|
||||
|
||||
אני חוזרת- בעיני, עצם העובדה שכל כך הרבה שיטות לא מתאימות לי, ושאני נאלצת להשקיע בלימוד האנגלית כל כך הרבה אנרגיה, הופכת אותי לבעלת חוסר כישרון באנגלית. שאר הטענות שלך הן בעיני סתם סמנטיקה. כשאנ רוצים לעזור בפועל לילד מסוים במקצוע מסוים, ננסה לחפש את שיטת הלימוד המתאימה לו. אך אם הוא מתקשה בחמישים וארבע משיטות הלימוד האחרות- הוא מתקשה במקצוע. אני חושבת שיש כזה דבר כישרון/חוסר כישרון, ואחת ההוכחות הטובות ביותר לקיומו, היא, בעיני, עצם העובדה שאנשים מסוימים אוהבים יותר תחומים מסוימים- לרוב אדם אוהב תחום שהוא "כישרוני" בו. קרי- הוא מצליח ללמוד אותו באופן טיבעי ללא עזרה מיוחדת וצורך לחפש אחרי "שיטות לימוד". ובקיצור- לדעתי הדיון לדרכי הלמידה (עניין החשוב ביותר לכשעצמו) מפספס את הנק' העיקרית. זהו דיון חשוב, אך נפרד. ולדעתי הוא אינו סותר את מושג הכישרון. ואותי, תגיד מה שתגיד, לא תוכל לשכנע שאיני "חסרת כישרון" ברכישת שפות זרות. |
|
||||
|
||||
לא אנסה לשכנע אותך לגבי כשרונות באופן כללי: ודאי שיש כאלה, לדעתי. אבל לגבי חוסר הכשרון שלך לשפות - רק סיפור קטן ששמעתי ממכר פסיכולוג: ייום אחד באה אליו לטיפול בחורה שהצליחה לגמור תואר בוגר בציונים מצוינים, למעט הבחינה באנגלית שנכשלה בה פעם אחר פעם - ובלי לעבור אתה לא הייתה יכולה להמשיך ללימודי מוסמך. אחרי שש פגישות בלבד (זה היה מוגדר מראש כטיפול קצר מועד), היא עברה בהצטיינות את הבחינה. חומר למחשבה. |
|
||||
|
||||
טענת הסמנטיקה הושמעה כנגדי בעבר, לכן אני מקבל ונכנע :) אני נוטה לטענות כאלהץ.. בכל זאת הרשי לי לשאול: ניסית (למשל) ללמוד אנגלית במיכל חוסר חישה עם אוזניות סטריאופוניות שדרכן ביל קלינטון (לדוגמא) מלמד אותך אנגלית? במילים אחרות, האם לא יכול להיות שקיימת דרך שבה הלימוד יהיה לך קל? ואם יכול להיות, האם זה לא סותר את "חוסר הכשרון" ? |
|
||||
|
||||
מה זה מיכל חוסר חישה? |
|
||||
|
||||
אם מישהו ניסה ללמוד אנגלית בעשר השיטות הכי מקובלות, שרוב האנשים מצליחים בהן, ונכשל, ויש שיטה אקזוטית כלשהי שבה הוא כן הצליח, אז נראה לי שרוב האנשים יסכימו לטענה שאין לו כישרון לאנגלית (בעיקר לאחר שיחשפו לדיון הזה, ויבינו שאחרת המונח "כישרון" נהיה כנראה חסר משמעות או לפחות לא ניתן לשימוש מעשי). אתה יכול לאתגר את ההבחנה הזו כך: נניח שידידנו לא סתם מצליח ללמוד אנגלית בשיטה האקזוטית, אלא נהיה מומחה בעל שם עולמי לאנגלית. במקרה כזה אני חושב שרוב האנשים יאלצו להסכים שיש לו כישרון לאנגלית, ושהמונח "כישרון" לא ניתן לשימוש מעשי, לפחות לא בייחוס של חוסר-כישרון (גם האדם הסובל מפיגור שכלי עמוק הוא פרופסור למתמטיקה בפוטנציה, רק עוד לא מצאנו את השיטה המתאימה ללמד אותו). למרבה המזל, נראה לי יותר סביר על סמך הידע הנוכחי לנחש שמקרה כזה לא ייתכן. |
|
||||
|
||||
אבל, אם מדובר באדם שדובר עברית בכשרון סביר, בכל זאת הענין הוא שיטת לימוד. לא? או שיש כישורים שונים הדרושים לשליטה באנגלית? לרוסי הקטן היתה נקודה. |
|
||||
|
||||
שוב, לפני ששואלים שאלות כאלה יש לעשות הפרדה בין שפת אם לשפה שנרכשה בגיל מאוחר יחסית. מה הייתה כוונתך (לגבי כ"א מהשפות שאתה מזכיר)? |
|
||||
|
||||
כשמדובר בשפות, יש לעשות הפרדה גם בין שפות זרות שנרכשו בגיל מוקדם לבין כאלה שמנסים לרוכשן בגיל מאוחר. וכמובן, בין שפת הארץ שבה גדלים (ושאינה שפת אם) לבין שפות זרות ממש. |
|
||||
|
||||
נכון, פשוט לא רציתי לחזור על מה שכתבתי כבר בתגובה מוקדמת יותר, מה גם שבעל התזה המקורית סרב להתייחס לנקודה זו כליל. |
|
||||
|
||||
כלומר –שיטת הלימוד הטובה ביותר לאנשים ששולטים טוב בשפת האם אך מתקשים לרכוש שפה נוספת היא כזו שתשחזר (כמה שניתן) רכישת שפה ראשונה. |
|
||||
|
||||
אני מניח שמה שמפריע לי כשמישהו אומר "פשוט אין לי כשרון ל..." זה נימת הייאוש, כלומר אין מה לעשות, אני בחיים לא אצליח ללמוד את זה, ויתרתי.. לכן במובן הזה, נראה לי שאין באמת צורך לדבר על כשרון. לדעתי לכל אדם ממוצע יש את *היכולת* ללמוד1 כל נושא (ובעיקר נושאים כל כך "נפוצים"), ורק צריך לא להתייאש ולהמשיך לחפש את הדרך הנכונה ללמוד אותו. 1 וכשאני אומר ללמוד, הכוונה היא ללמוד בצורה סבירה, אין צורך להיהפך למומחה עולמי.. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |