נפטר עמוס עוז | 3906 | ||||||||
|
נפטר עמוס עוז | 3906 | ||||||||
|
פרסומים אחרונים במדור "תרבות והיסטוריה"
|
הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות |
|
||||
|
||||
נפרדנו השנה כבר מחיים גורי, אורי אבנרי ובועז עברון ועכשיו גם עמוס עוז. אכן, הולך ופוחת הדור ואנחנו נשארים עם הצעקנים ונמוכי המצח. יהי זיכרו ברוך. |
|
||||
|
||||
דחילק ארז, אל תקשה כל כך עם עצמך. אנחנו מחבבים אותך למרות החסרונות. |
|
||||
|
||||
מה אתה אומר? אחרי שצעקת על מי שיצא נגד החזירים וקראת לבחון אמנות אך ורק דרך טעם הקהל אתה לא רואה את עצמך חלק מהעדר? |
|
||||
|
||||
אורי אבנרי בחיים לא היה אומר את מה שאמר עוז בראיון לדויטשה וולה בזמן מבצע צוק איתן: "עמוס עוז ביקש לפתוח את הריאיון בשתי שאלות לקוראים ולמאזינים. המראיין ניאות לכך. עמוס עוז: "שאלה ראשונה, מה היית עושה לו השכן מעבר לרחוב שלך, היה יושב על המרפסת, מניח את בנו הקטן על ברכיו ומתחיל לירות אש מקלעים לעבר חדר הילדים שלך?" "שאלה שנייה, מה היית עושה לו השכן שלך מעבר לרחוב היה חופר מנהרה מחדר הילדים שלו לחדר הילדים שלך במטרה לפוצץ את הבית שלך או במטרה לחטוף את המשפחה שלך?" איבדנו עכשיו את אחד הקולות האחרונים של ציונות שמאלית שפויה. ונשארנו עם אנשי הקנאות השמאלנית הדוגמטית, שהיא הרבה פעמים לא שמאל ישראלי אלא ימין פלסטיני. עוז יחסר לנו, גם בגלל הספרות וגם בגלל השפיות. |
|
||||
|
||||
אורי אבנרי נלחם במלחמת העצמאות וכמעט שילם בחייו. כמוהו גם ארגון שוברים שתיקה המהווה חלק ממה שאתה קורא לו "אנשי הקנאות השמאלנית הדוגמטית" שהם הפטריוטים האמיתיים בימי כיבוש וחולירע. ועמוס עוז גם אמר: "אנחנו כאן מפני שיש מקל גדול, אבל פצע לא מרפאים במקל. מאה שנה כל מיני חכמים אומרים לנו 'עוד מכה חזקה אחת ודי והכול יהיה בסדר'. לא. פצע צריך לרפא. לא מרפאים אותו ביום, לא בשבוע, אבל מתחילים באיזה מקום. מחפשים התחלה לריפוי פצע. קודם כל מאמצים שפה של ריפוי פצעים, לא שפה של הכנעה ולא שפה של הרתעה ולא שפה של לימוד לקח, ולא שפה של 'פעם לתמיד', ולא שפה ש'הם יחטפו ככה שהם לא ידעו מאיפה זה בא להם'. שפה של ריפוי פצעים. שפה של ריפוי פצעים מתחילה בזה שאתה אומר ליריבך, כן, לאויב שלך, את המילים הפשוטות, 'אני יודע, כואב לך מאוד, אני מבין'. אלו מילים פשוטות, קלות. לא צריך להוריד בשבילן אפילו קרוואן אחד באיזו התנחלות. צריך להגיד אותן, ולהגיד אותן כמו שצריך". ועוד אמר בנאום ב1989: " "כת קטנה, כת משיחית, אטומה ואכזרית שהגיחה מתוך פינה אפלה של היהדות והיא מאיימת להחריב את כל היקר והקדוש לנו, ולהשליט עלינו פולחן דמים פראי ומטורף". כמה נכון, כמה צודק וכמה עצוב. |
|
||||
|
||||
הרבה שנים קודם לכן, עם ראש ממשלת שוודיה, מתוך ראיון עם ידידו ובר הפלוגתא שלו, דרור אידר: "הייתי במקרה בשבדיה בימי מלחמת לבנון הראשונה. היה קשה מאד להיות ישראלי בשבדיה באותם ימים. היה לי אז ספר שנקרא "פה ושם בארץ ישראל" ותרגמו אותו לשבדית. הופעתי בטלוויזיה, תשע בערב, כל הרשתות מתלכדות. המראיינת שואלת אותי, 'תגיד, אתה לא מתבייש להיות יהודי בזמנים כאלה?' אמרתי, 'למה?' והיא אמרה, 'אנשים שלך, עמךָ, מעורבים בהריגה, זה נגד הדת שלכם'. אמרתי, 'יש לי חדשות בשבילך' – בטלויזיה אמרתי את זה - 'ישראל היא לא ארץ נוצרית, למרות שקשה לכם לחיות עם זה, ואנחנו לא בעניין של הושטת הלחי השניה'. אמרתי והלכתי לישון. בעשר בבוקר הגיע טלפון למלון שראש הממשלה, אולוף פלמה רוצה לדבר איתי. לא הכרתי אותו. הלכתי, זה היה קרוב. ברגל. משרד צנוע מאד. אמר שהוא ראה בטלוויזיה והיה המום, איך יכולתי להגיד שלהרוג זה לא מנוגד ליהדות, מה עם עשרת הדברות? השבתי: Prime minister, there is no such commandment in the whole bible (אין ציווי כזה בכל התנ"ך). הוא אמר 'מה?' חזרתי: 'אין'. הוא לחץ על האינטרקום ותוך דקה רצה פנימה המזכירה שלו עם ספר בכריכת עור ירוקה מרופטת. זה היה כנראה התנ"ך של הקונפירמציה שלו. פתח מהר, כנראה ידע ספר, וקרא: Thou shalt not kill. אמרתי לו, 'אני יודע שזה בתנ"ך שלכם; זה אצל מרטין לותר בגרמנית ואצל המלך ג'יימס באנגלית; זה רק לא במקור'. 'מה כתוב אצלכם?' אמרתי: כתוב 'לא תרצח' Thou shalt not murder. ואין שום קירבה אטימולוגית בעברית בין הפועל להרוג לבין הפועל לרצוח. להרוג הורגים אצלנו. לא רק מותר, זה אפילו מצווה, הקם להרגך. פלמה היה כה המום שאמר לי משפט שלא אשכח לעולם: 'מר עוז, אתה בטוח שהגרסה שלכם היא הגרסה הנכונה של התנ"ך?"' פלמה, אגב, נרצח שנים מעטות לאחר מכן. |
|
||||
|
||||
ויחד עם זה עמוס עוז ידע לבקר את עצם אי-צידוקה של מלחמת לבנון עצמה. ולגבי השאלה של פלמה, יש בה שמץ של אמת. לא לגבי תוכן הדברים כמובן אלא עצם העובדה שאת מרכזיות התנ''ך קיבלה תנועת ההשכלה היהודית ואחריה הציונות מהפרוטסטנטים. ביהדות התנ''ך לא נחשב כלל חוץ מהתורה וספרות ההלכה היא שעומדת בבסיסה. |
|
||||
|
||||
השקפת עולמו של עמוס עוז (באדיבות עדה רבון): "איפה העולם זקוק לקנאות ואולי אפילו לאלימות"? עוז ... חיקה בקולו את דוד בן גוריון שואל "על מה נהרגים"? ואז השיב: "על החירות ועל חיי אדם". הוא הבדיל עצמו מהפצפיסטים האירופאים שמבחינתם "הרע העליון בעולם זה האלימות, המלחמה", ואמר: "אני לא משם. בעיניי הרע ההחלטי בעולם איננו האלימות אלא התוקפנות. התוקפנות היא אמא של כל האלימות... שם נעצרת הסובלנות שלי... התוקפנות כרוכה תמיד בסוג של קנאות". בהמשך אמר: "חירות. אני רוצה שהעם היהודי יהיה אדון לעצמו, אבל אני רוצה שהוא לא יהיה אדון לאנשים אחרים שאינם העם היהודי. אני רוצה שנהיה עם חופשי בארצנו, ואני רוצה שגם אחרים יהיו עם חופשי בארצם. אינני רוצה להיות מיעוט תחת שלטון זר, גם לא תחת השלטון הזר הנאור ביותר בעולם". "שני הדברים האלה", סיכם עוז, "החיים והחירות – על זה אני מוכן להיהרג, על זה אני מוכן להרוג בני אדם אחרים. אבל אני אסרב פקודה ואלך לכלא אם יתנו לי רובה וישלחו אותי להילחם על זה שהמדינה הזו תוסיף לעצמה עוד שני חדרים וחצי על חשבון השכנים, או שהיא תנהל מלחמה למען משאבים או למען רווחה או למען תועלת או אפילו למען יתרונות אסטרטגיים. החיים והחירות, זה הקו האדום שלי, בדברים האלה אני פנאט." |
|
||||
|
||||
זוהי באמת המשמעות של המילה „רצח״ בעברית תנכית? לדוגמה, בבמדבר ל״ה, כחלק מהחוקים שעוסקים בערי מקלט: וְהִקְרִיתֶם לָכֶם עָרִים עָרֵי מִקְלָט תִּהְיֶינָה לָכֶם וְנָס שָׁמָּה רֹצֵחַ מַכֵּה-נֶפֶשׁ בִּשְׁגָגָה: וְהָיוּ לָכֶם הֶעָרִים לְמִקְלָט מִגֹּאֵל וְלֹא יָמוּת הָרֹצֵחַ עַד-עָמְדוֹ לִפְנֵי הָעֵדָה לַמִּשְׁפָּט: |
|
||||
|
||||
אני רק מנחש שהוראת פועל זה תלויה בטיב הטקסט, וכאשר מדובר בלשון החוק היא ספציפית יותר ומתייחסת לרצח כאל הוראתו המודרנית - הריגה בניגוד לחוק. אחרת לא ניתן היה ליישב בין ''לא תרצח'' לבין עונש המוות המיועד בתנ''ך לעבירות מסויימות. |
|
||||
|
||||
התשובה שלי לשתי השאלות של עוז: עובר דירה, כמובן. |
|
||||
|
||||
בכל הדירות הקודמות המצב לא היה יותר טוב. |
|
||||
|
||||
בכל שנה אני נתקל בפייסבוק במשפט בסגנון: שני ימי זיכרון באותה תקופה, כדי להזכיר לנו כמה עולה לנו המדינה וכמה עולה היעדרה. |
|
||||
|
||||
שני ימי זיכרון סמוכים כל שנה, לטובת החשבון הכללי: כמה עולה לנו עם מדינה, וכמה עולה לנו בלי. (צור ארליך) |
|
||||
|
||||
בעשור האחרון יצר הגאווה הרסה בו כל חלקה טובה. שמעתי אותו לא אחת בטקסים של קבלת הפרסים מחמיא לעצמו בצורה מעוררת מחשבה פילוסופית על מהות החיים בצל הפוזה והדאויין. לא הזלתי והוזלתי דמעה. |
|
||||
|
||||
"אני מכיר את נתניהו מאז שהייתי בן 12 והוא בן שלוש, הוריי היו לוקחים אותי לדוד הפרופסור וגם הזוג נתניהו היו אורחים קבועים לתה של שבת. לילד הקטן היה מנהג שהיה זוחל מתחת לשולחן ומתיר את שרוכי הנעליים של האורחים. פעם אחת נמאס לי והכנסתי לו בעיטה. עד היום אני אוכל את עצמי מרגשי אשמה: או שבעטתי חזק מדי והכל באשמתי או שלא בעטתי מספיק חזק וגם הכול באשמתי." |
|
||||
|
||||
לפני הדעות הפוליטיות שלו, ובוודאי לפני הביקורת האישית על ביבי - כבודה במקומה מונח - לזכות עמוס עוז עומדות עשרות שנים של יצירה ספרותית חשובה ומשפיעה. |
|
||||
|
||||
מכל הסיפורים היפים על ושל עמוס עוז, דוקא את ההתנשאות המחליאה הזאת בחרת לשים בראש הדיון לזכרו? האם אתה עיוור למשמעות של בן שתים עשרה הבועט בפעוט בן שלוש (ועוד מתחכם על כך שלא בעט מספיק חזק), או שבחרת להציף דוקא את הסיפור הזה כי אתה ממש לא סובל את עמוס עוז? |
|
||||
|
||||
מה היינו עושים בלי תו התקן של האייל? בחרתי את הציטוט בגלל ההומור העצוב שבו והתקשרותו לאקטואליה היומיומית. |
|
||||
|
||||
אתה מוזמן לזרוק דוגמה מוצלחת יותר. |
|
||||
|
||||
שנמוך מצח כמוני ידבר על עמוס עוז? תראה, אהבתי לקרוא את הספרים שכתב (למרות להטוטי העברית שלפעמים התישו, כי נהגו לחזור על עצמם, לחזור ולשנות, הלוך והערב, כגלי הים המתנפצים על מזח השפה הגבוהה של מורה לעברית עם פנים מוארות כקלף מגילה גנוזה). את סיפור על אהבה וחושך קראתי כמסמך אנתרופולוגי. |
|
||||
|
||||
אני חושב על התיאור של אמא שלו בסיפור מהספר ארצות התן, אאז"נ. האמא, שלא התרגלה לסביבה הפיזית הקשה של א"י, היתה נוהגת לסגור את הוילונות בקיץ ולפתוח את המים באמבטיה כדי לשמוע את פיכפוך המים האירופאי. לי זה מזכיר קצת את מה שויזלטיר (או הורוביץ?) אמר שת"א חולמת בלילה שהיא על ההדסון ומתעוררת בבוקר ליד הג'יפה של הירקון. מעין אנלוגיה על פן בסיסי של המצב הישראלי. |
|
||||
|
||||
רק אתמול גיליתי שהספר סומכי - שהוא עבורי זכרון ילדות משובח במיוחד - נכתב על ידיו. |
|
||||
|
||||
אני חושב שזה בסדר גמור. לא צריך לעשות מעוז קדוש חילוני. הייתה לו איזה טינה סמוייה לרביזיוניסטים. כנראה מורשת משפחתית ממשפחתו אוהדת הימין, משפחת קלאוזנר. סיפור מוצלח יותר יש בסיפור על אהבה וחושך, שם מספר עוז על מנחם בגין שנסחף בנאומו וקורא "לו אני הייתי ראש הממשלה כעת – כולם, כולם היו מזיינים אותנו! כולם!". למשל פה https://books.google.co.il/books?id=bn128v_3UGsC&... תמיד היתה לי הרגשה שדבר כזה לא קרה מעולם, אלא היה יציר דמיונו המרושע של עוז או מישהו אחר. עוז היה אדם מורכב שפחד מקנאות ובכך אולי יסוד דעותיו וספרותו. ספרו מיכאל שלי הוא יצירת ספרות קנונית של הספרות העברית בדור לאחר עגנון. עוז הוא אולי הגשר שעליו עברה הספרות העברית מעגנון וברנר אל הספרות הישראלית המקומית. הסיפור של ארז מזכיר לנו כי על אף ההספדים של נתניהו ורגב, עוז היה אדם בעל עמדה פוליטית ברורה ולא מחמיאה לקונצנסוס הישראלי הנוכחי. |
|
||||
|
||||
תזכורת: תגובה 647813. |
|
||||
|
||||
נכון. תודה. אני לא אערוב בראשי לכך שהסיפור אינו נכון, אבל אני מתקשה לראות את הקלאוזנרים הולכים לאסיפת בחירות של חירות. ההימור שלי הוא שעוז שמע את הסיפור מליצני ירושליים והכניס עצמו לסיפור. הוא לא היחיד שעשה כך. גם המינגווי עשה זאת יותר מפעם אחת. |
|
||||
|
||||
דוש סיפר פעם שבאספה באילת של מנחם בגין, נפתחו לו הכתפיות והמכנסים צנחו למטה. דוש צייר קריקטורה בה נראה בגין מאחור (השיער המסורק לאחור) עם המכנסיים למטה. כל העיתונאים הבכירים במעריב אמרו לו שאסור לפרסם קריקטורה כזאת על המנהיג. כנראה שכל הרויזיוניסטים העריכו את בגין כמנהיג. כנראה לאתה מתקשה לראות את הקלאוזנרים רוויזיוניסטים. אל תתקשה. |
|
||||
|
||||
בנאום שנשא עוז לפני שנתיים, הוא חושף מה קדוש בעיניו, ומדוע הוא מסתייג מאהבה אוניברסלית. עמוס עוז היה הסופר האהוב עלי. את "סיפור על אהבה וחושך" אהבתי במיוחד, גם כסיפור הכתוב באופן מופלא, גם כמיקרוסקופ אל התפתחות הנפש היהודית המודרנית, וגם כהצהרת זהות יהודית חילונית ליברלית עמה יכולתי להזדהות. כל כך אהבתי את הספר שלאחר שסיימתי והחזרתי אותו, רכשתי עותק משלי, שיצא במהדורה מיוחדת. |
|
||||
|
||||
אפשר קישור? אמנת ז'נבה [ויקיפדיה] הרביעית נחתמה ב 49, האם הכוונה למשהו אחר? |
|
||||
|
||||
הכוונה היא ל"יוזמת ז'נבה". תוקן, תודה. |
|
||||
|
||||
ואולי כראוי - והרי דה-פקטו, ''יוזמת ז'נבה'' היא יותר יצירה ספרותית בדיונית מאשר מסמך מדיני בעל משמעות מציאותית. |
|
||||
|
||||
גם הדת שאתה נמנה על מאמיניה מבוססת על יצירה ספרותית אחת או שתיים. |
|
||||
|
||||
איש רוח ומצפון שתרם רבות הן במחקריו האקדמאים והן במאמריו הציבורים. כמי שחקר את הפאשיזם הוא ראה את הסכנה הקיימת במדינת ישראל והזהיר מפניה, מאוחר מדי למרבה הצער. מחקריו שעסקו בימין הצרפתי ובתפיסת העולם של תנועת העבודה הציונית הציגו תמונת מצב והסבר לאקטואליה הישראלית. ספרו האחרון, אנטי נאורות, החזיר לתנועת הנאורות את הכבוד המגיע לה שהותקף וסולף ע''י חוקרים שונים בתקופת המלחמה הקרה כמו יעקב טלמון וישעיהו ברלין. לצד מנחם ברינקר, אורי אבנרי, בועז עברון ועמוס עוז הוא יחסר מאוד כאיש רוח המתבטא בענייני ציבור ומציג עמדה מוסרית. יהי זיכרו ברוך. |
|
||||
|
||||
להלן שתיים מאמירותיו של "איש רוח ומצפון": "רבים בישראל, ואולי אף לרוב המצביעים, אין ספק בדבר לגיטימיות ההתנגדות המזויינת בשטחים עצמם. אילו היתה בפלסטינים מעט תבונה, הם היו מרכזים את מאבקם נגד ההתנחלויות. . ." "רק מי שיהיה מוכן לעלות על עפרה עם טנקים, יוכל לבלום את הסחף הפשיסטי המאיים להטביע את הדמוקרטיה הישראלית." |
|
||||
|
||||
האמירה הראשונה היא ברורה מאליה: אם הטרור באינתיפאדה השנייה היה מכוון רק להתנחלויות ולא לכלל אזרחי ישראל הוא היה ממקד את הבעייתיות שבכיבוש והצורך להשתחרר ממנו ולא מטרפד את תהליך השלום. כמובן שלחמאס היה אינטרס הפוך. האמירה השנייה היא מטאפורית וכוונתה שההתנחלויות מוססו את הדמוקרטיה הישראלית והביאו לעליית מגמות לאומניות ופופוליסטיות. טרפוד שלהן היה מטרפד את התופעות הללו. |
|
||||
|
||||
אחד אומר לעלות על בית המשפט עם D9, השני אומר לעלות על עפרה עם טנקים. לשאלה מי מהם השתמש במטאפורה התשובה תלויה בעמדתו המוקדמת של הנשאל. עבור האחד בית המשפט העליון (כסמל לליברליות בנושא זכויות אדם) מסמל את מקור הצרות, עבור השני ההתנחלויות (כסמל למשיחיות). זה המתח המתמיד בין "יהודית" ל"דמוקרטית". |
|
||||
|
||||
מה שיפה באסימטריה ההיסטורית בין שמאל לימין זה שאלה מדברים, אבל אלה גם עושים. ולראיה - אני עוד לא ראיתי שום טנק, אפילו לא צעצוע, תקרב לעופרה, אבל D9 עם פודיום תחת חסות השב"כ ראיתי גם ראיתי בבית המשפט. (וזה לפני שהזכרנו שיש הבדל אינהרנטי בין אמירה ממגדל השן האקדמי לאמירה משרים בממשלה שאכן יש להם את הכוח האמיתי גם לבצע מה שהם אומרים). |
|
||||
|
||||
אני חש שה די ניין הוא מטפורה והטנקים אינם מטפורה. כך קלטתי את הדברים, ואיני חושב שזה בגלל עמדה מוקדמת שלי (עד כמה שאני יכול לשפוט, משום שכידוע אין הנחתום מעיד על עיסתו). |
|
||||
|
||||
מה שה"אחד" אמר זה: "על בג"ץ צריך להרים כף של טרקטור D9, ואנחנו כמערכת מחוקקת נדאג לרסן את השלטון המשפטי במדינה, את הזנב שמקשקש בכלב." ברור מהמשך המשפט שזאת מטפורה לא מוצלחת במיוחד (ולמתקשים, הנה הסבר מפי הסוס). ולמתקשים, תרגום לעברית פשוטה: "אנחנו, הרשות המחוקקת, צריכים ליטול מבית המשפט את הכח לקבל החלטות שמנוגדות לדעתינו". אף אחד לא אמר: "לעלות על עפרה עם טנקים", מה ש"השני" כתב: "וכאשר קיימת נכונות להסתכן במלחמת אזרחים, בשעת הצורך נצטרך להתמודד עם המתנחלים בעפרה ובאלון מורה. רק מי שיהיה מוכן לעלות על עפרה עם טנקים, יוכל לבלום את הסחף הפשיסטי המאיים להטביע את הדמוקרטיה הישראלית". מצד אחד, ברור שאין כאן שום מטפורה, מצד שני מההקשר ברור שזאת לא קריאה לפעולה, אלא קריאה לנכונות לפעולה במידה ותדרש. למתקשים, תרגום לעברית פשוטה: "אם תהיה מלחמת אזרחים מול המתנחלים בעפרה ובאלון מורה, נצטרך להיות מוכנים להלחם בהם גם בעזרת טנקים". כש"הקיצוניים משני הצדדים" לא מספיק קיצוניים אז אתה מכניס להם מילים לפה? |
|
||||
|
||||
תודה על הציטוטים. לא הכרתי את שני הציטוטים המלאים, וכעת אני רואה עד כמה הוצאו מהקשרם. בעיקר הראשון, בגלל הנוכחות המאסיבית שלו בשיח. |
|
||||
|
||||
אני לא מבין למה שמישהו בימין יתרעם על האמירה הראשונה. בתגובה הייתי אומר שזה לא תבונה שחסרה לפלסטינים, אלא שהמטרה שלהם אינה לגרש את המתנחלים מהשטחים. |
|
||||
|
||||
לא מדובר בהתרעמות של "מישהו מהימין" אלא בהתרעמות של כל בן אנוש. מה היא אותה "התנגדות מזוינת" שאנו עדים לה עוד מראשית המאה הקודמת? עיקרה של ה"התנגדות" הזאת היא פגיעה באזרחים1. וכך זה עד היום. ה"התנגדות" העיקרית בימינו היא צבירת אלפי הרקטות בעזה. לשם מה? כדי לאיים ולפגוע באזרחים גברים נשים וטף. לכן, דבריו של פרופ' שטרנהל שמצדיק את ה"התנגדות"2 מקוממים, ועצתו (שמשתמעת מדבריו) שעל הערבים להפנותה "רק" כלפי המתנחלים מעבר לקו הירוק מקוממת שבעתיים. בהמשך דבריו של שטרנהל הוא גם מציע לערבים לא לפגוע בנשים וילדים, וזה, אולי, מרכך את דבריו, אבל, לדעתי, התוספת הזאת מהווה פשוט סתירה למה שאמר קודם, עד כדי מחיקתם, ולכן אינה יכולה לרכך באמת. כולנו עדים ל"התנגדות" ויודעים מה משמעותה. 1שמעתי אמש תיאור של זוועות טבח חברון בראשית המאה הקודמת מפי שפטל (30:15), והדברים כל כך מזעזעים שקשה לי אפילו לצטט אותם. 2 לפי הניסוח שלו, כך חושבים "רוב המצביעים", אבל בעצם מדובר בדעתו של הדובר בלבד (ואולי גם של אהוד ברק שפלט פעם משהו דומה, ואולי עוד אחדים ספורים) |
|
||||
|
||||
להזכירך, המתנחלים אינם צדיקים תמימים והם עצמם מתנכלים לפלסטינים באופן קבוע. הם גם לא נמצאים שם ''במקרה'' אלא כדי לנשל את הפלסטינים מאדמתם וההתנגדות הפלסטינית, לא תמיד מוצדקת בשיטותיה, אינה סתם פוגרום או מאבק שהתחיל במעמד צד אחד. ועוד להזכירך, אתה זה שקראת בצורה שאינה משתמעת לשני פנים לזרוק פגזים על ישובים פלסטינים ועוד התפלאת שחוקרים אותך על כך במשטרה. כמו שנאמר, טול קורה מבין עינייך. |
|
||||
|
||||
בתקופת האינתיפאדה השנייה חשבתי ששתי הדרכים היחידות לסיים את סיפור התפוצצויות האוטובוסים ובתי הקפה והמסעדות הן או להשתלט על השטח מחדש (כי ממילא מאשימים אותנו ב''כיבוש'' גם שאין אנו שולטים בשטח) כפי שבסופו של דבר עשינו. או לשחק באותם כללי משחק שהם משחקים, כלומר אם מקובל שלהם מותר לפוצץ אזרחים שלנו אז גם לנו מותר לפוצץ אזרחים שלהם. כך חשבתי וכך אני חושב גם היום (לגבי מה שהיינו צריכים לעשות אז). לומר שעל כך נחקרתי זה כמובן סילוף לא קטן. נחקרתי על חשד לדברים שלא עשיתי ולא לעל אותו אי מייל שכתבתי לאחמד טיבי. האי מייל הזה אמנם גרם לחשד שעשיתי דברים שלא עשיתי, אבל זאת עובדה שלמרות שאכן היה אי מייל כזה התיק שלי נסגר מסיבת חוסר אשמה. |
|
||||
|
||||
אחמד טיבי הוא חלאת אדם ידוע. מסכנה מירב, דרס אותה החלאה. רק מי שנולד בחברה בה האישה היא סמרטוט יכול להשפיל ככה אישה. |
|
||||
|
||||
אהבתי. אני פשוט אוהב שסוגרים ככה חשבון עם ההורים. |
|
||||
|
||||
מעניין. אני זוכר שבנו הצעיר דווקא אהב אותו מאוד. |
|
||||
|
||||
אני ממש סקרן לדעת האם שאלתך היא שאלת תם מתפלא או שאלת חכם רומזנית בנוסח: אם אתה מטפס למעלה/וקופץ ממקפצה/טוב יותר לברר קצת קודם/אם יש מים בבריכה. |
|
||||
|
||||
לא שאלתי כלום, סיפרתי אנקדוטה. מהיכרותי הקצרה עם הבן לפני שנים רבות התרשמתי שעוז היה אב חם ואוהב, ועל כן הופתעתי מאוד לקרוא את דברי הבת. |
|
||||
|
||||
לא משנה. גליה עוז היא הבת האמצעית של נילי ועמוס עוז. יש שם סכסוך משפחתי לא מהיום. כל העניין התעורר בגלל ספר ביוגרפי שגליה הוציאה עכשיו. |
|
||||
|
||||
לאטלס יש זווית שונה עם מוסר השכל לשמאלן האחרון. |
|
||||
|
||||
הריקוד על הדמים הרעים במשפחת עוז על ידי הימין בימים אלה גם מופרך וגם קצת, איך לומר, עם ריח של מקור של נשר. |
|
||||
|
||||
אני לא רואה מה הרבותא הגדולה בדברי אטלס. הלא הוא איננו טוען שידע על המקרים בעת שקרו, אלא ששמע מפי גליה עוז את אותם הדברים שפרסמה לכולם כעת. |
|
||||
|
||||
1. לעניות דעתי , החידוש הוא שאטלס [ סופר ילדים ] ידע על ההתעללות בילדה [גליה] ולא דיווח לנו או למי שצריך 2. וכנהוג אצל אחינו האשכנזים שלא מכבסים את הכביסה המלוכלכת בחצר קבל עם ושכנה. 3.וכמובן שצריך להפריד בין היוצר לבין היצירה. משהו בסגנון תגובה 704810 או הסיפור המלא שמעולם לא סופר |
|
||||
|
||||
1. לא נשמע ככה. |
|
||||
|
||||
(כמו שכתבתי פעם בהקשר אחר לגמרי) אין לי מושג מה היה טיב היחסים בין עמוס עוז לביתו אבל לפחות דבר אחד ברור - אם להד״ם, לעמוס עוז אין שום דרך להוכיח את חפותו (או המקביל לכך במשפטי הראווה האינטרנטים). מה זה משנה שבט לבן או מלך השכונה? פשוט תעשה את החלק שלך ותעזוב אותו בשקט. |
|
||||
|
||||
לעמוס עוז היו שתי בנות ובן. הבן פירסם , איפהשהוא, תגובה להאשמות הבת גליה. לדבריו עמוס עוז היה אב עם דרישות עצמיות גבוהות כלפי עצמו בעיקר אבל גם כלפי בני משפחתו. היה מסור למשפחתו עם נודניקיות בדרישותיו כלפי בני משפחתו (נהג ''לנג'ס'' לדבריו). הבת המתלוננת ,גליה, היתה בניתוק גמור מאביה בשבע השנים האחרונות לחייו, לכן לא סביר שהסיכסוך העיקרי היה על רקע ירושה. לדברי אותו בן לא היה מודע לטינה שיש לבת האמורה כלפי אביה. היא שמרה טינה כלפי אמו אחר כך כלפי אחותו ולבסוף כלפיו, הטינה התבטאה בניתוק קשרים עם הנ''ל. מכל זאת קשה להסיק מה הציק לבת המתלוננת (גליה). יתכן שהיתה מנוכרת לאמה ואחיה מסיבות לא ברורות, אולי היה לה אופי של קשיים חברתיים. |
|
||||
|
||||
זה די ברור היה לי עוד מינקות , שלהאשים את המת הרבה יותר מטופש מכוסות רוח למת. |
|
||||
|
||||
בעוונותי, לקח קצת יותר זמן להפנים את זה. כנראה שהיית יונק נבון במיוחד :) |
|
||||
|
||||
אינני רואה עצמי מחויב לדייק. בטח לא כשאני אוהב מעשה מסוים ודומים לו. |
|
||||
|
||||
כידוע, גם זכרונות כוזבים וגם סינדרום ד"ר ג'קיל ומיסטר הייד הן תופעות מוכרות. כיאה לאינטלקטואלים אמיתיים כולנו נבחן את העובדות באופן שקול ורציונלי, ואחרי בדיקה מעמיקה ונטולת פניות נגיע למסקנה שלגמרי במקרה תואמת את העמדות הפוליטיות שלנו. לא מעניין. אבל מנקודת מבט קוסמית אני חושב שהעיתוי של הזפת שמטנפת את חופי הארץ יחד הרפש האינטלקטואלי הזה, והכל ערב בחירות ששום טוב לא יכול לצמוח מהן, אינו יכול להיות מקרי. לדעתי באיזו סככה נסתרת במושב נידח כבר יש איש צדיק תמים אחד שעובד במרץ על בניית תיבה באורך שלוש מאות אמה. לפחות עכשיו יהיה לו קל מאד לאטום אותה כראוי ("כָפַרְתָּ אֹתָהּ מִבַּיִת וּמִחוּץ בַּכֹּפֶר"). |
|
||||
|
||||
אתה רומז שאחרי 2020 שהיתה כידוע שנה מחורבנת, 2021 תהיה שנה מזופתת? |
|
||||
|
||||
אני לא מצליח להחליט בין 2 תגובות. א. בשלב זה, אני חושב שכולנו נשמח למגמת שיפור כלשהי. ב. למה מחורבנת? משבר נייר הטואלט נפתר כבר בתחילת השנה. |
|
||||
|
||||
בערך |
|
||||
|
||||
אח, המוזיקה של ה-70, כבר היה שווה כל הפתיל. מה שתפס את עיני בקליפ - להקה שבה דווקא המתופף מגולח ומסופר כמו ילד טוב ירושלים. בהחלט יוצא דופן (כידוע לכל חובב ספיינל טאפ). |
|
||||
|
||||
1. החל מתגובה 725924 הבנתי שיש לך פטיש לזפת. 2. אתה רומז שהשטח בבלפור זה 300 אמה ? |
|
||||
|
||||
שטח? 15,000 אמות מרובעות, אם כבר. |
|
||||
|
||||
צודק, 300 אמה אורך. כלומר 144 מטר. טוב נו, זה עדיין יותר ארוך מספינת סער שהיא כולה באורך 89 מטר. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |