|
||||
|
||||
אם אתה כותב על ''עוצמה רוחנית'', הרי שלדעתי בכיפת הסלע יש משום פגיעה רוחנית בוטה ברגשות מיליוני מאמינים יהודים בעולם. הבחירה המוסלמית להקים את המסגד במקום זה מאוד לא מקרית. ככל הידוע לי לא מצויין בקוראן אפילו פעם אחת הר הבית במפורש, ואפשר להניח שסיפור המסע הלילי של מוחמד הומצא ע''י גאון יחסי ציבור במטרה לבסס מאחז אסטרטגי בעיר הקדושה ליהדות ולנצרות, במעבר החשוב מאירופה לאפריקה דרך א''י. בניגוד לכך, הגן הבהאי לדעתי זוכה לעוצמה רוחנית אמיתית שכן הוא אינו ''דורס'' רגשות של דתות אחרות. |
|
||||
|
||||
לצערי אתה מבקש למצוא "תקינות פוליטית" במקום בו היעדרה היא דווקא מעלה. מיצג השווא של כמה אמיתות היכולות לשכון זו ליד זו בהרמוניה הינו המצאה מודרנית, אם כי שורשיה כבר במוסר העבדים היהודי. לאיסלם, אולי עקב מוצאו המדברי אין עקב אכילס שכזה וגם לא ריגשות אשמה על כיבושיו. האם היית מעדיף שהמוסלמים שכבשו את הארץ ישאירו את המקום ריק - משכן לתנים ושועלים? או שיקימו עליו שיכונים אפרורים וחסרי השראה. לדעתי בניית המסגד כל חורבות המקדש נעשתה לא רק כהתרסה נגד היהדות ככוח מתפוגג באותו זמן, אלא גם מתוך כוונה לספק תחליף דתי רוחני להמוני היהודים בארץ ישראל שהמירו את דתם בהדרגה לאיסלם (מעבר לא דרסטי כלל וכלל). |
|
||||
|
||||
1. למה בדיוק אתה מתכוון כשאתה אומר שבית המשפט העליון הוא "יצירה פוסט מודרנית נבובה"? 2.כשאתה מדבר על "מוסר העבדים היהודי" ומשבח את האיסלם על שאין הוא סובל ממוסר כזה, זו כשלעצמה אמירה מאוד מוסר-עבדימ-ית. שום מוסלמי טוב לא היה מטיל כך דופי בצד שלו ומשבח את היריב. אז כדאי לך לעבוד עוד על הנקודה הזאת. (אני עצמי אישאר עם מוסר העבדים, כבר התרגלתי, ולא יהיה לי קל להפוך פתאום לבת מדבר). 3. מסגד כיפת הסלע הוא אחד בשורה של מסגדים* שנבנו ברחבי האימפריה המוסלמית על גבי מקומות קדושים לדתות אחרות. כך שזה לא שהיה להם משהו אישי נגד הדת היהודית דווקא. וגם- האמירה שלך על "היהדות ככוח מתפוגג באותו זמן" מאוד לא מדוייקת, הכוח המסויים הזה התפוגג כבר מזמן. מי שהמיר את דתו בא"י, בבת אחת או בהדרגה**, היה המוני נוצרים (חלקם בוודאי מצאצאי היהודים, אך זו היתה כבר אז הסטוריה עתיקה) *ראה שפיכות הדמים סביב המסגד באיודיה שבהודו, שנבנה על אחד המקומות המקודשים ביותר להינדים. **אני נוטה לחשוב שזה היה די בבת אחת. המוסלמים הכריחו כל מי שהיה עדיין פגאני להתאסלם או למות. ולגבי היהודים והנוצרים- דתות אלה נסבלו, אך מאמיניהן סבלו מהגבלות, וממעמד נחות בעיני החוק לעומת המוסלמים, כמו גם מהכורח לשלם מסים מיוחדים. |
|
||||
|
||||
1) לבית המשפט העליון מאפיינים אדריכליים פוסט מודרניים רבים. קצרה היריעה מלפרט את כולם. נדמה לי שאת קוצפת על מילת התואר "נבובה" שהצמדתי לו - אכן אני סבור שהבניין הוא יצירה פומפוזית שבינה ובין הנושא אותו באה לשרת יש רק מן המעט. לבניין יש אלמנטים אורמנטליים רבים מיותרים, הוא אינו נוח ונגיש ויש בו תחושת מחנק המשולבת ברהבתנות ובשיכרון של כוח. אם היו שואלים אותי מהו הבניין המתאים הייתי מציע במקומו טחנת קמח הטוחנת לאט לאט אך מקושטת בכרזות ובפירסומות המפארות את טיב קימחה. 2) ניחשת נכון שאני על פי דתי יהודי אך אין דבר זה כופה עלי סניגוריה אוטומטית והצדקה מתרפסת של כל עמדותיה ומצד שני איני צריך להיות קטיגור נחרץ של האיסלם. אדרבא אני נוטה לראות באיסלם כגירסה ערבית של היהדות. (או ביהדות כגירסה גלותית של האיסלם). 3) נדמה לי שכל נושא ארץ ישראל בראשית האיסלם לוט בערפל. אך ברי לי שהרבה מן הערבים הפלשתינאים של היום קרובים ליהודים המקורים של ימי בית שני מאשר רבים מאלו המתהדרים ביהדותם, ציונותם וזכותם על הארץ בשם יסודות אלו. |
|
||||
|
||||
אשמח אם תוכל לפרט (ולו בקצרה) מה הם המאפיינים של הסגנון הפוסט מודרני, בהשוואה ל -נאמר- הסגנון המודרני (אם יש כזה). כך שכאשר אני מסתובבת ברחוב אדע להבחין ולומר "זה פוסט מודרני" ו"זה מודרני". וגם, מתי נגמר העידן המודרני והתחיל העידן הפוסט, באדריכלות? [וגם, מה יבוא אחרי ה"פוסט"? פוסט-פוסט? נאו-מודרני? נאו-פוסט מודרני?...] ו-האם כל הסגנון הפוסטי הוא נבוב, או רק בית משפטנו? האם יש לך דוגמה לבניין פוסט-מודרני לא-נבוב, לשיטתך? אני מצאתי את הבניין נוח למדי לגישה. ועד כמה שאני זוכרת יש שם גם גישה לנכים, בנגוד למבני צבור רבים אחרים בארץ. אכן יש שם אלמנטים קישוטיים שאינם פונקציונליים, אך לא באופן גדוש מדי. גם לא נחנקתי שם במיוחד. ולא סבלתי מתחושה שהמקום ספוג רהבתנות ושכרון כוח. האם בכך מתמצאת נביבות הבניין בעיניך? כי בינתיים השיפוט הנ"ל שלך נראה לי קצת סובייקטיבי. 3. הנושא הנ"ל לא כ"כ לוט, יש די הרבה עליו בספרי ההסטוריה. ויש לי חדשות (רעות?) בשבילך- מחקרים גנטיים מוכיחים דרגת קרבה גבוהה בין יהודי הגולה המתהדרים וכו', לבין הפלשתינאים. ככה שהם מכאן, אבל גם אנחנו. |
|
||||
|
||||
אסתי, האם את מעוניינת בשיעורי אדריכלות ו\או חקר התרבות? אם תחפשי בספרים הנכונים תוכלי למצוא תשובות לשאלותייך. כן - יש מבנים בסגנון פוסט מודרני שאני אוהב והם אינם נבובים ויש מבנים "מודרנים" שאני לא אוהב - לדוגמא מפלצת הבטון של הפקולטה להנדסה באוניברסיטת תל אביב. אני לא אוהב את המבנה של בית המשפט העליון, לא את התכנון הפנימי המרגיז, לא את הצריחים החקיינים המתיימרים להעניק תחושת המשכיות מזוייפת של הנוף ההיסטורי, לא את הביזבוז והשימוש העודף בקישוטים ובאלמנטים אחרים, לא את את המזרקה המפכה מי אפסיים בין סטווי העמודים הסתמיים והמיותרים, לא את השומרים המשדרים אלימות ולא את השופטים המתנשאים והצבועים שמעמידים פנים כאילו הם יודעים משהו על אמת וצדק שאינו ידוע לי. כמובן שהשיפוט שלי בענינים אסתטים הוא סובייקטיבי, אם כי הוא ביקורתי ומנומק. יכול להיות שמצאתי את הבניין לא נוח או לא נגיש בשל הנסיבות שבגינן נקלעתי לקרביו. |
|
||||
|
||||
אדריכלות היא אלמנט אחד מתוך המכלול שנקרא "תרבות". אני מתעניינת בבני אדם. זאת נקודת המוצא לכל השאר, לא? |
|
||||
|
||||
איך בדיוק השומרים המאיימים והשופטים המתנשאים נכללים בביקורת שלך על העיצוב האדריכלי של בית המשפט? |
|
||||
|
||||
אדריכלות במובן הרחב שלה כוללת לא רק אלמנטים ארכיטקטונים אלא גם אלמנטים אחרים כגון צמחיה (גנים, חורשות), בעלי חיים (היונים בכיכרות אירופה, העכברושים בתעלות הביוב של פריז וכו') מכוניות ובני אדם (האם אתה יכול לתאר בדמיונך מקדש בודהיסטי ללא נזירים קרחים העוטים על גופם גלימות כתומות?) מלבד זאת קיים קשר מסויים בין הבניין לבין האנשים המאכלסים אותו: בית סוהר - אסירים וסוהרים בית ספר - תלמידים ומורים קסרקטין - חיילים ומפקדים בית משפט - שופטים ושאר אזרחים בקיצור, הבניין משרה משהו מאווירתו על המשתמשים בו. ומי שבוחן אותו כמיכלול יכול לצרף גם את שוכניו להערכתו. |
|
||||
|
||||
ככל הידוע לי הסבירות הגדולה שהמסגד נבנה כמשען נגד לנצרות ולא ליהדות. אחרי חורבן המקדש והמרד הגדול בשנת 70 לספירה נאסר על יהודים להיכנס לעיר, איסור שנמשך גם לאורך התקופה הנוצרית ביזנטית.לזכרוני החלוד נדמה שגם נבנה על חורבות המקדש מקדש רומי והעיר נקראה אליה קפיטולינה (כאן יכול להיות שאני טועה) בכל מקרה גם אם המקדש הרומי נזנח באיזשהו שלב ומוסלמים בשנת 638 כובשים את הארץ הם מתחילים לבנות את המתחם בסוף המאה השביעית (690?) על חורבות הר הבית וזה בערך 600 שנה אחרי חורבן המקדש. והשאלה מול מה עמדו הבנאים המוסלמים בסוף המאה השביעית שטח הפקר? ואיך זיהו במדויק את המתחם המקודש? והאם בחרו בשטח זה כי ראו את עצמם כממשיכי ויורשי היהדות? |
|
||||
|
||||
ירושלים הוחרבה עד היסוד ונבנתה מחדש כאליה קפיטולינה ע"י אדריאנוס, אחרי מרד בר כוכבא. ונאסר על היהודים להכנס אליה. אבל כנראה שלא הקפידו לאכוף את האיסור, והיהודים המשיכו לבקר בחורבות המקדש (בכותל המערבי בעצם). יש עדות כתובה של סנט ג'רום, נזיר נוצרי שחי בסוף המאה ה-4 בירושלים, ומתאר איך היהודים מבקרים בכותל ומבכים את חורבן הבית, כל שנה בתשעה באב. (הוא מתאר זאת בבוז- קהל של יהודים זקנים, עוטי סחבות, שמראיהם מעיד על זעם האל כלפיהם. הוא אומר שזה מחזה מעורר רחמים, אך שבעצם אין הם ראויים לרחמים). |
|
||||
|
||||
באחד הקישורים שראיתי אתמול (לא הזה) מסופר שהנוצרים הציעו את האתר הזה שהיה מכוסה באשפה, מעל "אבן השתייה" שבמרכז האתר. אינני חזק מספיק בכל הקשור לתרבות הערבית והאיסלאם, ואני מאמין שקוראים אחרים ישמחו לענות לשאלותיך האחרות. - הערה: הכותל המערבי והכותל הדרומי של הר הבית מיוחסים ככל הידוע לי לתקופה ההרודיאנית ואם כך אז בוודאי שהיה אפשר לזהות את הר הבית במדוייק. |
|
||||
|
||||
אחרי חיפוש קצר הנה עוד לינק שנראה לי שיענה על הרבה מן השאלות שנשאלו פה |
|
||||
|
||||
אפילו טרחתי לקרוא ואם הבנתי נכון על פי אלי שילר שמאמריו מצוטטים בלינק הנ"ל אז: מסגד עומר הוא כיפת הסלע הינו המבנה המוזהב (שאינו מסגד). ומסגד אל-אקצא שהינו מסגד הוא המבנה הכסוף. |
|
||||
|
||||
כמעט נכון - כיפת הסלע היא המבנה המוזהב, אך אינה ''מסגד עומר''. זו טעות שטעו מצטטי המאמרים. |
|
||||
|
||||
מהחיפושים שלי עולה ש"מסגד עומר" הוא מן שם כללי למסגדים במקומות שונים (בבית לחם, באפגניסטן...) בדיווחי חדשות רבים נזכר "Bethlehem's main omar mosque". יש מוסלמי בקהל? |
|
||||
|
||||
בהחלט חסר פה קול של "צעיר ערבי משכיל..." יש מתנדבים? |
|
||||
|
||||
אהלן וסהלן מר הקריבו! בשארה הזקן לו מסביק? נכון שקבר מיזמן אני לו קותב. יעני גבי נתן החבר שלי לא בה,אז לו היה עים מי לשוחאח. חוץ מיפופק הבולני. שהו גם בסדר. אבל בזמן האחרון פופק מיתעסק עים גיברת דורית.אז לו רציתי להפריע. רק תיזהר יה פופק! זותי מסחקת אותה _ _ _ _ _מנית אבל בעצם כולה גרפומנית, עחשב בירצינות מר הקריבו. בחצר של בית המיקדש שלכם על הר הבית יש שני מיסגדים גדולים.זה שקוראים אותו כיפתהסלע יושב על האבן של השתיה.יעני הסלע קיומנו של ביבי.על האבן הזותי אברהם עקד את יצחק. זה הסלע יש לי עליו סיפור יפה יפה וגם על ירושלים יש לי סיפור.אבל בעם אחרת.רק אים מבקשים.שלו נבזבז תזמן, זה מיסגד קדוש הרבה.יושב על הפיסגה של המוריה.יעני 744 מתר גובה מהים .אפילו שבירושלים אין ים ואין בטיח.הערבים קוראים אותו קובת א-צח'רה.יעני הכיפה מעל א-צח'רה שזה הסלע, זה בנו אותו עוד ביזמן המלך עבד אלמאלך בן מרואן.מבית אומיה.שנה 691 , .אפילו שבא אחרי זה חליף מבית אחר. בית עבאס. ומחק השם של עבד אלמאלך. וכתב את עצמו. עבדאללה האמאם אלמאמון.אבל לו היצליח לעבוד על אף אחד. למה שכח לימחוק התאריך. שנישאר עד היום, אבל למה קוראים אותו בעוד שם מר הקריבו?יעני למה כיפת הסלע זה גם מיסגד עומר?ואים קבר עוד שם. למה לו מיסגד עבד? שהו זה שבנה אותו? זה מה זה בשוט.זה ליכבוד עומר בן חטאב. החליף של האיסלאם.שבזמן שלו קבשו המוסלמים את הארץ.והו תפילה רישונה שלו פו. ישר בא לחצר של המיקדש(שבערבית קוראים אותה חראם א-שריף)ואמר :אני מיתפלל פו, בקיצור שתי שמות.גם כיפתהסלע וגם מיסגד עומר, זה באמת יפה הבינין.שמונה צלעות יעני אוקתגון.ומעל זה כיפה גדולה משקיפה סביב סביב, ומיסביב הכיפה מיבחוץ כתוב הפרשה מהקוראן הקדוש 'אלאיסרה'-איך מוחמד בא מימכה אל חצר המיקדש למיסגד אקצה.(זה שבקצה החצר בדרום.המיסגד השני),ואחרי זה עלה מוחמד מיאבן השתיה על הסוס אל-בוראק לגן עדן.לו לבד. יחד עים קמה מלאחים, הסלע הזה אולי 15 מתר על 12 .באמצע המיסגד. ויש עליו מלא סימנים. כול סימן יש עליו סיפור, הינה העקב של מוחמד. הינה הלשון של הסלע.שמוחמד היה מנומס. ואמר אהלן וסהלן סלע אלוהים.ויצא הלשון.אהלן וסהלן שליח אללה.וניתקעה הלשון. לו חזרה עד היום, מיסגד אקצה הו בדרום של החצר.הו נישען על החומה של העיר.ישלו כיפה אפורה כסף.זה השם אקצה.ביגלל שהוא הכי קיצוני מהמיסגד הגדול במכה.שהו המרקזי, חושבים גם כן בנה אותו עבד אלמאלך שנתיים אחרי כיפתהסלע.אים לו הו. אולי בן שלו אלואליד, הו בנוי על בינין גדול שיש מיתחת לאדמה. אלאקצה אלקדים-יעני אקצה הקדומה, יש חושבים. שבית יער הלבנון במיקדש של שלמה.היה במקום של אלאקצה, אבל דיר בלקום להזקיר לאפי איתם בעינין הזה, |
|
||||
|
||||
אחלה |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
למה חשבת אותי נוצרי מיקודם? ולמה עכשב לו? |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
גם אני חשבתי שמדובר בחבר הכנסת, אבל כנראה שטעיתי (מה גם שחבר הכנסת בשארה אינו זקן ובודאי שאינו אהבל). |
|
||||
|
||||
בשארה היא משפחה נוצרית. |
|
||||
|
||||
זה קומבלימנת גדול מתי חושבים אותי מהכנסת.וזה בשארה יש לי ריספקת בשבילו. שהו יעני הקר.מה שמגלה בגים בדמוקרתיה.ואיך שסוגרים את החור. הו קבר מחפס בג חדש, אבל לו מתאים לי בגיל שלי שאלות ברסונליות.יעני כול מה שאני מספר לחם שאני בגליל.ושומע כול יום תמואזין מישתי קיוונים.וגם מיסתובבים הילדים עם קבסים ליד הבית שלי,ואני אוהב לבנה בשמן זית.וחלס. אמרו לי פו באייל אתה אנשלביץ.אתה פיקטיבי.נוצרי. אפילו יבו שבק.יגידו תדבר בשארה.אים לו. ניתן לחה ליקרוא מוסף ספרים הארץ.אני צוחק להם.איפו קפטן ג'ורג'.שילך בבית שלי מיתחת למיתה.יביא לי קרתון מלא הנדלזץ.שאני אפבעם לו מספיק ליקרוא הכול.אבל לו זורק.יעני אוסף.אישתי מישתגעת מיזה, ולמה שמה באתר בקנסת. מה ששלחת אותי על הלינק. קותבים:נוצרי.מוסלמי.למה לו יהודי? ומה פיתאום קותבים בדואי?מה זה דת בדואי? שמישהו יסביר |
|
||||
|
||||
את הלבנה אתה קונה בסופר? |
|
||||
|
||||
למה בסופר? לו אמרתי שיש קבסים ליד הבית שלי? |
|
||||
|
||||
תגיד יש לך רשיון בניה בכלל? הבית שלך חוקי? |
|
||||
|
||||
אהלן וסהלן מר אולמרט.הבית שלי יש לו רישיון עוד מיזמן שהיה פו הנציב סמואל. שהיה בחור טוב.יעני ניסה להיות פר.אפילו שהיה יהודי וציוני.למה לו תיקח דוגמה מימנו יה אולמרט.זה גם יתן השפעה טובה לבית''ר מתי יראו אותך קצת עם נימוס אנגלי.למה כתוב בעיתון היום. בית''ר אלופת הליגה בקרתיסים אדומים וצהובים, |
|
||||
|
||||
נחמד לראות, שבארץ שהוציאה אותי להורג לפני ארבעים ואחת שנה קם דור של גזענים - ממש כמונו בשנות השלושים! לועגים לדודניכם הערבים ה(איכסה!!)שמים ממש כמו, שאנחנו לעגנו לכם... היי, החבר שלי לה-פן דווקא זקוק למתנדבים, שיציירו לו קריקטורות אנטישמיות כמו אז - אולי יש פה מעוניינים?? |
|
||||
|
||||
מר אדולף הזול! היה בעם מלך יהודי שכחתי שמו.אמר לאישה שלו.תיזהרי מהצבועים, יעני אלה עוסים כמעסה זימרי.ואחרכך באים מבקשים מימך שכר כמו פינחס, רצה לאגיד לה. שמי שמדבר אמת היא תיסתדר איתו.אפילו הו נגדה, אבל הצבועים...ווי. ווי, זה קחה איכמן שאמר במישפט שלו.אני ביכלל חבר של הציונים.דואג לעליה, באתי לפלסתינה לביקור.ליבדוק ב1936 (מה שנחון נחון), חשבתי אולי זה מקום טוב לישלואח יהודים.(בטרנספורתים יה מלעון?), עחשב אתה דואג לערבים?גם לטרנספורת?זה אצלחה ברופסיה, אז טוב שתלו אותחה מר איכמן.למה אים לו.הייתה מבקש היום בנסיה מהסוחנות הציונית.וקרתיס אשרי לו מוגבל, |
|
||||
|
||||
אלכסנדר ינאי לאשתו המלכה שלומציון. |
|
||||
|
||||
אני יש לי שאלה קטנה לאדון מיצבתל.זה האייל האלמוני מה כול הזמן מתקן לי כול כך יפה.(תמשיך יה חביבי) מתי הזיקרון בוגד בי, זה עובד לבד?.יעני כמו המתקן שגיאות קתיב בתוכנה?.שישר עוסה לי כול מילה קו אדום מיתחת.חלס סגרתי אותו.השפלה, מי שרוצה ליקרו יקרה.יעסה מאמץ, מה מושה רבנו מתי גימגם? לו היה לו מה לאגיד? היה בעם סיפור מתי למדתי בקפר בילדות,(לו זוחר מי קתבאולי אלמוני זוחר)על מישהו מתי הו מיתעלף.נחנק במקום צפוף.ישר יבואו שתים יעזרו לו, או נגיד חולה אבילבסיה נופל ברחוב.הינה שתים באים ליתמוח, או מתי יקפוץ בנאדם מיואש מאהבה.יעני כמו פופק. למים.ישר שתים אחריו.למים קרים, (שזה קבר בעיה למה מיתערבים לו.אבל לו שאלתי את המורה בעינין), אז מוסר הסקל.תמיד שתים באים עוזרים.יעני העולם לו אבוד, אבל השאלה שלי למר מיצבתל. זה למה פו תמיד האייל האלמוני צריח לעסות הכול לבד? |
|
||||
|
||||
אני לא בטוח שהבנתי את השאלה. אם זה חשוב, נסה להסביר לי. אם זה פרטי, אפשר גם בדואר אלקטרוני. אינני יודע מי כתב את התגובה הקודמת (''מי אמר למי''), אבל לא נראה לי שזה מנגנון אוטומטי, אלא פשוט מישהו שרצה להשלים את הפרט שלא זכרת. |
|
||||
|
||||
בשארה יא דרעקלך יא קורא הארץ אחד אם אתה כל כך איטליגנאט אז תגיד לי מי רצח את ארלוזורוב? ובדיר יאסין היה טבח או לא? |
|
||||
|
||||
א. לא אני. ב. הוא מעדיף שיקראו לו שף. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |