בתשובה לאמיר, 28/08/02 22:33
לא שוב הדיון הזה (מה שנכון). 88337
נהדר. ואם אני אחליט שמה שנדרש הוא שאני אלמד מחול אצטקי ואי לכך אהיה פטור משירות צבאי ומעבודה, אתה תתמוך בי ותממן אותי.
אני בקשתי קודם 88338
שטויות 88352
אני הראשון שביקש ללמוד ריקוד אצטקי.
שאנצטקי 88354
אפשר לפתוח חוג גישור בין-תרבותי
לא שוב הדיון הזה (מה שנכון). 88339
לא אותו דבר, שכן מדינת ישראל לא מכירה בתרבות שרואה במחול אצטקי, כתרבות שקשורה אליה. לעומת זאת, מדינת ישראל כן מחזיקה בפקולטות החשובות בעולם למדעי היהדות, מחזיקה בארכיון כתבי יד יהודים, ולמקרה ששכחת, מגדירה עצמה מדינה יהודית. היות ומדינת ישראל - כמו גם מנהיגה האינטלקטואלים - לא מזהים את הריקוד האצקטי עם לימוד התורה, הגם שהם לא מסכימים אותו, אין כל קשר.
בכל מקרה, אם אתה מאמין שצבא לא מועיל אבל לימוד תורה כן, אני לא חושב שיש לך מה לחפש בצבא. עם זאת, נוכח תגובתויך האחרונות, אני בספק כמה אתה מאמין בזה. החרדים, לעומת זאת, כן מאמינים שלימוד תורה מועיל. בקשר לתמיכה ולמימון - לא צריך לתמוך בך או בהם. צא לעבוד, ואפשר להם לעבוד. כל עוד אתה כמובן מקציב כסף לישיבות החרדיות, כי אין סיבה שהכסף ילך רק לעולם החינוך והתרבות החילוני.
לא שוב הדיון הזה (מה שנכון). 88342
הפקולטות והארכיונים החשובים למדעי היהדות לא נמצאים בישראל. אבל אפילו אם הם כן, הפקולטה להנדסת גרעיני חמניות שבעפולה היא מהחשובות בעולם. בעצם היא היחידה בעולם. אתה לא כופר כזה גדול שתכחיש את החשיבות העליונה שלה למחקר ולקידום החברה, התרבות ושלוות הנפש הישראלית. אולי אני אלך לשם כשאגמל מיסורי השאנטי.
לא שוב הדיון הזה (מה שנכון). 88344
כבר ציינתי שלי לא אכפת. השאלה היא, כמה אתה כנה כשאתה אומר שהצבא, לדעתך, אינו תורם. לי נשמע כאילו אתה מנסה להוכיח טענה, לפיה כל אחד יכול להמציא לעצמו תיאוריה ולהתחמק מגיוס לצבא, שהוא מאמין שהוא הדבר היחיד שתורם.
לצערי, החרדים לא המציאו לעצמם תיאוריה, התרבות הזו קיימת למעלה מאלפיים שנה, ולפיכך מגוחך לנסות להציג אותה כתירוץ. שנית, הם לא מכירים בצבא כמשמעותי, להבדיל ממך. שלישית, מדינת ישראל אינה טוענת שהיא בית לתרבות הנדסת גרעיני החמניות. רביעית, מי שלא חושב שהדרך הצבאית היא הדרך, מוזמן להשתחרר. לא רק לדעתי, אלא גם לדעת החוק, ע''ע ועדות המצפון.
לא שוב הדיון הזה (מה שנכון). 88350
מה תמבלבל תמהשמו?
גרעינים לא צבא! מי דיבר על צבא? מאיפה הבאת צבא? גרעינים וחשיבותם וחיונותם לתפארת מדינת ישראל ורווחת תושביה, לעומת לימוד משניות.
לא שוב הדיון הזה (מה שנכון). 88363
אנחנו דברנו על הסיבה שיש לשחרר אותם מהצבא - משום שהם לא מאמינים שזה מועיל.
אם אתה רוצה, יש אוניברסיטאות שמטפלות במחקר, ויש גם את משרד החקלאות. אם אתה רוצה מוסדות תרבות, תארגן לעצמך זרם ציבורי גדול, ורצוי גם שהמדינה תכיר בתרבות שלך כתרבות שהיא יונקת ממנה.
לא שוב הדיון הזה (מה שנכון). 88355
אתה חוזר ומסביר ש''החרדים, לעומת זאת, כן מאמינים שלימוד תורה מועיל'' - כאילו האמונה הזאת שלהם (שאינני מפקפק בה בכלל) מקנה להם את הזכות לחיות על חשבוני. מבחינה זאת, אין הבדל בין לימוד תורה למחול אצטקי, דהיינו, אם עצם האמונה של הפרזיט שהוא מביא תועלת מקנה לו זכויות, אין חשיבות לשאלה אם הוא מאמין בתורת ישראל או בכל דבר אחר.

אם האמונה הפנימית שלו אינה מספיקה, נא חזור והסבר לי למה מותר לאותו מאמין נקי כפיים וישר דרך לגזול את כספי.
לא שוב הדיון הזה (מה שנכון). 88359
לא המאמין הוא זה שגוזל את כספך. מי שגוזל אותו זו המדינה, על ידי חוקים שחוקקו פוליטיקאים שאמורים להיות נציגים של הציבור. אותם פוליטיקאים גם החליטו כיצד תחלק המדינה את הכסף שנגזל. אתה רוצה לשנות? תצביע, תקים מפלגה, תפעל פוליטית.
לא שוב הדיון הזה (מה שנכון). 88361
אז אתה מסכים עם זוהר? שהפוליטיקאים הם חארות שמוכרים את העם עבור כסא.
לא שוב הדיון הזה (מה שנכון). 88362
לא, העם פשוט לא ממש מבין בפוליטיקה. ראה למשל תגובה טרייה יחסית:
תגובה 88311
לא שוב הדיון הזה (מה שנכון). 88400
ומה זה אומר שהעם לא מבין בפוליטיקה?

דמוקרטיה היא לא רק הפעולה של לשים פתק בקלפי. את זה יש גם בכל דיקטטורה בריאה.

הכנסת שאמורה לייצג אותנו, איננו. התווך בין העם לרשות המחוקקת כ4$ מיליארד דולר לשנה (שוחד, הפליה תקציבית בין סקטורים, כסף שעושה דרכו לכיסי פקידים, חלוקה לא נכונה של הכסף, בזבוז משאבים בניגוד לרצונו של הציבור -חוצה ישראל, בניית אגפים חדשים לכנסת, קניית נשק אמריקאי וכו') – כל אלה עולים בהרבה דם וסבל .

אין באמת ייצוג של העם : יש אקט של כרטיס לקלפי, אבל אין שום אקט של השפעה. וגם לא יהיה כל עוד העם לא ישנה עובדה זאת.
לא שוב הדיון הזה (מה שנכון). 88411
מה זה אומר? שאנשים לא ממש מקשיבים למה שהפוליטיקאים אומרים, ולא ממש באמת מתייחסים למה שהפוליטיקאים עושים, ואחר כך הם באים בטענות ש"רימו אותם". אבל זה לא רק בישראל - זה בכל מקום. אני נוהג לצטט מדי פעם את האימרה של פרופ' עודד בלבן "הבחירות הם חשאיות - האזרח לא יודע איזה פתק הוא שם בקלפי". את כותבת שיש בזבוז משאבים בניגוד לרצונו של הציבור (ומפרטת), אבל מה היא הכנסת אם לא אמורה לשקף את רצונו של הציבור? אם לציבור (כמו שאת טוענת) יש "רצון" אחר, אז מדוע אנחנו לא רואים זאת על ידי הקמת מפלגות אלטרנטיביות והצבעה מסיבית אליהן או אפילו אי הצבעה או הצבעה פסולה (טכנית, לא ערכית) בפתקים לבנים. בפועל, או שהציבור אדיש, או שהציבור מטומטם, או שזה מה שהציבור רוצה - תבחרי את. אני לא רואה אופציה אחרת בינתיים (אלא אם כן תשכנעי אותי בקיומה).

זה מזכיר לי את הבדיחה על אחד, לא חשוב מאיזו עדה (טוב נו, פרסי) שכל שבת שם פתק בכותל וביקש מאלוהים לזכות בפיס. אחרי כמה שנים באו המלאכים לאלוהים ואמרו "תראה, בחור נחמד, אולי תתן לו פעם לזכות"? ענה להם אלוהים "כבר מזמן רציתי לעשות את זה, אבל מה לעשות שהבחור לא קונה כרטיס?"
לא שוב הדיון הזה (מה שנכון). 88519
הכנסת אמורה לשקף את רצונו של הציבור, אבל טכנית היא מאוד רחוקה מלעשות זאת. אנו לא רואים הקמה של מפלגות אלטרנטיביות משום שהציבור באמת מיואש ואדיש, ולרוב גם ספקני מאוד ביחס למה שניתן להשיג.המצב הפוליטי באמת משקף את התרבות,כלומר את *מכלול התרבות*- לא רק את התרבות הרציונלית (?), אלא היא משקפת בעיקר את מכלול החולשות והפחדים של אומה שלמה.

המציאות הישראלית היא באמת מציאות שהצליחה לעייף את האינטיליגנציה ואת כוחות הנפש של שלושת דורותיה, מסיבות ייחודיות ומרובות: פערים תרבותיים בין עדות, אירוניה של מדינת ניצולים שהפכה עצמה לכובשת, מלחמות אין ברירה ומלחמות ברירה שנעשה בהן שימוש פוליטי נואל, וטיפוח סטטוס קוו מן המגוכחים ביותר בהיסטוריה מאז קום המדינה....אפשר להמשיך עוד ועוד.
בוודאי יש ספרות כלשהי שרק מתחילה לתאר את המקרה הפסיכיאטרי הקשה של הזהות הישראלית.

היום, יש בעיה רצינית של חסרון במנהיגים שיש להם את הכריזמה הדרושה כדי ליצור מפלגה שתצליח לא להכשל בסבך הפרלמנטרי ולצאת מועילה בסופו של דבר.

ובישראל יש בעיה שלא קיימת כל כך ברב המדינות, והיא התוספת האידאולוגית. אידאולוגיה רזה של שמאל (ימין) או ימין, שאין בינהן הבדל, דוחקת כל שיקול שקשור למדיניות פנים, כפי שהיה ראוי שהבוחר יתייחס אליו. לכן אין סדר עדיפיות פנימי אלא -אין סדר עדיפויות.

התוצאה היא ציבור אדיש וגם מטומטם. אני חושבת שיש באופן מכוון לרכז את ההאשמה כלפי הפוליטיקאים, מפני שהם מייצגים את תרבות ההזנחה וממשים אותה באופן הגלוי ביותר. כך- רק על ידי ריכוז ההאשמה תוכל להתעצב הבנה ציבורית חדשה שדורשת אלטרנטיבה לכל זה, כך אולי הציבור יבין שאדישות לא תוציא אותו מהבוץ
אני חושבת, שככל שזה יגיע ליותר אנשים לכיס (וזה כבר מגיע) אז התובנה ביחס לזה שצריך לקנות כרטיס- תלך ותיעשה מציאותית יותר. (בנק לתעשיה ומסחר פשט רגל אתמול- השביעי בגודלו בארץ)
לא שוב הדיון הזה (מה שנכון). 90163
ואת כנראה ‏1 מתנגדת למסקנות ועדת טל - מה שיכניס את החרדים למעגל העבודה ויוריד קצת מהנטל הכלכלי.
את גם כנראה לא שמה ליבך לעובדה שהציביון במדינת ישראל מקובל על רוב אזרחיה היהודים של המדינה. כמו שאמר כבר ערן, תוכיחו את ושכמותך אחרת. בקלפי.
השינוי מבחינתך יכול היה להגיע עם השנים, בעזרתם של העולים מחבר העמים. היהודים והלא יהודים. אלא שעם ילד וחצי במשפחה לא מנצחים בדמוגרפיה.

באופן כללי אני כופר בהנחה שהחילונים מסוגך הם הרוב במדינה. גם לא הרוב הדומם.

1 תקני אותי אם אני טועה.
1-לא מסכימה ואין לי כח לתקן אותך 93268
לא שוב הדיון הזה (מה שנכון). 88399
לא. לא כמו זהר: ערן טוען שלהקים מפלגה יכול להועיל למשהו, ואני טוענת שרק פעילות מהפכנית יכולה להזיז משהו, כי המפלגות והקולאליציה זה חור שחור. קפיש?
לא שוב הדיון הזה (מה שנכון). 88476
אני חושב שכבר עניתי על זה כאן תגובה 88349 אני שומר לעצמי את הזכות להתעצבן לא רק על הציבור החילוני של מייצב את שורותיו, אלא גם על עדת הטפילים שמנצלת את זה. לא כל מה שחוקי הוא גם כשר, ולא כל מה שכשר גם מריח טוב.
לא שוב הדיון הזה (מה שנכון). 88365
אני טענתי שהעובדה שהחרדים לא מכירים בשירות צבאי כדבר מה מועיל, אמורה לפטור אותם מזה, כשם שאתה פטור מלימודי קודש. אם אתה רוצה לכפות עליהם גיוס בשם האמונה שלך (והציונות שלך, אגב), אין סיבה שלא יכפו עליך את ההיפך.
לא שוב הדיון הזה (מה שנכון). 88368
תגיד לי אתה קורא את מה שאתה כותב?
אם היית סנגור אמיתי אז השופט מזמן היה פוסל אותך כעד עוין. איך אתה משווה תועלת משרות צבאי לעומת תועלת מלימודי קודש? מה הלכת לצבא בגלל שחשבת שזה מועיל או בגלל שפשוט אין ברירה וצריך לצאת להגנת המולדת?
לא שוב הדיון הזה (מה שנכון). 88369
קודם כל, לדעתם אין סיבה להגן על המולדת. הגנת המולדת היא עניין של הציונים. גם אם היו רוצים להגן על המולדת, דעתך על התועלת בצבא וחוסר התועלת בלימוד תורה לא רלוונטית, כי עדיין לדעתם לימוד תורה מועיל יותר, ודעתך לא נעלה על שלהם.
אם באומרך ''אין ברירה'' התכוונת לקיומו של חוק, אז החוק נותן להם ברירה.
ואם אני פציפיסט? 89046
כדי להשתחרר משירות צבאי אני צריך לעבור אינספור ועדות, להיחקר ע"י צה"ל, ובד"כ להשתחרר על סעיף נפשי שיכתים אותי לכל החיים.
החרדי צריך פשוט להיות רשום בישיבה (הוא לא חייב אפילו ללכת לשיעורים).

יותר מזה:
אני חי בתחושה שהחרדים מקבלים כסף מעצם היותם תלמידי ישיבה בעוד שסטודנטים משלמים כסף לאוניברסיטאות (שכר לימוד) מעצם היותם סטודנטים. האם זה נכון, ואם כן האם זה פייר?
ואם אני פציפיסט? 89080
לפי מספר כתבות שפורסמו בעיתונות לאחרונה, ישראל חתומה על אומנה בינלאומית לשחרור סרבני מצפון. ישראל אכן מחזיקה בועדות מצפון, שמשחררות פצפיסטים. הבעיה בישראל היא שהיא המדינה היחידה, פרט לאקוודור, מבין המדינות החתומות על האומנה, שהגוף המטפל בפניות שכאלו הינו גוף צבאי. לכן, בעוד שאחוז הפניות הנענות במדינות אחרות הוא כ-‏60 אחוז, בישראל המספר עומד על 9.5 אחוזים, וגם על כך יש מחאה. בהחלט לא מדובר באינספור ועדות, נראה לי שאתה מסתמך יותר על שמועות. בקשר לסעיף נפשי - גם אם בחרת להשתחרר אצל הקב"ן, אזי אתה נחשב כמי שהשתחרר על סעיף "בריאות", ומקבל את כל ההטבות שמקבל חייל משוחרר.
חרדי, אגב, לא "פשוט צריך להיות בישיבה". הוא צריך לבוא כל חצי שנה-שנה ללשכת הגיוס, ושם להאריך את הפטור הניתן לו, פעולה שגם לא ממש אורכת חצי דקה.

תלמידי ישיבות מקבלים תקציב ממשרד החינוך (חמישית מהתקציב שמקבל תלמיד אוניברסיטה מהתקציב להשכלה הגבוהה בישראל), ממשרד הדתות (היות והישיבות הן גם מפעל תרבותי, ואינן מתוקצבות ע"י משרד התרבות) ומלגת לימוד וקיום ממשרד הרווחה, היות ותלמידי הישיבה לא יכולים לעבוד. סטודנט כן יכול לעבוד, ולכן נדרש לשלם שכר מסויים לאוניברסיטה. בכל מקרה, ההשקעה בסטונדט גבוהה בהרבה מההשקעה בתלמיד ישיבה.
ואם אני פציפיסט? 89083
אם אפשר להידחף אז כמה הערות:

א. העובדה שהשחרור היא על סעיף "בריאות" גם היא אנומליה, שאני חושב שנובעת מהרצון של הצבא/ממשלה לא לעודד סרבנות גיוס מטעמי פציפיזם (שכן אי אפשר להפריד בין סיבות השחרור השונות מטעמי בריאות). לכן, במובן מסויים, העובדה שפציפיסט משוחרר מטעמי בריאות וזוכה להטבות של חיל משוחרר שקולה, באיזשהו אופן, לדח"ש על סמך סעיף "תורתו-אומנותו" - בשניהם כופים על האדם סטטוס מסויים, עם השלכות (מעמד של חייל משוחרר, זכאות לקצבה עקב איסור עבודה).

ב. ללכת פעם בחצי שנה ללשכת הגיוס אמנם לא לוקח חצי דקה, אבל גם לא ממש הרבה יותר מזה. חצי יום? יום? זניח לכל מטרה מעשית.

ג. נדמה לי שכבר נדרשו רבות לעניין תקצוב הישיבות לעומת תקצוב האוניברסיטאות. אני חושב שהמדד הנכון להשוואה הוא התקצוב לתלמיד במדעי הרוח, שכן כאן האמצעים הנדרשים (כיתות, ספריות) הם דומים, בעוד בפקולטות להנדסה ולמדעים מדוייקים נדרש ציוד יקר נוסף, שמשמש גם את החוקרים ולא רק את הסטודנטים, כך שההשוואה חסרת טעם. מה היחס בין ההשקעה בתלמיד במדעי הרוח לבין ההשקעה בתלמיד ישיבה?
ואם אני פציפיסט? 89088
א) אני לא חושב שמי שהשתחרר על טעמי מצפון נחשב כמי ששוחרר על סעיף בריאות. טעמי מצפון - היום לפחות - נידונים בועדות מצפון, שהן נפרדות מהועדות לבריאות הנפש. כיום אגב, אני חושב שהצבא שוקל להפריד את אלו ששוחררו מטעמים פסיכולוגים משאר המשוחררים על תקן "בריאות". בד"כ מי ששוחרר מטעמי מצפון (לא שהיו כאלו הרבה), משוחרר לפני גיוסו, ולכן לא מקבל מעמד של חייל משוחרר. הוא כן יכו לעבוד, ולכן לא ניתנות לו הקצבאות שניתנות לחרדים שלא יכולים לעבוד, היות והם לא פטורים מהשירות, אלא רק דוחים אותו.
ב) גם "אינספור הועדות" והחקירות של צה"ל שעובר החילוני המבקש להשתחרר מהשירות הצבאי במהלכו או בטרם החל, כפי שנטען בתגובה הקודמת, לא לוקחות כ"כ הרבה זמן. כפי שאמרת, זניח לכל מטרה מעשית.
ג) אני דברתי על הפקולטות למדעי הרוח, בהסתמך על מחקר ששמעתי עליו - מגורמים אמינים וחילונים, למען הסר כל ספק - שנעשה לאחרונה, ולפיו הושגו התוצאות שהבאתי. אני עצמי לא ראיתי את המחקר, אבל נתקלתי בזה:http://www.ejudaica.biz/tzava/ole.htm
למרות שמן הסתם, מהמחקר הזה נודף ריח שאלה, עד כמה הוא באמת מחקר, ועד כמה הוא באמת אמין. עם זאת, מעולם לא נתקלתי בנתונים שהציגו תמיכה גבוהה בישיבות לעמות תמיכה נמוכה בסטודנטים. אפילו באתרים כמו חופש, מסתכלים רק על שכר הלימוד, ולא על ההקצבה הניתנת ללימודים הגבוהים, שנאמדת בכ-‏5.6 מליארד. תקציב משרד הדתות הוא 1.7 מליארד (ואל תשכח שלא כל התקציב הזה משמש לתיחזוק הישיבות החרדיות).
ואם אני פציפיסט? 89092
א. הממ... אם כך, מסתבר ששגיתי ואני חוזר בי מטענתי לגבי משוחררי מצפון. אולם הייתי רוצה לנצל את ההזדמנות ולהיטפל כאן למושג "דחיית השרות". המושג הזה מעוות במעט את המציאות. בדרך כלל המונח דחייה (לעומת "ביטול" או "פטור") בא לציין שינוי מועד מעתיד קרוב לעתיד רחוק יותר, של פעולה, שתתבצע בסופו של דבר. דחיית השירות לתלמידי ישיבות אין בסופה שירות צבאי מלא (כלומר, הפעולה עצמה משתנה באופן מהותי). ברוב המקרים היא מסתיימת בשירות חלקי מאד (חודש עד 3 חודשים) או ללא שירות בכלל. אין לי מונח פשוט שיתאר את המצב הזה בשתיים או שלוש מילים. כנראה שהמצב לא פשוט...

ג. גם האתר הזה וגם תקציב המדינה לא מספקים "תקציב פר תלמיד". אני חושב שקשה מאד להגיע למספר הזה, שכן מעורבים כאן גורמים רבים. אני לא יודע מה אחרים עושים - אני מנסה למצוא מדד סביר, והמדד הסביר בעיני הוא ההקצבה לתלמיד במדעי הרוח מול ההקצבה לתלמיד ישיבה, כלומר, ההשלכה על הפרט - לא הכלל. לכן, 5.6 מליארד מול 1.7 מליארד מבחינתי לא אומר כלום.
ואם אני פציפיסט? 89096
א. תלמיד ישיבה דוחה את שירותו, כפי שאפשר לקרוא בדו"ח ועדת טל. עליו להתייצב לדחיית השירות כל חצי שנה, ומגיל 25 כמדומני, כל שנה. הדחייה נעשית עד גיל 41 הוא גיל הפטור משירות הבטחון (לפחות לפי אותו דו"ח), או עד גילאי ה-‏30 המוקדמים, בהתאם למספר הילדים שיש לאותו אברך.
ג. האתר מציג נתונים פר תלמיד, נכון לסוף שנות התשעים. הבעיה היא לא שהוא לא מציג נתונים (דפדף למטה, קצת מתחת לתמונה של אהוד ברק :). קצת בהמשך יש את מספר הסטודנטים בכל פקולטה), אלא שקצת קשה לעקוב אחר המקור לנתונים האלו. מה עוד, שנטען שם שתקציב גל"צ הוא 30 מליון, ומתמיה איך הצליח האתר להשיג את חלוקת התקציב של משרד הבטחון (ובכלל, 30 מליון נשמע לי מספר מופרך ומנופח כלפי מעלה). בכל מקרה, פר תלמיד הינו נוסחה הוגנת, מכיוון שגם תלמיד במדעי הרוח - יהיה זה אפילו תלמיד אחד - מקבל את הסכום הזה.
ואם אני פציפיסט? 89099
ועוד קצת נתונים, את החשבון תעשה בעצמך (וקח בחשבון שהנתונים נכונים לשנת 1999):
באשר למספר הסטודנטים באוניברסיטאות, כולל חלוקה גסה לתארים ופקולטות:http://www.mof.gov.il/budget99/part42.htm
נתונים מאותה שנה על תלמידי ישיבות (אם כי יש לזכור את תופעת ה"ניפוח"):
במקום לטרטר אותך סתם: 89100
לתקציב 2002. אני אישית לא עיינתי בזה, אבל תהנה :)
ואם אני פציפיסט? 89104
א. טוב ויפה, אבל עדיין לא משנה את מה שאמרתי - בסופו של דבר, לא ישרת תלמיד הישיבה שירות צבאי בכלל, או שישרת שירות חלקי ביותר. זו לא ממש "דחייה" במשמעות שאני מכיר. אולי דו"ח טל משתמש במונח הזה, אבל אני גורס שהשימוש בו בעייתי עד שגוי, ע"פ ההסבר שהבאתי בתגובה הקודמת. האם יש משהו בהסבר בתגובה הקודמת שאינו מקובל עליך? אם כן אנא פרט.

ג. לא מצאתי את המדד שאני הצעתי - ההקצבה לתלמיד במדעי הרוח, שנראה לי מקביל במסגרת המשאבים הנדרשים. ההקצבה פר תלמיד באופן כללי כמדד אינה מקובלת עלי (תלמיד להנדסת מכונות זקוק לחומרי גלם ומכשירים מיוחדים, שעות מעבדה וכו' למשל), כמו שהקצבה פר כיתה אינה מדד מקובל עלי (כמה תלמידים יש בכיתה?). אני עדיין ללא הנתון הזה, ולכן אינני יכול לגבש דעה.
ואם אני פציפיסט? 89106
ואגב, את אותה הטייה עושה האתר שהבאת כאשר הוא בא לחשב את היחס סגל-סטודנטים. הנתון הנכון להשוואה לדעתי הוא סטודנטים בפקולטות למדעי הרוח חלקי סגל בפקולטות למדעי הרוח (עם תיקון מתבקש לעובדי מינהל כלל-אוניברסיטאים, כלומר כאלו העוסקים בניהול המוסד, המקבילים לניהול ישיבה)

ואגב נוסף, אם כבר מתלוננים שם על גל"ץ, לדעתי השערוריה האמיתית היא גלגל"ץ. מילא תחנת רדיו צבאית - את זה עוד אפשר להבין, אבל תחנת רדיו צבאית שהקהל שלה הוא ציבור הנוסעים במכוניות? דיווחי תנועה? אמנם יש שם בדרך כלל מוסיקה לא רעה, אבל אין לדעתי שום הצדקה שצה"ל יהיה זה שיחזיק אותה.
ואם אני פציפיסט? 89108
מה חלקו של משרד התחבורה בתקציב גלגלצ?
ואם אני פציפיסט? 89110
יש לו חלק? איפה הקישור לתקציב 2002?
ואם אני פציפיסט? 89115
כן, הוא אחד המפרסמים הגדולים בתחנה (היחיד שמקבל טאג-ליין: "בשיתוף משרד התחבורה – הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים").
ואם אני פציפיסט? 89111
בקשר ל(א), עדיין מדובר בדחיה, אולם בדחיה שחוזרת על עצמה. בסוף כל דחיה חייב תלמיד הישיבה לדחות מחדש.
בקשר להקצבה, הבאתי לך את משרד התקציב.
בכל מקרה, עליך לחלק את התקציב להשכלה הגבוהה במספר התלמידים, בידיעה שגם איקס האחוזים הלומדים בפקולטות שלא דורשות ציוד יקר (מדעי הרוח, מדעי היהדות, אומנויות, שפות, משפטים, מנהל עסקים וכו') מקבלים את אותו המספר. באשר לרוב ישיבה - משכורתו נמוכה בהרבה ממשכורתו של פרופסור או של דיקן. אין לי מקור לזה, עם זאת.
בכל מקרה, אני מקבל את דעתך שלא לגבש דעה. עם זאת, נראה שרוב הציבור החילוני כבר גבש את דעתו.
בקשר לגל''ץ - כבר היו מספר עתירות בנושא. אני חושב שהן נדחו בלחץ הציבור.
ואם ביום שלישי לא בא לי? 89112
א. דחייה שחוזרת על עצמה, ושברור מראש שבסופה לא תתבצע הפעולה פשוט אינה דחייה. לכל צורך מעשי, היא משהו אחר. לקרוא לה דחייה זו עצימת עיניים מודעת.

ג. לא הבנתי את החישוב שאתה מציע. הנקודה שלי היא להבין מהי ההשקעה של המדינה בתלמיד, תוך הכללה סבירה של ההוצאות העקיפות. לכן, בתלמיד במדעי הרוח לא מושקע אותו הסכום שמושקע בתלמיד במדעים מדוייקים, בשל השוני בהוצאות העקיפות (ואף בהוצאות הישירות). גם כאשר יהיה המספר הזה בידינו, עדיין יהיה קשה להשוות. תלמיד ישיבה מקבל קצבת קיום בעוד סטודנט, גם במדעי הרוח, צריך לבחור בין להסתמך על הוריו לכלכלתו, לעבוד בעצמו (לפני הלימודים או תוך כדי. מכר שלי עבד שנתיים כדי לממן את לימודיו), או להתנדב לפר"ח ולקבל מלגה מוגבלת (כ- 5000 ש"ח בשנה או בסמסטר, אא"ט), אך יש לציין שההתנדבות לפר"ח מהווה פעילות קהילתית, שאני לא יודע אם יש לה מקבילה אצל בני ישיבות, ובוודאי שמלגת הקיום שלהם אינה תלויה בפעילות שכזו. כלומר, גם אחרי שיהיו בידינו הנתונים שאני מחפש, יהיה לנו קשה להשוות.
פר''ח זה 89113
משהו כמו 4500 בשנה, הלוואי בסמסטר.
ואם ביום שלישי לא בא לי? 89120
פורמאלית, עדיין מדובר בדחייה, גם אם המטרה ידועה לשני הצדדים. בכל מקרה, הצד הפרומאלי הוא שחשוב, משום שזו הסיבה שאסור להם לעבוד.

סטודנט לא מקבל מלגת מחייה כי סטודנט יכול לעבוד (עתודאים לעומת זאת, מקבלים תמיכה עצומה ממערכת הבטחון, אם כי יש בכך גם שיקולים אחרים). בכל מקרה, גם אם ההצקבה לסטודנט אינה גבוהה מההקצבה לאברך, קשה באותה מידה לקבוע את ההיפך. אפילו יותר.
ואם ביום שלישי לא בא לי? 89133
שוב, העניין הוא שהפורמליסטיקה לא תואמת את הפרקטיקה. פורמלית, אני יכול לזכות במליון שקל בלוטו אם ארכוש טופס. בפועל, הסיכוי לכך הוא אפסי.

את עניין מקורות המחייה של סטודנט לא הבאתי כדי לנגח. הבאתי כדי להראות שגם אם יהיה בידינו המספר, עדיין יהיה קשה להשוות.
ואם ביום שלישי לא בא לי? 89136
אבל הפורמליסטיקה רלוונטית להבנת המצב שנוצר, לפיו חרדי מחוייב לעשות צבא אם יפרוש מהישיבה ויהיה מעוניין לעבוד.
עתודאים 90507
שינוי של השנים האחרונות. עד לפני מספר שנים, עתודאים לא קיבלו גרוש ממשרד הביטחון בתקופת דחיית השירות. בזכות אהוד ברק (בתקופתו כרמטכ"ל) שהמציא את מושג 'העתודה הקרבית' ושאילץ עתודאים להתגייס לשירות שלא במקצוע, חלה הידרדרות אדירה במספר הנרשמים לעתודה. כדי לפתות מועמדים נאלץ צה"ל להציע תמיכה למתאימים, משהו בסביבות 10000 ש"ח לשנה.
ודרך אגב, עתודאים בזמן דח"ש רשאים לעבוד בכל עבודה שהיא.
ויקיים בדרך זו עוד כמה ג'ובניקים, 108477
אשר הגיע הזמן כבר לשאול: למי הם נחוצים?
ויקיים בדרך זו עוד כמה ג'ובניקים, 108483
מי? גל"צ? גלגל"צ?
מר''צ, 108508
ואם אני פציפיסט? 89122
א. לא טעית, אז אל תמהר להתנצל.

לא ידוע לי על אדם אחד ששוחרר בשל ''טעמי מצפון'' בתור הסיבה הרשמית, ואני עוקב מקרוב ובעניין אחרי הנושא הזה.
כל מי ששוחרר נרשם תחת סעיף רשמי כלשהו, כגון ''אי התאמה'', ''סעיף בריאותי'', ''סעיף נפשי'', או כל סעיף אחר.
למיטב ידיעתי, מלבד מקרה אחד יוצא-דופן במיוחד של אדם הקיבל אישור מהממשלה הגרמנית להיותו פציפיסט, לא אישרה מעולם ועדת המצפון האורוואליאנית של צה''ל מעמד של פציפיסט לאדם כלשהו, והעניין גם עומד בבג''צ.
מה שנכון הוא שמי שמשתחרר בצורה הזו איננו במעמד של חייל משוחרר, שכן על רוב זה נעשה לפני תהליך החיול והגיוס הממשיים.

ישנם מקרים של חיילים בשירות קבע או מילואים שהכריזו שהם פציפיסטים, ושוחררו באמתלה כזו או אחרת מאוחר יותר.
ואם אני פציפיסט? 89127
ועדת המצפון של צה"ל הוקמה רק בשנות התשעים אם אינני טועה, בעקבות הצטרפות ישראל לאמנה הבינלאומית. לפי כתבות בנושא, עקב עתירתם של יונתן בן ארצי ועוד שני פצפיסטים לבג"צ, פורסם כי 9.5 אחוז מהפניות נענו, 3 מהם מועמדים לשירות, ו-‏2 אנשי מילואים (אם אינני טועה).
ואם אני פציפיסט? 89426
האם יש בעמדה הפציפיסטית משהו שאוסר על שירות כטבח בקריה (בלי שמירות)? או נהג בוס?
הרי הרוב המכריע של חיילי צה"ל אינם לוחמים; אז בעצם, אין בעיה לסדר לפצסיפיסט שירות כלבבו (ואפילו לבנות מסלול מיוחד ללא טירונות לשם כך).

ולמערכת האייל: נא לדאוג לאיזו חדשה על פציפיסם, כדי שאפשר יהיה להעביר את הדיון לשם.
ואם אני פציפיסט? 89427
וודאי שיש - אם אני פציפיסט, לא אהיה מוכן לתמוך כלל בגוף מלחמתי, ולו בתור טבח.
ואם אני פציפיסט? 89436
ובתור משלם מסים? אני לא מבין את ההבדל.
(אלא אם פציסיפט אמיתי מתנגד גם לתשלום מסים).
ואם אני פציפיסט? 89449
לא יודע. אני לא פציפיסט (למעשה, התנדבתי לצה"ל, ככה שזה די ההפך, אני מניח). פציפיזם תמיד נראה לי יותר כתרוץ להתחמק משרות יותר מאידואולגיה מוצקה, לפחות כשהוא מופיע אצל בני 18.
ואם אני פציפיסט? 89452
אני פציפיסט, וזה לא מפריע לי לשרת בצה"ל (בתפקידים ג'ובניקיים).

ההיגיון שבעניין דומה למצב הבא:
הייתי מאוד מרוצה אם היו מחוקקים חוק שהיה אוסר על אכילת בעלי חיים באופן מיידי וגורף (לעומת זאת ניסויים בבעלי חיים נראים לי מאוד לגיטימיים), אבל אני לא רואה סיבה מיוחדת לא לאכול בשר, בהתחשב בעובדה שרוב האוכלוסיה תאכל בשר גם אם אני אתנזר.

כלומר, שוב, המוסר שלי משמעותי רק כאשר יש לו השלכה על המציאות - ולכן אין טעם להיות צמחוני במדינה שאוכלת בשר או פציפיסט במדינה שכולם בה מתגייסים.

אין לי כוונה לעלות על שום בריקדות כדי לשנות שום דבר (אבל אם ישראל הייתה הופכת למדינה צמחונית הייתי שמח).

אני גם מודע לבעיות טכניות שמונעות מישראלים להיות פציפיסטים של ממש - מה שמערער קצת את המונח עצמו, בעיני.

----------------

רק להגדיש: ישנן שתי סיבות נפרדות שבעטין אין טעם להיות פציפיסט עיקש: אף אחד אחר לא פציפיסט (ברמת דיוק סטטיסטית זו או אחרת), ובמקרה של מדינת ישראל אין ביטחון שפציפיזם יהווה מדיניות מועילה.
וזה ממי שיודע חדו"א? 89505
זו הפעם השנייה בשבוע האחרון שאני שומע את זה באייל, ואני כל כך לא מצליח להתחבר אל ההגיון שמאחורי זה. (אני מתכוון להגיון שלך שגורס "לא לגיטימי לאכול בשר, אם אני לא אוכל בשר עדיין יאכלו בשר => לגיטימי לאכול בשר")

במקום לכתוב הכל מחדש, ראה אם תוכל לענות על סעיף ב. כאן: תגובה 87559
וזה ממי שיודע חדו"א? 89596
עניתי כמעט בדיוק על אותה שאלה לשט"ג, אבל אני אחזור על זה.

יש הבדל מאוד ברור בין חלק מהדברים שהזכרת שם, ובמיוחד הזונות (אם כי כרגע מתנהל דיון על אם בכלל יש נזק בזנות), ובין אכילת פרות, ואני אנסה להסביר מה ההבדל.

כשמדובר בצורך להגן על דולפינים, מה שחשוב הוא חיי הדולפינים, חיי כל אחד מהפרטים, והרצון לשמר אותם (בטבע, לא בקופסאות שימורים). לכל אחד מהפרטים יש ערך ביחס לבעיה הכוללת, גם אם אינפיניטיסימלי.

כשמדובר בדאודורנט, מה שחשוב הוא *גודל* החור באוזון, והרצון שיהיה מינימלי. לכל קמ"ר יש ערך ביחס לבעיה הכוללת, גם אם אינפיניטיסימלי.

כשמדובר בבחירות (להן אני דווקא לא מתכוון להצביע, מסיבות אחרות), מה שחשוב הוא מי ייבחר. לכל קול יש ערך ביחס לבעיה הכוללת, גם אם אינפיניטיסימלי.

(את הזונות אני לא אזכיר, כי יש דיון מקביל שאולי עוד ישפיע על דעתי)

מהצד השני של המתרס:

כשמדובר באכילת בשר, הבעיה מבחינתי היא הרשות שאנחנו לוקחים כשאנחנו שוחטים אותן. נראה לי שעצם ההכרה בבעיתיות שבכך יהפוך את האנושות לטובה יותר. אם אני אוכל פרה, אני משפיע *רק על הכמות (ונראה לי שבצורה יותר אינפיניטיסימלית מאשר כל השאר), ולא על הרשות*. לכן מבחינתי אין טעם להתנזר מאכילת פרות.
אם הייתי מאוד מחבב את הפרות באופן יותר אישי, הייתי מסתכל על זה אחרת, כי לחיי כל פרה היה ערך בעיני, גם אם אינפיניטיסימלי ביחס לכמות הנשחטת.

יוצא דופן - ניסויים קוסמטיים. כאן, התנגדות צרכנית היא בעלת השפעה על הרשות שלקחו על עצמן החברות, וזאת מבלי להשפיע על מספר החיות שסבלו באופן ישיר. כאן גם ההתנגדות היא הכי "פחות אינפיניטיסימלית", כי חברות קוסמטיקה חיות על יחסי ציבור, וזה הרבה יותר חשוב להן.

אם יש צורך בהבהרות, אשמח לספקן.
וזה ממי שיודע חדו"א? 89669
טוב שענית גם לי, כי את התשובה לשוטה לא הבנתי.

דווקא נראה לי שלהיות צמחוני זה בפרוש תרומהd לכיוון "עצם ההכרה בבעיתיות שבכך", בכך שאתה מעלה את הבעייה לתודעת הסובבים אותך, ומשפיע על אלו המושפעים ממך. אבל, מי אני שאקבע לך מה לאכול.
וזה ממי שיודע חדו"א? 89729
זו תרומה לכיוון, נכון. אבל הנה הבדל נוסף: במקרים שבחלק העליון עצם הפעולה שלי הוא התרומה (לפחות תחת תיווך דרך הקשר עסק-צרכן, עם הדולפינים והדאודורנט).

עם הבשר (בהתחשב בשאיפות האישיות שלי) זה קצת שונה.
ואם אני פציפיסט? 89509
את העניין של אכילת בשר כי ממילא האחרים אוכלים לא הבנתי לגמרי. הרי את החיה הספציפית שהפכה להיות ההמבורגר שלך אף אחד אחד לא אוכל אלא אתה בעצמך (טוב, אתה לא אוכל פרה שלמה, אבל אתה מבין למה אני מתכוון. בסה"כ במהלך חייך אתה במו פיך אכלת לפחות כמה וכמה תרנגולות שבגלל הסרתן מהמדף בסופר נשחטו החברות שלהן בטרם עת). למה המוסר הפרטי שלך תלוי בשאלה אם אני וחברי רוצחים תרנגולות? ושאלת המשך: האם בחברה קניבלית היית קניבל?
ואם אני פציפיסט? 89592
שאלת ההמשך לא כל כך מוצלחת, כי אם הייתי קניבל הייתי קניבל (ז"א - אם הייתי מתחנך אצל הורים קניבלים אני חושב שהמוסר שלי היה שונה ממה שהוא כרגע).

אסף עמית אמר פעם שבכל שניה נשחטות אלפי חיות. חישוב זריז ורשלני מראה שאני אוכל תרנגולת אחת בחודש, ופרה אחת בשנה או משוה כזה (וחזיר פעם בכמה שנים. פשוט לפני שבוע אני וחברים עשינו ארוחת פאר מספריבס ופילה חזיר).
האמת שבגלל שאכלתי קצת מולים ושרימפסים ושבלולים בצרפת הגדלתי את מספר הפרטים שאכלתי באופן די משמעותי.

אני אולי מבין את מה שאסף עמית אומר - אין לנו זכות לפגוע בפרות או תרנגולות, מעצם העובדה שהן לא אנחנו (נכון?) - ואני מסכים איתו.
למרות זאת, אני חושב שערך חיי תרנגולת הוא נמוך יחסית - אםילו נמוך יותר מהנאה שלי מאכילתה (אבל עדיין אין לי *זכות* לאכול אותה).

בכל מקרה, אני יכול רק לחזור על הטיעון הכמותי עכשיו. איך אומרים (אולי יהודים לא אמורים להגיד את זה, אבל), רצח של בן אדם אחד זו טרגדיה, רצח של מיליונים זה סטטיסטיקה?
אז אני לא מסכים עם המשפט הזה, אבל אני כן חושב שלפרות הוא נכון, כי אין להם קשרים משפחתיים או חברויות יותר מדי עמוקות (לדעתי אין שום דבר רע במיוחד בלמות, הרבה יותר גרוע להיות קרוב של מישהו שמת).

---------------------

טוב, לרגע איבדתי את הריכוז. מה שאני אומר הוא:
1. אין לנו זכות להרוג פרות.
2. אנחנו הורגים אותן בכל זאת - בכמויות אדירות.
3. אני חושב שהיה יותר נכון לא להרוג פרות בכלל לשם אכילתן.
4. אני בכלל לא מצטער על פרה שמתה. לא אכפת לי לאכול כמות כפולה של פרות.

סיכום: פרה אחת יותר או פחות לא תקרב אותנו להתמודדות עם 3, שהוא מה שמטריד אותי, ולא 4.
ואם אני פציפיסט? 89600
תשלום מיסים משמש למטרות שונות פרט לצבא, כמו חינוך, בריאות, רווחה וכו'. סביר להניח שאם תשלום מיסים מטרתו הייתה אחת - צבא - פצפיסטים לא היו מוכנים גם לשלם מיסים.
חוץ מזה, היותך חייל בצבא הופכת אותך לרכושו (לפחות בישראל), ובין השאר - למייצגו, להבדיל ממשלם המיסים, שיכול להיות גם ערבי או חרדי, אבל בינו לבין צה''ל אין כלום. ואל תשכח שלדעת הפצפיסט זה לא רק לא מוסרי, זה גם בזבוז זמן, מה שלא כך לגבי משלם מיסים. וכשם שהפצפיסט ינסה לגרום לכך שכספיו יוזרמו למקורות אחרים, ולא לצבא, הוא גם ינסה לבקש פטור מהצבא.
ואם אני פציפיסט? 89602
אם זו לא אגדה אורבנית, אז זו ההזדמנות לקבל סימוכין לכך:

על סמך מה אתה טוען ש"היותך חייל בצבא הופכת אותך לרכושו (לפחות בישראל)"?

(ור' גם כאן: תגובה 20903)
ואם אני פציפיסט? 89605
ראשית כל, אני חושב שהמ''כיות שלי בטירונות ציינו זאת כאשר הסבירו לנו למה אסור לנו להתייבש - אנו פוגעים ברכוש צה''ל. אני חושב שמשום כך אתה עומד למשפט על נסיון פגיעה בעצמך.
וזאת מבלי להזכיר את העובדה שכל חייך עוברים לניהול הצבא, אתה נשפט על פי החוק הצבאי, תיקיך עוברים לעיון המשטרה הצבאית, נאסר עליך להיות חבר בקופת חולים, נאסר עליך לעבוד, וכמובן להשבע אמונים לצבא ולהיות מוכן להקריב לו את חייך. היות ו''אזרח צה''ל'' הוא משהו אחר, אני חושב ש''רכוש צה''ל'' הוא התיאור ההולם, גם אם לא הרשמי. למרות שאני די בטוח שזה הרשמי.
ואם אני פציפיסט? 89611
תודה שהזכרת לקוראים חלק מהמאפיינים של אגדה אורבנית. הקטע עם המ''כיות בהחלט היה משעשע.

באשר ל''התיאור ההולם'', אני חולק עליך. התאור ההולם הוא ''חייל''. התאור ''רכוש'' לאדם (או המילה ''עבד'') מתאימה למצב בו הבעלים יכול לעשות באדם כרצונו, ובפרט לסחור בו (ר' טענותיו של אסף עמית לגבי היותם של בע''ח רכוש). השימוש ב''רכוש'' לתאור מעמדם של חיילים בצבא (או של אזרחים במדינה טוטליטרית, לפי הקריטריונים שלך) הוא הרחבה מוגזמת של המושג ''רכוש''. באשר ל''אזרח צה''ל'', כיוון שצה''ל אינו יישות מדינית, למושג אין משמעות.
ואם אני פציפיסט? 89618
"עבד" הוא אדם בעל מטרה מוגדרת. על מנת שישחשב "עבד" דרושה פעולת "העבדה". לפיכך אזרחי מדינות טוטאליטריות לא יכולים להחשב כעבדים, משום שלא יועדה להם מטרה. הם בהחלט יכולים להחשב כעבדים כשהשלטון כופה עליהם את עצמו ומייעד להם תפקיד שלא מבחירה, אותו עליהם למלא.
אדם הנלקח בלי שנשאל לרצונו בידי ארגון כלשהו, מוכפף לרצון הממונה עליו ומחוייב לבמצע מטלה כלשהי, נחשב עבד. אני לא חושב שצבא צריך להיות יוצא מהכלל.

בקשר לאגדה האורבנית - אני לא מבין למה ציפית, למסמך מידי משרד הבטחון? המונח "רכוש צה"ל" אינו בעל תוקף משפטי, אלא הגדרה של מצב.
ואם אני פציפיסט? 89628
השימוש שלך במילה "רכוש" ביחס למצבם של חיילים בצה"ל הוא מטעה ושגוי. אם מישהו טוען בפניי שהמחשב הזה הוא רכושו, הוא אומר למעשה שהוא רכש אותו, יצר אותו, או קיבל אותו *כחוק*, וכן שהוא יהיה רשאי למכור אותו, להוריש אותו, לפרק אותו, או סתם להחזיק בו ללא הגבלת זמן. אם אני נוסע במכונית הזו לאן שאני רוצה, מתדלק אותה, מחליף לה צמיגים ורוחץ אותה, זה עדיין לא אומר שהיא רכושי – יכול להיות שגנבתי אותה ויכול להיות ששכרתי אותה. אפילו אם אמכור אותה, זה לא אומר שהיא הייתה רכושי טרם המכירה. בלי התוקף המשפטי (שטר-בעלות או משהו, הכל בהתאם לחוק), אין משמעות לטענה שהמכונית היא רכושי.

המונח "רכוש צה"ל" אינו בעל תוקף משפטי ואינו הגדרה של המצב בפועל.
ואם אני פציפיסט? 89632
אם אני טוען שאני בעליו של ציור ה"מונה ליזה" - בין אם רכשתי אותו באופן פרטי ובין אם אני מוזיאון - האם אני יכול לשרוף אותו?
אם אני בעליו של כלב, האם אני יכול להכות אותו ולצאת זכאי?
אם אטען שהדירה שלי היא רכושי, האם לעובדה האפשרית שהיא נלקחה שלא כחוק מפלסטיני יש משמעות היום?
האם מותר לי לצפור במכונית שלי באיזור מגורים צפוף בין שתיים לארבע?

העובדה שמשהו הוא הרכוש שלי לא מחייבת שאוכל לעשות בו ככל שיעלה על רוחי. גם על בעלי עבדים בתנ"ך היו מגבלות, כזכור.
ואם אני פציפיסט? 89641
א. אם אתה טוען שאתה בעליו של הציור? לא. אם אתה אכן בעליו ויש לך הוכחות? אני לא רואה מה יכול למנוע זאת ממך. אתה גם יכול למכור אותו לאחר.
ב. להכות? לא יודע. להמית, כן‏1. למכור לאחר – גם כן.
ג. בחוק הרלוונטי (למשל: המשפט הבינלאומי או הבלגי), אולי כן.
ד. לא, אלא בנסיבות הקבועות בחוק (משהו בדבר אזהרת נהגים או הולכי-רגל, אני משער). לעומת זאת, מותר לך למכור אותה לאחר.
ה. לא טענתי שהעובדה שמשהו הוא רכושך מחייבת זאת.

1 לפי א"ע.
ואם אני פציפיסט? 89662
א. הארגון הבינלאומי נזעק כאשר אפגניסטן ניתצה פסלים הינדים שהיו בשיטחה. האם אתה חושב שזה יעבור בשתיקה אם הלובר יעשה זאת למונה ליזה?
ב. אני די משוכנע שתוגש עתירה בנושא.
ג. גם החוק הישראלי הוא החוק הרלוונטי, היות ואני האזרח שלו, והדירה נמצאת בשטחו.
ד. מותר לי למכור אותה לאחר, ולצה"ל מותר להעמיד אותי לדין. אתה טענת שמותר לי לעשות כל שעולה על רוחי (כולל לפרק וכו'). אני טענתי שזה לא בהכרח כך, וחייל עדיין יכול להיות מוגדר כרכוש - אף על פי שאיש לא יעשה זאת - בארגון צבאי, גם אם הארגון לא יכול להכות אותו ולמכור אותו.
ואם אני פציפיסט? 89663
א. לא.
ב. אז?
ג. לפי החוק הישראלי אתה הבעלים של הדירה (או במילים אחרות: הדירה היא רכושך), הלא כן? זה אינו אותו חוק המופיע ב"נלקחה שלא כ*חוק*" בהודעתך הקודמת, נכון?
ד. מה מונע ממך להגדיר את המכונית השכורה שבה פלוני נוהג כרכושו?
ואם אני פציפיסט? 89667
א+ב - משמע לא כל מה שהינו רכושך, אתה יכול לעשות בו כרצונך.
ג - הדירה מעולם לא הועברה לידי כחוק.
ד - העובדה שאני מכיר בה כשל מישהו אחר. אם ארצה לגנוב אותה, אגנוב אותה, ואזי היא תהיה שלי, גם אם זה לא יחזיק מעמד בהליך משפטי. (ראה שטחי ישראל השונים וחלק מרכושה).
ואם אני פציפיסט? 89668
א+ב. מסכים.
ג. על שם מי היא רשומה בטאבו?
ד. האם כל דבר הוא רכוש? אם תגנוב אותה, היא לא תהייה רכושך. זה נקרא "רכוש גנוב" – רכושו של האחד, הנמצא ברשותו של האחר, ללא הסכמת הבעלים ושלא כדין.
ואם אני פציפיסט? 89670
ג. אינני מכיר את ההליך בעיני החוק, לכן אוותר על הנקודה הזו.
ד. היא תהיה רכוש גנוב בעין החוק, על מנת להזכיר מיהו בעליו המקורי. אם אקים לי קהילה משלי, אני יכול להתייחס אליו כאל רכושי שלי, ואביא שוב את הדוגמא של 1948.

בכל מקרה, הדיון הזה סטה לחלוטין מכיוונו המקורי. אני חושב שכשאומרים "רכוש צה"ל" הכוונה אינה משפטית, אלא תיאור מצב לפיו האדם מופקע מהחברה אליה הוא משתייך, ונכפף לחוקים שונים לגמרי, למרות, הרבה פעמים שלא מרצון, כאשר פגיעה בו עצמו מהווה עילה להעמידו לדין. אם זה מפריע לך, אל תתיחס לכך כאל רכוש צהל"י. בכל מקרה זה לא מהותי לדיון.
ואם אני פציפיסט? 89673
אני חושב שהמצב שאתה מתייחס אליו (או זה שאתה מתכוון להתייחס אליו. איני מסכים לגמרי עם התאור שלך) לא מתאים לתאור "רכוש צה"ל", כיוון שההוראה של המילה "רכוש" שונה ממה שנדמה לך. עם זאת, נראה לי שהבהרת את כוונתך (במלים שלי: "היותך חייל בצבא מחילה עליך את פקודותיו"). אני מלכתחילה לא מתייחס לכך כאל רכוש צה"לי, כשם שאינני קורא לאסיר "רכוש שב"ס".
ואם אני פציפיסט? 89709
בקשר לבעל-חיים, שהוא בפירוש רכוש בעליו, מותר לבעלים לא רק להמיתו אלא גם להכות אותו ולהתעלל בו בדרכים שונות אם יש לו סיבה כלשהי לעשות זאת.

במקרה שמדובר בכלב, התעללות שמגיעה עד לבית המשפט מוסברת בדרך כלל כאקט שנעשה לצורך אילוף. הסיבה לכך היא פסיקה תקדימית משנת 1862 (State vs. Avery) הקובעת שהכאת בעלי-חיים, חמורה ככל שתהיה, לא תיחשב לעבירה על החוקים נגד אכזריות כלפי בעלי-חיים אם היתה לה סיבה כלשהי. מאז ועד היום פוסקים בתי המשפט בארה"ב ברוח זו ומזכים כל אדם שהתעלל בבעל-חיים ושהמדינה לא מצליחה להוכיח שהוא סדיסט ופסיכופט.

מקרה עדכני לדוגמא: לפני כמה שנים הואשם אדם בשם פאולר מצפון קרוליינה בהתעללות בבעל-חיים. השכנים תיעדו כיצד פאולר ואשתו היכו את כלבם מכות נמרצות ואז חפרו בור בגינה, מילאו אותו במים והחזיקו בכוח את ראשו של הכלב מתחת למים למשך פרקי זמן ארוכים. הם חזרו על הפעולה במשך כעשרים דקות בכל פעם, ולאחר מכן היה פאולר חוזר ובועט בכלב כמה פעמים ולבסוף היה קושר אותו בסמוך לבור המים. בבית המשפט טען פאולר שכל המעשים הללו הם חלק מטכניקת אילוף שמטרתה לחנך את הכלב שלא יחפור בורות בגינה. בית המשפט השתכנע שפאולר לא פעל כפי שפעל מטעמי סדיזם גרידא וזיכה אותו מאשמת התעללות.

בשעתו היו, אגב, גם פסיקות משפטיות דומות לגבי התעללות בעבדים. גם במקרה זה רוח החוק היתה שמותר לעשות לעבד כל מה שרוצים אם לבעליו יש סיבה הגיונית לעשות זאת. לדעתי, למרות שבצבא נצפים מדי פעם "טרטורים" שנעשים כביכול למטרות חינוכיות, היחס השלילי של המערכת למעשים כאלה הוא עוד אינדיקטור לכך שחייל איננו נתפס כרכוש צה"ל.

נ.ב.: תגיד, גם אתה שמת לב שלפני יומיים פנתה לבית המשפט שלנו עמותה שקוראת לעצמה אלע"ד?
בתשובה לנ.ב. 89715
עכשיו כשאתה אומר, זה מצלצל פעמון, אבל אני לא מצליח להיזכר מיהם ובאיזה עניין. אני מניח שזה אומר שהשם תפוס, ולא ניתן יהיה להשתמש בו לאיגוד המקצועי של הלא-עורכי-דין...
''אל עיר דוד'' 89722
ואם אני פציפיסט? 89829
אתה טענת שחיילים שמנסים לפגוע בעצמם נשפטים על סעיף פגיעה ברכוש צה''ל. זו שטות, כמובן, אבל זה מראה שאתה כן חשבת שמדובר במונח בעל תוקף משפטי.
ואם אני פציפיסט? 89839
חייל שנסה לפגוע בעצמו נשפט עפ''י החוק הצבא, ואני אף מכיר אנשים שנשפטו על כך, מה עוד שלא מזמן הייתה כתבה קטנה על חייל שכזה. אם הוא נשפט על פגיעה ברכוש צה''ל או לא זה לא רלוונטי, מכיוון שלמינוח עצמו אין תוקף משפטי, היות והחייל נשפט בכל מקרה - בין אם הוא מוגדר כך ובין אם לא.
ואם אני פציפיסט? 90105
ואם הוא נשפט על פגיעה בחייל?

(תגידו, שוטר שיורק על עצמו, נשפט על העלבת עובד ציבור?)
ואם אני פציפיסט? 90140
אז הוא נשפט על פגיעה בחייל.

שוטר לא כפוף לחוק הצבאי, כזכור לי.
ואם אני פציפיסט? 90429
חייל בצה"ל *אמור* להשפט ע"פ דיני הצבא. אלא שבגלל שה"שופטים" בצה"ל (1) אינם מומחים גדולים במשפט, הרי תוצאות ומהלכי המשפטים בצבא הם לא פעם בניגוד לחוק, ולהגיון.
יש בחוק השפוט הצבאי עברה של "פגיעה ברכוש צה"ל". האשמת חייל שפגע בעצמו (או בחייל אחר) ע"פ סעיף זה אינה עולה בקנה אחד עם החוק, אבל היא אפשרית מעשית בגלל בורותם ושחצנותם של ה"שופטים" וה"תובעים" בצה"ל.
היה זה איינשטיין (אלברט, מהיחסות, לא אריק מהכספומט) שתבע את האמרה "משפט צבאי הוא משפט כשם שמוזיקה צבאית היא מוזיקה".
(1) האמור בתגובה זאת מתיחס לדין המשמעתי בצה"ל, ולא לבתי הדין, ול"שופטים" במשמע קציני שפוט (זוטרים ובכירים).
כפי שפעם היו מלמדים בקורס קצינים 90440
דין משמעתי, כשמו כן הוא: דין שמטרתו אינה צדק, אלא אכיפת המשמעת הצבאית.
באמת? 90442
מי זכה, האימרה או איינשטיין?
הצד השני של המתבע 90453
מכיוון שמדובר במשפט, (ועוד צבאי), ברור שהתובע הוא זה שזכה.
למען הדיוק- 151360
אם אתה פוגע בעצמך (נניח, מורח שום כתוש על הרגל, עוטף בתחבושת ובבוקר מתעורר עם כוויה, ו29 גימ"לים חביבים) אז העבירה המדוייקת היא "הטלת מום" שזה, במידה וזכרוני אינו מטעה אותי (ולשם שינוי, הוא לא) סעיף 100 לחש"ץ.

__________
העלמה עפרונית מעירה דיונים ישנים, כי חיפשה דיון על הסרבנים, והגיעה לכאן.
למען הדיוק- 151599
ואני מכיר רופא שכשמישהו בא אליו עם דבר כזה (או כל אחד מאותם טריקים מפגרים אחרים שחיילים עושים כדי להשיג גימלים), הוא היה שולח אותו לאשפוז במקום הביתה. כולל כמה עשרות אנשים שבאו עם מגוון מחלות ופגיעות בערב המילניום. הם עשו הרבה רעש והפריעו לחובשת לישון, אז הם שוחררו קצת אחרי חצות.
למען הדיוק- 151938
איך שוחררו?
אלר"צ, אבל למיטב ידיעתי, אין לשחרר חיילים בשבת.
ואם אני פציפיסט? 89608
לא יודע על ישראל, אבל למה החיילים האמריקניים נקראים GI's?
89613
GI - Ground Infantry
כלומר, חי"ר.
89615
מה שמראה שלקח לי יותר מ- 2 דקות לחשוב על הדוגמא הלא-מוצלחת עם גולדה. תודה.
ואם אני פציפיסט? 89614
אני לא מומחה לאנגלית ובטח שלא לסלנג אמריקאי, אבל לטעון שזה מעיד על היותם רכוש הממשלה זה לא יותר מבוסס מלטעון ש''נעלי גולדה'' הן המצאה של גולדה.
ואם אני פציפיסט? 89631
לא טענתי שום דבר כזה. בסדר, הנה תיקון רטרואקטיבי:

:-)
ואם אני פציפיסט? 89634
לא טענתי שטענת. (ואני יודע שלא טענת שטענתי שטענת, וגם שלא טענת שאני לא יודע שלא טענת שטענתי שטענת).
:-) ואני מניף דגל לבן [ל"ת] 89647
ואם אני פציפיסט? 89640
אתה מציג שלושה נימוקים להבדל שבין שירות בצה"ל לבין תשלום מסים.
1. למסים יש מטרות אחרות.
2. חייל הוא רכוש צה"ל.
3. "לדעת הפציפיסט זה לא רק לא מוסרי, זה גם בזבוז זמן, מה שלא כך לגבי משלם מיסים".

על 2 ענו אחרים.
הנימוק השלישי משונה מאד; כשאני משלם מסים אני נאלץ לעבוד יותר, על-חשבון הזמן שבו יכולתי לצפות באופרות סבון בטלוויזיה. בהחלט בזבוז זמן.

באשר לנימוק הראשון, אתה מגדיר את הדבר האסור כ-"צבא", ואז אומר שההבדל הוא שצבא, כולו צבא, בעוד שלמסים יש מטרות אחרות. אבל זו לא ממש תשובה; הייתי יכול להבין אם היית מסביר שהדבר האסור הוא "לחימה", או אפילו "תמיכה בלחימה". אבל הצבא עושה עוד דברים (משדר בגלי צה"ל; מטפל בחיילים שחלו בשפעת; מתכנן מערכות לתקשורת מחשבים) שאין להם דבר עם לחימה. בסופו של דבר מרבית החיילים עוסקים בפעילויות מעטפת כאלו.
אז למה לשרת אסור ולשלם מותר?
ואם אני פציפיסט? 89664
ראשית, בקשר ל-‏2, לא קבלתי את התשובה. בעוד שמשלם המיסים כפוף לרשות אזרחית ולחוקיה, חייל כפוף למערכת צבאית וחוקיה. האזרח אינו מייצג דבר זולת עצמו (לפחות לא מתוקף היותו אזרח) בעוד שהחייל מייצג (דגמ"ש, אם אני זוכר נכון את הסלנג הצבאי) את הארגון כלפי חוץ. בנוסף לכך, אל תשכח שהחייל מחוייב לבצע אקט - שתיאורטית ייתכן ויש לו משמעות עבורו - להשבע שהוא מוכן להקריב את חייו לשם משהו שהוא לא מכיר בו. פצפיסט משלם מיסים פטור מכל הבעיות הנ"ל, אם אינו משרת בצבא.
כשאתה עובד אתה מקבל כסף (אלא אם כן אתה לא מייחס לכך חשיבות), מה עוד שפעמים רבות אדם רואה בעבודה הגשמה עצמית. פצפיסט לעומת זאת, וכמוהו גם החרדי, אם לקשר לדיון הכללי, נאלץ לתרום לפי גרסת חוק גיוס חובה לכולם, 3 שנים מחייו לדבר מה שאין בו שום תועלת בעיניו בעליל. השוואה נכונה לא תהיה לשאלה שלך בדבר העבודה-אופרת סבון, אלא למצב בו תחוייב ללמוד 3 שנים בישיבה, או לראות אופרת סבון.
האינטרסט הצבאי אינו לעסוק בפעילות שאינה בטחונית. שרות לאומי, אומנם כפוף למשרד הבטחון, אבל אינו גוף צבאי, ואכן עוסק בפעילויות שאין בהכרח קשר בינם לבין הצבא. לעומת זאת, כל תפקיד בצבא עלול להיות תומך לחימה. למשל, החובש אמור לדאוג לבריאות החיילים על מנת שיתפקדו בצורה טובה יותר, מש"ק הת"ש (יש כאלה, מסתבר) אמור לדאוג שהחייל יוכל לשרת בצבא למרות בעיותיו, הטבח ממלא את בטן הלוחם, וכו'. גל"צ אכן יוצא דופן, ולו רק בגלל שהצבא עצמו מעוניין לסגור אותו. עם זאת, לא כל מי שרוצה יכול ללכת לשם.
עדכון קל 151361
[בהמשך לבקשה הנושנה של מר-אדון-ו, חיפשתי חדשה על הסרבנים,ולא מצאתי.משום מה הייתה לי הרגשה שיש כזו]

ביום שלישי בית הדין הצבאי קבע שיש לו את הסמכות המלאה לשפוט את חמשת הסרבנים, ומשפטם יתחיל בסוף החודש. (העשרים וארבע? שלוש?) עורך הדין של החמישה, דב חנין, טען בטענות המקדמיות שהליך הגיוס של החמישה היה פגום‏1 כך שהחמישה לא חיילים, ומכיוון שכך, לפרקליטות אין סמכות כלפיהם.
בכל מקרה, השופטים החליטו לטענה אין בסיס מוצק במיוחד. הם גם ציינו שבניגוד לבן ארצי ורותם [הכנס שם משפחה ששכחתי פה], שמגדירים את עצמם כפציפיסטים, החמישה לא מתנגדים באופן עקרוני לכל צבא שהוא, אלא למדיניות צה"ל והממשלה, ולא מוכנים להיות חלק ממערכת שמבצעת מעשים בלתי מוסריים לדעתם.

1לטענתו, לא לכולם נתנו להופיע בפני ועדת המצפון. אלו שזכו לדבר בפניהם, לא הורשו להיות מיוצגים על ידי עורכי דין ולהביא עדים.
ואם אני פציפיסט? 89484
של אדם הקיבל? האם הגירתך לאירופה לוותה בתהליך מאניזציה? (-:
ואם אני פציפיסט? 89491
אנא פרט והרחב.

(שמא הייתי צריך לכתוב "של אדם אשר קיבל"?)
ואם אני פציפיסט? 89499
תגובה 32543
  ואם אני פציפיסט? • גלעד דנבום
  ואם אני פציפיסט? • אשר לבשן
  ומה רע ב"אשר"? • גלעד דנבום
  ומה רע ב"אשר"? • אשר לבשן
  טעות נפוצה • שוטה הכפר הגלובלי
  ואם אני פציפיסט? • Xslf
  ואם אני פציפיסט? • אמיר
  סטודנטים ותלמידי ישיבה • לוגי גרסקו
  סטודנטים ותלמידי ישיבה • אמיר
  סטודנטים ותלמידי ישיבה • דובי קננגיסר
  סטודנטים ותלמידי ישיבה • אמיר
  סטודנטים ותלמידי ישיבה • דובי קננגיסר
  סטודנטים ותלמידי ישיבה • אמיר
  סטודנטים ותלמידי ישיבה • לוגי גרסקו
  סטודנטים ותלמידי ישיבה • עוזי ו.
  סטודנטים ותלמידי ישיבה • לוגי גרסקו
  ללא כותרת • פוליטיקוס
  לא שוב הדיון הזה (מה שנכון). • דובי קננגיסר
  לא שוב הדיון הזה (מה שנכון). • אמיר
  לא שוב הדיון הזה (מה שנכון). • דובי קננגיסר
  לא שוב הדיון הזה (מה שנכון). • אמיר
  האם הדיון מוסרי או מציאותי? • לוגי גרסקו
  האם הדיון מוסרי או מציאותי? • אמיר
  האם הדיון מוסרי או מציאותי? • דובי קננגיסר
  האם הדיון מוסרי או מציאותי? • אמיר
  האם הדיון מוסרי או מציאותי? • דובי קננגיסר
  האם הדיון מוסרי או מציאותי? • אמיר
  מי מסתכן? • חן שפירא
  מי מסתכן? • אמיר
  ואגב • אמיר
  האם הדיון מוסרי או מציאותי? • דובי קננגיסר
  לא המצב? • אמיר
  לא המצב? • דובי קננגיסר
  לא המצב? • אמיר
  לא המצב? • דובי קננגיסר
  לא המצב? • אמיר
  לא המצב? • אמיר
  לא המצב? • העלמה עפרונית
  לא המצב? • אמיר
  דרך אגב • לוגי גרסקו
  סליחה אבל לא יכולתי להתאפק • אסתי
  סליחה אבל לא יכולתי להתאפק • דובי קננגיסר
  סליחה אבל לא יכולתי להתאפק • אמיר
  סליחה אבל לא יכולתי להתאפק • אמיר
  סליחה אבל לא יכולתי להתאפק • אמיר
  מינימליזם • אסתי
  מינימליזם • אמיר
  לא יגרע עונתה ושארה • רון בן-יעקב
  הלו, זה רדיו?! • אסתי
  הלו, זה רדיו?! • רון בן-יעקב
  הלו, זה רדיו?! • אסתי
  עם כל הכבוד • לוגי גרסקו
  רכלבסקי • אסתי
  הלו, זה רדיו?! • אמיר
  הלו, זה רדיו?! • אמיר
  הלו • רון בן-יעקב
  הלו • אמיר
  הלו • אשר לבשן
  הלו • אמיר
  הלו • אמיר
  הלו • אשר לבשן
  חן חן גם לך • אמיר
  אני לא לבשן, אבל • עדי
  חן חן • אמיר
  לא מדויק • טלי
  לא מדויק • עדי
  אני לא לבשן, אבל • דובי קננגיסר
  אני לא לבשן, אבל • עדי
  אני לא לבשן, אבל • אמיר
  אני לא לבשן, אבל • עדי
  אני לא לבשן, אבל • טלי
  אני לא לבשן, אבל • דובי קננגיסר
  אני לא לבשן, אבל • טלי
  ואגב • אמיר
  מה? • האייל האלמוני
  מה? • אמיר
  על קוצו של זין • ירדן ניר
  על קוצו של זין • רון בן-יעקב
  לא יגרע עונתה ושארה • אשר לבשן
  לא יגרע עונתה ושארה • רון בן-יעקב
  לא יגרע עונתה ושארה • אשר לבשן
  לא יגרע עונתה ושארה • רון בן-יעקב
  אה? • העלמה עפרונית
  אה? • אמיר
  אה! • העלמה עפרונית
  אה! • אמיר
  אה! • דובי קננגיסר
  אה! • אמיר
  אה! • מאור גרינברג
  אה! • אמיר
  אה! • מאור גרינברג
  אה! • אמיר
  איג-נובל • עמית מנדלסון
  איג-נובל • אמיר
  לא המצב? • אשר לבשן
  לא המצב? • אמיר
  לא המצב? • אשר לבשן
  לא המצב? • אמיר
  קצת באיחור • האייל האלמוני
  קצת באיחור • עוזי ו.
  קצת באיחור • האייל האלמוני
  קצת באיחור • ערן בילינסקי
  קצת פחות • האייל האלמוני
  קצת באיחור • ערן בילינסקי
  קצת באיחור • יעקב פופק
  קצת באיחור • דובי קננגיסר
  קצת באיחור • יעקב פופק
  קצת באיחור • דובי קננגיסר

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים