בתשובה לעדי סתיו, 07/06/06 23:41
משחק תפקידים חדש 390735
המממ... מאיפה להתחיל?

"משחקי תפקידים שולחניים" הינם סוג של משחקים בהם באופן עקרוני יושבים אנשים מול אנשים אחרים ומדברים. הדיבורים האלה נסובים בעיקר סביב מציאות בדיונית כלשהי שנוצרת תוך-כדי משחק, ולרוב "מתוך" אותה המציאות. בלשון קצת יותר פשוטה: כל שחקן משחק "דמות" בעלת מאפיינים מסויימים, אשר חיה באותו "עולם". מה הדמויות עושות, מה הקשרים ביניהן, ומה הקשר שלהן עם העולם? כל זה תלוי לחלוטין בקבוצת השחקנים ובמה הם נהנים לשחק (למרות שלרוב יש נטיה לתשובות דומות למדי לשאלות הנ"ל). אפשר לשחק בלשים שמנסים לחקור את רצח היצאניות בלונדון של סוף המאה ה-‏19, אפשר לשחק ילדים במוסד לחינוך מיוחד בישראל של שנות ה-‏2000, ואפשר לשחק את "שר הטבעות" בחלל עם חייזרים קוראי-מחשבות. עם זאת, רוב המשחקים הם בז'אנר הפנטזיה הפסאודו-טולקינאית (המייצג העיקרי הוא כמובן D&D לדורותיו), אם כי יש עוד ערב רב של משחקים, עולמות, סוגי דמויות, וכו'. אלו מגובים בתעשיה שלמה של ספרים, אמצעי-משחק כגון קוביות, ומוצרים נלווים אחרים. כל זאת על קצה המזלג, מבלי להיכנס למקור ההיסטורי שלהם, להתפתחותם הצורנית, התכנית או החברתית.

ישנו גם סוג של משחקי-תפקידים שהמשחקים בו מעוניינים דווקא בסוגי סיפורים (ובתהליכים הסיפוריים) שנוצרים מהאינטראקציות של שחקנים-דמויות-עולם. זהו סוג חדש יחסית והוא מתעסק לא מעט בעיקום/שבירה של כללי משחק-התפקידים ה"קלאסי" (דברים כמו דמות אחת לשחקן, קיומו ותפקידיו של "מנחה" למשחק, "התקדמות" של דמויות, שיטות לקביעת המציאות המשחקית, משך משחק, מטרות למשחק, ועוד כמה דברים שדי דומים ברוב משחקי-התפקידים המשוחקים כיום). בעיקרון יש היום סצנה שלמה של משחקי-תפקידים "מחוץ" לתעשיה, של יוצרים עצמאיים שיוצרים משחקים חדשים בפורמט PDF בעיקר ומוכרים את המשחקים האלו ישירות לצרכן. בגלל ההתעניינות שלי במשחקי-תפקידים (לאחרונה בעיקר בתיאוריה ובניתוח שלהם) אני די מעורה במתרחש בקהילה הזו, וגם בי נכנס הג'וק של ליצור משחק משלי.

אם מישהו מעוניין בפרטים נוספים, אשמח לענות על כל שאלה נוספת שתעלה. (הייתי מתנדב לכתוב מאמר שלם בנושא, אולם מסיבות שונות ומגוונות איני בטוח שאוכל לעמוד בזה ולכן איני יכול להתחייב.)
משחק תפקידים חדש 390740
מי יכול להצטרף למשחקים האלה? איפה הם מתקיימים? איפה הם מתפרסמים?
משחק תפקידים חדש 390746
בעיקרון, כל אחד יכול להקים קבוצה או להצטרף לקבוצה קיימת. אם יש בין חוג מכריך מישהו שמשחק, לא נראה לי שתהיה לך בעיה לבקש ממנו להצטרף למשחק כצופה או כשחקן; זו גם הדרך הנפוצה ביותר להתחיל לשחק. מה שצריך זה דמיון ורצון. ברוב המקרים צריך גם עזרים (ספרי-חוקים בעיקר, לרוב גם קוביות או קלפים, דף ועיפרון) ומקום להתכנס בו - בד"כ בביתו של אחד השחקנים. מכיוון שכל פגישת-משחק אורכת ארבע שעות לפחות, רצוי גם סידור כלשהו למזון, בין אם חטיפים, פאסט-פוד מוזמן, או ארוחה מושקעת. בסך-הכל לא שונה בהרבה מערב ברידג' או ריסק עם החבר'ה.

לגבי דברים מאורגנים קצת יותר, ולמי שאין לו קבוצה או מחפש לטעום קצת ולהתרשם מהגיוון - יש מפגשים חצי-שנתיים שמאורגנים ע"י העמותה לקידום משחקי-תפקידים בארץ. כנס "ביגור" (http://www.bigor.org.il , כולל הסבר נוסף על מהם משחקי-תפקידים) מתקיים פעם בשנה, בד"כ בפסח, וכולל מגוון פעילויות. פעם בשנה, בד"כ בסוכות, מתקיים גם כנס "אייקון" העוסק במדע בדיוני ופנטזיה (http://www.icon.org.il , כאן משום מה לא עובד הלינק להסבר אבל יש לינק לחלק מהמשחקים שהתקיימו), ובו יש פעילות משחקי-תפקידים המיועדת גם למתחילים. מעת לעת מתקיימים גם מיני-כנסים שעוסקים בעיקר בסוגי משחקים ספציפיים (אם כי לאחרונה יש פחות מהם מבעבר), הקרוב מביניהם בירושלים בעוד כחודש: http://roleplay.org.il/garir/gryphon

למידע נוסף ושאלות ניתן לפנות לאתר העמותה לקידום משחקי תפקידים בישראל - http://www.roleplay.org.il

הערה: רוב השחקנים בארץ הם בני-עשרה, והרבה מהמשחקים מיועדים מטבע הדברים לקבוצת הגיל הזו. עם זאת משחקי-תפקידים הם תחביב שגבולותיו הם רק הדמיון שלך, והוא משוחק ע"י ילדים ומבוגרים כאחד, אם כי ברוב המקרים לא בקבוצות גיל מעורבות (גם בגלל תכנים מסויימים, גם בגלל בגרות מסויימת שנדרשת מהמשתתפים, וגם בגלל רצונם של שחקנים לשחק עם בני-גילם).
משחק תפקידים חדש 390750
תודה.:)
משחק תפקידים חדש 390743
לא לדאוג. כבר הקדימו אותך. בהרבה. דיון 100
משחק תפקידים חדש 390756
אגב, אני רואה גם שאתה מאלה שזכו לשחק במשחק ג'ק המרטש של איה שחם... איך זה, באמת? בזמנו היא דיברה על זה כל הזמן, ואני מבין שהיא ממשיכה להריץ את זה.
משחק תפקידים חדש 390763
האמת שאכן זכיתי (למרות ששלפתי את הדוגמא סתם מהשרוול), והיא עדיין מריצה את זה, כמעט בכל כנס גדול לדעתי. והמשחק כמעט תמיד מלא.

לגבי איך זה... שמע, מצד אחד נהניתי מאוד; איה היא מנחה בחסד עליון והאווירה של המשחק פשוט מדהימה. מצד שני, משחקי-כנס שמבוססים על הופעת-יחיד של מנחה עם סיפור די קבוע מתחתיו זה משהו שהתחיל לצרום לי לאחרונה. ההעדפות שלי זזו קצת, מסתבר.
משחק תפקידים חדש 390765
דווקא נשמע לי מקור מצויין למחקר פסאודו-אקדמי, על איך המשחק שונה מהרצה להרצה...
משחק תפקידים חדש 390865
האמת? לא ברור לי איך. משחק כזה שונה מהרצה להרצה בעיקר במה הדמויות אומרות ועושות, אבל לא בנקודות בעלילה שהן מגיעות אליהן ולא בפתרון התעלומה. החוויה של "הסיפור" זהה לשחקנים בכל איטרציה של המשחק, עד כדי אירועים יחידים שקורים עקב השפעה אינדיבידואלית של שחקנים מסויימים. הנקודה שלי היא שהשפעת המנחה והעלילה הכתובה-מראש מבטלת כל אפשרות לשוני מהותי בין הרצה אחת לאחרת. כאנקדוטה אישית אני יכול לספר שאני לא זוכר דבר מההרצה בה שיחקתי שהמקור שלו היה שחקן אחר (שאינו המנחה. ולא, אני לא חושב שנפלתי על שחקנים גרועים.)
משחק תפקידים חדש 390887
דווקא בגלל זה. יעמיד במבחן את הרעיון של "joint story-telling". אם ל"מספר" יש כח כזה שיכול לבטל לחלוטין את השחקנים, קצת בדומה לכוחו של ה"מספר" במשחק מחשב, הרי שהראייה המקובלת של משחק תפקידים בעיני השחקנים יסודה בטעות - שר המשחק הוא לא רק "facilitator" שמאפשר לשחקנים להתנהל בעולם שהוא "ארגז חול" מבחינתם, אלא הוא מנהל את המשחק ממש, ויכול גם לקבוע מה יקרה בו חרף נסיונותיהם של השחקנים.

אגב, מכיר את זה - http://dubi.forum2.org/papers/shoah.pdf ?
משחק תפקידים חדש 390913
אני לא חושב שזו הראיה המקובלת בעיני השחקנים. ודאי שלא בעיני.
משחק תפקידים חדש 390916
האם לא מקובל בעיניך שאתה, כשחקן, אינך יכול ליזום "עלילות משנה" במשחקים? האם אתה כבול ל"מסלול" ספציפי שאינך יכול לחרוג ממנו? האם אתה מוגבל במספר הפתרונות האפשריים לכל מצב, או שאתה יכול להעלות פתרונות שהשה"מ לא חשב עליהם מראש, אבל יתקבלו גם הם? בקיצור - האם כשאתה משחק משחק תפקידים החוויה זהה למשחק מחשב (אם נתעלם מהאלמנט החברתי)?
משחק תפקידים חדש 390941
לא לכל השאלות.
אתה נופל בכשל הדיכוטומי: או משחק מחשב או ארגז חול. האמת במשחקי תפקידים היא בד"כ באמצע.
משחק תפקידים חדש 390967
נו, ואם האמת היא באמצע, הרי שלשה"מ אין שליטה *מוחלטת* על המתרחש במשחק.
משחק תפקידים חדש 390982
ואיפה טענת את זה?
משחק תפקידים חדש 390984
תגובה 390887
משחק תפקידים חדש 390986
תגובה 390941.
השה"מ בד"כ הוא לא רק facilitator ולא משתמש בכוחו ה(כמעט) בלתי מוגבל.

מעבר לכך, סיסי דיבר באופן ספציפי על משחקי כנס, בהם שליטת השה"מ אכן דומה לזו של המספר במשחק מחשב. כלומר, האפשרויות של השחקנים להשפיע על העלילה מוגבלות וקבועות מראש.
משחק תפקידים חדש 390987
זה ממש לא בהכרח כך. זה, כמובן, דורש הרבה יותר יכולת אלתור מהשה"מ, אבל זה עדיין אפשרי.

(ורק בשביל הכיף, עוד שני זה-ים: זה. זה.)
משחק תפקידים חדש 390989
בסדר. הוסף "כמעט תמיד" לתגובה הקודמת.
בכל מקרה, במערכה (campaign( טוב לשחקנים תהיה הרבה יותר השפעה על העלילה.
משחק תפקידים חדש 390949
למרות שאני מסכים בעיקרון עם מר גוראל גורביץ' (לגבי הדיכוטומיה), הרי שאני חושב מעט אחרת. אם בכל זאת ללכת לקיצוניות, אז כן, לדעתי הראיה המקובלת (מה שאני קורא לה "הקלאסית") של משחק תפקידים בעיני השחקנים יסודה בטעות. שר המשחק - ולו רק מפאת הכוח הנתון בידיו - בהחלט יכול לקבוע מה יקרה במשחק, חרף נסיונותיהם של השחקנים. יתרה מזאת, הטענה הזו מרומזת או מפורשת ברבים מספרי-המשחק שיצאו עד לשנים האחרונות.

שים לב: "לקבוע מה יקרה במשחק" זו נקודה שניתן להתפלפל עליה עד מחר. אני לא מדבר כאן על ויכוחי "אבל זזתי סנטימטר שמאלה" או זוטות שכאלה. אני מדבר על עניינים מהותיים של המשחק, אשר באופן עקרוני למרבה הפרדוקס אינם נראים לשחקנים כלל. מכאן נובע ערב-רב של ויכוחים בסגנון "השחקנים הרסו לי את העלילה" ותהיות של מנחים לגבי "איך גורמים לשחקנים שלי ללכת לטירה", לעומת טרוניות של שחקנים על "אבל הדמות שלי רוצה ככה וככה" וכלה ב"המנחה הרג לי את הסוס". אין לי ספק קל שבקלים שתפיסת "העלילה היא של המנחה" (או יותר מכך - "המשחק הוא של המנחה") מושרשת לחלוטין בתוך משחקי-התפקידים בארץ, אם לא ברוב העולם (פרט אולי לסקנדינביה ויפן, שם מ"ת הינם משהו שונה בכמה וכמה פרמטרים). יש לי עוד פחות ספק בכך שזה *לא* הולך ביחד עם "הדמויות של השחקנים הן גיבורות בסיפור". ‏12 המצב הזה בעייתי בעיקר במשחקים "נטולי-שיטה" שם המנחה קובע כל דבר בעצמו ואין אפילו מראית-עין של ארביטראז' אובייקטיבי כלשהו.

איפה למנחה יש תיאורטית הכי מעט יכולת לקבוע מה יקרה? ככלל, במשחק שההתרחשויות בו הן מונחות-דמויות. אם המנחה נמוג ברקע ורוב המשחק הוא אינטראקציות בין הדמויות המשוחקות ע"י השחקנים, האירועים החשובים הם אירועי-דרמה ולאו דווקא אירועי-פעולה, וכוחו של המנחה (שהוא *מוותר* עליו ביודעין כאן) כמעט ואינו בא לידי ביטוי. במשחק כזה הסוף אינו נתון בידי אף אחד פרט לשחקנים - אבל כמובן רק עקב מתן כוח זהה לשחקנים להשפיע על אירועי המשחק. שיאים רגשיים במשחק כזה לרוב באים מתוך השחקנים עצמם (ואז המנחה הוא בעיקר facilitator של האירוע).

לגבי הטקסט שלינקקת אליו - מעניין מאוד! וגם תודה רבה... תמיד תהיתי מה הלך במשחק ההוא, למרות שלא הייתי חלק מהויכוח בפורומים של העמותה. (הערת אגב - יש לי השגות משלי לגבי מ"ת כאמנות או לא כאמנות, ולו רק מההיבט של התוצר האסתטי, אבל ברשותך לא אתחיל ויכוח בנושא.) האם אתה עדיין מתעניין במ"ת ברמה האקדמית או התיאורטית? יש לא מעט התפתחויות צורניות ותכניות במשחקים שאולי אתה מכיר אך ייתכן שיפתיעו אותך. ספציפית לגבי השואה, ישנו מעצב משחקים שקיבל מענק ממשלתי (בנורבגיה, אלא מה) כדי שיוכל להמשיך ולפתח את המשחק שלו בנושא - http://www.indie-rpgs.com/forum/index.php?topic=1534...

---
1 בסצנת המשחקים כיום מוכר מאוד המושג "the impossible thing before breakfast" שמדבר בדיוק על הדיסוננס שנוצר עקב שתי התפיסות האלה. אני קטונתי מלהרחיב בנושא, יש לא מעט מאמרים של בחור בשם רון אדווארדס (Edwards) שמסבירים את זה הרבה יותר טוב ממני.
2 אורי, ארור תהיה. אתה יודע למה.
משחק תפקידים חדש 390950
2 אין לי ולו שמץ.
2 390980
בזמנו אמרת לי "למה לא תכתוב משהו על זה לאייל". (אני מניח שהתכוונת מעבר לכך, נגיד על GNS ותיאוריות משחקי-תפקידים, אבל ניחא.) אני מתקרב לזה יותר מהרצוי.
2 390985
למען האמת, דווקא היה לי שמץ. אבל רק שמץ.
משחק תפקידים חדש 390993
תוכל בבקשה לפרט לגבי סקנדינביה ויפן?
משחק תפקידים חדש 391000
כמה עוד קללות אתה מנסה להביא על ראשי?
משחק תפקידים חדש 391002
אה, כן. סינסינאטוס: פרט, אבל בקובץ, ושלח אותו אל עורכי האתר. בתודה מראש!
משחק תפקידים חדש 391406
דיסקליימר: אני ממש לא סמכות בתחום השונות בין משחקי-התפקידים בעולם.

בסקנדינביה משחקי-התפקידים הם משהו מאוד ממוסד ומקובל (ומתוקצב מתקציב משרד התרבות, בין היתר). הצורה הנפוצה של משחק היא "משחק חי" שמתהדר בהשקעה בתפאורה תלבושות ואלמנטים אחרים של אווירה, כדי להעמיק ככל הניתן את ה"היטעמות" בדמות ע"י השחקנים. היחס שם למשחקים הוא כמו לאמנות, ויש דגש לא קטן על חוויה אסתטית, על "כניסה" חזקה לדמות ומשחק אמין ביותר ועל תחקורים ומסקנות לאחר משחק. יש גם הרבה עיסוק בתיאוריה של משחקי-תפקידים, בעיקר בהיבט ה"חי" (לעומת ה"שולחני").

יפן מוכרת לי פחות, אבל ממה שקראתי, יש להם משהו ייחודי שנקרא replay. זה משהו כמו חוברות-תסריט שמופקות ומופצות ע"י קבוצות משחק, המתארות את מה שקורה בפגישת משחק. אאל"ט שחקן פשוט מקליט את הפגישה ואז עורך את זה טקסטואלית. הקבוצה שלך יכולה לקנות את החוברת ולשחק "את אותו המשחק". (בן-דוד של "הרפתקה מוכנה"). בנוסף שמעתי שספרי המשחק שלהם בנויים על templates כך שאפשר לבחור דמות ולהתחיל לשחק תוך עשר דקות, וגם המיקס של הז'אנרים שונה (בעיקר סטימפאנק כמדומני). בהזדמנות זו אני רוצה לצאת בקריאה נרגשת למידע מכל אייל יפני שמכיר את זה יותר ממני.

האמת היא שנושא השונות בין המשחקים בתלות באיזור מעניין די הרבה אנשים, אמריקאים בעיקר. נתקלתי בלא מעט עניין בנושא באתרי מ"ת, אבל עד כמה יש הפריה הדדית, או רצון אקטיבי לכזו, אני לא יכול להעריך. גם אם אתה רואה משחק יפני או סקנדינבי, די קשה להבין "מה בדיוק קורה במשחק" שאת שפתו אתה לא מכיר, קל וחומר מה שונה בינו לבין המשחק שאתה רגיל לשחק. לא מפתיע, בהתחשב בעובדה שמשחקי-תפקידים הם מדיום תלוי-תרבות שאופן המשחק נלמד בו כמעט בעל-פה ולרוב במסגרת קבוצתית קטנה אחת. השונות אפילו בין קבוצות שמשתמשות באותם ספרי-חוקים באותה ארץ יכולה להיות לא-קטנה בכלל.
משחק תפקידים חדש 391433
נראה לי שאני מצטרף למבקשים מאמר על משחקי תפקידים.
משחק תפקידים חדש 390958
שערוריה של ממש. (למה לא עיבדת את זה כמאמר לאייל?)
משחק תפקידים חדש 390971
למה כן?
משחק תפקידים חדש 390768
אין לי מושג במשחקי תפקידים, אבל פ.ק. דיק טען שהוא כתב את ''האיש במצודה הרמה'' על ידי שימוש בהגרלות כדי לקבוע את התפתחות העלילה.
משחק תפקידים חדש 390776
הגרלות כדי להחליט ''מה הלאה'' מופיעות גם בעלילת הספר.
משחק תפקידים חדש 390780
כן. משחקי תפקידים אני מכיר די טוב... התכוונתי אם אתה יכול לפרט ספציפית על הפיתוח שלך.
משחק תפקידים חדש 390881
הרעיון (לא סופי) הוא כזה:
ישנה דמות אחת, נניח נקרא לה תלמה. לתלמה יש נקודות זמן שונות בחייה, שיקראו לשם הפשטות "עבר" "הווה" ו"עתיד".
ישנם שלושה-ארבעה שחקנים, מחלקים ביניהם את נקודות-הזמן הנ"ל וקובעים לעצמם "תכונות" רלוונטיות לנקודת-הזמן בה הם נמצאים. למשל, מבחן בביולוגיה, חבר, ריב עם אמא, פצע בברך, טיול לקמבודיה.
משחקים בתורות. כל שחקן משחק את תלמה מול "מנחה" שמשחק את העולם. לצורך הפשטות, המנחה מציג סיטואציות לשחקן והדמות צריכה להתמודד איתם (בעיקרון כמו במשחק "קלאסי"). בנוסף, יש אפשרות מצד השחקן - או מצד שחקן אחר - להתערב בזמן תור כלשהו ע"י שימוש בתכונה רלוונטית לנקודת הזמן שלו. למשל, באמצע "הווה" (נניח הטיול בקמבודיה), שחקן ה"עבר" מציע שתלמה תפגוש בחברה הנוכחית של החבר שלה (מתוך ה"עבר") והשחקן צריך להתמודד עם הסיטואציה החדשה שנוצרת.
זה ממש על קצה המזלג היות וכל העסק עוד לא סגור אצלי לגמרי (מה המשמעות המכאנית של התערבות, כמה פעמים מותר להשתמש בתכונות באופן הזה, מה טווח ההשפעה, האם יש הבדל בין מנחה לשחקן בהתערבות כזו, ועוד כמה דברים). בנוסף, המקור של זה הוא "אוסף סיפורים קצרים" מז'אנר הפנטזיה, ושם אפשר להתפרע גם עם עבר-רחוק ועתיד-רחוק, והשפעות מהעתיד בצורת "נבואה" להווה ולחזור מהמתים ועוד כל מיני משחקי-זמן שכאלה.
משחק תפקידים חדש 390964

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים