|
||||
|
||||
עולם התעופה הבינ"ל מורכב מקליקות ואיגודים ובריתות וכיו"ב. אלעל לא יכולה להתברג בקליקה האירופאית, מפאת החרם הערבי. כלומר, ההסכם פותח את שמי ישראל לתחרות, אבל אלעל ויתר החברות הישראליות לא באמת יכולות להתחרות בחברות הבינ"ל בשווקים אחרים, כי לא נותנים להן. זה העיקר. פרט לזה, מבחינת תחרות חופשית, יש לאלעל ולחברות ישראליות אחרות בעיות נוספות: * אלעל אנוסה לטוס בנתיבים עוקפים עקב מלחמתנו הלא נגמרת עם מדינות ערב. החברות הבינ"ל - לא. * אלעל אנוסה לא לטוס בשבת עקב עניינים פוליטיים כאן בארץ, ואני מתערבת אתכם שלחרדים לא מזיז שחברות בינ"ל יטוסו בשבת, ויטוסו חופשי באותן חברות, כי החברות האחרות הן של גויים וזה בסדר. הבעיה העיקרית שאני רואה בהסכם, הוא שאם אלעל ויתר הישראליות קורסות - אין לנו מי שיטיס בעת מלחמה. תהיה סמוך ובטוח שלופטהנזה ואייר פראנס יבטלו טיסות ברגע שקצת יתחמם. |
|
||||
|
||||
אם הבעיה היא רק שיהיה מי שיטיס אותנו במלחמה, אפשר אולי למצוא פתרונות יצירתיים זולים יותר מלהחזיק חברת תעופה שטסה נונסטופ להמון יעדים ומפסידה הרבה כסף. אולי להחזיק חברת תעופה קטנטנה, שטסה פעם בשבוע לחמישה יעדים נבחרים, רק כדי להחזיק את הטייסים בכשירות. כשתהיה מלחמה אפשר לחכור עוד מטוסים לפי הצורך. |
|
||||
|
||||
האם יש נתונים על ביטולי טיסות בזמנים שהמצב התחמם? |
|
||||
|
||||
לחכור ממי? |
|
||||
|
||||
אני מניח שבכל רגע נתון יש בעולם מחיר שוק לחכירה, ואין סיבה שהשוק לא ירצה לפעול איתנו גם בזמן מלחמה (במיוחד אם עסקת השוק כוללת קנס שהחוכר צריך לשלם למחכיר אם המטוס נהרס אצלו בהפצצת אויב). ואם אני טועה, ולחכור לא הולך, אז אפשר שחברת התעופה הקטנטנה שלי, כשם שהיא מחזיקה טייסים רבים ומפעילה אותם בתדירות נמוכה אבל בסבב קבוע, תחזיק גם מטוסים רבים ותפעיל אותם בתדירות נמוכה ובסבב קבוע. זה יהיה יותר יקר מאשר לסמוך על חכירה, אבל עדיין יותר זול מחברה שמפעילה בפועל המון מטוסים ובממוצע מפסידה כל כל הפעלה שלהם. יכול להיות שאני טועה גם כאן, אני לא יודע מה עלות הבלאי של מטוס עומד, אבל זה הניחוש שלי. |
|
||||
|
||||
זה לא כלכלי, להחזיק מטוסים ולא לתפעל אותם. |
|
||||
|
||||
נכון, אבל בפרמטרים מסוימים זה יכול להיות יותר כלכלי מאשר להחזיק מטוסים וכן לתפעל אותם (רמז: דלק). |
|
||||
|
||||
השתגעת? טסתי איתם. חיכינו 3 שעות בתוך המטוס, לפני טיסה טרנס-אטלנטית, כי מישהו שם שכח לתדלק, או משהו. |
|
||||
|
||||
אצלנו, נחתנו בניו יורק ממיאמי , נחיתה רועשת, ונפלו המסכות. |
|
||||
|
||||
לי היה סיפור דומה איתם: בטיסה הלוך הם עצרו באתונה להעלות עוד נוסעים ושם נתקענו 3 שעות (ללא הסבר). כשהגענו לארה"ב נחתנו בבנגור (מיין) לתדלוק (פחות משעה טיסה לניו-יורק). בסה"כ איחור של כ-4.5 שעות. בדרך חזרה היה עיכוב של למעלה משעה וחצי ביציאה (לדברי הקברניט בעיות בניירת, אני תהיתי בקול רם אם מדובר בחשבון המשקאות של הקברניט מבית המלון או באישור של רשות העתיקות האמריקאית להוציא את המטוס מתחומה), וכאשר יצאנו לדרך, ברגע שהטייס ניסה להפעיל את המנועים נפלה כל מערכת החשמל של המטוס. בסוף הגיע רכב עם מצברים, התחבר למטוס עם כבלים ואז הצליחו להניע את המנועים ולצאת סוף סוף לדרך, אבל בכל הצד הימני של המטוס האורות לא עבדו כל הטיסה. זאת היתה הפעם הראשונה והאחרונה שטסתי איתם. |
|
||||
|
||||
רכב עם מצברים? אנחנו היינו צריכים להניע את המטוס בדחיפה! |
|
||||
|
||||
בדחיפה? אנחנו היינו צריכים להתניע את הפרופלור עם רצועה! |
|
||||
|
||||
רצועה? אצלנו השתמשו בחגורות שלנו! |
|
||||
|
||||
אותנו הטייס הכריח לעשות עם הפדלים כל הדרך! |
|
||||
|
||||
ב37' הגענו והתברר שאנחנו טסים בצפלין!!! |
|
||||
|
||||
התברר, התברר, אבל לפחות הגעתם. |
|
||||
|
||||
צפלין? אנחנו חלמנו על צפלין. היה לנו בלון הליום אחד קטן לכולנו וכשהוא הנמיך טוס נאלצנו לבעוט לכרישים בראש כדי להתרומם. |
|
||||
|
||||
לא ציינתי שהיינו צריכים לנחות בניו ג'רזי.. |
|
||||
|
||||
הא, לפחות לכם היו חגורות! |
|
||||
|
||||
שמועות מספרות שיש לישראל איזה גוף ממשלתי עם כמה מטוסים וטייסים שכל מה שהם עושים זה לחכות למלחמה... |
|
||||
|
||||
מן הסתם בעת מלחמה חיל האויר יהיה קצת עסוק בדברים אחרים. |
|
||||
|
||||
מה שמעלה את השאלה: טייסי אל על הם לא טייסי המילואים של חיל האוויר? |
|
||||
|
||||
יש גם טייסי מילואים שאינם טייסי אל-על. הכרתי מהנדס מחשבים טייס. הוא היה עושה מילואים פעם בשבוע-שבועיים, לערך. |
|
||||
|
||||
לא, אבל הטענה שלי הייתה שבשעת מלחמה טייסי אל על לא יהיו פנויים כדי להטיס ישראלים מכאן. |
|
||||
|
||||
זו אינה שאלה תיאורטית. היו לנו כמה מלחמות לאחרונה (לפחות מבחינת גיוס המילואים של חיל האוויר). איך אל-על הסתדרה שם? מתי לאחרונה חברות תעופה זרות ביטלו טיסות לארץ בגלל המצב הבטחוני? |
|
||||
|
||||
אני כמעט בטוח שגם במלחמת המפרץ השניה (מרץ 2003) הפסיקו (חלק מ)חברות התעופה הזרות את הטיסות לישראל למשך יום או יומיים. |
|
||||
|
||||
מן הסתם אם יהיו לחיל האוויר דברים חשובים יותר לעשות, סימן שזה לא דבר מספיק חשוב. |
|
||||
|
||||
האם טיפול בפצועים אינו חשוב? או אולי חילוץ נפגעים מהריסות? ובכל זאת, זה לא מה שחיל האויר עושה. |
|
||||
|
||||
האם את מציעה שמשלם המיסים יתחזק גופים פרטיים מפסידים ורקובים על מנת שבשעת חירום הם יוכלו לטפל בפצועים או לחלץ נפגעים מהריסות? |
|
||||
|
||||
אין הרבה דברים יותר חשובים באינטרסים של מדינה מנצחון במלחמה או לפחות למנוע הפסד |
|
||||
|
||||
לא ברור לי איך זה קשור, אבל לא קשה להזכר בדוגמאות של ניצחון במלחמה שהוביל להפסד אינטרסים חשובים, כמו גם דוגמאות להפסד במלחמה שהוביל לרווח עצום. |
|
||||
|
||||
מתי הפסד הוביל לרווח עצום? אני באמת מסתקרן, זו לא שאלה קנטרנית. |
|
||||
|
||||
מה הם הרוויחו? חוץ מסרטן, החרבה של המדינה שלהם והצורך לעבוד שעות נוספות בשביל להתקיים, במשך שנים אח"כ? |
|
||||
|
||||
הערת אגב: מבחינת המדינה, בזמן מלחמה התועלת העיקרית של אל-על היא הטסת מילואימניקים לישראל. ההוצאה מישראל לא חשובה. מבחינת ציוד ואספקה, אל-על כמעט לא רלוונטית. הרוב מגיע בדרך הים ומה שלא - יגיע במטוסי מטען. |
|
||||
|
||||
חלק משמעותי מן הפעילות הכלכלית הישראלית מגיע ממהנדסים ואנשי עסקים שנוסעים הלוך-ושוב לאירופה/ארה"ב/אסיה. הם יכולים להיעדר מעסקיהם לחודש-חודשיים, אבל במצור ארוך יותר, סבלנות השותפים בחו"ל עלולה לפקוע. בלעדיהם, לא יישארו למדינה דולרים לדלק, חיטה, וחלקי חילוף. |
|
||||
|
||||
אפילו במלחמת יוה''כ לא היה מצור כמו שאתה מתאר (ונזכיר שחלק מאנשי העסקים והמהנדסים גם עושים מילואים). |
|
||||
|
||||
אם בורוביץ' ונוחי דנקנר לא מצליחים להתחרות, אז סבבה. שיחזירו את המפתחות למדינה. |
|
||||
|
||||
יופי. אז את תומכת באישור ההסכם? החברות יצטרכו להתמודד (עם הקלות והתאמות שעוד יידונו). אם יעמדו בפני פשיטת רגל, אפשר יהיה להלאים אותן. |
|
||||
|
||||
אלו וטיעונים אחרים הם מעניינים ונכונים לגבי המגבלות של אל-על בתחרות, אבל זה לחלוטין לא קשור להסכם. ההסכם (וממה שהבנתי הוא די שוויוני) נוגע לאישורי המראה ונחיתה. לנו יש נתבי טיסה בעייתים, אבל עלות כוח אדם יחסית זולה לאירופה והרבה טייסים יוצאי חיל האוויר (לטיסות בשבת כבר יש קומבינה). למישהו אחר יש איגודי כוח אדם חזקים, או שלג שסוגר את המסלול וכופה הוצאות עתק מפעם לפעם. דיון לגבי אישורי טיסה לטורקיה או השתתפות באבטחה צריך להתנהל רק מול המדינה, ולא לכרוך את זה בשום הסכם בינלאומי. חוץ מזה, איזו מדינת ערב אנחנו אמורים לעקוף בדרך לאירופה ? |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |