|
||||
|
||||
כדי להרים את עינינו מן הביצה הממאירה שהיא הפוליטיקה הישראלית בימים אלו, כדאי להתיחס דוקא לעתיד של ממשלת השינוי שהיא לגמרי בחזקת ביצה שלא נולדה וספק אם בכלל תיולד (החשוד העיקרי בעיניי להכשלת המהלך הם ההאשם תמיד של הפוליטיקה שלנו, הערבים). בהנחה, שממשלת השינוי תקום, כדאי להתיחס לטענה סופסוף, רצינית של הימין כלפיה. כפי שתומכי ההפגנות נגד נתניהו, הסבירו לי, האג'נדה של הממשלה הזו היא אזרחית: לטהר את הבית משלטון הסיאוב, השחיתות והמרידה בשלטון החוק של האוליגרך הקיסרי. הצלחתה, גם לטווח ארוך של הברית האופוזיציונית המשונה הזו תלוייה בהתמקדות ממשלתה באג'נדה הזו, שנראה שרוב הציבור, לפחות מבין אותה. המכשלה הגדולה של ממשלה זו היא בהכרח אישיותו של רוה"מ הבא, נפתלי בנט. בנט מייצג עוד רכיב שהוא נטע זר בברית האזרחית הזו. עצם זכייתו במשרה הנחשקת היא חלק מן האתנן הפוליטי שנאלצה הברית האזרחית לשלם למפלגתו. אין לי טענות או ספקות לגבי אישיותו הפוליטית של בנט. האג'נדה הפוליטית המעניינת שלו עמדה מאז ומתמיד בצל הברית שלו עם איילת שקד. שקד היא פוליטיקאית מפוקפקת המייצגת זרם הזוי של חילוניים המצביעים למפלגות דתיות והמורשת האלקטורלית הזו השתקפה לדעתי בפעולתה במשרד המשפטים שם פעלה למינוי שופטים שמרניים ע"י ברית עם עורכי דין מושחתים ומסואבים. האג'נדה של בנט הרבה יותר מכובדת וראוייה. בנט פועל כנראה כדי להפוך את הנהגת הימין הישראלי ליותר חובשת כיפה ומסורתית ופחות רויזיוניסטית ולאומנית. זוהי אג'נדה ראויה המשקפת שינויים דמוגרפיים באלקטורט. המכשלה באישיותו של בנט אינה אם כן האג'נדה שלו אלא היותו גנרל סיני (גנרל ללא חיילים). ראינו שהאלקטורט של בנט מאד נזיל ולהערכתי לפחות מחציתו הוא בכלל אלקטורט של שקד (חילוני). בנסיבות אלו, צודק הימין כאשר הוא מעלה את שאלת הלגיטימיות של רוה"מ שנתמך ישירות ע"י 6 (לכל היותר) ח"כים. לזכותו של בנט, יש לציין שגם אם בראש הברית האזרחית יעמוד רוה"מ לפיד, הוא ייצג באופן ישיר כ-15 ח"כים. לא שינוי עקרוני ביחס למינוי בנט. ממשלת השינוי תוכל להצליח, גם לטווח הארוך, רק אם תתמקד במשימה של הדחת הביבי. יש להשיג זאת באמצעות חקיקה בטווח של חודשים בודדים ואז תפנה ממשלה זו את מקומה לקואליציה טבעית יותר של הימין. השאלה המתבקשת היא האם כל המאמץ וכל הויתורים האלו ראויים, רק כדי לפלס את הדרך לממשלת ימין שהימין עצמו כשל מלכונן? ויתר על כן, למה אני מדבר על תועלת לטווח רחוק? כוונתי היא, שההצלחה החשובה יותר של ממשלת השינוי עשוייה להיות במורשת שלה לעתיד. בנט עשוי למתג עצמו כרוה"מ וסופסוף להצליח לגייס גייסות שיעזרו לו להשתלט או להחליף את הליכוד. אבל גם הרכיבים היותר אותנטיים של הברית האזרחית עשויים לצאת נשכרים. יש סיכוי רב, שהבוחר הימני במבחן הזמן יבחין בתפקוד העלוב של הליכוד בפרשת נתניהו וזו עשוייה להיות ראשית הקץ של הפארסה של מפלגת שלטון המתפקדת כמפלגת מחאה לכל דבר (מזכיר את כהונתה ארוכת השנים של המפלגה המהפכנית הממוסדת בראש השלטון במקסיקו). שילוב כלשהו של מפלגות מן הברית האזרחית עשוי להתבגר כמפלגת שלטון מן המרכז המתון. רק אם מנהיגי הברית האזרחית ישכילו לראות בממשלתם השקעה בעתיד האזרחי של מדינת ישראל, כהונתה עשוייה להצליח. אם הם ינסו כהרגלם של פוליטיקאים לממש את הרווחים כאן ועכשיו, הם יהפכו במהרה להמשך החידלון והסיאוב השלטוני בישראל. |
|
||||
|
||||
אני דוקא חושב שלבנט יש את כל האינטרס שהממשלה הזו תמשיך כמה שיותר (או לפחות לשנתיים הראשונות של הכהונה שלו). אם יפזר אותה תוך כמה חודשים, ייתקל בזעמם של המתקראים ימניים שעדיין יזכרו לו את הקמת ממשלת האחדות1 ו'בגידתו' ב"ימין מלא-מלא". ככל שיעבור הזמן, הנתניהו יוזז הצידה, ומי שיופיע בתקשורת וינהל את סדר היום יהיה בנט, הוא יתקבע יותר ויותר כראוי למעמדו הרם וודאי להובלה רצינית של הימין - והאמוציות מהעבר יישכחו. אם תרצה - תקרא לזה "אפקט בני גנץ": הוא כבר היה סמרטוט רצפה משומש שמפלגתו התפרקה לאיטה וצפוי היה להיעלם לתהום הנשייה, אבל עצם זה שצבר בכל זאת חודשים של נשיאה בתפקיד, כותרות של מאבקים מול נתניהו בקואליציה ועוד, מסתבר שזה הצליח לשכנע 8 מנדטים שלמים2 ששווה להצביע לו. יחד עם זה שככל שיעבור הזמן יגדל הסיכוי שנתניהו יפנה את הזירה ויפנה כמה וכמה מנדטים שאין סיבה שפירורוי הליכוד אחריו יזכו בהם שוב, והימין-מרכז יפול כפרי בשל אצל בנט - או לפחות ייתן לו סיכוי נאה. 1 ולא ממשלת ביבי-רע"ם, אבל עזוב את זה כרגע. 2 יותר מבנט של היום. |
|
||||
|
||||
OK. נשמע הגיוני. (אני יכול להעיד על כעס אותנטי בקרב מצביעיו). אבל מה האינטרס של הטלאים האחרים להחזיק לו את הנר? אני מניח גם שה"שאול שקלי" למיניהם ימשיכו להציק לו. אני מוכרח להודות שאיני מצליח לראות איך ממשלת הטלאים הזו מתפקדת במשהו מעבר להדחתו של הביבי. ככל שיחלוף הזמן היא תתברר כממשלת שיתוק לאומי. אני גם מתקשה לראות מה יחזיק לאורך זמן את תמיכת הערבים בממשלה הזו. גם הם נטע זר בקואליציה האזרחית הזו. אם מתעלמים מן הפעילות החריגה של דב חנין וכאלו, השתתפות הערבים בממשלה זו היא הפעילות האזרחית (טובת הכלל וכיוב') הראשונה של מפלגות אלו. |
|
||||
|
||||
ברגע שנתניהו יזוז הצידה, כל מחנה הימין יכנס לאנדרולומוסיה אחת גדולה, קרבות על ההנהגה וניסיון של פלגים שונים לנכס לעצמם את התואר ״אנחנו הימין האמיתי״ וליחס לכל האחרים ״אלה הם ימין פייק״. כשזה יקרה, הצורך של פלגים בימין להרחיק את עצמם משיתוף פעולה עם גורמים בשמאל/מרכז רק יגבר. פתאום תראה את סער, בנט וכל מיני ליכודניקים מתחרים למי יש ימין יותר גדול ולמי יש פי אלף יותר עומצה לישראל משיש לאחרים. לבנט תהיה בעיה רצינית להמשיך לשבת בממשלה עם העבודה, מרץ ולפיד כשזה יקרה. גם התירוץ שהוא עושה זאת כי צריך שינוי / ביבי תוקע את המדינה, זה תרוץ שיפסיק להיות רלבנטי. לכן, לדעתי, ממשלה שתוקם כדי להזיז את ביבי ממקומו תיפול מאוד מהר אחרי שביבי יזוז ממקומו. שזה בסדר לגמרי. לא הפסד גדול. הממשלה הגרועה שעומדת לקום (אולי) היא לא פחות מאשר Abomination/שעטנז והסיבה היחידה שהעיוות הזה בכלל אפשרי זה בגלל שתופעת ביבי מיצרת עיוותים ומוזרויות בפוליטיקה הישראלית. רק צריך לדאוג להעביר חוקים המגבילים כהונת ראשי ממשלה לשתי קדנציות (כולל זמן כהונה מהעבר) לפני שמגדל הקלפים הזה מתפרק ואז אפשר להתקדם. |
|
||||
|
||||
אבל באותה מידה יכולה להיווצר נהירה של החרדים לממשלה. ברגע שזה יקרה, יכול להיות אפילו משבר שיעיף את האגף השמאלי החוצה. |
|
||||
|
||||
לפיד וליברמן יאבדו חצי מהמצביעים שלהם אם זה יקרה. ולכן - לא יקרה. |
|
||||
|
||||
יכולה לקום כאן ממשלת ימין ברגע שביבי יעוף. בנט יודע את זה ולכן עלול לשמש כשומר האינטרסים של החרדים (יכול להיות שזה תקף גם לסער) כמו ביבי בממשלת 2013. |
|
||||
|
||||
יש הבדל בין שומר אינטרסים לבין מצרף לממשלה. אם בנט ישמור על האינטרסים של החרדים כמו שביבי שמר ב-2013 - דיינו בריבוע. |
|
||||
|
||||
יכולה לקום כאן ממשלת ימין ברגע שמספיק ב̶י̶ב̶י̶ טילים יעוף̶ ו. כל מה שצריך זה פגיעה מרובת נפגעים, וכידוע ישועת השם כהרף עין. |
|
||||
|
||||
איכשהו, יש לי הרגשה שהמכשלה הגדולה ביותר לממשלת הצלה לאומית בראשות נתניהו היא מה שעשה נתניהו לגנץ. הרבה יותר הגיוני שסער/בנט/ליברמן/... יודיעו שהם מוכנים להצטרף לממשלת ימין, רק בלי נתניהו. זה קצת יהפוך את הקערה על ראשו של ביבי. |
|
||||
|
||||
אבל את זה סער ובנט אומרים כל הזמן. ההתפתחות הצבאית יכולה לספק להם את הסולם, במיוחד אם היא תתארך ותמנע הקמת ממשלת שינוי. בחירות נוספות במצב כזה עלולות להיות רעות מאד עבור סער-בנט, כך שהפיתוי יהיה גדול. |
|
||||
|
||||
וכל מה שהם צריכים לעשות הוא להמשיך לומר זאת. מנין בכלל לקחת שהם רוצים לרדת מן העץ הזה, רק כדי לשמש אסקופה נדרסת למנהיג הגאון? להציע לביבי לפנות את הדרך, עשוי להביך את נתניהו, הרבה מאד. ברור שגם הסבב הזה יסתיים כפי שהסתיימו הסבבים הקודמים בלא כלום ושביבי ילך לבחירות כאשר כנופיות של ערבים עבריינים תוקפים אזרחים ישראליים במקומות יישוביהם. ברור גם לרובנו הגדול שנוכחותם של סער/בנט/ליברמן/... ליד שולחן הממשלה, לא תועיל ל"ניצחון" על החמאס ולו כקליפת השום. אני מציע לאזרחי ישראל לרכוש נשק, לטווח במטווח וגם הסבב הזה יחלוף כמו קודמיו וישאיר אותנו לא רחוק מן המקום שהיינו לפני שהחל. אם נגזרה עלינו ממשלה נוספת של חובב הסיגרים והשמפניות מבלפור, לא יהא זה בגלל החמאס. זה יהיה בגלל טפשותם של מצביעיו. |
|
||||
|
||||
איבדתי אותך, או שאתה איבדת אותי. אנחנו מדברים על כך שאם נתניהו יודיע על הסתלקותו ניתן יהיה להקים ממשלת ימין תוך רבע שעה (זה הזמן שייקח להשיג את הנכד של קנייבסקי בטלפון. המניאק עסוק). בתנאי הזה, על איזה "אסקופה נדרסת למנהיג הגאון" אתה מדבר? |
|
||||
|
||||
אנסה לעשות בסדר בדברי. יש כאן שני קוי עלילה נפרדים. עלילה מס' אחת, מניחה שמישהם מגוש הרל"ב, פונה לליכוד ומציע ממשלת אחדות לאומית ללא נתניהו. לא נראה לי שלתרחיש זה יש הסתברות גבוהה להתממש. הנמושות בליכוד פוחדים מדי וחוששים מנקמתו של האלקטורט. (לדעתי הם טועים בחישוב, משום שהנקמה תבוא בכל מקרה במועד כלשהו). קו העלילה השני הוא שסער, ליברמן (או לפיד?) מאבדים את עצביהם, מכריזים שבמצב החירום הלאומי הם לא יכולים למנוע את כישוריהם שאין להם תחליף מן האומה, והולכים לקנוסה עם ממשלה בראשותו של נתניהו. על איזו אסקופה נדרסת אני מדבר? ע"ע גנץ. אתה באמת הלכת שבי רחוק מדי אחר מובילי גוש הרל"ב. יתכן שהם יתגלו כמנהיגים ראויים ברמה הלאומית. לעת עתה לא ראינו שום ראיה בדוקה לכך. |
|
||||
|
||||
אוקיי, הבנתי. לא חשבתי שהפתילון הזה עוסק בקו העלילה השני. א |
|
||||
|
||||
דבריך מוזרים. כפי שכתב השוטה זה בדיוק מה שסער וליברמן אומרים כל הזמן, וברור שבנט מסכים ורוצה בכך מבלי לומר זאת במפורש. |
|
||||
|
||||
בנט במרחק נגיעה מראשות הממשלה, ממש לא נראה לי שישמח במקום זאת להיות שר בממשלה של ישראל כץ או ניר ברקת או כל ליכודניק אחר. |
|
||||
|
||||
אני בטוח שלא ישמח. אבל בכל זאת יש גבול. . . |
|
||||
|
||||
ודבר אחד חשוב שהשמטת - אם הממשלה הזו תתחיל את השילוב של המגזר החרדי במדינת ישראל - מציות לחוקים ועד שילוב בשוק העבודה, ותתחיל בפירוק האוטונומיה החרדית וניתוקה מצינור הכסף הקואליציוני, שני ראשיה יתוגמלו היטב הן על ידי בוחריהם והן על ידי ההיסטוריה. |
|
||||
|
||||
אני חושב בדיוק להיפך. שילוב הציבור החרדי יקרה רק בגלל לחץ פנימי מתוך החרדים. ככל שתרחיק אותם הם רק יתקפדו. יש לקפד את ראשם ולהרחיק את עסקניהם מן הכסף הציבורי. לציבור עצמו יש להניח לענייניו ולא לנסות לכפות עליו שום דבר מלבד המינימום ההכרחי. לגיוס המוני לא תצליח להגיע ולימודי ליבה זה בעיה שלהם לא פחות מבעיה שלך. |
|
||||
|
||||
לימודי ליבה זו בעייה (כמו שאני אומר פה - אולי הבעייה הכלכלית הכי חמורה במדינה) שלי, של צאצאיי וצאצאיהם. הם אלה שיקרסו כלכלית בגלל מדינה שבה 10 אחוז תומכים ב-50 אחוז חרדים. |
|
||||
|
||||
בסקר ''התאמה לראשות הממשלה'' קיבלו סער ובנט קולות רבים יותר מלפיד. העמדת בנט בראש אינה אתנן- זו חתירה ללגיטימציה בציבור (ותכלס- אולי הדרך היחידה להקים את הממשלה המוזרה הזאת). לפיד התגלה בחצי השנה האחרונה כפוליטיקאי מוצלח מאוד. הוא לא עשה אפילו שגיאה אחת. קודם חששתי מאוד מזה שהוא ישב על הכסא הרם, עכשיו פחות. השינוי הגדול בממשלה הזאת, אם תקום, חוץ מזה שלא יהיו בה חרדים, הוא שהמושחתים יהיו בה במיעוט. ללפיד, סער, בנט, מיכאלי, הורוביץ ולחברי מפלגותיהם יש תדמית ציבורית נקיה, שלא לומר צחה. המרכיב המושחת היחיד בממשלה הזאת יהיה ליברמן ומפלגתו. |
|
||||
|
||||
', סער, בנט, מיכאלי, הורוביץ ולחברי מפלגותיהם יש תדמית ציבורית נקיה, שלא לומר צחה' כלומר , ליברמן הוא המושחת היחיד בממשלה 'הצחה' הבאה ? |
|
||||
|
||||
'מושחת' לכאורה , כמובן . |
|
||||
|
||||
האחרים לא יצאו זכאים. |
|
||||
|
||||
אגב אזעקה - בהחלט שלא כיוונתי לכיוון הפלילי. שבצד הימני/דתי יש יותר מידי שחקנים בעשור/עשורים האחרונים מהצד השמאלי של המפה, וזאת בהתאם לכלל ש'מי שלא גונב לא עובד' .1 אבל רציתי כן לחדד את הנקודה של התדמית. שכן לדעתי עניין התדמית יונקת את דמותה באופן די משמעותי מהתקשורת. לצורך העניין : התקשורת הישראלית. משכך , אני מרשה לעצמי לפקפק בנכונות התדמית הן כדמות והן כתדמית. לעניין הדיון הקודם בנושא האקס-טריטוריה במגזר החרדי הערבי והמתנחלי. האם באמת ניתן להשוות את האקס-טריטוריות ? האם האקס-טריטוריה של החברה החרדית בשכונה של הפינה של הפינה בקו התפר החילוני/חרדי/ערבי, שבו כמובן המשטרה יודעת לאכוף את החוק כמו הוצאת קשיש תמהוני ואומלל משנתו ברגלים יחפות 2 , דומה לשכונת עיסוואיה שנושקת לאוניברסיטה העברית ובית החולים הר הצופים והמטה הארצי ובסיס מג"ב ומתקני שבכ ומודיעין ומה לא - שם אנחנו יודעים גם בלי התקשורת - שכוחות כבדים של משטרה ומג"ב נערכים לכניסה כמו לפני קרב במלחמות אמיתיות. האם יש גוונים נוספים לאקס-טריטוריה חוץ מלבוש/שפה/מנהג אבות או משהו כזה ? אני כמובן לא נכנס לשאלות הנכונות של לימודי ליבה , הדרת נשים ועוד בעיות קשות 1 כפרפרזה ל'מי שלא טועה לא עושה'. 2 למעלה מן הצורך יש להזכיר כי האקס-טריטוריה הזאת ממוקמת מרחק צעדים מתחנת המשטרה 'מגרש הרוסים' |
|
||||
|
||||
לא מסכים לגבי התקשורת כמקור לתדמית הנקיה: - ליברמן חביב התקשורת השמאלנית אבל אני לא שוכח את המיליונים בחשבונותיהם של הבת ושל הנהג ואת העדים שנעלמו/התאבדו/איבדו את הזכרון. - טבעי שבמפלגות השלטון תהיה יותר שחיתות מאשר במפלגות האופוזיציה. - אלו שבאים עם להט אידאולוגי פחות מועדים לשחיתות, גם בימין וגם בשמאל. לדוגמה- סמוטריץ'. שמא תאמר שהתקשורת מאתרגת אותו? - לפיד שומר על התדמית הנקיה באופן פעיל- העיף את פרי בשניה. - השחיתות לא מוגבלת לימין. כשהשמאל היה בשלטון גם הוא לא היה טלית שכולה תכלת, וגם לא המרכז (הירשנזון). לאחרונה זה היה בוז'י ששתק בחקירה ובכך איבד את בתוליו. בכלל לא ניסיתי להשוות בין האקס טריטוריות. להיפך- אני חושב שהצהרתי שאינן דומות. עדיין כולן אקס טריטוריות, והתופעה של אקס טריטוריות נובעת לדעתי ממקור אחד- מדיניות ההנהון והקריצה של ממשלות ישראל לדורותיהן, שהיא הבעיה המרכזית. לא נוכל להחלים מהמחלה הזאת על ידי טיפול בסימפטומים. אתה צריך כמה בוקים כמו רבין וגנץ בתפקיד ראשי הממשלה ברציפות כדי להחלים. פעם כתבתי שכשרבין התחיל לכהן בקדנציה השניה כראש ממשלה הרחתי ריח אחר באוויר (ולא החזקתי ממנו לפני שנבחר). עכשיו אני חושב שהניחוח הזה הגיע מאותה בוקיות שמגרשת את ההנהון והקריצה (של פרס ושמיר- פרשת קו 300 לדוגמה). |
|
||||
|
||||
- ליברמן חביב התקשורת השמאלנית אבל אני לא שוכח את המיליונים בחשבונותיהם של הבת ושל הנהג ואת העדים שנעלמו/התאבדו/איבדו את הזכרון. נצטרך להמתין ולראות האם באמת הוא יוכשר להיות שר אוצר ואיך תתנהג התקשורת במצב זה. - אלו שבאים עם להט אידאולוגי פחות מועדים לשחיתות, גם בימין וגם בשמאל. לדוגמה- סמוטריץ'. שמא תאמר שהתקשורת מאתרגת אותו? מסכים שהאידאולוגיה מספקת ומתגמלת יותר מכסף. - לפיד שומר על התדמית הנקיה באופן פעיל- העיף את פרי בשניה. אם ההנחה שמשך השלטון הוא אחד מהגורמים המרכזים של ההשחתה הציבורית אז לפיד מאשש זאת. הוא היה בשלטון זמן קצר מאוד והוא היה עסוק בעיקר להצהיר שהוא הולך להיות ראש הממשלה הבא. לעניין פרי לא הייתה לו בריירה זאת הייתה פדיחה ברמה של חודש שמיני בהריון מדומה. רבין היה בוק ? אני גם זוכר את השינוי באוויר, את המאבק שקדם בינו לבין פרס.זה היה משהו חדש לשמוע בשידור חי סמי בחירות במאבק של 1:1 . חידוש ורענון מול שמיר. וראה את תגובתו של רבין לפרס לאחר הפריימריס. זה בהחלט משהו יותר בוקי מהנוף הפוליטי כיום . |
|
||||
|
||||
אבל לפיד לא עשה כלום עם המידע המטריד לגבי מאיר כהן, או, אם תעדיפו, המידע לגבי מאיר כהן המטריד. |
|
||||
|
||||
למה לפיד נלחם על כהן ? אני משער שהם ישנו באותו אוהל ובאותו גדוד יחד עם פרי. אבל אני חייב להדגיש כי הפסקתי לתת המלצות למנהיגי השמאל מרכז. |
|
||||
|
||||
למשל סוג של אקסטריטוריה. |
|
||||
|
||||
בדיוק. שרי הליכוד הרבו לדבר על "משילות" עד לפני שנה. מאז הקורונה לא שמעתי את מירי רגב אומרת משילות. אה, כן, פעם אחת בעניין מינוי שופטים. תעשה חיפוש עם המלה "משילות" בקטגוריה "חדשות" בגוגל ותראה מה אתה מקבל- מימין, משמאל, מלמעלה ומלמטה. אקס טריטוריות ואובדן משילות זה היינו הך. אין משילות בהתנחלויות, אין משילות בישובים הערבים ואין משילות בישובים ובשכונות החרדיות. מסתבר שכבר מזמן הר מירון הוא אקס טריטוריה ואין בו שום משילות, ועכשיו חדש- גם אין משילות בבת ים ובעכו. האמת- לא התעניינתי מה קורה בלוד, אבל ראש העיר קבל לפני שלשה שבועות במכתב לשר לבטחון פנים ולמפכ"ל על היעדר משילות: "בלוד קיימת אווירת פחד, אווירת טרור, 'מערב פרוע' המצביעה על ריבוי אמל"ח וכלי נשק בלתי חוקיים הקיימים בעיר, כמו גם על הקלות הבלתי נסבלת שבה תושבים במגזר הערבי משתמשים בנשק חם", כתב רביבו לאוחנה ולשבתאי. |
|
||||
|
||||
זה נראה ש : אין אפשרות לדו קיום פיזי בין יהודים לערבים- בכל רגע נתון זה יכול להגיע לשפיכות דמים נוראית. אין אפשרות לדו קיום פיזי בין חרדים לחילונים- בכל רגע נתון זה יכול להסתיים בכפייה,הדרה או משהו שממאיס את החיים זה על זה ברמה הנפשית. |
|
||||
|
||||
הנפשית והפיזית - אלפי מתים מקורונה זו לא מחלת נפש. |
|
||||
|
||||
דעתך בעניין הסכנה הפיזית מהחברה החרדית התגבשה רק לאחר הקורונה ? |
|
||||
|
||||
כבר עשור אני כותב כאן על כך, אבל אם קודם הערכתי את הסכנה כיותר כלכלית-חברתית (ועדיין הרת אסון לקיום מדינת ישראל כפי שאנו מכירים אותה), השנה האחרונה הבהירה לי שמדובר ישירות בדיני נפשות. |
|
||||
|
||||
לא חושב שיש חולק אודות הסכנה הכלכלית-חברתית. אבל אני רואה הבדל מהותי בין האלימות של החרדים בעניין הקורונה 1 לבין האלימות הנוכחית. 1 ככל שיש לה תימוכין שהם האשמים היחידים והעיקריים ב 6000 המתים במגפת הקורונה |
|
||||
|
||||
שוב איש קש. הם אחראים רק ל-3000 העודפים עקב ההתנהגות המופקרת ופורעת החוק שלהם. ולכמה עשרות מיליארדים מיותרים בסגרים שהתארכו עקב כך יתר על המידה - ונכפו כמובן דוקא על האוכלוסיה שומרת החוק. |
|
||||
|
||||
אני נוטה לא להסכים עם שניכם. כשמעמידים את הציבור החרדי מול ערביי ישראל ושואלים את השאלה ״מי הוא הציבור המסוכן ביותר למדינה״ אין לי שום ספק שהתשובה הטריביאלית לשאלה הזאת היא פשוטה - ציבור מצביעי הליכוד. מעולם לא היתה בהיסטוריה של מדינת ישראל ציבור כל כך גדול שחותר עד כדי כך תחת יסודות המשטר ושלטון החוק של מדינת ישראל (והם קרובים לסיים את השח מט שלהם בכמה מהלכים ובניגוד לערבים או החרדים זה בהחלט בהישג ידם לשנות פה לחלוטין את שיטת המשטר, להוביל אותנו לדיקטטורה/שלטון יחיד ובעצם לסיום המפעל הציוני כפי שאנחנו מכירים אותו). |
|
||||
|
||||
יותר מיתכן והצדק עם הפונז,שכן את הבעיה הערבית אנחנו מכירים גם אם נתכחש לה ,אנחנו מתגוננים או מעדיפים שלא לגור עם איתה במסווה ליברלי1. הבעיה החרדית היא מהותית לטווח הארוך שכן המדינה המודרנית לא תוכל לשרוד אם הדמוקרטיה תהפך לדמוקרטיה תיאוקרטית שאת אחריתה מי ישורנו. בנסיבות אלו הצדק עם הפונז. אבל מאחר ואני מזהה את המרד הערבי הנוכחי שיש לו מקבילה היסטורית הרי שבנימה פסימית אני מרשה לעצמי לאמר שאם יש לי 2 אסונות בפתח תמיד אני אבחר את האופציה שלא להשחט. 1 במחקרים האחרונים הייתה עליה בקרב אלו שהעדיפו לגור בסמוך לערבים ולא עם חרדים. האם זה השתנה ? |
|
||||
|
||||
אני לא חושש מרוב החרדים, לא חושש מרוב הערבים הישראלים ולא חושש מרוב הליכודניקים כפרטים. רוב האנשים בכל הקבוצות הנ״ל הם אנשים אוהבי אדם שרוצים לחיות בשלום ושלווה עם הבריות. חלקם מאמינים בכל מיני שטויות, אבל בגדול אנשים פשוטים כמוני כמוך שיצא לי לעבוד איתם ומעבר לסיפורים שכל קבוצה מאמינה בהם (וכובעים ולבוש שהם לפעמים מצחיקים), אין ממש הבדלים גדולים בין האנשים. כל אחת מהקבוצות הנ״ל נהיות בעיתיות רק כאשר הן צוברות למעשה מספיק כוח פוליטי כדי לממש אידיאולוגיה שמשמעותה ריסוק היסודות עליהם עומדת המדינה שלנו. יכול להיות שיש איזה תסריט דמיוני עתידי בו האידיאולוגיה הפשיסטית החרדית או אידיאולוגיה לאומית/לאומנית של ערביי ישראל עלולה לקבל אחיזה בציבור וכוח פוליטי מספיק משמעותי כדי להביא את החורבן למעשה, אבל לשתי הקבוצות הללו אין *כרגע* אפילו חצי מהכוח הפוליטי כדי לעשות איזה חצי מהלך עם השפעה שלא לדבר על ממש להצליח להחריב את היסודות. לא כך לגבי המונוליט של שלושים מנדטים שהם מצביעי הליכוד והרק ביבי שלהם שרוכב על הגל. אלה נמצאים שתי משבצות ו/או שני מהלכים זריזים בכנסת מביצוע השח-מט ומסיום מהלך ביצור שלטונו של עריץ על עם ישראל. *זה* ולא דבר אחר עלול להחריב את שיטת המשטר שלנו עד היסוד *בטווח הקצר* ובעצם להיות סופה של מדינת ישראל כפי שאנחנו מכירים אותה. זה לא סתם איזה תסריט אקדמי אלא משהו שקורה ממש עכשיו. מצב המשטר שלנו, כבר כשנה/שנתיים, הוא כמו המצב של האוטובוס ההוא בסיומו של הסרט ״הג׳וב האיטלקי״ (הגירסה הישנה). בקיצור: אני לא לא מסכים איתך ועם הפונז לגבי הסוגיות עם האוכלוסיה הערבית והחרדית. אתם צודקים ברוב מה שאמרתם, פחות או יותר. זה פשוט נראה לי כמו דיון של שני מבוגרים שיושבים בחצר עם שני ילדיהם ומנהלים דיון תאורטי על איזה ילד מהשניים עלול לעשות יותר בלאגן בבית, בזמן שיש כרגע ילד שלישי שנמצא בסוף ה״תהליכים״ של הנחת ניטרוגליצרין במרתף. |
|
||||
|
||||
א. אתה צודק. ב. בלי הצימוד בין האג'נדה החרדית והאג'נדה הביביסטית, שלושים המנדטים הללו לא היו מספיקים להקמת קואליציה. |
|
||||
|
||||
ב. החרדים היו גם חלק מקואליציות אחרות מאז קום המדינה (כולל עם מרצ) וזה לא הסיפור. זה שמפלגת שלטון צריכה קואליציה זה לא נתון מעניין כי זאת תוצאה טריביטלית של שיטת המשטר שלנו. אם מחר כל המפלגות החרדיות היו נעלמות מן העולם, לליכוד ולמפלגות ימין פשוט היו יותר מצביעים והקואליציה הטבעית של הליכוד לא היתה משתנה בגודלה כמעט (או בכלל). הסיפור הוא אחר: פעם מדינת ישראל היתה מדינה שהפוליטיקה המיינסטרימית שלה היתה ציונית. לימין ולשמאל (הלא קיצוניים) היו חילוקי דעות לגבי הדרך המדינית ואופי החיים האזרחיים פה, אבל הרוב המוחלט בכנסת הסכים על יסודות המשטר, על שלטון חוק, על איזונים ובלמים ועל הפרדת רשויות. במצב כזה, למתנגדי המשטר (חרדים + חלקים מסוימים של המפלגות הערביות) אין ממש יכולת להשפיע ולסכן את היסודות, גם אם אפשר לדבר ולהזהיר לגבי תסריטים דמיוניים / אקדמיים לגבי הסכנה העורבת באיזה עתיד רחוק ומעורפל. ברגע שמפלגת השלטון עצמה ולה 30 מנדטים הופכת להיות גורם מספר אחת של הסתה של הציבור כנגד שלטון החוק ומוסדות המדינה, כפי שקורה היום, רק אז הכוחות האנטי ציוניים יכולים להרים את ראשם ולחגוג. במילים אחרות: הליכודניקים לא היו הכי מסוכנים ראשונים מבחינת סדר האירועים, אבל הם כן עלו למקום הראשון במצעד העשור של הציבורים שעלולים להוביל את מדינת ישראל לחורבן. ערבים וחרדים זה פיצ׳פקס חסרי חשיבות לידם. |
|
||||
|
||||
זאת אומרת שלשיטתך הקבוצות הכי מסוכנות למדינת ישראל הן ; החרדים,הערבים,הליכוד בעידן ביבי 1 וזאת בהתגשם כוחם הפוליטי. אבל עדיין גם אם נפרק את הליכוד הקולות הללו ילכו לשס או לבן גביר או לבנט 2, זה לא שמחר הם לפתע יהפכו לאחרים. אני עדיין טוען שהאיום המרכזי והמיידי שלנו יותר מורכב. יש משהו אחר במהומות של ערביי ישראל עכשיו בשונה לחלוטין מלפני 20 שנה. הפעם יש סולידריות חוצת מחנות גם בקרב האליטות הערביות 3. אני לא מתפלא כשאני רואה איך הם מקבלים בשמחה ואושר קבלת טילים על ראשם. זה משהו שמעיד על שמחה שיש להם גב והגנה מגורם אחר שחזק על הציוני היהודי וזה מעלה להם את המורל הלאומי הפלסטינאי.הם מרגישים שהם חיים תחת כיבוש וזה שמניע אותם לאינטיפאדה בתוך מרכזי ערי ישראל.לא ברמאאלה אלא ברמלה. לא בחברון אלא בעכו ואין לאף אחד שמץ של מושג להיכן זה הולך להוביל את ישראל הדמוקרטית והיהודית. 1 כמה זה יוצא במנדטים? 2 בהנחה והזכרון אודות נפלתי עם בוגדנט ימחקו. 3 למשל : שביתת הרופאים והרוקחים לשעה לנוכח הפשעים שישראל מבצעת.אני לא זוכר שאי-פעם רופאים יהודים או לא יהודים בעולם ישבתו שעה לנוכח מי שתוקף את בירתם ועריה בטילים ולא יגונו נחרצות או יענשו. |
|
||||
|
||||
לא. אני חושב שהחרדים והערבים בכלל לא באותה ליגה של ״מסוכנות״ בהשוואה ל״מסוכנות״ של הליכודניקים. הסיפור של חוסר המשילות ושל האלימות ברחובות הוא, לדעתי, לא סיפור של איזה שינוי מעניין בקרב ערביי ישראל. הערבים הישראלים היום לא יותר לאומנים משהם היו לפני 20 או 30 שנה. הסיפור הוא בכלל על משטרה, שלטון חוק וממשלה שאיבדו את דרכם כחלק ממדיניות מכוונת של אדם שמנסה לבסס את שלטונו כעריץ והלהבות הן אינטרס אישי שלו ותוצאה ישירה של פעולותיו ומדיניותו המכוונת. זה לא איזה פלוק או תקלה שכל זה קורה בדיוק (אבל ממש בדיוק) ברגע בו הוא היה כל כך זקוק לכל זה. |
|
||||
|
||||
ואם מחר ביבי מתפטר וסער/בנט מחליף אותו, בתוך מפלגת הליכוד ,גם אז תשתנה דעתך על מצביעי הליכוד? |
|
||||
|
||||
ואם לסבתא היו גלגלים? אם תהיה סיטואציה אחרת שהיא לא המציאות בה אנחנו חיים כרגע נבחן את המציאות על פי מצבה החדש. |
|
||||
|
||||
בוודאי שיש אפשרות. האקס טריטוריות לא נוצרו מעצמן- הן קיבלו גיבוי ממשלתי ממדיניות ההנהון והקריצה. אכיפת החוק באופן שוויוני על כל האזרחים היא המטלה החשובה ביותר של הממשלות שאחרי נתניהו. |
|
||||
|
||||
סנונית ראשונה אני מאוד מרוצה פעמיים- 1. המשטרה נכנסה לאכוף את החוק במה שהיה אקס טריטוריה. "כוחות גדולים של המשטרה נכנסו לפנות בוקר לכפר בליווי מסוק מהאוויר במטרה לבצע מעצרים נוספים בעקבות אירועי השבת. עד כה נעצרו 11 חשודים במעורבות בתקיפת שוטרים, והמשטרה מעדכנת כי צפויים מעצרים נוספים בשעות הקרובות." 2. מעבר לאוטומטיות של התגובות- הערבים מוחים על שימוש בכח מופרז והמשטרה טוענת שהיא לא מקבלת מספיק גיבוי מהשר- תגובות שנמצאות במישור של הממשלה הקודמת, יש גם תגובות חדשות שמברכות על דברי השר (ובין השורות מקבלות בברכה את השבירה של האקס טריטוריה). |
|
||||
|
||||
סנונית שנייה. |
|
||||
|
||||
בסוף יגיע האביב, או "הציפורים" של היצ'קוק? |
|
||||
|
||||
הארץ: הממשלה אישרה הקמת ועדת חקירה ממלכתית למחדל במירון ולעומתו: טמקא: הוקמה ועדת חקירה ממלכתית לאסון במירון ישראל היום: אושרה ועדת חקירה ממלכתית לאסון מירון כיכר השבת: הוחלט רשמית: תוקם ועדת חקירה ממלכתית ל"אסון מירון" יש מי שכבר יודע שהיה מחדל, ויש מי שבינתיים מסתפק ב"אסון", עם או בלי מרכאות. הכל מקרי לגמרי, כמובן. |
|
||||
|
||||
נראה שלא רק מחדלים היו שם, אלא גם מעשים. |
|
||||
|
||||
היתה היום כתבה בטמקא על אבא לילדה בת שנתיים ששכח אותה באוטו כי הוא שכח שהוא אמור להביא אותה לגן. את הילדה לא הצליחו להציל. גם שם הם השתמשו במילה ״אסון״ כאשר ברור לכולם שמדובר לא סתם באסון אלא במחדל/רשלנות של האב. אני לא בטוח שצריך ליחס לכך יותר מידי חשיבות. זאת פשוט דרך עיתונאית לתאר את אותו הדבר בצורה קצת יותר יבשושית וקצת פחות מתחייבת/שיפוטית. אם רוצים להיות נאמנים יותר למציאות, במקרה הזה הארץ הם אלה שנאמנים יותר לתאר את הדברים כפי שהם. אין דבר כזה ״אסון״ כאשר מדובר במשהו שקרה בבירור בגלל רשלנות של בני אדם ולא בגלל איזה אסון טבע בלתי צפוי. ועדת החקירה לא אמורה לבדוק שמדובר במחדל (כי זה ברור לכולם באותה מידה שברור לכולם שהשמש זרחה בבוקר אותו היום). השאלות יהיו מחדל של מי, איך זה קרה ומה יהיה צריך לעשות כדי שהמחדל הזה לא יחזור על עצמו. כדי להבין שמה שקרה שם זה מחדל, אין צורך בועדת חקירה. |
|
||||
|
||||
אני לא מייחס יותר מדי חשיבות לתופעה שהראיתי, אלא בהקשר הרחב יותר של החיים עליו ניתן ללמוד מהמשפט האחרון של ההודעה. אני מניח שהעורכים שבחרו את הכותרות לא עשו בחירה מודעת של המונח, זה פשוט מה שנשלף "אוטומטית" (סיסטם 1 של כהנמן) כשניסחו את הכותרות, בתור המונח ה"טבעי" לתאור המקרה. בהמשך, אותו תהליך יעבור על קוראיהם, שלא יבחינו בכך שגם בידיעה אובייקטיבית כביכול מסתתר מסר חבוי, וכך גם הם ייטו לכיוון מסויים של פירוש המציאות. שמעתי כמה וכמה חרדים מדברים על "כוח עליון" בהקשר של אסון מירון (לשיטתם), כשהם מבססים את זה בעיקר על כך שארועים דומים וצפופים הרבה יותר בשנים קודמות הסתיימו בשלום. אם מאז האסון הקודם חלפו כמאה ועשר שנים, מבחינתם זה סימן לכך שמישהו משגיח על המתרחש (מבחינתי זה סימן לכך שהם לא למדו הסתברות וסטטיסטיקה, אבל מי סופר אותי?) אגב, מה שמפתיע אותי במיוחד זה שלא שמעתי על מבצע בדיקת מזוזות בבתי הנספים באסון אבל קיימת אפשרות שעושים אותו בהחבא; אם יעלו תוצאות מעניינות בכיוון הנכון (18% מזוזות פגומות בבתי הנספים לעומת 17.9% בבתי השכנים שלהם או משהו כזה) שמוע נשמע על זה בכל מהדורות החדשות, אבל אם במקרה התוצאות תהינה הפוכות לא נדע על כך דבר. כאשר ילד לא מגיע לגן, מישהו לא אמור לצלצל לאחד ההורים ולברר את סיבת ההיעדרות? זה לא יותר פשוט מלחייב מאות אלפי אנשים לרכוש ערכה יקרה? |
|
||||
|
||||
הבנתי שאתה רומז לכך. לכן הטענה שלי היתה (על ידי הדגמה עם סיפור אחר לחלוטין) שהבחירה של העורך היא כנראה כן מודעת וכנראה קונסיסטנטית עם המדיניות הכללית של העיתון. רוב הפרסומים מתיחסים לכך *בכוונה* ובאופן מודע כ״אסון״ (כי זה תאור עיתונאי יבשושי חסר שיפוטיות) והארץ *בכוונה* ועל ידי בחירה *מודעת* בוחרים ב״מחדל״ כדי לתאר את מה שקרה (לדעתי האישית בצדק כי זה נאמן יותר למה שבאמת קרה). אני לא חושב שהכותרות הללו הן תוצאה של בחירות לא מודעות של עורכים. אני לא רואה סיבה (פה) להניח שהם לא היו מודעים לבחירות שלהם ולשיקולי העריכה שלהם. |
|
||||
|
||||
האמת היא שאני לא יודע מספיק על עריכה עיתונאית כדי לאשש את ההרגשה שלי. תיק''ו. |
|
||||
|
||||
יאפ. נמתין לאליהו. |
|
||||
|
||||
מאסון מירון לאסון מיאמי |
|
||||
|
||||
מאסון מיאמי לכמעט אסון חולון. |
|
||||
|
||||
הפשרת שלגים מסיבית: "אושרו ההמלצות הבאות של גורמי המקצוע..." |
|
||||
|
||||
כאן אני מציע זהירות מסוימת. ההחלטות אולי טובות ונכונות, אבל בעבר הלא רחוק נתקלנו שוב ושוב בבעיה הקטנה של הקשר הרופף מאד בין ההחלטות לבין הביצוע, וסיבוכים ביורוקרטיים וחוקיים אינם דברים שקל לשנות מהיום למחר. לדוגמא, אתמול שמעתי בחצי אוזן שהאזיקים האלקטרוניים שאמורים היו לעזור בכפיית בידוד נרכשו והגיעו אבל הם זרוקים להם אי שם מסיבה כלשהי. אולי הג'ינג'י עם המפתחות נסע לטבריה. מה שכן, זאת באמת יכולה להיות הזדמנות פז עבור ממשלת הלבנט (לפיד-בנט) שלנו, כי זה בדיוק התחום בו כל גורמי הקואליציה יכולים לשתף פעולה ולעשות את מה שהבטיחו, ותוצאות טובות בתחום יכולות להניב דיוידנדים משמעותיים בעין הציבורית: "תוך שבועיים סגרנו את הפרצות שממשלת נתניהו השאירה פתוחות במשך יותר משנה" אמר בנט ב"נאום לאומה" הראשון שלו, והוסיף "תוך שיתוף פעולה מעולה בין שר הבריאות ממרץ, שרת התחבורה ושר המשטרה1 מהעבודה, שר המשפטים מ"תקווה חלשה"1, שרת הפנים מימינה ובהנהגת יאיר לפיד מ"יש עתיד" ועבדכם הנאמן, הוכחנו שאפשר אחרת". כן, בארור. _____________ 1- [sic.]
|
|
||||
|
||||
אם הימין צודק בתאורית הקונספירציה שלו, לממשלה הזאת יהיה קל יותר לבצע ולא רק קל יותר להחליט. ככה זה כשה-Deep state בכיס שלך וכל הפקידונים משתפים איתך פעולה, לא? |
|
||||
|
||||
נראה לי שתער אוקהם מציע שפקידים ישתפו איתך פעולה יותר בקלות כאשר אתה מקבל את המלצות הדרג המקצועי. BWDIK |
|
||||
|
||||
כשרות לציבור: But What Do I Know, והפרחים לגוגל. |
|
||||
|
||||
כן. אם זה יצליח ויעבוד חלק (במידה מספיק סבירה) זאת תהיה דוגמה טובה למה *לא* צריך ראש ממשלה חזק שמנסה בכוח לשלוט בכל המערכת. |
|
||||
|
||||
כמובן. אבל משהו מריח ההצלחה ידבק בכ"ז גם בממשלה החדשה, ולא הכל ייזקף לזכותם של רינה מצליח ואמנון אברמוביץ'. |
|
||||
|
||||
1 הפוך, גוטה. |
|
||||
|
||||
לא ממש מתרשם. לא עשה אף שגיאה אחת זה לפעמים נרדף ללא עשה כלום וראינו את זה כבר בסבב הקודם של גנץ וכחול-לבן. כרגע לפיד מתחרה עם הבבון המקפץ סמוטריץ ועם הפוגרומניק אב"ג, כך שהרף לא בשמיים. המבחן אינו לא לעשות כלום, אלא לעשות דברים, לשלם מחירים ולרדת במדרגות עם עודף. בתקופה שחלפה יכל לפיד לסגור את חלוקת התיקים, לרפא את הקרעים עם גנץ ועופר שלח ולספח למפלגתו את פליטי הריאליטי ששמו פוליטיקה (חולדאי, זליכה, גמזו ואחרים). במקום זאת לפיד כנראה עושה שופינג בארה"ב. לא מרשים. האם נגלה עוד ש"צ שלא בא לו ללכת לעבודה? |
|
||||
|
||||
מבחן התוצאה ידבר. את שלב א' עבר בהצלחה- נתניהו לא הרכיב ממשלה. עכשיו תורו. אם יצליח להרכיב ממשלה יצא פוליטיקאי ענק. אם לא- עדיין לא כשלון, כי זו באמת מטלה הרקוליאנית. |
|
||||
|
||||
נו, לא הייתי זוקף זאת לזכותו של לפיד. זה מה שקורה כאשר אתה בונה על קואליציה עם אוילים מקפצים. נדמה לי שהחמאס שוב טרף את הקלפים ויוצר לכל הצדדים הזדמנות לחלק את הקלפים מחדש. כפי שחשבתי אבן הראשה תהיה הערבים. צריך לזכור שעבאס מנצור הוא הרשימה האסלמית הישראלית והם יתקשו מאד להשאר על הקוים כאשר הכדור באל אקצה. תארתי את רע''ם-תע''ל כמפא''י של האחים המוסלמים, אבל לא בטוח שהכדור עוד אצלם. אם הרשימה המשותפת תפרק את קואליציית השינוי, לרע''ם לא ישאר הרבה רעם בכלים. מן הצד השני, אני ממש סקרן לראות כיצד בנט יעמוד מול תאוות הדם של הדרוישים המרקדים מהשבאב עם הכיפות. אני חייב לומר שהניסיון מלמד שבנט מדבר הרבה ועושה מעט מאד. |
|
||||
|
||||
תיקון: רע״ם ולא רע״ם–תע״ל. תע״ל (מפלגת טיבי) היא במשותפת ולא עם המאוחדת. |
|
||||
|
||||
נכון. רשימה ערבית מאוחדת. מתברר שגם רשימה זו אינה על טהרת האסלמיסטים, אלא מכילה גם גורמים אחרים. למשל חה''כ מאזן גנאים מגיע בכלל מבל''ד החילונית-לאומנית ומקבוצת הספורט בני סחנין. |
|
||||
|
||||
מישהו טרף את (בית) הקלפים - לא בטוח ש'חמאס' זה המישהו הזה. |
|
||||
|
||||
בחייך? הקשקשן הזה שאין לו שליטה על מה שקורה אצלו בבית, מצליח לשלוט בלהבות הקורונה ועכשיו גם החמאס ומנצל אותם לצרכיו? אם זה יתגלה כנכון, בפעם הבאה אצביע עבורו. מי מפריע לגוש השינוי לסכם את המו"מ ולהכריז על הקמת ממשלה? |
|
||||
|
||||
עבאס (לא מחמוד). הוא לא צריך לשלוט בלהבות. מספיק לו להבעיר אותן. יש מספיק מבוגרים אחראים שיעזרו לכבות את האש בהמשך. |
|
||||
|
||||
עבאס מנצור לא גילה את האור בגלל שהישראלים הצליחו לנווט עצמם לדרך ללא מוצא. העמדה של עבאס מנצור לא השתנתה מאז הציג אותה עבדאללה נימר דרויש לפני עשרות שנים. היא לא תשתנה גם לאחר עוד סיבוב בו הישראלים והפלשתינים יצליחו להחטיף לעצמם סנוקרת מבלי שאפאחד ירויח מכך. עבאס מנצור גם לא גילה את החמאס היום בבוקר. אם עבאס מנצור היה חושב שהחליפה כבר כאן, הוא לא היה מבזבז זמנו עם נוכל מושחת ופוליטיקאי חובב כופרים. עוד כמה מאות רקטות ודברי רהב ופיגועי ראווה ישראליים לא ישנו את המציאות שקובעת את העמדות של התנועה האסלמית. גם לאחר סיום הסיבוב הנכחי, אפאחד לא יאמין לאף מילה של נתניהו וחדלי האישים ומלחכי הפנכה מן הליכוד לא יגלו בעצמם את היכולת להפטר ממנהיג שהמאיס עצמו על עולם ומלואו. |
|
||||
|
||||
לא צריך לשלוט בשום דבר ולא צריך בשביל זה שום קונספירציה. מספיק שיחת טלפון של חמש דקות לבעל אינטרס שהעברת לו כסף במזוודות והעניינים מתגלגלים בלי צורך לשלוט בשום דבר. |
|
||||
|
||||
לא צריך להיות גאון פוליטי גדול כדי לגרום לשר הבט''פ שלך להיכנס בערבים ברמאדן בהר הבית ולפוצץ את האיזור. זה קל כמו לזרוק גפרור על חבית חומר נפץ. |
|
||||
|
||||
ולשלוח את איתמר בן-גביר לפתוח לשכה עם שלט מאיר עיניים בשייח' ג'ראח, למקרה שהמסר לא הובן. |
|
||||
|
||||
בן־גביר שלח את עצמו. הוא פירומן בזכות עצמו ולא מקבל הוראות מביבי (ביבי אפילו טרח לקפל אותו משם. אולי בגלל שאותה „לשכה״ שלו באמצע הרחוב מזכירה יותר מדי את המבנים הזמניים של המפגינים מולו ומול הממשלה בכלל). |
|
||||
|
||||
תיאוריות מהפכניות לרוב אינן צומחות על קרקע בתולה. הן מכות שורשים בקרקע שעברה תהליכי השבחה ועיבוד אינטלקטואליים וחברתיים עמוקים כדוגמת אותם פרצי סטקטו עיקרים שהתרחשו במאות ה-4/5 לפנה״ס באתונה ; הולנד ובאנגליה במאה ה-17; צרפת וגרמניה במאה ה-18. כך גם המהפכה הקופרניקאית הורתה של התיאוריה ההליוצנטרית, זאת שתשנה את השקפת האדם על הייקום, זאת שתהווה את הבסיס למהפכות המדעיות בהמשך - צמחה על קרקע עידית שהושבחה מארבעה מהפכות יסודיות ומהותיות שהזינו אחת השנייה במאות ה-15/16 ומכונה גם 'העת החדשה המוקדמת' באירופה המערבית. פריחת הרנסנס (איטליה) : מהפכת הדפוס (גרמניה): גילוי הארצות החדשות - המהפכה הגיאוגרפית (ספרד ופורטוגל) : הרפורמציה הפרוטסטנטית (גרמניה). א. פריחת הרנסנס - לידה מחדש - ראשיתה באיטליה והיא מתוארכת למאות ה-14-16. הרנסנס היא השתקפות של פרקטיקת 'החזרת העטרה ליושנה'. פרקטיקה זאת מיושמת כאשר המהפכה החדשה יש ביכולתה לערער תפיסות עמוקות ויסודיות של המחשבה האנושית ולשם כך יש לחזור שוב מחדש אל העבר כדי לקבל צידוק על העתיד. 'במקרים כאלו המהפכה עוטה על פניה מסכה המסתירה את השינוי העמוק שהיא מבקשת לחולל וטוענת בהיתממות - מודעת או לא מודעת - שהרעיונות המוצגים אינם חדשים ומהפכניים כפי שזה נראה במבט הראשון'. למבשרי הרנסנס היה תנא דמסייע בדמות התרבות היוונית והרומאית, זאת שנתנה לנצרות - והכנסייה הקתולית - את זכות הקיום. ראשיתה של הלידה מחדש עסקה בכתבים הישנים ומשם לתרבות היוונית והאומנות הקלאסית, גילוי החומר וגוף האדם החליף את ההתעסקות במלאכים וקדושים שמימיים ומשם קצרה הייתה הדרך למדעים ופריחת האוניברסיטאות. גם קורפינקוס בעצמו נקט - ללא הצלחה -בגישה זאת כשטען שהתיאוריה שהוא מציע לפיה מרכז הייקום הוא השמש ולא כדור הארץ היא לא שלו והיא שאולה מהיוונים 1. ב. המצאת הדפוס (1454) סייעה להפצת רעיונותיו של קופרניקוס, וכך תוך פחות מ-50 שנה מדענים בכל רחבי אירופה יכלו לעסוק בתיאוריה ההליוצנטרית, מה שלא היה אפשרי בזמנים טרום ההדפסות. ג. לגילוי אמריקה (1492) קדמו מסעות ימיים על חופה המערבי של אפריקה. מסעות אלו הבהירו לרבים שכל הסיפורים אודות הגיהנום שמעבר לקו המשווה, ויתר סיפורי 'נהר הסמבטיון' המחסום לממלכה יהודית אבודה לשם ברחו עשרת השבטים או אגדות המלך יוחנן על ממלכה נוצרית אבודה, הן בדיות שבעזרת הדפוס הופצו ברחבי אירופה. גילויים אלו סייעו לפיתוח ספינות עמידות להפלגות ארוכות ובניית מכשירי ניווט מדוייקים וגם בין היתר לבטל אגדות עתיקות יומין. ד. שלושת מסותיו של לותר (1517) היוו לימים את הבסיס לצמיחת הכניסה הלותרנית ובעקבותיה את קיום הזרם הפרוטסטנטי, שברו את המונופול הדתי וסייע לאחרים לקבל מוסכמות השנויות במחלוקת 2 2. המודל ההליוצנטרי א. התנועה המדומה של כיפת השמיים - 'מה שנראה כתנועה היומית של כיפת השמיים נובע מסיבובו היומי של כדור הארץ סביב צירו'. עפ"י מה שאנחנו רואים שהשמש והכוכבים זורחים במזרח ושוקעים במערב, הרי שזאת תנועה מדומה ולא אמיתית שכן שבפועל אנחנו אלו שזזים ולא הם. קופרניקוס משתמש כאן בעקרון 'היחסיות של התנועה' שהוא מושג חשוב בפיזיקה המודרנית ובכך הוא מקדים את תקופתו גם מבלי שהבין זאת. ב. השמש כמרכז התנועה של כדור הארץ - 'מה שנראה לנו הצופים כתנועה השנתית של השמש ביחס לכוכבי השבת נובע מתנועתו של כדור הארץ המסתובב סביב השמש' בעיקרון המרכזי השני שהוא הלב הפועל של התיאוריה, מסביר כי השמש עומדת ואנחנו נעים סביבה אחת לשנה וזאת בנוסף לסיבוב העצמי של כדור הארץ על סביב צירו אחת ליממה. ובכך קופרניקוס גם מבצע שיחלוף של כדור הארץ בשמש כמרכז היקום, דבר המערער את כתבי הקודש ואת 'היגיון העין הרואה' וגם נותן לכדור הארץ מהירות עצומה (100,000 קמ"ש) וזאת מבלי שנרגיש זאת. ג. חמישה כוכבי לכת נוספים, חמה, נוגה, מאדים, צדק ושבתאי - נעים גם הם מסביב לשמש הנמצאת במרכז'. הנחה זאת מגבשת את 'מערכת השמש' והופכת את כדור הארץ שרק לפני זמן קצר היה מרכז הייקום כעוד כוכב שביחד עם כוכבים אחרים סובבים את השמש. ד. הירח אינו כוכב לכת. הוא נע סביב כדור הארץ ומשלים הקפה אחת פעם בחודש תוך שהוא משתתף יחד עם אדונו כדור הארץ בהקפת השמש. ------------------ 1 עוד במאה ה-3 לפנה"ס אריסטארכוס מסאמוס [ויקיפדיה] מציג מודל הליוצנטרי, שעל פיו השמש היא זאת העומדת במרכז היקום. קופרניקוס כותב בהקדמה לספרו כי התיאוריה ההליוצנטרית הישנה היא זאת שדחפה אותו להתמקד בניגון שנזנח לשווא. גם הוגים מהקבוצה הפיתגוראית שיערו תנועה של כדור הארץ בחלל. התפיסה ההליוצנטרית נזנחה לטובת המודל הגיאוצנטרי וזאת מכח סמכותו של אריסטו וההיגיון הנראה לעין. 2 למה הכנסיה הקתולית התנגדה לתיאוריה שקשורה לגרמי השמיים ולא לבסיס האמונה הנוצרית קתולית. המאבק בין הקתוליות לבין הפרוטסטנטיות העמידה את המודל באש צולבת. וכך שבעוד הקתוליות (בדומה ליהדות הפרושית) כן גורסת שיש ואפשר לפרשן טקסטים של כתבי הקודש בהתאם לעמדות בשר ודם, הרי שעמדתו של לותר הייתה קשיחה והפכוה והיא שאין לכנסיה את הזכות הזאת ויש לקרוא ולקבל את הטקסטים של כתבי הקודש בבחינת זה ראה וקדש. בעקבות כך בחרה הכנסייה הקתולית להיות יותר קתולים מהאפיפיור. במה דברים אמורים? בספר יהושע י'יב-יג השמש עוצרת ולא משלימה את סיבובה ומכאן מסיקים שאם היא עצרה וזהו נס, הרי שבשגרה היא תמיד נעה סביב כדור הארץ. כנ"ל גם לגבי האמור בתהילים יט. פרשנות קתולית מקלה הייתה מעמידה את הטקסט כמטאפורה ולא כמשהו שנוגד את עיקרי האמונה. המאבקים בין הזרמים כאמור סייעו להגדלת האיבה כלפי המודל ובגינו נשרפו אנשים חיים. |
|
||||
|
||||
3 ובהרחבה : ׳על הסיבובים של כדורי השמיים׳ גלגוליה של המהפכה הקופרניקאית. צבי מזא״ה, הוצ׳ מאגנס, 2022 |
|
||||
|
||||
סיכון מעניין, נהניתי לקרוא. שתי נקודות קטנות שקפצו לי לעין: א. קופרניקוס 'מקדים את תקופתו' בענין יחסיות התנועה - למעשה הוא כמעט מייסד את עקרון יחסיות התנועה, שגם גלילאו כנראה הבין אותו בתקופה דומה. בזאת הוא 'מייסד' את התקופה, שזה חזק הרבה יותר מלהקדים אותה. ב. לגבי ה'שמש בגבעון דום' - למרבה האירוניה, בהינתן מה שאנחנו יודעים על השמש והירח, דוקא לעצור את שניהם במסלולם סביב כדור הארץ זו משימה קשה הרבה יותר (ומכאן נס גדול יותר) מלעצור את סיבוב כדור הארץ עצמו. זה גם מצריך לשלוט בשני גופים בו זמנית, וגם מצריך אנרגיה גדולה הרבה יותר, בהינתן המסות ווהתנע הזויתי של שני הגופים האלה. יחסית לאלה, עצירת הסיבוב צורכת פחות אנרגיה 1. 1 מצד שני היא תחסל תוך דקות את החיים על פני כדור הארץ. אז אולי טוב שזה לא קרה. |
|
||||
|
||||
גם אם קרה, כשהשמש בזנית מעל גבעון והירח (במולדו) בזנית מעל עמק איילון השמש תאיר על קצת פחות מעשרים אלף ק''מ. |
|
||||
|
||||
לא הבנתי למה בתגובתי זה עונה, מצטער. בעצם לא הבנתי מה אומרים עשרים אלף הקילומטר לעצירת השמש, אשמח לפירוט עבור מוחי האיטי. |
|
||||
|
||||
אם השמש בזנית בגבעון לא יהיה חושך באיילון. |
|
||||
|
||||
אבל אם אני זוכר טוב את הסיפור (והלכתי לויקי לוודא), הפואנטה לא היתה שהיה חושך באיילון, אלא שהיום בגבעון התארך בגלל עצירת השמש בגבעון, מה שנתן לכוחותיו של יהושע עוד כמה שעות כדי להביא לנצחון המוחלט על אויביהם הנסים. לא נאמר שם להבנתי בשום מקום שהיה חושך באיילון או במקום אחר. והרי הירח יודע לזרוח גם ביום. |
|
||||
|
||||
נכון, טעיתי (ובכ''ז התיאור מספר על שמש צהריים בגבעון וחרמש דקיק של הירח באיילון, מה שמייתר אותו בסיפור. |
|
||||
|
||||
הוא שם בשביל התקבולת הנרדפת. |
|
||||
|
||||
די לרדוף תקבולות! די לגזענות! |
|
||||
|
||||
א. תודה. ב. ישנה הנחה כלשהי שליקוי חמה שהתרחש ב-1207 לפנה״ס גרמה ללוחמים לחשוב שהשמש נעצרה. אני מעלה השערה - המבוססת על נסיוני האישי - שיתכן והלוחמים לקחו חומרים משני תודעה, דבר שגרם לזמן להתארך בתודעתם. מכל מקום, מנגנוני שסתום האמונה הדתית מתכווננים על מנת לתת למאמין ש׳דיברה תורה בלשון בני אדם׳ שהיא עדיפה מבחינתו על ׳דיברה תורה שטויות והבלים׳. גם כאן שפינוזה מוכיח את עובדת היותו היהודי החילוני הראשון בעמדתו המובהקת (הוא היה מלטש עדשות לטלסקופים) בעניין זה. |
|
||||
|
||||
בטוח יותר להשקיף על המרחב כשאתה נשען על הגבוה, יותר מהנמוך. כך עשה זאת תומס דיגס ואחריו הגדיל לעשות ג'ורדנו ברונו [ויקיפדיה]. הגבוה הוא קופרניקוס. בשנת 1576, תומס כתב נספח לספרו של אביו (1555) עם הכותרת הארוכה ׳ תיאור מושלם של גלגלי השמיים עפ״י התיאוריה העתיקה של הפיתגרואים, אשר שוחזרה לאחרונה ע״י קופרניקוס׳. התיאור הוא תיאור כסתח קלאסי על מנת להשליך את רעיונותיו על הפיתגרואים ולא עליו או על קופרניקוס ש- בסה״כ ׳שיחזר׳ את הישן. הנספח לראשונה בהיסטוריה הכתובה מציין את האינסופיות המרחבי של של החלל. אבל מושג זה נבלע במונחים תיאולוגיים כדוגמת המלאכים או בשבילים רוחניים שבו אלוהים צופה. מי שפיתח את הפילוסופיה אודות האין סופיות ושילם על כך במוות אכזרי היה ברונו, המרטיר הראשון אשר נעקד על קידוש המדע. בשנת 1584 יצא לאור בבלונדון ספרו של ברונו - ׳ על האינסוף, הייקום ועל העולמות׳ : ״לגוף אינסופי אי אפשר לייחס מרכז או גבולות. אי אפשר לחלק אותו לתחום עליון, תחתון או מרכזי…אפשר להניח כי בחלל האינסופי, קיימים אינסוף גופים כמו כדור הארץ וכוכבי לכת אחרים כמו השמש. כולם נעים בתוך אותו חלל אינסופי… אנחנו הנמצאים על כדור הארץ, מסתכלים סביבנו ומגיעים למסקנה שהארץ נמצאת במרכז העולם. בדיוק כמו שאנחנו בטוחים שאנחנו נמצאים במרכזו של העולם, כך ללא ספק חושבים התושבים של הירח, הרואים את עצמם במרכז היייקום…הארץ היא במרכז לא יותר מאשר כל עולם אחר הנמצא במרכז״. מה שעשה במילותיו ברונו הוא מן המעשים שאף אחד לא העז לחשוב, לדמות, להרהר ובוודאי שלא לכתוב בתחילת המאה ה-16. במילותיו לא רק שהוא מצדד בתיאוריה ההליוצנטרית שמכפיפה את כדור הארץ ואת משרתו הירח לשמש, הוא גורס שכוכבי השבת הם שמשות כמו השמש ומכאן שגם השמש הבוסית של כדור הארץ היא אחת מיני רבים שאין יכולת לספור אותן בתוך החלל האינסופי ומערכת השמש היא אחת מתוך אינסוף מערכות שמשיות אחרות, ועוד מוסיף ברונו בנועזות מחשבתית לטעון שגם בן האדם הוא לא כזה ייחודי ויש כמוהו בכוכבים אחרים שאולי אפילו טובים ממנו. הקוסמולוגיה האריסטוטלית רואה את הייקום כגן נעול, סגור וסופי, אבל אינסופי בזמן. לעומתה הקוסמולוגיה המודרנית - שנוסדה רעיונית ע״י קופרניקוס וברונו - היא האינסופיות של המרחב והחומר. כ-100 שנים לאחר הגותו של ברונו, כותב - 1686- מדען צרפתי בשם ברנאר את ספרו ׳שיחות על ריבוי העולמות׳ שנכתב בהשראת גילוי היבשות וגילויים של תרבויות כמו האינקה והמאיה את מחשבתו אודות התושבים של נוגה : ״ אני רואה בדיוק איך נראים תושביו של נוגה - הם דומים למורים של גרנדה, עם נמוך וכהה עור ששזפו השמש. מלאי רוח ותבונה ולהט, מאוהבים תמיד, כותבים חרוזים, אוהבי מוזיקה הממציאים מידי יום ביומו פסטיבלים, נשפי מחולות ותחרויות״ ברונו בניגוד לקופרניקוס וגליליאו לא רק שהתקרב לשמש אלא אחז בה ונשרף. בהיותו נזיר שהפר את שבועת הנזיר ולאור כתביו, נכלא בכלא האינקוויזיציה במשך 7 שנים, בהם סירב בעקשנות לחזור בו מהגותו, הורשע ובשנת 1600, לשונו מוסמר לצלב הקרב ונגרר לכיכר הפרחים - קמפו די פיורי - ברומא ושם נעקד על המוקד ונשרף חיים. בכיכר הפרחים ברומא בשנת 1553, ראש השנה שי״ד נשרפו כל ספרי התלמוד, וכך תחילה שורפים ספרים ואז שורפים בני אדם. בתלמוד הבבלי במס׳ עבודה זרה מסופר סיפורו של רבי חנינא בן תרדיון שהוצא להורג בשריפה ע״י הרומאים בשל עיסוקו בתורה. ׳הביאוהו לשריפה, וכרכוהו בספר תורה׳ . שאלו אותו בעת שריפתו תלמידיו מה הוא רואה והוא משיב להם ׳ גווילים נשרפים ואותיות פורחות אני רואה׳. אפשר לשרוף את האדם אבל לא את מילותיו. |
|
||||
|
||||
אני מכיר היסטוריה אחרת בדבר פרסום ספרו של קופרניקוס. De_revolutionibus_orbium_coelestium - [Wikipedia] בהקדמה (שנוספה ע"י רטיקוס) נאמר שמדובר בתרגיל מתמטי ותו לא, כנראה בתקווה שהכנסיה תוכל לחיות עם זה. |
|
||||
|
||||
הכנסייה יכלה לחיות עם זה איך שהוא אם היו הבהרות מצד הסופר שזאת מטאפורה ואין אללה מלבד אללה. אבל קח בחשבון את המאבק בין האסכולות הנוצריות שהקצינו את העמדות. לותר בעצמו היה המתנגד הכי בולט של התיאוריה ההליוצנטרית ואפילו יותר מהקתולים. |
|
||||
|
||||
מעניין להשוות את ברונו וגלילאו עם בני זמנם ברהה וקפלר. הם היו אסטרונומים שהיו חייבים להתמודד עם נתוני התצפיות. הם הבינו שהמודל ההליוצנטרי הוא ההסבר הסביר היחיד. ברהה עוד ניסה להציע מודל שמסתדר עם התחושה האינטואיטיבית שהארץ היא המרכז: הוא הציע מודל שבו השמש והירח מסתובבים סביב הארץ וכל השאר מסתובב סביב השמש. קפלר השתמש בכל הנתונים שברהה אסף והציע להם חוקיות מוצלחת יותר: הכל מסתובב סביב השמש, והמסלולים הם אליפטיים ולא מעגליים. הוא לא סיפק הסברים. שניהם גדלו באזורים הלותרניים של צפון גרמניה ודנמרק. ולשניהם היה גם מזל גדול לראות כוכב חדש (סופרנובה) מופיע בשמי הלילה. הם הצליחו בסך הכל להימנע ממפגשים לא רצויים עם הכנסיות. |
|
||||
|
||||
אני חושב שסוד הצלחתם להשאר מחוץ למחלוקת דתית היה שבזמנם היתה סברה שהמסלולים שלהם יכולים להתיישב עם כל מיני מודלים קוסמולוגיים ולכן לא בהכרח מתנגשים עם אריסטו ותלמי. לקח לכנסיה הקתולית עוד מאתיים שנה כדי להבין מה שהרמב"ם הבין במאה ה-12: שלא כדאי לכנסיה להתעסק בעניינים שאינם מטאפיזיים. |
|
||||
|
||||
הערת אגב: את הלקח הזה הכנסיה לא ממש הפנימה גם עד אמצע המאה העשרים, כפי שהדיאלוג בין Lemaitre לאפיפיור הראה. ומה שהרמב"ם אולי הבין במאה ה 12 עדיין לא מקובל על חלק גדול מהיהודים, מגדולי הרבנים גדולים ועד קטני המאמינים. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |