|
||||
|
||||
מהכישרון שלך לעצבן אנשים אני מסיקה שתי מסקנות: א) יש לך תפיסה מוזרה למדי על המושג כישרון. ב) כפי הנראה לך יש כישרון רציני בשפות. פירוט- אין תחום כלשהו שלא דרוש לו כישרון. אם לא היו סוגים כה רבים של כישרונות העולם היה די משעמם, וגם לא היה כל כך ערך למושג "כישרון". זאת משום שמימלא הרבה אנשים היו יכולים לעשות הרבה דברים- כי הרי לא דרוש לכך "כישרון". אני חושבת שהתפיסה המקובלת של מבחני האי.קיו המגדירים גם כישרון לשפות, מגבה את דעתי. איך אני יודעת שיש לך כישרון רציני לשפות? תשובה: אם לא היה לך כישרון כזה היית יודע שכישרון לשפות הוא בהחלט "כישרון". אתן דוגמא מעצמי: אני (במלוא הענוה) בעלת כישורים אדקמיים גבוהים. יש לי זיכרון טוב ושליטה מצוינת בשפה העברית. עם זאת, אני לא מצליחה לתפוס את הדקדוק והמבנה התחבירי של האנגלית (שפה זרה נוספת אני בכלל לא חולמת ללמוד...). למרות שיש לי זיכרון טוב ואפילו מעולה, מילים זרות לא נקלטות טוב בראשי. אני, במובהק, בעלת בעיה ברכישת שפות זרות, והדבר מהווה עבורי בעיה רצינית בלימודי האקדמיים. (רק שתבין- ההתנשאות שלך על בעיה כה כאובה אצלי גרמה לי לחרוג ממנהגי ולהגיב באייל!) מניסיוני האישי, אדם שמוכשר בתחום מסוים, מתקשה להבין שתחום זה דורש כישרון. ושוב אתן דוגמא מעצמי: מכיוון שאני מוכשרת במתמטיקה, הלימוד בתחום זה תמיד "זרם" לי והיה טיבעי עבורי, כך שלא חשבתי שתחום זה מצריך כישרון ספציפי. היה לי ברור מאליו שכשמסבירים לי היטב ובצורה לוגית תחום מתמטי מסוים, אני אמורה, על פי הטבע, להבין אותו. מה יותר פשוט מזה?, מסבירים לי- אני מבינה. המהפך חל כשבשרות הלאומי שלי לימדתי תלמידים מתקשים. הסברתי להם יפה, ואפילו יפה מאוד (כך הם אמרו) את כל ההסברים הנדרשים, בצורה לוגית, הגיונית ומובנית. אך לא הבנתי שלמרות שהסברתי להם יפה, ייתכן מאוד שהם עדיין אינם מבינים. מהר מאוד (ומניסיון מר) תפסתי את העניין והתחלתי לא רק להסביר נהדר, אלא גם לתרגל איתם המון. הבנתי, שהעובדה שמסבירים נושא בצורה הגיונית, אינה גוררת אחריה באופן אוטומטי הבנה של החומר. אצל התלמידים הללו, לא משנה כמה ההסבר יהיה הגיוני ונכון, רק ההמחשות החוזרות ונשנות יישבו אותו היטב בשכלם. כמו כן, כשלימדתי תלמידים מתקשים ממש, נוכחתי בעובדה שיש אנשים חסרי כל חשיבה מופשטת, שגם ההסבר ההגיוני ביותר שלי לא ייקלט אצלם, משום שהם אינם מסוגלים לחשיבה השלכתית ומורכבת, והם אינם מסוגלים לדמות במחשבה מבנים יצירתיים. לכן הם עושים 3 יח"ל, ולכן צריך ללמד אותם רק טכניקות, ולא תורות מתמטיות. ואגב, זה לא אומר שאין להם כישרונות אחרים, זה רק אומר, שכישרון מסוים, הדרוש על מנת להבין מתמטיקה, חסר להם. רק אז, למרות שבאופן רציונאלי ידעתי כל הזמן שקיים מגוון גדול של כשרונות לכל תחום ותחום וכו' וכו', הבנתי שבשביל לדעת מתמטיקה צריך כישרון ספציפי לתחום, ושהוא לא דבר טיבעי, אלא "כישרון". ואם אתה רוצה הוכחה לכך שכדי ללמוד שפות זרות צריך כישרון- אתה מוזמן לנסות ללמד אותי אנגלית/רוסית... |
|
||||
|
||||
גם זיכרון טוב עד מעולה, גם שליטה מצוינת בשפה העברית, וגם מוכשרת במתמתיקה. ואוו... |
|
||||
|
||||
ציינתי שיש לי זיכרון טוב ועברית טובה כדי להדגיש שהבעיה שלי היא ברכישת שפות זרות. ניסיתי לבודד את הבעיה כך שיהיה ברור שמקורה הוא חוסר כישרון בולט לשפות ולא בעיות לימודיות אחרות כגון סניליות המקשה על קליטת המילים הזרות. כמה מתלמידי היו דוברי אנגלית מהבית אך עשו 4 יח"ל בשל קשיים לימודיים. אצלם הבעיה היא בתחומים אחרים, אצלי הבעיה היא ברכישת שפות זרות. כדי להבהיר זאת אמרתי שיש לי זיכרון וטוב ועברית טובה. איזכור המתמטיקה הוא חלק מהדוגמא שהבאתי. |
|
||||
|
||||
ואת בהחלט צודקת. באחד ממקומות העבודה שלי הייתה פקידת קבלה שעבודתה לא הייתה גדולה עליה כלל ועיקר. אבל היא דיברה כעשר שפות או יותר. |
|
||||
|
||||
צ''ל ''קטנה'', כמובן. |
|
||||
|
||||
לא נראה לי שכדאי לך לקחת את אנדריי כמורה- לפי תפיסתו, הוא בכלל לא ינסה ''ללמד'', משום שכפי שאני הבנתי את תפיסתו, הוא בעצם מרוקן מתוכן את כל מושג ההוראה (ומבטל את כישרון ההוראה) ולכן הוא לא יתאמץ להיות מורה טוב. |
|
||||
|
||||
תקרא שוב את התגובות שלי, ותנסה להבין למה אני מתכוון. |
|
||||
|
||||
תודה על התגובה המפורטת והיפה, נראה לי שזה אמור לסגור את הדיון ולו רק מבחינה אמפירית. (רוב הדיון נוגע (מן הסתם - לא הצלחתי לקרוא את כולו...) לפירושים שונים של אנשים שונים למלה "כשרון") למרות זאת, בדבר מהותי אחד אני חולק עליך. לדבריך "יש לך בעיה ברכישת שפות זרות", ומשתמע - קשה עד בלתי אפשרי לפתור אותה. לדעתי פשוט עוד לא מצאת את הדרך הנכונה והמתאימה לך ללמוד אנגלית. החלק הקשה בפתרון "הבעיה הקשה" שלך הוא לא הלמידה, אלא מציאת הדרך הטובה ביותר ללמוד את השפה, כך שיהיה לך *קל* ללמוד אותה. אני בטוח שיש כזו, מנסיון אישי (יפנית) ומהיכרות עם אנשים אחרים בעלי "בעיות" דומות. |
|
||||
|
||||
איזו דרך מצאת ללמוד יפנית? |
|
||||
|
||||
אני חולקת עליך. בעייתי היא לא במציאת דרך ''נכונה'' בשבילי ללמידת האנגלית. החלק הקשה בלמידת האנגלית שלי הוא שקשה לי ללמוד אותה. נכון, אולי דרך מסוימת תהיה לי יותר טובה, אך מכיוון שאני מתקשה בעניין, עדיין יהיה לי קשה. ובמחילה, זאת הבעיה- שאני מתקשה הרבה יותר מהרגיל בלימוד שפות זרות. וגם אם אני אמצא שיטה טובה ללימוד האנגלית, זה עדיין לא ישנה את מהות הבעיה. זה כמו להגיד לדיסלקט שהבעיה הגדולה שלו היא שהוא עדיין לא מצא דרך ''נכונה'' ללמוד לקרוא. ברור שיש דרך שבה הוא יצליח לקרוא. אך גם אם הוא ''יעקוף'' את הבעיה זה לא משנה את העובדה שיש לו בעיה. בעיני, עצם ''חוסר הכישרון'' הוא בעובדה שרכישת מיומנות מסוימת דורשת מאדם מסוים מאמץ רב הרבה יותר משאר האוכלוסיה (כל זאת כמובן בהתאם לשאר כישרונותיו ויכולותיו. כפי שכבר אמרתי, אם היו לי ליקויי למידה חמורים המקשים על היכולת הכללית שלי ללמוד, ובין שאר המקצועות בהם הייתי נחשלת (מלשון נחשלות), הייתי נחשלת גם באנגלית- אז לא הייתי מגדירה את עצמי כבעלת בעייה ברכישת שפות זרות, כי ברור שבעייתי לא נובעת מקושי ספציפי הנוגע דווקא לשפות. אבל בהתאם לכישורי הכלליים, אכן יש לי בעייה ברכישת שפות זרות. אגב, ילד מחונן בעל מנת משכל הגבוהה בשלושה שנתונים מגילו הביולוגי, יחשב בעל בעיה מסוימת בקריאה, למשל, אם כישורי הקריאה שלו יהיו ממוצעים כשל בני גילו. הגדרת ''כישרון'' או ''חוסר כישרון'' לאדם מסוים היא תמיד בהתאמה לכישוריו הכלליים, ומתייחסת לפערים בין יכולותיו השונות- כך למיטב ידיעתי, ועל סמך ידע אישי שלי הנובע מהתעניינות בליקויי למידה ומדעי הקוגניציה. אני לא מתיימרת להיות מקצועית- אם אני שוגה במשהו, אשמח אם יתקנו אותי). |
|
||||
|
||||
ראי, ברור שיש לך בעיה בלמידת אנגלית, אולם זו בעיה אך ורק ביחס לשיטות בהן ניסית ללמוד אנגלית. הרי לא ניתן לטעון כי לילד המתקשה מאוד במתמטיקה יש בהכרח בעיה להבין וללמוד מתמטיקה, אלא שהוא מתקשה בשיטה (או שתיים או שלוש או עשר) שבה ניסו ללמד אותו מתמטיקה. ניסית ללמוד אנגלית בחמש שיטות טובות וידועות ולא הצלחת: הבעיה שלך היא לא עם אנגלית אלא עם השיטות האלה שאולי מתאימות ל-99 אחוז מהאוכלוסיה, אך לא לך. בשאר הנושאים בהם את מוכשרת לדבריך, אין זאת כי "יש לך כשרון" אליהם (אני אפילו לא בטוח מה זה אומר) אלא "יש לך כשרון" לשיטת הלימוד שלהם, תהיה אשר תהיה. האם כל אחד (או לשם הויכוח, כל אדם ממוצע) יכול ללמוד ולהבין כל נושא? זו שאלה טובה, אני לא בטוח שניתן לשלול זאת מיד. הכל תלוי בדרך הלימוד ובזמן המוקדש לכך. |
|
||||
|
||||
מדוע אתה סבור כי ההבעיה היא רק ביחס לשיטות הלימוד ולא ביחס לתחומים עצמם? ראיתי ילדים שנכשלו במתמטיקה במשך כל שנות לימודיהם. לאורך 12 שנות לימוד בשני מוסדות, יסודי ותיכון - מתחלפים המורים לפחות שלוש-ארבע פעמים, ולכל אחד מהם שיטת הוראה אחרת. גם המורים הפרטיים שאותם ילדים נעזרים בהם בעת ובעונה אחת עם הלימוד בביה"ס מוחלפים מספר פעמים - וגם להם יש שיטות שונות. כך שמבחינת הסיכוי, לפחות אחת מכל אותן שיטות שילד אחד נחשף להן לאורך שנות לימודיו, אמורה לעזור לו - אבל העובדה היא שאותם ילדים ממשיכים להיכשל או, בסופו של דבר, מצליחים לצאת מהבגרות 3 יח"ל בשן ועין. נראה לי שלאותם ילדים יש קושי עם המתמטיקה עצמה. ראיתי גם אנשים שהם בלתי מוזיקליים בצורה בולטת, אין להם שמיעה מוזיקלית והם שרים צלילים לא מדוייקים, הם "זייפנים", בלשון העם. אולי קיימת שיטה (ואולי זה פחות השיטה ובעיקר עניין של כוח רצון רב מצד האדם עצמו וסבלנות רבה מצד מי שמלמד אותו) שתגרום לאדם כזה לזייף קצת פחות, אבל קשה לי להאמין שקיימת איזו שיטה בעולם שתהפוך אותו לזמר אופרה, אפילו אם הוא מאוד רוצה בכך. |
|
||||
|
||||
אם תלמיד במתמטיקה התחיל ברגל שמאל, אני לא בטוח עד כמה שיטה טובה בכיתה י''א תצליח להציל אותו. |
|
||||
|
||||
זה נכון, אבל התכוונתי דווקא למקרים הפוכים, ועכשיו אבהיר את עצמי בצורה יותר טובה: יש תלמיד שהוא טוב במקצועות אחרים ויש לו כישורים כלליים גבוהים ומוכחים. בכיתתו, החל מהכיתות הנמוכות, יש מורים טובים, ובעזרת שיטות הלימוד שלהם רבים בכיתה מצליחים במתמטיקה - ואותו תלמיד נכשל. על מצב כזה אמרתי לגיל מתגובה 400735: לתלמיד כזה יש באופן ברור בעיה עם המתמטיקה, לא רק עם השיטה שבה מלמדים אותה. וישנם לא מעט תלמידים עם הבעיה הזאת. |
|
||||
|
||||
אני חוזרת- בעיני, עצם העובדה שכל כך הרבה שיטות לא מתאימות לי, ושאני נאלצת להשקיע בלימוד האנגלית כל כך הרבה אנרגיה, הופכת אותי לבעלת חוסר כישרון באנגלית. שאר הטענות שלך הן בעיני סתם סמנטיקה. כשאנ רוצים לעזור בפועל לילד מסוים במקצוע מסוים, ננסה לחפש את שיטת הלימוד המתאימה לו. אך אם הוא מתקשה בחמישים וארבע משיטות הלימוד האחרות- הוא מתקשה במקצוע. אני חושבת שיש כזה דבר כישרון/חוסר כישרון, ואחת ההוכחות הטובות ביותר לקיומו, היא, בעיני, עצם העובדה שאנשים מסוימים אוהבים יותר תחומים מסוימים- לרוב אדם אוהב תחום שהוא "כישרוני" בו. קרי- הוא מצליח ללמוד אותו באופן טיבעי ללא עזרה מיוחדת וצורך לחפש אחרי "שיטות לימוד". ובקיצור- לדעתי הדיון לדרכי הלמידה (עניין החשוב ביותר לכשעצמו) מפספס את הנק' העיקרית. זהו דיון חשוב, אך נפרד. ולדעתי הוא אינו סותר את מושג הכישרון. ואותי, תגיד מה שתגיד, לא תוכל לשכנע שאיני "חסרת כישרון" ברכישת שפות זרות. |
|
||||
|
||||
לא אנסה לשכנע אותך לגבי כשרונות באופן כללי: ודאי שיש כאלה, לדעתי. אבל לגבי חוסר הכשרון שלך לשפות - רק סיפור קטן ששמעתי ממכר פסיכולוג: ייום אחד באה אליו לטיפול בחורה שהצליחה לגמור תואר בוגר בציונים מצוינים, למעט הבחינה באנגלית שנכשלה בה פעם אחר פעם - ובלי לעבור אתה לא הייתה יכולה להמשיך ללימודי מוסמך. אחרי שש פגישות בלבד (זה היה מוגדר מראש כטיפול קצר מועד), היא עברה בהצטיינות את הבחינה. חומר למחשבה. |
|
||||
|
||||
טענת הסמנטיקה הושמעה כנגדי בעבר, לכן אני מקבל ונכנע :) אני נוטה לטענות כאלהץ.. בכל זאת הרשי לי לשאול: ניסית (למשל) ללמוד אנגלית במיכל חוסר חישה עם אוזניות סטריאופוניות שדרכן ביל קלינטון (לדוגמא) מלמד אותך אנגלית? במילים אחרות, האם לא יכול להיות שקיימת דרך שבה הלימוד יהיה לך קל? ואם יכול להיות, האם זה לא סותר את "חוסר הכשרון" ? |
|
||||
|
||||
מה זה מיכל חוסר חישה? |
|
||||
|
||||
אם מישהו ניסה ללמוד אנגלית בעשר השיטות הכי מקובלות, שרוב האנשים מצליחים בהן, ונכשל, ויש שיטה אקזוטית כלשהי שבה הוא כן הצליח, אז נראה לי שרוב האנשים יסכימו לטענה שאין לו כישרון לאנגלית (בעיקר לאחר שיחשפו לדיון הזה, ויבינו שאחרת המונח "כישרון" נהיה כנראה חסר משמעות או לפחות לא ניתן לשימוש מעשי). אתה יכול לאתגר את ההבחנה הזו כך: נניח שידידנו לא סתם מצליח ללמוד אנגלית בשיטה האקזוטית, אלא נהיה מומחה בעל שם עולמי לאנגלית. במקרה כזה אני חושב שרוב האנשים יאלצו להסכים שיש לו כישרון לאנגלית, ושהמונח "כישרון" לא ניתן לשימוש מעשי, לפחות לא בייחוס של חוסר-כישרון (גם האדם הסובל מפיגור שכלי עמוק הוא פרופסור למתמטיקה בפוטנציה, רק עוד לא מצאנו את השיטה המתאימה ללמד אותו). למרבה המזל, נראה לי יותר סביר על סמך הידע הנוכחי לנחש שמקרה כזה לא ייתכן. |
|
||||
|
||||
אבל, אם מדובר באדם שדובר עברית בכשרון סביר, בכל זאת הענין הוא שיטת לימוד. לא? או שיש כישורים שונים הדרושים לשליטה באנגלית? לרוסי הקטן היתה נקודה. |
|
||||
|
||||
שוב, לפני ששואלים שאלות כאלה יש לעשות הפרדה בין שפת אם לשפה שנרכשה בגיל מאוחר יחסית. מה הייתה כוונתך (לגבי כ"א מהשפות שאתה מזכיר)? |
|
||||
|
||||
כשמדובר בשפות, יש לעשות הפרדה גם בין שפות זרות שנרכשו בגיל מוקדם לבין כאלה שמנסים לרוכשן בגיל מאוחר. וכמובן, בין שפת הארץ שבה גדלים (ושאינה שפת אם) לבין שפות זרות ממש. |
|
||||
|
||||
נכון, פשוט לא רציתי לחזור על מה שכתבתי כבר בתגובה מוקדמת יותר, מה גם שבעל התזה המקורית סרב להתייחס לנקודה זו כליל. |
|
||||
|
||||
כלומר –שיטת הלימוד הטובה ביותר לאנשים ששולטים טוב בשפת האם אך מתקשים לרכוש שפה נוספת היא כזו שתשחזר (כמה שניתן) רכישת שפה ראשונה. |
|
||||
|
||||
אני מניח שמה שמפריע לי כשמישהו אומר "פשוט אין לי כשרון ל..." זה נימת הייאוש, כלומר אין מה לעשות, אני בחיים לא אצליח ללמוד את זה, ויתרתי.. לכן במובן הזה, נראה לי שאין באמת צורך לדבר על כשרון. לדעתי לכל אדם ממוצע יש את *היכולת* ללמוד1 כל נושא (ובעיקר נושאים כל כך "נפוצים"), ורק צריך לא להתייאש ולהמשיך לחפש את הדרך הנכונה ללמוד אותו. 1 וכשאני אומר ללמוד, הכוונה היא ללמוד בצורה סבירה, אין צורך להיהפך למומחה עולמי.. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |