עיצורים חדשים, מועמדים חדשים | 1369 | |||||||||
|
עיצורים חדשים, מועמדים חדשים | 1369 | |||||||||
|
פרסומים אחרונים במדור "שאל ת'אייל"
|
הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות |
|
||||
|
||||
החלטת פרסום קצת תמוהה של מערכת האייל. אולי אפשר, בדוחק, להכניס את השאלות תחת "תרבות ואקטואליה" אבל זה לא יותר ממידע בסיסי שאפשר לקבל במחלקה לערבית בכל אוניברסיטה (אני בטוח שישמחו לענות גם לאי-מייל), או במטות המועמדים לראשות העיריות. וגם אם יתעורר דיון (למשל) על מועמדים ספציפיים לעיריית חיפה - מה לכלל קוראי האייל ולשאלות האלה? כן, דובי, אני יודע שאם משהו לא מוצא חן בעיניי אני יכול לפתוח אתר משלי וגו'. |
|
||||
|
||||
מה לכלל קוראי האייל ולדיונים על שירה? על תורת הקוונטים? |
|
||||
|
||||
אלו דברים כלל אנושיים ורובינו יכולים להשתתף בהם או (במקרה שלי, כי אני לא מבין בנושאים אלה) ללמוד מהם דברים חדשים. מידע על המועמדים בבחירות המוניציפאליות בחיפה (סתם דוגמא) לא נוגעות לקוראים שלא מתגוררים בעיר. שונה הדבר אם היה מתפרסם איזה מאמר שמציג איזו השלכה מעניינת של הבחירות על אופי החיים במדינה או מנתח את הדינמיקה שלהם. או אם כליל היה מעמיק לחקור על השינויים בשפה הערבית ומפרסם את הגיגיו. במקרים כאלה המאמר מציג עובדות מסוימות, בד"כ עם תזה של הכותב ביחס למשמעות שלהן. זה כבר יכול להיות מעניין בפני עצמו ולשמש בסיס לדיון. מה בעצם הרעיון להציג שאלות שאפשר למצוא להן תשובות באי-מייל או במטות המועמדים? |
|
||||
|
||||
במטות המועמדים אני חושב שלא נמצא את ה''לכלוך'' האמיתי על המועמדים, רק את הדברים החיוביים. דברים כמו למשל ''אבי כהן, המועמד לראשות מעלה היושבים, סגר מרפסת עבור גרביל המחמד שלו בלי אישור מתאים מהעירייה, ואחר כך סידר דרך חבר שלו בעירייה, מויישה זוכמיר, דאג לשנות את הפרוטוקולים של הות''ת כדי שכאילו זה יהיה חוקי'', ''המועמד ד''ר פלד גרם לסגירת מעון לחוסים אוטיסטים בשכונתו'', דברים כאלו. |
|
||||
|
||||
אם זאת המטרה של הפרסום - להפוך את האייל לאתר רכילות פוליטית ולקחת סיכונים של תביעות משפטיות - נדמה לי שהיה נכון יותר אם המערכת הייתה מספקת מידע בסיסי על כל המועמדים לטובת כלל הקוראים. וגם אם יתפרסמו תגובות בסגנון הזה - אתה ער לכך שלקוראים רבים זה ימשיך להיות לא רלוונטי לחלוטין, נכון? אפילו עיתונים ארציים מחלקים לכל אזור מקומון נפרד. |
|
||||
|
||||
בפרסית יש פ' דגושה וג' רכה והאותיות שציינת משמשות שם לסימון עיצורים אלה |
|
||||
|
||||
לא שיש לי מושג ירוק בפוליטיקה המקומית בעיר האדומה, אבל לפחות משלטי החוצות נראה שזו מלחמת תארים - האלוף במיל' מול העו''ד מול הפרופסורית מול איש שינוי-ירוקים-שכונות (מה שלא מפריע לו ללכלך את חיפה עם שלטי חוצות כמו כולם. ירוקים, עלק). יש גם חמישי, אבל הוא לא מתבטא. אני הייתי הולך על הבחורה - נכתב כאן לא מזמן שאקדמאים נוטים להיות מנומסים יותר כשהם תוקעים לך סכין בגב. סיבה מספיק טובה לטעמי. |
|
||||
|
||||
בירושלים יש אפילו שתי בחורות (מתוך שישה מועמדים). אני לא יודעת מה ההשכלה האקדמית שיש או אין להן. |
|
||||
|
||||
באמת? מי? |
|
||||
|
||||
במקום זה הופיעה תגובה העוסקת (בין היתר) בהתנהלותה של רוני אלוני, מועמדת (דאז) לרשות העיר ירושלים. התגובה הוסרה בעקבות פנייה של רוני אלוני למערכת, בה טענה כי מדובר ב-''דיבה, עובדות חסרות כל בסיס במציאות - הכפשות והוצאת שם רע''. |
|
||||
|
||||
תמיד עניין אותי, מה היה כל כך גרוע באולמרט? (שאלה עניינית, לא צינית; לאנשים מעיר אחת קשה לשפוט את תפקודו של ראש עיר אחרת) |
|
||||
|
||||
אולמרט נתפס כראש עיר קצת מנותק מענייני העיר, שבילה את רוב שנותיו בנסיעות מסביב לעולם ובאירוח "אנשי חברה" שאף אחד לא יודע מה תועלתם בדיוק, אך לא החמיצו אף תמונה שלהם איתו ב"מדורים פירסומיים" של המקומונים. דוגמה שאני מכיר לכמה זה היה ראש עיר מנותק: בזמנו דרשו החרדים לסגור את רח' אתיופיה המוביל למאה שערים בשבת. אולמרט החליט להפוך את הרחוב הזה לדו צדדי, כדי שהנהגים הנכנסים בו יפנו חזרה לפני שהם נכנסים למאה שערים. כל מי שמכיר את העיר טוב, בייחוד את מרכזה, יודע שרח' אתיופיה (שהוא אתר תיירות בולט בכל מסלול טיולים בעיר הזאת בגלל יופיו המיוחד, הכנסייה האתיופית שבו וגם משום שבן יהודה היה גר שם. הוא גם קרוב למרכז העיר והתנועה בכיוון לשכונות החרדיות עוברת בו למרות שהוא צר) הוא רחוב שבקושי ניתן לנסוע בו בכיוון אחד. ראש עיר שמכיר את העיר שלו, לא היה טועה טעות כזאת. אבל נניח לזוטות האלה. אולמרט דווקא טיפח את מרכז העיר, התחיל בפרוייקט ה"רכבת הקלה" ולמרות שנתן את מיטב התקציב בעיריה לחרדים, ובכך סייע מאד להגירה בכיוון אחד של המוני חילונים מן העיר, מקומות רבים דווקא נפתחו בתקופתו בשבת וגם "מצעד הגאווה" צעד בעיר לראשונה בהיסטוריה בתקופתו, ובכל זאת בעיני רבים הוא מייצג ניכור מן התושבים, אופי מתנשא ובזבזנות רבה. כן, כספים רבים הלכו על חרדים, נסיעות לחו"ל ומשכורות שמנות מאד בעירייה, שהביאו את העירייה לגירעון כספי עד כדי כמעט פשיטת רגל, וכל זאת בלי שתושבים בשכונות של העיר הרגישו שיש להם כתובת בכיכר ספרא (היכן שיושב ראש העיר אצלינו) כשהם באמת צריכים. מנסיוני האישי אני יכול לספר איך העיר הפכה גן עדן לעברייני בנייה, אם הם באו מהצד הנכון. (וזה לא כולל פלשתינים, למשל). הדוגמה שהובאה קודם על הריב עם קרן ירושלים, מראה משהו מהאופי של האיש, שהצליח לריב עם רבים (בעיקר "שמאלנים" למרות שאומרים גם אשתו שמאלנית) וטובים, איתם היה יכול במקום זה לדאוג ביחד לטובת העיר, שכאמור לא ממש הרגשנו שהוא באמת חי בה. טדי קולק שקדם לו במשך 28 שנה מעורר הרבה געגועים, לא משום שהוא היה מושלם אבל היתה הרגשה תמיד שזה בן אדם שלוקח באופן אישי מאד את העיר ומעורב בכל דבר, בניגוד לאולמרט שעושה טובה ומראה את עצמו, בייחוד איפה שהמצלמות נמצאות. בתקופת אולמרט ההרגשה, אם כי אי אפשר להגיד שזה רק באשמתו, בעיר, הפכה לבלתי נסבלת. צריך להיות הרבה זמן בתוך העיר, וגם לזכור את מה שהיא היתה פעם, כדי להבין. בסופו של דבר עזב אולמרט את ראשות העיר לטובת הקידום הפוליטי שעשה לא מעט על גבם של תושביה, וזה לא ממש הפתיע מישהו. נראה מתאים מאד לאיש, וכולנו מקוים כעת לראש עיר שלא יראה בניהולה של עיר הבירה, העיר הגדולה והענייה בישראל, עוד מקפצה פוליטית ויהיה אכפת לו באמת איך האנשים חיים כאן. חוץ מאורי לופוליאנסקי וניר ברקת שהוזכרו, ישנו גם איש הליכוד יגאל עמדי שהיה סגנו וגבר בפריימריז במפתיע על רוני בראון. הוא נראה אדם סימפטי אבל מזוהה יותר מדי עם מפלגה, ואני מקווה שגם בעיר הליכודניקית כל כך הזאת, למספיק אנשים זה נמאס. יש גם את רוני אלוני שהוזכרה, ועוד אחד יוסי טלגן שהיה מנכ"ל פסטיבל ישראל. יהורם גאון, לכל מי שהתעניין, כנראה לא מציג מועמדות ועוד מפלגה אחת שאין לה מועמד נקראת מפלגת העבודה. מישהו שמע? מכיר? |
|
||||
|
||||
ראיתי גם את "רשימת הימין המאוחדת" או משהו כזה - "ירושלים לידינו". בכרזות שלהם הם מבטיחים להעביר את הר הבית לידיים יהודיות ושאר רעיונות נפלאים דומים. וגם עוד כל מיני שמות אחרות שמתנוססים ברחבי העיר. (דובי, שחושב שרוני אלוני זה שם נורא משעשע לראש עיר (ובכלל), ושגם חושב שהמודעות של שינוי על האוטובוסים בעיר ("החילונים באים!") נורא מפחידות) |
|
||||
|
||||
קורה כאן משהו מוזר: 4 תגובות החל מתגובה 149837 הן מתאריכים הקדומים להודעה הראשונה בפתיל. |
|
||||
|
||||
? איזה? |
|
||||
|
||||
מחר הבחירות ואני רוצה להבהיר את האמת על ניר ברקת. הפרסומות שלו מראים הרבה, והכתבות בעיתונאות החרדית, חילונית ודתית מראים כל אחד דבר אחר. אחרי חיפוש על המידע הנכון מצאתי את זה. עבדתי בהיי-טק הרבה זמן, אז לא היה קשה. ניר ברקת יודע לעבוד (למרות הפרסומת של עמדי). הוא הקים חברת BRM, ונכשל בגדול. מכל החברות שהשקיעו בהם - 1 הצליח! רק צ'קפוינט הצליח! כל החברות האחרות פשטו רגל. עכשיו בלי התערבותו הם דווקא מתחילים להצליח. ניר ברקת היה פעיל בשלום עכשיו, אבל עזב בשל אי-הסכמות על הצד הפיננסי של שלום עכשיו. ניר ברקת הבטיח לחרדים שיסגור כבישים ועסקים בשבת, אבל לחילונים מבטיח את ההפך. בנוסף לכך, להקים חברת היי-טק היא לא כמו להוציא את העיר הענייה ביותר בארץ להיות עשירה. אני לא שייך לשום פלג פוליטי, וכרגע יודע רק למי אני לא מצביע, אבל לא למי אני מצביע. לריסה גרשטיין התחילה לרשום את עצמה כמתגוררת אצל אמה במעלות-דפנה בירושלים, כדי שהיא תוכל לרוץ כמועמדת לראש העיר אבל היא מתגוררת במוצא. יגאל עמדי הוא ליכוד. האם אנחנו צריכים עוד אולמרט ועוד שחיטויות? יוסי טל-גן החתים את מפלגתו על "הסכם עודפי קולות" עם שינוי. אורי לופוליאנסקי. אני לא בטוח שראש עיר חרדי באמת יעזור לעיר שלנו. מצד אחד אם יגיד משהו בעד החרדים, החילונים יגידו שהוא שייך לפלג החרדי אז מה רוצים ממנו. אם יגיד משהו בעד החילונים, החרדים יגידו, הוא לא רוצה שאנשים יראו אותו כנגדם. בהצלחה, אהרון me@picklesgeek.net
|
|
||||
|
||||
לריסה גרשטיין לא רצה לראשות העיר, אלא רק למועצה. לא הבנתי מה הבעיה עם הסכם עודפים של מישהו עם שינוי (הידעת שבבחירות לכנסת עם אחד חתמה הסכם עודפים עם המפד"ל, שבזכותו זו האחרונה זכתה במנדט השישי למרות שסך המנדטים שלה ירד לעומת הבחירות של 99'?). לגבי השאר אני אשאיר למישהו שמבין בפוליטיקה הפנימית של ירושלים לענות. |
|
||||
|
||||
סך הקולות, סך הקולות. זה מה שירד, לא סך המנדטים. יאללה תרדו ממני. |
|
||||
|
||||
לריסה גרשטיין כן רצה, עפ"י http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?... החזיר האלמוני, לא נוטר טינה. העיקר רוץ להצביע (אם יש לך זכות הצבעה בי-ם). |
|
||||
|
||||
אם אני אצביע לניר ברקת (האמת שכרגע ממש אין לי חשק להצביע, אבל ברור שאלך בסוף, גם בגלל הדברים שאני עומד לכתוב), זה לא יהיה בגלל שאני מתפעם ממצליחנותו או מעושרו, או מפניו היפות. יכול להיות שההצלחה של העיר תחתיו תהיה דומה יותר להצלחה של BRM ולא להצלחה של צ'ק פוינט, נקוה כמובן לההיפך (אם ייבחר). אז מקסימום, בחרנו ראש עיר גרוע, וראש עיר גרוע אפשר להחליף (למשל ע"י ועדה קרואה, אם המצב יהיה *כל כך* גרוע). אבל ברגע שנתנו את ההגה לחרדים, עשינו דבר בלתי הפיך. אולי ממילא הריבוי הטבעי שלהם ועזיבת החילוניים, יגרמו שבסופו של דבר השלטון בעיר יפול לידיהם לתמיד. כל עוד אפשר לעצור את גלגל ההיסטוריה, כל עוד קיים סיכוי לזה, צריך לעשות הכל, וניר ברקת הוא, אם נרצה או לא נרצה, המועמד היחידי שיכול להשאיר את העיר בידיים חילוניות. לא בגלל שאני שונא חרדים, ואורי לופוליאנסקי באמת נראה איש נחמד (אבל נחמדים הם בדרך כלל בובות בידי מישהו, ולופוליאנסקי הוא בובה בידי הרב אלישיב הקשיש, שבז לחילונים ועולמו זר לעולמם). פשוט בגלל שאני חילוני, והאינטרסים של העסקנים החרדים לא יכולים לענות לאינטרסים שלי כחילוני. ללופוליאנסקי יש גם כסגן את פולק, שהתמחה בהעברת כספים לחרדים, ונראה גם הוא לא כ"כ חילונים-פריינדלי, והוא ולופוליאנסקי בוודאי ישחקו ביניהם את תפקיד הבוס הטוב והסגן הרע. יש לי הסתייגויות מברקת ואני מודע לזה שיש דמיון לא רק בשם המשפחה בינו ובין ההבטחה שלו לבין אהוד ברק, שהסיבות שהצבעתי בעדו ב99 היו דומות לסיבות שבשלהן אני עשוי להצביע בסוף לברקת. הוא היה היחיד שהיה יכול להפיל את ביבי, וגם הוא היה חידה והימור, יכול להיות שזה היה הימור גבוה מדי אבל גם כיום לא בטוח שהייתי מצביע אחרת. כמו ברק, כך נראה לי שגם לברקת לא יהיה רוב לקואליציה בלי חרדים והוא יצטרך להקים קואליציה מקיר לקיר כמעט. לא ברור אם ברקת ידע לעמוד מול גופים אינטרסנטים שונים, כמו בעלי ההון שרוצים לבנות למשל ב"עמק הצבאים", והעובדה שמישהו היה מ"פ בצנחנים כבר התגלתה, לצערינו, כלא מספיקה כשצריך לנהל קרבות פוליטיים. אבל נראה, שכדי להשאיר סיכוי לעתיד חילוני בעיר, אין ברירה. עוד לא החלטתי לאיזה רשימה להצביע, ובכל אופן אני קורא לחילונים: לכו להצביע, אם לא בשביל ראש העיר לפחות בשביל ייצוג חזק במועצה! |
|
||||
|
||||
>>"אבל ברגע שנתנו את ההגה לחרדים, עשינו דבר בלתי הפיך." למה? |
|
||||
|
||||
אני גר בשכונה שהיתה בעבר הרחוק ליבו של איזור חילוני. כשבאתי לגור בה, היא עוד היתה מעורבת. היום, אני אחד החילונים האחרונים אם לא האחרון. אין סיכוי שהיא תחזור להיות מעורבת. חילונים לא יבואו יותר לפה. גם את הבית שאני גר בו, אגב, במעמד של דייר מוגן, קנו חרדים מבעל הבית הלא חרדי שממנו קנתה משפחתי בזמנו את הדירה, בעורמה, בלי שאף אחד טרח ליידע אותנו. יש להם תכניות לגבי הבית ואני חי בחשש מתמיד שהם ימצאו איזה דרך יום אחד להעמיד אותנו בפני עובדות. מה לעשות, יש מין תהליך בלתי הפיך כזה בירושלים, שמה שנופל בידי החרדים, לא יוצא מן הידיים שלהם. זה כמובן לא רק ''באשמתם'' שהם מאורגנים יותר טוב מהחילוניים, הם יודעים מה הם רוצים ויש להם תאווה ותיאבון בריאים לבצע את מה שהוא מבחינתם איזה תיקון עוול היסטורי או נקמה או הוכחה לחילונים שזלזלו בהם מי הם (הם חיים בתודעת מלחמה כזאת, והכרזות שלהם לראשות העיר היו מלאי פחד מהחילונים לא פחות מהפחד של שינוי מהם) וגם אידיאולוגיה לפיה ירושלים צריכה להיות עיר קודש, עיר יהודית וכו'. החילוניים, לעומת זאת, כפי שכבר ראינו לפני יומיים, אדישים. וחוץ מזה, החילונים כבר ככה עוזבים את העיר. העזיבה מצד אחד שכנראה תגבר משום שהחילונים לא מאמינים לדברי ראש העיר החדש שהוא יהיה ראש העיר של כולם (גם אם באמת ינסה), והקיום המוגבר של מצוות פרו ורבו מן הצד השני, יכולים גם הם להסביר לך למה מה שקרה השבוע עשוי להיות בלתי הפיך. |
|
||||
|
||||
למה משפחתך קנתה את הדירה בעורמה? |
|
||||
|
||||
לגמרי לא. |
|
||||
|
||||
יותר משזו תוכנית התפשטות מפורטת, פשוט יש להם ריבוי טבעי קטסטרופאלי ובזוי, שניזון ומתגבר עם השנים, בעזרת ובגלל כספי הביטוח הלאומי. מה שמזכיר לי את פסילתי את לופוליאנסקי כאדם: הבאת 12 ילדים לעולם זו תועבה מוסרית. לא הייתי רוצה אדם כזה, עם דוגמא כזו בראש קריה נאמנה. |
|
||||
|
||||
הבאת 12 ילדים לעולם זו תועבה מוסרית? למה? |
|
||||
|
||||
העברתי את התגובה לתגובה 150421 |
|
||||
|
||||
בעצם זה היה מיותר. שכחתי שגם בדיון זה עוסקים במועמדים. אוף, אני כזה מבולבל. תגיב היכן שבא לך, אם בא. |
|
||||
|
||||
תגובות כאלה גורמות לי להצטער שאין לי עוד שמונה. |
|
||||
|
||||
למה? בשביל לעשות לאיזה אדם אקראי ב"אייל" חררה? בשביל זה שווה לגדל 12 ילדים? ובכלל, לא הגיע הזמן להמנע מלהפעיל אמצעים חשמליים, בגלל החג? או שבאותו הרגע לא היה עדיין, וההודעה הזו תיראה לך מטופשת במוצאי שבת? |
|
||||
|
||||
ואפופידס לא אקראי בכלל. כמו בבדיחה על המלמד שלו היה רוטשילד היה עשיר יותר מרוטשילד1 - לו היו לי שנים עשר ילדים, הייתי רווה עוד מעט נחת מהידיעה שזה מרגיז מישהו. 1 שלושה רובל בשבוע, שכר מלמדות, קלים בעיניכם? |
|
||||
|
||||
אני יודע שהשאלה הזו אישית מדי בשביל האייל, אבל... הייתי תחת הרושם שאתה אדם דתי. ועכשיו שבועות. למה אתה ממשיך להפעיל את המחשב? |
|
||||
|
||||
כי מר וישנה יושב בגולת אמריקה ובארה''ב השעות שונות. |
|
||||
|
||||
אה. טוב. האמת, שכחתי את זה, והייתי צריך לחשוב על זה מלכתחילה. אידיוט נשאר אידיוט. |
|
||||
|
||||
אתה רווה נחת מזה שאנשים מודאגים מצפיפות היתר על הפלנטה המסכנה שלנו? או שאתה חושב שבעיות גלובליות (הממ) לא צריכות להשפיע על אורח החיים הפרטי שלך? אם הייתי חושב שאתה מסוגל לזה, הייתי מבקש ממך לחשב תוך כמה דורות לא יהיו אפילו מקומות עמידה על כדוה"א, אבל אני אתן לך פטור מזה בשל מגבלותיך המתמטיקאיות הידועות. אני מוכן להסתכן בניחוש שמה שהקפיץ אותך היא ההרגשה שההתנגדות לריבוי הגבוה ספציפית לזה של החרדים. ובכן, לפחות אני חושב שהולדת 12 ילדים היא פשע סביבתי בין אם הם חרדים, הודים, פלשתינאים או שוטים גלובליים. בהזדמנות זאת אני שמח להודיע שרפורמת הרשכ"ג (תגובה 116189) תופסת תאוצה, ובבית הזקנים "עובר וסב" בו אני מתגורר הצלחתי להחתים שלושה מעמיתי על התחייבות לא להעמיד יותר צאצאים. |
|
||||
|
||||
לפני שכל מיני נשמות טובות יקפצו להגן על כבודו של מר ו., נא להוסיף :-) בסוף הפיסקה הראשונה בהודעה הקודמת שלי. |
|
||||
|
||||
http://www.vhemt.org - אתה חבר? |
|
||||
|
||||
למי שמתעצל לעקוב אחר הלינק: הוא מוביל לאתר המנסה להפיץ את הרעיון שעל המין האנושי להפסיק להתרבות עד להכחדתו המוחלטת, למען בריאות הביוספרה וכיו"ב. אבל אהבתי את מה שנכתב בשורה התחתונה: © 1996 - 2001 Les U. Knight. Non-profit reproductions permitted with citation. אז אני בסדר. אני גם מתרבה וגם מצטט. ההתרבות שלי היא ללא מטרות רווח.
|
|
||||
|
||||
אני מצליח להבין שאוכלוסיה בעלת ריבוי טבעי גבוה המגיעה לרוב באיזור שבו יש גם אוכלוסיה אחרת בעלת ריבוי טבעי נמוך משנה את ההרכב הדמוגרפי בצורה בלתי הפיכה בטווח הקצר (כלומר: עד שיתחוללו תהליכים ההופכים את הפרטים באוכלוסיה לנורמליים). אני לא מבין איך זה מתקשר לעניין ההנהגה. מדוע אם בוחרים הנהגה דתית לא ניתן לבחור בבחירות שלאחר מכן הנהגה חילונית? |
|
||||
|
||||
היה נדמה לי שהסברתי, אבל: א. החילונים ימשיכו לעזוב, דבר שיפחית את יתרונם הדמוגרפי בעיר. ב. אלה שיישארו, ימשיכו מן הסתם להיות אדישים, בעוד שהחרדים, עם יותר ילדים שבינתיים יגדלו, תמיד יהיו מאורגנים ובהרגשת חרדה (למה קוראים להם חרדים, חשבת על זה פעם?) של מלחמה על הבית ועל צביונה היהודי של עיר הקודש, ואת מה שאמרתי עכשיו אפשר היה להגיד ונאמר כבר (אבל לא עזר) בבחירות שלפני חמש שנים, שאז עלה כוחם של החרדים בעיר ל-12 ולחילונים היה רוב של נציג אחד במועצה, ואילו כיום, במועצה, החילונים (אם סופרים ביחד עם ג' וש"ס את המפד"ל) הם במיעוט. כל עוד ההגירה החילונית בין ירושלים ושאר הארץ תמשיך להיות בכיוון אחד, אני לא רואה סיבות לאופטימיות. |
|
||||
|
||||
כי הם ''חרדים לדבר השם''. |
|
||||
|
||||
שאלתי פעם בחור חרדי לפשר המינוח, שהרי חרדה היא הדרגה הנמוכה ביותר של אמונה. הוא השיב שזהו מינוח של חילונים. |
|
||||
|
||||
ח''כ הרב ישראל אייכלר היה במשך שנים עורכו של השבועון ''המחנה החרדי''. |
|
||||
|
||||
והוא גם משתייך לקבוצה המכנה עצמה "העדה החרדית" (מקור הכינוי, אני חושב, בתקופת המנדט, אז כל 30 אנשים היו יכולים להתאגד ולכנות עצמם "עדה" לצרכי החוק הבריטי. אבל יכול להיות שאני טועה). |
|
||||
|
||||
מכיוון שלא נראה לי שאפגוש בו בעתיד, לא אוכל למסור לו אינפורמציה זו. |
|
||||
|
||||
אבוי. לאן נגיע אם כל התגובות שכוללות ""דיבה, עובדות חסרות כל בסיס במציאות - הכפשות והוצאת שם רע" יוסרו מהאתר? |
|
||||
|
||||
רוני אלוני, כמו שאיילת אמרה, שלפי "פיהאתון" סיימה תואר ראשון במדעי המדינה באוניברסיטה העברית ו"המשיכה לתואר שני בתולדות האומנות" (זה אומר שיש לה תואר שני או שהיא התחילה ועזבה באמצע?). השניה היא לריסה גרשטיין, שעליה אני ממש לא יודעת הרבה. אני זוכרת שראיתי את השם שלה בעיתון מדי פעם, אבל לא את ההקשר. |
|
||||
|
||||
ההקשר של לריסה הוא בד"כ סביב אינטלקטואלים עולי רוסיה ימניים קיצוניים וליד ההתנסחויות שלה איבט יוצא מתון. היא נשואה לקוזניצוב,מסורב עליה שערך את וסטי,העיתון שדואג שהחברה הקוראים רוסית יקבלו תמונת מציאות ימנית בלבד1 1 אינני קורא רוסית,אבל כך נאמר לי ע"י מישהי רצינית שמלמדת עולים עברית. לטענתה תלמידיה, רבים מהם משכילים מאוד, מצטטים לה בכל פעם ממאמרי העתון. קוראי וסטי כמעט ואינם נחשפים למאמר מצד שמאל,וזהו ה"ידיעות אחרונות" שלהם. |
|
||||
|
||||
את בטוחה שלריסה גרשטיין מתמודדת? כי כאן מסביב לא שמענו ולא ראינו. |
|
||||
|
||||
אם אני לא טועה בכל העיר של סוף השבוע טענו שיש 6 מועמדים: אורי לופוליאנסקי, ניר ברקת, רוני אלוני, יגאל עמדי, יוסי טל-גן ולריסה גרשטיין. באתר העירייה אני לא מצליחה למצוא את הרשימה. אם אני טועה אני בהחלט אשמח לקבל תיקונים. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
הדבר המעניין שאפשר ללמוד מהטבלה, זה שבאוזני הערבים V קרוב יותר ל F ו P קרוב יותר ל B, בניגוד לעברים. תמיד חשבתי שבחיקויים של הערבית-ישראלית בפי קומיקאים בוחרים להשתמש ב F ו B כתחליף ל P ו V באופן אקראי. |
|
||||
|
||||
גם הופכים בפיהם של מזרחים כל כ' לח'. |
|
||||
|
||||
יש גם כמה קומיקאים שמחילים את חוקי בגד כפת על ק', בהפוכה, מה שנקרא. |
|
||||
|
||||
גם אתה זוכר: תגובה 92380 |
|
||||
|
||||
ונאלץ למחזר. האמת שהניסוח הזה נועד כדי להוציא את העוקץ מהתגובה של סירלוי, לשלוח מין מבט זגוגי חצי מפגר למבטו המאשים. אבל כמו שהוכחת, אני לא צריך לשחק את האידיוט. |
|
||||
|
||||
הקרבה הזאת (בין עיצורים עבריים לאותיות ערביות) היא במידה מסוימת עניין של אופנה. השם "תל-אביב" (מתחילת המאה העשרים) מתועתק לערבית כ-تل أبيب ("תל אביב"). לעומת זאת, "רמת אביב" (כמה עשרות שנים אחר-כך) מתועתקת ל-رمات أفيف ("רמאת אפיפ" -ה"פ" רפויות, כמובן). לא אתפלא אם שכונות חדשות יותר ("ניצני אביב ט"ז"?) יתועתקו כבר תוך שימוש בפ-עם-שלוש-נקודות (أڤيڤ). |
|
||||
|
||||
הסבר קצר על עיצורים שפתיים. P היא הגרסה הפוצצת של F. B היא הגרסה הפוצצת של V. V היא הגרסה הקולית של F. B היא הגרסה הקולית שך P. על השימוש באותיות שנרשמו מעלה ידעתי. כמדומני, משתמשים בהן בכל הארצות שיש בהן מיעוט ערבי גדול, הנמצא בתוך רוב ששפתו בעלת פונמות שונות מהערביות. בכל הנוגע לפרסית - היא אינה ערבית. אין לה צלילים זהים והיא שונה ממנה במובנים רבים מאוד. אף העם הפרסי (קרי איראני) הוא מוסלמי אך אינו ערבי, אך הפרסים שאלו את רוב הא"ב שלהם מהא"ב הערבי. את הא"ב הפרסי ניתן לראות ב: |
|
||||
|
||||
שתי האותיות הראשונות (پ ו-چ) לקוחות מהא"ב הפרסי (כפי שציינו כאן לפני). הראשונה אכן מייצגת את העיצור p ואילו השניה מייצגת (לפחות בפרסית) את העיצור ch (כמו ב-church באנגלית) - ולא את העיצור g (קשה) - שבד"כ מקורבת ע"י האות ע'ין (غ). הפרסים שאלו מהערבים את הא"ב שלהם לפני מאות רבות של שנים (אם אתה רוצה משהו מדויק יותר תצטרך לחפש בעצמך) - והוסיפו עליו כמה אותיות (כולן מבוססות על אותיות ערביות רגילות בתוספת סימנים דיאקריטיים) - כדי לייצג עיצורים הקיימים בפרסית אבל לא בערבית. מלבד השתיים שהוזכרו (המבוססות על ب - בּ ו- ج - ג', בהתאמה) ישנן גם ژ - המייצגת zh (מבוססת על ز - ז) ו- گ המייצגת g קשה (מבוססת על ك - כ). בשלב מאוחר הרבה יותר (נדמה לי שמדובר במחצית השניה של המאה העשרים - אבל אין לי ממש סימוכין) הערבים "שאלו" מהפרסית בחזרה שתיים מהאותיות הללו כדי לכתוב מלים זרות (בעיקר מלשונות אירופאיות) שבהן מופיעים העיצורים הללו. השימוש בהן אינו עקבי - אך הוא בפירוש איננו מוגבל לתחומי ארץ-ישראל. ڤ (זו עם שלוש הנקודות מעליה) המייצגת v, ומבוססת על ف (f) אינה אות פרסית, והיא משמשת לעתים בערבית (גם כן, רק בעשרות השנים האחרונות, כמדומני) בתעתיק של מלים לועזיות. היא מופיעה בגרסה 1.0 של תקן יוניקוד (משנת 1991) עם ההסבר "[used in] Arabic for foreign words". כדאי להזכיר בהזדמנות זאת שמלבד פרסית, ישנן מספר שפות נוספות העושות שימוש בכתב הערבי, בד"כ תוך הוספת אותיות המבוססות על אותיות קיימות. נדמה לי שהנפוצה מבינהן היא פשטו (מדוברת באפגניסטן) שבה נוספו לא פחות מ-12 אותיות על ה-28 שבא"ב הערבי המקורי. בפרסית (וכנראה גם בפשטו) האותיות הערביות נשמרות כולן באופן פורמלי, אבל אחדות מהן משמשות למעשה רק למלים שאולות מערבית - ולחלקן הגייה זהה (למרות שבערבית לכל אות הגייה ייחודית). |
|
||||
|
||||
והבוסנו-סרבים מה הם אומרים בנושא? |
|
||||
|
||||
התכוונת: המוסלמים בבוסניה. הם משתמשים באותיות הלטיניות עם כמה תוספות. |
|
||||
|
||||
טריטוריאליסטים בן יהודאים גאים ואפילו נס ציונאים |
|
||||
|
||||
היה נדמה לי שנתקלתי בשמות פרסיים שהכילו v (קייואן, מוסאוי, קוה) |
|
||||
|
||||
הפרסים הוגים את האות ו' (זאת שהערבים הוגים כ-w) כ-v. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
چ משמשת, לפחות בשלטי חוצות, כתחליף לג', בשונה משימושה בפרסית, כנראה. למשל, כך הדבר בשלט לרחוב "ההגנה." (גם זה שבתל-אביב וגם זה שבחיפה) |
|
||||
|
||||
מה שמוכיח שוב את מופרכות הביטוי ''העם הפלשתינאי''. אני ערפי מבלסטין. |
|
||||
|
||||
למעשה, במקרה הטוב אתה ערבי מפלסטין, כשה-ב קשה וה-פ רפויה. |
|
||||
|
||||
היחיד שאני מכיר מכל המועמדים לרשות כלשהי זה ניר ברקת. הוא היה הבוס שלי כשנה מחיי ואין לי אפילו מילה רעה אחת להגיד עליו. מילים טובות יש הרבה, הוא מנהל מצויין, אדם נחמד וחברותי - למרות שהוא מליונר הוא לא עושה שום פוזות, בא בג'ינס ונעלי התעמלות, אוכל עם העובדים, מארגן מסיבות ומשתתף בהן, ולפחות עד כמה שידוע לי, ישר כמו סרגל. הטענה שלו, שראש עיר צריך להיות קודם כל מנהל טוב, נשמעת לי הגיונית, וכמנהל, אין לו הרבה מתחרים. |
|
||||
|
||||
וואלה? כי כשראיתי אותו עושה סיבוב לחיצות ידיים בעמק הרפאים, זה הרגיש לי נורא מעושה ומלאכותי. אולי סתם הייתי ציני. (דובי, בלי זכות הצבעה בירושלים בכל מקרה) |
|
||||
|
||||
תיקון: ג עם 3 נקודות דיאקריטיות היא צ' או בכתיב לטיני CH כך נכתב, למשל, שמו של איש האופוזיציה העיראקית צ'לבי. |
|
||||
|
||||
בא"י משמשת چ בבירור כג'. ייתכן כי מדובר בתופעה בערבית המדוברת, שמקבילה לה יש לגבי האות ق, אותה הוגים כ-ק' בצפון הארץ, כ-א' בדרומה (חוץ מבמקרים בודדים מסויימים), וכ-ג' גרונית במקומות אחרים (לוב?). |
|
||||
|
||||
שמעתי (מלשון שמועה, כמובן) שבלוב מדברים בניב מיוחד במיוחד (מילים אירופאיות, למשל) ושלדוברי ערבית יותר נורמלית די קשה להבין אותם. אתה יודע משהו על זה? |
|
||||
|
||||
אני יודע שלוב נחשבת לאנומליה באופן כללי בעולם הערבי - האיסלאם שננהג שם הוא קצת שונה (בפרט הראמאדן מתחיל שם ביום אחר), וכמובן פרישת לוב מהליגה הערבית (נכנסת לתוקף עוד פחות משנה), לאחר שנים בה ביקש קדאפי לצרף את ישראל אליה, ידועים לכולם. לא יפתיע אותי אם גם הניב שם מוזר. בעקרון, הניב הערבי המדובר די נשלט על ידי גיאוגרפיה, ואם אינני טועה לוב קרובה יותר לאלג'יר מלישראל, ושמעתי ממקור טוב שהניב האלג'יראי בקושי מובן לערבי הישראלי הממוצע. וזה כל שאני יודע. |
|
||||
|
||||
אומנם אני כבר לא חיפאי, אך ברצוני לציין מספר נקודות. - יש רשימה משותפת של שינוי והירוקים, בצירוף "פליטי" מפלגת העבודה, בראשות יונה יהב. מן הסתם, כוחה של הרשימה המאוחדת צפוי לגדול בצורה משמעותית, וכל מי שרוצה בחיזוק המודעות לאיכות הסביבה מוזמן להצביע לרשימה זו. (גילוי נאות: הח"מ הצביע למפלגת הירוקים, וקרוב אידיאולוגית למפלגה זו). - המועמד המוביל בסקרים הוא שמואל ארד מהליכוד, שהתחייב לפני מספר שבועות לביטול תוכנית המרינה במתכונתה הקיימת. התוכנית שקודמה בידי מצנע, מדברת על המרינה הגדולה ביותר בישראל, בינוי אינטנסיבי וייבוש מאות דונמים בים בין המכון לחקר ימים ואגמים ובת גלים, תוך כדי גרימת נזק בלתי הפיך לחי הימי ולחוף הגלישה הטוב ביותר בישראל. קיימות חלופות, שעיריית חיפה בראשותו של מצנע לא ערכה בהן דיון רציני. |
|
||||
|
||||
הבחירה שלי (והפעם אני ממש בוחר) היא אכן יונה יהב. אמנם בבחירות לחכנסת לא הצבעתי שינוי, אבל השילוב שהוא מציע בין פליטי השמאל, שינוי והירוקים נראה כמו הסיכוי היחידי לראש עיר שאינו איש ליכוד. שמואל ארד הוא (שוב) איש צבא ואינני יודע עליו כמעט דבר. עליזה שנהר היא המועמדת בה תומך מצנע, אבל זה באמת כבר לא אומר כלום. מעבר לזה היא אקדמאית, אבל מקורות המכירים אותה טוענים שיש לה אופי נורא ושהיא מתקשה לעבוד עם אנשים. |
|
||||
|
||||
מה הסיכויים של יונה יהב? מי מקום שני בסקרים? איפה בכלל אפשר לראות סקרים כאלה ומה זה בכלל אומר? מה לגבי ישראל סביון או משהו כזה? |
|
||||
|
||||
האמת היא שפחות מעניין אותי ראש הרשות. מעניין אותי שרשימת שינוי-ירוקים תגרוף כמה שיותר קולות, כדי להיות לשון מאזניים בכל קואליציה עתידית - ולכפות בכך תכנון ירוק בחמש השנים הבאות. ובפרט על רקע העובדה שאפשר להצביע בפתק אחד לראש הרשות ובפתק שני למפלגה (אני מקווה שזה עדיין נכון, היה נכון בבחירות המקומיות הקודמות). |
|
||||
|
||||
כן, זה עדיין נכון. בניגוד לרמה הארצית, ברמה המקומית הבחירה הישירה נחשבת הצלחה, ואין שום כוונה לבטל אותה בינתיים. |
|
||||
|
||||
טוב, מישהו יכול לסכם מי המתמודדים, מה הדעות שלהם ואיזה מפלגות הם מייצגים? |
|
||||
|
||||
רק המועמדים לראשות העירייה. קצת מאכזב אותי לראות שלא שאלו אותם בעניין תחבורה ציבורית, למשל האפשרות להארכת הכרמלית עד אוניברסיטת חיפה והטכניון. גם התאכזבתי מעמדתו של יונה יהב בעניין כבישים בוואדיות העיר - הוא אמור להיות בראש רשימה הכוללת את הירוקים ??? ראוי לציין שכל 3 המועמדים למעשה מסתייגים מהמרינה בחיפה, אך שוב - יונה יהב, העומד בראש הרשימה בה חברים "הירוקים", הוא היחיד שמצהיר מפורשות שהוא בעד המרינה. אינני בקיא בפוליטיקה הפנימית בעיר, אך ספק בעיני אם השידוך הזה בין הירוקים ויונה יהב הוא שידוך ראוי. |
|
||||
|
||||
פירסמתי את אותה הודעה בפורום איכות הסביבה ב-YNET, וקיבלתי הבהרה חשובה מאנשי מפלגת הירוקים, שכמסתבר רצה באופן עצמאי לחלוטין בחיפה: לתשומת ליבכם. |
|
||||
|
||||
רוני אלוני, בצעד שהוא - כנראה - פופוליזם זול, שמה במקום השני ברשימתה סטודנט בשם גיל פלד. מר פלד הוא ראש המחלקה האקדמית באגודת הסטודנטים הנוכחית באוניברסיטה העברית ("רמ"ח אקדמי" בלשון הצבאית-ישראלית). אני לא באמת מכיר את מר פלד, ויכול להיות שמאחוריו שנים של פעילות סטודנטיאלית ענפה ופוריה (כמו שהוא טורח ומציין בכל הכרוזים הרבים שהוא משעתק ומפיץ, לא ברור לי על חשבון מי, בקמפוס), אבל אגודת הסטודנטים הנוכחית באוניברסיטה העברית היא הגרועה ביותר בארבעת השנים האחרונות (לפני זה אני לא מכיר), וזה בכלל לא פשוט בהתחשב ברמות השפל אליהן הגיעה האגודה בשנים האחרונות. התחום האקדמי, אם זה בכלל היה אפשרי, מוזנח כיום באגודה עוד יותר מתמיד, ולא נראה לי שמר פלד מהווה יותר מגימיק זול למשיכת סטודנטים לרשימתה של רוני אלוני. גילוי נאות: מיוזמתי האישית אני מארגן רשימת אירועים אקדמיים בירושלים (בעיקר באוניברסיטה העברית), אותה אני מפיץ מדי חודש (www.forum2.org/events). פניתי למר פלד לקבלת סיוע בהפצת הרשימה מטעם האגודה, ובעוד שכולו שפע הבטחות וחיוכים, אפילו עותק אחד מהרשימה לא צולם והופץ באוניברסיטה. לכן, מה לעשות, יש בליבי על מר פלד. |
|
||||
|
||||
תבין, לא היה לו זמן. הוא היה עסוק... בריצה לתפקידים גבוהים יותר. |
|
||||
|
||||
נו, אם כבר עלה הנושא - האם תוכל להסביר לי במה האגודה הנוכחית גרועה יותר מקודמותיה? אני באמת מתקשה לראות הבדל כלשהו - אבל מצד שני, אף פעם לא התעמקתי בנבכי האגודה, ואינני חבר בה. |
|
||||
|
||||
יו"ר האגודה הנוכחית קראה לציבור הסטודנטים לוותר _מיוזמתו_ על הקיצוץ שהובטח להם (זוכר את השביתה הגדולה?) בשכר הלימוד. חוץ מזה, הדבר הטוב ביותר שהם יכולים להתפאר בו הוא שהם הורידו את מחיר החברות באגודה ל-58 ש"ח במקום 98 ש"ח. האגודה הקודמת לפחות נתנה לנו כוס פלסטיק יפה. |
|
||||
|
||||
תמורת 40 ש"ח אני מוכן לספק לך אפילו סט של שש כוסות. |
|
||||
|
||||
מר אורון היקר, צר לי על כך שכתגובה לכך שלא הסתייע בידי אגודת הסטודנטים לפני שנתיים לממן חוברת אירועי תרבות בירושלים עקב קשיים כספיים קשים מאוד, שרק השנה, לאחר תוכנית הבראה מקיפה ויסודית, הצלחנו לאזנם, כתבת מכתב מלא שטנה ורוע ולא עצרת לבדוק באמת מה חשיבותה של המחלקה שאני, עדיין, עומד בראשה. ספריית השכרת ספרי הלימוד, חדר המחשבים במעונות, קורסי הג'ימאט והספרדית, המרתונים במדעי הכסף, הייצוג בועדות ההוראה ובועדות המשמעת והרחבת השפעתה של המחלקה אצל כל הגורמים הבכירים באוניברסיטה כנראה שאינם מספיקים לאדון הפגוע. התבייש לך, מר אורון, וזכור כי מי שלא מנסה, לא מצליח. ואת כל הפליירים מימנתי מכיסי, כפי שעשיתי באהבה, במשך כל שנותי באוניברסיטה העברית לגבי דברים שבליבי. במשך שלוש שנים רצופות זוכה תא ''גלעד אביב'' לאמון הסטודנטים ואני, כשלעצמי, למדתי רבות מגב' אלוני ומהריצה המוניציפלית |
|
||||
|
||||
מדובר בכלכלה, מנהל עסקים וחשבונאות. |
|
||||
|
||||
שם יפה (די הרבה ציניות בשביל שמונה אותיות). |
|
||||
|
||||
אני חושב שנתקלתי בלפחות אחד מהעיצורים הללו בספר מצרי שקראתי לא מזמן. הוא היה כתוב חלקו בספרותית (לתיאורים) וחלקו במדוברת (לדיאלוגים), והאותיות החדשות הופיעו כמובן רק בקטעי המדוברת. בכל מקרה אני אבדוק. אגב, הדבר הכי פשוט הוא להתקשר לחוג לספרות ערבית באוניברסיטת תל אביב ולדבר עם אחד המרצים שם. השם הראשון שעולה לי לראש הוא ד''ר ישי פלד, שנמצא שם רוב הזמן, וגם נהנה מאוד לדבר על נושאים כאלו. |
|
||||
|
||||
ההמלצה נראית מעניינת.. לצערי, אוניברסיטת תל-אביב אינה כל כך נגישה לי, אבל אשקול ליצור קשר בעתיד (הלא-קרוב). |
|
||||
|
||||
מעיון ברשימות למועצת העיר ירושלים, בולטת במיוחד העובדה כי לפתע פרחו להם עסקנים צעירים וחדשים. העיר, שרוב פתרונות התעסוקה שהיא יכולה להציע לתושביה נמצאים במשרדי הממשלה פתחה כנראה את דלת הקסמים היישר לכיכר ספרא. כך מספר 2 ברשימתו של יוסי טל גן הוא מוני ארמוזה - עובד חברת החשמל, כך ברשימת שינוי שמפחידה את הירושלמים בפרסומות שלה המתנוססות על גבי כל אוטובוס רענן ("החילונים באים") אפשר למצוא את בועז עצמון ואת זיו בצלאל - מבלייני העיר הוותיקים וכך ברשימת מרצ אפשר למצוא למשל את שותפו לעסקי חיי הלילה של בצלאל - חיליק סלוק. למעשה, נוצרת התחושה שהירושלמים החליטו לקחת את העניינים לידיהם אבל כל עוד לא תשתנה התשתית בכיכר ספרא, (דבר שאף רשימה לא מתעתדת לעשות פרט אולי לברקת), ימשכו השחיתות והסיאוב (1). (1) ואני תוהה האם מי שהרכיב את רשימת מרצ יודע שאחד מחבריה נהג להשפיל ולהכות את חברתו לחיים בפומבי. |
|
||||
|
||||
האם ידעתם כי אחת מהכותבות ב"האייל הקורא" נוהגת להשפיל ולהכות את חברה לחיים בפומבי ? למה להשמיץ את כולם ? |
|
||||
|
||||
אני מוצאת את תגובתך סרת טעם. אותה כותבת מתמודדת על תפקיד פוליטי ברשימתה של תנועה ליברלית? לא השמצתי את הרשימה כולה. נהפוך הוא. אני רוחשת למספר אנשים בה כבוד רב בגין פעילותם המגוונת בירושלים בשנים האחרונות. יחד עם זאת, הואיל והרשימה מונה רק 6 מועמדים, לא הייתי רוצה להיות מיוצגת ע"י אדם אלים ואישית, לא אעניק לה את קולי. |
|
||||
|
||||
אני חושב שהכוונה הייתה להעיר את תשומת ליבך לכך שכשאת אומרת שאחד מקבוצה מסוימת נהג לעשות מעשה מגעיל X, את גורמת להכפשת כלל הקבוצה, משום שאנו, הקוראים, לא יודעים מיהו אותו אדם בעייתי. כדי להמנע מכך, מספיק לנקוב בשמו של הטיפוס הבעייתי וזהו. או, בקיצור, על מי את מדברת? |
|
||||
|
||||
אני מבין שהשאלה במי מדובר, מאוד מעניית אחד, דובי קננגיסר. השאלה היא האם גם העורך מעוניין לפרסם באתרו את הרכילות האמורה, ממוענת לאדם ספציפי? |
|
||||
|
||||
הואיל ולא הוגשה תלונה במשטרה ע''י זוגתו של אותו אדם והוא לא הואשם בגין מעשיו, איני מתכוונת להיות סניגור, קטיגור, שופט ותליין ולפרסם את שמו. לאנשי מרצ לא היה קשה למצוא הוכחות למעשיו, אם רק היו מעוניינים בכך. |
|
||||
|
||||
אז מוטב שלא תכתבי דבר שמטיל אשמה בכל הגברים ברשימה (כי אנחנו לא יכולים לדעת למי את מתכוונת). |
|
||||
|
||||
אם התחלת לעשות פה אאוטינג, אז עד הסוף. אני חושב שלאדם כזה מגיע שנדע מי הוא. |
|
||||
|
||||
ואם אני אחשוף את שמו, זה יעזור במשהו? הוא יוריד את מועמדותו? תוכל לבחור בכל אחד אחר ברשימה פרט לו? נכון שלא? אז מה זה חשוב? לא מדובר כאן באדם פרטי שרץ לבדו. מדובר ברשימה שפורשת חסותה על כל אחד מחבריה. |
|
||||
|
||||
לא שמעת כבר שהמתחיל במצווה אומרים לו וגו'? ואולי זה כן יעזור, אולי יווצר לחץ על הרשימה והיא תלחץ עליו להוריד את מועמדותו? |
|
||||
|
||||
למה? כדי להשביע את יצר הסקרנות הרכילותי שלך? אם אכן אנשי מרצ קוראים את הדברים באייל, זה יגרום להם לערוך בדק בית שיהיה חיובי בכל מצב. |
|
||||
|
||||
אבל את עוררת בי את היצר הזה! |
|
||||
|
||||
אם אתה ירושלמי, לא תהיה לך בעיה לגלות. אם אתה לא ירושלמי, המועמדים למועצת העיר לא נוגעים לך. |
|
||||
|
||||
עוד כיף במירוץ לעירייה: הליכוד מנסה לשחד את יהדות התורה שלא להריץ את לופוליאנסקי לראשות העיר, מבטיחים להם כל מיני הבטחות (תיק הכספים, למשל) ומאיימים לחבור גם אל ברקת - והכל כדי להציל את המועמד שלהם, עמדי (סיסמא (אמיתית, מופיעה על השלטים שלהם): "בסוף תראו שראש העיר יהיה עמדי"). עמדי עצמו, מצידו, עושה מאמצים גדולים להכפיש את המועמד המוביל ברקת, במגוון דרכים ועלבונות, אבל זה לא מופיע בידיעה. ההבדל בסקרים בין ברקת ללופוליאנסקי, אגב, הוא רק 4 אחוזים - 42 לברקת ו-38 ללופוליאנסקי. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
הרעיונות שלו לשיפור המצב בירושלים ממש נפלאים, אבל עד כמה שהתרשמתי הוא עדיין לא הפנים את העובדה שלעיריית ירושלים גרעון ענק ואין מאיפה לכסות אותו. (בצ'אט שהתקיים ב-Ynet הפנתי אליו את השאלה והם בחרו לא לפרסם אותה). כמו-כן, אני בטוח שגם הוא יגלה (כמו ביבי) שלהאבק מול ועדי עובדים זה סיפור שונה לחלוטין מלנהל חברת השקעות מצליחה. במצב כזה אולי עדיף לבחור בראש עיר שיהיה פוליטיקאי תחמן ויוכל לתת לכל הצדדים הנצרכים הרגשה שיש מי שמפסיד יותר מהם (וזה הרי מה שחשוב לכולם כאן, אפילו יותר מכסף - לא לצאת פראייר). או ראש עיר שיהיה פוליטקאי יצוגי בתקשורת ובעולם גם אם לא מנהל מוצלח (וזה פחות או יותר מה שאולמרט היה). נ.ב. חלק גדול מהמסעות של אולמרט לחו"ל שנמתחה עליהם ביקורת כל-כך חריפה היו לתכלית הזו של גיוס כספים ואולי זה באמת הצורך הכי גדול של העיר. (לא שהתלהבתי ממנו בתור בנאדם) אני מצרף את השאלה שהפנתי לניר ברקת וסליחה על האריכות - אתה מצהיר שתשפר את איכות החיים בירושלים. אתה מבטיח - "יצירת מקומות תעסוקה בשפע, שידרוג מערכת החינוך, חזות פני העיר וניקיונה, תרבות ספורט ופנאי מפותחים". כל זה עולה המון כסף!!! עיריית ירושלים היא כיום בעלת הגרעון הגדול ביותר בארץ. גביית הארנונה נמוכה, עקב ריבוי משפחות מצוקה. המשכורות לעובדים הבכירים גבוהות ביותר ואין סיכוי לצמצם אותן באופן משמעותי בגלל ועד העובדים החזק. (בעוד שהרבה מהמשכורות לעובדים הזמניים/עובדי חברות כוח אדם הן מתחת למינימום). החברה העירונית מוריה מנוהלת ברשלנות, מבזבזת מאות מיליונים ו"חוטפת" דו"חות קשים ביותר בביקורת, אבל אין סיכוי לשפר את המצב בגלל הגורמים האינטרסנטים. שיוויון משמעותו גם שיפור התשתיות באזורים המאוכלסים בעיקר בערבים, אבל זו אוכלוסיה שמשלמת עוד פחות ארנונה מהממוצע העירוני והתשתיות שם בפיגור של שנים. עוד גרעון מתוכנן עצום !!! אין צורך להזכיר את המצב הבטחוני שעולה הון מצד אחד ומונע הכנסה מתיירות כמעט לחלוטין מצד שני. אולמרט הקדיש זמן רב לגיוס כספים בחו"ל, מדינת ישראל הקדישה תקציב מיוחד לירושלים, ובכל זאת המצב לא השתפר. מאיפה אתה מתכוון להשיג את הכסף? |
|
||||
|
||||
מאיפה הוא ישיג את הכסף? חוץ מהעובדה שהוא מולטימיליונר? אבל למה לו לשלם לעיר מכספו שלו? כנראה מאותה סיבה שהוא כבר הצהיר שהוא מוותר על המשכורת שלו. (הרי רק מהריבית על חשבון הבנק שלו הוא עושה יותר כסף). אני באמת ובתמים (ומקווה שלא תמים מדי) מאמין שהוא רוצה להיות ראש עיר מכיוון שהוא אוהב אותה ואיכפת לו ממנה ולא כי הוא רוצה כח והתחככות בשחיתות. הגיע הזמן לנקות את העיר.. להקטין את הארנונה לתושבים החילונים שמאסו בתשלומים בשביל "אחיהם" החרדים... בחרו בי לראשות העירייה... לא סתם, סתם :) |
|
||||
|
||||
אמא שלי (חיפאית מבטן ומלידה, מה שאומר למעלה מ70 שנה בעיר), שמעולם לא התלהבה מעמרם מיצנע כראש העיר (בעיקר בשל קירבתו לאילי הנדל"ן וסיפור כריתת העצים בנוה שאנן), טוענת שמאז עזב מיצנע את כסא ראש העיר, *ובלי קשר לשביתה*, חלה הדרדרות ברמת השרותים לאזרח בעיר. |
|
||||
|
||||
האותיות ה"חדשות" כלל אינן חדשות. מקורן הוא השפה הפרסית, הנכתבת באותיות ערביות, אך כוללת עיצורים שאינם קיימים בערבית. משום כך נוספו בפרסית ארבע אותיות. השלוש שהציג הכותב וכן האות گ שהיא העיצור צ'. אותיות אלה היו בשימוש גם בתורכית העות'מאנית (תורכית מודרנית כותבים כידוע באותיות לטיניות). העיצורים הנוספים הללו אינם קיימים בערבית ולכן אין למצוא אותם בתכתובת ערבית רגילה. לעומת זאת, כאשר מתעתקים לערבית מילים עבריות עם ג, ב' פ', מקובל להשתמש בתעתיק באותיות מן הפרסית. |
|
||||
|
||||
אני רוצה להודות לכל המגיבים שהתייחסו לשאלה שלי. החכמתי מאד, ושמחתי שהחל דיון כלשהו בנושא השפה הערבית. כולי תקווה כי יהיו הזדמנויות לכך באייל בעתיד. |
|
||||
|
||||
אוף טופיק, הגיג קטן שלי בקשר לטיפוגרפיה הערבית: הבחירה לסמן את הספרה אפס על-ידי נקודה באמצע השורה, כפי שעושים בערבית, היא אומללה. זה אומר שטשטוש קטן בדפוס, או כמה פיקסלים שנעלמו, יגרמו לספרה להעלם לגמרי (לפחות מעינם של חלק מהקוראים). ומכיוון שלמספרים גדולים יש נטיה להגמר באפסים, הטעויות שיווצרו יהיו בסדרי גודל שלמים. |
|
||||
|
||||
לא היה סיפור כזה של זול וורן? |
|
||||
|
||||
וואו, נכון! הספר שלו האהוב עלי (והיחיד שקראתי - שוב, ושוב, ושוב - אחרי גיל 11), ואפילו כתבתי עליו באייל. תגובה 25808 שם דווקא משתמשים בספרות המערביות. הרי לך ספר שבתרגום לערבית ייצא יותר טוב! |
|
||||
|
||||
מצד שני, הפסיק שם יותר שונה בברור מן הנקודה. |
|
||||
|
||||
עליזה שנהר עומדת לפרוש מהמירוץ בחיפה ולתמוך ביונה יהב. |
|
||||
|
||||
האותיות אותן אתה רואה מקורן בפרסית. אלה באו על מנת לסגור את הפער שיש לשפה הערבית בתחום העיצורים החסרים. הצורך לסגור את הפער בא מכיוו שהיה פער בין הערבית הספרותית למדוברת בלהגיה השונים.הבולט מכולם הוא הלהג המצרי הכולל ג במקום ג', המצרים השתמשו באות ג' המצויינת בשאלתך דווקא לעיצור ג' (ולא להיפך כמו בשאר הלהגים) וכמו כן ע''מ לכתוב שמות לועזיים בצורה הקרובה ביותר להגייתם. |
|
||||
|
||||
האם מישהו יודע מהו מקור המילה "פיתה"? למיטב ידיעתי, לפיתה קוראים בערבית "חובז", ודוברי ערבית בכלל מתקשים לבטא פא דגושה. __________ 1 והאם יש פה עוד מישהו שמכיר קטע מוזיקלי בשם "פיתות פיתות" של הרכב ג'ז ירושלמי בשם "צליל שכן", שפעל בשנות השמונים? |
|
||||
|
||||
אינני יודע, אבל 'חובז' בערבית פירושו לחם, לא פיתה. |
|
||||
|
||||
המילה פיתה כמובן שאינה מילה ערבית כי אם עברית טהורה, היא נכתבת בצורתה התקנית "פִּתָה", והיא באה מהמילה "פת". חובז הוא שם כללי בערבית ללחם, כולל לחמניות, חלות פיתות וכו'. מכיוון שהפיתה היא סוג הלחם הנפוץ (הלחם "הרגיל") אצל הערבים, הרי חובז = פיתה. |
|
||||
|
||||
אז מקור הביטוי (הנפוץ) באנגלית "pita bread" הוא עברי? |
|
||||
|
||||
כרגע אין לי את הכלים לוודא את זה, אז לפני שאני (שוב) עושה מעצמי אידיוט נוכח כל הפורום המכובד הזה וצועק ''כן'', תן לי יום אחד (אם אני לא אשכח) לבדוק את זה. |
|
||||
|
||||
לפי המילון שלי, מקור המילה האנגלית הוא ביוונית מודרנית. מה שעונה על שאלה אחת ופותח שלוש... |
|
||||
|
||||
הקונקורדנציה שלי לא זמינה לי, האם פת-לחם מופיע בתנך או רק במקורות מאוחרים? |
|
||||
|
||||
גם בתנ"ך : בראשית, י"ח, ה' שופטים, י"ט, ה' שמואל א', ב', ל"ו שמואל א', כ"ח, כ"ב מלכים א, י"ז, י"א משלי, כ"ח, כ"א חיפשתי כאן: http://search.freefind.com/find.html?id=6433772&... והעמוד הראשי של מכון ממרא בעברית http://www.mechon-mamre.org/i/0.htm |
|
||||
|
||||
או קיי, הבטחתי. מקור המילה פיתה הוא ארמי (פיתא בארמית), ולאירופה הוא חדר מן העברית דרך היוונית המודרנית, כפי שכתב ירדן (באירופה מאכלים בפיתה נחשבים בד''כ ''אוכל יווני''). |
|
||||
|
||||
ועדיין, רב הנסתר. מתי החלו לקרוא בעברית מודרנית לסוג הזה של לחם "פיתה"? האם מתחילת העליות? או שאולי הישוב היהודי השתמש במילה הזו כל אותן מאות? |
|
||||
|
||||
זה יותר מסובך. יצא לי לשמוע הרצאה עך "ההבניה החברתית של הפיתה". לא זוכר הכל, אבל בקיצור: הפיתה בצורתה המוכרת לנו אינה אוכל ערבי כלל וכלל. הערבים עד קום המדינה כלל לא הכינו מאפה בגודל כזה עם כיס. היו מאפים גדולים יותר (כדוגמת הלאפה העיראקית) וקטנים יותר, בלי כיסים. הפיתה בצורתה המוכרת לנו הומצאה בשנות ה - 40-50 ע"י משפחת אבולעפיה, שחיפשה דרך לפתור את בעיות שכניה, אנשי הקבבים הרומנים, שרצו אפשרות להגיש את הקבבים שלהם בצורה מסודרת אבל במנות מספיק קטנות. אחרי שהמאכל נעשה פופולרי, "אוסם" החלה לייצר גרסא משלה, קטנה עוד יותר. בשנות ה- 50 הוחדרה הפיתה לתודעה כמאכל עממי מזרחי, למרות שמעולם לא הייתה כזו. לגבי השם, "פיתה" התייחס לאורך השנים ללחם בכלל, לאחר מכן לכל הסוגים של לחם אפוי ערבי 1, ולבסוף למוצר המוכר לנו. 1 ועל כך מעיד קיומן של "פיתה עיראקית", "פיתה דרוזית" ןכד'. |
|
||||
|
||||
אתה בטוח? נדמה לי שפלאפל בפיתה הוא מאכל פופולרי בארצות ערב. אז כולם שם העתיקו מאבולעפיה ביפו? מתוך מילון אוקספורד (ותודה לירדן על הרעיון): pita: A thick flat bread of the kind common in Mediterranean and Arab countries, usu. cut open and filled with a meat or other filling. כפי שירדן כתב, מקור המילה (ע"פ המילון) הוא מיוונית מודרנית, והאזכור הכתוב הראשון שלה באנגלית הוא מ- 1951.
|
|
||||
|
||||
לא התעצלתי, ושלחתי אימייל עם השאלה לרוביק רוזנטל מ"מעריב". להלן תשובתו: לכאורה מקורה במלה הארמית "פיתא" שפרושה "הפת". ואולם, לעברית החדשה היא הגיעה דווקא מעולי הבלקן, ומקורה במלה היוונית pitta שפרושה מאפה זול עשוי מגרגרי סובין. בשני המקרים אין לפיתה כל קשר לערבית, שבה אין בכלל פ' דגושה. |
|
||||
|
||||
כלומר, האטימולוגיה היא אכן עברית-יוונית ומשם חדרה לערבית. לגבי הארועים עצמם (כלומר, ממתי יש לערבים פיתות קטנות שניתן למלא) אני מתמך רק על אותה הרצאה ששמעתי, ומאחר שאיני זוכר את שם המרצה הרי שהמקור אינו בהכרח אמין במיוחד. עם זאת, לציטב זכרוני הוא הציג שם תיאורים היסטוריים של מטיילים בארץ בשנות ה- 30 וה- 40 שבהם הוזכרו המאפים הנפוצים אצל הערבים המקומיים ו*לא* היה ביניהם שום מאפה בגודל של הפיתה שלנו ועם חור. |
|
||||
|
||||
לא. לערבית היא לא חדרה, פרט לערבית הפלסטינאית (משני עברי הקו הירוק). אבל בפלסטינאית גם אומרים ''בסדר'' (בשווא נח בבי''ת). |
|
||||
|
||||
בשיחון ערבי-עברי (''פרולוג'') של יהודית רוזנהוייז תורגמה ''פיתה'' לערבית מדוברת כ''כמאג'ה''. |
|
||||
|
||||
באיטלקית הפיתה נקראת "pane arabo", שפירושו "לחם ערבי" |
|
||||
|
||||
על פי הספר מוצא המילים של הפילולוג הנודע אברהם שטאל מקור המילה יוונית והגיע לארץ יחד עם עולי סלוניקי יש מילה כזאת ביוונית אגב גם המילה אוויר מוצאה מיוונית וכך גם נמל קברניט אוכלוסין תריס דורון ועוד ועוד |
|
||||
|
||||
בפורום משפחתי נשאלה השאלה הבאה: מדוע יש בעברית אותיות סופיות (ךםןףץ)? האם הסופיות הן יחודיות לעברית? למה דווקא אותיות אלו? על השאלה השנייה כבר קיבלנו תשובה שסיפקה אותנו - יש אותיות סופיות גם בשפות אחרות. על שאר השאלות קיבלנו את התשובה הבאה: בעבר, בכתב העברי הקדום (שהיה כנראה הכתב הראשון שלא היה פיקטוגרפי, אבל זה שווה בדיקה) לא היו רווחים בין המילים ועל כן הקריאה הייתה קשה. לכן, מה שעשו היה לשים נקודה לאחר כל מלה. אבל נקודה היא דבר שנעלם בקלות, אז בחרו קבוצה של אותיות שנפוצות יותר בסוף מלה ויצרו להן את הגרסה הסופית. מה אתם יודעים על זה? |
|
||||
|
||||
ע"פ זכרוני את אבשלום קור: ההסבר הוא כתב מחובר. זה לא מקרה שלאותיות הסופיות, פרט ל-ם', יש זנב ארוך. האותיות הסופיות ךץף"ן הן המקוריות, ובתקופת המשנה נהגו לכתוב אותן בכתב מחובר כך שקצותיהן התחתונים התעקלו ל-כצפ"נ. בסופי מלים נשארו האותיות כשהיו, וההבדל נשאר גם כשהפסיקו לכתוב בכתב מחובר. בנוגע ל-מ', פשוט באותה תקופה היו שתי גרסאות לאותה האות: מ' ו-ם', וכשנוצר ההבדל בין אותיות סופיות לרגילות אמרו באופן מלאכותי שהראשונה רגילה והאחרונה סופית. (בימינו הנאורים אפשר, כמובן, להתעלם לחלוטין מהסופיות. אבל גם אפשר למצוא להן שימוש יצירתי: למשל, שהאותיות הסופיות ב-כ' וב-פ' הן הרףות. ץ' יכולה להיות צ' עם ץופץיק, ואילו בשביל ב' רףה צריך למצוא אות חדשה (ב' עם זנב).) |
|
||||
|
||||
מה שעדי אמר תואם, פחות או יותר, גם את ידיעותיי בנושא. דווקא בכתב העברי הקדום1 לא היו אותיות סופיות - מפני שהוא נחרת בד"כ ע"ג חומר קשה - צורת כתיבה שהיא איטית יותר ופחות רהוטה, ולכן לא התקיים בו התהליך שעדי תאר. הערה קטנה לעדי: נדמה לי שהכתב היהודי (אשורי/ארמי/מרובע) לא היה אף פעם ממש "מחובר". הנטייה של "זנבות" האותיות להמשך שמאלה לכוון האות הבאה נבעה מכתיבה רהוטה ומהירה של אותיות זו אחר זו - אבל לאו דוקא מחיבורן זו לזו. 1 שאכן היה הכתב האלפביתי הראשון, או לפחות צאצא קרוב שלו. הכתב האלפביתי הומצא כנראה ע"י הכנענים (ייתכן בסיני - שם נמצאו הדוגמאות הקדומות ביותר), והשימוש בו התפשט לכל עמי האיזור (ובהם העברים). |
|
||||
|
||||
עכש"י הכתב האלפביתי הראשון (או הקדום ביותר שנתגלה עד כה) הוא אכן כתב שמי, קרוב של העברית, והוא מבוסס סימנים(1). הכתב מוכר בשם הכתב הפרוטו סינאי, והתגלה בצרבית אל חאדם שבסיני. ___ (1) את האות אל"ף ייצג ראש של שור (אלוף), את האות בי"ת ייצג בית סימלי וכו', על משקל אל"ף אוהל בי"ת זה בית מדיון 2000 |
|
||||
|
||||
אפשר קישור? או לפחות שם/תעתיק לטיני ל"כתב פרוטו סינאי"? |
|
||||
|
||||
לצערי לא. את תגובה 231592 כתבתי מהזכרון של חומר שהכרתי לפני יותר מ30 שנה. |
|
||||
|
||||
ואת הגרסה הצבאית אתה מכיר? אל"ף אוהל, בי"ת זה בית, גימ"ל זה מה שמבדיל ביניהם. |
|
||||
|
||||
לך יש פרוטקציה בחדר המכונות. מנועים מלא קדימה תחת המשפט שאחרי סימן השאלה, שם המחבר מכיל "easy". |
|
||||
|
||||
אני לא יודע לגבי פרוטקציה, אבל אצלי המנוע עובד. כפי שחשדתי, אני לא אחראי לבדיחה הזאת. תגובה 109198 |
|
||||
|
||||
אופס, התנצלותי בפני טל. אסור לסמוך על זכרוני. |
|
||||
|
||||
חזרתי עכשיו מחופשה בדרום הארץ, ויש שם עכשיו הרבה ח'אנים: ח'אן השיירות, ח'אן מתנת המדבר, ח'אן בארות. ממש כך הם כתובים בשלטים החומים הרשמיים: עם גרש בחי"ת. ולא ברור לי מה אני אמור לעשות עם הגרש הזה. יש לי אינסטינקט להגות אותו כמו התימנים או הח"א-בלי-הנקודה בערבית - אבל למה, בעצם? או לחילופין, למה לא להגות כך את כל החיתים באשר הם, מעשה דן כנר? |
|
||||
|
||||
להיפך. בתעתיק מערבית זאת החית עם הנקודה. בתעתיק שעבר דרך האנגלית זוהי כף רפה (כמו רחוב כיאט בחיפה). |
|
||||
|
||||
נכון. תוך כדי כתיבת תגובה 630888 גיליתי את טעותי. |
|
||||
|
||||
אוקיי, אוקיי, ברור מאיפה זה בא. גרש בחי"ת משמש תכופות בתעתיק מערבית של שמות מקומות, לא יודע אם באופן גורף אבל לפחות בשייח'ים - שייח' דנון, ג'ראח, שארם א- וכו'1. כמו הגרש של קית' (ריצ'רדס)2 - זה רמז איך הוגים זאת במקור, ואתה הקורא מוזמן לבחור איך להגות זאת בתוך ראשך וכשאתה מדבר, לפי כמה אתה רוצה להיות דייקן/פלצן. במקרה הערבי זה הפוך על הפוך, כי הגרש (כך לפחות אני למד מהדוגמה היחידה של השייח'ים) מסמן להגות זאת כמו שאנו הוגים את החי"ת הרגילה שלנו, בעוד שאת מוחמד ואת ג'ראח אנחנו מוזמנים להגות באופן מיוחד אם אנחנו רוצים להיות דייקנים ופלצנים (אני יודע, זה בגלל הסימון באלפבית הערבי). אז בסדר, ח(')אן באה מערבית, ובערבית הוגים את זה כמו החי"ת שלנו. אז מה? אם מצרפים את זה ל"מתנת המדבר" או "בארותיים", זו כבר בהכרח מילה עברית לכל דבר. לי זה נראה מגוחך. 1 גם בשמות פרטיים? אין לי דוגמה. 2 אבל לא כל כך באליזבת וסמית. |
|
||||
|
||||
לא רחוק משייח' דנון שהבאת כדוגמא, יש בית מרקחת ח'ורי פארם. זה עברית? אנגלית? ערבית? אתה תגיד לאיש איך לכתוב את שמו? |
|
||||
|
||||
ומה עם אורחאנים למיניהם? |
|
||||
|
||||
לא הבנתי. מה איתם? |
|
||||
|
||||
עם ח' או ח? להבנתי זה משחק מילים בין "אורח" ו"חאן". |
|
||||
|
||||
אתה שואל אותי על המצוי או על הרצוי בעיני? המצוי הוא שאכן, עד כמה שראיתי כותבים אותם בלי גרש. הרצוי בעיני הוא שגם את חאן יכתבו כך. |
|
||||
|
||||
לא ככה רושמים את האות ב בערבית. אנא גמאל |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |