בתשובה לכליל החורש נאורי, 03/06/03 17:03
לא, 149995
אין לי כוח. בוא לא נכנס לדוגמאות (השגויות) שהביא ערן ונדון בכך, שלהסיק שאדם מסוים הוא בר דיעות קדומות עשויה להיות דיעה קדומה. הבה נתמקד:

א. אני טוענת שאין כאן ציבור שמאמין שחמסה מביאה מזל טוב. (דרור קשטן הוא לא "ציבור"). רוב הציבור מודע היטב לכך שהחמסה היא סמל אופנתי וחביב ללא יכולת מיסטית.
ב.אני טוענת שהשופטת, ממש כמו איילת ועוד כמה אנשים ממש כאן, בלבלה חמסה, שודאי שאיננה סמל יהודי, עם קמע. זה הזכיר לה פרטי יודאיקה שהיא ראתה פעם, והיא זכרה במעומעם שש"ס חילקו קמעות וגו. איך? כיה גם חמסה וגם קמע אמיתי אינם מוכרים לה.
ג. כל חוק שהגיעו אליו הוא רלוונטי אד הוק, ואני תמיד אומרת- זה החוק. לא טוב? תשנו אותו. התקדים הזה היה משתנה באחת, אם למישהו היה נורא אכפת.

כשביקשתי הוכחה לכך שהציבור מאמין שחמסה היא, כמו קמע, ערובה למזל טוב, קיבלתי את המחקר של איילת על רבנים או משהו.

כל סוף דבריך אינו רלוונטי, כי העגיל הוא קמע ממש כמו החמסה- אני יכולה לפרש "קמע" כרצוני,עדיין בכפוף לחוק, ולמצוא את המקבילה של דרור קשטן. מי מפריע לי לומר שיש המון אנשים המאמינים שעגיל הוא קמע? אה, אבל זה יהיה דבר טיפשי להגיד. ממש הוצאה מההקשר, נכון?
לא, 150015
שמעי, מה אני אגיד לך, זה כמו להתווכח עם אדם שטוען שאין דבר כזה פדופיליה. נו, מה זאת אומרת יש המון מקרים? עזוב אותך, זו סתם שמועה זדונית שמופצת על ידי מתנגדינו, מסיבותיהם שלהם, הם לא ראו בכלל ילד בחיים שלהם, וכדומה.

את, מסיבותיך שלך, מחליטה להתנהג כאילו את מנותקת לחלוטין מהמציאות. אני, כאדם חיצוני, נאלץ להסיק שאת, לצורך הדיון, באמת מנותקת מהמציאות.

וזו לא פעם ראשונה.

אין טעם להמשיך בדיון הזה. אם זה יעשה לך טוב יותר, אז זה בגלל שאני עוכר ישראל, עשיו ודודם ישמעאל גם כן, עמלק בן טליבן, ואני בהחבא באמת מסכים איתך אבל מדחיק. שיהיה לך יום מעולה, רגל גיל, קידוש קולני, הבדלה דה-לוקס, וכן הלאה. (המשפט האחרון, למרות ניסוחו, היה רציני לחלוטין)
לא, 150063
שנאמר -
פדופיליה, מילה גדולה על בת 8.
לא, 150981
העניין הם החמסה היא שהיא עברה רדוקציה משמעותית.
לכן אי אפשר לעשות גזירה שווה בינה הקמעות של הרב כדורי בבחירות 99, לדוגמא.
החמסה היא היום פריט אופנתי. כמו הכלב עם הראש המתנדנד, זה ששמים אותו על יד הגה המכונית.
בנוסף, יש להבחין בין קמע אשר יוצר מחוייבות בין המקבל לנותן, לבין פריט אשר איננו יוצר מחויבות כזאת. ואם יטען הטוען שמחויבות כזאת אכן קיימת בדעתם של הפרמיטיבים, או אז אני אענה לו שאף הפרמיטיבי ביותר לא חושב כך, באותו אופן בו הוא לא חושב שאכילת פיצה בדוכן של קמפיינר בפריימריס של מפלגה גדולה מחייבת אותו להצביע לאותו מועמד.
החמסה חולקה בצורה של מחזיק מפתחות... בחייאת ראבק.
אני קורא את התגובות של האנשים ומגיע למסקנה שחלקם מנותקים טיפונת מההויה של אותם אנשים אשר בשמם הם מדברים.
לא, 151028
אני קורא את תגובותיהם של אנשים, ואני רואה איפה ואיפה והתגוננות יתר. (לא כולל את התגובות שלך, נדמה לי שרק אתמול בלילה התחלת להגיב..?)

וגם התעלמות מעובדות, וגם, כן, אולי בורות וחוסר היכרות, אבל אי אפשר לצפות מכל המשתתפים להיות בקיאים באמונות, קרא להן תפלות או לא, של תתי-ציבורים שונים בציבור הישראלי.
לא יודעת מה היה אתמול בלילה 151334
(עכשיו כבר שלשום) אבל אם כבר, אז _חזרת_ להגיב. לא התחלת...

________
העלמה עפרונית, קצת קטנונית.
לא, 150050
<אנחה>
החוק לא מתעניין אם משהו קשור או לא קשור ליהדות. הוא מתעניין בהאם יש ציבור שרואה בו כדבר שיועיל לו (מבחינה מיסטית כלשהי) או לא. "ציבור" - לא "הציבור", כי "הציבור" לא מאמין קולקטיבית בכלום, כי תמיד יהיו כמה איילים מעצבנים שיתעקשו לא להאמין בסוכני מזל מוכחים כמו, למשל, נייר טואלט משומש של אלברט איינשטיין‏1. לחמסה יש ציבור כזה, גם אם הם כולם עובדי אלילים ולא מבינים מהחיים שלהם (שזה סביר להניח תיאור מדוייק שלהם, ביי דפינישן, כמעט).
קמעות אינם חייבים להיות סמלים יהודיים. כשתוציאי את הראש מהאדמה ותעיפי מבט על שלל הקמעות שקיימים בכל רחבי העולם, אולי תצליחי להבין את זה.
כשתראי לי את אותו אדם שחושב שעגילים (עגילים באופן כללי, לא "העגיל הספציפי הזה שאותו ענדתי כשתפסתי את הבלונדה השווה ההיא ומאז הוא עגיל המזל שלי ואני מזיין חופשי כשהוא עלי") מביאים מזל, נדבר. עד אז, אין לך קייס. נקסט!

1 יש לי, למכירה. 500 ש"ח הריבוע.‏2
2 לא, לא באמת. רק 200 ש"ח.
לא, 150151
נא לעזוב את העגיל האומלל. מקבילה נכונה יותר לחפץ המייצג אמונה הרווחת בציבור החילוני היא, למשל, קריסטל קוורץ. מיוחסים לו כוחות של הגברת ההרמוניה והמודעות בסביבתו. ברגע שמפלגת חוק הטבע (או אחרת) תחלק קריסטלים, ההקבלה תהיה מושלמת.
לא, 150064
מדהים. מערכת המשפט כולה טועה ורק גילית צודקת (ומרגלית הר שפי). למעשה, כל הארץ טועה ורק גילית צודקת (ומרגלית הר שפי).
למה את לא רצה לאיזו מועצת עיר? או לכנסת? או סתם למלא לוטו?

ה"מחקר של איילת על רבנים או משהו" היה דוגמא לנקודה שביקשת שהציבור המאמין יעשה מה שיגידו לו גם אם הדברים יהיו כרוכים באיומים ולמען הקמעות וקדושת הצדיקים ימשכן אפילו את חייו. אבל לך כל כך נוח להשמיץ ולקרוא חצאי דברים. נסי להתעלות, את לא באמת יודעת הכל וקצת סובלנות לשונים ממך לא הרגה אף אחד.
לא, מה? 150119
הכישוף והשימוש בכוחות נסתרים זה חלק מהותי מהמבנה של העולם. לא רק חלק אלא דבר הכרחי לקיומו של העולם. הרמח"ל כותב שהאדם בנוי "[מ]הרכבה של שני הפכים, גוף ונשמה". לכן, הנשמה שכבולה לגוף (להזכיר שלפי תגובה 148904, הגוף היא אותה מהות חומרית נקבית מזוהמת) נזקת לאמצעים להשתחרר לפעמים "מיקשורי הגופניות הזה ושלשלאותיו". מעשי הכישוף ומילמול שמות קדושים (תגובה 141634 על סיפורי קדושים מדומינים) הם הדרך לצבור "השכלה והשגה ברוחניים ועניניהם". בנוסף לתפקיד הלימודי שיש למעשי כישוף ממולמלים, יש להם תפקיד חשוב יותר. באמצעותם אפשר לשפר את המציאות ולחשוף את הטובים שנמחבאים בה. לא רק המציאות הנראית לנו, אלא, מסתמא, *כל* המציאויות כולן יכולות להנות ממעשים כאלה "העמדת המציאויות כולם על המצב הטוב והנאות בהם".

לכן, אם אני מבין, לא רק ש*אפשר* להשתמש במעשי כשף, חובה להשתדל ללמוד איך ומתי להשתמש בהם כדי לתרום, בעת הצורך(?), לתיקון ושיפור העולם.
לא, מה? 150135
ברוך שלא עשני יהודי/ה דתי/ה. אמן.
לא, מה? 150156
תגובה 148140.
לא, מה? 150162
אני לא בקיאה עד כדי אבל אני מניחה שהדברים שכתבת נכונים. מכל מקום, התיקונים והשיפורים היחידים שהיו שם היו של חשבונות הבנק של ''אמרגן הצדיק המת''.
לא, מה? 150493
משה אידל אומר שיש כמה קטגוריות בעולם של המאגיה. אחד מהן היא "שפה טליסמנית", "חפצי הסגולה". הכח של השפה ה"סגולית" (זה טליסמן?) הוא ברתימת הכוחות העליונים לצרכיה, ואז הוא משתלטת על הכוחות האלה. הכוחות הקסומים והכשופים האלה יכולים לבוא בכל מני צורות, לאו דווקא בצורה של קמע. זה יכול להיות מקום מסוים ("ברוך המקום"), רגע מסוים ("מקדש הזמנים"), מעשה כזה או אחר וכמובן חפצים שונים. הקמע *מוסיף* למאמין בו כוחות, בניגוד נניח לשום או עין כחולה, שרק *מגינים* עליו.
לא, 150153
כן, זה יופי, אבל שאלתי שאלה שונה לחלוטין: האם עשית מחקר על מספר האנשים שמאמינים שהחמסה תביא להם מזל טוב? לא איך צדיק משפיע על המאמינים, לא מה שאנשים מאמינים מוכנים לעשות, שאלה פשוטה- האם בדקת כמה אנשים מייחסים תכונות מיסטיות למחזיק מפתחות עם חמסה? זה הכל.
לא, 150160
ואני עניתי לך שהמחקר שעשיתי היה איכותני משום שקשה מאוד לבצע מחקר סטטיסטי בקרב אנשים שלא מוכנים לשתף פעולה עם שיטות סטטיסטיות אלא רק בשיחות פנים מול פנים.

את כהרגלך, מסיטה את הדברים באופן שנוח לך.
???????????? 150165
לינק בבקשה. את לא ענית שום דבר כזה.

ונאמר וענית- אז זה קשה. ולכן לא ביצעת כזה מחקר. ולכן אין לך שום מושג כמה אנשים מאמינים בחמסה, נכון? זה הכל.
???????????? 150221
תגובה 149714 השורה השניה של הפיסקה השלישית.
מחקרים 150257
כל האתרים בגוגל שמצאתי בנושא (מילות חיפוש: hamsa, superstitions, jewish בקומבינציות שונות) טוענים שהחמסה היא סמל פופולרי למזל ומשמשת להגנה נגד עין הרע בתרבות היהודית, אך לא מספקים מספרים מדוייקים. אני מניחה שלא התבצע מחקר כזה עדיין, ובאמת שאי אפשר לדעת באופן וודאי, אבל גם לי יש תחושת בטן שהחמסה היא יותר מקישוט נחמד בשביל הרבה אנשים.

כשמדובר בסמלים, אין באמת סיבה לפסול כלום - הרי כל דבר במהלך תעמולת בחירות הוא סמל למשהו בשביל קבוצת אנשים כלשהיא.
כשמדובר באמונות תפלות, לעומת זאת, הרי ששימוש בעצמים שהם גם קמיעות כחלק מהתעמולה, הוא מניפולציה זולה של הבוחרים. בהנחה שהחמסה היא מעבר ל"סמל" ועוברת כבר למעמד של "קמיע" (כיוון שאנשים מייחסים לה תכונות של הגנה מפני עין הרע וכיו"ב), הרי שלדעתי השימוש בה הוא פסול מוסרית.
מחקרים 150279
אבל זה בדיוק ההבדל.

לרגע לא טענתי שהחמסה לא *מסמלת* מזל טוב. היא כן. ממש כמו שיונה מסמלת שלום. האם היה עולה על דעת מישהו לפסול מחזיק מפתחות עם יונה, בטענה שאנשים מאמינים שהיא באמת תביא שלום (כי היא, הרי, מסמלת שלום באופן מוכח) ולפיכך מדובר בהונאה ומניפולציה רגשית של הרוצים שלום?

החמסה היא סמל פופולרי למזל ונגד עין הרע, ממש כפי שאמרת. היא איננה סמל יהודי, וזו טעות נפוצה. אני חושבת שתחושת הבטן שלך היא מוטעית, וצריך להבין מה מביא אנשים להאמין בקמע כדי להבין גם, שאותם אנשים בדיוק *אינם* מייחסים לחמסה שום סגולה למעט הכוח האנקדוטי. כוחו של הקמע נובע ישירות, ואך ורק, מהרב שברך אותו. זה הכל. האם מישהו בירך את החמסה?!

אני יכולה להבין איך את, כאדם לא דתי (נראה לי) יכולה מחוסר עניין והיכרות להניח, שמי שמסוגל להאמין בקמיע מסוגל להאמין גם בחמסה.הרי בעיני הרבה אנשים שניהם שטויות מאותו הסוג. אבל מי שמכיר את מקור האמונה בקמיעות מבין שאין קשר בין הדברים. וזה ששופטים בישראל מרשים לעצמם בנוחות מירבית להניח הנחות אינטואטיביות שגויות, זה כבר פחות מובן לי.
אני איש קש 150289
איפה ראית (בעדכון או בכתבה המקושרת) שהשופטת טענה שהחמסה היא קמע *יהודי*?
אתה איש קש 150771
בתגובת הדובר (לדברים שלא נכתבו??) ומהקונטקסט. מהו הקונטקסט? ש"ס וטראומת הקמיעות שהיא הותירה בלב החילוני הנאור. מכל מקום, גם אם השופטת לא התייחסה להיות החמסה מוטיב דתי, (למרות שאני מניחה שהיא הניחה את זה אוטומטית, כמו שרוב האנשים כאן עשו) עדיין עמדו לנגד עיניה אנשים מסוג מסויים שמאמינים בדברים מסוימים ואין לסמוך עליהם שיודעים איפה הגבול. אני טוענת שזו דיעה קדומה ומוטעית. האם השופטת הוכיחה אחרת? מתערבת שהיא אפילו לא ידעה על דרור קשטן. ה-ראיה- ראה כמה אנשים צעקו כשרצו לקחת מהם את הקמיע של הרב כדורי. מישהו צייץ על החמסה? לא. השס"ניק הכי אדוק שאת קירות ביתו מעטרים כל ברכות הרבי האפשריות ודרעי זכאי לא היה מזיז אצבע בשביל חמסה.
אתה איש קש 151515
ודאי שהדובר יקח את זה לכיוון הדתי-יהודי, אבל זה לא מה שהשופטת אמרה. שוב בנית לך איש קש. שימי לב לתבנית החוזרת.
קששששששש!!!!!!!!!!!!!!1 151764
אני אמרתי שהשופטת *אמרה*? הרי הדגשתי שלא... קרא שוב!

ד"ש מדביר, מעבר לכתפי
לחלקם יש צרות, חלקם ערבים 151768
ד"ש לדביר, אבל שוב, זה לא מה שכתוב - זו מסקנה שלך, שמסתמכת על פרשנות של בעל עניין (עו"ד יאיר גבאי) והדעות הקדומות שלך לגבי השופטת, ואת בונה עליה תילי-תילים של הנחות. בפועל, ישנם אנשים שמאמינים שחמסה היא קמע (נסי פעם להקשיב לתוכנית של זוהר-אל "איש הקבלה" בגל"צ בלילה שבין רביעי לחמישי בחצות, אני משתומם כל פעם מחדש), בלי הבדל דת גזע ומין. השופטת דורנר, למיטב ידיעתי, קבעה שמדובר בקמע, ועל כן על פי החוק אסור למפלגה לחלק אותו כחלק ממסע בחירות. היא לא קבעה שמדובר בקמע יהודי או חיוותה דעה בשאלה מהו קמע יהודי, האם ישנם קמעות יהודיים וכו'. נדמה לי שהאלמוני כאן תגובה 149604 הסביר את זה בצורה הטובה ביותר.
לחלקם יש צרות, חלקם ערבים 151801
קבלה זה עניין יהודי לדעתי.
מכל מקום, אני בפירוש אמרתי ''אני מניחה שהשופטת'' והבהרתי למה אני מניחה את זה. זו ''דיעה קדומה'' לא יותר ממהנחה שהחמסה היא קמע. רק שאני לא שופטת, אני פחות צריכה להזהר בדעות קדומות.
תוכנית רדיו אזוטרית שאיני מכירה פלוס דרור קשטן עדיין לא הופכים את החמסה לקמע, כמותית ואיכותית. אני לא אמרתי שהשופטת ''אמרה שזה קמע יהודי ואז פסלה''. אמרתי שהיא החליטה שזה קמע (וכמובן שזה לא) ואני מהמרת שש''ס עמדה לנגד עיניה. הראיתי שאין לה מושג מהו קמע יהודי, או קמע בכלל. זה הכל.
לחלקם יש צרות, חלקם ערבים 151805
תקראי שוב את מה שאמרת בתגובה 149603.
לחלקם יש צרות, חלקם ערבים 151809
הוא קורא לעצמו "איש הקבלה". בפועל, לדעתי, יותר נכון לקרוא לו "איש הניו-אייג"'. ממליץ להקשיב לתוכנית פעם, צחוקים מובטחים.

אשר לשאלה "האם חמסה היא קמע", עייני שוב בקישור להודעות ועדת הבחירות המרכזית מבחירות 1999: http://www.knesset.gov.il/spokesman/heb/election99.a...
לנוחותנו, הנה הקטע הרלוונטי:
"1. עתירת סיעת ש”ס נגד סיעת מרצ:

סיעת ש”ס עתרה למתן מניעה שיאסור על סיעת מרצ להמשיך בחלוקת קמיעה/ברכה בצורת ”חמסה” עליה מודפסת ברכה מילולית - לבעל בית ולמשפחתו, ובתחתיה מופעים שמו של ח”כ רן כהן והאותיות מרצ שהן סימנה של הסיעה. כן טענה סיעת ש”ס כי גלויות אלה מהוות קמיעות ולפיכך היותן בבחינת ”מתנות” שאסורות בחלוקה בהתאם לסעיף 8 לחוק התעמולה.

יושב-ראש ועדת הבחירות המרכזית, השופט אליהו מצא קבע לאחר שעיין בטיעונים שהוגשו בכתב כי אכן סבור הוא שגלויה זו מהווה קמיע, ומשום כך חלוקה של גלויות כאלה מפירה את האיסור שנקבע בסעיף 8 לחוק הבחירות (דרכי התעמולה)."

אם ש"ס (שייצגה ציבור של 17 מנדטים בבחירות 1999, כ-‏450,000 מצביעים אא"ט) טענה שמדובר בקמע, אני חושב שבהחלט לגיטימי לקבוע שהחמסה היא קמע בעיני חלק מהציבור, כמותית ואיכותית. אני גם משוכנע שלעיני השופטת דורנר עמדה הקביעה הקודמת של השופט מצא (שהרי מערכת המשפט בנויה על תקדימים) כך שלא היה לה אפילו צורך לשקול בכובד ראש בעניין - כבר נפסק לפניה שחמסה היא בגדר קמע.
האמנם? 151853
האמנם השופטת פטורה משיקול דעת בעיניך בדיון על הגדרה חברתית שכבר דנו בה? אם כך, יש להציב פד"ים ממוחשבים בבית המשפט ולחסוך הרבה זמן וכסף.
(כלומר, בדיוק להיפך. זה שכבר פסקו לא אומר שזה בסדר. וכפי שכבר טחנתי, גם עבדות הייתה פעם חוקית).

טענת ש"ס, שמדובר בקמע, הייתה קנטרנית ונועדה להשתלח במר"ץ על איסור הקמיעות שהיא דרשה לאסור על ש"ס. כלומר, חייבים גם כאן להסתכל על הקונטקסט המלא. זה שהשופט פסק לטובתם לא אומר שמעתה ועד עולם החמסה היא קמע, ממש לא.אני מתנדבת לצאת איתך למשאל רחוב, בכל איזור שתבחר, ולהוכיח לך שמרבית הציבור אינו מייחס לחמסה סגולות של קמע. אם הוכחת לי שהיה תקדים כל שהוכחת הוא, שיותר משופט אחד מנותק מהעם. מערכת המשפט היא תקדימית, אבל זה לא פותר מהפעלת שיקול דעת וכן הסתגלות לתקופה משתנה, והרי זה תפקידה בעצם. הרבה פרסומות שתראה היום בערוץ 2 היו נפסלות לפני מעט שנים.
איך קרה שנפלו השמים? 151855
לא אמרתי ש''השופטת פטורה משיקול דעת'' אלא שכבר עומד לנגד עיניה תקדים, כלומר כבר השופט מצא דן בעניין ומן הסתם כתב את נימוקיו בהכרעה הקודמת, בה, אני מניח, עיינה השופטת דורנר לפני שקבעה את שקבעה. את שוב חוזרת על עניין ה''רוב'' שאינו רלוונטי - מספיק שיש ציבור מסויים (שיהיו הארמנים בירושלים מצדי) שרואה בחמסה קמע כדי לפסול אותו לחלוקה על פי החוק, והטענה היא שיש חלקים כאלו בציבור. אולי לא בציבור שלך, אבל בציבור הישראלי בכללותו. את מסכמת שוב בקביעה ש''השופט מנותק מהעם'' ומתעקשת להתעלם ממציאות שהפנתי אותך אליה. לי כבר אין יותר מה להוסיף, פרט מלהצביע על העובדה שלדעתי מי שמנותק מהעם הם לא השופטים - זו את.
חמסה כקמע 151867
הרב יובל שרלו, במענה לשאלה (מיהודי דתי, ככל הנראה) באתר "מורשת" -
"...ההבדל בין תרופה למסה ברור מאליו – בתרופה יש ידע ואנו יודעים את הקשר שיש בין סיבה ותוצאה ואילו בחמסה אין. למעלה מכך, גם אם מדובר בתרופות סבתא שהקשר לא נחשף עדיין, הרי הסיבתיות נחשפה, ואילו בחמסה כלל לא נחשפה שום סיבתיות מבחינה אמפירית. אני מכיר את הטיעון כי לו היה העולם המדעי מבקש קשר אמפירי בין חמסה להצלחה הוא היה מוצא אותו, אולם איני מסכים עם הדבר כלל ועיקר.
ד. אמונה בחמסה שהקב"ה נותן בה כוח היא יותר טובה, אולם כאן היא פוגשת בבעיה אחרת, והיא דומה (אם כי לא זהה) לאיסור "בל תוסיף", שעיקרו – אין אנו קובעים לקב"ה כיצד הוא מביא את ברכתו, אלא הוא קובע לנו. הוא לא קבע את החמסה בתור שכזו, ואין אנו יכולים להחליט על כך. מעבר לכך, מדובר במדרון חלקלק שיש להיזמר ממנו מאוד מאוד.
ה. לא ניתן להסיק כי אין לעבוד את הקב"ה בעניינים חומריים. אנו עובדים את הקב"ה בקורבנות. איסור זה מצווה לא לייחס לקב"ה תכונות של גוף, ולא ליצור צלמים של אלוהים זרים. את הקורבנות אנו מקריבים לאש האלוהית, אך לא לקב"ה עצמו"

הלינק - http://www.moreshet.co.il/shut/shut2.asp?id=10890

מהלינק ברור שהן השואל והן הרב מניחים שהחמסה היא קמע.
חמסה כקמע 151868
דווקא מהלינק הזה ברור שהן הרב והן השואל מניחים שהחמסה היא *לא* קמע במובן שהחוק מגדיר קמע.
חמסה כקמע 151869
הדיון שלהם כלל לא רלוונטי; אנו מדברים על משהו שהוא במיסטיקה היהודית שבשולי ההלכה, והם דנים בסוגיה הלכתית ממש.
חמסה כקמע 151870
אכן, אך גם ברור שהם מניחים שישנם אנשים (''צד שלישי'') המאמינים כי החמסה היא קמע.
בוש והכלם 151872
האם אתה רומז שהרב יובל שרלו, הוא בור ועם הארץ, בעל דעות קדומות שלא מבין כלום ביהדות ולא מכיר יהודים?
בוש והכלם 151875
נהפוך הוא.
מתשובתו אני למד שהוא גם מבין ביהדות וגם מכיר יהודים.
אם כך, 151877
האם אתה מנסה לרמוז שגילית היא הבורה?
אם כך, 151879
לא, אבל אינני משוכנע שאתה היית עובר בהצלחה מבחן בהבנת הנקרא.
הרב שרלו, כמו גם גילית, בהכירו את היהדות, טוען כי החמסה אינה ראויה לשמש כקמע. הרב שרלו, להבדיל מגילית, מכיר, אם באופן אישי ואם משמועה, שישנם אנשים (ואפילו יהודים ר''ל) המיחסים לחמסה סגולות של קמע.
אם כך, 151962
אבל, גילית טענה *בנוסף* שמי שחושב שישנם אנשים (אפילו יהודים ר"ל) המיחסים לחמסה סגולות של קמע הוא בור(, בעל דעות קדומות שלא מבין כלום ביהדות וביהודים) , מכאן, או שהרב שרלו בור(, בעל דעות קדומות שלא מבין כלום ביהדות וביהודים), או שהטענה של גילית לא נכונה.
חמסה כקמע 151871
אולי נעדן: הרב שרלו והשואל מניחים שיש *בציבור* *הישראלי* כאלו שרואים בחמסה קמע. שכן אם לא, אז מה הטעם, למשל, להוציא סטיקרים כנגדה? סטיקרים מפיקים בדרך כלל נגד/בעד דברים נפוצים, לא איזוטריים.
גש גם אתה לעמוד הכלון 151874
תגובה 151872
גש גם אתה לעמוד הכלון 151883
קלון, אגב.
תגובה 151879
חמסה כקמע 151878
טעות שלי - הרב שרלו אכן אינו מאמין שחמסה היא קמע (כהגדרתה בחוק) - אין הוכחה אמפירית וכו'. אבל מתשובתו ברור שיש רבים הסוברים אחרת - אני לא מניח שהרב היה משחית מילים להפריך טענה שאינה מקובלת על רבים.
ראה גם שו''ת אחרות בעניין ''חמסה'' באתר ''מורשת'' - הן השואלים והן העונים (רבנים שונים) אינם מפקפקים כלל בעובדה שרבים מאמינים בסגולות החמסה (בלי קשר לאמונתם שלהם בעניין זה).
אולי אתה רוצה לקרוא את זה שוב 151876
אולי אתה רוצה לקרוא את זה שוב 151893
קראתי. מה באמור בקטע שציטטתי ובאחרים באותו אתר סותר את הטענה שרבים מתייחסים לחמסה כקמע?
על קצה המזלג 151903
השואל עצמו ציין שני דברים: א. שברור לו שיש הבדל בין אמונה בדומם לאמונה שהדומם מקשר בינו לבין הקב"ה. ב. שיש המשתמשים בחמסה לנוי, והם היו נעלבים ממה שאומרים עליהם אם במקרה היה אכפת להם ממנה.

קמע הוא דומם שמישהו ברך אותו וטמן בו סגולות. אחרת, זה לא קמע. ולהגדרה האבסורדית שנתן בית המשפט מתאימים גם עלה התלתן, הדג, השום וחבריהם.

כלומר- חמסה יכולה להיות קמע, ממש כמו שגרב, קופסת סרדינים או עטלף יכולים להיות קמע. וזאת, אם מישהו בירך אותם או טען בהם חשיבות משנית שאינה קשורה בחפץ. השואל לא "טען שיש רבים" וגו, אלא שאל שאלה הלכתית וקיבל תשובה. הצעתו התמימה, לבקש סליחה בסטיקר מאלו שמשתמשים בחמסה רק לנוי ולא מאמינים בה, מלמדת יפה על תפקיד החמסה בעולמנו.
על קצה המזלג 151906
ב2. ושיש כאלו שאינם משתמשים בחמסה רק לנוי ורואים בה קמע. (גם בסעיף 2: "אם האדם מאמין שהחמסה לא עוזרת בפני עצמה, אלא ה` נותן בזה כוח" וגם בסעיף 3: "אבל יש אנשים שמשתמשים בכך לשם נוי" - משמע יש אחרים שלא משתמשים בחמסה רק לנוי אלא גם כקמע).
על קצה המזלג 151907
ואגב, ההגדרה שלך לקמע אומרת שקריסטלים, למשל, אינם בגדר קמע (שכן אף אחד לא מברך אותם). האם לכך התכוונת?
על קצה המזלג 151909
יכולת הבנת הנקרא הסלקטיבית שלך מפליאה אותי.
"רציתי לברר האם אדם שמחזיק חמסה, ולא משתחווה או עובד את זה ממש ומאמין שבזכות זה תבוא עליו הברכה בכל מיני תחומים בחיים..."
"מה ההבדל בין זה לבין תרופה שאדם לוקח נגד מחלה מסוימת? שניהם אמצעים חומריים שהאדם חושב שיעזרו לו, רק שבמקרה של החמסה הוא לא יודע בדיוק איך זה פועל. האם דבר שלא יודעים איך הוא פועל אסור להשתמש בו?"
נכון שלדעת השואל זו עבודה זרה - אבל ברור שלדעתו (ולדעת הרב שרלו) ישנם רבים החוטאים בכך. ברור גם שמטרת הסטיקר היא למחות כנגד ע"ז זו (וסליחה לאלו המשתמשים בחמסה למטרת נוי בלבד).
האם לדעתך נבחרה החמסה במקרה כסמל לקמע המהווה ע"ז, ולא גרב, קופסת סרדינים או עטלף?
לחלקם יש צרות, חלקם ערבים 151873
גם אם חמסה יכולה להיות קמע, זה לא אומר שהחמסה שחולקה שם בצורת מחזיק מפתחות היתה קמע.
יש כאן התעלמות מן מהנותן ומהמקבל.
החפץ הקדוש איננו עומד תלוי כך סתם באוויר אלא הוא תלוי הקשר.
בהקשר עליו אנו מדברים, החמסה כמחזיק מפתחות לא מתפרשת כקמע.
לחלקם יש צרות, חלקם ערבים 151884
הבעיה הזו היא של החוק, לא של השופטת. ראה תגובה 149606

כמו שאני רואה את זה, ספק קמע כמוהו כקמע וראוי שלא יחולק. אבל אם השופטת הייתה מתעלמת מהחוק היו יוצאים כנגדה על כך שהיא משנה חוקים כתובים במחי קולמוס. כמו שאמר הגאון העילוי בארט סימפסון‏1: You're damned if you do, and you're damned if you don't.

1 טוב, נו, בסדר. מאט גרונינג.
לחלקם יש צרות, חלקם ערבים 151885
המביא דברים בשם אומרם וגו' - הציטטה היא במקור של אלינור רוזוולט:
Do what you feel in your heart to be right - for you'll be criticized anyway. You'll be damned if you do, and damned if you don't.
Eleanor Roosevelt
מוריד כובעי בהכנעה 151888
לחלקם יש צרות, חלקם ערבים 151886
ואם כבר הצטרפת, אז אולי באמת תציע לנו הסבר - מדוע בחרו במפד"ל לחלק מחזיקי מפתחות בצורת חמסה דווקא?
כי הלילה יש ברכה 150296
חברי להקת חמסה חושבים שלחמסה יש כוח משל עצמה בלי ברכת רב כמו שמציע השיר הזה:
בוא נסובב את החמסה חמסה חמסה
זה מתגלגל כמו מנטרה חמסה חמסה
בוא נסובב את החמסה חמסה חמסה
זה מתגלגל כמו מנטרה חמסה חמסה

כבר התחילה המסיבה אל תגיד אני לא בא
כי הלילה יש ברכה
זה הלילה שלך
אמונה ואהבה ולכל אחד תפילה
רק החזיקו אצבעות
הינה הבנות באות
עם חמסה חיוך וקצת אמונה
תמיד תשמעו מנגינה...
מחקרים 150305
האם כל קמיע צריך לעבור ברכת רב?
החמסה אכן אינה סמל יהודי במקור, והושאלה ע"י התרבות היהודית מתרבויות קדומות זרות (כל האתרים שביקרתי בנושא כתבו די הרבה על המקורות הלא-יהודים של החמסה). האם קמיע "מושאל" צריך לעבור גם הוא ברכת רב?
האם פרסה או רגל ארנב הם קמיעות בתרבויות אחרות? כן, למרות שאינם עוברים ברכת רב, וזה מובן - הרי הם לא חלק מהתרבות היהודית. ואם הפרסה היתה משתרשת בתרבות היהודית כבעלת תכונות נגד עין הרע (כפי שקרה לחמסה), האם היה הכרח בברכת רב כדי שפרסה תהיה "קמיע"?
בקיצור, נדמה לי שבדיוק כיוון שהחמסה הושאלה מתרבויות אחרות, אין מקום לברכת רב. אחד האתרים שביקרתי אתמול גם תהה כיצד חדר הרעיון של "עין הרע" ליהדות מלכתחילה, שהרי במקורו זהו רעיון זר ליהדות. אבל הנה, חדר גם חדר, וכל הקוראים יודעים בדיוק למה אני מתכוונת כשאני כותבת "עין הרע".
האם אנשים מאמינים שלחמסה כוחות על-טבעיים? גם בלי לעבור ברכת רב, האמונה התפלה יכולה להתקיים. אני מודה שלא פגשתי אף פעם באופן אישי מישהו שמאמין שלחמסה כוחות על-טבעיים, אבל מצד שני גם לא פגשתי אף פעם אף בנאדם שמחזיק ב*איזשהיא* אמונה תפלה. אני באמת לא יודעת, ייתכן מאוד שבאמת אין אנשים שמייחסים לחמסה תכונות של קמיע. אין לי איך לבדוק את זה.
האם השופטת פסקה באופן אינטואיטיבי? לא יודעת. זה שאני לא מצאתי מידע בנושא לא מראה בהכרח שהמידע לא קיים. ואם אכן לא מצאה השופטת מידע בנושא, נדמה לי שהיא בחרה להחמיר *בגלל* חוסר המידע בנושא. ההנחה היא שגם אם יש רק בנאדם אחד בארץ שמתייחס לחמסה כאל "קמיע", יש לפסול את החמסה.
מחקרים 150385
לגבי המשפט האחרון, דרישת החוק היא שיהיה "חלק מהציבור" שחושב שלמחזיק-מפתחות בצורת חמסה יהיה "כח להיטיב או להרע"; לא מספיק בן-אדם אחד.
מחקרים 150390
מהו "חלק"? :o)
החוק בוודאי מגדיר "חלק", מעניין איך. איפה אליהו?
מחקרים 150783
החוק איננו מגדיר מהו "חלק מהציבור" ולמיטב ידיעתי גם הפסיקה (לא רק בהקשר של חוק הבחירות) לא עסקה בשאלה מהו "חלק מהציבור". ככל הנראה המקרים שבאו בפתחו של בית המשפט היו מקרים ברורים של "חלק". מהו קו הגבול בין "חלק הציבור" לבין בודדים? אני מניח כי הוא די מעורפל ויקבע על פי שיקול דעתו של בית המשפט ועד כמה הוא ישתכנע כי מדובר בחלק ולא בבודדים.
מחקרים 150330
האנלוגיה שמיד עלתה לי לראש זו המדבקה התכולה עם העננים שבמרכזה כתוב ''שלום''. היא לא מזוהה עם אף תנועה או פלג ובכל זאת, כל מי שמדביק אותה מזוהה אוטומטית עם השמאל.
מחקרים 150769
זה נכון.
ובכל זאת מאד שונה. למה? קודם כל, מחנה השמאל באמת השתלט איכשהו על התואר "מחנה השלום" כשהשמאלנים ביותר הם "יונים". תכופות התרעמתי על ההנחה לפיה אמהות הימין מעדיפות שבניהן ימותו במלחמה. אבל המילה נוכסה, ולכן הקונוטציה היא לאו דוקא אינטואיטיבית.
מחקרים 150770
לא "מחנה השלום" אלא "שלום". את תומכת בקביעה שרק שמאלנים רוצים שלום?
לא, 201616
הנה עוד אחד שחושב שאכן ישנם אנשים רבים שמאמינים שקדושתה של חמסה, כחפץ מגי, תגן עליהם: תגובה 201614
לא, 150157
אגב, אני דווקא חושב שמרגלית הר-שפי צודקת, ושהרשעתה בסעיף אי-מניעת פשע הייתה שגויה.
ועדיין 150159
מכאן ועד השמצה שיטתית של מערכת המשפט יש פער.
זה נפלא לצעוק קיפוח קיפוח על ימין ועל שמאל כשאין הוכחות משום סוג לקיפוח של מגזר זה או אחר ע''י מערכת המשפט.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים