מהי לדעתך היצירה הארכיטקטונית היפה בישראל? | 972 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
מהי לדעתך היצירה הארכיטקטונית היפה בישראל? | 972 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות |
|
||||
|
||||
יש אוניברסיטה מורמונית בהר הצופים? |
|
||||
|
||||
השם הרשמי הוא "אוניברסיטת בריגהם יאנג" BYU וזו שלוחה של האוניברסיטה ביוטה. הם בנו (לאחר מאבק מר עם הדתיים) מבנה יפהפה בצד של הר הצופים שקרוב יותר להר הזיתים (אני חושבת, הביקור שלי שם היה מזמן, והאוריינטציה שלי באופן כללי לא משהו...). גם הגן שלהם שווה ביקור. והדבר הכי יפה שם- חלונות הענק המקושתים באודיטוריום, דרכם נשקפת העיר העתיקה. |
|
||||
|
||||
והכי נפלא - הקונצרטים בימי ראשון בערב. איזה עוגב נהדר יש להם. ועם הנוף המדהים של ירושלים ממול. חוויה. |
|
||||
|
||||
האם עדיין יש קונצרטים בימי ראשון ב-20:00 בערב? |
|
||||
|
||||
אין ספק כי במיקום האוניברסיטה המורמונית הושקעה מחשבה רבה תוך רגישות רבה להרמוניה הארכיטקטונית של האיזור. הצפייה בשקיעה על רקע מבני ירושלים ואחר כך ההאזנה לקונצרט מעניקים הרגשה שמימית. כן... עדיין מתקיימים קונצרטים בימי ראשון (קלסיים) ובימי ה' (אחת ל-3 שבועות - ג'אז). כדאי לעקוב אחת התוכניות, כולל במדורי התרבות בעתון המקומי - מידי פעם יש הפתעות מרנינות. ראוי לציין כי מלבד המימד הפיסי של המקום קיים המימד האנושי -הצוות של האוניברסיטה המורמונית - מקרין חום, הערכה כבוד ונועם (יש בחברה הישראלית מי שראוי שילמד לאמץ לעצמו "קצת" מתכונות אלו). |
|
||||
|
||||
הייתי שם קצת אחרי הפתיחה הרשמית, ופשוט לא התלהבתי. כאילו, רואים שהשקיעו שםיותר מאמצים, זמן וכסף מאשר ב'סתם גן', אבל שום דבר מוצלח (או מקורי) במיוחד לא יצא מזה. |
|
||||
|
||||
שיקול נוסף בבחירתי - מעבר ליופי המבנה עצמו - הוא מכלול הגנים הבהאיים היפהפה - תופעה החוזרת על עצמה גם באל-בהג'ה בצפון עכו, וכמדומני יש גם גן בהאי על גדות הנעמן בדרום עכו. |
|
||||
|
||||
כוונתי כמובן לכיפת הזהב הבהאית ולא לכיפת הסלע בירושלים (נא לתקן את האופציה המתאימה בסקר!) |
|
||||
|
||||
אני מניח, שהכור בדימונה הוא תשובה הומוריסטית. הכור בנחל שורק (ליד יבנה) הוא לעומת זאת יצירה ארכיטקטונית יפה למדי. גם מהכביש המהיר ת''א - אשדוד ניתן לראות את כיפת הכור, שבנויה בצורת חרוט מתומן קטום, ואת מגדל המים שמשמאלו, שניהם מבנים מרשימים. מבפנים כמובן, המראה מרשים עוד יותר. |
|
||||
|
||||
התשובה ההומוריסטית היא מגדלי חוף הכרמל. |
|
||||
|
||||
מגדלי חוף הכרמל לא מכוערים יותר מכל מלון גדול וזוועתי אחר, אבל הם מוסיפים חטא על פשע בזה שהם חוסמים את הים, במקום לעמוד עם הצד לים (אם הם מוכרחים לעמוד שם בכלל). |
|
||||
|
||||
דוקא נראים לא רע. אם מסתכלים עליהם מכיוון הים. אני בטוח שדגי הים התיכון מאוד מעריכים את היצירה הארכיטקטונית המיוחדת. מכוון היבשה, שהוא הכוון שבו כ-99.971% מבני האדם מביטים ביצירה, מדובר בדבר מכוער באופן יוצא דופן. ולא רק בגלל שהם חוסמים את הים באופן דוחה, אבל גם. שמעתי שיש ארגונים המעוניינים, מסיבות כלשהן, לפוצץ מרכזי אוכלוסיה ובניינים ברחבי הארץ. אי אפשר לתאם עם ארגון כזה שישטח אחת ולתמיד את מגדלי חוף הכרמל? כל עוד לא יהיו אבדות בנפש (לפחות לא כאלו שאינם נמנים על יזמי הפרוייקט), אני ושאר תושבי חיפה נודה להם מאוד, וכך תוכשר סוף סוף הקרקע לשלום אמיתי וחם. |
|
||||
|
||||
תגובה 19369 פסקה שניה, וסליחה על הקטנוניות - אתה אומר את זה יותר מצחיק. |
|
||||
|
||||
תחי הגאומטריה. |
|
||||
|
||||
מגדלי חוף הכרמל ואת בית IBM הישן ואת בית אסיה בת"א. חוסר ידע משווע או פשוט מבנים לא מוכרים? |
|
||||
|
||||
אפשרות נוספת: מכירה אותם אך לא בשמותיהם. הנה יבמ (לשעבר), שני משמאל כאן: אם את מזהה אותו עכשיו, אפשר להזכיר שיחד עם בית-אסיה הם הצמד "השמן והרזה" שליד מוזיאון ת"א: בית-אסיה הוא זה הנמוך שבנוי מכמה "שכבות" לבנות עקלקלות. כאן אפשר לראות את בית-אסיה מציץ מאחורי בית יבמ, בצד ימין: (הבניין נראה כאן אחרי ש"אירופה ישראל" קנו אותו ותקעו בראשו את הסמליל המכוער שלהם, אך עוד לפני שהבעלים החדשים התחילו, בכמעט-מחטף, לערוך שינויים בצורתו החיצונית). והנה מלון חוף הכרמל: |
|
||||
|
||||
אפשר תמונה של ביהמ"ש העליון? |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
הנה בית אסיה, עכשיו בזול: |
|
||||
|
||||
יותר נמוך ממגדלי עזריאלי, לא עומד על רגל אחת כמו בית IBM, אין לו כיפה מזהב וכו', אך יש בו דבר מה אינטימי ויפה, והוא אינו דומה לשום בית שאני מכיר - זהו בית ביאליק שליד כיכר העיריה הישנה ברחוב ביאליק. |
|
||||
|
||||
הם יצירות מופת לא מוכרות. מה שמעלה על הדעת את גימנסיה הרצליה ז"ל :-( |
|
||||
|
||||
נכון! הייתי רוצה להזכיר כאן את אחד מספריו של אורי דביר (נקודת חן 2?) שהוקדש לתל-אביב, ושהיווה למשפחתי בסיס למספר טיולי יום שבת נהדרים בדרום תל-אביב. |
|
||||
|
||||
נכנסתי מאוחר לדיון וריפרפתי על תגובות. אם רמת האדריכלות בארץ היתה מוכתבת ע"י התשוקות האסתטיות של עמישראל, היינו נשארים ב"אודיסה הקטנה"... תל אביב נבנתה כמציבה נוסטלגית לזכרונות מאירופה. בעיקר זכרונות ממזרח אירופה. מה תגידו על אדם שהנוסטלגיה שלו היא מיד שניה? כי באודיסה בנו שחזור של ארכיטקטורה אירופית ואצלנו שיחזרו את החיקוי. מזל גדול היה לנו שהבאוהאוס זרק בכוח צנטריפוגלי כמה יהודים טובים לכאן. מזל גדול יותר היה שהם נשארו כאן והשאירו לנו את הסגנון הבינלאומי. כי משם צמחה אדריכלות חדשנית ונסיונית. לא מהרומנטיקה המשומשת משולבת באוריינטליזם. בית ביאליק ותל אביב של תחילת המאה העשרים, כמו ירושלים, כבודם במקומם, ואף יש עמם ערכים אסתטיים לא מבוטלים, אבל דברים גדולים נעשו כאן על בסיס של מחשבה חופשית ואידיאולוגיה ליברלית. ואת מוזיאון ישראל אני אוהב יותר מכולם (למרות שהגגות דולפים) |
|
||||
|
||||
מעניין שביהמ''ש העליון פיגר בהתחלה בהפרש ניכר אחרי המקדש הבהאי, ועכשיו סוגר פער. אני הצבעתי לביהמ''ש (את האוני. המורמונית הבאתי רק כדוגמה לבנין יפה, שראוי להזכירו בסקר כזה, לא בהכרח כבניין היפה ביותר). אבל בעצם אין אפשרות להשוות בניינים כמו ביהמ''ש והאוני. המורמונית, למקדשים בעלי כיפות- הסוגים שונים מדי. אבל בתוך סוג המקדשים- מסגד עומר הרבה הרבה יותר יפה. הוא עומד בשורה אחת עם מבנים איסלמיים אחרים שהם מהיפים ביותר בעולם. נכון שאין סביבו גנים, ובנקודה הזאת הבהאים לוקחים. (אם כי אישית אני מעדיפה גנים בסגנון ''טבעי'' על פני גנים ''רשמיים'' מדי.) |
|
||||
|
||||
מסגד עומר אינו כיפת הסלע. אלו שני מסגדים שונים (ומסגד עומר אינו מרשים במיוחד). בכל אופן אני בעד המקדש הבהאי - במיוחד במבט מכוון ''דגון'' - המושבה הגרמנית |
|
||||
|
||||
אני חושבת שאתה טועה ומסגד עומר הוא מסגד כיפת הסלע. אבל אם אתה צודק- אז מה ואיפה זה מסגד עומר? |
|
||||
|
||||
המסגד מדרום לכיפת הסלע ראי תמונה באתר שלי: מדרום לכיפת הסלע, בקצה הדרומי של הר הבית, יש עוד כיפה כסופה - מסגד עומר. |
|
||||
|
||||
שמו של זה הוא : מסגד אל-אקצה ! מסגד עומר = כיפת הסלע |
|
||||
|
||||
התלבטתי בין המקדש הבהאי ובית המשפט העליון, לבסוף בחרתי בבית המשפט העליון, רק בגלל העיצוב המשתלב עם נופי הארץ. בחירת החומרים נעשתה שם בקפידה, במיוחד למטרה זו. |
|
||||
|
||||
יש מבנים רבים נוספים מרהיבים ביופיים: א. כנסיית הקבר, אולי המבנה היפה במדינת ישראל. ב. הכניסה האתיופיה ברחוב אתיופיה. אין לי שום התנגדות לרצוח כדי להעביר לרשותי את מבנה הכיפה היפה. ג. סינמטק ירושלים, שגם שוכן בלב אזור ירוק ומקסים (כן, זה בירושלים). ד. כיכר ספרא על שלל בנייניו. אני בחרתי בבית המשפט העליון. אני גם מתפלא שדובי החליט לקרוא לכנסת מבנה יפה. חוץ מהתחנה המרכזית בירושלים, מדובר במפלצת הבטון המכוערת במדינה. |
|
||||
|
||||
איך אתה מתעלם מגוש הבטון הגושי מכולם- התחנה המרכזית בבאר שבע? זה רק אני, או שלתחנות-אוטובוס-מרכזיות יש נטייה להיות מאד מטרידות? אפילו החדשה בתל אביב, שלא מכוערת יתר על המידה, בעייתית משהו. לקח לי בערך 4 חודשים להבין מה נמצא איפה ולאן. מי? מי תכנן אותה?! (סביר להניח שמישהו עם אוטו) |
|
||||
|
||||
גם כיכר אתרים בחמישיה הפותחת של המכוערים. וגם הבניין המקושקש שנמצא קצת צפונית לה, וממול, ברחוב הירקון- זה עם החזית שנראית כמקושטת בסרטי ענק של נייר טואלט. |
|
||||
|
||||
יש מתחרים לבה"ד 1? נוצר בתאונת רכבות, שנשאו מטען מלט ביום גשום - בסיס שלם שהוא יציקת בטון אחידה חסרת טעם, ריח, דמיון ויצירתיות. בדיוק מה שקציני העתיד צריכים. |
|
||||
|
||||
הפקולטה להנדסה בת''א, המקום האזרחי הבטוח ביותר במקרה של שואה גרעינית. |
|
||||
|
||||
חטה''ב ע''ש דה-שליט ברחובות. לא בטוח לגבי נשק לא קונבנציונלי - אבל שום דבר פחות מזה לא יכבוש את מבצר-הבטון. |
|
||||
|
||||
הלו? אולי נרד ממני? לי אין שום הבנה מינימלית בתחומים אסתטיים. לא אני כתבתי את האופציות בסקר, אף כי אני נוטל אחריות מיניסטריאלית על כל הפרסומים באייל. ולא, אני לא מתפטר. |
|
||||
|
||||
למרות התוצאות לי אין ספק שמסגד עומר הוא היצירה היפה והנשגבת ביותר בארץ. הגן הבאהי מפואר ומרשים, אולם למרות מאמצי אדריכליו אין הוא ניחן באותה עוצמה רוחנית כמו של המסגד הבנוי על חורבות בית המקדש. הדירוג הנמוך לו זכה המסגד נובע גם מן העובדה שרוב המצביעים לא ביקרו בו מעולם אלא רק צפו בו בתמונות בעלות קונוטציה שלילה של אלימות ואינתיפאדה. אשר לבית המשפט העליון הרשו לי להעיר שמאז הקמתה של יצירה פוסט מודרנית נבובה זו שזכתה למסע אינסופי של יחסי ציבור, פחת מעמדו של בית המשפט העליון ושופטיו זכו להיות חוד החנית של מה שקרוי ה''אליטות הישנות''. |
|
||||
|
||||
אם אתה כותב על ''עוצמה רוחנית'', הרי שלדעתי בכיפת הסלע יש משום פגיעה רוחנית בוטה ברגשות מיליוני מאמינים יהודים בעולם. הבחירה המוסלמית להקים את המסגד במקום זה מאוד לא מקרית. ככל הידוע לי לא מצויין בקוראן אפילו פעם אחת הר הבית במפורש, ואפשר להניח שסיפור המסע הלילי של מוחמד הומצא ע''י גאון יחסי ציבור במטרה לבסס מאחז אסטרטגי בעיר הקדושה ליהדות ולנצרות, במעבר החשוב מאירופה לאפריקה דרך א''י. בניגוד לכך, הגן הבהאי לדעתי זוכה לעוצמה רוחנית אמיתית שכן הוא אינו ''דורס'' רגשות של דתות אחרות. |
|
||||
|
||||
לצערי אתה מבקש למצוא "תקינות פוליטית" במקום בו היעדרה היא דווקא מעלה. מיצג השווא של כמה אמיתות היכולות לשכון זו ליד זו בהרמוניה הינו המצאה מודרנית, אם כי שורשיה כבר במוסר העבדים היהודי. לאיסלם, אולי עקב מוצאו המדברי אין עקב אכילס שכזה וגם לא ריגשות אשמה על כיבושיו. האם היית מעדיף שהמוסלמים שכבשו את הארץ ישאירו את המקום ריק - משכן לתנים ושועלים? או שיקימו עליו שיכונים אפרורים וחסרי השראה. לדעתי בניית המסגד כל חורבות המקדש נעשתה לא רק כהתרסה נגד היהדות ככוח מתפוגג באותו זמן, אלא גם מתוך כוונה לספק תחליף דתי רוחני להמוני היהודים בארץ ישראל שהמירו את דתם בהדרגה לאיסלם (מעבר לא דרסטי כלל וכלל). |
|
||||
|
||||
1. למה בדיוק אתה מתכוון כשאתה אומר שבית המשפט העליון הוא "יצירה פוסט מודרנית נבובה"? 2.כשאתה מדבר על "מוסר העבדים היהודי" ומשבח את האיסלם על שאין הוא סובל ממוסר כזה, זו כשלעצמה אמירה מאוד מוסר-עבדימ-ית. שום מוסלמי טוב לא היה מטיל כך דופי בצד שלו ומשבח את היריב. אז כדאי לך לעבוד עוד על הנקודה הזאת. (אני עצמי אישאר עם מוסר העבדים, כבר התרגלתי, ולא יהיה לי קל להפוך פתאום לבת מדבר). 3. מסגד כיפת הסלע הוא אחד בשורה של מסגדים* שנבנו ברחבי האימפריה המוסלמית על גבי מקומות קדושים לדתות אחרות. כך שזה לא שהיה להם משהו אישי נגד הדת היהודית דווקא. וגם- האמירה שלך על "היהדות ככוח מתפוגג באותו זמן" מאוד לא מדוייקת, הכוח המסויים הזה התפוגג כבר מזמן. מי שהמיר את דתו בא"י, בבת אחת או בהדרגה**, היה המוני נוצרים (חלקם בוודאי מצאצאי היהודים, אך זו היתה כבר אז הסטוריה עתיקה) *ראה שפיכות הדמים סביב המסגד באיודיה שבהודו, שנבנה על אחד המקומות המקודשים ביותר להינדים. **אני נוטה לחשוב שזה היה די בבת אחת. המוסלמים הכריחו כל מי שהיה עדיין פגאני להתאסלם או למות. ולגבי היהודים והנוצרים- דתות אלה נסבלו, אך מאמיניהן סבלו מהגבלות, וממעמד נחות בעיני החוק לעומת המוסלמים, כמו גם מהכורח לשלם מסים מיוחדים. |
|
||||
|
||||
1) לבית המשפט העליון מאפיינים אדריכליים פוסט מודרניים רבים. קצרה היריעה מלפרט את כולם. נדמה לי שאת קוצפת על מילת התואר "נבובה" שהצמדתי לו - אכן אני סבור שהבניין הוא יצירה פומפוזית שבינה ובין הנושא אותו באה לשרת יש רק מן המעט. לבניין יש אלמנטים אורמנטליים רבים מיותרים, הוא אינו נוח ונגיש ויש בו תחושת מחנק המשולבת ברהבתנות ובשיכרון של כוח. אם היו שואלים אותי מהו הבניין המתאים הייתי מציע במקומו טחנת קמח הטוחנת לאט לאט אך מקושטת בכרזות ובפירסומות המפארות את טיב קימחה. 2) ניחשת נכון שאני על פי דתי יהודי אך אין דבר זה כופה עלי סניגוריה אוטומטית והצדקה מתרפסת של כל עמדותיה ומצד שני איני צריך להיות קטיגור נחרץ של האיסלם. אדרבא אני נוטה לראות באיסלם כגירסה ערבית של היהדות. (או ביהדות כגירסה גלותית של האיסלם). 3) נדמה לי שכל נושא ארץ ישראל בראשית האיסלם לוט בערפל. אך ברי לי שהרבה מן הערבים הפלשתינאים של היום קרובים ליהודים המקורים של ימי בית שני מאשר רבים מאלו המתהדרים ביהדותם, ציונותם וזכותם על הארץ בשם יסודות אלו. |
|
||||
|
||||
אשמח אם תוכל לפרט (ולו בקצרה) מה הם המאפיינים של הסגנון הפוסט מודרני, בהשוואה ל -נאמר- הסגנון המודרני (אם יש כזה). כך שכאשר אני מסתובבת ברחוב אדע להבחין ולומר "זה פוסט מודרני" ו"זה מודרני". וגם, מתי נגמר העידן המודרני והתחיל העידן הפוסט, באדריכלות? [וגם, מה יבוא אחרי ה"פוסט"? פוסט-פוסט? נאו-מודרני? נאו-פוסט מודרני?...] ו-האם כל הסגנון הפוסטי הוא נבוב, או רק בית משפטנו? האם יש לך דוגמה לבניין פוסט-מודרני לא-נבוב, לשיטתך? אני מצאתי את הבניין נוח למדי לגישה. ועד כמה שאני זוכרת יש שם גם גישה לנכים, בנגוד למבני צבור רבים אחרים בארץ. אכן יש שם אלמנטים קישוטיים שאינם פונקציונליים, אך לא באופן גדוש מדי. גם לא נחנקתי שם במיוחד. ולא סבלתי מתחושה שהמקום ספוג רהבתנות ושכרון כוח. האם בכך מתמצאת נביבות הבניין בעיניך? כי בינתיים השיפוט הנ"ל שלך נראה לי קצת סובייקטיבי. 3. הנושא הנ"ל לא כ"כ לוט, יש די הרבה עליו בספרי ההסטוריה. ויש לי חדשות (רעות?) בשבילך- מחקרים גנטיים מוכיחים דרגת קרבה גבוהה בין יהודי הגולה המתהדרים וכו', לבין הפלשתינאים. ככה שהם מכאן, אבל גם אנחנו. |
|
||||
|
||||
אסתי, האם את מעוניינת בשיעורי אדריכלות ו\או חקר התרבות? אם תחפשי בספרים הנכונים תוכלי למצוא תשובות לשאלותייך. כן - יש מבנים בסגנון פוסט מודרני שאני אוהב והם אינם נבובים ויש מבנים "מודרנים" שאני לא אוהב - לדוגמא מפלצת הבטון של הפקולטה להנדסה באוניברסיטת תל אביב. אני לא אוהב את המבנה של בית המשפט העליון, לא את התכנון הפנימי המרגיז, לא את הצריחים החקיינים המתיימרים להעניק תחושת המשכיות מזוייפת של הנוף ההיסטורי, לא את הביזבוז והשימוש העודף בקישוטים ובאלמנטים אחרים, לא את את המזרקה המפכה מי אפסיים בין סטווי העמודים הסתמיים והמיותרים, לא את השומרים המשדרים אלימות ולא את השופטים המתנשאים והצבועים שמעמידים פנים כאילו הם יודעים משהו על אמת וצדק שאינו ידוע לי. כמובן שהשיפוט שלי בענינים אסתטים הוא סובייקטיבי, אם כי הוא ביקורתי ומנומק. יכול להיות שמצאתי את הבניין לא נוח או לא נגיש בשל הנסיבות שבגינן נקלעתי לקרביו. |
|
||||
|
||||
אדריכלות היא אלמנט אחד מתוך המכלול שנקרא "תרבות". אני מתעניינת בבני אדם. זאת נקודת המוצא לכל השאר, לא? |
|
||||
|
||||
איך בדיוק השומרים המאיימים והשופטים המתנשאים נכללים בביקורת שלך על העיצוב האדריכלי של בית המשפט? |
|
||||
|
||||
אדריכלות במובן הרחב שלה כוללת לא רק אלמנטים ארכיטקטונים אלא גם אלמנטים אחרים כגון צמחיה (גנים, חורשות), בעלי חיים (היונים בכיכרות אירופה, העכברושים בתעלות הביוב של פריז וכו') מכוניות ובני אדם (האם אתה יכול לתאר בדמיונך מקדש בודהיסטי ללא נזירים קרחים העוטים על גופם גלימות כתומות?) מלבד זאת קיים קשר מסויים בין הבניין לבין האנשים המאכלסים אותו: בית סוהר - אסירים וסוהרים בית ספר - תלמידים ומורים קסרקטין - חיילים ומפקדים בית משפט - שופטים ושאר אזרחים בקיצור, הבניין משרה משהו מאווירתו על המשתמשים בו. ומי שבוחן אותו כמיכלול יכול לצרף גם את שוכניו להערכתו. |
|
||||
|
||||
ככל הידוע לי הסבירות הגדולה שהמסגד נבנה כמשען נגד לנצרות ולא ליהדות. אחרי חורבן המקדש והמרד הגדול בשנת 70 לספירה נאסר על יהודים להיכנס לעיר, איסור שנמשך גם לאורך התקופה הנוצרית ביזנטית.לזכרוני החלוד נדמה שגם נבנה על חורבות המקדש מקדש רומי והעיר נקראה אליה קפיטולינה (כאן יכול להיות שאני טועה) בכל מקרה גם אם המקדש הרומי נזנח באיזשהו שלב ומוסלמים בשנת 638 כובשים את הארץ הם מתחילים לבנות את המתחם בסוף המאה השביעית (690?) על חורבות הר הבית וזה בערך 600 שנה אחרי חורבן המקדש. והשאלה מול מה עמדו הבנאים המוסלמים בסוף המאה השביעית שטח הפקר? ואיך זיהו במדויק את המתחם המקודש? והאם בחרו בשטח זה כי ראו את עצמם כממשיכי ויורשי היהדות? |
|
||||
|
||||
ירושלים הוחרבה עד היסוד ונבנתה מחדש כאליה קפיטולינה ע"י אדריאנוס, אחרי מרד בר כוכבא. ונאסר על היהודים להכנס אליה. אבל כנראה שלא הקפידו לאכוף את האיסור, והיהודים המשיכו לבקר בחורבות המקדש (בכותל המערבי בעצם). יש עדות כתובה של סנט ג'רום, נזיר נוצרי שחי בסוף המאה ה-4 בירושלים, ומתאר איך היהודים מבקרים בכותל ומבכים את חורבן הבית, כל שנה בתשעה באב. (הוא מתאר זאת בבוז- קהל של יהודים זקנים, עוטי סחבות, שמראיהם מעיד על זעם האל כלפיהם. הוא אומר שזה מחזה מעורר רחמים, אך שבעצם אין הם ראויים לרחמים). |
|
||||
|
||||
באחד הקישורים שראיתי אתמול (לא הזה) מסופר שהנוצרים הציעו את האתר הזה שהיה מכוסה באשפה, מעל "אבן השתייה" שבמרכז האתר. אינני חזק מספיק בכל הקשור לתרבות הערבית והאיסלאם, ואני מאמין שקוראים אחרים ישמחו לענות לשאלותיך האחרות. - הערה: הכותל המערבי והכותל הדרומי של הר הבית מיוחסים ככל הידוע לי לתקופה ההרודיאנית ואם כך אז בוודאי שהיה אפשר לזהות את הר הבית במדוייק. |
|
||||
|
||||
אחרי חיפוש קצר הנה עוד לינק שנראה לי שיענה על הרבה מן השאלות שנשאלו פה |
|
||||
|
||||
אפילו טרחתי לקרוא ואם הבנתי נכון על פי אלי שילר שמאמריו מצוטטים בלינק הנ"ל אז: מסגד עומר הוא כיפת הסלע הינו המבנה המוזהב (שאינו מסגד). ומסגד אל-אקצא שהינו מסגד הוא המבנה הכסוף. |
|
||||
|
||||
כמעט נכון - כיפת הסלע היא המבנה המוזהב, אך אינה ''מסגד עומר''. זו טעות שטעו מצטטי המאמרים. |
|
||||
|
||||
מהחיפושים שלי עולה ש"מסגד עומר" הוא מן שם כללי למסגדים במקומות שונים (בבית לחם, באפגניסטן...) בדיווחי חדשות רבים נזכר "Bethlehem's main omar mosque". יש מוסלמי בקהל? |
|
||||
|
||||
בהחלט חסר פה קול של "צעיר ערבי משכיל..." יש מתנדבים? |
|
||||
|
||||
אהלן וסהלן מר הקריבו! בשארה הזקן לו מסביק? נכון שקבר מיזמן אני לו קותב. יעני גבי נתן החבר שלי לא בה,אז לו היה עים מי לשוחאח. חוץ מיפופק הבולני. שהו גם בסדר. אבל בזמן האחרון פופק מיתעסק עים גיברת דורית.אז לו רציתי להפריע. רק תיזהר יה פופק! זותי מסחקת אותה _ _ _ _ _מנית אבל בעצם כולה גרפומנית, עחשב בירצינות מר הקריבו. בחצר של בית המיקדש שלכם על הר הבית יש שני מיסגדים גדולים.זה שקוראים אותו כיפתהסלע יושב על האבן של השתיה.יעני הסלע קיומנו של ביבי.על האבן הזותי אברהם עקד את יצחק. זה הסלע יש לי עליו סיפור יפה יפה וגם על ירושלים יש לי סיפור.אבל בעם אחרת.רק אים מבקשים.שלו נבזבז תזמן, זה מיסגד קדוש הרבה.יושב על הפיסגה של המוריה.יעני 744 מתר גובה מהים .אפילו שבירושלים אין ים ואין בטיח.הערבים קוראים אותו קובת א-צח'רה.יעני הכיפה מעל א-צח'רה שזה הסלע, זה בנו אותו עוד ביזמן המלך עבד אלמאלך בן מרואן.מבית אומיה.שנה 691 , .אפילו שבא אחרי זה חליף מבית אחר. בית עבאס. ומחק השם של עבד אלמאלך. וכתב את עצמו. עבדאללה האמאם אלמאמון.אבל לו היצליח לעבוד על אף אחד. למה שכח לימחוק התאריך. שנישאר עד היום, אבל למה קוראים אותו בעוד שם מר הקריבו?יעני למה כיפת הסלע זה גם מיסגד עומר?ואים קבר עוד שם. למה לו מיסגד עבד? שהו זה שבנה אותו? זה מה זה בשוט.זה ליכבוד עומר בן חטאב. החליף של האיסלאם.שבזמן שלו קבשו המוסלמים את הארץ.והו תפילה רישונה שלו פו. ישר בא לחצר של המיקדש(שבערבית קוראים אותה חראם א-שריף)ואמר :אני מיתפלל פו, בקיצור שתי שמות.גם כיפתהסלע וגם מיסגד עומר, זה באמת יפה הבינין.שמונה צלעות יעני אוקתגון.ומעל זה כיפה גדולה משקיפה סביב סביב, ומיסביב הכיפה מיבחוץ כתוב הפרשה מהקוראן הקדוש 'אלאיסרה'-איך מוחמד בא מימכה אל חצר המיקדש למיסגד אקצה.(זה שבקצה החצר בדרום.המיסגד השני),ואחרי זה עלה מוחמד מיאבן השתיה על הסוס אל-בוראק לגן עדן.לו לבד. יחד עים קמה מלאחים, הסלע הזה אולי 15 מתר על 12 .באמצע המיסגד. ויש עליו מלא סימנים. כול סימן יש עליו סיפור, הינה העקב של מוחמד. הינה הלשון של הסלע.שמוחמד היה מנומס. ואמר אהלן וסהלן סלע אלוהים.ויצא הלשון.אהלן וסהלן שליח אללה.וניתקעה הלשון. לו חזרה עד היום, מיסגד אקצה הו בדרום של החצר.הו נישען על החומה של העיר.ישלו כיפה אפורה כסף.זה השם אקצה.ביגלל שהוא הכי קיצוני מהמיסגד הגדול במכה.שהו המרקזי, חושבים גם כן בנה אותו עבד אלמאלך שנתיים אחרי כיפתהסלע.אים לו הו. אולי בן שלו אלואליד, הו בנוי על בינין גדול שיש מיתחת לאדמה. אלאקצה אלקדים-יעני אקצה הקדומה, יש חושבים. שבית יער הלבנון במיקדש של שלמה.היה במקום של אלאקצה, אבל דיר בלקום להזקיר לאפי איתם בעינין הזה, |
|
||||
|
||||
אחלה |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
למה חשבת אותי נוצרי מיקודם? ולמה עכשב לו? |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
גם אני חשבתי שמדובר בחבר הכנסת, אבל כנראה שטעיתי (מה גם שחבר הכנסת בשארה אינו זקן ובודאי שאינו אהבל). |
|
||||
|
||||
בשארה היא משפחה נוצרית. |
|
||||
|
||||
זה קומבלימנת גדול מתי חושבים אותי מהכנסת.וזה בשארה יש לי ריספקת בשבילו. שהו יעני הקר.מה שמגלה בגים בדמוקרתיה.ואיך שסוגרים את החור. הו קבר מחפס בג חדש, אבל לו מתאים לי בגיל שלי שאלות ברסונליות.יעני כול מה שאני מספר לחם שאני בגליל.ושומע כול יום תמואזין מישתי קיוונים.וגם מיסתובבים הילדים עם קבסים ליד הבית שלי,ואני אוהב לבנה בשמן זית.וחלס. אמרו לי פו באייל אתה אנשלביץ.אתה פיקטיבי.נוצרי. אפילו יבו שבק.יגידו תדבר בשארה.אים לו. ניתן לחה ליקרוא מוסף ספרים הארץ.אני צוחק להם.איפו קפטן ג'ורג'.שילך בבית שלי מיתחת למיתה.יביא לי קרתון מלא הנדלזץ.שאני אפבעם לו מספיק ליקרוא הכול.אבל לו זורק.יעני אוסף.אישתי מישתגעת מיזה, ולמה שמה באתר בקנסת. מה ששלחת אותי על הלינק. קותבים:נוצרי.מוסלמי.למה לו יהודי? ומה פיתאום קותבים בדואי?מה זה דת בדואי? שמישהו יסביר |
|
||||
|
||||
את הלבנה אתה קונה בסופר? |
|
||||
|
||||
למה בסופר? לו אמרתי שיש קבסים ליד הבית שלי? |
|
||||
|
||||
תגיד יש לך רשיון בניה בכלל? הבית שלך חוקי? |
|
||||
|
||||
אהלן וסהלן מר אולמרט.הבית שלי יש לו רישיון עוד מיזמן שהיה פו הנציב סמואל. שהיה בחור טוב.יעני ניסה להיות פר.אפילו שהיה יהודי וציוני.למה לו תיקח דוגמה מימנו יה אולמרט.זה גם יתן השפעה טובה לבית''ר מתי יראו אותך קצת עם נימוס אנגלי.למה כתוב בעיתון היום. בית''ר אלופת הליגה בקרתיסים אדומים וצהובים, |
|
||||
|
||||
נחמד לראות, שבארץ שהוציאה אותי להורג לפני ארבעים ואחת שנה קם דור של גזענים - ממש כמונו בשנות השלושים! לועגים לדודניכם הערבים ה(איכסה!!)שמים ממש כמו, שאנחנו לעגנו לכם... היי, החבר שלי לה-פן דווקא זקוק למתנדבים, שיציירו לו קריקטורות אנטישמיות כמו אז - אולי יש פה מעוניינים?? |
|
||||
|
||||
מר אדולף הזול! היה בעם מלך יהודי שכחתי שמו.אמר לאישה שלו.תיזהרי מהצבועים, יעני אלה עוסים כמעסה זימרי.ואחרכך באים מבקשים מימך שכר כמו פינחס, רצה לאגיד לה. שמי שמדבר אמת היא תיסתדר איתו.אפילו הו נגדה, אבל הצבועים...ווי. ווי, זה קחה איכמן שאמר במישפט שלו.אני ביכלל חבר של הציונים.דואג לעליה, באתי לפלסתינה לביקור.ליבדוק ב1936 (מה שנחון נחון), חשבתי אולי זה מקום טוב לישלואח יהודים.(בטרנספורתים יה מלעון?), עחשב אתה דואג לערבים?גם לטרנספורת?זה אצלחה ברופסיה, אז טוב שתלו אותחה מר איכמן.למה אים לו.הייתה מבקש היום בנסיה מהסוחנות הציונית.וקרתיס אשרי לו מוגבל, |
|
||||
|
||||
אלכסנדר ינאי לאשתו המלכה שלומציון. |
|
||||
|
||||
אני יש לי שאלה קטנה לאדון מיצבתל.זה האייל האלמוני מה כול הזמן מתקן לי כול כך יפה.(תמשיך יה חביבי) מתי הזיקרון בוגד בי, זה עובד לבד?.יעני כמו המתקן שגיאות קתיב בתוכנה?.שישר עוסה לי כול מילה קו אדום מיתחת.חלס סגרתי אותו.השפלה, מי שרוצה ליקרו יקרה.יעסה מאמץ, מה מושה רבנו מתי גימגם? לו היה לו מה לאגיד? היה בעם סיפור מתי למדתי בקפר בילדות,(לו זוחר מי קתבאולי אלמוני זוחר)על מישהו מתי הו מיתעלף.נחנק במקום צפוף.ישר יבואו שתים יעזרו לו, או נגיד חולה אבילבסיה נופל ברחוב.הינה שתים באים ליתמוח, או מתי יקפוץ בנאדם מיואש מאהבה.יעני כמו פופק. למים.ישר שתים אחריו.למים קרים, (שזה קבר בעיה למה מיתערבים לו.אבל לו שאלתי את המורה בעינין), אז מוסר הסקל.תמיד שתים באים עוזרים.יעני העולם לו אבוד, אבל השאלה שלי למר מיצבתל. זה למה פו תמיד האייל האלמוני צריח לעסות הכול לבד? |
|
||||
|
||||
אני לא בטוח שהבנתי את השאלה. אם זה חשוב, נסה להסביר לי. אם זה פרטי, אפשר גם בדואר אלקטרוני. אינני יודע מי כתב את התגובה הקודמת (''מי אמר למי''), אבל לא נראה לי שזה מנגנון אוטומטי, אלא פשוט מישהו שרצה להשלים את הפרט שלא זכרת. |
|
||||
|
||||
בשארה יא דרעקלך יא קורא הארץ אחד אם אתה כל כך איטליגנאט אז תגיד לי מי רצח את ארלוזורוב? ובדיר יאסין היה טבח או לא? |
|
||||
|
||||
א. לא אני. ב. הוא מעדיף שיקראו לו שף. |
|
||||
|
||||
חובב איסלאם שכמוך מן הראוי לו שידע שכיפת הזהב *איננה* ניצבת על מסגד עומר (או לפחות שיקרא את תגובתו של דורון הגלילי כאן תגובה 69753). אני יכול להעיד שרוב התמונות של כיפת הסלע שאני ראיתי הופיעו דווקא בהקשרים יחצ"ניים מתקתקים (נדמה לי שזהו המבנה הנפוץ ביותר על גלויות שנמכרו כאן לתיירים, כשעוד היו כאלה). אני מודה, עם זאת, שקשה לי לשפוט את המבנה באופן אובייקטיבי, שכן הוא מסמל בעיניי את הכיבוש הערבי של ירושלים. |
|
||||
|
||||
האם הכינוי "חובב איסלם" הוא גינוי גנאי? האם כוונתך שאני אוהב, חס וחלילה, ערבים? האם אתה מרמז שיש להוציאני מן המחנה? אני עדיין מתעקש שכיפת הזהב היא היא המבנה המכונה בלשון העם מסגד עומר. האיסלם ותרבותו הינם מרכיבים מרכזיים ביותר בזהות של הארץ בה אנחנו מתגורררים, והנסיון להתעלם מכך הוא נואל ומזיק. |
|
||||
|
||||
זה היה בהומור שחור טבול בנופת פרנויה בסיסית. |
|
||||
|
||||
כן, אתה!! :-)) |
|
||||
|
||||
בעניין הגנאי - הקדימו אותי וענו לך. אתה רשאי להתעקש כאוות נפשך בעניין לשון העם (אגב, איזה עם, ואיזו לשון?) על כל פנים, את /העובדות/ לא תוכל לשנות. מסגד עומר הוא מסגד עומר וכיפת הסלע היא כיפת הסלע. אינני מנסה להתעלם מהאיסלאם ולא מתרבותו. רק ציינתי שהעובדה כי המקום המרכזי ביותר בארץ (מבחינה היסטורית, תרבותית, ודתית) נתון, למעשה, תחת שלטון זר, מעוררת בי עצב. |
|
||||
|
||||
הבנת הנקרא !!! כיפת הזהב (לא כיפת הסלע) היא מה שמכונה בלשון העם (העם שלך) מסגד עומר. היות המקום המרכזי ביותר בארץ נתון תחת שלטון "זר" מעורר בך עצב. ליבי ליבי איתך. האם היית רוצה להחזיר את עטרת המנגל האלוהי ליושנה? מה תועלת תצמח לנו (גשמית או רוחנית) משליטתנו (שוטרים חיילים, גובי מיסים וכלי קודש) על אזור המסגדים? |
|
||||
|
||||
כיפת הסלע היא המבנה המוזהב. היא אינה ''מסגד עומר'', והלינק שהובא לעיל מטעה. |
|
||||
|
||||
כיוון שאני מאוד אוהבת את האוניברסיטה המורמונית בי-ם. היא כבר הוזכרה אי שם למעלה ע"י אסתי. פשטות הקווים, הזרימה החלקה, הצניעות המודעת לעצמה, פשוט יופי! כמו כן משכנות שאננים, גם בי-ם, ולמעשה כל שכונת מונטפיורי יפים בעיני. אשר לגנים הבאהאים, אני אישית מעדיפה את אלה מצפון לעכו (סמוך לקיבוץ שומרת). הם פחות פומפוזיים ונעימים יותר לעין ולרגליים. תל אביב - בניין הפגודה, אם טרם הרסו אותו. ואחרון-אחרון, הבית בו אני גרה עכשיו, שני חדרים קיבוציים קטנים, שהחבר שלי ואני מתקנים וצובעים באהבה ויצירתיות, מתכננים ובונים רהיטים משוגעים לטעמנו, שותלים עצי פרי בגינה ומזמינים לתוכו רק אנשים אהובים. |
|
||||
|
||||
יש כניסה לנכים? יש מספיק חניה? יש קפטריה? יש סיורים מודרכים? מהן שעות הביקור? |
|
||||
|
||||
24 שעות 7 ימים בשבוע לבעלי כרטיס חבר. |
|
||||
|
||||
צריך להיות חבר ממש טוב (ו/או ממש חסר התחשבות) כדי לנסות להתקבל 24 שעות ביממה |
|
||||
|
||||
אבל את התשובה שלך אני אוהבת יותר. אוף. בכל אופן, אם כבר מזכירים, אז נווה צדק- בלילה. וכן, הדירה שלנו, הכי מקסימה בעולם! בעיקר אחרי שצבענו אותה, ושיפצנו אותה, וניסינו להמנע מהעובדה שיש לנו רק 12 חודשים לבלות בה... ואם ממש מתקטננים- אז החדר של הבנות. אני מגדלת על אחד הקירות הזמנות, ועוד מעט מסיימת. (שלא לדבר על הבובה התלויה מהתקרה. אבל עדיף שלא לדבר) וחוצמזה- יש לנו דירה עם הסטוריה עצבנית, שזה כבר שווה המון. |
|
||||
|
||||
אם לשפוט לפי בתי, הם ממש נהנו לשתול עצים ולהשאיר דירה מטופחת לקומונה שבאה אחריהם. ובחופשות מהצבא, כאשר אין סמינרים של קבוצות בחירה (האחרון היה ברשפים),הם נוסעים לבקר את הקומונה היורשת ונפגשים בכיף עם החניכים שטיפחו בשנה שעברה. לגביך, רון, מי כמוך יודע שתמיד תתקבל בברכה אצלנו. לאיילים אלמונים אין כניסה ולו לדקה אחת ביממה. לא מזדהים משולים בעיני לברוך הגבר. ותודה, כבר הייתי נשואה למאצ'ו אחד. הספיק לי לכמה גלגולי חיים. האם כבר הזכרתי שבתי לומדת עכשיו רוסית ואמהרית כדי לתקשר טוב יותר עם החניכים שלה? ובתי הבכורה מתנדבת יום בשבוע העמוס שלה (תואר שני, שני ג'ובים כדי לממן שכר לימוד, שכר דירה, כלכלה וטיפול וטרינרי בכל החתולים הנכים של תל אביב) בגן ילדים ערבי ביפו, בנוסף לפעילות בפורום לתמיכה בסרבני מצפון ללחימה בשטחים. ממש גועל נפש איך הבנות שלי ממשיכות את הדביקות הצדקנית שלי. |
|
||||
|
||||
מה לגבי מתחזים לדמויות פיקטיביות? |
|
||||
|
||||
פופק יקר אותך כבר מזמן סיווגתי כאחד הגורמים המשעשעים בחיי, על כל מוזרויותיך הפיזיות, הנפשיות והגיאוגרפיות. מתה על התגובות שלך, כן ירבו. |
|
||||
|
||||
מיץ פטל יתקבל בברכה, גם האריה והג'ירפה. דורית? שו הדא? הדורית האחרונה שהייתי מיודדת איתה גרה לפני שנות אלף ברחוב בני משה בת"א. אגב, בשבט החתולים שאנו מגדלים יש שלוש נקבות: שמחה, ששון ואמיץ פטל (לא שגיעט קטיב). השמות ניתנו ע"י בנותי, כמובן. דורית? מי כבודה? |
|
||||
|
||||
דִּבְרֵי דּוֹרִית בָּת-אוּרִיאֵל, חוֹבֶבֶת חוֹפֵי הָדּוֹלְפִינָּרְיוּם, הַבָּנָנָּה וִיְּרוּשָּׁלִָּם: הֲבֵל-הֲבָלִים אַמְרָה דּוֹרִיתִּי הֲבֵל-הֲבָלִים הַכָּל הָבֶל. מַה-יִּתְרוֹן לָאֲדָּם בְּכָל רְצִינוּתּוֹ הָיּוֹקֶדֶּת תַּחַת חוֹם-שָׁמֶשׁ? הֵסְכֶּם הֹלֵּךְ וּפִגּוּעַ בָּא, וְהָאָרֶץ לְעוֹלָם עֹמֶדֶּת. יֶשׁ פִּיחוּת שֶׁיֹאמָּר הִנֵּה, זֶה חֲדָּשׁ! וְהוּא כְּבָר הָיָה מְאֲרִידּוֹר, אֲשֶׁר הָיָה מִלְּפָנֵּינוּ. סוֹבֵב תַּקְלִיטּוֹר-הָדִּיגֵּ'יי סוֹבֵב עַל מְכוֹנּוֹ, סוֹבֵב הוֹלֵּך רוּחַ אֲבּוּ-נַפְחָא הָגְּדוֹלָּה, שֶׁעַל-נְפִיחוּת רוּחָם וְרוּם-קִשְׁקוּשְּיָיתָּם שֶׁל פְעִילֵּי תְּנוּעוֹת הַמּוֹחִים הֶמָּה. גּוּשׁ גַּמְלָּא עַכְשָׁיו וְהָזֹּאת שָׁלוֹם, צָמִיג בּוֹעֵר עַל יוֹם-כִּיפּוּר, וְעַל פְנֵּי כָּל שָׂר וְשָׂרָה מֻטֶּלֶּת עוּגָּה. אֲנִי דּוֹרִית הִתְפָּנַנְתִּי עַל חוֹפֵי הַבָּנָנָּה וִיְּרוּשָּׁלָּיִם. וְנָתַתִּי אֶת לִבִּי לְיָיִּן וּלִגְרָאס וּלְתַעֲנֻגּוֹת שׁוֹנוֹת בְּלִוְּיָית כָּל-בְנֵּי וּבְנּוֹת חֲוָּה שֵׁדִּים וְשֵׁדּוֹת. וַאֶרֵא שֶׁהִנֵּה, זוֹהִי דֶּרֶךְ-הַחֲיִּים וְזֶהוּ טָעַם-הֶחֲיִּים, וּמִלְּבָד זֹאת אֲכֵן, אֵין בִּלְתּוֹ. וְכָל אֲשֶׁר שַׁאֲלּוּ עֵינָּי, לָהֵן אֳמַרְתִּי – תְּפַדַּאלּוּ! כִּי אֲכֵן, לֹא מָנַעְתִּי מְלִבִּי כָּל שִׂמְחָה, שֶׁנֶּאֱמָּר אֱכוֹל, שְׁתֵּה וְזָיֵין חֲזָק, יָעָן כִּי מָחָר סַלַּמַּאת. וַיִּשְׂמָּח לְבָבִי בְּכָל זֶה-עֲמָלִּי, גָּם גְּאוֹנּוּתִּי עַמְדָּה לִי, וְזֵּהוּ יִתְרוֹנִּי-עֲלֵּיכֶם תָּחָת הַשָּׁמֵשׁ. כִּי אֲכֵן, אֵין זִכָּרוֹן לָרִאשּׁוֹנִּים, אֲבָל לִי – הֲיֹה-יִהְיֶה! |
|
||||
|
||||
דורית, שמחתי על התשובה אבל אצלי היא מופיעה באותיות קיריליות עתיקות משולבות בכתב יתדות. אנא שני פונט או משהו כדי שגם בורים ועמי ארצות כמוני יוכלו לזהותך. תודה. |
|
||||
|
||||
ואם טל כהן רואה את זה, האם יש סיכוי, שגם קוראי עברית ויזואלית יראו ניקוד? |
|
||||
|
||||
דברי דורית בת-אוריאל, חובבת חופי הדולפיריום, הבננה וירושלים: הבל-הבלים אמרה דוריתי הבל-הבלים הכל הבל. מה-יתרון לאדם בכל רצינותו היוקדת תחת חום-שמש? הסכם הלך ופגוע בא, והארץ לעולם עמדת. יש פיחות שיאמר הנה, זה חדש! והוא כבר היה מארידור, אשר היה מלפנינו. סובב תקליטור-הדיג'יי סובב על מכונו, סובב הולך רוח אבו-נפחא הגדולה, שעל-נפיחות רוחם ורום-קשקושייתם של פעילי תנועות המוחים המה. גוש גמלא עכשיו והזאת שלום, צמיג בוער על יום-כיפור, ועל פני כל שר ושרה מטלת עוגה. אני דורית התפננתי על חופי הבננה וירושלים. ונתתי את לבי ליין ולגראס ולתענגות שונות בלויית כל-בני ובנות חוה שדים ושדות. וארא שהנה, זוהי דרך-החיים וזהו טעם-החיים, ומלבד זאת אכן, אין בלתו. וכל אשר שאלו עיני, להן אמרתי – תפדאלו! כִי אכן, לא מנעתי מלבי כל שמחה, שנאמר אכול, שתה וזיין חזק, יען כי מחר סלמאת. וישמח לבבי בכל זה-עמלי, גם גאונותי עמדה לי, וזהו יתרוני-עליכם תחת השמש. כי אכן, אין זכרון לראשונים, אבל לי – היה-יהיה |
|
||||
|
||||
מה עם כתיבת פמפלטים בשיטת cut & paste? (או אולי זוהי פעילותה בפורום) |
|
||||
|
||||
אנא שלחי כתובת מעודכנת |
|
||||
|
||||
מהפורום הזה אפשר להסיק כי יש קונצנזוס בארץ - ירושלים היא העיר היפה ביותר. דיברתם על כיפת הסלע, האוניברסיטה המורמונית, משכנות שאננים ובית המשפט העליון. מה לגבי טלביה ורחביה? בנין ימק"א? וילה סאלמה? עבודותיו של סודרי חורי (הבניינים עם הקרמיקה הארמנית)? אכסניית סרגיי והכנסייה שבמגרש הרוסים? בעיניי הם יפים ומרחיבי לב, מעוררי התפעלות יומיומיים - הם הסיבה האמיתית להישאר בירושלים ולא לנטוש לתל אביב ודומיהה. |
|
||||
|
||||
ואל תצחקו. גם אני חשבתי בהתחלה שמדובר בתולדה מצערת של סטוץ בין טירה בדיסנילנד לבין מלון הרודס המפלצתי באילת, עד שהבנתי את הראש של המתכננים: בואו נתקע כל סגנון עיצובי אפשרי, החל מציורי סיפורי התנך על התקרה סטייל הקפלה הסיסטינית ועד טוטמים אסקימוסיים על הגג. כשמסתכלים על זה כמו מעים בית ספר בין לאומי לעיצוב שמישהו הכניס לבלנדר, פתאום הבניין נראה עשיר ומתוכנן, וכיף נורא להסתובב בו. |
|
||||
|
||||
האם המגיב הבא יהיה גינדי? |
|
||||
|
||||
נשמע מעניין כמו הבניין ההוא בת''א, ליד החוף. ההוא שנראה כמו חלום מטורף אחר מכל צד... |
|
||||
|
||||
את מתכוונת לזה שליד יוטבתה שניראה כמו בית בסרט מצוייר? או לזה שליד כיכר עטרים שניראה כאילו הרוח סוחבת אותו? |
|
||||
|
||||
קיבוץ הגושרים (מסכנים, הרוויחו הון עתק עם המכשיר לתלישת שיער רגליים ועקב קוצר ראות הידרדרו מחדש לעוני נורא). כל כך יפה עד שיש טיעון שגן העדן המקורי שכן שם. קיבוץ שדות ים. מרחיב את הנפש, ירוק, פסלים פזורים בכל מקום וחוף שמסביר למה חנה סנש כתבה את שלא ייגמר לעולם דווקא שם. ולא בארץ, אבל ארכיטקטורה מטורפת: בנגקוק נראית כמו שילוב מטורף של מנהטן ועזה. באנטוורפן יש רובע של בניינים בסגנון ארט דקו. ומעל הכל - ברצלונה. הבניינים של גאודי, הגן ע"ש חואן מירו, העיר האולימפית שהפכה להיות מרכז בילוי ע-נ-ק, הרובע העתיק שבו הולכים בלילה מבית טאפאס אחד לשני, כשהצעדים הולכים ומתנודדים יותר עם כל יציאה (יין הבית שתמיד נלווה לטאפאס), אנשים רוקדים ברחובות. אוי כמה השיר של ג'ו עמאר צודק. וארכיטקטורה שתמיד נראתה לי מעניינת הוא הבניינים הבנויים מבוץ בתימן. ואחרון ואוף טופיק לחלוטין, אחד מחלומותי הוא לנסוע לקובה. הנוף הקאריבי, האנשים העניים והשמחים, המוסיקה, אוי. |
|
||||
|
||||
כן, בואו נסע לראות אנשים עניים ושמחים- איזה כיף! |
|
||||
|
||||
ובערב סביב בריכת המלון (5 כוכבים כמובן), נשתה קוקטלים ונחזה במופע הסמבה שהוכן לכבודנו: עני שמח, עני רוקד! |
|
||||
|
||||
והארכיטקטורה של הבקתות המטות ליפול- כל כך רומנטי! |
|
||||
|
||||
הלו, יש פה מישהו מזוהה, או שכולם עב"מים?????????? |
|
||||
|
||||
נחגוג יחדיו את יום ההולדת של האינפנטה הספרדית! |
|
||||
|
||||
או סתם נחגוג את יום התייר המערבי האינפנטילי, זה שחושב שעוני הוא דבר רומנטי. רוב העניים המאושרים ישמחו להתחלף עם ריקי ולחיות חיי רווחה, ושהיא תחיה בעוני ובאושר. אבל הכי טוב להיות עשיר מאושר. כמו שהעשירון העליון של מקבלי המשכורות בקבוץ של ריקי (ובהם החברה ר. עצמה) כבר גילה. |
|
||||
|
||||
וכמו שסבא שלי (זה הקיבוצניק) אומר: לקחת את כל הקפיטליסטיצ'קי האלה, שהשתלטו לנו על הקיבוץ, ו - - (אבל הוא ישן עם דיוקן של לנין מעל למיטתו, ככה ש...) |
|
||||
|
||||
ממש מפתיע שכל היורדים על ריקי בפתיל האחרון הינם אלמונים כאלה ואחרים. ריקי אינה זקוקה להגנתי, וגם אם האמירה שלה בנושא העניים השמחים לא היתה מוצלחת במיוחד, הרי הירידות עליה היו מוצלחות עוד פחות. ריקי הוכיחה בתגובותיה השונות באייל (ולא, אני לא מתכוון להפנות קישורים, מי שרוצה שיחפש בעצמו), רגישות ואיכפתיות, ואפילו עשתה פה ושם (נכון, ע''פ עדות הנחתום) מעשים של ממש. |
|
||||
|
||||
מי שרב עם ריקי רב איתי!! |
|
||||
|
||||
אבל אני הייתי קודם. |
|
||||
|
||||
דורון ודורית (וואו! רק אלה שמתחילים בד' לטובתי?). א. תודה. ב. אני לא שמה קצוץ על האורגזמות הנפשיות של איילים אלמונים כאלה ואחרים. ג. עקב עבודתי שהיתי בהודו, תאילנד ואמריקה הלטינית וראיתי עניים לא שמחים (איך מעבירים תכולת דירה בלימה, פרו? האופציה הזולה היא חמור. האופציה הזולה יותר: אינדיאני. נותנים לו חופן עלי קוקה ללעוס, מעמיסים עליו תחילה מזרן ועל זה עוד ועוד רהיטים עד שרק רגליו נראות, צועדות ברעד קדימה). במקומות כאלה אני חשה אשמה ואסירות תודה כאחד. ד. גם עם הכנסת טבלת השכר הדיפרנציאלי לקיבוצי (עוד חודש יא מנאייק), עדיין אין לי שמץ של מושג איך לצאת מן החוב התקציבי של 15 אש"ח שאקסי היקר טרח להטביע אותי בו. ה. הגעגועים לקובה נובעים עוד מן הזמן בו הקומונה שבה גרתי תיכננה לנסוע לשם ולסייע בקציר קני הסוכר בהתנדבות. ו. אני מגדירה גם את עצמי ענייה (אמנם לא רעבה ועם קורת גג לראשי) ומאושרת. איילים אלמונים - יש לא רחוק מפה שפע של אבני סקילה. קדימה! |
|
||||
|
||||
מפתיע אותי ש"אקסי היקר" (המנוח לעתיד?) השאיר לך חוב התקציבי של 15 אש"ח, ואת לא טרחת לקזז לו אפילו אשך אחד. |
|
||||
|
||||
שישתמש לבריאות על קורבנו הבא. העיקר שאני מחוץ לעסק. חוצמזה, עד שאין לי גט ביד אני לא יכולה (מעיזה, יותר נכון) לעורר את חמתו בשום צורה. אבל אחר כך - אוהו!!! |
|
||||
|
||||
שלחי לי את פרטיו והוא יבכה. :-)))) |
|
||||
|
||||
מגיע לך מישהו הרבה יותר טוב, יקירתי. מעבר לזה, ברגע שהבאתי לקיבוץ את החבר החדש שלי (זהירות! לא להסתכל לכיוון אפילו! אני יורה בכל מי שפוזלת לכיוונו), המאצ'ו הזדרז להוכיח שגם הוא יכול. כיוון שהוא נראה טוב מאוד ויודע להרשים בדיבור, הוא לא התקשה למצוא ומסתובב איתה על המדרכות על תקן מחזיק מפתחות. לבי לבי לה. |
|
||||
|
||||
העיקר הוא שלא לשקוע בעגמומיות קיומית ולא לרבוץ בבדידות כמו שיכור בשלולית קיא. יש אנשים שלא מסוגלים לקבל פרידה מבת זוג, שבמקום להמשיך הלאה בחייהם משקיעים את כל מירצם בנסיונות להחזיר את האהובה הסוררת לחיקם. הם עוקבים אחרי הבעל הטרי שלה עם מצלמת וידאו ומנסים לתפוס אותו מתעלל בתינוק שלהם (מכוער כמו האבא) או מקיים יחסי מין עם בעלי חיים. ממש פתטי וגם, מיותר לציין, לא תורם לאיכות החיים כלל. |
|
||||
|
||||
נשמע מצב מוזר, להתקל באקסך ובח"לו בכל פינה. תצטרכי לכתוב פעם על החיים בקבוץ מהזווית החברתית... על החתום: עכברונית העיר |
|
||||
|
||||
תארי לעצמך סיטואציה: יום שישי בערב, כולם לבושים במחלצות, נו זה עניין יחסי, קיבוץ בכל זאת. חדר האוכל הומה וגדוש ושני הזוגות החדשים נצפים על ידי כולם ולא פוזלים אחד אל השני. אני בגאווה ובחיוך, מחובקת (עד לקיחת המגש, בכל זאת באנו לאכול), זוכה לחיוכים מ*כולם*, והזוג השני, נו טוף. לא בדיוק זוכה לעידוד. בהחשב בזה שאקסי בן משק ואני יבוא מקיבוץ אחר, זה משפיל שבעתיים מבחינתו. ונפשי מתרוננת. מה שכן, בשבוע שעבר החבר שלי נאלץ לבלות לילה אחד בביתו הקודם (מושב בעמק יזרעאל) ופונקט באותו לילה אקסי היה שומר לילה (חמוש). קל היה לראות שהחבר לא בבית כי האופנוע שלו (400 סמ"ק, הדברים שאני לומדת בגילי המתקדם) לא חנה ליד הבית. עברתי לילה מפחיד ביותר, בבית חשוך ונעול (כמובן שהחלפתי מנעולים, כדי שלא ימצא עותק במקום כלשהו), רועדת מפחד ועושה קולות של שטיח. |
|
||||
|
||||
אם יש לך סיבה טובה להאמין שהאקס מסוגל לפגוע בחייך (אני מניח שההיסטוריה האלימה דווחה למשטרה?), מדוע אינך דורשת שלא יתנו לו לשמור עם נשק? |
|
||||
|
||||
תודה כנה על דאגתך. רשימת השמירה נקבעה לפני כחצי שנה. מעבר לכך, נוכחותו של החבר שלי מרתיעה מספיק, הוא גדול וחזק יותר מאקסי. מוסדות הקיבוץ מעודכנים ובין החברים יש גם שני שוטרים. אם אגיש תלונה במשטרה אני מסתכנת בכך שלא יסכים להתגרש. התנאי שלו לכך שאפתח תיק ברבנות היה שלא אזכיר את המילה 'התעללות'. |
|
||||
|
||||
היי, אולי כדאי, שבלילה שאחרי הגט יבואו אל האקס, לביתו, כל הכותבות הכותבים באייל (למעט אלמונים), ויראו לו, שמי שפוגע / מעליב / ווט-אבר אחת מאיתנו, מסתבך עם כל האתר כולו? אחרי-הכל - יש אנשים שזקוקים ל"שמיכה".... |
|
||||
|
||||
אכפת לכם לעשות את אותו הטיפול לבעל של האקסית שלי? |
|
||||
|
||||
בלילה אחרי הגט: תורמת בנדיבות אחד פריט למכרז של המדינה: 178 ס"מ שיער בלונדיני, עיניים כחול עמוק, פה חושני, סרן (מיל) בצנחנים, דיבור מרשים, מרבה לצטט את פנחס שדה ואת קרלוס קסטנדה, יעני רוחני, עוסק בקרטה ובטאי צ'י, שמאלני שרוף, כזה שהחברה' המוסלמים מביאים לו במתנה מחרוזות תפילה מהחאג' במכה, כוח פיזי עצום (מי כמוני יודעת), ז** זעיר במיוחד, פנוי להובלות. כתובת: ד.נ. גליל מערבי (בונוס: נוף מדהים ועוני לתפארת מדינת ישראל). |
|
||||
|
||||
אם את מוותרת על מפרט כזה מרשים, אז לי אין מה לחפש, כאשר הסעיפים היחידים אצלי אשר עונים למפרט הם האורך (הכללי והז** )... אה, נכון, גם אזור המחיה |
|
||||
|
||||
ריקי שלנו התכוונה, *נראה לי*, שבריא ועדיף יותר ללכת על האופי האמיתי, הפנימי של בן-האדם, במקום על איזושהי פוזה "מרשימה", יענו, שמאחוריה אין כלום, מלבד שק-זבל. הבנתי אותך נכון, יא-אחותי? |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
טעיתם בפניה. כאן זה האייל הקורא. מושב לצים נמצא שלושה ק"מ מכאן, תיכף אחרי אתר ynet . |
|
||||
|
||||
תגובה 50887 |
|
||||
|
||||
הטעות בפניה היא כנראה שלך. באייל הקורא הבדיחות נאמרות בעילום שם, בעוד הנזיפות באות בשם אומרן. |
|
||||
|
||||
נכון אבל היות שאתם התבדחתם בשמכם, לא נותרה לי ברירה אלא לנזוף בעלום שם. אגב, לפני המון המון זמן זה היה סקר בענייני אדריכלות. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
אני חולק עליך, גדולתו של האתר הזה היא בדיונים הרציניים והמעמיקים שמתנהלים בו. השטויות צריכות להישאר במינון נמוך כיוון שאם האתר יהפוך לאתר של שטויות ובדיחות אז א. דובי נורא יתאכזב ואני מאוד מחבב את דובי ולא רוצה לאכזב אותו. ב. זה יהיה משעמם כמו ynet. ג. לא יבקרו בו אנשים רציניים ונפוחים שנוכל לצחוק עליהם כמו שאנחנו אוהבים. באיחולי שמחה, אריכות ימים ואהבת אמת. י. פופק. |
|
||||
|
||||
ונתוני המבנה של האקס ריקי אינם אדריכלות? לפי התאור שלה מדובר כנראה ביצירת מופת ארכיטקטונית. |
|
||||
|
||||
כנ"ל גם נתוני המבנה של הריקי. אלא אם כן היא הגזימה בתיאור עצמה. יש פה מישהו שמכיר את כל החברים של קבוץ אפק? |
|
||||
|
||||
הוא נשען על מקלו... עם כל הכבוד למבנה של ריקי עדיף לבדוק קודם את הבנות שלה. |
|
||||
|
||||
לא לשכוח שמאחורי (לפחות חלק) מהשמות של המגיבים גם נמצאים בני אדם. |
|
||||
|
||||
או שהיא בדכאון מהגרושים שלה או שהיא מתרברבת בהופעה הנפלאה שלה ושל בנותיה. נמאס. |
|
||||
|
||||
מכיוון שישנם מבקרים באייל אשר נמאס להם לקרוא תגובות של מגיבים מסוימים, האם אפשר להכניס פיצ'ר של סינון (אולי בהתאמה אישית), משהו בנוסח "הסתר את תגובותיו של <<מגיב כלשהו>>" ? |
|
||||
|
||||
מנגנון דומה נמצא כעת בשלבי הקמה. עם זאת יש לזכור, שתמיד ניתן יהיה להשאיר תגובות תחת שם בדוי, ובכך לעקוף את המערכת הבסיסית; לכן אני מנסה ליצור מנגנון מעט משוכלל יותר. אינני מעוניין לפתוח כאן דיון פומבי בנושא; מי שמעוניין לשאול, להעיר, או להציע הצעות בנידון, מוזמן לפנות אלי בדואל. |
|
||||
|
||||
אם אין להם אומץ אפילו להזדהות - מה פתאום שאצטרך לסבול את הזבל הארסי והמגעיל שלהם? |
|
||||
|
||||
הרי ברור שמי שכותב שם אמיתי(לא כמו העלמה עפרונית או מיץ פטל, אלא שם אמיתי כמו דוד פרידמן או דובי קננגיסר או אלכסנדר מאן...)הוא אכן אדם אמיתי ואף אמיץ. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
(אלא אם היית ציני, ובמקרה כזה, קבל ביטול) |
|
||||
|
||||
שימי לב לכתובת ההוטמייל |
|
||||
|
||||
>>>ביטול<<< |
|
||||
|
||||
את יודעת שלסופה המתקרבת דני רופ קרא על שמך? |
|
||||
|
||||
אצלי הוא ילמד לאכול את הזבל מהפח, ללקק את האבק מרגלי ולהגיד תודה. |
|
||||
|
||||
אני תוהה אם את באמת מתכוונת למה שאת כותבת? כלומר, מהדמות שמצטיירת בתגובות שלך כאן אני לא ממש מצליח לחשוב על גבר שיהיה מעוניין להיות בן זוגך, אלא אם כן הוא חובב השפלות מושבע. |
|
||||
|
||||
דורית כבר כתבה בכמה הזדמנויות שהיא חובבת נשים. הביטוי שונאת גברים היה יותר מתאים אבל אני לא רוצה להרגיז אותה. |
|
||||
|
||||
דורית חובבת נשים? It makes two of us
|
|
||||
|
||||
אנחנו - ברואות בצלמה ובדמותה של האלה הדגולה והנערצת, אם-הכל. ואתם, הבנים... ובכן, אתם רשאים להעריץ אותנו, מלכות-העולם, כל עוד תדעו את מקומכם. :-)) דורית. |
|
||||
|
||||
אז ככה באמת: אני שמחה להיות אישה, אני מאושרת כשגברים אומרים לי שאני יפה ומושכת, אני מתה על זה שבבגד ים בבריכה כל העיניים נעוצות בי, אני אסירת תודה על זה ששתי בנותי ירשו את היופי ואת הגוף שלי ושבחורים נופלים שדודים לרגליהן. אין, אין, אין כמו גבר שכולא אותי בגופו כל הלילה ומעניק לי תחושת בטחון נפלאה. אין, אין, אין דבר נפלא מלהכנס לשרותים ולראות את מכסה האסלה מורם. לקבל בבוקר למיטה קפה שמוגש באהבה בדיוק כמו שאני רוצה (שתי כפיות קפה ג'ייקובס, שלוש כפיות סוכר חום, מהול בקפה תנובה %10 שומן). בקיצור, אני מתה על גברים ועל זה שהם נמשכים אלי. זה הדבר הכי נפלא בעולם (אחרי מוסיקה, ספרים ואומנות, כמובן. לא, בעצם, גברים לפני הכל). |
|
||||
|
||||
בניין המחלקה לארכיטקטורה בבצלאל, שהגג שלו, (לא נעים לספר), קרס. |
|
||||
|
||||
לא נעים שקרס, אבל למה לא נעים לספר? מדובר במחלקה לארכיטקטורה, לא בפקולטה להנדסה אזרחית. |
|
||||
|
||||
אם מזכירים את זה, נסה להתקרב ביום שמש לפקולטה לארכיטקטורה בטכניון בלי משקפי שמש. גוון הבניין הלבן מחזיר קרינה בצורה חזקה במיוחד, ומעיד על כך שלא כל ארכיטקט גם יודע לתכנן בניין ידידותי למשתמשים בו. |
|
||||
|
||||
מה יש בנין לפקולטה לארכיטקטורה בקרית הטכניון? פשע נגד האנושות. בזמני הפקולטה לאכיטקטורה שכנה בבנין הטכניון הישן בהדר, פנינה ארכיטקטונית בפני עצמה. ולהערתך: יתכן שהבניין ידידותי למשתמשים בו, אבל עוין למתקרבים אליו... |
|
||||
|
||||
לפי עדויות, הבנין עוין גם למשתמשים בו. קרובת משפחה שסיימה שם תואר לא מזמן ספרה לי שבקורסים שונים נותנים את הבנין הזה כדוגמה שלילית... (בעיני הוא גם חסר חן, ועוד מקלקל את הבנין הנאה הצמוד אליו, של הפקולטה למתמטיקה; אבל מה אני מבין). |
|
||||
|
||||
שאף אחד בדיון הזה לא הזכיר את הקמפוס הראשי של האוניברסיטה העברית בהר הצופים. מה, אין ירושלמים באייל? לי דווקא ידוע שיש. על הניכור, על הברוטליות, על ההסתתרות מעין השמש (בהשוואה למשל לקמפוס הישן, בגבעת רם) ומעין הנוף, דבר שגורם לדורות הצעירים הבאים בשערי הקמפוס לחשוב שההר (כלומר המנהר) נקרא "הר הצופים" על שמה של תנועת נוער, על האגדות המספרות על טועים במבוכי ההר במהלך 22 השנה שהקמפוס קיים, שלא מצאו את דרכם החוצה עד היום. המבצרים שונאי ההרהור, כך קראתי להם כשבאתי בפעם הראשונה בשערם (מדרגותיהם הנעות, ליתר דיוק). נסכם בבדיחת הזוועה שהומצאה על המקום: מה החלום הכי גדול של יושבי הקמפוס? שתיפול עליו פצצה. מה הסיוט הכי גדול? שזאת תהיה פצצת נייטרון (כזאת שפוגעת רק באנשים, לא בבניין). |
|
||||
|
||||
משהו פעם דמה את המצודה בהר הצופים למאחז האחרון של הצויליזציה המערבית אל מול ה''מזרח'' שמשתרע מהר הצופים ומזרחה. מתאים למאמרים על הצלבנים. |
|
||||
|
||||
אגב, האם יש אייל שיוכל לומר אם יש אמת באגדה האורבנית לפיה פתח-תקווה היא העיר היחידה בעולם שתחנת כיבוי-האש שלה נשרפה בדליקה? |
|
||||
|
||||
ב"הארץ": פרויקט בניינים בולטים בשטח: http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArt.jhtml?it... |
|
||||
|
||||
להבדיל מעורכי האייל, שבדיון 2276 הודו (ללא בושה) על גנבת הסקר מ"נענע", לעורכי "הארץ" יש בושה. (אגב, האתר המועדף על האיילים לא מוזכר כלל בסקר של "הארץ". אולי כי הוא לא ממש "מבנה".) |
|
||||
|
||||
בעכו. אולי לא "היצירה הארכיטקטונית היפה בישראל", אבל בהחלט יפה, מרשים ומיוחד1 _____ 1 מבחוץ. לא נכנסתי פנימה. |
|
||||
|
||||
עיקר שכחתי. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |