|
||||
|
||||
זה לא באמת מעגל, כי בדרך היה פעם את המלך שמטביע מטבעות, ויש היום את הבנק שנותן הלוואות מכסף שאין לו באמת. לא? |
|
||||
|
||||
תחשוב במונחים של "דברים שמייצרים", לא במונחים של כסף. הלוואות הן אחד הכלים הפיננסיים שמאפשרים ליזמים לפתוח או להרחיב את העסק שלהם גם אם אין להם הון עצמי, ובכך לתרום לתמ"ג. אבל גם בלי הלוואות לא מדובר במעגל כי תפוקה אינה משחק סכום 0. תחשוב על כפר מבודד שאין לו קשר עם העולם החיצון. אם אנשים יתחילו להתמקצע, הכפר יצר יותר. אם יגלו דרך יותר יעילה לחטוב עצים, הכפר ייצר יותר. אם יגלו שבאיזור מסוים זורם נחל תת קרקעי ואפשר לבנות משאבת מים יותר נוחה, הכפר ייצר יותר. בכל אחד מהמקרים, ההשפעה היא הוליסטית, ולא מוגבלת רק לתחום הייצור שהשתפר (כי אם מתפנים משאבים על ייצור X, זה מאפשר להשקיע אותם בייצור Y). או, בעצם, אפשר לומר שכן מדובר במעגל, אבל הוא יכול לגדול או להתכווץ. |
|
||||
|
||||
כשמדובר על כסף, אני יכול להבין למה זה יכול להראות כמו מעגל (בגרע שלא שואלים איך נוצר הכסף), אבל כשמדובר על ''דברים שמיוצרים'' אני לא מבין איך זה מעגל או אפילו דומה לכזה. הנגר צריך את חוטב העצים שיספק לו עצים, שצריך את הסנדלר שיספק לו סנדלים, שצריך את הצייד שיספק לו עור, שצריך את הנגר שיספק לו קשתות, אבל זה שיתוף פעולה, לא מעגל, כל אחד מהם עשה מעשה שנתן ערך למשהו שהיה בעל ערך פחות לפני זה. |
|
||||
|
||||
לא משנה אם קוראים לזה מעגל או לא מעגל. החוטב חוטב X עצים. תן לו מסור בנזין במקום מסור ידני והוא יחטוב 8X עצים וישאר לו עוד הרבה זמן פנוי לשתות בירה בפאב. מאיפה הוא יביא מסור בנזין? נגיד שהזמין באמזון. מאיפה יש לו כסף לשלם? הוא בא לגביר ואומר לו "תלווה לי". הגביר עושה את החשבון שאם החוטב יחטוב 8X עצים הוא יחזיר את ההלוואה בקלות מעודף העצים שימכור באיביי, אז הוא נותן לו הלוואה. כך עובדת הכלכלה ב 500 לערך השנים האחרונות, בניגוד לדרך בה היא עבדה באלפי השנים מאז המהפכה החקלאית. זו כלכלה שהערך המניע אותה הוא צמיחה. לפני כן החוטב חטב X עצים כמו אבא שלו לפניו, וסבא שלו לפניו. אולי הבן של הנפח ישפר קצת את המסור ואז הבן של החוטב יחטוב 1.1X עצים, או שעדיין יחטוב X עצים ויוכל גם להתנדב לעזור בפסטיבל הסתיו בזמן שהתפנה לו. |
|
||||
|
||||
אבל מה שאני מנסה להבין זה למה קוראים לזה מעגל... |
|
||||
|
||||
בכך אני לא יודע לעזור. אולי חשבו שזה יעזור להבנה של תלמידים. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |