האייל ששאל - יוני 2003 | 1513 | ||||||||||
|
האייל ששאל - יוני 2003 | 1513 | ||||||||||
|
פרסומים אחרונים במדור "טריוויה"
|
הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות |
|
||||
|
||||
ב4 ליולי 1862 צ'ארלס דוג'סון (לואיס קרול) סיפר לראשונה סיפור על הרפתקאותיה של ילדה בשם אליס (עליזה) במאורת ארנב במהלך פיקניק. |
|
||||
|
||||
המשכתי עם הכיוון שלך, והלכתי לבדוק באיזה תקליט ובאיזה שנה הוציאו Jefferson Airplane את White Rabbit, אבל יצא 1967, שזה רק כמעט 1968. אוף. |
|
||||
|
||||
לא היה איזה אדוארד השביעי? הוא התחתן עם אליס סימפסון? |
|
||||
|
||||
אדוארד השמיני, אא''ט. |
|
||||
|
||||
אכן השמיני, וגם קראו לה וואליס סימפסון. |
|
||||
|
||||
היה הילד השביעי של רוז וג'וזף קנדי. הוא נרצח ב-5 ליוני 1968, ובכך הוא הקנדי השני שנרצח, לאחר אחיו ג'והן. האם זה קשור? ואם כן- איך? |
|
||||
|
||||
ואני מיד הלכתי לבדוק אם מרטין לותר קינג (השני), שנרצח גם הוא בשנת 1968, היה הילד השביעי במשפחתו, אבל הוא היה דווקא השני. |
|
||||
|
||||
איך זה מתקשר לאליס? אבל "ראשונה" זו אולי אליזבת מלכת אנגליה. [ולמעשה חזרתי עכשיו למחשב כדי לכתוב את זה, ורק אז ראיתי את המלך שלך. וזה בהחלט מסתדר טוב]. |
|
||||
|
||||
לאחד מהנשיאים האמריקאים (לפני קנדי) היתה בת מתבגרת בשם אליס. אני לא זוכרת למי, אבל אני זוכרת שהוא אמר שהוא יכול להיות הנשיא והוא יכול להשתלט על אליס, אבל לא בו זמנית. איזנהאואר אולי? |
|
||||
|
||||
הראשונה היא אליס, כפי שאמר האלמוני בתגובה 154344. אכן, אליס לידל, שסיפקה את ההשראה לספרו של קרול, היתה בת עשר ב- 1862. השני הוא רוברט (בובי) קנדי, כפי שאמרה אסתי בתגובה 154487. השלישית, שהיא כמובן הראשונה, היא חווה המקראית, או בשמה האנגלי: איב. אליס, בוב, ואיב הם גיבוריו של סיפור הממחיש את נפלאות ההצפנה (ראו http://www.crypto.ethz.ch/research/keydemo/Advantage... ), ומכאן "השלישייה הסודית". אליהו (מחבר החידה) קרא לאחרונה את ספרו של סיימון סינג על ההצפנה (ראו תגובה 143279), שלמרות שטרם קראתיו, לא אתפלא אם הוא מכיל את הסיפור על אליס בוב ואיב. |
|
||||
|
||||
יש לך, יש לך. אני בטוחה. כל הכבוד! |
|
||||
|
||||
שמעתי שתיים-שלוש הרצאות בנוגע להצפנה, ובכולם השתמשו ב"אליס" ו"בוב". האם זהו המקור? |
|
||||
|
||||
המקור הוא הרבה לפני כן, כדי להקל את השימוש ב- A ו- B כמתקשים ו- (E (Enemy עבור זה שמאזין. |
|
||||
|
||||
תחליפים עבריים לאליס ובוב זה קל; האתגר המעניין יותר הוא למצוא תחליף לאיב, המאזינה. כשעשיתי קורס בקריפטולוגיה חיפשתי, והכי טוב שמצאתי הוא 'מזי'. |
|
||||
|
||||
למה לא "מרגלית," למשל? |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
כל הכבוד! תשובה מלאה ודיוק קל. אליס בוב ואיב 1 משמשים כשלושת הדמויות בבעיות הצפנה. אליס ובוב מעוניינים להעביר בינהם מסרים ומידע בעוד שאיב מנסה כל העת ליירט. גולשי האייל מוזמנים להרחיב בנושא. אכן ספרו של סינג, כמו גם ספרים אחרים על הצפנה, משתמש בשלשה אליס-בוב-איב במספר דוגמאות. אוסיף שני קישורים כמקובל במקומנו: אליס: http://www.lewiscarroll.org/cam/to1868.html בוב: http://www.rfkmemorial.org/RFK/index.htm _________________ 1ולמען הדיוק,לעיתים קרול במקום איב. פשוט מאד, לפי סדר האלף-בית: Alice
Bob Carol |
|
||||
|
||||
הבחירה ב-Alice ו-Bob היא כמובן כי הם A ו-B. הבחירה במגדרים שונים מאפשרת גם להתייחס אליהם כ"הוא" ו"היא" בטבעיות. Carol היא אמנם הבאה בתור בסדר אלפבתי, אבל שמה של Eve מזכיר מיד שהיא ה-eavesdropper. |
|
||||
|
||||
בהצפנה קוונטית משתמשים לפעמים ב Albert, Boris ו-Nathan. |
|
||||
|
||||
אולי אצל הג'מעה שלך של הצפנה קוונטית. בטכניון שומרים על המסורת של "אליס, בוב ואיב." ולסיפור האמיתי: אני ממליץ לכם בחום, אפילו שצריך לקרוא לא מעט טקסטים בנושא צפינה והצפנה בשביל להעריך את זה ממש. |
|
||||
|
||||
ציטוט מתוך The Annotated Alice - Lewis Carroll, Martin Gardner עמ' 96Alice's remark that the day is the fourth, coupled with צ'רלס לואיס דודג'סון כינה את אליס ושתי אחיותיה פרימה, סגונדה וטרטיה - ראשונה, שניה ושלישית.
the previous chapter's revelation that the month is May, establishes the date of Alice's underground adventure as May 4. May 4, 1852 was Alice Liddell's birthday. She was ten in 1862, the year Carroll first told and recorded the story, ... |
|
||||
|
||||
בבדיקה חוזרת גיליתי שאליס היתה Secunda, ולא Prima. חבל. כמובן שזה לא הופך את התשובה לבלתי נכונה... |
|
||||
|
||||
המילה רובוט מקורה "עובד" בצכית. מבוסס על מחזה של קרל צאפק RUR. |
|
||||
|
||||
הרמזורים מכונים ''רובוטס'' |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
בדיוק כך: מקור המילה "רובוט" במשמעותה המודרנית הוא במחזה RUR של המחזאי הצ'כי קרל צ'אפק, ופירושה המקורי בצ'כית הוא "עבודה" או "עבודה כפויה". בדרום אפריקה מכונים הרמזורים "רובוטים". את המערכת הגרמנית שהזכיר פילפילון בתגובה 154386 לא הכרתי, ובכל אופן, לא אליה התכוונתי. |
|
||||
|
||||
גם ברוסית ''רובוטה'' פירושה ''עבודה''. |
|
||||
|
||||
מן הסתם ברוב השפות הסלביות. |
|
||||
|
||||
על פי http://www.maxmon.com/1921ad.htm , הפירוש המקורי של המילה "רובוטה" בצ'כית הוא ימי העבודה שהאיכרים הוכרחו להפריש לטובת בני האצולה בתקופה הפיאודלית. מאוחר יותר התגלגלה המשמעות לעבודה כפויה או לא מהנה באופן כללי, ובצ'כית של ימינו משמעותה היא עבודה משעממת. אני סקרן - האם גלגולים דומים לאלה קיימים גם ברוסית? |
|
||||
|
||||
נדמה לי שקראתי שברוסית (או אולי בגרסאות עתיקות שלה), פירוש המילה "rab" הוא עבד. |
|
||||
|
||||
ברוסית: rabota |
|
||||
|
||||
עבודה - rabota חובת העבודה של הצמית לבעל האחוזה: barscina. הצירוף "sc" משמש, בשיטת התעתיק שלי, לציון עיצור, שקרוב בהגיתו ל"ש". הצמיתות בוטלה ברוסיה רק בשנת 1861, כך שהמלה מופיעה די הרבה בסיפורים מהמאה התשע עשרה. |
|
||||
|
||||
ה"רובוט" קרוב אטימולוגית גם ל Arbeit הגרמנית. ואם מזכירים כאן שפות סלאביות בקשר לעבדות, מעניין לראות שהמילה "עבד" בשפות אירופאיות רבות, לקוחה משמם של הסלאבים. הם, אכן, היו עבדים. |
|
||||
|
||||
מעניין לראות את תהליך הפיכת שם עם לשם מקצוע בישראל של ימינו. "פיליפיני/ת" - עובד סיעודי השוהה עם אדם במשך כל היממה. "סיני" - פועל בנין לעבודות מזדמנות. המלה "פיליפינית" היא בשלב די מתקדם - כבר דווחה דוגמה "יש לו פיליפינית (!) רומני". כנראה, עבור הדובר, המלה בנקבה משמשת גם לזכר. לא קישרתי בין "רובוט" ל-Arbeit, תודה. |
|
||||
|
||||
זה מה שקורה, כאשר אנשים הופכים לחפצים וכינוי פרטי הופך לשם גנרי. זה משעשע, כשיש לך ''פריג'ידר'' של ''אמקור''. זה מזעזע, כשמדובר בבני אדם. המלך פיליפ (השני, כמדומני, מלך ספרד...) מתהפך ודאי בקברו כשהוא שומע את שמו שהתגלגל והפך לשם נרדף לפועל שחור |
|
||||
|
||||
זה לא תמיד מזעזע. זה יכול להיות משהו טוב, כמו ''קיסר'', שהיה שם משפחה במקור. |
|
||||
|
||||
Or smily, thanks to Uzi V.
|
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
ואם כבר בני-אצולה, בואי לא נשכח את ארל גריי, האיש והתה. ואגב, בקשר לסנדוויץ'- זה כמובן לא רק אוכל, ואיש, אלא גם שם מקום- זו עיר בקנט. והעניין הוא שבמרחק קטן ממנה יש כפר בשם האם. Ham Sandwich זה במקרה סוג הכריך הנפוץ ביותר, ובגלל זה היו באזור בעיות שילוט- בנקודה מסויימת באחד הכבישים שם היה שלט שהראה את המרחק לשני המקומות. והשלט הזה פשוט נגנב פעם אחרי פעם ע"י נהגים שלא הצליחו להתאפק למראה הצירוף "האם סנדוויץ". נדמה לי שבסוף נמאס למחלקת השילוט האזורית מהצורך להציב כל פעם שלט חדש, והם ויתרו על העניין. |
|
||||
|
||||
אני שמעתי פעם על בעיית גניבות דומה עם השלט "פני ליין" בליברפול. פרנסי העיר פתרו אותה באופן אלגנטי: הם ציירו את השלט על הקיר. |
|
||||
|
||||
לא היה ישראלי שניסה להוריד גם את זה? |
|
||||
|
||||
ברמת הגולן יש ישוב בשם "חד נס" כשהייתי חייל ועליתי לרמת הגולן, תמיד משהו הוסיף תוספת נחמדה לשלט שיראה כך: "אחד נס שתיים סוכר" התהליך קרה כמה פעמים ואז השתחררתי |
|
||||
|
||||
אני ראיתי כמה פעמים על אותו שלט שמישהו הפך את הH לM בתעתיק הלטיני של השם. משעשע. |
|
||||
|
||||
הרבה צמתים בארץ הקודש נראים כאילו נבנו ע''י צאצאיו של הגולם מפראג. |
|
||||
|
||||
אל תעליב אותו. |
|
||||
|
||||
כרגיל יש לי אסוציאציה מוזרה- אולי עלילות גילגמש? לא הייתי קורא לגילגמש או אנקידו ענקי רוח, אבל על אנקידו היתה נבואה לא נעימה. |
|
||||
|
||||
מעניין! אבל סלירי זה ענק רוח? אני לא מכיר את הפואמה של פושקין, יש שם נבואות? |
|
||||
|
||||
גלגמש הוא לא ענק רוח, זה קבע הנבוך, והוא גם דמות בדיונית, אז למה להתעסק איתו? מצד שני, אם כבר עליתם על משהו, למה להפסיק? (גם אני לא מחשיב את סליירי בתור ענק רוח). |
|
||||
|
||||
אסף, מה אתה מבין מזה? שמוצארט בכיוון? מהכרותי הוירטואלית עם רון, הייתי אומר שיש כאן הקשר מוסיקלי. אולי מחזה שהפך לאופרה או בלט? |
|
||||
|
||||
עוד רעיון תועה להנאת(?) הקהל: יש אגדה על משה רבינו ורבי עקיבא , בה משה רואה את סופו של עקיבא (נבואה). סוף שהוא כידוע מאוד לא סימפטי - סורקים את בשרו במסרקות ברזל (חשיפה מכאיבה?). למשה הובטח (עוד נבואה) שיראה את הארץ ואליה לא יבוא. אני לא יודע עם יש גרסא אחרת של הסיפור עם קינה. לפחות אפשר לכלול את שניהם כענקי רוח. |
|
||||
|
||||
הערה: אין קשר בין הנקודות הבאות, כל אחת מהן היא הרהור נפרד. ויתכן מאוד שאף אחת מהן לא מוליכה לכיוון הנכון. אבל שיהיה: *נראה לי שרב"י רמז חזק לכיוון מוצרט. *קינה יכולה להיות קינה מוסיקלית, כלומר אלגיה. *נבואה מרה מזכירה לי את "הישמר מאדי מארס"- יוליוס קיסר, שקספיר. *קינה וחשיפה- מזכירה לי שאת השיר של אודן, ב"ארבע חתונות ולוויה אחת", שהחבר הצעיר של הנפטר ציטט, כקינה לחברו המת, וכיציאה מהארון שלו עצמו. לא שיצא לי משהו מכל זה כשניסיתי לגלגל במוח, ולגוגל ברשת. |
|
||||
|
||||
אסתי, קורא, אסף ר. ושאר הפותרים - שימו לב לתגובה 155262 שלי בעקבות תגובה 155114 של אסף ותגובה 155140 של קורא. |
|
||||
|
||||
פושקין הסיפור המחורז ''יבגני אונייגין'', שהפך לאופרה של צ'ייקובסקי. בסיפור- אונייגין מסרב לאהבתה של טטיאנה, ובמקום זאת מחזר אחרי אחותה אולגה, המאורסת ללנסקי. זה מוביל לדו קרב, שבו לנסקי נהרג. בחייו של פושקין התרחש משהו דומה- בן השגריר ההולנדי חיזר אחרי אשתו היפה של פושקין, כשהתעורר סקנדל הוא העמיד פנים שהוא מחזר אחרי אחותה. התחתן עם האחות, והמשיך לחזר אחרי מדאם פושקינה. זה הוביל לדו קרב שבו שניהם הצליחו להרוג זה את זה. |
|
||||
|
||||
לא שניהם נהרגו, אלא רק פושקין. וחוץ מכל זה, נדמה לי שקראתי (בתרגום העברי של ''הכושי של פטר הגדול'', שנעלם לי באופן מסתורי ביותר) שבהיותו צעיר מגדת עתידות ניבאה לפושקין שהוא ימות בגיל צעיר, מידי איש בלונדיני (או משהו כזה). ופושקין באמת נזהר אח''כ מפני אנשים בלונדינים (כאמור- או משהו כזה...). ובסוף, זה שהרג אותו באמת היה ב (אמ''כ) . כאמור הספר נעלם כאילו בלעה אותו האדמה, או ששוב מישהו לקח ולא החזיר. לכן אני לא יכולה לבדוק אם אכן. |
|
||||
|
||||
האם את יכולה למצוא את הקשר לכל חלקי החידה? |
|
||||
|
||||
לגבי צ'ייקובסקי: הוא היה הומוסקסואל, וניסה להתגבר על נטיתו זו ע"י נישואים לאשה שהעריצה אותו. המצב החדש שנוצר הלחיץ אותו עד כדי כך שברח ממנה, וניסה להתאבד בקפיצה לנהר. הצילו אותו, והוא אז קרס מהתמוטטות עצבים כללית. כעבור מספר שנים כשהוא מת, הגרסה הרשמית היתה שהוא מת מכולרה. אולם לפני מספר שנים טענה חוקרת רוסיה אחת, שהוא בעצם התאבד בבליעת רעל, בעקבות "גזר דין" שהוציאו עליו עמיתיו מביה"ס למשפטים (שבו למד לפני שפנה למוסיקה), ושהם גזרו עליו להתאבד כדי למנוע סקנדל שייגרם מנטיותיו המיניות, ושעלול היה לפגוע בשם הטוב[?!] של מעמד האצולה. ותודה לדוד גוגל שהביאני עד הלום. |
|
||||
|
||||
שאלה - האם הגעת לפושקין וייבגני אונייגן על סמך ידע אישי או שגיגלת? בפואמה, טטיאנה שולחת לאונייגן מכתב אהבה לוהט אותו היא כתבה בליל יסורים. הוא מסרב להתחייב, ומנסה לפלרטט עם אולגה. לנסקי, שאוהב את אולגה, מתעצבן, מזמין את אונייגן לדו קרב שבו אונייגן הורג אותו. אחרי כמה שנים, אונייגן שב לעיר ומתוודה בפני טטיאנה שבעצם הוא כן אוהב אותה, אך היא כבר נשואה ומשיבה את פניו ריקם. ה"היפוך" שבחידה הוא שפושקין איש הספר נהרג בדו-קרב שלו, בעוד שבפואמה, אונייגן איש הספר האציל הורג את לנסקי. הפואמה כמובן הייתה נבואה על מותו חסר הטעם של פושקין. צ'ייקובסקי קיבל יום אחד מכתב אהבה לוהט מתלמידתו אנטונינה מיליוקובה, ולאחר כמה שבועות הוא מתחתן איתה. שלשה חדשים לאחר מכן, צ'ייקובסקי ההומוסקסואל (שהעדיף מסיבות בו הוא וחבריו היו מתלבשים בבגדי נשים), על סף התאבדות, ביקש להיפרד מאישתו. יש לי עוד חידה. שננסה אותה? |
|
||||
|
||||
גיגלתי. (הבהרה: "גוגל" והפעלים הנגזרים ממנו הפכו אצלי למונחים גנריים. הכוונה לכל מנוע חיפוש שהוא). |
|
||||
|
||||
את משתמשת במנועי חיפוש אחרים חוץ מגוגל? |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
יש לנו, למיטב זכרוני, איזו מין מדיניות נגד מאמרים/סקרים/חדשות שנוגעים למחשבים ולרשת. משהו בסגנון "יש כל-כך הרבה מגזינים אחרים שעוסקים בזה, אז נשאיר את זה להם". |
|
||||
|
||||
אפשר לעקוף: "מה כלי העזר העיקרי שלכם לפתור חידות טריוויה של רון?" 1) גוגל 2) גוגל 3) אסף ברטוב 4) אני דמות של רון עם אותו השם. |
|
||||
|
||||
אז לשאול את החידה הנוספת שיש לי או שנמאסתי עליכם. (איך אני בחליבת מחמאות?) |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
היי, זה יפה לזרוק לו את זה ככה בפנים? |
|
||||
|
||||
אופס, רק עכשיו קלטתי את הדו-משמעות. כמובן שהתכוונתי: "כן, תשאל". סליחה, רון. |
|
||||
|
||||
אני יודע, רון יודע, כולם יודעים, אבל למה לא לעורר איזה ריב קטן, עכשיו כשמולי עזבה אתנו לאנחות? |
|
||||
|
||||
תגובה 156235. משוגעת לגמרי אבל מוכשרת 1 אוף, זה תמיד המתח הזה, יעיפו-לא יעיפו-יעיפו-לא יעיפו. אבל המפקד, זה לא אני, זה היא בעצמה שמה * בתוך ה*יון. למה לה מותר ולי אסור? |
|
||||
|
||||
יותר מוכשרת ממשוגעת. מישהו שאל אותה והיא ענתה כאילו בצחוק שהיא כותבת, אבל זה כנראה באמת. אנחנו עוד נשמע עליה (אבל לא נדע שזה היא :-(). |
|
||||
|
||||
איך שגלגל מסתובב |
|
||||
|
||||
למקרה שלא שמתם לב, הנה החידודון תגובה 156239 |
|
||||
|
||||
לא, תשלח אותה לעורך הטריוויה, כדי שיהיו לנו שאלות לחודש הבא. |
|
||||
|
||||
אל חשש, אפשר להמציא עוד, אבל אני הרי לא רוצה להשתלת... |
|
||||
|
||||
שאל, שאל! |
|
||||
|
||||
האם גוגל הוא אלוהים? יובל דרור ב"הארץ": http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArt.jhtml?it... |
|
||||
|
||||
את החומר על ייבגני אונייגין, פושקין, וצ'ייקובסקי מצאתי בMSN. |
|
||||
|
||||
כמו שהשבתי לר., לא מדובר על דמויות בדיוניות, כך שמשה (ואולי עקיבא) לא נחשבים ענקי-רוח. |
|
||||
|
||||
אני מתחיל לחשוב שאולי לא מדובר על דמויות בדיוניות :) ד"א אתה שוב מסתכן בפתיל גדול בהערתך לגבי משה. |
|
||||
|
||||
שלום. שאלתי היא בנוגע לחלק המשפט - "אם כי במהופך", למה היתה הכוונה? לא הצלחתי להבין זאת מלבד הקשר לנבואה וכו'. כאמור, בנוסף לשאלה גם אנסה את כוחי - ניחושי הזהיר הוא כי היצירה הראשונה היא המחזה פאוסט לגתה, והשנייה היא דוקטור פאוסטוס לתומאס מא, שתי יצירות שבין שתיהן שזורים כחוט השני מאפיינים דיונסיים ואפלוניים כה רבים, כשדווקא גתה נראה לי מקורי יותר בהצגת האדם, כאשר הוא איננו מבטל את הראציונאליות. ואולי זה כי אני קרוב יותר לתקופתו של מאן, וככל הנראה, אני אף חי בה. מאפייני הגילגול השני [כלומר של מאן] מתבטאים די במלואם, ואילו עניין הנבואה המרה וסרת הטעם איננו מתאים כל-כך, וזאת למרות גורלו של פאוסט עצמו, בחלק השיר הנשגב בה הוא שומע את קולות האתים של אלו הקוברים אותו ובשל עוורונו נופל שבי להזיתו ההומאניסטית, בחשבו שמדובר בכלי העבודה של הפועלים הבונים את הארץ. רציתי להמשיך ולכתוב עוד על שתי היצירות הללו, ובמיוחד על הראשונה על-מנת לנמק מעט יותר ולנסות לפתור את הקשיים שיש לי, אבל אני חושב שזה יהיה טיפשי להציב כאן טקסט כבד גוף, מה גם שהוא איננו הפסיק לגדול, בניסיון להבין ולבטא כאן את סוף היצירה, הוא מרכז ה"נבואה", בלשון מחבר השאלה. |
|
||||
|
||||
מעניין, לא חשבתי על זה. ההבדל הוא שבפאוסט מדובר על דברים יותר אבסטרקטיים ואילו החידה מתייחסת לדברים ספציפיים שקרו לענקי הרוח. ראה את הרצף שמתחיל בתגובה 155114. (מבלי להסתכן בפתיל ענקי חדש, מדוע ר. ולא שם מלא?). |
|
||||
|
||||
מבלי להסתכן בפתיל ענקי חדש: מה דעתכם על ניסויים בבעלי חיים? [קוראים חדשים: אל תענו על זה] |
|
||||
|
||||
זמר משנות ה70, כנראה אנגלי, שמן עם שפם, ששר שיר אהבה בסגנון איטלקי/אופראי (באנגלית). זה היה דואט עם בחורה צעירה, בו היא דיקלמה את המלים והוא ענה לה בשירה. הבחור לא היה זמר מקצועי אבל השיר הזה פירסם אותו. שאלו אותי אם אני מכיר את השיר, אז אני פונה אליכם באופן דיסקרטי. תודה. |
|
||||
|
||||
אתה בטוח שלא מדובר בסוני ושר? |
|
||||
|
||||
לא, הם אמריקאים. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
עשית שני בני אדם מאושרים, את מי שחיפשה את השיר (הו, קזה קזה), ואותי (שהצלחתי לשמר את מראית העין של בעל-מקורות...) |
|
||||
|
||||
לא זוכר שהיא דיקלמה, אבל בטוח שהוא שר. Renee & Renato |
|
||||
|
||||
שוב אני מפגר אחרי המאורעות. |
|
||||
|
||||
תגובה 155443 מכוונת גם אליך. זאת לא תחרות. |
|
||||
|
||||
בלי גוגל. |
|
||||
|
||||
אולי הרזידנט בתחתוניו של פישי הגדול? |
|
||||
|
||||
אם אתה רומז לחנוך לוין, אז לא. אבל, כשאני חושב על זה, יש איזה קשר ואלי מישהו יוכל להעזר ברימוז האיזוטרי הזה. |
|
||||
|
||||
להיט דו-שורתי ענק (בעברית) מהניינטיז. בשורה הראשונה מביע המשורר התעניינות עמוקה בחיי אהובתו. בשורה האחרת, הוא משתף אותה במצוקותיו. מהו שם האהובה? בסגנון עדות האינסטנט, רמזים יתפרסמו מדי יום. |
|
||||
|
||||
(הו, איזה כיף, עורך הטריוויה יכול להשתתף במשחק) רגע, אני עוצם עיניים... מתרכז... אני רואה את המילה ''מזכרת'', בעקרון... |
|
||||
|
||||
לירדן ולעלמה העפרונית על הפיצוח הזריז. בצ'יה בצ'יה מה הענינים? בצ'יה בצ'יה אני על הפנים! שירו המופלא של הזמר שמעון דן (אנא תקנו אותי במידת הצורך) עם ה"מיקש" המונומנטלי והמסרים האפלים בהשמעה ברברס. הזמר דמה באופן מדהים לאברי גלעד, זה שאפילו אשתו לא הצליחה להבדיל בינו לבין צחי נוי. (העלמה העפרונית: בשל גילך הצעיר, אני מוכן לגלות הבנה, אבל במקומך לא הייתי מנפנף בזה...) שבת שלום |
|
||||
|
||||
הפיצוח לא היה שלי, אלא של אייל אחר שנבצר ממנו להגיב, ושלח אותי על מנת לקבל את הקרדיט. אבל, סליחה, איך אתה משווה את שמעון דן (כבודו במקומו מונח) לילד הפלא שזכה בשלושת(!) המקומות הראשונים בפסטיבל המים? _______ העלמה עפרונית, תנופף כמה שמתחשק לה. בעיקר לאור מצבו הנפשי של העדר בשבוע האחרון. |
|
||||
|
||||
רק שאני, *במקומך*, לא הייתי עושה זאת. איך את משווה שירה בשלה, עמוקה ומורכבת, לגימיק ג'ינגלי רדוד ופופוליסטי? ואיך בכלל הרשו לך להיות ערה בשעות ההן? (18:30 אאל"ט) |
|
||||
|
||||
איך אתה משווה זמר-חצי-ערס לילד עם כובע גרב מפונפן ונמשים? מלחמת המפרץ, לא? הייתי בת 8. נורא גדולה. ________ העלמה עפרונית, עושה הרבה דברים שאחרים במקומה לא. |
|
||||
|
||||
הגזעני? מתי את מוציאה גם את השד העדתי? (המקשה מגלה התענינות מאופקת) |
|
||||
|
||||
נקודת המוצא על פיה ערסים יש רק בגזע אחד - היא שלך, ושלך בלבד. ערסים זה אופי. לא גזע ולא עדה. _________ העלמה עפרונית, עונה ברצינות. |
|
||||
|
||||
מילא הילד, אבל מה עם האמרגן? "זו לא הונאת הציבור. אני דיברתי עם הציבור, והציבור אמר לי שהוא יגיע. זו הונאת האמרגן!" |
|
||||
|
||||
איך זה שלא מוכרים פרקים של "העולם" בוידאו או DVD? אני מעריך שאני ועוד הרבה אחרים היינו שמחים לקנות קופסת DVD עם כל הפרקים. בינתיים מה שנותר הוא לסמוך על הזיכרון ההולך ונחלש... אני בטוח שיש אי שם מישהו שהקליט את כל הפרקים ויום אחד אני גם אמצא אותו. |
|
||||
|
||||
חוץ מזה, אני לא רוצה לקט. אני רוצה הכל. |
|
||||
|
||||
___________ העלמה עפרונית, הפעם רק שליחה, מעדיפה את להיט הענק של הילד רובי. |
|
||||
|
||||
יש תור, קח מספר. באמת, אין סבלנות? רמז לשיפ שיפ - ימין ושמאל, רק |
|
||||
|
||||
זוג יקים, לא חשוב מאיזו עדה, עדויים במיטב מחלצותיהם, נכנסים למעלית בבנין האופרה. שניה לפני שדלת המעלית נסגרת, נדחק פנימה פועל במה כחול צוארון. איך שהמעלית מתחילה לעלות, משחרר הלה נפיחה קולנית. "חוצפן!" מוכיחו היקה בזעם, "איך אתה מעז להפ*יץ ככה לפני אשתי??" "סליחה", מגמגם הפועל, "לא ידעתי שזה התור שלה". קצת נחת לירדן, זו לא הצדקה? |
|
||||
|
||||
עשרים ומשהו שנה אחרי, יותר מקצת נחת. אני מוסיף את הבדיחה הזו לאוסף שלי של בדיחות שלא עובדות בכל השפות - כי יש בהן משחק מילים - אבל שעובדות ביותר משפה אחת, כי משחק המילים מבוסס על תופעה לשונית כללית. הבדיחה הזו, לפי הבנתי, עובדת בעברית ובאנגלית ארכאית, ובוודאי בלא מעט שפות אחרות, אך לא באנגלית מודרנית, ובוודאי בלא מעט שפות אחרות. עד עכשיו היו לי שתיים: 1. בתערוכת צילומים בברית המועצות עוצר המדריך את הקבוצה לפני תצלום שכותרתו "לנין בפריז". בתמונה רואים אוהל בשדה וממנו מבצבצים שני זוגות רגליים. המדריך מסביר שהרגליים שייכות לנדייז'דה קרופסקיה, אשתו של לנין, ולפליקס דזרז'ינסקי, מייסד המשטרה החשאית. שואל אחד המבקרים "אז איפה לנין?" עונה המדריך, "לנין בפריז". (עובד בעברית וברוסית, לא עובד בשפות גרמניות ולטיניות (בפרט אנגלית), שמחייבות פועל.) 2. (באדיבות "גלגולי לשון" של גיא דויטשר) פידל קסטרו מבקר אצל ברז'נייב במוסקבה. הם נוסעים במכונית שרד מהודרת, וברז'נייב מסביר לקסטרו שהמכונית יוצרה בידי ידידינו הטובים, הצ'כוסלובקים. הם מגיעים למסעדה, וקסטרו מתפעל מהנברשות המפוארות. "מתנה מידידינו הטובים, הצ'כוסלובקים", מסביר ברז'נייב. לשולחן מוגשת בירה. גם היא, אומר ברז'נייב, באדיבות ידידינו המצויינים הצ'כוסלובקים. אומר קסטרו: They must be really good friends, the Czechoslovakians. כן, עונה ברז'נייב, they must. (אפשר לחשוב שזה צירוף מקרים מיוחד לאנגלית, אבל דויטשר מדגים כאן גלגול שלדבריו קרה באופן שיטתי בשפות, מחובה חברתית/מוסרית להסתברות. אכן, אני די בטוח שזה עובד בגרמנית, וגם בעברית אפשר היה לאלץ את זה עם "בהכרח", אבל זה כמובן היה צולע.) |
|
||||
|
||||
חול, צרפת, פסנתר |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
מתאים רק לשנים משלושת הרמזים, חסר "חול". גם כן, עד כמה הוא מזוהה עם פסנתר? אוף, זה כבר לא רמז, זה שלט ניאון מהבהב :-) |
|
||||
|
||||
פסנתר -שופן? חול וצרפת- זורז סנד? אולי זה כינוי החיבה של שופן בפי הגברת דובדבנ[ט]? |
|
||||
|
||||
אני חייב להודות שכדי למצוא את שמה האמיתי של הגברת סנד נאלצתי להשתמש במנוע כלשהו. אפשר להוריד לי ניקוד. גם לי יש חידה (כמעט) מוסיקלית: מיהו המלחין המהיר שנאמר עליו שהוא מסוכן כמעט כמו נירון? |
|
||||
|
||||
צודק במאה אחוז (תגובה 159777) ולמחילתך אייחל, במיוחד כשאני הבעתי תרעומת דומה בתגובה 156880. אשר לשאלה, אין לי מושג ירוק. האם תהייה מוכן לשקול איזה רמז של שתי נקודות? אני יכול אולי לנחש על מכנה משותף - הכינור בו ניגן נירון כשרומא עולה בלהבות. מהירות וכינור מזכירות את פגניני, השטני (לא צבע השערות), שהיה מלחין ונגן וירטואוזי. |
|
||||
|
||||
היתכן כי יש פה רמז לסדרת טלויזיה של ימים אלה ממש? יותר במדוייק, לפרק ספציפי בסדרה זו? |
|
||||
|
||||
לעניות דעתי לא, אבל אני כמעט לא רואה טלביזיה. |
|
||||
|
||||
אני לא חושב שלזה כיוונת, אבל במחשבה שניה, יש קשר כלשהו לסדרה ''זהות בדויה'' וזה כבר רמז. |
|
||||
|
||||
רמזים: החידה היא רק "כמעט" מוסיקלית והמלחין הוא רק "די מהיר" |
|
||||
|
||||
מכיוון שאוגוסט מתקרב ועימו חידה חדשה שתאפיל על תרומתי הדלה, אני מגדיל את מינון הרמזים. ראשית, לא לשכוח את הרמז ב תגובה 160149 שנית, למלחין אותו שם משפחה כמו משפחת מלחינים ידועה. שלישית, וזה כבר האכלה בכפית: באנגלית " די מהיר" זה Pretty Damn Quick
|
|
||||
|
||||
טוב, זה כבר יותר ממספיק. PDQ Bach היה מלחין בן המאה ה-18 ש"לכאורה" היה בנו ה-21 של באך (למעשה אין קשר בין השניים), שכתב אופרה שנקראה בשם זה. הוא טען שהשם PDQ אינו קיצור של שום דבר, אלא הוא עצמו השם שלו. מעולם לא שמעתי אף יצירה שלו אולם מסופר עליו שכתב מוסיקה מטורפת וגרועה במיוחד. |
|
||||
|
||||
יפה, יש כאן על מי לסמוך! וכדי להוסיף פרטים, האדון הוא המצאה של הפרופסור פיטר שיקל מאונ צפון דקוטה. ועכשיו יש לנו מספר ימים להתאושש לפני אוגוסט. |
|
||||
|
||||
PDQ באך מעולם לא היה קיים - הוא פארודיה הומוריסטית, יציר דמיונו של המלחין והמנצח פרופ' פיטר שייקל. הוא אמור להיות "בנו ה-21 של באך שמשפחתו התכחשה אליו". |
|
||||
|
||||
איזה כוח מופלא יש לסיפור טוב. טאקיטוס מביא את סיפור נירון המנגן בכינור כשרומא בוערת, סיפור שרוכב חזק עד ימינו אנו (וראו את ההברקה בשמה של תוכנת צריבת תקליטורים: Nero - Burning ROM), אך מיד לאחר התיאור המרהיב, מציין טאקיטוס ביובש שהסיפור שקרי, משום שנירון כלל לא היה ברומא באותה עת. כלומר, לא מדובר כאן בסיפור היסטורי שהופרך לימים, אלא ב*אגדה* שמביא היסטוריון מיד לפני שהוא מפריך אותה בעצמו, ובכל זאת איש אינו זוכר את הפרטים, והתמונה המרהיבה של נירון על הגג קיימת בדעתם של המוני אנשים שלא שמעו על טאקיטוס מימיהם. סביר שהאמת ידועה לך והבאת את הסיפור מתוקף מעמדו התרבותי ולא מעמדו ההיסטורי, אך תמיד יהיו קוראים שלא הכירו את העובדות, ולמענם כתבתי. |
|
||||
|
||||
האמנם צירוף מקרים? כתבה ב"הארץ" על שופן, שכותרתה "שיפ-שיפ הקטן": |
|
||||
|
||||
כמה זמן לוקח להכין תרגום* לפרסום בעיתון הארץ? עברו כ10 ימים מאז פירסום החידה באייל. אבל, אם תקרא את המאמר תיראה שבערך במחציתו הוא מזכיר את הביוגרפיה החדשה שכתבה בניטה אייזלר על שופן "ההלוויה של שופן". הרי לך נקודת המפגש ופתרון המסתורין המעורפל. *ברור שזהו מאמר מתורגם, לפחות לפי שם הכתבת. אז מדוע הארץ לא מציין את מקורו? (לא שזה בעייה לגגל, אבל זהו ידע איזוטרי ששמור רק למקובלי האייל). |
|
||||
|
||||
במהדורה המודפסת (על נייר) של ''הארץ'' כתוב שהמקור הוא ה''גרדיאן''. מאמרים מתורגמים מופיעים ב''הארץ'' לעתים שבועות אחרי הופעתם בשפת המקור. הרי לא מדובר באקטואליה. |
|
||||
|
||||
אמנם לא טריוויה, אבל בכל זאת בעיה נחמדה שחשבתי עליה אתמול. כולנו יודעים שחולצה, למשל, ניתן "להפוך" כך שצידה החיצוני יפנה פנימה, והפנימי החוצה. כך גם מכנסיים, גרביים, וכו'. כעת דמיינו אבוב (פנימית של צמיג), עם חור רחב יחסית במקום ה"ונטיל". האם ניתן להפוך גם אותו, דרך החור, כמו חולצה? התשובה למטה. . . . . . . לאחר שלא הצלחתי בהתחלה לפתור את הבעיה בראש, ניסיתי בידיים: ניסוי פרימיטיבי שכלל גרב ישנה, מספריים וארבע סיכות בטחון הבהיר לי שהתשובה לשאלה היא כנראה שלילית. ברם, היות שהסטנדרטים המתמטיים שלי הם קצת יותר מחמירים, המשכתי לחשוב על פתרון, ואני חושב שמצאתי הוכחה לכך שהדבר אינו ניתן לביצוע. כדי שלא להסתבך בתיאורים מילוליים של צורות גאומטריות, הכינותי מבעוד מועד שני שרטוטים ב- http://www.stanford.edu/~yuvaln/insideout.html . בשרטוט העליון מצויירים על האבוב שני מעגלים בצבע אדום; המעגל הגדול מצויר מבחוץ, ואילו המעגל הקטן (קו מרוסק), מצויר *מבפנים* - צריך להכנס לתוך האבוב דרך חור הונטיל כדי לצייר אותו. שני המעגלים הנ"ל הם נפרדים, במובן שאילו כל הגומי של האבוב היה מתפוגג, הם לא היו שלובים זה בזה. אילו היה ניתן להפוך את האבוב כנשאל בשאלה, המעגל הגדול היה נמצא בפנים, ואילו הקטן בחוץ (שרטוט תחתון), והשניים היו שלובים זה בזה כמו חוליות בשרשרת. היות שתהליך ההיפוך, מתוחכם ככל שיהיה, לעולם אינו כולל "קריעה" של אחד המעגלים (שרק היא תאפשר את שילובם), דומני שניתן להסיק שהתשובה לשאלה היא שלילית. אני משער שאפשר לדון בשאלה תוך שימוש במושגים יותר מדוייקים (יריעות, מסילות, העתקות רציפות וכו'). האם ד"ר ו. (או מומחה אחר) מוכן לחוות את דעתו המלומדה? |
|
||||
|
||||
דווקא אני זוכר במעורפל שבספר של טיים לייף הראו שהדבר אפשרי. לא השתכנעתי מהציור שלך שהשמורה שבנית אכן משתנה בין שתי התצורות. האם ברור לחלוטין ש*רק* כך יראו העיגולים אחרי *כל* היפוך? |
|
||||
|
||||
נניח שמרחיבים את הקרע בפנימית כך שהוא משתרע על כל הצד הפנימי, פרט לרצועה דקה במקום מסוים שעוד ''שומרת'' על החיבור המקורי (ועל הטופולוגיה). כעת ניתן בקלות להפוך את הפנימית בכל מקום כשם שבוצעים לחמניה. נראה לי שאת הרצועה לא ניתן להפוך (ולו משיקולי סימטריה). כמובן שאין זו הוכחה, אבל זה מפשט את הויזואליזציה (סליחה, פשוט לא מצאתי מילה יותר מתאימה). |
|
||||
|
||||
אפשר להפוך. הצמיג (טורוס, בלעז) הוא יריעה דו-ממדית בת שני צדדים. שני המעגלים שציירת עוברים בשני הצדדים, והם אינם משולבים זה בזה גם לאחר ההיפוך. איך בונים צמיג? קח מעגל גדול A ומעגל קטן B, וקרב אותם זה לזה עד שיגעו בנקודה, כשהם מאונכים זה לזה (נאמר, כאשר המעגל B פונה "החוצה"; זה לא חשוב). כעת מסיעים את B לאורך A; הצמיג הוא אוסף כל הנקודות ששייכות לאחד מן ה"מצבים" של B. כיצד הופכים צמיג מנוקב? 1. הרחב את הנקב בכיוון המעגל B, עד שנשארת רצועה דקה מן העבר השני של אותו מעגל. 2. כעת הצמיג שלנו הוא למעשה צינור כפוף, ששני קצותיו מחוברים ברצועה. הרחב את הפתח בכיוון המעגל A, עד שמתקבל צינור קצר (בכיוון B) שקצותיו מחוברים ברצועה ארוכה (מקבילה למעגל A). 3. מותחים את הצינור ומכווצים את הרצועה, עד שמעגל A הוא הקצר ומעגל B הוא הארוך. 4. סוגרים את הפתח בכיוון המעגל B בתהליך הפוך לצעד 2. 5. משלימים את הרצועה המחברת בכיוון מעגל A, באופן הפוך לצעד 1. ה"חוץ" וה"פנים" של הצמיג התהפכו. המעגל שהיה מצוייר מבחוץ בכיוון A, הפך (אם עוקבים בזהירות אחרי קורותיו לאורך חמשת הצעדים שלעיל) למעגל המצוייר *מבפנים* בכיוון A, והמעגל שהיה מצוייר מבפנים בכיוון B, הפך למעגל מבחוץ באותו כיוון - אבל עכשיו הצמיג מורכב מהמקום הגאומטרי של עותקי A שסובבים את B, ולכן המעגלים אינם משולבים! הערות: א. במרחב שלנו צריך לנקב צמיג כדי להפוך אותו. מי שחי במרחב ארבעה-ממדי יכול להפוך גם בלי לנקב. ב. הכותרת אומרת (פחות או יותר) את הדבר הבא: אם קובעים נקודה על הטורוס (הלא-מנוקב), מציירים ממנה כמעט-מעגל בכיוון השעון לאורך A ואז כמעט-מעגל בכיוון השעון לאורך B, חוזרים בכיוון A ואז חוזרים בכיוון B - התוצאה היא מסילה שאפשר לכווץ לכדי נקודה אחת בלי לצאת מן הטורוס. ג. את המעלל מן הסעיף הקודם אי-אפשר לעשות על טורוס מנוקב (ובמלים: pi_1(T-x)=F_2 ). |
|
||||
|
||||
בתום שלב 2, אם הבנתי נכון, יש לנו שתי טבעות מאונכות הנפגשות "בצד החיצוני" של הצמיג המקורי. לפני שעוברים לביצוע שלב 3, נראה לי שיש צורך להפוך את הרצועה הגדולה A (מה שהיה במקור בפנים הצמיג יראה כעת כשפה "החיצונית" של הטבעת) כך שהמפגש יעבור לצד הפנימי ויאפשר את הפעולות של שלב 3 ללא "התנגשות". האין כך? ותודה לך על ההדגמה המאלפת. |
|
||||
|
||||
תודה, עוזי, וכל הכבוד על היכולת לתאר באופן מילולי צורות גיאומטריות מורכבות. אני גם חושב שרק עכשיו הבנתי את דבריו של ק. נבוך בתגובה 156548. אם הבנתי אותך כהלכה, אז התהליך שתיארת הוא זה שניסיתי לשרטט ב- http://www.stanford.edu/~yuvaln/insideout2.html , כשהמעגל האדום הוא A, והסגול B. אין מה להגיד: החוץ הפך לפנים, והפנים לחוץ. ברם, אני התכוונתי בשאלה למובן חמור יותר של המילה "היפוך": האם ניתן "להפוך" את האבוב כך שכל נקודה בצורה הסופית תהיה בדיוק במקום שהיתה בצורה המקורית (אולי עד כדי שיקוף, סיבוב וכו') , ורק ה"צד" יתהפך? זה מה שקורה כשהופכים חולצה או גרב, אבל נדמה לי שזה לא מתקיים בתהליך שתיארת, משום שלמשל התפקידים של המעגלים A ו- B התחלפו (שוב, אם הבנתי אותך נכון). |
|
||||
|
||||
השרטוט מתאר היטב את מה שהתכוונתי להסביר, ומדגים (בתשובה לשאלת האלמוני) שאין צורך בשלב נוסף כדי להפוך את הטורוס. לגבי היפוך במובן החזק יותר, הוכחת כבר בתגובה 156525 ש*לא ניתן* לעוות טורוס מנוקב (במרחב התלת-ממדי) כך שרק הצד יתהפך: אחרת, אפשר היה לשחק בשתי גומיות עד שהן מושחלות זו בזו (וכולם יודעים שרק קוסמים יכולים לעשות דברים כאלה). בעזרת שמורות חד-ממדיות כאלה אפשר להוכיח עוד טענות אי-אפשר על משטחים. "תורת הקשרים" (knot theory) עוסקת בתכונות של לולאות סגורות המעוותות לצורת קשר (או איחוד של כמה כאלה). מציאת שמורות, בעזרתן מוכיחים שלא ניתן לעוות קשר אחד לקשר אחר, מהווה אחד הענפים המרכזיים של תורת הקשרים. מעניין לציין שכל התכונות של קשרים מיוחדות למרחב התלת-ממדי: במרחב ממימד גבוה יותר אפשר להפוך כל קשר ללולאה סגורה "פשוטה". לשאלות אחרות על טורוסים, אני ממליץ לעבור להצגה שבה אנחנו-המתמטיקאים משתמשים: בדיוק כפי שלולאה היא קו ישר שנקודות הקצה שלו הודבקו, וצינור הוא ריבוע ששתי צלעות נגדיות שלו הודבקו (באותו כיוון), כך טורוס אפשר לקבל מריבוע ששני זוגות הצלעות שלו הודבקו (באותו כיוון). היתרון הוא שיותר קל לצייר (ולחשוב על) ריבועים, מאשר טורוסים. שאלה לסיום: 1. מה מקבלים אם מדביקים זוג צלעות נגדיות של ריבוע, תוך הפיכת הכיוון? 2. ואם מדביקים זוג אחד בכיוון הנכון, ואת השני בכיוונים הפוכים? 3. ומה קורה כששני הזוגות מודבקים בכיוונים הפוכים? (התשובה במהופך: 1 - טבעת מביוס, 2 - בקבוק קליין; 3 - נסו לבד). |
|
||||
|
||||
תן לי לנחש: פעם כולם עשו אינווריאנטות וזה היה מגניב ואז היתה בעיה שאף אחד לא הצליח לפתור ואז בא מישהו והראה שאי אפשר לעשות את זה עם אינווריאנטות ומאז כל האנשים המגניבים מנסים להראות איך מוכיחים דברים בלי אינווריאנטות. סתם ניחוש, אין לי מושג ירוק בטופולוגיה (אפילו אחרי דוגמת הטורוס לא עקבתי, לבושתי, עד הסוף). |
|
||||
|
||||
הגירסא הפרטית שלך להסטוריה של הטופולוגיה אינה מוכרת לי. תוספת לשאלה שלמעלה: 4. מה מקבלים אם מדביקים את כל הנקודות שעל היקף הריבוע זו לזו (כך שההיקף מצטמצם לנקודה אחת)? |
|
||||
|
||||
אה, זה קל. אמא שלי היתה עושה כאלה לפני פורים. |
|
||||
|
||||
ארבע שנים אני שובר על זה את הראש וכבר כמעט והצלחתי. |
|
||||
|
||||
קצת באיחור, אבל אולי תתעניין לראות תהליך טופולוגי מופלא של "היפוך" שנחשב משך שנים (כמדומני) לבלתי אפשרי. מדובר בהיפוך של ספֵרה (פני כדור) מבפנים החוצה(!), באופן רציף וחלק ללא קמטים סינגולריים, כאשר מותר להניח שהספרה עשויה מחומר שלא מקיים את איסור פאולי - מותר ששתי נקודות תימצאנה באותו מקום במרחב. זה נקרא Sphere eversion ויש סרטון מדהים של זה כאן: ההיסטוריה של הבעייה מעניינת אף היא, וקל למצוא פרטים ברשת. דרך אגב, הפתרון הנאיבי של להסיע את הקטבים זה לעבר זה עד שיחלפו אחד דרך השני ולבסוף יחליפו מקום איננו עונה על הדרישות: בסוף ייצטרך קו המשווה לבצע היפוך חד באפס זמן, וזוהי סינגולריות. [טכנית, מדובר על הומוטופיה בין השיכון הרגיל של הספרה במרחב לבין השיכון שהוא שיקוף-מראה שלו, כאשר בכל שלב בהומוטופיה הספרה משוקעת (immersed) במרחב.] |
|
||||
|
||||
האם יש שפה לכל שפה מדוברת או שיש גם שפה כללית ומה על כתב ברייל? ומי המציא אותו? |
|
||||
|
||||
מי המציא את כתב ברייל, ואיפה נמצא מגדל פיזה? |
|
||||
|
||||
יש לכל "שפה" בנפרד. כלומר, הסימן ב"שפת הסימנים בעברית" (של החירשים, כן?) ל"אבא" שונה מהסימן ב"שפת סימנים אנגלית" ל"אבא". ______________ העלמה עפרונית, שפעם תהתה בנושא, ועכשיו יודעת. |
|
||||
|
||||
בעקבת חידת מובי דיק של אסף (תגובה 152865). (ירדן, אתה קיבלת רמז מוקדם). |
|
||||
|
||||
אני רואה שזה "מוכרים בלבד". גרושו, פיתיתיך? |
|
||||
|
||||
שלום רון, אני קצת הססן לאחרונה בקשר לחידות, וזאת מכמה סיבות: א: גזרתי על עצמי לא להתמודד עם החידות כאן, כי זה סוחט אותי ואת זמני. ב: רף החידות באייל עולה ללא הרף, ודורש מן המתיימר לפתור סגנון פוסברי, בעוד שאני שולט רק בגלילת בטן. ג: לאחרונה הבן האמצעי שלי גילה, בו זמנית אגב, הן את נפלאות "מי רוצה להיות מיליונר" במחשב, והן את העובדה שלפעמים כדאי לו להקשיב לעצתי. עם זאת, לצערי לא הצלחנו לצבור יותר מ-250,000 דולר (אך למה ניתן לצפות, כאשר כבר בשלב מוקדם עליך לבזבז את החבר הטלפוני על שאלות כמו מי פרשה מהספייס גירלז) מאידך, מצפייה בכספת האחרונה נוכחתי שהייתי טס בקלות לחו"ל. ואולי גם מקבל רכב שטח. אז תשאל, כי... כלומר לא הבנתי מה השאלה. |
|
||||
|
||||
250,000 דולר הם לא רק תמריץ נאה לפתרון החידה אלא גם רמז עבה במיוחד. החידה של אסף התייחסה למובי דיק. מישהו שאל מהו מקור שמה של הספינה "פיקווד". בהסבר שניתן לו צוין איות נוסף לשם Pequot. שאלתי היא - מה מיוחד בPequot בימינו אלו. |
|
||||
|
||||
קזינו וירטואלי מהמרויחים ביותר בעולם? |
|
||||
|
||||
קזינו ממשי לחלוטין. הגדול ביותר בעולם, בעל המחזור הגדול ביותר בעולם, ללא מאפיה. 6500 מכונות מזל, כ400 שולחנות ומחזור של כ1.5 מליארד דולר. לא רע כדי לצאת מהשיכרות והניבלות שכפה האדם הלבן על "אומת פיקווד". אגב, נדמה לי שפיקווד זה אנשי השועל. |
|
||||
|
||||
שאני אתן לאנשי לנהל קזינו?! הגזמת... |
|
||||
|
||||
אכן, המקום בלתי רגיל. נזדמנתי לשם כשבן-דוד לקח אותי למוזיאון מורשת ה-Pequot שהם מנהלים במקום, לצד הקזינו. המוזיאון, אגב, יפה, נעים, ומענין. צר לי, רב"י, שנאלצת לחכות. דווקא על שאלה זו יכולתי לענות, בלי גוגל, אך לא יצא לי לעיין באייל בימים האחרונים. |
|
||||
|
||||
אם יצא לך לבקר את בן דודך פעם נוספת, כדאי לבקר בקזינו נוסף שנמצא בסביבה, מוהיגן סאן, ממש ליד פוקסוודס של הפיקווד. גם הקזינו הזה נמצא בשמורה אינדיאנית, אבל הוא יותר חדש והרבה יותר מרשים מבחינה אריכיטקטונית ומהעיצוב הפנימי והחיצוני הנאה שלו. האם אתם מוכנים לשאלונת קטנה נוספת, ככה עד שיגיע זמן חידת אוגוסט? |
|
||||
|
||||
רון, אתה לא חושב שמן הנימוס היה לענות על השאלה שהפנו אליך לפני שאתה ממשיך? תגובה 157881 |
|
||||
|
||||
נסענו גם סביב המבנה המרשים של המוהיגאן סאן, אך לא התעכבנו שם. אישית, נהניתי יותר מהשמורה עצמה ומנופי ניו-אינגלנד. צר לי שאיני נענה לאתגרים; הזמן דוחק, דוחק. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |