האם תוספת הכנסה משפרת כושר השתכרות? 4232
תוצאות ניסוי נרחב שבדק זאת בארה''ב כופרות בכך
פיט ג'ודו מדווח על תוצאות ניסוי בהכנסה בסיסית לכול (הב"ל) שהסתיים בשנה שעברה ותוצאותיו התפרסמו ביולי השנה. ג'ודו מדגיש את הקשר הרופף שבין האופן בו תוארו תוצאות הניסוי ברשת ובאמצעי התיקשורת לבין ממצאיו בפועל.

לצורך הניסוי נבחרו 3000 משקי בית מאזור דאלאס שבטקסס ומאזור שיקאגו שבאילינוי, כאשר 1000 מהם קיבלו במשך שלוש שנים מענק חודשי של 1000$ בעוד שהמשתתפים הנותרים הסתפקו ב-‏50$ בלבד. התקווה שהניעה ניסוי זה היתה ש-‏36,000$ ישמשו לשיפור כושר ההשתכרות באמצעות התמקצעות, רכישת השכלה נוספת, שיפור הגישה למקורות תעסוקה (מגורים, רכב) או שתוספת ההכנסה תפנה זמן לצורך יצירת קשרים מקצועיים חדשים.

לאחר שהסתיים הניסוי התברר, בממוצע ובאופן מובהק סטטיסטית, שמי שקיבלו את מלוא הסכום סיימו את הניסוי עם הכנסה שנתית נמוכה ב-‏1,500$ משל האחרים. בנוסף, ירד שוויים הכולל (net worth) של משקי בית אלו במהלך התקופה ב-‏1000$. ניתוח תוצאות הניסוי גם לא מצא שיפור בבריאותם הנפשית וגם לא ביכולתם להימנע מחריגות אשראי ועיקולים ואפילו לא בכושר ההתאוששות הכלכלית אחרי משבר בריאותי. את כמות הזמן המושקעת בעבודה לעומת זאת צימצמו המוטבים בכ-‏80 דקות לשבוע לטובת פעילויות פנאי, שכפי שהתברר בסוף התקופה, לא העלו את רמת האושר שלהם.
החוקרים מסכמים:
"our confidence intervals can rule out even small improvements. We observe no significant effects on investments in human capital"

למרות תוצאות אלו, זכו תוצאות המחקר לכותרות כדוגמת: "מזומן מספק גמישות" ו-"כסף אכן יכול לקנות אושר", תוך ציון ממצאים משניים לפיהם למי שקיבלו הב"ל היה סיכוי גבוה ב-‏10% להגיע לחדר מיון או לרופא שיניים וסיכוי גבוה ב-‏4.4% לעבור לשכונה אחרת. באתר הגוף שיזם את הניסוי -openResearch, מיסודו של סם אלטמן, מנכ"ל openAI תוארו תוצאות הניסוי במילים: "מזומן יוצר אפשרויות".

ג'ודו, שתומך בהב"ל, מסכם את התוצאות במילים: הב"ל הופכת אמריקאים לעניים יותר, אבל מסייג את תוצאותיו בכך שחלקו של הניסוי בן שלוש השנים נערך בתקופת הקורונה וכן שבליבריה הניב ניסוי מסוג זה תוצאות מעודדות יותר. הוא תוהה אם העברת סכום גדול בתחילתה של כל שנה במקום סכום קטן מדי חודש בחודשו לא היתה מאפשרת לאנשים לרכוש רכב, לכסות הלוואות או לעשות שינוי אחר בעל השפעות מיטיבות ארוכות טווח.
קישורים
הסרטון של פיט ג'ודו
המאמר
הכנסה לפי אחוזונים בארה"ב
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חברה וכלכלה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

שם נייטרלי 772178
„הכנסה בסיסית לכל״ זה השם המקובל? אולי עדיף במקומו „קיום הגיוני לכל תושב״?
שם נייטרלי 772179
הכנסה_בסיסית_לכול [ויקיפדיה], ובאנגלית Universal_basic_income [Wikipedia].
עוד ארבע נקודות.
1. התוצאות מאכזבות וכמעט מייאשות עד כדי דטרמיניזם סוציואקונומי אם מוסיפים על זה את הממצאים (החלקיים) מפינלנד‏1.
2. אם הבנתי נכון, חלק מן המוטיבציה לניסוי של אלטמן היא המצב של עולם ללא עבודה בעטייה של הבינה המלאכותית. רק שאז האתגר לא יהיה שיפור יכולת ההשתכרות אלא מציאת ערך בחיים נטולי שאיפות מקצועיות, ובחלק מן התחביבים גם נטולי פוטנציאל הצטיינות מעבר למה שהבינה המלאכותית כבר מסוגלת לעשות בעצמה (הלחנה, כתיבה, נגינה, כדרות). בנוסף, המדגם שבניסוי אינו מייצג את כלל האוכלוסיה הרלוונטית למצב הצפוי.
3. את הניסוי הליברי אני לא מכיר, אבל לא ברור עד כמה מה שקרה בכפר אחד רלוונטי לכלל ליבריה ובוודאי לשאר אוכלוסיית העולם שאינה מתגוררת בקהילות כפריות קטנות.
4. נזכרתי גם בזה, וגם בחבר לעבודה שענה לשאלה שלי במילים: "כן, אבל לא הצלחתי לצאת מהעוני". האוכל כמעט נתקע לי בגרון מרוב צחוק, שכן החבר ואשתו הרוויחו אז כ-‏70,000 שקלים לחודש (ברוטו). הוא הסביר לי שב"עוני" הוא התכוון לעצם העובדה שהם תלויים בעבודה כדי לפרנס את ילדיהם.

1 "באמצע 2018, כשנה וחצי בתוך הניסוי החליטה ממשלת פינלנד, להפסיק את הניסוי, לאחר שהנתונים הראו כי הקצבה הבלתי תלויה לא מגדילה את שיעור התעסוקה" - דבר
שם נייטרלי 772186
בישראל יש לנו ניסוי עם מיליון איש במשך עשרות שנים שמראה היטב שככל שהם מקבלים יותר קצבאות ותמיכה ''בסיסית'', הם עובדים פחות, אז אני בעיקר מופתע שהחוקרים מופתעים מהתוצאות.
שם נייטרלי 772195
הקצבאות בישראל לא מותנות בתקרת הכנסה?
שם נייטרלי 772197
זה בסדר, מאחר ואותם אברכים שדיברתי עליהם לא עובדים כמעט, הם לא מגיעים לתקרות הכנסה כלשהן.
ולדעתי הקצבאות שלהם לא כולן תלויות הכנסה בכלל.
שם נייטרלי 772218
חלקן כן באות עם הגבלות משמעותיות (השארות בישיבה). בכל מקרה זה חמוד, לא חשבתי על קצבאות אברכים בכלל בהקשר של הב''ל, וזה מעניין להשוות את תחושות הבטן הסותרות שלי על השניים.

באמת חבל לי שהב''ל לא מתגלה כמועילה בינתיים. מילא במדדי שיפור הכנסה והכשרה מקצועית, מראש ציפיתי מהב''ל בעיקר לשחרר אותנו (או את מיעוט האנשים) מעולם מבוסס עבודה ולא להשתלב בתוכו, אבל לא נראה שהיא מביאה לאושר באופן כללי.
שם נייטרלי 772185
הבל הבלים הכל הב''ל.
שם נייטרלי 772188
השם הוא בעיקר עניין של יח"צ. השמות Social Security ו Welfare כבר תפוסים.
שם נייטרלי 772194
לפי מה שידעתי וגם לפי Universal_basic_income [Wikipedia] השם ״רווחה״ הוא כללי והשם ״הכנסה בסיסית אוניברסלית״ מציין ספציפית העדר מבחן הכנסה או מבחן זכאות אחר (נכות וכו׳). ביטוח סוציאלי זה גם מימוש ספציפי של תכנית רווחה ובדרך כלל עם שלל מבחני זכאות, כולל כמה הזכאי.ת תרמ.ה בשנות עבודתו.ה.
772214
ממש מעניין..
עולות כל מיני שאלות בהקשר הזה:
מניח שהמשתתפים במחקר ידעו כמה זמן יימשך.
מעניין איזה משתנים מתערבים איפסו. רמת הכנסה, גיל, וכדומה..
בטוח net worth.
בהנחה שהמשתתפים יכלו להשקיע בלימודים למשל, יכול מאוד להיות שבטווח הקצר השקיעו מעבר להכנסה הנוספת ושהגידול ב net worth יגיע בשלב מאוחר יותר. יכול להיות שפשוט 3 שנים זה לא מספיק למחקר כזה.
ראיתי שהזכירו פה חרדים.. כסוג של ניסוי כזה אבל ממש אין קשר, ונראה לי שכבר אי אפשר להתייחס למגזר הזה כלא משתתף בשוק העבודה, זה מאוד רחוק מהמציאות.
התערבות 772215
לא מדובר כאן על תצפיות. מדובר כאן על התערבות. לכן מראש יצרו קבוצת ביקורת טובה ואין יותר מדי צורך לבדוק גורמים מתערבים.

לפי החוקרים (עמ’ 21–22 במאמר) אין כמעט עודף השקעה בלימודים בקבוצת ההתערבות לעומת קבוצת הביקורת.
התערבות 772216
לא משנה. לא יכולה להיות קבוצת ביקורת טובה בלי לנטרל משתנים מתערבים.. לדוגמא בגיל 30-40 נגיד שסטטיסטית יש עלייה ממוצעת גדולה יותר מגילאים אחרים בnet worth. אם בקבוצת הביקורת יהיו יותר בגיל הזה זה יהווה הטיה של הממצאים.

מעניינת ההתייחסות ללימודים בקבוצת ההתערבות, בכל מקרה זאת דוגמא, זה לא שונה מהרבה השקעות אחרות. מעניין אם בדקו גם את זה.
התערבות 772220
המשתתפים נלקחו מאותה אוכלוסיה ועברו רנדומיזציה, מי לטיפול ומי לביקורת.
התערבות 772236
אוקיי. רק אומר שיש לזה השפעה על התוקף..
התערבות 772227
מעניין אם בדקו. בדקת (במאמר)?
התערבות 772235
אתה יודע שלא
לא הפתעה גדולה 772224
נו מה, אם נותנים לבני אדם הזדמנות להתעצל הם יקחו אותה בשתי ידיים.
אולי יהיה שוני בין תרבויות - יפנים יחסכו יותר, אולי קוריאנים ישקיעו בהכשרה מקצועית כמצופה. אבל הטבע האנושי הבסיסי הוא להתעצל ככל הניתן.
מיעוט בכל אוכלוסיה עושה ההיפך.
והנה שוב הגענו ל The marching morons.
לא הפתעה גדולה 772226
אני מסכים איתך שזו הפתעה מאד קטנה.
אגב, היה עוד ניסוי בסקלות קטנות וגם גדולות כמדומני בלתת לאנשים את צרכיהם שלא לפי עבודתם, כמדומני.
קראו לזה קומוניזם.
התוצאות שלו היו דומות. ועם עוד כמה תופעות לוואי.
לא הפתעה גדולה 772231
וגרועות מזה התוצאות של הניסוי שנקרא "כנסת ישראל".

לא קראתי את המאמר (גם אני לא ממש משקיע בלימודים בזמני הפנוי) ולכן אני שואל את מי שכן קרא: האם בדקו ומצאו מתאם בין גיל הנבדק לנטייתו להשקיע חלק מהזמן שהתפנה בלימודים? ההיגיון שלי מנבא שצעירים ייטו יותר לכיוון הזה, וצעירים ללא ילדים עוד יותר, כי התשואה גדולה יותר ככל שאתה בתחילת הדרך.

ובאותו עניין: מישהו מכיר מחקר שבדק אם נכונות הורים לסכן את חייהם כדי להציל את ילדיהם במקרי חירום (טביעה, שריפה, ז' באוקטובר וכד') היא תלויית גיל (של ההורה ושל הילד) ומספר הילדים של אותו הורה? שיקולים אבולוציניים מראים, אולי, את כיוון המתאם המנובא.

אם וכאשר o1 תהיה זמינה לציבור העני ותעבור את מהמורת התרנגולות המטילות, אשאל אותה מה יש לה להגיד בנדון‏1.
לא הפתעה גדולה 772251
בבריטניה המדינה נותנת לאזרחים הלוואה ללימודים, הלוואה שמוחזרת בעזרת הורדה מהמשכורת. זה יוצר למעשה מצב שבו פנסיונרים (או אנשים לפני פנסיה) מקבלים לימודים חינם. בעקבות זה יש בבריטניה הרבה סטודנטים מבוגרים. נראה לי שזה מלמד שאנשים לא לומדים רק בגלל התשואה אלא גם בגלל סקרנות.
לא הפתעה גדולה 772270
זה די מיותר, שכן ההשכלה האקדמית די זולה, ומה שבאמת משלמים עליו הוא הדיפלומה. הרי כל אחד יכול להכנס לשיעורים ''שומע חופשי'', לשמוע מרצים ולהרחיב דעותיו. מאידך, אם אתה רוצה שתהיה תעודה שאומרת שעשית זאת, אתה צריך לפתוח את הארנק.
לא הפתעה גדולה 772238
בטבע שלנו העצלנות היא נטייה למצב שיווי המשקל שהשעמום מוציא ממנו.
כבר המון זמן אנחנו לא עושים דברים לפי הטבע שלנו והביטוי של העצלנות במחקרים היא לא הטבע האנושי אלא תגובה לריסון המוגזם שלה על ידי גורמים סביבתיים. בעצם זה אומר שאם ניתן מספיק מקום לעצלנות הטבעית שלנו להתקיים, נרסן אותה בעצמנו לבד.
לא הפתעה גדולה 772240
לא זוכר איפה קראתי (בטח פה באייל) על אנתרופולוג שחי באחד משבטי הציידים לקטים האחרונים שנותרו בעולם.
הוא מספר שהגברים מסתלבטים כל היום, משחקים, מספרים סיפורים מסביב למדורה וכאלה, והנשים עוסקות בהכנת אוכל, טיפול בילדים ושאר עבודות היום יום.
בשלב מסויים האוכל נגמר והנשים מתחילות לצעוק על הגברים להזיז את התחת שלהם. רק אז הם מתארגנים ויוצאים לציד.
לא הפתעה גדולה 772253
גמרת אותי עכשיו.. 😂
לא הפתעה גדולה 772241
ובעולם המודרני - אתה מכיר את זה שאנשים יחפשו בחניון במשך דקות רבות חניה קרובה יותר ב 50 מטר במקום ללכת דקה ברגל?
לא הפתעה גדולה 772252
מזתומרת? אני חי את זה. שנים כח העל שלי היה למצוא חניה קרובה בתל אביב כנגד כל הסיכויים. ואני הבנאדם האחרון שמצא חניה בתל אביב בשנת 2001..
העצלנות שלי שולטתתת 😉
לא הפתעה גדולה 772261
מה? זה היית אתה? אשכרה מצאת חניה?חשבתי שזאת רק אגדה אורבנית…
לא הפתעה גדולה 772249
רגע, אתה אומר שאם יתנו לבני אדם אפשרות להרוויח 1,000 זוזים בחודש עם מינימום עבודה או להרוויח 15,000 זוזים בחודש עם הרבה עבודה רובם יבחרו באפשרות הראשונה? אני לא חושב שזאת המציאות המוכרת לי.
לא הפתעה גדולה 772255
לא, אני לא אומר את זה, ולכל אחד יש פונקציית תועלת משלו.
בסופו של דבר השכר החציוני משקף את העצלנות החציונית. אילו היינו עצלנים יותר השכר היה עולה.
אחת מעקומות התמורה המפורסמות בכלכלה היא זו שבין עבודה לפנאי.
אני משער שאלמלא היו מניעים אותנו לצרוך בשטיפת מח בלתי פוסקת היינו עובדים פחות כי לא היינו צריכים לממן את אותה צריכה עודפת. אבל מסיבות שונות אנשים מעוניינים בצבירת רכוש וחוויות בתשלום, וזה גובר על העצלות שלהם.
לא הפתעה גדולה 772259
בישראל כרגע הגורם המכריע בהוצאות הוא איפה אתה גר וכמה ילדים אתה מאכיל ושולח ל(איזה) מערכת חינוך.
אני לא בטוח שהגורמים האלה הם הגורמים העיקריים בשטיפת המח הקפיטליסטית, אפילו אם נניח שיש כזו.

לגבי התגובה מעליך - פשוט היחס של אחד ל-‏15 גבוה מדי. כשמסתכלים על הנטו, רואים שיחס של 2-3 בין שכר המינימום לשכר הממוצע מספיק כדי שמי שמקבל תקצוב קרוב למינימום, הרבה פעמים לא יצא לעבוד.
(הנחת היסוד היא שבממוצע גם מי שמאד רוצה לעבוד ומוכן להשקיע, לא יקבל שכר הרבה יותר גבוה מהממוצע).

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים