|
||||
|
||||
אם הסכמנו לקיום של תפקיד מוזר כשר חינוך הרי שהסכמנו להתנהגויות המוזרות אך הכרחיות של שרים אלו. כל עוד הציבור לא יקום ויתמרד נגד ניתוב ילדיהם בכפייה לבתי ספר ונגד שליטה ממלכתית על בתי ספר, לא יעבור מן העולם תופעת השרים רודפי הפרסום. מי שרוצה דיקטטור יקבל דיקטטור. ואין דיקטטור שאינו רודף פרסום. |
|
||||
|
||||
אנחנו רוצים שר שיעסוק בשיפור ביצועי משרדו. אם זה בא בעסקת חבילה עם התנהגויות מוזרות, אנחנו מקבלים את החבילה ומבקרים את המוזרויות. |
|
||||
|
||||
כל עוד אנו מודעים שהדברים באים ביחד אין בעייה. אנו יודעים שלתרופה יש תופעות לוואי ובכל זאת אנו מעוניינים בתרופה. אין צורך שאחזור כאן על טענותי שלא מדובר על תרופה אלא ברעל. |
|
||||
|
||||
אנחנו מודעים גם לכך שדבריך בעניין החינוך באים לשרת אג'נדה פרטית שלך (סהרורית מעט, אבל מה זה משנה) ושאינה נוגעת ישירות דווקא ואך ורק לחינוך, אלא יותר להשקפתך האומרת כי חיים חילוניים חפשיים הם "כפייה", בעוד שחיים של השתוחחות בפני רבנים ו"חכמים" מלפני אלף שבע מאות שנה ושל קיום ריטואלים דתיים הם... "חופש"? כשה"כפייה" החינוכית התחילה, זה היה בזמנים שהובאו לארץ עליות המוניות, במסגרתן הגיעו ארצה אנשים רבים שלא חשבו/ידעו שזה חשוב שהילדים ירכשו השכלה ואפילו שירכשו את הידע האלמנטרי של הקריאה והכתיבה. בתרבויות מהן הגיעו אותם אנשים, מקובל היה לשלוח את הילדים לעבוד בגיל צעיר מאוד, "שיעזרו בפרנסת המשפחה" (וביתר דיוק - שיפרנסו את הוריהם העייפים, גם אם זה לא נאמר במפורש). צר לי שאולי אני נשמע גזען אך אני מדבר על דברים שחזיתי מבשרי, ועד היום יש בארץ אזרחים החושבים בסגנון זה. כיום יש לנו בעיה של רמת לימודים ירודה, אבל אילולא "חוק חינוך חובה חינם", על כל מגרעותיו הנוראות - היתה לנו בעיה חמורה של אנאלפאבתיות בממדים נרחבים ובלתי ניתנים לטיפול. |
|
||||
|
||||
1) לא הבנתי את הקשר. נכון שהשקפתי שצריך להשאיר להורים חופש חינוכי נובעת מהתורה, אבל מעבר לזה אני לא מבין את ההקשרים הלוגיים שאתה עושה. 2) היהודים בכל ארצות גלויותיהם דאגו מאוד לחינוך של ילדיהם. ייתכן שאתה פגשת 3 משפחות ואולי 30 משפחות שלא היו כאלו אבל לא מדובר לא על פרומיל ואפילו לא רבע פרומיל ובוודאי שהם לא היו מדגם מייצג. עובדתית, וצר לי שיש אנשים שמנסים להכחיש את הידוע לכל וניתן לבדיקה, מטרת החינוך הממלכתי היתה להוציא את העולים מהעולם ה"חשוך" שלהם (יהדות, מזרחיות) אל העולם "מלא האור" של הצברים הישראליים. לשם כך מנעו מהדתיים להכנס למחנות העולים ולפתוח שם בתי ספר, לשם כך סגרו בכח "חדרים" שהעולים הקימו בכוחות עצמם, למרות מצוקתם הקשה. דבריך נוגדים את כל העובדות ההסטוריות המוכרות לנו. לפי דבריך, הייתי מצפה שבגלות לא היו דואגים לחינוך הילדים ושהיהודים היו קבוצה נכשלת בין הגויים. |
|
||||
|
||||
נו טוב, כבר הוכחת פה יותר מפעם פעמיים שאין לך שמץ של מושג על ההיסטוריה של המדינה הזאת ואתה מעדיף לחיות בעולם יפה משלך (דבר שאיננו רע כשלעצמו). את הידע שלך על מלחמת העצמאות לקחת מספר זכרונות של מישהו שהקים את תנועת הנוער בני עקיבא, ואת הידע שלך על אחוז האנאלפאבתיות בקרב העולים בשנות המדינה המוקדמות ועל המגמות החברתיות של אותה תקופה לקחת... מנין, אם מותר לי לשאול? אולי מספר זכרונות של מישהי שהקימה תנועת נשים נחמדות ומאמינות שמנהלות מטבחים ציבוריים כשרים? ומנין ה"פרומיל" הנחמד הזה? לא, אני מבטיח לך שאין מדובר בשלוש משפחות וגם לא בשלושים ואין מדובר בכלל בשאלה אם אני אישית פגשתי אותם או לא, ורק כדי לא לחלץ שדים מבקבוקיהם וכיון שמדובר באנשים שחלקם עודם חיים עמנו, לא אכנס לפירוט. ולא, אין מדובר רק בלהכניס את ילדי העולים לעולם האור הצברי, אלא להכניסם לעולם האור של אל"ף, בי"ת, גימ"ל וכו'. ייתכן שאם היו מכניסים גם אותך ביתר יסודיות אל העולם המופלא הזה, היית יודע שכוונתך היא ליהודים כקבוצה *נחשלת*, ולא כקבוצה "נכשלת", וסליחה על גסותי היתרה. ובכל זאת איני בא כלל להתנגד לטיעון הנכון של דאגת היהודים לחינוך ילדיהם, במקומות שהיתה, כשהיתה. עובדתית, זה איננו טיעון גורף המקיף את כל היהודים, ושוב, אין מדובר בשלושים משפחות ולא ב"פרומיל" (זה נורא מצחיק אותי, העסק הזה עם ה"פרומיל" והמקסים ממנו - ה"רבע פרומיל". אני שואל את עצמי מהיכן זה צץ, וכנראה לא אזכה לדעת). |
|
||||
|
||||
אני לא מתלהב מההתנפלות של האלמוני ההוא עליך, אבל אתה באמת חושב שבאוכלוסית הגירה שמנתה כמליון איש היו פחות ממאתיים וחמישים אנאלפאבתים? זאת אופטימיות מאוד מוגזמת. |
|
||||
|
||||
1) ראשית, חבל שנפלתי לפח של האלמוני שהסיט את הנושא. 2) שנית, ההתייחסות שלו לא היתה למספרי אנאלפבתים אלא למשפחות של אנשים שחושבים שצריך לשלוח את הילדים שלהם בגילאי 8-9 לעבוד ואין צורך בחינוך. כלומר, גם אם תפנה אל האנשים האלו ותסביר להם על הבדלי השכר האדירים בין בעלי השכלה לחסרי השכלה (שיש הכופרים במוסריותו), גם אם תסביר להם את נחיצות החינוך וכו' לא יעזור כלום, יש צורך בכפייה. התוצאות מראות שמחשבה זאת היתה מוטעית. נכון היו כמה ילדים שלמדו בכח קרוא וכתוב, אבל חינוך לא יצא מתוך הכפייה הזאת. אני על כן חוזר בנחרצות על עמדתי, דווקא מתוך היותי אדם דתי (ואני מודע לכך שלא כל הדתיים הם כאלו) אני מאמין בחופש ונמנע מהפעלת כפייה. כי אני יודע ששינויים נעשים בסבלנות ובעבודה קשה ולא באבחת גרזן. האלמוני הוא כנראה ממשיכי דרכו של אלכסנדר מוקדון. |
|
||||
|
||||
אנשים אנלפאבתים ואנשים שחושבים שלא צריך שהילדים ילמדו אלא שיילכו לעבוד בגיל מוקדם - בדרך כלל זה די הולך ביחד, לכן מספרי האנלפאבתים הם מאוד רלונטיים לנושא (אני חושב שהאלמוני הכועס לא דיבר על גיל מסויים, גם לא 8-9, אלא על העיקרון). הילדים לא למדו קרוא וכתוב "בכוח", יותר מילדים אחרים (*רוב* הילדים לא ממש אוהבים ללמוד ושונאים ולהכין שיעורים). אם היה איזשהו כוח הוא היה כנגד כוונתם של ההורים. ואולי "חינוך לא יצא מזה" - אבל לפחות יצאו ילדים שיש להם מסוגלות קריאה מינימלית, ואתה לא יכול לטעון שזה לא היה שווה את המאמץ ואת מה שנראה לך ככפייה. |
|
||||
|
||||
אפשר לחשוב על אלף ואחת סיבות מדוע אנשים נשארים אנאלפבתים. ישנם אנשים שלא היה להם כסף לשלם עבור חינוך, ישנם כאלו ששלחו את ילדיהם לבי''ס ולא זכו לראות פירות מההשקעה. ישנו הבדל מסויים בין כפייה כלפי ילדים לצורך חינוכם, לבין כפייה על מבוגרים. אני טוען שלגבי חלק נכבד מהילדים, הנזק של מערכת החינוך עלה על התועלת. אני מקווה שאתה מסכים אתי בעניין זה. וזאת יש לאמר, בעולם האמיתי לא ניתן להפריד בין התועלות לנזקים ולא ניתן להתעלם מן האלטרנטיבות. אבל העיקר הוא שאין שום קשר בין מערכת ממלכתית לכפייה על הורים לחנך את ילדיהם. אפשר לדרוש מכל הורה לדאוג לחינוך ילדיו בלי שיהיה אפילו בי''ס אחד בניהול המדינה. |
|
||||
|
||||
אתה יכול להסביר או לתת דוגמה, במה הנזק עלה על התועלת? |
|
||||
|
||||
(שוב אני, שכחתי עוד שאלה) אני מבין שכשאתה אומר "אפשר לדרוש", אתה מתכוון שהמדינה היא שתדרוש (אחרת מי? מישהו פרטי?), ואם המדינה היא שדורשת מהורים לתת חינוך לילדיהם, יש בזה הגיון מינימלי וגם צדק מינימלי - שהיא גם תציע בתי ספר בניהולה לצורך החינוך הזה. שאם לא כן - באיזה זכות היא דורשת? |
|
||||
|
||||
המדינה דורשת מאנשים לעשות ביטוח חובה לרכב והיא לא מספקת שירות זה. המדינה דורשת מאנשים לבדוק את הרכב בדיקה שנתית ולא נותנת את השירות הזה. המדינה מבקשת מאנשים שתי תמונות פספורט ולא מספקת שירותי צילום. המדינה יכולה לספק שוברים לבתי ספר. כפי שאין בארץ מחסור באורז, קמח, מכוניות, מחשבים, מצלמות ובגדים גם לא יהיה מחסור בבתי ספר. בעזרת 20 פקידים ומחשב אחד ניתן לדאוג לאותם ילדים שמשום מה לא מצאו בית ספר ולשדח אותם עם בי"ס שישמח לקחת את כספם. |
|
||||
|
||||
הילדים לומדים בבי"ס שהם טפשים ואינם מסוגלים לכלום. זהו דבר שמחלחל עמוק מאוד אצל חלק נכבד מהילדים. תחשוב על ילד שיושב שנים בתוך שיעורי חשבון כשהוא אינו מבין שום דבר או שסתם הוא מקבל ציוני 5-6 במשך שנים. מה הוא אמור לחשוב על עצמו בסוף? הילדים שונאים את בי"ס ומכיוון שבמוחם בי"ס = לימודים, הם חושבים שהם שונאים ללמוד. אני ממליץ על שני ספרים חשובים: ביטול ביה"ס של איליץ כיצד נכשלים ילדים (שכחתי את המחבר) אבל זה הוצאת מסדה. |
|
||||
|
||||
זה בסדר גמור שאתה לא מתלהב מההתנפלות שלי, אין לי שום בעיה עם זה. כשאדם דוחף בכל פינה אג'נדה דתית תמהונית תחת יפיופים מטעים של "חופש מכפיה" - אני מגיב בחריפות. וזאת לא משום שרצוני להכנס אתו לדיון ממושך - הדיון בעיני אינו מטרת חיים בפני עצמה, ובוודאי לא עם המגיב המדובר - אלא משום שזה *חשוב להגיב*, כדי שהתגובה תופיע כאן. כדי שכאשר הוא עושה נסיונות השפעה דתיים עקיפים ומוהל אותם דרך קבע בנושאים אחרים - שלא ישארו נסיונותיו בלא תגובה. |
|
||||
|
||||
כדאי שתעשה את המתקפות שלך יותר ברורות, כדי שאנשים יבינו על מה אתה מדבר. בנוסף, כדאי גם שתתמוך את דבריך בסימוכין כלשהם מעבר להוכחות בסגנון - אני יודע להעליב יותר טוב. |
|
||||
|
||||
סימוכין אולי עוד אביא, כשעיתותי יהיו בידי. כרגע אין לי זמן ואף לא אפשרות טכנית להיכנס לגיגול ממושך, והאסמכתות הנמצאות ברשותי הן מן הסוג הכתוב והמודפס (דו"חות, מעקבים וכו'), ועוד יותר מכך - מן הסוג שעדיין לא מומלץ לשחרר, מחרדת השד העדתי המפורסם. אני מקווה שהערתו של האלמוני בדבר המאתיים וחמישים אנאלפאבתים הבהירה לך את הגיחוך שבהערתך הקטנה בעניין ה"אפילו לא רבע פרומיל". אשר לזה שאתה יודע להעליב טוב ממני - אין לי ספק בזה. תתפלא, אבל להוציא את אותו פרץ רגשות מסויים שבאותה תגובה מסויימת, אני מעליבן גרוע מאוד ובד"כ אפילו אינני משתדל להכניס שיפורים בקוצר ידי זה. אני מבין שהערתי בעניין ה"נכשלת" וה"נחשלת" היא שהעליבה אותך. צר לי, ועכשיו אולי תיעלב ממני עוד יותר, אבל אולי גם תפיק תועלת כלשהי מדבריי: הנכשלת והנחשלת הן טיפה בים. ברחבי תגובותיך כאן פזורות שגיאות רבות. חלקן הגדול, ככל הנראה, מתוך חוסר ריכוז ואי תשומת לב - וחלקן, להערכתי - מחוסר ידע. אילו היו מפעילים עליך (אינני יודע בדיוק *מיהו* שהיה צריך להפעיל) קורטוב של "כפיה" בנושא רכישת בסיס טוב בכתיב, בדקדוק ובתחביר - ייתכן ששנים ארוכות מאוחר יותר ומתוך מודעות לבעיה - היית *מודה* לכופים עליך בעניין זה, על כפייתם (ואולי לא, מה אני כבר יכול לדעת). כל טוב לך. |
|
||||
|
||||
כלל לא נעלבתי. אני לא הבנתי. כלומר הבנתי שאתה יוצא בשצף קצף נגד הטענה שלי שמי שמקבל עליו עול תורה ומצוות משחרר את עצמו מהעול של החברה ושל יצריו ובכך עושה את עצמו לאדם חופשי. אולם מעבר למתקפה בלתי מנומקת לא הסברת דבר. 1) האם אתה שולל את הגדרתי לחופש? 2) מה הגדרתך אתה לחופש? 3) האם ג'ודוקא אשר במשך ארבע שנים מטיל על עצמו משימות כבדות ושומר מכל משמר על משקלו הוא אדם חופשי? לגבי הטעויות. אתה צודק. אבל אין לי את הזמן לעבור ולנפות אותם. |
|
||||
|
||||
היהודים שבאו לארץ מארצות המזרח היו דווקא השכבות הנחשלות מבין האוכלוסיה היהודית שם. רוב היהודים האמידים העדיפו להגר למדינות עשירות יותר - אירופה ואמריקה. לפיכך, אחוז האנלפבתים ביניהם היה גבוה למדי, ותרבות של חינוך לא תמיד הייתה בנמצא. העובדה המצערת היא שגם כיום, למרות שיתרונות רכישת ההשכלה ברורים לכל, אנשים רבים מאמינים עדיין שהרבה יותר טוב ורווחי לפתוח באסטה בשוק, או להיות פועל זבל (כך טען בפני בחור אחד ששירת איתי בבסיס. מיותר לציין שהוא הנשיר את עצמו מבי''ס בתיכון). אז אם זה מה שהם למדו בבית, נראה לי הגיוני שהמינימום שהמדינה צריכה לעשות זה לדאוג שאנשים כמותו ידעו לפחות קרוא וכתוב וחשבון בסיסי. אחרת, גם את זה הם לא ידעו. |
|
||||
|
||||
לי לא ברורות יתרונות רכישת ההשכלה על פני פתיחת באסטה בשוק (יש לי חברים אקדמאים מובטלים. אני לא מכיר בעלי באסטות, אבל השמועה אומרת שאפשר להוציא כך פרנסה בכבוד). |
|
||||
|
||||
(היתרונות נעוצים בכך שרווח כספי הוא לא הכל בחיים) (השמועה גם מספרת שחלק לא קטן מ''הוצאת הפרנסה בכבוד'' מבעלות על באסטות קשורה בפשיעה, אבל זאת רק שמועה, כאמור). |
|
||||
|
||||
כנכדו של בעל בסטה, אני מוחה. |
|
||||
|
||||
נו, ואיך הייתה הפרנסה? כי אם להאמין לחלק מהאנשים שאני דיברתי איתם, הדרך הטובה ביותר להתעשר היא ע"י בעלות על באסטה. איך זה נעשה בלי להסתבך בפלילים, אני לא יודע. מצד שני, כמובן שיתכן שיש בעלי באסטה שהרוויחו פרנסה מכובדת באופן הגון. עשירים גדולים, אני לא חושב שהם נהיו מזה. |
|
||||
|
||||
פרנסה סבירה מינוס. |
|
||||
|
||||
הוא שאמרתי. |
|
||||
|
||||
1) ראשית, כשציינתי שנכנסתי לדיון בטעות התכוונתי שאין לי מחלוקת לגבי הצורך בכפייה בחינוך. אני גם בעד להכריח אנשים ללמד את ילדיהם. אני רק חושב: א) שאסור להכריח אותם איפה ואיך לעשות זאת. ובעניין זה אפילו בית המשפט העליון הביע את דעתו בנחרצות שהזכות לבחור את דרך חינוך הילדים מוכרת בחוק הישראלי והבינלאומי גם יחד. ב) שצריך קודם כל לנסות לשכנע, אחר כך לעבור לכפייה רכה (שוברים) ורק בסוף להשתמש בפטיש חצי טון שהוא מאוד מסוכן ונזקו, גם כשמוצדק להשתמש בו, גדול ורב. 2) לגבי הבחור (שאר דבריך נראים לי נכונים) אני חושב שאתה מבלבל בין סיבה למסובב. הבחור הנ"ל חושב שאין צורך בחינוך כתוצאה מהכפייה בחינוך ולא בגלל שאין כפייה. הוא עשה תצפית מדעית הגיונית מאוד ולאחר 5-10 שנים בבי"ס הגיע למסקנה הנכונה שזה בזבוז זמן 2. הבה נזכור שכשליש מבוגרי מערכת החינוך מסיימים עם יכולת קריאה על סף האנאלפביתיות (התחמקות בכל מחיר מקריאת יותר מכמה שורות, חוסר בסיסי בהבנת הנקרא). המינימום הזה שאתה מדבר עליו הוא כמעט חסר ערך לבחור אשר ממילא לא יקרא הרבה. אולם מחירו הוא הרסני. בזבוז 12 שנים מהחיים, דימוי עצמי נמוך, הרס הרצון ללמוד והאמונה ביכולת ללמוד וכו'. אילו היתה תחרות, בתי הספר היו מגיעים לרמה הרבה יותר גבוהה. אותו בחור היה מוצא בי"ס שמתאים לו ולא היה חושב שזה בזבוז זמן ללמוד. אבל, ואני אומר זאת שוב, צריך הרבה אמונה כדי לקבל שלא עושים דברים בחוזק יד, לא משנה כמה כח יש לך. הרצון לכפות הינו אוניברסלי ומצוי גם בתוכי. ויש בו כמובן הרבה טוב 1 כמו כל היצרים של האדם. אולם יש תורה אשר צריך לעדן את העניין וללמד את בן האדם את מגבלות הכח. יש הרבה דתיים שפספסו את השיעור הזה בתורה, אבל יותר מכך יש חילונים שלא קבלו את השיעור הזה כלל והם חושבים שניתן וצריך להפעיל כח היכן שבא לך. 1 וירא אלוקים את כל אשר עשה והינה טוב מאוד - אמרו חז"ל - זה יצר הרע. 2 אילולא הורי שהכניסו לי מגיל אפס שאני מוכשר ומסוגל והטמיעו בי את האהבה ללימוד, גם אני הייתי כמוהו כי מבי"ס אני מעשית פרשתי באמצע כיתה י'. |
|
||||
|
||||
בגדול, אני מכיר קבוצה של אנשים שחולקים בגישה שלך כלפי כפיה בחברה. קוראים להם אנרכיסטים. רוב האנרכיסטים האלה באים דווקא מרקע נוצרי (כמו לב טולסטוי) או אתאיסטי (כמו בקונין), ולא מרקע יהודי (כמו, נגיד, נועם חומסקי). אני לא חושב שיש הרבה יהודים אורתודוקסיים שהם אנרכיסטים, ואני חייב לציין שזה מאד משמח אותי להכיר דוגמה שכזו. כן ירבו. על כל פנים, הנקודה שלי היא, שאיני מסכים כי התורה בלבד מביאה לשחרור האדם. יש הרבה דרכים להשתחרר מעול הכפיה. |
|
||||
|
||||
1) אני כמובן לא אנרכיסט. אני תומך בהפעלת כוח היכן שזה נדרש, למשל למען שמירת בטחון פנימי וחיצוני. אתה כמובן תסכים שיש מרווח בין אנרכיזים לטוטליטריזים. 2) נכון שלא רק התורה מביאה לשחרור האדם יש דרכים אחרות. אולם התורה הינה כלי מוצלח מאוד ורוב אלו שנטשו את התורה מצאו את עצמם עבדים לאדון אחר (המדינה הסוציאליסטית שלנו, למשל). |
|
||||
|
||||
1) זה תלוי למה אתה מתכוון בהפעלת כוח. כל אנרכיסט מכיר בזכותו של אדם להגן על עצמו ועל קהילתו בכוח, אם מיצה את האפשרויות האחרות. מצד שני, הוא לא מכיר בזכותו של אדם לכפות על אחר לפעול בכוח כנגד אדם שלישי, גם אם השלישי הוא "אוייב לאומי." כן, יש מרווח בין אנרכיזם לטוטליטריזם, אבל חושב שאתה הרבה יותר קרוב לאנרכיזם מאשר לכל אידיאולוגית אמצע. 2) אני לא חושב שזה נכון. הרבה אנשים מאמינים בתורה, והם עדיין עבדים לאדון אחר, בין אם יכירו בכך ובין אם לא. מצד שני, הרבה אנשים מעולם לא הכירו את התורה, ובכל זאת סיימו את חייהם כאנרכיסטים ולוחמי חופש. |
|
||||
|
||||
1) התורה מכירה בזכותו של המלך לקיים גיוס חובה. עם זאת התנ"ך נמצא איפשהו בין אנרכיזים לשלטון מוגבל. 2) דיברתי על היותה של התורה כלי להגיע לכיוון החופש. לא דיברתי על אחוזי משתמשים בכלי. לגבי העם היהודי, אני חושב שהוא הכלי הכי חשוב. |
|
||||
|
||||
1. אני לא כל כך מבין. לאחרונה באייל אי אפשר להתעלם מהליברליזם: תפקיד המדינה לאכוף חוזים, בטחון חוץ ופנים, וזהו. זו גישה ברורה ומובחנת בין אנרכיזם לבין המצב הנוכחי (והלאה בסקאלה, טוטליטאריות, ויסלחו לי אלו שמפוזיציית הליברליזם שני האחרונים נראים להם אותו דבר). יעקב, נראה לי די בבירור, שייך לליברליסטים ולא לאנרכיסטים. |
|
||||
|
||||
צודק. Withdrawn. |
|
||||
|
||||
ומה דעתך, אגב, על זה שהפליץ בשידור חי (וגם חשף את ישבנו)? האם נכון היה להוריד את תכניתו? |
|
||||
|
||||
מי שמסכים לשידור ממלכתי ימשיך לסבול מאיכות ירודה וחוסר חינוך. שידור פרטי (שלא נהנה מהגנה קרטליסטית של המדינה) היה מוריד את התכנית הזאת לפני שהיא עלתה בכלל. אין תחנת טלוויזיה שיכולה להרשות לעצמה חרם מצד כמחצית מבתי האב בארץ. על הציבור לדרוש מחברות הכבלים והלווין שליטה מלאה (ערוץ ערוץ) על מה נכנס אליהם הביתה. היום, מכיוון שהשלטון שולט בכל, ההורים אינם לוקחים אחריות. אי אפשר לדרוש מההורים אחריות על ילדיהם ובאותה נשימה להגיד להם שהם אפסים ואסור להם להחליט בענייני חינוך ילדיהם. התוצאה היא חוסר חינוך. |
|
||||
|
||||
חרם של חצי בתי האב בישראל משאיר את החצי השני, ועוד בתי רווקים ורווקות. אפשר להרוויח על זה לא רע. |
|
||||
|
||||
יש אנשים שמתחרים על פלח שוק ייעודי, ויש שמתחרים על שוק גלובלי. מי שמתחרה על שוק ייעודי יוכל להרוויח יפה מאוד בשוק שלו אבל לא תהיה לו השפעה על השיג והשיח הציבורי. הוא ימכור זבל לאלו שרוצים לקנות זבל מתוך כוונה ברורה. לעומת זאת, ערוץ 2 וערוץ 10 וכל ערוץ ארצי אחר לא יכול להרשות לעצמו שחצי מהציבור בהתחברו לכבלים דורש שלא יספקו אותם כי יש להם סיווג XXX. |
|
||||
|
||||
בינתיים, למרות שיש לא מעט כפתורים בשלט, אנשים בולעים בשמחה זבל (לא מי-יודע-מה פורנוגרפי, נגיד) מערוץ 2, בין אם זה "המרוץ לסוף הנולד" או "איפה אתה משחק מכור." ולא נראה לי שערוץ כמו ערוץ 2, רק ללא פיקוח ממשלתי מרושע, שהיה מוסיף גם תוכניות פורנו רך בשעות הלילה המאוחרות, היה מאבד כל-כך הרבה בתי אב בישראל. |
|
||||
|
||||
הייתה לא מזמן פרסומת לרצועת שידורי אירוטקה בערוץ 10 בשעות הלילה המאוחרות. |
|
||||
|
||||
עד כמה שאני זוכר, היא בוטלה לפי דרישת מועצת הרשות השנייה (שאחראית גם על ערוץ 10). |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
(מה יש לך נגד משחק מכור המשעשעת להפליא?) |
|
||||
|
||||
כאן אנחנו נכנסים שוב לעניין ההומור, שבו כבר ידוע שאנו חלוקים (ע"ע "הבורגנים"). ובכל זאת, אני לא חושב שהשיחה הסאלונית המשודרגת הזו עושה כבוד למעורבים בה. כן, יש דאחקות טובות, אבל על זה תוכנית שלמה? גורי צריך לחזור לאסי, כי איכשהו נוצרה ביניהן סינרגיה, ועם הזמן נעשה ברור יותר ויותר עד כמה. |
|
||||
|
||||
מי יסווג אותם כ XXX? |
|
||||
|
||||
שאלה טובה. אבל אתה תצליח למצוא פתרון. אם תרצו אין זו אגדה. |
|
||||
|
||||
זה אחד הכשלים העיקריים בשוק החופשי. כשאין לך גוף נטול אינטרסים שיוכל לקבוע מה ראוי ומה לא לא תהיה לך אינדיקציה למה ראוי ומה לא. אתה יכול לנסות בעצמך אבל. א. אי אפשר לנסות הכל תמיד לאורך זמן. ב. לא תמיד יש לך את הכלים לדעת בעצמך. |
|
||||
|
||||
אתה גם לא יכול לתקן בעצמך את המכונית שלך, ללמד לבד את ילדך לנגן בפסנתר, לתפור לעצמך בגדים ולסרוג לעצמך כיפה. אני מציע על כן שתשלם למישהו לעשות זאת בשבילך. |
|
||||
|
||||
אני בטוח שלא היית רוצה לחיות במדינה שבה רמת החינוך שהיא הרמה של הכיפות הסרוגות שלי, ולא היית מאחל לשונאים הגדולים ביותר שלך שירותי בריאות ברמה של תחזוקת הרכב שהיה לי (כשהיה לי רכב בבעלותי). |
|
||||
|
||||
איבדתי אותך לגמרי. |
|
||||
|
||||
אני חושב שיעקב רומז למודל של מתן ההכשרית. קם גוף כלשהו, ומדרג את הערוצים או התוכניות בדרוג משלו. אם הגוף הזה מקובל עליך, כי הדרוג שלו מתאים לדעותיך, אתה תסתמך עליו. אם עלי מקובל גוף אחר, אני אלך בעקבות הפסיקות שלו. ומי ישלם לגופים האלה? אלמנטרי, ווטסון: הערוצים. מאחר ואני לא אשלם לערוץ שלא יקבל את חותמת הבד"ץ ואתה תימנע מלשלם על ערוץ שלא קיבל את אישורו של הרב לנדא, הערוצים ייאלצו לקבל דרוג ולשלם למדרגים. צריך להודות שזה מודל יפה, אלמלא המציאות האכזרית שאומרת שאני אקלוט כל ערוץ שמוכן לשדר לי בלי יותר מדי שאלות אבל אצפה בפועל רק במה שמעניין אותי ועומד בסטנדרטים שלי, יעקב ודומיו ממילא יקלטו רק את שידורי האגודה, ורוב הציבור פשוט יחיה בלי צנזורה ובלי דרוג. |
|
||||
|
||||
הבעיה שלי היא לא שהערוצים ישלמו למדרגים האלו אלא שבעלי הערוצים יהיו בסופו של דבר גם בעלי המדרגים. בצורה כזו הדירוג יהיה בעצם פירסום עצמי מוסווה היטב. בעצם זה מה שקורה היום. |
|
||||
|
||||
הקם את חברת "די!" (דורון יערי) שתיתן דרוג עצמאי ובלתי תלוי, והערוצים ייאלצו לשלם לך כדי שתדרג אותם, אחרת אף אחד לא יהיה מנוי עליהם שכן אף אדם שפוי לא יכניס הביתה משהו שלא הומלץ ע"י י. פופק זצ"ל. ככה העניינים מתנהלים בעולם האידיאלי. |
|
||||
|
||||
כן אבל י. פופק זצ"ל הוא זונת רייטינג ידועה. כדי למכור (מה למכור, הוא יחלק חינם) עוד שני עותקים של טבלת הדירוג שלו הוא יהיה מוכן לכתוב בה מה שרק יבקשו ממנו. חוץ מזה את היוזמה הפרועה שלי אני מפנה לאפיקים אחרים. רק היום שלחתי דואל לכל זכיני השידור של ערוץ 2 וערוץ 10 והצעתי להם רעיון לשעשועון/תחרות/ראיליטי חדשה. קוראים לזה מי רוצה להיות מתכנת. זו סדרת ראיונות עבודה מצולמים, מבחני אישיות במכונים שונים, ובשלבים המאוחרים, יאתגרו את המתמודדים בשאלות מתחום התאוריה והפרקטיקה של מדעי המחשב, יבחנו את היכולת שלהם להגות פתרונות הזויים ולא פרקטיים אך מגניבים לבעיות בנאליות מחיי היוםיום. המנצח יזכה בפורד פוקוס עם לוגו של חברה נחשבת. (טוב אני סתם צוחק, שעשוען הריאליטי שיש לי להציע הרבה יותר מעניין, דרמה, דם, יזע, דמעות וחסויות לרוב). |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
אמדוקס זה לא כזה מציאה. אין תלושים למסעדות שוות, הבניין שלהם ירוק ומיקרוסופט חוסמת להם את הבריזה. הרבה יותר שוה לעבוד בהרצליה או ברמת החיל. במתחם שלי פתחו פאב אירי ומועדון הופעות שמתהדר בשם זאפא. אתה יודע איזה סיפוק זה לעבוד על המחשב ב 11 בלילה בקומה השישית ולדעת שערן צור ורביעיית מיתרים דופקים הופעה בקומת הקרקע? אתה יודע איזה באגים משובחים יוצאים לך אחרי הפסקת אחר צהריים קצרה בפאב? (מה ששוט פאדי עם חצי גיניס בצד יכולים לעשות שעות של דיבוג לא יוכלו לתקן). |
|
||||
|
||||
גם להיות מתכנת זה לא גליק גדול( לא שאני יודע מנסיון חלילה) ובכל זאת יש המציעים תוכניות כאלה. בכל אופן, באיזור שאני עובד בו יש בעיקר מוסכים. |
|
||||
|
||||
אתה צודק בעניין גודלו של הגליק (אצלי זה כן נובע מנסיון), הרעיון של תוכנית ריאליטי הוא לא מי מנצח בגמר הגדול וזוכה בפרס, לא מי מפגין אתהקישורים הכי גבוהים במה שזה לא יהיה אלא האמפתיה שהן מעוררות, מלחמות המעריצים, המוצרים שאפשר לשלב בתוכנית (בכל האמצעים) וכמובן הSMSים. זה לא משנה אם תכריח אותם לשיר, לרקוד, להצחיק, לתכנת, לנצח בחפשו את המטמון או ב 1 2 3 דג מלוח, יש תוכנית ריאליטי מצליחה שכל מה שהיא דורשת מהמתמודדים שלה לעשות זה להסתלבט באיזו וילה עם בריכה וחדר כושר ולא לצאת ממנה. העיקר זה שתהיה אינטראקציה בין אנשים, שהאנשים יעוררו רגשות חיוביים או שליליים אצל הצופים אם אפשר לסדר גם פאדיחות לספישל פיספוסים וסיפור אנושי נוגע ללב אז בכלל שיחקת אותה. |
|
||||
|
||||
זה מין מונופול כזה? כמה עולה שם מלון? |
|
||||
|
||||
הממ, או שלא הבנתי את הקשר, או שלא שמת לב שזוהי תשובה לתגובה 244016 |
|
||||
|
||||
שמתי לב, פשוט הצחיק אותי שאתה זורק כתובת פחות או יותר מוגדרת היטב, מאיפיון כללי ביותר של מקום העבודה שלי. הכתובת עצמה הזכירה לי את השמות ממונופול. אם בא לך לבקר אותי בעבודה, תשלח לי דוא''ל ונקבע, אבל לעבור על כל המקומות בארץ עם מוסכים, זה טיפה מייגע. |
|
||||
|
||||
תשמע, מספיק ביקור חטוף ברחוב העצמאות ביהוד על מנת להבין מדוע זרקתי את הניחוש הנ''ל (שנזרק בהומור כמובן). |
|
||||
|
||||
הפלייבוי וכל הערוצים הארוטיים והמיניים למיניהם הם שוק פרטי משגשג. אינני חושב שברוסיה הסובייטית או בסין הקומוניסטית היית מוצא ערוצי תועבה ממשלתיים. ביום שבו יהיו בארץ שידורים פרטיים בצורה שאתה מתאר ובלי שום "שליטה של השלטון", בטח יהיה כאן קרנבל של מתירנות, אורגיה של גועל נפש מכל הסוגים, ואתה *תתגעגע* לנפיחות ולחשיפת הישבן התמימות, יחסית. ואם אתה חושב שההורים יוכלו לפקח על המשדרים שהילדים יראו - אני מקווה שלא תתבדה, אבל לדעתי זאת תמימות. הילדים מכירים את הטכנטלוגיה יותר טוב מהדור הקודם ושום דבר לא יעצור אותם. |
|
||||
|
||||
1) האם אתה תרצה שבבית שלך יהיו ערוצי תועבה אלו? 2) האם המצב בארה"ב יותר גרוע או יותר טוב? 3) הילדים החביבים יכולים למצוא הכל באירנטרנט. אני בספק אם בכלל ימצאו עניין בזבל טלוויזיוני. 4) אני חוזר לעמדתי. לא ניתן בכפייה מלמעלה למנוע חדירת זבל. כדי למנוע אותו צריך להטיל את המשימה על האזרחים. כדי להטיל את המשימה על האזרחים צריך לתת בהם אמון ולקחת בחשבון שהם יפרו את האמון. 5) האדם הינו יצור מיוחד אשר יודע טוב ורע - כלומר ביכולתו להטות את עצמו אל הטוב או אל הרע. בריאתו של האדם הוא על כן התכנסות של הבורא על מנת לתת את האוטונומיה לאדם. בריאה כזאת נובעת מתוך אופטימיות לגבי האדם והעולם, ואולי גם סבלנות והבנה שתיקון עולם לא בא ביום אחד ובחוזק יד. צר לי על אלו אשר ברחו מהיהדות חזרה אל הפסימיות, אל ראיית האדם כפקעת יצרים בלתי ניתנת לשליטה אשר יש להכות בו בחוזק יד. כשלונם, כפי שההסטוריה מעידה, מובטח. שובה ישראל עד ה' אלוקיך כי כשלת בעוונך. כמו עמכם דברים ושובו אל ה' אמרו אליו כל תשא עוון וקח טוב. ואתה שלום וביתך שלום וכל אשר לך שלום. |
|
||||
|
||||
לפחות אי אפשר לומר שאתה לא עקבי. |
|
||||
|
||||
כבר שמעתי את המונח ואני מניח שהוא בא מן הקבלה (?), ואשמח עכשיו אם תסביר בקצרה למה הכוונה ב"התכנסות של הבורא". אני אישית אינני מרגיש כי עובדת היותי חילוני היא "בריחה מהיהדות חזרה אל הפסימיות". נתנסיתי קצת באורח חיים דתי כשהייתי בן עשרה, וכשהתבגרתי מצאתי שאורח החיים החילוני וגם ה*מחשבה* החילונית מתאימים לי יותר. אני גם לא מבין בדיוק לאיזה "כשלון, כפי שההיסטוריה מעידה", אתה מתכוון. למיטב ראייתי, ודווקא כשמדובר ביהדות - ההיסטוריה מעידה על כשלון הדת, ולא על כשלון הנאורות. אני משער שלא תנסה לטעון שהאהבה לתרבות הפורנו היא עניין *חילוני* דווקא. אם תטען כך - פשוט אזמין אותך ללכת איתי לספריות וידאו ודי.וי.די שאני מכיר, ולראות שם את הלקוחות, על איזה מגזרים הם נמנים ומה החומר שהם לוקחים, באמת אין פשוט מזה. לשאלותיך בקצרה: 1) למרות שכתבתי "אתה תקנא" - אני מעדיף, אם זה בסדר מצידך, לא להפוך את חילופי הדעות האלה לחילופי טעם אישי. 2) אני באמת לא יודע. 3) הכפיה מלמעלה - קראתי כאן קצת וראיתי את דעותיך המיוחדות בנושאים אלה. ראיתי גם ויכוח נרגש בעניין "המדינה הנורמלית", גיוס לצבא, חינוך ומיהו המחנך, מיהו היוצר אתוס לאומי וכולי. למרות שזה איננו הנושא כאן, ברצוני לשאול אותך: מנין צריך להתחיל החינוך, כשהוא לטעמך עניין אישי-משפחתי ואיננו צריך להיות קשור עם השלטון (אל תביא לי, בבקשה, את הדוגמה של עם ישראל בגלות. אין טעם בדוגמה הזאת. בגלות עם ישראל היה תחת לחץ של הסגר, של היותו עם לבדד ולעיתים קרובות היה תחת הצקה של השלטון הזר). מדוע לדעתך קרה שהאזרחים בישראל אינם מה שאתה קורא "נורמליים" (בעניינים בטחוניים לאומיים) ואיך אתה חושב שזה יוכל להשתנות (או שאתה ברצינות חושב שהמדינה בדרך לחורבן?) ועדיין אני מבקש, אם אפשר, שתענה לי על השאלה שבפתח תגובתי. וסליחה על התגובה הארוכה ועל ההטרדה בשאלות. זה הכל מחוסר נסיון... וגם אתה שלום וביתך וכל אשר לך. |
|
||||
|
||||
כתבתי בתגובה 243458 בשורה הרביעית "אתה תתגעגע", ולא "אתה תקנא", והכוונה היתה כמובן לא אליך אישית אלא לעקרון. |
|
||||
|
||||
פעם אחת בכל החיים שלי ראיתי סרט פורנו בוידיאו הביתי. זה היה באיזה יום עצמאות. הביא לי אותו שכן, שבא במיוחד כדי לראות אותו, כי נבצר ממנו לראותו בביתו. השכן, אם לא ניחשתם, היה ח ר ד י. |
|
||||
|
||||
1) קנינו לבן שלי מונופול צעיר. ההבדל בינו לבין מונופול אמיתי, חוץ מזה שהכסף נא בין 1-5 ולא מגיע למאות, הוא שאין בחירה. האדם נע באופן דטרמיניסטי לאורך הלוח ולא צריך לעשות שום בחירה מתחילת המשחק ועד סופו. זה נהדר לילדים עד גיל 6. אחר כך זה נהייה משעמם. להבדיל אלף אלפי הבדלות, עולם בו כולנו היינו מלאכים אשר פוצחים כל יום בשיר בשעה היעודה הוא עולם משעמם. עולם בו אין מה לתקן. רק בזכות זה שלבן אדם יש יכולת לבחור יש יכולת לתקן ולהתעלות. במקום לבנות אנשים מושלמים, הקב"ה בנו אותם מסובכים כדי שיוכלו לתקן את עצמם ואת העולם ובכך להתעלות ולהעלות את כל העולם כולו. 2) לא כל חילוני מגיע אל הפסימיות ואל חיפוש הרודנות. דווקא חלק מהלחץ למימוש הרעיון היהודי של חופש, מגיע דווקא מאלו אשר פרקו מעליהם עול תורה ומצוות. אולם ישנו זרם די חזק וגדול של אנשים אשר בזים לבני האדם ורוצים לתקן את העולם בחוזק יד. פעם אחת הם מחליטים לחסל את השכרות (ארה"ב), פעם אחרת הם יבטלו את העוני והאבטלה (קומוניסטים), פעם הם יעשו מערכת חינוך מושלמת ופעם הם יבערו את הזנות וההפקרות. כל אלו כולם נכשלו באופן טוטאלי והמיטו על העולם רק צרות. 3) לגבי הדתיים. גם הם בני אדם עם יצרים וגם הם נופלים. השאלה היא האם הם מנסים אחר כך לקום והאם הם מחוייבים למערכת ערכים של קימה. שמירה על חוקי התורה מצמצמת את מספר הנופלים ברשת החטא, אך לא זה העיקר. העיקר הוא שאדם יודע שמדובר בחטא ולא מגדיר מחדש את ערכיו כדי לספק את רצונותיו. 4) השאלה האישית היתה האם אתה תרצה להיות שותף למרד צרכנים נגד ערוץ זבל. אני מקווה שכן. אבל גם אם לא, מספיק שיהיו 25% מרדנים ואולי הרבה פחות, כדי לנקות את המסך במידה מסויימת. 5) אנשים נורמליים יש להם שורשים והם שייכים למשפחה, קהילה, עם. ממנו ומעקרונותיהם באים הרצון לחנך ולהעניק השכלה. איני מבין מה שייכת המדינה לכאן. מדינה נועדה לשרת את העם. רק אצל הפאשיסטים האדם משרת את המדינה. 6) מדוע האזרחים אינם נורמליים בענייני בטחון? א) חלק נכבד מהאזרחים למדו בבתי"ס ממלכתיים, ממלכתיים דתיים או בבתי"ס חרדיים שלא היה להם תחרות אמיתית, והם חסרי כלי ניתוח של המציאות. לא כולם. יש כאלו שספגו בבית או בחוגים או שבמקרה היו להם מורים טובים. ב) הבחירות בישראל נסובות סביב מגוון רחב מאוד של נושאים. החשובים שבהם הם נושאי בטחון וחלוקת השלל של הכספים שהמדינה שודדת מהאזרחים. בעוד בענייני חלוקת השלל יש לרבים מאתנו אינטרסים מובהקים, הרי שבענייני בטחון מדובר על עניין קצת אמורפי ורחוק. ג) על מנת להבחר ולקחת חלק בשלל, צריך להבטיח לאזרחים שיהיה טוב. כך נהגו נביאי השקר בימי ירמיהו, כך נוהג השמאל וכך נוהג הימין. כולם משקרים כדי לקבל קולות. אני מקווה שעניתי לך. |
|
||||
|
||||
רק הערה: 3) מן הסתם, מי ששומר על חוקי תורה (כלומר, על חוקי פרשני פרשני פרשני פרשני.. פרשני התורה), ירחק מרשת החטא, כפי שמוגדר זה לפי התורה (כלומר, וגו'). טאוטולוגי מה, הלא-כן? |
|
||||
|
||||
איננו מדברים על מי ששומר על חוקי התורה אלא על מי ששייך לקבוצה הסוציולוגית הנקראת ''דתיים''. |
|
||||
|
||||
תודה, ענית לי ועכשיו אני צריך לעכל את הדברים. הרעיון לגבי הבחירה החפשית מוכר לי ממקומות אחרים, בלי ה"התכנסות" (שאותה עדיין לא הבנתי כל כך). קשה לי לקבל את הרעיון הזה היות ועד כמה שאני מבין הוא בא להסביר לא רק את עניין החטא, החרטה וההתעלות, אלא גם את הסבל הרב שעובר האדם (לא כל אדם) בחייו. קשה לי להבין, ושום הסבר אינו עוזר לי - איך זה שאל רב חסד ורחמים שברא את ברואיו בצלמו, נותן להם לסבול כל כך הרבה. עוני רב, מחלות, נכויות, שיתוק, שכול ואובדן במלחמות או באסונות טבעיים, ההזדקנות - כל זה אינו מובן לי. ההסברים שעולים בדעתי הם: א. שהאל אינו אוהב כל כך את המין האנושי, או ב. שהוא אינו אל רב-כוח וכל-יכול כפי שחושבים ויכולותיו מוגבלות, או ג. שזהו אל בורא אבל לא אל המתערב בחיי העולם אחרי שכבר ברא אותו - או ד. שאין אלוהים בכלל. יש לי גם מה לומר על נושא האזרחים ה"נורמליים", אינני מסכים אתך, אבל אולי מוטב לא להתפרס כרגע על כמה נושאים בבת אחת |
|
||||
|
||||
אמרתי שלא כדאי להתפרס על כמה נושאים, אבל אני רוצה לשאול עוד שאלה אחת, ותענה לי עליה בקיצור כדי שבאמת נתרכז בעיקר בשאלת הבחירה החפשית וטיבו של האל, שהיא בעיני השאלה הכי מטרידה. השאלה הנוספת היא: מה דעתך על תיאוריית האבולוציה, והאם אתה מסכים עם מדענים דתיים שניתן לשלב אותה עם האמונה הדתית וכי אין לראות בהכרח סתירה בין השתיים. (כמובן, אני מצפה שתענה לי תשובה אינדיבידואלית שלך ולא גישה "דתית רשמית" - כאלה ראיתי כבר הרבה ויש נציג בולט אחד כזה גם כאן באייל, הלא הוא המגיב א"פ) |
|
||||
|
||||
אבולוציה אינה התחום שלי. ראשית, נראה לי שהתאור הפופולרי שלו על זברות שהפכו לג'ירפות כי העצים גבהו פשוט אינו נכון. שנית, גם אם זה נכון, מה מפריע לי שה' ברא את העולם בדרך אבולוציונית? כך שאני ישן טוב בלילה. |
|
||||
|
||||
רוב הצרות של בני האדם נובעים מהחטאים של בני האדם עצמם. התלונות על צרות, על כן, צריכות להיות מופנות אל בני האדם. טענתך היא שכללי המשחק אינם טובים ושלא היה לבני האדם הזדמנות לעשות לעצמם ולסובבים אותם רע. אבל בהעדר יכולת לעשות רע גם אין יכולת לעשות טוב. |
|
||||
|
||||
גם את הטיעון הזה כבר שמעתי וקראתי, ואני חושב שיש כאן התעלמות (מכוונת?) מטיבו של העולם, כדי להחזיק באמונה הדתית מבלי להיטרד יותר מדי בסימני השאלה הקשים שהיא מעלה. השאלה אם זה "רוב" או לא "רוב" הצרות, איננה משנה לעצם העניין. כשילד נולד משותק, זה לא מחטאיו שלו עצמו, כשאנשים נספים בשיטפון, זה לא מחטאיהם שלהם, תהליך ההזדקנות עובר על כל בני האדם, ואצל רבים מאוד מהם הוא עובר בצורה קשה ומכאיבה מאוד. במקרה יש לי מגע עם הנושא הזה, ואני יכול לומר לך שזה לא קשור בחטאים אלא זהו תהליך נפוץ וצפוי. לא אכנס כאן לנושא הקלסי של השואה (שמעתי דעות פשוט מחרידות בנוגע לזה), ורק אציין שאני חושב שזוהי התאכזרות, רשעות ואטימות לב להאשים את יהודי אירופה ולייחס את השואה ל"חטאיהם", כביכול. וכל זה אינו מקל, כמובן, להבין את טיבו של האל ואת השאלה הגדולה, האם אכפת לו או לא אכפת לו מבני האדם (ואת הרושם המתקבל מאופי העולם - שלא אכפת לו) . אסתפק בזאת, לעכשיו. ותודה, בכל אופן, על הנסיון להתייחס. |
|
||||
|
||||
1) כן ולא. הייתי מנויה בארה"ב על חלק מהערוצים ה"פורנוגרפים", וכאלו אני בהחלט לא רוצה. אם יש ערוצים *מוצלחים*, לעומת זאת, אז בשמחה. |
|
||||
|
||||
תשובתך אינה ברורה. האם יש ערוצי טלוויזיה שאינך רוצה בבית בגלל שהם אינם מתאימים לסטנדרטים המוסריים שלך ואינך רוצה שאת (או ילדיך או אישך או החותנת) תתפתי לצפות בהם? אני למשל לא מחזיק בבית טלוויזיה בכלל. |
|
||||
|
||||
כן, הייתי מעדיפה לסנן חלק ניכר מהתכנים של ערוץ 2 ו-10, אבל בהחלט לא כדי שמישהו מהמבוגרים בבית לא יתפתה לצפות בהם, אלא רק כדי להגן על ילדי. למבוגרים יש מצפון וכושר אבחנה משל עצמם, והם יכולים להחליט מה הם רוצים לראות בעצמם. פעוטות וילדים קטנים צריכים לעבור סינון תכנים רציני, ובשביל זה מספיק לא להשאיר אותם לבד בבית. על ילדים גדולים יותר אתה משפיע בעיקר על ידי חינוך. אני מקווה שהילדים שלי יגיעו לגיל שבו הם ירשו את התיעוב שלי לטלויזיה מחורבנת, ואת הערכתי ל(מעט) טלויזיה שעשויה היטב. אני, לפחות, בתור ילדה, ראיתי מעט מאד טלויזיה (או סרטים) שלא היתה לרוחם של הורי, אם בכלל. ואני בהחלט לא רואה צורך להגן על מבוגרים מפורנוגרפיה. |
|
||||
|
||||
תודה. אנסה לסכם ותקני אותי אם אני טועה: לגבי ילדים - את חושבת שאסור להרשות לילדים לראות כל דבר אולם אין לך צורך בסינון כי את תשמרי על הילדים שלא יראו מה שאת לא רוצה שיראו. לגבי מבוגרים - את לא רואה צורך בסינון וכל מבוגר יתיישב ברגע מסויים וידע לעבור אם זה לא לרוחו. לגבי ילדים, אני מניח שתסכימי שיש הורים שאין להם זמן לשמור כל הזמן על מה שהילדים רואים וכן ירצו לחסום ערוצים הנכנסים אליהם הביתה. לגבי מבוגרים, ייתכן שלא הבנת אותי. אני לא מדבר על צנזורה חיצונית אלא על צנזורה עצמית. אני לא רוצה שייכנס אלי הביתה ערוץ הזבל שמא אתפתה יום אחד משעמום להביט בו. אני רוצה שנותן השרות יאפשר לי את הבחירה הזאת 1. 1 במקרה שלי זה לא כל כך משנה. הכלל שלי הוא שאין קונים עיתונים ואין מכניסים טלוויזיה. זה כולל גם את הצופה ומקור ראשון ואת שידורי הלווין של הרב עובדיה. |
|
||||
|
||||
את ההתנגדות לטלויזיה אני מבין, אבל אם אין קונים עיתונים - מהו המקור שלך לחדשות ולפרשנות חדשות? הרדיו? רדיו זה אפשרי, אבל האם זה מספיק? |
|
||||
|
||||
רדיו. ולצערי, בשנתיים האחרונות גם הארץ וערוץ 7 באינטרנט. זה יותר מדי. הרבה יותר מדי. חוץ מזה גם מבקרים אצל אנשים ואנשים באים לבקר אז רואים עיתונים. |
|
||||
|
||||
אז בטח הארץ כל הזמן מעצבן אותך... :) |
|
||||
|
||||
לא. האמת היא שאחרי שבת עם עיתונים אני בעיקר מרגיש עצב. המון צרות, אסונות ורקב הנובעים ממחדלי בני אדם. |
|
||||
|
||||
ניטפוק: היא נסעה כשרת הספורט, לא כשרת החינוך. |
|
||||
|
||||
נרגעתי. אני חשבתי כל הזמן שהיא נסעה לשם כשרת התרבות. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |