המשיח מאיזמיר (חלק ב') | 1575 | ||||||||||
|
המשיח מאיזמיר (חלק ב') | 1575 | ||||||||||
|
פרסומים אחרונים במדור "תרבות והיסטוריה"
|
הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות |
|
||||
|
||||
אלי שי כתב לא מזמן תגובה באייל: תגובה 144994 |
|
||||
|
||||
המאמר הזה פורסם ב-24 לאוגוסט. מה עושה כאן תגובה מה-20 לאוגוסט?! |
|
||||
|
||||
כל הכבוד על הערנות. המאמר פורסם על ידי בטעות ב-20 באוגוסט (במקום עדכון חדשות) ותוך כמה דקות הוחזר לחדר העריכה, אבל כנראה שרון הספיק להגיב טרם שהוחזר. |
|
||||
|
||||
תגיד, אני כבר הערתי פעם משהו על המשכורת שלך? אה, כן? אז לא חשוב. ;-) |
|
||||
|
||||
ערן מצטנע, ככל הנראה. למיטב זכרוני, הייתי זה אני שפרסם את חלק ב' של המאמר במקום חלק א', בטעות. המאמר הוחזר למקומו בחדר העריכה ע''י אחד העורכים, והחלק הראשון פורסם במקומו. מצד שני, יתכן כי המאמר פורסם בטעות פעמיים לפני זמנו, מה שאומר שהוא נורא נורא רצה לצאת החוצה. |
|
||||
|
||||
איך המשפט "בעוד ששלום, לכאורה לפחות, התייחס למחקרו בקבלה ובמיסטיקה היהודית כאל חקר תופעה שתפקידה הסתיים והיא חלפה ובטלה מן העולם" מסתדר עם הציטוט "הסיפור הזה עוד לא הסתיים, הוא עוד לא הפך להיסטוריה, והחיים הסודיים שהוא מכיל יכולים להתפרץ מחר, בך או בך."? |
|
||||
|
||||
תוכל להדגים כיצד שיתוף הפעולה עם מקובלים "ניכר בפסיקותיו" של הרב עובדיה יוסף? (ב"פסיקותיו" הכוונה, אני מקווה, היא לפסיקה הכתובה, ולא זו שמצוטטת במוסף ההלכתי של ידיעות אחרונות). |
|
||||
|
||||
אתה לא הבנת נכונה את המשפט . כתוב שם ששיתוף הפעולה עם המקובלים נכפה על ידי יוסף בידי דראי (ו"צ"ל " ויחסו האמיתי כלפיהם ) וזה ניכר מפסיקותיו . אז מהו באמת היחס האמיתי של עובדיה יוסף למקובלים ולקבלה ? ידיד שלי ,ירון ליבוביץ עשה על כך לאחרונה עבודה סמינריונית ואני מצטט משם את מסקנותיו : " תחילה, יש לציין שאנו רואים, שהרב מכיר את עולם הקבלה. בנספח שהבאנו בסוף עבודתנו הראינו שבפסיקתו של הרב יש אזכורים רבים של מלות מפתח השייכות לעולם הקבלה. אנו בחרנו לבדוק, לצורך הדגמה, שתי מלים בלבד, הזוהר והאר"י, אולם באמצעות ממצאי הנספח אפשר, לדעתנו להראות שהרב מתמצא בנושאים המופיעים בכתבים הקבליים. נוסף לכך, אי אפשר לומר שהרב דוחה מכל וכל את הטיעונים הקבליים כדברים שאין להתחשב בהם. הוא בהחלט מתייחס אליהם בדיונו ההלכתי, אבל אין הוא מיחס להם יתרון על הטיעונים הנבנים תוך שימוש בכללי המשחק ההלכתיים. לעניות דעתנו ניתן לומר, שהרב מתייחס גם לטיעונים הקבליים על פי כללי המשחק ההלכתיים, והוא מכיל עליהם כפי שראינו את הכללים מהעולם ההלכתי. אין כאן לדעתנו גם קבלה מוחלטת, כי לא ניתן לראות אצל הרב פסיקה עקבית לפי הטיעונים הקבליים. הרב מתייחס לטיעונים הנובעים מהעולם הקבלה, לפי העקרונות ההלכתיים." עד כאן ירון ליבוביץ'.כלומר הרב יוסף מכיר את הקבלה אבל אינו מתרשם ממנה יותר מדי .למה הוא בחר לפתע להישתמש בנושאים קבליים של גלגול נשמות כנושא לנאומים לרב עובדיה הפתרונים . אולי גם הוא החליט שזה טוב לרייטינג. |
|
||||
|
||||
התיאור שבעבודה הסמינריונית הוא באמת מאוד מדויק. הרב עובדיה מתייחס לקבלה בפסיקה שלו, אבל היא אינה מקבלת משקל מכריע. יש בזה הגיון ידוע - כותב הזוהר (כביכול) רבי שמעון בר יוחאי היה רק אחד התנאים, ואין סיבה לפסוק הלכה כמותו אם חבריו חלקו עליו. זה לא סותר בכלל את תיאוריית גלגול הנשמות או כל דבר אחר. בשאלות שהן מטבען לא הלכתיות אלא מחשבתיות יותר, ברור שהקבלה עדיפה בעיניי הרב עובדיה על הפילוסופיה היהודית הרציונלית, שאליה נדמה לי שהוא לעולם אינו מתייחס. אם הייתי יוצר סולם דרגה הייתי אומר שההלכה במקום הראשון, הקבלה במקום השני והפילוסופיה הרציונלית של היהדות במקום השלישי, אם בכלל. |
|
||||
|
||||
אני מניח שהשימוש במילה "תיאוריה" לגבי גלגול נשמות לא היה במובן הפופריאני של המילה. נכון? |
|
||||
|
||||
הרב עובדיה יוסף מכריע לפעמים על-פי הקבלה (כמוכח בספר השו'ת שלו 'יביע אומר'); בכך הוא נשאר נאמן למורשת גאוני ספרד החל מהחיד"א וכלה ב'כף החיים'. אין בכך כל חדש תחת השמש. |
|
||||
|
||||
לא, לא אוכל. |
|
||||
|
||||
בבירור באמת אין כאן עקביות . וגם תלמידיו של שלום כאשר כתבו עליו מאמרים התייחסו לשניות הזאת באופיו.ובדיעותיו היו שהאשימו אותו שהוא נוטה למיסטיקה בעצמו ( וידוע שהוא למד קבלה בצעירותו אצל אחד המקובלים המועטים שהיו אז ). |
|
||||
|
||||
אלי, לאילו מתלמידיו של גרשום שלום אתה מתכוון? כמדומני תלמידיו ותלמידי תלמידיו מתחלקים בין אסכולות שונות ואף מנוגדות בחקר הקבלה. יהודה ליבס נחשב לחוקר שמרן. הוא מתיימר לייצג את "שלום האמיתי", שלדעתו היה מרוחק בגישתו למושא מחקרו. ליבס רואה בקבלה זרם המשקף אותנטיות יהודית שיש לה עקבות בספרות קדומה. גישה דומה ניתן למצוא אצל רחל אליאור. לעומת זאת, משה אידל נחשב ממבקריו של שלום; הוא רואה מעורבות של שלום במושא המחקר שלו וגישתו שוללת גילויים מוקדמים של הקבלה. מה דעתך? |
|
||||
|
||||
למעשה אפשר להגיד שיש אפילו כמה, אך הדומיננטי ואף הרודני ביותר מכולם, הוא ללא ספק מכשיר הטלוויזיה. הטלוויזיה היא שמפיצה את בשורות הגאולה החדשות על כנפי מותגים, היא אשר קובעת כי הגאולה האישית/משפחתית/חברתית/לאומית תבוא ע"י קניית מוצר זה או אחר והיא שמלמדת כי האושר העילאי נמצא בקומדיות אמריקאיות מטופשות ובתכניות בידור מבישות. מה ההבדל בין שבתאי צבי, שכרך יחד פריצות מינית עם שחרור האישה לבין, נניח, "סקס והעיר הגדולה"? הלא הם עושים פחות או יותר את אותו הדבר. |
|
||||
|
||||
איפה הימים בהם ראו רק את שבתאי בטלוויזיה, בלי הצורך לזפזפ כל הזמן כדי לתפוס איזו נבואה כמו שצריך. נביאי השקר של היום זה לא מה שהיה פעם. |
|
||||
|
||||
''וישנן קבוצות שונות של מתנחלים ותומכיהם השואבים את רעיונותיהם מרעיונות מיסטיים שונים אודות הצורך להקים את בית המקדש השלישי בהר הבית למען ''תיקון העולם''.'' ואני חשבתי לתומי שזה מעיקרי האמונה. אגב הקמת בית לאומי ליהודים היה לא פחות מיסטי בזמנו של ש''צ מה שמעלה את הסוגיה 'מה הוא מיסטי ומה לא'. |
|
||||
|
||||
שלישי היום במה שנקרא "הר הבית" בירושלים היא מעיקרי האמונה או מעשה טירוף אפוקליפטי ראו : הר הבית הוירטואלי |
|
||||
|
||||
ברור שאתה מסתמך על ה''פרוטוקולים של זקני ציון'' בכתבך על ''מעשה טירוף אפוקליפטי''. אני מניח שאם היה מדובר באנשים אחרים אז זה היה יכול להיות סתם ''חופש פולחן'' למשל. אבל איש באמונתו יחיה אתה באנטישמיותך (המבצבצת בבירור מבין הדברים שכתבת) ואחר בחלומותיו. |
|
||||
|
||||
הכריז ב''פורום ארץ הצבי '' שטוב שמדינת ישראל תיחרב עם תושבים כאלה. לא אתה תלמד אותי על אנטישמיות אנונימי שמסתיר את זהותו. |
|
||||
|
||||
התומכים והמממנים הגדולים של ''בוני בית שלישי '' אינם אלא פנטים נוצרים אנטישמיים קיצוניים שאינם יכולים להסתיר את הריר הזולג מפיהם בתקווה לקץ העולם שיבוא כתוצאה לאחר שיהודים והמוסלמים ישמידו זה את זה , ואז ישארו רק הם. |
|
||||
|
||||
הבהרת את עמדתך לגבי ה''פנטים נוצרים אנטישמיים קיצוניים'' וכו', אתה יכול להבהיר את עמדתך באותו אופן לגבי הערבים בכלל והפלשטינים בפרט, האם תוכניותיהם (לגבי היהודים) של אלה האחרונים מצדיקים לתת להם מעמד של מדינה ועוד בנקודה טופוגרפית עדיפה. לא אגרור אותך לויכוח פוליטי אבל יש פה נקודה עקרונית שכדאי להתיחס אליה למען היושר האינטלקטואלי הבסיסי. |
|
||||
|
||||
מצטער זאת כבר סטיה גדולה מידי מהנושא פה ואינני רואה טעם להיכנס אליה כאן . אבל אתה מוזמן לקרוא את דברי בעניין כאן: בראשית הייתה פלסטין דיון 344 וכאן : הצד השני דיון 1063 |
|
||||
|
||||
דומני שכוונתו היתה שאכן מיותר ללמד אותך אנטישמיות. |
|
||||
|
||||
בארה''ב יש כל מיני גופים של נוצרים פאונדמנטליסטים שונאי יהודים שמייחלים ליום שבו רוב היהודים יושמדו בעינויים קשים חוץ מהמיעוט המזערי שיכיר בישו המשיח.הם מאמינים שהקדמה להשמדה הסופית הזאת צריכה להיות הקמת בית המקדש בירושלים בידי היהודים שייתקיים רק לזמן קצר . על מנת להחיש את ההשמדה הזאת הנוצרים האנטישמים הנ''ל מממנים בכסף חבורות של משתפי פעולה ''יהודים'' שמטרתם להביא לבנית בית המקדש בהר הבית . לא ברור לי אם אותם משתפי פעולה מודעים לכוונות של מממניהם הנוצרים, אך יתכן מאוד שכן. |
|
||||
|
||||
נשמע קצת קונספירטיבי. מקורות? נתונים? |
|
||||
|
||||
מקור טוב מאוד הוא הספר הזה: וכמובן קל למצוא ברשת כל מיני מאמרים של ידידינו הטובים והנאמנים הנוצרים הפאונדמנטליסטים שמדווחים בפירוט ובתקווה על כל הצלחה זאת או אחרת של המכון להקמת המקדש בדרך להקמת בית המקדש הרביעי וסופרים את הימים משם לאפוקליפסה הבילתי נמנעת שלה הם מיחלים. |
|
||||
|
||||
כתגובה לתגובת ישראל פזיזא, רציתי להעיר שהתאוריות שאתה מזכיר מקורן למעשה בנצרות האורתודוקסית לגמרי ובצורה יותר ממותנת הן נפוצות בכל העולם הנוצרי. כוונתי לנבואות האפוקליפסה, מלחמת ארמגדון והופעת האנטי-כריסט. גם ביהדות כיוון מחשבה זה הוא מאוד מאוד נפוץ תחת המושג של ''חבלי משיח''. נדמה שאחד המקורות העיקריים הוא בכלל הנביא ישעיהו. |
|
||||
|
||||
אחד מהיהודים ה"משת"פים", פתר את הבעיה בקלות: "הם מצפים לביאתו השניה של המשיח, אנחנו מצפים לביאתו הראשונה, אז מה הבעיה?" |
|
||||
|
||||
נו אז המשתפ"ים מתרצים את מעשי הבגידה שלהם , אז מה? |
|
||||
|
||||
למר "אלי" הידוע בציבור, אתה מוזמן לרענן את זכרוננו לגבי ההכרזה האמורה. כמובן שאין אני מנסה ללמד אותך על אנטישמיות לעומת זאת ממך אני לומד המון על אנטישמיות ואנטישמים. אני גם רואה שבהמשך התחלת להתייחס לבית המקדש הרביעי? כנראה שהנוכחי מהווה בית מקדש שלישי עבורך. זו תופעה נפוצה בקרב אנטישמים לא להתמיד בקו חשיבה מסוים. בהתחלה זה היה המיקום לכאורה של בית המקדש שכנראה משל היה ובהמשך אתה מחליף פאזה ובית המקדש השלישי כבר עומד על תילו. אולי תחליט. |
|
||||
|
||||
אלי באמת ידוע בציבור. הנה הדף שלו ב"רשימות": http://www.notes.co.il/eshed , והנה הספר שפרסם: http://www.mitos.co.il/Book/BookFocus.asp?ID=135228 אשר לשאר התגובה, נדמה לי שכבר נוכחנו שמי שאינו חושב כמוך מאובחן אוטומטית כ"אנטישמי", כמו גם העיסוק האובססיבי שלך בגופו של אדם במקום בגופו של עניין. תזכורת: פה זה לא פורום ארץ הצבי. באותה הזדמנות מעניין לשאול - קראת פעם את החיבור "הפרוטוקולים של זקני ציון", אליו התייחסת בתגובה זו: תגובה 166310 ? |
|
||||
|
||||
תודה על העדכון, מפני שבהודעה עליה הגבתי הוא הופיע כסתם אלי או אלי666 מה שלא עשה אותו מוכר עבורי. האבחון כאנטישמי מתבסס על הפרמטרים בהודעת הנ"ל אותם ציינתי. לא אוכל להתייחס לדבריו של האדון אחרת מאחר והוא מביע את דעתו האישית ולא מעלה סוגיה או רעיון מבוסס. |
|
||||
|
||||
נו, ואת הפרוטוקולים - קראת? |
|
||||
|
||||
ובכן אני קצת חוזר על עצמי אבל אתה דמות חשובה בפורום בשביל שאטרח קצת. רק עכשיו סיימתי לקרוא את הספר "השקר מסרב למות" של השופטת בדימוס הדסה בן-עתו. הודות לספר זה אני חושב שכעת אני מכיר את הנושא קצת יותר טוב מאלה שקראו את הזיוף של האוחרנה הנקרא "הפרוטוקולים של זקני ציון". אבל אני מודה שעיינתי בפרוטוקולים בעבר בספרו של הנרי פורד היהודי הבינלאומי (יש אותו ברשת http://abbc.com/ford) וכן בגרסה הספרדית (שבה שאני שולט ברמה המאפשרת עיון שטחי במקצת אך זה הספיק במקרה הזה). אני מקווה שעניתי על השאלה לשביעות רצונו של האדון הצעיר. |
|
||||
|
||||
כדי באמת לשלוט בנושא של הפרוטוקולים צריך לקרוא גם את הספר של נורמן כהן ''הכשר לרצח עם'' שעם כל הכבוד לשופטת עולה על ספרה בכמה וכמה מונים. וגם הם לא מכסים באמת את כל הנושא הם מתעלמים למשל מהעובדה הידועה שהמקור האולטימאטיבי של הפרוטוקלים הוא בספרי מתח של אלכסנדר דיומא ואז'ן סי ,נושא שכבר עסקתי בו כאן במקום אחר. |
|
||||
|
||||
הכל יחסי ותמיד יש מקום לעוד. בכל אופן אינני בור בנושא גם אם לא עשיתי דוקטורט בתחום. |
|
||||
|
||||
אתה טוען שעל סמך קריאתך בפרוטוקולים אתה יכול לזהות אם אדם הוא אנטישמי או לא. זה בהחלט מראה על טענה למומחיות גדולה יותר מכל מי שאי פעם שמעתי עליו בנושא. |
|
||||
|
||||
אין קשר בין הקריאה בפרוטוקולים לאופן שבו אני מזהה אנטישמי. אני מתנצל אם בטעות כך עלה מדברי. לזהות אנטישמי ניתן על פי דברי שנאה שהוא כתב כלפי אנשים יהודיים או לפי שפת גוף (גם גילויי אלימות) המבטאת שנאה כלפי יהודים. דוגמאות: "הציבור הליברלי הישראלי, שחולם על מדינה חילונית דמוקרטית, רואה בעיניים כלות איך המטרה מתרחקת, עם כל משלוח נוסף של יהודים אורתודכסים "אוהבי ישראל". שלא נדע. " גדעון ספירו 13.7.03 וגם: "היא העמידה כשומר מטעמה על נושא ההסתה, את האלוף עמידרור, חובש כיפת מתנחלים פשיסטית, איש מסית בעצמו, שעה שהסית נגד כלל הציבור החילוני בקובעו כי הוא "בעל עגלה ריקה". האם עמידרור הקנאי הימני ימליץ לסגור את ערוץ 7 המסית? בוודאי שלא. חבל על הזמן." גדעון ספירו 6.7.03 אז מדברים אלה אני מסיק שלמר ספירו יש בעיה שאני קורא לה אנטישמיות. אין טעם לתת דוגמאות של שפת גוף בגלל מגבלות המדיום. |
|
||||
|
||||
ידידם הטוב של הנוצרים הפאנטמנטליסטים שונאי ישראל ועושה דברם הנרצע יש ידע רב על אנטישמים ואולי דווקא כן יש מה ללמוד ממנו על אנטישמים. לידיעתך : בית המקדש שנשרף בשנת 70 לספירה היה בית המקדש השלישי. הראשון היה של שלמה המלך השני היה של זרובבל והשלישי ( כן השלישיֱ ) היה של הורדוס . עכשיו ברור? אם לא לך לחברים הנוצרים שלך הם דווקא יודעים משהו על תולדות ישראל אולי הם יסבירו לך את זה. |
|
||||
|
||||
איפה עמד בית המקדש של זרובבל, מתי נבנה, מתי ועל-ידי מי הוא נחרב, ואיך קרה שאנחנו לא יודעים על זה כלום? |
|
||||
|
||||
אל תתרגש. הכונה לבית שהוקם בתקופת עזרא ונחמיה. זרובבל נדמה לי היה מצאצאי בית דוד ועמד בראש הקבוצה הראשונה של שבי בבל. הורדוס רצה לבנות בניין מפואר יותר מאשר הבית שני שהיה צנוע אף ביחס לבית הראשון. אלא שהפרושים וראשי הסנהדרין שלא סמכו ביותר על הורדוס, לא הרשו לו להרוס את הבית הקיים, עד אשר הובאו והוצגו לפני העם החומרים לבניין הבית השלישי. |
|
||||
|
||||
אף פעם לא מזיקה,וזה שאתה לא שמעת על מקדש זרובבל זה באמת מפליא .אם תלך לקרוא בספר התנ''ך בספר עזרא תקרא על המקדש שהוקם בידי זרובבל בן שאלתיאל בימי שיבת ציון בתקופה הפרסית . אתה לא תקרא על חורבנו מאחר שהוא לא נחרב מעולם , הוא נהרס ונבנה מחדש בימי המלך הורדוס במאה הראשונה לפני הספירה על כך תוכל לקרוא בכתבי ההיסטוריון יוסף בן מתתיהו .ומקדש הורדוס הוא שנחרב בידי הרומאים. |
|
||||
|
||||
זרובבל כמובן רק שם את היסודות למקדש שהוא עצמו נבנה לאחריו אבל המקדש בדרך כלל נקרא על שמו. |
|
||||
|
||||
אני מציע שכל פעם שמר אלי ישפץ את ביתו לחייב אותו מחדש באגרות של בנית בית חדש. |
|
||||
|
||||
במקום להעיר הערות מטופשות על כלום עדיף שכבודו יטריח את עצמו להתייחס לדברי עליו ועל חבריו שונאי ישראל השואפים להשמדתה. ומעבר לכך יש מקום להניח שבית המקדש כלל לא היה במקום הנקרא כיום הר הבית . יש סיבות מוצקות ביותר לחשוב שהמקום שעליו בנוי היום אל אקצא לא היה שום דבר יותר מהמזבלה הקדומה של ירושלים שממנה כנראה עלה מוחמד השמימה אם להאמין לסיפור המוסלמי . נראה שאדריאנוס כאשר בנה את המקדש האלילי שלו בירושלים הוא לא עשה זאת על חורבות המקדש אלא במקום אחר . ראו דיון מפורט מקיף ומשכנע ביותר בעניין הזה כאן : |
|
||||
|
||||
תודה על הקישור. אני יכול להתייחס לדברים שקשורים בי אבל צר לי לאכזב אותך למרות הכל אין לי שום קשר אישי עם אותם גורמים נוצריים אליהם התייחסת. בכל אופן הסכנה המיידית שאני מזהה כלפי העם היושב בציון נובע מפונדמנטליזם מוסלמי והמשת"פים בסו קולד שמאל. מעבר לכך החלת הריבונות הישראלית בהר הבית היה תורם לשלום באזור יותר מכל אירגון טרור שהשמאל היה טורח להמציא לו מדינה. זאת ועוד מיקומו של המקדש בהר הבית אם זה במיקום הנוכחי של המסגד או 200 מטר ימינה הוא פחות מעקרוני לכל אדם נורמלי. אני בהחלט בדעה שהערבים יתפללו במסגד שלהם ויתנו לנו להתפלל בבית הכנסת שלנו 200 מטר משם אבל הפונדמנטליזם שלהם ושלך מונע מחזון זה להתממש.. |
|
||||
|
||||
לא יודע אם יש לך או אין לך קשר אישי עם אותם גורמים נוצריים אנטישמיים או עם המשת''פים שלהם הממומנים בידיהם כאן בכל מקרה אתה בהחלט נשמע כאחד מתומכיהם. גם לי אין התנגדות שיוקם בית כנסת בהר הבית אבל אם התוצאה היא רק פצועים והרוגים וגרוע מזה זה אינו שווה את זה. |
|
||||
|
||||
אין לך התנגדות לתפילת יהודים בהר אבל אתה נכנע לטרור ולאלימות. דבר זה לא מעיד עליך בחיוב בכל אופן לא כאחד שיש לו עמוד שדרה. |
|
||||
|
||||
אני חושב שצריך להבדיל בין (1) מחקר אקדמאי (2) התענינות אופנתית באספקטים המעשיים של המיסטיקה בכלל והקבלה בפרט. הם מושכים את העין, אולי מתוך רצון להשתמש בהם בתור קיצור דרך לאושר הגדול שמחכה מעבר לפינה (3) התפקיד הדתי העמוק שיש למיסטיקה ולקבלה (למשל בסידור). הקבלה איננה רק ענף צדדי צדדי שהתלבש על התאולוגיה היהודית אלא שהיא נשענת על המסורת של פרשנות מקראית, אגדתית והלכתית, והזוהר הוא פרוש לתנך. לעניות דעתי, צריך להוסיף לרשימת השמות את דני מט וכמובן את ישעיה תשבי שתרגם חלקים מהזוהר לעברית. בשורה הראשונה של חוקרים צריך להזכיר אנשים כמו לורנס פיין, ארתור גרין או אליוט וולפסון. |
|
||||
|
||||
מה לדני מט ולחקר הקבלה? היה קצין בכיר בצה"ל בשם זה. |
|
||||
|
||||
ואלי אשד הוא סמנכ"ל למינהל חינוכי בישיבת נחלים. אז מה? דני מט הוא פרופסור ליהדות בברקלי. |
|
||||
|
||||
טוב אני דיברתי על שמות של חוקרי קבלה שיהיו מוכרים לציבור הישראלי המשכיל הרחב שאין לו הבנה יסודית בנושא ,וחוששני שאין כאלה נוסף לאלה שציינתי. כמו כן אם מסתכלים בספרים של חוקרים מחו''ל שאינם מתמחים בחקר הקבלה והיהדות שמתייחסים לחקר הקבלה בישראל , אנשים כמו הרולד בלום , השמות שהם יזכירו הם בדרך כלל של גרשון שלום ומשה אידל שהם השמות המוכרים ביותר בחו''ל . |
|
||||
|
||||
והסיבות שדווקא האנשים האלה מוכרים, אינן קשורות לדעתי כל כך רק להצטיינותם במחקר ( אם כי אין להטיל ספק בה) כמו לכך שהם טורחים לרדת מ''מיגדל השן '' האקדמאי שלהם ולכתוב חומרים בתחומם שיהיו נגישים לקהל הרחב. יוסף דן פירסם ספרים פופולאריים על האפוקליפסה ועל רעיונות מיסטיים קדומים וגם סתם ביקורות ספרים . אליאור כותבת ב''אלפיים'', אידל מרבה להופיע בהרצאות פופולאריות לקהל הרחב, . זאת בניגוד לעמיתיהם שמקפידים לתקשר רק זה עם זה. |
|
||||
|
||||
שאלה עקרונית - האם את כל השאר צריך "להעניש"? הלא המאמר שלך ודומיו הם בדיוק ההזדמנות להביא גם את דברם של חוקרים שלא היו נגישים לציבור עד עכשיו, מסיבות שונות (גם אם הסיבות לא משהו). יש לי בהחלט מה לומר על ההסתגרות של האקדמיה בתוך עצמה, אבל כשבאים לחקור נושא, הקריטריון של "נגישות לציבור" צריך להיות בדרגה נמוכה. |
|
||||
|
||||
אינני מבין כיצד אמירתך לגבי אופי מחקרו של ג.שלום, עומדת בקנה מידה אחד עם ציטוטו בסוף המאמר. |
|
||||
|
||||
תגובה 165835 |
|
||||
|
||||
אתם מוזמנים למחוק, סליחה. |
|
||||
|
||||
הוא פרויקט של האף בי אי שנותן מידע על קבוצות המטורפות שונות בארה"ב שכולן קשורות לאמונות אפוקליפאיות אלה או אחרות וכולן מהוות סכנה לציבור. הנה מה שיש לאף בי איי להגיד על כל מה שקשור להר הבית בירושלים בהקשר זה: |
|
||||
|
||||
1. חילוני אמיתי הינו אדם שמאמין ברציונליות, בהגיון המדעי. כל אדם המנשק מזוזה, או נוקש בעץ, או מתחיל מצעדו בבוקר ברגל ימין, או יורק כאשר רואה חתול שחור (שתי יריקות לחתול שחור שנדרס, שלוש יריקות לחתול מת המסריח את סביבתו), או הולך למגדת עתידות (או מגדת בקפה, כל עוד זה אינו קפה עלית)), או מאמין באסטרולוגיה וכדומה אינו חילוני אמיתי גם אם הוא נוסע בשבת ואוכל בשר חזיר מטובל ברוטב סרטנים אדום ועטוף בעלי גפן עם גבינה שויצרית ריחנית. אדם מסוג זה הוא סתם אדם מבולבל, החושש מהמציאות ולכן , יש לעבור לסעיף 3. 2.עיתונאים בפרט - יודעים היטב שכותרת טובה , סנסציונית היא הדרך הטובה ביותר למשוך תשומת לב. האמת לבטח אינה חשובה, ראו עיתון מעריב. לכן מה קל יותר מלציין ש שתבאי צבי הגיע לאן שהגיע בגלל או עקב נסיבות של ילדות מינית קשה. ראשית - לך תכחיש עובדה זו. כבר הכותרת והמטרה הושגו. 3. אני טוען ויש לי הוכחות מהזוהר פרק ה', ו',ובמיוחד פרק ז', שגם דויד המלך, הרצל, בן גוריון, נפוליאון, היטלר, סאדם חוסיין, עבדול נאצר ועוד (גריבלדי למי שמכיר) חוו חויות מיניות קשות בילדותם, או לבטח במהלך הריונה של אימם. בעקבות טראומת הלידה, כולל חויות המין הקשות אך המהנות ,מה שגרם להם (ולבני משפחתם) לקונפליקט קשה ונקיפות מצפון על כך שנהנו ממה שלכאורה אסור להנות. כמובן הקונפליקט המשפחתי ויחסי האם עם בנה ולעיתים גם האב השתתף בחינגה המשולשת ,חייב להיות מלווה בשנאת האם / או האב או של שניהם. באם נוסיף לכך את טראומת הלידה , מובן מאליו שהזעם הפנימי המלווה בצורך לכפר על ההנאה הביאו אותם לצורך להתבלט ולהשאיר חותמם על ההיסטוריה אמונה זו נובעת מהאמונה שההיסטוריה תמחל ותסלח. הראייה הכי טריה הינה הנשיא קלינטון ויאסר עראפת. 4. יש עדין לדון ברצינות תהומית בכל אותם "חילונים" הנמשכים בכבלי קסם אל המיסטיקה. ממחקר מעמיק שנמשך לערך,... הגעתי למסקנה מעמיקה. כל, באמת ובתמים כל, במאת האחוזים, כל אלה הנמשכים לקבלה, לזוהר, לסיפורי האחים רייט, טרזן, ביל קרטר, הרקולס לסיפורי איליאדה ואודיסאה , במיוחד הסיפור על גיזת הזהב והכניסה לשאול (אני בינהם),וכן כל חסידי הנשיא בוש ,המושיע העולמי התורן, הינם "אנשים רציונלים /חילוניים "שאין רגע בחייהם שבו הם מעזים לברוח מהמציאות. ממחקר מעמיק מתברר שאנשים אל אינם נזקקים לפרוזק, לאלכוהול ולסמים, לכל היותר ורק לפעמים , לקפה אספרסו. 5. לעומתם, לצורך המחשה והבנת הצד המנוגד של אלה הבורחים כמעט מידי ערב מהמציאות - יש לציין את חובבי סרטי המין הכחול והאדום. זוהי דוגמה קלאסית לבריחה מהמציאות. במקום לעשות בפועל, עם הכלי שעומד לרשותם חינם אין כסף, מה שהם רואים בסרט שלקחו בהחבא, במקום להתמודד עם המציאות שלעיתים מאכזבת ולבטח עולה כסף רב, הם מעדיפים לברוח מימנה, ואולי מנשותיהם, ולהסתפק ב"..." מול המסך הקר והמתנכר. קבוצה זו הינה מורכבת מחילונים , דתים, חרדים .למעשה יש כאן אחווה של כל הדתות. 6) מניתוח היסטורי מעמיק שעשיתי- התברר לי שאילו לנין וכמובן סטלין ממשיך דרכו (דרך אגב -אביו של סטלין התעלל בו קשות וניסה פעמים להרוג אותו בילדותו . יש סברה עיתונאית שנסיונות הרצח של אביו נעשו היות ונודע לו מפי הגבורה, שבנו יביא למותם של מליונים. אך אלת ההסטוריה מנעה זאת ממנו כי אסור להתערב ולשנות את ההיסטוריה של העתיד. בכל מקרה ,סטלין סבל קשות מההתעללות של אביו וכנראה שזה מסביר את פרצי האלימות , הרצח והעינויים שנקט כלפי בני עמו ). נחזור לעיניין החשוב באמת , לו אחד מהם או שניהם היו משלבים אלמנט זה של תורת "הזן" והמין החופשי (בכל האופנים / הצורות / הגזעים) לתורת המרקסיזם הקומוניסטית - הקומוניזם היה כובש עולם ומלואו. אין לי צל של ספק, שתורת המרכסיזם המעודכנת היתה מביסה את אסטרטגיית מלחמת הכוכבים של הנשיא ריגן, היות וכוכבי הסקס תמיד מנצחים והצד השני גומרים תשושים ומבסוטים. |
|
||||
|
||||
יש בתגובה שלך איפושהו פואנטה, נכון? כי עד כה היא חמקה כנראה מעיני. |
|
||||
|
||||
העיניים לפעמים לא מספיקות, יש להפעיל גם את מה שעומד (?) מאחוריהם. |
|
||||
|
||||
הפואנטה נמצאת בספר האחרון שכתב פרופסור קרל סגן לפני מותו "עולם רדוף-שדים" המדע כנר בעלטה. גם במסווה ואיצטלה אקדמית פושטת אש הנהירה לכשפים, לקסמים, לאמונה בשטן ולהולכה בכחש את הציבור הרחב. אצטט משפט מספרו ".מה שמדאיג אותי במיוחד על סף האלף החדש, הוא שהפסוודו מדע והאמונות התפלות יגבירו משנה לשנה את כוח הפיתוי שלהם, ושירת הסירנות של הבערות תגדיל עוצמה וקסם...? באם נתעלם מגיבוב השטויות שבאמונות כולן, ונעבור לרגע קט לעולם הלכאורה מדעי הפסיכולוגיה, די לעקוב על מה שהתרחש בתחום "אינטליגנטי זה" מתקופת פרויד ועד היום. כמה מהפכים, כמה מיתוסים, כמה טכניקות טיפול השתנו ומי שילם את המחיר? הציבור הרחב, ההולך כמו עדר מטומטמים אחר כל אופנה וגורו תורן. |
|
||||
|
||||
הספר האחרון של סייגן היה ''בליונים ובליונים'' - אוסף מאמרים שיצא לאור לאחר מותו. |
|
||||
|
||||
(מצטער על סימן השאלה השני בכותרת, לא יכולתי להחזיק את עצמי) חשבתי בהתחלה ש"בליונים ובליונים" הוא תרגום שלך, וכבר התכוונתי לסנוט בך, אבל בחיפוש קצר גיליתי שאתה חף מפשע: שהספר תורגם לעברית, אכן תחת כותרת זו. למה, למען השם? אף אחד בהוצאה לא חשב שאולי עדיף משהו כמו "מילארדים על גבי מיליארדים"? |
|
||||
|
||||
עפ"י הערת המתרגם - השם הושאר בעברית כפי שהוא באנגלית, כדי לכוון לרצון הסופר, המפרט בפרק הראשון מדוע בחר שם זה. סייגן מספר כי הביטוי "ביליונים וביליונים" הפך מזוהה עימו למרות שמעולם לא השתמש בו (חיקוי שלו, שבוצע בידי ג'וני קארסון, השתמש בביטוי זה). סייגן טוען כי הכינוי החליפי (האירופי)- מיליארד - נמצא בנסיגה וכמעט נעלם. בישראל, כפי שציינת, המושג מיליארד חי וקיים. אבל מעניין באיזה מהכינויים משתמשים מתמטיקאים ופיזיקאים ישראלים. עיקר פירסומיהם ודאי באנגלית, אבל מה למשל הם אומרים בהרצאות בטכניון? או שהם פוטרים עצמם בעשר בחזקת תשע :-) |
|
||||
|
||||
שמות שונים למספרים גדולים : |
|
||||
|
||||
מעניין לציין שקיימים יסודות קבליים בחלק נרחב מתורות הנסתר המערביות. המיסטיקה של אליסר קראולי מבוססת על קבלה. גם קלפי הטארוט מושפעים מ-22 הנתיבים של הספרות. |
|
||||
|
||||
דרור, אל תאמר לי שאת המאמין בקלפים ובקבלה? זה מתאים לרפי שכל, או לנוכלים! איני חושב שאתה משתייך למי מהם! |
|
||||
|
||||
אני לא יודע במה דרור מאמין, ולא נראה לי שהוא דווקא התכוון לכך שהוא מאמין במשהו אלא הצביע על משותף בית תורות מיסטיות שונות, אבל נראה לי שגם בתגובה זו וגם בתגובות קודמות אתה שולל את הליגיטימיות של חקר "המיסטיקה כתופעה חברתית". הציבור מחפש משמעות. חלקו מוצא אותה בדתות המקובלות, על החלקים המיסטיים שלהן, חלקו מוצא אותה במיסטיקה אוקולטיסטית, וחלקו מקווה למצוא אותה ברציונליסטיות (ויסלחו לי מחפשי משמעות שלא מניתי). אני לא רואה בעיה בחקר האנתרופולוגי הזה כחלק ממדעי החברה והרוח. האם לדעתך החקר הזה מחזק את הנטיות המיסטיות של הציבור, ועל כן אתה מתנגד לו? |
|
||||
|
||||
בלינסקי הנכבד, עימך הסליחה באם הבנת אותי לא כראוי! איני שולל את המחקר במובן האנטרופולוגי או הסוציולוגי, אך אני שולל ומתנגד שגורמים רשמיים כמו אוניברסיטאות או אקדמאים ישתמשו בתואר או במעמדם הרשמי לתת לגיטימציה במסווה "יעני אקדמי /פסיכולוגי " לגיבוב השטויות האלה. אני בז ומלגלג על כל אותם כותבים המאדירים תופעות נוסח שבתאי צבי ומעניקים לו או לבבא-סלי או לרב מאומן או לקדושים קתולים /מוסלמים /... כוחות מיוחדים למשל ריפוי, יכולת לספק תעודת הכשר לכניסה לעולם הבא וכדומה. באחד הפורמים סיפרתי שלפני שנים בחנתי אמונה של אנשים כולל פסיכולוגים , תפיסה שמקורה בהודו, בגלגול נשמות. יש לי חבר פיזיקאי בכיר שנתפס כול כולו באמונה זו (חבל על הזמן וחבל עליו במובן השלילי של המילה). אחת הטכניקות שהם נעזרים בה הינה באמצעות היפנוזה - החזרה לילדות ולתקופה של טרום לידה. למדתי ועסקתי בעבר הרחוק מאד בהיפנוזה ובחנתי את הנושא במסגרות רציניות. מסקנתי הינה שאנשים שרלטנים מנצלים זאת ויש לא מעט אנשים רפי שכל / או רפי נפש (הנפש חזקה מהשכל , ראה את כל המאמינים שבינהם תמצא אנשים מדענים ובעלי I/Q גבוה ביותר) הנזקקים לאמונות שונות אשר יחזיקו אותם במסגרת המציאות היומיומית שהינה לעיתים קרובות קשה, מאכזבת, מתסכלת וחסרת עתיד. האמונה ב "לא חשוב מה" :דת, משיח, עולם הבא, גלגול נשמות וכדומה, מעניק להם כח ויכולת להמשיך! אולי זה הרע במיעוטו אבל אני בכל זאת שולל זאת. |
|
||||
|
||||
אתה יכול לתת דוגמאות לגורמים רשמיים כמו אוניברסיטאות או אקדמאים שמשתמשים בתואר או במעמד הרשמי כדי לתת לגיטימציה לגיבובי השטויות? האם הדוגמאות האלו הן מעבר לאנקדוטליות (כמו ידידך הפיזיקאי למשל)? |
|
||||
|
||||
זה בסדר, אני לא. אבל כמו שנאמר, מלאכתם של צדיקים וגומר. ועוד בנושא שאלתו של ערן. בקורס "טאואיזם וזן-בודהיזם" של יואל הופמן באוניברסיטת חיפה [מומלץ בחום], היה בסיליבוס שיעור על מדיטציה, כולל התנסות. באו כמה מחכמי האוניברסיטה, והעלו טיעון דומה שלא יאה שבמוסד אקדמאי יעסקו במיסטיקה, והשיעור בוטל. מה דעתך? |
|
||||
|
||||
הטאואיזם (טאו טה צ'ינג) לחלוטין אינה דת אלא אוסף של אמרות חכמה, המלצות לאורח חיים אישי. משהו בדומה, באם אפשר להשוות, למישלי + תהילים + בן סירא וקצת איוב במובן של ההמלצות לאורח חיים אישי, לדרך חיים.אך בניגוד ליהדות שבה יש קשר בין האמונה לאורח החיים , בטאואיזם, לפחות עד לתקופת הקיסר הואנג טי אשר שאף לחיי הנצח (חילי החימר הם שלו) לא היה קשר בין דת/ אמונה בחיי אלמוות לטאו. מי שקורא / לומד טאואיזם אל לו לקבל את דברי המורה כתורה מסיני . היופי בטאו הינו המסקנות האישיות שכל אחד מסיק. כן מאד מסובך להבין את החשיבה ומלל הסיני העתיק. כמו שלאסקימוסים יש כ 300 מילים לשלג / קרח ולנו מילה אחת, כך המשמעויות הרחבות של המושגים שבהם השתמשו חכמי סין ובעיקר חכמי הטאו אשר כתבו את שיריהם / אמרותיהם במהלך תקופה ארוכה מאד.( מי שראה את הסרט הסיני "גיבור" יבין אולי את משמעות החיפוש אחר 9 אופני הכתיבה של חרב. הסרט משלב הרבה אמרות מהטאו" ציטוט מהטאו :"לא צריך להיות משכיל כדי להבין את טאו. מי שיודע את טאו אינו בהכרח ידען גדול. מדינה נשלטת ביושר, מלחמה עושים במרמה" "מי שמבקש לשנות את העולם לא יצליח, כי העולם הנו רוח: מי שמנסה לשנותו - הורס אותו מי שמחזיקו בכוח - מאבד אותו". החכם מתרחק מן הקיצוניות: הוא אינו יהיר ואין לו צורך במותרות." הפילוסופיה הרשונית הינה של לאו צה אשר נולד במאה ה 6 לפני הספירה. לעומת זאת הבודהיזם שמקורה בהודו ומקורו לפני כ 2500 שנה מבוססת על פי השקפתינו כיום על "עבודת אלילים פרימיטיבית" מההיבט של אמונה באלילים, כוחות הרס, קיום מספר רב של עולמות, ממלכות של בעלי חיים, ממלכת הגיהנום (כנראה שמהם שאבה היהדות והנצרות את האמונה בגיהנום), ממלכות של רוחות רפאים רעבות ועוד. כן הם מאמינים במחזוריות של החים, "סאמסארה" גלגל הקיום, לכל מי שראה את הסרט הטיבטי הנהדר. בודהה בתורתו חיפש פתח יציאה, שחרור מוחלט מן הקיום המחזורי, שהינו סוג של עונש. בודהה חיפש באורח החיים שהמליץ, מפלט מהצורך בלידה מחדש, מהסבל , הכאב וכל התסכולים שיש בחיים זאת באמצעות הגעה לחופש רוחני, הארה, נירוואנה ואחת הטכניקות הינה המדיטציה, היוגה, הסיגוף, ההסתפקות במועט. אורח החיים הטאואיסטי אינו מתאים לחיי המערב (למרות שניתן ורצוי לאמץ הרבה מאמרות החכמה שלה) כי ציטוט "מי שלומד מוסיף דעת מיום ליום. מי שעוסק בחכמת הטאו ממעיט לעשות מיום ליום, חוזר וממעיט שוב ושוב עד שהוא מגיע לאפס מעשה ואין דבר שלא עושים אותו באפס מעשה" |
|
||||
|
||||
תגובה 41961 תגובה 161851 |
|
||||
|
||||
בנערותי, קראתי ספר של לאו טסה בעברית, "קולות האדמה" אם איני טועה. אני לא יודע אם זה ספר ממש שלו או אוסף של אמרותיו. בכל אופן הספר היה מאוד יפה וחכם בעיני. האם אתה מכיר ספר כזה? איפה אפשר להשיג אותו? |
|
||||
|
||||
צ'ואנג טסה. הקדים מבוא יואל הופמן. |
|
||||
|
||||
אכן. האם הוא קשור לטאואיזם או שזו רק אסוציאציה שגוייה שלי? |
|
||||
|
||||
יואל הופמן לא רק הקדים מבוא, אלא גם המתרגם של אמרות לאו טסה בספר זה. הספר נמצא בחנויות וניתן לקנות אותו (נסה להזמין בסטמצקי אם אתה לא מוצא). יש ספר ''המשך'', הנקרא ''לאן נעלמו הקולות'' ומכיל קואנים ואמרות זן. |
|
||||
|
||||
בתור מי שכותב כל כך הרבה אתה לא מבין הרבה בבודהיזם. בתור מי שלומד בודהיזם הרבה מאוד זמן וחי באסיה, אני חייב לציין שהבנתך לגבי מטרתו של הבוזהיזם היא לא מעמיקה במיוחד (למרות שהיא הכי מקובלת במערב) |
|
||||
|
||||
מה טוב היה לשוב לדיון זה, כדי לגלות את נימוקיך המעמיקים אשר שפכו אור חדש על הנושא. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
נכון, אבל ההוא גם *חי*. |
|
||||
|
||||
טוב, אז מה אני יעשה שאני לא חיה, זאת אשמתי, כאילו? אתה חושב שמים זה הבעיה שלך, אה? חכה חכה שמורדי יגיע ותצטרך להתמחות באנגלית של מורדי. |
|
||||
|
||||
אני לא מבין גדול בבודהיזם והייתי שמח ללמוד בתורה מסודרת (בעיקר זן) כיצד אני יכול? |
|
||||
|
||||
הספר הראשי של הקבלה? לפי המסורת והמקובלים כתב אותו תנא בשם שמעון בן יוחאי במאה השניה לספירה בארץ ישראל . על פי המחקר כתב אותו אדם בשם משה דה לאון בספרד במאה ה-13. או שדה ליאון כתב רק חלקים ממנו וערך את כל השאר שנכתבו בידי קבוצה של מקורביו ( ויש מי שאומרת גם בידי אישתו ) , כפי שטוענת תיאוריה חדשה. ייתכן שתיאוריה זאת זכתה לחיזוק הודות לבדיקת מחשב שקבעה שחלקים מספר הזוהר ניכתבו בידי אנשים שונים. ראו : |
|
||||
|
||||
לא ידעתי היכן להכניס הערה זאת, אך כאן נראה לי המקום המתאים ביותר: אלי, קבל ח"ח על המאמר המאלף במקור ראשון! |
|
||||
|
||||
אבל תודה שאם הוא היה מגיע למסקנה שלא מתאימה למה שאתה חושב היית מייד פוטר את המאמר הזה בטענה המוצדקת שמדובר כאן בסך הכל על הרצה בתוכנה שאין דרך לבדוק את פעולתה, ובאופן כללי: שאין דרך לשחזר את התוצאות. ואגב: התוצאות לא נראות בל-כך מובהקות: השוו להבדלים בין יצירות שונות של שייקספיר (שוב, לפי אותו מאמר). |
|
||||
|
||||
(הנחת מידע נוסף בשאלה) |
|
||||
|
||||
סתם, בנושא של משיחים בכלל, ספציפית, הבחור הזה ישוע. יש איזה תסריטאי שכותב סרטים על מה שקורה לאחר ביאת המשיח הנוצרי על כדוה"א. מה זה מעניין אותי, תשאלו? משום מה ראיתי חלק מאחד מסרטיו בערוץ 4. השאלה האמיתית היא, מדוע הם החליטו לשדר את הסרט הזה? איזה מטיף נוצרי שילם למי בשביל זה? שערוריה! הסרט: הכותב: כוכב-משנה משעשע: |
|
||||
|
||||
מזה 2600 שנים מובטח לנו כי סוף העולם קרוב לבוא בשנה ספציפית מאוד ולא חלפה שנה ב-2600 השניםה אחרונות שמי שלא היה בטוח לגביה שהנה זוהי השנה המובטחת של סוף העולם. הנה אתר מעניין מאוד בנושא זה שסוקר את הנבואות השונות לגבי סוף העולם שנה לאחר שנה שבה אמור היה העולם להיחרב : ובמיוחד מעניינות שם הנבואות לגבי העתיד הקרוב : |
|
||||
|
||||
סיפור על חוזי השחורות למינהם וגורלם יש כאן : המשפט האחרון |
|
||||
|
||||
הוא אחד ההוגים הבולטים והחשובים ביותר כיום בישראל , ומאמריו בעיתונים השונים מתבלטים כמו קולוסוס בין ננסים הן מבחינת האורך והן מבחינת התוכןואיכותו בהשוואה לחומרים שהוא מופיע לידם . השבוע פירסם ענברי מאמר חשוב ביותר בגליון יום הכיפור של מעריב על מצב התרבות הצעירה בישראל. בעבר הוא פירסם סקירה יוצאת מהכלל על הניו איג' בישראל לדורותיו . ראו : |
|
||||
|
||||
את הכתבה החשובה של ענברח בעניין מצב התרבות הצעירה ראו ב: |
|
||||
|
||||
הרבה מאוד ללהתעניין במיסטיקה ובמציאות האחרת שמעבר למוות ורבות מהשקפותיו היו שבתאיות\פרנקיסטיות במובהק. עוד על כך ראו : המציאות האחרת של פנחס שדה |
|
||||
|
||||
אבל אתה לא חושב שזה קצת חצוף להעתיק מהמאמר שלי "תחייתה המובנת של המיסטיקה בימינו", כמעט מילה במילה, מבלי לתת לי אפילו קצת קרדיט? |
|
||||
|
||||
כתבה מעניינת של מיכה אודנמאייר על המקובל הרב אשלג שכיום נחלשב למקובל החשוב ביורת של הדורות האחרונים ולדעת אודנמאייר תורתו יכולה לספק כיוון חדש ליהודיים הדתיים להתנחלויות וכו' כיוון של תיקון חברתי במקום עיסוןק מתמיד באדמות ארץ ישראל הקדושה. הכתבה נמצאת כאן : כדאי לשים לב למה שיש לאודנמאייר לאמר על הרב ברג תלמיד של תלמיד של אשלג ואבי מרכזי הקבלה והחוטים האדומים שמציפים היום את רחובותינו: לאחרונה נדמה שברג חצה גבול נוסף והרחיק את עצמו עוד יותר ממורשתו של אשלג. הוא אימץ סמלים נוצריים (הוא מכנה כעת את הזהר "הגביע הקדוש") ומשתמש ברטוריקה שזיקתה לאנטישמיות הקלאסית מטרידה מאוד. בנו, הרב מיכאל ברג, תירגם את הזהר והסולם לאנגלית; בהקדמה לתרגום מציין ברג האב כי העובדה שהיהודים הדחיקו את הזהר היא הסיבה העיקרית לסבל ולאנטישמיות בעולם: "היהודים היו ועודם הסיבה המרכזית לאנטישמיות... אילו נפוץ הגביע הקדוש לא היה עוד צורך במתווכים... היהודים וכל האנושות היו מגיעים סוף סוף ליעד המבוקש של חיסול התוהו-ובוהו. הגורם העיקרי להעצמת האנטישמיות הוא הכחשת פירותיו של הגביע הקדוש בידי היהודים... הכחשה זו מקורה אמנם במנהיגים הספורים, אך האשמה בתוהו-ובוהו מוטלת לפתחו של העם היהודי כולו, ובכלל זה לפתחם של החפים מפשע". אכן אנטישמיות לשמה, ברג חוזר כאן למה שהנצרות עשתה כאשר האשימה את כלל היהודים במותו של ישו ומה הוא מאשים את היהודים ? "בהזנחת " ספר הזוהר שבעיניו כנראה הוא חישוב יותר מהתנ"ך והתלמוד . גישה טיפוסית לחוזר בתשובה. נראה שברג נמצא בדרך המלך להקמת דת חדשה נפרדת מהיהדות ביחד עם חסידי חב"ד שמאמינים במשיחיותו של הרבי המת. ובתור כזאת יהיה עליו לפתח בקרב מעריציו את השינאה ליהודים "הכופרים ". |
|
||||
|
||||
במיסגרת סימפוזיון על נושא הוראת המיסטיקה היום בקונגרס מדעי היהדות בירושלים השמיע אחד המרצים קריאה לשנות את תפקידה של האוניברסיטה מן היסוד להחזיר אותה "להגדרה האפלטונית " שלה כדי שתוכל להתחיל להכשיר נביאים . ראו : אוניברסיטאות לנביאים |
|
||||
|
||||
תחום חקר הקבלה והמיסטיקה היהודית מעולם לא היה תוסס יותר . חקר הקבלה הוא היום התחום הפורח ומושך התלמידים ביותר ב במקצועות מדעי היהדות המצטמקים באוניברסיטאות וזה לאחר שבמשך שנים רבות נחשב לתחום שוליים גבולי וחשוד כמעט מעצם מהותו בדיוק כמו התחום שאותו חקר ,המיסטיקה והקבלה ביהדות . , אולם תחום זה סובל בשנים האחרונות ממשבר זהות ומסכסוך פנימי עמוק בין המסורתיים מאוניברסיטת ירושלים שרוצים להתייחס למחקר הקבלה מחינה פילולוגית והיסטורית בלבד כפי שהיה בעבר בימי מייסד התחום גרשום שלום ובין חוקרים רדיקליים יותר כמו ד"ר יהונתן גארב שפרסם לאחרונה ספר על התחום שכמעט לא נחקר עד כה של המיסטיקה והקבלה המודרנית בישראל ואבי אלקיים מאונ' בר אילן שקורא לשינוי דרסטי בתחום חקר הקבלה והשלטת הקבלה על חיי האדם והחברה הישראלית .בחזונו הוא רואה חוקרים מיסטיקנים ,ילדים שסופגים קבלה כבר בגן וחסידי ניו איג' ישראליים עם זיקה לאיסלאם .בינתיים מסתפק אלקיים בהעברת שיעורים של התבוננות באור הנר ובהדגמת עקרונות הניקוד באמצעות רקדנית . ראו : איך ללמד קבלה |
|
||||
|
||||
איך שכחת את אסתר המלכה? |
|
||||
|
||||
זאת ההצגה המפורסמת ביותר בתולדות התיאטרון העברי וגם התיאטרון האידי ואחת ההצגות המפורסמות ביותר של המאה העשרים כולה. ובוודאי אחת ההצגות בנושאי מיסטיקה החשובות ביותר בתולדות התיאטרון העולמי כולו. זאת .ההצגה שעליה נבנה "תיאטרון הבימה" ובזכותה הפך לתיאטרון הלאומי של ישראל . הצגה שהשאירה חותם בל ימחה על כל מי שראה אותה בגרסה של הבימה, שהכוכבת הראשית שלה חנה רובינא הפכה בראש ובראשונה כתוצאה מהתפקיד הקלאסי הנצחי שגילמה בהצגה זאת במשך למעלה משלושים שנה של הצגות ל"מלכת היהודים ". .היא שימשה כבסיס לסרט הגדול ביותר שנעשה בשפה הידית.וגם לשני סרטים ישראליים שונים .והוצגה בעוד עשר שפות שונות כולל ביפנית ,ושימשה כמקור השראה בל אכזב לבמאי וסופרי אימה ופנטזיה שונים לאורך השנים החל מהסרט "ניבלונגים " של פריץ לאנג בשנות העשרים ועד הסרט "מגרש השדים " בשנות השבעים ". זאת ההצגה "הדיבוק " מאת ש.אנסקי בתרגומו של ח.נ ביאליק העוסק בסיפור האהבה הטראגי של מקובל שמת אך נשמתו משתלטת על גופת אהובתו כ"דיבוק " ומסרבת לצאת למרות כל ניסיונותיו של הרב להוציאה בהשבעות ובחרמות שונים . זאת יצירת המופת של התיאטרון היהודי כולו שרק הצגה אחת אחרת "הגולם " של ליויק מתחילה להתקרב אליה בפרסומה ובהשפעתה . ביום שלישי הרביעי ליולי בשעה 8 בערב אתן הרצאה מקיפה על הצגת "הדיבוק "על מקורותיה בקבלה והמיסטיקה היהודית ,על תולדותיה וגלגוליה לאורך השנים בבית לייויק , רחוב דוב הוז ,30 פינת רחוב גורדון , מעוזה של התרבות הידית בתל אביב . . באירוע תשתתף הזמרת והיוצרת יסמין אבן שתשמיע שירים מיסטיים ותקריא קטעים מ"הדיבוק " . כן יוקרנו קטעים מהסרט האידי "הדיבוק " הסרט האידי הגדול והחשוב שבכולם שהוסרט בפולין ומהווה תיעוד של התרבות היהודית של העיירה שנעלמה מאז. . הכניסה חינם. הקוראים מוזמנים לבוא לערב של פנטזיה יהודית בשיאה האבסולוטי . ראו עוד דיבוק צא! |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |