![]() |
|
![]() |
||
|
||||
![]() |
זה לא מפסיק להפתיע (לרעה) כמה המיינסטרים הישראלי דתי באופן מושרש. | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
||
|
||||
![]() |
זה מתחבר עם יהדות א-לה-קארט, לפיה בשישישבת הוא עושה לה קידוש והיא מפרישה לו חלה ואז במוצ״ש הם יוצאים לשתות אלכוהול על הבר עם מיני וג׳ינס צמוד. | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
||
|
||||
![]() |
רגע, ליהדות אין בעיה עם אלכוהול. ומיני *וגם* ג'נס צמוד? תמהני. |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
||
|
||||
![]() |
אשליית/שקר האורתודוכסיה1 כ - Table d'hôte. משום מה המון יהודים מספרים לעצמם שללבוש ג׳ינס או חצאית מיני זה יהדות א-לה-קארט, אבל לחבוש שטריימל ו/או להסתובב עם לבוש פולני (ספציפית מהמאה ה-18/19) זה, כזה כאילו, היהדות אורגינל. __________________ 1 אשליה/שקר שקונים לא רק האורתודוכסים. את הכזב הזה איכשהו גם הצליחו למכור אפילו ל(חלק מ)חילונים הגמורים. |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
||
|
||||
![]() |
מסכים. ככלל החרדים יותר מתנהגים ככת שיצאה מהידות מאשר כמו יהודים אורתודוקסים של פעם - וכאמור, יהודים הם לא רק אורתודוקסים. אבל אני נטפלתי לזוטות הסתירה הלוגית-אופנתית. |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
||
|
||||
![]() |
אני רואה את המונח 'יהדות א-לה-קארט' באופן שבו היהודי האורתודוקס בוחר לעצמו את ההלכות ואת המצוות שנוחות לו לביצוע וזאת בהתאם לנסיבות וסיבוב מעגל חייו1. הוא מנהל עם אלוהים משא ומתן דמיוני שמניח את דעתו כי פשוט הוא שאלוהיו לא יריב איתו אם הוא לא יקיים את כל מצוותיו, והוא - אלוהים - מוכן לקבל ממנו כל מצווה ובאהבה גדולה והעיקר שיעשה משהו שיוכיח שהוא - האדם - נאמן לו. על ציר הנאמנות לאלוהים ניצב בקצהו העבד האולטימטיבי י.ליבוביץ המנוח ובקצהו השני יהודי בנוסח א-לה-קארט. הראשון עבד לאלוהים שעושה את כל מצוותיו מבלי להתווכח עם האדון ומבלי לצפות לקבל משכורת תמורת עבודתו לא בעולם הזה ולא בעולם הבא, כי הוא מבין את מעמדו כעבד אלוהים. האחרון ובניגוד לראשון הוא חבר של אלוהים, ומותר לתת ולקבל מתנות בין חברים. אלוהים יתו לו חיים טובים ומאושרים והוא בתמורה יאמין בו ויהיה אדם טוב. בסופו של דבר כל אדם שמאמין באלוהים בין אם הוא דתי או לא, מנהל משא ומתן כל חייו - עם אלוהיו - עם עצמו. 1. לא טענתי שיש איסור לשתות אלכוהול. כל היהדות זה אלכוהול. 2. מיני לגברת - ג׳ינס לגבר - או הפוך. איך גם? ------------- 1 מונח הזה הובא מספרו של בנימין בראון:חברה בתמורה - מבנים ותהליכים ביהדות החרדית וזאת בהקשר תופעת החזרה בתשובה בתחילת שנות השמונים ועליית וש״ס ובכך שכל אדם יכול להתקבל למועדון הדתיים ובתנאי שיאמין באלוהים ויעשה משהו ולו המזערי ביותר לטובת אלוהים ואז הוא חבר פעיל. |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
||
|
||||
![]() |
2. לא הסברת באיזה מובן ג׳ינס לגבר או מיני לגברת רומז ל״יהדות א-לה-קארט״. כלומר, לא הסברת למה הקידוש בשישי זה כן יהדות ותאור לבושם או הליכתם לשתות משקה במוצ״ש זה ״לא יהדות״ או ״מנוגד ליהדות״. מה הופך פריט לבוש סטנדרטי של אנשים במאה ה-21 למשהו שהוא ״חוץ יהודי״, בעוד (האבסורד הוא ש)שטריימל או חליפה שמתאימה יותר לישוב אירופאי קר במאה ה-19 מאשר היא מתאימה ליהודי בערב חם במזרח התיכון זה ״כן יהדות״? ה"לבוש הדתי-יהודי" הנפוץ היום בחוגים חרדיים (כמו שטריימל, קאפטען, מכנסיים בתוך גרביים וכו') מקורו בלבוש של אצילים או איכרים מזרח-אירופים — במיוחד בפולין, גליציה והונגריה של המאות ה-17–19. היהודים פשוט התאימו את עצמם ללבוש המקומי של זמנם ומעמדם, ואז עם השנים, קיבעו אותו כלבוש "מסורתי". זה יהודי זה?! טענה: הלבוש שאתה מתיחס אליו כאל ״יהודי״ איננו לבוש יהודי ואין להתיחס אליו כאל יותר יהודי ממכנסי ג׳ינס או חצאית מיני. אי שם לפני קצת יותר ממאה או שתיים, איזו קבוצה של יהודים אימצה סגנון לבוש לא יהודי והתקבעה על סגנון הלבוש הזה כסממן של יהדות (כלומר גם ההם במאה ה-19 וה-18 עשו יהדות א-לה-קארט). היהדות היא בת יותר מ-3000 שנה (2000 אם מתיחסים לצורה שדומה קצת יותר למה שיש היום). בהיסטוריה שלה היו השפעות מעמים שונים בזמנים שונים וההיסטוריה היהודית לא הגיע אל סוף דרכה. אין חדש תחת השמש בכך שיהודים מתלבשים בהתאם לזמן והמקום. מעבר לביגוד, זה גם לא עובד כשבוחנים את המנהגים והמסורות עם משקפיים אוביקטיביות ולא עם משקפיים אמוניות. סיווג היהדות האורתודוכסית כ״הדבר האמיתי״ (שזה ממש משמעות המושג ביוונית - "אמונה נכונה" או "דעה נכונה") או כיהדות שהיא לא Pick and choose זה שקר כשבודקים אותו מבחוץ ו״אמת״ רק בעיני אלו שמסתכלים על האורתודוכסיה מבפנים, תחת ההנחות האמוניות. כמו רוב הדתות שמתיחסות אל עצמן כאורתודוכסיה, חלק מנרטיב הדת הוא ״מנהגנו ומעשנו הם הדת המקורית ואלה איתנו מימים ימימה״ גם כשקל לאלו שמבחוץ להדגים שזה לא נאמן למציאות ההיסטורית. |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
||
|
||||
![]() |
> לא הסברת למה הקידוש בשישי זה כן יהדות ותאור לבושם או הליכתם לשתות משקה במוצ״ש זה ״לא יהדות״ >> השיר מדבר על רשימת קניות ולאורכו היא מבקשת שהוא יהיה גם וגם, גם שיהיה לו לב טוב וגם שישמור כשרות, גם שיקדש לה בשישי, וגם שיצא איתה במוצ״ש לבר לשתות אלכוהול. זה לא שלצאת לשתות אלכוהול על הבר עם מיני זה לא ׳יהודי׳, אלא הפוך - גם שתייה על הבר בלבוש לא הכי צנוע זה יהודי כל עוד אתה אדם שלא שם פפרוני על הפיצה ועושה קידוש בשישי. > "לבוש הדתי-יהודי" הנפוץ היום בחוגים חרדיים (כמו שטריימל, קאפטען 1, מכנסיים בתוך גרביים וכו') מקורו בלבוש של אצילים או איכרים מזרח-אירופים — במיוחד בפולין, גליציה והונגריה של המאות ה-17–19 >> הלבוש שתארת הוא אמנם שייך לחברה החרדית אבל לא לחלק המשמעותי שבה, שכן זהו לבוש של הקבוצה החסידית ולא הליטאית או הספרדית שלובשת לבוש די מודרני אם נוציא את כובע הפדורה שיותר מייצג את ההיפסטרים ופחות את החרדים. -------- 1 במקור זה בגד של נכבדי הערבים באימפריה העות'מאנית וכונה גם קאפטאן. בשנת 1720 היהודים האשכנזים גורשו מירושלים עקב חובות. האשכנזים שבחרו בכל זאת להשאר בירושלים, הסתפרדו או קיימו את מצוות האשכנזים בסתר מעל 100 שנים בירושלים. 'מערכת הלבוש של נכבדי הערבים, כשל רבים מתושבי אימפריה העות'מאנית, כללה את הדגם המקורי של מעיל הקאפטאן - מעיל פסים, בהיר בדרך כלל, וארוך. הקפטאן נקרא בערבית: قُفْطَان (קֻפְטַאן), בטורקית: kaftan, ובפרסית, שהיא כנראה מקור השם: خفتان (ח'פתאן). שמו ביידיש, כשגור בפי אנשי היישוב הישן האשכנזים, היה געלע קאפטן.' - מתוך ויקיפדיה. |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
||
|
||||
![]() |
במילים אחרות: חלקים נכבדים במה שנחשב היום חלק מ״היהדות״ האורתודוכסית, אלו התפתחויות מודרניות. מדובר בעצם בריאקציה למודרנה. אוסף של מנהגים והתנהגויות שהתפתחו ע״י הזמנתם אל תוך היהדות מתפריטים צדדיים. התעלמות של יהודים דתיים (מסוימים) מהחלקים הללו באורתודוכסיה, זה לא באמת 'יהדות א-לה-קארט'. זה פשוט להתעלם מהחלקים בתפריט שלא ממש שייכים אליו. | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
||
|
||||
![]() |
בהקשר של החלקים הללו לדעתי זה כן מאפיין אותם בסוג זה של יהדות. החלקים הללו בולטים בשנים האחרונות בתחומי המוזיקה והתרבות והם מהווים מודל חיקוי לקבוצות מסוימות בנוער הישראלי. | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
||
|
||||
![]() |
2. מאחר ואתה כתבת "לשתות אלכוהול על הבר עם מיני וג׳ינס צמוד", אזי משתמע הגם וגם, בדיוק כפי שהבחורות "עם הקוקו והסרפן" לא כיוון לאחת עם קוקו ואחרת עם סרפן. ומאיפה הגיע לכאן הגבר עם הג'ינס? עליו הג'ינס הוא בכלל לא עניין (ליהדות או בכלל). |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
||
|
||||
![]() |
> יכול להיות שהייתה אחת עם קוקו ואחת עם סרפן והוא שילב אותן ביחד. המשורר לא יכול לרשום ו/או כמו במכתב משפטי. > הג׳ינס כביטוי למרד נעורים השפיע על האולטרה אורתודוקסים הרואים בו כבגד אסור המסמל מרד במוסכמות. |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
||
|
||||
![]() |
לדעתי אורתודוקסים מתנגדים (תמיד התפלאתי) דוקא לג'ינס על נשים, ומעדיפים חצאיות ארוכות שלי נראות יותר חושפניות. | ![]() |
![]() |
![]() |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
![]() |
© כל הזכויות שמורות |