|
למרות שאני מסכים בעיקרון עם מר גוראל גורביץ' (לגבי הדיכוטומיה), הרי שאני חושב מעט אחרת. אם בכל זאת ללכת לקיצוניות, אז כן, לדעתי הראיה המקובלת (מה שאני קורא לה "הקלאסית") של משחק תפקידים בעיני השחקנים יסודה בטעות. שר המשחק - ולו רק מפאת הכוח הנתון בידיו - בהחלט יכול לקבוע מה יקרה במשחק, חרף נסיונותיהם של השחקנים. יתרה מזאת, הטענה הזו מרומזת או מפורשת ברבים מספרי-המשחק שיצאו עד לשנים האחרונות.
שים לב: "לקבוע מה יקרה במשחק" זו נקודה שניתן להתפלפל עליה עד מחר. אני לא מדבר כאן על ויכוחי "אבל זזתי סנטימטר שמאלה" או זוטות שכאלה. אני מדבר על עניינים מהותיים של המשחק, אשר באופן עקרוני למרבה הפרדוקס אינם נראים לשחקנים כלל. מכאן נובע ערב-רב של ויכוחים בסגנון "השחקנים הרסו לי את העלילה" ותהיות של מנחים לגבי "איך גורמים לשחקנים שלי ללכת לטירה", לעומת טרוניות של שחקנים על "אבל הדמות שלי רוצה ככה וככה" וכלה ב"המנחה הרג לי את הסוס". אין לי ספק קל שבקלים שתפיסת "העלילה היא של המנחה" (או יותר מכך - "המשחק הוא של המנחה") מושרשת לחלוטין בתוך משחקי-התפקידים בארץ, אם לא ברוב העולם (פרט אולי לסקנדינביה ויפן, שם מ"ת הינם משהו שונה בכמה וכמה פרמטרים). יש לי עוד פחות ספק בכך שזה *לא* הולך ביחד עם "הדמויות של השחקנים הן גיבורות בסיפור". 1 2 המצב הזה בעייתי בעיקר במשחקים "נטולי-שיטה" שם המנחה קובע כל דבר בעצמו ואין אפילו מראית-עין של ארביטראז' אובייקטיבי כלשהו.
איפה למנחה יש תיאורטית הכי מעט יכולת לקבוע מה יקרה? ככלל, במשחק שההתרחשויות בו הן מונחות-דמויות. אם המנחה נמוג ברקע ורוב המשחק הוא אינטראקציות בין הדמויות המשוחקות ע"י השחקנים, האירועים החשובים הם אירועי-דרמה ולאו דווקא אירועי-פעולה, וכוחו של המנחה (שהוא *מוותר* עליו ביודעין כאן) כמעט ואינו בא לידי ביטוי. במשחק כזה הסוף אינו נתון בידי אף אחד פרט לשחקנים - אבל כמובן רק עקב מתן כוח זהה לשחקנים להשפיע על אירועי המשחק. שיאים רגשיים במשחק כזה לרוב באים מתוך השחקנים עצמם (ואז המנחה הוא בעיקר facilitator של האירוע).
לגבי הטקסט שלינקקת אליו - מעניין מאוד! וגם תודה רבה... תמיד תהיתי מה הלך במשחק ההוא, למרות שלא הייתי חלק מהויכוח בפורומים של העמותה. (הערת אגב - יש לי השגות משלי לגבי מ"ת כאמנות או לא כאמנות, ולו רק מההיבט של התוצר האסתטי, אבל ברשותך לא אתחיל ויכוח בנושא.) האם אתה עדיין מתעניין במ"ת ברמה האקדמית או התיאורטית? יש לא מעט התפתחויות צורניות ותכניות במשחקים שאולי אתה מכיר אך ייתכן שיפתיעו אותך. ספציפית לגבי השואה, ישנו מעצב משחקים שקיבל מענק ממשלתי (בנורבגיה, אלא מה) כדי שיוכל להמשיך ולפתח את המשחק שלו בנושא - http://www.indie-rpgs.com/forum/index.php?topic=1534...
--- 1 בסצנת המשחקים כיום מוכר מאוד המושג "the impossible thing before breakfast" שמדבר בדיוק על הדיסוננס שנוצר עקב שתי התפיסות האלה. אני קטונתי מלהרחיב בנושא, יש לא מעט מאמרים של בחור בשם רון אדווארדס (Edwards) שמסבירים את זה הרבה יותר טוב ממני. 2 אורי, ארור תהיה. אתה יודע למה.
|
|