הרב מאיר כהנא - הסיפור האמיתי (ג') 160443
לאור האופן בו הוצג מאיר כהנא על ידי ניצה בשני חלקיו של המאמר שלה, החלטתי לבדוק מעט מן העובדות שפורסמו לגביו בעיתונות הישראלית. לאור כמות החומר העצומה, מהר מאוד הבנתי שעל מנת להגיע ל"מסקנות" או אפילו סתם לרדת לעומקן של כל הפרשות והפרשיות בהן נקשר שמו של כהנא, אני אאלץ להשקיע כמה ימים שלמים. לכן החלטתי להסתפק באזכור מספר פרטים ביוגרפיים ופרשיות (שאני לא בקיא בפרטיהן) מעברו של כהנא, כפי שבאו לידי ביטוי בעיתונות הישראלית. אולי ניצה, או מגיבים מבוגרים ממני עם זיכרונות מאותה תקופה ירצו להתייחס ולהרחיב. למען הנוחות כל העובדות והציטוטים נלקחו מתוך "ידיעות אחרונות" (מראי מקום מדויקים יינתנו לפי דרישה).

אם כן עפ"י הדיווחים שמצאתי, בשנות ה60 בעת שהותו בארה"ב עבד כהנא בשירות האפ.בי.אי, בשנות השבעים בעת פעילותה של הליגה להגנה יהודית למען יהודי ברה"מ, נהגו אנשיו של כהנא לעקוב אחרי דיפלומטים סובייטים ולירוק עליהם. הם שלחו מכתבי נפץ והטמינו פצצות במשרדים שהיו קשורים לברה"מ. אחת מן הפעולות הללו (שאירעה בעת שכהנא שהה בארץ) נסתיימה במותה מחנק של מזכירה יהודיה, לאחר שפצצת תבערה ששיגרו אנשיו של כהנא התלקחה במשרד בו שהתה. עוד אזכור מעניין מתקופתו של כהנא בארה"ב, מדבר על כך שהייתה לו פרשיית אהבים עם דוגמנית נוצריה(!). כהנא הציג את עצמו בפניה כנוצרי והשנים אף עמדו להתחתן.
אגב, בכל הכתבות אותן קראתי לא מצאתי אזכור לתרומה משמעותית של כהנא לעלייתם של יהודי רוסיה בשנות ה-‏70, מה שכנראה מאמת את ניחושי מכאן (תגובה 159617), וגורם לי להעריך כי האופן בו מציגה ניצה את תרומתו זאת, הוא במקרה הטוב מוגזם וחסר פרופורציות.

לגבי תקופתו בארץ ישנם דיווחים רבים על פעולות אלימות של כהנא ואנשיו בשטחים (בעיקר בחברון) ומאוחר יותר גם בישראל, עימותים עם רשויות החוק, ומעצרים מנהליים (כהנא עצמו ישב תקופה מסוימת בכלא רמלה). לאחר מעצרה וגילויה של המחתרת היהודית הביע כהנא תמיכה מלאה, במספר הזדמנויות שונות, בפעילותה.
לקראת ובעיקר אחרי בחירתו לכנסת ערך כהנא אין ספור ביקורים (וניסיונות ביקורים) פרובוקטיביים בערים ובישובים מעורבים. אום אל פאחם הוא המפורסם בהם, אבל היו גם ביקורים בחיפה ("באתי לדאוג שתיפסק בעיר הזאת הטומאה וההתבוללות… אסגור את בית הבושת הזה שנקרא בית הגפן"), ב"מפעלי חדרה" ("כדי לבדוק כמה עובדים ערבים יש אצלכם"), ובעוד מקומות רבים.
בכנסת היה כהנא מבודד ומוחרם על ידי רובם המוחלט של חבריי הבית. הוא תואר על ידי כתבים שונים כאדם חריג, מוזר, ממלמל לעצמו משפטים סתומים וכד'. אולי האירוע המאפיין מתקופתו שם היא הפארסה בעת נאום ההשבעה שלו לכנסת. כהנא עלה לדוכן כשכל מה שנדרש ממנו היה לומר את המילים "מתחייב אני", אך במקום זאת הוא החל למלמל מיני פסוקים, תוך שהוא רועד בכל גופו, ומבלי שיו"ר הכנסת מצליח להפסיקו (עפ"י תיאורו של גדעון רייכר). לאחר מכן החל דיון ארוך בסוגיה האם בין כל המלמולים נשמעו גם צמד המילים "מתחייב אני". לפרשה זאת היו עוד מספר ספיחים בהם לא התעמקתי, בעיקר סביב השאלה האם כהנא אכן יכול ליהנות מזכויות של ח"כ לאור העובדה כי לא ברור האם נשבע אמונים כנדרש.

"אהבת ישראל" ויחסו של כהנא לשמאל
================================
כהנא הרבה להתייחס אל השמאל ואל מנהיגיו כאל בוגדים. התבטאויותיו ברוח זאת הם מראשית ואמצע שנות ה80, כלומר הרבה לפני שהשמאל הספיק לבצע את "פשעי אוסלו", ולמעשה בשנים בהן לא יוסי שריד ולא שולמית אלוני אחזו באיזשהו "תפקיד ביצועי". מכך לא נותר אלא להסיק כי עצם דעותיהם (השמאלניות/חילוניות/ליברליות) מהוות בעיניו של כהנא בגידה. מה עוד שישנן גם התבטאויות בהן מאשים כהנא את כלל השמאלנים (ולאו דווקא את מנהיגיהם) בהיותם בוגדים. (למען ההגינות יש לציין שגם משמאל (ולמעשה מכל קצווי הקשת הפוליטית) הוטחו בו ביטויים קשים, אך (חוץ מזה שחלק לא קטן מהם היה מוצדק (לדעתי)), הם אינם רלוונטיים לדיון כיוון שהודעה זאת, כמו המאמר, עוסקת בכהנא ואישיותו). להלן כמה ציטוטים:
בנאום בפני תומכיו אמר כהנא: "שולי (שולמית אלוני) ויוסי (יוסי שריד) הם בוגדים ומשתפי פעולה".
בביקורו בגבעתיים קרא כהנא כלפי האלפים שבאו למחות כנגדו: "שמאלנים, סכין בגב האומה" ו"כשאגיע לשלטון תימחק גבעתיים מהמפה".
בכנסת אמר: "ח"כ מרדכי וירשובסקי הוא קצין מסדום. מכוער ומשונה" (כנראה מתוך אהבת ישראל העמוקה שפיעמה בו), ו"שולמית אלוני תוקעת סכין בגב האומה, את בוגדת".
בראיון עיתונאי: "…וילנר הוא ממש בוגד, כי הוא לא טיפש כמו צ'ארלי [ביטון], הוא פיקח. הוא יודע מה שהוא עושה, הוא בוגד".
הרב כהנא הואשם (ונדמה לי שהורשע, בחיפוש שטחי לא מצאתי אזכור) בהמרדה, על כך שעפ"י טענת התביעה, לאחר הפיגוע בקו 405 אמר את הדברים הבאים: "הערבים בתוכנו הם סרטן מתפשט. כל יהודי שאמר שזה לא מוסרי, לא הומאני, לא יפה, ונוגד את היהדות - כל יהודי כזה, דם חפים מפשע בראשו, כי הוא פרטנר ברצח הזה. מי רצח אותם? השמאלנים האלה ויוסי שריד ימח שמו".

ולסיום, לאור העובדה שניצה מרבה לדבר על ראייתו מרחיקת הלכת של כהנא, אביא התבטאות של האיש מתוך ראיון שנערך עמו בשנת 1983: "אני חושב ובטוח שאנחנו עומדים היום על סף הגאולה הסופית… תוך 5-10 שנים המשיח בא! לי אין ספק".
הרב מאיר כהנא - הסיפור האמיתי (ג') 160464
הקדמת אותי, שכן אי-שם בין ניירותי שוכן גם "תיק כהנא" שאסף מורי ורבי פרופ' עודד בלבן. לפי הידוע לי, אכן היה כהנא בקשרים עם הFBI (או שמא הCIA) והציג עצמו באותה תקופה כ"מייקל קינג", והיה קשור לארגוני-קש שהקים אותו ארגון שהיו אמורים להוות משקל-נגד לתנועות נגד מלחמת ויאטנם בקמפוסי האוניברסיטות. ככזה, היה לו קשר עם "אגודת ג'ון בירץ"' ואגודות נוספות, שהוזכרו בקשר לרצח קנדי ולתמיכה בניסיונות הפיכה בקובה נגד ממשל קסטרו. אותה דוגמנית שאתה מזכיר (ששמה מופיע באותו תיק) הייתה מזכירתו, ואכן התאבדה לאחר שהתברר לה שכהנא אינו הכומר הפרוטסטנטי הרווק מייקל קינג אלא רב יהודי ונשוי. עוד מצויין באותו תיק על קשריו של הרב כהנא עם אחד, יוסף חורבה, שהגיע בסופו של דבר להיות בצוות היועצים של הנשיא רייגן. עוד מפרט הדו"ח על כך שמתחת לפני השטח ניהלו מנהיגי הקהילות היהודיות דיאלוג חשאי עם ממשלת ברה"מ ושדווקא הוא הוביל, לטענתם לפחות, לפתיחת השערים בתחילת שנות השבעים. הם ביקשו מכהנא שלא לעורר את הרעש הציבורי שעורר, כדי לא לפגוע במגעים החשאיים, אך ללא הועיל, ובסופו של דבר השערים נסגרו, בניגוד לכתוב במאמרה של ניצה על פיה דווקא פעילותו של כהנא היא שהובילה לפתיחת השערים. עוד מציין התיק את קשריו של כהנא עם אחד ט. מהדי, יו"ר ועד הקהילות הערביות בארה"ב (אא"ט זה היה תוארו) שנהג להופיע יחד עם כהנא בעימותים טלוויזיונים. מסתבר שהקשרים ביניהם היו כה טובים שכאשר היייתה סכנה שמר מהדי יגורש מארה"ב (אא"ט) כתב עבורו כהנא מכתב המלצה לרשויות ההגירה. כמו כן כנראה שלכהנא היו קשרים עם משפחת קולומבו - מראשי המאפיה בארה"ב, והם סייעו אחד לשני בהברחות נשק. בהקשר זה אפשר להזכיר את עמיחי פגלין, איש אצ"ל או לח"י לשעבר, שכנראה היה קשור לעניין ונעצר, תחת ממשל בגין, ב"מעצר דה-לוקס" בבית מלון.
זה רק חלק מהדברים, בצורה די מבולגנת, וייתכן שלא דייקתי בפרטים - אני צריך למצוא את אותו התיק. עם זאת, מישהו העיר לי פעם שאין הצלבת מקורות לגבי חלק מהמידע, שכן הוא רק מופיע בספר The False Prophet: Rabbi Meir Kahane--From FBI Informant to Knesset Member של רוברט פרידמן.
בסיכומו של דבר, הרב כהנא היה אכן איש העולם הגדול, וכנראה בחש בקדרות רבות, שהסכסוך היהודי-ערבי הייתה רק אחת מהן. מה היו מטרותיו הפוליטיות האמיתיות? כנראה שלשיטתי הוא מפעילי המחנה הבדלני, שראה לנכון לדאוג לקיומם של קונפליקטים מדיניים בכל מקום.
הרב מאיר כהנא - הסיפור האמיתי (ג') 160468
לא צריך לחפש תיקים- בראיון עם כהנא, שאת הלינק אליו הבאתי למעלה (בתגובה לניק-ד'ה-גריק) - האיש עצמו מדבר חופשי על כל העניינים האלה,
הרב מאיר כהנא - הסיפור האמיתי (ג') 160470
לא על כל העניינים, על חלקם, ומהצד שלו כמובן (כלומר, הוא בוחר מה לספר לך ומה לא, ע''ע סיפור המזכירה שהתאבדה). ויש עוד...
אכן, טעיתי- לא ''כל''. 160471
מה שמדהים זה שאתם מתנגדים לתאוריות קונספירציה 160474
הרבה יותר מבוססות כגון בנוגע לרצח רבין ופרשית הטבח במערת המכפלה. כנראה שדחיה או קבלה של תאוריות קונספירציה למיניהן תלויות בעד כמה הדבר מבסס או מסכן את התיזות המונחות ביסוד השקפת עולמכם (ולא מהתנגדות עקרונית לתאוריות קונספירציה).
מה שמדהים זה שאתם מתנגדים לתאוריות קונספירציה 160476
אתה קצת מתבלבל - תאוריית קונספירציה היא תאוריה שאומרת, בגדול: "כל הממסד מתארגן כדי לעשות X, עושה אותו, ואז שומר על שתיקה בנושא".

תיאוריית קונספירציה כהניסטית תהיה בניסוח לעיל, כשX הוא "לדפוק את כהנא", או "לטפול עליו האשמות שווא". לרצח רבין, X יהיה "לרצוח את רבין", כשהממסד הוא השב"כ.

הסיפורים על כהנא הם לא תאוריית קונספירציה בפני עצמם - אולי אנחנו (1) קורבן לקונספירציה (שמטרתה להכפיש אותו), אבל אנחנו לא מאמינים בתאורייה כזו - להפך, אתה מאמין שכזו קיימת.

(1) מי זה "אנחנו", אגב?
מה שמדהים זה שאתם מתנגדים לתאוריות קונספירציה 160481
בל נשכח שכהנא מודה בעצמו, בראיון עימו שהביא אסתי מאתר kahane.org, כי היה סוכן של ה-FBI וכי היה בקשרים עם משפחת המאפיה קולומבו. הנה הקישורים, לנוחותך:
תגובתך של אסתי: תגובה 159941
הקישור הישיר: http://www.kahane.org/meir/interview.htm
(חפש שם את המילים Colombo , FBI ו Michael King)
מה שמדהים זה שאתם מתנגדים לתאוריות קונספירציה 160497
כמה הערות:

כהנא טוען כי לפחות בתחילה, "הסמכתו" לרב הייתה על ידי קהילה יהודית מקומית, וכי הוא "פרש."

כהנא טוען כי האיומים על חייו באים מיהודים שמאלנים בלבד. אירוני, כי בסוף הוא נרצח על ידי ערבי, דווקא.

מסתבר שכהנא היה בעד לדבר עם אש"ף מימים ימימה.

אה, והיו לו גם דברים טובים לומר על האייטולה חומייני.
למה הראיון פורסם קודם בצרפתיתולאחר מכן נערך 160540
ופורסם באנגלית, כנראה רק לאחר הרצחו.
אתה נהנה להתיחס לראיון שאמינותו מפוקפקת אבל אתה לא מתייחס למשנתו כפי שפורסמו בספריו ולעצם הענין שהוא צדק (ולא באופן חלקי) לחלוטין בתחזיותיו כלפי השמאל וערביי ישראל. כל שאר הרכילות זה בולשיט אחד גדול.
הראיון פורסם באתר תומכי כהנא. 160542
וראה:
כל שאר הרכילות זה בולשיט אחד גדול. אם אמינותו מפוקפקת, זו בעיה של הארגון הזה שתומך בכהנא, לא שלי. _הם_ יכלו לבחור שלא לפרסם את הראיון.

אשר לי, אני נהנה לעבור על אנקדוטות מעניינות, וזה מה שעברתי עליו. יום טוב ומלא קונספירציות לך.
מעבר לכך, 160543
המאמר הראשון של ניצה _הוא_ שקישר לאתר הזה של כהנא.

בקיצור, אם יש לך טענות, הפנה אותן או אל ניצה, או אל מפעילי האתר המקושר למעלה, ולא אלי.
הרב מאיר כהנא - הסיפור האמיתי (ד') 161464
זהו, מצאתי את המסמך. כמה נקודות נוספות.

קשרים עם ארגונים שונים:
אקסקיוטיב אינטלג'נס רוויו (אוג' 84): לכהנא קשרים עם פלג של הבונים החופשיים שנקשר לנסיון ההתנקשות באפיפיור. הקשר הוא דרך אדם בשם אדוארדו רקנטי. אותו מגזין מזכיר את אביגדור אסקין מיודענו (מארגן ה"פולסא דנורא" אא"ט, זה שהביא כלה להתחתן עם יגאל עמיר בכלאו וכו') כסוכן של הק.ג.ב . כמו כן, העיתון מפרסם כי כהנא מקבל זמן שידור רב בתחנת הרדיו של הימין האוונגליסטי בניו-יורק. ארגון שתומך בנשיא רייגן ומוביל בעניין לימודי נצרות בבתי ספר בארה"ב. נטען גם שהארגון מממן את כהנא. הוא מכחיש "אינני מקבל תמיכה כספית מהם. אם ראש התחנה מעוניין לתת לי זמן שידור מפני שהוא סבור שזה יאיץ את שובו של ישו, שיבושם לו".
כהנא היה סוכן של הFBI (על פי הודאתו בראיון עמו במגזין פלייבוי בשנת 1972). הוא התגייס לFBI כדי לפעול נגד התנועות הפועלות נגד מלחמת ויאטנם, תחת שם הכיסוי מייקל קינג. סיפור הכיסוי שלו היה שהוא עיתונאי של שירות הידיעות הדרום-אפריקאי ושהוא נוצרי פרסביטריאני. לשם קידום פעילות זו הקים מכון מחקר ששכן בשדרה החמישית בניו-יורק (השם אינו מוזכר) והקים גם את תנועת "ה-‏4 ביולי". הוא מספר באותו ראיון שהתבקש לחקור, בין השאר, את אגודת ג'ון בירץ' - קבוצה ימנית קיצונית על שם סוכן אמריקאי שסתנן לסין ונעלם שם - אגודה פשיסטית מוצהרת. כאיש FBI נפגש עם יוסף חורבה, שהיה מרצה במכללת חיל האוויר האמריקאי באלבאמה - אחד המוסדות העיוניים של מערכת ההגנה האמריקאית. לימים נודע כבעל גישה ישירה למקורות מודיעין של מערכת הביטחון, ויועצו של רייגן במועצה לביטחון לאומי וכאחד מאנשי המו"מ הגרעיני עם ברה"מ.
היה בקשרים עם משפחת המאפיה קולומבו (שוב, על פי עדותו עצמו), ואף עמד ליד ג'ו קולומבו כאשר נרצח על ידי אנשי משפחת גאלו (אנשי קולומבו רצחו את גאלו מאוחר יותר). בראיון בידיעות אחרונות עם יצחק בן-נר ב-‏21.1.83 נשאל כהנא "איזה אינטרס היה למאפיה לפעול איתך?" כהנא ענה "לא יודע". בן-נר הקשה: "תן ניחוש?" כהנא: "אני לא מנחש". בן-נר: "אבל הפרקליט של קולומבו הוציא אותך [ממעצר] בערבות של 45 אלף דולר" כהנא: "נכון. אולי ניסה לשנות קצת את תדמיתו".

קשריו האישיים:
בתקופת ה"נצרות" שלו, "חי בחטא" עם הדוגמנית הלא יהודיה גלוריה דארגאניו. כאשר נודע לה בשנת 1967 שכהנא נשוי ואב לשני ילדים היא התאבדה. הכתב מייקל קאופמן פרסם את הפרטים בניו-יורק טיימס בשנת 1971 והוסיף שכהנא הקים קרן על שמה במסגרת הליגה להגנה יהודית. פראן רוזנבלט, המנהלת האמריקאית של הליגה, אישרה את המידע.

כהנא וקשריו עם אנשי ציבור בישראל:
כהנא זכה כנראה לתמיכה מבגין, אבל לא משמיר. בשנת 1984 התבטא, כנראה בעניין המחתרת היהודית כי "לא במקרה נחשפה המחתרת בתקופת שמיר. בתקופת בגין זה לא היה קורה". בין תומכיו של כהנא אפשר למנות, נוסף על בגין, את ד"ר הרצל רוזנבלום, עורך "ידיעות אחרונות" בזמנו (כתב מספר מאמרים בזכו כהנא) הרב ניסים זאב מש"ס (כהנא ביקר באופן סדיר בישבת שערי תורה השייכת למשפחת זאב. ונהג להתייעץ איתו) ושמואל תמיר, שהיה בעבר קצין המבצעים של האצ"ל ויקשר בהמשך לעניין עמיחי פגלין. גם רוני מילוא והיועמ"ש יצחק זמיר מתוייגים כבני ברית של כהנא, למרות שהקשרים הם עקיפים למדי. אפילו גורמים לא מזוהים בתנועת "שלום עכשיו" משמיעים את הטענה כי "יש צדדים חיוביים בכניסת כהנא לכנסת כי הוא יחייב את החברה הישראלית להתמודד עם הגזענות" ("חדשות". יולי 1984)
ברשימת מתנגדיו של כהנא נוסף על שמיר, אפשר למנות את לווינגר, שהתבטא נגד מושג ה"מתיוונים" של כהנא והתנגד להתנחלות אל-נקם ואת פרקליט המדינה גבריאל בך, שיצחק זמיר בחר להתעלם מכל מה שכתב כאשר החליט לאפשר לתנועת כך לרוץ לכנסת בשנת 1984.

פרשת עמיחי פגלין:
בשנת 1972 ביקש ה-FBI ממדינת ישראל לעצור את עמיחי פגלין "גידי", איש האצ"ל לשעבר, לאחר שנתפס נשק שהוא ניסה להבריח לארה"ב למשפחת המאפיה קולומבו (כן, שוב הם) דרך הליגה להגנה יהודית. בדרך כלל עוצרים אנשים בבית המעצר באבו-כביר אבל פגלין, בהתערבותו של מנחם בגין אצל שר המשטרה שלמה הלל, קיבל "מעצר דה-לוקס" בחדר 604 במלון בזל בתל-אביב. עורך דינו של פגלין הוא שמואל תמיר. תמיר, בראיון לשלמה נקדימון בידיעות אחרונות 29.9.72: "אפשר היה לפתור את הנושא כולו לא במסגרת של הליכים פליליים אלא בזווית ראיה בטחונית. תחת זאת אני רואה שלטון שלם מתנפל על איש אחד תוך ניפוח עובדות ללא פרופורציה". יש לציין שכהנא לא נעצר בפרשה למרות שהודה בפומבי על קשריו והודיע שיסע מיד לארה"ב לפגוש בעניין את קולומבו - אך המשטרה אפילו לא החרימה את דרכונו. הנשק אגב, נגנב מצה"ל, וב24.9.72 פורסם במעריב כי חלקו של הנשק ממקור סובייטי. באופן מפתיע אולי עוד יותר מסתבר שגם בזמן ה"מעצר דה-לוקס" איפשרה המשטרה פגישה בארבע עיניים בין כהנא לפגלין. בזמן משפטו של פגלין טוען תמיר "מוזר שהמשטרה דורשת את מעצרו של פגלין, בעוד שכהנא מודה בהשתייכותו לפרשה ואף מתהדר על כך בהכרזה לעיתונים". פקד פרידמן מהמטה הארצי בתגובה בידיעות אחרונות 13.3.73: "עלול להיות שכהנא מפרסם בפומבי כדי להוריד את החשד מפגלין".

הימין החדש:
לא קשור מפורשות לכהנא, אבל כנראה משיתפו פעולה בדרכים שונות. מייסדיו הם ח"כ מיכאל קליינר ואביגדור אסקין (כן, הזכרנו אותו קודם), תחת ההדרכה הרוחנית של פרופ' פול איידלברג, שהיה מס' 6 ברשימת "חרות" לכנסת הנוכחית (מאמר לדוגמה: http://nativ.cc/May2003/eidelberg.htm ). איידלברג כתב נגד ההפשרה בין מזרח למערב בספרים מאחורי הדטאנט" ו"האסטרטגיה של סאדאת". הימין החדש קשור לקבוצות נוצריות כמו "הרוב המוסרי" של הכומר ג'רי פולוול, והממן היא האמריקאי רוברט ג'ייקובס. העיתונאי אמנון סלע כותב ב"דבר" ב2.12.1983 כי הק.ג.ב. הכניס סוכנים סובייטים הפועלים בימין החדש.

התבטאויות:
למרדכי ורשובסקי: "אוריד לך את הרגל השניה".
ליוסף בורג: "אוריד לך את הכיפה".
ב-‏24.9.84 הוזמן כהנא לועדת הפנים של הכנסת לדיון על הגבלת חופש התנועה של חכ"ים. כתב בתשובה "לא אבוא לחגיגת לינץ' נגדי".
קרא לעצמו "מיורשי המכבים ובר-כוכבא" אבל לא השתתף באף מלחמה - היה בן 16 במלחמת העמצאות, בן 24 במבצע קדש, ובן 35 במלחמת ששת-הימים.

מעצרים:
בשנת 1975 נעצר על ידי השב"כ עקב גילוי נסיון לפגוע בקיסינג'ר כשבא להשיג הסכמי ביניים עם מצרים.
בשנת 1979 נעצר ל-‏3 חודשים.
באפריל 1980 נעצר על הפרת הסדר ברמלה.
בשנת 1982 נעצר על נסיון פיגוע בהר הבית ונשפט למאסר של שנתיים וחצי. שוחרר בתיווכו של אחד מיועציו של בגין - פגלין! אותו פגלין שימש אז כיועץ של בגין לענייני טרור.

כהנא ויהדות ברה"מ:
מרץ 1971: וויליאם וקסלר נשיא בני ברית מאשים את כהנא בנסיון להכשיל את יציאת היהודים מברית המועצות: "כהנא נבל ובן בליעל ... ביודעין גרם נזק בל ישוער לעניין היהדות הסובייטית ... מה השיג הרבי כהנא הזה? הוא גרם לכך שבמקום שממשלת ארה"ב תפעיל את מלוא השפעתה ולחציה למען היהדות הסובייטית כפי שעשתה למען ביטול גזר-דין המוות במשפטי לנינגרד - יצטרכו עכשיו פקידיה להקדיש את כל מעייניהם למניעת פגיעות בנציגים הסובייטים באמריקה ולהגנת אזרחים אמריקאים בברה"מ. זה ההישג המפואר של הליגה של כהנא, שלא לדבר על הנזק הישיר שגורמים מעשיו ליהדות הסובייטית".
באותה שנה מתכנסת בבריסל הועידה העולמית של הקהילות היהודיות למען יהודי ברית המועצות. הנשיאות סירבה לאפשר לכהנא להשתתף, והוא חזר הביתה. העיתונאי יואל מרכוס יצא להגנתו של כהנא במאמר בהארץ בכותרת "זכות הזאבים הבודדים". לטענתו, זה מונע את השתלטות המנגנון.
בשנת 1973 נעצר וטען בחקירתו כי ביקש להכשיל את ביקור ברז'נייב בארה"ב "משום שראינו בהידוק היחסים בין שתי המעצמות סכנה ליהודי רוסיה". פרקליט המדינה גבריאל בך הגיש נגדו כתב אישום על ניסיון לשבש יחסי ישראל עם מדינה ידידותית (ארה"ב). פעולתו של כהנא הייתה בשיא תקופת העליה מבריה"מ בשנות ה-‏70. במשפט נמנע מכהנא למסור פרטים על עליית היהודים. מכתב של ראש הממשלה גולדה מאיר אישר שהפרטים על עליית היהודים הם חסויים וביקשה שישארו כאלה. בהקשר שיבוש יחסים עם מדינה ידידותית אפשר גם להזכיר את שביתת הרעב שלו בשנת 1980 מול שגרירות ארה"ב בבקשה שיקלטו את כל ערביי ישראל.

יש כמובן עוד חומר שלא פרטתי כאן. התמונה המצטיירת לדעתי כמו שכתבתי גם בתגובה הקודמת היא שכהנא הוא חלק ממה שאני קורא "הגישה הבדלנית" שדוגלת בשימור ההפרדה בין הגושים (לא משנה איזה - ארה"ב, ברה"מ, האיסלם) בין עם בדרכים אקטיביות יותר או אקטיביות פחות. מדינת ישראל היא שדה מערכה חשוב בהקשר הזה החל מאמצע שנות השישים (ואולי כבר קודם) תוך ניצול הבעיה הפלסטינית כאמצעי מקדם לשימור המתח הזה, על ידי גורמים מכל הצדדים.
אוי, מזמן לא נהניתי כל כך! 161515
האם כהנא היה קשור גם לאגודת "ג'ון דילינג'ר מת עבורך" (או לחילופין, לטמפלרים)?

דיסקליימר: יותר משהערה זו באה להלעיג על "תיק כהנא", היא משמשת עדות לכך שמרוב קריאה אני מתקשה לשים את הגבול בין קונספירציות אמיתיות לספרותיות. אני חייב להפסיק לקרוא ספרי פנטזיה - המציאות מוזרה מספיק.
Glad to have been of service 161521
חבל שאתה מלעיג. השתדלתי בכל מקום לתת את מראה המקום למקור המידע, כשחלקו אף מוצלב מכמה מקורות שאני חושב שבהחלט ניתן להתייחס אליהם כאמינים (בחלקם אפילו הודה כהנא בעצמו, בראיון המופיע באתר kahane.org - תגובה 159941). הרב כהנא היה איש ציבור רב פעלים, מסתבר, שבחש בהרבה קדרות.
התנצלותי הכנה 161558
זו היתה שגיאת ניסוח מצדי - באמת שלא התכוונתי לפקפק באמינות המידע.

אז אתה בטוח שאין לו בשום פנים ואופן שום קשר לטמפלרים? :-)
אוי, מזמן לא נהניתי כל כך! 161526
למען האמת, התיק נראה כמו רמז עבה לכך שכהנא פעל בשליחות ה-CIA.
''אנחנו עומדים היום על סף הגאולה הסופית'' 160588
ואיפה הסף הזה נמצא?
ליד שער ביתה, בהרצליה.

אכן נביא, הכהנא הזה.
הרב מאיר כהנא - הסיפור האמיתי (ג') 160691
טוב, אם הייתי חושבת שיש הרבה אמת בדרך בה תואר הרב כהנא בעיתונות הישראלית ובמיוחד ידיעות אחרונות, הייתי חוסכת מעצמי את הטרחה שבכתיבת הסיפור האמיתי.

פעם לאחר פרסום כתבה מכפישה במיוחד, לאחר שדברנו על ההמצאות שנכתבו שם, שאלתי אותו למה הוא לא מגיש תביעות דיבה נגד המלעיזים, הוא אמר שזו שיטה לנטרל אנשים מלפעול למען מה שהם מאמינים בו. הוא אמר גם שזה בוץ ומי שמתעסק בבוץ מתלכלך אז הוא מעדיף לא להתייחס לכך. הוא העדיף להשקיע את מרצו בלהגיע למגע בלתי אמצעי עם האנשים, ולרכוש את אמונם, ולא במלחמה נגד העתונים שלא היה גבול להמצאות ולשקרים שהם הרשו לעצמם לפרסם.
בדיעבד הפרסום השלילי, המוגזם כל כך, הועיל לו במידה רבה א. מפני שאנשים רבים היו מגיעים לעצרות העם שלו. כדי לראות באיזה מפלצת מדובר.
ב. לאחר שהם הקשיבו לו, וראו ושמעו שהבן אדם אומר דברי טעם והיגיון, שהוא נראה טוב ונורמלי לגמרי, ולא "ממלמל תוך שהוא רועד בכל גופו". הם אבדו את אמונם בכל מה שידעו עליו מקודם, והיו פתוחים לשמוע את דבריו.

בקיצור אם אני צריכה לבחור למי להאמין: לרב כהנא שהכרתי את אישיותו ואת המחוייבות שלו לאמת הפנימית שלו, או לעיתון ידיעות אחרונות לי אין ספק איפה נמצאת האמת. ניסיתי להעביר את זה כאן גם למי שלא הכיר אותו אישית. זה שאין איזכורים על פעילותו למען יהודי רוסיה זה לא לגמרי מפתיע אותי. נסה לחפש כתבות מסוף שנות השישים עד שבעים ואחת. אז, העתונות הישראלית לא ידעה שהוא אוייב העם והרשתה לעצמה לכתוב עליו בצורה אוהדת. למען האמת אני זוכרת כתבה כזאת שפורסמה עם עלייתו ארצה, אולם אני לא זוכרת פרטים מדוייקים אם אצליח להשיג אותם אכתוב שוב.
בתגובה אחרת הבאתי את המספרים של יהודים מרוסיה שקבלו היתר לעלות לארץ משנת שיבעים ואילך. הרב כהנא הקים את הליגה להגנה יהודית ב 68 את הפעולה הראשונה למען יהודי בריה"מ עשה ב29 לדצמבר 69. התוצאות היו שמשנת שבעים ואילך מספר היהודים העולים לארץ תפח ממאות בודדות לעשרות אלפים.
מי שרוצה יותר פרטים לגבי הפעולות והתגובות עליהן והתוצאות שלהן מוזמן לקרא ב"סיפורה של הליגה להגנה יהודית".
(אם כבר התחלת לחטט בעיתונים ישנים תביא את התוצאות של הסקרים, והכתבות שפורסמו על סיכוייו בבחירות של 88.)

אגב, זה שהוא ישב במעצר מינהלי ללא משפט מראה שלא היתה לשלטונות שום עילה אחרת להכניסו למאסר.

באופן כללי, יש הרבה דברים נוספים שהרב כהנא עשה מעבר למה שכתבתי במאמר שלי (אני מקווה שבעתיד הלא רחוק ייצא ספר מקיף עם תאריכים ותיעוד מדוייק של מה שעשה הרב כהנא בחייו. הוא היה מאוד פדנט והיו לו ארכיון גדול (המצוי היום באוניברסיטת בר אילן) מלא קטעי עתונים מכתבים וכו' בהם נעזר לכתיבת ספריו וכן תיעד את כל פעילותו) לא הבאתי את הכל כמובן, אלא את מה שנראה לי אבני יסוד בדרכו.

לגבי אהבת ישראל:
הרב כהנא ראה לאן מובילה דרכם של יוסי שריד ושולמית אלוני. זה היה ברור לו שהם מעדיפים את האוייב של עמם עראפת על פני אחיהם בני עמם, החולקים על דעתם מבחינת הדרך בה צריך לנהל את מדינת היהודים. מציאות כזאת בה יש שיתוף פעולה עם האוייב החיצוני, כדי לגבור על היריב שלך מבית, ניתנת להגדרה בפשטות כבגידה . אולי זו לא בגידה במובן המשפטי (אם אני לא טועה הוא לא תבע אותם למשפט עבור זה..) אלא זו מציאות של בגידה. אגב, אם היו מספרים אז באמצע שנות השמונים לעם על כך, שאנשים אלו (בין השאר) יהיו אחראים לכך שערפאת יקבל ערי מקלט ונשק, ושהוא ישתמש בנשק זה כדי להרוג יהודים. אני חושבת שהיו הפגנות המוניות עם תביעה לאסור אותם מיד.
הרב כהנא ראה כבר אז שהדרך שלהם מובילה בבירור לכך.
בכלל, אולי אתה צעיר מכדי לזכור, אולם מי שהיה מבוגר כבר אז, יודע שהשינוי המנטלי שהעם הזה עבר מאמצע שנות השמונים עד עכשיו, הוא עצום, ודורש בדרך כלל כמה דורות... מה שאז היה נחשב בגידה ולא יעלה על הדעת, היום הוא סטנדרטי ואפילו נחשב ימני.
(צריך גם לזכור שהרב כהנא דיבר לפני רצח רבין. אז עוד מותר היה להשתמש בשרש ב.ג.ד. בלי שיחשדו בך בכוונת רצח מיידית...)
הרב כהנא אהב את האנשים הפשוטים של עם ישראל ולפיכך הוא נלחם נגד מנהיגיהם אשר חשבו ששלומם וחייהם של מונהגיהם היה זול וניתן לסחור ולהמר בו. הוא ראה את התוצאות האפשריות של דרכם של יוסי שריד ושולמית אלוני (דבר שהוכח כנכון בשנים שמאז), והבין שצריך להלחם באלו המובילים את הדרך השמאלית, שיישומה יעלה בהרבה חיים של יהודים פשוטים.
מכל מקום, המלחמה שלו כדי להמנע מהדרך הזו היתה אך ורק במילים, אמנם קשות ובוטות, אולם הוא מעולם לא הטיף לאלימות נגד יריבים פוליטיים. גם תלמידיו לא פועלים באלימות נגד אנשי השמאל. אם יש אלימות היא בדרך כלל מהכיוון השני, או בחששותיהם של אנשי השמאל (משהו כמו: עברתי שם והם הביטו בי בעיניים המתלהמות והמשיחיות שלהם באלימות כזאת, הרגשתי ממש סכנה, אני לא יודעת איך זה היה מתפתח אם לא הייתי בורחת משם מיד).

לגבי המשיח-זו רק עוד הוכחה שאסור לחשב קיצין... ובזה הרב כהנא מצוי בחברה מכובדת מאוד.
אתייחס לנקודה ספציפית 160698
בנוגע ל"עליית שנות השבעים," את _שוב_ חוטאת ב-post hoc, ergo propter hoc.

ב-‏1969 אבי אכל ביצה מקולקלת וחלה. שנתיים אחרי זה, ניתן לכמה יהודים מרוסיה לעלות לא"י.

חתיכת ביצה, מה?

אגב, מה מנע מ_כל_ היהודים לצאת מרוסיה אז? המצב הכלכלי הנפלא?
אתייחס לנקודה ספציפית 160701
אם אביך היה אוכל ביצה מקולקלת במטרה מוצהרת לשחרר את יהודי רוסיה, וגם מסביר לך מראש בפירוט, את התהליך בו הביצה תגרום לזה, ואז זה באמת היה קורה נראה לי שהיית מאמין לו שיש קשר בין השניים.
לא כל היהודים יכלו לצאת. האישורים נתנו רק לאלו שהשיגו בקשה מקרובי משפחה לאיחוד משפחות. הרוסים עדיין היו עם היד על השיבר והיהודים היו ה''תשלום'' שהם שלמו לשיעורין עבור הידוק הקשרים עם ארה''ב (בעצם קבלת עזרה כלכלית מארה''ב).
שאלה חשובה 160700
אם אוכל להעיר ולהאיר בנוגע למשפט הבא מתגובתך:
"אגב, זה שהוא ישב במעצר מינהלי ללא משפט מראה שלא היתה לשלטונות שום עילה אחרת להכניסו למאסר"
האם ניסית לרמוז שכל העצירים המנהליים הפלסטיניים שיושבים ללא משפט בעצם חפים מפשע? למען האמת עד שקראתי את המשפט הנ"ל הייתי בטוח שדעותייך שונות מעט מהדעה שהצגת בנושא עצירים מנהליים או שהכוונה הייתה שעצירת יהודים בלבד במעצר מנהלי היא הוכחה לחפותם ולעומת זו מעצר מנהלי של ערבים היא הוכחה לכך שהם מסתירים טוב את הראיות נגדם?
שאלה חשובה 160703
אם העציר המינהלי הוא אישיות פוליטית מתוך העם שלך, שהויכוח איתו הוא פוליטי, יש סיכוי טוב שלא מצאת עילה אחרת לשים אותו במעצר. וזה התאנות פוליטית קלאסית ואנטי דמוקרטית.
אם העציר הוא אוייב שלך, המאיים על קיומך הפיזי אז בכלל כל עניין המשפטים שנערכים להם נראים בעיני פארסה אחת גדולה. כי אני לא רואה בהם ''פושעים'' ''וחפים מפשע'', ההגדרות הללו לא רלוונטיות עבורם. במיוחד שהתיחסות האמיתית אליהם היא כאל שבויי מלחמה, הרי הם משוחררים אח''כ מסיבות מדיניות, דבר שלא היה עולה על הדעת לגבי אסירים פליליים במדינת חוק.
שאלה חשובה 160704
האם חשבת על כך שכהנא אולי סיכן את קיומה של מדינת ישראל? בדיוק כמו אותם עצירים מנהליים פלסטיניים?
האם תראי גם במעצר מנהלי של אזרח ישראל ערבי נסיון להתאנות פוליטית אנטי דמוקרטית?
חוקקו חוקים בכנסת במיוחד בשביל אסירים ספציפיים גם זה לא היה עולה על הדעת במדינה שנשמעת למערכת המשפט שהיא עצמה יצרה נכון?

ד"א 1 מדוע כהנא שוחרר מהמעצר?
ד"א 2 סיכוי טוב ש... אינו הוכחה ש...
שאלה 160757
האם אין סתירה בין העמדה שהבעת בתגובה זאת ("...העם הזה עבר מאמצע שנות השמונים עד עכשיו, הוא עצום, ודורש בדרך כלל כמה דורות... מה שאז היה נחשב בגידה ולא יעלה על הדעת, היום הוא סטנדרטי ואפילו נחשב ימני.") ועמדה שהבעת בדיון קודם ("אני יודעת שהעם בבחירות האחרונות הנחיל מפלה אישית ומפלגתית לאדריכלי אוסלו. דבר האומר משהו על מה שהוא חושב על התהליך הזה.") תגובה 144761 ?
גם המציאות זקוקה להגנה 160937
(כן, קראתי איפשהו שאת לא אוהבת את השיר הזה).

כן, את זה שאת נורא נורא מאמינה שאת צודקת, נורא נורא בטוחה שאת אוחזת בידיך את האמת הנורא הנורא מוחלטת, ונורא נורא מאמינה ברב כהנא שהיה נורא נורא מחויב לאמת הפנימית שלו, כבר הבנתי. הבעיה היא כמובן, שתגובה מעין זאת - "אם אני צריכה לבחור למי להאמין: לרב כהנא שהכרתי את אישיותו ואת המחוייבות שלו לאמת הפנימית שלו, או לעיתון ידיעות אחרונות לי אין ספק איפה נמצאת האמת" - אינה יכולה להיות רלוונטית כאן לאיש מן הקוראים, מלבד אולי לך עצמך.

כך למשל, התייחסותך לפרסומים בעיתונות הישראלית כ"נו באמת, למה כבר אפשר לצפות מן התשקורת השמאלנית" (רוח הדברים) לא יכולה להיחשב להתייחסות עניינית או רצינית בשום קנה מידה. כשגדעון רייכר (למשל) מתאר ב"ידיעות אחרונות" את טקס ההשבעה של הח"כים, הוא מתאר טקס שמאות אלפי ישראלים ראו במו עיניהם בטלוויזיה. אז אולי באופן תיאורטי, יכול להיות שהוא בדה מליבו את רעידותיו ומלמוליו של הרב כהנא, באופן מעשי זה כמובן מאוד לא סביר. כשמדובר על התרשמותם הדומה של כתבים שונים, מעיתונים שונים, באופן עיקבי פחות או יותר, ולאורך זמן, רמת טיעוני הכנגד שאת מעלה היא במקרה הטוב ילדותית או מגוחכת. באותה מידה אני יכול לשאול מאיפה את יודעת מה ניבאו לכהנא הסקרים לקראת בחירות 88? קראת על זה בעיתון? עשי לי טובה. מאיפה את יודעת שבשנות ה70 היו גלי עליה רוסית לארץ? ספרת אותם? אה, קראת על זה בעיתון? נו באמת.

וכמובן שהשאלה המתבקשת מכל היא מדוע לא הגיש כהנא תביעות דיבה כנגד כל אותם פרסומים שקריים? ותשובתו של כהנא (מפיך), נשמעת לי לפחות, כהתחמקות של מי שיודע שהאמת אינה לצידו. הרי רק המיליונים שהוא יכול היה להרוויח מכל אותן תביעות דיבה היו חוסכים לו לא מעט גיחות לארה"ב לצורך גיוסי כספים. שלא לדבר על כך שגם אם נשים לרגע בצד את כל הפרסומים האחרים, קשה לחשוב על פרסום שיהיה יותר מכעיס ומקומם מבחינתו של אדם כמו הרב כהנא, מאשר פרסום על רומן מהצד, ועוד עם גויה. מה עוד שמדובר כאן על פרסום שהופיע לפחות בשני ספרים שונים, וקרוב לוודאי שבלא מעט עיתונים.

לגבי "אהבת ישראל" (ביטוי שלאור הבהרתך יש לתקן רטרואקטיבית במאמר ל"אהבת האנשים הפשוטים של עם ישראל"):
הציטוטים שהבאתי הובאו בעיקר בעקבות שתי הודעות שכתבת. בראשונה (תגובה 159730) כתבת לשכ"ג שאינך מבינה ממה הוא כל-כך חושש, הרי הוא לא יוסי ביילין, ופדרמן מעולם לא אמר שהוא יתלה את אלה שמחזיקים בעמדות שמאליות, אלא רק את מנהיגיהם שתירגמו את אותן עמדות למעשים (של בגידה). אז קודם כל מתברר שלפחות לרב כהנא כן היו אמירות כלפי כלל השמאלנים ("סכין בגב האומה"), שכנראה לא נפלו תחת ההגדרה (התמוהה, כמובן) של "האנשים הפשוטים של עם ישראל". (מצד שני מסתבר שגם צ'ארלי ביטון לא הצליח למצוא את דרכו אל תוך אותה הגדרה, מה שבאופן לא ממש מפתיע, הופך את כל עניין ה"אהבת ישראל" למעט ריק מתוכן, ומותיר אותנו עם כך שככה"נ היו גם כל מיני יהודים (ואולי גם איזו דוגמנית נוצריה אחת) שכהנא אהב. לא ממש תכונה שמצדיקה התייחסות נרחבת במאמר כלשהו).
דבר שני שמתברר הוא שאותם "פשעי אוסלו" נוראים, אותם את כה אוהבת לתאר, ומביאה כהצדקה לכל מיני התבטאויות, הם בכלל לא רלוונטיים. הרי כהנא צדק כשכבר בשנות ה-‏80 הוא חזה את ביאתו הקרובה של המשיח, אה סליחה, את העובדה שדעותיו ועמדותיו של השמאל הישראלי מובילות למקום איום ונורא, לכן כמובן התבטאויותיו היו מוצדקות. אבל הטיעון הזה רק מחזק את חששו של שכ"ג, שהרי נובע ממנו שכדי להיחשב בוגד (וכולנו יודעים מהו העונש על כך), מספיק להחזיק בעמדות מסוימות שבאם יבואו אי פעם בעתיד לכדי מימוש, יוגדרו (נניח ע"י פדרמן, לצורך העניין) כבגידה. לכן, נדמה שהעלבון הנוראי שלך מ"מה שנעשה באופן שיטתי לפעילי הימין הקרוי קיצוני" (תגובה 159745) הוא לא ממש במקומו.
ההודעה השניה (תגובה 160435) היא זאת שבה כתבת לעודד שהכינוי בו קרא כהנא ליוסי שריד הוא "מתייון" או "מתגויי". נו, אני מניח שהיית צריכה לנסות יותר בכיוון של "בוגד" או "משתף פעולה" או "סכין בגב האומה". וכמובן שפתאום, גם מפיך מסתבר שאמנם כהנא נהג להשתמש כלפי מנהיגי השמאל במילים "קשות ובוטות". לא זכור לי שטרחת לספר על כך במאמר, או לפחות לציין זאת באחת מתגובותיך.

לגבי הסקרים, אני דווקא "מאמין" בהם, כלומר רואה בהם אינדיקציה טובה לזיהוי מגמות פוליטיות (ואחרות) (רמז לכך אפשר למצוא למשל בתגובה 145775), ולרגע לא טענתי שהסקרים לא ניבאו לכהנא הצלחה לקראת בחירות 88. פשוט, למקרא המאמר שלך, נזכרתי באחת המגיבות כאן שמאמינה ש"הסקר האמיתי היחיד שניתן להאמין לו (והוא המציאות) הוא הבחירות". באופן דומה, שוב באה גמישותן של עמדותיך לידי ביטוי כשאת מציעה שאחפש כתבות מעיתונים שהופיעו מסוף שנות השישים ועד שבעים ואחת. ושוב, הייתי שמח לעשות זאת, אבל הרי רק לפני רגע טענת "שלא היה גבול להמצאות ולשקרים [שהעיתונים] הרשו לעצמם לפרסם" בעניינו של כהנא. מדוע שאאמין דווקא לעיתונים מן השנים שציינת, כי פעם במקרה ראית שם כתבה אוהדת? כי את נורא נורא מאמינה שרק את נורא נורא צודקת?
גם המציאות זקוקה להגנה 160963
אנסה לענות על טענותך:
אני כאן על תקן של מי שהכירה את הרב כהנא באופן אישי, ומכירה את תורתו ורעיונותיו במידה רבה, ובאה לספר לרעי הוירטואליים באייל, על הרב כהנא. אני לא על תקן של עורכת דין במשפט. לפיכך האמון שלי במישהו, אולי אינו קביל בבית משפט כראיה, אולם הוא קביל כהערכה שלי, במקום בו אני אומרת את דעתי. אמנם אני "נוגעת בדבר" מצד אחד, מצד שני גם הייתי קרובה מאוד לאנשים ולהתרחשויות. על כגון זה נאמר- ירצו יאכלו...

מבחינת אמינות העתונות הישראלית: האם לפי דעתך אני צריכה להחליט: או שכל מה שכתוב בעיתון אמת, או שהכל שקר?. לא נראה לך ילדותי?
אני מנתחת את מה שאני קוראת, כמו כל אדם בעל חוש ביקורת מינימלי. אני מניחה שכאשר תקרא בעיתון יתד נאמן על עימות בין חרדים לחילוניים, אתה לא תתיחס באמון מלא לתיאור שם, משום שאתה יודע שיש לעיתון אינטרס בנושא. אתה תוכל לדעת יותר טוב מה באמת היה, אם תצליב מידע שתקבל בנושא מעיתון חילוני. עצם הידיעה שיש גם עתונים חילוניים שיתארו את הארוע, גם ירסן במידה רבה את יתד נאמן מלהפליג בסטייה שלו מן האמת.
לגבי הרב כהנא המצב היה שלמערכות העתונים (השייכים לאליטות וכו')היה אינטרס ברור וחד משמעי להכפישו. לכן קשה להאמין להם בעניין (כמו בכל נושא שיש להם בו אינטרס: איך מעריב דווח על חקירת נמרודי? ואיך הטלוויזה מספרת על חקירתו של רפיק חלבי עורך מבט? וכו'). מה עוד, שלא היה שום אמצעי תקשורת אשר היה אוהד, והיה יכול לתת את האינפורמציה מהצד השני. (התקשורת אז היתה אפילו יותר מונוליטית מהיום). כך שהם אפילו לא היו צריכים לשים רסן ליצרם (לאינטרס) שלהם להכפיש. כאשר אתה שופט אמינות של ידיעה על הרב כהנא אתה צריך לקחת את העובדות האלו בחשבון.( אני מקווה שאתה פחות פשטני ביחס שלך לאינפורמציה שאתה מקבל מהתקשורת, ממה שאתה דורש ממני....)
הדוגמא של הדווח של גדעון רייכר טובה: מעולם לא ראיתי את הרב כהנא "ממלמל כשהוא רועד בכל גופו" ולכן הקונוטציות שמשפט כזה מעלה בודאי לא היו נכונות במציאות.
מצד שני יכול להיות שהוא התרגש מהמעמד. אם הרב כהנא היה סתם חבר כנסת מהשורה, הכתב היה בודאי מתמוגג מההתרגשות הכנה כל כך, של האדם ברגע גדול זה, בו הוא מושבע לכנסת. אבל אם אתה רוצה להכפיש מישהו אז אתה אומר את הדברים עם רשעות וקונוטציות מסויימות, ומי שלא ראה, ידמיין לו את מה שידמיין.
אי הגשת תביעות דיבה היתה אצלו עקרון. הוא ידע שכניסה למערכות משפטיות אין כמוהן כדי לכלות את זמנו, כוחו, וכספו של אדם גם אם יזכה בהרבה כסף בסוף. הוא בחר שלא להיות מנווט על ידי התקשורת אלא לעשות את מה שהוא חשב לחשוב, תוך לקיחת הסיכון שאנשים כמוך יחשבו שזו אמת. היית יכול לזלזל בטיעון זה אם עניין משפטי הדיבה היה פשוט, אולם עיין ערך שרון שכילה עשר שנים מחייו על העניין ובכל זאת לא קיבל זיכוי שלם. ונתוני ההתחלה של שרון, ועמדתו הציבורים היו הרבה יותר טובים משל הרב כהנא.
אגב, הוא נסע לארה"ב לא רק כדי לאסוף כסף אלא כדי להרצות שם בכל רחבי ארה"ב לפני צעירים יהודיים. הרצאות שהיתה להם השפעה על רבים.
אהבת ישראל היא בודאי האהבה אל האנשים הפשוטים (וגם שם, האהבה אינה סותרת ביקורת). אפשר גם לאהוב את המנהיגים אולם מהם צריך לדרוש אחריות כלפי העם הפשוט. זו הרי משמעות ההנהגה. וזה מה שהוא עשה. צ'רלי ביטון לא היה העם הפשוט. (זה שאתה ממוצא מזרחי וגם מנפנף בו לא הופך אותך אוטומטית לעם הפשוט), הוא היה חבר כנסת מטעם חדש.
אני לא יודעת מאיפה הציטוט שהשמאלנים הם סכין בלב האומה, אולם ברור שהרב כהנא חשב, ואמר, שהדעות השמאלניות יכולות להביא את מדינת ישראל כמדינת היהודים לסכנה קיומית (מה שנשאר נכון עד היום). אם מישהו יאמר (בטיפשות כמובן...) "המתנחלים גורמים למות חיילי צהל", לא צריך להבין מזה שהוא אומר שהמתנחלים רוצחים את חיילי צהל, אלא שמעשה ההתנחלות גורם למלחמה, שבה מתים חיילי צהל. כך לא צריך לעשות התעמלות לוגית והיקשים המסובכים כדי להבין למה התכוון הרב כהנא. (שכ"ג אתה יכול להמשיך לישון בשקט).
כנראה לא קראת את כל תגובותי, כי כתבתי כבר קודם שהוא לא חסך את שבט לשונו מירביו הפוליטיים (אין לי כח לחפש את הלינק, אבל זה היה בקשר לשאלה על אלימות כלפי שמאלנים).
אפשר לקרוא בספריו "מעל במת הכנסת" את הנאומים שנאם שם ולדעת בדיוק את המילים וההקשר בהם הוא התייחס ליריביו הפוליטיים ולא רק מהשמאל, (וגם להנות מהרמה של הנאומים).
ושוב לגבי האימון בעתונות: אם בהמודיע היו מספרים על הצלחה של חברי כנסת חילוניים היית מאמין? כן. כי אם הם סיפרו את זה בהמודיע, זה כנראה דבר שאי אפשר להתעלם ממנו. כך גם לגבי סקרים. כאשר הם תואמים את המגמה של העיתון או המזמין, אפשר להתייחס אליהם בספקנות. אולם אם הם סותרים אותם, אפשר להאמין להם משום שסביר שזה פורסם רק משום שהתופעה כל כך משמעותית שאי אפשר היה להתעלם ממנה.
לילה טוב.
גם המציאות זקוקה להגנה 160990
הבעיה עם הפסקה האחרונה שלך היא שאת מניחה שהעיתונים כולם נגדך, ולכן את תמיד תראי בכל מה שכתוב שם הוכחה לטענותיך, לא משנה מה הן תהיינה ומה כתוב: אם זה נגדך, הם משקרים, אם זה לטובתך, אז זה כל כך ברור שאפילו הם לא יכלו לשקר.

בואי ואנסה לערער את הבטחון שלך: הימים ימי פסילה אפשרית של מפלגתו של כהנא. ישנו סיכוי משמעותי שהשופטים יחליטו שמדובר במצב שאינו מסכן את הדמוקרטיה כי בין כה וכה אין תמיכה גדולה בכהנא. העיתונים שונאי-כהנא מחליטים להתגייס למטרה ומנפחים את הסטטיסטיקה כדי לזעוק - "תארו מה יקרה אם תתנו לו להתמודד!" - וכך אנחנו מקבלים את אותו זינוק מטאורי בהצלחה האלקטורלית של כהנא.
רואה? העיתונים עדיין שונאים את כהנא, ובכל זאת, לשיטתך, אי אפשר לסמוך על הנתונים שלהם. הידד.
גם המציאות זקוקה להגנה 161161
ההנחה שכל העיתונים נגד הרב כהנא היתה מבוססת על ניסיון מר וארוך.

לגבי ההצלחה המטאורית- טוב, לפי הסיפור שלך, העיתונים עוד יותר מתוחכמים וקונספירטיביים ממה שאני מניחה...
אם זה מעניין אותך, כדאי לך לעיין במאמרים מאותה תקופה, כי זה לא היה רק סקרים, אלא אני זוכרת מאמר שהזדעק שאפילו בקלפי נודדת שהוצבה בפתחו של אולם בו נערך קונצרט של הפילהרמונית, נמצא, שומו שמיים, שהיתה תמיכה של ארבעה אחוזים ברב כהנא...
לעצם העניין, התחושה של עלייה גדולה בתמיכה לא התבססה רק על הסקרים בעיתונים אלא גם על תחושות מהשטח, שכפי שאמרתי, הרב כהנא היה מחובר אליו מאוד.
גם המציאות זקוקה להגנה 161322
כל העיתונים נגד הרב כהנא - חוץ ממתי שהם כותבים משהו בזכותו, ואז הם כותבים אמת כי היא פשוט כל כך חדה וברורה שלא היה ביכולתם לשקר. אה-הא.

דווקא המקרה שתיארת מחזק את תאוריית הקונספירציה שלי. קלפיות נודדות הן הדבר שהכי קל בעולם לזייף את תוצאותיו. אז הנה, העיתון רצה להתריע בפני הסכנה של כהנא, אז הוא הוסיף לו כמה אחוזים כדי להראות שאפילו בקרב ה"אליטות" יש מי שנופל ברשתו. והופס! הנה כל המפלגות והשופטים מיד יתגייסו כדי להפיל את מי שמסכן את סיכוייהם האלקטורליים.

גם הרב כדורי, והחבר'ה מ"ישראל אחרת" חשו תחושות מהשטח שהנה-הנה הם מצליחים בגדול. ראינו.
גם המציאות זקוקה להגנה 161390
אני לא מצליחה להבין, אתה רוצה לטעון שהוא לא היה מצליח בבחירות 88? על סמך מה?
גם המציאות זקוקה להגנה 161403
אני רוצה להראות לך שההסתמכות הסלקטיבית שלך על העיתונות אך ורק כשהם אומרים משהו טוב על כהנא, אין לה על מה להתבסס.
גם המציאות זקוקה להגנה 161406
שלא כמוך, אני הייתי גדולה (בגיל) ב88 (אל תקח את זה כפגיעה אישית...) קראתי את העתונים, חייתי את הזמן והייתי מעורבת במתרחש. אז אפשר להתפלפל על הפוך על הפוך, וגם על הפוך על הפוך על הפוך, ואפשר להתחכם עם תאורית קונספירציה של כל העתונים והסוקרים. מה שאני יכולה לומר הוא שזו היתה התחושה הכללית אז, וגם ההתייחסות של האנשים לרב כהנא ברחוב ובכנסים שהוא עשה, היתה אוהדת מאוד על אף המתקפה הזועמת של התקשורת.
זה לא משכנע אותך? אז לא.
גם המציאות זקוקה להגנה 161420
צר לי לקלקל לך, אבל גם אני הייתי "גדול" (בעיקר בתורה ובמעשים טובים) בימים ההם, והתחושות שלך הן לא "התחושה הכללית" - לא אז ולא עתה.

אני בטוח שהיו אנשים שהתייחסו לרב כהנא בצורה אוהדת, ודאי וודאי בכינוסים שהוא ערך. גם היום, למרבה הבושה והכלימה לא מעטים השלטים "כהנא צדק" שמטנפים את הארץ יחד עם המגמגם מאומן, אבל מכאן ועד "תחושה כללית" המרחק גדול, כמעט כמו המרחק בין מדינת ההלכה שלך לבין דמוקרטיה.

אגב, גם התחושה שלך שהשב"כ הרג את רבין איננה בלב ליבו של הקונצנזוס, למרות שלא אתפלא אם בעוד 20 שנה תטעני שזה היה המצב היום.
גם המציאות זקוקה להגנה 161423
צר לי, אבל כפי שאת פוסלת את מה שכתוב בעיתונים כי הם שונאים את כהנא, אני נאלץ לפסול את מה שאת אומרת, כי את תומכת בו. את ראית את הדברים מהזווית המצומצמת שלך.

על ביבי סיפרו פעם שהבעיה שלו היא שבמעגל הצר שסביבו, אנשים מתים עליו, מאוהבים בו, קרועים עליו. אבל מעבר למעגל התמיכה הזו אין ירידה הדרגתית בתמיכה, אלא קריסה טוטאלית - מי שלא אהב אותו, שנא אותו. הדבר הזה נכון שבעתיים לגבי כהנא - היה מעגל צר (וקולני) של תומכים, אבל מי שלא תמך בו בריש גלי תיעב אותו ואת עמדותיו.
גם המציאות זקוקה להגנה 161047
לא, לפי דעתי את לא צריכה להחליט: או שכל מה שכתוב בעיתון אמת, או שהכל שקר, אם כי זה אכן נראה לי ילדותי, להבין מהודעתי הקודמת שזה מה שטענתי.
היחס שלך אל "העיתונות הישראלית", בנוי בצורה כזאת שהוא מניח מראש את מה שאת רוצה להוכיח, ואם נקבל אותו, נגלה שלמעשה לא יכול להתקיים מצב שבו ידיעה שלילית כלשהי בעניינו של הרב כהנא, שתתפרסם בעיתונות, תהיה נכונה. יחס כזה אולי עוזר לך מאוד לשמר את שכנועך הפנימי העמוק, אבל מבחינתו של אותו קורא שלא הכיר את כהנא, שעפ"י דבריך למענו כתבת את מאמרך, לא יכולה להיות בו כל תועלת, וכמעט מיותר לציין שמדובר ביחס שלא ניתן להתייחס אליו ברצינות. יחס זה גם לא מאפשר לקיים שום דיון בעובדות שאת מביאה אודות הרב כהנא במאמרך ובהודעותיך, מכיוון שהוא לא מותיר מקום לשום מקור עובדתי אלטרנטיבי. מה שמשעשע בכל העניין הוא שלאחר כל אלה, את עוד מרשה לעצמך להטיף לי את על יחס פשטני, ועל חוש ביקורת מינימלי.

גם הטיעונים היותר נקודתיים שלך בעניין הזה (שאל רובם אני לא הולך להתייחס), אינם נכונים ומראים לדעתי על חוסר הבנה והכרה של האופן בו פועלים כלי התקשורת הארציים. מה ש"מרסן" את דיווחיה על ה"עיתונות החופשית" הוא א. הרצון להצטייר בעיני קוראיה כבעלת אמינות מצטברת לאורך זמן וב. החשש מתביעת דיבה שעלולה לעלות לעיתון (ואולי גם לכתב עצמו) הרבה כסף, וגם תפגע בא'; ובוודאי לא מה שאולי ייכתב בעיתון המפלגתי - שאינו עומד כמעט בשום סטנדרט של עיתונות מערבית מודרנית – "יתד נאמן". לגביי ההשוואה בין האופן שבו סיקר "מעריב" את חקירתו של נמרודי, לבין האופן שבו סיקרה העיתונות הישראלית את פועלו של הרב כהנא, אני מקווה שתסלחי לי אם אומר שאין לי ממש סבלנות להתחיל להסביר למה ההשוואה הזאת היא השוואה מופרכת שמראה על חוסר הבנה מוחלט.

לעניין הדיבה, הדוגמא של שרון מראה בדיוק כיצד אנשי ציבור מוכנים להשקיע זמן וכסף, רק כדי להפריך איזו שורה כמעט אגבית ("בגין אמנם ידע היטב ששרון רימה אותו") במאמר פובליציסטי. ולכן, קל וחומר שהייתי מצפה מאיש ציבור לצאת למלחמה על שקרים חמורים בהרבה, שהופיעו כעובדות בידיעות חדשותיות (כשבמקרה כזה לעיתון קשה יותר להתגונן בפני תביעת דיבה). אם לאורך זמן מופצים כנגד אדם אחד כל-כך הרבה שקרים בוטים, והוא לא נוקף אצבע כדי להפריך ולו אחד מהם, אז כן, "אנשים כמוני" יטו לחשוב, שכנראה לא ממש מדובר כאן ב"שקרים בוטים". זאת נראית לי מסקנה הגיונית, אליה אמור להגיע "האדם הסביר", או למעשה, כל אדם אחר שאינו כובל את עצמו מראש באין ספור הנחות יסוד ונקודות מוצא קונספירטיביות.

הציטוט על השמאלנים המהווים סכין בגב (מתחרז עם "שלום עכשיו") - ולא בלב - האומה, לקוח מאותו עיתון קיקיוני ממנו לקוחים כל יתר הציטוטים שהבאתי. אני לא יודע על איזה "התעמלות לוגית והיקשים מסובכים" את מדברת. אני כן יודע שבניגוד בולט למה שנהגת לטעון עד כה באייל, וכפי שכבר הראיתי בהודעתי הקודמת, מן הציטוטים שהבאתי, ומהצדקתך אותם, ניתן ללמוד שגם דעות וטענות שמאלניות יכולות להיחשב לבגידה, ואין כל צורך שהם יוצאו אל הפועל (אלא אולי רק שכהנא יחזה שהם יוצאו אל הפועל‏1), ומכאן: א. אין כל חשיבות לכך שבפועל ביצעו השמאלנים את "פשעי אוסלו" הנוראיים בהם את מרבה להיתלות. הם הרי היו בוגדים כבר הרבה קודם. וב. אם ממילא העמדות ותפיסת העולם הן אלה שקובעות, הרי שלא אמור להימצא הבדל משמעותי בין "מעמדו" של יוסי שריד, לבין "מעמדו" של סתם אדם מן הישוב, שמזדהה עם העמדות הללו, ותומך באנשים המבטאים אותן. מה עוד, שגם אם ההיקשים הלוגיים הללו הם מסובכים מדי בשבילך, הרי, כאמור, ממילא התבטא כהנא בעצמו כנגד "השמאלנים" בכללם, ולאו דווקא כנגד מנהיגיהם.

1 אם כי, כזכור, עשר שנים קדימה מ-‏1983, חזה כהנא התפתחויות מעט שונות.
גם המציאות זקוקה להגנה 161119
יש הבהדל בין עיתונים חילוניים לדתייים.
רוב העיתונים החילוניים שואפים ברמה כזו או אחרת לאובייקטיוויות (הגם שאף פעם הם לא יגיעו לאובייקטיוויות מלאה) ואילו רוב העיתונים הדתיים (חרדיים) במודע ובגלוי שואפים ברמה כזו או אחרת לסובייקטיוויות (חדשות פובליציסטיות) ולכן מתרחקים הרבה יותר מן האמת.
דבר שמשקף באופן כללי גישות רחבות יותר. ולכן זה בכלל לא אותו הדבר לדבר על ה''מודיע'' שמפרסם משהו על הצלחת פוליטיקאי חילוני. לעומת עיתון חילוני שמדבר על הצלחת פוליטיקאי דתי. למעשה עיתון דתי שמפרסם ידיעה כזו עשוי לעשות זאת במסגרת של ''הבזקי'' אובייקטיוויות, או דווקא כיד להרתיע את הציבור הדתי מהצלחתו של זה. הכל בהתאם להקשר.
161149
אני לא ממש חושבת ש''רוב העיתונים החילוניים שואפים ברמה כזו או אחרת לאובייקטיביות''. הרי לכל אדם יש את נקודת ההשקפה שלו, ואילוצים של המערכת ואלף ואחד גורמים אחרים שמשפיעים על מה שאת קוראת.
אני, באופן אישי לפחות, מעדיפה לקרוא משהו שאני יודעת מראש מה נקודת ההשקפה והאילוצים שלו, כדי לדעת מה ואיך לקחת בערבון מוגבל.
אין מציאות יש רק קריאות 161158
העלמה נותנת בעצם ביטוי להשקפה פוסט-מודרנית שגורסת כי בכל מקרה המציאות היא רק ''קריאות'' שונות של אנשים שונים ולא משהו מוחלט.
גם אם יוצאים מנקודת השקפה כזאת הרי שהשאיפה לאובייקטיוויות (או ריבוי קריאות בפוסט-מודרנית) יכולה רק להועיל לטקסט הנוצר, גם אם לא להביא לאובייקטיוויות מוחלטת. דיברת על אילוצים של המערכת וכו'... אלו בוודאי פוגעים בתוצאה ומרחיקים אותה באובייקטיוויות, אבל הם לאוו דווקא מחסלים כליל את השאיפה של הכותב לאובייקטיוויות.
לגבי השקיפות והפומביות של נקודת ההשקפה והאילוצים. גם אצל מי ששואף לאובייקטיוויות, יש השקפת עולם ופעמים רבות היא גם ידועה לקהל הרחב כך שהוא יכול גם להתרשם מן ההטיות שעשה הכתב ל''מציאות''. וכך הציבור וגם העלמה יכולים לקחת גם אותו בעירבון מוגבל (ורצוי שכך יעשו). אם כי זה באמת רעיון מעניין לטעון לקוד אתי שיכתיב לכתבים ועורכים לפרסם את דיעותיהם על הנושאים אותם הם מסקרים (נושאים חדשותיים ולא פובליציסטיקה ששם זה מודגש בטקסט מראש).
נו באמת. 161159
דיברתי על העיתונות הישראלית, ואם זה לא היה ברור, אז הנה אני מסבירה.
לא פוסט-מודרניות ולא נעלים. ברגע שמדובר בשני עיתונים גדולים בזירה, שניהם בבעלות פרטית, לשניהם בעלים בעלי אינטרסים כלכלים ואחרים,ושניהם רוצים למכור- וכמה שיותר. ני לא מציינת את זה לשלילה, זה לגיטימי ומובן לחלוטין.

העניין הוא, שגם כשמציגים משהו כאובייקטיבי, אפילו אם מדובר בעובדות, זה עדיין מוצג בפן מסויים. רוצה לומר, גם כשמביאים את העובדות כפי שהן, עדיין בוחרים להביא או להבליט דווקא עובדות מסויימות.

וגם לעיתונאים עצמם לא תמיד יש שאיפה להגיע לאמת האובייקטיבית. יש עניינים של אגו, וכבוד, וערכים מסויימים ו...
אין חדש תחת השמש. להאשים רק עיתונים מסויימים בכך, זו התממות מסויימת.

_________
העלמה עפרונית, ושימוש נרחב במילה "מסויים" על הטיותיה השונות. אבל אין לה כוח לשכתב.
נו באמת. 161184
עלמה עפרונית יקרה, אין לי כוונה ללכלך על העיתונות הדתית באופן כוללני, או להאדיר את החילונית. אבל אני לא חושבת שהכוונה של רוב העיתונאים היא לא להגיע לאובייקטיוויות. אני מאמינה שרוב הכתבים החילוניים (וגם אלה הדתיים עם תפיסת *עיתונות* חילונית, דהיינו לא משיחית-מיסיונרית), שואפים לאובייקטיוויות, אפילו אם בתת-מודע הם מונעים גם מדברים אחרים. יותר מזה, גם אם במודע יש להם כוונה אחרת שסותרת את האובייקטיוויות, היא עדיין בהתנגשות פנימית עם הרצון לאובייקטיוויות, מאבק שעשוי למתן את הסטייה מן האמת. כנאה שישנם גם כמה שרלטנים שהאמת כלל לא מעניינת אותם והם אפילו לא מנסים להתקרב אליה, אלא אל אינטרס זה או אחר.
כל אלה לא סותרים את העובדה שבפועל, התוצאה היא הרבה פעמים של כתבות מוטות לכיוון בעלי ההון וכו'... גם בעיתונות החילונית ולכן צריך שיהיו לה כלבי שמירה (הבנתי שהאייל מתחיל ביוזמה ברוכה). ולכן אין שום סתירה בין מה שאמרתי למה שאת טוענת (כאילו בסתירה לטענותי)-כי גם אם מציגים עובדות מציגים עובדות מסויימות ובפן מסויים.
הרב מאיר כהנא - הסיפור האמיתי (ג') 290032
המשיח באמת בא, תוך קצת פחות מ10 שנים אחרי אותה אמירה.
אבל רצחו אותו.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים