|
||||
|
||||
נמנעתי מלהגיב או להיכנס לדיונים עמוקים בחודש האחרון, ברשת ובמציאות. אני מתנצל אם השאלה גורמת לדכדוך כלשהו, אבל אני מרגיש שאני רוצה לשוחח על כך. מה העתיד צופן בחובו למדינת ישראל? קודם כל, ובאופן מידי: פוליטיקה - נניח ורוה"מ יתפטר, בין אם מעצמו, לחץ ציבורי, ועדת חקירה, משפט, או לחץ של שותפים קואליציונים. מי יחליף אותו? מי בעל שיעור קומה? גנץ? כוכבי? אייזנקוט? הם חלק משמעותי מהכשלון הצבאי של העשור האחרון. לפיד? זה לא יעבוד. בנט? שקד? יוסי כהן? מי יכול לזכות לגיבוי נרחב בעם ולצאת למלאכת השיקום? ובראיה רחוקה יותר, מה העתיד של ישראל כאן? מדינה פלשתינית ביו"ש ובעזה? עכשיו? האם אויבי האזור יראו זאת באופן חיובי? סעודיה, אולי. אבל איראן? חיזבאללה? סוריה? מה איכפת להם ממדינה פלשתינית או לא? ובכלל, כל דיאלוג תמיד מדבר על מדינה מפורזת. אם מצור יבשתי וימי על עזה לא עזר למנוע מהם להכניס נשקים, אז אנחנו אמורים להאמין שנצליח לפרז את יו"ש? אז טנקים לא יכנסו. אבל מה הבעיה להכניס/להרכיב טילים? ואם לא נלך למדינה פלשתינית, אז מה האלטרנטיבות? להיכנס לערים הפלשתיניות כמו לפני האינתיפאדה הראשונה? האם יש איזשהו תרחיש סביר שבו עמי האיזור יקבלו נוכחות יהודית בארץ ישראל? ואם לא, אז אנחנו צריכים להמשיך להתחמש, או לתחזק אלפי כיפות ברזל? |
|
||||
|
||||
משמעות הביטוי הפוכה לכוונתך. בתחביר המקורי הביטוי הוא שאלה רטורית. לא תשובה לשאלה, ציון עובדה, המלצה או מסקנה. |
|
||||
|
||||
אין זכויות יוצרים וקניין רוחני על התנ"ך, לכן אני מרשה לעצמי לסרס לעוות לשבש את התוכן כאוות נפשי, כתבתי מעין נבואת זעם:לנצח תאכל חרב. |
|
||||
|
||||
סבבה. זכותך. רק שזה כמו לצטט משהו מ-1984 של ג׳ורג׳ אורוול, להכניס שינוי קטן ולתת לזה משמעות שתומכת בסטליניזם או משהו. שזה מותר, אבל משאיר טעם לוואי של אירוניה. מה שמנחם בכל הסיפור הזה שלבטח לא לנצח נאכל חרב. כעבור זמן סופי, ננוח בקבר. |
|
||||
|
||||
כמעט כל אפוריזם תנכ"י נאמר לפעמים במשמעות הפוכה. [citation needed]. (מה שנחמד בספציפי הזה, ונזכרתי עכשיו בלימודי התנ"ך בבית הספר, שההבנה הנאיבית של המשפט הפוכה גם תחבירית. לא אתה תאכל את החרב (שזו באמת מטאפורה קצת סוטה), אלא החרב תאכל (כל מה שזז)). |
|
||||
|
||||
ועכשיו אני רואה שבתגובה 763641 נפלת בפח (-: (או שמא נאמר, חייך, אכלת אותה.) |
|
||||
|
||||
:-) |
|
||||
|
||||
היה פה פעם איזה חוק שאמר שבניסיון לתקן מישהו יש לפחות שתי טעויות. (אאז״נ, חוק וישנה?) |
|
||||
|
||||
נכון. |
|
||||
|
||||
מה שואלת אימו הפולניה של הפקיר את בנה שמסרב להרשם ללימודי רפואה? (3,4,5) |
|
||||
|
||||
נראה לי שאני יודע את התשובה, אבל לא מבין למה דוקא לימודי רפואה. אה, אולי זה גם מסביר את הפולניה. |
|
||||
|
||||
בהתחשב בהקשר, אתפלא אם יש קורא אחד שלא יודע את התשובה (הקשה, תתרכז, זה בהישג ידיך!). שאלת המשך: מה אמרה האמא של עש הבגדים לבנה שמוכן לאכול רק מזון יחיד? התשובה במהופך. בין הפותרים תוגרל קונספציה בטחונית משומשת. __________ ברג לכאת חצנלה |
|
||||
|
||||
בימים קשים אלו אתה מקטין מהישגי החידות שלי? ואם כבר פעח"ב - בשבוע הראשון של המלחמה, הצלחתי ב-15 מתוך 20 השאלות של יוענה גונן בהארץ, פי כמה מהמספר הרגיל. יש לי הרגשה שהיא עשתה חידון קל כדי לשפר את המורל. |
|
||||
|
||||
גם אני עניתי על יותר שאלות מהרגיל, אם כי הרבה פחות ממך. אין לי ספק שהיא התחשבה בנו (ושוב אותו have'nt the Jewish people... קופץ למודעוּת שלי). |
|
||||
|
||||
החל ממלחמת ששת הימים ובמשך כ 30 שנה היה כל שטחה של רצועת עזה נתון לשליטתנו. למרות שלא היו אז הוצאות אדירות על אמצעי הגנה שונים ככיפת ברזל ומכשולים תת קרקעיים, לא היה שום איום עזתי על יישובי ישראל בכלל ויישובי עוטף עזה בפרט, וההתמודדות עם הטרור בתקופות שבהן היה, היה בתוך רצועת עזה אל מול החיילים. בתקופה ההיא הייתה עלייה גדולה והמדינה התחזקה והתפתחה כלכלית. לאירוע שואתי כפי שהיה לאחרונה לא הייתה שום התכנות. הסכמי אוסלו היו הסיבה לסוף התקופה הזאת ולאיום עזתי (ולא רק עזתי) על תושבי המדינה כולה. אני טוען שאם אפשר היה לחיות כך 30 שנה אפשר היה גם לחיות כך עוד 30 שנה, ואם צריך עוד 30 שנה. לא תמיד אפשר לתכנן איזה שהוא סוף טוב. אולי אפשר לקרוא להתנהלות כזאת "קיר ברזל" נוסח ז'בוטינסקי. וגם אם לא מתכננים סוף טוב לא בהכרח הוא לא יגיע, וכשיגיע בוודאי לא יגיע באופן כפי שתיארנו לעצמנו בתחילה. בדומה להסכמי אברהם וכמעט הסכם השלום עם סעודיה שבזמנים ההם איש לא חשב שהם אפשריים. היום, בגלל שגיאת אוסלו, קשה מאד להגיע למצב ההוא, והדבר מחייב הרבה דם יזע ודמעות. אבל אני מאמין שזה אפשרי. |
|
||||
|
||||
איך? לא צריך שתשרטט את כל שלושים השנה, רק את החמש הראשונות. |
|
||||
|
||||
זקני צפת נהגו לומר שצפת ניצלה במלחמת השחרור בדרך המעשה ובדרך הנס. המעשה - הם התמידו באמירת תהילים. הנס - הפלמ"ח הגיע. שאלת שאלה מוזרה. ברור שהתכוונתי לדרך הנס שבדוגמה. צריך להשתלט על כל השטח, צפון דרום ולמטה, ולהמשיך לשלוט בו עד הודעה חדשה. אני מעריך שלצורך ההשתלטות אין צורך ב 5 שנים ואפשר יהיה לעשות זאת בכחצי שנה. אבל אני לא נותן אחריות על ההערכה הזאת. |
|
||||
|
||||
אוקי, נניח שהשתלטנו על השטח תוך חצי שנה, למרות מחאות העולם. מה קורה בארבע השנים הבאות? כמה חטיבות לדעתך נצטרך כדי להמשיך ולשלוט בו? מה כמות ימי המילואים השנתית שתתווסף לעומת, נניח, שנת 2019? האם נהיה אחראיים על שיקום המבנים והתשתיות שהרסנו (במסגרת אחריות על תנאי המחיה של העזתים)? בכמה יגדל הגרעון של המדינה באותן ארבע שנים? |
|
||||
|
||||
נצטרך שם את אותו מספר חטיבות שהחזקנו שם לפני נסיגת אוסלו, ואולי פחות, וגם הכלכלה תושפע מהמצב בערך כפי שהיה אז. ולו זה היה תלוי בי, לא היינו משקמים שם שום דבר. שילכו להשתקם במקומות אחרים. |
|
||||
|
||||
הזדמנות מצויינת להגדיל את מצבת כח האדם של צה"ל באלפי חרדים בגיל הגיוס שיושבים היום בבית ומתבטלים. |
|
||||
|
||||
ומה עם החרדיות? למה שהן לא תשולבנה בצבא? שביס צבאי זה פק״ל. ——— רס״ן נחמה קיגלוביץ - רמ״ד אוכל יהודי. |
|
||||
|
||||
יותר חשוב הגברים החרדים, בשלב הזה. בין השאר כי מהם זה גם מונע לעבוד, אז אתה מפסיד עליהם פעמיים - גם בבטחון וגם בכלכלה. |
|
||||
|
||||
ישנו איזה באזז כלשהו בעניין, שטיבו האמיתי טרם הוברר. משהו שמזכיר בקמצוץ ההיסטוריה את חיבתה הראשונית של האורתודוקסיה לציונות אחרי ׳סופות הנגב׳. |
|
||||
|
||||
אני בעד לשלוח/להכשיר חלק מהגברים החרדים לקטיף ולפעילות חקלאית בדרום ובצפון למשך כל תקופת המלחמה וזאת כדי שהמפונים שמחזיקים בשטחים חקלאיים יוכלו להיות רגועים שהפעילות לא תפסק. להתחיל מבראשית. |
|
||||
|
||||
האיש משחק באש, הם עלולים חו''ח להתרגל לחיי עבודה. |
|
||||
|
||||
זאת נחמה פורתא. 'החשש' היותר רציני שהם יתאהבו ברעיון ההתיישבותי, בחדוות הקטיף, בתשוקת החריש, בערגת הקציר, והרי לך גרעינים חסידיים במרחבי מדינת ישראל שיהפכו במהרה למזרח אירופה בזעיר אנפין. את העינב הבא שלך אתה תקנה מלייבל'ה ולא מטלי. |
|
||||
|
||||
"שביס צבאי זה פק״ל" - בלי גוגל: בזכות מי? |
|
||||
|
||||
בזכות נשים צדקניות, צה״ל תנצח : ׳נשים המקיימים אורח חיים דתי רשאיות לחבוש שביס, וזאת בתנאי שהן נשואות, גרושות או אלמנות, וצבע השביס יהיה: שחור, כחול כהה, ירוק זית או אפור.״ —— ואם רווקה צה״לית תחשוק בשביס, האם נמנע זאת ממנה? |
|
||||
|
||||
השאלה שלי היא בזכות מי נוסף הסעיף שציטטת (בערך) לפקודות מטכ''ל. |
|
||||
|
||||
1. ללא שאלתך, עוד הייתי סבור שזאת (הוספת המונח 'שביס' לפקודות מטכ"ל הצבריות) הייתה מחווה של הרבנות הצבאית לאיזו חסידות כלשהי 1. 2. וזאת ההזדמנות להודות שמעולם לא התעמקתי בטקסט שגידי גוב היה שר. 2 3. יש המכירים את המונח בשמות 'כיסוי ראש', 'מטפחת', 'בנדנה'. ------------- 1 ”בַּיּוֹם הַהוּא יָסִיר אֲדֹנָי אֵת תִּפְאֶרֶת הָעֲכָסִים וְהַשְּׁבִיסִים וְהַשַּׁהֲרֹנִים.“ (ישעיהו ג, פסוק יח) ”שָׁבִיס שֶׁלָּהּ, טָמֵא בִּפְנֵי עַצְמוֹ; הַחוּטִין שֶׁלָּהּ, טְמֵאִין מִשּׁוּם חִבּוּר.“ (משנה, מסכת כלים – פרק כח, משנה י) שביס -ויקימילון 2 "ולהקת שחפים, כמראה / שביס אפרפר, כלטיפה על הים.". אני זוכר את השיר כל כך טוב, כי הוא היה שיר מאוד טוב. |
|
||||
|
||||
לשאלתך ( ועימך הסליחה על העיכוב ) - אין לי מושג. |
|
||||
|
||||
רותי, ביתו של רפול שחזרה בתשובה ועמדה על זכותה לשרת בצה"ל ולחבוש שביס (סטודנט, ידע אישי) |
|
||||
|
||||
(מתנצל על העברת הנושא הגסה) יש משהו שלא כל כך ברור לי בהתנהגות של הנהגת החרדים. למה כולם דורשים מהשרים וראשי מערכת הביטחון לקחת אחריות לכשל, ואף אחד לא דורש את זה מראשי הישיבות? לתומי חשבתי שהם ממתים את עצמם באוהלה של תורה ושהם השכפץ של המדינה, שבתפילותיהם ולימודי התורה שלהם הם מגייסים את אלוהים על מנת לשמור על מדינת ישראל... נראה לי שזה לא עבר כל כך טוב בתחילת אוקטובר. אולי הם לא למדו מספיק חזק? אולי הם ניקרו בתפילה? אולי הם הכעיסו את אלוהים במחשבות לא כשרות? אולי חופשת בין הזמנים היתה קצת יותר מידי ארוכה לטעמו של אלוהים? אולי נכנס קצת אינטרנט לטלפונים הכשרים? אני לא מומחה אז אני לא מתיימר להבין, אבל הם הרי אמורים להיות המומחים, זה מה שהם למדו מהחדר עד הישיבה. הם גם אמורים להאמין שזה נכון, שהכל רצון האלוהים ושהוא משנה את רצונו לפי כמות התפילות שבני אדם משקיעים. איך זה שלא שמעתי על אף רב שלוקח אחריות? למה לא מגייסים עוד תלמידי ישיבה בצו 8 להתפלל וללמוד? והחרדים שמתגייסים עכשיו, הם לא בעצם נוטשים את משמרתם? |
|
||||
|
||||
אמפיריקה ודת לא הולכים טוב ביחד. |
|
||||
|
||||
אמפיריקה וכנראה לא חדשה היא שאנשים משקרים כל הזמן והרבה פעמים אפילו מבלי דעת. כל הסיפורים על הגנת התפילה וכל הג'אז הזה היו שקר ולפחות חלק מן החרדים יודעים זאת. כמו במקרים רבים, אני חושב שהחרדים האמינו שהאמת שלהם לא תדבר לאחרים. החרדים מתנגדים לשירות בצה"ל וחשילוב חברתי בכלל מפני שהם חוששים שהחברה שלהם לא תעמוד בכך והמשתלבים יגרעו משורותיהם. במשך שנים רבות הפרוטקציוניזם לחרדים היה נסבל בעיני הציבור הרחב. נראה שמה שהשתנה היה הגידול של הציבור החרדי והתאבון שלא יודע שובע שלהם למשאבים מקופת הציבור. אפרופו שקרים ההופכים לדת וזהות: במשך שנים העזתים מציגים עצמם כפליטים שביתם אינו ג'באליה או שאטי, אלא חיםה ויפו. והנה כאשר צה"ל מנסה לטרנספר את הפליטים העזתים דרומה, לפתע נשמעים שירים חדשים, המדברים על כך שבית לא עוזבים ועל חשש שלא יוכלו לחזור לבתיהם. כל האפולוגטיקה של הפליטות הפחשתינאית נופלת על פניה. |
|
||||
|
||||
זאת היתה צורה מנומסת להגיד שאתה לא יכול לבלבל דתיים עם עובדות. |
|
||||
|
||||
אכן, אבל לבטל להם תקציבים ומשרות ציבוריות אתה יכול וצריך לעשות. בייחוד כשהם פוגעים במאמץ המלחמתי ומתעדפים אברכים שלהם שלא שילמו את המחיר במלחמה על פני משפחות של אלפי נרצחים ומאות אלפי מפונים שאין להם בית עכשיו. אני בטוח שיש עשרות אנשים שינהלו את וועדת הכספים במלחמה יור טוב מגפני, שמזיק ופוגע באוכלוסיה שמשלמת את המחיר על המחדל שהוא שותף בכיר בגרימתו. |
|
||||
|
||||
אגב גפני (וסמוטריץ') ודב שאל במה הממשלה הזאת לא עזרה לאזרחים... |
|
||||
|
||||
אילו גפני היה נלחם על תקציבי המפונים והמשפחות כמו שהוא נלחם על תקציבי החרדים, כבר שבועיים הם היו מקבלים את כל הכסף שצריך. אבל למה לו? לא חרדים - לא אכפת לו. ניצולי פוגרום לא מעניינים אותו יותר מהשלג דאשתקד. איש רע ואכזר ששכח מה זה להיות יהודי כבר מזמן. |
|
||||
|
||||
הדגש בכתבה הוא לא על גפני אלא על הנזק סמוטריץ' |
|
||||
|
||||
כאשר אנו מלינים על התבטאותו האטומית של עמיחי אליהו, שמעתי מפי אנשים שהם חסידים מושבעים של ה-64: מה אתם רוצים, מדובר באויל ידוע. על השאלה מדוע אויל ידוע צריך להיות שר (המורשת) בממשלת ישראל, כבר פחות קבלתי תשובה. |
|
||||
|
||||
התשובה היא שבכל תפקיד אחר הוא היה גורם יותר נזק, או לפחות כך חשבו לפני שהוא הפך משר המורשת לשר הקשקשת. |
|
||||
|
||||
1. האייל שלא הבין, דיבר על אלוהים ולא על הדת. יש דתות ללא אלוהים. 2. למותר לציין שזאת הייתה הסתה והסטה ומכל מקום, אלוהים ככל הידוע לי ביקש שלא להעביר אליו שיחות נכנסות, אז מהי אותה הרבותא האיילית ? |
|
||||
|
||||
מסכים איתך בהחלט ואף כתבתי זאת היכנשהוא. אם לא על אחריום של גפני וגולדקנופף למחדל הממשלתי ולהתנהלות הכשלונית מאז התחילה הממשלה (רק עליה הם היו עפים הביתה במדינה מתוקנת) - הם צריכים לקחת אחריות על כשלונם של האברכים שלהם בשמיר בטחון מדינת ישראל, למרות שאלו קיבלו תקציבי ענד בשנים האחרונות והצהירו - שלא לומר עמדו לחוקק חוקי יסוד לפיהם - שתרומת המתפללים לבטחון חשובה לא פחות משל החיילים. לכן כשלונם צריך להיות דומה. הרמטכ''ל וראש אמ''ן כבר הודו באחריות לחלקם בכשלון, הגיע הזמן שגם גפני ומרעיו (אולי אפילו מועצת גדולי התורה) יודו בכשלון ויפוטרו מתפקידם בסוף המלחמה. |
|
||||
|
||||
אתם לא מבינים שהמסקנה מטענות כאלה תהיה שיש להגדיל את חיל האברכים ולשפר את תנאי השירות בו, כך שטובי אברכינו יוכלו להשתפר, וכדאי גם להרעיף מענקים נדיבים על מתנדבים מגולת ארה"ב שיגיעו בהמוניהם ויחזקו את שורות החיל? ברצוני להזכירכם שתפילות ושמירת שבת כן הצילו את שני הקיבוצים הדתיים סעד ואלומים1, כך שאי אפשר לבטל את מעלותיה של מערכת "כיפה שחורה" גם אם טרם הגיעה לאחוזי ההצלחה של אחותה החילונית "כיפת ברזל". עוד כמה מילארדים והפער ייסגר. ____________ 1- יפה איך ה"סיבה" הפכה להיות עובדה חדשותית. בטח היא נמסרה לעורכים ע"י "מקור בכיר בגן עדן". |
|
||||
|
||||
מה שחסר בתגובתך הוא איזה שהוא מקור המוכיח שמישהו מרבני החרדים הבטיח לנו שבתפילותיהם ולימוד התורה שלהם האם משפרים את ביטחון עם ישראל. אני חושב שאחרי השואה איש לא מאמין בכך, ואם הם ממשיכים במעשיהם אלה, הם מן הסתם עושים זאת מסיבות אחרות הראויות בעיניהם. אגב, ישעיהו לייבוביץ (שקיים מצוות באדיקות הגם שלא הוגדר כחרדי) אמר בפירוש שאלוהים לא מתגמל, והדבר לא מנע ממנו ''לעבוד את אלוהים''. |
|
||||
|
||||
בערוץ 14 אין זכר לסנטימנט הזה שהוא לחם חוקם של חוגים דתיים רחבים מאד? מפי ח"כים ושרים חרדיים שמעתי לא אחת גם את הטענה המפורשת שלימוד תורה מגן על ישראל לא פחות משרות בצה"ל, אבל אתה בטח תפעיל נגדי את בליסטראת ה"מטאפורה" המפורסמת ואני אתכווץ בפינה נזוף וקטוף אוזניים, ומכל מקום לא מצאתי סימוכין מלבד כל מיני רבנים זוטרים. אלא שהחיפוש העלה פנינים אחדות, הנה אחת מהן (אפשר לדלג על המשחק המקדים ולקפוץ ישר הנה); רחל אמנו הגיעה למסיבה *שעה לפני* הטבח ולא טרחה להזהיר את החוגגים! אני בעד הפצצת הקבר של המניאקית, בדומה להריסת בתי מחבלים, וגירושה לאלתר מחבורת "ארבע האמהות". שלוש הן די והותר. |
|
||||
|
||||
אופס, אני מתנצל. היא כן הזהירה, ואפילו חילקה להם פתקים שבהם נכתב "אתם עוד מעט עומדים למות". אם הבנתי נכון חלק מהפתקים עוד עימנו ואני צופה למישהו בוננזה גדולה ב ebay! (בפעם הבאה, שוטה, טרח לראות את הסרטונים עד סופם המר *לפני* שאתה מקשר אליהם). |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
כשמדובר בציונות הדתית שצעיריה משתתפים בכוחות הלוחמים ואף מקריבים את נפשם ממש בימים אלה מעבר לחלקם באוכלוסייה, בוודאי לא תוכל לומר שלדעתם אפשר להחליף פעילות צבאית בפעילות דתית, והמאמר שקישרת בוודאי אינו טוען זאת. אני מסכים עם הכותב שאכן קיום מצוות הדת שמר על עמנו במשך אלפי שנות הגלות, אבל לא במובן של הגנה ישירה על החיים אלא אלא במובן של קיום העם כעם. אין ספק שלולא אורחות החיים הדתיים קיומו של העם היהודי לא היה נשמר, כשם שהעמים העתיקים האחרים, לא נותר זכר מהם. אני חושב שזה בדיוק מה שטוען הכותב. איני יודע מה שמעת בדיוק מפי חכים ושרים דתיים, ולא די לי בעדות שמיעה, אלא בהפניה ישירה לאמירות כאלה, כדי שאוכל להתייחס. אשר ל''פנינה'' שמצאת, קשה להתייחס ברצינות לדמות תימהונית כזאת או אחרת. אין היא מלמדת דבר על הכלל. |
|
||||
|
||||
בבקשה, מפי הרב ישעיהו הרצל: "אותם אנשים שלומדים תורה, בנוסף לקיום מצוות לימוד תורה הם מגנים על החיילים ועל עם ישראל ובכך ממשיכים את עזרת השם מלמעלה. בעזרת לימוד התורה הם שומרים שלא תפרוץ מלחמה ואם יש מלחמה אז שנצליח לעמוד בה, זה עניין שמלווה אותנו לאורך כל הדורות." |
|
||||
|
||||
זו אכן אמירה לא חכמה ואפילו מקוממת הדורשת הסבר. אבל אני מניח שהיא לא ממש רווחת בציבור החרדי. היא נאמרה לפני 7 שנים, לו הייתה זו העמדה המקובלת בקרב החרדים, בוודאי היה אפשר למצוא הרבה דוגמאות כאלה במרוצת 7 השנים האחרונות. |
|
||||
|
||||
אז הנה ציטוט מדבריו של הרב משה שטרנבוך (ראב"ד העדה החרדית בירושלים) לתלמידיו, מה-8 באוקטובר, בעקבות מתקפת חמאס: “שכל אחד יילך ללמוד כי כל מעט שלומדים הוא מציל. הסכנה גדולה מאוד לא רק עליהם [על הנמצאים בקו החזית] אלא עלינו. הסכנה מתקדמת עוד ועוד ואי אפשר עוד לידע מה יהא כאן. צריך אמונה שהקב”ה יעזור אבל כדי שהקב”ה יעזור צריכים אנו להראות שאנחנו מסכימים לעשות גם משהו קשה במסירות נפש עבור הקב”ה, ולכן כל אחד יקבל על עצמו עכשיו שילמד גם בזמני קשיים ויראה נפלאות בעזרת השם”. |
|
||||
|
||||
נו טוב. אז אולי אני צריך לעשות בדק בית במה שאני חושב על מה שהם חושבים. אבל מאידך גיסא הייתה תופעה של התנדבות אלפי חרדים לשירות בצבא בעקבות האירוע. והתחיל מחזור של טירונות עבור המתנדבים האלה. |
|
||||
|
||||
תופעה שהיא סנונית קטנה שבכלל לא ברור שמבשרת איזה אביב (למשל כנראה לא מדובר בכאלה בני 18-25, אלא בכאלה שכבר עברו את גיל הפטור, וזה משהו מאד נקודתי). החרדים החמיצו הזדמנות פז של לעלות לדוכן הכנסת ולהצהיר שהם מוכנים להעביר את כל הכספים הקואליציונים שקיבלו לטובת המאמץ המלחמתי, זה היה מראה שהם מעונינים לנשוא ולו בחלק קטן מאד מהנטל של כל המדינה (וכמובן רק בקטע הכלכלי). הם לא רק החמיצו, אלא ללא בושה עשו הדיוק ההיפך והם עוד מצווחים על הסיכוי שחלק מהכספים שהובטחו להם ילכו למטרות המאמץ המלחמתי. אין יותר מהמקפצה מזה. (והוא גם לא מתבייש לשקר שם במצח נחושה, כי אף אחד לא מדבר על מניעת משכורות, אלא אולי רק על מניעת *ההגדלה* של המשכורות שהוסכמה בהסכמים הקואליציוניים). |
|
||||
|
||||
הערה לסדר: אולי מוטב להתרכז כאן רק בספק שדב העלה בקשר להגנה השמימית עליה מופקדים, אליבא דמנהיגי הציבור החרדי, שומרי מצוות בכלל ותלמידי ישיבות בפרט. זאת היתה פינתנו "מי שמך" (aka: סתום, נודניק) |
|
||||
|
||||
מאחר ודב טרח להוסיף את ההערה המסיטה (מבסיס הדיון) על החרדים המתגייסים, נסחפתי הצידה. סליחה ומחילה ואחזור למחילה. |
|
||||
|
||||
את ה"מאידך גיסא" שהזכרת ציין כבר "האייל שלא מבין" בתגובה 763690 (שבעקבותיה הצטרפת לדיון על החרדים, אם אני עוקב נכון). |
|
||||
|
||||
אתה מוזמן לראות ולשמוע את הרב דוב לנדו (ממנהיגי הציבור הליטאי, ע"פ ויקיפדיה) מסביר לאלוף משנה מצה"ל מדוע אסור לתלמידי הישיבות לעצור אפילו לרגע את לימוד התורה, גם לא בשביל ללכת ללוויה של חלל צה"ל או לבקר פצועים. לדברי הרב, תלמידי הישיבות "הם המגינים, אתה המוגן, לא המגן". |
|
||||
|
||||
ושוב צפה פה השאלה המתבקשת - אם לשיטתם הם המגינים, כמה מראשיהם הולכים להתפטר בעקבות המחדל של ה-7.10? |
|
||||
|
||||
תשובתם, מן הסתם, היא שהם מוותרים על 10% משכרם. לא בעולם הזה, שהוא ממילא פרוטות, אלא על זה שבעולם הבא כלומר על אינסוף הנאות ורווחים. Beat that, bastard! |
|
||||
|
||||
שכרם לא מעניין לי את קצה הזרת, אבל כאן ועכשיו צריך להחליף אותם במתפללים טובים יותר וישא''ק. |
|
||||
|
||||
תתפלא, אבל... |
|
||||
|
||||
אוה! אם האביב לא מגיע גם סנונית זה משהו. |
|
||||
|
||||
הודעת ספאם שקיבלתי אתמול לטלפון: "סמח"ט גבעתי מתחנן שתניח תפילין לזכותו ולזכות חייליו. מסכים?" |
|
||||
|
||||
באמת חיזיון משובב נפש: סמח"ט גבעתי מתחנן. |
|
||||
|
||||
זו עמדה כל כך לא מקובלת, שאפילוהראשון לציון מצדד בה. |
|
||||
|
||||
האמירה הזאת נכנסה לספרי הרטוריקה בפרק ''סרק, סרק''. |
|
||||
|
||||
והנה הראשון לציון, דמות אזוטרית שמחזיקה < קישור https://www.ynet.co.il/judaism/article/rjpflxp11a#aut... באותה גישה בדיוק>. בקיצור - זו הגישה הרווחת (והמרתיחה) הסופר מקובלת אצל החרדים. והוא הולך לקבל את פרס ישראל עוד שבועיים. איזה בושה. |
|
||||
|
||||
סליחה, התכוונתי לבאותה גישה בדיוק. |
|
||||
|
||||
זה שכתוב לפני שם של אדם "הרב" זה לא עושה אותו חכם גדול יותר (כמו פרופ'). אנשלוביץ הזכיר כאן את ליבוביץ, אבל הוא היה רציונליסט קיצוני יותר מכל מה שהיה לפניו ולכן נשמור את עמדתו לסוף. עמדת ליבוביץ ניצבת על פסגת הר של דיונים דתיים-פילוסופיים שראשיתה בספר איוב - "צדיק ורע לו". רבנים ומורי הלכה גדולים טענו שהתמורה היא בעולם הבא ולא בעולם הזה. הרמב"ם (שבכלל היתה לו בעיה עם העולם הבא) התנגד לכך בנחרצות (לפחות במורה נבוכים). הוא טען טענה שפינוזיסטית שעצם לימוד התורה בעולם הזה היא היא שכרה של תורה (שפינוזה אימץ טיעון זה ממנו). רבנים רבים התנגדו לעמדת הרמב"ם וטענו טענות מורכבות יותר על שכר קולקטיבי. התמורה בעולם הזה תבוא רק אם עם ישראל באופן קולקטיבי ילך בדרך התורה והבדילו בין שכר קולקטיבי בעולם הזה ושכר אישי בעולם הבא. ליבוביץ שהקצין את הרציונליזם הרמב"מי לא רק שלא האמין בשכר אישי, הוא דבר במונחים של "אלוהים אינו רוה"מ ולא קופת חולים". זכורני התגוללותו על הורים שות"מ שדברו על נס שנעשה לבנם שניצל יחיד מתוך קבוצה. ליבוביץ הזכיר להם שאלוהים שהציל את בנם הוא אלוהים שהרג את כל היתר. ליבוביץ דיבר על אמונה כאקט בלתי רציונלי של בחירה בקיום אורח חיים של שמירת תורה ומצוות. כאשר נשאל מדוע הוא בוחר כך אם אינו מאמין בשכר ועונש. הוא השיב שבחר באורח החיים האמוני היהודי מתוך אנוכיות. הוא מאמין שחייו יהיו טובים יותר במובן של הרגשתו הסובייקטיבית באורח החיים היהודי. בהקשר הזה מעניינת תפישתו של ליבוביץ בשאלת המדינה היהודית, מהי? לטענתו מדינה יהודית, היא מדינה בה יהודי שות"מ משולב באופן מלא בכל פן של החיים החברתיים והמדיניים. למשל יהודי שות"מ לא יכול להיות אזרח במלוא מובן המילה בממשלה שעשוייה לקיים פעילויות ביום השבת, שהוא לא יוכל ליטול בהן את חלקו. הזכרתי עניין זה משום שיש כאן טרנספורמציה של שאלת הפטור משירות צבא לבני ישיבות. אצל ליבוביץ, שאלת השירות מתרגמת לשאלה מעשית. מאחר ואין כאן שאלה של שכר ועונש בכלל, השאלה היא: האם יהודי שות"מ יכול לקיים את כל הציוויים ולשרת בצבא. היות ואנשים שות"מ משרתים בצבא (דתיים לאומיים), הסירוב החרדי הוא חילול שם שמים. לא פחות. הפטור לבני הישיבות החרדיות הוא השתמטות של החרדים מחובותיהם האזרחיות. השתמטות זו מרוקנת מתוכן את מושג המדינה היהודית, מפני שהיהודי הדתי משתמט מן החובות הכלולות בחיים האזרחיים ומטיל אותן על זולתו. בתקופת המצור על ירושלים במלחמת השחרור, ליבוביץ חרף וגידף את הרב מימון, הרב הראשי, שביקש מן ההגנה ליחד את מעט הבשר הכשר שהגיע לעיר הנצורה לתושבים שות"מ. ליבוביץ ראה בסקטוריאליזם הזה, רב המאכיל יהודים בבשר טרף. |
|
||||
|
||||
"אלוהים שהציל את בנם הוא אלוהים שהרג את כל היתר" - מזכיר לי את: "נס הוא ההסבר הנפוץ להתפלגות נורמלית אצל מי שלא למד הסתברות" ("נסים גלויים ונסים ואטורי", בקונטרס "שלא תדעו", התשכ"ג). |
|
||||
|
||||
אותו נס כמו הפרשת החלה שהעלתה על נס שרת ההסברה לשעבר והמטיפה הדתית בהווה גד"א. |
|
||||
|
||||
ליבוביץ' היה חריג בקרב הדתיים. מתוך ברכת המזון: בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ אֱלֹהֵינוּ, מֶלֶךְ הָעוֹלָם, הָאֵל אָבִינוּ, מַלְכֵּנוּ, אַדִירֵנוּ, בּוֹרְאֵנוּ, גֹּאֲלֵנוּ, יוֹצְרֵנוּ, קְדוֹשֵׁנוּ קְדוֹשׁ יַעֲקֹב, רוֹעֵנוּ רוֹעֵה יִשְׂרָאַל, הַמֶּלֶךְ הַטּוֹב וְהַמֵּיטִיב לַכֹּל, שֶׁבְּכָל יוֹם וָיוֹם הוּא הֵיטִיב, הוּא מֵיטִיב, הוּא יֵיטִיב לָנוּ, הוּא גְמָלָנוּ, הוּא גוֹמְלֵנוּ, הוּא יִגְמְלֵנוּ לָעַד, לְחֵן וּלְחֶסֶד וּלְרַחֲמִים וּלְרֶוַח הַצָּלָה וְהַצְלָחָה, בְּרָכָה וִישׁוּעָה, נֶחָמָה פַּרְנָסָה וְכַלְכָּלָה וְרַחֲמִים וְחַיִּים וְשָׁלוֹם, וְכָל טוֹב; וּמִכָּל טוּב לְעוֹלָם אַל יְחַסְּרֵנוּ. הָרַחֲמָן הוּא יְפַרְנְסֵנוּ בְּכָבוֹד. הָרַחֲמָן הוּא יִשְׁבּוֹר עֻלֵּנוּ מֵעַל צַּוָּארֵנוּ, וְהוּא יוֹלִיכֵנוּ קוֹמְמִיוּת לְאַרְצֵנוּ. הָרַחֲמָן הוּא יִשְׁלַח לָנוּ בְּרָכָה מְרֻבָּה בַּבַּיִת הַזֶּה, וְעַל שֻׁלְחָן זֶה שֶׁאָכַלְנוּ עָלָיו. הָרַחֲמָן הוּא יִשְׁלַח לָנוּ אֶת אֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא זָכוּר לַטּוֹב, וִיבַשֵּׂר לָנוּ בְּשׂוֹרוֹת טוֹבוֹת יְשׁוּעוֹת וְנֶחָמוֹת. |
|
||||
|
||||
אנסה להסביר: לימוד תורה שומר על מדינת ישראל. לכן ישראל חייבת את קיומה ובטחונה ללומדי התורה. כשבטחונה של ישראל נפגע, זה לא כי היה פגם בלומדי התורה, אלא היה פגם במי שלא למד תורה או לא שמר על מצוות באופן כללי. אבל אל דאגה, יש במגזר החרדי כאלה שהחליטו להפיק לקחים ולשנות את דרכיו במטרה לתמוך בחיילים ובחטופים. |
|
||||
|
||||
לגבי הקישור שלך לבני ברק - רזי ברקאי אפיין היטב את ההבדל בין בני ברק לשאר הארץ. |
|
||||
|
||||
אלא שהנימוק הזה מבטל את רעיון השרות הלאומי האלטרנטיבי. |
|
||||
|
||||
מראש רעיון השירות הלאומי הוא פשרה גרועה כשלעצמה. |
|
||||
|
||||
אפשר להשיג שיוויון בנטל: כל בחורי הישיבות, משרתי השירות הלאומי והחיילים הלא קרביים יחויבו פעם בשנה ברולטה רוסית שסיכוייה יותאמו לשיעור ההרוגים ביחידות הקרביות. |
|
||||
|
||||
החיילים הלא קרביים זו החלטה של צה"ל, זה לא מבחירה שלהם. הם לא ראויים להימצא ברשימה שהבאת (אפילו שהיא היתה לשם הגרוטסקה). אבל בינתיים בחורי הישיבות ונציגי הציבור שלהם דורשים במפגיע לקבל את הכסף ועכשיו, ושילכו נפגעי המלחמה לעזאזל. אני דוקא מרוצה שכל הציבור רואה בדיוק מה סדרי העדיפויות שלהם. |
|
||||
|
||||
סדר העדיפויות שלהם כולל חינוך לילדים שלהם ועמידה במחויבות של הממשלה? הטעות היתה בנתינת ההתחייבות (ולפני זה בהקמת הרשתות האלה במקום ניהול החינוך על ידי משרד החינוך). למנוע שכר מעובדים נראה לי לא ראוי. |
|
||||
|
||||
ודייק: למנוע *תוספת* שכר נראה לך לא ראוי. לטעמי אפשר להקפיא תוספות שכר בכל המגזרים במשק כל עוד המלחמה משתוללת ועשרות אלפי אנשים פונו מבתיהם ואיבדו את *כל* הכנסותיהם. |
|
||||
|
||||
מש''א |
|
||||
|
||||
סדר העדיפויות כולל אגב אי-חינוך לילדים, כי הנורמה שהם בדיוק מגבשים זו תמיכה בלי לימודי ליבה. וכמו ששכ''ג אמר - מדובר רק על התוספות שהיו אמורות להינתן. |
|
||||
|
||||
לא, לא ושוב פעם לא. השתלשלות האירועים: 1. במסגרת ההסכמים הקואלייונים, הוחלט להחיל את רפורמת אופק חדש על מוסדות החינוך החרדים. כפועל יוצא, שכר המורים הזכאים (לפי אותם קריטריונים כמו מורים במערכות החינוך הממלכתיות) היה אמור לעלות. 2. מוסדות החינוך היו אמורים לדווח למשרד החינוך את פרטי המורים (כמות, השכלה, ותק וכו') לצורך חישוב השכר. 3. בתי הספר לא דיווחו למשרד החינוך (בין אם כי העסקנים שעומדים בראש מערכות החינוך החרדיות לא רצו ליצור ממשק ישיר בין בתי הספר למשרד החינוך ובין אם דיווח פרטני כזה יגלה פערים בין דיווחים קודמים למציאות1). לכן, למרות שאופק חדש חל על מוסדות החינוך החרדים, אף מורה לא היה זכאי לעליה בשכר. 4. כדי לצאת מהברוך, סמוטריץ החליט להעביר מקדמות בגין שכר ספטמבר, מתוך הנחה (או שמא אמונה) שאח"כ אפשר יהיה למצוא איזה ישראבלוף אחר. 5. בעקבות המלחמה, סמוטריץ טען שיש להמשיך להעביר למורים חרדים את המקדמות כי (ציטוט מזיכרון) "זה לא הוגן להפלות את המורים החרדים לרעה ולמנוע מהם שכר" ו"הרפורמה זה משהו שקורה". כל דבריו של סמוטריץ המתחלה ועד הסוף הם שקר. א. גם אם נצא מנקודת הנחה שעצם התחולה של רפורמה שיועדה למערכת החינוך הממלכתי רק על מערכת החינוך הממלכתי היא "אפליה" (טענה הגיונית באותה מידה כמו הטענה שהעברת קצבת זקנה רק לאזרחים ותיקים היא אפליה), ה"אפליה" עליה סמוטריץ מדבר אינה החלת הרפורמה אלא השוואת תנאים בין מערכת החינוך החרדית לממלכתית מבחינת חובת דיווח למשאד החינוך. כדי להדגיש - ההגדרה של סמוטריץ ל"אפליה" זה כשלא מפלים לטובה את המגזר החרדי ומאפשרים להם לקבל שכר בהיעדר דיווח תקני. ב. כאמור, אף אחד לא מונע ממורים חרדים שכר. רוצים שהם יקבלו את מלוא השכר שלהם, רק ללא מקדמה שאושרה באופן חד פעמי. ג. הרפורמה היא לא "משהו שקורה", וזה באשמת מערכות החינוך החרדיות שמונעות את היישום שלה. _ 1 עובדים פיקטיביים, למקרה שהרמז לא מספיק עבה. |
|
||||
|
||||
תודה על הצגת העובדות, לא ידעתי. יש קישור לעניין אי הדיווח והעברת המקדמות למרות זאת? |
|
||||
|
||||
"המקדמות ששולמו על ידי משרד האוצר בספטמבר היו חד-פעמיות והן ניתנו לפני המלחמה, בניגוד לנהלים שנקבעו על ידי משרד החינוך והאוצר שדרשו מהרשתות לספק מידע מקיף על מצבת המורים בכל בית ספר בתמורה להעברת תוספות התקציב. זאת, לאחר שמשרד החינוך חזר בו מדרישתו המקורית, החלה על יתר בתי הספר הפרטיים והיא שכל בית ספר יספק את המידע המקיף, וכך הסב פגיעה אחר יכולתו לבצע מעקב תקציבי מקיף על הנעשה בבתי הספר. עם זאת, חודש לאחר מכן, לאחר פרוץ המלחמה, התברר שהרשתות עדיין לא עומדות בנהלים והתעורר ויכוח לגבי העברת התקציבים. כאמור, בניגוד לדבריו של קיש, גורמים בכירים באוצר הסבירו כי לא קיימת מחויבות להמשך תשלום תוספות התקציב לבתי הספר שקיבלו את המקדמות." |
|
||||
|
||||
חידוד, והסבר יותר מפורט מגלובס: מסתבר שהמורים אכן לא קיבלו שכר כלל. אממה? מי שהחליט לעצור את השכר אינה המדינה אלא רשתות החינוך החרדיות עצמן במטרה ליצור מנוף לחץ על משרד האוצר. |
|
||||
|
||||
אוי, זה ממש אם לא תעצרו אני יורה בעצמי. אצל מל ברוקס זה היה מצחיק. |
|
||||
|
||||
מה באמת מניע את סמוטריץ' כאן? הוא לא אמור לאהוד את החינוך החרדי, וזה בוודאי לא תורם לו אלקטורלית. האם העניין הוא שהחרדים תופסים אותו בביצים הקואליציוניות? באיזה איום, שאם הוא לא נותן הכסף (ומשקר תוך כדי) הם מצטרפים לאי-אמון קונסטרוקטיבי וממליכים את גנץ? האם אין לו איום נגד סביר, שהוא יפוצץ בתקשורת את השחיתות שלהם, ויקשה מאוד על גנץ לשתף איתם פעולה - וגם אם גנץ יזכה לרגע של ראשות ממשלה אז בבחירות הבאות הוא יחלש, סמוטריץ' והימין יתחזקו? |
|
||||
|
||||
גפני הוא יו"ר ועדת הכספים. ועדת הכספים יכולה למרר את החיים של שר האוצר ולפגוע בתקציבים שמיועדים לציונות הדתית (למשל לתקוע העברות של כספים קואליציונים להתנחלויות, חו"ח). מעבר לשיקולים תועלתניים, אני חושב שסמוטריץ כן רואה בחרדים שותפים לדרך, גם אם האידאולוגיה לא מתכנסת ב-100%. |
|
||||
|
||||
הציונות הדתית רואה בחרדיות מעין אחות גדולה. ערך לימוד התורה הוא ערך עליון אצל כל הדתיים, ובציונות הדתית יש דואליות בכך שמצד אחד הם מכבדים את הרבנים החרדים ומצד שני יש להם את האידאולוגיה הלאומית שהיא הפוכה מהאידאולוגיה החרדית, ולכן הם תמיד בתאקל איתם. כמו שלמדנו בחודש האחרון, אין כמו אויב חיצוני משותף לאחד פלגים יריבים. |
|
||||
|
||||
לדעתי להסבר הפשוט יותר יש כוח הסברי מספק. סמוטריץ׳ פועל כדי למנוע את התפרקות הקואליציה. לחרדים יש יותר כוח פוליטי מאשר שיש לציונות הדתית משום שהחרדים יכולים להיות חלק מקואליציה אלטרנטיבית וסמוטריץ׳ לא יכול. בעניין זה, אין חדש תחת השמש ואין פה איזו תעלומה שצריך להיות שרלוק הולמס כדי לפענח. הופה הולה. |
|
||||
|
||||
אני לא חושב שהחמאס בתקן 'האויב החיצוני' - הוא האויב שאיחד את הקבוצות החברתיות/דתיות בקרב החברה הישראלית. גם מבצע צבאי - ובוודאי שמלחמה - עם מספר נפגעים הגדול מכמות ההרוגים שהחברה הישראלית מסוגלת להכיל (?), יכול לאחד את השורות שבשגרת היום-יום צועדות בעקמומיות תודעתית, ומכאן שה'אויב חיצוני' הוא גם 'אויב מאחד' בצוק העיתים. מאידך - ה'אויב הפנימי' הלובש צורות פוליטיות וחברתיות שונות, הוא אויב ביישן שנעלם כל אימת שהאוייב החיצוני מתגלה וחוזר כשהאחרון גולה. אם אני רשאי לנחש, לדעתי הפעם - הפעם המפועם - האוייבים הפנימיים יאלצו לחשב מסלול מחדש ולקשט את כל הקלישאות כדי לשוב לקדמת הבמה וזאת ככל שהאויב החיצוני מתעקש להשאר. |
|
||||
|
||||
החמאס? האויב החיצוני הוא אגף התקציבים (כבא כוחה של המציאות). |
|
||||
|
||||
1. בכלל אויבים, גם אויבים דמיוניים. 2. אולי טעיתי בניסוח תגובתי ובאי מתן התראה מקדימה ל'תגובת ספין'. אריק טוען ש'אין כמו אויב חיצוני משותף לאחד פלגים יריבים'. אני טוען, שגם האויב *הפנימי* מאחד שורות בין פלגים יריבים. |
|
||||
|
||||
האויב שמאחד שורות הוא תמיד חיצוני. האויב הפנימי, ה"גיס החמישי", הוא תמיד בשירות אויב חיצוני. האויב הוא תמיד "הם" והוא מה שמייצר את ה"אנחנו". הפועל מגדירים את מכבי. בלי הפועל מה ילכד את אוהדי מכבי? "הם" הסמולנים, "הם" החילונים, "הם" הערבים ולאורך כל ההיסטוריה "הם" היהודים. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |