|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
זה די שחוק, בסך הכל. אם היה לי שקל על כל פעם ששמעתי "ומה עם הפלפל? לו אין רגשות? ומה עם הגזר? הוא לא סובל כשמושכים אותו באלימות מהקרקע החמימה?" הייתי עשירה. ______________ שלא לדבר על דודה שלי שהתחילה לספר לי איך שקטניות נובטות יותר מהר אם מקריאים להן תהילים, ולא נובטות בכלל אם מקללים אותן ברוסית. |
|
||||
|
||||
התהילים והקללות ברוסית הם פולקלור או הומור לא מאוד מוצלח, אבל היה פעם בתחום זה משהו שנחשב רציני. בתחילת שנות השבעים, אא''ט, נעשו איזה מחקרים שכללו השמעת מוסיקה בחממות. המחקרים העלו, כביכול, שהשמעת מוסיקה גורמת לירקות לצמוח יותר מהר או להניב יותר, ושמוסיקה מסויימת משפיעה יותר טוב ממוסיקה אחרת (אולי זו היתה ההתחלה של מה שאחר כך הביא לכל ה''בייבי מוצארט'ס'' למיניהם. כמו כן היו איזה מחקרים, בעזרת ציוד הגברה מיוחד, שטענו שהצמח משמיע קול (כעין ''צעקה'', או ''בכי'' - לבעלי דמיון מפותח) כשעוקרים אותו מן האדמה. מעניין אם העובדה ששני סוגי המחקרים אלה עוררו רעש מסויים ואחר כך כבר לא משכו התעניינות - מעידה שלא היה בהם ממש. |
|
||||
|
||||
דודה שלי התכוונה ברצינות. __________ אבל עזבו, היא מחזיקה בסידור עם תוספות, ארוך במיוחד. הקידוש שלה ארוך. קבלת השבת שלה היא הכי ארוכה שנתקלתי בה בחיי, ובברכת המזון שלה היו תוספים בלתי מוכרים. והיא מכריחה את כולנו לברך! כדי לזכות במצוות על חשבוננו! |
|
||||
|
||||
יש לי דוד שעורך את הסדר בשלוש שפות סימולטנית (עברית, ארמית וערבית עיראקית). הם מסיימים שם לקראת ל''ג בעומר בערך. |
|
||||
|
||||
יש לי חם שאומר יאללה יאללה, מכירים כבר את יציאת מצרים, מספיק עם השטויות ותביאי כבר את האוכל - וגם זה נמשך עד ל''ג בעומר. |
|
||||
|
||||
אנחנו נאלצנו לפצל את הסדר בגלל זה - צד אחד קורא את *כל* ההגדה כולל החלקים שאחרי האוכל (!) ועוד מוסיף משירת זמננו ופרשנויות וכולי. הצד השני קורא בזריזות עד האוכל כדי להגיע לשלב שכולם משתכרים ורבים על המילים של אחד מי יודע בלדינו. אז החל מהשנה הם כבר לא יהיו ליד אותו השולחן, ומגיע להם. לי נמאס. |
|
||||
|
||||
מה פירוש סימולטנית? הוא עורך אותו בשפה אחת, ויש מתרגמים סימולטניים לשפות האחרות? |
|
||||
|
||||
הממ... בוא נאמר שזה משהו בין סימולטני לעוקב :-P יש לו הגדה משנות העשרים או השלושים של המאה הקודמת, שכל קטע בה כתוב בשלוש השפות, והוא מקריא את כולה. |
|
||||
|
||||
ואת מבינה ארמית ו/או ערבית עירקית? |
|
||||
|
||||
ארמית - מילים בודדות, לא ברמה שמאפשרת הליכה למכולת. ערבית עיראקית (בעצם זו יהודית-עיראקית1) - שולטת באינטונציה. לא מבינה מילה. 1 זו שפת האם של אמי, אבל היא למדה די מהר לדבר ערבית מצרית, שפת האם של אבי, וזה מה שדיברו אצלנו בבית. |
|
||||
|
||||
אין הרבה מכולות שתצליחי לקנות בהן משהו בארמית בכל מקרה... הבנתי נכון שאת מבינה ערבית מצרית? ואם כן - האם השוני בינה לבין הערבית העירקית גדול כל כך? |
|
||||
|
||||
כן. ערבית עיראקית (סוואלף נדמה לי שקוראים לזה) שונה מאוד גם בדיקציה וגם באוצר המילים. בעצם, במחשבה שנייה אני יודעת לבטא שני ביטויים שימושיים ותדירים בשפה זו: "שייצאו לו העיניים" ו"אבל אמרתי לך...". |
|
||||
|
||||
בהחלט ביטויים פולניים שימושיים ביותר... אגב, איך קוראים העירקים לעירק? |
|
||||
|
||||
אין לי מושג. |
|
||||
|
||||
גומהוריית אלעיראק וברכות למערכת על התרגום האוטומטי של לינקים לוויקיפדיה. חבל שהוא מוגבל לגרסה האנגלית.. |
|
||||
|
||||
תודה. אתה גם יודע מה זה? כלומר, ה"גומהוריית", לפחות (אם לא ב-ג', כפי שזה נראה באנגלית)? |
|
||||
|
||||
בערבית מצרית זה גימל, בערבית ישראלית זה לרוב ג'ימל (וכך גם בעירקית, למיטב זכרוני). המשמעות היא - הפתעה - רפובליקה. כמו בלטינית, זה מגיע מהשורש של ציבור. |
|
||||
|
||||
תודה. |
|
||||
|
||||
דיון מעמיק במושג "רפובליקה", ובפרט בנוגע לעיראק: תגובה 380438 ואילך. |
|
||||
|
||||
בטח שיש. אפשר לברך צפרא טבא בכניסה, שאת זה כל מי ששפתו עשירה / למד תלמוד / שמע מערכונים של הגששים יודע. אחרי זה כל מה שצריך זה לקחת את כל המצרכים שאתה רוצה, ולגשת לקופה. |
|
||||
|
||||
אכן, ''צפרא טבא'' הוא ביטוי שימושי ביותר, בעיקר אם אתה עושה את הקניות בבוקר. |
|
||||
|
||||
אז ''ערבא טבא''. |
|
||||
|
||||
מדוע אומרים "ערבא טבא" ולא "רמשא טבא"? |
|
||||
|
||||
מי זה או מה זה רמשא? |
|
||||
|
||||
''רמשא'' פירושו ''ערב''. |
|
||||
|
||||
באיזו שפה? ערבית? ארמית? על כל פנים, הארמית התלמודית מאוד מושפעת מהעברית. |
|
||||
|
||||
בארמית. אבל נראה לי שלא צריך בהכרח לפסול ''ערבא'', כי גם הוא משמשע לציון ערב בארמית. ''שמשא ערבא'' - ''הערב שמש'', שקעה השמש. |
|
||||
|
||||
מה אומרים בצהריים? |
|
||||
|
||||
צהרא טבע. בחוף מציצים בשמש הקופחת. שניים קפצו אליו מיד1, ואחרי הנשמה מפה לפה העבירו אותו לאיכילוב וכעת הוא מתלוצץ עם רופאיו2. 2 ומפלרטט עם רופאותיו, שובב צהרא שלנו. |
|
||||
|
||||
2 איך ילובסקי הפואט עם החולות שם מפלרטט. |
|
||||
|
||||
מזכיר לי סדר פסח שנכחתי בו בקהילה יהודית בניכר. הרב קרא את ההגדה בעברית ואז תרגם לשפת המקום לנוחיות בני הקהילה. היהודיה המכובדת שישבה מולי התעקשה לתרגם לי משפת המקום לאנגלית *כל משפט ומשפט* למרות שניסיתי לרמוז לה חזור ורמוז שאני מבין היטב את המקור העברי... |
|
||||
|
||||
למה, לעזאזל, היא לא הצליחה להבין שאתה מבין עברית? |
|
||||
|
||||
טוב, זה מגוחך, מי יכול להבין את השפה המשונה הזאת? |
|
||||
|
||||
אני שואל ברצינות, זה ממש מגרד לי - למה היא לא קלטה? |
|
||||
|
||||
כיוון שאינני האלמוני מתגובה 412213 אין לי תשובה רצינית לגבי הסיטואציה הספציפית. מאידך גיסא, אפשר לשער שאותה גברת תופסת את העברית בתור שפת קודש שאיש לא באמת מבין בימינו, ומכאן הבעיה. ________________ מישהו מוכן להסביר לי מדוע אני מקלידה בעקביות ר' במקום א'? ואל תגידו לי שזה עניין הקרבה הגיאוגרפית. הסבר מאוד לא משכנע. |
|
||||
|
||||
באיזה מנזר באזור הואנקיו בפרו יש מוזיאון. ובמוזיאון, בין השאר, יש ספרים נדירים. ושם, מאחורי זכוכית משוריינת, בחברת כתבי יד מהמאה ה-14 וספרים מודפסים מהמאות 15-17, שוכב לו אחר כבוד תנ"ך עברי, הוצאת סיני, 1982. נדיר ביותר. |
|
||||
|
||||
הוא שאמרתי. שפא שמבינים רק נזירים עתיקים. |
|
||||
|
||||
זו הקרבה הגיאוגרפית. בדומה לחילופי ב' וה'. |
|
||||
|
||||
אמרתי מראש שהסבר זה לא יתקבל על דעתי! |
|
||||
|
||||
זה *ה*הסבר. אין הסבר אחר. |
|
||||
|
||||
אולי יש במשפחה בעיית שמיעה (והגייה)? |
|
||||
|
||||
תגידי את זה עוד פעמיים ואת מתאסברת! |
|
||||
|
||||
אני כן אותו אלמוני, ועד היום אין לי תשובה טובה. |
|
||||
|
||||
אני שמעתי שאם מדברים עם הצמחים הם מקבלים יותר פחמן דו חמצני. ארז ליבנה פעם הסביר כאן איך שעגבניות רמוסות מפרישות חומר שמכניס ללחץ עגבניות בריאות, או משהו כזה. |
|
||||
|
||||
תגובה 54981 |
|
||||
|
||||
תודה. בינתיים מצאתי גם את תגובה 273840 ותגובה 274407. וכדאי לשים לב גם לתגובה 274411 (ולהרים את הכפפה). |
|
||||
|
||||
דווקא התכוונתי לזה תגובה 273840, אבל גם שלך טוב ( באמת ארז פעם קרא לעצמו כרובי). |
|
||||
|
||||
אה, כרובי הוא ארז? חשבתי שכבר אין הרבה סודות אייל שעוד לא למדתי. |
|
||||
|
||||
תגובה 73258 (מה תעשו כשאהיה בחופש?) |
|
||||
|
||||
(בעלי תפקידים חיוניים אנחנו לא מוציאים לחופש. ראית פעם את טל בחופש, או ישן?) |
|
||||
|
||||
ולא חשוב מה אומרים להם? או באיזה טון? |
|
||||
|
||||
אני מתאר לעצמי שמשפט כמו In Hartford, Hereford and Hampshire hurricanes hardly ever happen הוא יחסית עשיר בתכולת הפחמן הדו חמצני. |
|
||||
|
||||
וזה בגלל ההוריקנים, האליטרציה, התקינות התחבירית או הטון המנומס? |
|
||||
|
||||
בגלל ריבוי הנשיפות. |
|
||||
|
||||
הדיון הזה עורר בי רצון לחפש ספר שרפרפתי עליו בהיותי נער, ומצאתי אותו: "החיים המסתוריים של הצמחים", מאת פיטר טומקינס וכריסטופר בירד. מהכריכה האחורית: * צמח שחובר אל מכונת אמת הגיב באלימות כאשר המפעיל הביע רצון לשרוף אחד מעליו. *מדען כימיה נקשר לצמחיו עד כדי כך שהם הגיבו בהתרגשות כאשר התעלס מרחק 80 מילין. מתוכן העניינים: "צמחים ותפיסה על חושית" "צמחים יכולים לקרוא את מחשבותיך". "צמחים יגדלו כדי להסב הנאה" "ההתכוונות למוסיקה של מעגלי הבריאה" "המסתורין של האורה הצמחית והאורה האנושית" "הצמחים הבריאות והניחוש במטה" |
|
||||
|
||||
גם לי אמרו כמה אנשים שונים, שאין להם, ברגיל, נטיות מסטיות, שמוסיקה קלאסית עוזרת לצמיחת צמחים, פריחת פרחים, גדילת עצים, הבשלת פירות ומה לא. |
|
||||
|
||||
גם כשאני בועט באבן היא משמיעה קול (''בכי''). |
|
||||
|
||||
כשאבנים בועטות בי הן משמיעות קול צחוק. |
|
||||
|
||||
כנראה שמקור הסיפור על זעקת העצים הוא בקובץ סיפורים בכריכה רכה, "13 +12 סיפורים קצרים שהטלוויזיה הבריטית אסרה עלי לשדר" של אלפרד היצ'קוק. קובץ של תסריטים שצונזרו, אחד הסיפורים היה על צעקת העצים בכריתתם, הממציא של המכונה מקליט את זעקת הצמחים, אפילו המלפפונים והכרוב כשנחתכו לסלט, נדמה לי שעץ רוצח אותו בסוף הסיפור. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
מאוד יתכן, היצ'קוק היה במאי ולא תסריטאי או סופר והסיפורים הם פרי עטם של סופרים רבים. מצד שני בקישור שצרפת מצוין שהמקור הוא ממהדורת 1992 ,מה שלא אומר מתי הסיפור עצמו יצא לאור. בכל אופן, את הספרונים קראתי בשנות הששים המוקדמות והסיפור כפי שזכור לי (מה שלא אומר הרבה) היה ארוך ומפורט יותר מזה המובא בקישור. |
|
||||
|
||||
ברור שהסיפור ארוך ומפורט מהתקציר. הסיפור פורסם במקור ב-1949 והיצ'קוק עיבד לא מעט סיפורים של דאהל. |
|
||||
|
||||
תודה. |
|
||||
|
||||
למה לצעוק אם אפשר לקרוא לעזרה? http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1186773.html |
|
||||
|
||||
אני אוהב טבק. |
|
||||
|
||||
לפלפל אולי אין רגשות, אבל במהלך גידול הפלפל והגזר מתים המוני תולעים, עכבישים קטנים ושאר רמשים ויצורים זעירים. כן, גם בגידול אורגני. אז למה לחוס על חיי הדג (והעוף והפרה וכו') אבל לא על חיי התולעת והעכבישון? |
|
||||
|
||||
לפני כמה חודשים הייתי עדה לשיחה (תוך הרמת קול ועצבנות מסויימת) בעניין זה, והבחורה הצמחונית ענתה לבחור הקרניבור משהו בסגנון: "בגלל שאני בכל זאת צריכה לאכול משהו, אני לא יכולה להתקיים על סלעים ואבנים, אז *אני* קובעת לי את הגבול - למה ש*אתה* תקבע לי אותו?" |
|
||||
|
||||
אין בעיה. היא קובעת לה את הגבול - ואני לי. למה היא חושבת שזה הופך אותה למוסרית יותר ממני? |
|
||||
|
||||
שאלה גדולה, וגם בעלי לא הפסיק לדבר עליה בעקבות השיחה ההיא. אני מניחה שהתשובה קשורה בעניין "רמות התודעה", המפותחות יותר או פחות, שגם אפופידס דיבר עליו בעקבות עדי צמח (למצוא את הלינקים?). |
|
||||
|
||||
כן, ברור שהתשובה קשורה בעניין "רמות התודעה". עדיין, בהנחה שרמת התודעה היא רציפה1, ההכרעה איפה לשים את הגבול היא אישית, אבל יותר מכך - כמותית. __ 1 כלומר, יש מספר רב של רמות תודעה, ולא רק "יש תודעה" או "אין תודעה". |
|
||||
|
||||
אם בעלך לא הפסיק לדבר עליה, אני במקומך הייתי מתחיל לדאוג... |
|
||||
|
||||
אם היית חייבת לבחור, מה היית אוכלת, את היטלר או לברדור? |
|
||||
|
||||
מזמן לא צחקתי בקול רם באייל... אגב, רב הצוות שלי טוען שאיסור אכילת אדם, בניגוד לאיסור אכילת חיות מסויימות, אינו אסור מן התורה. כלומר, אם אתה מתרסק עם מטוס באנדים וישנה סכנה שתספה ברעב, חוס על דובי הסביבה החיים והתרכז ב11 החוליגנים שלא שרדו את האירוע. |
|
||||
|
||||
המממ... באנדים אין דובים, אבל אילו היו עדיין היה נראה לי שסיכוייך לגבור על 11 חוליגנים מתים גדולים מאשר על דוב אחד חי. |
|
||||
|
||||
מה עם http://www.wcs.org/international/latinamerica/northe... ? |
|
||||
|
||||
דוב עם משקפיים? הצחקת אותי. לגביו ההערה שלי מקודם לא תקפה. דוב כזה אפילו עיגולד כמוני מנצח. |
|
||||
|
||||
תגיד לרב שאנשים, בדיוק כמו דובים, אמנם מעלים גרה, אבל אינם מפריסים פרסה ואינם שוסעים שסע. |
|
||||
|
||||
כלומר, לא *בדיוק* כמו דובים, הואיל ואנשים מעלים גרה לפעמים ודובים אף פעם לא. |
|
||||
|
||||
אמרתי לו והוא ענה שאין דין דבורה, שהיא טמאה אך היוצא ממנה כשר, כדין בהמה (שחלבה כשר רק אם היא עצמה כשרה) ודין אדם שונה משניהם. כך למשל חלב אם כשר, למרות שלפי פסיקות דרבנן בשרה אינו כזה. |
|
||||
|
||||
אם כן הוא הודה שבשר אדם אינו כשר. |
|
||||
|
||||
הוא לא טען לכשרות מלכתחילה, אלא רק שבניגוד לאיסורי הכשרות הקשורים בבעלי חיים, איסור אכילת אדם נובע רק מפסיקות הלכתיות ולא מופיע מפורשות בתורה. אני מתפלא, לך אני צריך להסביר את ההבדל בין דרבנן לבין דאוריתא? |
|
||||
|
||||
חלק לא קטן מאיסורי הכשרות לא *ממש* מופיע בתורה. |
|
||||
|
||||
אוקיי. אז נסיים בסיפורן של שתי חיות טמאות: http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3231126,00.h... . |
|
||||
|
||||
אני ממליץ בחום לקרוא את תגובה שלוש, ואחר כך את תגובה שש. |
|
||||
|
||||
את במצב רוח קרבי היום... קיבלתי את תיקונך בתגובה 412926 ורציתי לסיים את הפתיל בחיוך (עם קישור מפוקפק לנושא הדיון). לא טוב? אנסה שוב, עם החידון הבא: שבוע טוב, גמח"ט ואם טרם רכשת אינדולגנציות1 לקראת יום הדין - מהרי ועשי כן שמא תצטרכי לצום. |
|
||||
|
||||
מעטות הן הנשים באייל המופיעות בכינוי קבוע. נדירות מאוד הן אלו מהן המוכנות להלחם על עמדתן במשך פתילים ארוכים. בקיצור, לו היה מדובר בגבר יתכן שלא היית זוכר אותו כלל כלוחמני באופן חריג. |
|
||||
|
||||
לא. הייתי זוכר אותו כחסר חוש הומור. |
|
||||
|
||||
טוב, בוא נרד מזה. כל מוסד האלמונים הוא בניגוד לדעתי והרגע הדגמת מדוע. להעמקה בסוגיה קרובה אתה מוזמן לעיין ב http://www.nrg.co.il/online/11/ART1/480/195.html . |
|
||||
|
||||
לפעמים קשה לקבל ביקורת ממישהו שכבר יש לך דעה קדומה עליו. |
|
||||
|
||||
תגיד, את בטוח שאתה אדם אחד? לא מסתדר לי העניין הזה של טיפוס חמוד ביותר מצד אחד, ומצד שני עם דעות כשלך! |
|
||||
|
||||
*אתה*, כמבון. |
|
||||
|
||||
חלב אם הוא גם פארווה. מוזר מאד. אולי כי ממילא הצאצאים לא כשרים (בחלב אמם או לא). |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |