בתשובה לגדי אלכסנדרוביץ', 12/09/10 17:00
550915
נודניק ;-), שאלת כבר וענו לך כמה פעמים

מתרגלים שבוע לקום הרבה אחרי הזריחה

ואז גם בצום קמים כך באופן טבעי, ויש פחות זמן עירות של צום.
550916
אבל גם מתרגלים ללכת לישון הרבה אחרי השקיעה. וכך כמות שעות העירות בצום נשארת זהה.

הדבר היחיד שמשתנה הוא כמות שעות העירות בצום אחרי השינה שבאמצע.

ועד כמה שכל המשחקים הללו יפים בתיאוריה, מי כאן בעצם אומר שזה עוזר לו, אישית? לי נראה (על סמך נסיוני מהימים שבהם צמתי) שהאפקט זניח לחלוטין.
550917
ברור שקל יותר לצום אחרי הארוחה המפסקת (למעשה, קל יותר מלא לצום, בגודש הזה). אפילו 8 שעות אחרי. קשה מאוד לצום אחרי שמתעוררים.

תשמע, יש אנשים עם נציגים בכנסת שאומרים שזה כן עוזר להם. מה קשה להגיד "לכבוד"? מה זה משנה?
550920
אני לא מאמין לאף מילה ממה שהאנשים הללו בכנסת אומרים. מצטער.
550963
צמת פעם לזמן קצוב כזה? בערב אחרי א. מפסקת זה עדיין ממש קל. בבוקר שאחרי מעבירים את הזמן איכשהו. בצהריים הולכים לנוח במטרה למרוח עוד זמן. אחרי הצהריים מתחיל הזמן הקשה, שבו מתחילים לפנטז על תרנגולות צלויות, לחמים שיצאו מהתנור וסלסלות של פירות טרופיים.

אני לא יודעת אם זה שווה את כל הזזת השעון לכל המשק, אבל הקושי הספציפי של שעת העירות קיים.

אגב, זה נמשך עד התקיעה בשופר (פלוס שלושה כוכבים בשמיים או משהו?) ואז כל מה שמותר להכניס לבטן, מבחינה רפואית, זה כוס תה עם מצייה או עוגייה.
550974
במשך שמונה שנים צמתי ביום כיפור (אם הספירה שלי נכונה).

אני לא אומר שאין אפקט פסיכולוגי בכלל. מצד שני, בכל מקרה בבוקר יום כיפור הדבר הנכון לעשותו (אם אתה לא הולך לבית כנסת, ואז זה כבר עניין של קביעת זמני התפילה) הוא להישאר במיטה אחרי שהתעוררת ולישון עוד (ומי שיתלונן על כך שקשה להירדם שוב - שיתאמן!)
550985
ואז קמים עם כאב ראש מפוצץ ובלי יכולת לשתות קפה.
550989
טוב, זו חוויה שנחסכה ממני איכשהו למרות האסטרטגיה שלי.
550990
מה גורם לחילונים פחות או יותר נורמליים לצום ביום כיפור? פעם אחת כדי להתרשם מהחוויה באופן בלתי אמצעי אני עוד מבין איכשהו (גם אני עשיתי את זה בגיל 14), אבל ממש נפלא ממני למה לחזור על זה כמה וכמה פעמים.
550991
לא כולנו היינו תמיד חילונים פחות או יותר נורמליים.
550994
טוב, זה מסביר את זה.
סקר הלמ"ס, דתיות בישראל 2009 551038
21% מהיהודים בני 20 ומעלה מדווחים כי כיום הם דתיים יותר משהיו בעבר. 34% אחוז מהם עקב לימוד ורכישת ידע חדש, 27% בהשפעת הסביבה או משפחה.
14% מהיהודים בני 20 ומעלה מדווחים כי כיום הם דתיים פחות משהיו בעבר. 29% בהשפעת הסביבה או משפחה, 26% אחוז מהם עקב לימוד ורכישת ידע חדש.

כ-‏200,000 מהיהודים בני 20 (5.4%) מגדירים עצמם חוזרים בתשובה.

66% מהחרדים גדלו בבית חרדי.

סקר הלמ"ס, דתיות בישראל 2009 551040
"לימוד ורכישת ידע חדש" כולל בתוכו את "התגלות אלוהית" או "צירוף מקרים בלתי מוסבר"?
551039
מה גורם לחילונים פחות או יותר נורמליים לעשות מנגל ביום העצמאות? כל העולם ואשתו בחוץ באותו יום, ואתה יכול להגיע לאפקט דומה עם מנגל חשמלי. אז בשביל מה להדחס?

מה גורם לחילונים פחות או יותר נורמאליים באמריקה לאכול תרנגול הודו ביום ההודיה? כולם אוהבים תרנגול הודו, ובדיוק ביום הזה?
551027
אני חושב שחסרון הקפה הוא הגורם לכאב הראש המפוצץ. אולי אפשר לנסות להיגמל בהדרגה כמה ימים קודם.
551037
יש גם כאב ראש שנובע מעודף שינה (או עודף שכיבה?) בשעות היום.
551477
מנסיוני עולה שהפתרון לכאב ראש שנובע מעודף שינה הוא לחזור לישון.‏1 מתעוררים כמו חדשים‏2.
ומנסיוני הנוסף עולה שאדם מאומן כיאות יכול לבלות את ימיו בשינה בלי שהדבר ישפיע עליה לרעה בכלל (אם כי הסביבה יכולה לגלות עוינות מסוימת וקנאה מתפרצת).

1 ובניגוד למה שעלול להשתמע, אני מתכוונת לזה ברצינות גמורה.
2 או עם תחושת האנגאובר נפלאה.
551085
מי שדוס, או לחילופין, מי שלכבוד החגים דוסיותו קמה לתחיה, קם בבוקר לתפילת שחרית. מבלה בה כמה שעות. ב-‏15:00 הולך למנחה, ומשם ממשיך למעריב, ותכל'ס, יש לו אולי 3 שעות לחשוב על תרנגולות צלויות וסלסלות של פירות טרופיים.
לקום הוא צריך בכל מקרה. בניגוד לחילוניים-שהחליטו-לצום, הוא לא מנסה לישון עד 12:00.
551097
כי בתפילה לא רעבים.
551118
בתפילה אתה יותר עסוק במה אתה עושה, ויותר מזה - במקרה שלי, בהתמודדות עם הלשבת-לקום-לשבת-לקום. זו הסחת דעת מצויינת, ועז לא קטנה.
550931
יפה, אתה עונה על זה בעצמך! מה שמשתנה זו כמות העירות אחרי השינה שבאמצע, וזה הקטע הקשה שבצום.

האפקט זניח, נכון, כי גם האפקט של לצום עוד שעה וחצי הוא זניח, זה לא כזה נורא.

שים לב שכל הקושי של הצום הוא בראש, לאדם בריא אין מניעה גופנית רפואית לצום 24 שעות.

ד"א, גם פסיכולוגית התפילה תישאר ב8 כי אנשים רגילים וקשה לשנות שעה שכולם כבר התרגלו אליה
550966
כיצד מסתדרים לדעתך צמי ט' באב, שיא הקיץ?
550968
בקושי.

(אבל ביום כיפור יש מרכיב קשה יותר, למשל כי התפילות ארוכות הרבה יותר (כלומר, בקושי אפשר לישון בצהריים).
550970
האמת מהסיבה הזאת אני (באופן אישי ולא מחייב) מעדיף דווקא שעון קיץ, העובדה שמנוחת הצהרים יותר ארוכה מאפשרת להגיע רענן למנחה. אין דבר יותר נורא מלצום עייף.
551031
פעם היה פה מישהו שדווקא אהב את תשעה באב. מהיכרות אישית, הוא לא יצא בכלל מבית הכנסת.
תגובה 79630
תשובה פשוטה 551076
בקלות. יש מזגן, אפשר לישון או לעבוד על המחשב ולראות טלוויזיה.
תשובה פשוטה 551081
איך לא חשבו על זה: משפחה חרדית שלמה מתכנסת סביב המסך/הצג עד לחלוף הצום. למה באמת הם מתעקשים ביום כזה להתפלל, לטפל בבית ובילדים ולעשות לעצמם את החיים קשים?
תשובה פשוטה 551299
לא הבנתי אם זה היה אמור להיות לגלוג או שנאמר ברצינות.

בתשעה באב אפשר להשתמש בחשמל ולמיטב ידיעתי (ואני יכול לקחת אותך לסיור בשכונה) גם לחרדים יש זמן פנוי בין התפילות (שהן ארוכות רק בקצת מיום רגיל), וגם להם יש מזגנים. אם יש להם טלוויזיה או מחשב ? לחלק לא קטן יש מחשב, גם אם בלי אינטרנט. מה שהופך את תשעה באב לקצת יותר נסבל מיום כיפור.
תשובה פשוטה 554411
זה לא נאמר ברצינות. אתה מציע לאם חרדית לחמישה ילדים, נניח, לבלות יום בישיבה מול המחשב כדי להעביר את הזמן?
551089
רואים תוכניות על חורבן הבית בערוץ 1. זה מעביר את הזמן.

1 בנעורי, פשוט הייתי קובעת לעבוד ביום הזה. וזה היה מעביר לי את הזמן יפה מאוד.
551090
לא בדיוק ענית לשאלה.
551092
שאלת איך מסתדרים, לא?
551096
בהקשר שעון הקיץ.
551300
הם מסתדרים. אם הם סובלים או לא - אני מניח שזו חוויה אינדיבדואלית כך שיהיו כאלו שכן ויהיו כאלו שלא (סובלים).

ובקיצור, עניין שעון הקיץ הוא לא MUSt עבור הצום, וזה יותר בגדר כיפוף ידיים פוליטי.

(מה שכן, אפשר לטעון שזה שמותר להשתמש בחשמל בתשעה באב הופך את הצום קל יותר מהצום ביום כיפור).
551380
ביום כיפור אסור להשתמש בחשמל?
551553
אכן אסור.
551561
באמת?
בערב יום הכיפורים מכבים את כל התאורות והמזגנים? מנתקים את כל המקררים? מדמימים את משאבות המים?
551563
ונוסיף עוד מרכיבים לשפיץ של החומרה בעדה החרדית (הזברות מתולדות אהרון ודומיהם מנטורי קרתא). האם בבתי הכנסיות של מאה שערים משתמתשים בעששיות נפט לתאורה ובכפות תמרים לאיוורור בערב יום הכיפורים ובתפילת נעילה?
551566
נדייק: *הפעלת* חשמל אסורה, *שימוש* בחשמל מותר. יש בעדה החרדית כאלה שמחמירים לא להשתמש ברשת החשמל בשבתות וחגים, מפני חילול שבת של עובדי חברת החשמל, והם משתמשים בגנרטורים.
551567
נדייק: *הפעלת* חשמל אסורה, וכך גם הפסקתו.
ומכאן: מי שטרח (להדליק מזגן) בערב שבת שבתון, יתמזג בשבת שבתון.
551568
אכן.
551571
ומי שטרח להתקין לו שעון שבת, גם לא יצטרך לקפוא מקור כל הלילה.
551003
גם בתור צם, וגם מתשאול קולגות דתיים בעבודה, אין שום משמעות להזזת השעון לגבי קושיו של הצום.
הרי גם זמן הקימה נקבע על ידי השמש, וממילא, שום דבר לא מונע ממך לישון עוד שעה בבוקר ולקצר את ''זמן העירות'' הידוע לשמצה.
בקיצור, זה פשוט ברווז שנזרק לוויכוח ואין מאחוריו שום הצדקה מהותית.
מצד שני, בתור ברווז הוא עושה אחלה עבודה בכיפופי ידיים פוליטיים. עצם זה שאנשים חושבים כמו באייל מקדישים לזה דיון ארוך זה כבר מראה איזה ברווז מוצלח זה.
551020
לדעתי דווקא מבחינה פוליטית הטיעון הזה לא מחזיק מים. אם אכן יש יתרונות כלכליים ובטיחותיים לשעון קיץ (טענה עובדתית שצריך לבדוק) אז הנוחות של אנשים שבוחרים מרצונם לצום היא לא שיקול נגד אפילו אם היא קיימת. אני חופר על הטיעון הזה רק כי הוא נראה לי מוזר בלי קשר לכלום.
551139
זהו בדיוק, הוא מוזר בלי קשר לכלום. ועדיין אפשר לעשות עליו הון פוליטי (אם זה היה סרט היינו קוראים לזה מקגאפין). אין שום חשיבות למהות הטיעון או הפולמוס, חשיבותו היחידה היא שמי שמייצג צד אחד שלו ("הקדמת שעון קיץ כי <שטות כלשהיא>") נתפס כמייצג אוכלוסיה XXX, ולכן אם הוא יצליח להכריע את החוק לצידו, קרנו תעלה. היא תעלה אך ורק מאחר שבייצגו את XXX הוא הראה הצלחה ונתפס כמנצח. המהות של הטיעון חשובה כקליפת השום.
551152
אני לא חושב שזה סימטרי, מהטעם הפשוט שאולי יש הצדקה הגיונית וכלכלית לשעון הקיץ. ואז זה לא אינדיאנה ג'ונס והמקגאפין האבוד, אלא סתם מלחמת בני אור בבני חושך.
551154
אין בינינו שום וויכוח למעשה. כמובן שיש הצדקה הגיונית, כלכלית וחברתית לשעון הקיץ. אלא שקרנו של הפוליטיקאי המשתמש במקגאפין רק עולה כאשר ע"י טיעון הזוי הוא מצליח להתגבר על מערכת שיקולים הגיונית וסבירה של יריביו הפוליטיים. הרי מי יריע לפוליטיקאי שהצליח ע"י טיעונים מוצקים,מהותיים ותקפים להעביר הצעת חוק - את זה כל אחד יכול לעשות. אבל לנצח במאבק *ללא* טיעון סביר - זהו בעל כוח אמיתי.
551178
הנקודה שלי היא שכאן יש ''טובים ורעים'' ברורים יחסית, ולכן אדישות ביחס לסוגיה היא דווקא לא נכונה.
551181
אתה בטוח שיש 'טובים ורעים' ברורים יחסית?
551226
אתה בטוח שאתה קורא את ההודעות שלי?

("מהטעם הפשוט שאולי יש הצדקה הגיונית וכלכלית לשעון הקיץ. ואז זה לא אינדיאנה ג'ונס והמקגאפין האבוד, אלא סתם מלחמת בני אור בבני חושך. ")
551227
כבר ציינתי קודם שמשום מה אף אחד לא טורח להעלות את הנימוקים הללו.

כמוכן, אם (כמו שנטען שם) שעון הקיץ לא מועיל, צריך לבטל אותו לחלוטין. לכן זו (אולי) תטל''א.
551230
מי אדיש? אני *לגמרי* בעד השארת שעון הקיץ במקום לבוא לעבודה בחום הצהרים המוקדמים ולצאת בחשכה כמו היום. אני חושב שיש כאן כיפוף ידיים פוליטי בזוי ומכוער שעולה לכולנו בנוחות, בטיחות, וכנראה גם כסף. רק ניסיתי להסביר שלהילחם את מלחמתנו (הצודקת) על ידי ניגוח (שלא לומר הניסיון להבין את) הלוגיקה של טיעוני היריב, זה מאמץ בכיוון הלא נכון.
לא רק אתה בעד 551232
גם אלי ישי והרב עובדיה ורוב החרדים.
אז מי נגד? אולי היקום.
לא רק אתה בעד 551242
ציטוט מהכתבה שלינקקת:
"לאחר פרסום הדברים בערוץ 10, ישי נסע לביתו של הרב עובדיה יוסף ותיאם איתו את העמדה המעודכנת של ש"ס. בתגובה ל-nrg מעריב אמר ישי: "שקר וכזב. הרב לא אמר את הדברים המיוחסים לו בעניין שעון הקיץ. ולא מתוכנן שום שינוי בנושא הארכת שעון הקיץ לקראת השנה הבאה".
"

תודה שאתה מצייד אותי בציטוטים תומכים. כידוע צדיקים מלאכתם נעשית וגו' :)
לא רק אתה בעד 551248
כן, התבלבלתי בין ישי לאטיאס ולרב עובדיה יש שם שתי גרסאות. אבל מעבר לזה באיזה עמדה הציטוט תומך ואיך?
לא רק אתה בעד 551255
העמדה שנבחרים מגזריים כלשהם נהנים להתעמר בשאר אך ורק על מנת להראות הם יכולים. (או העמדה שאני בעד, אבל לא כל היקום לצידי - choose your pick)
לא רק אתה בעד 551349
למיטב הבנתי המוגבלת שעון הקיץ בשנה שעברה יוארך בחודש אחד, עקב היות תשע''א שנה מעוברת.
לא רק אתה בעד 551381
המשפט שלך מזכיר לי ציור של אשר‏1, נראה לי שאת מתבלבלת בזמנים.[]

1 זה שבו עמוד שמתחיל לפני עמוד אחר מסיים מאחוריו.
[] שאחרת היית עשויה להיות איילה מקדימה :) לא הצלחתי להתאפק.
551236
אה, נראה לי שכבר אמרתי כאן שאני לא חושב שהמלחמה צריכה להיות דרך הצדקת הלוגיקה, אלא שאני סקרן לדעת בלי קשר אם יש דרך להצדיק את הלוגיקה.
551218
לא בדיוק מלחמת בני אור בבני חושך, אלא יותר מלחמת בני אור מאוחר בבני חושך מוקדם.
551182
אה, ויש פער עצום בין הטיעון 'יש יתרון כלכלי' ל'יש יתרון בטיחותי'. הראשון הוא ממש לא ג'וקר, ויש הרבה דברים שיש להם יתרון כלכלי ונדחים מפני נוחות של פלוני ואלמוני.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים