|
||||
|
||||
"דור חדש של מנהיגים רוחניים קם לעם בציון", ח"כ שמאלוב-ברקוביץ', שנבחרה לכנסת במשבצת שריון לאשה במפלגת הקידמה "קדימה" של ציפי ליבני, מדברת על "ערכים בעם ישראל" ועל "משבר אמון" ובעיקר על "איבוד ערכים, על היותינו עם יהודי". ""נהיה איזשהו בון טון להיות חד-הורית שהחליטה לעשות ילד מחוץ למשפחה, ואחר כך לבוא למדינה ולבקש הטבות על זה ועל זה וכולם מבסוטים...יש היום אפליה לרעתם של הגברים כי החוקים השתנו". |
|
||||
|
||||
והיא נכנסה במשבצת האשה. עם חברות כאלה לא צריך אויבות. |
|
||||
|
||||
לטובת מי שלא יטרח לקרוא / לצפות, ציטוט מהמאמר: ח"כ שמאלוב־ברקוביץ' דיברה במהלך כנס של עמותה שייסד כותב המאמר, גיל רונן: "הפמיליסטים היא עמותה המקדמת את ערכי ״הפמיליזם״. בראש העמותה עומד גיל רונן, תושב חריש. מטרת העמותה היא להיאבק בפמיניזם הרדיקלי וב״מגדריסטיות״. מטרתן, לדברי העמותה, לשכנע נשים לעזוב את בעליהן ולקחת את ילדיהם וכספם. עוד טוענים בעמותה כי ככלל, הגברים מותאמים יותר לעמדות שררה ומכירים את סודות ההפעלה המידתית של הכוח. נשים לעומת זאת, לא חושבות בדרך כלל במושגים היררכיים נוקשים. עולמן ביתי יותר ומתמקד ביחסים שבינו לבינה (לכן הן אוהבות יותר לראות סרטים על מערכות יחסים). גופן ונפשן מותאמים לחיים הביתיים ולגידול הילדים הרכים." |
|
||||
|
||||
לרגע חשבתי שזה ציטוט של שמאלוב-ברקוביץ', ואז ראיתי שזה הכתב, חיים לוינסון, שבילבל בין עובדות לדעות. פעם הייתה הפרדה בין עובדות לדעות בדיווחי 'הארץ', או לפחות נסיון לזה. (ולא, את הוידיאו שלה אני לא מתכוון לראות. אין לי ממנה ציפיות מיוחדות). |
|
||||
|
||||
לא הבנתי - על איזה חלק אתה מדבר? מה חשבת שהוא ציטוט של שמאלוב-ברקוביץ' ואז ראית שזה הכתב? |
|
||||
|
||||
הניסוחים של לווינסון רחוקים מלהיות 'דיווח חדשותי', וגולשים עמוק לתוך מאמרי העמדה. חשבתי שהקטע שצפריר הביא הוא ציטוט של שמאלוב-ברקוביץ'. ואז פתחתי את הכתבה. |
|
||||
|
||||
הקטע שצפריר הביא הוא אכן ציטוט. לא מדבריה של שמאלוב-ברקוביץ' אלא מתוך "מצע" ארגון "פמיליזם". למעשה, מקריאת הכתבה זה די ברור: יש שם ציטוטים מדבריה של שמאלוב-ברקוביץ' (המופיעים בתוך סימני ציטוט) ואז דברים המתארים את מהו ארגון "פמיליזם", המסכמים את מה שמופיע באתר של הארגון. זה גם די ברור מכך שהכתב מביא את הדברים האלה עם הפתיחה "לדברי העמותה". |
|
||||
|
||||
הנה הפניה יותר ישירה לאני-מאמין של הפמיליזם (ארגון שהוא למעשה איש אחד, גיל רונן, שעדיין נאבק את מאבק הגירושין הפרטי שלו. זה אפילו לא שלגיה ושבעת הגמדים) |
|
||||
|
||||
ובאופן כללי הייתי ממליץ לך ממש *לקרוא* את הידיעה לפני שאתה שולף את העמדות האוטומטיות שלך בדיון. פעם ב-"האייל הקורא" מגיבים נהגו לשים לב למה שהם קוראים, ולא ישר לכתוב את ההודעה המובנת מאליה לאור עמדותיהם שנקבעו מראש. אה סליחה. זה אף פעם לא היה ככה. |
|
||||
|
||||
אם *אתה* לא היית מגיב אוטומטית, היית רואה שלוינסון מרבה בתארים (דבר שפעם לא היה נהוג בידיעות חדשותיות), בוחר בניסוחים ש*אינם* ציטוט או אפילו פראפרזה מדוייקת בתוכנה. כשלוינסון כותב "כנס העמותה השוביניסטית", הוא מביע דעה (די מוצדקת, אבל זה לא דיווח חדשותי). כשהוא כותב "השמיעה שמאלוב-ברקוביץ - שנכנסה לכנסת במשבצת שריון לאשה - לא מעט דעות שערורייתיות בנושא.", זו הבעת דעה (כפולה, למעשה) ולא דיווח חדשותי. אם הייתי כותב "כתב חיים לוינסון (שהואשם בתקיפת שוטר) שוב כתב כתבה שנויה במחלוקת", זו הבעת דעה. לא דיווח (ואם הייתי כותב "ושמו נקשר בפרשיית שוחד", זו כבר השמצה, אם כי משפטית אני צודק*). גם הקטע של 'מטרתן' נסבל בקושי, כי אפשר לטעון שזו פרשנות. ואכן, לוינסון ציטט כמה קטעים (בלי גרשיים) מאתר העמותה. אבל לצד הציטוט הזה (שבו באמת פישלתי), הבר-נש עשה עבודה לא אתית בצורה בה הוא דיווח, שהייתה לגיטימית לגמרי במאמר דעה, ואפילו הייתי מן הסתם מסכים עם רובה. אבל לא בתור דיווח חדשות. *ניסו לשחד אותו, אז שמו נקשר בפרשיית שוחד... |
|
||||
|
||||
הבעת דעה כפולה? אני מבין למה לדעתך להגיד שהדעות שהיא השמיעה הן "שערורייתיות" זו הבעת דעה (זו לא הבעת דעה. עובדתית אלו הן דעות שערורייתיות) אבל למה "נכנסה לכנסת במשבצת שריון לאשה" זו הבעת דעה? זו הרי עובדה. אפשר להתווכח אם זו עובדה שקשורה לכתבה (כמובן שהיא קשורה - בין יתר הדברים שהיא אמרה היא הסבירה כיצד אף פמיניסטית לא עזרה לה להשיג מה שהיא השיגה) אבל זו בברור *עובדה*. אני גם לא מבין מה הבעיה שלך עם הקטע המתחיל ב-"מטרתן" ולמה הוא נסבל בקושי - זהו ציטוט מאתר האגודה, שמדבר על "מטרתן" של הפמיניסטיות. שוב - הבאת עובדות. אם לוינסון היה כותב כתבה שנויה במחלוקת והיית מציין זאת זו לא היתה הבעת עמדה, אלא עובדה פשוטה. אם לוינסון היה כותב על יחס המשטרה למפגינים והיית מציין בסוגריים שהוא הואשם בתקיפת שוטר, זה היה רלבנטי. |
|
||||
|
||||
חבר'ה חבר'ה, רגע רגע, לוינסון אולי מעניין את שניכם אבל ספק אם מישהו זוכר את שמו. לעומת זאת שמאלוב כבר מרוחה לאורך ולרוחב, ולא רק ע"י העיתונאי לוינסון. אגב, ידעתם שישראל היא דיקטטורה פמיניסטית ושארגוני הנשים עושים פה צנזורה כבדה ושטיפות מוח המוניות דרך אמצעי התקשורת? זה מה שנאמר בהזמנה לכנס שבו שמאלוב היתה אורחת הכבוד ואמרה את דבריה: |
|
||||
|
||||
זה כמעט כמו לשים לינק לאתר פורנו. |
|
||||
|
||||
ייתכן מאוד שזה נאמר בכנס. אם היית מחליף 'פמיניסטית' ב'קפיטליסטית' ו'ארגוני הנשים' ב'טייקונים' זה אפילו היה נאמר באייל מליון פעמים. אבל בהזמנה זה דווקא לא כתוב: "הזמנה לערב בנושא: "מי יציל את המשפחה?" עמותת 'הפמיליסטים' בשיתוף עם עמותת 'הקשב"ה' וארגון 'שני הורים' שמחים להזמינכם לערב מרתק על האתגרים מולם ניצב התא המשפחתי והדרכים להתמודד עמם ולהיבנות מהם. המפגש ייערך באולם הכנסים ב"בית דורון" הממוקם בצומת עלית בר"ג (רח' עיר גנים פינת הראשונים) ביום שלישי, י”ד טבת, 21.12.10 בשעה 19:00. יוגש כיבוד קל. פגישה והתכנסות: 19:00 – 19:20 19:30 – 20:45, חלק א' יו"ר: עודד בריברם, “הפמיליסטים" דוברים: ח"כ יוליה שמאלוב-ברקוביץ', אורחת כבוד עו"ד חגית לב, עו"ד לענייני משפחה: הצעות לחקיקה פרו-משפחתית עו"ד תמר הר-פז, 'פורום נשים ציוניות': את מי מייצגים ארגוני הנשים? עומר פלוטקין, 'שני הורים': שוויון הורי בזוגיות ובגירושין יאיר תיבון, 'הקשב"ה': תופעת הניכור ההורי ודרכי התמודדות מערכתית גיל רונן, יו”ר 'הפמיליסטים': רוחות חדשות באקדמיה 21:30 – 22:15 חלק ב': יו"ר, גיל רונן שאלות ותשובות (מיקרופון יועמד לרשות דוברים מהקהל). בואו בברכה! הכניסה חינם, תרומות לכיסוי הוצאות הערב יתקבלו בברכה. 'הפמיליסטים' / 'הקשב"ה' / 'שני הורים"' |
|
||||
|
||||
(ההזמנה צוטטה ישירות מהאתר המקושר, אני לא מתחייב לגבי הזמנות שאפ'חד באייל לא לינקק אליהן). |
|
||||
|
||||
וואלה. עכשיו ראיתי שזה כתוב בכותרת *הבלוג*. אבל בהזמנה זה עדיין לא כתוב. |
|
||||
|
||||
אני מוחה בתוקף. מדוע לא הזמינו את עמותת אפרת? ואיך זה נפקד חלקם של הבריאתנים? הכנס הזה לוקה בחסך חמור! לתשומת לבם של שמואלוב-רונן! |
|
||||
|
||||
(זו כן הבעת דעה) (וגם להוסיף עובדה שמיועדת לקבע דעה ולא לדיווח זו הבעת דעה. זה נועד להזכיר לקוראים 'הוי, תראו איזו אירוניה, תראו איך היא מעיזה, ועוד כשהיא נבחרה על משבצת אשה'). זה לא דיווח חדשותי כהלכתו. (ולווינסון יודע, כשהוא רוצה, לדווח דיווח ענייני ואפילו לעשות ראיונות ענייניים מאוד עם אנשים בעלי 'דעות שערורייתיות'). |
|
||||
|
||||
(לא זו לא) (וזו בהחלט לא - אי אפשר להביא את כל העובדות, ההחלטה איזה עובדות להביא ואיזה לא היא כמובן החלטה ערכית, אבל בכל שיפוט שהוא העובדה שהיא נכנסה לכנסת במסגרת שריון לנשים היא עובדה *רלבנטית*. גם ההחלטה בכלל לדווח על ההשתתפות שלה בכנס היא "הבעת דעה" לפי זה. זה מגוחך). זה דיווח חדשותי לעילא ולעילא. |
|
||||
|
||||
אז נישאר חלוקים. כמובן שאני צודק (ואם ננקוט בשיטתך, המשפט הקודם הוא עובדה, לא דעה). |
|
||||
|
||||
אתה צודק: אתם חלוקים (אלא אם כן יש מחלוקת על פרושה של המילה חלוקים). |
|
||||
|
||||
חלוקים זה לא משהו שרופאים לובשים בעבודה? איזה מחלוקת יכולה להיות על זה? |
|
||||
|
||||
לא. אלו אבנים קטנות שמלכים לעתיד מיידים למצחי בני הרפה כדי להורגם. |
|
||||
|
||||
אתה טועה. אלו הם חלוקי נחל, וחלוק נחל הוא חלוק כמו שלוחם נח"ל הוא לוחם. ___ לוחם נח"ל הוא לוחם כמו שהדרקון מקומודו הוא דרקון תגובה 108649 |
|
||||
|
||||
חשבתי על דבריך רבות ועמוקות והגעתי למסקנה שהגם שאיני מסכים, לא אוכל להמשיך בוויכוח. במלים אחרות: נישאר חלוקים. |
|
||||
|
||||
למה אתה משמיץ את לוחמי נח"ל, ברצינות? |
|
||||
|
||||
"על המחנה גלשן צונח / הש"ג לשיחים בורח / הקמב"ץ את הפקודות שוכח / והאפסנאי באש פותח. איזו מין שלווה..." |
|
||||
|
||||
אני חולק איתך את ההתרעמות המוצדקת. אבל חלקית. |
|
||||
|
||||
צודקת בכל מלה. נראה לי שדבריה באים, אכן, מהתבוננות עצמית מדודקת. חבל רק שהיא איננה מקשיבה לעצמי ויושבת בבית כראוי לה, במקום ללכת לכנסת שבה באמת אין לה חלק. |
|
||||
|
||||
אני דווקא מאחל לה הצלחה בבחירות הבאות בנסיון להתמודד על משבצת שלא מוקצה לנשים. |
|
||||
|
||||
לא מצאתי את המקום בו היא אומרת שנשים צריכות לשבת בבית, או (בניגוד אליה) לא לעשות תואר שני. |
|
||||
|
||||
אם הבנתי נכון היא פמיליסטית, לא? ולפי הציטוט מפמפלטם נשים מותאמות "פיזית ונפשית" לבית ולילדים, ולא לשררה. |
|
||||
|
||||
לא נראה שזו עמדתה: היא לא חייבת להסכים לכל עמדותיהם כדי להשתתף בכנס שלהם. לא בדקתי, אבל נראה לי שהייתה לה התבונה המינימלית לא להוציא התבטאות כזו מפיה. |
|
||||
|
||||
אה, טוב. אם כך עליי לסייג את דבריי הקודמים. תודה. |
|
||||
|
||||
כבר בהתחלה רציתי להגיב לעניין האמהות החד הוריות וויתרתי אבל אחרי ששלום נתן מאמר שמייצג באופן מופלא את העוורון הליברלי בכל זאת החלטתי להגיב. לדברי שלום כל אופציה של משפחה צריכה להיות לגיטימית באותה מידה, הוא אומנם לא אומר זאת אבל אני משער שהוא גם בעד לתת להן קצבאות. לדוגמא אם החלטתי שבמשפחתי יהיו שלשה ילדים ותמסח מדובר באופציה לגיטימית לגמרי. לכן מכיוון שהתמסח מקשה על גידול המשפחה המדינה צריכה להקציב לי מאמן לתמסח ועזרים. |
|
||||
|
||||
טוב, אם אתה לא יודע מה זאת סבירות וגבולותיה אז כנראה שוועדעת חריגים תקציב לך תמסח |
|
||||
|
||||
האם את1 טוענת שגידול תמסח איננה אופציה לגיטימית?! זה הרי לא יתכן, כל האופציות הם לגיטימיות. ליברל אמיתי ילחם על הזכות לגדל תמסח באותו להט שהוא יגן על הזכות לרקוד עם סלמנדרה. __________ 1 הימור, לא מצאתי התיחסות לעצמך כזכר או נקבה. |
|
||||
|
||||
אם כן, ליברל אמיתי מסוגל גם לחשוב, בניגוד לאחרות בלתי-ידועות1 __________ 1 לא הימור, בחירה מודעת |
|
||||
|
||||
לא הבנתי. והייתי מעדיף שתסבירי מה ההבדל בין חד הורית מבחירה למגדל תמסח מבחירה במקום חילופי השנינויות האלה. |
|
||||
|
||||
את התחלת, ושנינויות זה הדבר האחרון שהייתי קוראת לתמסח שלך. |
|
||||
|
||||
אז הנה אני מפסיק. הודעה זו לא שנונה בשום צורה. עדיין הייתי שמח לקבל תשובה רצינית. |
|
||||
|
||||
למה, לתמסח? כבר עניתי ממקודם. |
|
||||
|
||||
שלתמסח אין זכויות במדינה, ואין אחריות של המדינה כלפיו. לילד, לעומת זאת, יש למדינה אחריות וגם אם אמו (נגיד) חסרת אחריות בעליל, אין הדבר אומר שהמדינה יכולה לאפשר את הזנחתו. כל זה, כמובן, דיון מיותר מכיוון שלמיטב הבנתי, חד-הוריות מבחירה (כלומר, נשים שהביאו ילדים לעולם מבלי להיות בקשר זוגי עם איש) נוטות להיות דווקא מהשכבות הגבוהות יותר של האוכלוסיה, ובין כה וכה אינן מבקשות קצבאות שחורגות ממה שכל ילד אחר מקבל מהמדינה בעבור היותו ילד. |
|
||||
|
||||
קצבאות הילדים זהות, אבל יש הטבות אחרות ל''משפחות חד הוריות'', למשל מענק מביטוח לאומי והטבות במס הכנסה. ההטבה במס הכנסה יוצאת דופן מפני שהיא מוענקת אפילו ל''ידועים בציבור''. מעניין אם מישהו ניסה לעתור לבג''ץ נגד הענקת ההטבה הזו. |
|
||||
|
||||
(כיחידנית מבחירה:) אין שום "מענק מביטוח לאומי". יש קצבת ילדים רגילה. יש קצבה של ביטוח לאומי לחד הוריות שלא עוברות סף הכנסה מסוים, נמוך מאוד (ובתנאי שאין להן רכב ואולי עוד תנאים). זה לא שונה עקרונית מכל קצבת השלמת הכנסה אחרת למעוטי הכנסה. הטבות במס הכנסה - נדמה לי שיש עוד חצי נקודה או נקודת זיכוי שלמה. |
|
||||
|
||||
ועוד: בגלל איזשהו עיוות היסטורי, לחד-הורית/יחידנית אין פטור מתשלום ביטוח לאומי במקרה שאינה עובדת. זאת לעומת נשואה, שבתנאי כזה נחשבת "עקרת בית" ולכן פטורה מביטוח לאומי. |
|
||||
|
||||
לעניין ההטבה במס הכנסה שמוענקת לידועים בציבור - דווקא זה מקרה שבו הלא-זכאים מנצלים במרמה זכאות-לכאורה. שמעתי גם על לא מעט נשים שהנישואים שלהן ''לא רשמיים'' (למשל התחתנו בקפריסין או בטקס רפורמי) ולכן עותרות לקבל את ההטבה הזו. |
|
||||
|
||||
בדיוק התכוונתי לקרוא לך! ב"מענק מביטוח לאומי" התכוונתי למענק הלימודים. על פי פרשנויות שקראתי (אני לא עורך דין), ההטבה במס הכנסה אינה מרמה אלא פירוש דווקני של לשון החוק - כתוב "נשואים", אז רק נשואים. זאת בניגוד להטבות אחרות (ביטוח לאומי או ימי מחלה) שנמנעות במפורש ממי שחי עם בן זוג. בכל מקרה, ההטבות הניתנות לאמהות יחידניות (בשל היותן יחידניות) אינן נראות לי משמעותיות. |
|
||||
|
||||
חתונה רפורמית אני מבין, אבל מה הטעם בחתונה בקפריסין פרט לרשמיות? |
|
||||
|
||||
אה, נו. מעניין למה אני לא שוחה בחומר. התכוונתי לטקס שהרבנות הראשית לא מכירה בו. |
|
||||
|
||||
ליברל אמור לתמוך במשהו כמו דיון 471. איך מזה אתה מסיק שהמדינה אמורה להקציב לך מאמן לתמסח? |
|
||||
|
||||
ציטוט מהמאמר שקישרת ''ככל שזה נוגע למדינה, אין שום סיבה שזה יהיה רשום במרשם האוכלוסין'' אם זה לא רשום אז בודאי שאי אפשר לקבל על זה קצבה, כלומר אין הבדל בין גידול תמסח לאם חד הורית. (מכיוון שאני דן איתך ולא עם ירדן אני אשאל אותך אם זו עמדתך או עמדת הליברל הדמיוני שאתה מדברר). בכל מקרה המסקנה הזאת היא מאוד הגיונית (במובן הלוגי של המילה) אבל לא מסקנה ששלום ישמח לקבל כי הוא מאוד לא תש''חיסט. |
|
||||
|
||||
א. אין אמהות חד־הוריות. יש משפחות חד־הוריות. נדמה לי שההודעות לעיתונות של ארגוני הנשים השונים נטו לדייק בנקודה הזו. ב. אנא הסבר מה מבחינתך כ"כ גרוע ברעיונותיו. מאיפה הסקת שהוא מעז להציע קצבאות למשפחות חד־הוריות? ג. תזכורת: גבר לא יכול להתחמק היום מאבהותו גם אם הוצאה ממנו במרמה <דמיינו קישור לתגובה מהדיון על ילדי הומוסקסואלים ולסביות>). |
|
||||
|
||||
א. באמת תהיתי למה האימהות הדו הוריות מודרות מהשיח:). וברצינות, בדיון על מתן קצבאות לאימהות חד הוריות מבחירה, הביטוי "אמהות חד הוריות" נוח בטירוף וגם מובן לכולם. ב. אני לא יכול להוכיח, אבל אם הוא מציע לשלול קצבאות מחד הוריות היה כדאי שהוא יגיד את זה בפירוש. גם כשהפוטנציאל האלקטורי שלך מספיק לוועד בית בקושי זה לא יפה להסתיר את ההשלכות האמיתיות של העמדה שלך. ג. טוב לדעת. אם יש קשר הוא נעלם מעיני. |
|
||||
|
||||
א. אני תוהה מה גורם לביטוי ''אמהות חד הוריות'' להיות נוח הרבה יותר מאשר ''משפחות חד הוריות''. אותו מספר הברות. מה גם ש''משפחות חד הוריות'' כולל גם את תת הקבוצה (הקטנה יותר) ''אבות חד הוריים'' (כלומר, ''אבות יחידנים''). |
|
||||
|
||||
א. בהרבה משפטים שקשורים לדיון בשביל לבטא ''אם חד הורית'' באמצעות ''משפחה חד הורית'' צריך להגיד ''אישה שהיא חלק ממשפחה חד הורית'' לדוגמה ''אישה שבוחרת להיות חד הורית'' צריך להפוך ל ''אישה שבוחרת להיות חלק ממשפחה חד הורית'' זה הרי לא שהיא בחרה להיות משפחה חד הורית (לא שפיצול אישיות היא בחירה פחות לגיטימית מכל בחירה אחרת). |
|
||||
|
||||
(ואת "אשה שבוחרת להיות חד הורית" אפשר להפוך ל"אשה שבוחרת להקים משפחה לבד"1 או "אשה שבוחרת ללדת ללא בן זוג" או "אשה שבוחרת לגדל ילד ללא הורה נוסף" או אינספור אפשרויות אחרות) 1וגם לא תמיד לבד. אי נוכחות בן זוג לא אומרת שאשה היא לבדה ושאין משפחה מכיוונים אחרים שמגדלת איתה בדרך כזו או אחרת את הילד. |
|
||||
|
||||
לא הבנתי - לתמסח יש אותו מעמד חברתי ומגיעות לו אותן הזכויות כמו לילד? |
|
||||
|
||||
וכדי לקצר קצת הליכים בפתיל שעתיד להתפתח: מטרת הסיוע למשפחות החד הוריות הוא טובת הילדים. אם אחד הילדים אינו ילד אלא תמסח הוא אינו מזכה את המשפחה בסיוע. |
|
||||
|
||||
מובן שטובת הילדים מעל הכל, רק עליהם אני חושב. הבעיה היא שאם אני לא אשכור מאמן לתמסח הוא עלול לנשנש את בן הזקונים. אם נשווה אז בשני המקרים יש לנו ילדים ובחירה של ההורים (להיות חד הוריים או גידול תמסח) שמקשה על גידול הילדים. |
|
||||
|
||||
במקרה של התמסח הרבה יותר פשוט לקחת את התמסח ממך כדי להגן על הילדים. |
|
||||
|
||||
אתה מוזמן לנסות. בכל מקרה באיזה אופן זה יותר פשוט? |
|
||||
|
||||
במושגי עלות-תועלת. |
|
||||
|
||||
אתה מתכוון שיותר זול להקים ועדת איתור לבתים שיש בהם תמסח וילדים מאשר לשבת במשרד ולחכות שאני אבוא אליכם? אולי, אבל הכי זול להגיד שלא לגיטימי לגדל תמסח בבית עם ילדים ואם כן אתה צריך לממן את כל העלויות שיהפכו את ביתך לנורמלי בעצמך. הנה, אמרתי את זה וזה לא עלה לי יותר מכמה מיליונים. |
|
||||
|
||||
מי צריך להקים ועדת איתור? באת לשלטונות וביקשת עזרה בגידול הילד בגין התמסח. אם מה שמפריע לך לגדל את הילד הוא התמסח, יגידו לך להכניס לבית רוטויילר כדי שיאכל את התמסח והבעיה תיפטר. |
|
||||
|
||||
הם יכולים להגיד, אני לא אעשה את זה. בטח כשאין טענה מאחורי זה. |
|
||||
|
||||
כן, כמו שיש ועדה לאיתור בתים שיש בהם קופים, וועדה לאיתו בתים שיש בהם נמרים. בקיצור, לא חוקי להחזיק תמסח בבית. אם מישהו ידווח עליך, יבואו ממשרד החקלאות (או מי שזה לא יהיה שאחראי על זה) ויקחו לך אותו. אולי אתה רוצה לאסור על נשים לא נשואות להביא לעולם ילדים? |
|
||||
|
||||
השאלה היא למה זה אסור. אני שמרן, מבחינתי יש רצונות יותר "שווים" מרצונות אחרים ואחד מהרצונות ה"שווים" זה הרצון של אישה לגדל ילדים. האם גם לפי דעתך הרצון הוא יותר "שווה"? ואם כן,למה? |
|
||||
|
||||
זה אסור מכיוון שזה מסכן את הילדים שלך. לא הבנתי את הפסקה השניה. אני חושב שבלי קשר לאיזה רצון יותר שווה, אי אפשר למנוע מאשה להכנס להריון וללדת, ומרגע שילדה, יש אחריות חברתית מסויימת לסייע לילד להתקיים, בד''כ באמצעות סיוע כלכלי לאם. כן אפשר למנוע מאדם לגדל תמסח. |
|
||||
|
||||
מה זאת אומרת אי אפשר? חלק עושות את זה מתרומת זרע כאשר בנק הזרע הוא מוסד בפיקוח ציבורי ולחלק המדינה בכלל מממנת הפריה. בכל מקרה אני לא מבין למה אתה לוקח את זה למישור החוקי, השאלה מה לגיטימי. נניח שמגיעים אליך אשה ומשפחה. האשה רוצה לגדל לבד ילד והמשפחה רוצה לגדל בנוסף לילדיה תמסח. הם מתלבטים ויקבלו כל הכרעה שלך, מה אתה אומר להם ולמה? |
|
||||
|
||||
אה, מהבחינה הזו, לא אכפת לי אם יש הורה אחד או קומונה של שבעה הורים, השאלה שאני אשאל היא אם ההורים מסוגלים לתמוך כלכלית בילד הפוטנציאלי - אם כן, לכו על זה. אם לא, עדיף שלא. אבל השאלה היא דווקא לא מה ראוי להגיד להורים, אלא מה עושים אחרי שנולד הילד, ואיזה מחוייבות יש לחברה כלפי ילד. באשר לתמסח, אני אמליץ נגד, כי אין שום סיבה שאדם יגדל חיית טרף מסוכנת בביתו. |
|
||||
|
||||
בוא נראה אם הבנתי אותך נכון. אם הורים לא מסוגלים לתמוך בילדם ללא קצבאות תמליץ להם לא ללכת על זה? |
|
||||
|
||||
אני לא חושב שהם ישאלו אותי. בוא ננסח את זה אחרת: אם אני לא הייתי יכול לגדל ילד בלי קצבאות, לא הייתי מביא ילד לעולם. |
|
||||
|
||||
למה? בהינתן קיומן של הקיצבאות, למה להוציא אותן מהחשבון? |
|
||||
|
||||
לא אוהב להסתמך על קצבאות. אני חושב שטוב שיש אותם למקרה שצריך, אבל אני לא חושב שראוי לתכנן את העתיד על סמך קצבאות. קצבאות צריכות להיות למקרה של אובדן הכנסה, לא כהנחת יסוד לחישוב ההכנסה שלי. (גילוי נאות: כיום ובשנתיים האחרונות אני נהנה מסובסידיה עירונית לגן הילדים שלנו). |
|
||||
|
||||
זה בכל זאת קצת מוזר. מה לגבי הקלות מס (בגלל הילדים)? |
|
||||
|
||||
באופן כללי אני לא סומך על הממשלה שלא תצמצם הטבות לילדים (אם כי, כמובן, באותה מידה היא יכולה להעלות את שיעור המס), אז כן - אם ההבדל בין יכול לתמוך כלכלית בילד לבין לא יכול תלוי בהקלות המס, אז עדיף שלא. |
|
||||
|
||||
באופן כללי אני גם לא סומך על הממשלה שלא תעלה את מחיר הגז (גפ''מ או גז טבעי, לא משנה), לא אבסולוטית וגם לא יחסית למחיר הבנזין, לכן אני לא מסב את הרכב שלי להנעה בגז. עדיין אינני רואה כבלתי אחראי (ודאי שלא כבלתי מוסרי) את מי שמסב את רכבו להסבה בגז. |
|
||||
|
||||
לפי דעתי השאלה העיקרית שממנה נגזרות השאלות האחרות היא דווקא שאלת הלגיטימיות שאתה נותן (שדרך אגב עדיין לא הבנתי את העמדה שלך עד הסוף). לדוגמה במאמר על מלכודת העוני הוא אומר במפורש שהמטרה של הבטחת הכנסה היא לתת רשת ביטחון למי שלא מסוגל לעבוד, ומפה נובע כבר כל היתר. אם מסתכלים על מקבלי הבטחת הכנסה אז יש ארבעה סוגים. הסוג הראשון הם אנשים שמקבלים משכורת מכובדת (a.k.a רמאים). הסוג השני הם אלא שיכולים אבל לא רוצים לעבוד. הסוג השלישי הם אלא שעקב בחירה שלהם בעבר כרגע לא מוצאים עבודה והסוג הרביעי הם אלא שלא עובדים עקב סיבות שלא תלויות בהם. המדיניות נובעת מאיך אתה מתייחס לכל אחד מהקבוצות הללו. חוץ מזה שתמיד צריך לזכור שכל אחד הוא חלק מהחברה לכן כשמדברים על מה החברה צריכה לעשות מדברים גם לאנשים הפשוטים ולא רק למדינה. |
|
||||
|
||||
המדיניות צריכה להתמקד בשני הסוגים האחרונים, לנסות לתפוס את אלו מהסוג הראשון (בלי להכביד יותר מדי על הסוגים האחרים) ולהתעלם ברובה מהקבוצה השניה. הדבר היחיד שאפשר לעשות נגד הקבוצה השניה הוא להפוך את זה לבלתי לגיטימית חברתית להסתמך על קצבאות כשאין צורך בכך - כלומר, להסכים איתי. |
|
||||
|
||||
או.קי. נראה לי שהגענו לשורש המחלוקת בננו. למה לפי דעתך זה לגיטימי לפעול בהווה כדי שלא תעבוד בעתיד ומה זה בעצם עבר? יובל,שנה, יום? זאת אומרת אם מישהו אומר לך: לא בראש שלי לעבוד, תגיד לו: זה לא לגיטימי ואתה לא מקבל קצבה. אבל אם מישהו אומר לך אני הולך למסיבה ובגינה אני לא אוכל לעבוד מחר תגיד לו: לגיטימי לגמרי הנה הקצבה שלך מראש. (תניח לשם הפשטות שהקצבה יומית). |
|
||||
|
||||
זה לא סוג ההחלטות שמונעות מאדם לעבוד עליהן חשבתי. אבל אני לא חושב שבגלל שאדם עשה שגיאות בעבר שמונעות ממנו להשיג עבודה כיום, זו סיבה לתת לו להגיע לפת לחם. |
|
||||
|
||||
הדבר העיקרי שאני מדבר עליו הוא לגיטימיות חברתית, המדינה רק עוזרת לתווך את המציאות שאליו האדם הוביל את עצמו. הדבר הראשון שצריך להבהיר לאדם שעשה שגיאה היא שנעשתה שגיאה, שזה בעצם מה שאנחנו מסוגלים לעשות פה. איזה סוג החלטות יש לדעתך ומה הלגיטימיות של כל אחת מהן? שאלה למתקדמים: איך תתווך את חוסר הלגיטימיות? |
|
||||
|
||||
בזמנו למדתי מקצוע שנראה מבטיח: מנקב כרטיסי מחשב. היום אני לא מוצא עבודה. עכשיו אתה נזכר להגיד לי שעשיתי טעות? |
|
||||
|
||||
אני מצטער, לא מזמן החלפתי מחשב ואני עדיין מתרגל לקונספט המוזר של מקלדת. אז בוא נגיד שנחכה איזה 20 שנה לראות אם זה יתפוס, לאחר מכן נצא בהודעה לעיתונות שמנקב כרטיסים זה לא עבודה מבטיחה ורק אז מי שילמד את זה נגדיר זאת כטעות בארכיבים. |
|
||||
|
||||
איפה ראית שהוא דיבר על "כל משפחה"? הוא דיבר על *חוסר*. על כך שהיעדרו של גבר ממשפחה של יחידנית מבחירה מפריע לסדר הפטריארכלי. מהווה תזכורת "אחרת". אתה מדבר על *תוספת*. לא סתם תוספת - תוספת של תפלצות שונות, לא אנושיות (האם כך אתה רואה משפחה יחידנית? נעים מאוד). מבחינתך כל העניין הזה הוא נטל, מעמסה1. למרות שאני לא מכירה את דעותיו של בוגוסלבסקי, אני לא חושבת שהביקורת שלו על הרצון הפטריארכלי להחליש נשים תומכת במתן קצבאות. להפך, הקצבאות קשורות דווקא להנצחה של נחיתות כלכלית של חד-הוריות (למשל אסור לקנות רכב כשמקבלים קצבה. מותר לצאת ללמוד מקצוע רק בתנאים מסוימים, וכולי). הנחיתות הזו נמשכת גם לדור השני לפחות, אלא אם הילדים מוצלחים במיוחד. 1 אגב, האם ומדוע המעמסה הזו מכבידה יותר מאשר המעמסה של הכסף שביטוח לאומי מחויב לתת לגרושות שהבעלים שלהן חדלו לשלם מזונות? |
|
||||
|
||||
ציטוט "בראייה פמיניסטית, או לפחות זו שלי, בני זוג מנהלים משפחה יחד מפני שהם בוחרים לעשות זאת, וחלוקת התפקידים במשפחה היא עניין של בחירה. משמעות הפמיניזם היא שגבר יוכל לבחור לדאוג למשק הבית בזמן שהאישה בוחרת לתפור במשרד מהבוקר על הלילה כדי להביא פרנסה, או להיפך, או כל סידור אחר, ושכל אחת מהאפשרויות תהייה מעשית, לגיטימית ומקובלת באותה מידה ע"י הקהילה." המילים כל סידור אחר כוללים כל סידור אבל יתכן שהוא שם גבול במקום כלשהו, השאלה למה לשים אותו שם? אני רואה שהתמסח מפריע לך (לא שאני מבין למה, האכלתי אותו לא מזמן, אני חושב) אז אני אדבר ישר. כשבן אדם מקבל כסף מהמדינה ללא תמורה (או במקרה שלנו ללא תמורה עודפת יחסית לאחרים שלא מקבלים) אזי או שמדובר במקרה שלא בשליטתו (לדוגמה: אדם נולד חירש) או שנעשתה פעולה לא מוצלחת (פשע או תאונה). כל מקרה אחר לא לגיטימי. בסופו של דבר העמדה הזאת מקובלת על רוב האנשים גם על השמרנים וגם על הליברלים. מה שקרה במקרה הספציפי הזה הוא שאנשים ראו יחידנות כאסון לכן אם זה אסון כנראה שהאישה לא תרצה בזה ולכן אם זה כבר קרה כנראה שזה היה נגד רצונה. לו מלכתחילה אנשים היו חושבים שאין עם יחידנות בעיה הם לא היו נותנים קצבה. לכן בעצם התיאור של שלום הוא חסר כי אילו הוא היה מתבונן ישר הוא היה אומר שהליברלים יבטלו את הקצבאות. אם נחדד: השמרנים נתנו את הקצבה מסיבה קוהרנטית והליברלים רוצים לשמרה מסיבות פוליטיות. |
|
||||
|
||||
הפסקה הראשונה שלך בסה"כ מתארת חלוקת תפקידים שונה בין בני הזוג. זה ממש לא "כל משפחה" (= יחידניות, יחידנים, הורות של זוג הומוסקסואלים, חוזי הורות משותפת, לידת בן לאדם אחרי מותו לבקשת הוריו, וכולי). העיקרון שניסחת בפסקה האחרונה פשוט לא נכון. יש מקבלי הטבות בגלל מגורים באזור מסוים. יש מקבלי הטבות בגלל עיסוק שהמדינה הגדירה כמועדף. יש מקבלי הטבות בגלל חזרה לארץ ארחי שהות ארוכה. יש המון סוגי הטבות, תמריצים וקצבאות. אני לא חושבת ש"אסון" (איפה אתה גר? במאה ה-19?) הוא הרציונל מאחורי מתן הטבות מס ליחידניות. יותר הגיוני שחישבו שליחידנית יהיה קשה יותר לפרנס ילדים כיוון שהיא מביאה רק משכורת אחת הביתה. אני מבינה שקשה לך ולתמסחך עם זה שהיא ילדה ילדים והמדינה תסייע לה בפרנסתם. ובכן, באסה! המחלוקת שלנו היא אם כך על העיקרון הבסיסי של מדינת הרווחה, ומדיוני שו"ח כאלה יש לי פטור עם פתק מהרופא. |
|
||||
|
||||
קודם כל העקרון נכון במובן הזה שאני מסכים איתו. לגבי שאר העולם מקבלי הטבות בגלל מגורים או עיסוק מועדף זאת דוגמה לתמורה . גם עליה לארץ זאת סוג של תמורה אם כי לפי דעתי גם ההטבה הזאת קיימת בגלל שהיא קיימת, לולי הייתה קיימת והיו מציעים אותה היום לא היו נותנים אותה. לו הייתי תש"חיסט הייתי מתנגד לקצבאות ילדים ולחד הוריות גם שלא מבחירה אולם זה אכן אפשרי שאני נגד העיקרון הבסיסי של מדינת הרווחה, מהו לדעתך אותו עקרון? (ואם התכוונת להגיד שאני מדינת רווחה ככלל אזי זה לא נכון, כפי שכבר אמרתי). |
|
||||
|
||||
קודם כל המשפט הראשון שלך משעשע מאוד. שנית, ההטבות הללו אינן תמורה. מקום מגורים ניתן לבחירה, ואם אתה גר בעיירת פיתוח או באזור ספר רוב הסיכויים שתוכל למצוא מקום מגורים אחר בארץ. אם אתה מנסה לגרום לי להתחיל לנסח עקרונות של מדינת הרווחה, אין סיכוי. הם כתובים מן הסתם בוויקיפדיה או משהו. אנחנו מדברים על עניין נקודתי - אתה בעד עזרה למי שכבר ככה קשה לו, אבל לא למי שהחליט מראש שאולי יהיה לו קצת קשה אבל הוא בוחר בזה כדי להקים משפחה. לא ברור לי למה, ואם תמצא לזה נימוק הגיוני, אנא הבא אותו לכאן. |
|
||||
|
||||
ההטבות אינן תמורה, הן ניתנות בתמורה. כלומר יש לאדם אפשרות בחירה והמדינה1 הייתה מעוניינת שהוא יבחר דווקא אפשרות מסוימת לכן היא נותנת לו דברים שיעודדו אותו לבחור באפשרות המועדפת. לא חסרים נימוקים אבל אני אנסה את המציאותי כדי לא להתברבר. ניתן להניח שתקציב הרווחה קבוע, הוא אמנם משתנה עקב שינויים בקונסטלציה הפוליטית וכל מיני באגים ביורוקרטיים אבל הוא כמעט ולא מושפע מדברים שוליים כמו מצב הרווחה. כאשר קבוצה מספיק גדולה של אנשים בוחרים במצב שבו הם יקבלו קצבאות אזי מישהו אחר יקבל פחות תקציב, כלומר בשביל החופש של קבוצה אחת גרמתי לקבוצה אחרת סבל וזה פשוט סותר את מושג החופש. __________ 1 או מפלגה או קבוצת לחץ. זה באמת לא משנה לדיון הנוכחי. |
|
||||
|
||||
אז לשיטתך, אם המדינה רוצה לעודד ילודה (אתה יודע, מטעמים דמוגרפים, וכאלה, הגדלת מחזורי הגיוס, מי יודע למה) ולכן אומרת לנשים ללא בן זוג: "תולידו ילדים אפילו שזה קשה יותר ללא בן זוג, ובתמורה ניתן לכן קצבה מוגדלת כי חבל לבזבז רחם פעיל רק כי לא מצאתן מישהו לחיות איתו" זה בסדר? |
|
||||
|
||||
השיטה הזאת מובילה להמון קצבאות לא מוצלחות. המדינה לא יכולה לבחור באמהות שבניהים יתגייסו ולא יכולה להעריך האם ללא הקצבה האישה לא היתה מקימה משפחה דו הורית. המדינה פשוט גדולה מדי. בכל מקרה בסך הכל שינית טיפה את הנושא. במקום אישה שלא מצאה גבר אנחנו נדבר על נשים שמצאו גבר אבל בכל זאת היו מעדיפות להקים משפחה לבד. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |