|
||||
|
||||
לא לא,זאת רק חצי מהבעיה,היא מתלהבת מתנאים לה "זוכים" האומנים ע"ח האיש העובד (כי כדברי ההומנית הגדולה "כולם שווים ויש שווים יותר") החוצפה הבלתי ניתנת לתיאור של אדם לקחת כסף מהחברה כי "מגיע לו" זה אחד,לחשוב שמגיע "לך" יותר ע"ח אנשים עובדים ויצרניים זה שתיים. להתלהב מאחד המשטרים הרצחנים (אם לא ה-) בהסטוריה כי האומנים הם מיוחסים ויש להם דירות נופש זאת גסות וברבריות פרימיטיבית ממדרגה ראשונה זה שלוש. למען האמת הייתי עדין,מה שכתבתי נכון ל"אומנים"-סופרים,ציירים,פסלים,כותבים,אנשים יוצרים,במה שחקן תורם לחברה? למרות שכתבה איזה ספר או שניים ,היא עדיין בעיקר קוף מרקד שבלי בושה מנסה לסחוט כספים מהקהילה שלו בחסות המדינה. |
|
||||
|
||||
הכל מתחיל ונגמר בערפל הססמאות. כשבוועדות המתקצבות ישבו אנשים ישרים, הפרוטוקולים יוצגו בשקיפות ציבורית ויפעלו לפי קריטריונים אפשר יהיה לחלק כסף ציבורי לאומנות בלב שלם. כל עוד מדובר בציבור שניתק את עצמו מוסרית מהעם שמממן את קיומו ויצירתו ולא מחוייב לכללי אתיקה בסיסיים מדובר בגניבה בחסות החוק. |
|
||||
|
||||
אז היום המטרות של תקציבי התרבות לא מקובלים עליך ומחר (אולי בעזרת מירי רגב) הם לא ימצאו בעיני מישהו אחר. צריך פשוט להפסיק את האבסורד הזה של סבסוד התרבות1, ויפה שעה אחת קודם. אם אמן לא מצליח להתפרנס מאמנותו אז כנראה שהחיים רומזים לו שצריך לחפש אלטרנטיבות, בדיוק כמו כל בעל מקצוע אחר. הצד השני של המטבע הוא שהקטנת המיסוי תאפשר לנישומים להקדיש יותר כסף לתרבות. אבל ההחלטה על ה"כמה ואיך" צריכה להיות שלהם ושלהם בלבד. ____ 1. "סבסוד התרבות" זה בעצם שם מכובס ל"אנחנו ניקח ממך את כספי עמלך באיומי כלא (או בניקוי במקור, לשכירים) ונחליט עבורך מי מהיוצרים ראוי לכסף שלך על סמך תפיסת העולם האישית שלנו. מה? לשאול אותך לדעתך? פחחח". |
|
||||
|
||||
גם אני הקטן1 מצטרף בזאת. ________________ 1 פחחח! |
|
||||
|
||||
לאור הלחץ החברתי אני חייב להבהיר שעמדתי הבסיסית כלפי אומנותו תורתו דומה לשלכם בהסתייגות קלה. זכותו העקרונית של הציבור להחליט אם יממן ולפי איזה קריטריונים את התרבות שלו ואפשר להגביה את הרף (כפי שהצעתי בעבר) ולקבוע את זהות המגישים והפרשנים. אם הציבור מממן -זכותו לקבל החלטות בנושאים שאינם חשובים כמו ביטחון, חינוך, כלכלה ובריאות. נניח שנאסוף מהחברים לכבוד מסיבת רווקים של שטיינצהאוזר 150 אירו. האין לנו זכות לבחור את החשפנית, המרצה האורח, הבירה והנקניקיות במסיבה שנפיק במיטב כספינו בספריית האוניברזיטה? |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
קצת מורבידי מצדך לארגן מסיבת רווקים לשטיינהאוזר |
|
||||
|
||||
קצת אכזרי,בדיוק שניה לפני שהוא עולה לבתולות.. |
|
||||
|
||||
אני חושב שהמדינה לא צריכה להתעסק בזה,אבל אם כבר היא כן שתחלק וואצ'רים לתושבים והם ילכו להצגות ע''פ רצונם. בשום תסריט (אה,אה) לא לממן ישירות. |
|
||||
|
||||
אני אמכור את הוואוצ'ר שלי למרבה במחיר. |
|
||||
|
||||
אני חושב שתקבל את הוואוצ'ר הדו-שנתי שלך להצגה אתה תנצל את ההזדמנות להצגה חינם עם הגברת. לא בגלל שעלות ההצגה גבוהה כרגע שאתה לא יכול לעמוד בה,פשוט כי כבר יש כרטיס-לא תלך? |
|
||||
|
||||
לא יודע. תלוי כמה אפשר לקבל על וואוצ'ר בשוק החופשי. אגב, אני צריך להגיד מראש לחברה הממשלתית לוואוצ'רים1 לאיזו הצגה אני רוצה ללכת? 1 שהמנכ"ל שלה הוא במקרה קבלן קולות של שר התרבות, וחברת השליחויות שזכתה במכרז למסירת הוואוצ'רים היא במקרה בבעלות של בן אחותו של אותו קבלן. |
|
||||
|
||||
לא,קבל סטרט אפ-זה לא חייב להיות וואוצ'ר פיזי,מעביר את רשיון הנהיגה או הת''ז בבנקוחור ונכנס אחר כבוד להצגה. |
|
||||
|
||||
""סבסוד התרבות" זה בעצם שם מכובס ל"אנחנו ניקח ממך את כספי עמלך באיומי כלא (או בניקוי במקור, לשכירים) ונחליט עבורך מי מהיוצרים ראוי לכסף שלך על סמך תפיסת העולם האישית שלנו. מה? לשאול אותך לדעתך? פחחח"" זה נכון באותה מידה1 לכל תקציב ממשלתי אחר, רק תחליף את "סבסוד התרבות" בצבא, משטרה, משרד חוץ, בתי חולים, בתי כלא, כבישים, חינוך ו"יוצרים" בגנרלים, שוטרים, דיפלומטים, רופאים, סדיסטים, קבלנים או מורים בהתאמה. מלבד לזה כן שואלים אותך, כל ארבע שנים (או פחות) יש תהליך שנקרא "בחירות" בו אתה יכול להשפיע על איך תחלק המדינה את הכסף אותו היא לוקחת ממך באיומי כלא (וכמה כסף היא תיקח ממך). אם ההחלטת נבחרי האזרחים על חלוקת התקציב או על גודלו לא מוצאת חן בעינך אתה מוזמן לא לבחור בהם בבחירות הבאות, אם הכרעת רוב העם לא מוצאת חן בעינך, אתה מוזמן לנסות להגר לסומליה, לבחריין או למינרווה. להבדיל מברה"מ, אף אחד לא ינסה למנוע ממך לא את זה ולא את זה. 1 שהיא, אגב, די קרובה לאפס. |
|
||||
|
||||
אז הנה, העם בחר בממשלה, והממשלה מינתה שרת תרבות, ושרת התרבות רוצה להשפיע על איך תחלק המדינה את הכסף אותו היא ממך לוקחת באיומי כלא, אבל אז מתייצבות האליטות וצורחות במלוא גרון ''סתימת פיות, סתימת פיות''. |
|
||||
|
||||
לא שאני מתלהב מהגרבוזים והאלמגוריות, אבל שחסרת התרבות במוצהר תחליט איך לחלק את כספי התמיכה באמנויות אני מתלהב עוד פחות. |
|
||||
|
||||
אבל זה מה שכתב האלמוני - כל ארבע שנים (או פחות) יש תהליך שנקרא ''בחירות'' בו אתה יכול להשפיע על איך תחלק המדינה את הכסף אותו היא לוקחת ממך באיומי כלא. ''חברת התרבות במוצהר'' כפי שהגדרת אותה (אני לא מסכים להגדרה) היא זו שמונתה ע''י הממשלה שנבחרה בתהליך הזה. אם אתה פוסל אותה מלהחליט בנדון, אתה פוסל את הדמוקרטיה. |
|
||||
|
||||
אני מסכים כעקרון, אבל האם היא יכולה להחליט לקחת את תקציב המשרד לכיסה הפרטי או לחלק למקורבים?1 1 התשובה היא כמובן שכן, ואם אוסרים עליה לעשות זאת במוצהר, זה יקרה מתחת לשולחן עם כל מיני מכרזים ומינויים ותוך גזירת קופון (על חשבוננו כמובן) של כל מיני מתווכים. לכן הפתרון הוא כמו שכתבתם, לקצץ את תקציב המדינה למינימום שבמינימום ובצורה הזו להטין את שיקול הדעת של מנהיגינו הדגולים. נראה שנתניהו האמין בשיטה הזו כשהיה שר אוצר בתחילת שנות האלפיים, אבל בשלב כלשהו הבין היכן מרוחה החמאה הקואליציונית והיום הוא מרחיב לעילא ולעילא. |
|
||||
|
||||
אתה מבין שזה מה שקורה כרגע ומאז קום -בזיזת ההון הציבורי ע"י השבט הלבן ויורשיהם. |
|
||||
|
||||
כן, זה בדיוק מה שכתבתי. חוץ מזה שאני מסתייג מההאשמה שלך את ''השבט הלבן''. |
|
||||
|
||||
יש מקומות בהם הדיוק ההיסטורי דורש לא לקצר, כך ששיכתבתי עבורך את המשפט בשלמותו:"בזיזת ההון הציבורי" שנאסף בזיעת אפיו של השבט הכהה ויובא ארצה ע"י המיליארדרים שעלו מארצות המגרב "ע"י השבט הלבן ויורשיהם"[כך]. אגב, מי הם יורשיו של השבט הלבן, אנשי השבט הוורוד? |
|
||||
|
||||
אין להם יורשים,הם מתמעטים מיום ליום,הם לא עושים ילדים,הם אגואיסטים קיצוניים ולכן השבט שלהם גוסס,חיים מקומבינה ופרוטקציות ע''ח הציבור ,מתנוונים כתוצאה של חתונה בין קרובים-הם יתאדו לאט לאט . בסוף הם יצאו מחיינו ונוכל לנצח את הערבים לשלוט בא.ישראל ולפתח כלכלה בלי טפילים. |
|
||||
|
||||
בהצלחה. |
|
||||
|
||||
תודה,אבל זאת משימה לכולנו. |
|
||||
|
||||
אני חושב שיש בידך טעות עקרונית. "אם אתה פוסל אותה מלהחליט בנדון, אתה פוסל את הדמוקרטיה." לא, אני לא. יש למדינה מנגנון ציבורי שממשיך לפעול תחת שרים שונים ממפלגות שונות. שרת התרבות היא גם שרת הספורט. אני חושב שאל לה לשרת הספורט להחליט על דעת עצמה להפסיק לתקצב את הכדורגל או הג'ודו, ולהגביר את תקצוב השייט והכדורסל, למשל משום שהילדים שלה אוהבים דווקא את האחרונים ולא את הראשונים. אבל תאמר- היא נבחרה וזכותה! אני אומר- לא. היא נבחרה ואחריותה! המדינה היא לא גן ילדים והשרים הם לא גננת. נבחרי העם אחראים לייצג את מי שבחרו בהם וגם את מי שלא בחרו בהם. וודאי שיש לכל מפלגה אג'נדה והשר הממונה מושך לכוון האג'נדה שלו. כאשר שר החינוך חובש כיפה ובספרי הלימוד מופיעים יותר תכנים יהודיים זו לא הפתעה. אבל תכנית הליבה [ויקיפדיה] מחייבת את כל שרי החינוך, ואם נבחר שר חינוך חרדי היא מחייבת גם אותו. אבל אתה לא ממנה שר חינוך חרדי שיחנוק את תכנית הליבה ואתה גם לא ממנה לשר הספורט מישהו שמצהיר שהספורט מיותר, ולא נותן לו לייבש את תקציבי אגודות הספורט כי לדעתו האליטות של הספורטאים מצביעות למפלגה השניה. אם אתה עושה זאת זו לא דמוקרטיה, זו סתם ברבריות. מה שונה בזה שמינית לשרת התרבות מי שמתגאה בכך שלא קראה את צ'כוב ומחליטה לתקצב אמנים על פי השתייכותם הפוליטית? |
|
||||
|
||||
אז למי כן יש זכות לעשות זאת? או שמה שהחליטו הועדות של מפאי זה מה שיהיה לנצח? |
|
||||
|
||||
כששרת הספורט רוצה לשנות את מערכת התקצוב של אגודות הספורט היא מקימה ועדה ציבורית1, ואז מתקינה תקנות. לא שולפת מהשרוול. למה בתרבות זה צריך להיות אחרת? ____________ 1 ואז לא מממשת את ההמלצות שלה ומקימה עוד ועדה וחוזר חלילה. אבל היא היתה יכולה גם לקבל את המלצות הוועדה הראשונה. |
|
||||
|
||||
הסוגיה מורכבת. מצד אחד כל שר שנכנס למשרד מביא איתו את סולם הערכים שלו והאג'נדה שהוא רוצה לקדם. מצד שני ישנו המערך הקיים של תקנות והסדרים שמבטא את סולם הערכים והאג'נדה של קודמיו בתפקיד, ושל הדרג המקצועי במשרד, שאמור להיות חסר פניות אך לא חסר ערכים. וזו שאלה קשה עד כמה רשאי כל שר לשבור כדי לבנות מחדש לפי רצונו, ועד כמה עליו לכבד את הסדר הקיים. היום בדה מרקר : שר הבריאות ליצמן קובר את עבודתה של ועדה מקצועית שמינתה קודמתו גרמן באוקטובר 2014, משום שהרכבה נקבע על פי אמות מידה שאינן תואמות את מדיניותו, או במלים פחות מכובסות- משום שמסקנותיה, הליברליות באופיין, אינן עולות בקנה אחד עם ערכיו. גרמן הגישה שאילתה בעניין וטוענת שועדות מקצועיות אינן צריכות תלויות בעמדות השר, ויש לפרסם את מסקנות הועדה ולדון בהן בכנסת. אני חושב שהאיזון בין שני השיקולים- כיבוד הסדר הקיים מול השלטת הערכים של השר הממונה - הוא באחריות השר, ואילו הפקידות המקצועית שלו אמורה לשמש עוגן ומשקל נגד לשינויים מרחיקי לכת. אבל כאשר השר מגזים מי שצריך לקרוא לו לסדר זו הביקורת הציבורית. דא עקא שהליכוד וש"ס יצרו במשך עשרים וחמש שנה אווירה ציבורית שעוינת את מוסדות המדינה (זה התחיל מ"הוא זכאי" של תומכי דרעי) והאליטה. ואז כאשר מחליט שר חדש לקעקע מוסדות ציבוריים הביקורת הציבורית המתבקשת נבלעת בתמיכה ציבורית, שתומכת בקעקוע מסיבות פוליטיות. אני חושב שזו טעות לחשוב שהחלשת בתי המשפט (השר פרידמן) או התאטראות (השרה רגב) מבטאת מציאות פוליטית כלשהי. הן מבטאות לדעתי חוסר בגרות ושיקול דעת. סוג של "עולם ישן עדי היסוד נחרימה". |
|
||||
|
||||
חמת הזעם הפונדמנטליסטית הלוהטת שבה יהדות התורה מקעקעת ומוחקת כל דבר שנעשה על ידי יש עתיד, כאילו אלה עברו וניגבו את קירות משכן הכנסת בשומן חזיר טמא, מעוררת חלחלה. בעיקר זה מזכיר לי הרס שיטתי של מקדשים על ידי קיצוניים איסלמיים. |
|
||||
|
||||
אולי. במקרה הזה יש לו סיבה טובה. ביהדות אסור לקצר חיים בשום תנאי, וועדות מקצועיות שמחליטות החלטות ליברליות בענינים כאלה עלולות לעמוד בסתירה רצינית להוראות הדת. |
|
||||
|
||||
עד כמה שזכור לי זה לא היה הנושא העיקרי של וועדת גרמן, אם בכלל הוזכר שם. |
|
||||
|
||||
לא מדובר על ועדת גרמן המפורסמת אלא על "הוועדה לבחינת סוגיית החולה הנוטה למות" שגרמן הקימה באוקטובר 2014 |
|
||||
|
||||
בכל מקרה כדאי לציין דבר שמן הסתם ידוע ואף מובן מאליו לרובכם, אבל אולי יש כאן קוראים צעירים שעדיין אינם מודעים לו: כאשר שר ממנה ועדה צבורית הוא ממנה יושב-ראש שרואה עין בעין אתו את מה שהוועדה אמורה להשיג, ודואג שליו"ר יהיה רוב בוועדה. במלים אחרות, מסקנות הוועדה ידועות פחות או יותר מראש והיא משמשת בעיקר כדרך "נקיה" לקבל את ההחלטה העקרונית הרצויה לשר ולקבוע את אופן היישום שלה. |
|
||||
|
||||
נכון רק בחלק מהמקרים. במקרים אחרים השר ממנה ועדה מקצועית כי יש בעיה ואין לו מושג איך פותרים אותה, והוא רק דואג שהוועדה תגיש את המלצותיה אחרי תום הקדנציה שלו. |
|
||||
|
||||
במקרה כזה אתה אומר שבעצם אין לו ענין לשנות משהו אלא רק לגלגל אחריות, אז בשביל מה צריך ועדה? אפשר לומר פשוט "היטלתי על מנכ"ל משרדי להקים צוות מקצועי שידון בנושא" וזהו. |
|
||||
|
||||
כן, גם חנן יובל אחרת לא היה שר. אבל אולי זה קשור יותר לשאלה של יובל נוב בדיון השני. |
|
||||
|
||||
צריך להזהר כאן במיוחד. תפקידה של הממשלה, של כל ממשלה, הוא להחליט איך לחלק את הכסף. שאלת הבנתה של שר התרבות בענייני תרבות אינה דרישה מוקדמת יותר מהבנתו של שר הבריאות בענייני בריאות או של שר האוצר בענייני כלכלה. נדמה לי שאומני ישראל מתמכרים יותר מדי לשיקולים גילדאיים ופחות מדי מוכנים לחשוב ולהתאמץ בתחום המאוד קשה של יצירת אמנות משובחת (עילית) הזוכה לאהבת/הערכת הקהל. הדבר אינו קל אבל אפשרי בהחלט. שקספיר ומולייר נאלצו בהחלט לעבור את מבחן הקהל לפני שהפכו לקאנון. יותר קל להסתמך על נדבת ידו הקלה של הממסד ואח"כ להתמרמר על בחירותיו התרבותיות. כבר המשורר היינה ידע ש"אם בכסף וכבוד חפצת, מוטב שתלמד להתכופף כנדרש". |
|
||||
|
||||
תגובה 673696 והלאה. |
|
||||
|
||||
ויש לך בעיה עם זה שה"אליטות" "צורחות"? אתה מעדיף לחיות במדינה בה חופש הדיבור לא קיים? |
|
||||
|
||||
מה הם צורחות?! הם צורחות שזה לא לגיטימי לשנות סדרי עדיפויות.שזה פשיסטי ונאצי ותקופות אפלות. |
|
||||
|
||||
ואתה טוען שחופש הדיבור לא כולל את האפשרות להשתמש במושגים כמו "פשיסטי", "נאצי" או "תקופות אפלות"? |
|
||||
|
||||
השרה מבצעת פעולה אולטרה דמוק',הבסיס של השלטון היצוגי->הכנופיה פותחת במסע נגד הלגיטימיות של ההחלטה הסופר דמוק' ומציגים אותה כהחלטה לא דמוק'- כלומר ,זה לא משנה מה האספסוף(=אנשים שלא חיים ע"ח אחרים) בחר,משנה מה קוף מרקד על במה חושב. האלמוני טוען שהדרך הנכונה היא לשנות זאת ע"י בחירות,אבל המתנגדים ממילא מתנגדים לרעיון הזה של שינוי דרך בחירות. נסכם,מי שדמוק'-דמוק',מי שבולשביק-בולשיביק ומי שחבר כנופיה מושחת וסחטן-הוא מהשבט הלבן. |
|
||||
|
||||
נו, באמת, זאת המהות של חופש הדיבור, לאפשר גם למי שאתה לא מסכים איתו לדבר. השרה רוצה לשנות את סדרי העדיפויות (ולא לבטל את תקציב משרד התרבות), הם חושבים שהרצון שלה מוטעה, ולכן הם משתמשים בחופש הדיבור שלהם על מנת לנסות לשכנע את השרה לשנות את דעתה, ואת הציבור לבחור בממשלה אחרת. זה צריך להיות תהליך לגיטימי ומקובל על ידי כל מי שמקבל את מהות הדמוקרטיה. כמו שראינו בתת דיון הזה, אתה לא מקבל את מהות הדמוקרטיה. אתה לא מקבל את הזכות של הממשלה הנבחרת לדבות מיסים בהתאם לתפיסת עולמה (אלא אם כן דעתה של הממשלה מקובלת עליך), אתה לא מקבל את הזכות של מי שלא מסכים עם תפיסת עולמה של הממשלה להביע את דעתו (אלא אם כן דעתו מקובלת עליך), ואתה לא מקבל את זכותם של אנשים להביע דעות בקיצוניות (אלא אם כן הדעות שהם מביעים מקובלות עליך). נסכם: אתה פשוט צבוע. |
|
||||
|
||||
איך הבנת הפוך הכל? איפה כתבתי שזאת לא הזכות של הממשלה? להפך כתבתי שזאת החובה של הממשלה לקבוע.(רק שאני טוען שצריך לצמצם זאת למינימום). היכן כתבתי שאני נגד הבעת דעה? להפך,חובתו של כל אדם להביע את דעתו.(אפרופו צביעות- לטעון על אקט דמוק' בעליל שהוא פשיסטי זה פשוט טמטום שמאלני אופיני,ואני כן נגד טמטום). אני בעד שאנשים יביעו כל דעה קיצונית שהם רוצים (חוץ מתמיכה ברצח ורוצחים),בשום מקום לא כתבתי שזאת לא זכותם-זה פשוט כ"כ אינפנטילי וצבוע שאני מציין זאת. נסכם:פחות צבוע,יותר חתיך |
|
||||
|
||||
"איפה כתבתי שזאת לא הזכות של הממשלה?" כאן. "היכן כתבתי שאני נגד הבעת דעה?" כאן. נסכם: או שאתה צבוע או שאתה לא מבין את מה שאתה כותב (ולא מדובר באו אקסלוסיבי). |
|
||||
|
||||
אדוני עולה חדש? אדוני לא קורא את השפה? אדוני מצביע מר"צ? מה שכתוב במשפט (שלא אני כתבתי אבל הסכמתי איתו.מאוד) זה שזאת חובה הממשלה לקבוע.רק שלדעתנו ,(וזה נושא אחר מזכותה לקבוע) המימון צריך להיות יותר נמוך (בקביעת הממשלה,בקביעת הממשלה).יותר נמוך ב100% גיב אנד טייק. בקישור השני זה לא למשהו שאני כתבתי,מה שמעורר את החשד שזה לא שאתה לא מבין כלום,אלה שאתה פשוט מטריל. נסכם:קריאה וכתיבה+יכולת הבנה בסיסית של הכתוב זה דבר חיוני להתפתחות החברה. |
|
||||
|
||||
לא, אני רק מצביע על הצביעות - אלו שרוממות הדמוקרטיה בגרונם, צורחים במלוא גרון כשהדמוקרטיה מתממשת. שיצרחו כאוות נפשם. אני טוען שפשוט צריך להפסיק להקשיב להם. |
|
||||
|
||||
נראה לי שאתה צריך להבין את משמעות המילה: "צביעות" על מנת להצביע על כזאת. אין שום דבר צבוע בלהביע את דעתך השלילית על החלטות ממשלה אם וכשאתה חושב שהן מוטעות. הייתי מאמין ל"צריך להפסיק להקשיב להם" שלך קצת יותר אם היית לפחות מנסה להעמיד פנים שאי פעם הקשבת למישהו שלא הסכמת איתו מראש. |
|
||||
|
||||
אני לא מקשיב למי שצורח. מי שרוצה שאקשיב לו צריך לנסות לשכנע בהגיון. פשוט מאוד. (גם התגובה שלך לא נכנסת בקטגוריה השניה, לצערי) |
|
||||
|
||||
הייתי מאמין ל''מי שרוצה שאקשיב לו צריך לנסות לשכנע בהגיון'' אילו היית לפחות מעמיד פנים שאתה מנסה לכתוב תגובה אחת שמשתמשת בהגיון על מנת לשכנע... |
|
||||
|
||||
לפי שיטתך, אין הצדקה לקיומה של תחנה מוזיקלית איכותית כ88 fm וכל תחנות הרדיו צריכות לשדר רק זבל מסחרי שמצדיק את עצמו כלכלית. לפי שיטתך, אין הצדקה לקיומה של קרן לתמיכה בקולנוע הישראלי כמו שהיה בימי מפא"י שלא האמינה ולא הבינה את חשיבות קיומה של תעשיית קולנוע בכל תרבות (זאת להבדיל מז'בוטינסקי שהבין היטב את חשיבותו של הקולנוע וקרא לתמיכה מימסדית בו עוד בימי הישוב). "האבסורד הזה של סבסוד התרבות" חיוני כאבסורדים האחרים של השקעה בחינוך, בריאות, תשתיות ורווחה (שגם בהם מקצצים לטובת תקציב הביטחון) וזעום מהם בהרבה. אבל לעזאזל העובדות, יחי שלטון האספסוף. |
|
||||
|
||||
להבנתי 88 דווקא מחזיקה את עצמה, היא משדרת פרסומות (אולי יותר מהרשתות האחרות כי היא משדרת גם במקום החדשות) ועלויות ההפקה שלה נמוכות מאד יחסית. |
|
||||
|
||||
1. נכון. (למרות שתשע נשמות הראה לך את הסתירה בין התדמית הרומנטית שיש לך בראש למציאות) 2. נכון גדול. 3. לא נכון. יש מצבים של כשל שוק שבהם יש הצדקה להתערבות ממשלתית. אחד מהם הוא Free rider problem [Wikipedia] שמצדיק את מימון החינוך, הבריאות, התשתיות והרווחה על ידי גבית מס מנדטורית. זה לא מתקיים כשמדובר בסרט או בתיאטרון, ואין שום מניעה שהצרכנים בפועל יתגמלו את האומנים על ידי קניה של המוצר כמו כל מוצר אחר. במילים אחרות - אתה רוצה תחנות רדיו איכותיות? פשוט שלם על זה. אם תחנת רדיו אחרת היא לא לטעמך אז פשוט אל תאזין לה ובעקיפין לא תממן אותה. זוהי הדמוקרטיה האולטימטיבית. |
|
||||
|
||||
וכדאי לזכור שישנם מצבים שציבור מחליט שהוא רוצה שירות שאינו קיים בסל הממשלתי מקים ומממן אותו יש מאין או לפחות מממן אותו. אחד הכלים המועילים והיפים שהביא איתו האינטרנט הדמוקרטי הוא מימון ההמון 1. רוצים גילה אלמגור, אחינועם ניני וסרטי נאכבה? תפדלו. נראה עד כמה אתם באמת רוצים. 1 לא הכי דמוקרטי כי גוגל ו- NSA אבל נניח. |
|
||||
|
||||
המימון אינה נעשה עבור היצירה ספציפית אלא לתשתית התרבותית המאפשרת את הפצתו. בכך הוא זהה למימון כל הדברים האחרים הנתמכים בידי המדינה וגם נותן מקום ליצירה לעמוד על רגליה או ליפול בהתאם לדעת הקהל. ללא תשתית כזאת, יווצר רק הזבל השגרתי והחד-גוני ביותר ולא תהיה תרבות אמיתית. |
|
||||
|
||||
כנראה שההגדרות שלך של "זבל שגרתי" לעומת "תרבות אמיתית" הפוכות מאשר הגדרות רוב הציבור בישראל. תתעורר ותריח את הקפה: אתם מיעוט קטן, והולך וקטן. די במימון שהמדינה מעניקה לתשתית התרבותית (אולמות תיאטרון, חינוך לתרבות בבתי"ס, פקולטות לאמנות באוניברסיטאות וכו'), לא צריך לממן גם את האמנים עצמם (ודאי לא אלה שיוצאים נגדה) וצריך לתת לכוחות השוק לעשות את שלהם. |
|
||||
|
||||
אתה טוען אותו הדבר גם אם נחליף "תרבות" ב "ספורט"? |
|
||||
|
||||
הספורט הוא חלק מהתרבות והיצירות התרבותיות (אומנויות הבמה) ברוב המכריע של המקרים הם אינטרטיינמנט או שטות פוליטית שנלעסה עשרות פעמים שלא באמת תורמות לציבור ''תרבותיות''. התשובה היא כן. ספורט צריך להיות ממומן באותה מידה כמו תרבות ומועדוני ספורט אמורים להתקיים מאהבת ההמון ולא מהנחתה פוליטית. |
|
||||
|
||||
אז כל הקטע של לממן ספורטאים שמתאמנים לאולימפיאדה מיותר? לסגור את היחידה לספורט הישגי ושיחפשו לעצמם ספונסורים? |
|
||||
|
||||
לא, גם ארה"ב מממנת ספורטאים אולימפיים. ומה עם ספורט עממי? |
|
||||
|
||||
לא צריך להיות טהרן,מדברים על עיקרון,אם יממנו 30 אתלטים זה זניח ולא רלוונטי. |
|
||||
|
||||
ארה''ב עושה הרבה שטויות. אם כבר, באמת נראה לי סביר יותר לתמוך בספורט עממי מאשר בספורט תחרותי. |
|
||||
|
||||
ואם להיות עקבי, אז לדעתך טוב שהמדינה תממן חוגי תאטרון במתנ"סים אבל לא את "הבימה". ומה עם ספריות ציבוריות? אם אתה מצפה שהסופרים יפרנסו את עצמם בלי תמיכה מהמדינה אין לך זכות מוסרית להשאיל את הספרים שלהם ולחמוס את עמלם. |
|
||||
|
||||
עדיפות למתנ"סים מכל מיני "הבימה". בגלל ההלימה בין ביטוי רצון הציבור לתיקצוב, בזכות שיעור החשיפה לאומנות פר שקל, הפעילויות הנלוות לנוער וילדים והמעורבות הקהילתית ביצירה. הבוס של מנהל את המתנ"ס עומד לבחירות. במתנ"ס של בני ברק לא יעלו מופעי עירום כפי שבקיבוצים לא יקיימו ערב חזרה בתשובה. ביטוי הרצון הקהילתי בתקציב הוא חלק ממהות הדמוקרטיה כפי שאני מבין אותה. הדוגמא של ספריות פחות רלוונטית לדעתי. נשווה למימון של ז'אנרים וזרמים מסויימים בספרות ושירה. נניח שיממנו רק שירה מודרנית או רק ספרות מסעות. אם רוב היצירה הספרותית שנמכרת היא בגדר אינטרנטיינמנט 1 מדוע להעדיף ז'אנר מסויים על פני האחר? לגבי אותה זכות מוסרית, זה הפוך. סופרים שכותבים בשפה שולית, בדמוקרטיה מאויימת וקטנה שרוצים להתפרנס מיצירתם חייבים להתייחס בהלימה לעמדות הבסיסיות והמשותפות לציבור. מכאן שהצורך המסחרי באופן טבעי עומד בבסיס הקשר שבין האומן לציבור. אם הציבור מטומטם, חושב אחרת או לא מבין את החשיבות שבביקורת\ השמצה כנגדו- זבש"ו של האומן. אם כבודו רוצה שיכתוב ביקורת על ציבורים אחרים או נושאים שלא יזכו לכתף קרה. כשיוצר פוזל לשווקים בחו"ל דרך מימון ציבורי ומציג "את הציבור המממן" באומנות שלא היתה מתקיימת כלכלית לולא אותו ציבור הוא זה שמצפצף על חובתו המוסרית. זכות הציבור להראות לאותו אמן שעבורו אין מימון מוסרית בהחלט. אין שום הגבלת חופש ביטוי או יצירה ואם המסר בוער בעצמותיו שיפעל בזירה המסחרית. לא מכספי הציבור. 1 אין תחליף בעברית שמתאר בידור כתחליף תעסוקה בשעות הפנאי להמונים. אני לא נכנס לדיון מהי אומנות אלא מתייחס לפן הצרכני של האומנות הפופולרית והתרבות. |
|
||||
|
||||
>> הצורך המסחרי באופן טבעי עומד בבסיס הקשר שבין האומן לציבור. ?? אתה מתכוון לזה שיוצר אמנות? אני חושב שזה הפוך. לדחף היצירה של האמן אין שום שאיפות מסחריות, ומי שבבסיס הקשר שלו עם הציבור עומד מסחר אינו יכול להקרא אמן. שאל את ון גוך. היה כאן פתיל פעם שהזכיר את האמנים שהחזיקו במשרה רגילה על מנת לא לערבב את האמנות שלהם עם כסף. אני זוכר משם את סשה ארגוב [ויקיפדיה] שעבד כקופאי בבנק ואמר:"המוזיקה היא הקצפת, משהו טהור שלא למען כסף" |
|
||||
|
||||
התייחסתי לאומנים שמתפרנסים מהציבור ולא לאומן האידיאלי. הלוואי וכל האומנים (ולומדי התורה) היו נאמנים לאומנותם\תורתם באדיקות ומתפרנסים למחייתם מבלי לחייב את הציבור הרחב בעל כורחו. שיעסקו באומנות \לימוד בשעות הפנאי, אפשרי בהחלט. מכיר מקרוב מספר אמנים מעוטרי פרסים ותארים שעובדים בתחומים אחרים. |
|
||||
|
||||
האם כל סופר שספריו מושאלים בספריה הציבורית מקבל תמיכה מהמדינה? האם זה פרופורציונאלי לכמות ההשאלות? או במילים אחרות, מה הקשר? אם אתה חושב שהספריות הציבוריות הם חמיסת עמל הסופרים אתה מוזמן להצטרף למאבק של דן בן אמוץ (או לפחות לפתוח על זה דיון נפרד). אבל תעזוב את כספי המיסים שלי בשקט ואל תכריח אותי לקנות אמנות שאני לא חפץ בה. |
|
||||
|
||||
עקרונית התשובה לשאלותיך היא כן וכן. |
|
||||
|
||||
אדם שאני מכיר היטב מקבל מדי שנה המחאות כאלה. אם אתה רוצה מקור מעבר לזה אתה יכול להסתכל כאן למשל: "סופרים שספריהם הגיעו לרף מסוים של השאלות בשנה שנסקרה מקבלים ממשרד התרבות מענק שגודלו נקבע לפי מספר השאלות ספריהם. סכום המינימום הוא 400 שקל, הסכום המרבי הוא 26 אלף שקל. התשלומים נלקחים מתקציב שנתי המיועד למטרה זו – בשנת 2013 הוא מנה 2.7 מיליון שקל." |
|
||||
|
||||
אני מוריד את הכובע. מכיוון שהמדינה החליטה לתקצב ספריות זה נראה לי הוגן שהיא תשלם לסופרים שאת ספריהם היא משאילה*. שמחתי תהיה שלמה אם יסתבר שזהו התקציב היחיד ואין הזרמת כספים נוספת דרך ועדות מסדרות למינהן. ___ * או, לחילופין, הספריות יכלו לגבות כסף עבור ההשאלה ולהעניק את חלקו לסופר (בהסכמה עם בעלי הזכויות). |
|
||||
|
||||
__________ * כזכור עד לפני שנת 2007 ספריות ציבוריות היו גובות דמי מנוי (די סמליים) אבל זה השתנה עם תיקון החוק שהגדיל את התקציב הממשלתי המיועד לצורך זה. אני מסכים איתך שגביית תשלום סמלי (נניח שקל לספר, עם הנחה לקוראים כרוניים ופטור לילדים) שחלקו יועבר לסופר וחלקו ינוצל לקניית יותר ספרים חדשים הוא רעיון נכון וטוב. |
|
||||
|
||||
הסופר מקבל מהמדינה הגנה על ''זכויות היוצרים'' שלו. זה לא דבר מובן מאליו, ונראה לי לא לגמרי מופרך שהיא תחריג מההגנה הזו את הספריות. |
|
||||
|
||||
היחידה לספורט הישגי היא יחידה בוועד האולימפי, שהוא עמותה לא ממשלתית http://www.olympic.one.co.il/General/Page.aspx?id=22 ו85% מהמימון שלה מגיע מהטוטו. יש להם כמובן גם ספונסרים פרטיים (למשל אתר ONE) וסיבסוד ממשלתי שמהווה חלק קטן מתקציבם. הבדל אחד גדול בין השניים הוא שהספורטאים מייצגים את המדינה בניכר, ואילו האמנים לא בוחלים בלהשמיץ אותה. |
|
||||
|
||||
לא אמרת מה דעתך בעניין מימון הספורט. המועצה להסדר ההימורים בספורט (טוטו) היא גוף ציבורי סטטוטורי. יותר מ-80% מכלל ההקצבות לספורט הן הקצבות לאיגודים, התאחדויות וקבוצות ספורט. אלה ניתנות על בסיס אמות-מידה הנקבעות על ידי ועדה ציבורית שהרכבה נקבע על ידי השר הממונה על הספורט. |
|
||||
|
||||
התקציב של המועצה להסדר הימורים בספורט מגיע מהימורים, לא ממסים. אף אחד לא מכריח אותך למלא טופס טוטו - בניגוד לטופס 106. אתה יותר ממוזמן ליזום הקמת "מועצה להסדר הימורים בתרבות" או "מועצה להסדר הימורים באמנות" שיממנו את המוסדות הנ"ל. |
|
||||
|
||||
הציבור צריך עוד הימורים כדי להבין את העיקרון. התארגנויות ויוזמות של חברים, קהילה או ציבור מתרחשת בפועל ללא סבסוד ממשלתי (ציבור רחב). אוספים כסף משכירים מגרש קונים חולצות והופה יש כדורגל לציבור או חוג רכיבה. אם לא יהיה מימון ספורט ממשלתי הקבוצות העממיות יהפכו למועדונים שיקימו מגרשים וימכרו כרטיסים או שיבואו משקיעים פרטיים. במודל הספרדי האוהדים במועדון רכשו מניות והמועדון פחות או יותר עובד כעסק או כמלכ''ר. אוהד של אתלטיקו לא משלם מיסים עבור ריאל וההיפך. לעניות דעתי הציבור בפועל משלם יותר על יוזמות מסחריות מתרבות או ספורט שמסובסדים ממיסי מדינה. הורים שמשלמים אלפי ש''ח בשנה עבור חוגי ספורט פרטיים, אירועי ספורט לצד ''מופעי תרבות'' בלתי נתמכים בעליל מהווים את רוב ההוצאה. העיקרון מובן ומיושם. |
|
||||
|
||||
הציבור לא צריך עוד הימורים כדי להבין את העיקרון. |
|
||||
|
||||
תשתית תרבותית, להבדיל מתשתית כבישים, נוצרת מעצמה. --- וארז ידידי, ניסיתי לרמוז לך כבר קודם שכשאתה מכנה את הדברים החביבים עליך ''תרבות אמיתית'' ומתייג כל דבר אחר ''זבל שגרתי וחד-גוני'' אתה מקשה עלי להתדיין איתך בצורה שכלתנית. לטוב ולרע. |
|
||||
|
||||
אני מבין איך תשתיות סובלות מבעיית הטרמפיסט. לא ברור לי איך חינוך, בריאות ורווחה קשורים. (אני דווקא איתך בתמיכתך במימון חינוך, בריאות ורווחה מכספי המיסים, ואי מימון תרבות מהם, אבל לא בגלל בעיית הטרמפיסט.) |
|
||||
|
||||
חינוך - מגדיל את התוצר העתידי והתקבולים העתידים של המדינה ממיסים (או את החלק היחסי שלי בהם), מקטין את הפשיעה, ועוד כמה דברים טובים. בריאות - מלבד הרפואה המונעת והסביבתית, מספקת רשת ביטחון1. כמובן ששאלת הקסם היא *כמה* כסף ציבורי צריך להיות מושקע בכך, אבל מעט מאוד חולקים על העיקרון. רווחה - מאפשרת לאזרחים להיות בררניים יותר במציאת עבודה2, ולכן למצוא עבודה המתאימה להם יותר עם תפוקה שולית גבוהה יותר (ומיסים, וכו'). רשת הביטחון מאפשרת להם גם לקחת יותר סיכונים - ובמינון הנכון יש לזה תוחלת חיובית ביותר. כמובן שהרווחה גם גורמת לחלק מהאנשים3 להיות נתמכים כרונים, וצריך למצוא את שביל הזהב. __ 1. ראה רווחה להלן 2. בזמנו הזדעזעתי מניסיונותיו של אלי ישי כשר העבודה להציב את הנכונות לקבל כל עבודה כתנאי לקבלת דמי אבטלה. קשה לתאר פספוס גדול מזה. 3. ראיתי מחקר בארה"ב על מובייליות חברתית של נתמכי סעד. אם אני זוכר נכון, המספרים הראו שאצל רובם מדובר היה במצב זמני. גילוי נאות - כשמדובר בחינוך, בריאות, ורווחה, יש דברים שאתמוך בהם בלי קשר לתועלת הכלכלית מאותם סיבות שאתנגד לעבדות ופדופיליה - כי זה תואם את ערכי העל שהחברה שלנו מושתת עליהם. אין ויכוח על קיום ערכי העל האלה. אבל הרשימה בטח לא כוללת סרטי קולנוע ותקציבים למשוררים שאיש לא מוכן לשלם על קריאת הגיגיהם. |
|
||||
|
||||
חינוך ובריאות - בסדר, יש תועלת סביבתית, אבל זה רחוק ממצב שבו כדאי לאנשים (במצב תיאורטי של שוק חופשי) לא לשלם כי הם יכולים להנות מהתועלת שתיווצר עבור אלו שכן משלמים. התועלת לאלו שישלמו ויקבלו ישירות טיפול רפואי ולימודים עולה בסדרי גודל על התועלת לאלו שלא ישלמו ויהנו רק מזה שהאחרים מחונכים יותר ובריאים יותר. גם בעניין הרווחה אני לא מבין את הטענה, אבל נשאיר את זה לאחר כך. |
|
||||
|
||||
נניח כלכלה חפשית של עשרה אנשים. תשעה מאיתנו מחליטים לממן חינוך ואתה לא. בעוד כך וכך שנים אתה תהנה מהמחיה במקום בו יש אנשים משכילים ויצרנים שמשלמים מיסים בדיוק כמו תשעת הפתאים שגם שילמו על כך. |
|
||||
|
||||
אבל הבנות של תשעתכם תהיינה מהנדסות תוכנה, והבן שלי יהיה זה שמחליף להן את הפירות במקרר. בסדר, המיסים שלהן יקנו לו שמץ של ביטחון בסיסי, אבל הוא עדיין יהיה עני מהן בהרבה. |
|
||||
|
||||
מצטער, לא הסברתי את עצמי נכון. תשעה מחליטים לממן חינוך ציבורי. כל הילדים של מחליפי הפירות במשק מקבלים הזדמנות לפרוץ את מחסום המעמדות ולמצוא עבודה בה התפוקה השולית שלהם תהיה גבוהה בסדרי גודל1. המשק מקבל בוסט מטורף שמתבטא בעליה בתוצר לנפש ורמת חיים. ואתה הטרמפיסט, למרות שבזמנו לא הסכמת לשלם על החינוך הציבורי מטעמי אידיאולגיה, נהנה מכך מאוד. ---- 1. אלא לא סתם רחשי לב. נראה אמפירית שחינוך להמונים כבר הוכיח את עצמו כבעל תשואה חיובית מאוד למשק (למרות שאני מודה מתוודא שאין לי תחת היד מחקר ספציפי שמצביע על כך). |
|
||||
|
||||
אם אתה מגדיר שהמוצר הוא חינוך ציבורי, לכולם, אז כן, יש כאן בעיית טרמפיסט. אבל למה שבמצב של שוק חופשי בעלי האמצעים או המעוניינים בחינוך יעשו דבר מוזר שכזה? יותר טבעי שהם יממנו חינוך פרטי רק לילדיהם. המהלך שלך לא מיוחד לחינוך. נניח שתשעה מעשרה אנשים מחליטים לממן רומבות לכל משקי הבית. אז הטרמפיסט נהנה מרומבה בחינם. האם זו באמת בעיית טרמפיסט? האם יש כאן הצדקה למימון ציבורי מכספי המיסים של רומבות לכולם? בעיית הטרמפיסט המעניינת היא כשמתוצר ההשקעה בהכרח נהנים כולם, כשלמשקיע אין אפשרות טבעית לשמור לעצמו את ההנאה. |
|
||||
|
||||
1. זהו בדיוק כשל השוק של בעיית הטרמפיסט. התשואה האישית שלי מהשקעת אלף השקלים הפרטיים שלי בחינוך הציבורי קטנה לאין שיעור מהוספת אותם אלף השקלים לחינוך הילדים שלי (או לקנית רומבה, לצורך העניין). אבל התשואה האישית שלי מכך שכל אחד ואחד מהאנשים במשק ישקיע את הכסף הזה בחינוך ציבורי היא ההבדל בין מגורים בשוויץ לחיים בעולם השלישי - וזאת תשואה גבוהה מאוד להשקעה של אלף השקלים. 2. זה היה דומה אילו הרומבות היו משמשות (למשל) לניקוי זיהום אוויר - שממנו גם השכנים נהנים, ולכל אחד ואחד היה כדאי באופן אישי להימנע מקנית רומבה אבל להנות מהאוויר הנקי שהרומבות של שאר התושבים מספקות. חינוך ציבורי (להבדיל מרומבה) מעלה את איכות החיים במדינה ל*כולם*. מקטין את הפשיעה *לכולם*. ומגדיל את התל"ג במדינה *לכולם*. אין לי מושג איך הגעת מדברי לדוגמא ההפוכה לחלוטין. ובהינתן המוניטין שלך כאיש חכם מאוד אין מנוס אלא להגיע למסקנה שאני מסביר את עצמי בצורה כל כך גרועה שעדיף לי לפרוש מהדיון ולתת למישהו אחר הזדמנות. תוס"ש. |
|
||||
|
||||
אני חושב שאני מבין את שורש האי-הבנה. אם מניחים מראש שצריך שיהיה חינוך ציבורי, והברירה היא בין מימון וולונטרי שלו למימון כפוי, אז אכן זו בעיית טרמפיסט והיא מצדיקה מימון כפוי. זה כן נכון גם לרומבה-לכולם, אבל רומבה-לכולם זה רעיון לא רציני, וחינוך לכולם אכן מקובל1 כדבר רצוי. אלא מאי? זו דוגמה פחות ברורה לבעיית הטרמפיסט בהשוואה לכבישים, וכבישים הם דוגמה פחות ברורה בהשוואה לטיפול אחראי בפסולת. זאת בגלל שטיפול אחראי בפסולת, די ברור שאין תועלת אם הוא לא נעשה לכולם; אלו שמטפלים בפסולת של עצמם יסבלו כמו אלו שלא מטפלים מהפסולת הלא מטופלת. בכבישים, הרעיון של כבישים פרטיים לא לגמרי מוזר, הוא קיים במידת מה במערב, אבל רק בשוליים של מערכת הכבישים הציבורית. לכן טבעי לנו לחשוב על כבישים ככבישים לכולם, ובעיית הטרמפיסט עולה. כשזה מגיע לחינוך, כולנו מכירים היטב את הרעיון של חינוך פרטי, אפילו לצד המערכת הציבורית. וויכוחים מרים ניטשים בשאלה מה האיזון הראוי בין הציבורי לפרטי, וטבעי שהדעה בויכוח תושפע מהדעה הכללית בדבר שוק חופשי לעומת סוציאליזם, אם כי היא מושפעת מעוד סיבות. ואם חינוך פרטי הוא אופציה על השולחן, אז בעיית הטרמפיסט לא תופסת לגביו. אז כשאתה אומר "בחינוך יש בעיית טרמפיסט, לכן מוצדק מימון בכפייה של חינוך ציבורי", ובעצם מתכוון "מבחינת חינוך ציבורי יש בעיית טרמפיסט", מבחינת חסיד שוק חופשי שתומך בחינוך פרטי (או למצער ביותר חינוך פרטי) אתה מניח את המבוקש. 1 לא על כולם, אני בטוח. |
|
||||
|
||||
האם תוכל להבהיר את האנלוגיה? כל תושבי המדינה מרוויחים1 כשאני בוחר להשקיע כסף בחינוך ילדים (ולא משנה2 אם הם שלי או של אחרים). רעיון רציני או לא, מה יוצא להם מזה שיש לי רומבה? ___ 1. סטטיסטית, ובטווח הארוך, כמובן. 2. טכנית - לעיתים קרובות זה כן משנה. כי סביר שהשקעה נוספת של אלך שקל בשנה בחינוך של ילד שההשקעה בו כיום היא אפס תפיק הרבה יותר מהשקעה של אלף שקלים נוספים בילד שכבר מקבל חינוך בשווי עשרת אלפים בשנה3. 3. ולכן בעיני החינוך הציבורי קובע איזשהו רף תחתון של חינוך לכולם שלא צריך למנוע מאף אחד להעזר בחינוך פרטי טוב יותר. אז גם את הטיעון ש"אם חינוך פרטי הוא אופציה על השולחן, אז בעיית הטרמפיסט לא תופסת לגביו" לא הבנתי. |
|
||||
|
||||
מה שקורה לא פעם, הוא שהדחף להגדלת החינוך הפרטי בא כשהרף התחתון של החינוך הציבורי יורד. כשמבוצעים תהליכי הפרטה. לפעמים באות סיבות אידאולוגיות שמקלקלות את רמת החינוך. לגמרי לא מופרך מצב, בו הורים ישלמו על העשרה בחינוך לאזרחות דווקא לאור מכבש בנט והאנשים ששותפים לתפיסתו. |
|
||||
|
||||
נכון שבכלל לא קראת את הפתיל אליו הגבת? |
|
||||
|
||||
מה יוצא לשאר תושבי המדינה מזה שיש לי רומבה? הבית נקי יותר, אשתי רגועה יותר, והתפוקה של שנינו בעבודה גבוהה יותר, לתועלת התמ"ג, החינוך המתמטי והאייל. נכון שזו תועלת זניחה לחלוטין לעומת התועלת האגואיסטית שלי? כמעט אותו דבר בחינוך. כל תושבי המדינה מרוויחים מההשקעה שלך בחינוך ילדיך, אבל ילדיך מרוויחים בכמה סדרי גודל יותר מכל השאר. |
|
||||
|
||||
שכנעת אותי. לאן לשלוח את הרומבה? האם אתה מעריך שתוספת התפוקה שלכם בעבודה תתורגם לתשלום נוסף של מיסים1 במידה שתחזיר את ההשקעה ברומבה (פלוס עלויות ההפצה ואי היעילות של המנגנון הממשלתי האחראי על כך)? התשובה, מן הסתם היא כן. אבל במקרה שאתה וזוגתך שתחיה לא מייצגים את הפרופיל של הישראלי הממוצע, האם זה נכון גם לכלל האוכלוסיה? אם התשובה גם לסעיף השני היא כן, אז נראה לי שעלית על משהו ואריק יכול להוסיף מניות רומבה לתיק האייל מהר לפני שמישהו מגיש את הצעת החוק. ____ 1. או לחילופין, לערך הכספי של התועלת הציבורית (כמו הנהיגה הבטוחה יותר של הזוג הרגוע או הפעילות הציבורית בזמן שתחסוך על ניקוי הבית). |
|
||||
|
||||
זרמת עם הבדיחה שלי במקום לענות. יש בזרימה שלך טיעון מרומז על הנמשל (חינוך), אבל אשמח אם תשטח אותו במפורש, כי כרגע אני לא רואה מה הוא נותן. עוד יותר אשמח אם תסכים או תחלוק במפורש על טענת העזר שלי, ''כל תושבי המדינה מרוויחים מההשקעה שלך בחינוך ילדיך, אבל ילדיך מרוויחים בכמה סדרי גודל יותר מכל השאר.'' |
|
||||
|
||||
בכיף. השיטוח המפורש: ישראל משקיעה כיום כ-$70,0001 בחינוך של תלמיד ממוצע. בהנחה הנאיבית של ריבית אפס וארבעים שנות עבודה, התלמיד הממוצע צריך לשלם $1,750 נוספים של מיסים2 בשנה כדי להחזיר את ההשקעה. אם נניח ריבית של 3.5 אחוזים בשנה, צריך התלמיד להוסיף $3240 למיסיו השנתיים כדי להחזיר אותה - או כאלף ש"ח בחודש במשך ארבעים שנה. האם זה הרבה מדי? מעט מדי? קטונתי. טענת העזר: אני מסכים איתך בהתלהבות. ולכן אהבתי את הטוויסט שהוספת למשל הרומבה (בו הרווח שלי הוא שכנים רגועים יותר). אין צורך בסובסידיה לחינוך בכפר האוטופי שלנו, בו לכל הילדים יש הורים אחראים שהם גם אנשים רציונאלים3 ואמידים מספיק, כי ממילא התושבים דואגים לזה בעצמם. ורוב הסיכויים שכספם ינוצל בצורה יעילה הרבה יותר בלי התיווך של משרד ממשלתי. (ומכיוון שביקשת ממני להיות מפורש - המציאות הישראלי, לעניות דעתי, עוד רחוקה מהכפר שלנו). ___ 1. פחות או יותר 2. או שווי מיסים (כמו חיסכון ממשלתי בהוצאות משטרתיות, רווחה, וכו') 3. וכשאני אומר רציונאלים, כמובן, הכוונה היא שהם חושבים ומתנהגים כמוני. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |