|
||||
|
||||
כבר שמעתי את המונח ואני מניח שהוא בא מן הקבלה (?), ואשמח עכשיו אם תסביר בקצרה למה הכוונה ב"התכנסות של הבורא". אני אישית אינני מרגיש כי עובדת היותי חילוני היא "בריחה מהיהדות חזרה אל הפסימיות". נתנסיתי קצת באורח חיים דתי כשהייתי בן עשרה, וכשהתבגרתי מצאתי שאורח החיים החילוני וגם ה*מחשבה* החילונית מתאימים לי יותר. אני גם לא מבין בדיוק לאיזה "כשלון, כפי שההיסטוריה מעידה", אתה מתכוון. למיטב ראייתי, ודווקא כשמדובר ביהדות - ההיסטוריה מעידה על כשלון הדת, ולא על כשלון הנאורות. אני משער שלא תנסה לטעון שהאהבה לתרבות הפורנו היא עניין *חילוני* דווקא. אם תטען כך - פשוט אזמין אותך ללכת איתי לספריות וידאו ודי.וי.די שאני מכיר, ולראות שם את הלקוחות, על איזה מגזרים הם נמנים ומה החומר שהם לוקחים, באמת אין פשוט מזה. לשאלותיך בקצרה: 1) למרות שכתבתי "אתה תקנא" - אני מעדיף, אם זה בסדר מצידך, לא להפוך את חילופי הדעות האלה לחילופי טעם אישי. 2) אני באמת לא יודע. 3) הכפיה מלמעלה - קראתי כאן קצת וראיתי את דעותיך המיוחדות בנושאים אלה. ראיתי גם ויכוח נרגש בעניין "המדינה הנורמלית", גיוס לצבא, חינוך ומיהו המחנך, מיהו היוצר אתוס לאומי וכולי. למרות שזה איננו הנושא כאן, ברצוני לשאול אותך: מנין צריך להתחיל החינוך, כשהוא לטעמך עניין אישי-משפחתי ואיננו צריך להיות קשור עם השלטון (אל תביא לי, בבקשה, את הדוגמה של עם ישראל בגלות. אין טעם בדוגמה הזאת. בגלות עם ישראל היה תחת לחץ של הסגר, של היותו עם לבדד ולעיתים קרובות היה תחת הצקה של השלטון הזר). מדוע לדעתך קרה שהאזרחים בישראל אינם מה שאתה קורא "נורמליים" (בעניינים בטחוניים לאומיים) ואיך אתה חושב שזה יוכל להשתנות (או שאתה ברצינות חושב שהמדינה בדרך לחורבן?) ועדיין אני מבקש, אם אפשר, שתענה לי על השאלה שבפתח תגובתי. וסליחה על התגובה הארוכה ועל ההטרדה בשאלות. זה הכל מחוסר נסיון... וגם אתה שלום וביתך וכל אשר לך. |
|
||||
|
||||
כתבתי בתגובה 243458 בשורה הרביעית "אתה תתגעגע", ולא "אתה תקנא", והכוונה היתה כמובן לא אליך אישית אלא לעקרון. |
|
||||
|
||||
פעם אחת בכל החיים שלי ראיתי סרט פורנו בוידיאו הביתי. זה היה באיזה יום עצמאות. הביא לי אותו שכן, שבא במיוחד כדי לראות אותו, כי נבצר ממנו לראותו בביתו. השכן, אם לא ניחשתם, היה ח ר ד י. |
|
||||
|
||||
1) קנינו לבן שלי מונופול צעיר. ההבדל בינו לבין מונופול אמיתי, חוץ מזה שהכסף נא בין 1-5 ולא מגיע למאות, הוא שאין בחירה. האדם נע באופן דטרמיניסטי לאורך הלוח ולא צריך לעשות שום בחירה מתחילת המשחק ועד סופו. זה נהדר לילדים עד גיל 6. אחר כך זה נהייה משעמם. להבדיל אלף אלפי הבדלות, עולם בו כולנו היינו מלאכים אשר פוצחים כל יום בשיר בשעה היעודה הוא עולם משעמם. עולם בו אין מה לתקן. רק בזכות זה שלבן אדם יש יכולת לבחור יש יכולת לתקן ולהתעלות. במקום לבנות אנשים מושלמים, הקב"ה בנו אותם מסובכים כדי שיוכלו לתקן את עצמם ואת העולם ובכך להתעלות ולהעלות את כל העולם כולו. 2) לא כל חילוני מגיע אל הפסימיות ואל חיפוש הרודנות. דווקא חלק מהלחץ למימוש הרעיון היהודי של חופש, מגיע דווקא מאלו אשר פרקו מעליהם עול תורה ומצוות. אולם ישנו זרם די חזק וגדול של אנשים אשר בזים לבני האדם ורוצים לתקן את העולם בחוזק יד. פעם אחת הם מחליטים לחסל את השכרות (ארה"ב), פעם אחרת הם יבטלו את העוני והאבטלה (קומוניסטים), פעם הם יעשו מערכת חינוך מושלמת ופעם הם יבערו את הזנות וההפקרות. כל אלו כולם נכשלו באופן טוטאלי והמיטו על העולם רק צרות. 3) לגבי הדתיים. גם הם בני אדם עם יצרים וגם הם נופלים. השאלה היא האם הם מנסים אחר כך לקום והאם הם מחוייבים למערכת ערכים של קימה. שמירה על חוקי התורה מצמצמת את מספר הנופלים ברשת החטא, אך לא זה העיקר. העיקר הוא שאדם יודע שמדובר בחטא ולא מגדיר מחדש את ערכיו כדי לספק את רצונותיו. 4) השאלה האישית היתה האם אתה תרצה להיות שותף למרד צרכנים נגד ערוץ זבל. אני מקווה שכן. אבל גם אם לא, מספיק שיהיו 25% מרדנים ואולי הרבה פחות, כדי לנקות את המסך במידה מסויימת. 5) אנשים נורמליים יש להם שורשים והם שייכים למשפחה, קהילה, עם. ממנו ומעקרונותיהם באים הרצון לחנך ולהעניק השכלה. איני מבין מה שייכת המדינה לכאן. מדינה נועדה לשרת את העם. רק אצל הפאשיסטים האדם משרת את המדינה. 6) מדוע האזרחים אינם נורמליים בענייני בטחון? א) חלק נכבד מהאזרחים למדו בבתי"ס ממלכתיים, ממלכתיים דתיים או בבתי"ס חרדיים שלא היה להם תחרות אמיתית, והם חסרי כלי ניתוח של המציאות. לא כולם. יש כאלו שספגו בבית או בחוגים או שבמקרה היו להם מורים טובים. ב) הבחירות בישראל נסובות סביב מגוון רחב מאוד של נושאים. החשובים שבהם הם נושאי בטחון וחלוקת השלל של הכספים שהמדינה שודדת מהאזרחים. בעוד בענייני חלוקת השלל יש לרבים מאתנו אינטרסים מובהקים, הרי שבענייני בטחון מדובר על עניין קצת אמורפי ורחוק. ג) על מנת להבחר ולקחת חלק בשלל, צריך להבטיח לאזרחים שיהיה טוב. כך נהגו נביאי השקר בימי ירמיהו, כך נוהג השמאל וכך נוהג הימין. כולם משקרים כדי לקבל קולות. אני מקווה שעניתי לך. |
|
||||
|
||||
רק הערה: 3) מן הסתם, מי ששומר על חוקי תורה (כלומר, על חוקי פרשני פרשני פרשני פרשני.. פרשני התורה), ירחק מרשת החטא, כפי שמוגדר זה לפי התורה (כלומר, וגו'). טאוטולוגי מה, הלא-כן? |
|
||||
|
||||
איננו מדברים על מי ששומר על חוקי התורה אלא על מי ששייך לקבוצה הסוציולוגית הנקראת ''דתיים''. |
|
||||
|
||||
תודה, ענית לי ועכשיו אני צריך לעכל את הדברים. הרעיון לגבי הבחירה החפשית מוכר לי ממקומות אחרים, בלי ה"התכנסות" (שאותה עדיין לא הבנתי כל כך). קשה לי לקבל את הרעיון הזה היות ועד כמה שאני מבין הוא בא להסביר לא רק את עניין החטא, החרטה וההתעלות, אלא גם את הסבל הרב שעובר האדם (לא כל אדם) בחייו. קשה לי להבין, ושום הסבר אינו עוזר לי - איך זה שאל רב חסד ורחמים שברא את ברואיו בצלמו, נותן להם לסבול כל כך הרבה. עוני רב, מחלות, נכויות, שיתוק, שכול ואובדן במלחמות או באסונות טבעיים, ההזדקנות - כל זה אינו מובן לי. ההסברים שעולים בדעתי הם: א. שהאל אינו אוהב כל כך את המין האנושי, או ב. שהוא אינו אל רב-כוח וכל-יכול כפי שחושבים ויכולותיו מוגבלות, או ג. שזהו אל בורא אבל לא אל המתערב בחיי העולם אחרי שכבר ברא אותו - או ד. שאין אלוהים בכלל. יש לי גם מה לומר על נושא האזרחים ה"נורמליים", אינני מסכים אתך, אבל אולי מוטב לא להתפרס כרגע על כמה נושאים בבת אחת |
|
||||
|
||||
אמרתי שלא כדאי להתפרס על כמה נושאים, אבל אני רוצה לשאול עוד שאלה אחת, ותענה לי עליה בקיצור כדי שבאמת נתרכז בעיקר בשאלת הבחירה החפשית וטיבו של האל, שהיא בעיני השאלה הכי מטרידה. השאלה הנוספת היא: מה דעתך על תיאוריית האבולוציה, והאם אתה מסכים עם מדענים דתיים שניתן לשלב אותה עם האמונה הדתית וכי אין לראות בהכרח סתירה בין השתיים. (כמובן, אני מצפה שתענה לי תשובה אינדיבידואלית שלך ולא גישה "דתית רשמית" - כאלה ראיתי כבר הרבה ויש נציג בולט אחד כזה גם כאן באייל, הלא הוא המגיב א"פ) |
|
||||
|
||||
אבולוציה אינה התחום שלי. ראשית, נראה לי שהתאור הפופולרי שלו על זברות שהפכו לג'ירפות כי העצים גבהו פשוט אינו נכון. שנית, גם אם זה נכון, מה מפריע לי שה' ברא את העולם בדרך אבולוציונית? כך שאני ישן טוב בלילה. |
|
||||
|
||||
רוב הצרות של בני האדם נובעים מהחטאים של בני האדם עצמם. התלונות על צרות, על כן, צריכות להיות מופנות אל בני האדם. טענתך היא שכללי המשחק אינם טובים ושלא היה לבני האדם הזדמנות לעשות לעצמם ולסובבים אותם רע. אבל בהעדר יכולת לעשות רע גם אין יכולת לעשות טוב. |
|
||||
|
||||
גם את הטיעון הזה כבר שמעתי וקראתי, ואני חושב שיש כאן התעלמות (מכוונת?) מטיבו של העולם, כדי להחזיק באמונה הדתית מבלי להיטרד יותר מדי בסימני השאלה הקשים שהיא מעלה. השאלה אם זה "רוב" או לא "רוב" הצרות, איננה משנה לעצם העניין. כשילד נולד משותק, זה לא מחטאיו שלו עצמו, כשאנשים נספים בשיטפון, זה לא מחטאיהם שלהם, תהליך ההזדקנות עובר על כל בני האדם, ואצל רבים מאוד מהם הוא עובר בצורה קשה ומכאיבה מאוד. במקרה יש לי מגע עם הנושא הזה, ואני יכול לומר לך שזה לא קשור בחטאים אלא זהו תהליך נפוץ וצפוי. לא אכנס כאן לנושא הקלסי של השואה (שמעתי דעות פשוט מחרידות בנוגע לזה), ורק אציין שאני חושב שזוהי התאכזרות, רשעות ואטימות לב להאשים את יהודי אירופה ולייחס את השואה ל"חטאיהם", כביכול. וכל זה אינו מקל, כמובן, להבין את טיבו של האל ואת השאלה הגדולה, האם אכפת לו או לא אכפת לו מבני האדם (ואת הרושם המתקבל מאופי העולם - שלא אכפת לו) . אסתפק בזאת, לעכשיו. ותודה, בכל אופן, על הנסיון להתייחס. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |