החל מתשע''א: ''מילה ברגע'' בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים 3169
שר החינוך, גדעון סער, אישר את תוכנית "מילה ברגע": מורי בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים יפתחו החל משנת הלימודים הקרובה את יום הלימודים בשיחה עם התלמידים במשך חמש דקות על מילה או שיבוש לשוני נפוץ. בבתי הספר במגזר היהודי ידונו בשיבוש עברי, ובמגזר הערבי יתקנו שיבושים בערבית.

שיבושי הלשון הנפוצים ייבחרו על ידי מומחים לשפה העברית והדיון בהם יהיה מהיבטים שונים: הגייה, תחביר, הטייה, אופן הכתיבה וכדומה. כמו כן, יקשרו המורים את הדיון לניבים, צירופים ופתגמים. בין היתר ילמדו התלמידים איך לדבר נכון דרך חידונים, עיתון בית־ספרי, ועברות שמות ומונחים לועזיים שחדרו לעברית.

קישורים
ynet
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

532487
אני לא יודע כמה זמן בדיוק זה ''רגע'', אבל מילה ברגע נראה לי פזיז מדי, על (או מעבר ל) גבול חוסר האחריות. עדיף שהמוהל לא יקח את עיתותיו בידו.
532489
לא יקח את עיתותיו בידו? עדיף כמובן שהוא גם יהיה מקצועי ולא ישתמש בסלע.
לקט, שיכחה ופאה. 532490
יקח, יקח. ה''לא'' נשאר מניסוח אחר.
לקט, שיכחה ופאה. 532497
רצוי ששתי ידיו יעסקו במלאכה, כך שאת עיתותיו הייתי משאיר לעוזר.
לקט, שיכחה ופאה. 532562
באחת ידו עושה במלאכה, ואחת מחזקת השלח.
532758
אאז''ן, שרה מלה את אברהם באבן צור, וכנ''ל בני ישראל את עצמם בברית ההמונית שערכו במדבר, כך שהמוהל בסלע נתלה באילנות גבוהים.
532760
באמת מזלו שביטלנו את עונש התלייה.
הכללים זזים סביבנו 532492
הכתיב "מלה" לצורת היחיד של "מילים", לעומת "מילה" מהצירוף "ברית מילה", אינו הכתיב המקובל עוד, וכיום כותבים (יש לכתוב? שיהיה) "מילה" בשני המקרים. נדמה לי (מבלי להתחייב) שמדובר בהחלטה "רשמית".

אני מניח שהסיבה קשורה לחשש קריאה שגויה, כפי שקרה למילה "אמנות", שרבים מבטאים אותה עם צליל A בראשיתה.
הכללים זזים סביבנו 532493
ידוע, ידוע, ועדיין המילה ''מילה'' עדיין תקפה גם להסרת הערלה.
הכללים זזים סביבנו 532549
אכן, החלטה רשמית של האקדמיה. היו''ד בברית מילה מגיעה מן השורש, והיו''ד במילה מילה היא מעין ''תשלום דגש'' של הכתיב חסר הניקוד.
הכללים זזים סביבנו 532552
ממש לא קשור לתשלום דגש. היו"ד ב"מִלָּה" בכתיב מלא הוא פשוט חלק מכללי הכתיב חסר הניקוד - "תנועת i נכתבת באות יו"ד" (למעט כמה סייגים כמו למשל לפני שווא נח). מידע מלא באתר האקדמיה: http://hebrew-academy.huji.ac.il/decision4.html
הכללים זזים סביבנו 532557
אגב כללי הכתיב חסר הניקוד:
בודק האיות שלי רמז לי על
הכללים זזים סביבנו 532558
תודה על ההפניה, זה ארוך למדיי... למקרה שפספסתי, יש נקודה מסוימת שרצית להעביר?
הכללים זזים סביבנו 532561
לא.
הכללים זזים סביבנו 532565
מעניין מאד, תודה רבה. המסקנה שלי מהמאמר הזה - יש ניגוד חריף בין התקני ובין האסתטי.
נראה רעיון חביב 532520
אני בעד,

---
למעשה, אני מלמד את הבת שלי הרבה דברים בשיטת ''חמש דקות על..''. (אחרי חמש דקות נמאס לה להעמיד פנים שהיא מקשיבה)
נראה רעיון חביב 532525
מה קורה בכיתה אחרי חמש דקות?
נראה רעיון חביב 532527
בכיתה היא לא צריכה להעמיד פנים שהיא מקשיבה.
נראה רעיון חביב 532528
אבל היא צריכה להעמיד פנים שהיא עושה שיעורים, אין דברים מושלמים.

---
ורק למקרה שפורשתי כציני - אני באמת חושב שהרעיון הוא טוב ומקווה שגם המימוש יצליח.
נראה רעיון חביב 532533
אני נגד. בזבוז זמן מובהק של הילדים והמורים. אם יש לשר חמש דקות מיותרות (עבור כל יום עבור כל תלמיד) הייתי מעדיף להעיר את הילדים חמש דקות מאוחר יותר. אם בכל זאת, מסיבות שאי אפשר שלא לשער שהן נגזרת זו או אחרת של סדיזם, הוא חייב את הילדים בבית הספר לחמש הדקות האלה, אולי עדיף שינסה לתת להם מידע מעניין וחשוב, שלא ישכח חמש דקות לאחר שנאמר, באותן חמש דקות. אולי איזה פרט טריוויה נחמד? איזה סיפור היסטורי קצר ומעניין? אולי אנקדוטה פוליטית רלוונטית? תרגיל מחשבה? חידת הגיון? שיר? בדיחה טובה? משל? סיפור קצר? מופע מוזיקלי?
נראה רעיון חביב 532550
ואם הכוונה היא להקנות לתלמידים שפה עשירה ומשכילה, עדיף ללמוד בע''פ קטע שירה.
נראה רעיון חביב 532556
אבל גם היום חלק מחומר הלימוד בלשון הוא דיבור נכון , אז על מה הקצף? או במילים יותר פשוטות מאיזה כיוון את מתנגדת?
נראה רעיון חביב 532559
ניחוש:
שוב כסוי ערווה, פתרון קסם לבעיה שורשית, פופוליזם.
נראה רעיון חביב 532560
השאלה היא האם היא (או אתה ) מתנגדים ללימוד של שגיאות פופולריות ותיקונם (מה שנראה לי שקורה גם היום) או דווקא לעובדה שמדובר ב5 דקות (או אולי משהו אחר).
נראה רעיון חביב 532564
אני מתייחס לחמש הדקות.
נראה רעיון חביב 532567
האמת גם לי לא נראה שאפשר ללמד את זה בחמש דקות אבל לא נראה לי שאפשר ללמד שום דבר בחמש דקות. כמובן מי שהציע את ההחלפה זה האלמוני ולא אתה אז אין בעיה.
נראה רעיון חביב 532579
אני מתנגד לנסיון להכתיב שפה מלמעלה ומתנגד לבזבוז חמש דקות יקרות מזמני היקר על שטויות של שר חינוך טיפש.

שגיאה פופולרית בשפה זה אוקסימורון, כש''שיבוש'' הופך ללפופולרי הוא הופך לנכון.
נראה רעיון חביב 532584
לאתר הזה יש מנגנון חיפוש: http://www.haayal.co.il/search
חפש בו את המילה: תסו"ש
נראה רעיון חביב 532585
אז אתה בעצם מתנגד לרוב הוראת הלשון במתכונתה הנוכחית.
נראה רעיון חביב 532586
הוראת הלשון מלמדת את השפה התקנית, לא מתקנת ''שיבושי לשון''.
נראה רעיון חביב 532589
בשפה התקנית (כפי שהיא נלמדת היום ) אין שיבושי לשון, וזה לא סתם למידה אלא משהו שאמור להיות תקף בחיים של התלמידים.
נראה רעיון חביב 532591
בשיעורי לשון מלמדים ילד להבדיל בין נושא לנשוא, בין פועל לשם עצם, בין עבר, עתיד והווה ועוד. אלה כלים שישמשו אותו בעתיד, אם בכתיבה, אם בקריאה, אם בדיבור ואם בהאזנה. אין שום קשר בינם לבין המלחמה ב''שיבושי הלשון'', שהפופולריים שבהם עונים לאותם כללים בדיוק, ודווקא מי שלמד לשון יוכל להבין אותם, להנות מהם ולהעשיר את שפתו בעוצמה רבה יותר ממי שלא למד (ולכן מפחד מכל שינוי שלא עבר את תו התקן של האקדמיה, ונצמד לכל שינוי, חסר הגיון ככל שיהיה, שכן עבר את תו התקן של האקדמיה).
נראה רעיון חביב 532593
אחד משיבושי הלשון שמופיעים בלינק הוא מַבין במקום מֵבין.
אחד הנושאים העיקריים (ושהיו שנואים עליי אבל זה לא קשור) בלשון
זה ניקוד וכשנותנים לך מילה לנקד לא רק שאסור לך להתבלבל בין פתח לצירה אלא גם לא בין פתח לקמץ. אם תנקד בבגרות בצורה הראשונה ירדו לך נקודות.
נראה רעיון חביב 532595
גם את שיבוש הלשון מAבין צריך לדעת אם לנקד בחטף או בקמץ (או בחטף פתח). בשביל זה צריך ללמוד איך לנקד.

מצד שני, כמה ילדים יתחילו להגיד מEבין רק בגלל שהמורה אמרה את זה בחמש הדקות ביום רביעי בשבוע העשרים של כיתה ו'? ומה בדיוק אותם ילדים מסכנים ירוויחו? ומה אנחנו נרוויח? (ואיך בכלל אפשר לבטא את השיבוש הזה? מAבין?!)
נראה רעיון חביב 532599
ילדים (להבדיל מנערים) לומדים לנקד?
נראה רעיון חביב 532601
אם החיילים הם ''הילדים של כולנו'' אז כנראה שכן.
נראה רעיון חביב 532600
או.קי. הבנתי את העמדה שלך.

רק שאלה באמת לא שמעת אף פעם מישהו אומר מַבין? האמת זה הולך חזק בביטוי "יש מַבין?"
נראה רעיון חביב 532602
אני תמיד שמעתי "יש מEבין?"... כל יום לומדים משהו חדש.
נראה רעיון חביב 532603
לי אישית לקח בערך שנה (כיתה י"א) ללמוד לדבר "נכון". לקראת הבגרות בדקדוק לא הייתי צריך לשנן כמעט (או בכלל) ניקודים, יכולתי כמעט בכל מקרה "לדעת" לפי הזמן שלוקח לי לבטא את התנועה.

אם רוצים ללמוד להבדיל בין קמץ ופתח, זו כנראה דרך יעילה. לא מסובך מדי. רק דורש תרגול.

הַבְּעַיָה הַבְּסִיסִית הִיא שאַנוּ לֹא מְדָבְּרִים כָּך.
עולם ומלואו בשתי מילים 532604
אינקוגניטו אשכנזי.
עולם ומלואו בשתי מילים 532605
אתה רומז שיש כאן אפליה עדתית?
עולם ומלואו בשתי מילים 532606
לא.
אני אומר שהדיבור של תימנים הוא כזה שניתן להבין ממנו את הניקוד הנכון לעומת הדיבור של האשכנזים שבקושי אפשר להבדיל בו בין א' לה' (כל שאר העדות הם בין לבין).

לפחות ככה זה במחזור שלי.
עולם ומלואו בשתי מילים 532607
הוא שאמרתי. אפליה. התימנים מקבלים נקודות מתנה.
עולם ומלואו בשתי מילים 532612
אלא אם כן זו בדיחה, אני לא מבין איך אפליה קשורה לפה.
נראה רעיון חביב 532742
השיטה שלך לניקוד לא כל כך אמינה, ולא מומלצת לכולם. לבושתי, שכחתי את המעט שידעתי בעצמי. בכל אופן "אָנוּ" נכתבת בקמץ ו"מדַבְּרים" - בשווא.
נראה רעיון חביב 532744
אם השיטה שלך מיצרת ''ד'' קמוצה, יש בה בעיה.
כבר שנים שלא מלמדים לנקד בבתי הספר 533251
תלמידים לא נדרשים לנקד בבחינות הבגרות (לזהות כן, אבל פסיבית, לא אקטיבית, וזה הבדל משמעותי). אני לא נדרשתי לנקד (ועשיתי יחידה שלמה בידיעת הלשון, בנפרד מהבעה, לפני 16 שנה). למעשה נדמה לי שאפילו הוריי כבר לא נדרשו לנקד בבגרות.
כבר שנים שלא מלמדים לנקד בבתי הספר 533257
אם הורייך לא נדרשו, אני כנראה מספיק מבוגר כדי להיות סבא שלך (פחד...). אני מתבייש להודות שלמרות הנטיה שלי למקצועות ראליים, לא הצלחתי מעולם לתפוס את עקרונות הניקוד.
גם על זה כבר דנו באייל 533322
למרות שקראת את תגובה 463075 ואת הפתיל שבעקבותיה? תמהתני :-)
כבר שנים שלא מלמדים לנקד בבתי הספר 533292
אצלנו למדו לנקד, זה היה אחד משני הנושאים העיקריים יחד עם מבנה המשפט, בתור אדם שחובב פרוזה ודי אדיש לשירה אז בעוד שבמבנה המשפט אני משתמש הרבה, בניקוד אני לא משתמש כלל.

ובקשר לזיהוי, אם את מתכוונת שנותנים 4 אפשרויות שונות לניקוד אותה מילה וצריך להגיד איזה ניקוד הוא נכון אז זה באמת יותר קל, אבל עדיין צריך לדעת לנקד.

נ.ב. לא רק שלימדו אצלנו לנקד היו ממש הכתבות ניקוד, המורה היה מקריא פסוקים מהתנ"ך ואנחנו היינו צריכים לכתוב אותם עם ניקוד.
אין דרישות כאלו כיום 533304
אין צורך לנקד. ודאי שאין צורך להבדיל בין קמץ לפתח. ההיכרות עם מערכת הניקוד נדרשת רק בשאלות הדורשות לסווג פעלים ושמות עצם לפי בניינים ומשקלים.
אין דרישות כאלו כיום 533306
למה אתה מרגיש צורך לסווד שמות ופעלים לפי בניינים?
אין דרישות כאלו כיום 533319
בדומה לחלקים אחרים של הדיון, נצטרך עוד מספר תגובות על מנת להבין זה את זה.
אין דרישות כאלו כיום 533311
מצאתי בגרות מ2001 (מקווה שזה מספיק מאוחר) http://meyda.education.gov.il/sheeloney_bagrut/2001/... (זהירות pdf) אז אתה צודק שאין שאלות כמו שאני אמרתי אבל מצד שני אם תסתכל בפרק תורת ההגה (שאלות 17-21) תראה שאי אפשר לפתור אותם בלי לדעת לנקד. האמת אי אפשר לפתור אותם בלי לדעת כללי ניקוד שלטעמי זה קצת חבל.
אין דרישות כאלו כיום 533318
ועדיין, לא נראה לי שנדרשת הבחנה בין קמץ לפתח ובין סגול לצירה. תקן אותי אם אני טועה.
אין דרישות כאלו כיום 533321
אין לי שמץ.
אני באמת לא זוכר מספיק לשון כדי לדעת מה הדרך הטובה לפתור שאלות כאלה.
כבר שנים שלא מלמדים לנקד בבתי הספר 533362
תגידו, בני כמה אתם?
יכול להיות שהיו לכם מורים חרוצים במיוחד שהחליטו ללמד את תלמידיהם את תורת הניקוד על בוריה‏1, אבל חד משמעית, כבר 20 שנה לפחות (ולמיטב ידיעתי הרבה יותר) אין שום דרישה לנקד בבחינת הבגרות ואין שום צורך לזהות אם מילה מנוקדת נכון או לא (בהנחה שלא נפלה טעות, כל המילים המנוקדות בבגרות מנוקדות כהלכה). למען האמת גם לא צריך. צריך לדעת לקרוא עם ניקוד, וזו משימה די פשוטה (ילדים בכיתה א' וגם צעירים יותר עומדים בה בכבוד), אבל לנקד צריך לדעת מי שצריך לדעת, זו לא מלאכה שימושים שכל אחד נדרש לה (ולכן לא מפתיע אותי שאתה לא מנקד).

לימודי הלשון שלי (בתיכון) היו לפני 17 שנה, והמורה לימדה על סוגי שוואים (אליהו בחור, למי שזוכר), הברות, טעמים וכו', סוגי תנועות וכו', אבל זה היה כלי עזר כדי לזהות שורשים, בניינים ומשקלים ובשום שלב לא נדרשנו לעשות בזה שימוש פעיל, אך ורק סביל (והגישו אותנו לבחינה הקשה יותר, זו שהייתה יחידה נפרדת בידיעת הלשון ויחידה נפרדת בהבעה ולא יחידה אחת כוללת). אגב, אלה לא היו אפילו שאלות פתוחות - החלק בדקדוק שכלל את השאלות השאלה, היה שאלון אמריקני (30 שאלות, 4 תשובות לכל אחרת).

מאחר שמאז התיכון למדתי לנקד (קורס בתורת הניקוד, באוניברסיטה) אני יכולה להעיד שמדובר בהבדל של שמים וארץ בין מה שמלמדים על ניקוד בתיכון לבין מה שצריך לדעת כדי לדעת לנקד כהלכה. קיבלתי 100 בבגרות בלשון ועדיין כשהגעתי ללימודי לשון לא ידעתי לנקד.

----------------
1 למדת אולי בחינוך דתי? או שסתם היה לך מורה מופרע? כי הכתבות ניקוד לא קיימות באף בי"ס מוכר לי, ובפרט, ניקוד התנ"ך מצריך ידע נוסף מעבר לניקוד העברית החדשה ונחשב לקשה יותר משמעותית. תלמידי תיכון לא נשאלים על צורות תנ"כיות בבחינת הבגרות בלשון וודאי שלא צריכים לדעת לנקד פסוקים מהתנ"ך (למעשה אפילו באוניברסיטה לא דרשו זאת מאיתנו).
שתי נקודות לטריליאן 533365
1 למדתי בישיבה תיכונית ושתי המורים שלי ללשון היו (אם להשתמש בלשון עדינה ) מאד נלהבים, במיוחד המורה שהכתיב ניקוד.
טוב לדעת שהידע שלי אנקדוטי (או לפחות עתיק) ושהתלמידים היום לא נדרשים למלכה המפרכת ולא ממש נחוצה הזאת.
תראו תראו את הגרי קופרים האלו 533425
(את רוב המגיבים לא הייתי מטריד בעניין, אבל אותך זה אולי יעניין) - 'אמריקני' נשמע אינסטינקטיבית יותר הדור מ'אמריקאי', וגם מזמין מלרע, ואולי אפילו נתמך על-ידי האקדמיה (באבן-שושן נמצאות שתי הצורות). אבל בעצם, מה לעברית ולנו"ן הזה? העברית אוהבת ליצור שמות-עצם של בעלי תכונה על-ידי הוספת יו"ד בלבד ('יווני', 'רומאי'; 'נמרי'; וחדש יותר, 'פירותי'). הנו"ן הוא הדרך של כמה שפות אירופיות לעשות אותו דבר. אם אנחנו מוסיפים גם נו"ן וגם יו"ד זו כבר כפילות מצחיקה קצת. ואם ב'אמריקני' אפשר לתרץ שאנחנו מבססים את המלה על זו שבלשונם של בעלי הדבר, ב'אפריקני' זה פחות משכנע, ו'פרוידיאני' הוא כבר שערוריה. אפשרויות יותר מעניינת, תיאורטית (מעשית כבר מאוחר מדי) היא, כמו 'סורי' ו'רומי' - 'אמריקי' (והמהדרין ימלרעו), ואולי אפילו, כמו 'שערורייתי' - 'אמריקתי'.
תראו תראו את הגרי קופרים האלו 533426
בעצם יש תקדימים יותר מתבקשים לשתי ההצעות בסוף: 'אירופי' ו'אסייתי'.
תראו תראו את הגרי קופרים האלו 533441
אני אומרת "אמריקני" אבל במלעיל. אני חושבת שבמלרע זה נשמע טוב רק אם אתה דן כנר... (ואני לא). בכל מקרה, בין אמריקאי לבין אמריקני אין לי איזושהי העדפה אישית עצמאית; למיטב ידיעתי האפשרות השנייה היא המועדפת ע"י האקדמיה, אז יישרתי קו.
תראו תראו את הגרי קופרים האלו 533443
מה עם חיפני במקום חיפאי? פעם זה יצא לי במקרה ומישהי כמעט הרגה אותי.
תראו תראו את הגרי קופרים האלו 533458
בתור חיפאית (מבחירה!) מעולם לא השתמשתי ב"חיפני" ואני לא מכירה אף אחד שעושה זאת... זה נשמע מטופש מדי. העם אמר את דברו.
תראו תראו את הגרי קופרים האלו 533466
שלמה ארצי תופס מונית חיפנית...
תראו תראו את הגרי קופרים האלו 533467
מעניין, גם אמא שלי תמיד אומרת שאני לא איינשטיין. אתן סיכמתן ביניכן לדכא אותי?
תראו תראו את הגרי קופרים האלו 533448
רק תדע לך שמי שאומר "אמריקאי" אומר את זה כחלק ממזימה מרושעת "להקטנתה וחצי-קבלה-חצי-דחייה של המסומן" http://eyalniv.wordpress.com/2010/01/14/pakistinia/ לכן, אין לומר אמריקאי (ובטח שלא יווני, אנגלי או פיני).
תראו תראו את הגרי קופרים האלו 533461
א. קור התלוננן בשעתו על ''דיגיטלי'', וטען ש''דיגיטי'' סביר יותר. מעניין שרק בטכניון שרד המושג העברי בשמות קורסים כגון ''מערכות ספרתיות'' (שם לומדים על דלגלגים, אם אינני טועה).
תראו תראו את הגרי קופרים האלו 533482
זה פשוט: אנחנו לוקחים בטבעיות מאנגלית כל מה שאין לנו בעברית. לא מדובר רק בתוספת נ' במקומות שהיא לא נחוצה אלא גם בלקיחה של צורות שלמות. איך מכונים תושבי קונגו, למשל, בעברית מודרנית? התשובה כאן:
אגב, דווקא לגבי תושבי אפריקה יש לנו מקור בעברית בת אלפיים שנה: "חזר ואמר: מי כאן הלל? מי כאן הלל? נתעטף ויצא לקראתו. א"ל: בני, מה אתה מבקש? א"ל: שאלה יש לי לשאול. א"ל: שאל, בני, שאל! מפני מה רגליהם של אפרקיים רחבות? א"ל: בני, שאלה גדולה שאלת. מפני שדרין בין בצעי המים." (http://he.wikisource.org/wiki/%D7%A9%D7%91%D7%AA_%D7...)
תראו תראו את הגרי קופרים האלו 533506
באותה עברית בת שנות אלפיים לא מדברים על חיפאים, גם לא על חיפנים כי אם על חֵיפִים (או חֵיפִין).
תראו תראו את הגרי קופרים האלו 533561
גם אנחנו קוראים לתושבי הודו ''הודים'' ולא ''הודואים'' או ''הודונים''.
חיפני לא ישא את כפיו 533563
תראו תראו את הגרי קופרים האלו 533497
אם מישהו פוגש את שכ''ג, שיבקש ממנו לבדוק אצל אבינרי. אני זוכר שהוא מתייחס לעניין הזה אבל לא זוכר מה פסק.
תראו תראו את הגרי קופרים האלו 533890
אבינרי די לקוני בנקודה זאת, ומציין שעדיף בעיניו אמריקני ואפריקני על-פני אמריקאי ואפריקאי (על "אמריקני אפריקני" עוד לא שמעו באותם ימים), בהסתמך על הדמיון ל"חיפני" ו"טברייני". גם הקרבה הצלילית לאנגלית מהווה בעיניו יתרון במקרה זה.

אני יודע שלא שאלת, אבל אם כבר טרחתי הנה גם שבע האגורות שלי: אני אומר "אמריקני" כשאני מתייחס לאנשים ("האמריקני המכוער"), ו"אמריקאי" לחפצים ("מכונית אמריקאית"). אין לי שום סימוכין או הנמקות, ואני ער לכך שזה משאיר בעיה פתוחה בקשר לנשים.
תראו תראו את הגרי קופרים האלו 533896
אמריקני מלרע?
תראו תראו את הגרי קופרים האלו 533900
אני לא דן כנר. נסיון יפה.
תראו תראו את הגרי קופרים האלו 533908
בדרך כלל אני אומר ''אמריקאי'' (מלעיל). ''אמריקני'' אני קורא מלרע, אבל ''אמריקאני'' מלעיל.
תראו תראו את הגרי קופרים האלו 534096
איפה יוצא לך לקרוא "אמריקאני"?
תראו תראו את הגרי קופרים האלו 534097
באמריקע.
תראו תראו את הגרי קופרים האלו 534098
תודה. היכן מצינו במקורות "חיפני"? ומתי באמת נולד "טברייני"? (הייתכן שהנו"ן היא בעקבות שפה זרה מלפני הצרפתית והאנגלית?)
תראו תראו את הגרי קופרים האלו 534100
תגובה 533563
מָרוֹק אני 539065
אחת המסעדות המרוקניות הבולטות בארץ היא "יקוטה" בבאר-שבע. בין שאר מעלותיה, הבעלים-המארח מקפיד לומר "מרוקני", ובמלרע. אולי זה בהשראת הצרפתית. מכל מקום, ההדר שבצורה הזו משתלב באופן מרתק במשחק [המלחמה?] המעניין ממילא שהמסעדה הזו משחקת עם התדמית והזהות של המרוקניות בישראל.
תראו תראו את הגרי קופרים האלו 540829
שערורייה יותר גדולה מ"פרוידיאני" היא "טרנסצנדנטלי". ה"אֶנט" כבר גוזר שם תואר; האנגלים, או מי שזה, הוסיפו "אַל" משום מה, ואנחנו הלבשנו חיריק. אפשר היה להתספק ב"טרנסצנדי", זה עושה מספיק נזק דנטלי.
תראו תראו את הגרי קופרים האלו 540830
להפתעתי, טרנסצנדנטי מנצח את טרנסצנדנטלי, גם בויקיפדיה וגם בגוגל. לטרנסצנדי אין אפילו אזכור אחד בגוגל, אבל עוד כמה דקות יהיו שניים.
תראו תראו את הגרי קופרים האלו 540838
קאנט הוסיף. טרנסצנדטי פירושו מעבר למציאות בעולם, ההיפך מאימננטי. טרנסצנדנטלי פירושו מעבר לגבולות ההכרה או התפיסה. מונח אחד הוא אונטולוגי והשני אפיסטמולוגי. אלוהים הוא טרנסצדנטי, ו''הטיעון הטרנסצנדנטלי'' עוסק בתנאי היסוד להכרה.
תראו תראו את הגרי קופרים האלו 540897
תודה. (א) אני לא כל כך מבין את ההגיון הלשוני של קאנט בזה, אבל בטח יש הסבר, (ב) אז החבר'ה של המהארישי מהאש-יוגי אמצו את ההבחנה של קאנט? דווקא מתאים, במבט שטחי, אבל לא הייתי מצפה.
תראו תראו את הגרי קופרים האלו 540899
אין לי מושג (לגבי שתי התהיות).
כבר שנים שלא מלמדים לנקד בבתי הספר 533463
אני למדתי 4 שנים לפנייך, וכמותך, לא נתבקשתי לנקד קטעים שלמים. עם זאת, הבחינה כללה שאלות סגורות "אמריקאיות", שבהן צריך היה לסמן את המילה המנוקדת נכונה. ולדיראון עולם ייזכר אַחַד הָעָם.
כבר שנים שלא מלמדים לנקד בבתי הספר 533514
גם אני מופסד בבורסה.
כבר שנים שלא מלמדים לנקד בבתי הספר 533522
בטח, חולרה כזה - כמעט שכב את אשתך.
כבר שנים שלא מלמדים לנקד בבתי הספר 533579
לא הבנתי את הבדיחה...
___
החשמנית מתבקשת לנצור לשונה, אך הפעם.
כבר שנים שלא מלמדים לנקד בבתי הספר 533613
שום דבר מיוחד. זו היתה הטענה של אבימלך כנגד יצחק כשעשה את השטיקים של אבא שלו. מסתבר שגם את אחד העם עצמו כינו "כמעט שכב" בעקבות הפסוק.
כינויי גנאי בשיח הפוליטי בישראל [ויקיפדיה]
נראה רעיון חביב 532597
נסיון ראשון:

שיעורי לשון מלמדים ילד תהבדל בין נושא לנשוא, בין פועל לשם עצם, בין עבר, עתיד והווה וכו'. אילו כלים שישמשו את הילד בעתיד, יכול להיות בכתיבה, יכול להיות בדיבור ואולי בהאזנה. באמת אין שום קשר בינם לבין המלחמה ב"שיבושי לשון", שהפופולריים שבהם עונים לאותם כללים בדיוק ודווקא מי שלמד אותם יוכל להבין אותם, להנות מהם, ולהעשיר את שפתו בעוצמה רבה (ומשפטים מורכבים הרבה יותר) ממי שלא למד (ולכן מפחד מכל שינוי שלא עבר את תו־התקן של האקדמיה ונצמד לכל שינוי, גם אם אינו עושה שכל, שכן עבר את תו־התקן של האקדמיה).
נראה רעיון חביב 532588
האם אתה חכם משר החינוך, לדעתך?
נראה רעיון חביב 532668
אשר לסייפא - אתה טועה. פופולרי מאוד, למשל, לנצח את הבחירות. זה עדיין לא נכון (ויש לקוות שגם לא יהיה).
נראה רעיון חביב 532669
וישנה! תגובה 268606
נראה רעיון חביב 532670
זה בסדר. בעניין נצחונות, גם הסייפא עובד!
נראה רעיון חביב 532671
תגובה 532580
נראה רעיון חביב 532761
בלי קשר האם נכון או לא נכון להכתיב שפה מלמעלה, אל נא תגזים בעלות המופלגת של חמש דקות מזמנך.
נראה רעיון חביב 532762
אתה מוזמן לזלזל בזמנך כרצונך, זמני יקר לי.
נראה רעיון חביב 532763
נדמה לי שהבעיה שלך היא עם חוק חינוך חובה ולאו דווקא עם חמש הדקות הראשונות של יום הלימודים.
נראה רעיון חביב 532764
זה לא מדוייק, אני חושב שהבהרתי עם מה בדיוק יש לי בעיה.
נראה רעיון חביב 532824
כלומר, אם מספיק אנשים יכתבו "ללפופולרי" זה יהיה נכון?
נראה רעיון חביב 532828
לא, זה יהיה נחונ.
נראה רעיון חביב 532833
כמובן, ככה מתפתחת שפה.
נראה רעיון חביב 532568
נראה שזה חלק קטן מתוכנית מקפת רחבה שנועדה לשיפור העברית בבי"ס.
נראה רעיון חביב 532571
אני פסימי, אחכה למבחני המיצב של השנה הבאה.
נראה רעיון חביב 532574
את לא חושבת שצריך להמתין יותר משנה?
נראה רעיון חביב 532578
אני מוכן להמתין עד הפסיכומטרי.
נראה רעיון חביב 532598
לא בטוח שצריך לחכות דווקא לתוצאות של מבחן כזה או אחר.
נראה רעיון חביב 532739
לא ממש "מתנגדת" וודאי שלא קוצפת. נראה לי שמבחינה פדגוגית, 5 דקות שלא מתחברות לכלום לפניהן וכלום אחריהן, יתפוגגו לכלום.
נראה רעיון חביב 532577
הייתי מלמד שירה בעל פה רק אם הייתי מעוניין לגרום לילדים לתעב שירה. על מנת להקנות לילדים שפה עשירה ומשכילה יש לחשוף אותם לחומרים עם שפה עשירה ולהרחיב את השכלתם.
נראה רעיון חביב 532616
זה בסדר. תלמידים מתעבים שירה גם בלי ללמוד אותה בעל-פה (סליחה על הדרמטיות, התלמידים פשוט לא מכירים שירה). לימוד בעל פה מעניק כישורי לשון, הכרות תרבותית אינטימית ואותנטית, ותחושת הישג.

יחי החינוך המיושן.
נראה רעיון חביב 532551
קשה להבין על מה אתה מלין - הצגתו של שיבוש לשון יכולה ליפול לתוך כל אחת מהקטגוריות שהצעת (למעט מופע מוזיקלי).
נראה רעיון חביב 532553
ברד ירד בדרום ספרד הערב?
נראה רעיון חביב 532580
במחשבה שניה, אם היו לי חמש דקות כל יום ללמד את כל ילדי ישראל, הייתי מקדיש אותן להבנת הנקרא.
נראה רעיון חביב 532587
את הרמז הבנתי, את הסמוי בהודעתך המקורית עדיין לא.
נראה רעיון חביב 532621
יש יותר סיכויים שהן תוקדשנה להבנת המקרא.
נראה רעיון חביב 532648
נלחמים בטחנות רוח 532643
דוגמה נוספת לניסיון האווילי של המדינה להילחם בטחנות רוח. מישהו שם למעלה חושב שהוא יודע איך אנחנו צריכים לדבר, והמציאות בכלל לא מעניינת אותו. זה ששפות מאז ומתמיד התפתחו והתגלגלו להן, ומה שנחשב אתמול קלוקל ונמוך מחר ייחשב תקין וגבוה, זה לא מזיז לו. הם גם בטח בכלל לא מודע לזה - העיקר שיש לו הכוח לכפות עלינו את דעותיו, ושום דבר אחר לא משנה.
נלחמים בטחנות רוח 532645
למה אתה חושב ש"הם" לא מודעים לזה?
איזה כוח יש להם לכפות עלינו את דעותיהם?
למה שום דבר אחר לא משנה?
נלחמים בטחנות רוח 532646
מצחיק. דווקא השפה העברית בעת החדשה היא דוגמא טובה לשפה שהונחתה ''מלמעלה'', ע''י המוסדות הציוניים, ודוגמא טובה כיצד מוסדות יכולים לשנות את המציאות.
אך גם דוגמה לתוצאות בלתי צפויות ולמוגבלות הפעולה 533075
המוסדות הצליחו להנהיג רק את שהיה בו צורך: שפה "בסיסית" משותפת ואוצר מילים סטנדרטי. הניסיון להנהיג הגייה ספרדית ודקדוק שמי "יותר", שהצדקתם הייתה אידאולוגית בעיקרה, לא הצליח כלל.
אך גם דוגמה לתוצאות בלתי צפויות ולמוגבלות הפעולה 533082
המוסדות הצליחו לעשות דבר מדהים. אבל, כמובן, אני לא טוען שמוסדות לבדם יכולים לקבוע את המציאות החברתית. המציאות הזאת נוצרת מיחסי גומלין בין אינדיבידואלים, מוסדות, תנאים חומריים, רעיונות וסיטואציה היסטורית. (וזאת עוד סיבה מדוע שוק חופשי כמבנה מקובע אינו יכול להתקיים לורך זמן).
אך גם דוגמה לתוצאות בלתי צפויות ולמוגבלות הפעולה 533089
אכן כי כן. אבל מתי מוסדות יכולים להשפיע ומתי תהיה ההשפעה הזו קרובה לתוצאות המיוחלות? אם חסרות מילים בלקסיקון, והוועד או האקדמיה‏1 מציעים מילים חדשות, הן כנראה ייקלטו. אם המדינה מציעה פתרון בתחום שהשוק לא מיטיב לפתור, מרבית האזרחים כנראה "יתנו לו צ'אנס" וישלמו עליו. אך כאשר ההצדקה היחידה למדיניות היא מעין אידאולוגיה חלופית לנורמה וכאשר המדינות הזו היא המלצה בלבד (נניח, חמש דקות על "אף על פי ש" במקום "למרות ש"), אפשר לצפות את הכישלון מראש.

----
1 מאתר אמור "מעל"ה" - http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/023/240.html
אך גם דוגמה לתוצאות בלתי צפויות ולמוגבלות הפעולה 533092
נכון. למה בכלל צריך בית־ספר?
אך גם דוגמה לתוצאות בלתי צפויות ולמוגבלות הפעולה 533098
כדי להפנים את עקרון שיתוף הפעולה, בין השאר. זה חשוב מאוד.

אשמח להתדיין על שאלה ברורה יותר.
אך גם דוגמה לתוצאות בלתי צפויות ולמוגבלות הפעולה 533099
זו סתם אינדוקטרינציה של המדינה. מי צריך את זה?

באופן כללי מילים טכניות נכנסות בהמוניהן לשפה. לא תוך שנה ותוך שנתיים: לוקח זמן למילה חדשה להיקלט. שימוש במילים זרות פשוט הרבה פחות נוח (לדוגמה: המפלצת "אינדוקרינציה" שלמעלה. דוגמה חלופית: "בלוג" היא מילה קצרה ודומה מספיק למילה עברית. אני מניח שהיא תיכנס ללא צורך בתרגום).
אך גם דוגמה לתוצאות בלתי צפויות ולמוגבלות הפעולה 533104
"זו סתם אינדוקטרינציה של המדינה. מי צריך את זה?" - בני אדם, מלמד הניסיון. אני עדיין מתקשה להבין את הטענה הסמויה או הגלויה שלך. לא ביטלתי צורך כלשהו, ואף לא קבעתי שצריך לחדול כאן ועכשיו משיטות "מלמעלה למטה" בחינוך. כל שאמרתי הוא שההצלחה של שיטות אלו תלויה, בין השאר, בצורך אמיתי כלשהו‏1.

לגבי התחדישים, אני מסכים כאמור ("אם חסרות מילים בלקסיקון, והוועד או האקדמיה מציעים מילים חדשות, הן כנראה ייקלטו"), אלא שלצערי לא לכך יוקדשו חמש הדקות.

----
1 "שהמורה לא יכה אותי בסרגל", למשל.
אך גם דוגמה לתוצאות בלתי צפויות ולמוגבלות הפעולה 533083
ולכן כולנו מדברים בהגיה אשכנזית כמו ביאליק: "שלום רב שובך ציפורה נחמדת. מארצות החום אל חלוני הגעת."
אך גם דוגמה לתוצאות בלתי צפויות ולמוגבלות הפעולה 533090
כולנו מדברים בשעטנז.
לקנות עוד ספרים? 532651
חלק אחר מהתכנית אשר מוצגת הוא קניית עוד ספרים כדי שהילדים יקראו יותר.

חלופה לקניית עוד ספרי נייר: הנגשת התוכן של ספרים:

* תמיכה בפרוייקט בן־יהודה
* הסרת מגבלות שימוש מיותרות ממספר יצירות חשובות?
לקנות עוד ספרים? 532723
כמה ספרים אתה קורא בפורמט של נייר וכמה ב-google books, wikitext וכדומה?
לקנות עוד ספרים? 532748
קניית *עוד* ספרים?! אהא. עכשיו הכל ברור.
גישה מצויינת 532683
חמש דקות ביום הן דבר מעולה לנושא כל כך חשוב שצריך ללמוד אותו טיפין טיפין כי בקלות הוא הופך למעיק.
גישה מצויינת 532716
אכן.
גישה מצויינת 532743
חמש דקות ביום הן האקמול שניתן לבעיית הנמק במוח. אין שום ערך להגיה נכונה של "מכיר" בלי להבין את הרציונל שמסתתר מאחריה, כפי שאין שום ערך להטיף ל"מאחריה" ולא "מאחוריה" בלי להסביר את ההגיון שבכך(*). הגישה הזאת מעודדת את ההרגשה שמדובר בסתם אוסף שרירותי של קביעות חסרות טעם, במסגרת הניג'וס הכללי הצפוי מידי המחנכים והמורים, שאין שום סיבה שבעולם להתייחס אליו ברגע שהשעור הסתיים.

(*) היתה פעם תכנית סטירית בשם "אחורי החדשות", וההתחכמות שבשם התבזבזה לגמרי.
גישה מצויינת 532756
אין שום ערך גם לביצוע נכון של חילוק ארוך בלי להבין את הרציונל שמסתתר מאחוריו ?
צב''ר 532757
אני רוצה להאמין שזה היה מכוון.
גישה מצויינת 532759
בספר (המומלץ) של יהושוע סובול ''שתיקה'' יש דוד ששירת בצבא הבריטי ומאז הוא מברך על הוויסקי בעברית כשרה ''תחת הרם''.
גישה מצויינת 532789
אולי אתה צודק, בהתחשב בכך שבתי הספר לוקים כעת, ואולי לקו תמיד, במחלה קשה ושמה דידקטיקה. חלק מההשלכות של העניין הזה היא שעמום, חוסר הבנה וחוסר קשב גם אצל התלמידים המשתדלים ביותר.

(זה מתחיל כבר בגן, אגב, ממה שראיתי. מבחינת המערכת, אם מידע נופל ביער ואף אחד לא סיכם אותו על בריסטול, או הכין ממנו דף צביעה בצורת ענן או חנוכייה, הוא לא קיים).
גישה מצויינת 532803
אם כל כך חשוב להבין את כל הלוגיקה הדיקדוקית של מילה מסויימת אפשר לפרק את הנושא לכמה שעורונים של 5 דקות.
גישה מצויינת 532823
הרעיון, כפי שאני מבין אותו, הוא לא לפרק את הנושא הלימודי לפרקי זמן קצרים של חמישה דקות, אלא לטפל בשיבושי לשון כמו שמטפלים ביבלית כשאין מעדר או חמרי הדברה. כמדומני שההצלחה תהיה דומה.

לא כל כך חשוב לאבין את כל הלוגיקה הדקדוקית של מילה מסוימת. חשוב להבין את כללי השפה שבה אנחנו משתמשים, ובהקשר הזה שיבושי ועיוותי הלשון כבר מטופלות מאליהם.
גישה מצויינת 532825
אני חושבת שמעבר לפיסת ידע, מה שמרכיב שליטה טובה בשפה הוא גם האהבה אליה או האהבה לשפות בכלל, הסגנון הכללי שבו מדברים מסביב, ''חוש'' מולד לשפות שקיים ברמה האישית, ועוד גורם שחשבתי עליו אבל שכחתי כרגע.
עצות לחיים, גזרי והדביקי על המקרר 532830
זכרי: אם לא היית מספרת על הגורם ההוא ששכחת, לא היינו יודעים עליו בכלל והיינו חושבים שאת זוכרת הכל.
גישה מצויינת 532834
כללי שפה שונים מהכללים של משחק המנופול או תקנות התעבורה בכך שהם לא הומצאו, אלא גולו. חוקרי-השפה עוקבים אחר דובריה, ומנסים לזהות בה חוקיות ותבניות. מסקנותיהם הם "חוקי הלשון", והם דומים יותר לחוקי טבע מאשר לחוקי הכנסת בכך שהם אינם ציווים, אלא תיאורים תמציתיים ומופשטים של תופעות נצפות.

התוצאות אמנם מעניינות, אבל אני לא רואה רציונל חזק מאחורי הטענה שחשוב להבין את כללי השפה. הם לא חשובים. אם כבר, חשוב "לדבר נכון" - כאשר את צירוף המילים "לדבר נכון" מבינים בקונטקסט תרבותי\מעמדי\אסתטי, ולא כאמידה בסטנדרטים שמציב איזשהו קודקס מקודש.

בכל חברה "בני תרבות" מדברים באופן מסויים, ואני רואה את המשימה של הפיכת ילדים לבני-תרבות כאחד מתפקידיה של מערכת החינוך (באמצעות חיברות מתאים והקניית ידע והשכלה). כך שלימודי לשון דומים יותר ללימודי נימוסים והליכות מאשר ללימודי מתמטיקה, ועל פניו, נראה שהתוכנית הזו חותרת בדיוק לשם. אני בעד.
יזמה מבורכת 532796
מכמה סיבות. ראשית, בניגוד למה שנהוג לחשוב, בית הספר מושך ידיו מהוראה מסודרת של שפה תקינה אלא מקפץ לרמה הבאה של הוראת בלשנות עברית בגרסה מקוצצת. ניתוח תחבירי או דקדוקי לא נהוג למשל בארה"ב. שם לומדים איך לכתוב אנגלית נכונה מתוך הנחה שהתלמיד לא יודע. אצלנו מניחים כי הילד יודע עברית ולכן ניתן ללמדו מעבר לכך. הנחה זו הייתה נכונה אולי לפני חמישים שנה אבל לא היום. רב תלמידי ישראל זקוקים לאולפן ולא לשווא מרחף.

שנית, כמי שלימד דקדוק בעבר, אני יכול להעיד שדווקא עניין זה של נכון/ לא נכון אהוב במיוחד על התלמידים. הם רואים בו מעין תחרות והאפשרות לתקן את חבריהם ובעיקר את מוריהם גורמת לעסוק בלימוד תיקוני הלשון באובססיביות של ממש. תן לילד כוח ביד והוא ירוץ לעשות בו שימוש. ראיתי תלמידים נחפזים לספרי הדקדוק רק כדי להוכיח שהם "צודקים" ואילו חבריהם טועים. אני צופה שעניין תיקוני הלשון יהיה אולי הדבר היחיד שהם יזכרו מלימודי הלשון שלהם. עניין השפה התקינה הוא הדבר הראשון מבין שניים יחידים שיש להם ערך בלימודי העברית. השני, וגם אותו יש להחזיר, הוא הוראת הפיסוק. גם זו פסה לה מן העולם.
יזמה מבורכת 532852
''ממליץ בלי להרשם''.
בחינת הבגרות בלשון 533252
מאחר שאני לומדת לתואר שני בלשון עברית לומדות איתי לא מעט מורות ללשון, ומהן הבנתי שבימינו מתמקדים פחות ופחות בדקדוק ותיקוני לשון (לגבי האחרון אני אפילו לא בטוחה שיש לו קיום עצמאי, אולי כ''תופעת לוואי'') ויותר בהבעה ובהבנה. עבורן מדובר באתגר לא קטן מאחר שאלה תחומים שניתן ללמד עד גבול מסוים ומעבר לכך זה כבר היכולת המילולית של הילד (או למשל עד כמה הוא קורא ספרים או לא).
בחינת הבגרות בלשון 533340
טריליאן היקרה,
כמדומה שראיתי בדיון (זה או אחר) שאת יודעת לנקד, ובקשה צנועה לי אליך:
אחד השירים שהותיר עלי רושם עמוק ביותר בילדותי הופיע על שפופרת משחת השיניים "שנהב".
איני יודע מה הפעים אותי בשירה המזוקקת הזו.
ודאי לא התוכן.
אולי המשקל ואולי ההומור העדין, או אולי אלמנט ההפתעה?
בכל אופן הנה השיר. כמהה נפשי לקרוא אותו מנוקד נכון, ואם את, או כותב אחר תאותו לנקד אותו עבורי אתבשם:

"""
על מברשת יבשה
בעלת זיפים קשים
פזור משחה כדי שליש
המברשת
"""
בחינת הבגרות בלשון 533344
אם אני עדיין זוכר משהו, זה אמור להיות כך:

עַל מִבְרֶשֶת יְבֵשָה
בַּעֲלָת זִיפִים קָשִים
פְּזוֹר מִשְחָה כְּדֵי שְלִיש.
הַמִּבְרֶשֶת.
בחינת הבגרות בלשון 533363
באמת?
אני לא זוכר נקודה אחרי "שליש".
זה כמובן מעניק לשיר זוית חדשה לגמרי - פחות קולחת-פואטית והרבה יותר קודרת, אולי אפילו מבשרת רעות. מעין לעד-אין-דור.

בכל אופן אני כמעט בטוח שאחרי "המברשת" לא היתה נקודה.

תודה לך מקרב לב על הניקוד.

ושאלת בור-סקרן:
למה הַמִּבְרֶשֶת (מ דגושה) אבל מִבְרֶשֶת (ללא דגש)?
בחינת הבגרות בלשון 533364
אחרי ה''א הידיעה בא דגש חזק (למעט מקרים חריגים שלא ניכנס אליהם כרגע).
בחינת הבגרות בלשון 533397
יתכן שתוספת הנקודה לאחר ה"שליש" זוהי פרשנות שלי: עד כאן דבר המברשת, ולאחר מכן חתימת בעל(ת) הדבר.
אחרי "המברשת" נגמר השיר כולו. החרות שלא לסיים קטע בנקודה היא חרות שאני נוטל לעצמי רק בכתיבה במרשתת. בכתיבה התקנית הנקודה מחויבת.
ולגבי שאלת הבור הסקרן, טריאלין ענתה לך.
בחינת הבגרות בלשון 533585
דומני כי על ה-ל' להיות פתוחה ולא קמוצה בשל הסמיכות המעבירה המרחיקה את הטעם אל הסומך.
בחינת הבגרות בלשון 533541
נראה אותה מנקדת את השיר הזה תגובה 139628.
בחינת הבגרות בלשון 533341
מניסיוני הרב בהוראת לשון לבגרות - אין טעם בהוראת הבעה והבנה. מי שלא למד לכתוב פסקה עד כיתה י' או לסכם קטע קצר - חבל על זמנה ומשאביה של המערכת. נושאים אלה יש ללמד מכיתה א' ולא להתעורר ברגע האחרון.

דוגמה לתגובת תלמידים לאחר בחינת הבגרות:
תלמיד: "לא הבנתי את המילה בקטע."
מורה: "אבל הייתה כוכבית ליד המילה והערת הסבר בתחתית העמוד."
תלמיד: אז בשביל זה יש שם כוכבית!"

שמעתם פעם על בחינה על מבנה הבחינה? אין בררה כשמלמדים הבעה תלמידים שלא מבינים כמה שאלות יש לפתור בכל חלק.

יוחזרו בתי הספר המקצועיים!
בחינת הבגרות בלשון 533343
קטונתי מלהעיר בנושא חינוך, בגרות, או לשון. אבל אני סקרן לדעת, למה אתה קורא להחזרת בתי הספר המקצועיים?
בחינת הבגרות בלשון 533583
משום שבתי ספר מקצועיים לא מנסים ללמד ישעיהו את מי שבקושי מבין את מדור הספורט בעתון. מלמדים את מי שיכולותיו העיוניות נמוכות מקצוע שיכול להקנות לו תעסוקה. המשגה שנעשה הוא סגירת לבו של החינוך המקצועי מסיבות פופוליסטיות וכלכליות תחת האיצטלה ההומניסטית של "כל אחד זכאי ללמוד לבגרות." התוצאה: תלמידים חסרי יכולת עיונית שאין להם לא בגרות ולא מקצוע אלא תעודת "פרח קיר" בכיתה עיונית. זה ממש לא ייאמן: אנשים נכשלים בגרות אחר בגרות ומגיעים עד י"ב במימון המערכת. שיעור הזכאות לבגרות היום הוא בערך 50 אחוז אולם שיעור המבלים 12 שנות לימוד במערכת הוא גבוה הרבה יותר. משמע: אנשים מגיעים לכיתה שלוש שנות תיכון אבל רק חצי מקבלים בגרות מלאה. לרבים חסרות כמה בחינות אבל אחוז אדיר מקרב מסיימי 12 שנים לא מקבל בגרות לעולם. אז הם עושים בבית הספר כל השנים האלה, לכל הרוחות? ולמה מממנים את זה? מתגאים היום באחוז נשירה נמוך אבל הנושרים לא בהכרח לומדים ומסיימים בגרות. אז מה הם עושים שם? להפך, יש לעודד מצב של חפיפה בין אחוז הזכאים לבגרות לאחוז שאינו נושר: מי שלא נושר ואינו בוגר, הוא בגדר בזבוז.

בזמנו היו "תעודות גמר" אשר תבעו פחות מאשר בגרות אולם ההוראה ברמה נמוכה יותר למי שרמתו נמוכה יותר אפשרה לאנשים ללמוד משהו. היום אתה עומד מול תלמידים ואתה רואה שאין להם היכולת להבין. התוצאה היא לא "כל אחד מבין כפי יכולתו" אלא שרבים מהם אינם מבינים כלל. ללמד עגנון או שווא מרחף למי שבקושי כותב בלא שגיאות זה פשוט בזבוז. שום דבר לא נקלט. פשוט זורקים כסף לפח בניסיון להפוך את החלש לבינוני מינוס.

אין להסיק כי הכשרה מקצועית מבטיחה תעסוקה אבל היא מבטיחה הרבה יותר משום דבר. ובכל מקרה מגיעים בסוף להכשרת מובטלים, אז למה לחכות?

תלמיד: המורה, אי אפשר שגם שתי נקודות וגם שלוש נקודות זה צליל E. תבחר אחד.

נראה לך שמי שמסוגל לייצר הערה כזו מקומו בבית בספר עיוני?
בחינת הבגרות בלשון 533589
אתה ממש צודק.
בחינת הבגרות בלשון 533594
ההערה המצוטטת שבה בחרת לסיים נראית לי כדוגמה מאוד לא מוצלחת. בקשה (קנטרנית) להסברת ההבדל בין צירה לסגול, חושפת עניין ומקוריות של המתלונן, מעבר לבורות ולנמנום במהלך בית הספר היסודי.
בחינת הבגרות בלשון 533681
בדיוק להפך: עצם העובדה שתלמיד חושב שניתן לצמצם ולאייך את חומר הלימוד רק כי הוא לא מצליח להבין שיש בעולם שני דברים שונים שנראים או נשמעים דומה רק מראה שאין לילד שמץ של גישה אל העניין הקרוי "לימוד." לא מדובר פה בחשיבה ביקורתית אשר תמיד חייבת להתבסס על הבנת הדברים עצמם אלא מחסום מחשבתי המניח כי ניתן לצמצם את העולם לממדים שקל לתפוס.
בחינת הבגרות בלשון 533756
לא השתכנעתי, אם כי גם לא נכחתי בכיתה בעת השמעת ההערה.

הכתיב העברי לא הגיוני בהתייחס לשפה המדוברת. אין מה לכעוס על מי שמתקומם על חוסר היגיון זה, אפילו אם הוא מתקומם מתוך בורות תהומית; צריך להסביר לו את המקור ההיסטורי, את קיומם של מבטאים שונים, ואת היופי שנחבא מתחת לבלגן.
בחינת הבגרות בלשון 533775
אבל זהו, ילד שמגיע לתיכון בלי לקלוט שהעברית היא שפה קדומה, שעברה מספר גלגולים והעברית המודרנית היא רק אחד מהם, הוא בבעיה חמורה. גם אם המורים שלו היו ממש גרועים, זה דבר שעולה מאליו מכל טקסט שני בערך שמלמדים בכיתה.
בחינת הבגרות בלשון 533595
דווקא נראית במקום, ההערה של התלמיד בסוף.

(מצד שני, אין לי אפילו בגרות אחת. אז תתעלם).
בחינת הבגרות בלשון 533599
האם תפקידו היחיד של בית הספר (= הבצפר) "לייצר" תעודות בגרות?

זה נראה תמוה משהו. הלא לתעודת הבגרות כשלעצמה אין ערך (כמו שלחתיכת נייר שכתוב עליה "1000 שקלים" אין ערך *כשלעצמה*) אלא רק במערכת המעניקה לתעודה ערך כלשהו.

האם באמת המפתח להשכלה הוא "זכאות לבגרות"?

איני בא לטעון בהכרח שרצוי ש 100% מבני האדם יבלו בבצפר 12 שנים. (ולמה דווקא 12?). אני גם לא אומר שלא: בנקודה זו אני חסר דעה ואולי אפילו חסר דעת.

אני רק שואל האם אבן הבוחן הנכונה בהחלטה לכמה השכלה במימון הציבור זכאי פלוני ולכמה פלמוני היא דווקא אותה "זכאות לבגרות" שהזכרת.

בב"ח
בחינת הבגרות בלשון 533683
בדיוק! אין תפקיד בית הספר לייצר תעודות בגרות וכן תפקידו לחנך ולהשכיל: אז שיעשה זאת לפי רמת התלמיד וצרכיו ולא לפי תבנית נורמטיבית. תמיד מפתיע לגלות איך אפילו בכיתות הנחשלות ביותר ניתן לעורר את התלמידים לחשיבה ולדיון ולהרחיב עולמם אם עושים זאת לפי רמתם. אבל כשכופים עליהם את שמעל לרמתם, לא יוצר שום דבר. אני יכול לספר במרירות איך אני אישית הצלחתי להעביר את בחינת הבגרות בדקדוק תלמידים שרמת העברית שלהם נמוכה כל כך. תבינו, שהיו לי תלמידים שלא הבינו את פירוש הפועל ב"הם מלאים אותי בדבריהם" אבל עדיין עברו את הבחינה (אם כי את הפועל הזה הם לא ניתחו כהלכה).
בחינת הבגרות בלשון 533603
אם אני מבין נכון, אתה מציע לסווג את הילדים לשני סוגים - אקדמאים ופועלים - בשלב מוקדם ככל האפשר.
אתה בטוח שחשבת לעומק על ההשלכות של סיווג שכזה?
בחינת הבגרות בלשון 533631
מדינות מפגרות כמו שוויץ אכן מפרידות כבר בשלבים מוקדמים (כיתה ו', לפחות באזורים מסויימים) ומיעדות חלק ניכר להיות ''פועלים''. כל זמן שמשאירים מסלולי מעבר למי שבאמת רוצה (למשל האו''פ), נדמה לי שזה משחק לטובת רוב האוכלוסיה (משני הסיווגים).
בחינת הבגרות בלשון 533638
פרט לעובדה שככה עושים בשוויץ, יש לך איזושהיא הוכחה שזה באמת לטובת כלל האוכלוסיה? יש לא מעט דברים בשוויץ (ובמדינות אירופאיות אחרות) שלא כדאי ליבא לישראל.

ואם גם יורשה לי לשאול, איך מחליטים מי שייך למעמד הפועלים ומה הסיכוי של בן מהגרים מטורקיה להתקבל למסלול האקדמאי?
בחינת הבגרות בלשון 533639
הוכחה ? ודאי שלא. אבל כששאלת האם אור חשב על כך לעומק, רציתי לציין שיש כאלו שחשבו והגיעו למסקנות חיוביות בנושא. מהמעט שראיתי, נדמה לי שהנסיונות לכפות שוויון לאורך חלקים ניכרים מדי של 12 שנות הלימוד, גורמים לתיסכולים מצד כל המעורבים.

ההחלטה הזו מתקבלת ע"ב מבחנים, אם תתעקש אפשר לדבר על מבחנים שאינם תלויי תרבות/שפה‏1 כפתרון (אולי דוגמת רייבן). לבן של מהגרים לא צריכה להיות בעיה מיוחדת, להפך, מהגרים עניים נוטים לעודף מוטיבציה במצבים מסויימים.

1 עד כמה שהדבר ניתן.
בחינת הבגרות בלשון 533640
לא שמבחנים זה רעיון רע, אבל ניתן גם לשאול את התלמיד.
אני בטוח שחלק מהתלמידים שלא מסתדרים עם מסלול הלימודים של היום ישמחו לעבור לבית ספר מקצועי.
בחינת הבגרות בלשון 533642
לשאול את התלמיד זה רעיון משובח. אני בטוח שחלק גדול מהתלמידים שלא מסתדרים עם החומר באנגלית או מתמטיקה ישמחו לוותר על הנושאים האלה.
בחינת הבגרות בלשון 533643
סליחה על חוסר ההבנה, אבל זה היה בציניות?
בחינת הבגרות בלשון 533726
כן.
בחינת הבגרות בלשון 533732
הייתי צריך לנחש כשאמרת שהרעיון שלי מעולה. (:
אבל ב תגובה 533701 יוסי אומר ברצינות גמורה את מה שאתה שאמרת בציניות. וכן, אני אכן בעד שיהיו מסלולים שלא כוללים מתמטיקה או אנגלית. יש מספיק מקצועות(אפילו חצי אקדמאים) שבהם לא צריך אחד מהמקצועות הללו או אפילו את שניהים.
בחינת הבגרות בלשון 533641
קל לנפנף בפתרונות קסם כמו "מבחנים שאינם תלויי תרבות/שפה", או "צוות מומחים אובייקטיבי וחסר פניות". אבל מכיוון שהמוציאים לפועל הם בסך הכל בני אדם קטנים ועלובים, כדאי גם ללמוד מניסיון.

כשסיווגו את הפועלים לעתיד בישראל, מנגנון הניפוי היה מבחן רוחב והערכה של היועצת והמורים בבית הספר. בהרבה מקרים החלק של היועצת הסתכם בניפוי, בוא נאמר, מי שלא נראה לה כמו אקדמאי לעתיד. כפי שנרמז בתגובה 533367, ההטיה התרבותית היתה בעיקר בצד של הממסד ומקבלי ההחלטות בשטח. ממש לא נראה לי שכדאי לחזור לשם.
בחינת הבגרות בלשון 533679
העובדה שאפשר לעשות דברים בצורה שגויה (שלא לומר מפגרת) לא מהווה נימוק נגד עשייתם באופן נכון. כשמוציאים לפועל, אפשר לעשות זאת כראוי, כאשר ההערכה מתבצעת ע"י גוף בלתי תלוי ומחוץ למסגרת בית הספר (פיזית במקום אחר, כאשר למורים אין רשות להיכנס למתחם; אישית אני לא מבין למה בגרויות לא נערכות כך). הבחינות הפסיכומטריות היום נערכות באופן דומה‏1.

1 ולכל הטענות על כושר הניבוי המוגבל, אשמח לראות בחינה‏2 עם ניבוי טוב יותר.
2 שמועה גורסת שרמת ההכנסה של ההורים מהווה מנבא טוב יותר, אבל כהקרבה לאלוהי השוויון הקריטריון הזה נפסל טרם נבדק לעומק.
בחינת הבגרות בלשון 533685
מה הטעם בעריכת הבגרות המחוץ לבתי הספר? לאתר כל כך הרבה כיתוב יהיה כמעט בלתי אפשרי והעלות תהיה גבוהה ומדוע? מה הטעם? היום מקבצים את המורים בחדרי המורים (וכך מונעים מהם למנוע מן המשגיחים לעודד העתקה) ודי.
בחינת הבגרות בלשון 533686
בחינות אקסטרניות נערכות כך , לא ניתקלתי בשום בעיה.
בחינת הבגרות בלשון 533688
בבית הספר התלמיד מרגיש "בעל בית", הוא יודע איפה אפשר להחביא פתקים, ממי אפשר להעתיק וכד'. אני גם יכול להעיד מנסיון אישי ששיעור ההעתקה בבגרויות (לפחות בזמני) הינו גבוה. תרחיק אותו מכל מה שמוכר לו, מכל מי שיכול לעזור (ומורים כן עוזרים לפעמים, קל וחומר חברים) ותקבל הערכה טובה בהרבה של היכולות שלו.

באו"פ למשל גם מערבבים בחינות שונות, כך שהנבחן לידך בכלל מתמודד עם מקצוע אחר.

העלות כמובן לא משתנה, מה אכפת למשרד החינוך אם א' נבחן בבית הספר של ב' ולהפך ? הבדיקות מימלא נערכות במקום אחר וע"י אנשים אחרים.
בחינת הבגרות בלשון 533692
אבל בחינה במקום לא מוכר עלולה להטות את התוצאות ה''אמיתיות'' של הנבחן כלפי מטה באופן לא הוגן. למשל, אם לקח לו זמן לאתר את המקום והוא הגיע כמעט-באיחור, מה שגרם לו ללחץ ומתח לפני הבחינה. למשל, הוא אינו מכיר את החלל הפיזי והתיישב במקום שבו לא נוח לו לראות את הלוח (או אביזר אחר שחיוני לבחינה).
בחינת הבגרות בלשון 533700
היכולת להגיע בזמן לאירועים חשובים היא תכונה חיונית לאדם בוגר, ואם בחינת הבגרות תוכל במידה מסויימת לשקף זאת, אשרינו.

להתיישב במיקום לא נוח אפשר גם במקום מוכר, לכן חשוב שהמארגנים ידאגו לתנאים סבירים.

הרבה בחינות במהלך החיים מתקיימות במקומות שונים (חלק מהבחינות באוניברסיטה, תאוריה לרשיון נהיגה, תחרויות ספורט והסמכות למינהן). נערים בני 15-18 אינם אוכלוסיה מפגרת שלא יכולה לצאת מגבולות הכיתה בלי להיכנס להלם תרבות.
בחינת הבגרות בלשון 533777
זה לא קשור לבגרות או לאחריות. גם אצל ספורטאים מקצוענים, מבוגרים בכל קנה מידה, יש הבדל בין משחקי בית ומשחקי חוץ.

כך גם בטסט נהיגה - בוחנים מחמירים יותר לוקחים את הנבחן לסביבת נהיגה שאינו מכיר.
בחינת הבגרות בלשון 533822
כשכולם ''משחקים'' רק ''משחק חוץ'' ואין לאף אחד ''משחק ביתי'', זה כבר לא משנה.
בחינת הבגרות בלשון 533829
נכון. אם כי אחד האינטרסים הלא-רשמיים של המערכת הישראלית הוא להעביר כמה שיותר נבחנים את הבגרות. צעד כזה, שפוגע קולקטיבית בציונים של כולם, לא בדיוק עוזר לזה (אלא אם יפצו עליו בפקטור, ואז מה עשינו).
בחינת הבגרות בלשון 533832
מה שעשינו זה ככל הנראה להעריך בצורה טובה יותר - בהנחה שתלמידים מעתיקים ולא מעתיקים מושפעים באותו אופן מה"לחץ" של שינוי המיקום, אזי אם נפצה עליו בפקטור, הוא אמנם ישפר את המצב לכולם בממוצע, אבל יהיה בעיקר בונוס או תיקון למי שלא מעתיק, בעוד מי שמעתיק אמנם יזכה לפקטור, אבל יפסיד יותר (ואם תלמידים מעתיקים מושפעים יותר לרעה מהלחץ בשל שינוי המקום - אדרבא, ויש מי שיגיד אפילו: "מגיע להם").

אני מקווה שהצלחתי להסביר את עצמי, כי הניסוח יצא לי קצת מגושם. כלומר, מה שרציתי להגיד, זה שזה יסייע לנו להעריך בצורה יותר מדויקת את הנבחנים ולתת פחות אפשרות לרמייה, ואם זה מוריד לנו את אחוז העוברים, הפקטור שהצעת כדי להחזיר את האחוז למה שהיה לא יפגום בהערכה המדויקת יותר.
בחינת הבגרות בלשון 533830
זה משנה, כי זה לא משפיע באותה מידה על כולם.

(אם זה טוב או לא, זו כבר שאלה אחרת)

באופן כללי אם אפשר בצורה זולה יחסית לגרום לנבחן לעשות את הבחינה בנוחות ונינוחות רבה יותר, למה לא?

יש יותר בגרויות מבחינות פסיכומטריות. את הבחינות הפסיכומטריות דוחסים למועד אחד. בבחינה הפסיכומטרית זה להלכה לא נוראי כי לא אמורים להתכונן אליהם כמעט. אולם בחינות הבגרות בודקות בפירוש גם ידע.
בחינת הבגרות בלשון 533702
לפחות בשמן, בחינות בגרות אמורות להראות על בגרות כלשהי.
בחינת הבגרות בלשון 533778
צר לי על הציניות, אבל המילה "בגרות" בהתייחס לבחור בן 18 בישראל, משקפת מקסימום את הלגיטימציה החברתית להפוך אותו לבשר תותחים.
בחינת הבגרות בלשון 533779
ועל זה כולנו מתלוננים, מה לעזזאל קורה פה?
בחינת הבגרות בלשון 533813
נראה לי שב-‏20 השנה האחרונות, הלגיטימציה החברתית להפיכת ישובי ספר לבשר תותחים, עזה מן הלגיטימציה לשלוח גברים צעירים מאומנים וחמושים למשימות מסוכנות.
בחינת הבגרות בלשון 533815
וגם הלגיטימציה לשימוש בסמים קלים.
שלא לדבר על מעשי סדום 533843
בחינת הבגרות בלשון 533701
אז מה היה לנו שם?
בתי ספר עם מקצועות שונים ומגוונים. רק התלמיד מחליט מה מתאים לו, אבל בית הספר רשאי להתנות את הלימודים בבחינות קבלה. הבוחנים צריכים להיות צד שלישי, והמבחנים צריכים להיבדק באנונימיות כדי למנוע, ולו מראית עין, של אפליה.

בקיצור, להקדים את האוניברסיטה והפסיכומטרי. אני בהחלט בעד.
שיעורי העתקה בבגרויות! 533739
למה לנו לא נתנו שיעורים כאלו? סוף-סוף מקצוע מועיל.
שיעורי העתקה בבגרויות! 533747
מאותה סיבה שלא נתנו בזמננו שיעורים במחשבים: שליטת התלמידים בחומר היתה גבוהה משמעותית מזו של המורים.
שיעורי העתקה בבגרויות! 533748
בזמנך לא נתנו שיעורים במחשבים כי לא היתה כיתה גדולה מספיק למנוע הקיטור.
שיעורי העתקה בבגרויות! 533749
עלילה גסה.
בזמני לא השתמשו במנוע קיטור.

__
היה חמור שהלך במעגלים וסובב את הטורבינה.
בחינת הבגרות בלשון 533647
אני לא חושבת שזו צריכה להיות קביעה של המערכת. התשובה, אני מניחה, היא מי שרוצה. הבעיה היום היא שהרבה פשוט לא רוצים ו/או לא מסוגלים, ובלתי אפשרי להכריח את מי שלא רוצה ללמוד. יש גיל מסוים שממנו זה בסדר לעצור ולומר - אוקיי, ניסינו, מיצינו, לא חייבים בכל מחיר. אם מדובר בתלמיד מתקשה אבל עם מוטיבציה, אז אפשר לעזור ולחזק ויש מערכות תומכות; הבעיה היא אצל מי שלא רק לא מסוגל, אלא גם לא רוצה, ואי אפשר לרצות בשבילו ואם הוא בכלל טורח להגיע, הוא רק מפריע למי שכן מנסה ללמוד (אולי בחוסר חשק, אבל רוצה, בשורה התחתונה. גם אני לא קמתי בבוקר לבי"ס עם שיר בלב, אבל היה חשוב לי להצליח בלימודים ולהמשיך הלאה ומעולם לא חלפה במוחי אפילו המחשבה לוותר על תעודת בגרות, למשל).
בחינת הבגרות בלשון 533655
נראה לי שאנחנו מסכימים ברוב הנקודות. אני אשמח אם ילדים שונים יוכלו ללמוד במסלולים שונים. ובטח שלא כולם חייבים ללמוד שטנץ', או להוציא תעודת בגרות, או אפילו לסיים שתים עשרה שנות לימוד (מי כמוני יודע). הדבר שמפריע לי הוא השאיפה של גורמים מסוימים, ובעיקר כאילו שבאים מתוך מערכת החינוך, להדביק תוויות על ילדים קטנים.
בחינת הבגרות בלשון 533687
אני לא יודע אם זה לטובת האוכלוסיה אבל אולי כלכלתה היציבה של שוויץ היא דוגמה טובה לכך שזה לא מזיק. מעבר לכך, תפקיד המדינה הוא לדאוג למדינה, לא לשאיפות המקצועיות של היחידים. קיבלו 8-10 שנות לימוד אחידות ושוות. לא מספיק? הרי באותה מידה היה ניתן לטעון שצריך למיין רק אחרי התואר השני. ואם בן המהגרים נדון לחיי עמל שתי בררות עומדות בפניו: למרוד כנגד המיון הממשלתי ולרכוש השכלתו בדרכים אחרות (ולא חסרות). לקבל את מה שניתן לו ולהשקיע בצאצאיו.

כל הדיון הזה מזכיר את אנה קרנינה של טולסטוי שבו מנסה לווין, בעל האחוזה, לקדם ולהשכיל את הפועלים לאחר הרפורמות האגרריות. והנה, ככל שינסה וכל שנותנים להם אדמה משלהם, כך הם נחשלים יותר ומפסידים יותר. ובסוף כולם סובלים ומפסידים. אז הוא מסיק כי טבע האדם חייב להיות גורם שנכנס לחישוב כלכלי, ממש כמו סוג האדמה ומחיר החיטה.
בחינת הבגרות בלשון 533705
אתה יכול להסביר איך הגעת למסקנה שבתי הספר המקצועים לא מזיקים לכלכלת שוויץ?
אם כבר משחקים בנתונים סטטיסטים שלא מוכיחים כלום, נראה לי שהמתאם ההפוך בין מספר בתי הספר המקצועיים לתל"ג בישראל הרבה יותר מובהק.
בחינת הבגרות בלשון 533707
לא עדיף לחקור כמה לומדי מקצועות עובדים במקצוע אותו למדו?
בחינת הבגרות בלשון 533731
הניחוש שלי - פחות מאחוז.
אבל אז מדובר היה במגמות מסגרות, חרטות, אלקטרוניקה בסיסית, עיצוב שיער, חטיבת עצים ושאיבת מים. אילו היו בתי ספר מהסוג שהצעת בתגובה 533367 יתכן שהמספר היה גבוה יותר.
בחינת הבגרות בלשון 533645
"מפגרת", אמרת בציניות, אבל האמירה הנכונה היא ששוייץ היא אכן מדינה שמרנית מאוד. דוגמה אחת: מבין מדינות אירופה המערבית, שוייץ היתה כמעט האחרונה להעניק זכות בחירה לנשים - רק ב-‏1971 (זכות חלקית לנשים ב-‏1968). רק ליכטנשטיין איחרה יותר ממנה - ב-‏1984. השוייצרים הם שמרנים בעוד מובנים (ולאור "חוק הצריחים", יש אומרים גם - גזענים, ובגלוי), כך שלא ייפלא שבמדינה כזו נשמרות בקנאות מסויימת הגבלות על הניעות החברתית וביצור כוחה של האליטה השלטונית, בין השאר באמצעות מבנה מערכת החינוך ובאצטלה של "התמקצעות אופטימלית", וכולי. כמו שכבר נאמר כאן - לא כל שיעור כדאי ללמוד...
בחינת הבגרות בלשון 533684
האם חשבת לעומק על מה שמסתתר מאחורי המינוח "אקדמאים ופועלים"? ההנחה הראשונה בקטגוריזציה הזאת שהיא שאקדמאי יושב לו במזגן ומשתכר היטב והפועל זוחל בגריז ומשתכר פרוטות. זוהי מערכת דימויים במתאימה לרומנים של דיקנס אבל לא למציאות. כמה אקדמאים מובטלים או שעוסקים לא במקצועם יש לנו היום? כמה מהם משתכרים שכר נמוך מאוד? ואילו כמה עובדי כפיים משתכרים הרבה יותר? השווה למשל את ציבור המורים לציבור הטכנאים במפעלי אינטל בנגב? אני מאמין שקיימת התאמה בין השכלה להכנסה, אבל האם המתאם הזה יציב, או שמה הוא הולך ודועך ככל שיש יותר משכילים? כמה כסף השקיעו עורכי דין מובטלים בהשכלה שלהם? האם לא משתלם למדינה לעודד חינוך מקצועי או טכנולוגי במקום לייבא פועלים מסין או מתאילנד? הרי הכסף כבר קיים: כיום הוא משמש לסבסוד לימודים אקדמיים חסרי תועלת המשמשים כתנאי כניסה לעבודות מזכירות.

ההנחה השנייה היא שיש דיכוטומיה בין אקדמי לפועל - כאילו אין חינוך טכנולוגי או כמה שלבים אחרים באמצע.

ההנחה השלישית בסיווג הזה היא שהשכלה חשובה מפרנסה: שאל את האקדמאים המובטלים האם זה נכון?

(ההנחה הרביעית העקיפה היא שאקדמאים יהיו אזרחים טובים ונבונים יותר: בולשיט. תראה את הכנסת שלך.)
בחינת הבגרות בלשון 533689
בחינת הבגרות בלשון 533621
בתור נוסעת ברכבת קראתי בישראל היום מאמר של בועז ביסמוט על איך שהוא העז לקרוא עיתון ספורט בסורבון
532871
ערבי, דבר ספרותית! 533074
מהו שיבוש לשון פופולרי בערבית? האם בכל יום ויום תיפסל מילה אחרת מהערבית-ישראלית?

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים