אובר משעה את ניסוייה בכלי רכב אוטונומיים לאחר פגיעה קטלנית בהולכת רגל | 3835 | ||||||||
|
אובר משעה את ניסוייה בכלי רכב אוטונומיים לאחר פגיעה קטלנית בהולכת רגל | 3835 | ||||||||
|
פרסומים אחרונים במדור "חדשות"
|
הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות |
|
||||
|
||||
למיטב ידיעתי אתה טועה בעניין הנחיתות (מלבד יוצאים מן הכלל כמו נחיתה בתנאי ראות גרועים ביותר). "הסיכוי לפספוס" הוא לא משהו שעושה רושם רב מדי על לקוח טיפוסי שמשפחתו נהרגה בגלל טעות מחשב, וכך גם על המדיה שתעשה מזה צימעס. בדומה, הסיכוי לתאונת דרכים צריך להיות קטן *באופן ניכר ביותר* מהסיכוי של נהג בן אנוש לתאונה, לפני שהרגולטורים יאשרו מכונית אוטונומית לחלוטין. |
|
||||
|
||||
סקוט אהרונסון חושב כמוני בעניין זה: "Unfortunately, it’s become clear that, even after self-driving cars become safer than humans, regulatory and psychological barriers will slow their adoption or maybe even prevent it entirely. A huge part of the reason is that, even if self-driving cars can soon cause (say) 10x fewer fatalities per mile than human drivers do, when they do cause fatalities, it will be salient and scary and weird—the AI mistaking a pedestrian’s shirt pattern for a green light or whatever."
|
|
||||
|
||||
כמעט 100 מיליארד דולרים הושקעו עד כה בפיתוח מכונית אוטונומית, ואפשר לשער שעד לפיתוח מכונית עצמאית ממש (מה שנקרא שלב 5) הסכום יוכפל פי כמה וכמה (שאלה ראשונה: פי כמה, להערכתך? ומה הניחוש לך ללו"ז?1). הסכום הזה לא מאד מפתיע אותי כי הבנתי שמדובר על בעיה קשה באמת (ותודה ללקס פרידמן על הפודקסטים). בעיה שנראית להדיוט כמוני פשוטה מזאת בסדרי גודל היא ויסות דינמי2 של רשתות הרמזורים באזורים עירוניים. אני יודע שכמה חברות מתעניינות בנושא, וכבר ב 2014 טענו באונ. טורונטו שהבעיה פתורה מה שמשאיר אותי תמה למה היישום לא נראה בשטח. כך, לדוגמא, בעקבות google maps ובעיקר מאז רכישת waze יש לגוגל מאגר מידע עצום עבור שלב האימון של המערכת, ונראה שהם היו יכולים במאמץ יחסית קטן לייצר משהו בעל ערך גבוה לציבור, וערך מוסף עצום לגביהם כאשר המכוניות האוטומטיות שלהם תגענה לכבישים עם קצת ידע פנימי על ההתנהגות הצפויה של הרמזורים. ואם לא גוגל, ודאי שמחלקות ה-AI באוניברסיטאות וגופי מחקר יכולות לרכוש הרבה יוקרה - וחשוב יותר: ומענקים - אם יקלו במשהו על העומס הבלתי נסבל של התנועה העירונית. אמנם בניגוד לגוגל אין להם נתוני אמת, אבל נראה לי שזה תחום בו סימולציות יכולות להפיק את הנתונים באמינות גבוהה מאחר שיש הרבה פחות גורמים לא צפויים מאשר במכונית האוטונומית, כך שחלק גדול מתקציב הפיתוח - איסוף הנתונים לאימון, נחסך. שאלה שניה: אני צודק? אני מבין שההשקעה הציבורית הנדרשת כדי לחבר את כל הרמזורים לרשת אינה קטנה, אבל גם חיבור של חלק מהרמזורים יכול לעזור כך שהיישום יכול להיעשות בהדרגה, כשהמערכת היא זאת שממליצה על סדר חיבור הרמזורים (ברור שיש כאלה שמשפיעים יותר על נפח התנועה הכללי). מאחר וכל המחשבות האלה אינן באות לידי ביטוי במה שאני רואה סביבי - ויש לי הרבה זמן להסתכל סביב כשאני תקוע בפקק - השאלה השלישית שלי היא איפה אני טועה כלומר, איפה מסתתרים הקשיים. השאלה הרביעית שלי קשורה רק בעקיפין: מאיפה מגיעה החוצפה של נתיבי איילון להפיק את תשדירי הפרסומת שלהם לגבי העתיד, עם המסלולים המתחלפים, החניונים מחוץ לערים ונת"צ שאו-טו-טו יהפכו את חייה של נתי קלוגר לטובים יותר, בשעה שבעבר ובהווה הם לא מצליחים אפילו לתחזק את התמרורים המוארים שלהם? יש גם שאלה חמישית: איך זה שהפרסומאים עוד לא הבינו שחוכמות מאולצות כמו "אתה הבנת, יציאה.. איילון..." הופכות להיות מעיקות ממש בפעם השבע מאות שאתה נתקל בהן, כשכל מה שרצית הוא לראות את פתיחת החדשות, אבל דומני שהטרדתי אתכם מספיק לפעם אחת. למותר לציין שהשאלות אינן מופנות דווקא לעומר... ______________ 1- אולי אפשר להציע למערכת שאחד הסקרים הבאים יהיה ניחוש של התאריך, ובעוד X שנים יוכרז הזוכה. 2- אני לא רוצה להאריך, אבל "דינמי" יכול להיות דינמי ממש בין אם מדובר בגוגל, כי הם מקבלים בזמן אמת נתונים מוויז ובין אם מדובר במצלמות שיפוזרו בצמתים מסויימים, או "חצי דינמי" בהתאם לשעות היממה, רחובות חסומים, הפגנות וצרות דומות. מי יודע, אולי יתגלה אפילו שחסימה של איזה כביש יכולה להביא תועלת (ע"ע תגובה 428114)? |
|
||||
|
||||
בינתיים שמעתי ראיון אוהד (וארוך!) עם אחד המייסדים של viz.ai, חברה שמפתחת ניתוח מהיר של תוצאות סריקת CT של חולי שבץ בתקווה לאתר מהר את אלו מהם שיש סיכוי לנתח בצנתור. רק איפשהו לקראת סוף הראיון הם מתייחסים לאחוזי הדיוק. |
|
||||
|
||||
רופאה רדיולוגית באיכילוב סיפרה לי שהם נעזרים ב-AI (לא יודע של איזו חברה) באופן שגרתי. הוא מבצע עבורם טריאג' לצילומים ומדליק נורות אזהרה במידת הצורך. היא מאד מרוצה מהתוצאות. |
|
||||
|
||||
אנקדוטה משעשעת לגבי אבחון רפואי עם AI: מסתבר שליצור Ground truth בשביל אימון הרשתות זו משימה מסובכת מהמצופה - בגלל שלצורך זה מגייסים כמה וכמה רופאים שיתייגו את המקרים הרלוונטיים, אבל חוסר ההסכמה בין הרופאים גדול מאד. על אותה תמונה שלושה רופאים שונים נותנים שלושה סיווגים שונים. כשחושבים על זה לעומק - מה זה אומר היום ובלי קשר ל-AI - זה בעצם יותר מפחיד ממשעשע. |
|
||||
|
||||
וכתבה היום במוסף הארץ על אבחוני בינה מלאכותית. למקרא הכתבה אני מרגיש במפתיע כמו בעמדה של עומר - שהכותב חי לפחות שני עשורים אחורה מבחינת ההערכה שלו את יכולות האבחון המלאכותי. |
|
||||
|
||||
עם יותר סבלנות, ה-ground truth יכול להיות ניתוחים לאחר המוות (ובתקווה שהפתולוגים יותר מסכימים זה עם זה). אני מקווה שכבר התחילו לאסוף את הדאטה. |
|
||||
|
||||
נראה לי שזה נתון שמראה משהו, אבל בחלקו כבר לא רלבנטי לזיהוי המןקדם מלפני שנים רבות. כדאי מאד שיהיה משהו יותר מדויק בטווח יותר קצר. הינדוס-לאחור של סיבת המוות לעשרות שנים נראה לי סיגנל מאד מאד רועש שיכול להיות מוטה ומטעה. |
|
||||
|
||||
אוקיי, בשלב ראשון - ניתוחים לאחר המוות, שניתנים לרופא אנושי עם ממצאי הדימות X שנים קודם, ותמצית היסטוריה קלינית בין שתיהן. הרופא האנושי יאמר אם בדימות היתה כבר אינדיקציה לבעיה / היעדר בעיה, וייקח בחשבון את X. זה כנראה הרבה יותר עבודה גם מממצאי ניתוח לאחר המוות בלבד וגם מהערכת מומחים לבדיקה/דימות בלבד; אבל הרבה יותר מדויק, אני מניח, ואני מקווה שיותר קונצנזואלי. צריך מן הסתם להתגבר על ההטייה שיש לרופא מזה שהוא יודע את התוצאה הסופית. אולי צריך קודם לבקש ממנו הערכה לדימות כשלעצמו, ואז לחשוף מה קרה אחר כך ולשאול אם לאור זה הוא משנה את מה שהוא חושב על מה שהדימות מראה. אני מניח שיש לשיטה איזשהו מקום בטרייד אוף, אם כי פרטים יגידו אם יתרון הדיוק שלה מספיק אפקטיבי כדי לשלם על העבודה היתרה. בכל אופן, זה יועיל לשלב ביניים, כשבטווח הרחוק יהיה לנו כל כך הרבה מידע "סופני" שהוא כבר יתגבר על הרעש. |
|
||||
|
||||
אם למישהו יש סרטן שנתיים אחרי הדימות, זה לא סיגנל עדיף על זה שהוא מת או לא אחרי 22 שנה (משפעת\אלצהיימר\מערכת חיסון חלשה)? |
|
||||
|
||||
סיגנל עדיף לאיזו שאלה? זה סיגנל עדיף לשאלה אם צפוי סרטן בהינתן הדימות. זה לא בהכרח סיגנל עדיף לשאלה מה תוחלת החיים שלו עם או בלי טיפול כזה או אחר. |
|
||||
|
||||
תוחלת החיים שלו תלויה בעוד מאה גורמים אחרים, שמתרבים ככל שהמוות מתרחק מתאריך הדגימה. הסרטן שיתפרץ שלושה חודשים אחרי הדגימה הרבה יותר מובהק, וגם יותר קריטי לגילוי וטיפול. |
|
||||
|
||||
זה שהסרטן יותר קריטי זו כבר הנחה חיצונית שלך (של רופאים), שאולי מבוססת היטב על המדע והדאטה אבל אולי לא - אלו מסוג השאלות שאנחנו רוצים שהביג דאטה ורשתות הנוירונים יענו לנו עליהן באופן אובייקטיבי. והם הרי יוכלו לעשות זאת בהינתן מספיק דאטה ומספיק סבלנות. זה שהמובהקות כאן מידללת זו הסיבה שצריך יותר דאטה (הרבה הרבה יותר דאטה, ברור, לרגע לא חשבתי שרק קצת יותר). |
|
||||
|
||||
גוגל הרימו את הכפפה: "יש גם חידוש של גוגל שפותח בישראל: מערכת בקרת רמזורים מבוססת בינה מלאכותית, שמנתבת את התנועה כך שמרבית המכוניות ימתינו פחות ככל האפשר באור אדום. המערכת פותחה על ידי צוות בגוגל ישראל, ונמסר כי היא מבוססת על עקרונות ניהול התנועה ברשתות מחשבים, שגוגל מתמחה בהם. במקום לתזמן ידנית את זמני הרמזורים ואז לנסות ולהתאים ביניהם, צוות הפיתוח השתמש במודל בינה מלאכותית שאומן על בסיס נתונים ממרבית הצמתים בערים שונות בעולם, והנתונים האלה אפשרו אופטימיזציה של הצמתים הלא יעילים." |
|
||||
|
||||
בפוסט בבלוג "המדריך לעתיד" סוקר ד"ר רועי צזנה את כשלונה המתמשך של המכונית האוטונומית. בקצרה, זה מה שידוע זה מכבר - יכולת הכללה בלתי מספקת אל מול זנב ארוך, תדיר וקטלני. זאת למרות אימון על מידע ויזואלי (בלבד?) שנלקח מיותר מ-70 מיליון שעות כביש. מאחר ולאדם נדרש אך שבריר מכמות חשיפה זו, ייתכן שהמזור טמון בהבנה מקדימה ומעמיקה של העומד בבסיס המראות, למשל פסיכולוגיה אנושית ופיסיקה בסיסיות, כדוגמת אלו שצצו ב-GPT3, עם העלייה בכמות הפרמטרים והשימוש במאגרים כלליים נרחבים ואיכותיים המספקים הבנה מורכבת של המציאות. |
|
||||
|
||||
אני קצת מאוכזב - בתור מי שעתידנותו אומנותו, הייתי מצפה שיכתוב את התחזית הזו כבר לפני 8 שנים. |
|
||||
|
||||
גניזת חלום המכונית האוטונומית הקפיצה את מניית מובילאיי - כלכליסט. האם זוהי גם יריית הפתיחה לכינונו של שוק סחר בחלומות? כמה מקבלים על שבע פרות רזות? |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |