|
||||
|
||||
למה? כי אצל גאון כל שיר רווי בפאתוס, גם "הנני כאן" או "בפרדס ליד השוקת". ואם תתעקשי אז גם משום שגאון הופיע לפני שלשה ימים במצעד החיים בפולין בשני שירים בתמורה לכמה עשרות אלפי שקלים, ותהיות העיתונאים על כך נענו ב-"גאון אינו נוהג לשיר בהתנדבות". |
|
||||
|
||||
וזה בניגוד לעיתונאים, שנוהגים לכתוב כתבות בהתנדבות. |
|
||||
|
||||
איני יודע אם הוא מופיע בחינם; אני רק מנחש שאילו היו מזמינים אותו לשיר בטקס יום הזכרון בהר הרצל הוא לא היה לוקח על זה כסף. |
|
||||
|
||||
נראה לי שהשאלה צריכה להיות אחרת- האם מותר למארגני מצעד החיים לשלם לזמרים כדי שיופיעו שם. אגב, מישהו משלם לטיפקס להופיע באירוויזיון? |
|
||||
|
||||
לא יפה להגיד, אבל הם בעצמם היו מוכנים לשלם שיתנו להם להופיע שם. |
|
||||
|
||||
נראה לי שגם דני רובס. |
|
||||
|
||||
סליחה? מדוע מי שעובד בטקס רשמי של המדינה לא יקבל שכר? למנקה של רחבת הטקס ראוי לשלם וכך גם לתאורן, ולזמר המבצע. וגם לשלם תמלוגים למחברי השירים. |
|
||||
|
||||
לא אמרתי שלא צריך לתת להם שכר; רק נראה לי שלא מן הראוי לקחת אותו (ואני מדבר כאן על הזמר, לא על המנקה והתאורן). אם אח שכול יקח כסף תמורת שירה בטקס הממלכתי לזכר הנופלים זה יהיה מאד לא מכובד בעיני; כאשר זמר חתן פרס ישראל לוקח עשרות אלפי שקלים מכספי מצעד החיים בשביל לשיר שני שירים - גם זה לא מכובד בעיני, ובכל אופן - איך לומר - מעמיד את הפאתוס שבו הוא נוהג לשיר את השירים באור מגוחך. |
|
||||
|
||||
בעיניי לא מכובד שלא לשלם לבעל מקצוע על שירותיו. מדוע תאורן (שהוא במקרה אח שכול) ראוי שייקח משכורת, אבל זמר - לא? איפה עובר הגבול שלך: האם ראוי שיצחק שמעוני יקבל שכר על הנחיית הטקס? ומה לגבי מפעיל הזיקוקים, ראוי לצפות שהוא יתרום את משאביו חינם? אי אפשר להפיק את "מצעד החיים" (וכל טקס אחר) בלי כסף, ואין שום דבר מלוכלך או בזוי בפרנסה כזו (כל עוד לא מדובר בגנבה, אלא במכרזים גלויים ובמחיר סביר). |
|
||||
|
||||
והשאלה מה הוא מחיר סביר פתוחה לדיון. |
|
||||
|
||||
אמת. ולפי דעתי, ראוי שאמן מקצועי המופיע בהזמנת מדינת ישראל יקבל על הופעתו לא פחות ממה שהיה מקבל לו היה מוזמן על-ידי מתנ''ס בפתח-תקווה. |
|
||||
|
||||
ומותר לאמן המיקצועי לסרב, אם הוא מרגיש שהסכום לא מספיק, או שזה כמו מילואים? |
|
||||
|
||||
מותר לו לסרב, ומותר למדינה (או למתנ''ס הר הרצל) להחליט שהמחיר שהוא מבקש גבוה מדי ושהיא מעדיפה לשלם פחות ולקחת זמרת אחרת. |
|
||||
|
||||
נכון מאוד. והבעיה היא לא אתו אלא עם המדינה. |
|
||||
|
||||
יש הרבה בעיות עם המדינה, אבל אילו המדינה לא היתה משלמת לספקיה, או לא עורכת טקסים מכובדים עם אמנים מן השורה הראשונה, היו בה עוד שתי בעיות. |
|
||||
|
||||
אני לא מכירה את הפרטים ולכן לא יודעת אם המדינה פנתה לאמנים מכובדים נוספים וגם לא מה היו ''הצעות המחיר'' שלהם. אבל גם ''אמנים מהשורה השנייה'' יכולים להוביל טקס מכובד ביותר. זה טקס - לא מצעד הפזמונים. |
|
||||
|
||||
ודאי שהמדינה חייבת לשלם ל"ספקיה". אבל מדוע צריך דווקא את הספק הזה? ומדוע כדי לערוך טקס מכובד חייבים להזמין אליו אמן מן השורה הראשונה? (וזה עוד בלי לשאול איך אחד כמו גאון מגיע לשורה הזאת). |
|
||||
|
||||
מסכים (אם כי לא נורא אם יש לספק כלשהו "לקוחות מועדפים" להם הוא נותן הנחות. ונשאלת השאלה האם מתנ"ס בפתח-תקווה היה משלם ליהורם גאון כמה עשרות אלפי שקלים בתמורה לשני שירים, כפי שנטען בתגובה 439653 |
|
||||
|
||||
אני מנחש שאם איזה אוליגרך היה מזמין את גאון (או את שירי מימון) לשיר בברמצווה של הבן שלו, גאון היה תובע שכר גבוה יותר. |
|
||||
|
||||
האוליגרך מוזמן לעשות בכספו ככל העולה על רוחו. |
|
||||
|
||||
טענתי הייתה שזה היה מחיר לאחר הנחה למדינות. המחיר ללקוחות פרטיים היה גבוה יותר. |
|
||||
|
||||
תודה. עכשיו סוף-סוף הבנתי את הפסוק ממגילת אסתר, "וַיַּעַשׂ הַמֶּלֶךְ מִשְׁתֶּה גָדוֹל, לְכָל-שָׂרָיו וַעֲבָדָיו--אֵת, מִשְׁתֵּה אֶסְתֵּר; וַהֲנָחָה לַמְּדִינוֹת עָשָׂה, וַיִּתֵּן מַשְׂאֵת כְּיַד הַמֶּלֶךְ". לצורך משתה אסתר פנו לאיזה ספק (מן השורה הראשונה). הפסוק מחדש שה"משאת כיד המלך" היא אחרי הנחה למדינות - צא וחשוב איזה משתה היה שם אילו הוא היה עורך את המשתה במצוות המן, ולא מטעם חצר המלכות. |
|
||||
|
||||
"אֵת, מִשְׁתֵּה אֶסְתֵּר". מה הרעיון בפסיק אחרי ה"את"? |
|
||||
|
||||
הוא בכל מקרה לא היה מופיע במתנ''ס... |
|
||||
|
||||
אני חוזר ואומר: המדינה, או מארגני המצעד, או מי שלא יהיה צריכים להציע - ואני מצפה מהזמר שיסרב בנימוס. אם היו מזמינים אותך להנחות טקס זיכרון לסבא שלך, היית אומר "כן, והתעריף שלי הוא אלף ש"ח לשעתיים"? אתה בהחלט יכול לעשות את זה, זה חוקי, זו זכותך - אבל ערכך כאישיות יירד בעיני, ואחר כך תתקשה קצת יותר לשכנע אותי בעומק הרגשות שלך כלפי סבא. |
|
||||
|
||||
אני לא אקח כסף מסבתא שלי. אבל אם יבקשו ממני לתכנת מערכת ניהול תקציב לטקס של המדינה, אני לא מתכוון לעבוד בחינם רק בגלל שהטקס חשוב ומרגש ונוגע לי אישית. אני חוזר ושואל - מה שונה זמר מכל בעל תפקיד אחר בטקס? |
|
||||
|
||||
זמר שונה בכל מיני דברים. למשל (ואולי הכי חשוב), בכך שהאיש ששר מול הקהל (בניגוד לאיש שמחבר את החוטים מאחורי הבמה) מייצג, באותו רגע, את הניצולים, או את השכולים וכו' והוא אמור לראות בזה כבוד וזכות; למשל, לזמר זו גם פרסומת אישית והבעת כבוד אישי מצד אלו שנותנים לו את הזכות להשתתף בטקס (ובמידה מסוימת הוא יכול להפיק מכך רווח כספי עקיף); למשל, הזמר בטקסים האלה אינו מפסיד הופעה אלטרנטיבית שיכול היה להרויח בה סכום נאה כיוון שהם מתקיימים בימים שבהם אסור לקיים מופעים אחרים על פי חוק. |
|
||||
|
||||
ומה על מנחה הטקס - גם לו זה כבוד וזכות. האם גם עליו לעבוד חינם? האם לתאורן זו לא פרסומת אישית? האם כל משתתף אחר אינו מפסיד הופעה אלטרנטיבית באותו זמן (כולל הסאונד מן שהוא גם מתופף בלהקת שוליים בזמנו החופשי)? מדוע זה שיקול בתעריף התשלום? (זה אולי שיקול שיכול לעלות במו"מ, כאמצעי לחץ של האמן, אבל הוא לא אינהרנטי לקביעת השכר). בעיני עולה מתוך הדברים האמירה "לשיר זה לא עבודה". |
|
||||
|
||||
את ואחרים כאן כל הזמן משתמשים בשיח של מה מישהו חייב לעשות, בעוד אני מנסה לדבר במונחים של מה ראוי ומכובד. נראה לי שזה קצת גורם לדו שיח של חרשים. יונה אליאן הנחתה בשבוע שעבר את טקס יום השואה. היא בהחלט לא היתה חייבת לעשות זאת ללא תמורה; ובכל זאת, בעיני יוסיף הרבה לכבוד של יונה אליאן אם אדע שהיא עשתה זאת ללא תמורה. לא, לתאורן זו לא פרסומת אישית, אולי לחברה שהוא עובד בה זו פרסומת - ובכל מקרה, אין להשוות את מידת החשיפה של תאורן שזוכה לרבע שורה בקרדיטים שאיש אינו קורא אותם לזמר שכל המדינה צופה בו. הייתי יכול להבין אמן שפונים אליו בבקשה להופיע בטקס והוא מסביר שיש לו כבר הופעה אחרת מתוכננת והופעה בטקס כרוכה בביטולה של הופעה זו עם הנזק הכלכלי הכרוך בכך. כאן לא יהיה נזק כזה כיוון שארועים אחרים אסורים. התאורן, לעומת זאת, היה יכול לעבוד באותו זמן על הכנת התאורה לטקס של עיריית לוד למחרת. השאלה היא לא אם לשיר זו עבודה או לא. גם האמנים שהופיעו במופע הלייב אייד חושבים שלשיר זו עבודה; הם רק חושבים שמותר לפעמים להשקיע קצת עבודה במשהו שיש לו חשיבות גם בלי להרוויח ממנה. גם עורך דין שמקבל מקרים פרו בונו יודע היטב שעיסוק בעניינם הוא עבודה לכל דבר. גאון "אינו נוהג להופיע בהתנדבות" - מבחינתי, הדברים מעידים בעד עצמם. כדאי לציין, אגב, שלפחות חלק מהמימון להופעתו של גאון במצעד החיים בא מוועדת התביעות - כלומר, שימוש אלטרנטיבי בו היה יכול להיות לרווחת הניצולים. |
|
||||
|
||||
עניין ה"ראוי ומכובד" עוד יותר בעייתי בעיני - האמירה "פורמלית מגיע לך כסף, אבל ראוי ומכובד שתוותר עליו" היא לא נימוק שיכול לתפוס לטקס ממלכתי שמתקיים שנה אחר שנה. וזה שונה לגמרי מיוזמות צדקה, לייב אייד ושירותרומים למיניהם, שמופיעים בהן אמנים כדי למשוך תרומות (ואז השירה בחינם היא תרומתם של האמנים!). ייתכן שחיובי לעודד אווירה שבה אמנים יופיעו בהתנדבות *בכל* אירוע ממלכתי או ציבורי. עדיין אני שואלת מדוע - האם כסף מזהם את טהרת הטקס? והאם רק באירועים עצובים כמו זיכרון/שואה, או שבחגיגה שמחה מותר לקחת כסף? ומדוע רק אמנים ולא עובדים מן השורה? לגבי "תאורן שזוכה לרבע שורה בקרדיטים" - את התאורן לא מעניין אם אני ואתה מכירים את שמו, אלא אם גוף שמעוניין להפיק אירוע בסדר גודל דומה, ישים לב לעבודתו ולמוניטין שלו ויראה כי טוב. |
|
||||
|
||||
למה לא יכול לתפוס לטקס שנתי? לא כל שנה מוזמן אותו אמן לשיר שם, כך שהשנתיות כלל אינה רלבנטית. אמרתי כבר קודם: אמן המופיע בטקס לזכר הנספים בשואה או חללי צה"ל משמש, באותו רגע, פה לנספים או לחללים או לפחות למשפחותיהם (ואחזור שוב - בניגוד לתאורן ולמנקה). אדם יכול להגיד "אני מוכן לעשות זאת רק תמורת כסף", אבל זוהי התנהגות הרבה פחות מכובדת בעיני מאדם שעונה "בוודאי, לכבוד יהיה לי" ודוחה בבוז הצעה לקבל תמורה עבור דבר כזה. שמעתי הבוקר ברדיו אם שכולה מספרת על שיר שנכתב לזכר בנה שנפל במלחמה בלבנון. לאחר שנכתב השיר הם חשבו שמן הראוי שהוא יבוצע על ידי אמן רציני. הם שלחו מכתב לגידי גוב - וברגע שגידי קיבל את המכתב הוא התקשר ושמח להתייצב באולפן ולהקליט את השיר. אם הם היו פונים ליהורם גאון ונענים ב-"גאון אינו נוהג לשיר בהתנדבות", את מי היית מכבדת יותר? לגבי המוניטין של התאורן, זה נכון שמבחינה מקצועית יש כאן פרסומת לחברה שלו, אבל לאמן יש כאן יותר מזה. התאורן נבחן כאן בכלים מקצועיים גרידא; האמן ממצב את עצמו במקום טוב יותר בתודעה הלאומית. כאשר עמיר בניון, למשל, שר בטקס יום השואה (עשרה מטר מפרצופו של טומי לפיד שאמר עליו פעם ש-"טול כרם כבשה אותנו ולא להיפך") הוא ממצב את עצמו (ובמידה מסוימת את כל סגנון השירה שלו) במקום אחר בתודעת הציבור מזה שהוא היה בו קודם. לדעתי יש בזה רווח גדול וחשוב יותר לאמן מאשר הרווח הכספי הפוטנציאלי מהופעות שהוא עשוי לקיים בעקבות זה שמישהו יצפה בו ויחליט שזה הזמר שהוא רוצה (ולא שאני באמת מאמין שמישהו צריך הופעה של בניון או של גאון בטקס ממלכתי כדי לדעת מיהם ואיך הם שרים). |
|
||||
|
||||
אנחנו חלוקים בשאלה, האם השירה בחינם היא ''לפנים משורת הדין'' או צריכה להיות ברירת המחדל. רלוונטי לזכור שהטקס חוזר על עצמו כל שנה - זו לא הזדמנות חד פעמית שמאפשרת לפרוט על מיתרי הרגש ולקרוא לכולם להופיע חינם. זו כבר תרבות שנור. |
|
||||
|
||||
אנחנו בעצם חלוקים בעוד דברים, אבל מצאתי לנכון להאיר את הקונפליקט בינינו מזווית נוספת. (הולכת להכין קפה). |
|
||||
|
||||
לא, והוא לא עזר בכלום. אבל היי, אפשר לראות מהחלון שלי זיקוקים! |
|
||||
|
||||
זה מעיד על כך שאת טורחת לנקות את החלון (או שהוא פתוח). |
|
||||
|
||||
משמחי לב. |
|
||||
|
||||
מדהים כמה נהנים מחצי דקה שהילד סותם את הפה, אה? |
|
||||
|
||||
מה לגבי מדינה שדוחפת תרבות מסוג מסויים במורד גרונם של האזרחים? |
|
||||
|
||||
פלאשבק מהטיעון של סמיילי נגד מימון לאופן-אופיס מהמדינה. (הסבר מספק?) |
|
||||
|
||||
לא ממש, אבל כיוון שדיונים על אופן אופיס משרים עליי תרדמה עמוקה, נראה לי שאוותר על הרחבתו. |
|
||||
|
||||
אני אסביר בכל זאת. אל תדאגי, זה יהיה קצר - המדינה משקיעה כסף באחת מתנועות התוכנה החופשית. הרציונל הוא שכל האזרחים יהנו ''בחינם'', אבל, אליבא דסמיילי, ואני מסכים איתו, מה שבאמת קורה הוא שכל האזרחים משלמי המיסים נאלצים לקנות את התוכנה ה''חופשית'' הזאת - גם אלו שכבר קנו או מעדיפים לקנות את החלופה של מיקרוסופט, ואפילו אלו בלי מחשב בכלל. מצב שבו כספי המיסים שלי הולכים למימון הופעה של אמן שאני לא בהכרח אוהב. נראה לי דומה מספיק בכדי להעלות באוב את הדיון ההוא שפתח סמיילי. כולנו נאלצים לקנות כרטיסים להופעה של יהורם גאון, אפילו החרשים שבינינו. זה הקונטקסט. |
|
||||
|
||||
אה. נניח שהבנתי (אם כי הייתי מבקשת ממך את מה שביקשת עכשיו מיהונתן - לעבור לעברית...). בכל אופן (למעט אופיס), בעניין גאון אני איתך.:) |
|
||||
|
||||
למרות שגאון הוא לא בדיוק הזמר המועדף עלי, אני לא מסכים אתכם. כל מהותה של מדינה ומערכת מסוי היא שהמיסים שכלנו משלמים (מי יותר ומי פחות) היא שהשמוש בהם הוא לטובת חלקים באוכלוסיה. מס אינו אגרת שרותים, ויש מי שתפקידו לקבוע לטובת מה ואיך ישמשו הכנסות המסים. לא מקובל עליך סדר העדיפויות של מקבל ההחלטות? (ואני מניח שאין מי שכל ההחלטות מקובלות עליו) - בידיך להחליפו. |
|
||||
|
||||
אני הסכמתי בעניין גאון לא משום שזמרתו הנאוה משרתת רק חלק מהאוכלוסייה, אלא משום שלטעמי, לטקסים מסוג זה, עדיפים מתנדבים. |
|
||||
|
||||
בדמוקרטיה לא רק מחליפים את מי שלא פועל כמו שאתה רוצה - אפשר ורצוי גם להעיר, להתווכח ולשכנע. במילים אחרות - לנהל את הדיון הנוכחי באייל. |
|
||||
|
||||
נשאיר רגע את גאון, גאידמק וישראל בצד. יש מעשים אותם המדינה עושה, בתמיכת רוב הציבור, ובכל זאת יכול לבוא אזרח ולאמר *שלדעתו* המדינה לא צריכה לעשות אותם. ויותר מזה, יש דברים אותם המדינה עושה, בתמיכת רוב הציבור, ואותם אסור למדינה לעשות. |
|
||||
|
||||
בהחלט. האם לדעתך תמיכת המדינה בקוד פתוח, או התשלום לגאון נכללים במסגרת הדברים אותם המדינה עושה, ואותם אסור למדינה לעשות? |
|
||||
|
||||
בקשר לקוד הפתוח, זה לא כל כך פשוט, אבל בגדול כן, אסור למדינה להתחרות באזרחיה ללא סיבה מוצדקת. בקשר לגאון, לא יודע. אני לא כאן על מנת להגן על הטיעון של דורפל, אני כאן על מנת להגן על הלגיטימיות של הטיעון של דורפל. |
|
||||
|
||||
אולי צריך בכלל לחייב את המדינה לקבל רק זמרים בהתנדבות. יש כאן מצב שבו אדם אחד (או קבוצה) קובע לכולם לאיזה אמן להקשיב, או לפחות לשלם, ומי יזכה ליאמבה פרסום ולתהילה. אי-אפשר לרצות כאן את כולם בלי לבטל את הטקס, אבל אפשר לפחות שלא יגבו כסף ממשלם המיסים (לפחות על התוכנית האומנותית), וככה לפחות לאף אחד לא יהיה בסיס להתלונן. |
|
||||
|
||||
נו, הסיפור הידוע: ואז גאידמק ישלם להם עשרות אלפי דולרים והטקסים הממלכתיים יישארו עם מקהלת הדוכיפת ג' ועם נערי החצבני. לגבי "יאמבה" - צ"ל "ימבה". קיצור לסלנג היסטורי שביטא שפע: "יש פה ים בבנות" למשל. |
|
||||
|
||||
1. מה כל כך נורא במקהלת הדוכיפת ג'? לא הממשלה ולא העירייה נבחרו בכדי לבדר את האזרחים/התושבים. 2. מה זה משנה אם כמה אזרחים, או אפילו כולם, יעדיפו להופיע למסיבה של ארקדי דווקא? יותר אנשים, יותר עלויות. הלוואי שכולם יעדיפו להגיע לשלו. 3. ארקדי גאידמק ישלם *לכל* האמנים ה"שווים" בארץ עשרות אלפי דולרים ויגזול אותם מהטקסים הממלכתיים? 4. שוב, מה זה אמנים איכותיים? אני מעדיף את נערות הבניאס על יהורם גאון. אני משלם מיסים בדיוק כמו כולם, למה שאני אשלם על המופע שלו כשמי שאני מעדיף מוכנים להופיע בחינם? 5. אנחנו מוציאים אנשים שיהרגו בשביל המדינה בשטחים, אבל אף אמן לא יעדיף להופיע בהתנדבות באירוע ממלכתי על פני בתשלום בסקטור הפרטי? |
|
||||
|
||||
אני מבינה שחזרנו לוויכוח הישן על "האם ולמה המדינה צריכה לממן תרבות לאזרחיה". מה שכן, היה שווה בשביל להגיע לסעיף 5 שלך. משעשע. |
|
||||
|
||||
אנשים הורגים ונהרגים למען המדינה, ובחינם, בגלל שהמדינה הצליחה להפנים בהם שהיא חשובה, שהיא ראויה, שבזכותה הם וילדיהם חיים ושבעים. אחד הטריקים החשובים של המדינה כדי ליצור הדרת כבוד למוסדותיה, להיסטוריה שהיא רוצה להנחיל, ותחושת גאווה על ההשתייכות אליה, הוא טקסים מכובדים. זה לא עובד אחרת, ורובנו מבינים זאת אינטואיטיבית[*]. [*] גם אתם שמעתם זיקוקים בחיפה בערב יום הזיכרון? |
|
||||
|
||||
בחיפה יש גם ערבים. |
|
||||
|
||||
אגב, אתה מניח קונצנזוס לגבי הטקס ומטרותיו. הנה משהו שראיתי ממש עכשיו: הזמרת סיון שביט ביטלה השתתפותה בטקס זיכרון אלטרנטיבי (לאחר שכבר היתה במקום). אז נכון שכאן לא מדובר בטקס ממלכתי, אבל מנקודת ראות של הגוף עורך הטקס, אולי עדיף לשלם לאמנים כך שיהיה ברור שמדובר בעבודה ולא בהצהרת כוונות/מחויבות/מסירות אישית של כל אמן (אתה שואף כמובן לכך שההופעה תהיה הצהרה אישית, אבל עובדה שזה לא מתקיים במדינה רבת פילוגים כשלנו, אפילו בטקסים הנעלים והקונצנזואליים ביותר). |
|
||||
|
||||
אבל זה בדיוק העניין: בשיוק כפי שאמנים שונים מופיעים בהתנדבות בהפגנות שהם מזדהים עם מטרותיהן, כך (ואולי אפילו על אחת כמה וכמה) רצוי לנהוג לגבי הטקס המסוים הזה. וההתנדבות תבטיח שמדובר בזמר שמזדהה עם רוח הטקס. |
|
||||
|
||||
זהו, שגם שביט התנדבה. |
|
||||
|
||||
כן, אבל שם היה איזה טמטום כללי של המעורבים בדבר: מי שפנה אליה לא הסביר כיאות מה יקרה, והיא עצמה כנראה לא שאלה. ייתכן, כמובן, שטמטום מעין זה הוא בלתי נמנע, אבל באירועים ממלכתיים מסוג יום הזכרון אין הרבה אפשרות שלא יידעו מראש מה אופי הטקס. |
|
||||
|
||||
הכתבה בוויינט נראית כמו העתק של הודעה לעיתונות של הקבוצה השמאלנית המארגנת. לא נראה לי ששביט ביטלה את הופעתה ''כי באירוע ינאמו גם דוברים פלסטינים'', אלא כיוון שהיא קלטה שהדוברים הפלסטינים ינאמו בשבחם של שהידים. אבל לא נדע את האמת כי היא סירבה להציא הודעה משלה לעיתונות, ולצפות מעיתונאי ישראלי לבדוק בעצמו את העובדות זו הגזמה. |
|
||||
|
||||
איך בדיוק היא קלטה את זה לפני תחילת הטקס? חוש נבואי? כדור בדולח? |
|
||||
|
||||
כי זה היה כשהיא כבר היתה במקום |
|
||||
|
||||
היא הייתה במקום, אבל לפני תחילת הטקס. האם דבריהם העתידיים היו חרוטים על פניהם? |
|
||||
|
||||
מי אמר שהיא עזבה במחאה על דבריהם? |
|
||||
|
||||
"אלא כיוון שהיא קלטה שהדוברים הפלסטינים ינאמו בשבחם של שהידים", תגובה 440156 . |
|
||||
|
||||
אולי היה כתוב בתוכניה, אולי היא שאלה את המארגנים ואמרו לה, אולי זה היה ברור מההקשר, אולי היא שמעה את ההתחלה וזה הספיק לה. עובדה שהיא גילתה את זה. מה קשה? |
|
||||
|
||||
אין כאן שום "עובדה שהיא גילתה". היא לא גילתה מה הם עמדו לומר, אלא רק שהם ידברו בטקס. כל השאר הוא פרי דמיונו הקודח של האלמוני שציטטתי (את/ה?). |
|
||||
|
||||
לא אני וגם לא הבנתי מה הוא רוצה |
|
||||
|
||||
בתגובה לפרסומים בתקשורת, אמרה שביט: "הביטול נבע מאי הבנה מצערת לגבי תכני האירוע וההקשר הפוליטי של הערב. אני בהחלט מסכימה שיש מקום וחשיבות להתייחס לסבל ולשכול של העם הפלסטיני, אבל חשבתי שאני מוזמנת לערב זיכרון אלטרנטיבי לחללי צה"ל, ולא הרגשתי שזה נכון לערבב את הנושא הפוליטי ביום כזה". |
|
||||
|
||||
ובמילים אחרות, דמיונו של האלמוני מתגובה 440156 אינו כל כך קודח. ודאי שזה דומה יותר מההודעה המרושעת לעיתונות שצוטטה בוויינט. |
|
||||
|
||||
אוה לא. גם דברים אלה צוטטו בווינט. ואני לא רואה איך מגיעים מהם לדבריו של האלמוני ההוא, בהתחשב בעובדה שהיא עזבה לפני תחילת הטקס. |
|
||||
|
||||
וחוץ ממה שאמר תשע נשמות, לתפקידים מהסוג שהזכרת בטקס סביר להניח (או לפחות המצב החוקי הוא) שבוחרים אנשים לפי מכרז ומקבלים הצעת מחיר שפויה יותר. |
|
||||
|
||||
לדעתי עשרות אלפי שקלים (לפני מס) להופעה ממלכתית בחו''ל של אמן ותיק בלי עוד הרבה הופעות אחרות, הוא מחיר שפוי. לא מדובר במה שריטה קיבלה ב''פעמוני היובל''. |
|
||||
|
||||
(אגב, שמך יהורם גאון?) סליחה, אתה צודק. לא הייתי צריכה לומר שפוי. עדיף "נמוך יותר". |
|
||||
|
||||
מצער שכאשר סמיילי מדבר כאן בגנות פיתוח אופןאופיס חושדים שהוא איש מיקרוסופט. נסי לצאת מהקופסה ולהקשיב לטיעונים, במקום להכניס את מכותבייך לקופסאות. מהו לדעתך שכר ראוי לאמן מפורסם אשר מופיע בהופעה מתוקשרת ומוקלטת עם מאה אלף (או יותר) צופים בטלוויזיה? החזר הוצאות, מגורים באוהל, וכוס קפה? |
|
||||
|
||||
כפי שאמרתי, אין לי בעיה עם גאון, רק עם מי ששכר אותו. |
|
||||
|
||||
כמה כסף ראוי להשקיע בטקסים? כמה מכסף זה ראוי שיגיע לכיסי האמן/ים המופיעים? מהי בדיוק בעייתך עם שוכריו של גאון? |
|
||||
|
||||
לשתי השאלות הראשונות: כמה שפחות. אישית אני בכלל שונאת טקסים. לשאלה השלישית כבר עניתי. |
|
||||
|
||||
ואני חושב שחיי פה תלויים בערבות הדדית לאומית, ושדרך חשובה (בלעדית?) לבנות ולקיים ערבות הדדית (מה שכליל ודאי יקרא לו "תודעה כוזבת") היא באמצעות טקסים, שעולים כסף. |
|
||||
|
||||
אני לא יודעת אם הייתי קוראת לזה תודעה כוזבת. זו פשוט תודעיה מסוג מסוים. התודעה שלי שונה. |
|
||||
|
||||
חשבתי שיש לך משהו נגד השיר. אני דווקא אוהבת הרבה שירים של גאון (קרן יער, למשל), אבל זה מילדות ולא רציונלי. אם כבר גאון, כמה חידות בזק: 1. ייגש לרבי מירדן (3, 4 ). 2. פעמיים יין לאהובתו (4, 4) 3. אשפה בבית הפרענק (5) |
|
||||
|
||||
אני אוהב את קרן יער, וגם את "קומי צאי", "אני עושה לי מנגינות", והכי את "השיר אלייך"1. אבל בכולם זה למרות הביצוע של גאון, לא בזכותו1. שיר אחר שבו אני כן מחבב קצת את הפאתוס שלו הוא השיר הקצת נשכח משנות השמונים, "כן היא אישה חופשית היום ליד הבאר". ולחידותייך: 1. (צריך להיות 3, 5) אילו היה נכשל, היה יכול למנוע משיניו של יוסי להיות עקומות. 3. זה שבא מהבית הלבן. (עדיין עובד על 2) 1 האחרון הוא ממש יצירת מופת בעיניי, וחבל שהוא לא זכה לביצוע באמת משביע רצון - רונית אופיר גם ביצעה, והביצוע שלה לוקה מבחינות אחרות. |
|
||||
|
||||
2. שתי מהפכניות, אחת מאירופה ואחת מדרום ארה"ב! |
|
||||
|
||||
2. גני לוקסמבורג |
|
||||
|
||||
פתרונותיך נכונים (וגם ערן צדק כמובן). נראה לי שנישאר חלוקים לגבי הפאתוס. הוא אומנם שר גדול מהחיים, אבל אני לא מסוגלת לדמיין מישהו אחר שר את "איפה את אהובה" או את "קומי צאי" (שם המלודיה המסתלסלת בכלל לא נותנת לשיר "קטן". רק פאתוס או רוק גראנג'י), או את "אזכור את הדרך אזכור את הבית". ואפילו "שני אורות בליל" משתבח בביצוע שלו. "אשה חופשית היום ליד הבאר" זה "אתה, אתה, אתה?" אייטיז מטורף... האם הוא לא מתכתב עם Dance me to the end of love? |
|
||||
|
||||
בעצם אני כן מסוגלת לדמיין מישהו מבצע את ''איפה את אהובה'' - אבל רק מישהו עם סגנון אישי מאוד מובחן וקול גדול, נאמר עמיר בניון, או שלום גד. |
|
||||
|
||||
נכון, "איפה את אהובה" הוא בהחלט שיר שנשכר מהפאתוס של גאון. באיזה דיסק אוסף יש לי את הביצוע המקורי, בספרדית, של לאונרדו פאביו, ומעניין להשוות - הוא שר לא פחות בפאתוס, אבל פאתוס באופי אחר - לעומת זה המלוקק של גאון, הפאתוס של פאביו הוא... זרוק?! אין לי שום דבר נגד פאתוס באשר הוא: בתגובה 229626 דיברתי (וגם אחרים) בשבח הפאתוס של אריק לביא; גם ליוסי חורי - והפרברים הם המבצעים האהובים עלי ביותר - יש מין פאתוס, אם כי פאתוס צנוע (אוקסימורון?); ואי אפשר בלי להזכיר את האיש שהפתאוס שלו גימד את של גאון, לביא, חורי ודוד לוי ביחד, והוא לרגע לא כרע תחת הנטל - ז'אק ברל. אבל את "קומי צאי" ו"שני אורות בליל" (טוב שהזכרת! שיר באמת נפלא) קל לי מאוד לדמיין בביצוע צנוע יותר ויפה יותר של עפרה חזה. |
|
||||
|
||||
... או של יזהר כהן. שאגב, ביצע פעם את "שני אורות בליל", אבל לא בביצוע הצנוע שאני מפנטז כאן, אלא - מצאתי את זה בקלטת שהקלטתי פעם מ"למרות הכל", סדרת הרדיו של קוטנר על תולדות הרוק הישראלי - בביצוע דיסקו מזעזע ומענג, מאזור 1976. |
|
||||
|
||||
האם ייתכן שגם חופני ביצע את השיר? (טוב, הוא כמעט "סטנדרט", ובטח היה מאוד מקובל בחפלות). אני לא אוהבת את השירה של עופרה חזה. היא מנומסת מדי ואין לה כמעט עוצמה (או יותר נכון, לא נעים לי כשהיא שרה בעוצמה). |
|
||||
|
||||
זה הביצוע? https://www.youtube.com/watch?v=M3dn22xm8TM |
|
||||
|
||||
כנראה. הזיכרון שלי מהקלטת כבר מאוד עמום, אבל יש להניח שכהן לא ביצע את השיר בשני עיבודים אוונגרדיים שונים. בכל אופן, מה שיש לי לומר עכשיו על העיבוד הזה זה שהוא (1)אכן מזעזע, (2) ממש, אבל ממש, לא מתאים לשיר הזה, (3) אכן מענג, (4) ממש, אבל ממש, לא דיסקו. אתה תדע יותר טוב ממני לומר לאיזו סוגה הוא כן שייך. פיוז'ן (ג'ז-רוק)? |
|
||||
|
||||
חפרתי עכשיו ב-icast ומצאתי את הפרק הרלוונטי (פרק 85) ב"למרות הכל". השיר המדובר הוא הראשון בפרק, והוא גירסת אולפן של השיר מיוטיוב עם עיבוד מאד דומה. הייתי קורא לסגנון הזה "פאנק/גרוב נוסח שנות השבעים". |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
לדעתי *אסור* לגאון (או לכל אמן מקצועי אחר) להופיע בהתנדבות בטקס ממלכתי. כיוון שהוא אמן מקצועי, הופעה שלו בהתנדבות כמוה ההענקת תרומה כספית למוסד ממלכתי. עד כאן טוב ויפה, אנשים ותאגידים רשאים לתרום למוסדות ממלכתיים. הבעיה מתחילה כשקיים ניגוד עניינים1 בהיותו של משרד החינוך גם אחראי (נאמר, באמצעות "תרבות לעם") על הזמנת הופעות בתשלום מאמנים כדוגמת גאון. אסור לגאון לתת מתנה למי שמקבל או עשוי לקבל החלטות בענייניו (ואסור למחליט לקבל מתנה כזו). לכן אסור לנציבות מס הכנסה לקבל מתנות מאף תושב ישראלי, ולדעתי צריך לאסור גם על משטרת ישראל לקבל מתנות מתושבים ותאגידים ישראליים (או שישראלים הם בעלי עניין בהם). כל מקרה שבו מישהו מבצע עבודה עבור הממשלה במחיר נמוך מדי עשוי להתפרש כנסיון שוחד. 1 יתכן שזה המקור לחילוקי הדעות שלי עם ברקת, בגינם אין בינינו הסכמה לגבי גאידמק-עיריית ת"א ויש בינינו כנראה הסכמה לגבי יהורם גאון-משרד החינוך: במקרה של עיריית ת"א לא נראה לי ש"מן הסתם" יש ניגוד עניינים, כי לא נראה לי שגאידמק נתן מתנה לעירייה (או להיפך). לעירייה הוא שילם בדיוק תמורת מה שקיבל. |
|
||||
|
||||
אהמ... זה נשמע באמת כמו טיעון תקף. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |