בתשובה להשחור הלבן, 08/06/06 0:23
מה יש כבר להבין? 390120
יש סדרות/ספרים/סרטים/שירים שסתם לא מעניינים אותי, ויש כאלו שאני ממש שונא - אני מתעצבן אם אני רואה מישהו נהנה מהם, אני מתרגז לשמוע דברי שבח אודותיהם. למה? סתם ככה. תגובה רגשית כזאת שאני לא יכול למנוע ולא מעוניין להכחיש. לגיטימי, לא? אני חושב שכן. צפיה (להבדיל ממשחק) בכדורגל אני ממש שונא. זה בסדר מצידך?
מה יש כבר להבין? 390125
לגיטימי? במובן החוקי כמובן שכן - אין חוק האוסר על אדם להיות צר אופקים, בור ומתנשא.
במובן האישי - זה הופך אותך להיות צר אופקים, בור ומתנשא.
מה יש כבר להבין? 390192
לא דיברתי על החוק.
מתנשא? בשום שלב לא אמרתי אם הסרטים שאני ממש שונא הם האזרח קיין או חשיפה קטלנית.
בור? בשבילי, תנאי הכרחי לשנאה הוא הכרות.
צר אופקים? איך זה קשור?
גם אני יכול לשחק במשחק הלקוניות 390218
מתנשא - בשום שלב לא רמזתי לכך שהסרטים שאתה שונא הם האזרח קיין או חשיפה קטלנית. אין לזה קשר עם התנשאות.
בור - הכרות אין פרושה הבנה.
צר אופקים - חוסר ניסיון להבין ולהכיר, והתגאות בכך.
גם אני יכול לשחק במשחק הלקוניות 390220
לא שדורפל זקוק לעזרה שלי אבל אתה יורד לרמה אישית ללא כל סיבה נראית לעין.
אם ממשפט פשוט כמו "צפיה (להבדיל ממשחק) בכדורגל אני ממש שונא. זה בסדר מצידך?" אתה מגיע למסקנות מרחיקות לכת של בורות, צרות אופקים ושאר הבחנות מיותרות כדאי שתספק את הגשר הלוגי.
צ'רנוחה באופסייד 390221
דוקא נחמד לראות איך דיון על כדורגל נגרר מהר מאד לטונים שמאפיינים ויכוחים כאלה.

שנסכם שהשופט בן זונה?
צ'רנוחה באופסייד 390229
מי אמר למי?
"תראה, הבקענו יותר שערים מהקבוצה השנייה וזה עזר לנו לנצח..."

רמז -
הוא רצה לשחק או בספרד או באירופה.
צ'רנוחה באופסייד 390237
זאת היתה רק פראפרזה על דבריו בכנסת של מי שהיה (בין היתר) שר החינוך, שגריר ישראל באו''ם ושר החוץ, וגם דודו של אחד מכותבי הסידרה ''כן אדוני השר''.
צ'רנוחה באופסייד 390240
כן, אבל המקורי ידע לדבר אנגלית לא רע.
צ'רנוחה באופסייד 390313
אני בטוח שאלון מזרחי חשב על השאילתא שהוגשה לאבא אבן כשאמר את הדברים. וממי הוא שאב השראה כשדיבר בשבח חבריו לקבוצה, בעלי ה"ראש על המותניים"?
גם אני יכול לשחק במשחק הלקוניות 390297
במחשבה שניה אתה צודק. אני מתנצל ופורש.
גם אני יכול לשחק במשחק הלקוניות 390318
מתנשא - מה ההגדרה שלך להתנשאות?
בורות - הבנה לא גוררת בהכרח אהבה. איפה הבורות כאן?
צרות אופקים - מניין לך שלא ניסיתי ו/או שלא הצלחתי להכיר ולהבין?
מה יש כבר להבין? 390256
למה שזה לא יהיה בסדר מצידי שאתה לא אוהב לצפות במשחק כדורגל,אתם מבינים,זה לא מה שאמרתי.
התכוונתי לכך שמכלילים באופן מאוד קיצוני את ציבור צופי/שחקני הכדורגל ומציגים אותם כציבור קופי אדם שכל יעודם בחיים הוא לצעוק "השופט בן זונה" או "היה אופסייד,מה אתה לא רואה?!" ולזרוק פיצוחים על המרקע/משטח הדשא.
לא כל חובב כדורגל הוא ייצור כל כך שפל וחסר השכלה,תתפלא,שלהרבה מן שחקני הכדורגל הבכירים [וגם הפחות בכירים] יש תארים במגוון תחומים.

אני כעסתי על ההכללה החד משמעית.
אם אדם לא נהנה ממשחק כדורגל,שיבושם לו.
מה יש כבר להבין? 390325
משהסכמנו על הנקודה הזאת, בוא ניקח את זה עוד צעד. אני מכיר בכך שבין אוהבי הספורט יש גם אנשים שהם, באופן כללי, משכמם ומעלה, אבל ההתעניינות בצפיה בספורט, המעקב אחר השגיהם של אנשים שהם מעולם לא פגשו וההתדיינות הערה על הכושר הגופני שלהם, מגוחכים בעיניי. צפיה במשך לא פחות מתשעים דקות באנשים האלו רצים על המגרש, לעיתים קרובות לאחר הוצאה כספית לא מבוטלת, קריאה נלהבת על יחסיהם עם המאמן, רק הסבר אחד להנאה הנשאבת מכך נשמע לי נכון - הרגשה של שייכות והישגיות מבלי למתוח את הרגליים. כל הצדדים המעניינים בספורט‏1 קיימים מבחינתי רק כשאתה לוקח בו חלק פעיל.

-----
1 יוצאי הדופן המעטים הם ענפי ספורט שהם בעצם מופעי בידור רגילים, מהסוג שהיית הולך לקרקס כדי לראות, שהוסיפו להם חבר שופטים שזורק בדרך ציונים - למשל קפיצה במוט (בשלוש הפעמים הראשונות זה מדהים. אח"כ זה סתם חוזר על עצמו) והחלקה אומנותית על הקרח (החלף שלוש בשלושים).
מה יש כבר להבין? 390326
לי זה נראה שכל ההתעניינות במה האבא של המאמן אמר נובעת מאותו מקום שממנו נובעת ההתעניינות הערה בטלנובלות. אני לא חושב שיש בזה משהו רע.
מה יש כבר להבין? 390327
לא אמרתי רע. אמרתי שלדעתי זה משעמם ומגוחך.
מה יש כבר להבין? 390335
מה כל כך מגוחך בזה?

והרבה אנשים שמשוחחים על הנושא הזה גם עוסקים בו בצורה כזאת או אחרת...
אם זה לשחק ביום שישי אחר הצהריים או אם זה לשחק בקבוצה מקצוענית או חצי מקצוענית.
מה יש כבר להבין? 390353
מעניין לשים לב להקשר בו מוזכרים משחקי הספורט למינהם הן ב"עולם חדש ומופלא" והן ב"פרנהייט 451" (בקצרה - עיסוקים שטחיים שנועדו להסיח את דעת ההמון ממחשבות על נושאים ברומו של עולם).

אני משחק (אמנם כדורסל, ולא כדורגל) בתדירות גבוהה בהרבה מרוב פרשני/אוהדי הכדורגל ומדבר על כך הרבה פחות, אני חושב שהשילוב הזה עדיף (נפש בריאה בגוף בריא זה נקרא?).

וכל זה מבלי להכנס להשוואה בין כדורגל לכדורסל, כשהאחרון מורכב יותר ומשאיר יותר מקום לטקטיקה, אבל אמרנו בלי להכנס.
מה יש כבר להבין? 390356
אולי כדורסל משאיר יותר מקום ברמה של משחק חובבני בשכונה.
ברמות הגבוהות יש בכדורגל המון טקטיקה.
למעשה, בליגת הכדורסל הטובה בעולם, אין הרבה טקטיקה במשחק (מה שלא פוגם בהנאת הצפייה).
מה יש כבר להבין? 390360
מטבעו של משחק הכדורגל להיות יותר תלוי מזל ופחות תלוי שכל, היות והססטיסטיקה של משחק בודד נוטה להיות הרבה פחות ישרה מבכדורסל (לכן הפתעות בכדורסל הן עניין נדיר, לפחות באופן יחסי).

אני לא יודע כמה אני רוצה להכנס לויכוח הזה, מכל מקום, הרמה הטקטית בליגת הכדורסל הטובה בעולם היא נמוכה יחסית בעיקר מסיבות של רייטינג (ברגע שקבוצה משחקת בסגנון שונה מעט ואף זוכה באליפות היא מקבלת יחד איתה גם קיתונות של ביקורת, אני מדבר על דטרויט).

אמנם כדי להיות מאמן כדורסל או רכז לא צריך להיות יותר מדי חכם, בניגוד למה שאנשים מסויימים עלולים לטעון, אולם אני עדין חושב שבכל הרמות בהן משחקים כדורגל המשחק פחות טקטי מבכדורסל האירופאי.
מה יש כבר להבין? 390412
אני לא מצליח להבין מדוע כל דיון על ספורט יגרר תמיד להתנצחות "איזה משחק יותר טקטי?" כאילו מדובר באמתלה האינטילקטואלית של האינטילקטואל שמרשה לעצמו לאהוב סוג ספורט מסויים.
מה יש כבר להבין? 390364
לפרוטוקול - אני חושב שפרנהייט 451 ספר גרוע, ואל נא יקושר באף צורה עם שום דיעה שאני מביע, אפילו לא עם הדיעות שאני מביע עליו.
מה יש כבר להבין? 390370
לפרוטוקול - אני חושב שאתה צודק. זאת ועוד, אני לא יודע מאיפה היתה לריי ברדבורי את החוצפה לכתוב ב1953 דיסוטופיה כ"כ דומה מחד גיסא וחלשה בהרבה מאידך גיסא מ"1984" ו"עולם חדש ומופלא" שקדמו לה.
מה יש כבר להבין? 390387
מה אתם רוצים מהספר האומלל הזה? מה גם שאם כבר הוא מזכיר משהו, זה את "האם אנדרואידים חולמים על כבשים חשמליות", בגלל ידידכם באסטר.

(דיון 1962?).
מה יש כבר להבין? 390388
אפשר להגיד את אותו הדבר על אורוול, שכתב את "1984" הרבה אחרי האקסלי וזמיטין. לדידי, "1984" הוא דווקא בין הגרועים בז'אנר.
מה יש כבר להבין? 390476
בניגוד ל"פרנהייט 451", שהוא כמעט העתקה מילה במילה של "1984"(בייחוד הדמיון הרב בין קפטן ביטי ואובריאן), עם עוד כמה אלמנטים מ"עולם חדש ומופלא", "1984" חידש הרבה מאוד לעולם.

אולי זה קשור לעובדה שהייתי בן 16 כשקראתי אותו, אבל "1984" הותיר אותי שרוי בשרעפים במשך שעה, אם לא יותר, לאחר שסיימתי אותו. אני לא זוכר אף ספר שעורר בי אפקט דומה.
על טעם וריח... 390536
זה לא ספר רע - בכלל לא - הוא פשוט מוערך יתר על המידה.

קראתי אותו לראשונה בערך באותו גיל, ודעתי היתה הפוכה. הרושם הראשוני שלי היה של שטחיות, פומפוזיות ורגשנות זולה. מצד שני, אולי הרגשתי ככה בגלל שהייתי צריך לכתוב עליו יומן קריאה...
מה יש כבר להבין? 390361
כשאני מתעניין לדעת מה מישהו אמר, זה בדרך כלל בגלל שאני מאמין שזה היה דבר חדש ומעניין, או בגלל שהדבר נוגע לי, במישרין או בעקיפין. ברוב המכריע של המקרים, זה לא המצב עם חדשות ספורט. אומרים שם את אותם הדברים, שוב ושוב, או שעוסקים בזוטות. כשאנשים שמכירים את התחום כבר מספיק זמן בכדי לדעת שזה מה שיש לצפות לו ממשיכים לקרוא במדורי הספורט את דבריהם של אותם שוטים וטרחנים, זה מגוחך לדעתי.

לא אמרתי שכל חילוף דברים על ספורט הוא מגוחך.
אין לי שום דבר נגד עיסוק אמיתי בספורט, ביום שישי או בכל יום אחר.
הבהרה 390363
כשאני אומר ''עיסוק אמיתי בספורט'', אני לא מתכוון ל''לשחק בקבוצה מקצוענית או חצי מקצוענית'', אני מתכוון ''לשחק''.
מה יש כבר להבין? 390449
אם רביבו רב עם המאמן שלו, אז זה כן חדש לעומת המצב הקודם שבו הם היו ביחסים טובים. אם אחרי שבועיים הם התפייסו, אז זה כן חדש לעומת המצב הקודם שבו הם היו בריב. אז בחדשות הספורט יש חדש; עכשיו אפשר להתווכח האם זה מעניין. אם אתה מספיק מתעניין בצפייה במשחק עצמו, אז פרטי הרקע האלו מאוד מעשירים את החוויה.
מה יש כבר להבין? 390822
אוהדי כדורגל שיגידו, "אני מתעניין בזה כמו באופרת סבון. אני נהנה להרגיש שייך. אני נהנה להגיד 'ניצחנו' למרות שאני ישבתי על הספה באותו הזמן" - לא יהיה לי ויכוח איתם (רק על טעם וריח).

אבל מי שטוען שהוא מתעניין בזה (רק) בגלל שזו הצגה של תחכום ויכולת, ולא בגלל שזו סתם רכילות, ואז אני תופס אותו מתעניין בדיעה של אמא של המאמן על צבע השיער הצעקני של אחיו של השחקן - שיספר לסבתא.

ומי שמכחיש שהוא מנופף דגלים (לטעמי:) מגוחך, ואני רואה אותו בסערת רגשות בגלל מה שהאוהדים של הפועל אבו ג'לג'וליה עשו בשבת האחרונה עם התמונה של השוער של מכבי מעלה מורדות - שיספר לה גם.
מה יש כבר להבין? 390903
מה דעתך על מי ש(טוען שהוא) מתעניין בזה בגלל שזו הצגה של תחכום ויכולת *ואנושיות* - ובכלל זה חולשות אנוש, ובכלל זה השפעת מצב-רוח ויחסים בינאישיים - ואז, כאמור, רכילות הרקע מעשירה את החוויה? במידה המוגבלת שאני מתעניין בספורט, אני כזה. בגלל שהמידה מוגבלת, אני לא מתעניין פעיל ברכילות, אבל אני יכול בהחלט להבין את מי שכן, וזה לא בדיוק כמו התעניינות באופרת סבון, ובהחלט לא מחייב לאהוד קבוצה מסוימת.
מה יש כבר להבין? 390907
מה ההבדל - מלבד ההבדל המגדרי - בין ההתעניינות שתיארת בכדורגל לבין זו באופרות סבון?
הבדל בכל זאת יש 390915
שזה ספורט וזה יצירה פיקטיבית; מושא ההתעניינות פה הוא מאבק שתוצאתו לא ידועה מראש לאף אחד (וזה לב קסמו), ופה סיפור שנכתב מראש ויש אדם שיודע מה יקרה.
לא, אני לא טוען שאחד יותר טוב מהשני. אבל הם שונים.
מה יש כבר להבין? 390464
אתה צודק במה שאתה כותב על מדורי הספורט חוץ מדבר אחד: היצירתיות הלשונית שמגיעה לפעמים לרמה של שירה.
מה יש כבר להבין? 390542
מי שאוהב קולנוע (סתם דוגמא) יכול להתעניין בתסריטים, בבימוי, באפקטים, בקשיים הכלכליים, בהקשרים הפוליטיים ועוד מליון ואחד דברים. מצד שני, חיזר שיסתכל על גיא פינס (או ישמע את מולי שפירה) יחשוב שהעניין האנושי בקולנוע מצטמצם לרומן האחרון בין טום הנקס לג'וליה רוברטס.

רוצה לומר, כמו חדשות הבידור, לא מעידות יותר מידי על הספורט או הבידור, מי שקורא את חדשות הספורט (כמו כל צרכן תקשורת, בכל התחומים) יודע לדלות את המידע שחשוב לו.
מה יש כבר להבין? 390824
לצופים הקבועים בגיא פינס הייתי מפנה את אותם הדברים אם:
1. הייתה לי הזדמנות. זה היה דיון על ספורט עד עכשיו.
2. אם הייתי יודע על אלטרנטיבות ישראליות ראויות לחובבי קולנוע, תוכניות אחרות שדרכן הם יכולים להתעדכן בסרטים חדשים ועתידיים, בלי הברברת הרכילותית מסביב.

אני עשוי לפעמים להתעניין בהצלחה של סרט, כעוד משהו שירמוז לי אם שווה לצפות בו, או סתם בגלל שאני סקרן לדעת מה הטרנדים הנוכחיים, ואם אפשר לצפות לדברים דומים שיצאו בעתיד הקרוב. אבל בתוצאה של משחק כדורגל? אם היה מעניין אותי המשחק עצמו, מה אכפת לי איך נסגר משחק שלא צפיתי וגם לא אצפה בו? אני הבעלים? אני קרוב משפחה של מי מהשחקנים? איך זה מעניין מישהו? רק אפשרות אחת - הצליח להביא את עצמו להרגיש "חלק" מהקבוצה. וזה פתטי לדעתי - הוא מרגיש שייכות לקבוצה של אנשים שהוא אף פעם לא פגש, שהוא משלם להם בכדי שישחקו מולו, ושיעזבו למקום אחר ברגע שיקבלו הצעה טובה יותר.
מה יש כבר להבין? 390825
אם אתה חובב ספורט, תוצאה של משחק כדורגל שלא צפית ולא תצפה בו יכולה לעניין אותך, למשל, משום שהיא רומזת על קבוצה ששווה/לא שווה לצפות במשחקה, לא?

(למען הסר ספק, אין לי מושג ירוק על כדורגל).
מה יש כבר להבין? 390827
אוהדי הכדורגל שהכרתי צפו במשחקים של הקבוצה שלהם, במשחקים "חשובים", ובמשחקים שהיו בדיוק באותו הרגע בטלוויזיה. הם לא צפו בכוונה ובמיוחד במשחק רגיל (כלומר, לא "חשוב") בגלל שחשבו שהאחד הזה צפוי להיות מעניין. אפשר להסביר את העניין בתוצאות דרך העניין בעתיד של הקבוצה שלהם (תפגוש בחלק מהקבוצות האלו בעתיד - מה הכושר שלהן?), אבל זה פשוט לתרץ שטות אחת עם שטות אחרת - למה לעזאזל יש להם עניין שהקבוצה "שלהם" תנצח?
מה יש כבר להבין? 390834
שמת לב שבשבוע האחרון התעסקה התקשורת הפוליטית בעתידו של העציץ של רוחמה אברהם? והתקשורת הספרותית עסקה בדרך בה זכה רון לשם בפרס ספיר? תקשורת (בכל נושא, ספורט, פוליטיקה, רכב, ספרות או קולנוע) מעצם טבעה, מנסה לקלוע לכמה שיותר קהלים, והדרך שהיא עושה את זה זה בעזרת דיווח ברבדים שונים. צרכן התקשורת האינטליגנטי יודע להפריד בין הרבים השונים *לפעמים באותה כתבה עצמה* ולמצוא את אלה שמדברים אליו. הוא עושה את זה בכל תחום תקשורתי. מה שאתה עושה זה לקחת תחום שאתה לא מכיר, לא מבין ולא מתעניין, ולשפוט אותו לפי הרובד הנמוך ביותר של הדיווח עליו.

אתה שואל "מה אכפת לי איך נסגר משחק שלא צפיתי וגם לא אצפה בו" ובאותו אופן אפשר לשאול מה איכפת לך אם ויל קיין יצליח לעצור את פרנק מילר. אתה גר בעיירה? יש לך קרוב משפחה שם? ומה איכפת למישהו אם אחאב יתפוס את הלוויתן הלבן? זה יכניס לך כסף? הוא קרוב שלך? אז אולי כל תרבות הפנאי האנושית היא "פתטית" בעינך, אבל זה מעיד עליך יותר מאשר על המין האנושי.

(והערה קצת אישית, מקוה שלא תפגע) כהרגלך, אתה לא ניגש אל נושא שאתה לא מבין ומכיר (כדורגל, חינוך, אבולוציה) מתוך נסיון להבין ולהכיר, אלא מתוך נסיון לשפוט, מה שיוצר תחושה מאד לא נעימה אצל קוראיך, יוצר חוסר אפשרות לדיאלוג ולהבנה אצלך, ויוצר אצלך את המושג "פתטי" אותו אתה מצמיד לכולם. זה נחמד בתור פרובוקציה באייל הקורא, אבל קצת פחות אם ככה אתה מתייחס לאתגרים בחיים האמיתיים.
שאפו על התגובה, 390845
הישר לספר ''דברים שרציתי להגיד וכבר כתבו טוב ממני''.
שאפו על התגובה, 390846
דווקא אותי זה קצת מצחיק לקרוא את סמיילי מרצה על איך לא ליצור תחושות לא נעימות אצל הקוראים.
שאפו על התגובה, 390849
אני לפחות מנסה לעזור (שלא כמו אחרים...)
אבולוציה? 390858
מה יש כבר להבין? 390859
אם אתה רוצה לעשות הקבלה בין כדורגל ומובי דיק, לדעת את התוצאה הסופית של משחק שלא צפית בו צריך להיות מקביל ל"לא קראתי את הספר, אבל אמור לי בבקשה, מה היה הגובה הממוצע של הדמויות שמתו במהלך הסיפור?"
לעניות דעתי.

תגובה 390858
מה יש כבר להבין? 390861
ממש לא. כדורגל זה לא שחיה אומנותית, וההנאה מחווית הכדורגל היא לא רק (ואפילו לא בעיקר) ההנאה ממהלכים יפים. מי שמתעניין לצפות בעיקר במהלכים יפים יצפה מן הסתם בבולשוי, ולא בדורטמונד. לא מזמן קראתי על זה מאמר יפה... רגע... איפה זה היה... אה, כן, דיון 2631.

(והאבולוציה זה טעות שלי. סליחה)
מה יש כבר להבין? 390962
אז, אם אני מבין נכון, אתה מסכים שההנאה מצפיה בכדורגל היא לא מהמשחק עצמו, אלא מהרגשת השייכות לאיזו קבוצה, או סתם מאהדה כלפיה?
מה יש כבר להבין? 390972
בערך כמו שההנאה מבלט היא לא מהריקוד עצמו אלא מהמוזיקה.
מה יש כבר להבין? 391153
אל תיקח אותי לאיבוד. אתה מסכים שההנאה מצפיה בספורט היא ברובה המכריע לא מהמשחק עצמו, אלא מהרגשת שייכות לקבוצה והשתתפות מדומיינת בהישגיה, או לא?
מה יש כבר להבין? 391213
פעם, מזמן, היה שעשועון טלויזיה בשם "מלך הטרוויה", שאחד הוקים שלו הוא שהשאלות היו מנוסחות כתשובות, והמתחרים היו צריכים לנסות לתת את התשובות בניסוח של שאלה (שעונה לתשובה). למשל, כשהמנחה אמר "היה מלך ישראל לפני דוד" המתחרה היה אמור להגיד "מיהו שאול?". הרעיון בא משעשועון דומה ששודר בארה"ב, ותמיד נראה לי מוזר, ז"א, מה הבעיה להתחכם ולנסח שאלה כמו "לאיזה משפט יש 5 מילים?" (שגם לה תשובה אפשרית היא "היה מלך ישראל לפני דוד").

בכל אופן, נזכרתי במלך בגלל שנראה לי שאני נמצא בשעשועון שכזה, בגלל שהתשובה לשאלה שאתה שואל אותי נמצאת בדיוק בתגובה לה הגבת. אז, לא, אני לא מסכים שההנאה מצפיה בספורט היא ברובה המכריע לא מהמשחק עצמו, אלא מהרגשת שייכות לקבוצה והשתתפות מדומיינת בהישגיה, כמו שאני לא מסכים שההנאה מבלט היא לא מהריקוד עצמו אלא מהמוזיקה.

ההנאה מצפיה בספורט, כמו מרבית ההנאות האנושיות, היא דבר מורכב. יש בה הרבה רבדים שתלויים זה בזה. לרוב אי אפשר לצמצם את סיבות ההנאה למרכיב בודד. העובדה שההנאה נפגמת בצורה מהותית מהוצאת אחד הרכיבים לא הופכת את אותו הרכיב לרכיב מרכזי יותר מאחרים. תחשוב כמה מההנאה מבלט תפגע אם תוציא את המוזיקה, ועדיין, המוזיקה היא לא הרכיב המרכזי. תחשוב כמה ההנאה מהמוזיקה תפגע אם תוציא ממנה את הקלידים, ועדיין, ההנאה מהקלידים היא לא הרכיב המרכזי.

וכשאנחנו מדברים על חוויה ממנה נהנים מאות מליוני בני אדם, אפשר להבין שמישהו הצליח להרכיב נכון את כל הרבדים ככה שיצליחו לדבר אל הרבה אנשים, כל אחד רואה אחרים כמרכזיים, ומעט מאד רואים רק אחד אחר כמרכזי.
רק עכשיו. 391274
מתי הבנתי למה אתה מתכוון עם המוסיקה והבלט?
מה יש כבר להבין? 390974
מאות מליונים עמדים לצפות במשחק בין חוף השנהב לסרביה מונטנגרו. מתוכם יהיה קומץ (יחסי) שבאמת איכפת לו מי מהן תנצח.

עבור אותו קומץ העניין העיקרי הוא בנצחון, כמובן, אבל חשוב לו הנצחון דווקא במשחק הכדורגל ולא באליפות הבדמינגטון בגלל האהבה שלו למשחק הזה, אהבה שמתבטאת בכך שכאשר משחקות יפן ואוסטרליה הוא נשאר צמוד למרקע.
מה יש כבר להבין? 391090
פרס התגובה הטאוטולוגית? :-)
מה יש כבר להבין? 391108
למרות חיבתי הידועה לטאוטולוגיות, אני לא מוצא בתגובה שלי משהו חריג. מה שהיא אומרת זה שאהדת קבוצה מסוימת מגבירה את העניין במשחק, אבל אינה מסבירה הכל.
מה יש כבר להבין? 391684
קראתי אותה במהירות רבה מדי כנראה.
מה יש כבר להבין? 391734
רשמי לעצמך 4 נקודות. עוד 2 ואת מוזמנת לקורס "קריאה מונעת".
מה יש כבר להבין? 391152
נקודה טובה. לתחושתי, זה בגלל שהם רואים במשחק אירוע ''חשוב'', לאו דווקא ''מעניין''.

(אני לא מצפה שמישהו, אפילו אם יקבל את דעתי בנושא, יפסיק לאהוב כדורגל. כמו שרבים וטובים תהו על קנקנה של ההנאה מסקס, אני תוהה על ההנאה מצפיה בספורט. זה שאני שונא צפיה בספורט, זה נושא אחר.)
מה יש כבר להבין? 390393
לפחות זה לא פתטי.
מה יש כבר להבין? 390401
גם אתה, אורי גוראל גורביצ'וס?
מה יש כבר להבין? 390411
שמע, כשאני הייתי בתיכון וקראתי את "די זמן לאהבה" מאוד התלהבתי מהציטוט:
Anyone who cannot cope with mathematics is not fully human. At best he is a tolerable subhuman who has learned to wear shoes, bathe, and not make messes in the house.
אולי זה קשור לכך שאני כן למדתי מתמטיקה.
כיום, הציטוט הנ"ל נראה לי משהו שבין הפתטי, המגוחך והמסוכן.
מה יש כבר להבין? 390415
הציטוט הזה לא מלהיב אותי, ולא אמרתי שום דבר שדומה לו. התחייבתי לשילוב הבא (אני מצטער שאני חוזר *שוב*. באמת נראה לי שלא הובנתי. אני מבטיח שלא לחזור פעם נוספת, לפחות לא בפניך):

בחינות הבגרות כשאני לקחתי אותן, וביניהן גם זו במתמטיקה, היו כה קלות, שאני סבור שהאדם הממוצע (קרי: לא סובל מבעיה נוירולוגית מיוחדת), אם יקדיש לכך זמן (ועד גיל ארבעים, עבור אדם שלא הולך לעבודה, אלא נשאר בבית עם הילדים, זה די והותר זמן), יצליח בהן בוודאי. אדם שלא הצליח, או שלא הקדיש את הזמן, או שהוא סובל מבעיה נוירולוגית, או שמנת המשכל שלו נמוכה במיוחד.

רק לאפשרות האחרונה - מנת משכל נמוכה - קראתי "פתטי". אני יודע שזה לא נחמד, אבל אם לא נקרא לטפשות פתטית, לא נקרא לשום דבר פתטי. התבטאויות שלי מטומטמות לדעתך? אני לא פתטי, אני סובל ממנת משכל נמוכה וכישורים חברתיים ירודים. האישיות שלי דוחה, לא רק לדעתך, אלא לדעת כל אדם שאתה יכול לדמיין? אני לא פתטי, אני... אתה רואה לאן אני הולך.

אז הדיעה המקורית, נדמה לי, לא הובנה. היא גם נוסחה בצורה בוטה, אפילו לטעמי שלי. אבל התוכן?

-----
אפשרויות נדירות ומורכבות יותר, כמו טראומה של ממש ממתמטיקה, אני לא פוסל. פשוט לא רואה טעם להתעכב עליהן. אם הן אכן לא נדירות, זו בעיה נפרדת.
מה יש כבר להבין? 390430
והמסקנה הבלתי נמנעת: יש לך הערכת יתר עצבנית של היכולת השכלית של מי שיש לו מנת משכל שווה בדיוק לממוצע. נובע כנראה משהייה בסביבה עם מנת משכל ממוצעת גבוהה בהרבה מהממוצע האנושי הכללי.
מה יש כבר להבין? 390431
1) בתקופתי (לפני 15 שנה) הכרתי אנשים רבים שהתקשו בבחינה במתמטיקה, אפילו ב- 3 יחידות. אני לא חושב שהם היו פתטיים. אני לא חושב שמצבם השתפר בזמן שחלף מאז, או שהם צריכים להקדיש זמן דווקא לזה.

2) מנת משכל נמוכה וטפשות אינן מילים נרדפות. יתר על כן, גם "הטפשות היא פתטית" ו-"אדם טיפש הוא פתטי" זה לא אותו דבר.
בכלל, פתטי היא מילה די חזקה.

3) תגובה 388971 דיברה על הורים שלא יכולים להכין את ילדיהם לבגרות במתמטיקה. ב-תגובה 389004 זה כבר היה "להתמודד עם האתגר המגוחך של כל בגרות שיש לנו בימינו, וזאת במתמטיקה ביניהן". לא אותו דבר.
מה יש כבר להבין? 390705
אני לא חושב שזה אותו דבר בפטתי יש לדעתי אלמנט של ביזוי עצמי מודע, מה הקשר לחוסר יכולת מתמטית?
באופן כללי אני איישית לא מרגיש נוח בשימוש במילה פטתי היא אכן מילה בעיתית שאני מרגיש שלעתים רחוקות משומשת למטרות שמתארות מצב במדוייק או באותנטיות.
מה יש כבר להבין? 390707
''אני אישית לא מרגיש נוח בשימוש במילה פטתי'', וטוב שכך, כי המלה היא ''פתטי''...
מה יש כבר להבין? 390946
נו יופי, אז שיכלתי אותיות ולא שמתי לב לכך כשהסתכלתי על ההודעה. רלוונטיות לנושא ההודעה?
מה יש כבר להבין? 390953
ברוך הבא לאייל הקורא, כתב־עת לענייני ניטפוקים ואקטואליה.
מה יש כבר להבין? 391155
"בחינות הבגרות כשאני לקחתי אותן"

לקחת אותן לאן? לבדיקה במשרד החינוך? מוזר שהן היו כה קלות, מדובר הרי בערימה די רצינית של דפים ומעטפות וכו'...
מה יש כבר להבין? 391158
גם אני שקלתי להעיר על כך, בסוף החלטתי שזו סתם קטנוניות. בכל אופן, אין לי ספק שבעוד 10-20 שנה כולם כבר יקחו בחינות, תמונות ומקלחות.
מה יש כבר להבין? 391171
לגבי תמונות, ייתכן שיירו אותן.
מה יש כבר להבין? 391189
אנגרית יפה שפה.
מה יש כבר להבין? 392502
יקירי, אדם שנשאר בבית עם הילדים, יש לו עבודה לפחות כמו למישהו שהולך לעבודה, מה גם, שאין לו איפה לנוח, כי הוא לא הולך לעבודה.
(נא לא לספר לי על אנשים שעובדים קשה מאוד בכל מיני עבודות. הכל נכון, ואף על פי כן.)
מה יש כבר להבין? 392505
אני איתך בעניין הזה.
מה יש כבר להבין? 392622
אבל יש לו הרבה יותר סיכוי לסיפוק בעבודה.
מה יש כבר להבין? 390435
היינלין כותב את הציטוט הזה ברצינות, או בחצי סרקזם?
מה יש כבר להבין? 390436
למיטב זכרוני, המשפט הנ''ל מופיע בספר בתוך רשימת ציטוטים של לאזארוס לונג, כלומר, ללא הקשר.
מה יש כבר להבין? 390438
טוב, הספר היחיד עם לאזארוס שקראתי היה ילדי מתושלח, אבל לא קיבלתי משם את הרושם שכל מילה שלו היא אמת צרופה.
מה יש כבר להבין? 390439
זה לא ענין של אמת (אולי התכוונת ברצינות?). השאלה היא האם זו דעתו של היינלין. אני נוטה לחשוב שכן.
מה יש כבר להבין? 390440
''אמת צרופה'' לדעתו של היינלין, כמובן.

אני לא בטוח שעד כדי כך ברור מהספרים של היינלין מה דעתו.
מה יש כבר להבין? 390334
הכל נכון, אבל 90 דקות? מאיפה לקחת את זה? שעתיים מינימום.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים