באיזה תחום אתה פעיל חברתית (אם בכלל)? | 2541 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
באיזה תחום אתה פעיל חברתית (אם בכלל)? | 2541 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות |
|
||||
|
||||
עמותה ישראלית לתכנה חופשית ולקוד מקור פתוח (ע"ר) ותורם כסף לעמותה זו ולמטרות מגוונות אחרות. איפה זה שם אותי? |
|
||||
|
||||
זה שם אותך ב''אחר'' (או בשוויון מגדרי). |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
נראה לי ששיתוף ידע - זה די קולע. לא? |
|
||||
|
||||
מימינה של xslf. |
|
||||
|
||||
אני מתנדב בהוסטל למבוגרים בעלי פיגור שכלי, איפה זהב שם אותי? אני לא ממש מבין איך זה שאוכלוסיות כמו חולי נפש, נכים, מפגרים וכיו"ב (כמובן שמדובר באוכלוסיות שונות מאוד. עדיין, יש בניהן חפיפה) לא מצויינות בסקר. |
|
||||
|
||||
אני עושה לביתי. איפה זה שם אותי? |
|
||||
|
||||
או שאני מבקש סליחה. אני כבר לא זוכר. |
|
||||
|
||||
אינני מעדות המזרח, לא יעזור לך. |
|
||||
|
||||
צ"ל: אני מעדות מזרח אירופה, לא יעזור לך. |
|
||||
|
||||
אני מארגן ארועים שונים שמטרתם לחבר אנשים קצת יותר טוב וללא התערבות המימסד. בכלל מנסה לעזור לחברה להשיל מעליה שכבות שלטון. התלהבתי מאד מהנתון שה"מגזר השלישי" בישראל מהווה 13% מהכלכלה. כמובן שההתלהבות ירדה כשהתברר שנכללו בנתון דברים כמו קופ"ח ואחרים הדומים להן. (הנתון מתוך "המגזר השלישי בישראל" של גדרון) |
|
||||
|
||||
מה זה - אירועים לקשישים? |
|
||||
|
||||
פעילות עם ילדים בסיכון (כמו גם הרבה מסוגי הפעילות עם גורמים אחרים שצויינו בסקר) היא בהחלט חלק מפעילות למען זכויות אדם. |
|
||||
|
||||
לכן ''זכויות אדם (כללי)'', אם המקרה הפרטי שלך לא שם. |
|
||||
|
||||
כן, אבל עבודות מסויימות עם ילדים בסיכון, מטרתן לקדם זכויות אדם. ככה ש''ילדים בסיכון'' יהיה מדוייק באותה המידה בדיוק כמו ''זכויות אדם''. (למרות ש,למען האמת, למתבונן מבחוץ אני מניחה שהעובדה שמדובר בילדים תהיה בולטת ראשונה, ולכן סימנתי את הנ''ל, תוך ריטון מתחת לאף אודות חוסר הצדק שבעניין) |
|
||||
|
||||
10 שקל תרומה כל פעם שמתרימים דופקים בדלת נחשב ל"תורם למטרות שונות"? |
|
||||
|
||||
כן, בעיקר למשכורות של הדרגים הגבוהים בארגוני ההתרמה. |
|
||||
|
||||
באמת חסר פה התחום של סיוע לאנשים בעלי מוגבלויות למינהם. (זה גם הפירוט של ה''אחר'' שסימנתי) |
|
||||
|
||||
ומה אם אני באמת עוסק בייבוש ביצות, או ביציות לצורך העניין? זה לא הוגן לשים אותי בקטגוריה שמוקדשת לפן ההומוריסטי של הסקר, נעלבתי. |
|
||||
|
||||
ראה עמוד העזרה (קישור בתחתית הדף), שאלה 22. "כמובן שקורה וחוש ההומור שלנו מפספס, ואנשים מסויימים בוחרים באפשרות האחרונה כי הם מסכימים איתה". |
|
||||
|
||||
תגיד, אתה גם מתגובה 84585? |
|
||||
|
||||
*ניר*אה לך? |
|
||||
|
||||
לא, לא ושוב לא! אין לי, לא היה לי, ולא יהיה לי קשר לכת הסיינטולוגים. אין לי משהו אישי נגד הסיינטולוגים שמסתובבים באייל, אני מניח שיש כמה וכמה כאלה היות וזו כת מאוד פילוסופית, אבל, שוב, לא. יכולת אגב לרחף מעל השם ולראות שזו לא אותה כתובת דוא"ל... סתם, ככה, כדי לסבר את האוזן\עין... |
|
||||
|
||||
טוב, טוב, אז לא, אין צורך להתרגש. ריחפתי מעל לשתי כתובות הדוא''ל ונראה לי שאולי יש בסידורי האותיות משהו צופן סוד. הימור של כן-או-לא, והתשובה היא לא, זה הכל. |
|
||||
|
||||
הבנתי את מקור הטעות, מצטער שהתרגשתי... האמת שקראתי את ''שדה הקרב ארץ'' של ל' רון הווארד, יחסית לסיינטולוג הוא כותב לא רע, אבל זה כמו שאני אכתוב שטרוולטה, יחסית לסיינטולוג, משחק לא רע... |
|
||||
|
||||
לצערי, אני תמיד פחות פעילה ממה שהייתי רוצה. אבל הי, הרכז של ''מגמה ירוקה'' הוא דוקטורנט, אז אולי בעתיד יש סיכוי. |
|
||||
|
||||
סתם מתוך סקרנות, באיזה רכז מדובר? |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
של "מגמה ירוקה"... מה כוונתך "באיזה"? שמו של הרכז? |
|
||||
|
||||
כן.. איזה רכז של מגמה הוא דוקטורנט? *(שינוי השם בעקבות בקשת הקהל) |
|
||||
|
||||
מה עם פעילות למען הכיבוש? |
|
||||
|
||||
תבחר "התנחלויות". וכן, אני יודע שיש עדיין תומכי־כיבוש מתנגדי־התנחלויות. |
|
||||
|
||||
התנגדות לכיבוש זה פעילות פוליטית. לא חברתית. |
|
||||
|
||||
יכולים לניות לה גם אספקטים חברתיים. |
|
||||
|
||||
לכל פעילות חברתית יכולים להיות אספקטים פוליטיים. |
|
||||
|
||||
סגרנו מעגל. הכל מתחיל עם ההפרדה בין הפוליטיקה לבין כל דבר אחר. בין הפוליטיקה לבין הכלכלה, בין הפוליטיקה לבין הבטחון, החברה וכד'. אין הפרדה כזאת. נדמה לי שמי שהתחיל בהפרדות הללו היו אנשי הכלכלה הקלאסית. כל זה היה כדי להסתיר את הקשר האימננטי בין הכלכלה לפוליטיקה ולהראות שהפוליטיקאים רק מפריעים לפעילות הכלכלית התקינה ולכן הכלכלה צריכה להפרד מהמערכת הפוליטית-הדמוקראטית. |
|
||||
|
||||
נגד הכיבוש בעזה ובשומרון וכו'. אבל אני לא חושב שזה נחשב כ'פעיל חברתית'. ההורים שלי היו פעילים זמן רב כמארגנים של הפגנות למינהם, אבל שוב - לא נראה לי שזה נחשב. |
|
||||
|
||||
יש עדיין כיבוש בעזה? |
|
||||
|
||||
בוודאי. לכל הפחות כיבוש המרחב האווירי והמים הטריטוריאליים. |
|
||||
|
||||
ארגון הפגנות כאלה ודאי נחשב לפעילות. |
|
||||
|
||||
ניסוח הוגן היה לכתוב ''חיזוק ההתיישבות היהודית בארץ ישראל'' כמשקל נגד ל''פעילות נגד הכיבוש''. האופציה צריכה לשקף את ניסוחו של מי שהיה בוחר באופציה זו. |
|
||||
|
||||
למה? מה ההיפך מ"פעילות נגד הכיבוש"? פעילות בעד הכיבוש! חד, חלק וקצר. |
|
||||
|
||||
כן, אבל ''פעילות נגד הכיבוש'' זו פיקציה, יש רק ''פעילות נגד העם היהודי היושב בציון''. (''משקל נגד'' אין פירושו ''הדבר ההפוך'', אלא ''ניסוח סובייקטיבי מוטה גם לכיוון השני''). |
|
||||
|
||||
פעילות נגד העם היושב בציון היא לא פחות פיקציה. אני חושב למשל, שזו דוקא פעילות בעד העם היושב בציון. |
|
||||
|
||||
לכן הכי טוב לאמץ ניסוח אובייקטיבי, אבל אם לא עושים את זה... |
|
||||
|
||||
נו, נכון. זו פעילות בעד העם היושב בציון. השאלה איזה עם מבין השניים. |
|
||||
|
||||
נכון. וניסוח *עוד יותר* הוגן היה לכתוב - "חיזוק ההתיישבות היהודית בארץ ישראל ופעילות מקודשת למען הוי ארצי מולדתי! אין לי ארץ אחרת! עוצו עצה ותופר! מ-וו-ת ל-ע-ר-בים!!!" וכן גם ראוי היה למערכת להוסיף הוראות שימוש לאופציה זו: "מסמני אופציה זו מתבקשים לקום מכורסתם אשר מול המקלדת, לרקוד הורה סוערת ולפצוח בשירה מלהיבה וסוחפת שתישמע עד מעבר לסמבטיון!" - "לא אגדה רעי, לא אגדה רעי ולא חלום עובר!! הנה מול הר סיני, הנה מול הר סיני, הסנה, הסנה בועררררר!!!! אלף שוטרים לא יזיזו לנו את קצה החצאית ג'ינס הארוכה!!!!! הקדוש ברוך הוא לא יניח ולא ייתן!!!!!! סרט כתום כתפוז לכל אייל שבו"ז!!!" |
|
||||
|
||||
אני רואה שגדי עורר לך את המוזה. |
|
||||
|
||||
אין בעיה, בתנאי שלשם ההגינות, היו מוסיפים גם הוראות שימוש מקבילות למסמני האופציה "פעילות נגד הכיבוש": "מסמני אופציה זו מתבקשים לקום מכורסתם אשר מול המקלדת, ולחפש את הערבי/ערביה הקרובים למקום מגוריהם למען קיום מצוות פרו ורבו" |
|
||||
|
||||
בהחלט. הבן שלי ג'וליאנו הוא בחור יפה, אינטליגנטי, מוכשר ואהוב הנשים. כן ירבו כמוהו. |
|
||||
|
||||
יחסי אישות עם גויים ובייחוד עם זרע עמלק הם אסורים מהתורה. מוות לבוגדים! |
|
||||
|
||||
אני נותן לאנשים להוריד ממני באימיול למרות שזה ממש תוקע לי את האינטרנט |
|
||||
|
||||
זו התנדבות של שעתיים בשבוע עם ילדים בכיתות ג'-ד' (לא פר"ח). פעילות ממלאת ומהנה כאחת, אני ממליץ מאוד. (סליחה על הפרסום הבוטה) |
|
||||
|
||||
איסוף מזון שבועי במסגרת עמותה מקומית. איסוף בגדים לנזקקים פעם בכמה חודשים במסגרת אותה עמותה (בכל פעם שאני יורדת מידה במכנסיים זה נותן לי מוטיבציה לחפש עוד בגדים מעוד אנשים). שיתוף ידע מקוון, אוקיי, נניח. אני עושה את זה, אבל משום מה לא תופסת את זה כפעילות חברתית. על הנייר אני גם חברה בעמותה ירוקה. בפועל לא יצא לי לעשות שם הרבה לאחרונה (די עצוב, בהתחשב בעובדה שעקרונית זה הנושא הכי קרוב ללבי). לפעמים מתנדבת בהפעלת ספרייה לנוער. |
|
||||
|
||||
אני כותב בויקיפדיה ולא ממש תורם באף דרך אחרת. אני תוהה האם הכתיבה בויקיפדיה אינה משמשת בדרך יעילה להשקיט את המצפון. |
|
||||
|
||||
יעילה היא בטח לא (ואני גם לא מבין את אלו שכותבים שם בגלל שהמצפון מציק להם). |
|
||||
|
||||
לא התחלתי לכתוב כי המצפון הציק לי. יש סיבות רבות ותועלות רבות מכתיבה בויקיפדיה. למרות אני לא כותב רק בגלל התרומה לחברה,אני שמח שאני יכול לתרום כך לחברה. ויקיפדיה מאפשרת להיות פעיל חברתי וריטואלי. סביר להניח כי מי שכותב ערך בויקיפדיה יגיע להשפעה גדולה יותר ממי שילמד את תוכן הערך חבורת ילדים. למרות שמחינת האפקטביות ויקיפדיה עדיפה, יש להודות כי היא נוחה, נוחה מדי אולי. אני תוהה האם אם לא הייתי כותב, הייתי פונה למעשים אחרים המאפשרים לתרום. |
|
||||
|
||||
אני לא אוהב את השימושים הרבים במילה "וירטואלי" שנפוצים בשנים האחרונות. מה כוונתך ב"פעיל חברתי וירטואלי"? אני לא חושב שתרומה לחברה נמדדת על פי אי הנוחות שהיא גורמת לתורם, אלא על פי התועלת שהיא מביאה לאלו שתורמים להם. לכן אין "נוחה מדי" בהקשר הזה, לטעמי. מה שכן, לכתוב בויקיפדיה שונה לחלוטין, מבחינת ההשפעה, מאשר להפוך, למשל, למורה פרטי בהתנדבות של כמה ילדים במצוקה. אתה אולי מגיע לקהל רחב יותר, אבל לא ברור עד כמה ההשפעה שלך משמעותית. |
|
||||
|
||||
וירטואלי - מן הסתם כוונתו לפעילות שמתרחשת ברשת. |
|
||||
|
||||
מצטער על השימוש במונח וירטואלי. למעשה זה היה שימוש מכוון בדו משמעות – הן פעילות ברשת, כפי שציינה ברקת והן לא כל כך ממשי. אני מאד רוצה שיהיה לי נוח לתרום ולהשפיע. כשכתבתי שהשימוש בויקיפדיה נוח מדי רציתי לומר שהרבה יותר נוח לי להקליד ערך מאשר להפגין בגשם. הנוחות היחסית של ויקיפדיה גורמת להעדפתה על פעילויות אחרות. לפי הסקר התרומה העיקרית היא היא בויקיפדיה (או שיתוף מידע אחר). מה שהופך את התוצאה לעוד יותר מעניינת היא שתוצאה זו מושגת באוכלוסיה שפעילה חברתית יותר מהממוצע. בסביבתי הקרובה מספר הפעילים החברתיים נמוך בהרבה. גם אני סבור שבמפגש פנים אל פנים אדם יכול להשפיע יותר. למרות זאת, בכתיבת ערך יש יכולת השפעה ניכרת. ראה את הערך על הרשל גרינשפן. ההסבר האלטרנטיבי המוצע שם לא הוצג עד היום במערכת החינוך, ככל שאני יודע. הופעת ההסבר בויקיפדיה, שככל הנראה תהפוך למקור מידע עיקרי לתלמידים, תשנה לחלוטין את תפישת הנושא. |
|
||||
|
||||
שוב, עניין ה"נוחות" מעניין אותי: האם מכיוון שלכתוב בויקיפדיה יותר נוח מאשר "להפגין בגשם" זה הופך את התרומה בויקיפדיה לנחותה במובן כלשהו מהפגנה בגשם (שלרוב לא משיגה שום תוצאות חוץ מאיזו תחושת "יצאתי בסדר, הפגנתי בגשם" של המפגין)? האם זה חלק מתפיסה כללית יותר שמייחסת עדיפות לדברים "ממשיים" (למשל, עדיף בעל מקצוע שיוצא ועובד עם הידיים וחוזר הביתה מלא יבלות ועם מאה קילו תפוחי אדמה, מאשר איזה חנון דקיק שיושב וכותב איזה אלגוריתם הצפנה עלוב שאחר כך משתמשים בו במאות אלפי עסקאות באינטרנט). לפי הסקר התרומה העיקרית היא אף תרומה בכלל... ב"להשפיע" התכוונתי פחות ל"לתת פתחון פה לתיאוריות מסויימות" ויותר ל"לעזור לתלמיד שקשה לו, כך שהוא יבין היטב את החומר". ה"השפעה" מהסוג הראשון אינה קשורה בהכרח לפעילות חברתית אלא יותר להפצת עמדות/דעות (וכך גם חלק מה"פעילות החברתית" הנוספת שבסקר). ייתכן שתטען שהא בהא תליה, ואני לא בטוח שאתנגד לגמרי. |
|
||||
|
||||
הנוחות כשלעצמה היא יתרון, לא חיסרון. כאשר קראתי את התוצאות ההצבעה בסקר חשבתי "כמה אנשים טובים יש פה". אם ויקיפדיה לא הייתה קיימת הייתי מצביע תרומת כסף. בהיררכיה שלי תרומת כסף עדיפה על אי עשיה, כתיבה בויקיפדיה עדיפה על תרומת כסף וכל יתר הפעילויות פה עדיפות עליהן. ברור לי כי ההיריכה פה ניתנת לניגוח ולמעשה קשה לי להסביר , אפילו לעצמי, מדוע זו ההיררכיה שאני מרגיש כמתאימה. יכול להיות כי ההגיון הוא "ככגודל ההשקעה, כן גודל התרומה". הבעיה עם הנוחות של ויקיפדיה, היא שהיא מאפשרת לי להרגיש "איש טוב" בעוד שתרומתי נמצאת במקום נמוך בהיררכיה שלי. לו לא הייתה קיימת, יתכן והייתי תורם באופן הממוקם גבוה יותר שם. כדי להוסיף ולסבך, אני צריך לציין שאני מעדיף דברים מופשטים (רעיונות) על ממשיים. למרות זאת, כחנון שכותב אלגוריתמים, פעמים רבות אני מצטער שאני לא יוצר משהו שניתן לשים על השולחן. הן כדי לתת פתחון פה לתיאוריות והן כדי לעזור לתלמיד להבין חומר לימוד, ליצירת חומר לימוד יש יתרון על הוראה. יתכן שמורה יהיה יותר אפקטיבי בכיתה אולם הוא משפיע על מספר מצומצם של אנשים. זה מוביל לשאלה אחרת שמסקרנת אותי: מדוע משרד החינוך לא מפיק חומרי לימוד ומפרסם אותם (באתרו, בויקיפדיה או בכל מקום אחר)? בהשקעה כספית זניחה יחסית לתפקידו ניתן להעלות את רמת החינוך באופן מרשים. לגבי שאלת התלות בין ההשפעות – אני לא בטוח שאטען כך אולם טוב לדעת שלא בטוח שתתנגד לגמרי. |
|
||||
|
||||
בדיוק על ה"משפיע על מספר מצומצם של אנשים" דיברתי כשכתבתי "אתה אולי מגיע לקהל רחב יותר, אבל לא ברור עד כמה ההשפעה שלך משמעותית". זה כמו לשאול (בהקצנה) מה עדיף: להציל את החיים של אדם פעם בשנה, או כל יום למנוע ממישהו להישרט. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
אוף! ידעתי פעם ושכחתי. |
|
||||
|
||||
תגובה 361664 |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
מה שמראה ששכ"ג צדק: הכתבה הזאת מסכמת 90% מהדיונים באייל. |
|
||||
|
||||
אכן. |
|
||||
|
||||
17:36 דקות של שכרון חושים: |
|
||||
|
||||
גם בונובו וגם טאגליין! |
|
||||
|
||||
הכשל הנטורליסטי לא מוזכר אף לא פעם אחת. |
|
||||
|
||||
אולי כי הכשל הנטורליסטי הוא יותר מכשלה פילוסופית? (לפחות לפי דברים שאפשר להבין מהמאמר, ומ90% מהדיונים באייל). |
|
||||
|
||||
אני לא מכיר קו גבול בין הפילוסופיה לבין החיים. (וכצפוי, המאמר די מקושקש לטעמי). |
|
||||
|
||||
הגבול מתוחם ע''י האידאולוגיה. |
|
||||
|
||||
אלה ה 10% החסרים. |
|
||||
|
||||
ה-10% החסרים עוסקים בנושא העישון במקומות ציבוריים. נוסיף 42 והופ, אפשר לחגוג את החגים בשקט. |
|
||||
|
||||
אכן, ואפילו יש איזכור של קופי הבונובו |
|
||||
|
||||
והמציל נפש אחת מאינדונזיה, כאילו מה? |
|
||||
|
||||
לפי מה שאני שמעתי1, זה היה במקור "כל המציל נפש אחת כאילו הציל עולם מלא". אלא שהצנזור הנוצרי בתקופת משפט התלמוד (המאה ה-12), הוסיף את ה"מישראל". 1 ואני מודה, יכול להיות שזה לא נכון. |
|
||||
|
||||
מהצנזור הייתי מצפה להרחיב ולא לצמצם. התלמוד הבבלי אומר "מישראל", הירושלמי ובעקבותיו הרמב"ם מרחיבים. תגובה 149993 |
|
||||
|
||||
לא ממש ברור לי איזו תועלת ויקיפדיה נותנת מבחינה חברתית, פרט, כמובן, להיותה מקור מידע מהיר ופחות או יותר אמין לצורך ויכוחים ברשת. |
|
||||
|
||||
היא מקור מידע מהיר (ופחות או יותר אמין). את לא רואה את התועלת החברתית במקורות מידע נגישים? |
|
||||
|
||||
השאיפה היא לאפשר נגישות למידע (ובטווח הארוך והשאפתני יותר, גם לספרי לימוד של ממש) גם לאלו שלא מסוגלים לקנות אותו. לטעמי יש לזה חשיבות חברתית, אם כי זניחה למדי. |
|
||||
|
||||
האינטרנט מלא וגדוש במידע, גם ללא ויקיפדיה, אם כי ויקיפדיה מארגנת אותו מעט יותר. |
|
||||
|
||||
יש כאלו שטוענים שהארגון הוא החלק החשוב ביותר (אני מסכים איתם). |
|
||||
|
||||
מידע אנציקלופדי? ברמת כתיבה אחידה? ברמת מהימנות אחידה? |
|
||||
|
||||
מידע אנציקלופדי? ברמת כתיבה אחידה? ברמת מהימנות אחידה? בויקיפדיה? |
|
||||
|
||||
הבעיה היא שלמי שאין כסף לקנות ספרי לימוד בדרך כלל גם אין כסף לחיבור אינטרנט. |
|
||||
|
||||
יש גם דברים שחשובים מעבר לעזרה לעניים. גם אדם עשיר צריך נגישות קלה למידע. וגם סתם בני אדם שאין להם המון ספרים בבית או נגישות קלה לספריה צריכים יכולת לגשת למידע. |
|
||||
|
||||
אין לי ויכוח עם התועלת שבשיתוף ידע. התגובה שלי היתה לטענה שויקיפדיה אמורה לעזור לאנשים שאין להם כסף לספרי לימוד. |
|
||||
|
||||
את צודקת, וזה טיעון טוב. עם זאת: 1) אני חושב שמחיר האינטרנט לא גדול כל כך בימינו. 2) חשוב יותר, נגישות לאינטרנט לא חייבת להיות מהבית - ניתן לצפות שבבתי הספר תהיה לתלמידים גישה לאינטרנט (ונכון - גם לאנציקלופדיות). 3) בטווח הארוך, אני חושב שהאינטרנט הולך להפוך יותר ויותר נגיש, ויותר ויותר ייחשב "מצרך בסיסי", כמו המעמד שלו זוכה (משום מה ובלי סיבה מוצדקת) הפלאפון בימינו. |
|
||||
|
||||
אני כותבת בויקיפדיה ובמקומות אחרים ונראה לי שבכך אני בעיקר תורמת לעצמי. אני כותבת על נושאים אפופי דיסאינפורמציה (דתות אזוטריות, מאגיה, כישוף), ובשורה התחתונה זה עושה לי חיים הרבה יותר קלים, כי א') פחות אנשים חושבים שאני קוקואית עקב מעורבותי בנושאים הללו, וב') פחות משגעים לי את השכל בשאלות אוויליות. עניין מאוד אגואיסטי, בעצם. אולי בגלל זה אני לא תופסת את שיתוף הידע כפעילות חברתית. ואני תוהה - עד כמה הכתיבה בויקיפדיה משרתת מטרות אישיות של הכותבים? כמה כותבים באמת משקיעים זמן מתוך ראייה חברתית ולא מתוך עניין לקדם אג'נדות שחשובות להם? על הערכים הפוליטיים וההיסטוריים ניטשות לפעמים מערכות עקובות מדם. אמנם האידיאל הוא אנציקלופדי, אבל כל כותב מביא את תפיסת עולמו לערך. בערכי מיתולוגיות העולם השונים שכתבתי, למשל, היה משתמש אחד שתמיד היה חייב להוסיף איזו פיסקה שקושרת את הערך ליהדות... אני באמת חושבת שלא אני ולא הוא עמלנו על הערכים המיתולוגיים בשם אידיאל אנציקלופדי. אני רציתי להציג תרבויות מסוימות בצורה חיובית, והוא רצה להוכיח שהיהדות אוניברסלית ומכילה את כל חוכמת העולם. אפילו אם ניקח נושא ניטרלי יחסית כמו מתמטיקה, אני מניחה שלכותבים יש אינטרס אישי. למשל, הם מאמינים בעליונותה של השיטה המדעית ככלי להבנת העולם ורוצים לקדם אותה. |
|
||||
|
||||
בתור מי שכותב (לפעמים) על מתמטיקה, אני יכול להבטיח לך שאין לי שום תפיסה של "עליונות השיטה המדעית" שאני מנסה לקדם. יתר על כן, לא ברור לי איך כתיבה לערכי ה*מתמטיקה* (לא פיזיקה או מדעים אחרים) יכולה לקדם תפיסה שכזו. אני כותב לערכים הללו מכיוון שזה מהנה, ואני לא חושב שצריכה להיות סיבה אחרת לכתוב בויקיפדיה (כלומר, הסיבה הזו לבדה מספיקה). ב"הנאה" אני מתכוון לתחושה של "היי, הדבר הזה עניין אותי והיה מאוד נחמד, אני רוצה שגם אחרים יכירו אותו וייהנו כמוני!" לפעמים הוא גם משולב ב"היי, לקח לי המון זמן להבין את זה ועכשיו ברור לי מה הנקודות הבעייתיות בהבנה של זה ואיך אפשר להסביר את הכל בצורה שתהיה נוחה לאלו שמתקשים כמוני", שכבר יש בו מוטיב כלשהו של "תרומה לזולת". עוד סיבה היא רגש מחוייבות שמזכיר את "כלל הזהב" של "עשה עבור אחרים מה שאתה מצפה שאחרים יעשו עבורך". לויקיפדיה הגעתי מלכתחילה כי השתמשתי בה לכמה דברים. ה"תשלום" שלי אליה היא להבטיח כמיטב יכולתי שגם אחרים יוכלו להיעזר בה כמוני. אני חושב שזו תפיסת העולם שמנחה את רעיון התוכן החופשי באופן כללי (לא התעמקתי אף פעם בפילוסופיה שלו אז אני לא ממש יודע). לכן מאוד צורם לי שאת מציגה את הכתיבה בויקיפדיה כנובעת מאחת משתי סיבות - או קידום אג'נדה או ראייה חברתית. אני מניח שאת מסכימה שיש עוד סיבות, אבל זה לא הרושם שהתקבל מההודעה שלך. |
|
||||
|
||||
המטרה שלי היתה להציג שתי סיבות לכתיבה בויקיפדיה המהוות (לדעתי) שתי נקודות קיצון: אג'נדה אישית מול קידום החברה. מן הסתם יש הרבה דברים באמצע (הנאה, לימוד עצמי, פיתוח קשרים חברתיים עם אנשים בעלי תחומי עניין דומים, קהילתיות, ועוד). אבל הדיון הזה הוא על פעילות חברתית. בסקר שפותח את הדיון מוזכרת ויקיפדיה בשמה כאפיק לפעילות חברתית, ולי זה משום מה לא מסתדר. תיאורטית, ויקיפדיה חורטת על דגלה שיתוף ידע לכל ויכולה להיחשב כאפיק לפעילות חברתית. בפועל, ממה שאני ראיתי, רוב הכותבים בויקיפדיה נמצאים במקומות אחרים בסקאלה. |
|
||||
|
||||
השאלה היא האם די בקיום המעשה, או שצריך גם "להתכוון" לטוב. הנה דוגמה אחרת: נניח שאני מאוד אוהב מתמטיקה ונהנה להסביר אותה לכל מי שמוכן לשמוע, ועכשיו אני הולך ומתנדב על ידי כך שאני עוזר לילדים חולים שמרותקים למיטה להכין את שיעורי הבית במתמטיקה. פעילות חברתית? |
|
||||
|
||||
לדעתי זו פעילות חברתית פאר-אקסלאנס. |
|
||||
|
||||
בתקווה, בתואר השני יהיה לי גם מספיק זמן כדי לבצע אותה... |
|
||||
|
||||
בהצלחה.:) |
|
||||
|
||||
זו שאלה טובה. האם כל פעילות ממנה נהנה הזולת היא פעילות חברתית, לא משנה מיהו ומהו אותו זולת? האם גם התנדבות ללמד מתמטיקה בכפר שמריהו היא פעילות חברתית? האם עמותות סביבתיות שנלחמות לשמר איזורים ירוקים סביב ישובי יוקרה עוסקות בפעילות חברתית? אין לי תשובות חד-משמעיות בנושא, אבל נדמה לי שצריך להבדיל בין עשייה קהילתית לבין פעילות חברתית. עשייה קהילתית מתרחשת בין חברי קבוצות חזקות לבין עצמם, והיא חלק מהמאפיין של שכבות משפיעות בחברה. בפעילות חברתית, לדעתי, אתה יוצא מגבולות הקהילה המיידית שלך, ועושה דברים למען אוכלוסיות שונות ממך. אני לא בטוחה שניתן להקביל בין הדוגמא שלך לבין ויקיפדיה. אתה נתת דוגמא שבה ההנאה האישית שלך מובילה אותך ישירות לעזור לאוכלוסיה חלשה. כתיבה בויקיפדיה, לעומת זאת, משולה בעיניי לפעילות בתוך קהילה מבוססת ואמידה. זאת, מפני שבמצב של האינטרנט כיום, ההנאה האישית של הכותבים תורמת בעיקר לאוכלוסיות לא חלשות: אוכלוסיות שיש להן כסף למחשבים, ולאינטרנט, ומספיק זמן פנוי לשבת ולגלוש. |
|
||||
|
||||
אני חושב שנתת כאן את ההגדרה הטובה ביותר ל''פעילות חברתית'' שראיתי עד עכשיו (וגם חיסלת את הדיון שהיה קודם, על פעולה ממניעים ''אנוכיים'' אל מול פעולה התנדבותית ''טהורה'', וטוב שכך). |
|
||||
|
||||
מדוע צריך לצאת בהכרח מהסביבה המיידית שלך? נערה מוכשרת מהקטמונים, לדוגמא, שתתנדב לעזור במחשבים במתנ"ס המקומי - אינה עושה פעילות חברתית? |
|
||||
|
||||
כמה מקרים כאלו יש? בדרך כלל שכבות חלשות לא טובות בלעזור לעצמן. (גילוי נאות: כסטודנטית התנדבתי במשך שנה בקטמונים. פגשתי שם הרבה נוער מוכשר. לא פגשתי נוער מתנדב.) מבחינה עקרונית, אני לא בטוחה איך "לסווג" את הדוגמא הזאת, שהיא בעצם צעד של העצמה עצמית. בגלל זה גם כתבתי קודם שאין לי תשובות חד-משמעיות בנושא. |
|
||||
|
||||
אני לא בטוחה שזה נדיר כל כך. בכל אופן, במתנ''ס של דהיישה פגשתי כמה וכמה מתנדבים מקומיים (בעיקר לעזרה במחשבים, משם עלתה בדעתי הדוגמא). |
|
||||
|
||||
רק בשביל ההשכלה הכללית והפרטית: את כרמית מדיון 1148, או כרמית אחרת? |
|
||||
|
||||
ההימור שלי: זאת אותה כרמית. |
|
||||
|
||||
(לא לאחרונה, אמנם): עמותה לנפגעי פרופיל 21. |
|
||||
|
||||
זה עדיין קיים אתם יודעים. לא מעט יישובים חדשים צצים לאחרונה והפעילות בהם לא מועטה. |
|
||||
|
||||
זה שאתה גר במקום כל שהוא לא הופך את זה להתנדבות. אישית אני מקדיש את מירב זמני להפיכת חמצן לפחמן דו-חמצני, למען צמחי העולם, זו ההתנדבות שלי. |
|
||||
|
||||
ובכן לא התכוונתי למגורים בלבד. בהקמת יישובים חדשים לתושבים ישנה מעורבות רבה שלעיתים גוזלת המון המון המון. ואתה יכול להבין שלא מדובר ביישובים חדשים כדוגמת מודיעין אלא משהו הרבה יותר קטן ואינטימי. אגב אני גר ביישוב אקולוגי וכנראה שזה איכשהו יהיה -עם קשור לצמחים שלך - אי פעם. |
|
||||
|
||||
כשאדם משקיע בביתו וסביבתו, זו לא התנדבות. אתה לא הולך ובונה ללא תמורה בית למישהו אחר לגור בו, אתה בונה סביבה שהיא אידאלית מבחינתך (לא משנה אם בגלל התקרות הגבוהות או שיתוף הפעולה עם אמא טבע ומניעת סבל מבע''ח). אם היתה עוזר (ללא תמורה) בבנית ישוב אקולוגי למעוטי יכולת (עליהם אינך נמנה), אז יכולת לכנות עצמך פעיל איכות סביבה ולראות בכך סוג של פעילות חברתית (לפחות לפי הסקר). |
|
||||
|
||||
אבל פעילות חברתית אינה בהכרח רק התנדבות, במובן של יציקת מרק בבית תמחוי1. האלמוני האקולוגי צודק לדעתי - הקמת יישוב חדש היא ודאי פעילות חברתית, כמו למשל ארגון כוח שיטור אזרחי ביישוב קטן (סתם דוגמה). 1 על מי נאמר "היא מחלקת מרק לעניים"? |
|
||||
|
||||
המלצרית בהרצה (יאללה עשית את הפאדיחה) את רואה, גם לי יש מה לתרום. |
|
||||
|
||||
הגברת ריקה? |
|
||||
|
||||
גם אתה וגם היפאני זכיתם בקציצה. |
|
||||
|
||||
ראשית - תגובתי באה כתגובה להתנחלות בשטחים. יש גם התנחלות בתחומי הקו הירוק והיא צריכה לקבל את מקומה ברשימה בדיוק כמו התנחלות בשטחים (גם בעיני המתנחלים ובוודאי בעיני המתנגדים). שנית - צריך להבחין מהי מטרת היישוב - אם המטרה היא באמת יישוב של ווילות אז אתה צודק - ההתיישבות שם של כ''א היא אגואיסטית לחלוטין. אבל - כשמדובר ביישוב שיש לו אמירה בנושאים שונים וקיומו מקרין על הסביבה בנושאים שונים - אז המצב שונה. ליישוב בו אני גר יש אמירה בתחומים שונים (שמיושמת גם בשטח) - לדוגמא עזרה לזולת, יחסי דתיים חילונים וכו'. אגב, אני רואה סוג של התנדבות גם במי שמקים בית ספר ייחודי כל שהוא. בתחילה אומנם לומדים שם ילדיהם של המקימים - אך לאחר מכן רבים מצטרפים למוגמר - כך גם ביישוב. ולבסוף - נראה לי קצת מרחיק לכת לקטלג אותי כאדם שאינו מעוט יכולת רק בגלל שיש לי גישה לאינטרנט... |
|
||||
|
||||
אינני יודע דבר על מצבך הכלכלי, ההתניות ששמתי בסוגריים הן אינידקטור לכך שאינני יודע ועל כן מניח, אם ההנחה היא שגויה כמובן שזה סותר גם את המסקנה. כשאתה אומר שלישוב יש אמירה, השאלה היא מה מהות האמירה הזו. אם הישוב בא לחקות סגנון חיים אידאלי מבחינתך, יוצא שאתה (שוב, לא אתה ספציפית, פשוט אל מתחשק לי לכתוב בגוף שלישי נסתר) פועל למען האינטרסים של עצמך, גם כשאתה תורם לסביבה או חי בדו קיום עם דתיים/חילוניים. אם אני אטע יער בברזיל, זו תהיה פעילות התנדבותית, שכן אני תורם ליערות הגשם של העולם, אם אני אטע יער ליד ביתי, לא תהיה פה שום פעילות שכזו, כיוון שאני אעשה זאת בגלל שאני רוצה יער ליד הבית, גם אם במקרה זה עוזר לכדור הארץ. |
|
||||
|
||||
ההנחה שלך נראית לי קצת מוטעית - האם יש איזו שהיא אמירה שניתן לקבוע שהיא מקובלת על כולם? האם ישנו מעשה שנוכל לקבוע בוודאות שאינו נובע מאינטרס אישי? הלא גם מי שמתנדב למען תנועת שלום מסוימת לא יכנס לנישה שאותה אתה מגדיר כפעילות התנדבותית כיוון שהוא מקדם אינטרס שבסופו של דבר שנוי במחלוקת (לפחות בישראל). אפילו לפי הדוגמא שנתת - גם על פעילות ירוקה יכולה להיות מחלוקת - מצד אלו שדוגלים בתיעוש. לשיטתך אפשר לקטלג כל פעילות ככזו שיש רווח אישי בצידה - פילוסופים ופסיכולוגים רבים יטענו שנתינה לאחר נובעת מאינטרס אישי. אני הייתי מעדיף להגדיר פעילות התנדבותית כפעילות שנעשית בהתנדבות=ללא שכר ותו לא וכמובן שהייתי מוציא מהכלל את אותם אלו שעושים מעשים רעים רק לשם הסיפוק. ולבסוף - כאשר יישוב מקים קהילה הוא תורם לסביבתו ובכלל במספר מובנים: ראשית - הוא מתעתד לקבל עוד אנשים אליו ולכן ניתן לומר שהוא לא שומר לעצמו את השמנת, ושנית - אם יש לו אמירה מסוימת והוא פועל לפיה - הוא משמש כמודל לחיקוי או לפחות דוגמא שמראה שאפשר(נזכיר את גנדי). ואחרון - אם היישוב באמת רציני הוא גם משקיע בסביבתו הרחוקה בפעילויות התנדבות (שוב התנדבות) ביישובים מסביב (וזאת בתנאי שהוא לא התיישב בלב השרון או בפאתי סביון). |
|
||||
|
||||
גם ההנחה שלך ש*פעילות התנדבותית כפעילות שנעשית בהתנדבות=ללא שכר ותו לא * היא בלשון המועטה קצת מוטעית. רוב הפעולות שאני עושה הן ללא שכר, ועדיין בינם לבין התנדבות אין ולא כלום. מאידך - אני מסכים שיש אינטרס אישי בכל פעולה מכוונת(גם בזו שנעשית למען אחרים כביכול). קשה להראות אחרת, מלבד במקרים קיצוניים כמו הקרבת חיים למען החבר ודומיה. גם במקרים אלו ניתן לטעון שיש אינטרס אישי אם מרחיבים או משנים את זווית הראייה, כמו לדוגמא לטעון כי האינטרס האישי הוא השמירה על מה שחשוב לאותו אדם (בהוספת הטענה שיותר חשוב לאינטרס האישי שלו שדברים מסוימים בהם הוא שותף יתקיימו מאשר הוא). |
|
||||
|
||||
כאן עלינו להפוך לבוחני כליות ולב, אדם המתנדב בעמותה לקידום השלום יכול לעשות זאת משום שהוא מאמין שבכך הוא יקטין את הסיכוי שיגרם לו או לילדיו סבל (לדוגמה פחות פיגועים) או שבגלל שהוא מאמין שבכך הוא עוזר למישהו מסכן (ערבים). הראשון אינו מתנדב חברתי בעיני. "הוא מתעתד לקבל עוד אנשים אליו " - וכי ניתן להקים ישוב ללא עוד אנשים ? הוא זקוק לסביבה, זה אינטרס שלו, הם יקחו ממנו חלק מהנטל. "אם יש לו אמירה מסוימת והוא פועל לפיה " כאן אני נוטה להסכים, אדם יכול להשפיע לחיוב ללא קשר לעיסוקו, רק ע"י היותו אדם טוב המקרין זאת על סביבתו. אם כי אין זה נכנס להגדרת התנדבות. |
|
||||
|
||||
איזה ישוב? אני מחפש! |
|
||||
|
||||
אני מציע לך את כפר שמריהו. |
|
||||
|
||||
זה שמחזיקים שם פסולת שנזרקה ממרצ, לא הופך את כפר שמריהו לישוב אקולוגי... |
|
||||
|
||||
נסה את סטף או איזה מצפה גלילי. |
|
||||
|
||||
משהו יותר קרוב לאזור המרכז? הגליל זה נחמד, אבל צריך גם לעבוד איפשהו... |
|
||||
|
||||
סטף קרובה לירושלים. מרכז המרכזים - הבירה הקדושה. |
|
||||
|
||||
הקימו שם ישוב?! זה אנטי-סביבתי מראש! |
|
||||
|
||||
עד כמה שאני מבין, הישוב לא נמצא בשטח של שמורת הטבע, אבל אתה בוודאי יודע יותר ממני בנושא. |
|
||||
|
||||
אני בודאי לא יודע יותר ממך. למען האמת זו הפעם הראשונה שאני שומע שהקימו ישוב בסטף (לא הייתי שם כבר הרבה שנים). |
|
||||
|
||||
כלומר תגובה 363444 אינה כה נחרצת כפי שפירשתי אותה? הייתי בטוח שאתה יודע על מה אתה מדבר. |
|
||||
|
||||
נחרצת מאוד. הזדעזעתי לשמוע שהקימו ישוב בפינת החמד הנ''ל. |
|
||||
|
||||
לא הבנתי, אתה מחפש יישוב אקולוגי שממוקם באיזור מגעיל? |
|
||||
|
||||
אני מחפש ישוב אקולוגי שלא הוקם בשמורת טבע. |
|
||||
|
||||
תזכיר לי-כבר החלטנו שהישוב סטף אכן ממוקם בשמורת טבע? |
|
||||
|
||||
אין ישוב בסטף. יש ליד סטף שטח שעליו קק''ל משחזר את ''החקלאות ההררית המסורתית, שאפינה את האזור במשך מאות שנים.'' למרות זאת, עדיין מדובר בשמורת טבע ובפינת חמד יפה מאד. רוב המטיילים יוטרדו יותר על ידי שאר המטיילים מאשר על ידי המשחזרים. |
|
||||
|
||||
אתה האלמוני מתגובה 363359? אם לא, האם יש לך מושג על מה הוא מדבר? |
|
||||
|
||||
לא, אני לא הוא. אני חושב שהוא מדבר על השיחזור של קק''ל. |
|
||||
|
||||
את השיחזור גם אני מכיר, אבל האלמוני ההוא רמז שיש גם ישוב אקולוגי בשם ''סטף''. |
|
||||
|
||||
במחשבה נוספת, אולי יש בילבול עם הישוב "נטף"? |
|
||||
|
||||
לא החלטנו כלום בינתיים. אני מקווה מאוד שלא. |
|
||||
|
||||
ואני לתומי חשבתי שסטף יותר קרוב לכפר ורדים. |
|
||||
|
||||
לא, ירושלים זה פחות או יותר באמצע בין כפר ורדים לעומר. |
|
||||
|
||||
<גילוי נאות: המגיב גר בבית צמוד קרקע> האם ישוב אקולוגי עדיף מבחינת איכות הסביבה מאשר מגורים בעיר בבנין קומות רב דיירים? האם היעילות מבחינת ניצול האדמה והמשאבים ( צינור מים משותף, קו חשמל אחד, כבל רב גדילי של תקשורת וכולי)? אני גם מנחש שהיישוב האקולוגי הזה הוא לא קרוב במיוחד למקום העבודה שלך, ושאינך מקפיד לנסוע בתחבורה ציבורית. |
|
||||
|
||||
אכן קשה לדעת מה עדיף: יתכן שהישוב האקולוגי הזה בא על חשבון ישוב לא אקולוגי באוותו מקום. יתכן שצריכת האנרגיה של תושביו קטנה בהרבה מזו של כמות זהה של תושבי עיר. יתכן שהשפעה שלו מבחינת מודעות ציבורית עולה בהרבה על שיקולי האם זה באמת חוסך לנו ג'אולים. אבל מה שבטוח עדיף, זה לתרום בעצמך, במקום לחפש פגמים בתרומה של אחר. |
|
||||
|
||||
הדברים שלי לא נאמרו מתוך ביקורת לגבי הכוונה, אלא רק לגבי התוצאה בפועל. ההצדקות שלך הם מסדר שני לדעתי ( בית "אקולוגי" צמוד קרקע הוא עדיף על בית סתם צמוד קרקע באותם תנאי סביבה, ולכן הוא הרע במיעוטו). בסופו של דבר,*יתכן* שמי שבאמת רוצה באופן אישי ( ולא על ידי יחסי ציבור) לשמור על איכות הסביבה, מוטב לו שיגור בפנטהאוז בעיר. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
אני לא רואה הבדל מהותי בין מנהל בית תמחוי למנהל מכון ליווי (במדינות בהן הדבר חוקי) תחת ההנחה ששניהם עובדים בשכר. גם זה וגם זה עושים את המוטל עליהם לפרנסתם, מי יגיד מי מהם אדם טוב יותר ? אולי מנהל מכון הליווי דואג לעובדותיו ומגן עליהן כפי יכולתו, בעוד מנהל בית התמחוי רודה בעובדיו ומנצל את מעמדו כלפי "לקוחותיו" ? פעילות חברתית שלא בהתנדבות היא עבודה ותו לא. |
|
||||
|
||||
"מוטל עליהם"? אולי ההבדל הוא בבחירה איזה עול פרנסה אדם מטיל על עצמו. |
|
||||
|
||||
אז אני כן רואה הבדל. ובלי קשר, פעילות חברתית בהתנדבות היא ''פעילות חברתית בהתנדבות'' ופעילות חברתית שמקבלים עליה שכר היא ''פעילות חברתית שהיא עבודה''. גם זו וגם זו - פעילויות חברתיות. מפריחה רעיון לא מגובש - ייתכן שההבדל נעוץ בעצם הגורם שדוחף אותך. אם אתה עובד כמדריך נוער במעון לילדים חוסים ומשקיע את כל נשמתך וליבך כדי לתת לילדים הכל, לעניות דעתי אתה פעיל חברתית לא פחות ממי שמתנדב חצי שעה בשבוע בחלוקת פליירים נגד הכיבוש, ולא מקביל למדריך נוער במעון לילדים חוסים ש''דופק שעון'' ומתייחס לעניין כאל עבודה לכל דבר. |
|
||||
|
||||
מסכים, אם כי יש להרחיב את ההגדרה, אדם יכול לתרום רבות לסביבתו בלי שיהיה מחוייב למסגרת זו או אחרת, לכן אין לראות במסגרת (במיוחד אם משלמים עליה) סממן. |
|
||||
|
||||
לצורך העניין עבודה סוציאלית או הוראה היא "פעילות חברתית שהיא עבודה". יחד עם זאת מדובר גם בהתנדבות, שכן השכר המשולם עליה נמוך (משמעותית) מהשכר אותו יכול להרויח העובד/ת הסוציאלי או המורה בעבודה חילופית. |
|
||||
|
||||
תיקון: אתה לא הופך חמצן לפחמן דו-חמצני. אתה הופך חמצן למים. הפחמן הדו-חמצני מגיע מהמזון שאתה אוכל. |
|
||||
|
||||
אם אני אוכל מזון שהוא מורכב רק משרשרות פחמן רוויות, אני עדיין יכול לבצע עליהן אוקסידציה מלאה, כלומר אני יכול לפלוט פד"ח בלי לצרוך חמצן מהמזון. מאיפה אם כן מגיע החמצן לפד"ח ? גם אם תאמר שהוא מגיע מהמים, הרי אמרת בעצמך שהמים הם תוצאה של החימצון, כלומר בסופו של דבר אני קולט חמצן ופולט פד"ח, כאשר החמצן בו מקורו (באופן ישיר או לא) בחמצן והפחמן מהמזון. (כמובן שאתה צודק שאין מעבר ישיר של חמצן אלא דרך מים). |
|
||||
|
||||
כעקרון אתה צודק, אבל: ראשית, אתה לא יכול לאכול רק פחמימנים (נפט, מתאן, וזלין?). כל מזון אורגני שהוא מכיל גם חמצן. שנית, החמצן אכן מגיע ממים, אך לא ניתן לדעת אם מדובר באותם המים שיוצרו בתהליך הנשימה התאית. היות ומיוצרת שם כמות מזערית של מים, והיות ומים מיוצרים בעוד אלפי תהליכים בתא, והיות ובעצם את רוב המים אנו צורכים בשתייה, הרי שסביר להניח שהחמצן שבפד"ח מקורו דווקא לא בחמצן שאנו נושמים, לא ישירות ולא בעקיפין. |
|
||||
|
||||
חומצות שומן רוויות הן כמעט לגמרי פחמימנים (יש גם את הראש ההידרופילי, אבל הוא זניח). לגבי יצור מים, לא נראה לי שהתהליך הוא בכמות מזערית, שכן כל החמצן שאנו צורכים משמש בתהליך הזה. כמובן שזה מעט מאוד לעומת הכמויות שאנו שותים (רובם נצרכים בהוצאת רעלים וקירור), אבל אם ההנחה שלך נכונה, יוצא שאנו פולטים הרבה יותר פד''ח משאנו צורכים חמצן. |
|
||||
|
||||
חסרה האופציה ''לא תורם ממניעים אידאולוגים'' לכול המיזנטרופים וסתם שונאי הגזע הומו ספינס (כמוני). |
|
||||
|
||||
חסרה גם האופציה הייתי תורם/מתנדב אם רק היה לי כסף/זמן. |
|
||||
|
||||
חסרה גם "הייתי תורם/מתנדב אם רק היה מתחשק/אכפת לי." |
|
||||
|
||||
דווקא ממך הייתי מצפה לתשובה בנוסח "אני שודד דמי חסות מילדים/בועל קטינות/סוחט קשישים, וזו ההגדרה שלי לפעילות חברתית". |
|
||||
|
||||
מה זה האייג'יזם הזה? ממבוגרים אי-אפשר לקחת דמי חסות? אי-אפשר לסחוט בני שלושים? אצלי במשפחה (אלפרון) לא עושים הפליות כאלו. |
|
||||
|
||||
לקיחת דמי חסות ממבוגרים וסחיטת בני שלושים זו עבודה קבועה, לא פעילות חברתית. |
|
||||
|
||||
המדינה עושה את זה כבר מעל חמישים שנה, ובמקצעיות רבה, יש לומר. |
|
||||
|
||||
הייתי תורם/מתנדב אם רק היו משלמים לי עבור זה. |
|
||||
|
||||
אז מה זה יותר? שוויון מגדרי או שיתוף ידע? (מדובר בסוג ידע שתורם לדעתי מאוד לשוויון) |
|
||||
|
||||
בהתנדבות,מתוך עקרונות עמוקים. יש גם אופציה לתרומה לקיום הדור הבא,לא סתם לדור הקיים. |
|
||||
|
||||
לשיפור האמינות, מומלץ שלא לשגר תגובות כאלה בשעות כמו 01:33. |
|
||||
|
||||
למה אמינות? הוא לא יכול לשכן אותן במיטתו בתורות, אחת עד אחת בלילה, והשנייה - משתיים? |
|
||||
|
||||
תגיד: מה יצא מניסוי הדראוזינג ההוא? |
|
||||
|
||||
דאוזינג, דראוזינג הוא ממציא תורת האבולוציה ( ותכף יעיפו לי את התגובה הזאת). |
|
||||
|
||||
אתה מתכוון להוא עם מוטות המתכת שאת תוצאותיו אני מסתיר בקנאות מידיעת הגיאולוגים, או לאחד אחר? |
|
||||
|
||||
לזה, לזה. |
|
||||
|
||||
אתה קראת לי שמנה? |
|
||||
|
||||
בקיצור, לא ערכת את הניסוי כמובטח, ואתה מנסה לחפות על המחדל בחידודי לשון. תתביישי. |
|
||||
|
||||
מפאת כבודך, אני אבליג על הרמיזה המכוערת שמשתמעת מפרסום תגובה 363411 כמענה לתגובה 363308... לענייננו: אינקונקלוסיב. כדי לצמצם את פגיעתן הרעה של השפעות טלקינטיות ודומותיהן, השתמשתי בצינורות צרים, דמויי קשית שתייה אך קשיחים, כדי לחצוץ בין כפות ידי לבין המוטות (מוטות עאלק, כולה חוטי ברזל מכופפים ומלופפים). ה"מוטות" אכן סבבו בחדווה אגב הילוכי (... ב4-ג3), אך חוששני שמא עינה העקומה של הגרביטצייע ימ"ש במעל. |
|
||||
|
||||
מה זה דראוזינג? |
|
||||
|
||||
דאוזינג, דאוזינג. ג'יזס, פעם אחת תפסו אותי עם כבשה... dowsing: the supposed location of subsurface features by employing a twig, copper rod, pendulum, or other instrument; discontinuous movements in these instruments are believed by some to record the existence of buried features.
|
|
||||
|
||||
מילא כבשה, אבל למה דוקא עם ההכי מכוערת? |
|
||||
|
||||
היא בכלל לא היתה מכוערת. תגובה 70753 (או כמו שנהג לומר שכני זלמן, שגישתו לחיים היתה הפוכה מזו שלי: פופק המסכן, איך הלך מאיתנו בלי לפגוש את החתול הנכון). (אחחח, מילאתי היום מכסה מתישה של תגובות רציניות, עלומות וזועמות. זה לא בשבילי, הם לא מבינים) |
|
||||
|
||||
מה אני אשם שהיפות פעו לי "לא!"? |
|
||||
|
||||
זה מצחיק אותך? בשכונה שלנו היו משתמשים בזה ככלי עזר ב"מחבואים". |
|
||||
|
||||
בתור אחד שהתנדב כבר באי אלו עמותות: שמאלניות חברתיות, ימניות התישבותיות, אקדמאיות מהפכניות וחברתיות עם צבע מגזרי מסוים, אני יכול להודות שלעיתים רבות ההתנדבות אמנם עזרה לנזקקים אך גם עזרה לי למצוא אנשים טובים\\נשים טובות והוציאה אותי מן השגרה. יש לי תחושה עמומה שאיני היחיד בעניין זה. |
|
||||
|
||||
למען הזכות של יהודים לגור בארץ ישראל ונגד האימפריאליזם הערבי. |
|
||||
|
||||
ומשליך בלוקים על שוטרים בזמני הפנוי. |
|
||||
|
||||
הנה כמה חבל שאנחנו לא פעילים בשום צורה. הבעיה של מדינת ישראל כגוף חברתי היא תופעת הרוב הדומם. אנו מגבילים את המחאות שלנו לשיחות סלון. מתווכחים, מחליפים דעות וכן הלאה. למה? מעורבות חברתית כלכלית פוליטית חייבת לצאת מהמסגרת הזו של סלון וחברים. כשאני מוצאת את עצמי מחפשת את התשובה ללמה אנחנו לא יוצאים לככרות או מוחאים בכל דרך שהיא כדי להוביל לשינוי, התשובה היחידה שאני מוצאת היא חיי היום יום שלנו. אנו עסוקים כל יום כל היום בפתירת בעיות ובכבוי שריפות הקשורות ישירות לחיינו הפרטיים. בסוף היום אנחנו סחוטים. במדינת ישראל בלתי אפשרי לנהל חיים רגילים. ומעגל הבעיות הפרטיות והיום יומיות שלנו אינו מאפשר לנו להסתכל לשניה סביבינו ולהגיד זה לא בסדר, את זה אני רוצה לשנות. בעצם להגיד אולי כן, לעשות - כלל וכלל לא. וחבל. |
|
||||
|
||||
וכיצד אנו שונים בכך מכל בורגנות[*] בעולם? -- [*] יש לנו סלון, ואין לנו זמן => אנחנו בורגנים. |
|
||||
|
||||
אולי הדימויים הציניים של אסף ציפור מדברים מגרוני, אבל נראה לי (*רק* נראה לי) שהבורגנות שלנו (ביחס לבורגנות באירופה/ארה"ב) אכן קצת שונה. יותר עסוקה, יותר מיוזעת/מלוכלכת, פחות מאורגנת פוליטית, פחות מרוויחה, פחות מרוצה ועם פער קצת יותר גדול בין האידאל הבורגני1 אליו היא חותרת לבין מציאות היום יום. _________ 1 השאיפה לייצר במזרח התיכון מציאות של מעמד בינוני "כמו ברומא, כמו בפריז, כמו באמריקה..." בניגוד למה שהמציאות המקומית יכולה להציע. |
|
||||
|
||||
המונח ''בורגנות'' קצת בעייתי ובגלל זה קשה להשוואה. |
|
||||
|
||||
אולי זה מפני שחלק גדול מהבורגנות הישראלית הוא דור ראשון ושני, או דילג דור-שניים (שהיו מהגרים, קיבוצניקים או יושבי מעברות), ואין לו מסורת ארוכת שנים של חיים בורגניים שלווים. בהתאם גם אין מסורת של ישיבה במקום אחד לאורך שנים, צבירת רכוש אטית (פמוט מאובק שסבא של סבא השאיר בעליית הגג, ומסתבר שהוא שווה עשרות אלפים, כמו בתוכניות הטלוויזיה הבריטיות), חסכונות ותיקים (מניה משפחתית אחת של קוקה קולה מ-1940, שהיום מממנת לימודים לנכד, כמו בארה"ב) וכדומה. |
|
||||
|
||||
אני מעודד אומנות |
|
||||
|
||||
אינני יורה על אנשים, אינני דורס ואינני שודד אותם. |
|
||||
|
||||
אינך יורה על/דורס/שודד *כמה* אנשים? |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |