|
||||
|
||||
לא, אבל אסור להכנע לטרור. ;-b
|
|
||||
|
||||
אין קשר. למרות שאסור להיכנע לטרור אנשים לא נכנסים בתור התרסה נגד הטרור לתוך רמאללה (אני מקווה). |
|
||||
|
||||
דווקא היה מפגן שלום משותף ברמאללה ובת''א לפני כמה חודשים... |
|
||||
|
||||
...אבל, למען האמת, בת''א היו מעט מאוד פלסטינים, וברמאללה - אם אינני טועה - לא היו כלל יהודים ישראלים. |
|
||||
|
||||
דווקא בבוקר אותו היום היו יהודים ישראלים באיזור רמאללה, שהפגינו נגד המחסומים. |
|
||||
|
||||
כן, אבל הם לא היו ב''הפגנה המשותפת''. |
|
||||
|
||||
נכון, כי לא נותנים ליהודים להכנס לרמאללה עצמה (אלא אם כן הם מתנחלים שמצאו שם את קבר הרב חבקוק שליט''א, או משהו כזה). הם בקושי הצליחו להגיע למחסום. |
|
||||
|
||||
היה מחסור בדלק. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
אני בטוח שהחרדים יקבלו בברכה הומוסקסואלים שמשתתפים בהפגנה שמטרתה לקרוא ל''ריפוי המחלה ההומוסקסואלית'' ולחזרה לארון. |
|
||||
|
||||
שאלתי פעם אחד שסיפר שהוא הומוסקסואל פעיל וחוזר ותיק בתשובה, שמאמין שזה חטא, ושניסה להפסיק יותר מפעם אחת, למה הוא לא מנסה סירוס כימי למשל. אני לא בטוח שאני זוכר מה הייתה התשובה, אבל נראה לי שהוא התחמק. |
|
||||
|
||||
זה יפגע ביכולתו לבצע מצוות פרו ורבו, חוץ מזה שזו הטלת מום, עבירה בפני עצמה. דווקא עבור ההומואים דתיים יש משמעות לציווי איסור משכב זכר, הרי רוב הדתיים מימלא לא ישכבו עם זכר, אבל להומואים יש את העניין של התגברות על היצר, רק עבורם לקיום המצווה יש באמת שכר. |
|
||||
|
||||
אני לא מתמצא, אבל טיפול מתאים יכל לאפשר לו להמשיך לשכב עם האישה שהיה מוצא דרך שידוך, בצורה מכנית, לצורך קיום המצווה, וגם להביא ילדים, לא? הוא יכל למשל, אני מנחש, לדאוג להנמיך את רמת הטסטוסטרון בגוף, ובכך להשאיר את עצמו מתפקד מינית מספיק בכדי "לעשות את העבודה", אבל עם הדחפים בעוצמה נשלטת. לגבי הטלת מום - לא יותר מטיפולים רפואיים אחרים. לגבי המצווה - לבחור לעבור את הטיפול הרפואי היא מצווה כלשהי מבחינתו. עדיף לשיטתכם על המשך משכבי הזכר. |
|
||||
|
||||
אתה מדבר על טכנולוגיות מתקדמות (שאיבת זרע, הזרקת הורמונים). נדמה לי שאין הלכה בנושא הספציפי הזה (סירוס כימי להומוסקסואל תוך המשכת מצוות פרו ורבו), ושגם לא תהיה עד שמישהו יציג את השאלה הספציפית הזו לאחד הרבנים הפוסקים. |
|
||||
|
||||
לא נראה לי, סירוס כימי זה לא משהו שאפשר לעשות איתו חצי עבודה למיטב ידיעתי. אם הוא יוכל להביא את עצמו לבעול את אישתו, קל וחומר שהוא יוכל לבעול מישהו שהוא כן רוצה. אולי תהיה בכך הקלה מסויימת, אבל אני חושב שהבעיה היא פסיכולוגית בעיקרה, המשיכה תימשך גם עם דחף מיני מופחת. ''לגבי הטלת מום - לא יותר מטיפולים רפואיים אחרים.'' אסור להטיל מום אלא אם יש סיבה רפואית מחייבת, לא נראה לי שיש פסיקה שמתירה דבר כזה (אם כי אינני מתמצא). ונקודה אחרונה, ''לשיטתכם'' - לשיטתי הם יכולים לעשות כרצונם. |
|
||||
|
||||
החלף ''סירוס כימי'' ב''טיפול רפואי בכיוון של החלשת הדחף המיני''. כמובן שהוא יוכל לבעול את מי שהוא כן רוצה, ושהדחף לא יעלם, אבל יהיה פחות קשה להתגבר עליו. לשיטתכם - בני הזרם האורתודוכסי של היהדות, המאמינים כי אותם מעשים הם חטא. |
|
||||
|
||||
קהלת, למיטב הבנתי, איננו דתי אורתודוקסי. |
|
||||
|
||||
לא התכוונתי חרדים, התכוונתי הזרם האורתודוכסי, לעומת למשל הרפורמי, הקראי וכו'. עדיין אותה הערה? |
|
||||
|
||||
ראה תאריך תגובה 411272 |
|
||||
|
||||
לא הבנתי. |
|
||||
|
||||
דתיים לא כותבים בראש השנה. |
|
||||
|
||||
אין הומוסקסואלים (פעילים) שהם גם חרדים? אין חרדים שבוגדים בנשותיהם? שמעשנים בשבת? שמעשנים בשבת דרך קבע, אחרי המפגש עם הפילגש? הוא שותף לתפיסת העולם היהודית-אורתודוכסית, הוא פשוט לא חי לפיה. הוא גולש בשבת, אבל מאמין בדיוק כמו כל יהודי אורתודוכסי אחר, שזה חטא. |
|
||||
|
||||
כל אחד רשאי להגדיר מלה או מושג כרצונו, אבל הגדרות המרוחקות מאוד מזו המקובלת קצת מקשות על הדיון. אם קהלת אורתודוקסי, אז אפשר לקרוא כך ל-80 אחוז מהיהודים בארץ. |
|
||||
|
||||
אכן אחוז ניכר מהיהודים בארץ הם "בני הזרם האורתודוכסי של היהדות". שים לב שלא ניסיתי לגרור אותך לויכוח על משמעות המילים, אלא בחרתי בהתחלה את הניסוח המדויק והברור ביותר שמצאתי, ומיד בהודעה הבאה, אחרי שהובהר שלא הובנתי, הסברתי בדיוק למה *אני* מתכוון - לא "חרדי", אלא "אורתודוכסי" כמו טוני סופראנו ה"קתולי". |
|
||||
|
||||
נו כן. כפי שאמרתי, אתה רשאי להגדיר מלים כרצונך. |
|
||||
|
||||
למען האמת, יותר מ-80% מהיהודים בארץ הם אורתודוקסים. בארץ אתה אורתודוקס אלא אם הגדרת עצמך אחרת1. גם אם אתה אוכל שפנים ובועל נידות. 1 קרי הצטרפות לקהילה רפורמית / קונסרבטיבית. |
|
||||
|
||||
הם אורתודוקסים לפי ההגדרה של מי? של עצמם? של הרבנות? של חוקרים סטטיסטים? את מתכוונת שהישראלי הסטנדרטי (כן, נכון, אין דבר כזה "סטנדרטי", אבל נניח לרגע שיש) שעושה בר-מצווה בשביל המתנות, חתונה ברבנות בגלל שאחרת סבתא תבכה, שילדיו ממלאים את מצוות נסיעה באופניים ביום כיפור ושעושה כינוס משפחתי ששנוא עליו בכל ערב פסח כדי שהדודה מחדרה לא תיעלב - הוא אורתודוקסי? ויקי (שאיננה, כמובן, מקור סמכות, אבל גם אין לנו כאן מקור סמכות אחר), אומרת על היהדות האורתודוקסית: "היהדות האורתודוקסית היא זרם ביהדות הרבנית. היהדות האורתודוקסית דוגלת בשמירה קפדנית על כללי ההלכה היהודית, כפי שהתפתחה עד לזמן המודרני..." |
|
||||
|
||||
"היהדות האורתודוקסית דוגלת בשמירה קפדנית על כללי ההלכה היהודית, כפי שהתפתחה עד לזמן המודרני...". טוב, זה דווקא מתאים. כמה אנשים אתה מכיר שחיים לפי הערכים שהם דוגלים בהם? |
|
||||
|
||||
על סמך מה הגעת לתובנה מעניינת זו? |
|
||||
|
||||
על סמך זה תגובה 411566 ועל סמך זה שאפילו אם אתה לא מקיים את ההלכה, אתה מודע לה בגרסא האורתודוקסית. לא הקונסרבו-רפורמית12. 1 אם כי, בארץ ההבדל העיקרי בין הקונסרבטיבים לאורתודוקסים הוא בתחום זכויות האשה, וככל הידוע לי, השינוי היחיד בתפילה הוא שאת ברוך שלא עשני גוי-עבד-אשה מברכים על דרך החיוב. שהוא שינוי שאני, אישית, מעדיפה, אף על פי שאני לא חובבת שינויים בנוסח התפילה. 2 לרפורמים אין הלכה. |
|
||||
|
||||
ואם הייתי לומדת בודהיזם, הייתי נחשבת בודהיסטית? |
|
||||
|
||||
לא יודעת מה בקשר לבודהיזם, אבל כל מיני דתות וכל מיני קבוצות אידיאולוגיות, גם לא דתיות - ישמחו לספח אותך, ברצונך או שלא, על פי הינד עפעף מקרי לחלוטין. מישהי סיפרה לי שלפני כמה שנים הזמינה אותה ידידה לאסיפה של יהודים משיחיים (כאלה שמאמינים בישו). הם התפללו, ומתוך נימוס היא הניעה את שפתיה באמירת ''אמן'', בקול שקט, ביחד עם כולם. הידידה סיפרה לה שאחרי שהיא הלכה משם (היא הקדימה קצת משום שמיהרה לפגישה) - כמה אנשים פרצו בבכי והודו לאלוהים בהתרגשות רבה על הנס שעשה לה, על כך שהיא ''נושעה'', ''קיבלה את ישוע המשיח כמושיעה'' ונעשתה משיחית. |
|
||||
|
||||
אם כך, חוששתני שאני מזמן כבר נוצרייה. ולא ידעתי שאני כזאת. |
|
||||
|
||||
והמוסלמים סבורים שאם אתה אומר שלוש פעמים, כמדומני, אין אללה איל אללה ומוחמד רסול אללה, אתה מוסלמי. |
|
||||
|
||||
שמעתי משהו כזה, וזה ממש מטריד אותי - אם ניק ברג היה חושב להגיד את זה, לא היו כורתים את ראשו? או במקרים אחרים, עם אינטרסים יותר ממוקדי ג'יאהד ופחות לאומיים? זה פסיכי לגמרי, אבל לא הרבה יותר פסיכי מהמרה בכפייה באופן כללי. |
|
||||
|
||||
הנה, העיתונאים שנחטפו בעזה ניצלו ושוחררו אחרי שהתאסלמו. מצד שני, http://memri.org.il/memri/LoadArticlePage.asp?enttyp... |
|
||||
|
||||
אני מתכוון למקרים שבהם לחוטפים יש כוונה לרצוח את קורבנם, והתאסלמות פתאומית שלו משבשת להם את התוכנית, למרות שלאף אדם לא יכול להיות ספק שהיא מזוייפת. במקרה של העיתונאים האלו, נשמע לי, ההתאסלמות הייתה מן שילוב של מחווה לחוטפים בכדי להקל את השחרור, השפלה של החטופים סתם-כי-אפשר, ורק בדרך אגב גם מעשה דתי. |
|
||||
|
||||
גם אני הייתי מתאסלמת אם היו מאיימים עלי. והייתי חוזרת ליהדות הלא-מי-יודע-מה-מעשית שאני מחזיקה בה כרגע מיד לכשיתאפשר לי. |
|
||||
|
||||
אני חושב שזה "אין אל מלבד אללה, ומוחמד הוא שליחו/נביאו של אללה." |
|
||||
|
||||
החולצה והכובע בדואר. אם תהיה בעיה עם תשלומי המנוי החודשיים שלך, אנחנו גמישים, אבל תשתדל בבקשה להודיע מראש. קשה לנו, המחסור בדלק והכל, אתה יודע. |
|
||||
|
||||
צר לי, על התשלומים לא הודעתם לי מראש. אני יהודייה. |
|
||||
|
||||
יהודיה? גם את היית צריכה להודיע מראש. המבצע איננו פתוח לנשים ולבני משפחתן. |
|
||||
|
||||
אצלנו מוכרים רק במבצע. |
|
||||
|
||||
תיזהר, אני עוד אתבע אתכם על אמת בפרסום. |
|
||||
|
||||
אצלנו מוכרים רק במבצע, באמת. |
|
||||
|
||||
Running gag זה נחמד, אבל צריך להיזהר שזה לא יהפוך למאולץ. |
|
||||
|
||||
קח יוזמה - דאג להתריע בפניי מבעוד מועד. רק נקווה שביום שאזדקק לאזהרתך לא יהיה פתאום מחסור בדלק. |
|
||||
|
||||
הישמר לך: בדומה ליהדות, האסלאם הוא exclusive club, with no resignation (חוץ מהקטע האקסקלוסיבי)מעתה, דין השריעה תקף לגביך לעד. |
|
||||
|
||||
טוב, שיהיה, אבל בלי דמי מנוי. |
|
||||
|
||||
אין איזשהו מס מיוחד שהוא חלק מהאיסלאם? |
|
||||
|
||||
אם יש, לא אמרו לי. ואי אפשר לצפות ממני שאשלם אותו. |
|
||||
|
||||
נהפוך הוא, יהודים ונוצים חייבים לשלם מס מיוחד בעבור הזכות שלא להישחט במדינות מוסלמיות - ''אל ג'זיה'' |
|
||||
|
||||
ההתאסלמות אמורה לתת לך פטור ממס הגולגולת, שהוא מנת חלקת של הד'ימים העלובים. |
|
||||
|
||||
ואם אתה חוזר לדתך הקודמת, אתה כופר1. 1 מצד שני, כופר היית גם קודם. |
|
||||
|
||||
זה התרגום המקובל, אבל הוא תמיד נראה לי מוזר קצת, בהבחנה שלו בין "אל" ל"אללה". נראה לי קצת יהודוצנטרי1, כאילו להדגיש ש"אללה" הוא לא באמת "אל", או בכל אופן אינו אלוהים שלנו. הרי במקור זו אותה מילה - מדוע לא "אין אלוהים מלבד אלוהים, ומוחמד הוא שליח אלוהים"? יש כאן בעיה קטנה אחרת, צורת הרבים "אלוהים" קצת מפריעה. אפשר ללכת על "אין אל מלבד האל, ומוחמד הוא שליח האל", ואז קצת מציקה לי ה"א הידיעה. אבל שתי אלו נראות לי הצקות זניחות. 1 או באותה מידה נוצרוצנטרי, אם גם נוצרים מתרגמים באופן דומה, או כל דתוצנטרי אחר. |
|
||||
|
||||
לי זה דווקא נראה איסלאמו-צנטרי. אין אל מלבד אללה, כלומר - אללה הוא הדבר האמיתי ושאר אלים, יהודיים או נוצרים, גם אם הם מונותאיסטיים ואוניברסליים - הם אולי איזשהו סוג של חיקוי או תוצר של היעדר הבנה ושל חוסר "אור" (יש למונח הזה מקבילות בכל הדתות) שמיימי מספיק. מכל מקום, כאשר חברי כנסת ו/או אישי ציבור ערבים אחרים מתראיינים - גם הם, בד"כ בתשובה לשאלה, חוזרים בדיוק על אותו תרגום. האחרון שזכור לי בהקשר זה הוא עזמי בשארה ברדיו, אם כי לא זכור לי לרגל מה היה הראיון. |
|
||||
|
||||
אולי לא הייתי מספיק ברור בהסתייגות שלי: התרגום הזה, וההסבר שלך, מניח ש"אל" הוא מונח גנרי, ו"אללה" הוא שם של אל ספציפי, שכמעט במקרה הוא היחיד שיש, על משקל "אין ילד מלבד דני". אבל הרי "אללה" פירוש פשוט "אל", לא? האם יש להם מונח אחר לציון האל היהודי, או הנוצרי? ואם כבר (למרות שזה לא קריטי לעניננו), מה בנגוע לאלים המרובים של היוונים? אם ערבים חוזרים על התרגום הזה, אז גם הם בעיניי טועים. האנטי-איסלמיות שאני רואה בתרגום הזה היא דקה מאוד, וסביר בעיניי שגם מוסלמים יחמיצו אותה, במיוחד על רקע התוכן של המשפט, שבסך הכל עובר גם בתרגום הזה, והתוכן הוא כמוכבן איסלמו-צנטרי לחלוטין - על כך (ולא על אלטרנטיבות התרגום) דיברת בפסקה הראשונה שלך. |
|
||||
|
||||
נדמה לי שהבנתי את הנימה הדקה, ונראה שמתעוררת כאן שאלה נוספת: בעברית יש הבדלה בין הגדרה גנרית לבין שם מסויים בקבוצה הנכללת תחת אותה הגדרה. נדמה לי שזו אינה הבדלה דקדוקית רשמית אלא יותר כזו שנוצרה בשפה במשך הזמן מתוך צרכים מעשיים, בעיקר כאלה הקשורים בעולם טכנולוגי-שיווקי, עולם בו אחת התעשיות המשמעותיות היא תעשיית התרופות, למשל, וכו'. האם גם בערבית קיימת הבדלה כזאת (השאלה איננה מופנית בהכרח אליך אישית)? - והאם היתה קיימת בזמנים שהמשפט החל את הקריירה הציבורית שלו? |
|
||||
|
||||
אני לא בטוח על איזו הבדלה בדיוק אתה מדבר - אני דיברתי רק על ההבחנה בין קבוצה או סוג לבין פרט באותו סוג. בעברית וברוב השפות כנראה שההבחנה הדקדוקית ביניהם חלשה (שניהם שמות עצם), אבל נראה לי שההבחנה המושגית היא חלק מהמחשבה האנושית הבסיסית ביותר. לפחות אריסטו כבר עשה לזה פורמליזציה שלמה, אבל נדמה לי שאפילו חתול חושב (תרגם לחתולית) ''עכבר זה סוג של אוכל, ציפור זה סוג של אוכל, וויסקאס זה סוג של אוכל''. |
|
||||
|
||||
אללה היה רק אחד מהאלים הרבים (אמנם האל הראשי - כמו זאוס במיתולוגיה היוונית, אך לא היחיד) של הערבים הקדומים, עובדי האלילים, זה לא ''שם כללי לאלוהים''. זה כמו שאתה אומר כל בוקר וערב (אני מקווה) ''שמע ישראל, ה' אלוהינו ה' אחד'' ולא ''אלוהים אלוהינו'' וכו' |
|
||||
|
||||
מסתבר שאתה צודק, וכל הפתיל שהתחלתי כאן הוא טעות. סליחה שבזבזתי את זמנכם (-: |
|
||||
|
||||
אבל אם הרעיון הוא "אין אל מלבד האל", ולא "אין אל מלבד אללה (אלוהי האיסלאם)", אז זה מעין פרדוקס, לא? אני לא יודעת ערבית, לצערי, אבל השאלה היא לא סמנטית אלא תוכנית - מה הכוונה האמתית כאן? |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
כמדומני, כשמוסלמי ידבר על אלוהים באנגלית, הוא יגיד ''אללה'', לא גוד. |
|
||||
|
||||
מוזר ומעניין. אם זה נעשה במודעות לנקודה שהעליתי, אז אני חוזר בי ומקבל את התרגום השגור. |
|
||||
|
||||
אאל"ט גם ביהדות יש אבחנה (אונטולוגית) בין שלשה ישויות דאיסטיות, יהוה, אלוהים ושכינה (הנקבה), תגובה 253742. |
|
||||
|
||||
נכון, יש אבחנה רפואית כזאת למחלת השילוש הבידיוני הזה בקרב כמה מחוקרי היהדות (המונותאיסטית!) הרדודים ביותר. |
|
||||
|
||||
אלוהים זה שם כללי לאלוהות ("אלוהים אחרים") והכפילות נראית מיותרת/מובנת מאליה, אם כבר אז "אין אל מלבד אלוהים" אם אפשרות להחלפה של אלוהים בכינוי מוסכם (לא בשם המפורש, שאינו נהגה). |
|
||||
|
||||
אבל גם במקור משתמשים במלים שונות: "אין אלוה מבלעדי אללה" למה אתה מציע לתרגם אותן לאותה מילה? |
|
||||
|
||||
אולי "אללה" הוא שם פרטי ל"אלוהים", כמו "ה"': אין אלוה מבלעדי ה'. אתה מכיר מוסלמי אדוק שאפשר לשאול? |
|
||||
|
||||
נו די, תגובה 412115. |
|
||||
|
||||
סליחה, תיקון טעות: לא אילהא אלא אללה ומוחמד רסול אללה. |
|
||||
|
||||
היזהרי, אמרת את זה כבר פעמיים. עוד פעם אחת ואת מוסלמית ויכריזו עלייך ככופרת אם תתכחשי לזה. |
|
||||
|
||||
הפעם הראשונה היתה ''אין אללה חוץ מאללה'' וגו', שזה שקול ל''אין דני חוץ מדני''. אז זה לא נחשב. |
|
||||
|
||||
אם את בר המצוה שלך עשית בבית כנסת אורתודוכסי, חותנת ע''י רב אורתודוכסי, אתה מבקר (ואפילו רק ביום כיפור) בבית כנסת אורתודוכסי - אתה אורתודוכסי, אפילו אם אתה (כמוני) בועל נידות ואוכל שרצים. |
|
||||
|
||||
הוא שאמרתי. |
|
||||
|
||||
טוב לדעת שאפילו על פי הגדרתכם המחמירה אינני אורתודוקסית. |
|
||||
|
||||
טעות בידכם. כשם שכל יהודי שחטא - יהודי הוא, כך כל יהודי/ה שנולד/ה לאם יהודית (או שהתגיירה כהלכה) - יהודי/ת הוא/היא. וכזה ניתן להיות רק אורתודוקסי, כי כל השאר זה כבר בגדר "הדת הקרובה ביותר ליהדות" (חב"ד, רפורמים, קונסרבטיבים, אתאיסטים, הומניסטים, נצרות ואיסלאם וכו'). |
|
||||
|
||||
אם כך - גם רפורמים וקונסרבטיבים שנולדו לאימהות יהודיות הם אורתודוכסים... |
|
||||
|
||||
נכון, הם אורתודוקסים שהשטתו. והם אפילו לא ידעו שהם כאלה... |
|
||||
|
||||
אלא אם כן הם גרים באוסטרליה. |
|
||||
|
||||
אפילו באוסטרליה, לפי דעתי, זה היה כבר ראש השנה באותו שלב. |
|
||||
|
||||
ככל הידוע לי, סירוס (שהוא אסור מן התורה) הוא יותר גרוע ממשכב זכר. משכב זכר הוא עברה. מי שמסרס עצמו, גם עובר עברה, וגם מונע מעצמו קיום עתידי של מצוה. |
|
||||
|
||||
לא התכוונתי לסירוס קלאסי - מלא, תמידי וכו'. התכוונתי למשהו כמו הזריקות שנותנים לפעמים לעברייני מין, או לתרופות שאולי נותנים למי שסתם מתלונן שהדחף המיני משגע לו את החיים. |
|
||||
|
||||
מלבד זאת, אנחנו יהודים, לא נוצרים. ישו הטיף שאם עינך תכשיל אותך תעקור אותה, כי מוטב לך להיות עיוור מאשר להגיע לגיהנום. אם למישהו יש דחף לאיסור מן התורה, יפה. שיתמודד. כמו שלאחרים יש יצרים בכיוונים אחרים1. 1 הבעיה מתחילה כשמישהו הולך לרב שלו ואומר לו, "אני הומו". הרב אומר, "עזוב שטויות, תתחתן, יהיה בסדר". הבחור מתחתן, אבל לא הכל בסדר. אחרי שנתיים הוא מחליט שהוא לא יכול ככה, ומתגרש. אף אחד לא נותן את דעתו על הבחורה שיכלו להיות לה חיים אחרים עם מישהו אחר, אם היא לא היתה פוגשת את ההומו-שלא-רוצה-ופועל-בעצתו-של-הרב, ועכשיו היא גרושה-שלא-באשמתה. |
|
||||
|
||||
ואם הוא הולך לרב ואומר-"אני לא אוהב את הטעם של אשתי בבגדים" והרב אומר לו- "עזוב שטויות, יהיה בסדר"? אז גם כן אשתו תהיה גרושה שלא באשמתה? אני לא חושב שצריך לחלק "אשמה" בגרושין. |
|
||||
|
||||
שמתי לב שהאנלוגיות כמעט תמיד יותר מקלקלות מאשר עוזרות להבין או לברר. כשאדם מושפע מן החוקים הנוקשים של החברה בה הוא חי, ועקב כך הוא עושה בחייו החלטות המנוגדות באופן קיצוני לטבעו ולמסוגלות הפיסית והנפשית שלו - זהו עניין כבד מאוד, זה לא "הבגדים של אשתי", ולא שום דבר שאפילו מתקרב לזה. אולי זה לא עניין של "אשמה", ונועה השתמשה במילה הזאת שהיא חלק מביטוי מקובל. העניין הוא שאם הבחור הדתי/חרדי לא היה חי במקום שבו לרב ולחוקים הדתיים-חברתיים יש השפעה מרכזית כל כך - לא היתה נוצרת אומללות עמוקה אצל כל הנוגעים והנוגעות בדבר. |
|
||||
|
||||
האומללות נוצרת כתוצאה מכך שהן *לא* נוגעות בדבר. לומשנה. |
|
||||
|
||||
דווקא אולי נוגעות *בו* אבל לא נוגעות "לו". |
|
||||
|
||||
מכריחים להתחתן אצל הדתיים? |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |