האייל ששאל - מרץ 2004 | 1878 | ||||||||||
|
האייל ששאל - מרץ 2004 | 1878 | ||||||||||
|
פרסומים אחרונים במדור "טריוויה"
|
הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות |
|
||||
|
||||
אלף דוקטורים לא יצליחו לאשפז אותי |
|
||||
|
||||
אלף (= גורדון שמרוק)? האם השם גורדון הוא רק צירוף מקרים? |
|
||||
|
||||
גם אני חשבתי על אלף, כשניסיתי לחשוב על שמות שיש בהם גורדון. ואז השלישי יכול להיות סטינג ששר "I'm an alien" בשירו "Englishman in New York". |
|
||||
|
||||
יפה, מתאים! ואני חשבתי על סטינג, אבל לא היה לי מושג איזה שיר יש לו נגד רופאים:) |
|
||||
|
||||
אה, ומתברר ששמו האמיתי של סטינג הוא Gordon Sumner. |
|
||||
|
||||
נו ברור, לא לכך התכוונת בתשובה הקודמת? |
|
||||
|
||||
לא, הגעתי לסטינג רק דרך השורה מהשיר שהתאימה, בלי לדעת מה שמו האמיתי. |
|
||||
|
||||
שאמווי, גורדון שאמווי. שמרוק זה תלתן. |
|
||||
|
||||
אופס. לפחות אני יודע את ההבדל בין U2 ו UB40 :) |
|
||||
|
||||
גורדון שאמווי |
|
||||
|
||||
המדף היפה מזכיר לי את The long and winding road
|
|
||||
|
||||
בואו ניקח סתם שיר, נניח A hard day's night הכלב, כמובן, בא מ-And I've been working like a dog הדורס הלילי מתקשר ל-...day's night... וברור כי מדובר בכוס, שהרי'cos when I get you alone הספרים התמימים למראה הם למעשה יומניםI should be sleeping like a *log* (כן. אני יודע. אבל פוגרום זה פוגרום! 1)את הפיצ'פקעס הקטנים שאני לא מצליח לזהות ניתן לטאטא תחת I find the *things* that yo do או תחתto get you money to buy you *things* והמדף העקום? אה, זה בגלל שWhen I'm home everything seems to be right וכל מילה נוספת מיותרת.הפנמתם? עכשיו נסו לתרגל עם Hey Jude. 1 לתשומת לב הגודווינאים. |
|
||||
|
||||
ואני חשבתי שאפשר לקרוא את פיתולי המדף כמו שקוראים תווים (וגם ניסיתי, למרות שאני לא זוכרת כלום, ויצא לי ''יסטרדיי''). |
|
||||
|
||||
אני חשדתי שהמדף ''כתוב בערבית'' |
|
||||
|
||||
ואני חשבתי שיש שם 3 "ראשים" כלפי מעלה ו"ראש" אחד הפוך, ומכאן הסקתי שפול מקרטני מת. |
|
||||
|
||||
גדול :o) צריך לומר לקוטנר להוסיף את זה לתוכנית שלו. |
|
||||
|
||||
כל חובב דורסים יזהה מייד שהבובה היא בדמות תנשמת, ולא כוס. (אין בכך כדי לאשר או להכחיש רלוונטיות לפתרון) (*)אחרי הפרסומות באייל הקורא: מאמר על האוסף המחומש החדש של אלתרמן! |
|
||||
|
||||
וכל חובב איקאה מן הסתם יזהה שהקיר לא מעץ נורבגי. זה כל הרעיון שמאחורי ה*אינוס* האסוציאטיבי. ומה עם הניחוש שלי למטה (תגובה 210462)? יזכה פעם לאישור או הכחשה? |
|
||||
|
||||
זו לא חוכמה סתם לזרוק שירים. אם אתה מציע שיר, אז תציע גם הסבר. |
|
||||
|
||||
יש הסבר. אם יהיה אור ירוק, אולי אכתוב אותו. לא יהיה? - נחיה בלי. אם אתה מוטרד מהאפשרות שאעבור באופן סדרתי על כל שירי החיפושיות, תנוח דעתך. דרך אגב, לא טענתי לרגע כי מדובר בחוכמה. (ולפני שמשרשרים אותי להערות שחטף idan, אציין שסימן השאלה מעיד כי מדובר בניחוש. היו לכך תקדימים בעבר, גם מצדי, ולא זכור לי שהיתה עם זה בעיה) |
|
||||
|
||||
אני לא מבין. למה לא לתת את ההסבר? |
|
||||
|
||||
אה, זה כבר עניין אחר. סיבה אפשרית: אולי מדובר בלונג-שוט ולא בא לי לצאת אידיוט מעבר למכסה המותרת בחודש אחד? באופן זה אני מקווה לחסוך התבזות שאותה אוכל לנצל אח"כ בנסיבות חיוניות יותר. |
|
||||
|
||||
לצאת אדיוט? התבזות? ממש איבדת אותי כאן. |
|
||||
|
||||
אם כך, תצטרך להתאזר בסבלנות עד שיתגלה הפתרון הרשמי... |
|
||||
|
||||
אחת מדרכי המוות המוזכרות (המחצות מתחת לארון ספרים) נשמעת מאוד עגנונית - למישהו יש רעיון? |
|
||||
|
||||
Amir, are the dead people reminscent of the monks in Umberto Eco's The Name of the Rose?
|
|
||||
|
||||
בורחאס? (ולא חיפשתי בספרים) |
|
||||
|
||||
למיטב זכרוני, כך הכריז גורדון, בעלה לשעבר של מגי בספר ''תורת היחסים'' של אסתר קפלן, אבל אני לא חושב שזה בשירים... |
|
||||
|
||||
האם הכוונה לאליהו בן אלישר? |
|
||||
|
||||
המכונה גם גורדון סאמנר. המשותף לו עם החמישי, אלף (גורדון שאמוויי) הוא השורה: oho, I'm an alien, I'm a legal alien, I'm an Englishman in New York. (מתוך השיר Englishman in New York של סטינג).ה- A ב- Alf פירושה alien (ואני לא זוכרת מה ה-L וה- F אומרות). |
|
||||
|
||||
את הנ"ל כבר הבנו מתגובות קודמות ד"א ALF=Alien Life Form (כמו ש ET=Extra Terestrial) |
|
||||
|
||||
צ"ל extra terrestrial |
|
||||
|
||||
ואחר כך עוד שואלים מה יש ליל"ג מדוקטורים... -----------1 סתאאם. ההזדמנות להנחתה היתה מפתה מדי. נו אופנס. 1 קו עפרוני תקני (קריצה זולה לכיוון הקהל הצעיר והקולי) |
|
||||
|
||||
אם כבר,אז ככה _________ |
|
||||
|
||||
קשה לנסח את זה בצורה שלא תהרוס לשאר, אז אין ברירה - הנה סיכום - כולם היו גורדונים, חוץ מנעמי: "הראשון הכריז בשיריו על שנאתו לרופאים;" מסתבר שליהודה לייב גורדון כנראה היה משהו נגד רופאים, הנה דף שיריו בפרויקט בן-יהודה: http://benyehuda.org/yalag/ - שירים כמו "רופאים ורפאים" או "נקמת הרופא". "השני קרוי על שם כהן ומלך, אך היה לפועל;" זהו אהרון דוד גורדון (א. ד. גורדון - http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7%94%D7%A8%D7%9... ) - אהרון הכהן ודוד המלך. השלישי מכריז באחד משיריו שיש לו משהו משותף עם החמישי; זהו כמובן גורדון סאמנר, שמשום מה יש כאלו שקוראים לו "סטינג". המשותף לו ולחמישי הוא כמובן שהוא Alien, ועל כך עמד ההמ"ה בתגובה 209750 "את שמה של הרביעית יש לכתוב באותיות קטנות;" זוהי טל גורדון, שלשמה ניתן להוסיף "מטר" ולקבל "אותיות טל ומטר" שהן אותיות קטנות, בניגוד ל"אותיות קידוש לבנה". ותודה לראובן בתגובה 209747 "והחמישי הוא חובב חתולים פרברטי." זהו כמובן אלף, שאוהב את החתולים שלו עם קצת רוטב בצד וצ'יפס, ושוב הקרדיט מגיע לראובן בתגובה 209746 |
|
||||
|
||||
ומה הקשר בין "אלף" לבין השם "גורדון"? |
|
||||
|
||||
תגובה 209746 או ליתר דיוק: תגובה 209776 גורדון שאמווי היה השם שלו במלמק. |
|
||||
|
||||
אכן, alas, זו היתה חידה קלה מדי. better luck next time לסינים וליפנים שבין קוראי האייל - היזהרו מיום א' הקרוב. לסנילים שביניכם מומלץ לעיין במדור הטריויה של ינואר. |
|
||||
|
||||
אני רוצה להתקטנן ולהזכיר שגם א.ד. היה שלי תגובה 209745 :) |
|
||||
|
||||
אתה צודק כמובן! כנראה שפיספסתי את זה. |
|
||||
|
||||
אני לא בטוח לגבי התוספות שציינת, אבל זכור לי שפעם ניסו לתחמן את אלף והגישו לו משקה אדמדם על תקן של שייק חתולים. אלף, מצדו, שאל באכזבה עמוקה משהו כמו: "מה? אין מטריה?" |
|
||||
|
||||
הקטלני היה, כמדומני, עט או עפרון. אבל אני לא זוכר מי זה. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
(damn keyboard stuck in english)
Dunno, but google just said that the composer Charles-Valentin Alkan died when a copy of the Talmud fell on him: http://citypaper.net/articles/2002-05-09/music2.shtm... |
|
||||
|
||||
פעם שניה שזה קורה לך בשבועיים. אני חוזר על המלצתי להחליף מערכת הפעלה. |
|
||||
|
||||
''נמאס לי מהמחשב הזה, אני מתקין מחדש את מערכת ההפעלה''. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
טוב.. כנראה לא טיבריוס... שבריר רעיון דל לעניין המדף: ינשוף=owl=all קשה, קשה חג שמח |
|
||||
|
||||
קשה, מקשה, בשבילך ;-) וחג שמח גם לך, לובתי |
|
||||
|
||||
אם המדף תלוי על קיר פנימי של צוללת צהובה, אז אני חושב שאני יודע את התשובה. אם לא, אז אולי כולם כבר בשלים לרמז... :) |
|
||||
|
||||
מה בקשר לזה? (כן, חיפשתי שירים של החיפושיות עם Puppy, וזה מה שיצא). למישהו אולי יש רעיון איך אפשר לקשור את זה לשאר? יש גם את זה: http://www.stevesbeatles.com/songs/some_other_guy.as... יש שם כלב, וה- wo wo ho ho יכול אולי להתפרש כקולות של ינשוף? |
|
||||
|
||||
אפשר לסדר גם את זה and the *band* begins to "play"...
|
|
||||
|
||||
והרמז הוא בעקבות אלתרמן(*): כל דבר בעולם, אם זהב ואם זפת נוהגים לעטוף במיני מעטפת הסחורה עטופה, זאת אומרת שבחוץ היא כזאת, ובפנים היא אחרת. לפעמים אריזה ציוניסטית מסתירה מחשבה אגואיסטית מבחוץ אידיאל ואידיאה ובפנים חביבי, מי יודע, מי יודע? ולכן... (*) הולחן והושר, אך לא נמצא באוסף; ציטוט מהזכרון. |
|
||||
|
||||
שם השיר: "הסתכל בקנקן". אבל אני לא רואה איך זה מקדם את העניין, אלא באסוציאציות סהרוריות. למשל, Polythene Pam . |
|
||||
|
||||
הכוונה היא שלא צריך להסתכל על הקנקן בתמונה, אלא מה שיש בא. למשל, לא להתכל על החפצים, אלא על הצורה של המדף (שנראית כמו ... באנגלית מחוברת). |
|
||||
|
||||
אם ה''קיר'' שמאחורי המדף עשוי נייר אז זה ''רקע-נייר'', שעליו יש את המדף שדומה לכתב אנגלי, או ערבי. כמובן, פייפרבק זה גם ספרים בכריכה רכה. וזה מתקשר לאמרה על ''לא לשפוט ספר לפי הכריכה'', שמתחבר אולי לרמז שלעיל. |
|
||||
|
||||
ובמלות השיר מופיע ''מבוסס על איש בשם ליר''... מזכיר את ''הינשוף והחתלתולה''. |
|
||||
|
||||
נראה כמו רעיון טוב, בזמנו.. טוב, אז להמשיך לחפש, הה? |
|
||||
|
||||
והפתרון הוא HELP! I need somebody
?? Because! |
|
||||
|
||||
והמדף אינו אלא הדרך הארוכה והמתפתלת המובילה לחדרך. |
|
||||
|
||||
קטן הוא ודל הוא חדרי (וגם שטיפה לא תזיק). קבענו אצלך? |
|
||||
|
||||
בשמחה. אלא שעל הספה תשבנה גם אחות או שתיים. |
|
||||
|
||||
שמא שעון הקיץ בעוכרי? לתומי חשבתי שהאחיות התחפפו כבר בחמש לפנות בוקר. |
|
||||
|
||||
זה שאני מתה, זה לא אומר שאני לא רואה. אני *רואה*. |
|
||||
|
||||
בתור מי שהיה פעם הרואה ואינו נראה אני שמח ללמוד שהתפקיד מאוייש שוב. |
|
||||
|
||||
היתכן כי, באופן אירוני, בכלל מדובר ב- We can work it out ? |
|
||||
|
||||
מה גם שהשאלה פורסמה ב"אור ל"אחד באפריל (יודעים מה? צרפו גם את ליידי מדונה לרשימת החשודים :) ) |
|
||||
|
||||
המסמר שמחזיק את המדף נראה כמו מטבע. Penny Lane!
|
|
||||
|
||||
תגובה 210737 אמנם נראית כלוקה ביצירתיות יתר (שזו דרך מעודנת לומר "מופרעות" או "מופרכות"), אבל מתישבת, במגבלות הבנתי, עם הרמז המעפן שקיבלנו 2. 2 מישהו מוכן להסביר מה הקטע של תגובה 210555? האם האייל האלמוני יודע את התשובה אבל לא רוצה לכתוב אותה, ומסתפק תחת זאת בחלוקת רמזים? 1 אולי כדאי שאפסיק עם זה לפני שהעורכים מתערבים. בדרך שבה העניינים מתנהלים, הם הולכים לצלוב אותי. |
|
||||
|
||||
מה יש לנו? יש קיר נאה, יש מדף מסוגנן, יש ספרים ויש בובות. מה חסר כדי להשלים את אושרו של האדם?. נכון: All you need is love. |
|
||||
|
||||
אבל זה הזכיר לי את ה*נאצים*. |
|
||||
|
||||
יש לי, יש לי! Everybody's got something to hide except me and my monkey.
:-) |
|
||||
|
||||
you'VE GOT TO hide your love away!
|
|
||||
|
||||
...ולכן, ידידי הקטן התסכל אך ורק בקנקן. מבחוץ הסתכל ומשמש בו, לפעמים, ידידי, לא כדאי לראות מה שיש בו. והנמשל: יכול להיות שזה מה שהבין האלמוני מתגובה 210555 (יצא לו ניסוח מבולבל מעט). המדף לבדו קשור לשיר של החיפושיות; כל החפצים שעליו הם מליחים1 אדומים. ומכיוון שבשלב זה ברור שזה לא יקדם אתכם, אתן את הרמז המעצבן מכולם (אבל אם חושבים נכון, נראה לי שהוא יכול באמת לעזור): זו חידת טריוויה די טהורה, ללא כל התחכמות. 1 הרינג, לא? |
|
||||
|
||||
אולי העיקולים במדף הן ארבע האותיות של התווים הראשונים בשיר? a-f-a-d ? לה-פה-לה-רה? מישהו מזהה? |
|
||||
|
||||
Can I bring my friend to tea?
|
|
||||
|
||||
אם נניח שגם פיתולי המדף הם מליחים, אולי התשובה היא פשוט Carry that weight
|
|
||||
|
||||
The long and winding road? לפי פיתולי המדף
|
|
||||
|
||||
תגובה 209748 ולבושתי גם תגובה 210629 |
|
||||
|
||||
אולי יש עטיפת תקליט של הביטלס עם צורה כזאת? |
|
||||
|
||||
אולי fool on the hill כי המדף מזכיר את כיתוב המילה hill, ויש עליה full דברים. |
|
||||
|
||||
האם מדובר בשם של שיר בראשי תיבות? אפשר גם לעשות לתמונה פליפ (אופקי אחרת הספרים יפלו) ואז סדר האותיות מתהפך. כיון שאות אחת דומה ל & .. ballad of john and yoko
here there and everywhere rock and roll music |
|
||||
|
||||
tell me tell me tell me the answer
|
|
||||
|
||||
ז'אן באפטיסט לולי פצע את רגלו עם מקל המנצחים שלו (אביזר ניצוח קדום ששימש כמטה מנצחים ומטרונום בעת ובעונה אחת) ומת מזיהום. כפי שהוזכר בתגובה 210269 שארל ולנטין אלקאן מת (אולי) מספר תלמוד שנפל עליו. ופרנץ קונצווארה מת מחנק למטרות מיניות בעת ביקור אצל זונה. |
|
||||
|
||||
שאפו. |
|
||||
|
||||
אין קשר לנווט השבוי. חג שמח (סתם איחול, לא חלק מהרמז). |
|
||||
|
||||
טוב, אם כך מדובר במדף שעיצב הישראלי רון ארד, מה שדי הגיוני בעצם 1. מה הקשר לביטלס? 1 הוא אחראי לקונספציית המדף הפתלתול. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
ואני היכרתי רק את המדף הזה שלו, שנקרא "תולעת ספרים": |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
הקדמת אותי בשניות (נוט טו סלף: אינטרנט מהיר) :-) מדהים באיזו קלות גוגל מסגיר את זה כשמחפשים beatles+arad זכות ראשונים לשכ"ג? תגובה 210636 |
|
||||
|
||||
אני מניח שאין צורך לציין שלא פתרתי את החידה אלא סתם זרקתי משפט, אבל ברצוני לציין שלא פתרתי את החידה אלא סתם זרקתי משפט. |
|
||||
|
||||
מעניין. ואני עד עכשיו סברתי לתומי שלא פתרת את החידה אלא סתם זרקת משפט. |
|
||||
|
||||
אז זהו, בשביל אנשים כמוך טרחתי לציין שלא פתרתי את המשפט אלא סתם זרקתי חידה. עכשיו, כשההדורין יושבו, ברור לכולם שלא חדתי את הפתרון אלא סתם שפטתי את הנזרק. |
|
||||
|
||||
דרך אגב, שמת לב איך החמצתי את ההזדמנות להנחתה בתגובה 210634? את השורה האחרונה הייתי צריך להחליף ב- Why don't we do it in the road?
|
|
||||
|
||||
כמו תמיד, יהיה נחמד אם בסוף מצעד הנצחון תסבירו את הפתרון לפשוטי העם. |
|
||||
|
||||
שם המדף שעיצב רון ארד הוא Lovely Rita, כשם השיר החביב מהאלבום סרג'נט פפר של הביטלס. |
|
||||
|
||||
ניסיתי לפרש את הקשר שבין היצירה לשמה. דבר ראשון, שמתי לב שהיא 1 meter made, שזה כבר טוב. ברוח תגובה 209764, נראה לי שה- 8 מסמל את האחות שבספק: ראש אחד רגיל יחד עם ראש במינוס, למקרה שידרש קיזוז. 1 כן, אני יודע. |
|
||||
|
||||
א. את דרישתך (המוצדקת לטעמי) היית צריך להפנות אל השואל (עורך הטריויה). הייתי אומר ש"אני רק עובד פה" אבל אני אפילו לא זה. מכל מקום, אני משוכנע שהעורך התכוון ממילא לפרסם פתרון מסודר זמן קצר לאחר שהחידה נפתרה. ב. לחץ על הלינק שבתגובה 211362. Lovely Rita הוא שיר של הביטלס (מתוך התקליט סרג'נט פפר ידה ידה). זהו, עכשיו הידיעות של שנינו בנושא משתוות. ג. גם אני מעוניין להצטרף למעמד המיוחס של פשוטי העם. עם מי אני צריך לשכב כדי להתקבל? |
|
||||
|
||||
אתה צריך להוולד לאם פשוטה (או שהתפשטה כהלכה). |
|
||||
|
||||
עכשיו כשנפתרו כל החידות עוד לפני מחצית החודש, האם תוכלו לומר מהו המאכל המרחיק את החתום מעלה ובאיזו תדירות יש לאכול אותו כדי שזה יצליח? |
|
||||
|
||||
נדמה לי שבנוסח המקורי זה היה תפוח אחד ביום. פרטיזנית זה קשור לנאצים? 1 __________ (עכשיו בסדר?) 1 פראו בלוכר! |
|
||||
|
||||
אגב, ניסיתי וזה לא עובד. אולי הכוונה שלא צריך לאכול אותם? |
|
||||
|
||||
אצלי זה עובד מצויין. למרות שאני אוכל רק אחוז קטן מהכמות המומלצת (בממוצע יומי), מימי לא פגשתי את ד''ר דריהר. |
|
||||
|
||||
אוי. צחקתי נורא. תודה |
|
||||
|
||||
אכן תפוח ביום, או כמו שאמר איזה מוכר בחדשות אתמול "קחו תפוח במקום ניתוח". לא קשור לנאצים, ומיהי פראו בלוכר? ולקשה - יש פה אסימטריה בלתי הוגנת שכן בעוד שאתה יכול לטעון שלא פגשת בי מעולם אני לא יכול לטעון בודאות שלא פגשתי בך (אם כי לא זכור לי באמת שטיפלתי במישהו בשם "הקשה". אני מניח שהרופא של להקת U2 טיפל פעם ב"הקצה" אבל זה לא בדיוק אותו דבר.) בכל אופן גם אני צחקתי נורא. |
|
||||
|
||||
זאת ששמה מפחיד סוסים? |
|
||||
|
||||
ד"ר יקר, אכן אסימטריה, אם כי לא בהכרח בלתי הוגנת, שהרי שאלת איך מרחיקים אותך ולא כיצד נמנעים ממני. לפיכך נראה לי כי עדותי אמורה להספיק לצורך העניין. אחרי הכל, מדובר בהתחכמות תפלה ותו לא. כמובן שהטענה כי מימי לא פגשתיך אינה עומדת בקריטריונים מדעיים, שכן לא מן הנמנע שישבנו מתישהו איש לצד אחיו בקולנוע או באוטובוס, ואולי אף החלפנו משפטים עמוקי הגות בנוסח "איך מגיעים ל...?". למרות שלמילה "פרטיזני" יש מספר משמעויות, אני מניח שהאסוציאציה הראשונה שעולה בקרב רוב קוראי האייל היא זו של הלוחמים בנאצים (ואני מזמין בזאת את האייל(ה?) שטבע לראשונה את המונח "חידה פרטיזנית" לספר אם זו גם האסוציאציה שהנחתה אותו). אז מה כל הקטע הזה עם הנאצים? אם יש לך כח, קרא את הפתיל המשתלשל מתגובה 201710. הגודווינאיות הפאבלובית מזכירה לי את הסוסים מהסרט פרנקנשטיין הצעיר. נא להכיר: פראו בלוכר (ויש גם תמונה!) המחשבה שבדומה לאותם סוסים, גם האיילים הגודווינאים מזדקפים על רגליהם האחוריות, צוהלים בבעתה ובוטשים באוויר כל אימת שאי מי פולט "נאצים" (או "היטלר", או "שואה"...), פשוט משעשעת אותי. אם יש שאלות נוספות, ראה עצמך מוזמן להעלותן. היתרון שבחוסים מסוגי, המתחזים לרופאים ע"י לבישת חלוק וענידת סטטוסקופ והבעה ידענית, הוא שהבדיקה והדיאגנוזה ניתנות בחינם (ולפעמים אף הרצפט). :-) |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
את קופה עלי הר כגיגית? |
|
||||
|
||||
למי קראת מקק? |
|
||||
|
||||
An apple a day keeps the doctor away
An onion a day keeps everybody away . |
|
||||
|
||||
"כל כך עמוק היה הבור החדש - שכל מי שהציץ לתוכו בלי משקפת, ראה בקצה השני את אמריקה." 1. ומה ראה מי שהציץ לתוך הבור דרך משקפת? 2. איך קשור שם המחבר ליום ההולדת המתקרב? (החלק השני אינו פשוט אבל בפתרונו מזומנת איזו פואנטה; רמזים, כנהוג, יסופקו בכל יום שלא תרשם בו התקדמות) |
|
||||
|
||||
זכרון ילדות מעורפל וחמקמק מציף לי תמונה מסיפור על בור בעל קירות ישרים, שגם נלקח ממקום למקום משל היה חפץ... וגם מישהו בתוכו מטלטלו מצד לצד אולי? אאאאאארג...! אני לא מצליח להיזכר. תיכף, אולי זה יבוא לי. מנפלאות הזיכרון: אני כמעט בטוח שהייתי קורא בספר כשהיינו מבקרים חברים ברמת-יוחנן. ואולי זה בכלל לא זה? |
|
||||
|
||||
אתה חושב על הבור מילקוט הכזבים, שרצו למכור בירושלים ובדרך הבור נפל מהמשאית והמשאית נפלה לתוך הבור. וחוץ מזה אתה מערבב עם טוסברהינדי כמו שכבר ירדן וברקת העירו ( וביום השביעי נזכר ששכח לאכול את האריה הרביעי ). |
|
||||
|
||||
לא ילקוט הכזבים, אבל כן טוסברהינדי - תודה שהזכרתם לי! |
|
||||
|
||||
הסגנון מזכיר לי את "טוסברהינדי הגיבור", מהספרים האהובים של ילדותי; איני זוכר מי המחבר, אבל שמחתי לראות את הספר בחנות ספרים לאחרונה. מסתבר שאני לא היחיד שזוכר אותו לטובה. אבל אני סוטה מהנושא. האמת שאני לא זוכר ספצפית דבר כזה שם. |
|
||||
|
||||
שמעון צבר. |
|
||||
|
||||
אכן, בטוסברהינדי עסקינן. נו, אז מה ראה מי שהציץ לתוך הבור דרך משקפת? התשובה מתאימה לרוח הספר. אם אינכם יודעים, נסו לנחש. רמז לחלק השני: מדובר בארועים עתירי רושם (כך מסתבר ;-) ) שהתרחשו באחד מחופיה של העיר העברית הגדולה. |
|
||||
|
||||
רמז יומי: ואין הכוונה, חלילה, ליום הולדתו של בעל השפמפם, שאל לי לנקוב בשמו (או בשיוכו המפלגתי) אם ברצוני שהדיון ימשך. אם יום ההולדת האמור אינו שלו, אז של מי? |
|
||||
|
||||
היטלר, 20 באפריל. |
|
||||
|
||||
(ותודה אישית על שהענקת לי את העונג :-) ) אבל זהו, ש*לא* אליו התכוונתי, כי אם אל אישיות הרבה יותר מלבבת (וללא מרכאות). |
|
||||
|
||||
צ'רלי צ'פלין! |
|
||||
|
||||
כן, הבנתי את זה, אבל מישהו חייב לעשות את העבודה המלוכלכת. נדמה לי שדה-וינצ'י נולד מתישהו באפריל. אה, וגם אני. |
|
||||
|
||||
וגם אני! (אבל זה היה מזמן, כבר עברו שבועיים ועשרים ושלוש שנים, ובכלל, אין לי שפם...) |
|
||||
|
||||
אני יודע שהבנת, ואני גם משוכנע שקראת את תגובה 211656. לכן כל כך הערכתי את המערוף שעשית לי. תודה, שוב. מזל טוב (בטווח של שבועיים לפני או אחרי, זה עדיין נראה לי רלוונטי). וגם לשועל (הלו, יש שם עוד אנשים שקוראים את השטויות שלי?). אני מניח שבערך אחד מכל שנים עשר אנשים נולד באפריל. מן הסתם ההתפלגות דומה גם בקרב גדולי עולם. כמובן שאפשר לחבר את צ'פלין, דה-וינצ'י והשלישי (צניפות סוסים...) לחופי תל-אביב אם מאד מתעקשים, אבל במקרה הנדון הקשר קצת יותר טבעי. השפמפם, אגב, היה לצרכי המחשה בלבד. הוא אינו חלק מהותי מהרמז (לידיעת שועל). |
|
||||
|
||||
על לא דבר... עכשיו שחיפשתי, אני יודע שהאנשים הבאים חולקים עמי יום-הולדת: אוליבר קרומוול, גוליאלמו מרקוני, אלה פיצג'רלד, פול מזורסקי, אל פאצ'ינו, ומשמח מכל - האנק אזריה. לעומת זאת, לא מצאתי גדול-עולם יליד אפריל שעשה משהו משמעותי בחופי תל-אביב, או ששמו מזכיר צבר. אחכה לעוד רמז. |
|
||||
|
||||
אני עשיתי הרבה דברים משמעותיים בחופי תל אביב, אבל השם שלי לא מזכיר לאף אחד שום דבר :-( בטח שוב האחים שלוש ייקחו אותי בסיבוב. |
|
||||
|
||||
טוב, נשברתי1. אילו אחים, למה שלוש, מי ואיפה? 1 לא לפני שבדקתי עם יובל2 כדי שלא לצאת טמבל. 2 ועכשיו גם וידאתי שאם אני כן אצא בסוף טמבל, לפחות לא אצא לבדי. |
|
||||
|
||||
אברהם חיים ויוסף אליהו, ממקימי נווה צדק. אין ספק שהם עשו דברים חשובים על חוף תל אביב: |
|
||||
|
||||
בכפוף למדיניות שהותוותה במשפט החותם את תגובה 211707, לא ינתן היום רמז. |
|
||||
|
||||
רמז לחלק הראשון: אפקט דומה צפוי להתאפשר באופן עקרוני (אך לא פרקטי, כנראה) בנוכחות חור שחור. רמז לחלק השני: המאורעות המדוברים התרחשו לפני כשלושים שנה, ותועדו על סמך עדות מכלי ראשון במסגרת פרויקט הנצחה רחב יריעה. |
|
||||
|
||||
1. אם כך: את התחת של עצמו. |
|
||||
|
||||
"הנסיון היה כזה: לקחו את הבור הכי עמוק בעולם - אותו בור, שהיה מורכב משני בורות עמוקים - ואל הבור הזה חיברו את כל הבורות שמצאו ברחבי צ'ומבליה. בור גדול או קטן - לא חשוב. ועוד הוסיפו והביאו בורות מחוץ-לארץ וחיברו את כולם יחד, עד שנוצר הבור הכי עוד יותר עמוק בעולם. כל כך עמוק היה הבור החדש - שכל מי שהציץ לתוכו בלי משקפת, ראה בקצה השני את אמריקה. ומי שהציץ לתוך הבור דרך משקפת, ראה בקצה השני את עצמו. ולתוך הבור הזה השליכו את טוסברהינדי ושבעה אריות - הכי גדולים והכי רעבים בעולם..." (טוסברהינדי הגבור, שמעון צבר, 1967) בעניין חלקי הגוף שאותם יכול (עקרונית, עקרונית...) לראות אדם בעין פעילה מינית כשיש חור שחור בשטח, סבורני כי הדבר תלוי במידה רבה בפרטים (כמו, למשל, המרחק מאופק הארועים). |
|
||||
|
||||
אמר תרח אבי נחור: כאשר לפנים הוא מאחור, הולך לו האור סחור סחור, סביב חור שחור - לחור שחור (ובוא נקוה שאין לך טחור). |
|
||||
|
||||
כבר שעה שאני עובד על האקרוסטיכון ולא מצליח לפענח |
|
||||
|
||||
אתה פשוט לא יודע לזהות פיוטים אם הם לא נכתבים בשורות קצרות. |
|
||||
|
||||
כמו כלום יודע. אפילו ניסיתי לצרף את סופי השורות. יצא לי ררררר... |
|
||||
|
||||
האינבוקס שלי הוצף לאחרונה בתלונות לגבי איכותן הירודה של חידותי ושיממונם של הרמזים. חרף חפצי העז להעתר לדרישת הקהל, נראה לי שיהיה מכובד יותר אם לפחות את החידה הנוכחית נסיים בהתאם לכללי הפרוטוקול. אבל כמחווה של רצון טוב על החשבון, אחליף את הרמז המשעמם בשיר: בשל הלחץ הציבורי (וגם בגלל שאוזלים לי הרעיונות לרמזים) יפורסם הפתרון מחר או מחרתיים. |
|
||||
|
||||
טוב, יום ההולדת המתקרב זה בטח יום העצמאות, וצבר זה מי שנולד בארץ ( "אחד מאיתנו" כדברי השיר) אבל מה קרה מול חופי ת"א לפני 30 שנה? אולי איזה סרט של אורי זהר( מציצים קופץ לראש). |
|
||||
|
||||
אוי, מה שקרה בחוף ת"א לפני 30 שנה... הבאת דמעות של נוסטלגיה לעיני. |
|
||||
|
||||
אז אתה אלטמן הקטן?? (הייתי חייב פעם לראות את תמרור האזהרה הזה שכולם מדברים עליו). |
|
||||
|
||||
הוא לא יודע איך מתי ולאן להציץ תגובה 202907 תגובה 202912. ואלטמן הקטן הוא חבר מערכת תגובה 202917 (ובכלל היה שם פתיל משונה) |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
מסתבר ששירים דוקא זוכים לאיזושהי התיחסות. לכן הרמז האחרון יהיה מתוך שיר של אלתרמן: "... ויוצאים אחריה פרה ואוז וחתול מדדה על משענת -- כספור שאבד, כנגון מני אז, כבת-צחוק נשכחה ונושנת." עם זה, נראה לי, כבר אפשר לקנות בגוגל (טפי, אנטישמים (-:). מחר פתרון. (כוכבית לראובן et al על הגישה האלגנטית; אבל אנחנו, כזכור, בקטע של הארד-קור) |
|
||||
|
||||
באתי לעזרה... כיפה אדומה / נתן אלתרמן עת יומינו הפרא נמחה כדמעה מערים ויערות, משנה וחודש, הולכת בדרך כיפה אדומה, ללקוט פרח-בר בחורש. ויוצאים אחריה פרה ואווז וחתול מדדה על משענת - - כסיפור שאבד, כניגון מני אז, כבת-צחוק נשכחה ונושנת. ועומדות מרחוק השנים הבאות ולשווא תמיהותינו כה רבו ומוצץ לו ירח ערום אצבעו כבימי בראשית, בחיק אבא. ואנחנו שותקים. אדמה עשבית בירקרק הריסים מפרפרת... ועיננו עצמנו - - ולפתע נביט והנה כבר חשכה הצמרת. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
אין יור פייס, האחים שלוש, אין יור פייס! ___________ ואם ב-מק-רה אביבה קוראה כאן, אז מזל טוב (-; |
|
||||
|
||||
הו, תודה רבה ומרובה. העליתי חצי-ניחוש קודם תגובה 212541 אבל לא תיארתי לעצמי שההגדרה שלך ל"גדולי עולם" רחבה כל כך :-) |
|
||||
|
||||
א. לעונג הוא לי. ב. חצי הניחוש לא חמק מעיני, ואף זכה להתיחסות בתגובה 212637 (מתוך סקרנות: באיזה שלב התחלת לחשוד שמדובר בקטע הנ"ל?). ג. מבלי לפגוע, חלילה, במעמדך ובזכויותיך, אציין שהמושג "גדול עולם" התגנב לדיון במסגרת ניטפוק לאלון בעניין התפלגויות תאריכי לידה, ובשום אופן לא היווה קריטריון קשיח שהפתרון צריך למלא (ומי שהסיק אחרת, עשה זאת על דעת עצמו). |
|
||||
|
||||
לא לפני הכיפה האדומה בכבודה ובעצמה. |
|
||||
|
||||
"ילדים ערבים היו מוכרים לנו סברס, ועמדנו עליהם: 'תביא לי אחד, תביא לי שניים. תביא לי את זה. לא, תביא לי את זה'. לא ציווינו בהתנשאות, אלא בדחילו ורחימו – יש פה ילד בגילנו שמוכר סברס לילדים אחרים, ולמה שלא ימכור גם לנו?" וההוא עוד כותב *שאני* לא יודע לזהות פיוטים אם הם לא נכתבים בשורות קצרות. גם כן. |
|
||||
|
||||
תודה, ובוא נפסיק כאן, זה מביך ברמות חדשות לגמרי :-) |
|
||||
|
||||
לגבי זאת שלא מכבסת, לא מגהצת וכלים לא רוחצת, איום ונורא - תמיד שאלתי את עצמי למה הם התכוונו שם, כשאמרו שסילבריו "שבר לה את המה-שמו" - מה בדיוק הוא שבר לה? |
|
||||
|
||||
אני תמהה האם זכורני מטעני או שמא אכן יש משו בדברי. אם אני לא טועה,בשנותי בתיכון לימדה אותנו המורה לתנ"ך כי בפרקי ספר בראשית מופיעה הוכחה שהעולם נברא פעמיים(!) ולא פעם אחת כמו שנהוג לחשוב. האם אני סתם חולמת או שזה נכון? מי יודע ויוכל גם לתת לי מראה מקום? תודג מראש |
|
||||
|
||||
אני מציע לך לקרוא את בראשית פרקים א וב |
|
||||
|
||||
הנה חידה חביבה: למה ראי מחליף בין ימין ושמאל, אבל לא בין למעלה ולמטה? הבה נחדד את השאלה (אולי יש כמה דרכים לחדד אותה, אבל נצטמצם לזו). כשאני עומד מול אדם שעונד שעון על יד שמאל, בתמונה שלנגד עיני יש ראש למעלה, רגליים למטה, ושעון בצד ימין. כשאני מסתכל עליו דרך ראי, בתמונה שלנגד עיני יש ראש למעלה, רגליים למטה, ושעון בצד שמאל. למה חל היפוך דווקא בכיוונים ימין-שמאל, ולא בכיוונים למעלה-למטה? |
|
||||
|
||||
חביבה, אבל חבוטה משהו :-) אגב, הטענה שלך קצת משונה. בעקבות טעות מצערת של הקבלן שלי1 יצא לי פעם לעמוד על ראי והוא כן הפך מעלה-מטה. ____________ 1- "מה זה רצפה אם לא קיר מאוזן?" הוא שאל כשטענתי שראי צריך להיות על הקיר. |
|
||||
|
||||
צודק. רק אחרי שעניתי לעצמי על השאלה לשביעות רצוני (או כך אני חושב...), גיליתי שאכן רבים הם החובטים בה באינטרנט - ומן הסתם גם מחוצה לו. אז ראשית, אני פונה בקריאה נרגשת לציבור האיילים שלא להעזר בשירותיו הנלוזים של דוד גוגל 1 לצורך הפתרון, ושנית, אציין שבעיני חלק ניכר מהפתרונות שנמצאים ברשת אינם מספקים. _________________ 1 מה שמזכיר לי שהאייל הוא אחד המקומות היחידים בהם טרם השווצתי שיש לי חשבון gmail. אז הנה. |
|
||||
|
||||
פרוטקציונר. ומה יש פה להשוויץ? איך אתה מסוגל לעצום עין בלילה כשאתה יודע שבכל שנייה סורק התאגיד האימתני את תכתובותיך הפרטיות תוך הפרה בוטה של זכויות הפרט שלך, כביכול על-ידי "תוכנות" "אוטומטיות" הפועלות "ללא מגע ידה ידה ידה"? ואתה בטח מתכוון לתת פידבק חיובי למפלצות הללו ולסייע בידן להפוך את כולנו לדגים באקווריום? בעצם, אחד גיגה... וואו, טוב, גם אני רוצה. ועכשיו ברצינות: נו, איך? הם מספרים מתי סוף-סוף ישיקו? |
|
||||
|
||||
איך? נחמד. יש כמה שיכלולים חביבים שלא הכרתי משרותי דואר אחרים, הפרסומות אכן מפולחות היטב (ומאוד לא אגרסיביות), וגיגה זה הרבה. התאכזבתי לגלות ששם המשתמש צריך להיות בן שישה תוים לפחות, כך שלא השגתי את yuval@gmail.com. לא יודע מתי השירות יפתח לציבור הרחב. דיווח יותר מפורט של יובל אחר יש ב- http://www.haaretz.co.il/captain/pages/ShArtCaptain.... |
|
||||
|
||||
הראי לא הופך ימין ושמאל, זה אתה הופך. כשאתה עומד מול הראי, מברשת השיניים נמצאת לשמאלך, כאשר אתה עם הגב לראי, היא פתאום לימינך, וכל זה בלי שהיא זזה ממקומה או אתה ממקומך. |
|
||||
|
||||
דיון 1899 שהסביר ב1700 מדוע אנו רואים דברים רחוקים למרות שעל הרשתית יש להם חתימה זעירה, ואיך אנחו אומדים מרחק - זוית הנטיה של העין. אנחו "רואים" במוח ולא בעין. |
|
||||
|
||||
אני מסכים כמובן עם התיאור שנתת, אבל לא רואה איך הנ"ל עונה על השאלה כפי שניסחתי אותה. התוכל להרחיב? |
|
||||
|
||||
ראי, באופן מעשי, ''הופך'' רק את הכיוון בציר שניצב למישור שלו. אם אתה עומד מול הראי הוא הופך את הכיוון ''קדימה'' - ''אחורה''. את הכיוונים שמקבילים למישור הראי הוא לא הופך, כלומר ימינה - שמאלה ולמעלה - למטה לא מתהפכים. כשאנחנו מסתובבים במקום, אנחנו הופכים את הכיוון ימינה - שמאלה, אבל לא הופכים את למעלה - למטה. במקום לקבל אחריות, אנחנו מאשימים את הראי שהוא הפך את הכיוון ימינה - שמאלה. |
|
||||
|
||||
הנה התשובה שחשבתי עליה - נראה לי שאנחנו מתכוונים לאותו דבר (אני מדגיש שאני מנסה לענות על השאלה בדיוק כפי שנוסחה בתגובה 213708). נניח שאני מתבונן באדם שעונד שעון, ומאחורי נמצא ראי. אם אסתובב ואתבונן באדם דרך הראי, השעון יחליף יד בתמונה שלנגד עיני, אבל הראש ישאר למעלה. למה? הנקודה היא האופן בו בחרתי להסתובב: היות שכולנו מעדיפים להישאר עם רגליים על הקרקע, אנחנו בד"כ מסתובבים "כמו סביבון" - ציר הסיבוב הוא מלמעלה למטה. אבל ניתן להסתובב גם בצורה אחרת: דמיינו אותי משופד על מוט שנכנס במותן אחת שלי ויוצא מהשניה, וכעת סובבו אותי על המוט ב- 180 מעלות, כך שאני פונה לראי, אבל ראשי נמצא במקום בו היו רגליי. יחסית לתמונה המקורית, בתמונה שעכשיו לנגד עיני הוחלפו הלמעלה והלמטה, אבל לא הימין והשמאל. כלומר: משיקולי נוחיות אנחנו *בוחרים* להסתובב בצורה שהופכת רק ימין עם שמאל, אבל אפשר גם להסתובב בצורה שהופכת רק למעלה עם למטה. (וכמובן שאפשר גם לתקוע את השיפוד באלכסון, ולקבל אין-סוף תוצאות אחרות.) |
|
||||
|
||||
היו הרבה נסיונות בתפישה חזותית. באחד מהם, החוקר ענד למשך תקופה ארוכה משקפיים שהופכות את התמונה מעלה-מטה. בהתחלה היתה לו בעיה רצינית של אוריינטציה אבל אח''כ הוא החל להתרגל לאט לאט ולמצוא את דרכו בבית. בשלב הבא הוא יצא לרחוב ולאחר כשבועיים הוא היה מסוגל לנהוג באופנוע. עכש''ז, הוא לא ראה ''הפוך''. אם תרצה, אחפש נתונים יותר מדויקים על הניסויים. |
|
||||
|
||||
החלק היפה היה שאחרי חודש הוא הסיר את המשקפיים, ושוב הוא ראה הפוך. לקח קצת זמן עד שהתרגל חזרה לעיניו שלו. |
|
||||
|
||||
הניסוי נשמע מאד מעניין, ואשמח לשמוע עליו עוד. בכל מקרה, נראה לי שהקשר עין-מוח אינו קשור במישרין לשאלה המקורית שהעליתי - היא עומדת בעינה גם אם יש מצלמה במקום עין. |
|
||||
|
||||
1. משקפיים המזיחות את שדה הראיה ב-40 מעלות - כשענדו משקפיים כאלה לאפרוחים, הם המשיכו לנקר היכן שהגרעינים *ניראו* להם, ז"א בסטיה של 40 מעלות. לבני אדם לוקח כמה דקות להתעשת ולאפס את התפיסה החזותית עם העולם. ז"א, תוך כמה דקות הנבחן היה מסוגל לנווט בחדר מלא מכשולים ללא שום בעיה. אחרי הורדת המשקפיים לוקח כמה דקות לחזור לאוריינטציה נורמלית. 2. משקפיים שהופכים את התמונה מעלה-מטה וימין-שמאל. למעשה, הרשתית קולטת תמונה "ישרה-ימנית" של העולם בזמן שמי שעונד אותם עומד ישר (בד"כ, התמונה ברשתית היא "הפוכה-שמאלית"). בימים הראשונים החוקר התקשה לתפקד. כשהוא ניסה ללכת הוא "חיפש" את הרגליים שלו שנראו לו "למעלה". הוא לא היה מסוגל לאכול והיה תקוף בחילה ודיפרסיה. לאחר כשבוע הוא התרגל והאורינטציה שלו "התאפסה". עם הורדת המשקפיים, החזרה למצב נורמלי היתה מהירה. 3. בניסוי דומה ל-2, אחרי תקופה מסוימת של התרגלות, הם היו מסוגלים לעשות סקי, לנהוג באופנועים, להטיס מטוס. העולם אמנם נראה להם הפוך, למשל הכביש מופיע מעל לנהג, אבל הם עוברים תהליך אקטיבי של התאמה תפיסתית. הם *לומדים* לקשר ולתאם את תנועות הגוף ביחס לעולם. |
|
||||
|
||||
עוד לא התאוששנו ממל גיבסון, וכבר אתה מכין עוד מנגל? אותו הסבר כמו שלך, עם פחות דם: קח דף נייר, ורשום עליו את האות "F". עמוד מול ראי, והחזק את הדף מולך כשהכתוב מופנה אליך. מה שאתה רואה הוא את האות "F". כעת, סובב את הדף חצי סיבוב, כך שהצד המודפס פונה אל הראי, והבט בראי. מה שאתה רואה הוא את האות "F" הפוכה מימין לשמאל אם סובבת את הדף סביב ציר מאונך, או את האות "F" הפוכה מעלה-מטה אם ציר הסיבוב שבחרת היה מקביל לאדמה. |
|
||||
|
||||
ניסיתי עם האות "O". לא הלך... |
|
||||
|
||||
חידה רשמית כבר לא תצא מזה, ומשום מה דחוף לי לחוד זאת עכשיו: מה המשותף ל"כמו" ו"אלוהֵי"? |
|
||||
|
||||
נשמט צירה מה-ה' ב''אלוהי''. |
|
||||
|
||||
דווקא לא נשמט. לא? |
|
||||
|
||||
למה אתה מתכוון - אתה חושב שאתה יודע את הפתרון, והוא בלי צירה? או שאתה פשוט רואה שם צירה, ואני לא? אני באמת בטוח ששמתי אותו שם... |
|
||||
|
||||
אני חושב שהוא מתכוון שהוא כן רואה שם צירה, כי גם אני רואה. |
|
||||
|
||||
נכון, לזה התכוונתי. יש שם כנראה צירה בסופרפוזיציה, וירדן בחר בעולם מקביל. להתראות, ירדן! היה נחמד! אל תשכח להאכיל את החתול! |
|
||||
|
||||
אצל מדונה זה כמו, אצל תרצה אתר זה עם הרבה ''אלוהי''. |
|
||||
|
||||
אני אנסה להסלים את הרמזים מהר: אתה צודק שמדובר בשירים. זה כמובן לא הפתרון (אם כי יפה) - בחידה שלי לא קל למצוא עוד מילים שיכלו להיכנס לחידה (אם הייתי מוצא, הייתי מכניס). |
|
||||
|
||||
ובינתים, כדי שאתה לא תשתעמם (גם האחרים מוזמנים), הנה חידת *טריויה* קטנה וחביבה: אחד מהאנשים המזוהים ביותר (גם מחוץ לארה"ב!) עם העיר ניו-יורק, לא שהה בה ולו דקה אחת בודדה 1 במשך 16 השנים הראשונות לחייו, למרות שנולד במנהטן. במי מדובר? 1 לא מצאתי מקור השולל בהחלטיות את האפשרות, אבל העובדה כנראה נכונה. כך או כך, אין לדבר השפעה עקרונית על הפתרון. אציין גם שאין מדובר בדמות מצויירת או בדויה, כי אם באדם אמיתי. |
|
||||
|
||||
בטח וודי אלן (לא שיש לי מושג איפה הוא נולד וכו') |
|
||||
|
||||
יש לך גישה לאינטרנט? למה שלא תקדיש עוד חצי דקה לבירור העניין? (לא וודי אלן, אבל הכיוון נכון באופן כללי) |
|
||||
|
||||
חשבתי שטריוויה משחקים בלי אינטרנט. |
|
||||
|
||||
יש שאלות שהפניה לדודג' (או מתחריו) נוטלת מהן את העוקץ. במקרים כאלה נהוג ליידע את הקוראים בנדון, ולסמוך על אמינותם הגבוהה של קוראי האייל. שאלות אחרות (כמו, למשל, השאלות "הרשמיות" בתחילת החודש), מאורגנות במתכוון כך שהשימוש בגוגל אינו מסייע כמעט בפתרונן אם אין לך איזה רעיון בסיסי השאוב מהידע האישי בנוסף על גוף השאלה. במקרה הנוכחי, אני מעריך שאת יודעת היטב שאם תקלידי בגוגל "ניו יורק" ו"מנהטן" תוצפי בכמויות אדירות של התאמות, דבר שכנראה לא יקדם אותך במיוחד. אם תצליבי עם "וודי אלן", הרי שזו כבר תרומה הנובעת מהידע האישי שלך, ושאולי תאפשר לך להתקדם. לא נראה לי הוגן לצפות שאנשים ידעו בע"פ את כל פרטי הביוגרפיה של אלן, או של הדמות האחרת, וגם לא נראה לי הוגן שמי שכבר חשב על השם הנכון, יהיה מנוע מלפתור רק משום שאינו מכיר מספיק את הפרטים ואינו רשאי לבררם. מה דעתך? |
|
||||
|
||||
האם הכוונה למנהטן שאינה נמצאת בניו יורק (למשל מנהטן, קנזס או מנהטן, הולנד? |
|
||||
|
||||
שכחתי להוסיף, שאם התשובה לשאלה הקודמת חיובית, אז ישנם כמה ברנשים וכמה חתיכות שמתאימים לתיאור... |
|
||||
|
||||
שמוט לעצמך אחת על הלקקן (-; נתקלתי באקראי בפרט הביוגרפי הזה, וצרוף המקרים נראה לי מאד משעשע. בהזדמנות זו, ברצוני לפנות ולבקש את עזרת האיילים באיתור קטע מסוים. מדובר במאמר הומוריסטי שהתפרסם באחד מעיתוני ארה"ב, ובו מתאר הכותב כיצד משבחים אותו קוראיו על עושר רעיונותיו, בעוד שהוא למעשה גונב אותם ללא בושה ממיטב הספרות העולמית, ביודעו שאין כמעט סיכוי שמישהו מקוראיו הבורים יגלה זאת. אני די משוכנע שהקטע נכתב ע"י אחד מהסופרים האמריקאים הבולטים שכתבו גם ספורים קצרים וגם מאמרים בעיתונות (טווין, או הנרי, ראניון...). ממה שזכור לי, הקטע תורגם לעברית ונכלל בספר יחד עם ספורים ומאמרים אחרים. אם למישהו זה נשמע מוכר, אודה אם יפנה אותי לאותו ספר. |
|
||||
|
||||
תודה. אכן משעשע. לגבי מארק טווין, יש אנקדוטה דומה המסופרת עליו: מספרים שהוא נוכח בהרצאה שנתן נואם מבריק. בסוף ההרצאה שאל הנ"ל את דעתו על הנאום. הוא השיב שהנאום היה מעניין, אך מילותיו נלקחו ישירות מספר שנמצא בביתו. כשהנ"ל מחה ודרש "אם כך, שלח את הספר אלי", הסכים טווין, ולאחר שבועיים הגיעה לבית הנואם חבילה ובתוכה מילון כיס. |
|
||||
|
||||
ואני דווקא חשבתי על סופרמן ( בהנחה ומטרופוליס זה ניו יורק). |
|
||||
|
||||
רעיון מעניין. אפשרות אחת המתאימה למנהטן, קנזס היא דיימון ראניון. האם הוא מאוד מזוהה עם ניו-יורק? נדמה לי שכן, אבל עפ"י הביוגרפיה שמצאתי הוא עקר אליה דווקא בגיל 26, בשנת 1910. |
|
||||
|
||||
לא יכולתי להתחייב שהוא לא עבר דרך ניו-יורק במהלך שירותו הצבאי, אז לקחתי מקדם בטחון. ככל הידוע לי, ראניון מזוהה עם ניו יורק (ובפרט עם ברודוויי) לא פחות מוודי אלן ומסיינפלד. |
|
||||
|
||||
מאה אחוז, אין ויכוח, זו רק הבורות שלי שלא הקפיצה אותו לראש כשאמרת "ניו יורק". ואתה בטח יודע איפה מצלמים את סיינפלד... :-) |
|
||||
|
||||
מדובר בשני שירים, של שני משוררים עם אותו שם פרטי (אבל לא זה המשותף המעניין, דה). |
|
||||
|
||||
ניחוש: נתן? |
|
||||
|
||||
כן. |
|
||||
|
||||
טוב, תן לי כמה שבועות ואני אמצא את כל המקומות בהם אלתרמן, יונתן וזך כתבו ''כמו''. |
|
||||
|
||||
ואז מה תעשה? אני הייתי מנסה כיוון קצת שונה- אולי המילים האלה הן בעיתיות מבחינת חריזה, או שהן מופיעות בשורה נפרדת, או משהו כזה. ירדן רמז שמדובר בתופעה נדירה יחסית. |
|
||||
|
||||
נו, ראובן, התבדחתי. זה יום ההולדת שלי... לדעתי פשוט המילה שמופיעה אחרי1 "אלוהֶי" היא נדירה, ומופיעה בשיר של נתן אחר אחרי "כמו" ולא בשום מקום אחר. או שלא. 1 זה הסומך או הנסמך? אני אף פעם לא זוכר. |
|
||||
|
||||
אופס - זה עבר? סליחה, אפשר להעיף את זה. כזכור אי אפשר להבדיל בין צירה לסגול אצלי עד שמאשרים. |
|
||||
|
||||
נו, ראובן, התבדחתי. זה יום ההולדת שלי... לדעתי פשוט המילה שמופיעה אחרי1 "אלוהֵי" היא נדירה, ומופיעה בשיר של נתן אחר אחרי "כמו" ולא בשום מקום אחר. או שלא. 1 זה הסומך או הנסמך? אני אף פעם לא זוכר. |
|
||||
|
||||
שתזכה לשבוע נחת מהנינים של מיה |
|
||||
|
||||
שתזכה ל*חודש* נחת מהנינים הנ"ל עד שגם הם ישלטו ברזי השפה כדי להעביר ביקורת בונה על שרירי הבטן הרופסים שלך. |
|
||||
|
||||
אסטרולוגיה? ממך, ברקת... הכרתי פעם מישהי שטענה שהיא יכולה לנחש מזלו של אדם תוך שלושה ניחושים גג. איתי לקח לה בדיוק שנים-עשר. |
|
||||
|
||||
אבל היא רמזה שאתה בהמה (-; |
|
||||
|
||||
אחרי רמזים אחרים (מה רמזים? פתרונות בית-ספר) שקיבלתי השבוע באייל, בהמה זו כבר מחמאה. ומה אתה עושה ער בשעה כזו, יש לך שעת-אפס? (-; חוזר אליך... |
|
||||
|
||||
איזו צניעות, אתה בטח מאזניים. או תאומים. או משהו ממזלות המים, או משהו ממזלות האש. או לפני או אחרי גדי. לא משנה. (לא, אני ממש לא מאמינה באסטרולוגיה. האמונות שלי הרבה יותר מבוססות ורציונליות - למשל, שאם אני אקרא את ההורוסקופ השבועי בעיתון הוא עלול לחול עלי, ואם לא אקרא אותו, הוא לא נוגע לי. או שאסור לדרוך על הקווים במרצפות. דברים כאלה). |
|
||||
|
||||
רגע, הלו! על הקוים במרצפות באמת אסור לדרוך, זה ידוע. למה את מערבבת את זה עם שטות כמו הורוסקופ? |
|
||||
|
||||
נראה לי נושא למשאל האייל הבא: האם אתה דורך על הקווים? (משתדל שלא, משתדל שכן, לא חושב על זה, לא יוצא מהבית). |
|
||||
|
||||
שתזכה להדליק משואה ביום העצמאות המאתיים וחמישים של ארצנו, בשם כל המתימטיקאים אוכלי החריימה והגפילטע-פיש, ובשם הגניוס היהודי בכלל (אני באמת לא אשמה, הכל בגלל השווער והאינטרקונטיננטלי - הם קבעו רף גבוה מדי). |
|
||||
|
||||
כאן ובדואל. לא התכוונתי לעשות מזה מסיבה, אבל באמת - תודה. |
|
||||
|
||||
הגענו לשלב הרמז המעצבן: נתן אלתרמן לא כתב את השיר עם "אלוהֵי", ונתן זך לא כתב את השיר עם "כמו". |
|
||||
|
||||
אוקי, אכניס ניחוש שכבר מקנן אצלי כמה ימים- מדובר בתוספת לשיר שהכניסו כדי שיהיה יותר קל לשיר אותו? אבל זה לא נראה לי נורא נדיר, אני מתאר לעצמי שזה קורה בהרבה שירים. |
|
||||
|
||||
בנוגע לאלתרמן, אתה מתכוון לשיר ''פגישה לאין קץ'' בביצוע השלושרים, ששרים את ''אלוהי ציווני'' עם צירה, ולכן השיר אפילו נאסר פעם להשמעה. מן הסתם יש איזו טעות כזו בהלחנה של שיר של זך, אבל את המקרה הזה אני לא מכיר. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
אם זה הרעיון שמאחורי הפתרון, אז ירדן יכול להוסיף לרשימה גם את ''קן''. |
|
||||
|
||||
אה, וואלה (-: אבל זו סתם שגיאת ניקוד ביחס למקור, שהיא אפילו עברית תקנית (האם הניקוד המקורי הוא תקני? מן המקורות?). הצירה ב"אלוהי", לעומת זאת, הופך את המשפט ללא-תחבירי, ולכן הוא כבר נופל, לטעמי, תחת הקטגוריה "מביך". השגיאה שנעשתה עם "כמו" בשיר של נתן זך היא מסוג שונה קצת, אבל מביך לא פחות. |
|
||||
|
||||
שכחתי להסביר, למי שלא יודע על מה לעזאזל אנחנו מדברים: ב"הכניסיני תחת כנפך" כתב ביאליק "קַן תפילותי הנידחות", וכך אכן שרים רוב הזמרים, אבל אריק איינשטיין, בלחן היפה של מיקי גבריאלוב, עדקֵן את הניקוד של המילה. טוב, בדקתי עכשיו באבן שושן, וגיליתי שנפלתי כמו איינשטיין. עושה רושם שצורת הנפרד התקנית היחידה היא בצירה, אבל צורת הסמיכות התקנית (היחידה? מכל מקום, זו שמופיעה במקורות) היא בפתח. עזרו לי, בלשני האתר: למה? |
|
||||
|
||||
עוד טעות לשונית בשיר ידוע למדי (אם כי לא ביאליק :-) ): גזוז ניסו לשחק אותה בעברית יפה בקטע הא-קפלה בפתיחה של "לכבוד הקיץ שהגיע" ("גלים על פני המים, ושקט של שמיים..."), ושמו שורוק ב-ו': "וּלִכְבוׁדָה", בלי שום סיבה אמיתית, נדמה לי. דרוש פה סתם שווא. |
|
||||
|
||||
שאפו! לא ידעתי שהוא נאסר להשמעה. בטח הקשרים של אלתרמן במפא"י. |
|
||||
|
||||
דיון 1912: מי השאיר את הרוח שאיננה מדברת על רצפת חדר העריכה? |
|
||||
|
||||
אלתרמן חתם את "שיר משמר" בבית: "...שמרי נפשך, הלא טובות צופן הערב ורק עוד אין לדעת ביד מי ואיך. הלא הרוח, שאיננה מדברת, לא לחִנָּם רכּוֹת נוגעת בכתפֵך. באור ירח וחשמל העיר מוארת. שמרי חייך, בינתך, שמרי נפשך." (מתוך "חגיגת קיץ", ספר שהוא חגיגה גם בכל עונה אחרת) מי השמיט את הבית מהגירסא המולחנת? איני יודע. ברור שלסשה ארגוב יד בעניין. האם אלתרמן עוד היה בחיים ונתן (-; לכך אישור? כוונתי המקורית היתה לפתח משאלה זו פתיל (תחת דיון 1912) שיעסוק ביחסים שבין השירה הכתובה למולחנת. בינתים עבר לי החשק. לכן אציין רק שלדעתי "שיר משמר" די יוצא דופן גם בקרב השירים ה"מותאמים", הן בשל כמות השורות שנחתכו והן בשל מרכזיותן של שורות אלה בשיר (כמה מהן, לטעמי, מהיפות והחזקות ביותר בשירת אלתרמן). כאילו לא די בכך, יופיים של המנגינה והביצוע של חוה אלברשטיין, מקבעים עוד יותר את השיר המסורס בתודעת הציבור ומרחיקים אותו מהמקור, כולל אלה שאוהבים מילים בכלל ואת אלתרמן בפרט (הערכתי שהשאלה תפתר בדקות; נו, אז הערכתי...). רציתי להביא לינק לנוסח המלא. בעוד שהחלק המולחן די נפוץ ברשת, לא מצאתי את השיר בשלמותו. הייתי עושה זאת כאן בעצמי (נראה לי שהגיע הזמן שהשיר יהיה נגיש למתעניינים). שתי סיבות מרתיעות אותי: הטכנית (השיר מכיל כ- 90 שורות, כולל הרווחים) והעקרונית (למרות שכוונתי דוקא לקדם את ההתעניינות בשירת אלתרמן, איני רוצה לפגוע בזכויות היוצרים). |
|
||||
|
||||
הביקורת החריפה ביותר על לחן של אלתרמן היא על לחנה של נעמי שמר ל"פגישה" נמצאת אצל דן מירון במאמר שכתב באסופת מאמרים בשם "אגרא" בשנת 1984 בהוצאת כתר. במאמר בשם "זמירות מארץ להד"ם" שעורר סערה גדולה עקב התקפתו על כלל מפעלה של חמותה התיאורטית של רנה זלווגר, מוקדש פרק שלם לניתוח הלחן הזה, שלדברי מירון בנייתו בתבנית סימטרית של בית ופזמון חוזר יוצרת "שיוויונים מדומים בין חלקיו השונים של השיר, כאילו הקבילו או התאימו הבתים המולחנים במסגרת אחת מן הקטגוריות של הלחן אלו לאלו" וכן הוא טוען שנעמי שמר חונקת את המתח האלתרמני הבא לביטויו בעיקר בשיר זה בין "תשוקה מתפרצת לוהטת לגעת בעולם, באשה, בחוויה" לבין תחושה של "רפיון אימפוטנטי" כשהיא מלבישה על זה לחן פשוט מדי ומתקתק. "כמו בשירים רבים אחרים של אלתרמן מאותה תקופה רוחשת כאן מתחת לפני השטח אלימות אכזרית - שאמנם מופנית בעיקר כלפי הדובר עצמו...מה מכל זה נותר בשיר לאחר שנעמי שמר עטפה אותו בצמר הסוכר המלודי שלה? היכן כאן הסערה, סחרחורת הייאוש, ההודאה הנכאבת באימפוטנטיות, ההילוך הכפייתי עד קצווי הלילה, הנפילה אל בין המרכבות? היכן הביטוי המוסיקאלי לנוכחותה המדהימה והמשתקת של האשה התבל המיתית? היכן זעקת התשוקה אינה יכולה למצוא את סיפוקה?" |
|
||||
|
||||
יאללה, נגלה: "כשאלוהים אמר בפעם הראשונה [שר מתי כספי] יהי אור הממ המממ אהממ ממ ... והוא ראה אותם כמו עיני ענן כבודו וחשב כי טוב ..." כך שר כספי בהקלטות הראשונות של השיר, למשל ב"ערב שירי משוררים". דא עקא, דף המילים של הדיסק עצמו חושף את האמת המרה: נתן זך כתב "והוא ראה אותם במו עיני ענן כבודו". שזה גם יותר הגיוני. האמת שאני לא יודע אם זה נכון, אני יודע רק שזה יותר הגיוני ושזה מה שכתוב בדף. עכשיו, שאלה: האם "וחיכיתי לך שעות בלי אויר וגוף" של שלמה ארצי הוא מחוה (נפוחה משהו) לשיר הזה של זך, או שמא יש מקור משותף? |
|
||||
|
||||
"במו" זה בטוח מה שיש במילים המקוריות, ולדעתי גם בספר-התווים של שירי מתי כספי; אני כמעט בטוח שהוא אומר את זה נכון בביצוע שיש לי של השיר, אבל כרגע אני לא יכול לבדוק, ואני גם לא בטוח מנין הביצוע הזה. בכל אופן, אתה צודק, די פדיחה. אף פעם לא העליתי על דעתי ש"בלי אויר וגוף" של שלמה ארצי קשור לזה, סתם היה נראה לי ביטוי שירי שכזה. אבל אולי, מי יודע... |
|
||||
|
||||
שכחתי לכתוב לעיל (למרות שזה משתמע), שבשלב מסוים מישהו כנראה העיר לכספי, כי בהקלטות יותר מאוחרות הוא אכן אומר ''במו''. מה שהקפיץ אותי אצל ארצי, לפני שחשבתי על הקשר לזך, הוא שכל השיר די פרוזאי, ופתאום מין ביטוי שירי שכזה... |
|
||||
|
||||
אחר-כך גלשה התקרה לרצפה והשחקים נמלאו ציפור ונסעתי רחוק כמו יונה של בר והייתי חולם והייתי ער זה אצלך פרוזאי? :-) לי זה לא קורה לעיתים כה תכופות... |
|
||||
|
||||
מה אתה אומר. מתברר שלא באמת הקשבתי למילים, רק לפזמון. |
|
||||
|
||||
היום שמעתי את הביצוע המתוקן (אולי יש כמה?) באוסף "שירת התנ"ך". הוא לקוח מפסטיבל הזמר והפזמון (לדעתי, זהו ביצוע גרוע יחסית לזה השגוי). |
|
||||
|
||||
החידה הזו עסקה בשגיאות מביכות של זמרים במילים, שנכנסו לגרסאות מוקלטות קלאסיות. גם בועז שרעבי בשוגים שגיאות מביכות, בבית האחרון של "פמלה", ולמרבה השמחה בשירונט שמרו על השגיאה. גוגל מגלה1 שכבר עלו על זה לפני, אבל מישהו צריך לציין את ההשלכות הלוגיות הנאות של מה ששרעבי שר. 1 צריך לקרוא לו בעברית "גוּגַלֶה". |
|
||||
|
||||
מה משותף ל י.ס. באך ולג'יי קיי רולינג? |
|
||||
|
||||
Joanne זה קצת כמו Johan? (סתם. לא יודע...). |
|
||||
|
||||
שמה המלא: Joanne Kathleen Rowling . אולי זה קשור לסבסטיאן? |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
טוב, כנראה שזה לא מעניין אף אחד, אבל בכל זאת לא נשאיר חידה בלתי פתורה: האמת היא, שאני לא בטוח שרולינג, שהואשמה (או הושמצה) בגניבות ספרותיות מפה ועד הודעה חדשה, אבל ללא ספק נחונה בכשרון אקלקטי, בידע כללי נרחב ובכמויות מידע טריוויה שלא היו מבישות את איזי, לא אימצה לעצמה את הפרט הביוגרפי המיוחס לי.ס. באך: הוא נהג לכתוב את יצירותיו (לפחות את חלקן) על גבי פיסות ניר בבתי קפה בהם ישב. |
|
||||
|
||||
דווקא מעניין, למה להשמיץ? ידעתי שרולינג כתבה בבתי-קפה או מסעדות, אבל דווקא על באך הזקן לא שמעתי שמועה כזו. מן הסתם יש עוד רבים שנהגו כך (המינגווי, אולי?). |
|
||||
|
||||
מדוע "האיל ששאל - מרץ 2004" התפרסם 4 שעות לפני שהסתיים מרץ 2004, והאם לצפות לחידת אפריל בזמן מקביל? |
|
||||
|
||||
פעם פרסמתי את הכלל, אבל לא יזיק להזכיר אותו על-פי הצורך: מדור הטריוויה מתפרסם ב-20:00, ביום האחרון של החודש (שזה יוצא באמת ארבע שעות לפני שמסתיים החודש, אבל אף-פעם לא חשבתי על זה כך...); אלא אם היום האחרון של החודש הוא ערב שבת או חג, אז מתפרסם המדור באותה שעה למחרת, לתועלתם של שומרי שבת. אתה שם שמצביע, כן, אני יודע מה אתה רוצה להגיד. בחג שנצמד לשבת זה יכול לצאת גם יומיים אחר כך, ובראשי-שנה מסוימים אפילו שלושה ימים (אבל אולי ראשי שנה כאלה במקרה לא יכולים לצאת בסוף חודש גרגוריאני, מה אני יודע). בקיצור, חידת אפריל תתפרסם במוצאי חג הפועלים הבא עלינו לטובה. |
|
||||
|
||||
כפי שציינת, ה-30.4 יוצא ביום שישי הקרוב, כך שמדור הטריוויה יתפרסם במוצ"ש, בשעה 20:00. ובכן, חשוב ליידע את הציבור, שבמוצ"ש הקרוב, שבת תצא (באיזור המרכז) בשעה 20:01, ולדעתי פירסום מדור הטריוויה אפילו דקה אחת קודם לכן, מראה על חוסר התחשבות משווע בשומרי השבת, שלא לדבר על זה שאין כאן כל התייחסות לזמן שלוקח לשומר השבת הממוצע להפעיל את המחשב. טוב, האמת שלא הייתי חייבת לקשקש את כל זה, אבל מה, גם אני רציתי להגיד לאלון עמית מזל טוב, אז מה אם זה באיחור של איזה שבוע כי יש לי אלפי תגובות להשלים. מזל טוב! |
|
||||
|
||||
מה השעות הכי מאוחרות שהשבת מגיעה אליהן? |
|
||||
|
||||
20:35, אולי דקה או שתיים פחות (תלוי באיזה איזור). |
|
||||
|
||||
אני יודע שהתבדחת בתגובה 215251, אבל אני דווקא מתייחס ברצינות. חידות הטריוויה יתפרסמו מעתה ב-21:00. אם מישהו מוצא לנכון להתנגד, ידבר עכשיו, או שלנצח ינצור לשונו, או שידבר אחר-כך. |
|
||||
|
||||
"ברקת שואלת כי היא לא יודעת"1, הנה בא עוד אחד. אתם ודאי מכירים את השיר הצרפתי הזה: הכרתי פעם תרגום (חופשי) שלו לעברית, שמתחיל כך: "בא אלי ירח, הציץ לי בחלון. איזה מין אורח, בלי פה ולשון". מי תרגם, ואיך תורגמו שתי השורות האחרונות? 1 כן, זה כמעט כל מה שאני עושה פה בזמן האחרון. לפחות האיילים יודעים תמיד להשיב נכונה. |
|
||||
|
||||
אני הכרתי את זה כ: לאור הירח, ידידי פיירו, הוא לבד בבית ונר לידו. אש אקח ממנו כדי לכתוב מכתב, ידידי פיירו כבר את שלו כתב. זה מהזכרון בלבד ואין לי מושג מי תרגם או עד כמה זה תואם למקור. |
|
||||
|
||||
הממ. זה בטח שוב היה המתרגם הידוע ע. ממי. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |