|
||||
|
||||
ראשית אקדים ואציין שאני בכלל לא אובייקטיבי. אני יהודי מאמין (במלוא המובן האורתודוכסי) ולכן על סמך משפט הפתיחה: "שלוש הרגלים ... מבוססים על חגים פגאניים קדומים יותר ..." אני מאמין, עוד לפני שאני קורא, שיש לי הרבה מה להגיד על המאמר. ואכן: כבר בפסקה הראשונה: "רק אחרי שיבת ציון התאחד העם סביב בניית בית המקדש השני, והיהדות המשנאית הלכה והתבססה על יסוד רעיון תרבותי השונה מזה של סביבתו - הרעיון של אל לאומי אחד" למה מלכתכילה בנו את בית המקדש הראשון? (רמז: בע"ה נבנה את השלישי מאותן סיבות) פסח ---- התיאור המרשים על שורה של מלכים לפי זה שבשיר השירים קוראים למאהב "דוד" פשוט נפלא - אותן אותיות, בטח מדובר במאהביה של האלה שנטבחו עד שנולד שלמה והקים שושלת. איך לא חשבתי על זה קודם? "..פסח היה חג של אהבה, ובוודאי גם של הוללות מינית.." אם כזו לוגיקה איך אפשר להתווכח? לגבי האבל בספירת העומר - מנהג האבלות החל רק בתקופת המשנה המאוחרת, סוף תקופתו של ר' עקיבא, אבל על מות תלמידיו - בתקופה הזו אף אחד כבר לא זוכר מנהגים כנעניים קדומים. שבועות ------- הזזת החג כדי למקם אותו בצורה נוחה יותר לתיאוריה הכללית היא רעיון מבריק. חוץ מזה ט"ו זה ליל ירח מלא ואז בטח גם לאלים הקדומים טוב יותר על הלב והם היו חוגגים איתנו את חג הביכורים, נורא חבל שאנחנו מפספסים אותם כל שנה בגלל המגלומניות של הכוהנים. אגב, הכוהנים לא היו קובעי הכללים, תמיד היו נביאים/שופטים/חז"ל שמילאו את התפקיד הזה. רק הערה אחרונה (יש לי עוד אבל נמאס לי): "פר ... פולחן ... קריעת הקרבן לגזרים ואכילתו. אולי הקניבליות הזאת ..." אצלי לאכול פר זו לא קניבליות! רציתי לכתוב סיכום כללי לדעתי על המאמר אבל זה היה כל כך לא יפה שמחקתי. אני מאחל לכולכם מאמרים טובים יותר. |
|
||||
|
||||
אני אתחיל בלהסכים שגם אצלי אכילת פר היא לא קניבליות. היא מקסימום רצח (מפני שלכל היונקים יש רגשות), אך רצח שאני מודע אליו, מצטער עליו וחי איתו בהשלמה מלאה. (יסלחו לי הצמחוניים - אני לא אוהב 90% מהירקות ואני לא אוכל לחיות מבלי לאכול) בקשר לקורבן "דוד" - נאמר פה באחת התגובות שזה לא נראה הגיוני שיהיו אנשים שיסכימו למלוך ושאז יעלו אותם קורבן. בתרבות המאיה, קורבן אדם היה דבר שכיח, נערות אומנו מיום לידתם לקראת הצעד הזה (שמרו על בתוליהן, הסבירו להן שהן הולכות להיות מצילות הכפר וכו'). ואמנם רוב הנערות, כמיטב הבנתי הלכו בשקט אל מותן (כמובן שסיממו אותן, אבל מסיבות מובנות בהחלט). ולכן, אני לא יודע כמה זה נכון שלא היה מלך דוד (יחיד); אבל בכל אופן, אם היה צורך להקריב את ה"דוד"ים אז כנראה שזה היה אפשרי... בכלליות, אחלה מאמר. ונישאר ב"כל אחד באמונתו יחיה". (ודת ה"יגל" ממש מתירנית). |
|
||||
|
||||
גם הכנענים (כנראה גם מבני ישראל) נהגו להקריב קורבנות אדם למרות שבדרך כלל רק ילדים...למולך. שזה יכול להיות עוד ביסוס לרעיון של הקרבת מלכים,אבל זה רק אם המולך לא היה אל (האל חור המצרי?) וכמובן אל שמאוד אהב ילדים . |
|
||||
|
||||
ובואו לא נשכח את בת יפתח... |
|
||||
|
||||
שמו של ה''מולך'' מראה שהוא היה אל-מלך מהסוג המקודש שהומלך לזמן קצוב והועלה קרבן בעצמו - הילדים שהועלו קרבן למולך היו אלה שהיוו תחליף לקרבנו של המלך המקודש. |
|
||||
|
||||
לא קניבליות ולא רצח - היא קרניבוריות. |
|
||||
|
||||
מן הסתם זוהי קרניבוריות. התכוונתי שבעיני פגיעה בחיות = רצח. (ואף למרות זאת אני עדייו אומניבור ומודע להיותי שותף לרצח) |
|
||||
|
||||
זו נראית לי דרך חיים בעייתית קצת - לאכול פרה ולבכות... או שתחליט שאתה צימחוני מטעמי מצפון, או שתפסיק לחשוב על זה ותקבל את עצמך כמו שהטבע ברא אותך - כאוכל כל. למה לייסר את המצפון ולקבל אולקוס? העיקר הבריאות! |
|
||||
|
||||
אני לא אוכל פרות ובוכה. אני אוכל פרות, נהנה, מודע לרצח אך אפאטי אליו. (כמו שאני אפאטי למוות של 30 איש מקוג'יקיסטאן שמתו מהצפות) אני לא מייסר את המצפון - אני פשוט מנסה להסביר לכם שאתם כולכם (הלא צמחוניים) פשוט רוצחים בין אם אתם מודעים לכך ובין אם לאו. אולי לא רוצחים אקטיבים - אבל בהחלט רוצחים פסיביים. יש אנשים שיבינו את זה ויחליטו להפוך לצמחוניים. ויש אנשים שיבינו את זה אבל אהבת הבשרים (של חיות..) תשאר יותר חשובה להם. אני אישית נהנה מדאבל-צ'יזבורגר... בקשר להיות בני-האדם אומניבורים, ובכלל, אני מציע לקרוא גם את התגובה הבאה שלי (שנכתבה קודם לזאת מבחינה כרונולוגית) :) |
|
||||
|
||||
האם בעיניך גם רצח של אדם "=" הריגת פר, או שהשוויון עובד רק בכיוון ההפוך? |
|
||||
|
||||
היחיד שיכול לעשות את ההשוואה בכיוון הזה הוא חניבעל לקטר. ובאופן כללי, כן. רצח הוא רצח בכל מקרה ולא משנה מה הסיבה - כל עוד הנרצח הוא חיה תבונית ומרגישה (וכואב לה); ולרוצח יש ברירות אחרות. ד"א יכול להיות שהגדרתי לנרצח היא אפילו עדינה מדי; יכול להיות שנרצח הוא כל מי שנטלו לו את החיים (בין אם הוא מרגיש כאב ובין אם לא). כלומר נמר חייב להרוג את האיילה כדי לחיות. בני-האדם לא חייבים להרוג פרות, כל עוד יש חלופות. ובכלל מבנה האדם קרוב ביותר לאוכלי פירות (פרוביבור) כגון שימפנזות. תפסיקו עם תפיסת העליונות האנושית הזאת! מה חטאו הפרות שצריכים לגדל ולפטם אותן ולסגור אותן בחוות, רק כדי לרצוח אותן שהן תגדלנה??? בוא נקצין: נאמר וגזע עליון היה מתיישב פה ומכניס את כל בני-האדם למכלאות, מגדל אותם ואוכל אותם. האם היית חושב על האקט הזה כעל משהו יותר ברברי? או לחילופין, משהו שיעצבן קצת את השמאלנים: נאמר וניקח את כל הפלסטינים ונכניס אותם למכלאות ונרצח אותם בהגיעם לגיל מסוים. זה בוודאי לא מוסרי, נכון? ואם נאכל אותם, אז זה כן יהיה מוסרי? "לא! מה פתאום!? בני האדם הם לא קניבלים מטבעם!" - בני האדם הם גם לא קרניבורים או אומניבורים מטבעם, כפי שציינתי מקודם. |
|
||||
|
||||
השימפנזים, כמו שהעורך הראשי יגיד לך בתום תקופת הבחינות, אינם נמנעים מאכילת בשר. הם ציידים לא רעים. |
|
||||
|
||||
זה לא משנה את העובדה שמבחינה פיסיולוגית אנחנו מותאמים ביותר לאכילת פירות. |
|
||||
|
||||
אנחנו מותאמים ביותר לאכילת כל. כלומר - אנחנו לא היסטריים בקטע של אכילת ירק ופרי, ולא אדירים בקטע של אכילת בשר. אנחנו צריכים את שניהם. גם השימפנזים. (דובי, עדיין בתקופת בחינות) |
|
||||
|
||||
זה נכון ששימפנזות אוכלות גם בשר (של חיות קטנות) אך עיקר האוכל שלהם הוא פירות. והם עדיין פרוגיבוריים. בדיוק כמו בני-האדם. הבונובו (סוג של שימפנזה) מסתפק רק בפירות. וכל שתחזרו אחורה בשושלת קופי-האדם תגלו שהם תמיד אכלו רק פירות. המסקנה שלי שרק עם תחילת הבינה (והשימוש בכלים) התחילה גם אכילת החיות ע"י הקופים, קרי: רק החל מהשימפנזים וכלה בבני-האדם. מבחינה פיסיולוגית גרידא כל קופי-האדם זהים מבחינה אנטומית ושונים משאר בעלי-החיים האחרים (הקרניבורים, ההרביבורים והגרמיניבורים). חקרתי, חיטטתי, חיפשתי ומצאתי את האתר הבא שמכיל את כל ההבדלים הפיסיולוגיים-אנטומיים בין בני-האדם לשאר החיות: |
|
||||
|
||||
למתעניינים בשימפנזים ציידים: http://www-rcf.usc.edu/~stanford/chimphunt.html |
|
||||
|
||||
חיות קטנות? הם אוכלים קופים. כן, הם קטנים יותר, אבל מה רצית שהם יאכלו, פילים? עיקר האוכל של שימפנזים, כמו גם של בני-אדם (בתנאים פרימיטיביים), הוא פירות. נכון. אבל אם בודקים לא לפי משקל אלא לפי התרומה הערכית לדיאטה, גם אצל שבטים פרימיטיביים שאוכלים בשר אחת לשבוע או אחת לחודש, הבשר תופס מקום חשוב. הבונובו, ואל תרגיז אותי כאן, אינו סוג של שימפנזה, כמו שהשועל הוא לא סוג של כלב. אלו שני מינים נפרדים עם קשר משפחתי הדוק - ליתר דיוק, הם נפרדו לפני כשלושה מיליון שנה. האדם והאב הקדמון של השימפנזה והבונובו נפרדו לפני כשישה מיליון שנה, לשם השוואה, והענף כולו נפרד מהאב הקדמון של הגורילה לפני שמונה מיליון שנה, בערך. אין לי נתונים לגבי הרגלי האכילה של הבונובו, אבל אני לא רואה סיבה משמעותית שהוא יהיה שונה מהשימפנזה בהרגלי אכילת הבשר שלו. המסקנה שלך היא הפוכה - הבינה התחילה, ככל הנראה, עם המעבר לאכילת בשר באופן משמעותי יותר. לשם השוואה - ההומו-ארקטוס, הראשון בשושלת האנושית, היה בעל נפח מוח גדול פי שתיים מאשר קודמו, האוסטרופיתלקוס1 - נפח מוח שנתמך, כך טוענים חוקרים, על ידי הגדלת מקומו של הבשר בדיאטה של אותו מין. אבל אני מסכים עם המסקנה שלך שאכילת בשר החלה בערך עם האב הקדמון שלנו ושל השימפנזים והבונובו - אלו, הרי שלושה מינים בעלי מערכת חברתית מורכבת מאוד שמצריכה מוח גדול ומתוחכם יותר מאשר המערכות הבסיסיות של הגורילה וחוסר המערכת של האורנג-אוטנג המתבודד.2 מבחינה פיסיולוגית, בני האדם דומים לקופי-האדם, וגם לקופים אחרים, פשוט משום שאנחנו קרובי משפחה. לא הבנתי מה ניסית לומר בזה. האתר שהבאת הביא כמה וכמה עובדות לא נכונות (הטענה ששימפנזים לא אוכלים בשר אלא מקסימום חרקים היא לא נכונה בעליל. חרקים, אגב, אוכלים גם קופים פרימיטיביים יותר כמו המקוק). האתר גם מתעלם מהעובדה הפשוטה שבני אדם בעולם כולו, בכל התרבויות המוכרות, אוכלים בשר. אי אפשר להתעלם מאוניברסלים שכאלו. אי אפשר להתעלם מהעובדה שהמבנה החברתי האלמנטרי של האנושות הוא זה של הציידים-לקטים. אוניברסלים צריכים להדליק נורה אדומה מעל לראשו של כל אדם - זהו דבר טבעי. אכילת בשר היא טבעית לאדם. כל ניסיון להכחיש זאת יתקל בחומה הזו של האוניברסל האנושי הפשוט הזה: כל בני האדם אוכלים בשר. 1 יש סיכוי משמעותי שטעיתי באיות השם הזה. 2 אין לי מושג מה המערכת החברתית של הגיבון, קוף-האדם האחרון (או הראשון, תלוי מאיפה מסתכלים). חשוב לציין שגם אצל קופים יש מערכות חברתיות בסיסיות, למרות שהם חיים בקבוצות גדולות מאוד. אין לבלבל בין גודל הקבוצה לבין המורכבות החברתית שלה. |
|
||||
|
||||
אורנג-אוטן, לא אורנג-אוטנג, שהוא יציר לשוני וולגארי, מסתבר. |
|
||||
|
||||
Australopithecus
|
|
||||
|
||||
במחקרה ארוך השנים של ג'ייין גודל היא מצאה שהיו מספר שימפנזות (ממין נקבה) וילדיהם שרצחו תנוקות של אמהוות אחרות ואכלו אותם. כמובן יכול להיות שזה נדיר אצל השמפנזה אבל להרוג גורי בבון מאד נפוץ. |
|
||||
|
||||
אם בני האדם לא היו קרניבורים מטבעם, הם לא היו אוכלים בשר. התרבויות יוצאות הדופן הן דווקא התרבויות הצימחוניות ולא הקרניבוריות. |
|
||||
|
||||
בני-האדם למדו לאכול חיות אחרות (במסגרת שאר היכולות שבני האדם "למדו"). זה לא אומר שכך הם מטבעם. וכפי שאמרתי כל עוד זה צורך אני לא מחשיב זאת כרצח. בני-האדם בלאו הכי היו צריכים את העור של החיות כדי ללבוש ולשרוד בתקופות הקרות. יכול להיות, וצריך לבדוק זאת עם מביני עניין, שאכילת בשר היא המשך ישיר - או כתוצר לוואי של הצורך בעור של החיה או כתוספת מזון כי הפירות והירקות פשוט לא הספיקו (ועוד לא היו מערכות השקיה או חקלאות). ונאמר ואנחנו כן אומניבורים מטבענו ומשחר הפרה-היסטוריה - (נגיד). האם העובדה שאנחנו כבר לא חייבים אותם בשביל לשרוד ואינטלגנטים מספיק כדי להבין את המושג "רצח", האם העובדות הללו לא מספיקות כדי שנפסיק לרצוח את החיות? |
|
||||
|
||||
אז למה אתה לא עושה זאת? |
|
||||
|
||||
כי הוא מאמין שרצח פסיבי זה טוב. |
|
||||
|
||||
כי לא איכפת לי מרצח פסיבי. כמו שאמרתי שגם לא איכפת לי מהרג של אנשים שאני לא מכיר. (היי.. לא טענתי שאני בן-אדם טוב) |
|
||||
|
||||
האסקימואים אוכלים בשר בלבד מכיוון שאין להם גישה לצמחים. אילו לא יכלו לעכל את הבשר הזה הם לא היו ממשיכים להתקיים. |
|
||||
|
||||
ולו היית רוצח אנשים מפעם לפעם, גם עם זה היית חי בשוויון הנפש שאתה מפגין בתגובה 151373? |
|
||||
|
||||
לא, הוא לה היה חי עם זה בשלווה - זה לא רצח פסיבי, זה רצח אקטיבי. הוא היה חי בשלווה עם לראות אדם מדמם למוות ולא להזעיק אמבולנס, לדוגמא. |
|
||||
|
||||
או לאכול סטייק אדם מדיום-רייר, בתנאי שלא הכיר אותו קודם מותו. |
|
||||
|
||||
לא, אולי וכן. :) לגלעד, הבהרה: אני מניח שכן הייתי מנסה להציל את חייו. אך לא הייתי משתפך אם הוא היה מת (ואני לא מכיר אותו, כמובן). כמו שלא ברור לי איך הייתי מתנהג במשחטה. (יכול להיות שהייתי מנסה לעצור את ההרג, אך זה אקט לא רציונלי כי שאני לא אהיה שם הרצח ימשך. ובכלל - מה איבדתי במשחטה?) ומשום מה, אתם מתחמקים מהדיון על השאלה אם האקט של אכילת החיות כמוה כרצח. במקום זאת אתם דנים ברמת האיכפתיות שלי, האם בני-אדם הם אומינבורים ורמות הפסיביות של הרציחות... כל אחד בפורום שישאל את עצמו (ואם רוצה שיענה) רק על השאלה הזאת: האם כל אחד מכם, פלוני בן פלוני, רואה אכילת חיות כאקט של רצח? (משתי הסיבות הבאות: כי יש לבני-האדם תחליפי מזון אפשריים ולחיות יש רגשות?) או שמה זה לא רצח? (והייתי מבקש נימוקים, כי לאופציה הראשונה אני הבאתי שניים) זהו. רק תענו על זה - רצח או לא רצח? |
|
||||
|
||||
אם הנושא מעניין אותך, אתה מוזמן לקרוא את דיון 792 ולנסות להחיות אותו. אם לא טוב בעיניך להרוג חיות, אולי תתמקד בטענה הזו מאשר בהשוואה (המופרכת) בין הריגת אדם להריגת פרה? אל תשכח שההשוואה עובדת בכל הכיוונים, וגורמת לזילות של חיי אדם לא פחות משהיא מטיבה עם בעלי החיים. |
|
||||
|
||||
נתאר לעצמנו את התמונה הבאה. לפנינו תינוקת חמודה בת כשבעה חודשים. לחיים וורודות, קורנות חום, עורה רך וענוג, מעט ריר נוזל מבין שפתותיה "לנשיקות נועדו". חומד של בובה, לבושה במחלצות לבנבנות, מוצץ מתנודד על סרט משי צהבהב שמוצמד למלבושה בסיכת ביטחון שעליה שפנפן פלסטיק, שלא תדקר הקטנטנה חלילה באצבעה הפעוטה. יד שעירה ושרירית מצמידה את ידי המסכנה לצדיה. הקטנה נאבקת בכוחות אוזלים. יד אדירים נוספת לוחצת על לחיי התינוקת, רחמים אנשים, ופוערת את פיה לכדי פתח קטנטן ועגלגל. הבה נעצור כאן ונבחון מה קורה פה. ובכן, להקלת כולנו, התינוקת המחותלת בלבן, חולה, והוריה המסכנים, בדמעות כאב, עושים כמצוות הרופא ומנסים להערות לתוך גרונה מעט תרופה להורדת החום. האם מדובר כאן בהתעללות, רחמנא? האם יש לקרוא למשטרה, פדופיל בסביבה? אותו מעשה, אותה השתלשלות ארועים, אותם דמויות. קונוטציה שונה שמובילה לפרשנות והגדרה שונה. אין "רצח" שמתסתובב לו אי שם בחלל העולם ושאנחנו יכולים למשוך ממנו הקבלות כאוות נפשנו. ישנם המעשים אותם אנו עושים, ושלהם אנחנו *מסכימים* לתת מובן ושם. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
זאת שאלה קלה - אכילת חיות אינה רצח מכיוון שרצח היא מילה שמורה לסיום חייהם של בני אדם בכוונה תחילה. |
|
||||
|
||||
לפני הציטטה, הגדרה: רָצַח - הרג, המית (בעיקר מתוך כוונת זדון). - ע"פ מילון א. אבן שושן. אולי בני-האדם מקשרים רצח רק לגבי הרג של בני-אדם אחרים. אבל זה נובע רק מתוך ההרגל לחשוב ככה. ולציטטות: מתוך המסעדה שבסוף היקום מאת דאגלס אדאמס ז"ל: "ערב טוב, אני המנה העיקרית של היום. אני יכול לעניין אתכם בחלקים מגופי?" - הפר מהמסעדה. ... "אני פשוט לא רוצה לאכול חיה שעומדת כאן ומזמינה אותי [לאכול אותה]", אמר ארתור, "זה רוע-לב". "זה עדיף על לאכול חיה שלא רוצה שיאכלו אותה" אמר זאפוד. התרגום הוא שלי (מתוך המקור באנגלית) |
|
||||
|
||||
ודקירה בכוונת זדון של כלב (נאמר הכלב הביתי והאהוב שלך, חומי), זה לא רצח? ואם זה נעשה על-ידי פיליפיני שגם אכל את חומי שלך? אז זה כבר לא רצח? (שני המאפיינים שלי לרצח קיימים: א. היו לו חלופות, כלומר, זה לא נבע מתוך הגנה עצמית, והוא יכל לאכול משהו אחר. וב. לכלב זה בטוח כאב. וככל הנראה גם לך זה כאב שגילית שחומי שאהבת וגידלת כל השנים הפך למאכל של הגנן.) |
|
||||
|
||||
300. רצח (תשי"ד) א. העושה אחת מאלה יאשם ברצח ודינו - מאסר עולם ועונש זה בלבד: 1. גורם במזיד, במעשה או במחדל אסורים, למותו של אביו, אמו, סבו או סבתו; 2. גורם בכוונה תחילה למותו של *אדם*; 3. גורם במזיד למותו של *אדם* תוך ביצוע עבירה או תוך הכנות לביצועה או כדי להקל על ביצועה; 4. גורם למותו של *אדם* כשנעברה עבירה אחרת, כדי להבטיח לעצמו, או למי שהשתתף בביצוע אותה עבירה, בריחה או הימלטות מעונש. |
|
||||
|
||||
סעיף 1 מסקרן מאוד: מדוע נבדלים האב, האם, הסב והסבה? איזה מחדל "מותר" ואיזה "אסור"? האם ישנם חוקים נוספים שעל פיהם עלול אדם להענש בשל מחדל, פרט ל"אי מניעת פשע"? |
|
||||
|
||||
מעניין, שבשלושת הסעיפים הראשונים מופיע הזדון, או הכוונה תחילה, בעוד מהסעיף הרביעי הוא נעדר. יוצא מכך, שע''פ הסעיף הרביעי, אותו נהג (ששמו זרח מפרחוני), אשר דרס למוות את השוטר שניסה לעוצרו בעוון נסיעה במהירות מופרזת, היה צריך להישפט על רצח, ולא היתה אמורה לעמוד לו הטענה כי לא התכוון לדרוס את השוטר, שכן מוסכם (או לפחות נטען) כי הוא גרם למותו של השוטר, וכי מותו של אותו שוטר נגרם כאשר הנהג ניסה להימלט מעונש על עבירת הנהיגה במהירות העולה על המותר. |
|
||||
|
||||
אלע"ד ולכן לדידי העניין תלוי במשמעות של "כשנעברה" – האם נדרשת כאן בו-זמניות? שהרי במקרה דנן, אפשר לומר שהדריסה התבצעה *לאחר ש*נעברה עבירת הנהיגה במהירות מופרזת, ולא *כש*נעברה. |
|
||||
|
||||
אינני משוכנע. מכיוון שמה שרלוונטי זה נסיון הבריחה או ההמלטות מהעונש, אבל אולי כדאי שנמתין עד שיבוא אליהו. |
|
||||
|
||||
(והירדן ענה: בעצמי אלע"ד) אבל כן יש שם כוונה - במובלע, משתמע מהמילה "כדי". אינך יכול לעשות משהו לא בכוונה כדי [משהו]. |
|
||||
|
||||
נו באמת. לא צריך להיות עו"ד, מספיק לדעת עברית (ונדמה לי, כי מבין המגיבים באייל, אינך הלוקה ביותר בשליטה בשפה זו או בהבנתה). הרי מדובר על לעשות משהו בכוונה, "כדי" [משהו1] ותוך כדי כך, כתוצאה מכך, שייגרם [משהו2] שאליו לא כיוונת, ואותו לא רצית. ____ במקרה האמור: [משהו1] = "להמלט" [משהו2] = "לגרום למותו של אדם". |
|
||||
|
||||
לא, זה לא ברור כל כך. קרא שוב את החוק, ותראה שמהניסוח עולה ש[משהו2] נעשה כדי לממש את [משהו1]. הווה אומר, [משהו2] נעשה בכוונה. |
|
||||
|
||||
אם אתה דוקר בזדון כלב, זוהי עבירה על חוק צער בעלי חיים. אם אכלת כלב של מישהו אחר, הרי שפגעת ברכושו, בנוסף לכך, ועל כך תכנס לכלא (באותה מידה שתכנס לכלא אם תצית את ביתו). זה רצח? לא. |
|
||||
|
||||
דקירת כלב היא עבירה על חוק צער בעלי חיים ולא מוגדרת כרצח. גם אכילת כלב היא עבירה על חוק צער בעלי חיים. כבר דיברנו על זה. תגובה 80180 תגובה 104378 |
|
||||
|
||||
זה מה נקרא "קריאה סלקטיבית". אותו מילון, ערך אחד למטה: רֶצַח - הריגה, המתת אדם (בעקר בזדון). ורק כדי לסבר את האוזן: הֶרֶג - רצח, מוות, המתת בני אדם. כמו שאמרתי במקום אחר, רצח יכול להתקיים רק בהקשר חברתי, שאינו קיים בינינו לבין הפרות. זו הסיבה שזה לא רצח. |
|
||||
|
||||
לפני שהמאמר של טלה יהפוך לפשוש קטן שצריך להאכיל גוזל קוקיה ענק של דיון על זכויות בעלי חיים, אני עונה במקום אחר: תגובה 151542 |
|
||||
|
||||
אין ספק שבני האדם הם ''אוכלי-כול'' מטבעם, והכול הזה כולל גם בשר - אפילו בשר אדם במקומות מסויימים שחלבון מסוג אחר היה נדיר מדי. הגוף שלנו לא בנוי, כמו גוף הפרה, להפיק חלבון מצמחים שהחלבון לא מצוי בהם, כמו עשב או עלים או פירות בלבד. גם הקופים, אפילו אלה שאינם טורפים, אוכלים חרקים וכל מיני שרצים אחרים שיש בהם חלבון מהחי. |
|
||||
|
||||
אז זהו, שלא מזמן הסתבר שדווקא כן. גוף האדם מסוגל להפיק את החלבונים הדרושים מצמחים בלבד. |
|
||||
|
||||
מראה מקום בבקשה. |
|
||||
|
||||
בבקשה: http://www.vrg.org/nutrition/protein.htm |
|
||||
|
||||
ביולוגי כל האייל: התאחדו! על פי הקישור שלעיל, בני אדם בכלל לא צורכים פרוטאינים שלמים, אלא מפרקים אותם בין כה וכה לחומצות אמינו ומשם ממשיכים בעצמם. לכאורה, הבעיה היחידה היא שיש חומצות אמינו שאנחנו לא יודעים להרכיב לבד, ולכן אנחנו צריכים לקבל אותם ממזון. חומצות האמינו הללו זמינות הן במזון מן החי והן ממזונות שונים מן הצומח. הסיפור שאני מכיר הוא זה שבני אדם לא יודעים לבנות *פרוטאינים* מסויימים, כאלו שרק אוכלי-עשב למיניהם יודעים לבנות, ולכן אנחנו צריכים לאכול בשר. איזה סיפור נכון? |
|
||||
|
||||
הראשון. בני אדם לא יודעים לבנות חומצות אמינות מסוימות. ולכן הם זקוקים לאספקה מבחוץ של חומצות האמינו הללו. ריכוז חומצות האמינו החיוניות הללו שונה בין מזונות מהחי למזונות מהצומח. וייתכן שקשה יותר להגיע לריכוזים הדרושים כאשר אוכלים רק מזון מין הצומח. מרכיבים תזונתיים חיוניים אחרים, כמו ויטמין B12, קיימים במינונים נמוכים בהרבה במזונות מין הצומח בהשוואה למזונות מין החי. |
|
||||
|
||||
אנל"ב. רוב בעלי החיים מסוגלים לייצר לבד 10 מתוך 20 החומצות האמיניות. את ה10 האחרות הם חייבים להשיג ממקור חיצוני. אוכלי עשב מקיימים סימביוזה עם חיידקים שמייצרים חומצות אמינו מחנקן לא אורגני. אוכלי כל מסתדרים עם מה שיש. החתוליים לא יכולים לייצר 11 חומצות אמינו, ולכן לא מסוגלים לשרוד על תפריט צמחוני. (בניגוד לכלבים, זאבים, שועלים, דובים וכו') |
|
||||
|
||||
שימפנזים, אנשים, צייד ו- HIV. |
|
||||
|
||||
בקיצור - בשר (שאוכלים שימפנזים) זה רצח (שלנו). ידעתי שיש משהו חשוד בחיות הללו. (: |
|
||||
|
||||
"The new study found that 99.4 percent of the most critical DNA sites are identical in the corresponding human and chimp genes. With that close a relationship, the two living chimp species belong in the genus Homo, says Morris Goodman of Wayne State University in Detroit"
http://www.newscientist.com/news/news.jsp?id=ns99993... |
|
||||
|
||||
שועלים לא מסוגלים לשרוד עם תפריט צמחוני! (לפחות השועל הזה) |
|
||||
|
||||
אוף טופיק: כלבים יכולים להתקיים על תפריט צמחוני בלבד? הכיצד?? |
|
||||
|
||||
הנסיון מראה שהם מסוגלים. לי אישית, זה נראה כמו התעללות אבל לא שמעתי על כלב שהתלונן, ויתכן שאני משליך מעצמי עליהם. (והאכלת פרות בבשר כבש זה כן הגיוני?) |
|
||||
|
||||
עוד דבר שהבחנתי בו - לפי המאמר הזה, הטענה שהועלתה במקום אחר לפיה בני אדם הם פרוגיבוריים (כלומר, אוכלי פירות) היא לא נכונה, משום שפירות אינם מספקים את אותן חומצות אמינו הדרושות לנו1. 1 Fruits, sugars, fats, and alcohol do not provide much protein, so a diet based only on these foods would have a good chance of being too low in protein
|
|
||||
|
||||
בהחלט. בני אדם צמחוניים חייבים להשיג חלבון ממקור חלופי - מוצרי חלב, ביצים, או במקרה הקיצוני, קטניות. |
|
||||
|
||||
הקופים הם טורפים במיוחד קופי האדם שגם מבצעים קניבליות |
|
||||
|
||||
ל''טורפים'' נחשבות רק חיות שאוכלות בעיקר בשר - כמו חתולים, כלבים, צבועים וחלק מהלטאות (תנינים, הייתי חושבת). שום מין מהקופים לא חי בעיקר על בשר, לכן אינם נחשבים ל''טורפים'' אלא או לצמחונים (הגורילה) או לאוכלי כול כמו השימפנזים וכמונו. |
|
||||
|
||||
משעשע. למזלנו, טרם קמו אנשים שמוחים גם נגד אכילת צמחים(אם כי יש אנשים שמחו כנגד קטיפת עלים בטענה שצמחים יכולים להרגיש כאב). בנוגע ל-"טורפים", זו ההגדרה המצומצמת. ההגדרה הרחבה, זאת שמקובלת על האקולוגים, היא כל אורגניזם שאוכל אורגניזם אחר וזה כולל גם אוכלי צמחים למיניהם. ורוב רובם של הצמחים התפתחו כדי להתמודד כנגד אוכלי צמחים[פרט למקומות שזה מביא תועלת לצמח.] |
|
||||
|
||||
זה חדש לי. עד כמה שידוע לי, המלה "טורף" ביחס לבעל חיים מכוונת ל"אוכל בשר" - carnivore . לא שמעתי על טורף שאוכל צמחים. |
|
||||
|
||||
האם צמחים הם לא אורגניזמים ביולוגיים? חוץ מזה, כמו שאמרתי, זוהי ההגדרה הרחבה. לא כל כך סביר שתיתקלי במינוח כזה בחיי היום-יום. [כך לפחות טוענים ספרי הלימוד שלי בנושא לגבי ההגדרה ל-"טורפים"] |
|
||||
|
||||
המינוחים המדוברים הם אוטוטרופי והטרוטרופי. אוטוטרופי הוא יצור שלא צריך חומרים אורגניים; הוא מייצר אותם מחומרים אי אורגניים. צמחים הם כאלה. הטרוטרופי הוא יצור שצריך חומר אורגני כדי לחיות. אני חושב שהקשר שנתת למונח "טורף" הוא לא מוצלח. ההגדרה של טורף מדוייקת, ושונה, ובלי להכנס לכל מיני דירוגים קצת מטושטשים אפשר לומר שהוא ניזון (גם? בעיקר?) מהטרוטרופים. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
אדיר :) |
|
||||
|
||||
קודם כול, למה בכלל טרחת לקרוא את המאמר, עם דעות קדומות כאלה? בית המקדש הראשון נבנה אולי במטרה לאחד את העם אבל בטוח שהוא לא הצליח בכך - כבר בדורו של בנו של שלמה העם התפלג! אני לא משתמשת בלוגיקה כדי להראות את מה שאני רוצה להראות, אלא בראיות שמצויות בכתובים רבים שאתה בוודאי לא קורא ולא מכיר. את כללי הדת לא הנביאים ולא השופטים היו קובעים אלא הכוהנים. השופטים היו מנהיגים פוליטיים ואני מעריכה שלא התעניינו יותר מדי בדת, והנביאים לא קבעו שום דבר - הם הרי נלחמו נגד הממסד רוב זמן פעילותם. אתה בטוח שקראת את התנך פעם? |
|
||||
|
||||
את רק מביאה השערות ורעיונות שמבוססות על ממצאים שיכולים להעיד על ההפך ממה שאת מציעה שהתרחש בעבר או על דברים עוד יותר מוזרים. הכוהנים גם הם היו מנהיגים פוליטיים וחלק בלתי נפרד מן השלטון. ואולי אף התחרו בו כמו במקומות אחרים ורבים כל כך. בית המקדש אולי לא מנע מלחמות ירושה ומרידות במלוכת שבט יהודה על שאר השבטים. אבל הוא בהחלט עזר לריכוזיות הפולחן הדתי בבירת שבט זה ובכך לביסוס שלטון מרכזי אחד (עוד קשר הדוק בין דת לפוליטיקה), ויותר מכך לגיבוש זהות דתית חזקה שנשארה עד עצם היום הזה. גם אצל שארית או תוצר הלוואי של אלו שהתפלגו מקבוצת שבט יהודה (השומרונים). ולא צריך להיות איסור על אנשים שלא מסכימים עם השקפת עולמך לקרוא ולבקר את הכתבים שלך. ובמיוחד לא צריך לקרוא לדיעותיו דיעות קדומות. מי יודע אולי הן יותר מפותחות מהדיעות שלך. הרי את כתבת לי באחת מתגובותייך שאת לא אוהבת לראות את הדברים מנקודת מבט מודרנית. והנה סתם עוד רעיון לסיום. שבט לוי נקרא על שם האל שאליו סגד. לויתן נחש המים הגדול. וזה לא רעיון כל כך מופרך בהתחשב שלויתן היה מפלץ מים ששלט על ממלכת הים. ולפי מיטב ידיעתי סגדו לו. אבל זה רק רעיון ואין מאחוריו הרבה ביסוס. |
|
||||
|
||||
שבט לוי הוא השבט היחיד שנוסף לו ה' הידיעה. (אין בשום מקום בתנ''ך אמירה על שבט המנשה למשל.) לכן מדובר בשם תואר - השבט הנלווה או המלווה. שם תואר זה נובע ממקורו הזר של השבט - מצריים, כפי שמעידים שמות מצרים המופיעים בו כמשה ופינחס. |
|
||||
|
||||
היי זה היה רעיון טוב וזה נשאר רעיון טוב. גם אם זה עם ה' הידיעה. ועוד רעיון נפלא אבל לא שלי. מקורו של שבט הלוי הוא מלוב ולא ממצרים ולכן נקרא לוי. ולזה יש אפילו תימוכין באופן התספורת של הלויים, הפייאס! שהיו גם אצל הלובים...שהיו חלק מהאימפריה המצרית. |
|
||||
|
||||
אני חושב שכבר הזכרתי את הספר הזה "קדם וערב" של ע.ג חורון פרק שמיני עמ' 241 שמעון ולוי האחים מלוב המחבר הוא אבי תנועת הכנענים |
|
||||
|
||||
ודרך אגב, משמעו של השם לוי הוא מהשורש לוה - כי הוא זה שנלווה אל האל בתור עובד בקודש. למעשה, זהו שם מקצועי. |
|
||||
|
||||
דברים ג' י"ג: "ויתר הגלעד וכל הבשן ממלכת עוג נתתי לחצי שבט המנשה". ובבמדבר פרק כ"ו: "אלה משפחות הראובני... אלה משפחות השמעוני... אלה משפחות הזבולני..." |
|
||||
|
||||
נשאלת השאלה... האם הא הידיעה מופיעה רק בתצורת הסמיכות אותה ציטטת, או גם כשמדובר ללא סמיכות (אני לא מכיר את תיאוריית ''הלוי'', ולכן שאלה זו מופנית גם לאמיר קורן). |
|
||||
|
||||
גם אני לא מכיר את תיאורית הלוי...! |
|
||||
|
||||
המלה ''הלוי'' מקבילה בדיוק למלה ''היהודי'', או ''המנשי'' או ''הראובני'' - בגלל מציאותה של י' אחת לא הוסיפו עוד י' בשביל שם התואר. כל זה לא אומר שום דבר, למעשה, על מקור השם עצמו. |
|
||||
|
||||
בשום מקום לא נאמר שבט המנשי או שבט הראובני לעומת שבט הלוי (במקום שבט לוי). כמו כן, השמות המצריים המופיעים בו ועצם העובדה שלא היה שבט מתנחל אלא שבט של כהני דת מחזק הנחה זו. |
|
||||
|
||||
''וניתנה לנחלה לראובני ולגדי ולחצי שבט המנשי''. |
|
||||
|
||||
זוהי צורה של סמיכות. המילה שבט מתיחסת לחצי ולא להמנשי שבה ה' הידיעה מופיעה כאמור כסמיכות. |
|
||||
|
||||
אין שום הבדל דקדוקי בין ''שבט המנשי'' בביטוי ''שבט המנשי'' ובין ''שבט המנשי'' בביטוי ''חצי שבט המנשי''. |
|
||||
|
||||
אז למה זה נאמר רק לגבי "חצי השבט"? |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
המלה ''המנשי'' מתייחסת לשבט - בדיוק כמו שבט הלוי או ''משפחת הלוי''. |
|
||||
|
||||
זו לוגיקה מוזרה - בגלל שזהו שבט של כוהנים הוא חייב להיות ממוצא מצרי? איך אתה מסביר את ההנחה הזאת? |
|
||||
|
||||
א. השמות המצרים הנמצאים בו. ב. הרקע של משה כמי שגדל בבית פרעה. ג. המאבק הידוע בין כהני אתון לכהני אמון. משה ואהרון נימנו ככל הנראה עם הראשונים וכאשר נכשלו במאבקם בעליית תות-אנח-אמון לשלטון, יצאו ממצריים ונדדו למדבר בלווית עבדים ושבטי מדבר. במהלך הדורות הפכו צאצאיהם להיות הכהנים של שבטי ישראל ועל המאבקים בין כהני משה וכהני אהרון (ונצחונם של האחרונים) ניתן לקרוא ב''מי כתב את התנ''ך'' מאת ריצ'ארד פרידמן. |
|
||||
|
||||
כל זה לא מוכיח שהשם לוי קשור בדרך כלשהי ללוב - ולוב איננה מצרים, והליופוליס, עירו של אתון, איננה בלוב! נכון שהיו שבטים שהיה להם קשר עם מצרים (שבטי יוסף, כמקובל), ואולי גם לשבט לוי, אבל ההנחה הלשונית כאן מוטעית, לדעתי, אפילו אם הסיפור נכון (וגם זה, כמובן, איננו אלא תיאוריה). |
|
||||
|
||||
אני לא טענתי לגבי לוב. זו היתה התיאוריה של אמיר קורן בתגובתו אליי. שבטי יוסף שהתנחלו וישבו במרכז הארץ לא היו קשורים למצריים. השבטים שבאו ממצריים או מסיני מלבד לוי היו כנראה יהודה ושמעון. מכאן גם הטענה בתגובה 106361 . |
|
||||
|
||||
קראתי את המאמר מסקרנות. נקבל את הטענה שבית המקדש הראשון נבנה כדי לאחד את העם ולא הצליח בכך. עדיין, סביב מה? סביב האלילים? לא! בית המקדש הראשון נבנה כדי לאחד את העם סביב אל יחיד. - בערך ארבע מאות שנה לפני התקופה שלטענתך החלה להתהוות האמונה באל יחיד. את מדברת על תאוריות שמצויות בכתובים שונים - הוכחות אני לא בטוח שיש שם - תאוריות מבוססות לכל היותר. אם אני טועה ויש הוכחות כלשהן, אני אשמח לקבל הפניה. בנוגע ל: "את כללי הדת לא הנביאים ולא השופטים היו קובעים אלא הכוהנים" השופטים מעצם תפקידם שפטו והכריעו מותר או אסור, חייב או זכאי. במסורת היהודית פוסק ההלכה הוא הדיין. הכוהנים הם הזרוע המבצעת את עבודת ה' בבית המקדש. מקרה השיפוט היחיד של הכהן הוא בנגע הצרעת, בו הוא מחליט האם טהור או טמא ואת הכללים כיצד להחליט לא הוא קובע. הקביעה שהשופטים לא התעניינו בדת, והנביאים לא קבעו שום דבר, מתיישבת לי עם זה ששאלת האם קראתי את התנ"ך. על זה אמרו חז"ל: "קשוט עצמך ואחר כך קשוט אחרים" |
|
||||
|
||||
בית המקדש הראשון נבנה בשטח יהודה ובניימין - על ידי שבטי המדבר שעבדו, גם לדעתי, לאל זכר פחות או יותר יחיד שממנו נגזר השם יהוה. העובדה היא ששבטי ישראל הצפוניים לא קיבלו את עבודת האל הזה ובנו להם מקדש לעגל, שהוא בעל בנו של הפר אל. והעובדה לאשרה ולעשתורת נמשכה עד הגלות, כפי שהתנך והנביאים אומרים לנו בפירוש. |
|
||||
|
||||
בית המקדש הראשון נבנה ע''י המלך שלמה. המלך שלמה אכן היה משבטי המדבר - שהרי בני ישראל יצאו ממצרים, חצו את ים סוף, שהו במדבר ארבעים שנה וחצו את הירדן בכניסה לארץ ישראל. בתקופת המלך שלמה הממלכה היתה מאוחדת. ההפרדות היתה בימי רחבעם בנו של שלמה ולא על רקע של עבודת אלילים אלא על רקע עומס המיסים. |
|
||||
|
||||
אני מסופקת מאוד אם השופטים קבעו את דיני הדת, הקרבנות, הפולחנים וכיו''ב. אולי אתה מסתמך על התלמוד, אבל אני לא זוכרת מקום בתנך עצמו (אולי חוץ מספר עזרא, שהיה גם כוהן ולכן היתה לו סמכות לקבוע דינים דתיים), שם עזרא היה שותף לשר נחמיה, שהיה המנהיג הפוליטי של אותו הזמן, שבו שופט קבע את דיני הדת. המלה התנכית דיין, דרך אגב, מתייחסת לשופט פוליטי ולא למי שקובע דיני דת. (המלה דת, כמובן, מתייחסת גם היא לחוק פוליטי - וראה ''ואת דתי המלך אינם עושים'' - אסתר, למי שלא יודע). |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |