 |
> לא הסברת למה הקידוש בשישי זה כן יהדות ותאור לבושם או הליכתם לשתות משקה במוצ״ש זה ״לא יהדות״ >> השיר מדבר על רשימת קניות ולאורכו היא מבקשת שהוא יהיה גם וגם, גם שיהיה לו לב טוב וגם שישמור כשרות, גם שיקדש לה בשישי, וגם שיצא איתה במוצ״ש לבר לשתות אלכוהול. זה לא שלצאת לשתות אלכוהול על הבר עם מיני זה לא ׳יהודי׳, אלא הפוך - גם שתייה על הבר בלבוש לא הכי צנוע זה יהודי כל עוד אתה אדם שלא שם פפרוני על הפיצה ועושה קידוש בשישי.
> "לבוש הדתי-יהודי" הנפוץ היום בחוגים חרדיים (כמו שטריימל, קאפטען 1, מכנסיים בתוך גרביים וכו') מקורו בלבוש של אצילים או איכרים מזרח-אירופים — במיוחד בפולין, גליציה והונגריה של המאות ה-17–19 >> הלבוש שתארת הוא אמנם שייך לחברה החרדית אבל לא לחלק המשמעותי שבה, שכן זהו לבוש של הקבוצה החסידית ולא הליטאית או הספרדית שלובשת לבוש די מודרני אם נוציא את כובע הפדורה שיותר מייצג את ההיפסטרים ופחות את החרדים. -------- 1 במקור זה בגד של נכבדי הערבים באימפריה העות'מאנית וכונה גם קאפטאן. בשנת 1720 היהודים האשכנזים גורשו מירושלים עקב חובות. האשכנזים שבחרו בכל זאת להשאר בירושלים, הסתפרדו או קיימו את מצוות האשכנזים בסתר מעל 100 שנים בירושלים. 'מערכת הלבוש של נכבדי הערבים, כשל רבים מתושבי אימפריה העות'מאנית, כללה את הדגם המקורי של מעיל הקאפטאן - מעיל פסים, בהיר בדרך כלל, וארוך. הקפטאן נקרא בערבית: قُفْطَان (קֻפְטַאן), בטורקית: kaftan, ובפרסית, שהיא כנראה מקור השם: خفتان (ח'פתאן). שמו ביידיש, כשגור בפי אנשי היישוב הישן האשכנזים, היה געלע קאפטן.' - מתוך ויקיפדיה.
|
 |