בתשובה לדורפל, 09/06/06 13:03
מה יש כבר להבין? 390393
לפחות זה לא פתטי.
מה יש כבר להבין? 390401
גם אתה, אורי גוראל גורביצ'וס?
מה יש כבר להבין? 390411
שמע, כשאני הייתי בתיכון וקראתי את "די זמן לאהבה" מאוד התלהבתי מהציטוט:
Anyone who cannot cope with mathematics is not fully human. At best he is a tolerable subhuman who has learned to wear shoes, bathe, and not make messes in the house.
אולי זה קשור לכך שאני כן למדתי מתמטיקה.
כיום, הציטוט הנ"ל נראה לי משהו שבין הפתטי, המגוחך והמסוכן.
מה יש כבר להבין? 390415
הציטוט הזה לא מלהיב אותי, ולא אמרתי שום דבר שדומה לו. התחייבתי לשילוב הבא (אני מצטער שאני חוזר *שוב*. באמת נראה לי שלא הובנתי. אני מבטיח שלא לחזור פעם נוספת, לפחות לא בפניך):

בחינות הבגרות כשאני לקחתי אותן, וביניהן גם זו במתמטיקה, היו כה קלות, שאני סבור שהאדם הממוצע (קרי: לא סובל מבעיה נוירולוגית מיוחדת), אם יקדיש לכך זמן (ועד גיל ארבעים, עבור אדם שלא הולך לעבודה, אלא נשאר בבית עם הילדים, זה די והותר זמן), יצליח בהן בוודאי. אדם שלא הצליח, או שלא הקדיש את הזמן, או שהוא סובל מבעיה נוירולוגית, או שמנת המשכל שלו נמוכה במיוחד.

רק לאפשרות האחרונה - מנת משכל נמוכה - קראתי "פתטי". אני יודע שזה לא נחמד, אבל אם לא נקרא לטפשות פתטית, לא נקרא לשום דבר פתטי. התבטאויות שלי מטומטמות לדעתך? אני לא פתטי, אני סובל ממנת משכל נמוכה וכישורים חברתיים ירודים. האישיות שלי דוחה, לא רק לדעתך, אלא לדעת כל אדם שאתה יכול לדמיין? אני לא פתטי, אני... אתה רואה לאן אני הולך.

אז הדיעה המקורית, נדמה לי, לא הובנה. היא גם נוסחה בצורה בוטה, אפילו לטעמי שלי. אבל התוכן?

-----
אפשרויות נדירות ומורכבות יותר, כמו טראומה של ממש ממתמטיקה, אני לא פוסל. פשוט לא רואה טעם להתעכב עליהן. אם הן אכן לא נדירות, זו בעיה נפרדת.
מה יש כבר להבין? 390430
והמסקנה הבלתי נמנעת: יש לך הערכת יתר עצבנית של היכולת השכלית של מי שיש לו מנת משכל שווה בדיוק לממוצע. נובע כנראה משהייה בסביבה עם מנת משכל ממוצעת גבוהה בהרבה מהממוצע האנושי הכללי.
מה יש כבר להבין? 390431
1) בתקופתי (לפני 15 שנה) הכרתי אנשים רבים שהתקשו בבחינה במתמטיקה, אפילו ב- 3 יחידות. אני לא חושב שהם היו פתטיים. אני לא חושב שמצבם השתפר בזמן שחלף מאז, או שהם צריכים להקדיש זמן דווקא לזה.

2) מנת משכל נמוכה וטפשות אינן מילים נרדפות. יתר על כן, גם "הטפשות היא פתטית" ו-"אדם טיפש הוא פתטי" זה לא אותו דבר.
בכלל, פתטי היא מילה די חזקה.

3) תגובה 388971 דיברה על הורים שלא יכולים להכין את ילדיהם לבגרות במתמטיקה. ב-תגובה 389004 זה כבר היה "להתמודד עם האתגר המגוחך של כל בגרות שיש לנו בימינו, וזאת במתמטיקה ביניהן". לא אותו דבר.
מה יש כבר להבין? 390705
אני לא חושב שזה אותו דבר בפטתי יש לדעתי אלמנט של ביזוי עצמי מודע, מה הקשר לחוסר יכולת מתמטית?
באופן כללי אני איישית לא מרגיש נוח בשימוש במילה פטתי היא אכן מילה בעיתית שאני מרגיש שלעתים רחוקות משומשת למטרות שמתארות מצב במדוייק או באותנטיות.
מה יש כבר להבין? 390707
''אני אישית לא מרגיש נוח בשימוש במילה פטתי'', וטוב שכך, כי המלה היא ''פתטי''...
מה יש כבר להבין? 390946
נו יופי, אז שיכלתי אותיות ולא שמתי לב לכך כשהסתכלתי על ההודעה. רלוונטיות לנושא ההודעה?
מה יש כבר להבין? 390953
ברוך הבא לאייל הקורא, כתב־עת לענייני ניטפוקים ואקטואליה.
מה יש כבר להבין? 391155
"בחינות הבגרות כשאני לקחתי אותן"

לקחת אותן לאן? לבדיקה במשרד החינוך? מוזר שהן היו כה קלות, מדובר הרי בערימה די רצינית של דפים ומעטפות וכו'...
מה יש כבר להבין? 391158
גם אני שקלתי להעיר על כך, בסוף החלטתי שזו סתם קטנוניות. בכל אופן, אין לי ספק שבעוד 10-20 שנה כולם כבר יקחו בחינות, תמונות ומקלחות.
מה יש כבר להבין? 391171
לגבי תמונות, ייתכן שיירו אותן.
מה יש כבר להבין? 391189
אנגרית יפה שפה.
מה יש כבר להבין? 392502
יקירי, אדם שנשאר בבית עם הילדים, יש לו עבודה לפחות כמו למישהו שהולך לעבודה, מה גם, שאין לו איפה לנוח, כי הוא לא הולך לעבודה.
(נא לא לספר לי על אנשים שעובדים קשה מאוד בכל מיני עבודות. הכל נכון, ואף על פי כן.)
מה יש כבר להבין? 392505
אני איתך בעניין הזה.
מה יש כבר להבין? 392622
אבל יש לו הרבה יותר סיכוי לסיפוק בעבודה.
מה יש כבר להבין? 390435
היינלין כותב את הציטוט הזה ברצינות, או בחצי סרקזם?
מה יש כבר להבין? 390436
למיטב זכרוני, המשפט הנ''ל מופיע בספר בתוך רשימת ציטוטים של לאזארוס לונג, כלומר, ללא הקשר.
מה יש כבר להבין? 390438
טוב, הספר היחיד עם לאזארוס שקראתי היה ילדי מתושלח, אבל לא קיבלתי משם את הרושם שכל מילה שלו היא אמת צרופה.
מה יש כבר להבין? 390439
זה לא ענין של אמת (אולי התכוונת ברצינות?). השאלה היא האם זו דעתו של היינלין. אני נוטה לחשוב שכן.
מה יש כבר להבין? 390440
''אמת צרופה'' לדעתו של היינלין, כמובן.

אני לא בטוח שעד כדי כך ברור מהספרים של היינלין מה דעתו.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים