|
||||
|
||||
או לחילופין: "צומת ספרים" הפסיקה את הביזוי של המסמך החשוב הזה? |
|
||||
|
||||
אף פעם לא הבנתי את הטענה הזאת - למה המחיר הנמוך (מאוד) מבזה את המסמך? יש ערך רק למה שעולה הרבה כסף? השאלה הזאת מתייחסת כמובן לא רק לספר הזה אלא באופן כללי למאבק הסופרים נגד תרבות ההנחות. את רומאו ויוליה אפשר לקרוא באינטרנט בחינם. גם את התנ"ך. אם אתה מעדיף עותק קשיח, יש מספיק מחזירים בתשובה שישמחו להעניק לך תנ"ך במחיר של שקלים בודדים. אם שייקספיר ואלוהים לא מבוזים, למה עמוס עוז מבוזה שמוכרים את הספרים שלו ב"ארבע במאה"? סופרים רוצים להתפרנס. בדיוק כמו חברות סלולר. ובדיוק כמו שחברת הסלולר מתנגדת להורדת דמי הקישוריות, הסופרים מתנגדים להורדת מחיר הספרים. אני לא מכיר את המספרים, אבל יכול להיות שהם צודקים. אני רק לא מבין למה זאת פחיתות כבוד לומר "אני לא מצליח להתפרנס בכבוד כי אני לא מרוויח מספיק על כל ספר. אם רוצים שאני ושכמותי נמשיך לכתוב צריך לשלם לנו יותר"? למה צריך להכניס את הקשקוש הזה של ביזוי ספרים? לדעתי כל סופר שמנסה למכור את השטות הזאת מבזה את עצמו הרבה יותר מכל המבצעים בכל חנויות הספרים ביחד. |
|
||||
|
||||
נוצרים נותנים את התנ''ך בחינם. גם בעלי מלונות. |
|
||||
|
||||
האמת, אף פעם לא הבנתי את הקטע הזה (של בעלי המלונות, לא של הנוצרים). למה צריך ספר תנ"ך בכל חדר במלון? איזה אחוז מהתיירים מרגישים צורך לקרוא בו בערב לפני השינה? ואיזה אחוז מאותו אחוז לא מביא איתו תנ"ך משלו? ומעל הכל, למה זה הגיוני בבית מלון אבל לא בבית קפה או חברת תעופה? אכן, נפלאות הן דרכי השם. |
|
||||
|
||||
זה משהו שישראלים לא יגנבו? |
|
||||
|
||||
ישראלים לא צריכים לגנוב אותו. הם מקבלים אותו, חינם, ובשפת המקור, כשהם מסיימים כיתה ו' ו-ט' ו-י''ב וטירונות, כך שאין מחסור בתנ''כים מלאים באף בית. |
|
||||
|
||||
מה שישראלים מקבלים זה התנ״ך. הביצה שמטילים הגדעונים במגירות המלונות זה ה "the holy bible". ממש לא "תורה נביאים כתובים" אפילו אם מתעלמים מההבדל בשפה. |
|
||||
|
||||
החלק הרלוונטי לרוב הישראלים נמצא בחצי הראשון, ופרט להבדל השפה, לתוספות ולסדר, הוא די חופף. |
|
||||
|
||||
פרט להבדל השפה, לתוספות ולסדר, הוא די חופף. זה היה נכון באותה מידה גם אם בתי המלון היו משאירים ליד המיטה מילון. _____ הקרדיט לשמואל קלמן |
|
||||
|
||||
sounds like: "all Texas needs is water and good people"
|
|
||||
|
||||
האם בעלי המלון הם אלו שמניחים את ספרי התנ"ך? עד היום, כמעט כל תנ"ך שראיתי במלון נשא כתובת שהעידה כי הונח בידי הגדעונים |
|
||||
|
||||
הגדעונים אכן מספקים את הספר, אבל אפשר לנחש שבעלי המלון הם שמניחים אותו. ולמרות שקוראים לספר bible, אני לא חושב שאפשר לתרגם את זה תנ״ך. במקרה הטוב זה תנכב״ח, ובמקרה הפחות טוב זה ב״ח (אולי בתוספת תהילים או משהו) |
|
||||
|
||||
לרוב זה תנ"ך עם הברית החדשה בגרסת King James. |
|
||||
|
||||
והתנ''ך הגדעוני כמעט הרג פעם את וודי אלן לולא היה לו כדור רובה בכיס החזה. |
|
||||
|
||||
"תיירים"? חביב. בכל אופן, ההומור העממי (האמריקאי, בעיקר) מדבר לא על סתם תיירים, אלא על ענף מסויים מאוד של התיירות הפנים-ארצית: גברים נשואים החשים צורך לחזור לכור מחצבתם הדתי ולהכות על חטא בעזרת התנ"ך, ברגעים שבהם המזכירה, המאהבת או ה@#$% מתלבשת ומתאפרת בחדר האמבטיה, עם סיום ענייניה (עבודתה?). ולמי שהזכיר, ובצדק, את ה"גדעונים" - החכם מכל אדם מגלה לנו ש-International Bible Society הקדימו אותם: |
|
||||
|
||||
הענין של תנ"ך הגדעונים נובע מאמריקאי אחד ששהה פעם בבית מלון וחיפש ספר תנ"ך למילוי מאווייו הרוחניים. לאחר שלתדהמתו הוא לא מצא כזה, הוא הקים את אירגון הגדעונים שהפיצו את הספר בכל מלון בארה"ב ומשם לכל העולם (הנוצרי לפחות). וזה לא נכון שמותר לקחת את הספר. בפתח כל אחד מהספרים האלה כתוב please don't take this with you. ולכבוד כל זאת כתב פול מקרטני שיר מחווה לבוב דילן (מקום 14 בשירי הביטלס): |
|
||||
|
||||
זה בדיוק העניין עם עלותו של התנ''ך. הם היו מעדיפים את ה''ווג'', אבל זה יקר מדי. |
|
||||
|
||||
אליבא ד"אילן גדל בברוקלין" של בטי סמית, שמים אותו שם על מנת שיגנב. _____________ פרנסי באה לעולם, לאמא מנקה ולאבא מלצר-זמר-שיכור. סבתא נותנת עצות לאמא שלה איך להרים אותה מהמעמד הדפוק שאליו נקלעה. "תקראי לה הרבה. ומספר טוב. כל לילה". "מהו ספר טוב?" "שיקספיר הוא בהחלט ספר טוב, ככה שמעתי אומרים. וחוץ ממנו, התנ"ך של הפרוטסטנטים. גרסת המלך ג'יימס". "למה הפרוטסנטים, והרי אנחנו קתולים?" תמהה אמא של פרנסי. "לא נאה לקתולי טוב לאמר זאת, אבל נדמה לי שגרסת המלך ג'יימס מעבירה את הסיפור יותר יפה", אמרה סבתא של פרנסי, שכלל לא ידעה לקרוא. עותק של כל כתבי שייקספיר הושג באיזו חנות ספרים יד שניה, בהזדמנות, אם אני זוכרת נכון. את התנ"ך השיגה סיסי, דודה של פרנסי, אשה עם לב זהב שהשכנים אוהבים לרכל עליה. סיסי מבלה במלון עם אחד ממאהביה הרבים, שלכולם קוראים ג'וני, גם אם שמם אחר. והיא יודעת שאחותה מנסה להשיג את התנ"ך בגרסת המלך ג'ורג'. "ג'וני, אהובי, מה זה הספר שם?" (סיסי לא יודעת קרוא וכתוב. היא הבת הבכורה להוריה, וכשהגיעו מגרמניה, לא ידעו שגם אנשים עניים זכאים לשלוח את הילדים לבית הספר, ושהלימודים חינם). "זה התנ"ך בגרסת המלך ג'יימס". "יופי. אני אגנוב אותו". "אדרבא. לשם כך שמו אותו שם". "למה זה?" "אנשים גונבים אותו, קוראים אותו, חוזרים בתשובה, וקונים עותק אחר במקומו". "זה עותק שלא עתיד לחזור אליהם", אמרה סיסי. "חוששתני שתקראי אותו, ואז אאלץ לחזור אל אשתי", אמר ג'וני. "אל דאגה. אני לא יודעת לקרוא. והספר לא בשבילי". |
|
||||
|
||||
את חלוקת התנ"ך מישהו מעוניין לממן. הסופרים אינם רוצים לחזור למאה ה-18 שלכל סופר יהיה חייב להיות אפוטרופוס מממן. |
|
||||
|
||||
אם הצורך במימון הוא תולדה של הצורך בהפצה - בעידן האינטרנט זה כבר לא ממש רלוונטי. |
|
||||
|
||||
למה לא רלוונטי? תאר לעצמך כמה מקום אכסון צריך המפיץ כדי להחזיק את כל מיליוני העותקים הללו. |
|
||||
|
||||
אני חייבת לציין שאמונתי ב''אם זה באינטרנט הצורך בהפצה כבר לא רלוונטי'' מאד התערערה אחרי הסרת צו איסור הפרסום בפרשת קם. מסתבר שלהרבה אנשים סביבי בכלל לא היה מושג שמשהו קורה. |
|
||||
|
||||
צריך להבדיל בין הצורך בהפצה פיזית, ובין הצורך בפרסום. |
|
||||
|
||||
מקבלת את ההערה. ובכל זאת, האינטרנט היום תופס חלק כל כך משמעותי מהחיים שלי ושל החברים שלי, שצריך להתנתק לפעמים בשביל לראות שזה בהחלט לא ככה - לפחות בינתיים - עבור כולם. זו לא רק שאלה של גיל, זו גם שאלה של תרבות. |
|
||||
|
||||
אבל במלון האינטרנט זה לא בחינם. |
|
||||
|
||||
יש מלונות שכן. |
|
||||
|
||||
1. לא ענית על שאלתו של פלוני מדוע מחיר נמוך מבזה את המסמך. 2. לא כל הסופרים מתנגדים לדוגמה יוכי ברנדס שטוענת שיש עוד הרבה http://e.walla.co.il/?w=//1636378. 3. סוציאליזים זה אחלה, לא אומר. אבל אולי אחרי כל הגילויים על ארץ הקודש, אולי בכל זאת לא כדאי שנחשוב קצת לפני שניתן עוד פרצה הקוראת למשחד? |
|
||||
|
||||
אבל זה בדיוק מה שאמרתי - הסופר מעדיף שספר שלו ימכר ב-88 שקלים ולא ב-25 שקלים, כי הוא מרוויח אחוזים על כל ספר והוא רוצה להרוויח יותר כסף. זה רצון לגיטימי לחלוטין, ששותפים לו סופרים, מוסכניקים, משוררים, טייקוני נדל"ן, יוצרי טלוויזיה ופחות או יותר כל החברה האנושית. השאלה האם המדינה צריכה לחוקק חוק בשביל לעזור לסופרים להגשים את הרצון הזה היא שאלה מעניינת ומורכבת. לי יש תשובה אחת, אני משער שלך יש תשובה הפוכה, ואני מניח שכבר נכתבו אלפי מילים באייל על הסוגיה. אבל לא זה מה שמפריע לי - מה שמפריע לי הוא שהסופרים מנצלים את המעמד המכובד שלהם ואת כושר הביטוי שלהם בשביל להעמיד פנים שהדיון הוא לא על כיסם הפרטי, אלא על מעמדה של הספרות בחברה הישראלית. את זה אני מסרב לקבל. |
|
||||
|
||||
כל זמן שרוב הסופרים כותבים מתוך דחף ולא ממניעים מסחריים, אז אי אפשר להתייחס לנושא כרק תחרות בין גורמים מסחריים. |
|
||||
|
||||
מי שכותב מתוך דחף, ממילא לא מעניין אותו תמורת כמה כסף נמכר הספר, ואם כבר, הוא יעדיף שהמחיר יהיה נמוך יותר כדי שיותר קוראים יוכלו להחשף ליצירתו. |
|
||||
|
||||
התייחסתי לשיקול המסחרי של ההוצאות ולעובדה שרוב אם לא כל הסופרים יכתבו גם אם לא ירצו לפרסם את ספריהם. |
|
||||
|
||||
זה בכל זאת קצת יותר מורכב. אדם כותב מתוך דחף ורוצה שקוראים ייחשפו ליצירתו, ובכל זאת, אחרי שהוא השקיע כמה שנים בכתיבת ספר, הוא רוצה גם לראות ממנו כמה אגורות. אני מכיר אדם כזה, ובשנים האחרונות היו לי כמה וכמה ויכוחים איתו על הנושא. בסופו של דבר יעצתי לו לדרוש מההוצאה שלו שהחוזה לספרו החדש יהיה על בסיס תשלום קבוע (או לפחות סכום-בסיס קבוע) לעותק, כך שהמבצעים של הרשתות יועילו לו במקום להזיק. המסקנה הנוספת שלי מהשיחות האלה היתה ששוק הספרים נמצא במצב לא תקין - יותר מדי הוצאות מוציאות יותר מדי כותרים, והתוצאה היא שהרשתות (בעיקר ''צומת'') חזקות מדי מולן. בסופו של דבר המבצעים של הרשתות יורידו חלק מההוצאות על הברכיים ונראה קונסולידציה בשוק וירידה של מספר הכותרים החדשים. |
|
||||
|
||||
הדחף לכתיבה איננו זהה בהכרח לדחף לפרסם את דבריך לרבים ככל האפשר. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |