|
||||
|
||||
אבל גם מתרגלים ללכת לישון הרבה אחרי השקיעה. וכך כמות שעות העירות בצום נשארת זהה. הדבר היחיד שמשתנה הוא כמות שעות העירות בצום אחרי השינה שבאמצע. ועד כמה שכל המשחקים הללו יפים בתיאוריה, מי כאן בעצם אומר שזה עוזר לו, אישית? לי נראה (על סמך נסיוני מהימים שבהם צמתי) שהאפקט זניח לחלוטין. |
|
||||
|
||||
ברור שקל יותר לצום אחרי הארוחה המפסקת (למעשה, קל יותר מלא לצום, בגודש הזה). אפילו 8 שעות אחרי. קשה מאוד לצום אחרי שמתעוררים. תשמע, יש אנשים עם נציגים בכנסת שאומרים שזה כן עוזר להם. מה קשה להגיד "לכבוד"? מה זה משנה? |
|
||||
|
||||
אני לא מאמין לאף מילה ממה שהאנשים הללו בכנסת אומרים. מצטער. |
|
||||
|
||||
צמת פעם לזמן קצוב כזה? בערב אחרי א. מפסקת זה עדיין ממש קל. בבוקר שאחרי מעבירים את הזמן איכשהו. בצהריים הולכים לנוח במטרה למרוח עוד זמן. אחרי הצהריים מתחיל הזמן הקשה, שבו מתחילים לפנטז על תרנגולות צלויות, לחמים שיצאו מהתנור וסלסלות של פירות טרופיים. אני לא יודעת אם זה שווה את כל הזזת השעון לכל המשק, אבל הקושי הספציפי של שעת העירות קיים. אגב, זה נמשך עד התקיעה בשופר (פלוס שלושה כוכבים בשמיים או משהו?) ואז כל מה שמותר להכניס לבטן, מבחינה רפואית, זה כוס תה עם מצייה או עוגייה. |
|
||||
|
||||
במשך שמונה שנים צמתי ביום כיפור (אם הספירה שלי נכונה). אני לא אומר שאין אפקט פסיכולוגי בכלל. מצד שני, בכל מקרה בבוקר יום כיפור הדבר הנכון לעשותו (אם אתה לא הולך לבית כנסת, ואז זה כבר עניין של קביעת זמני התפילה) הוא להישאר במיטה אחרי שהתעוררת ולישון עוד (ומי שיתלונן על כך שקשה להירדם שוב - שיתאמן!) |
|
||||
|
||||
ואז קמים עם כאב ראש מפוצץ ובלי יכולת לשתות קפה. |
|
||||
|
||||
טוב, זו חוויה שנחסכה ממני איכשהו למרות האסטרטגיה שלי. |
|
||||
|
||||
מה גורם לחילונים פחות או יותר נורמליים לצום ביום כיפור? פעם אחת כדי להתרשם מהחוויה באופן בלתי אמצעי אני עוד מבין איכשהו (גם אני עשיתי את זה בגיל 14), אבל ממש נפלא ממני למה לחזור על זה כמה וכמה פעמים. |
|
||||
|
||||
לא כולנו היינו תמיד חילונים פחות או יותר נורמליים. |
|
||||
|
||||
טוב, זה מסביר את זה. |
|
||||
|
||||
21% מהיהודים בני 20 ומעלה מדווחים כי כיום הם דתיים יותר משהיו בעבר. 34% אחוז מהם עקב לימוד ורכישת ידע חדש, 27% בהשפעת הסביבה או משפחה. 14% מהיהודים בני 20 ומעלה מדווחים כי כיום הם דתיים פחות משהיו בעבר. 29% בהשפעת הסביבה או משפחה, 26% אחוז מהם עקב לימוד ורכישת ידע חדש. כ-200,000 מהיהודים בני 20 (5.4%) מגדירים עצמם חוזרים בתשובה. 66% מהחרדים גדלו בבית חרדי. |
|
||||
|
||||
"לימוד ורכישת ידע חדש" כולל בתוכו את "התגלות אלוהית" או "צירוף מקרים בלתי מוסבר"? |
|
||||
|
||||
מה גורם לחילונים פחות או יותר נורמליים לעשות מנגל ביום העצמאות? כל העולם ואשתו בחוץ באותו יום, ואתה יכול להגיע לאפקט דומה עם מנגל חשמלי. אז בשביל מה להדחס? מה גורם לחילונים פחות או יותר נורמאליים באמריקה לאכול תרנגול הודו ביום ההודיה? כולם אוהבים תרנגול הודו, ובדיוק ביום הזה? |
|
||||
|
||||
אני חושב שחסרון הקפה הוא הגורם לכאב הראש המפוצץ. אולי אפשר לנסות להיגמל בהדרגה כמה ימים קודם. |
|
||||
|
||||
יש גם כאב ראש שנובע מעודף שינה (או עודף שכיבה?) בשעות היום. |
|
||||
|
||||
מנסיוני עולה שהפתרון לכאב ראש שנובע מעודף שינה הוא לחזור לישון.1 מתעוררים כמו חדשים2. ומנסיוני הנוסף עולה שאדם מאומן כיאות יכול לבלות את ימיו בשינה בלי שהדבר ישפיע עליה לרעה בכלל (אם כי הסביבה יכולה לגלות עוינות מסוימת וקנאה מתפרצת). 1 ובניגוד למה שעלול להשתמע, אני מתכוונת לזה ברצינות גמורה. 2 או עם תחושת האנגאובר נפלאה. |
|
||||
|
||||
מי שדוס, או לחילופין, מי שלכבוד החגים דוסיותו קמה לתחיה, קם בבוקר לתפילת שחרית. מבלה בה כמה שעות. ב-15:00 הולך למנחה, ומשם ממשיך למעריב, ותכל'ס, יש לו אולי 3 שעות לחשוב על תרנגולות צלויות וסלסלות של פירות טרופיים. לקום הוא צריך בכל מקרה. בניגוד לחילוניים-שהחליטו-לצום, הוא לא מנסה לישון עד 12:00. |
|
||||
|
||||
כי בתפילה לא רעבים. |
|
||||
|
||||
בתפילה אתה יותר עסוק במה אתה עושה, ויותר מזה - במקרה שלי, בהתמודדות עם הלשבת-לקום-לשבת-לקום. זו הסחת דעת מצויינת, ועז לא קטנה. |
|
||||
|
||||
יפה, אתה עונה על זה בעצמך! מה שמשתנה זו כמות העירות אחרי השינה שבאמצע, וזה הקטע הקשה שבצום. האפקט זניח, נכון, כי גם האפקט של לצום עוד שעה וחצי הוא זניח, זה לא כזה נורא. שים לב שכל הקושי של הצום הוא בראש, לאדם בריא אין מניעה גופנית רפואית לצום 24 שעות. ד"א, גם פסיכולוגית התפילה תישאר ב8 כי אנשים רגילים וקשה לשנות שעה שכולם כבר התרגלו אליה |
|
||||
|
||||
כיצד מסתדרים לדעתך צמי ט' באב, שיא הקיץ? |
|
||||
|
||||
בקושי. (אבל ביום כיפור יש מרכיב קשה יותר, למשל כי התפילות ארוכות הרבה יותר (כלומר, בקושי אפשר לישון בצהריים). |
|
||||
|
||||
האמת מהסיבה הזאת אני (באופן אישי ולא מחייב) מעדיף דווקא שעון קיץ, העובדה שמנוחת הצהרים יותר ארוכה מאפשרת להגיע רענן למנחה. אין דבר יותר נורא מלצום עייף. |
|
||||
|
||||
פעם היה פה מישהו שדווקא אהב את תשעה באב. מהיכרות אישית, הוא לא יצא בכלל מבית הכנסת. תגובה 79630 |
|
||||
|
||||
בקלות. יש מזגן, אפשר לישון או לעבוד על המחשב ולראות טלוויזיה. |
|
||||
|
||||
איך לא חשבו על זה: משפחה חרדית שלמה מתכנסת סביב המסך/הצג עד לחלוף הצום. למה באמת הם מתעקשים ביום כזה להתפלל, לטפל בבית ובילדים ולעשות לעצמם את החיים קשים? |
|
||||
|
||||
לא הבנתי אם זה היה אמור להיות לגלוג או שנאמר ברצינות. בתשעה באב אפשר להשתמש בחשמל ולמיטב ידיעתי (ואני יכול לקחת אותך לסיור בשכונה) גם לחרדים יש זמן פנוי בין התפילות (שהן ארוכות רק בקצת מיום רגיל), וגם להם יש מזגנים. אם יש להם טלוויזיה או מחשב ? לחלק לא קטן יש מחשב, גם אם בלי אינטרנט. מה שהופך את תשעה באב לקצת יותר נסבל מיום כיפור. |
|
||||
|
||||
זה לא נאמר ברצינות. אתה מציע לאם חרדית לחמישה ילדים, נניח, לבלות יום בישיבה מול המחשב כדי להעביר את הזמן? |
|
||||
|
||||
רואים תוכניות על חורבן הבית בערוץ 1. זה מעביר את הזמן. 1 בנעורי, פשוט הייתי קובעת לעבוד ביום הזה. וזה היה מעביר לי את הזמן יפה מאוד. |
|
||||
|
||||
לא בדיוק ענית לשאלה. |
|
||||
|
||||
שאלת איך מסתדרים, לא? |
|
||||
|
||||
בהקשר שעון הקיץ. |
|
||||
|
||||
הם מסתדרים. אם הם סובלים או לא - אני מניח שזו חוויה אינדיבדואלית כך שיהיו כאלו שכן ויהיו כאלו שלא (סובלים). ובקיצור, עניין שעון הקיץ הוא לא MUSt עבור הצום, וזה יותר בגדר כיפוף ידיים פוליטי. (מה שכן, אפשר לטעון שזה שמותר להשתמש בחשמל בתשעה באב הופך את הצום קל יותר מהצום ביום כיפור). |
|
||||
|
||||
ביום כיפור אסור להשתמש בחשמל? |
|
||||
|
||||
אכן אסור. |
|
||||
|
||||
באמת? בערב יום הכיפורים מכבים את כל התאורות והמזגנים? מנתקים את כל המקררים? מדמימים את משאבות המים? |
|
||||
|
||||
ונוסיף עוד מרכיבים לשפיץ של החומרה בעדה החרדית (הזברות מתולדות אהרון ודומיהם מנטורי קרתא). האם בבתי הכנסיות של מאה שערים משתמתשים בעששיות נפט לתאורה ובכפות תמרים לאיוורור בערב יום הכיפורים ובתפילת נעילה? |
|
||||
|
||||
נדייק: *הפעלת* חשמל אסורה, *שימוש* בחשמל מותר. יש בעדה החרדית כאלה שמחמירים לא להשתמש ברשת החשמל בשבתות וחגים, מפני חילול שבת של עובדי חברת החשמל, והם משתמשים בגנרטורים. |
|
||||
|
||||
נדייק: *הפעלת* חשמל אסורה, וכך גם הפסקתו. ומכאן: מי שטרח (להדליק מזגן) בערב שבת שבתון, יתמזג בשבת שבתון. |
|
||||
|
||||
אכן. |
|
||||
|
||||
ומי שטרח להתקין לו שעון שבת, גם לא יצטרך לקפוא מקור כל הלילה. |
|
||||
|
||||
גם בתור צם, וגם מתשאול קולגות דתיים בעבודה, אין שום משמעות להזזת השעון לגבי קושיו של הצום. הרי גם זמן הקימה נקבע על ידי השמש, וממילא, שום דבר לא מונע ממך לישון עוד שעה בבוקר ולקצר את ''זמן העירות'' הידוע לשמצה. בקיצור, זה פשוט ברווז שנזרק לוויכוח ואין מאחוריו שום הצדקה מהותית. מצד שני, בתור ברווז הוא עושה אחלה עבודה בכיפופי ידיים פוליטיים. עצם זה שאנשים חושבים כמו באייל מקדישים לזה דיון ארוך זה כבר מראה איזה ברווז מוצלח זה. |
|
||||
|
||||
לדעתי דווקא מבחינה פוליטית הטיעון הזה לא מחזיק מים. אם אכן יש יתרונות כלכליים ובטיחותיים לשעון קיץ (טענה עובדתית שצריך לבדוק) אז הנוחות של אנשים שבוחרים מרצונם לצום היא לא שיקול נגד אפילו אם היא קיימת. אני חופר על הטיעון הזה רק כי הוא נראה לי מוזר בלי קשר לכלום. |
|
||||
|
||||
זהו בדיוק, הוא מוזר בלי קשר לכלום. ועדיין אפשר לעשות עליו הון פוליטי (אם זה היה סרט היינו קוראים לזה מקגאפין). אין שום חשיבות למהות הטיעון או הפולמוס, חשיבותו היחידה היא שמי שמייצג צד אחד שלו ("הקדמת שעון קיץ כי <שטות כלשהיא>") נתפס כמייצג אוכלוסיה XXX, ולכן אם הוא יצליח להכריע את החוק לצידו, קרנו תעלה. היא תעלה אך ורק מאחר שבייצגו את XXX הוא הראה הצלחה ונתפס כמנצח. המהות של הטיעון חשובה כקליפת השום. |
|
||||
|
||||
אני לא חושב שזה סימטרי, מהטעם הפשוט שאולי יש הצדקה הגיונית וכלכלית לשעון הקיץ. ואז זה לא אינדיאנה ג'ונס והמקגאפין האבוד, אלא סתם מלחמת בני אור בבני חושך. |
|
||||
|
||||
אין בינינו שום וויכוח למעשה. כמובן שיש הצדקה הגיונית, כלכלית וחברתית לשעון הקיץ. אלא שקרנו של הפוליטיקאי המשתמש במקגאפין רק עולה כאשר ע"י טיעון הזוי הוא מצליח להתגבר על מערכת שיקולים הגיונית וסבירה של יריביו הפוליטיים. הרי מי יריע לפוליטיקאי שהצליח ע"י טיעונים מוצקים,מהותיים ותקפים להעביר הצעת חוק - את זה כל אחד יכול לעשות. אבל לנצח במאבק *ללא* טיעון סביר - זהו בעל כוח אמיתי. |
|
||||
|
||||
הנקודה שלי היא שכאן יש ''טובים ורעים'' ברורים יחסית, ולכן אדישות ביחס לסוגיה היא דווקא לא נכונה. |
|
||||
|
||||
אתה בטוח שיש 'טובים ורעים' ברורים יחסית? |
|
||||
|
||||
אתה בטוח שאתה קורא את ההודעות שלי? ("מהטעם הפשוט שאולי יש הצדקה הגיונית וכלכלית לשעון הקיץ. ואז זה לא אינדיאנה ג'ונס והמקגאפין האבוד, אלא סתם מלחמת בני אור בבני חושך. ") |
|
||||
|
||||
כבר ציינתי קודם שמשום מה אף אחד לא טורח להעלות את הנימוקים הללו. כמוכן, אם (כמו שנטען שם) שעון הקיץ לא מועיל, צריך לבטל אותו לחלוטין. לכן זו (אולי) תטל''א. |
|
||||
|
||||
מי אדיש? אני *לגמרי* בעד השארת שעון הקיץ במקום לבוא לעבודה בחום הצהרים המוקדמים ולצאת בחשכה כמו היום. אני חושב שיש כאן כיפוף ידיים פוליטי בזוי ומכוער שעולה לכולנו בנוחות, בטיחות, וכנראה גם כסף. רק ניסיתי להסביר שלהילחם את מלחמתנו (הצודקת) על ידי ניגוח (שלא לומר הניסיון להבין את) הלוגיקה של טיעוני היריב, זה מאמץ בכיוון הלא נכון. |
|
||||
|
||||
גם אלי ישי והרב עובדיה ורוב החרדים. אז מי נגד? אולי היקום. |
|
||||
|
||||
ציטוט מהכתבה שלינקקת: "לאחר פרסום הדברים בערוץ 10, ישי נסע לביתו של הרב עובדיה יוסף ותיאם איתו את העמדה המעודכנת של ש"ס. בתגובה ל-nrg מעריב אמר ישי: "שקר וכזב. הרב לא אמר את הדברים המיוחסים לו בעניין שעון הקיץ. ולא מתוכנן שום שינוי בנושא הארכת שעון הקיץ לקראת השנה הבאה". " תודה שאתה מצייד אותי בציטוטים תומכים. כידוע צדיקים מלאכתם נעשית וגו' :) |
|
||||
|
||||
כן, התבלבלתי בין ישי לאטיאס ולרב עובדיה יש שם שתי גרסאות. אבל מעבר לזה באיזה עמדה הציטוט תומך ואיך? |
|
||||
|
||||
העמדה שנבחרים מגזריים כלשהם נהנים להתעמר בשאר אך ורק על מנת להראות הם יכולים. (או העמדה שאני בעד, אבל לא כל היקום לצידי - choose your pick) |
|
||||
|
||||
למיטב הבנתי המוגבלת שעון הקיץ בשנה שעברה יוארך בחודש אחד, עקב היות תשע''א שנה מעוברת. |
|
||||
|
||||
המשפט שלך מזכיר לי ציור של אשר1, נראה לי שאת מתבלבלת בזמנים.[] 1 זה שבו עמוד שמתחיל לפני עמוד אחר מסיים מאחוריו. [] שאחרת היית עשויה להיות איילה מקדימה :) לא הצלחתי להתאפק. |
|
||||
|
||||
אה, נראה לי שכבר אמרתי כאן שאני לא חושב שהמלחמה צריכה להיות דרך הצדקת הלוגיקה, אלא שאני סקרן לדעת בלי קשר אם יש דרך להצדיק את הלוגיקה. |
|
||||
|
||||
לא בדיוק מלחמת בני אור בבני חושך, אלא יותר מלחמת בני אור מאוחר בבני חושך מוקדם. |
|
||||
|
||||
אה, ויש פער עצום בין הטיעון 'יש יתרון כלכלי' ל'יש יתרון בטיחותי'. הראשון הוא ממש לא ג'וקר, ויש הרבה דברים שיש להם יתרון כלכלי ונדחים מפני נוחות של פלוני ואלמוני. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |