![]() |
|
![]() |
||
|
||||
![]() |
2. לא הסברת באיזה מובן ג׳ינס לגבר או מיני לגברת רומז ל״יהדות א-לה-קארט״. כלומר, לא הסברת למה הקידוש בשישי זה כן יהדות ותאור לבושם או הליכתם לשתות משקה במוצ״ש זה ״לא יהדות״ או ״מנוגד ליהדות״. מה הופך פריט לבוש סטנדרטי של אנשים במאה ה-21 למשהו שהוא ״חוץ יהודי״, בעוד (האבסורד הוא ש)שטריימל או חליפה שמתאימה יותר לישוב אירופאי קר במאה ה-19 מאשר היא מתאימה ליהודי בערב חם במזרח התיכון זה ״כן יהדות״? ה"לבוש הדתי-יהודי" הנפוץ היום בחוגים חרדיים (כמו שטריימל, קאפטען, מכנסיים בתוך גרביים וכו') מקורו בלבוש של אצילים או איכרים מזרח-אירופים — במיוחד בפולין, גליציה והונגריה של המאות ה-17–19. היהודים פשוט התאימו את עצמם ללבוש המקומי של זמנם ומעמדם, ואז עם השנים, קיבעו אותו כלבוש "מסורתי". זה יהודי זה?! טענה: הלבוש שאתה מתיחס אליו כאל ״יהודי״ איננו לבוש יהודי ואין להתיחס אליו כאל יותר יהודי ממכנסי ג׳ינס או חצאית מיני. אי שם לפני קצת יותר ממאה או שתיים, איזו קבוצה של יהודים אימצה סגנון לבוש לא יהודי והתקבעה על סגנון הלבוש הזה כסממן של יהדות (כלומר גם ההם במאה ה-19 וה-18 עשו יהדות א-לה-קארט). היהדות היא בת יותר מ-3000 שנה (2000 אם מתיחסים לצורה שדומה קצת יותר למה שיש היום). בהיסטוריה שלה היו השפעות מעמים שונים בזמנים שונים וההיסטוריה היהודית לא הגיע אל סוף דרכה. אין חדש תחת השמש בכך שיהודים מתלבשים בהתאם לזמן והמקום. מעבר לביגוד, זה גם לא עובד כשבוחנים את המנהגים והמסורות עם משקפיים אוביקטיביות ולא עם משקפיים אמוניות. סיווג היהדות האורתודוכסית כ״הדבר האמיתי״ (שזה ממש משמעות המושג ביוונית - "אמונה נכונה" או "דעה נכונה") או כיהדות שהיא לא Pick and choose זה שקר כשבודקים אותו מבחוץ ו״אמת״ רק בעיני אלו שמסתכלים על האורתודוכסיה מבפנים, תחת ההנחות האמוניות. כמו רוב הדתות שמתיחסות אל עצמן כאורתודוכסיה, חלק מנרטיב הדת הוא ״מנהגנו ומעשנו הם הדת המקורית ואלה איתנו מימים ימימה״ גם כשקל לאלו שמבחוץ להדגים שזה לא נאמן למציאות ההיסטורית. |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
||
|
||||
![]() |
> לא הסברת למה הקידוש בשישי זה כן יהדות ותאור לבושם או הליכתם לשתות משקה במוצ״ש זה ״לא יהדות״ >> השיר מדבר על רשימת קניות ולאורכו היא מבקשת שהוא יהיה גם וגם, גם שיהיה לו לב טוב וגם שישמור כשרות, גם שיקדש לה בשישי, וגם שיצא איתה במוצ״ש לבר לשתות אלכוהול. זה לא שלצאת לשתות אלכוהול על הבר עם מיני זה לא ׳יהודי׳, אלא הפוך - גם שתייה על הבר בלבוש לא הכי צנוע זה יהודי כל עוד אתה אדם שלא שם פפרוני על הפיצה ועושה קידוש בשישי. > "לבוש הדתי-יהודי" הנפוץ היום בחוגים חרדיים (כמו שטריימל, קאפטען 1, מכנסיים בתוך גרביים וכו') מקורו בלבוש של אצילים או איכרים מזרח-אירופים — במיוחד בפולין, גליציה והונגריה של המאות ה-17–19 >> הלבוש שתארת הוא אמנם שייך לחברה החרדית אבל לא לחלק המשמעותי שבה, שכן זהו לבוש של הקבוצה החסידית ולא הליטאית או הספרדית שלובשת לבוש די מודרני אם נוציא את כובע הפדורה שיותר מייצג את ההיפסטרים ופחות את החרדים. -------- 1 במקור זה בגד של נכבדי הערבים באימפריה העות'מאנית וכונה גם קאפטאן. בשנת 1720 היהודים האשכנזים גורשו מירושלים עקב חובות. האשכנזים שבחרו בכל זאת להשאר בירושלים, הסתפרדו או קיימו את מצוות האשכנזים בסתר מעל 100 שנים בירושלים. 'מערכת הלבוש של נכבדי הערבים, כשל רבים מתושבי אימפריה העות'מאנית, כללה את הדגם המקורי של מעיל הקאפטאן - מעיל פסים, בהיר בדרך כלל, וארוך. הקפטאן נקרא בערבית: قُفْطَان (קֻפְטַאן), בטורקית: kaftan, ובפרסית, שהיא כנראה מקור השם: خفتان (ח'פתאן). שמו ביידיש, כשגור בפי אנשי היישוב הישן האשכנזים, היה געלע קאפטן.' - מתוך ויקיפדיה. |
![]() |
![]() |
![]() |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
![]() |
© כל הזכויות שמורות |