב, לא קראתי את הגארדיאן מטעמים מובנים. אבל תוך שבועות לתוך המלחמה הוא התראיין אצל האנטי ישראלית אמאנפור ב CNN ותמצית דבריו היתה שאם נתניה ירחיק את הקיצונים (קרי בן גביר וסמוטריץ) אז ה"גנוסייד" לא יהיה קשור.

שני קיצונים אלו הן לא לרוחי בכלל ואני מגנה הרבה מה שהם אומרים ועושים. הם עושים נזק עצום לעם.

אבל נקודתי היא, שברטוב הראה שכל דבריו הם פוליטיקה ולא עובדות.

והנזק שב"ג'נוסייד" כ"עובדה" כביכול, הוא לדורות.
זוג ישראלי סופג שנאה ו'הארץ' (צביעות ב''חופש הביטוי'' יצנזרו) 770872
תיקון: שכל האתרים שהם הפוך מ'הארץ' הם 'לא' מוסמכים.
זוג ישראלי סופג שנאה ו'הארץ' (צביעות ב''חופש הביטוי'' יצנזרו) 770873
מכיוון שלא התייחסת למה שכתב שוקי, אני מרשה לעצמי לא להתייחס למה שכתבת, ורק להמליץ על האזנה למיני סדרת פודקאסטים.

המעבדה הוא הסכת מבית כאן הסכתים. כל שבוע הם מעלים מיני סדרה של כמה פרקים (בדרך כלל שניים עד ארבעה) של שיחה עם חוקר. לא מזמן הייתה אחת כזו על המרוץ לתרופה לאלצהיימר.

לפני כמה שבועות עלתה סדרה של ארבעה פרקים על ההיסטוריה של הג’נוסייד. ספויילר: לא מתייחסים שם בכלל (לפחות לא במפורש) למקרה האחרון שלנו.
זוג ישראלי סופג שנאה ו'הארץ' (צביעות ב''חופש הביטוי'' יצנזרו) 770883
סתם אוסיף, שהשבתי למישהי אמריקאית שהתחילה לנאום לי על גנוסייד ואוהבת מאד את אתר 'הארץ'.

אז, מדוע אורך כמעט שנה שלימה אם ישראל פשוט רוצה "להשמיד" אותם? שאלתי.

היא לא ידעה לענות, התחילה בגמגומים, אולי גדעון לוי ועמוס שוקן ימציאו משהו. או יותר מהיר מעופר כסיף.
זוג ישראלי סופג שנאה ו'הארץ' (צביעות ב''חופש הביטוי'' יצנזרו) 770889
אז למשל הערב, יוליה נובק של "בצלם" זורקת עוד צואה על עם ישראל בטלביזחה האמריקאית.
אחרי שהיא נואמת על עדויות קשות...

אמנפור שואלת את יוליה נובק:

איך קיבלתם את הדיווח ?
בצלם זה ארגון ישראלי, ויש לנו יהודים ופלסטינים והפלסטינים שמעו "עדויות".

וואו ממש ראיה מוכיחה.

אגב, כל השפה הזו של "יהודים ופלסטינים" - יש בזאת רמז של תעמולה שקרית.

כי או זה יהודים וערבים או ישראלים ופלסטינים.
הכוונה בתעמולה השקרית לרמוז כאילו ה"פלסטינים" הם עם נפרד מהעם הערבי..
זוג ישראלי סופג שנאה ו'הארץ' (צביעות ב''חופש הביטוי'' יצנזרו) 770890
סתם נקודה קטנה משם: אחד הדגלים האדומים זה שבזמן מלחצה פתאום מוצאים סיבות להתייחס לכולם כאויבים מסוכנים ולא אנושיים. כולם בעזה הם אנסים פוטנציאליים, נכון? ולכן צריך להרוג את כולם, נכון?
שבכל דור ודור 770875
למרבה הצער נראה שלא מעט מ"מהרסייך ומחריבייך" (קרי: סמולנים בכלל ובועלי שפנים בפרט) אכן עומדים לצאת מציון החדשה המתהווה לנגד עינינו. פעם קראו לזה ירידה והיום זה נקרא רלוקיישן כי מהמקום בו אנחנו נמצאים קשה מאד לרדת.

אל דאגה! אותו אל רחום וחנון שהציל את אבותינו מאושוויץ הוא משעננו האמיתי, ולא מפתחי החץ וכיפת ברזל וקלע דוד וחברות ההזנק והייצוא המתוחכם בכללו.

בהצלחה לכולנו.
שבכל דור ודור 770878
תמיד הייתי אתאיסט ו/או אגנוסטי וחשבתי שזהו אין לי מה להוסיף לעצמי בנושא.
זה הפתיע אותי שהתווספה לי שכבה נוספת לאתאיזם שלי (לא במקום אלא בנוסף) בשנים האחרונות, במישור הריגשי, בלי קשר לטיעונים רציונליים או פילוסופיים.
בניסוח גס - לא סתם הסתייגות מדת אלא ממש תחושת גועל. בניסוח שמנסה קצת יותר לתאר את הסנטימנט: גם אם רציונלית אני חייב להודות שאני לא יודע אם יש או אין אלוהים, אחרי שאני צופה כל חיי באיך שהיהודים והמוסלמים סוגדים לאל שלהם במזרח התיכון (בישראל ובשכונה מסביב), יש דבר אחד שאני בטוח ומאמין בו במאת האחוזים וללא ספק. פה בטוח שאין אלוהים. בשום מקום ובשום לב.

במילים אחרות: גם אם אולי היה פה אלוהים, מתישהו בהיסטוריה, גם לו נמאס וגם הוא עשה רילוקיישן.
שבכל דור ודור 770880
אתאיסט רדיקלי פנאטי.
שבכל דור ודור 770881
משתגיד.
שבכל דור ודור 770945
כך אני מגדיר את עצמי.
שבכל דור ודור 770954
אוקיי. לא מזדהה.
שבכל דור ודור 770882
אביב, בטוח שאתה "אתיאיסט" ב-‏100% או שאתה רק בספק? או מאמין ב"כוח עליון" איכשהו ועדיין מנסה להגדירו? משתלם לך להסתכן?

חצי הומור חצי ברצינות.
שבכל דור ודור 770884
רק לורד וולדמורט ואין מלבדו.
שבכל דור ודור 770955
אני שותף לתחושת הגועל הזו. כבר עשור ומעלה, וכמובן בחריפות יתר בעשור הנוכחי.
הקבס המירבי נגרם על ידי מתק השפתיים הסיון מאירי ונגזרותיו.
שבכל דור ודור 770879
בולעי שפנים? בועלי שפנים, זה עוד לא האשימו אותנו.
שבכל דור ודור 770885
מי זה "אותנו"? כאילו שכל אלו שטוענים שהם "אתיאיסטים" (לא מעט, כדי שלא יהיו תחת עול) הם ממש על "אותו" קו.
שבכל דור ודור 770896
מי זה אנחנו, זו שאלה מצויינת. לרגע מסויים, נראה היה שהציבור נחצה לשני מחנות ברורים: הימין החדש- תומכי קואליציית ה-‏64, והשמאל החדש - אלו הרוצים בהפלתה. הקושי היחיד בקונספציה הזאת היה שהעבר המשיך להתקיים בהווה. מצד אחד, בתוך "השמאל החדש" המשיך להתקיים השמאל הקלאסי (נניח יאיר גולן ותומכיו) ומנגד מפלגות ימין מובהקות מצאו עצמן לפתע במחנה השמאל החדש (בנט, סער וליברמן).
אלא שהרגע הזה חלף ונחשפה שוב תשתית העדות והזהויות המתפצלות ההופכות את הקריאה לאחדות לפאתטית ולמעשה רמייה ונוכלות.
הפוליטיקה הישראלית מתגלה כפסיפס שלא פחות משהוא מייצג אידאולוגיות ואג'נדות, הוא מייצג סבך של שנאות אישיות בין פוליטיקאים וזהויות עדתיות ודתיות לא קונסטרוקטחביות. ההבדל היחיד בין בנט, סער וליברמן לבין ח"כים אחרים הנמצאים בליכוד, נסב על איזשהו סכסוך עם נתניהו שהוא רביכה בלתי ברורה של נסיבות אישיות וטיעונים ענייניים.
מה שמדגיש יפה את המצב היא העובדה הבאה: אחרוני תמימי הימין ממשיכים להתלונן, מתוך אינרציה, על מחנה הרק לא ביבי והחרמות כביכול, בזמן שהעשייה הפוליטית המשמעותית היחידה של בני גנץ מנהיג מחנה הרל"ב כביכול, היתה פעמיים ישיבה בממשלותיו של BB.
ולכן כקאטו הזקן אשוב שוב לטענתי על הצורך בהקמת מחנה משותף של מפלגת המרכז. הפילוג בין גנץ ולפיד שכביכול אמור לייצג הבדלים של בני גוון של הימין והשמאל הישנים, יוצר רשימות מחנאיות שקשה מאד להבדיל מי יושב איפה. המחנה הממלכתי, יש עתיד ואפילו מחנה יאיר גולן יכלו לשבת במפלגה מרכזית גדולה שיכלה לייצג מגזר ראשי בחברה הישראלית. בפועל מה שמונע זאת, זה איזה עוינות אישית לא ברורה בין גנץ ללפיד.
הקריאה להחלפתו של גנץ באייזנקוט, נראית באמת משונה. מדוע להחליף מנהיג לא מצליח אחד בבן דמותו האפור והלא כריזמטי? התשובה המוחצת התקבלה כאשר הדמוקרטים בארה"ב החליפו את ביידן בסגנית הנשיא הממש לא בולטת ולא חדשה האריס. המומנטום שיצר המהלך למחנה, יותר משנבע מאישיותה והישיגיה של האריס, נבע מן הרצון של המחנה הדמוקרטי להציל את ארה"ב מעוד קדנציה של טראמפ.
הצורך של המחנה שלנו להחליף את גנץ באייזנקוט ולהתלכד סביב מועמדותו אינו בגלל שאייזנקוט הוא המשיח שיגאל את עם ישראל מסאת ייסוריו. הסיבה היא הצורך הדחוף למנוע את המשך שלטונו של קרקס הפריקים של ע. אליהו, גוטליב, מאי גולן, סילמן, שקלי, ואטורי, אלמוג מלרע כהן, חנמאל, בנחמין וסמארטץ'. אוסף ההזויים הזה המסתתר מאחורי גבו של הקוויזלינג המתקרבן, נחזה להיות הקש שישבור את גב הגמל הישראלי.
שבכל דור ודור 771507
שוקי, תראה מה קורה ברשת.
סנונית ראשונה לכיוונך?
שבכל דור ודור 771525
ומצד שני, ראיתי עכשיו את הנאום של אייזנקוט, הוא גורם לבני גנץ להיראות רהוט והחלטי.
הוא לא מסוגל לומר משפט אחד בלי לגמגם ולהתבלבל והטון שלו משועמם ומשעמם. וגם הטקסט רדוד וחלש ומרוכך.
הוא לא יכול כרגע להנהיג החלפת שלטון.
שבכל דור ודור 771531
אייזנקוט אכן אדם הנוטה אל האפור והלא מלהיב. בנסיבות הישראליות זה עשוי גם להיות יתרון. יחד עם זאת, בדיקה של החלטות העבר שלו, נוטה לטובתו כאדם בעל שכל ישר שפעל נכון במקום שרבים וטובים נכשלו בו.
כפי שכבר הזכרתי גם קמלה האריס לא הרשימה עד שהחליפה את ביידן במירוץ לבית הלבן.
שבכל דור ודור 771532
וראה מה כותב אחינו אורי משגב.
נ.ב.
אם כתבתי על החלטות נכונות של אייזנקוט: הוא לא היה שם, בחתונה של בבצ'יק.
שבכל דור ודור 771533
וכן נאמץ את מטבע הלשון של אורי משגב: קואליציית החורבן על מלא מלא.
שבכל דור ודור 771538
אכן קשה להתעלות על הגיינץ החמישי בהחלטות עלובות.
זה לא הופך את אייזנקוט למנהיג דגול. אפילו להיפך - זה מדגיש את הצורך במנהיגות אחרת, והוא לא עובר מסך ברמות קשות.
ההופעה שלו אתמול היתה מקבלת ציון חלש בקורס העברת מצגות בפני מחלקה בבה"ד 1.
שבכל דור ודור 771540
מתי החלטנו שמעשה פסול של חבר מפלגה לא מכתים את כל חברי המפלגה? הבחירות בישראל הן לא על בסיס אישי וההשוואה לקמפיין הריצה לנשיאות בארה״ב זו השוואה בין תפוחים לאפרשזיפים.

אייזנקוט לא הצטלם כמו גנץ, אבל הוא חבר ברשימתו (שאפילו לא העביר ביקורת על המעשה, גם כשניתנה לו הזדמנות לעשות זאת‏1) ולכן גם הוא לא ראוי.
אף אחד ברשימה הזאת לא ראוי. המחנה הממלכתי הוכיחו כבר מספר פעמים שהם דרעק. הם במרחק פסע מקואליציית ה 64 וביבי השתמש באנשים האלה כאידיוטים שימושיים כבר מספר פעמים (ולכן סביר שיוכל לעשות זאת שוב). יש אנשים ומפלגות ראויים יותר. אייזנקוט שמייזנקוט.

___________
1 אייזנקוט כאשר נשאל על הצילומים: ״זה אירוע שולי בעיניי. בני גנץ הוא בנאדם. מי שמושיט לו יד הוא מושיט לו בחזרה. הוא לא ילבין את פניו.״
שבכל דור ודור 771542
אומר זאת בצער - מסכים עם כל מילה.

ואלה האנשים הכי בכירים ומוכשרים שבקצה הפירמידה של צה"ל כבר שנים?
אולי זה עוד רמז למה גם שם צריך לעשות חפיר עמוק "אחרי המלחמה".
(עדיף אתמול כמובן, והנסיבות ידועות)
שבכל דור ודור 771549
א. השתלחות לכל עבר וקריאה לפטר את הכל ואת כולם אינה תוכנית רצינית.
ב. יש ללא מחלוקת בעיה גדולה מאד ביכולת החשיבה והפיקוד של רבים בהירארכיה הצה"לית. ואני מדבר כעת בעיקר על הדרגים המבצעיים ולא על העורף הלוגיסטי. בנושא זה יתכן אפילו שמוגל הליוצנטרי הוא נכון. אם הצמרת המדינית העליונה היא מה שהיא, סביר שהאלגוריתם לבחירת דרגי הפיקוד בצבא תושפע מכך לא טוב (ע"ע בנחמין במשטרה). יחד עם זאת, מהות התקלה הזו אינה ברורה ואין יודעים להגדיר בדיוק מהי מהות המחלה שפגעה בדרגי הפיקוד הצבאי. כל עוד אינך יודע לומר מה פסול בפיקוד הנוכחי, לא תדע מה הם הקריטריונים שצריכים לשמש לבחירת מחליפיהם. פיטורין של הכל וכולם בדרגי הפיקוד הבינוני והגבוה בצה"ל אינה אפשרית ואינה חכמה.
ג. לא ראיתי את ההופעה של אייזנקוט ולכן לא אתווכח אתך בעניין זה. אחזור על מה שטענתי: הרקורד של אייזנקוט מלמד שבעבר הוא נהג באופן שקול והגיוני בתדירות גבוהה יותר מן המועמדים האחרים.
ד. האנלוגיה לקאמלה האריס היא תקפה מכיוון שהיא מתיחסת אך ורק להיבט של הקושי לבלוט ולזכות בהערכה כאשר אינך בתפקיד בעל סמכות ביצועית בכירה.
ה. פתוחה לפניך ולפני אזרחים אחרים הדרך לבחור במפלגתם של יאיר לפיד או יאיר גולן. העניין הוא שמפלגות אלו הן מפלגות נישה המייצגות מגזר או שבט מסויים בישראל שיתקשה לעבור את מחסום עשרים המנדטים. האלקטורט הגדול שמייצג המחנה הממלכתי אומר שהשמאל הישראלי החדש מכיל קבוצות אוכלוסיה שהן גדולות יותר מן המגזרים שיצביעו עבור לפיד או גולן.
ו. החשיבות שאני רואה בהיווצרות מפלגת שלטון אוניברסלית גדולה עם מועמד ברור ומוסכם לרוה"מ, היא בהכנת הקרקע לנפילת קואליציית החורבן על מלא מלא. נפילת ממשלת נתניהו לא תתרחש בגלל זריית אנרכיה ברחובות, שלטון ההמון במרחב הציבורי או שלטים עם סיסמאות מתחכמות המשכנעות את המשוכנעים. אני חושב שהיא עשוייה להתרחש כאשר סדרי הכוחות הפוליטיים יוכיחו לחברי הכנסת של ה-‏64 שהזמנים הם עומדים להשתנות והגיע הזמן לתכנן את המשך המודל התעסוקתי שלהם.
שבכל דור ודור 771561
ו. הבעייה העיקרית במודל הזה שלך היא גנץ.
הוא הוכיח שבדיוק במצב כזה הוא תוקע סכין בגב הגוש שבחר אותו ומפרק את המפלגה הגדולה הזו אחרי הבחירות.
אילולא הנסיון הכושל איתו אולי הייתי מסכים איתך על זה.
שבכל דור ודור 771544
פיקנטריה: לפני כמה שבועות הופיע בהפגנה בכפ"ס ח"כ מיקי לוי, שבחר לסיים את דבריו בתפילה. כאשר נציג המפלגה ששמה את החילוניות במקום גבוה מאד באג'נדה שלה מדבר כמו איש ש"ס, אני יודע שהמצב באמת חמור.
שבכל דור ודור 771546
לא שאכפת לי ממיקי לוי, אבל...

זה כבר באמת קטנוני. לפחות 80% מהציבור בישראל מאמין באלוהים ולמושג תפילה יש משמעויות תרבותיות/חברתיות/קהילתיות/מסורתיות אפילו עבור אלה שמאמינים קצת פחות. לסמן מישהו כ״נשמע כמו ש״סניק״ כי הזכיר את המושג תפילה, נשמע קיצוני אפילו לאוזניים האתאיסטיות שלי.

בני אדם מאמינים בכל מיני שטויות והישראלים לא מיוחדים בעניין זה. זה מה יש.
שבכל דור ודור 771547
לפיד לא יספר לך, אבל הוא בשיתוף עם גנץ מזהים את ש״ס כחוליה החלשה בקואליציית 64 וזאת על רקע המאבק האלקטורלי האמיתי בינם לבין אב״ג. וכמו שצוין לא אחת, ש״ס מעדיפים את האליטה החילונית ליברלית על האליטה הדתית לאומית. רק שאני לא בטוח שהפעם העדפה זו תבוא לידי ביטוי בקלפי. כל מעטפה שסניקית תומר למעטפה בנגברית.
שבכל דור ודור 771552
הרישא היא נכונה. הבעיה היא שש''ס מעולם, אבל מעולם לא בחרה באליטה החילונית הליברלית. היא תמיד, אבל תמיד, בחרה באליטת השלטון הימנית.
גם הסיפא שלך נכון. גם אם האליטה השלטונית בעולם הישיבות הספרדיות תרצה הפעם כן להחליף צד, הם יתקשו מאד לעשות זאת בשל אובדן האלקטורט בש''ס שאינו שייך לעולם הישיבות.
ברמה התאורטית יש למהפך כזה הצדקה. שכן באופן שיהיה קשה להסביר ולהוכיח אותו, ש''ס כציבור בחרה ללכת בנתיב האזרחי ממלכתי ולא בדרך האירידנטה של החסידות האשכנזית.
גנבים ומושחתים כמו אריה דרעי יש בכל מקום ובכל זמן. אבל רוב האוכלוסיה של ש''ס בחרה לשרת בצה''ל ולהשתתף במערכת הכלכלית-חברתית הישראלית.
הדרך היחידה לפרוץ את המבוי הסתום הזה, היא לצרף חלק משמעותי מן האלקטורט ה''חילוני'' של ש''ס (המכונים מסורתיים) לשמאל החדש. אם ש''ס תרצה להחזיר אליה את הקולות האלו הלא יהפןך לכן.
שבכל דור ודור 771557
ש״ס מבקשת את חסות הליברליזם ולא כי היא חולקת איתה את אותם ערכים, אלא כי מודעת היא - בדומה לערביי ישראל - למעמדה הנחות בחברה הישראלית והיא בוחרת ברע במיעוטו מתוך 3 האליטות שיוכלו להיטיב עימה ; הליברלית חילונית - הדתית לאומית - החרדית ליטאית. משהו בזכרון הרחוק של יוצאי עדות המזרח היה מודע לברכה שהקולוניאליזם האירופאי בלבושו החילוני והליברלי מביא איתו ליהודים במדינות ערב ואת היתרונות שיצמחו להם מחסות אליטה חילונית ליברלית על פני כל חלופה אחרת. גם היום ש״ס מבינה היטב שהשידוך הזה בו היא נגררת ללאומנות אותה היא סייגה מאז דיכוי הכהניזם, נגררת להוכיח שהם הימין של הימין, מפוחדת מהנקמה ביום בו גוש ה-‏64 יתפרק ויותיר אותם מחוץ לקיבוץ הפוליטי כשהם חסרי מנת חסד כלשהי מצד המנצחים כשאין לה גב פוליטי בשלטון ומצד המפסידים שיאשימו אותה ב׳שמאלנות׳.

ש״ס כידוע, מרדה עוד בימיה הראשונים כמעט בכל האליטות : מהאליטה האשכנזית ליטאית, מהאליטה הדתית לאומית אשכנזית, מהאליטה הלאומית - הליכוד וזאת לטובת מפלגת העבודה ב-‏92. ולא רק שהם מרדו ב׳משפחה׳ אלא גם המליכה בקולותיה את האליטה החילונית ליברלית בראשות רבין. ולמרות ה׳רק לא ש״ס׳ בכיכר רבין הם גם השתתפו בממשלת ברק ב-‏99, עם שרון ואולמרט בקדימה. ומכאן שקשה לטעון שש״ס הם ימין במהותם. הספדו של הרב הראשי בדימוס יצחק יוסף על אחד מהחטופים שנרצחו - המשפחה כנראה מש״ס - נקט במילים שאוזן ׳ימנית׳ לא מסוגלת לעכל בימים אלו והם דרישתו לשחרר אלפי מחבלים עם דם על הידיים - במקור - לטובת עיסקה. אלו סימנים ברורים לאיחוד עמדות עתידיות, אבל כאמור, הסנטימנט הלא ישיבתי /תורני שחולק כבוד למרן ולאוו דווקא לבן המרן, יכולים ויאמרו - אין לנו חלק בבית משפחת יוסף ולא נחלה לנו בש״ס ואיש לאהליו ישראל. בהעדר סנן דתי - הדרך לעוצמה היהודית הכי מתבקשת.
שבכל דור ודור 771568
הרב עובדיה היה יוני ומתון בדרך כלל. אני מנחש שקהל מצביעי ש"ס היום הרבה יותר ימני ממנו.
נכון שש"ס מרדה בכל האליטות, וזה היה כוחה.
אבל הם כבר חברים קבועים בכל הממשלות עשרות שנים. במה ימרדו?
ואף אחד עדיין לא מורד באמת בליטאים. כשמדובר בנושאי ליבה כמו גיוס חרדים כולם מיישרים קו - גם ש"ס וגם המשיחיים.
שבכל דור ודור 771595
לפחות מהשיח הציבורי הבוטה בין ש״ס וג׳ לעוצמה יהודית אנו למדים על המתחים בין המפלגות החרדיות לבין עוצמה יהודית. המאבקים הללו לאחרונה - בדגש על ש״ס - גולשים גם למאבק סמוי - אם כי הוא תמיד היה שם - בין ש״ס לבין הליכוד, כדוגמת, מלכיאלי-אמסלם.

באם דרעי קיבל החלטה אסטרטגית לחבור לגוש המרכז-שמאל ע״ח גוש הימין - דתי לאומי, וזאת בדומה לחבירתו של בנט, הרי שהוא מאמין שאם לא את כל המלכות הוא יקבל, אז לפחות את מחציתה בתוספת ׳שקט ציבורי ותקשורתי׳ בוודאי שיקבל. מבחינת דרעי, גם אם החלקים הלא ״דוסיים״ בש״ס יזהו זאת - חלקם יותר מרומזים שש״ס ׳בוגדת׳ בימין (ראה התגובות על ארבל)- וינטשו את ש״ס, דרעי לא מתכוון להרתע, שכן הוא יודע שיש לו תמיד בייס קבוע אצל בני הישיבות והארגונים החרדיים הספרדיים שיהיו תמיד ׳נאמנים׳ לו : אם מהפחד המוצדק לנקמה כלכלית וחברתית וימנע מהם תקציבים כשהוא יחבור לממשלת השינוי הבאה, או בגלל תום ליבם שמאמינים שמרן נמצא שם למעלה וצופה בקלפי אם הם שמו ש״ס. בייס פוליטי זה מוערך כ-‏6 מנדטים שהם פחות או יותר מה שבנט הביא בשביל לקבל את הכתר.
שבכל דור ודור 771607
ברור שיש מתחים. הרי המשיחיים רוצים להקים את בית המקדש במו ידיהם בזמן שהחרדים בחרו לפני 2000 שנה להתפלל שאלהים יעשה את זה בעצמו. היחס להר הבית הוא המייצג- חרדים אולד סקול לא היו נוגעים אפילו באבני הכותל, ובן גביר מסתובב מסביב לקודש הקודשים כבעל בית.

אין לי מושג מה עובר לדרעי בראשץ הוא פוליטיקאי ממולח. אולי הוא מנחש שהגוש הליברלי עלול לקחת את הבחירות הבאות, והוא מכין את הקרקע להיות עם הצד המנצח.
שבכל דור ודור 771609
״השופט מטעם ישראל בהאג: המפגינים נגד ההפיכה המשטרית נגעלים ממזרחים ופוחדים מחרדים״ - הארץ. מתוך איפכא מסתברא
שבכל דור ודור 771611
מדקה 06:25 בהקשר החרדים.
שבכל דור ודור 771613
נו באמת.

חכה חכה. אנחנו פסע מ״נציג של ישראל״ שידאג להגעת פרשת ילדי תימן להאג.
שבכל דור ודור 771615
אם ׳הארץ׳ לא היה מפרסם את זה, לא הייתי שומע על התובע בהאג שהחליף את ברק.
שבכל דור ודור 771645
שופט מטעמה של מדינת ישראל בבית הדין הבין-לאומי לצדק.

מה קשור ״התובע בהאג״?
שבכל דור ודור 771826
מה קשור ״התובע בהאג״?
> טעות
שבכל דור ודור 771829
לעולם חוזרט.
שבכל דור ודור 771619
יש (לא כאן באייל, כמובן) הרבה שמאלנים בורים כאחיהם הפרוגרסיביים מעבר לים. לקחת אותם כבני השיח זו לא חכמה. אפשר בתמונת מראה להתווכח עם העמדות של חרדים אנטי ציונים, או עם חסידי ברוך הגבר. קיצונים בורים יש בכל הקצוות של המפה הפוליטית.

שיטת הממשל שלנו היא די ייחודית. מצד אחד זו מורשת בן גוריון שהיה איש מעשי והיה חשוב ודחוף לו להקים מדינה, והוא עשה את זה בדרך היחידה שהוא היה יכול. מצד שני הדורות הבאים לא השכילו להשלים את המלאכה- 75 שנה מאז פשרת הררי ועדיין לא נחקק חוק יסוד: החקיקה, אבן הראשה של מה שאמורה להיות החוקה.
אבל השיטה עבדה היטב 50-60 שנה, כאשר בית המשפט העליון ממלא ככל יכולתו את הלקונות החוקתיות באמצעות "עקרונות השיטה".
אבל מרגע שהתחילה שיטת "הקריצה וההנהון" שאפשרה לקבוצות פורעות חוק לקבל פטור מהחוק הישראלי‏1, להפוך בעצם לאקס טריטוריות, הבניין העומד על כרעי תרנגולת החל לאט לאט להסדק.
תחילת שנות התשעים היתה בדיעבד שירת הברבור של המרכז-שמאל החילוני-יוני-ליברלי בקביעת כללי המשחק. מצד אחד המהפכה החוקתית (1992) ומצד שני הסכמי אוסלו (1993-1995) שניהם עמדו ועומדים עד היום כעצם בגרונם של השמרנים‏2 שהגוש שלהם עלה לשלטון ב 1996 ובקושי שמט אותו מאז. אמנם אין בכוחם עדיין לבטל את חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, ולא לשנות את מעמדה של הכרזת העצמאות, אבל הם סוללים דרכים עוקפות- בחוק הלאום, לדוגמה, שמצטט רק את החלקים החביבים עליהם בהכרזת העצמאות, ובנסיונות המתמשכים לקעקע את מעמדו של בג"ץ, ששיאם ברפורמה המשפטית.

האם זה רע ששיטת הממשל שלנו ייחודית? פרופ' שפירא מציג את זה כך, ואני ממש לא מסכים. אנחנו מדינה ייחודית. השילוב של לאום ודת, קיבוץ הגלויות והתרבויות השונות, האיום הקיומי על המדינה מצד שכניה מיום שהוקמה, מורשת סוציאליסטית של הדור המייסד מול מורשת שמרנית דתית בת אלפי שנה, ועוד ועוד מאפיינים יחודיים. כל אלה די מחייבים שיטת ממשל ייחודית.

____________________
1 והקרדיט לשמעון פרס, שכשר בטחון בקדנציה הראשונה של רבין התפשר עם גרעין אלון מורה להקים יישוב בשומרון בניגוד להחלטות הממשלה. אחר כך האקס טריטוריה של המתנחלים הלכה והתרחבה, וגם החרדים קיבלו אקס טריטוריה משלהם.
2 משני הסוגים- דתיים ולאומנים, ובעיקר כמובן הדתיים-לאומיים, שרואים באוסלו אסון לדורות ועל בג"ץ רוצים לעלות עם D9.
שבכל דור ודור 771631
נראה לי שלפני ששואלים "האם זה רע ששיטת הממשל שלנו ייחודית?" כדאי לשאול "האם אפשר לקיים מדינה עם שיטת ממשל לא ייחודית?" ו"האם יש מדינה עם שיטת ממשל לא ייחודית?"
שבכל דור ודור 771634
אני לא מומחה מספיק בשיטות ממשל בחו''ל ומקבל את דבריו של פרופ' שפירא, שכנראה מבין יותר ממני, כפי שהם.
שבכל דור ודור 771638
הוא אמר שקיימת מדינה עם שיטת משטר לא יחודית?
שבכל דור ודור 771641
הוא הציג את זה כאילו אנחנו יוצאי דופן בכך ששיטת הממשל שלנו ייחודית. לא מפורשות, אבל אחרת למה לומר זאת?
שבכל דור ודור 771643
נראה לי שהוא התייחס ליחודויות מסויימת ולא לעקרון של היחודיות - אותו, למיטב הבנתי, אי אפשר לבטל (למשל, אמריקאי שאומר שצריך לבטל את קולג' האלקטורים בגלל ששיטה כזאת לא קיימת בשום מדינה אחרת לא אומר בהכרח שארה''ב צריכה להפסיק להיות יחודית).
שבכל דור ודור 771654
כדברי האימרה המפורסמת של מרגרט מיד: "you are absolutely unique. Just like everyone else"
שבכל דור ודור 771543
זה שפוליטיקאים המגלומנים (מלבד ביבי) לא מעלים בדעתם שהופעה בפני העיתונות מחייבת לימודים, אימונים והכנה ספציפית לפני כל ארוע (בחיאת, אייזנקוט, תחשוב על זה כעל פעילות מבצעית) מתחרה רק בכך שגם מרצים באוניברסיטה, ומעסיקיהם, חושבים שחוקר טוב לא צריך ללמוד איך להיות מורה.

מדי כמה שנים אנחנו מקבלים איזה נאום גראנדמייזר שמציף את הטמטום לאור השמש, אבל גם בלי הפיקנטריה הזאת רמת השיח ירודה מאד.
שבכל דור ודור 771562
בהחלט מסכים.
נראה לי שאתה עושה קצת עוול לחוקרים באוניברסיטה:
א. בחלק ניכר מהמוסדות האקדמיים חוקרים מקבלים גם ציון על איכות ההוראה שלהם (כולל סקרי סטודנטים בסיום כל קורס), וזה מתמרץ אותם להשקיע גם בהוראה.
ב. ניתן היה לחשוב על עולם או מודל, שבו מותר שיהיו גם קבוצה של חוקרים שהם נהדרים במחקר וגרועים מאד בהוראה, ואלה יתכבדו וישבו להם במעבדות המחקר שלהם וישאירו את ההוראה לאחרים. לעומת זאת *בלתי אפשרי* להחיל מודל כזה על פוליטיקאים - מאחר ועצם המהות של תפקידם הוא להוביל ציבור, לתקשר עם התקשורת ודעת הקהל וכן הלאה. רוצה לומר שאצל פוליטיקאים זה חלק מעמודי התווך של המקצועיות שלו, אצל חוקר לאו דוקא‏1.

1 אפילו קראתי פעם שאינשטיין נאלץ לעבור אוניברסיטה (ומדינה לצורך הענין) כדי להגיע למוסד שלא הטריד אותו עם יותר מדי שעות הוראה.
שבכל דור ודור 771588
סקרי דעת קהל (ועוד קהל שמורכב מאלה שהמרצים נותנים להם ציונים) לא יכולים לבוא במקום הכנה מסודרת לנושאים פדגוגיים. אין לי, כמובן, שום דבר נגד גאונים שמקבלים פטור מהצורך להרצות פרונמטלית, אבל האחרים צריכים לכל הפחות לעבור איזה קורס, ובסימסטר הראשון שהם מרצים הייתי מצפה שאיזה מרצה בכיר ומנוסה יקשיב לפחות לחלק מההרצאות שלהם וייתן להם פידבק.

ואגב, מגזר נוסף שבטוח שהכשרון הטבעי שלו מספיק ואין צורך בהכשרה (ובעיקר בפיד בק לצרכי לימוד) הוא מראיינים באמצעי התקשורת. בימים שעוד נהגתי להקשיב למלל האינסופי מהאולפנים הייתי לא פעם צועק בתסכול על המראיין.
שבכל דור ודור 771596
(ודייק: סקרי הציונים מועברים לסטודנטים *אחרי* הבחינה הסופית‏1. מה שדוקא יכול להביא להטייה הפוכה - סטודנטים שכועסים על הציון שלהם יגיבו בציון נמוך למרצה).
אגב, אצלי בתואר השני היה סמינר שבו כל פעם סטודנט אחר העביר הרצאה על הפרויקט (תיזה/ניסוי) שלו, והמרצה היה נותן הערות כשכל המטרה היא שיפור יכולת ההרצאה. אני מסכים שבין זה לבין הוראה "טובה" יש מרחק.

אני גם לא חושב שכל החוקרים חושבים שהם מספיק מוכשרים כדי להיות מורים. פשוט זה חלק מהדרישות מהם (וכאן אולי אני אסכים איתך שיש כאן אפקט של שקלול התמרוץ).

1 לפחות בחלק מהמקרים.
שבכל דור ודור 771598
(אבל המרצה יודע את זה...)
שבכל דור ודור 771612
(ומה זה עוזר לו? הוא כבר נתן את הציונים ולא יודע מה יכתוב כל סטודנט. אם כבר זה אומר שזה מתמרץ אותו ללמד היטב ולתת מבחן הוגן).
שבכל דור ודור 771648
(זה מתמרץ אותו לתת מבחן קל, ואז אם הוא מרצה גרוע הוא עדיין יקבל פידבק טוב. כל זה בסוגריים, אני חושב שהאפקט הזה לא גדול, ביחס ללא-הרבה שעושים בכלל עם סקרי ההוראה, לפחות כפי שזה היה בזמני.)
שבכל דור ודור 771655
(להיות חביב על הסטודנטים ולהיות מרצה טוב הם שני דברים שונים, אם כי קיימת חפיפה מסוימת).
שבכל דור ודור 770892
זאת פראפראזה ידועה על ''בועלי נידות ואוכלי שפנים'' (המקור, כמדומני, של הרב שך או איזה גאון הדור אחר שזואולוגיה לא היתה הצד החזק שלו. כאילו דה).
שבכל דור ודור 770886
אמן.

כשיש גזירה משמים אז שום הגנה לא עוזרת. ראינו בשמחת התורה ההיא. רק תפילה ואחדות יעזרו למערכות ההגנה וחיילינו.
שבכל דור ודור 770888
והנה, בממשלה עם הכי הרבה תפילות, הכי הרבה תמיכה בחרדים פרזיטים על חשבון כל השאר, קרה האסון הכי נורא.
אני מחכה ללקיחת האחריות האישית וכתבי ההתפטרות של רבני הישיבות המובילים שכשלו כשלון חמור ב-‏7 באוקטובר.
שבכל דור ודור 770891
אני לא יודעת להצביע על איזה עוון. אבל אם אתה כל כך גדול וכביר ומושלם שמיזיק עצמו לשפוט...

אז הזכרת שורה: "הכי הרבה תפילות" ?

האומנם?

האם באמת שכחנו את ה'אנטי תפילות' ביום כיפור (תשפד) בפומבי בביזיון הענק - הכי נוראה בהיסטוריה מבחינת 'תפילה'?
שבכל דור ודור 770895
אני מציע שתעברו לארץ שבה אין כל כך הרבה אנטי תפילות.
שבכל דור ודור 770897
מאות אלפי אברכים מתפללים כל יום וכמה קיצוניים פרובוקטורים שהתעקשו על תפילה בהפרדה ביום כיפור נטרלו את כל הטוב הזה? כמה חלשות התפילות האלה...
משענת קנה רצוץ.
אפשר להפנות את המיליארדרים שהשקינו בהם לחינוך אמיתי לילדים חילוניים יועילו למדינה ולא רק ימצצו את את משאביה.
שבכל דור ודור 770912
מה שקרה ביום כיפור היה בפרהסיה קבל תבל ומלואו. ללא תקדים.

אז יש אנשים שבוער להם נושא הסקס אפילו ביום הזה, וממש, ממש, כ"כ מפריע להם ביום הקדוש לעם ישראל כשהעם מדבר עם בורא עולם כמו שעשה אלפי שנים.

___

מה הקשר לגיוס וכסף שמביאים חרדים (הקשורים לכביכול "פר_זיטים") לנכסי דלא ניידי למדינה?
שבכל דור ודור 770898
לענ''ד הח'ברה שלך שכחו מזמן את ההבדל שבין תפילה להפגנה. אני לא עושה לך מצעד גאווה בבני ברק ואת אל תתפללי לי בכיכר דיזינגוף.
שבכל דור ודור 770899
אדרבא!
בוא ניקח את שיטתם ונעביר את כל הישיבות החרדיות לקו הגבול, שישמרו עלינו בלימוד ובתפילות.
שבכל דור ודור 770900
למה להסתפק בכיפת ברזל? אפשר גם שטריימל פלדה, ספודיק טיטניום וקולפיק טונגסטן.
שבכל דור ודור 770910
עכשיו אתה יורד לילדותיות.
שבכל דור ודור 770925
עכשיו?! אני עושה את זה כבר איזה חצי מאה.
שבכל דור ודור 770917
אז עדיין יש להתחיל לדבר על הא' ב' של אמונה?

__

שוב אני מדגישה. לא מתיימרת לשפוט ולהצביע על מה זה קרה לנו. רק עניתי למה שהוא כתב "הכי הרבה תפילות."
שבכל דור ודור 770903
איזה יופי. ממש אותו הדבר: מצעד "גאווה" ותפילה. לאן הגענו?

איזה עם בעולם מתנגד לתפילה?

בושה וחרפה.
שבכל דור ודור 770905
המרצחים השפלים, חיות האדם, הם מאוווד אוהבים תפילה.
אולי כדאי שלא נהיה כמוהם?
שבכל דור ודור 770907
בגלל שהיטלר היה צמחוני אז כדאי שלא להיות צמחוני? מה קשור?
שבכל דור ודור 770913
אני כלל לא בטוח שהיטלר היה צמחוני. טבעוני בוודאי שלא היה לאור יכולתו לחסל עוגות קצפת עם ביצים וחלב במהירות הבזק, וגם צמחוני בספק לאור העובדה שהוא אכל קותלי חזיר בהמלצת רופאו ד״ר מורל. ובכלל - האידיאולוגיה הנאצית הייתה אנטי צמחונית /טבעונית ורדפה את חבריה ואפילו מתכון צמחוני יכול היה לשלוח את הצמחוני למחנה ריכוז.
שבכל דור ודור 770915
היטלר אהב בעלי חיים. אז,אסור לאהוב בע"ח בגלל כך?
שבכל דור ודור 770920
מניין לך שהיטלר אהב בעלי חיים? הביוגרפיה שלו לא מראה כך. ובכלל - אין איסור שלא לאהוב בעלי חיים, יש איסור לצער בעלי חיים. מאחר ושאלותייך הן שאלות לוגיות, אני בטוח שיש כאן איילים שיסבירו את טעותך בהשוואות הללו.
שבכל דור ודור 770922
יש תמונות של א.ה. עם בע''ח.
שבכל דור ודור 770928
יש לי תמונה עם קרפיון.
שבכל דור ודור 770932
לא חושב שהיה באמת חובב כלבים. נהג לטייל עם הכלבה האלזסית שלו בלונדי, מטעמי פעילות גופנית אני חושב. בהקשר זה חשוב לציין שלפני מותו הרעיל את הכלבה כדי לבדוק את יעילותם של גלולות הציאניד שספק הס''ס לו ולרעייתו הטרייה, לפני שירה לעצמו ברקה.
בכלל אצל בעלי אישיות פסיכופטית, יש חיקויים, לעתים מוצלחים למדי של אמפטיה אנושית.
שבכל דור ודור 771082
הרי לך עוד ׳אוהב כלבים׳ : ׳ השחקן המנוח אלן דלון ביקש להיקבר עם כלבו - שעדיין בחיים׳.

שבכל דור ודור 771094
זה מסוג הדברים שכדאי לבדוק בשבע עיניים. השחקן הזה היה ידוע בחיבתו לבע''ח בכלל.
שבכל דור ודור 771098
לפי טמקא האיש היה בטוח שכלבו ימות משברון לב לאחר מותו שלו כך שבעיניו (הסניליות במקצת לדעתי) זה היה מעשה חסד:

"דלון הצהיר... על כוונותיו המטרידות: "אם אמות לפניו, אבקש מהווטרינר שייקחו אותנו ביחד. שירדימו אותו בזרועותיי. אני מעדיף לעשות את זה מאשר לדעת שהוא ימות בסבל על הקבר שלי".
שבכל דור ודור 771106
לא יודע, זה נשמע לי נרקסיזם קיצוני, ובגיל כזה אפילו קצת פתטי.
די תואם את הסטריאוטיפ על שחקנים.
שבכל דור ודור 771117
מסכים.
באמת נראה שדלון היה שחקן סטראוטיפי.

חידה - מה משותף לאלן דלון, דניס הופר ומאט דיימון?
שבכל דור ודור 771118
גם ג'ון מלקוביץ.
שבכל דור ודור 771119
ברי פפר.
שבכל דור ודור 771123
אגב, בניגוד למה שכתוב בויקיפדיה העברית, הספר ''המשחק של ריפלי'' דווקא כן תורגם לעברית בהוצאת כתר. אמנם זה קרה אחרי מותה של המחברת פטרישיה הייסמית (כנראה שהיורשים פחות אנטישמיים ממנה).
שבכל דור ודור 770924
Hitler's dogs: The Nazis and their pets – DW – 06/08/2020
Jun 8, 2020 — Hitler admired wolves. He liked his friends to call him by the nickname "Wolf
שבכל דור ודור 770929
לא היה צמחוני.
סבל מבעיות בריאות ובפרט עיכול שיתכן שהחלו כאשר נפגע קשה למדי משאיפת גז מרעיל במלה''ע הראשונה. גם סדר היום הלא סדיר שלו וחוסר שינה לא תרמו. היה מכור לתרופות, זריקות וסמים ולרופאים בכלל. במסגרת זו גם ניסה להקפיד על תפריט קל שאיכשהו השתלב אצלו עם זלילת עוגות ודברי מתיקה.
מאחר והיה ער בלילות, התעורר בשעות מאוחרות וארוחת הצהריים שלו היתה בעצם ארוחת בוקר קלה של פסטה ותבשילי ירקות. בשלב מסויים שכנע את עצמו שזהו התפריט שאוכלים החיילים בחזית. איאן קרשו השווה את התפריט הספרטני שלו לעופות, פסיונים ובקבוקי השמפניה והברנדי בליווי סיגרים שהובאו לצ'רצ'יל אל מיטתו.
איאן קרשו תאר את בריאותו בשנים האחרונות כמצב שבו אישיותו הפסיכופטית הלכה ווהשתלטה על מצבו הפיזיולוגי והיה ברור שהוא סובל ממצב דמוי פרקינסון ההולך ומשתלט עליו. זה התבטא ברעידות בלתי נשלטות של אחת מידיו ובמינון ההולך וגדל של סמי הרגעה שהזריק לו רופאו האישי, ד''ר מורל.
היטלר לא הרבה לאכול בשר וגם לא שתה אלכוהול או עישן. אאז''ן הוא גם השתעמם מאוד במשך השעות הארוכות שנכח באופרות של ואגנר והתפריט הקולנועי החביב עליו היה מיוזיקלס וסרטים מצויירים מארה''ב.
אחד הפרטים שריתקו אותי היה שהמגעים הידועים שלו עם יהודים היו טובים והוא לא טען אחרת. הרופא שטיפל באמו חולת הסרטן, סוחר האמנות שמכר את ציוריו והקצין שהמליץ על הענקת דרגה ומדליה לחייל היטלר, היו כולם יהודים. הניחוש שלי היה שהאנטישמיות הפסיכופטית שלו היתה פוליטית במקורותיה. הוא התרשם מאד מן הפופולריות של ראש העיר האנטישמי של וינה, קרל לואגר. ממנו למד כנראה שהאנטישמיות היא משתלמת פוליטית.
שבכל דור ודור 770935
המקורות שהוא אכל בשר או לפחות אכל בשר עד תחילת מלחמת העולם ה-‏2 מופיעים בעיקר אצל רוברט פיין, כך למשל :'בשלב מתקדם של המלחמה עבר היטלר במצוות רופאו, Theodor Morell, לדיאטה שכללה כמויות קטנות של קותלי חזיר, חמאה, שומן חזיר וחלבון ביצה'. למרות הביקורת המוצדקת עליו, גם קרשו ואחרים רבים גורסים שזאת הייתה דיאטה ולא צמחונות אידיאולוגית. הוא כן שתה לעיתים רחוקות ברנדי כשהוא מוהל אותו בתה.

במלחמת העולם הראשונה ליבו אטום היה לנוכח ההרג של אלפים ועשרות מחבריו, אבל נפתח כאשר כלבו הראשון פסקל נעלם. הוא אהב חיה כשהיא כנועה, ורק כלב עמד בתנאי זה. הוא אהב את 'בלונדי' בגלל 'שרק לו הוא ציית'. בשנת 1926 הכה את כלבו האלזסי פרינץ באכזריות לעיניה של מימי רייטר, נערה בת 16 שהתעניינה בו (37) ואותה ניסה להרשים. אותה נערה העידה: "הוא הצליף בכלבו כמו משוגע עם שוט הרכיבה שלו באחזו בכלב בחוזקה בקולר. הוא נהיה נלהב מאוד... לא יכולתי להאמין שאדם זה יכול להכות כך חיה ללא רחם - חיה שלפני רגע אמר שאינו יכול לחיות בלעדיה"
שבכל דור ודור 770953
זאת התשובה המלאה שלך?

אני התכוונתי לזה שאנשים מאמינים בדרך כלל חושבים שהחוקים האלוהיים (כפי שנמסרים להם על ידי חכמי הדת) הם עליונים על כל חוק אחר. ואז אם חכם הדת אומר להם, לדוגמה, שאלוהים אמר שהם יהרגו כופרים, הם הורגים כופרים. זה קרה הרבה מאוד לאורך ההיסטוריה עם דתות שונות, כולל יהודים.
אנחנו הרי המצאנו את הג'נוסייד.
שבכל דור ודור 770957
ובעודנו מדברים, הנה דוגמה חמה מהתנור ל יהודים משיחיים הורגים כופרים.
שבכל דור ודור 770978
אין כזה דבר אלימות מתנחלים.
אמור מעתה- טרור מתנחלים.

לאט לאט (ועכשיו הרבה יותר מהר) אנחנו הופכים ליותר ויותר דומים לשכנינו.
אם יהודים שמים נפשם בכפם כשהם נכנסים לישובים בשטחי הרש''פ, עכשיו גם ערבים ישראלים שמים נפשם בכפם כשהם נכנסים להתנחלות.

אגב תשעה באב, חשבתי שוב על כך שבכל התקופות (הקצרות) בהיסטוריה שליהודים היתה ריבונות בא''י, הם (אנחנו) היו מאוד רצחניים.
שבכל דור ודור 770904
שלא לדבר על הצביעות.

למוסלמים מותר בתל אביב.

אבל האפליה נגד היהדות בפרהסיה. זה כן.

מגעיל עד לשמים. תרתי משמע.
שבכל דור ודור 770906
הנה התשובה!
ה 7 באוקטובר זה עונש מאלוהים על זה שלא הרשו בתל אביב תפילות בהפרדה ביום כיפור.
ברור כמו 2+2. (כן, היה זה לא טוב, היה רע לתפארת, אם יהיה זה שנית אל יהיה זה אחרת)
שבכל דור ודור 770908
אני לא כמוהו ששפטתי 'למה' זה קרה. רק ה' יודע. אבל עניתי על מה שהוא אמר "הכי הרבה תפילות".. אם כבר מדברים על תפילה? אז אני שוב שואלת:

איזה עם אחר בעולם עשה את האנטי תפילה המכוער כמו שהיה ביו"כ?

===

"כשהן עולים, עולים עד לרקיע, כשהם יורדים יורדים עד לתהום"
הו, הסימטריה 770911
יהודי שרוצה להתפלל בלי להפריע לציבור הרחב, כפי שהמוסלמים עושים, לא נתקל בשום קושי. כך, לדוגמא, אני רואה מדי פעם מכונית בשולי הכביש כשבעליה מתפלל ערבית (אופס! שוב הערבים המניאקים נדחפים) או מה שזה לא יהיה, ואין פוצה פה ומצפצף מילולית ומטאפורית. אפילו השוטרים לא מטרידים את עבריין התנועה הזה, כי מי יעז להפריע ליהודי להתפלל במדינת היהודים?

כאשר, במסגרת מלחמת התרבות מנסים לקיים תפילה המונית במרכז חילוני למהדרין, מה שמהווה גם אצבע בעין וגם מטרד להולכות רגל, וזאת כאשר מכספי המסים ש(גם) הציבור החילוני משלם בונים עבור שומרי המצוות בתי כנסת לצורך זה, וכאשר התפילה נערכת בפומבי לא מתוך הכרח כמו במקרה של המוסלמים שמתפללים בד"כ ליד מקום עבודתם כי המסגד הקרוב נמצא 50 ק"מ מהם, הפירוש ההסביר היחיד הוא שמדובר בפרובוקציה, והתגובה בהתאם.

אגב, אפליה קיימת דווקא לטובת הנוצרים שרק להם מותר לגדל חזירים בארץ הקודש, בעוד היהודים חייבים להסתפק באלה שממלאים את הכנסת.

לעומת זאת, אם את רוצה להתלונן על החופש שיש למואזין לטנף את המרחב הציבורי בזיהום ווקאלי, אני איתך.
הו, הסימטריה 770914
עיריית תל אביב מציגה: אפליית יהודים במרחב הציבורי
ניסים סופר | 20/06/2024
שמונה חודשים לאחר שאסרה את קיומה של תפילת יום הכיפורים בכיכר דיזנגוף בגלל הפרדה מגדרית, מתירה עיריית תל אביב תפילה מוסלמית בהפרדה מלאה

תפילת יום הכיפורים בכיכר דיזנגוף שפוצצה ביום כיפור 2023. צילום מסך מתוך יוטיוב
השבוע חוגגים המוסלמים את חג הקורבן (עיד אל-אדחא), וכחלק מאירועי החג בתל אביב נערכה תפילה המונית בפארק ביפו. כמדי שנה, גם הפעם ערכו המוסלמים את תפילתם בהפרדה מגדרית, עם מחסומים המציינים את קו ההפרדה בין נשים לגברים.

אירוע זה שב והוכיח, והפעם באופן שאינו משתמע לשני פנים, כי עיריית תל אביב אימצה מדיניות עקבית של אפליה פסולה כנגד יהודים, תוך פגיעה קשה בעיקרון השוויון, ועושה שימוש מניפולטיבי ומכוון באכיפה בררנית, כדי לקדם אפליה זו.
הו, הסימטריה 770918
בפארק ביפו...

למיטב ידיעתי, בבני ברק לא אוסרים תפילות יהודים ברחוב, בהפרדה למהדרין מן המהדרות, אלא שמשום מה דווקא שם לא מעוניינים לנצל את האפשרות המפתה הזאת (ואפילו להיפך, כפי שלמדנו בזמן הקורונה). לעומת זאת כיכר דיזנגוף היא בדיוק המקום המתאים לתפילות.
הו, הסימטריה 770921
הנקודה היא לא שניסו לערוך את התפילות, אלא השפלות של ההתנגדות והאש נגד זה.
הו, הסימטריה 770926
הנקודה היא לא ההתנגדות נגד זה, אלא שניסו לערוך את התפילות במקום ההוא.

לטעמך התנגדות לתהליכי ההדתה ולשינוי המרחב הציבורי היא ''שפלות'', אבל את בטח מסוגלת לפחות להבין - אם כי כמובן לא להסכים - שבעיני התינוק שנשב''ז שלי ה''שפלות'' היא קיום הפרובוקציה וקריאות ה''געוואלד'' הבלתי נמנעות כשהיא מצליחה.
הו, הסימטריה 770930
ההתנגדות היתה להפרדת נשים במרחב הציבורי. לא לתפילה. מספיק עם השקרים האלה.
תעשו מיזוגניה כמה שאתם רוצים ב-ד' אמותיכם ובבתי הכנסת, לא במרחב הציבורי של עיר ליברלית ושוויונית שמכבדת את נשותיה כמו את גבריה.
הו, הסימטריה 770944
כהרגלך את מפיצה דברים שאינם אמת.
אפאחד לא פוצץ תפילות ביוה"כ 2023. היו מפגינים שניסו להפריע והיו ויכוחים וצעקות והמשטרה הוזעקה. התפילה התקיימה למרות שהמתפללים הפרו את תקנת הציבור האוסר הצבת מחיצות הפרדה במקום ציבורי.
הפרת החוק היתה קשורה רק בעקיפין להפרדה מגדרית. אפאחד לא אוסר עליך להתפרד ולהסתדר כרצונך בתפילה שלך. מה שאסור לך זה להציב מחיצות. איסור המופר בראשי חוצות ברוב המקומות בארץ.
גם סיפורי המוסלמים שלך מריחים משקר וגזענות. מאחר ונשים מוסלמיות אינן מתפללות בציבור ואינן נכנסות למסגד, איני מבין איזה צורך יש למוסלמים במחיצות הפרדה.
מה שעצוב זה הגזענות הבלתי מודעת שלך. את חושבת שברגע שתגידי "ערבי" או "מוסלמי" מייד אעבור לדום ואתיישר עם המשנה האנטישמית שלך. למה בדיוק את חושבת שצריך להפריע לי שמוסלמים גברים התכנסו בפארק הירקון כדי לחגוג את חג הקורבן? אם הם לא מפרים שום חוק או תקנה, למי זה צריך להפריע?
אתם מפרים את החוק ומבצעים הדרה מגדרית תחת כל עץ רענן ובכל יום ושעה. מישהו מפריע לכם להשים את החוק לקלס בב"ב, ירושליים או בית שמש?
ממתי תפילה בחוצות העיר הפכה למצווה ביהדות? אפאחד לא מפריע לך להתפלל גם בלב ת"א. זהו חופש הדת ובשביל זה הציבור מממן בתי כנסת. חופש הדת אינו אומר שתוכלי להתפלל איך שאת רוצה, איפה שאת רוצה ומתי שאת רוצה. זוהי אנארכיה. תפקידן של רשויות הציבור הוא להסדיר ולנהל את חופש הדת שלך. כאשר תפילה הופכת להפגנה וכאשר תפילה ציבורית הופכת להפרת הסדר הציבורי (כיכר דיזינגוף) או מסכנת את ביטחון הציבור (על הר הבית), זה תפקידן של הרשויות לקבוע מתי ואיך תוכלי לממש את חופש הדת שלך.
אבל מה אני בא בטענות אלייך? הנה שמעו איך רוה"מ מסית נגד השמאל: "עם ישראל ביקש להתאחד ביום הכיפורים בבקשת סליחה, מחילה ואחדות בתוכנו. לתדהמתנו, דווקא במדינת היהודים, ביום הקדוש ביותר לעם היהודי, מפגיני שמאל התפרעו נגד יהודים בעת תפילתם. נראה שאין גבולות, אין נורמות ואין סייג לשנאה מצד הקיצונים משמאל. אני, כמו רוב אזרחי ישראל, דוחים זאת. אין להתנהגות אלימה כזאת מקום בתוכנו".
המאזין תכף ישתכנע שחברי הכנופיות של השמאל הקיצוני התפרצו אל קדושת המקום של ירושליים, בני ברק או קריית ארבע וניתצו שם את המחיצות. הרי כל המהומה פרצה בגלל שעיריית ת"א נתנה אישור להתפלל בחגי תשרי בכיכר דיזינגוף, בכיכר המדינה ועוד. התנאי היה שלא יוצבו מחיצות הפרדה. יכלו המתפללים לעמוד בהפרדה ולהתפלל כרצונם. אבל היה חשוב להם דוקא להציב מחיצות בניגוד לתקנות הציבור.
אני אישית הייתי מעדיף לעבור בהבלגה על הפרת התקנות הזאת ולא להטריח את השוטרים בימי החג. לאחר החג העיריה היתה צריכה להודיע שבגלל זילות החוק לא יתנו יותר אישור כזה. ההפרעות היו מיותרות ומזיקות. האיסור של העיריה היה נכון.
הו, הסימטריה 770916
יש זילות חמורה בקדושת התפילה כשהיא פרוצה לד׳ כיווני האוויר. תפילת הציבור - בשונה מתפילת היחיד - מתכנסת ׳לבית מקדש מעט׳ ובית מקדש זה מתבזה כשהוא מוצב בכיכר צינה החשקנית או בכל כיכר אחרת ברחובה של עיר ‏1.
——
1 רחובה של עיר - יש בה קדושה, שמתפללין בה בתעניות. וחכמים פליגי על סתם מתניתין ואמרי: רחובה של עיר אין בה משום קדושה, הואיל ואין מתפללין בה אלא באקראי בעלמא. והלכה כחכמים : ׳בְּנֵי הָעִיר שֶׁמָכְרוּ רְחוֹבָה שֶׁל עִיר, לוֹקְחִין בְּדָמָיו בֵּית הַכְּנֶסֶת׳.
הו, הסימטריה 770919
לא קשור לביזיון הלאומי והבינלאומי שהיה היום הקדוש ביותר.
הו, הסימטריה 770923
יום כיפור הוא לא היום הקדוש ביותר. כל שבת יותר קדושה מכל יום כיפור. את יורה את כדורייך לדמויות ללא ראשים. תנוח דעתך שיש לאלוהים מספיק סיבות לכסח את ילדיו היהודים מלבד אותה דרמה כיפורית דאשתקד.
הו, הסימטריה 770927
אני קורא עכשיו את ספרו של יהושפט הרכבי "חזון, לא פנטזיה" על מרד בר כוכבא, מרד שכידוע רבי עקיבא היה מתומכיו העיקריים, ומסתבר שגם אז היו לשי"ת סיבות טובות להראות לנו כמה רחום וחנון הוא. וזה היה לפני מצעד הגאווה הראשון!

אגב, ספר מומלץ לימי הקיץ החמים.
הו, הסימטריה 770939
בר כוכבא נכשל רק אחרי שרבי עקיבא הסתייג ממנו כי מרד בה'. לא יודע אם יהושפט הזכיר זאת.
הו, הסימטריה 770967
יש לך סימוכין לקביעה הזאת?
הו, הסימטריה 770968
עוד לא סיימתי את הספר כך שאיני יודע.

מכל מקום, אני מבין שלשיטתכם עם ישראל עבר את המשבר הגדול ביותר בתולדותיו (לפחות עד שהציונים המתפקרים המיטו עלינו את היטלר) בגלל שאיש אחד, שבמקרה גם היה המשיח בעיני חכם הדור, חטא. וכל זאת, בזמן שהעם נלחם על קידוש השם ושילם על כך ביוקר רב.

אם זה כך, במקומך הייתי נזהר מאד מלהקשיב לחכמי הדור הנוכחי, שמתניהם קטנות מהזרת של רבי עקיבא.

ואשר לי, אם הייתי צריך לבחור בין האל הרחום והחנון הזה לבין אלוהי האצטקים והמאיה, הבחירה היתה פשוטה: הם אחראים למותם של הרבה פחות ילדים ממנו.
הו, הסימטריה 770941
לא היו עוונות אז?

עוד לגבי בר כוכבא האם הספר שלך מזכיר את אלעזר המודעי?
הו, הסימטריה 770948
אפפעם לא אהבתי את התזה של הרכבי על בר כוכבא ורבי עקיבא. אני נוטה לדעה הגורסת שהרכבי כתב על בר כוכבא והתכוון למנחם בגין.
הטענה המרכזית נגד קנאי המרד הגדול ונגד שמעון בן כוסבא נשיא ישראל, בתארו המלא, היא שהם לא השכילו להבין את עוצמתה האימפריאלית של רומא.
העניין הוא שלא רק הם לא הבינו, גם רבים אחרים לא הבינו. עצמת האימפריום היתה סמוייה מן העין והיה קשה לתפוס אותה. העובדה שאנשים כמו יוסף בן מתיתיהו ורבן יוחנן בן זכאי תפסו אותה, אינה אומרת שזו היתה תפיסה נפוצה. עושה רושם שגם החשמונאים שהקימו את הקשר בין יהודה לרומא, לא הבינו נכון את יחסי הכוחות.
האימפריום הרומי לא נבע מיתרון צבאי או טכנולוגי כלשהו, מיתרון בכוח אדם או בכוח כלכלי. שמעתי כמה פעמים אומרים שהאימפריום הרומאי נבע מנכונותם להשקיע יחס בלתי פרופורציונלי כלפי אוייבי האימפריה. אצלנו ההוכחה לכך היא במצדה שם הרומאים שלחו לגיון שלם ועוד כוחות עזר רבים כדי להכרית כנופיית שודדים בת אלף איש שהסתתרו במצודה בשולי המדבר. הכוונה היא שהרומאים לא חסכו בכוח שהשתמשו בו כדי לדכא כל שביב של מרד.
מדוע היה קשה להבחין בכך? מפני שלא חסרו מקרים בהם המורדים ברומי הצליחו (כמו ביער טויטובורג בקרב חרן או בפלישת הפרתים בשנת 40 לפנה"ס). הן בזמן המרד הגדול והן בזמן בר כוכבא, רומי היתה במצב קשה ונראה היה שהיא מתפוררת. ובפרט, מרד בר כוכבא פרץ תחת נסיבות שהן הפוכות למה שתארו הרכבי ויוסי שריד.
א. האדריאנוס היה הלניסט ופעל בנוקשות כנגד היהודים הדתיים ולטובת המתיוונים והלא יהודים הפאגאנים. הכוונות שלו לבנות מקדשים ליופיטר ואפרודיטה על חורבות המקדש והגזירות שלו כנגד המילה (ההלניסטים ראו במילה מנהג ברברי הקרוב לסירוס) כמעט שלא הותירו ברירה ליהודים אלא למרוד.
ב. הדריאנוס שניצב בפני מרד כולל של עמי המזרח, החליט לסגת מפרתיה וארמניה ואף לוותר על חלקים ממסופוטמיה לטובת הפרתים ובלבד שישיג שקט במזרח ההלניסטי. כך שהדריאנוס שהיה מוכר לבני דורו של בר כוכבא לא היה המצביא המנצח כפי שהוא מתואר היום, אלא דווקא כקיסר הפשרן והנסוג לטובת שלום האימפריה. למעשה ההישג הצבאי הבולט ביותר של הדריאנוס היה דיכוי המרד של בר כוכבא.

גם מערכת היחסים בין ר' עקיבא לבר כוכבא לא בדיוק ברורה. ע"פ התלמוד הירושלמי ברור שר' עקיבא היה מחסידיו של בר כוכבא ואף ראה בו המלך המשיח. כל השאר הוא בחזקת פרשנות לא ברורה. התלמוד הבבלי (מסכת יבמות) מספר על 24000 ממטדיו של ר' עקיבא שמתו. אבל לא ברור אם מתו כלוחמיו של בר כוכבא או שמתו במגיפה לאחר דיכוי המרד.
הו, הסימטריה 770946
אז,יש לנו כאן עוד בורות.

לא רק שיום כיפור כאילו "אחרי(?) שמחת תורה" בלוח לפי ה"ידיעון" ה"עשיר" שלך, אלא שאתה גם מוסיף עוד דבר לא נכון כאילו ששבת "יותר" קדושה מיום כיפור.

אולי קצת פחות התנשאות?
הו, הסימטריה 771089
>> "לא רק שיום כיפור כאילו "אחרי(?) שמחת תורה" בלוח לפי ה"ידיעון" ה"עשיר" שלך".
^ כנראה לא שמת לב לזהות הכותב.

>> "אלא שאתה גם מוסיף עוד דבר לא נכון כאילו ששבת "יותר" קדושה מיום כיפור".
^ נכון מאוד, ביהדות הפרשנית - אורתודוקסית, שבת (אוֹת הִוא לְעֹלָם) יותר קדושה וחמורה מיום כיפור ומכל יום אחר. אציע לך לשאול כל בר סמכא אורתודוקסית ולחילופין את מרן גוגל ‏1 שליט"א.
--------------
1 נוסח שאלה: 'מה קדוש יותר יום כיפור או שבת?'
הו, הסימטריה 771100
הודעה שמתחילה ב"אז,יש לנו כאן עוד בורות" ומסתיימת ב"אולי קצת פחות התנשאות?" מסמלת יפה מאד את הגישה החרד"לית הכללית. כה לחי.
הו, הסימטריה 770947
כבר מצאת אחרי הקשקושים, עם אחר בעולם שהשבית תפילה לאלוקים בחג?
הו, הסימטריה 770949
מה עם אליהו הנביא שהשבית את תפילתם של כוהני הבעל או אם תפילת כוהני הבעל אינה נחשבת בעינייך, מה בדבר טבח 85 מכוהני העיר נוב בידי שאול המלך ודואג האדומי?
שבכל דור ודור 770931
תפילה זה כמו ציר המספרים, וכמו שיש תפילות "חיוביות" כך יש תפילות "שליליות"? מה המקור ההלכתי לדברים?
ואם כן, תוכלי להסביר את המתמטיקה ההלכתית? כמה "אנטי תפילה" צריך כדי לנטרל תפילה אחת?
כמו כן, האם האנטי תפילה נעה לאחור על ציר הזמן? אני שואל כי מתקפת חמאס התרחשה כמה שבועות לפני ה"אנטי תפילה" (אם את לא זוכרת תאריכים, אני מקווה שאת לפחות יודעת שיום כיפור בא אחרי שמחת תורה).

ובלי קשר, בתור יהודיה-לכאורה יומיים אחרי תשעה באב, את לא מתביישת?
נניח אפילו שאת צודקת לחלוטין, הרי ברור לך שעם הצורה בה את מתבטאת ההישג היחיד שיהיה לך כאן הוא לייצר שנאה‏1.

__________________
1 ולא, לא שנאת חינם. מי שמאשימה אנשים שכל חטאם היה שלא רצו פרובוקציה דתית‏2 ברחוב שלהם באסון הכי גדול שקרה לעם היהודי מאז השואה ראויה לכל הפחות לסלידה.
2 ואם הניסוח הזה נראה לך נורא - טוב מאוד. עכשי את יודעת איך אחרים מרגישים כשהם קוראים את דבריך.
שבכל דור ודור 770933
'אני מקווה שאת לפחות יודעת שיום כיפור בא אחרי שמחת תורה'.
> יום כיפור - י' תשרי. שמחת תורה - כ"ב תשרי.
שבכל דור ודור 770934
כן. יום כיפור תמיד בא 'לפני' שמחת תורה. באמת מקווה שאתה "לפחות" יודע.

והביזיון ביום הקדוש היה לפני האסון.

מה התכוונת לומר?

התבלבלת שוב בלהט הפאנאטיות האנטי-דתית?
שבכל דור ודור 770938
אוי לא, אהה... סוכנים איראנים הסתננו לאתר ושינו את ההודעה שלי.

טוב, זה מביך. זכרתי שהאירוע בת''א התרחש לפני שנתיים, וכשבדקתי במהירות איכשהו הגעתי למסקנה שזה היה אחרי המתקפה של חמאס.
תודה על התיקון.
נעה, אני מושך את השאלה האחרונה.
שבכל דור ודור 770943
סתם, אם מדברים על איראן... הם הקימו אתר לעזור להאריס...

שבכל דור ודור 770952
איזה "שנתיים" על הראש?

__

שוב, דיוק ותיקון.

מתקפת הערבים-מוסלמים (תחת ממשלת חמאס, עם הג'יהאד האיסלאמי, והחזית העממית וסתם מאות "חפים מפשע" פלסטינים רגילים) היתה:

פחות משבועיים אחרי ההפרעות בתפילות יום הכיפורים- היום הקדוש ביותר לעם ישראל.

שוב, אני לא אומרת 'למה' זה קרה. אבל מבחינת כרונולוגיה, זה מה שקרה.

יום הקדוש: 25 בספטמבר (2023) - י' בתשרי תשפ"ד.

שמח"ת: 7 באוקטובר (2023) - כ"ב בתשרי תשפ"ד.
שבכל דור ודור 770956
"שוב, אני לא אומרת 'למה' זה קרה. אבל מבחינת כרונולוגיה, זה מה שקרה."
נו, בחייאת. כשאמרו לך שדווקא בתקופה בה המדינה השקיעה הכי הרבה בתפילה קרה האסון הכי גדול ליהודים מאז השואה, ענית שביום כיפור היו "אנטי תפילות".
תחליטי - או שאת טוענת שתפילות מגינות, ואז תצטרכי להסביר 'למה' חמאס תקף כשהיו הכי הרבה תפילות, או שאת לא טוענת את זה.

ובמקום לתקן דברים שאחרים כבר תיקנו, אולי תעני על מה ששאלתי?
שבכל דור ודור 770936
שוב אתה אומר שאני ''מאשימה.''
אני לא שפטתי מדוע אלוקים נתן למרצחים להיכנס. או בגלל ה'שנאה' שעשו האנטי תפילה ביום כיפור או לא.

רק ה' יודע.

אלא שהשבתי לו כשאמר ''הכי הרבה תפילות''.

כי אם מדברים על 'תפילות' אז...
שבכל דור ודור 770937
What's the matter with this person?

תבת וטעית:

"מתקפת חמאס התרחשה כמה שבועות לפני האנטי תפילה (אם את לא זוכרת תאריכים, אני מקווה שאת לפחות יודעת שיום כיפור בא אחרי שמחת תורה).

____

מכיון שאינך יודע תאריכים.

אז אקריא בפניך משהו בסיסי ביהדות.

(עשרת ימי תשובה מתחילה מראש השנה עד אחרי יו"כ).

* ראש השנה.

* יום כיפור.

* סוכות.

* שמחת תורה.

* חנוכה.

[* ט"ו בשבט].

* פורים.

* פסח

* שבועות.

[*ט"ו באב].

Any questions?

שבכל דור ודור 770940
כן, יש לי עוד כמה שאלות.
כבר שאלתי אותן. רוצה לענות או...?
שבכל דור ודור 770942
מה עם ל״ג בעומר, שביעי של פסח, ראשי חודשים, שבתות ?
שבכל דור ודור 770950
ל''ג בעומר זה לא (אותו) חג במונחים שהזכרתי, וזה התחיל הרבה אחרי כל הרשימה הנ''ל. (ראה גם תאריך מות רשב''י שהיה הרבה לפני שהונהג קצת כחג)

שבת היא כל יום השביעי

שביעי של פסח זה חלק מפסח.
שבכל דור ודור 771088
1. ברשימתך : ט"ו בשבט כן ול"ג בעומר לא. מה קדם למה?
2. שביעי של פסח זה חג בפני עצמו, למה את מחברת בין החגים?
שבכל דור ודור 770951
שבת וראש חודש שהם תמידים, לא קשור ללוח הרשימה שהצעתי למי שכתב שיום כיפור בא "אחרי" סוכות.

הרי לא אכתוב 12 פעמים ראש חודש (ש"פ) או 52/50 שבתות...
שבכל דור ודור 770893
אמן?
שבכל דור ודור 770894
כנראה זה אמן ל״בהצלחה לכולנו״. בהצלחה לבוני הארץ ובהצלחה גם למהרסיה ולמחריביה. למה להפלות?
שבכל דור ודור 770909
ממתי שמעת 'אמן' על עבירות?
שבכל דור ודור 771007
ואם את לא מאמינה לי, אולי תאמיני לחתן פרס נובל (אם כי שמו אינו אומן).

תקציר מנהלות:

על במה קטנה ב"כנס החירום הלאומי" בקיבוץ ניר עוז התריע חתן פרס נובל פרופ' אהרן צ'חנובר מפני חיסול מדינת ישראל: "רופאים בכירים ביותר נעלמים מבתי החולים. אוניברסיטאות מתקשות לגייס חברי סגל בשטחים קריטים. כש-‏30 אלף איש מהסוג הזה יעזבו את המדינה, לא תהיה כאן מדינה". הוא התרעם על שתיקתו של הנשיא יצחק הרצוג: "קום ועשה מעשה".

וכמובן, היה מי שאמר משהו דומה גם באייל.
שבכל דור ודור 771008
מר שכ״ג. האם אתה יכול - או מי מטעמך - לתאר לנו בשפתך המליצית והברורה איך יראו חייו של ישראלי ממוצע ביום שבו האליטה המדעית הישראלית-חילונית, תעזוב את מדינת ישראל לפחות לשנות דור.
שבכל דור ודור 771010
גם אני מעוניין לשמוע את תשובת השכ"ג ויתר המגיבים.
תשובתי האישית: אין שום דרך לדעת. אין אנלוגיות טובות. אפשר לבדוק מה קרה ברוסיה, סרביה, אלג'יריה, לבנון, איראן. הייתי רוצה לומר שלא הרבה. יהיה כמו עכשיו, רק עם קצת פחות כסף. אבל המצב של ישראל יחודי. יכול להיות שזו רק שאלה של מי יטבח ראשון את מי, יהודים, פלשתינאים, דתיים, חילוניים, מזרחים, אשכנזים? מין סומליה כזו.
שבכל דור ודור 771011
עיקר שכחתי. על רקע מה שצ'חנובר אמר, צריך להבהיר: מי שאומר לעצמו, נו טוב, אם המשכילים ובעלי היכולת השמאלנים יעזבו, אחרים יתפסו מקומם. זו טעות קולוסאלית. אמשיל לכם משל; כאשר שערי בריה"מ נפתחו היה מקום לחשוב שרק יהודים בעלי זיקה כלשהי לדת היהודית יעזבו. ולא היא. מיליון וחצי, אולי 2 מיליון יהודים ובקושי יהודים נהרו כנהר איתן אל מחוץ לגבולות המדינה. מי שחושב שרק שמאלנים יברחו אינו יודע מה הוא שח. כל מי שיכול וגם מי שלא ינהרו אל השגרירויות. המתנחלים ומצביעי הימין ישתמשו בנשק שבנחמין נתן להם כדי לפלס דרכם אל ראש התור. זה לא קורה ביום אחד, אבל לפעמים טפטוף הופך לגל הגירה. די לספור את מספר המחזיקים בדרכון זר בישראל כדי להבין את הפוטנציאל.
שבכל דור ודור 771012
בעצם משהו בין טורקיה לאיראן זו אנלוגיה די קרובה.
שבכל דור ודור 771016
האם לדעתך ׳משכילים ׳ - נניח שזאת ההגדרה הבסיסית לבעלי תואר במדעים - מהימין דתי, גם ינטשו את ישראל בצוק העיתים?
שבכל דור ודור 771019
זה בדיוק אחד הדברים שרציתי להגיד. ברגע שה"טרנד" תופס, כולם מתחילים לרוץ.FOMO.
כקןריוז אספר שבשבת היתה כתבה ב-TV על ישראלים שמתארגנים לטווח בינוני וארוך בתאילנד. הזוג שהופיע בכתבה - הבעל עבדקן עם כיפה שחורה גדולה (ולא שליח חב"ד).
מה שרוב השמאלנים מפספסים זה שמי שיורד זה מי שיכול ולא מי שרוצה.
אני לא מאמין בהשפעות כלכליות דרמטיות. מי שהולך, אחרים תופסים את מקומם. ההשפעה היא יותר תת קרקעית. זה משול למפעל הייטק שקומץ מובילי הפיתוח שלו עוזבים. התוצאות באות לידי ביטוי כעבור עשור שנים.
שבכל דור ודור 771020
ראיתי את מה שאתה מתאר גם בקפריסין. בראייה ההיסטורית אתה צודק, רק החזקים כלכלית/חברתית יכולים לעזוב את ארץ מולדתם.
שבכל דור ודור 771022
ברגע שטרנד ההגירה נכנס להילוך, כולם מהגרים. זה לא שחסרים מהגרים משכבות המצוקה. פשוט השמות שמגיעים לכותרות הם החזקים והמצליחים.
דבר דומה אני חושב קרה במדינות ערב. בסוף עידן הקולוניאליזציה היתה שם שכבה דקה של מעמד ביניים מקומי שמילא את תפקידי המנהל והמקצועות החופשיים תחת האוליגרכיה הקולוניאלית הזרה. בארצות מסויימות הם גם היוו שכבה תרבותית נפרדת (לבנטינית). ב-% חריג מהם היו לא מוסלמים: נוצרים ויהודים. למשל הקהילה הקוסמופוליטית באלכסנדריה (המשורר היווני המפורסם קוואפיס) או הנוצרים בסוריה (15% מהאוכלוסיה אאז"ן). משנות ה-‏40 ועד היום הקהילות האלו הולכות ומתרוקנות. יוצאי הקהילות האלו עושים חייל במקומות שקלטו אותם (צרפת, יוון, קפריסין), ואילו בארצות המוצא שולטות צחיחות תרבותית ועזובה רוחנית. הללו התבטאו יפה בכישלון הדרמטי של האביב הערבי שהפך בהרף עין לקיץ פונדמנטליסטי, ששורשיו לדעתי, בהגירה הדרמטית של הקהילות הלא מוסלמיות.
כאשר מתחולל גל הגירה של רופאים. מקומם מתמלא מיד ע"י בעלי דיפלומות רפואיות חדשות. הנזק הוא לרוב סמוי. הרופאים החדשים לפעמים פחות טובים מן הישנים שעזבו. את ההשלכות של זה צריך לחפש במסמכים קשים לפענוח והבנה עם סטטיסטיקות על בריאות הציבור.
שבכל דור ודור 771024
אני בספק שלבריחת האליטה/המעמד הבינוני עד בינוני גבוה בישראל יהיה אפקט שיתחיל ויסתיים רק בדרדור מסוים של הכלכלה, שירותי הבריאות וכו׳. זו מדינה קטנה מוקפת כרישים ומספיק לאויב להריח קצת דם במים או חולשה, כדי להגביר את הניסיון להביא את המפעל הציוני אל סיומו.

לכן, התשובה שלי לשאלה שלך (״איך יראו חייו של ישראלי ממוצע ביום שבו האליטה... תעזוב את מדינת ישראל״) היא מילה אחת: קצרים.
שבכל דור ודור 771025
קצת שכחת את תעשיית הטקסטיל של ישראל.
שבכל דור ודור 771030
+1

מפליא אותי לשמוע אנשים אומרים ש"יהיה כאן כמו [ב]לבנון" כאילו ישראל מסוגלת להתקיים במצב כזה. אני חשבתי לענות לך משהו בנוסח "אני לא יודע איך ייראו חייו, אבל אני יודע באיזו שפה הוא ידבר: ערבית", אלא שהתשובה המודגשת של אביב טובה יותר.
שבכל דור ודור 771034
כבר היום יש נהירה ללימוד ערבית בכל מיני ערוצי שיווק. מה שהיה חייב להתבצע עוד מראשית המדינה כאסטרטגיה חברתית-בטחונית, מתבצע היום בגלל הפחדים והרצון לדעת מה אומר התליין.
שבכל דור ודור 771064
נתחיל עם ראש השב״כ שיתחיל ללמוד ערבית. ראש שב״כ של מדינה המוקפת מכל כיוון במדינות דוברות ערבית, מדינה הכובשת מיליוני דוברי ערבית, מדינה שלפחות רבע מאזרחיה מדברים ערבית. למה האליטות הישראליות-יהודיות מתעבות את השפה (ואת המוזיקה) הערבית?
שבכל דור ודור 771069
אני חושב שכמו כולנו, אתה סובל מהשפעת יתר של תיבת תהודה. ''האליטות הישראליות-יהודיות מתעבות את השפה (ואת המוזיקה) הערבית'', זה חסר בסיס מיותר מאשר כיוון אחד. אני לא יודע על האליטות. באופן אישי אני לא ממש מחבב ערבים מכל סוג שהוא, אבל דוקא את השפה והמוזיקה המזרחית כן. השפה הערבית הקלאסית והמדוברות הן עשירות כל כך ברמה התרבותית, כך שלדעתי האיבה לשפה ולתרב(וי)ות הערבית היא צורה של בורות.
מה ששנית ממלמדיך זו משנת האוריינטליזם מבית מדרשו של אדוארד סעיד ואחרים, כפי שהיא נמסרת ע''י אנטישמים כמו יהודה שנהב. בעיני סעיד האוריינטליזם האירופאי לא היה אלא מכשיר שליטה של הקולוניאליסטים האירופאים בילידים הכהים. סעיד משום מה מתקשה להשלים עם אוריינטליסטים שהוקסמו ולמדו את התרבות המזרחית מתוךצאהבה ולא מאיזשהו צורך פראקטי. אני תמיד נזכר באביו של המרגל קים פילבי, סינג'ן פילבי, שהיה מזרחן ידוע וסופו שהתאסלם ומת כשייך עבדולה בביירות. השם קים, ניתן כהומאג' לספר ''קים'', פרי עטו של רודיארד קיפלינג, עוד קולוניאליסט שהוקסם מתרבות המזרח ההודית.
שבכל דור ודור 771087
אין לי בעיה להסכים איתך שזאת חשיבת עדר טיפוסית, אבל איך תסביר שהציבור הישראלי-יהודי לא יודע, לא מכיר, לא לומד/רוצה ללמוד את השפה הערבית גם לאחר עשרות בשנים בה שפה זו נוכחת באופן ברור. האם זהו הפחד/ההתנשאות ממי שעומד מאחורי השפה?
שבכל דור ודור 771095
אני חושב שזו פשוט הכללת יתר.
יצא לי להיות מורה בתיכון בתקופה שבה לימוד ערבית היה חובה, בחינוך הממלכתי-חילוני. הבעיה היחידה היתה של תלמיד אחד שהוריו "גיבו" את סירובו ללמוד ערבית מטעמי ימניות-יתר.
אני מניח שגם אני חוטא כאן בהכללת יתר. יש כנראה יותר מסיבה אחת לעוינות כלפי התרבות הערבית/מזרחית. לעתים זה סתם עניין של טעם נרכש.
אני חושב שכתבתי כאן על תופעה שמרגיזה אותי לעתים, של קריינים/מגישים, בד"כ מבית הגידול של ערוץ 7/14, המתנהגים כאילו הם משתתפים באופן תמידי בתחרות של מי פטריוט יותר גדול. בכל פעם שנשמע משהו שלא בדיוק מחמיא לישראל, הם מזנקים כנשוכי נחש, כדי להעיר/לתקן/לנזוף בעבריינים ולהחזירם לשורה. כנראנ שיש אנשים שעוינות לכל דבר ערבי היא בעיניהם תו תקן של פטריוטיות ישראלית.
אל תשכח גם שמפה לשם הצטברו כאן לא צעט אנשים שהם קרבנות של הטרור הערבי/הלחימה בערבים.
שבכל דור ודור 771097
עושה רושם שהפייבוריט הפוליטי שלך מבין את המנטליות האזורית:
״ הרמטכ"ל לשעבר ח"כ גדי איזנקוט קורא הבוקר (חמישי) לראש הממשלה בנימין נתניהו להחליף את ראש המוסד דדי ברנע, שעומד בראש צוות המו"מ לעסקת חטופים - ולמנות במקומו "ערביסט שמבין את השפה והמנטליות של הצד השני".
——
שבכל דור ודור 771107
לא נעים, אבל בכל פעם שאייזנקוט פותח את הפה, הפער הראשוני בינו לבין בני גנץ מתקצר בשליש.
פוליטיקאי חלש מאד, למרבה הצער. אולי יש לו דרגות של גנרל, אבל הוא עושה כבר שנה טעויות של טירון שהתגייס לפני שבועיים.
שבכל דור ודור 771111
אני לא יודע. ההנחה שערבים מבינים רק ערבית משוייכת לחוגים מסויימים בחברה שלנו.
אבל לא הייתי זקוק להתבטאות האחרונה של אייזנקוט כדי לחשוב כי העיסוק המרכזי של ראש השב"כ והמוסד במו"מ הדי עקר עד כה עם החמאס היא מחדל.
בדיוק כפי שאמר אייזנקוט, האנשים הללו אמורים לנהל את המערכה המודיעינית נגד איראן והחזבאללה ולא לכלות זמנם במו"מ עקר עם ראש כנופייה. אני לא מבין מה היתרון של ההשתתפות האישית שלהם במו"מ לעומת ניהולו ע"י אחד הבכירים הכפופים להם. הסיבה היחידה להשתתפותם היא התיאטרון שנועד לשכנע את משפחות החטופים ש"אנו עושים את כל מה שביכולתנו". במציאות השתתפות אישית אינה יכולה לבוא במקום קבלת החלטות ופעולה נחושה, שאצל BB החששן והדחיין הפכו למילים גסות.
בקיצור אייזנקוט צודק.
שבכל דור ודור 771114
אייזנקוט אידיוט שימושי, מאחר והוא טוען שמה שמכשיל את המשע ומץן לעסקה זה הכישורים של ראש המוסד.
וברור לכל מי שעיניו בראשו שזה לא המצב.
(ויתירה מזו - אם ראש המוסד אמור לעשלת משימות אחרות והבעייה היא העסקתו בתפקיד הזה, אז האשם הוא מי ששלח אותו למשימה הזו.
שבכל דור ודור 771127
מצד שני, אולי הוא התחיל ללמוד סוף-סוף פוליטיקה ישראלית והוא מדבר למעשה למי שרוצה לשמוע שראש שהשב"כ חייב לדבר ערבית, הרי מי 'מאיתנו' לא אוהב לשמוע שעם ערבים מדברים ב'ערבית'? גם האמירה שלו שכולם חייבים להתפטר בלי קשר מתי הוא מתפטר, גם רומזת שאולי הוא סולל שבילים נוחים לקהל שברח (בגללו?) מגנץ.
שבכל דור ודור 771099
השפה הזאת מכוערת באזני, אולי בגלל הקונוטציות (במקרה או לא, זה נכון גם לגבי גרמנית) כך שגם כאשר היתה לי הזדמנות ללמוד אותה לא היססתי לוותר עליה.
שבכל דור ודור 771103
ברור הוא שמבין הדילמות מה ללמוד כשפה שניה או אפילו שלישית, השפה הערבית תמיד תחכה בתור לפני כולם. אבל כמדומני שהדילמה בין הגרמנית לערבית תוכרע לטובת הגרמנית למרות הפחד הקמאי של השפה.
שבכל דור ודור 771109
קודם כל צריך לדעת שאין באמת שפה ערבית אחת. יש הרבה מאד שפות ערביות, שהן מאד שונות זו מזו. מה שמסבך את התמונה שישנה הערבית הקלאסית (שפת הקוראן) שהמורים שלי קראו לה הערבית הספרותית. ערבי משכיל בד"כ שולט בשתי שפות. בערבית הספרותית משתמשים בעיקר בכתב (ספרים, עיתונים). השפה השנייה, המדוברת, היא הניב המקומי של הערבית. המדוברת שונה במעט במקומות קרובים ובהרבה בין מקומות רחוקים.
השפה הערבית בכלל מאוד קרובה לעברית. האם גם העברית מכוערת בעיניך?
מפני שהעברית לא היתה בשימוש יומיומי במשך מאות שנים וכשהשתמשו בה זה היה בעיקר בהקשרים טקסטואליים, הערבית הרבה יותר מגוונת (משלב של רמות שונות באותה שפה) ומוסיקלית מאשר העברית. הערבית גם היתה שפת הכובשים במשך מאות שנים ולכן השתלבו בה הרבה מילים ומבנים משפות אחרות (פרסית, טורקית, ברברית, לטינית, ואנדלית, פראנקית, הודית, סלאבית וקווקזית).
המוזיקה הערבית הקלאסית של היום במדינות ערב היא בעיקרה מוזיקה מצרית ששילבה אמנם השפעות הלניסטיות-מזרחיות וערביות קדומות, אבל בתחילת המאה ה-‏20 עברה מהפך בהשפעת הפופולריות של בית האופרה החדיבית וביה"ס למוזיקה של קהיר, ביחד עם הופעת אמצעי בידור "מודרניים" כמו הרדיו והקולנוע. המהפך הזה התבטא בהשפעה אירופית הן על הכלים (אקורדיון, פסנתר ומנדולינה) והן על הסגנון (אופרה, רומבה, בולרו, ואלס וטנגו).
אחד הקוריוזים המבטאים את האקלקטיות והעושר של המוזיקה הערבית הוא שמה של התזמורת האנדלוסית. האנדלוסית היא התזמורת שם "מאלצים" מירי רגב, מכלוף זוהר ואמסלם, נגנים ממוצא רוסי לנגן מוסיקה מזרחית כדי להשתכר למחייתם. התזמורת קרוייה ע"ש מחוז אנדלוסיה בספרד. במקור היה זה חבל הארץ שעליו השתלטו הואנדלים. הואנדלים היו אחד העמים הגרמניים שפלשו לתוך שטחי האימפריה הרומית במאות 4-5 לספירה. במשך כ-‏250 שנה הם שלטו על רוב החוף של צפ' אפריקה. אנדלוסיה קרוייה על שמם. אמור מעתה, תזמורת הייקים מן המגרב.
כל זה כנראה לא יחבב עליך את הצליל וחיתוך הדיבור הערבי, אבל לפחות תדע מה אתה לא אוהב.
על טעם וריח 771110
העברית לא מכוערת בעיני כלל. להיפך. יש בכלל מישהו ששפת האם שלו מכוערת בעיניו? אתמהה.
על טעם וריח 771112
כן. זו יכולה להיות התשובה. עניין של טעם נרכש.
בזמנו הסתובבתי הרבה ביוון ושמתי לב שבהופעות של מוזיקה ומחול יווני, רוב התיירים הם ישראלים. עושה רושם שהמקצב היווני (שמושפע מאד מהטורקי. 500 שנות כיבוש) לא מדבר אל תיירים אירופיים. כנראה עניין של הרגל.
שבכל דור ודור 771113
ראה כאן.
שבכל דור ודור 771122
תודה.

הפרמטר החשוב שהם מצאו הוא מידת ההכרות (האמיתית או המדומה) עם השפה. עבורי זה לא תופס כי הערבית דווקא מוכרת לי, לא רק דרך הקללות, וגם גרמנית נשמעה לא מעט באוזני. השפות האסיאתיות בכלל לא נשמעות לי כמו שפה.
שבכל דור ודור 771126
בתור מי שלומד ערבית ומכיר כמה לומדי ערבית, קשה לי לדמיין לומד ערבית שמה שמניע אותו הוא "לדעת מה אומר התליין". אני חושב שמה שמניע את רובנו הוא שאיפה שמאלנית לקירוב לבבות ואחוות עמים. ואני חושב שבפועל זה נותן לרוב עמיתיי הלומדים פחות ממה שרובם מקווים.

בוא נחפור בזה קצת יותר. מקובל לחשוב שלימוד השפה יאפשר היכרות טובה יותר עם התרבות, אולי עם המנטליות. אני חושב שהבעיה היא שלרובנו זה מעט מדי ומאוחר מדי. ישראלים רבים לומדים אנגלית ומגיעים (בסוף בית הספר, נניח) לרמה של אנגלית שבאמת מאפשרת התערות מסוימת בתרבויות דוברות האנגלית. אבל זה בא בהשקעה מטורפת של משאבי לימוד בבית הספר, בנוסף לשעות על שעות של חשיפה לשירים וסרטים. כמעט אף אחד מאיתנו לומדי הערבית לא יגיע לעשירית מזה בעשרים שנה של לימוד או תרגול. ובלי זה, מה שיש לרובנו - זה תלוי כישרון, אבל לרובנו - זה פשוט מעט מדי.

בעיקר עכשיו כשהטלפון יכול לתרגם בשבילנו ו/או לשוחח בשבילנו, נוצר רף גבוה - כמה ערבית צריך ללמוד כדי שתהיה יותר טוב מהטלפון, ולו פה ושם?

אני מאוד משתדל, כשיש לי הזדמנות לשוחח עם ערבי, להתחיל את השיחה בערבית. בדרך כלל זה די מהר עובר לעברית. אבל רובם מעריכים את המחווה.

מה באמת המחווה כאן, ולמה אני חושב שכן יש כאן תרומה צנועה לקירוב לבבות ואחוות עמים? אני לא לגמרי בטוח, אבל אני חושב כך: כשערבי מדבר עברית עם יהודים, הוא בנחיתות לשונית. הוא מועד לפספס ניואנסים בהבנה וגם בהתבטאות. רובם יודעים עברית מצוין כך שזה כמעט לא מורגש, ובכל זאת זה שם. כשאני מנסה לדבר ערבית, אני לוקח את הנחיתות עלי, וביתר שאת - לפחות לכמה רגעים, עד שמרוב נחיתות אנחנו מוותרים ועוברים לעברית. יש בזה מחווה קטנה.
שבכל דור ודור 771130
'התליין' לצורך העניין והזמן, מתגלם לו במדיה - אמצעי התקשורת השונים בדגש על ערוצי הטלוויזיה והאינטרנט. אתה כמובן צודק שהערך החיובי מלימוד שפת השכן היא תחילתה של ידידות ברמה כלשהי, אבל כמו שאתה מעלה ספק, גם אני מרגיש כך. שלחתי פעם לידיד שלנו בנצרת וואטצפ בשפה הערבית. הוא אמר לי (בנימוס ובזהירות) שלמרות 'המחווה' הוא רואה זאת כעלבון אישי שאני מנסה להראות לו שאני 'יודע' ערבית. הוא דימה זאת למצב שבו אני אשוחח עם ישראלי ממוצא רוסי שמשרת איתי ביחד במילואים את השפה הרוסית. לא הבנתי בזמנו את ההשוואה, אבל חשבתי שהבנתי שזה פוגע במיעוט שמישהו מהלא מיעוט דובר את שפת המיעוט. ז''א, הערבי לא אוהב שיהודי מדבר איתו ערבית, כי הוא מרגיש שהיהודי 'קלט את השפה שלו' וכעת אין לערבי את ההזדמנות לדבר בשפת הסתרים כי היהודי מבין 'טוב מאוד' מה הוא אומר ומה הוא כותב. מזכיר משהו את האידיש כשפה הסודית של היהודים מהגויים.
שבכל דור ודור 771132
אתה טועה לחלוטין בעניין האידיש: "שפה הסודית של היהודים מהגויים". האידיש ברובה דיאלקט של שפת המקום, כך שאינה מקשה על הגויים אלא להיפך.
א. דוקא בישראל נוצר טרנד של הורים המדברים באידיש כדי שהילדים לא יבינו.
ב. יש טענה, שאני לא יודע עד כמה היא מבוססת, שהאידיש במקורה היתה שפת נשים. מאחר ונשים בימה"ב לא למדו (בעברית) ולא הרבו לצאת מן הבית, נוצר דיאלקט יחודי משלהן שהתבסס על שפת היומיום בתוספת מילים עבריות. רק מאוחר יותר גם גברים החלו להשתמש בשפה. מה שנכון בודאות הוא שהאידיש נחשבה כשפה עממית ולא כשפה גבוהה.
ג. הטענה על המקור הנשי, השתלבה יפה מאד בשיח שתאר את האידיש כשפה נשית האפיינית ליהודי הגלותי בעל המאפיינים הנשיים בניגוד לחלוץ הציוני הגברי.
ד. בקרב "מקופחי העדה האשכנזית" נפוץ נאראטיב של רדיפת שפת האידיש ע"י הממסד הציוני. כמו במקרים מקבילים מדובר על שיח הבנוי על כמה עובדות יסוד נכונות וטווה עליהן עלילה מופרכת לגמרי. הרי הכוונה לא היתה לרדוף את דוברי האידיש, אלא לקדם את השפה העברית.
שבכל דור ודור 771134
יכול להיות שבלבלתי בין הסיטואציות של יהודים בגולה לבין חרדים בגולה הנוכחית. למשל - חרדי המשוחח איתך בעברית ועם חברו באידיש בנוכחותך.
שבכל דור ודור 771135
אני חושב שגם בקרב החרדים האשכנזים ידיעת האידיש הולכת ומצטמצמת. בד"כ כשמדברים עם מישהו באידיש זה מפני שהוא לא יודע מספיק עברית.

אגב מה זה הניק בערבית? (מוז (בננה) בערבית כותבים עם ז).
שבכל דור ודור 771136
موظ - אייל קורא
שבכל דור ודור 771140
👍
איילים סוריים 771141
בעניין הזה נקלעתי לחפירה קטנה:

אני משתתף במיזם מתחום המחשוב ששמו ”דביאן״‏1. בחיפושי באינטרנט נתקלתי ביישוב בלבנון ששמו כפר דביאן (كفر دبيان, Kfardebian [Wikipedia]). זה נראה מעניין. לפי אותו הערך מדובר בשם ארמי (ומכאן „כְפר כמו בעברית ולא כמו בערבית) ושמו „כפר איילים״. שזה די נחמד.

אבל רגע, מה הקשר לאיילים?

חיפוש קצר העלה שהמילה הארמית לצבי היא „טביא״ ומשמשת גם לאייל‏2. זה נשמע איכשהו סביר שט’ תהפוך לד’. אבל אני עדיין לא לגמרי בטוח.

הערך גם מציין שהספר של רובינסון משנת 1838 קורא לכפר „ד’ביאן״ (ذبيان). האם זה שם שגוי? האם זה היה השם בעבר והשתנה? היו כמה גרסאות לשם?

כמה מילונים אחרים של ארמית קצת יותר מודרנית (דוגמה מציינים הגיה אחרת למילה הזו: נראה לי שב’ רפויה הפכה לו’ (ערבית) ואז הפכה לעיצור: טביא => טוויא => טויא. אבל אולי זה רק בדיאלקטים המזרחיים יותר של הארמית?

וכמובן שאולי הריבוי משנה את כל זה.

יש למישהו מושג איך קוראים לאיילים בסורית לבנונית‏3 מודרנית?

1 באנגלית: Debian. במקור: על שם שניים ששמם הוא Debra ו־Ian. וכן, במקרה לשני השמות הללו מקור עברי. אבל זה ממש לא קשור.
2 טביא בארמית: https://en.wiktionary.org/wiki/%D7%98%D7%91%D7%99%D7%...
איילים סוריים 771142
ظبي טַ׳בִּי
בסורית מדוברת יגידו כנראה גאזל או עַ׳זַאל בהשפעת הצרפתית.
אפשרות נוספת לפרוש השם: כפר שני הדובים.
איילים סוריים 771144
הערך האנגלי בוויקיפדיה מפנה לערך אחר של כפר דובים: Kafr Debbin [Wikipedia]. אבל דווקא שתיים דובים? זה ריבוי זוגי או ריבוי רגיל?
איילים סוריים 771146
השם שאתה הבאת (הכפר הסורי) זו הצורה הנכונה של הריבוי הזוגי. אני פשוט חשבתי שכפר שני או שתי הדובים נשמע הגיוני בגלל ש''שתיים דובים'' היה כנראה ביטוי מקןבל באזורנו. תמיד חשבתי ש''שתיים דובים'' מרמז לארוע חריג או פלאי, שכן בידוע דובים אינם מסתובבים בזוגות.
שים לב גם שהתרגום המקורי שהבאת דומה יותר ל''צבי'' העברי מאשר ל''אייל''. בעברית וערבית האייל הוא גם פרט של ''צבאים'' וגם הזכר של הכבש.
איילים סוריים 771174
אגב, כפר דובים נשמע כמו שם של retreat להומוסקסואלים‏1.

1 Not that there's anything wrong with it
איילים סוריים 771147
מגניב.
שבכל דור ודור 771226
השפות היהודית [ויקיפדיה], כדוגמת האידיש - גרמנית יהודית, הלאדינו - רומאנית יהודית , ערבית יהודית עד המאה ה-‏13, הארמית יהודית, הפרסית יהודית ועוד, כל אלו - בחלק העברי של שפות אלו, שמשו גם כלשון סתרים. יתכן והאידיש נעדר רצון זה, אולי לאור הרצון המזרח אירופאי לאמץ שפה מערב אירופאית או רגשי הנחיתות המקובעים של האוסטיודן מול יהודי המערב.
שבכל דור ודור 771148
נכון, אני מודע גם לאפשרות של "לא תודהה, אל תדבר איתי (הערבי) בערבית", אם בגלל שזה מתנשא או בגלל שזה שולל ממני ומחברי את שפת הסתרים‏1. התגובות שאני מקבל הן לפעמים אכן דחייה מנומסת, אבל זה מיעוט לעומת תגובות חיוביות.

1 אל חשש, אם אתם מדברים בקצב נורמלי של שיחה של דוברי ערבית ילידיים, אני אצטרך מזל כדי להבין אפילו להבין על מה השיחה.
שבכל דור ודור 771150
וספקולציה מאד לא מבוססת - זו תופעה חברתית של העשורים המאוחרים לקיום המדינה.
סבי שגר בעמק יזרעאל דיבר ערבית שוטפת וכמה מחבריו היו ערבים מהסביבה. נראה לי שזה היה יותר טבעי ומקובל אז.
שבכל דור ודור 771152
נכון, וכמובן עולי ארצות ערב, ובחלק מהמקרים גם ילדיהם ילידי הארץ.
שבכל דור ודור 771155
סבתי אם אמי, שנולדה בצפת בסוף המאה ה 19 למשפחת בלאו, דיברה עברית, יידיש וערבית. אבא שלי למד ערבית ספרותית ביסודי ויודע לקרוא ערבית. אני למדתי ערבית מדוברת ביסודי וזוכר בעל פה את הבית הראשון של שיר שהמורה לימדה, אם כי לא את המשמעות של כל המלים.

לענין הדיבור בשפתם לאות כבוד, כמיעוט ודאי זה שונה, אבל במדינות אירופה שחלשות באנגלית (צרפת, כמובן, וגם איטליה) כאשר כתייר אני פונה למקומי בשפתו, גם אם בעילגות רבה, הוא שמח מאוד.
שבכל דור ודור 771159
זה גם הנסיון שלי מצרפת. משפט וחצי מהשלוש-יחידות-שבסוף-וויתרתי-עליהן-בבגרויות ישר שובר את הקרח, ואחר כך אפשר בכיף להמשיך באנגלית.
שבכל דור ודור 771164
לפני פרוץ האינטרנט הייתי נוסע עם שיחון (לקורא העתידי- ספרון ובו משפטים בשפת האם שלך ואיך לומר אותם בשפת המקום, מסודרים לפי נושאים). מבטאים ידעתי לעשות. הייתי מגלגל בראש את המשפט כמה פעמים ואז מוציא אותו במכה. המקומי (נגיד נהג מונית) היה חושב שאני דובר היטב את השפה ועונה לי באריכות. הייתי מניד בראשי ועונה לו כן, כן.

אגב פרוץ האינטרנט - לעוד מישהו יש הרגשה שאנחנו חיים כבר בפוסט אפוקליפסה? מה שנטע בי את ההרגשה זה כל האנשים ששואלים כיוונים כי אין להם וויז.
שבכל דור ודור 771167
לא פוסט אפוקליפסה, אבל איבוד כיוון זה לגמרי הצייטגייסט (וגם יש שיבושי GPS).

דוגמה לאיבוד כיוון של ישראל:
המסר החריף של ישראל: "אם יפגעו באזור תל אביב - נפגע בביירות".

זה חריף? בקושי פיקנטי. מסתבר ש״רצועת (האי) ביטחון״ בתוך ישראל הורחבה עד לגוש דן.
שבכל דור ודור 771169
נו, זהו. התחושה שלי היא- הלך ה GPS, מה הבא בתור?
שבכל דור ודור 771172
שלב שלב. אילוסטרציה.
שבכל דור ודור 771223
כמו שציין שכ״ג בעניין הניכוס התרבותי, אני חושב מה הוא - הערבי - חושב בזמן שאני מלהג לו מילים ערביות : תראו אותו, לא מספיק שאבותיו גנבו לי את האדמה, את הבית, את האוכל - החומוס והפלאפל - עכשיו ׳הם׳ רוצים לגנוב ממני גם את השפה. כאמור לעיל, אני מדמיין את שההוא מדמיין, מה שהופך את זה לעוד דמיון מזרחי. מכל מקום, אני מאמין ויודע שגישתך החיובית בעניין היא הגישה הנכונה.
שבכל דור ודור 771227
אני חושב שפרמטר אחד שיכול לעשות הבדל בין ניכוס/התנשאות לבין נחמדות הוא מידת השליטה שאתה מתיימר להפגין בערבית, שמתבטאת, אני מניח, בטון הדיבור.
שבכל דור ודור 771230
בעצם אתה אומר שזה דומה לאמריקאי "לבן" שמנסה לדבר במבטא של שחורים.
זו אכן פעולה מאד לא מקובלת ולא רצויה בארה"ב. היא מגונה כמעט כמו Blackface.
שבכל דור ודור 771282
במקרה של השחור/לבן בארה״ב זה בולט. אבל במקרה היהודי/ערבי, היהודי שמדבר ערבית מדבר את השפה השלטת של המרחב בעוד שהוא נוטש את שפת המיעוט היהודי. לא יודע מי אמור להיעלב יותר - היהודי או הערבי.
שבכל דור ודור 771284
אני לא מבין את הטרמינולוגיה התיאורטית שלך.
השפה השלטת במרחב של אזרח ישראלי היא עברית, כך גם התרבות, הכלכלה, המוסדות וכן הלאה.
ההשפעה הרומנטית המדומינת והארכאית כאילו המרחב הסעודי או המצרי רלבנטי - ועוד דומיננטי - לגבי אזרח ישראלי, היא פנטזיה אוריינטלית ותו לא.

(ברור שברמת היחב''ל האזורי התרבות של שכנינו משפיעה עלינו, אבל כך גם הגרמנית משפיעה על צרפת והצרפתית על ספרד. אז מה).
שבכל דור ודור 771303
לדעתי השפה ׳השלטת׳ בערים/ישובים ערבים שתושביהן הן בעלי אזרחות ישראלית (ובמידת פחותה אך בולטת גם בערים מעורבות וכן במרחבי הפזורות) היא ערבית. השילוט, השפה, התרבות והדת - היא ערבית. איך אתה מגדיר, ׳שפה שלטת׳?
שבכל דור ודור 771304
אני עניתי על המשפט שלך: "במקרה היהודי/ערבי, היהודי שמדבר ערבית מדבר את השפה השלטת של המרחב בעוד שהוא נוטש את שפת המיעוט היהודי."
"המרחב" להבנתי הוא מדינת ישראל, יש לך פירוש אחר?
שבכל דור ודור 771305
יהודי שמדבר עברית בעיר בתוך מדינת ישראל - אום אל פאחם ( 0% יהודים, 99.99% מוסלמים), הוא מדבר את השפה השלטת של המרחב הערבי או העברי? יתכן ואני מפרש לא נכון את הגדרות ׳המרחב׳ בהקשר המדיני/תרבותי/גיאוגרפי.
שבכל דור ודור 771306
אז אני לא מבין מה רצית להגיד בתגובה 771282.
שבכל דור ודור 771308
שיש הבדל בין ניכוס תרבותי לשוני בן גזעים (במקרה שציינת לבן/שחור) שהוא מעליב מטעמי גזע והוא חד צדדי לבין ניכוס תרבותי לשוני בין עמים עם זהות לאומית המצויים במאבקים ארוכי טווח, שבה היחס הוא הדדי ותלוי נסיבות. במקרה הישראלי - ערבי, אני לא בטוח מי הנעלב. ז״א - לבן שידבר כמו שחור לא דומה לישראלי - יהודי שמדבר ערבית.
שבכל דור ודור 771311
אז לדעתי זה כן דומה.
כמו שזה דומה לאשכנזי שמחקה מבטא מזרחי, שהיום כבר הרבה פחות מקובל.

(לומר שהיחס במדינת ישראל בין יהודים וערבים הוא הדדי וסימטרי זו הדחקה מאד משמעותית של המציאות).
שבכל דור ודור 771312
…לבין ניכוס תרבותי לשוני בין עמים עם זהות לאומית המצויים במאבקים ארוכי טווח, שבה היחס הוא הדדי ותלוי נסיבות׳. המילה ׳הדדי׳ במשפט מתייחס להבדלים שבין שחור/ לבן שהם חד צדדים - שחור לא מחקה לבן וגם אם כן, הלבן לא יכול להפגע מכך. לבין ->מאבק בין לאומים שכל הצדדים יכולים להפגע וכן נפגעים. נדמה לי שהרחבת את המילה ׳הדדי׳ למחוזות אחרים.
שבכל דור ודור 771184
ע"ע Cultural_appropriation [Wikipedia]
שבכל דור ודור 771183
גם אני. שורת הפתיחה שלי היא: "אהלן וסהלן, רוח מן הון".
שבכל דור ודור 771036
יאפ.

ישראל תמיד היתה על סף תהום והיא מתקיימת פה רק בגלל ש:
1) תמיד הצלחנו לתמרן את הפוליטיקה הבינלאומית ולמצוא את הפטרון שהאינטרסים שלו יחפפו (במידה מסוימת) את אלו שלנו.
2) תמיד דאגנו (וזה אף פעם לא היה קל) שיהיה לנו יתרון איכותי על השכנים שלנו.

מספיק שנאבד רק אחד מהשניים הנ״ל ומדינת ישראל תגיע אל סוף דרכה. ללא מדינה, נתחלק לשני סוגים של יהודים - יהודים פליטים ויהודים מתים.
שבכל דור ודור 771033
זה מתחבר לתשובתו של הובס, אודות החיים במצב הטבע - "חיים של בדידות, דלות, מיאוס, חיים בהמיים, וקצרים".
שבכל דור ודור 771035
כשהראש שלך ערוף, לפתע פתאום (משום מה) כל השאלות האקזיסטנציאליסטיות הללו מאבדות ממשקלן.
אולי התשובה לחיים, היקום וכל השאר היא לא 42, כפי שהציע דאגלס, אלא ההבטחה ל - 72.
שבכל דור ודור 771043
ואפרט: מאבדות ממשקלן בערך 5 ק"ג.
שבכל דור ודור 771017
החברה שעבדתי בה מתישהו בעשור האחרון, היתה חברה בינלאומית שהיה לה גם סניף של 100-200 מהנדסים ואנשי תוכנה‏1 במוסקווה.
בשנה שאחרי הפלישה לאוקראינה, 90% מהם עברו למדינות במזרח/מרכז אירופה, על משפחותיהם (חלקם עם תמיכה של החברה).
אז דווקא יש אנלוגיהות לא רעות. אתה מוזמן לעשות אקסטרפולציה מהמידע הזה כמיטב הבנתך.
מבלי יכולת לתקף אקסטרפולציה כזו בעצמי, אני יכול להעריך שהמידע הזה אומר שזו תופעה משמעותית ביותר ולא זניחה כלל.

1 חלק מכובד מהם מצויינים מסוגם, מהיכרות אישית.
שבכל דור ודור 771021
א. רוסיה היא הדוגמה הראשןנה שקופצת לי למוח. רוסיה היא גוגמה קלאסית של הגירת אליטות. אני מנחש שההגירה בגלל אוקראינה למרות מימדיה, השפעתה תהיה שולית מפני שהיא מתרחשת בחברה שהיא מלכתחילה מדולדלת מבחינה אינטלקטואלית. האינטלקטואלים היגרו מרוסיה כבר בתקופה הצארית בגלל הריאקציונריות של הצארים. אח"כ מעמד הביניים הגבוה והאצולה (שזה היה די היינו הך) הגר בגלל המהפכה הבולשביקית. וגל שלישי של הגירה התרחש בעידן הגלסנוסט. בשנות ה-‏90, אני זוכר שהתבדחו שבאריזונה מלמדים מתמטיקה ברוסית. (סרגי ברין מגוגל וגיסתו מנכ"לית יוטיוב הם ילדים שהוריהם פרופסורים שהגרו מבריה"מ לארה"ב).
ב. רוסיה היא גם דוגמה לכך שאין שום קווי דימיון בינה לבין ישראל, מלבד נשק גרעיני ואולי המנטליות של חלק מהמייסדים.
ג. אחד הדברים שתמיד החרידו אותי אצל ליברמן ומצביעיו זה חוסר היכולת להבין שאין שום דבר דומה בין רוסיה לישראל.
ד. אלן בלום כתב ספר שנקרא "דלדולה של הרוח באמריקה" (על משבר החינוך הגבוה בארה"ב). הוא טעה בגדול. הוא היה צריך לחיות ברוסיה. לדעתי חולשת האופוזיציה ואוירת השחיתות, ההתפוררות והיאוש ברוסיה היום היא התוצאה לאחר זמן של דורות של הגירת אליטות מרוסיה.
ד. אני חושב שזה גם מה שקורה באיראן, טורקיה, פקיסטן ואולי גם מצריים ועירק. מעמד הביניים המשכיל (מקצועות חופשיים) מרגיש עצמו מבודד בתוך המון עני ונבער, נעדר הנהגה כריזמטית ומהפכנית. כל משאבי הנפש והתקוות מושקעות בהגירה ולא בעשייה חברתית.
שבכל דור ודור 771013
בערך 70% מכלל המסים למדינה משולמים על ידי 2 העשירונים העליונים. בערך 50% ע"י העשירון העליון וכ 20% ע"י העשירון השני. בכל עשירון כ 276 אלף משפחות.
עזיבה של 28 אלף משפחות (עשירית) מהעשירון העליון תפחית את הכנסות המדינה ממסים ב 5%. זאת פגיעה ישירה, מיידית ומאוד מדידה. הוצאה לתצרוכת של העשירון העליון היא רק כפולה מהממוצע, כך שהירידה הישירה בביקושים תהיה רק 2%. אבל את הפגיעה העקיפה במשק כתוצאה מאובדן ביקושים קשה למדוד כי יש לה מכפיל- פחות הכנסות למי שמספק שירותים לעשירון העליון יורידו את רמת החיים ותשלומי המסים גם של אלו, ויפגעו בעוד מעגלים. חברות יפטרו עובדים, והאבטלה תגדל. המשק עלול להקלע למיתון כבד שהממשלה לא תוכל לעזור לצאת ממנו כי מלכתחילה היא פועלת תחת גירעון כבד והגדלה נוספת שלו תעיף את עלות גיוס ההון שלה לשחקים.
ממילא עלות ההצטיידות מחדש של הצבא הולכת להכביד על תקציב המדינה בשנים הקרובות. עם מיתון העומס שלה על תקציב המדינה יהיה כבד יותר. הממשלה תאלץ לקצץ בשירותים ולהעלות מסים, וזה רק יחמיר את המיתון. השירותים לאזרח ייפגעו מאוד. לחילופין (או בנוסף) היא תוכל לשלוח ידה אל הקרן למען הדורות הבאים, ואם המצב יהיה קטסטרופלי לשנות את מתווה הגז ולקחת ממנו יותר מסים. השקל יצנח, היבוא יתייקר, רמת החיים תרד. בכמה? אלוהים יודעת.
ככל שהמצב יורע גל העזיבה עלול להחמיר, ובשלב מסוים המדינה עלולןה להטיל מגבלות פיננסיות על העוזבים- מס על הוצאת כסף מהארץ, הגדלת המס על מכירת דירות יוקרה

אני משער שהעוזבים האמידים לא ימהרו למכור את הדירות שלהם בארץ, כי יספרו לעצמם שזה זמני. לכן הפגיעה בשוק הנדל"ן מצד זה לא תהיה גדולה, אבל המיתון לא יפסח עליו בכל מקרה.
שבכל דור ודור 771014
(לא עדיף שהם כן ימכרו את הדירות שלהם? זה לא יגדיל את ההצע? לא ההצע הוא הבעיה של נדל"ן?)
שבכל דור ודור 771038
לא אמרתי מה עדיף, רק תיארתי תסריט עתידי.
שבכל דור ודור 771015
מתוך נאומו של פרופ צ׳חנובר : ׳ רופאים בכירים ביותר נעלמים מבתי החולים. אוניברסיטאות מתקשות לגייס חברי סגל בשטחים קריטים - בחלל, במכונות, במחשבים. מדובר בקהילה צרה ביותר. כש-‏30 אלף איש מהסוג הזה יעזבו את המדינה, לא תהיה כאן מדינה". הוא מציין שעזיבה של 30,000 אנשי מקצוע (מהסוג שהוא מתאר) תקריס את המדינה. הוא לא דיבר על העשירון עליון.
שבכל דור ודור 771009
היה ספר שלם כזה - השלישי (ספר) [ויקיפדיה]
שבכל דור ודור 771031
תודה, אבל אם כבר להתעסק עם חורבן אני מעדיף את זה מהעבר על זה מהעתיד.
זוג ישראלי סופג שנאה ו'הארץ' (צביעות ב''חופש הביטוי'' יצנזרו) 770887
ברטוב היה הראשון שהתחיל את כדור השלג. עקבתי את זה מההתחלה.
זוג ישראלי סופג שנאה ו'הארץ' (צביעות ב''חופש הביטוי'' יצנזרו) 771026
עומר ברטוב CNN 16/11/23
זוג ישראלי סופג שנאה ו'הארץ' (צביעות ב''חופש הביטוי'' יצנזרו) 771027
אני חייב להודות שאני חש תחושת אי נוחות למשמע הראיון של עומר ברטוב אצל כריסטיאן אמנפור ב-CNN. אבל ראשית חייבים להסיר מהשולחן כל התיחסות להערות של חסרי המוח מערוץ 14 וגו', בבחינת אין מביאים ראיה מן השוטים.
א. אני קצת נזכר במה שאמר גרשום שלום לחנה ארנדט ("אין בך אהבת ישראל"). הייתי מצפה מישראלי (לשעבר?) לקצת יותר הזדהות עם ישראל. לפעמים סייג לחכמה שתיקה.
ב. מעבר לכך, לא היה בראיון זה שומדבר שאינו בבחינת אמת עובדתית. הפרופ' הקפיד ודייק בכל מה שאמר. התחושה שלי היא שכל ישראלי חייב לתת לעצמו דו"ח ביחס למה שנאמר שם.
ג. הפרופ' אמר שקשה לומר שישראל מבצעת רצח עם בעזה, מפני שאין לו הוכחות לביצוע בפועל של הרעיון. יחד עם זה, לפחות אחת מן הדרישות הקשות להוכחת הפשע, הדרישה להוכחת כוונה, כבר ישנה. באדיבותם של רוה"מ הגאון של נועה המצטט פסוקים על עמלק ושל שרת המודיעין שלו (כן, שוב פעם הגמליאל המיותרת הזאת). ועד כאן, אין לי אלא לומר אמן.
ד. כמוכן אומר הפרופ' שישראל מבצעת ללא ספק פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות בעזה. הוא מסתמך אך ורק, כך נראה, על היחס הבלתי סביר לדידו, בין הרוגים חמושים להרוגים שאינם לוחמים.
ה. בנקודה זו רוב הישראלים יטענו שהפלשתינים משקרים ושילדים בני 6 משגרים קאסמים ושאר דברי הבל ורעות רוח המתאימים לאינפנטילים. עושה רושם שהמספרים של משרד הבריאות הפלשתיני אינם מצוצים מן האצבע וקציני צה"ל יאמרו לך את האמת רק אחרי שיגמרו לנסות את כל האופציות האחרות. בסה"כ ברור שצה"ל גרם לכמות אדירה של נפגעים בלתי מעורבים, פגע ב-% גבוה של המבנים, השמיד מבנים ציבוריים ללא כל הצדקה והפך את רוב תושבי הרצועה לפליטים. בצד היעדים נראה שצה"ל לא הצליח למוטט את החמאס (הם פשוט ירדו למחתרת) ואינו שולט בשטח, ברמה כזו שעשרות חטופים מפוזרים בשטח וצה"ל לא מסוגל להגיע אליהם אלא במבצעים שנראים כמו החילוץ מאנטבה. אם מטרות צבאיות לא התממשו, החשד שמדובר בסוג של ענישה סביבתית מתחזק.
ו. כאן אני שם סימן שאלה. על סמך מה קבע הפרופ' שיחס ההרוגים הבלתי מעורבים היה פחות בעירק, אפגניסטן או סוריה, אני לא יודע. הפרופ' בודאי לא מציע לצה"ל שיטה אחרת ונקייה יותר להכות בחמאס. נראה שהפרופי פוטר עצמו מן הבעיה של להוכיח שלישראל היו אלטרנטיבות אחרות.
ז. נראה שהפרופ' גם מתעלם מאופי הלחימה המיוחד של החמאס המקפיד להלחם מתוך האוכלוסיה שלו. צורת הלחימה הזו מאלצת את צה"ל לעשות חשבון מאד קשה בין מספר האבידות שלו לבין מידת הפגיעה בבלתי מעורבים. נראה שהבעיה הזו לא מטרידה במיוחד את ברטוב.
ח. בהתחשב בכל אלו, דעתי היא שבמקום להצמד להפשטות מוסריות כלליות שלא בטוח שישימות ללחימה באנשי גרילה שהם פושעי מלחמה פאר אקסלנס, לא נותרת אלא הברירה של היצמדות לכללים המוחלטים והמוגדרים של דיני המלחמה הבינלאומיים. במקום ברטוב הייתי בוחר לומר שאתיקנים ופרופ' להיסטוריה של השואה הם לא בדיוק האנשים שצריכים לקבוע אם צה"ל מבצע פשעי המלחמה. יעלו ויבואו המומחים לדיני המלחמה הבינלאומיים ויסבירו אם ואיך צה"ל עבר עליהם. אם ברטוב מתעקש לדחוף עצמו במקום המומחים הרלאבנטיים, חובה עליו לפחות להסביר מה יכל צה"ל לעשות אחרת. אני לא חושב שהוא עשה זאת.
ט. אני חושב שבמקום לשים עצמו שופט לעניין פשעי המלחמה של ישראל, כפי שעשה ב-CNN, מוטב שהיה דבק בעמדה שהציג במאמרו בגרדיאן. ישראל תוקעת לעצמה גול עצמי כאשר בממשלתה יושבים פושעי מלחמה שדבריהם מעידים בהם. אלמלא התלות של BB בסמארטץ' ובבנחמין יכלה הממשלה להציג מדיניות ברורה של הסתייגות מפשעי מלחמה. לו היה הדבר כך, כל העופר וינטרים והברק חירמים היו ניצבים בפני הבחירה הפשוטה: או לפעול לפי המדיניות או להסיר את דרגותיהם. משלא עשתה זאת, מה יש לממשלת ישראל להלין על כך שמאשימים אותה בפשעי מלחמה בעיקר ע"פ הודאותיה שלה? אם BB חושב שזה חכם לצטט משפטים על עמלק, ישא נא במחיר.
זוג ישראלי סופג שנאה ו'הארץ' (צביעות ב''חופש הביטוי'' יצנזרו) 771028
מתוך אותה תת הסדרה של המעבדה: הדבר שאותי הכי הטריד היה שאצל רבים מהציבור הישראלי, כבר מזמן איבדנו את היחס האנושי לעזתים. יסבלו כמה שיסבלו. ומזה נגזר השאר. אין צורך לתת תנאים אנושיים בשדה תימן. אין צורך צורך לחשוב איך הם יקבלו אפילו מים ואוכל ברצועה, ועוד.
זוג ישראלי סופג שנאה ו'הארץ' (צביעות ב''חופש הביטוי'' יצנזרו) 771029
א. דומה שדי ברור היום שכל הניסיונות להרעיב, להצמיא ולהחלות את אוכלוסיית הרצועה, אינה מקדמים בשום דרך את חיסול החמאס או שחרור החטופים.
ב. נראה כי במשך חודשים ללא סוף, צה"ל עוסק בעיקר בספירת גופות שאין לה סוף.
ג. ב-‏1998 טבע אריק שרון את הביטוי שאינו יודע לאיזו יד של BB הוא צריך לעזור, ליד ימין או יד שמאל. התמיכה בישראל הופכת באופן פראקטי לבלתי אפשרית אפילו למי ששיקולים אנושיים אינם בראש מעייניו. לא ברור לך במה אתה בעצם תומך, במדיניות הרשמית של BB או במדיניות המקבילה של סמוטריץ ובנגביר.
בצחוק ודמע 771003
גואטמלה אין דומה לה אולה.
"משרד המדע בראשותי ניצב בחזית ההתמודדות עם גלי החרם וההשתקה של מוסדות וחוקרים ישראלים באירופה ובארה״ב"
הדבר הכי מדכא בכל הפארסה הזאת זו העובדה שאפילו שרי ממשלת גואטמלה מצאו דברים יותר חשובים לעשות מאשר לבזבז זמנם על הבדיחה הזאת.
''אני יודע היטב לנהל משא ומתן. ניהלתי מו''מ מול ההסתדרות'' 771037
יאפ.

למישהו עדיין יש ספק שמדובר באדם עם הפרעת אישיות?
''אני יודע היטב לנהל משא ומתן. ניהלתי מו''מ מול ההסתדרות'' 771044
מזכיר לי <נקודת מבט דומה על הצד השני של מטבע המו"מ (כמה נחמד ששני הנוירונים שעוד עובדים אצלי מתעקשים להשקיע את מרצם בתִפלוּיות‏1 כאלה).
_________
1- ומעניין אם כל חכמי ה"תקשורת <-> תשקורת" שמו לב גם לאחיו: "תפילות <-> תיפלות">
''אני יודע היטב לנהל משא ומתן. ניהלתי מו''מ מול ההסתדרות'' 771045
אני ממש מתקשה להבין את התלונה שלך.
הוא מנהל את המשא ומתן בהצלחה רבה והתוצאות עוקבות בדיוק אחרי המטרות שלו.
___
כן, גם התוצאות הפעוטות של האמירה שציטטת.
''אני יודע היטב לנהל משא ומתן. ניהלתי מו''מ מול ההסתדרות'' 771047
יש הרבה פסיכופטים שמצליחים לא רע בכלל בהשגת המטרות שלהם; הם מאכלסים בצפיפות את הספרים שאני קורא.
________________
חלילה, ס., אני רק מציין עובדה פסיכיאטרית ידועה בלי שום קשר לנשוא הפתילון הזה.
''אני יודע היטב לנהל משא ומתן. ניהלתי מו''מ מול ההסתדרות'' 771049
פשוט יש לי הרגשה, כבר זמן רב, שהוקטור הפסיכיאטרי-אישיותי של השיח, במקרה של מנהיג פוליטי, קצת מטעה ואפילו נותן הנחה כלשהיא למושא הניתוח.
זה קצת סנטימנט בכיוון של (מנסה לומר בזהירות) - "הוא קצת אוטיסט אז לא אכפת לו מרגשות של אחרים".
האם זה מועיל לשיפוט שלנו של פוליטיקאי רב סמכות, במקרה כזה ובמקרים אחרים?
האם התובנה ש"סטאלין היה פסיכופט" או לא, מוסיפה לשיפוט של פעולותיו כמנהיג מעצמה?

בראש שלי, עוד כיוון שזה מזכיר זה "זו לא רשעות - זו טפשות" שמוזכר חדשות לבקרים לגבי חברי קואליציה רבים. גם שם אני מוצא שזה מקטין מחטאיהם וחובתם כלפינו. לא, זו לא טפשות - זו רשעות מובהקת שיש לה מטרות והיא משיגה אותן. דוגמת הדגל כרגע היא שר האוצר סמוטריץ'. כלכלת "ברוך השם" שלו וכשלונה במדדים של המיינסטרים היא לא כי הוא אדיוט, אלא כי יש לו אג'נדה מובהקת, שיטתית וארוכת שנים לשנות את מדינת ישראל, המשטר שלה והעדיפויות שלה. לומר שהוא נכשל כי הוא אדיוט מפספס לגמרי את הסיבה לפעולותיו - ומן הסתם גם את דרכי הפעולה להתמודד איתן.
''אני יודע היטב לנהל משא ומתן. ניהלתי מו''מ מול ההסתדרות'' 771046
והרי מדובר באדם ששלח אמא של חטוף שבדיוק יצאה מהפגישה איתו לתקשורת לבקש שסינוואר ייתן את החטופים תמורת הבנים של הרצי הלוי והפצ"רית.
''אני יודע היטב לנהל משא ומתן. ניהלתי מו''מ מול ההסתדרות'' 771048
זאת השמצה של ממש, אלא אם כן אתה יודע משהו על אותה פגישה מקדימה.
''אני יודע היטב לנהל משא ומתן. ניהלתי מו''מ מול ההסתדרות'' 771050
א. קיומה של אותה פגישה מקדימה מוזכר בכתבה.
ב. מאחר והיא גם לא כללה את ראש הממשלה ברשימת אלה שאת בניהם היא מוכנה להחזיר (אבל לפני כמה חודשים דוקא טענה שהוא כן באשמים), זו נראית לי השמצה סבירה בהחלט. והרי היא לא חורגת כהוא זה מדף המסרים של נתניהו שמשמיץ בראש חוצות את הרמטכ"ל, את ניצן אלון ושאר המוזכרים שם. אז למה זה נשמע לך רחוק מהמציאות? כל ההבדל ממה שהורגלנו אליו עד עכשיו, זה שדף המסרים שלו נשלח לא דרך עמית סגל או חברי ליכוד אחרים, אלא דרך אם של חטוף. (וכבר יש קבוצת משפחות מזה חודשים שמדקלמת את המסרים של נתניהו, פורום התקווה או משהו כזה).
''אני יודע היטב לנהל משא ומתן. ניהלתי מו''מ מול ההסתדרות'' 771051
א. אין חולק, ולא זאת הבעיה.

ב. כשאתה אומר שהיא *נשלחה* ע"י נתניהו להגיד את מה שאמרה, אתה טוען טענה שדורשת הרבה יותר ממה שכתבת בסעיף ב'. אולי נתניהו נתן לה להבין שבגלל כל אלה העיסקה לא יוצאת לפועל (שזה גרוע מספיק), ואין ספק שהטלת האשמה על כל העולם מלבד נתניהו נגועה במעט מאד שכל ישר והרבה מאד אינדוקטרינציה ימנית, אבל בשביל אלה לא צריך התערבות ישירה של ראש ממשלתנו האהוב.

אני מסכים שקיימת אפשרות לא מבוטלת שנתניהו *עודד* אותה לפתוח את הפה בשידור (לדוגמא, אם עלו בשיחה טרוניות כלפי "אלה שתוקעים מקלות בגלגלים" ייתכן שהוא אמר לה "למה שלא תגידי את זה בפומבי?" או משהו דומה), אבל לפני שהופכים את זה לעובדה מוגמרת כדאי, אולי, לעצור ולהיזכר באותה נהגת מבועתת מהפרה-היסטוריה של מדינת ישראל.
''אני יודע היטב לנהל משא ומתן. ניהלתי מו''מ מול ההסתדרות'' 771056
ב. גם אם ה''נשלחה'' היה קצת מטאפורי, רוח הדברים נותרת בעינה.
''אני יודע היטב לנהל משא ומתן. ניהלתי מו''מ מול ההסתדרות'' 771052
ירון ודיצה אור, מתנחלים מהיישוב שילה אינם חסידים גדולים של נתניהו. הם תקפו אותו בעבר לא אחת ולא שתיים.
זה מה שכתבתי לך כבר פעמים רבות: זה הזנב שמקשקש בכלב. נכון שנתניהו שמסית את הציבור הזה נגד הסמולנים גלנט, הרצי, הפצ"רית, ..., אבל יש כאן תנועת מערבולת שבה ההסתה זורמת ומועצמת בשני הכיוונים. בתוך תיבת התהודה של ערוץ 14 וצפיעיו הסערה הזו היא כבר טייפון שלמעשה כבר פרק את החברה הישראלית.
יש בחברה הישראלית מגמה שלא הערכתי נכון בעבר. יש כאן תחושת אחדות בדומה לזו של נוסעי אוטובוס. לא צריך להיות פרשן גדול כדי להבחין שתנועת ההתנגדות התפוררה ובמקומה קמה התנועה למען החטופים. התנועה הזו רחבה ומשתרעת הרבה מעבר לגבולות המחאה הקןדמת. נראה לי שהתנועה למען החטופים נהנית מהזדהות רחבה גם בקרב מצביעי ימין רבים. ההזדהות הזו אינה בהכרח עם הרטוריקה האופוזיציונית, אלא יותר עם הפוזיציה הקורבנית. רוב הישראלים חרדים שמחר או מחרתיים נם הם עצמם עשויים להיות הקורבנות הבאים והתגובה היא אמפטיה כלפי עצמנו בעצם.
העוצמה של האחדות המורכבת הזאת מפתיעה אותי מאד. ההזדהות הזו היא הסיבה ששחרור החטופים הפך בצורה חסרת כל היגיון למטרת מלחמה.
הגרעין המעניין של התנועה לשחרור החטופים הוא דווקא עמדת הרוב המכריע שלה ולא העמדה של יחידים חריגים ופאנאטים. ירון ודיצה אור הם הסחת הדעת ולא לב העניין.
''אני יודע היטב לנהל משא ומתן. ניהלתי מו''מ מול ההסתדרות'' 771053
''צורה חסרת כל הגיון'' - באותה מידה ששליחת כמה חיילים בריאים ומתפקדים לחלץ חיילים פצועים היא חסרת כל הגיון מבחינת מטרות מלחמה כלשהיא.
''אני יודע היטב לנהל משא ומתן. ניהלתי מו''מ מול ההסתדרות'' 771063
להבנתי, אנו אומרים אותו הדבר באופנים שונים. שחרור החטופים לא נכלל במטרות הלחימה מטעמים צבאיים או מדיניים. הוא נכלל מפני שזה מה שחלק גדול מן ההמון רוצה.
אג'נדות אמוניות/אידיאולוגיות/רבאנשיסטיות הן חלק מרכזי כמעט בכל המלחמות המודרניות, כנראה מפני שהכיבוש כשלעצמו לעולם אינו מכסה בעצמו את העלות שלו. מדוע פוטין נזקק לתעמולת ההבל האנטי-נאצית נגד אוקראינה?
''אני יודע היטב לנהל משא ומתן. ניהלתי מו''מ מול ההסתדרות'' 771055
"התנועה הרחבה" הזאת מצליחה לגייס פחות מ 25% מהמפגינים שהיו נגד ההפיכה השלטונית. לפחות זה המצב בעיר מגורי.
''אני יודע היטב לנהל משא ומתן. ניהלתי מו''מ מול ההסתדרות'' 771061
אני לא חושב שזה אינו סותר את דבריי. אני לא מדבר על תמיכה במצע או תכנית כלשהי. אני מדבר על הזדהות כללית. אני חושב שרוב הציבור חושב שהממשלה הנוכחית אינה ראוייה לאמון ולכן פעילות משפחות החטופים מוצדקת ולא רק ברמה הרגשית. העובדה שאינך חותם על כל מילה של עינב צנגאוקאר אינה אומרת שאינך מזדהה ותומך בה. להערכתי יש קבוצה שתומכת בחטופים ולא תמכה במחאת קפלן וזו קבוצת האנשים המאמינה שהממשלה הנוכחית היא הרע במיעוטו.
מבחינה איסטרטגית-טקטית, אין שום היגיון בהגדרת היעד של שחרור החטופים כיעד צבאי במקביל למיטוט החמאס. למעשה זה יוצר סתירה חמורה בין שתי המטרות. הסיבה היחידה להכללת היעד הזה היא תחושת הסולידריות של ישראלים רבים והאקסיומה הרווחת בדבר אחריות הממשלה לביטחון אזרחיה.
בסתירה לדוגמה הסוליפסיסטית, אין כאן איזושהי מזימה שטנית של BB אלא להיפך. הוא נקלע כאן אל בין קרני הדילמה: אם BB בנה בעבר את הלגיטימציה שלו על "מר ביטחון", המציאות טפחה על פניו. זוהי הסיבה שהוא דבק בסוג של rigor mortis ב"תומכיו" סמארטץ ובנחמין, שמעולם לא האמינו באגדת מר הביטחון. הביטחון לא היה אפפעם בראש סולם הערכים שלהם. הם יותר בכיוון של שבתאות, הר הבית התנחלויות ושפטים בעמלק.
''אני יודע היטב לנהל משא ומתן. ניהלתי מו''מ מול ההסתדרות'' 771124
היום בהארץ אלון עידן משרטט נתיב של 30 צעדים שבסופו עתיד סביר למדינת ישראל.
לצערי הסיכוי לקיום התסריט הזה נמוך מ- 30^(1/2) .

אולי תשמח לגלות שידידך אייזנקוט מככב שם.
''אני יודע היטב לנהל משא ומתן. ניהלתי מו''מ מול ההסתדרות'' 771128
אני מקווה שאתה מבחין שהדבר המשותף היחיד בין הפרוגרמה שלי לפרוגרמה של עידן הוא השם אייזנקוט.
במקום לפרוט את ההבדלים לפרוטות, אתמקד בתמה העיקרית שהיא בבסיס ההבדל: תומכי ה-‏64 אינם אחים ואינם יריב פוליטי. הם אוייב לכל דבר, כמו הפלשתינאים, החמאס, החזבאללה ואיראן. וכמוהם, גם האוייב הפנימי לא הולך לשומקום. הסיכוי של שכנוע וקלפי לפתור את הסכיזמה ומלחמת האזרחים, קטן בהרבה ממה שחישבת, מפני שיש כאן בסיס של שבטיות ופוליטיקת זהויות.
ישנן רק שתי דרכים במלחמה הזו. מפני שאיני מאמין באלימות, הדרך היחידה ללכת בה היא הקמה מחדש של מחנה פוליטי אינקלוסיבי עם אג'נדה רזה ומהודקת והנהגה פוליטית פופולרית וראוייה. אם וכאשר מחנה כזה יגיע לגודל קריטי של 40 מנדטים לפחות ויתבסס/יתייצב במפה הפוליטית, החולות הנודדים של פוליטיקת ההמון יקפצו על העגלה ויהיה אפשר לכרסם בכוחה של ברית ה-‏64, לפרק אותה למרכיביה ולהתחיל לדחוק לשוליים את הזרמים היודו-נאציים.
השמאל מרבה לנפנף בדמוקרטיה וחופש בחירה. נראה שהוא פחות משקיע בכך שיהיה גם במה לבחור. הצבעת רל"ב עשוייה להביא עלינו את ליברמן ובנט שזה להחליף את הסיגרים והשמפ הורודה בקויאר ווודקה. מה שמחבר את מחנה ה-‏64 זה לא BB, אלא השנאה לאוייב, אנחנו.
''אני יודע היטב לנהל משא ומתן. ניהלתי מו''מ מול ההסתדרות'' 771054
>> "וכבר יש קבוצת משפחות מזה חודשים שמדקלמת את המסרים של נתניהו, פורום התקווה או משהו כזה ‏1"

1. מטה המשפחות להחזרת החטופים והנעדרים [ויקיפדיה]
2. פורום הגבורה [ויקיפדיה]
3. פורום תקווה [ויקיפדיה]

האם ידוע לך/למישהו כמה משפחות כל פורום/מטה מייצג?
----------
1 או משהו כזה..
''אני יודע היטב לנהל משא ומתן. ניהלתי מו''מ מול ההסתדרות'' 771057
4. פורום ׳עד הנצחון׳.

לפי הכתבה הזו, פורום "עד הניצחון" מאגד כמאה משפחות שכולות ועשרות רבות של משפחות של נרצחי הנובה.
''אני יודע היטב לנהל משא ומתן. ניהלתי מו''מ מול ההסתדרות'' 771060
לשאלה הזו אין כל כך משמעות. "חברים" היום זה רשימות דל ואטסאפ או פייסבוק, כך שזה בד"כ פעילים בודדים עם רשימת "תומכים" מזדמנים.
מס'1 זו התארגנות של 3 אנשי משרדי פרסום שמטרתם בעצם לארגן את הפעילות של משפחות החטופים. 2 ו-‏3 זה ארגוני חזות של מתנחלים המארגנים את ההתנחלות ברצועת עזה. בפורום הגבורה משתתפים משפחות של חללי צה"ל ובפורום תקווה משתתפים משפחת מור וליבמן מקריית 4 ומשפח' אור משילה.
אסתייג ואומר מראש שמה שאני עומד לכתוב, אין לו הרבה משמעות מעשית. ברמה העקרונית והרציונלית אין כיסוי לארגון חטופים שאינו אופוזיציוני. אם אתה תומך וסומך על רוה"מ, למה צריך ארגון? אני מניח שאחת המטרות הסמויות היא לטרלל ולחבל בפעילות הארגון האופוזיציוני.
''אני יודע היטב לנהל משא ומתן. ניהלתי מו''מ מול ההסתדרות'' 771065
זאת שאלה לא ערכית, אלא שאלה כמותית. לדעתי ההשפעה של ארגונים מהצד הימני של המפה הפוליטית על הממשלה הנוכחית יותר משמעותית פוליטית מארגונים עם אוריינטציה שונה ומכאן שכוחם על עמדות רה״מ חד ובוטה יותר. אם פורום התקווה/הגבורה/הנצחון יצאו נגד רה״מ חזיתית הוא יהיה בבעיה פוליטית הרבה יותר מעמדות פורום מטה משפחות החטופים.
''אני יודע היטב לנהל משא ומתן. ניהלתי מו''מ מול ההסתדרות'' 771077
יתכן שבאופן כלשהו אני מוטה, אבל דעתי שונה. מטה משפחות החטופים מייצג עמדה ראוייה לייצוג: חוסר אמון בממשלה ביחס למו"מ לשחרור החטופים.
ארגוני הימין של החטופים חסרי משקל. הם מייצגים עמדות קלאסיות של מתנחלים, תוך עשיית שימוש בשמם של הורים שכולים והורי חטופים שבמקרה נמצאים שם.
בניגוד למה שכתבת, הם אינם תומכים ישירים של BB ולא הצביעו לו. דיצה וירון אור וגם צביקה מור וליבמן תקפו בעבר באופן חריף את BB ולדבריהם לא היתה שום השפעה. הם מייצגים שבט בקואליציה ולשיטתם בוחרים ברע במיעוטו. לשיטתי הם פשוט תומכים בקוויזלינג שתפקידו לטשטש את האופי השבטי והמגזרי של הקואליציה שלהם ולתת לה חזות כלל ישראלית.
''אני יודע היטב לנהל משא ומתן. ניהלתי מו''מ מול ההסתדרות'' 771084
ישנה טענה שהימין והשמאל נופלים מבפנים. אני לא יודע כמה זה נכון, אבל אם זה נכון, אז מן הראוי היה שיהיה ארגון אזרחי וולנטרי אחד שמייצג את כלל המשפחות מול הממשלה ולא פיצול בוטה ובולט כמו שיש היום שמותאם יותר לחזית הפוליטית שקדם ל-‏7/10. הפיצול הזה אידיאלי לממשלה, שכן זיהוי המטה כצד פוליטי מייתר את כוחו מול המטות האחרים שבאופן טבעי עוברים לצד הנגדי - הימין.
''אני יודע היטב לנהל משא ומתן. ניהלתי מו''מ מול ההסתדרות'' 771092
מגדיר אותם היטב אורי משגב: מדובר בשני ארגוני קש שהוקמו מיד אחרי הטבח בעידוד נמרץ של חצר נתניהו, ומהווים מאז את חוד החנית ההסברתית שלו.
חלוקה פוליטית 771178
פוסט מעניין של Alon Goldberg. מעניינת לא פחות היא החלוקה בעם, מה שניתן אולי לבדוק באמצעות סקרים (אבל לא "סקרים").
חלוקה פוליטית 771208
הה, עמית סגל המצחיקול‏1 מגלה באיחור של שני עשורים ששמאל וימין אלה לא הלוקשים שהמנטור שלו מוכר לנו.

1 והאפיציקול
חלוקה פוליטית 771235
אתה מבין שהחטופים מתים בשבי, כן?
אני לא מנסה להיות מלודרמטי, אבל לא מצליח להבין איך משתמשים בהחזרת השבויים בתור תירוץ להמשיך את הלחימה.
מילא לטעון שיש מטרות חשובות מהחזרת החטופים (וגם אז, לשים "קץ לטרור מעזה לעד" לפני החזרת השבויים נראה לי כמו ליקוי מאורות מוסרי מוחלט) אבל ברור הרי שהמשך הלחימה גורר עוד ועוד שבויים שכבר אי אפשר להחזיר אותם.
משנים את המטרה כל פעם בהתאם למספר החטופים החיים? ואם כן, כשלא ישארו חטופים חיים זה אומר שלא יהיה "ניצחון מוחלט", או שפשוט אפשר יהיה למחוק את החזרת החטופים מרשימת המטרות ולהמשיך עד ל"ניצחון המוחלט" כאילו לא קרה כלום?
מהצד, להוסיף את החזרת החטופים לרשימת המטרות נראה כמו שקר או מס שפתיים שאנשי "הניצחון המוחלט" מספרים לעצמם או לאחרים כדי לא להכיר בעובדה הפשוטה שאותו "ניצחון מוחלט" עולה בחיים של חטופים.

לעניין עצמו:
1. לא זכור לי שמישהו מ"מחנה הניצחון המוחלט" בגרף התבטא בפומבי ואמר שצריך לדחות כל עסקה שלא תכלול את חמשת המטרות שהוצגו (כולל נתניהו). ליברמן, למשל, אמר כמה פעמים שהוא במודע לא מתבטא בעניין בפומבי. סער התבטא בעד הרחבת הלחימה, אבל הוא לא דיבר על "הניצחון המוחלט" אלא שיקולים גיאופוליטיים הרבה יותר רחבים‏1. לא אומר שסגל המציא דברים, אבל אני חושב שהוא מפרש את הדעות של הימין המתון איך שבא לו.
2. הנסקרים אולי לא יודעים מה פרטי העסקה (בהערת אגב, גם רוב חברי הכנסת לא בקיאים בפרטים), אבל סביר להניח שכל הנסקרים מבינים שעסקה להחזרת החטופים לא תכלול את חמשת המטרות של "הניצחון המוחלט". אם כן, איך אפשר לטעון שמהסקר לא ברור כמה מהציבור מעדיפים עסקה גם ללא השגת "הניצחון המוחלט"?

_____
1 לכן יתכן שיתמוך בעסקה שתאפשר המשך הלחימה בזירות מסויימות ובתנאים מסוימים גם לפני שחמשת מטרות "הניצחון המוחלט" יושגו.
חלוקה פוליטית 771238
מעניין אם לשיטת ערוץ 14 "נצחון מוחלט" לא חייב לכלול החזרת חטופים.
לדעתי הפקרה של החטופים שנותרו בשבי על ידי הממשלה תביא למשבר אמון של ציבורים רחבים יותר בהנהגה.
לכן מה שהיה אפשרי בחודשיים הראשונים (להלחם כאילו אין חטופים) כבר לא אפשרי עכשיו כי יהיה התאבדות פוליטית.
חלוקה פוליטית 771307
''הפקרה של החטופים שנותרו בשבי על ידי הממשלה תביא למשבר אמון של ציבורים רחבים יותר בהנהגה.''

לא יודע. לי נדמה שהציבור הישראלי כבר התקטב היטב כאן. אלו שרוצים בהחזרת החטופים בעסקה, במחיר הנדרש פלוס-מינוס, הם כבר מזמן חסרי אמון בהנהגה. אלו שיש להם אמון בהנהגה לא רוצים בהחזרת החטופים כנ''ל, להפך - אם תושג עסקה (''מופקרת'', לשיטת סמוטריץ' בן-גביר) אז זה יביא למשבר אמון שלהם בהנהגה.
חלוקה פוליטית 771313
יש את אלה שבאמצע.
אותם 3-4 מנדטים שמכריעים בחירות. במקרה הזה הייתי אומר and then some.
חלוקה פוליטית 771317
קודם כל נהיה יותר ספציפיים בנוגע ל"הנהגה", שהרי זו רחוקה מלהיות מקשה אחת, ולכן גם תמיכה בה היא לא שחור ולבן. אני מניח שאנחנו מדברים ספציפית על ביבי: ביחס לעסקת חטופים שתהיה או שלא תהיה, הוא זה שיספוג את מירב הקרדיט ומירב האש.

את המיעוט הגדול בישראל שיש לו לפחות שמץ אמון בביבי אפשר לחלק לשלושה ביחס ליחסם לעסקת חטופים:
1. "אני סומך על ביבי, אם כן יעשה עסקה ואם לא כנראה הוא עושה טוב".
2. חושבים שחייבים להחזיר את החטופים בעסקה, ועלולים לאבד אמון בביבי אם לא תהיה.
3. חושבים שעסקה זה נורא, ועלולים לאבד אמון בביבי אם כן תהיה.

אני מנחש שהקבוצה הראשונה הם הרוב, ועוד יותר בביטחון אני מנחש שהקבוצה השלישית הרבה יותר גדולה מהשנייה.
חלוקה פוליטית 771318
באם יורשה לי להעיר : לדעתי, לאחר שתפורסם פרטי העיסקה - בדגש על זהות ומעשי המחבלים המשוחררים - הקבוצה השלישית תהיה הרוב, דבר העלול ככל הנראה לפרק את תנועת הליכוד עוד בטרם העסקה תצא לפועל.
חלוקה פוליטית 771333
לגמרי בייס, כמו שאריק אמר.
לא יעזבו את השלטון גם אם נתניהו יפציץ את החטופים אחד אחד בעצמו, וגם אם יפנה חצי מדינה ויפקיר אותם לחיזבאללה.
חלוקה פוליטית 771324
אני חושב ש 3. זה יותר הבייס. אותו בהגדרה לא מאבדים.
כמו אותו אזרח מנהריה שהתלונן בטלוויזיה על פרנסתו שנגדעה וחוסר הבטחון הכללי, ועשה שמיניות כדי לא להאשים את ביבי, ובסוף מצא מוצא "הכל בגלל גנץ ולפיד".
לעומת זאת 2. זה יותר השוליים הרכים, שבהגדרה אותם אפשר לאבד בקלות.

וצריך להסתכל גם על השוליים הרכים של הצד השני- כאלו שהצביעו גנץ לא בלב שלם. אלה יתחזקו בדעתם.

האווירה הציבורית - אבל בערוץ 12 וצהלולים בערוץ 14, לא תאפשר ל 1. להתקיים. 1. זה בעצם 3.
חלוקה פוליטית 771325
Unfortunately את מירב האש סופגים החטופים.
חלוקה פוליטית 771343
משהו ברשימה שלך נראה לי לא נכון באופן בסיסי. נראה לי שאתה שוגה מאד בהערכת חשיבות העסקה ועוד יותר שוגה בהערכת הקשר בינה לבין האמון בBB.
הרשימה שלך עוסקת בתומכי BB אבל בוא נציץ לרגע במשלים שלה: אלה שאינם תומכים בBB. רובם המכריע ימשיכו לא לתמוך בו, בין אם יעשה עסקה ובין אם לא. הם יניחו שמדובר באיזושהי מערכת שיקולים של טובתו האישית והפוליטית.
במחנה התומכים יש תמונת מראה. ברובם המכריע התמיכה אינה קשורה בעסקה.
העסקה היא חשובה משום שישראלים רבים מאד בשני המחנות שוגים באשליות בקשר להערכת המחוייבות והיכולת של מדינת ישראל להבטיח את ביטחון אזרחיה. וגם לדבר זה אין קשר לBB.
אני איני תומך בBB וגם איני חושב שBB יכול או צריך לקבוע שיא חדש במחיר שמשולם עבור בני ערובה. עד עתה שילמו עבור שחרור בני ערובה באמצעות שחרור מחבלים. לו זה היה המחיר, אני חושב שכבר היתה עסקה. עכשיו נדרש עבור החטופים גם מחיר מדיני, צבאי ותדמיתי.
ההכרעה על גורל החטופים היא לא באמת בידי BB. מי שקובע את המחיר הנדרש עבור שחרור החטופים הוא סינוואר. ההשקפה שלך מייחסת לBB יותר מדי חופש החלטה בנושא הזה. זה יהיה שגוי לשפוט מנהיג כאשר הוא פועל ללא ברירות של ממש ואני לא חושב שזה יקרה.
ונקודה אחרונה: אם לא תהיה עסקה, אני לא חושב שזה יחזק את התמיכה בBB בקרב מתנגדי העסקה. אוייבינו הפנימיים הם סוג של שבתאים. מותם של החטופים יתפרש בעיניהם כהוכחה לחוסר האמונה והנחישות של BB. בבחינת "לא נתן לצה"ל לנצח".
חלוקה פוליטית 771355
מחר אנחנו נחגוג את ערב שמחת תורה. מתוך נאום רה"מ בנימין נתניהו בקבלת הפנים לגלעד שליט.
חלוקה פוליטית 771358
אני מציע לפתוח את הטקס העממי בדברים האלה. רק ביבי!
חלוקה פוליטית 771361
אני מציע שלא לערוך טקסים מכל סוג שהוא עד שהסדר -taxis - ישוב למקומו.
חלוקה פוליטית 771374
הסיכוי שלך לראות מסטיף מוותר על חתיכת הבשר שנמצאת בפה שלו גדול מהסיכוי לראות את מירי רגב‏1 מוותרת על ניהול טקס. כפיים!
_________________
1- בהזדמנות זאת אני מבקש להבהיר שהשמועות לפיהן השיר "שיישרף לכם הכפר" כיוון לכפר עזה מופרכות.
חלוקה פוליטית 771382
1. תוף מרים מופעל על ידי הכפיים.
2. כפיזיקליסט דטרמיניסט מוניסט פסימיסט : האם ה-‏07/10 היה צפוי ?
חלוקה פוליטית 771387
2. צפוי למדי, הייתי אומר.
מיליונים ברחובות פלוס ראש שב"כ פלוס שר בטחון ורמטכ"ל התריעו, זה מספיק צפוי?
אם לא מספיק לך, גם ראש האופוזיציה התריע שבועיים לפני המלחמה.
חלוקה פוליטית 771391
ראש השב״כ ושר הבטחון והרמטכ״ל התריעו שיכנסו לישראל מכיוון עזה אלפי מחבלים ויבצעו טבח סטייל המאה ה-‏19? אני חייב להודות שאני רואה שחורות משחר ילדותי וגם אני חזיתי בחזיון אימים ירושלמי, כי ׳הם׳ בסוף ישחטו אותנו כמו כבשים, לא העלה על דעתו את מאורעות ה-‏7 לאוקטובר. חיפשתי ברשת נביאים טרום ה-‏7 שידעו לחזות באופן ברור את האירועים- ולא סתם נבואות כסת״ח שכל פקיד מדינה/ איש צבא אמון עליהם - ואפילו נביא אחד לרפואה לא היה. כולם ידעו לצייר את כל האירועים האפשריים למעט ה-‏7. לדעתי משהו כאן בהחלט לא היה צפוי.
חלוקה פוליטית 771398
לא חזו את הפרטים אלא את הסכנה. גם "מצפון תפתח הרעה" שנאמר בהשראה ישירה של השי"ת לא פירט את התאריך ואת השיטה, ומה לך כי תלין אם בדור בו התקשורת עם בורא עולם נעשתה נחלתם הבלעדית של חכמי התורה, צאצאי האספסוף לא דייקו יותר ממנו?
חלוקה פוליטית 771400
בעזרת השם מי יתן וכולנו נחזור בתבונה, בעגלא ובזמן קריב.
חלוקה פוליטית 771401
מה לדעתך תוחלת החיים של השלט הזה? אני מהמר שעוד לפני כניסת השבת הוא יחזיר את נשמתו לבוראו.
חלוקה פוליטית 771402
לא מן הנמנע שהוא יושחת . השלט לדעתי לא מתריס - אם כי העיצוב מזעזע והמסרים חלשים - אלא מהווה תגובה ראויה כלפי הצד השני - החרדי- שגם נוקט כך.
חלוקה פוליטית 771407
התרעה למלחמה היא התרעה למלחמה.
היא לא אומרת בדיוק איפה יהיה כל חייל וכל מחבל.
אבל כשראש ממשלה מקבל התראה כזו, הוא חייב לגייס את מירב משאביו (ומשאבי ממשלתו והמדינה) כדי להתכונן לזה. לו היה מגייס, היה מי שיפגוש את החמאס מעבר לגדר.
ומשלא עשה זו, הוא לא ראוי לשמש אפילו דקה בתפקידו. נתניהו אמר זאת בקולו כשדיבר על אולמרט אחרי מלחמת לבנון השנייה.

וזה כמובן לא מוריד מכשלונם של הרמטכ"ל וראש השב"כ ספציפית ב-‏7 באוקטובר. יש מספיק כשלונות לכולם.
חלוקה פוליטית 771410
ודייק: לא רק שזה לא מוריד מאשמת גופי הביטחון אלא מגדיל אותה בהרבה. כאשר בליל הז' התקבלו כמה איתותים חשודים, המחדל של אלה שידעו על ההתרעות גדול שבעתיים. גם העברת הגדודים לשמור על סוכתו של סוכות בעיירה חווארה תמוהה ביותר. אני משער שהתסריט החזוי היה לגבי גבול הצפון, אבל רק היבריס מטורף של ראשי המודיעין יכול להסביר את השאננות בקשר לעזה.
חלוקה פוליטית 771416
יותר ממסכים.
אחד מהנזקים הגדולים של ההתנהלות ההליוצנטרית בשנה זו, זה שהיא דוחה את העפתם לעזאזל של שרשרת פיקוד שלמה ורחבה שאמורים היו לשלם על המחדל הזה. ודוחה גם תחקור עמוק של המחדל שבמקומות מתוקנים אמור להביא לשינויים ושיפורים דרמטיים בבניין הכוח ותפיסת הבטחון של ישראל.

מלחמת יום הכיפורים ולקחיה הביאו לשינויים מאד משמעותיים בצה''ל, במודיעין ועוד. מלחמת נתניהו, בדחייתה את כל התהליכים האלה (שכמובן חייבים את סילוקה עצמה מהשלטון), פוגעת בבטחון ישראל הרחק קדימה.
חלוקה פוליטית 771423
נכון, מסכים, אבל.

צריך לזכור שהדרג הביטחוני בישראל (כמו זה המשפטי) נמצא בשנים האחרונות תחת מתקפה בלתי פוסקת מהממשל/השלטון. אווירה כזאת יוצרת אנשים במערכת שמתפקדים במוד של הליכה על ביצים מול הגורמים הפוליטיים. הם מעירים אולי הערות מקצועיות, אבל בסוף נכנעים וזורמים עם מה שמכתיבים להם. תאר לעצמך איך מנוהלות פגישות עבודה שבועיות תחת האווירה הזאת - גורם ביטחוני מקצועי אומר בדיוק את מה שאתה אומר (לא הגיוני להעביר גדודים לשמור על סוכות), אולי אפילו מעז לדפוק על שולחן ולהגיד משהו בטון תקיף, אבל הגורמים הפוליטיים מפוצצים את הישיבה ומפעילים את מלוא כובד משקלם שוב ושוב כדי למנוע קידומים, להשחיר פניך בתקשורת, לצעוק בטוויטר/X על הפנסיות השמנות או לכנות את הלוחמים שלך שמאלנים-שונאי-ישראל. אז בפגישות הבאות אתה בוחר את המאבקים שלך, מגלגל פה ושם עיניים או מושך כתפיים ונאנח אחרי שאתה מעלה את דעתך המקצועית, כשהדרג המדיני שוב מתעלם ממנה בגלל שיקולי בייס וטיקטוק.

תחת האווירה הזאת, זה עדיין תמוהה ולגמרי פסול, אבל אולי זה קצת פחות מפתיע.
צריך להעיף אנשים הביתה, בכך אין ספק, אבל אסור בשום אופן שזו תהיה הממשלה הזאת שעושה את זה.
חלוקה פוליטית 771460
גם עם זה אני מסכים. מה יהיה?
חלוקה פוליטית 771464
דבר אחד בטוח: ראש המל"ל, הגוף שהוקם במיוחד כדי למנוע ארועים מסוג הז' באוקטובר, אותו ממונה על בטחון האומה שהבטיח חגיגית שהחמאס מרוסן (ל- 15 שנה, אאז"נ), היה צריך לעוף מתפקידו בח' באוקטובר, ולו היתה לו טיפת יושרה היה פורש מהחיים הציבוריים ומתחיל לכתוב את זכרונותיו. מסתבר שיש נושא אחד עליו טלי גוטליב ואני מסכימים. מי היה מאמין?

אבל מן הסתם נתניהו מיהר להבין שאם הנגבי יעוף השאלה איך הוא עצמו, הקפיטן הדגול שלנו, נשאר בשלטון היתה מחריפה, במיוחד מאחר שנתניהו הוא זה שמינה את הנגבי, וכך נותרה המועצה לביטחון לאומי בידי אותו אסטרטג גאון. עכשיו הוא אומר שהחיזבאללה כן מהווה סיכון כך שאפשר לישון בשקט.
חלוקה פוליטית 771415
אין בנינו חולק לגבי שאלת התאמתו של נתניהו לתפקיד רה״מ, מזה שנים רבות. לא הייתי נזקק ל-‏7 כדי לפסול אותו.

שאלת ההתרעה שניתנה - אם ניתנה - ובאיזה הקשר היא ניתנה - ככל הנראה ידון בוועדות הממלכתיות והשיפוטיות בהמשך. לפחות לעניין ראש השב״כ, כפי שפורסם, ההתראה הייתה כללית למדי ללא מיקוד כלשהו והיא עסקה בחולשתו של הצבא לאור אירועי הרפורמה/מהפכה משפטית ואת המסרים שפורשו שלא כהלכה ע״י איראן שמזה שנים בוחשת ברשתות החברתיות וזיהתה חולשות שלדעתה יש בהן חולשות מהותיות בכח הצבא. לפי תיאור זה - הרי שההתרעות היו מבוססות על פרשנות פסיכולוגית מצד האוייב ולא על מידע צבאי מודיעיני. בעניינו של ראש השב״כ הכפוף לראש הממשלה - לא ברורה מעורבותו במתן התרעה על מלחמה שזהו תפקיד אמ״ן - הצבא. נראה לי שמתן התראה כללית על מלחמה במזרח התיכון, אין בכוחה לצלצל בפעמונים.
חלוקה פוליטית 771418
בתגובתי, במקום התרעה צ״ל התראה. החריג : התראה שמטרתה התרעה.
חלוקה פוליטית 771376
"במחנה התומכים [בביבי]... ברובם המכריע התמיכה אינה קשורה בעסקה." - זה מה שקראתי התת-קבוצה הראשונה, וכתבתי שאני מנחש שהם הרוב. אז אנחנו מסכימים.

אני בכלל לא התייחסתי למידת שליטתו של ביבי בגורל החטופים, אלא ליחס הציבור בישראל להחלטותיו בעניין. כך שלא ברור לי עם מה בדיוק אתה לא מסכים.
חלוקה פוליטית 771393
הקבוצה הראשונה ברשימה שלך, מכילה 2 תת קבוצות: תומכי BB עם ובלי עסקה. בכך היא משלימה את כל 4 האפשרויות. אנו מסכימים שאצל תומכי BB התמיכה אינה קשורה ליחס לעסקה. אני מרחיב: גם אצל מתנגדיו. ולכן אין כל כך קשר בין התמיכה בBB לבין העמדה כלפי העסקה.
הקשר קיים רק אצל מקורבי החטופים, בעיקר אלו השוגים באשליות ביחס להשפעתם על גורל החטופים. מן הסתם מי שלא מאמין בBB מפגין נגדו וטוען שהוא מכשיל את העסקה.
בקיצור, כל עניין החטופים הוא אמתלה כאשר עוסקים במאבק נגד ובעד BB.
ההןפגנות נגד BB בעניין החטופים הן מסך מאחוריו מסתתרת ההתדלדלות המאבק הענייני בBB. לתנועת ההתנגדות אין קשר למאבק משפחות החטופים. היא רק מנסה להסתתר בצלו.
אני זוכר לך "חסד נעורים" שאתה הבנת אלנכון את חשיבות נושא החטופים (ואני לא). אני טוען שחשיבות הנושא היא בגלל אידאות שולטות בדעת הקהל הישראלי שדוקא אין להן כל כך ציביון מחנאי. מי שחושב שאלמלא היה BB רוה"מ החטופים כבר היו חוזרים, לענ"ד טועה.
אני שב ומדגיש את הנקודה הבאה: בעסקה הנידונה כעת יש רכיב חדש שלא היה בעבר. ישראל נדרשת לשלם מחיר מדיני וצבאי בעבור חטופים. זה לא היה בעבר. בחטופים הבאים הם עשויים לדרוש את בינאום הר הבית או החזרת פליטים.
בסופו של דבר, יש הצדקה לעשות ויתורים מסויימים תמורת שחרור חטופים, אבל אין צורך לעשות מכך אידיאולוגיה ובוודאי שלא צריך להסכים לכל מה שסינוואר דורש. מה שבוודאי מיותר ומסוכן הוא להעסיק את ראשי המוסד והשב"כ 24/7 בעניין זה. מישהו יודע מי הם אנשי החמאס המשתתפים בדיונים עם המתווכים לעסקה? זה עיסוק ליוע"משים למיניהם.
חלוקה פוליטית 771408
אתה רק שוכח שהסיבה העיקרית לאי החזרת החטופים היא שמטרת המחלמה הראשית של ממשלת ישראל זה המשך המלחמה.
זה נוגד כל מילה בתפיסת הבטחון של ישראל ומביא לנזקים אסטרטגיים וכלכליים עצומים הרבה מעבר לחטופים.

וגם - מדינה שהפקירה אזרחים רבים לחטיפתם והריגתם, יש לה מחויבות אליהם הרבה מעבר לתועלתנות המיידית והשיקולים הטקטיים המיידיים.
יש לזה מחירים טקטיים, אבל מה לעשות, זה מחיר הכשלון.
ואגב, המחיר הזה היה נמוך בהרבה בדצמבר, ינואר, ופברואר, ומרץ, וכן הלאה.
אבל המחיר ההליוצנטרי להחזרתם הוא כמעט אינסופי, ולכן הם לא חזרו אז ולא חוזרים היום.
והימשכות המלחמה גם עולה בחיי מאות חיילים שמתים לשווא בחזרה למקומות שכבר נכבשו ואז פונו בידי אותו מנהל של המלחמה. גם על זה המחאה, על הנזקים העצומים שמצטברים משבוע לשבוע.
להקטין את המחאה לחטופים או לא כחזות הכל זה לא מוצדק.
חלוקה פוליטית 771412
מי שעדיין לא שוכנע יכול להעיף מבט על טמקא מהיום.
חלוקה פוליטית 771414
וגם על זה.
חלוקה פוליטית 771452
לאשתי עלה הסעיף. היא יצאה היום להשתתפות סמלית בהפגנה. בעקרון היא ימנית, אבל הבת הקטנה מתגייסת בעוד חודש, ואשתי לא מוכנה שהיא תשרת מדינה שמוכנה להפקיר אותה.
זאת בדיוק הקבוצה שאני מדבר עליה שמכריעה בחירות.
תכניס את זה לשיקול ההליוצנטרי.
חלוקה פוליטית 771453
כן ירבו.
חלוקה פוליטית 771458
ומה עם חרם דרבנו גרשום?
חלוקה פוליטית 771454
א. מעולם לא טענתי שהקטנת מחאת החטופים היא חזות הכל. טענתי שהמודל הסוליפסיסטי אינו חזות הכל ונזקו רב מתועלתו.
ב. איני מקטין את מחאת החטופים. אני חושב שBB וממשלתו פועלים נגד הפסקת אש עם החמאס וזאת בניגוד להמלצת כוחות הביטחון. איני רואה מה צריכים לעשות מקורבי החטופים מלבד הפגנות ומחאה ברחוב.
ג. אני מתעקש גם בְּיָמִים אֲדֻמִים שֶׁל פְּרָעוֹת וְדָמִים,
בַּלֵּילוֹת הַשְׁחוֹרִים שֶׁל יֵאוּשׁ וכפירה במה שהאמנו כל חיינו, לדבוק בחשיבה רציונלית ומנומקת ולא להתמסר לחשיבה מן הבטן ומן המותן.
ד. אני מתעקש לומר שהמאבק לשחרור החטופים ותנועת ההתנגדות להפלת שלטון ה-‏64, אינם היינו הך ואין ביניהם שיתוף רעיוני.
ה. יש לי מחלוקת גדולה אתך בשאלת זיהוי האוייב. המודל ההליוצנטרי במידה כזאת או אחרת, מזהה את האוייב בBB וחצרו. אני מזהה את האוייב בציבור התומכים של ממשלת ה-‏64.
ו. איני מאמין בדרך החשיבה של המודל ההליוצנטרי וסבור שהיא בוחרת בדרך הקלה והלא נכונה. אני מאמין שהיא רואה בהחלפת BB את חזות הכל. אני מסרב לראות בהחלפת BB ע"י כניעה לתכתיבים של ליברמן-סער-בנט ניצחון או בהסתתרות מאחורי האג'נדה של קרובי החטופים את הדרך לניצחון.
ז. דרכו של המאבק למען החטופים היא הפגנות, הפרת הסדר, קטטות עם שפוטיו של הבנחמין במשטרה ואנארכיה ברחובות. דרכה של תנועת ההתנגדות לענ"ד צריכה להיות דרך אזרחית-פוליטית של הקמת מרכז פוליטי גדול בעל השקפת עולם אחודה וברורה שתעמיד אלטרנטיבה ברורה ומושכת לשלטון ה-‏64.
חלוקה פוליטית 771455
תזכורת: חולצו אתמול בלילה שש גופות חטופים. שהיו חיים עד ממש לא מזמן. כולל הירש גולדברג–פולין שהוריו דיברו לא מזמן בוועידה הדמוקרטית.
חלוקה פוליטית 771456
ומה אני אמור לשנות בתגובתי בעקבות כך?
הגופות "חולצו" כפי ש"צה"ל שחרר את פרחאן אל קאדי".
ממליץ להשתדל להימנע מן השיחדש של ישראל. הגופות נמצאו.
חלוקה פוליטית 771461
זה אפילו הרבה יותר חמור מזה - החטופים הוצאו להורג אתמול או שלשום בעקבות התקדמות כוחות צה"ל באזור.
הן לא "נמצאו" פאסיבית - המדיניות של ישראל גרמה אקטיבית לחיסולם.
הפרחים לאבו-יאיר. מה אתה אומר, הוא יתקשר למשפחות כמו שהתקשר לפרחאן?
חלוקה פוליטית 771468
אני לא מסכים עם זה. מי שהרג את החטופים זה החמאס ולא נתניהו וחבורתו. מי שתרם לתסבוכת הזאת זה גלנט והמטכ"ל ששתפו פעולה עם BB, כאשר הסכימו להכליל במטרות המלחמה גם את מיטוט החמאס וגם את שחרור החטופים. הם היו צריכים להבהיר כבר אז שהמטרות הללו יכולות לסתור אהדדי. כהרגלם BB וחצרו רוצים לרקוד בכל החתונות.
העמדה שלי היא שמטרת המלחמה היתה צריכה להקבע כמיטוט שלטון החמאס וזהו. זה לא אומר שצה"ל לא צריך לנסות לשחרר חטופים או לאבטח אספקה הומניטרית לאזרחים. אם הכניסה לרפיח חיונית להפלת שלטון החמאס, צריך להביא בחשבון שזה עשוי לעלות גם במחיר חייהם של חטופים. במה שונים חיי החטופים מחייהם של חיילי צה"ל המשתתפים בפעולה או מחייהם של אזרחי צפון החוטפים טילים וכתב"מים?
חלוקה פוליטית 771472
אזרחים וחיילים זה לא אותו דבר.
תפקידם של האחרונים לשמור (גם בגופם) על הראשונים.
אם הכניסה לרפיח היתה חיונית, לא היו עושים אותה 8 חודשים אחרי פרוץ המלחמה. ככה נכשלים בתכנון מלחמה, ככה לא מנהלים אותה.
המלחמה הזו כושלת בכל אחת ממטרותיה, וגם בכולן יחד.
לא ברור לי למה אתה אם כך נותן להם את ההנחה הזו.

ונראה לי שאת מפת "מצא את ההבדלים" בין אזרח שכלוא בעזה לבין אזרח שחי במדינתו החופשית, אולי לפעמים תחת טילים, ההגיון הישר שלך יוכל למצוא לבד כמה עשרות כאלה.
חלוקה פוליטית 771482
׳אזרחים וחיילים זה לא אותו דבר. תפקידם של האחרונים לשמור (גם בגופם) על הראשונים.׳

מהיכן קביעה זו שחייל אמור להקריב את חייו עבור אזרח? באיזה צבא בעולם נקטו/נוקטים בגישתך? לשיטתך גדוד עם 100 חיילים אמור להקריב את חייו עבור 100 אזרחים?
חלוקה פוליטית 771483
אני מרגיש שאני צריך לשכנע אותך שהשמש זורחת במזרח.
והרי זה בדיוק מה שעשו באנטבה - שלחו 4 מטוסים עם כמאה חיילים במשימה מסוכנת מאין כמוה, כדי לחלץ מאה אזרחים.
לא הייתי משתמש ב"להקריב" אלא ב"יסכן את חייו", אבל אין בכלל שאלה שזה בדיוק תפקידם של החיילים.
גם בחילוץ של ארגמני שבו חולצו 4 חטופים, השתתפו מאות חיילים שאם המבצע היה נכשל היו נפגעים רבים מהם.

בקיצור התשובה לשאלתך היא - בכל העולם שאתה מכיר, זה תפקידם של חיילים.
הם מסכנים את חייהם כדי שאזרחי המדינה שלהם יוכלו לישון בשקט.
חלוקה פוליטית 771495
תמצית השרשור:
שוקי שואל : במה שונים חיי החטופים מחייהם של חיילי צה"ל המשתתפים בפעולה או מחייהם של אזרחי צפון החוטפים טילים וכתב"מים?
אתה עונה : אזרחים וחיילים זה לא אותו דבר. תפקידם של האחרונים לשמור (גם בגופם) על הראשונים.
אני : מתפלסף ומנסה להבין מי קבע בכלל שחיילים ‏1 אמורים לסכן את חייהם עבור האזרחים
--------------
1 אני מניח שאתה מתכוון במילה 'חיילים', לחיילי קומנדו/סיירת/שייטת או כל יחידה שמאומנת לחלץ חטופים ולא לחייל קשר/טבח/אפסנאי/שריונר.
חלוקה פוליטית 771496
1
הראשונים נשענים על השניים.
חלוקה פוליטית 771537
אם נקריב את כל החיילים עבור כל האזרחים, מתי שהוא לא יוותרו מספיק חיילים כדי להגן על יתר האזרחים.
חלוקה פוליטית 771548
חיילים זה משאב מתחדש.
ראה איראן- עיראק, רוסיה- אוקראינה.
שמא תאמר: לא יישארו אזרחים כי כולם יומרו לחיילים. אז כן, זה סוף הלולאה.
חלוקה פוליטית 771551
הקפיצה מ''לסכן לחיים עבור אזרחים'' ל''מה יקרה שיגמרו החיילים'' היא גדולה מדי. בהקשר המקורי של הפתיל - חיילים הם לא דלק ששורפים כדי שלאזרחים יהיה חשמל.

בהקשר אחר לחלוטין, בוודאי שהיו בהיסטוריה גנרלים שהתייחסו לחיילים ולאזרחים בעיקר בתור משאב.
חלוקה פוליטית 771554
הם כן הדלק. הדלק ל life support system.
חלוקה פוליטית 771558
חיילים כהגדרתם בפ״מ יכולים להתכנס תחת המודל ׳משאב מתחדש׳. אבל חיילים קרביים עם הכשרה לחילוץ חטופים בשטח עוין ומסוכן בטווח גילאים וכישורים פיזיים ומנטליים הוא די מצומצם ולכן לתקופה מסויימת עד הכשרתם הם משאב מתכלה או לפחות משאב עם זמני הכשרה ארוכים.
חלוקה פוליטית 771565
ולכן מטרה עיקרית של החיילים היא לגרום לכך שזה יקרה קודם לחיילי האויב.
(וברצינות - נו באמת. כנראה שנגמרו לך הטיעונים הטובים בפתיל הזה).
חלוקה פוליטית 771497
מבחינתי זה בהגדרה של חייל, כל חייל, במיוחד במדינה שלנו עם גיוס חובה.
חובת המדינה לשמור על בטחון תושביה- מבפנים באמצעות משטרה ומבחוץ באמצעות צבא. צבא נועד להרתעה, ובלית ברירה למלחמה. במלחמה נהרגים ונפצעים חיילים, ואזרחים אמורים להיות מוגנים. אמנת ז'נבה הרביעית מגדירה פגיעה במזיד במוגן כפשע מלחמה.
כשעומדת בפני ראשי הצבא או הממשלה הכרעה האם לסכן חיי חיילים או חיי אזרחים, אני מצפה שזו לא תהיה שאלה בכלל.
חלוקה פוליטית 771536
"מבחינתי זה בהגדרה של חייל, כל חייל"
----------------------------------
^ המחשבה הראשונית והנכונה היא כגישתך שתפקיד המשטרה הוא להגן או לפחות למנוע/לנטרל סכנות על אזרחי המדינה בתוך המדינה גם במחיר של סיכון חיים, והצבא תפקידו הוא להילחם באויבים/סכנות מחוץ למדינה גם במחיר של סיכון חיי החיילים. חלוקה זו ממעטת את אותן יחידות מצומצמות ביותר שמשלבות את הפעילות ההתקפית גם מבפנים וגם מבחוץ. ומעצם חלוקה מבנית זו, אני לא מבין למה אתה דורש מחיילים להקריב את חייהם עבור האזרחים המצויים בתוך המדינה? ובאותה נימה של ביקורתיות לגבי אותה הכללה גורפת אותה את מבקש להחיל על כל חייל, אני שואל האמנם כל חייל ?! - אני לא זוכר בשום שלב במהלך שירותי הצבאי בסדיר ובמילואים הלא קרביים בעליל, שמישהו אמר לי שאם לא תהיה ברירה אצטרך להקריב את חיי עבור אזרחים. לא מן הנמנע שפספסתי זכרונות ומסרים שנאמרו בטקסים או במנשרים של אלוף הפיקוד או הרמטכ"ל, אבל אני די בטוח שאף אחד לא ציפה מאיתנו - הטבחים/עובדי הרס"ר/הנהגים/הקשרים/מכונאי הרכב/אפסנאים - שיצאו להלחם במחיר סיכון חיים עבור חייהם של אזרחים, בעוד שכולם יודעים שאנחנו - כמו האזרחים - זקוקים לאותה וזאת למרות שכולנו היינו מצוידים ב-M16 מקוצרים ומדוגמים.

"כשעומדת בפני ראשי הצבא או הממשלה הכרעה האם לסכן חיי חיילים או חיי אזרחים, אני מצפה שזו לא תהיה שאלה בכלל"
-----------------
^ אני כן מצפה שזאת תהיה שאלה מהותית. מהיכן אותה הנחה שחיי חיילת בת 18 במרפאה שווים פחות מאדם מבוגר בן 90? ומי בכלל קבע שהיא אמורה להקריב את חייה עבורו?
חלוקה פוליטית 771949
בנפרד מהדיון העקרוני (המעניין, אבל אין לי מה להוסיף לו), אני מניח שנדרשת להשבע/להצהיר‏1 את נוסח שבועת האמונים, על פי חוק.

-----

1. מזכרוני המעומעם, לא הודיעו לנו לקראת טקס ההשבעה שאפשר לאשר את הנוסח ב"אני מצהיר", במקום נשבע, עד שאחד החיילים התעקש על כך מטעמים דתיים. זה היה לבט רציני בשבילי.
חלוקה פוליטית 771970
הטקס זכור לי. זה היה בבה״ד 3 - חווארה בואכה שכם, ברחבה הענקית עם עצי הברוש הגבוהים. צעקנו כולנו בחצי הגורן בקול ניחר משהו בסגנון : ׳אני נשבע/מצהיר/מתחייב׳, וקיבלנו תנ״ך צהל״י. אבל כאמור - הסצנה הדרמטית הזאת שבו החייל מתחייב ל-״ לציית לכֿל הפקודות וההוראות הניתנות על ידי המפקדים המוסמכים וּלהקדיש את כל כוחותיי ואף להקריב את חַיַּי לַהֲגנת המולדת וּלחירות ישראל״ כנראה פרחה מזכרוני ואולי בשל העובדה שהייחס לאני מתחייב/נשבע/מצהיר הוא שווה ערך ליחס הישראלי להצהרה של ׳איני הנהג׳ בוייז.
חלוקה פוליטית 771974
או לחילופין "ארזת לבד?"
חלוקה פוליטית 771956
אני לא כל כך מבין את השאלה.
אם אתה מתכוון ב"מי קבע" להסדר החברתי, הרי שזה הסדר חברתי שקיים לאורך כל ההיסטוריה האנושית, וכנראה גם בפרהיסטוריה. לכל קבוצה אנושית יש לוחמים שתפקידם להגן עליה מפני קבוצות אנושיות אחרות, וגם לתקוף אותן.
בהסדר החברתי הלוחמים זוכים לכבוד, למימון על ידי הקבוצה, וככל שהצליחו לשרוד- להסדרי פרישה מכובדים.
אם אתה מתכוון להסדר החוקי, הרי שלכל מדינה יש חוק המסדיר את השירות הצבאי.
פקודת הצבא ממאי 1948 קבעה את גיוס החובה כל עוד נמשך מצב החירום (שלא בוטל עד היום). בשנות השבעים החליף אותה חוק יסוד.
בשום חוק לא כתוב שחיי אזרח שווים יותר מחיי חייל. אבל בהגדרה חייל, כל חייל, שייך לכח הלוחם,שמטרתו להגן על אזרחים אפילו במחיר חייו. הנכון לדעתי הוא להסתכל על חיי החיילים באופן הקר ביותר כמשאב בשירות המדינה. אמנם משאב יקר ערך ביותר, אבל כזה שאסור להסס להשתמש בו כדי להגן על בטחון המדינה לאזרחיה‏1

הקמפיין המסיבי של "הילד של כולנו" הצליח לבלבל את היוצרות. החיילים אינם ילדים שהאזרחים צריכים להגן עליהם. להיפך- עליהם מוטלת האחריות לשמירה על בטחון האזרחים. מאז הקמפיין ההוא רווחת הנטיה השגויה לראות בחיילים טעוני הגנה. אבל אם אנחנו מחוייבים להגן על חיי החיילים מי יגן על חיי האזרחים?

______
1 אני לא נכנס כאן לאתוס הצה"לי של "לא משאירים אף אחד מאחור", וגם לא לאתוס של "צבא העם", שלהם משקל חשוב בשמירה על חיי חיילים. אני רק עונה לשאלה שלך "מי קבע?"
חלוקה פוליטית 771982
אקח את הדוגמא הכי צורמת. התצפיתניות. אלו הן בחורות בגילאי 18-19, שחייהן נגדעו באחת - במקרה הטוב - וזאת תחת ההגדרה לפיה "חייל, כל חייל, שייך לכח הלוחם, שמטרתו להגן על אזרחים אפילו במחיר חייו". אסייג את דברי שאם הגדרתך ממעטת חיילים שלא שייכים לכח הלוחם, אז אשאל - למה הן מוקמו מלכתחילה בגבול הכי מסוכן במזרח התיכון, שכן גם על התצפיתניות מישהו אמור לשמור וז"א שחיילים לוחמים אמורים לשמור על חיילים לא לוחמים.

ומכאן היא שאלתי לגבי תגובתך - תגובה 771497 : 'כשעומדת בפני ראשי הצבא או הממשלה הכרעה האם לסכן חיי חיילים או חיי אזרחים, אני מצפה שזו לא תהיה שאלה בכלל', למה? למה חיי חייל לא לוחם שחייב גם הוא שמישהו ישמור עליו, שווה פחות מחיי אזרח שיש לו גם כח לוחם משטרתי - פנימי. החייל הלא-לוחם, לא יכול להסתמך על המ"צ, הוא לא יכול להסתמך על הנשק שהוא מקבל - אם הוא מקבל, הוא יכול להסתמך רק על החייל הלוחם. אני מבין שהחיילת 'הצהירה' בטקס המרגש שהיא תקריב את חייה רק אם צה"ל יבקש זאת ממנה, אבל על מה היא תקריב את חייה? מה מועיל שהאפסנאי מקריב את חייו כשהוא עצמו לא פגע פיזית באויב ואפילו לא השווה חייל מול חייל ?
חלוקה פוליטית 771985
א. הטעות הטקטית של מיקום התצפיתניות לא משנה את הטיעון העקרוני.
ב. גם תומכי לחימה הם חיילים ומסייעים גם אם בעקיפין להרג האויבים. ככאלה, הם נמצאים (גם לפי אמנות בינלאומיות) בסיכון גבוה יותר מאזרחים שהאויב יטווח אותם ויפגע בהם.
תשאל חיילים בחזיתות רחוקות בהיסטוריה על ההבדל בין מקומות שהלוגיסטיקה והאפסנאים הגיעו אליהם וכאלה שלא.
האחרונים - אלה ששרדו בקושי - יספרו לך כמה אנשי הלוגיסטיקה ''מועילים''.
חלוקה פוליטית 771473
וחמור מזה - נתניהו עצמו הסכים במאי לנסיגה מציר פילדלפי1, אז כמה עוד אפשר להמשיך עם הטענה הזו שזה או פילדלפי/רפיח/שקר כלשהו או החטופים? אותה טענה בדיוק נשמעה גם בנובמבר וכשלה לחלוטין במבחן המציאות.

1 מאמר הליוצנטרי למשעי של בן ימיני - כבוד!
חלוקה פוליטית 771476
בן-דרור ימיני.
חלוקה פוליטית 771477
יפ.
חלוקה פוליטית 771478
ממה שאני קורא התאוריה ההליוצנטרית קיבלה הרבה תומכים בשבוע האחרון.
חלוקה פוליטית 771479
התאוריה ההליוצנטרית הפרטית. בייבי סטפס.
חלוקה פוליטית 771480
בתוכן אכן הפרטית, אבל בתגובות כבר רואים אימוץ של הכללית.

נראה שאתמול נפרץ איזה סכר, ודברים שהיו נאמרים בלחישה מהוססת נאמרים ונכתבים כעת בריש גלי.
כהרגלי, עוד תגובה חמוצה 771485
אם התאור הזה נכון, איך זה שאף אחד מיודעי הסוד, כולל אבירי "המדינה לפני הכל" אייזנקוט וגנץ, לא פצה פה וצפצף בזמן אמת? הם אשמים במותם של כל אלה שנהרגו מאז מאי לא פחות מנתניהו. הכרזה שנמחקה בזריזות שיא דווקא פגעה בול.

דגדגן: "בחודש מאי הגישה ישראל הצעה להסכם שיחזיר את החטופים ויוביל להפסקת אש, אך להפתעת הממשלה - חמאס הסכים לרוב התנאים שבו. תוך שבועות הוכן מסמך חדש, שרשמית יש בו "הבהרות" - אך בפועל הוא כולל שינויים שטרפדו כל סיכוי להסכם. בכיר ישראלי: "המסמך הזה טובל בדמם של ששת החטופים שנרצחו".
כהרגלי, עוד תגובה חמוצה 771490
הקישור הראשון שלך מוביל לעמוד הראשי של טמקא, זה מה שהתכוונת?
(אני מניח שאני יודע לאן רצית שהוא יוביל)
כהרגלי, עוד תגובה חמוצה 771491
אולי זה?
כהרגלי, עוד תגובה חמוצה 771505
כמעט
חלוקה פוליטית 771457
ד. מסכים, וזאת בעיה עבור שתי הקבוצות. יש בעצם שתי אג'נדה מחאה נגד הממשלה- אחת ספציפית בעניין החטופים ואחת כללית על כל ההתנהלות וסולם הערכים שהממשלה מייצגת. נראה שהפגנות מוצ''ש נושאות את שני הדגלים יחד ולדעתי זה מחליש אותן, כי מי שתומך רק באחת משתי האג'נדה כנראה ישאר בבית.
חלוקה פוליטית 771459
זה נכון, אבל התנהגותו של נתניהו מצמצמת את הפער בין שתי הקבוצות.
חלוקה פוליטית 771462
בעצם יש שתי הפגנות מפוצלות, קפלן מתחילה בשבע וחצי והפגנה למען החטופים בשער בגין בשמונה וחצי.
בהחלט יש מקום לאנשים שרוצים להגיע רק לאחת מהם, ורבים אכן עושים זאת.
חלוקה פוליטית 771470
בערים אחרות פחות. פריבילגים תל אביבים!
חלוקה פוליטית 771471
גם בכפר סבא.
חלוקה פוליטית 771463
ה. ברור כשמש שהמודל ההליוצנטרי נשען על התמיכה ברודן ובממשלתו. לרגע לא נטען אחרת. הם גם לא בלתי תלויים - שלטון יחיד של עשרים שנה ברוטו, נזקו הגדול ביותר הוא שטיפת המוח לאזרחים כאילו ככה זה צריך להיות.
חלוקה פוליטית 771469
אתה צודק במידת מה.
נכון שיש שטיפת מוח (הזרמת משאבים למערכות חינוך אנטי דמוקרטיות ואנטי ליברליות).
נכון גם שהמודל ההליוצנטרי אינו אומר במפורש שלא צריך להלחם גם בציבור תומכי ה-‏64. הבעיה היא שהמודל, אפילו בתוקף שמו, מתרכז בדמותו של הקויזלינג המתוסבך העומד בראש ולכן קרוב מאד לראות את חזות הכל בהחלפתו.
אני חוזר ומשנן שהחלפת BB ע"י קויזלינג מלא או למחצה אחר (בנט, סער, ברקת, ...) לא תחשב כהשגת הנדרש שלנו.
חלוקה פוליטית 771474
נראה שכל תסריט של חזרה לשפיות צריך להתחיל בהחלפת ראש הממשלה, בלי קשר למה שאני חושב על ה"ה גנץ, לפיד, ליברמן וכו'.
התשובה שלי בויכוחים בע"פ למי שהיו שואלים אותי "ומי יחליף אותו?" היתה "כל קופאית בסופר עדיפה".
ונראה שלמרות שלכל אחד מהמועמדים יש מספיק נקודות שליליות, הרי שיש בכל אחד מהם גם מספיק נקודות חיוביות כדי שהמאזן הכולל של כל אחד מהם יהיה עדיף על זה של הקופאית הרנדומלית.
יש כל כך הרבה יעדים חשובים- העפת הטרלול המשיחי מהשלטון, ביטול הנורמות העברייניות בשלטון, ייצוב התקציב הממשלתי, שוויון בנטל, הגדלת הפריון, השבת האמון הציבורי במוסדות המדינה. כל אחד מהיעדים האלה יותר חשוב לדעתי מאשר הניואנסים הבטחוניים שמבדילים בין הגנרלים השונים (כולל גלנט) ואי אפשר להשיג אף אחד מהם תחת הקואליציה הנוכחית. אדרבא- אי אפשר לעצור את הסחף השלילי בכל אחד מהתחומים שהזכרתי תחת הקואליציה הנוכחית. הסחף הזה מפרק ומפורר את המדינה. לממשלה הנוכחית אין מנדט- לא מוסרית אחרי הז' באוקטובר ולא בפועל לאור הסקרים.
התנאי להתקדמות הוא קודם כל בחירות חדשות וקואליציה חדשה. אם זו תהיה אותה קואליציה אפשר להודות בתבוסה של הציונות ולסגור את הבאסטה.

להגיד שהאויב הוא תומכי ה 64 משמעותו להודות בתבוסה- להודות שהם הרוב. הם לא. קונסטלציה יוצאת דופן נתנה רוב קואליציוני מוצק (39 מתוך ה 64) לדתיים אורתודוקסים, שמהווים רק 21% מהאוכלוסיה הבוגרת. כשהממשלה נשמעת לרבנים זו הכנה לקץ הציונות. האויב שלך הוא מי שיצר במו ידיו את הסיטואציה הזו- שנרמל את בן גביר וסטרוק, שמינה את סמוטריץ' לשר אוצר, שהחליש את מוסדות המדינה, שהאכיל את הציבור רעל ופייק.
אם תשאל אותי מי מאפיונר יותר גדול- נתניהו, ליברמן או דרעי, אני לא יודע להשיב. מהשלשה, לו היית מכריח אותי לבחור, אני מעדיף את ליברמן בשלטון ללא היסוס. לא בזכות הדבקות שלו בחוק, אלא כדי לשמור את המדינה בחיים. וזה לא הופך את תומכי דרעי לאויבים! להיפך- אנחנו חייבים לשתף איתם פעולה כדי לשרוד.
חלוקה פוליטית 771481
רק שים לב לסכנה הפוליטית. דרעי מתחיל לבחוש ולבדוק את האפשרות להקים ממשלת אחדות ולהוציא את הקיצוניים החוצה. הנטיה שלך לאופטימיות עלולה לפרש מהלך שכזה כהתפתחות חיובית ולכן אני רוצה שתשים לב מראש להתפתחויות.

אין מהלך שיחזק יותר את הימין הקיצוני בישראל מאשר מהלך שכזה וכל פוליטיקאי מהאופוזיציה (שוב גנץ?!) שישתף פעולה עם תועבה שכזו יעשה או מעשה חלם או מעשה מרושע (תלוי עד כמה הוא מודע למה שהוא עושה).

העתיד הקרוב והרחוק לא צפוי להיות שקט ורגוע מול האויב החמאסי, החיזבאללה ואיראן. הדבר האחרון שישראל זקוקה לו עכשיו זו ממשלת שיתוק לאומי עם אידיאולוגיות סותרות ב״הנהגת״ מר הפרד ומשול נתניהו. זו בדיוק הזירה בה הארדואן הישראלי מצטיין בה - ממשלה שלא עושה כלום, מזגזגת ומנצח תזמורת שעסוק כל הזמן בלדאוג שהיא לא תיפול (במקום לטפל בניהול המדינה). מי שיתן לליכוד את הפרס הזה הוא או אידיוט או רשע.

וזה הדבר הכי מסוכן בממשלת שיתוק שכזו: הממשלה השמנה והגרועה הזאת תאפשר לקיצוניים לצעוק מהאופוזיציה ולהתחיל לגרוף קולות / רווחים פוליטיים (כי מה לעשות, הממשלה באמת תהיה גרועה) ובכך לבסס עוד יותר את שלטון נתניהו ואת הצורך שלו לשתף פעולה עם הקיצוניים בעתיד (כי כוחם ישמר או יגדל).

את שלטון נתניהו/הליכוד צריך להפיל וללכת לבחירות. ״להוציא את הקיצוניים מהממשלה״ זו מלכודת. אני מקווה שאנשי האופוזציה לא יפלו בפח הזה (אבל הניסיון מלמד שתמיד יש לפחות איזה טאמבל אחד).
חלוקה פוליטית 771484
אכן.
ושביב אופטימיות (עם גרגר ספק) מכך שאתמול סוף סוף חצי מיליון אנשים יצאו בהתראה של חצי יום מהבית כדי לדרוש את זה.
חלוקה פוליטית 771486
גרגר ספק? הממשלה הזאת, שהתחילה את כהונתה עם עור של פיל, פיתחה מאז עמידות לא רגילה להפגנות, למחאות, לשביתות ולכל אמצעי קונבנציונלי אחר. זאת ממשלה מפקירה ומופקרת שפשוט לא אכפת לה מכלום.
חלוקה פוליטית 771523
אין איזו חוכמה מקובלת שביבי סחיט ולחיץ? מתי הוא למד להפסיק לפחד ממפגינים?
חלוקה פוליטית 771526
יש לו עכשיו את משטרת הסקוריטטה שעצרה ביומיים שמונים מפגינים סתם רק כדי לשחרר אותם בכמעט בזיון בית משפט היום.
חלוקה פוליטית 771528
אני בספק אם גם בליל גלנט, אז הוא נכנע למפגינים, הוא פחד ישירות מהם - אולי הוא פחד מהרחבת הסרבנות בצה"ל? עכשיו סרבנות כזו לא על הפרק בזמן הקרוב (מלחמה, אפשר להירגע).
חלוקה פוליטית 771529
השימוש במילה ״פחד״, לדעתי, קצת מפספס את איך שביבי פועל ומתנהל.
ביבי עשה קריירה מזיגזוג והליכה בין הטיפות. זה לא ״פחד״. זה תמרון. להגיד שזה ״פחד״ זה כמו להציג את הגולש בים כמפחד מגלים וזרמים (שזה קצת נכון, אבל מפספס).

דוגמה שאפילו כוללת ניבוי לעתיד - לא צריך להתיחס אל המופע האור קולי בו ביבי הצהיר בנחישות שאסור לצאת מפילדלפי כאל איזה ביבי חדש של אידיאולוגיה ועמידה על עקרונות. לאיש אין אידיאולוגיה ואין עקרונות. הנאום הזה הוא ביטוח, כנראה בגלל שהוא כבר הפנים שהכיוון הוא שהוא יאפשר לצה״ל לצאת מפילדלפי. הנאום הפסאודו-נחוש הזה הוא הכנה לתירוץ בו הוא יוכל להציג לבייס את זה שהוא לא רצה, שהוא נלחם ושצה״ל יצא משם בניגוד לרצונו וכי יש כוחות חזקים ממנו (ארה״ב, הדיפסטייט ו/או הדרג הביטחוני שכולו שמאלנים).

יש מצב שביבי, החמאס והאמריקנים הולכים לכיוון של עיסקת חטופים דרדלה שתימתח על פני אלף שלבים (והפרות ועוד סבבים חוזרים של חזרה למשא ומתן). שחרור מספר חטופים / אסירים, בסבבים ולאורך זמן, אבל תוך כדי אפשרות לחמאס להתאושש ועם רוב החטופים נשארים בשבי החמאס. כל זאת עם הפרות של הפסקת האש, הקפאת ההסכם, חזרה למשא ומתן וחוזר חלילה. מעין דרך למתוח את הסטאטוס קוו לעוד חודשים. ככה כולם (הממשל האמריקני, ביבי והחמאס) מקבלים את מה שהם רוצים.
חלוקה פוליטית 771534
וואו. נכון.
חלוקה פוליטית 771539
מה הכוונה ״יש מצב״? הדרדל׳ה הזו היא בדיוק העיסקה שנמצאת על השולחן והיא מה שההפגנות דוחפות לקבל מייד.
חלוקה פוליטית 771267
עמוס ידלין הזכיר אתמול ברדיו שכשהיתה על השולחן עסקה במאי - ציר פילדלפי אפילו לא היה בידינו!
אפילו אותי זה הפתיע, אז בדקתי וזה ממש נכון - לרפיח נכנסו בתחילת מאי והציר נכבש רק בסופו.
מה שלא נכון זו כותרת המשנה התמימה שטוענת ש"האחיזה בציר צפויה להישאר בידי צה"ל, כמנוף להמשך המו"מ לעסקה".
הניסוח המדויק הוא כמובן הפוך: "האחיזה בציר צפויה להישאר בידי צה"ל, כמנוף לטרפוד העסקה על ידי נתניהו".

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים