הצעה ניפלאה! 342653
סוף סוף מישהו עושה את הצעד הנכון לאיפשור לימוד לאוכלוסיה הרחבה, כולל מהשכבות החלשות.

הפיתרון הזה הרבה יותר הוגן כלפי כולם. מי שמקבל את ההטבה משלם עבורה לאחר שהתבסס וכך הוא לא נופל נטל על החברה. באופן הזה גם סטודנטים לא הופכים לטפילים באונ' (כמו במספר ארצות באירופה בהן לא משלמים שכ"ל) ובנוסף מגדילים את תקציב האוניברסיטאות.

נפלא! רק מרגיז שכמובן עושים את זה אחרי שאני כבר לא צריך לשלם שכ"ל...
לא ממש 342658
ההצעה בטח תבוא במקביל לעליה בשכר הלימוד, יווצר מצב בו (כמו בארה"ב) אדם מתחיל את החיים כש"משכנתא" רובצת עליו, רק בלי הדירה שבד"כ מתלווה אליה. היות ויוקר המחיה בארץ הוא יחסית גבוה, גם אקדמיים רבים ימצאו את מתקשים לשלם.
ברוב המקרים מקבלי ההלוואות לא יגיעו לשכר הממוצע בכל מקרה (השכר הממוצע הוא בערך כפול מהשכר החציוני) מה שיגרור את כל המערכת להפסדים על חשבון המדינה (מה שקורה כבר היום בלי ההלוואות).
מה קיבלנו בסיכומו של דבר ? במקום שכר לימוד סביר כמו שיש היום (אפשר לממן תואר מלא מהפיקדון), תהיה תחושה שלא משלמים על הלימודים, מה שיגרום לגרירה של התואר (בדיוק כמו שאנשים מוציאים סכומים לא הגיוניים על פלאפונים כי זה בתשלומים), המערכת תיגרר להוצאות נוספות בגלל שינויי מסלול וגרירות, העלות האפקטיבית למדינה לא תקטן משמעותית, אבל יווצר אינטרס חזק לחלק מהאוכלוסיה לא לדווח על הכנסה מעבר לרף מסויים, בעוד שהעשירונים העליונים בהכנסה יקבלו עוד מס (שמימלא כבר גבוה מדי).
לא ממש 342698
הלוואי עלינו להגיע למערכת השכלה גבוהה כמו בארצות הברית.
זאת מערכת ההשכלה הגבוהה הטובה בעולם, שמאפשרת מוביליות חברתית מדהימה, הרבה יותר מאשר ברוב המוחלט של מדינות אירופה, כולל אלו שנותנות שכר לימוד חינם.

אבל לא צריך לעשות הרבה ספקולציות, שני המודלים רצים במספר ארצות וההשוואה מראה יתרון חד משמעי למודל האמריקאי (תשלום שכ"ל באמצעות הלוואות כמו שמוצע בכתבה).

17 מתוך 20 האוניברסיטות הטובות בעולם הן אמריקאיות (עוד שתיים הן בריטיות- אוקסבירג' ואחת יפנית).

יש לכך הרבה מאוד סיבות, אבל הסיבה העיקרית היא המערכת שלהן - מעורבות המדינה בניהול ההשכלה הגבוהה בארצות הברית היא מינימאלית. סיבה נוספת היא שמקורות ההכנסה של האונ' האמריקאיות הרבה יותר מגוונים ועשירים מהאונ' בחלקים אחרים בעולם. אחד ממקורות ההכנסה האלו (דיי מכובד, דרך אגב) הוא שכ"ל.
לא ממש 342728
הסיבה מדוע לארה"ב יש אוניברסיטאות טובות (מעט יחסית, הרוב המוחלט שם ברמה של דרבי) קשורה במה הופך אוניברסיטה לטובה. מה שהופך אותה לכזאת זה בעיקר מחקר. איך מושכים חוקרים ? עם תקציבי עתק. כנס לדפי הבית של כל האוניברסיטאות המובילות ותראה איזה אחוז אדיר מהסגל הוא יבוא אישי מחו"ל. זו הסיבה למה הם ברמה גבוהה (אם כי אני לא יודע מאיפה הוצאת את הנתונים שלך, הם נראים לי מופרכים לחלוטין).
הסטודנטים פשוט משלמים כלכלית את המחיר של יבוא מישהו שיודע לחשוב, זו לא המטרה בארץ, המטרה פה היא בין היתר לגרום לסטודנטים לחשוב.
ממש 342729
המגזין נייצ'ר (ואולי אחרים) מפרסם מדי-פעם מצעד של האוניברסיטאות המובילות בעולם, מדורגות עפ"י שילוב של כמה קריטריונים כמו איכות פרסומים, כמות ציטוטים ועוד. אין לי פה רשימה כזו, אבל בפעם האחרונה שבדקתי (וזה היה השנה) היא נראתה בדיוק כמו שתיאר צב מעבדה. הארוורד פותחת את הרשימה באופן עקבי כבר זמן רב.

(1. איך נתון כזה יכול להיות "מופרך לחלוטין", ולמה הוא נראה לך כזה?)

(2. במקומות אחרים בעולם המטרה של "לגרום לסטודנטים לחשוב" אינה מקובלת?)
ממש 342738
אתה זוכר במקרה איפה מדורגת קאל-טק?
ממש 342739
לא.
ממש 342742
טוב, קיבלתי מוטיבציה לבצע גיגול פשוט. הנה רשימה שנראית לי מוכרת, וגם מקיימת בדיוק את הסטטיסטיקה של צב:

קאל-טק במקום הששי.
ממש 343656
למה PNAS לא נמצא בין הנייצ'ר לסיינס בכל הדירוגים האלו? מהעיתונות הכללית עושה רושם שהם די חשובים‏1.

1 ומסתבר שגם ממש נחמדים: http://www.pnas.org/misc/about.shtml#free
ממש 343674
(השאלה מופנית אלי? למה?)

(כן, PNAS עיתון חשוב מאוד, ויש עוד חשובים. אפילו PLoS החדש כבר צבר יוקרה, ושם הם אפילו עוד יותר נחמדים. אני לא חושב שהוספת עיתון נוסף לרשימה היתה יוצרת הבדל מהותי בתוצאות).
ממש 343680
מהם ראשי התיבות האלה?
ממש 343685
Proceedings of the National Academy of Sciences

http://www.pnas.org/

Public Library of Science

http://www.plos.org/
ממש 342743
6 נכון ל2004
ממש 342747
...גם ב2005 נשאר 6
ממש 342752
...והאונ' העברית התקדמה מ-‏90 ל-‏78.
ממש 342749
אונ. תל אביב מופיעה לפני מכון וייצמן. מעניין.
אופס 342751
טעיתי. שני המוסדות באותו דרוג (101-152).
אופס 342769
למעשה כן יש הבדל בדירוג.
הלכתי צעד אחד קדימה וחישבתי את הציון שמתקבל משקלול הנתונים שלהם. מסתבר שהטכניון ות"א neck to neck במקומות ה 104 ו 105 בהתאמה (עם 23.7 ו 23.5 ציון משוקלל), ומכון וייצמן במקום ה121 עם 21.9
הסיבה לכך היא המתודולוגיה של המחקר http://ed.sjtu.edu.cn/rank/2005/ARWU2005Methodology.... המוטה מעט לטובת מוסדות המתמחים במדעים החברה והרוח (או יותר נכון לרעת מוסדות טכנולוגיים בלבד). בעוד לגבי מוסדות כאלו מתעלמים ממס' המאמרים ב Nature and Science, הרי שמוסדות טכנולוגים לא מקבלים את אותה הנחה לגבי מס' המאמרים ב Social Science Citation Index, and Arts & Humanities Citation Index, ואכן הציון של מכון וייצמן (כמו גם של הטכניון, כצפוי) נמוך יחסית בתחום זה.
לא ברור גם הדירוג לגבי גודל האוניברסיטה - ת"א (הגדולה פי כמה מוייצמן) מקבלת דירוג גבוה יותר. אני הייתי מצפה שהדירוג בפרמטר זה יעלה ביחס הפוך לגודל.
למותר לציין שהדירוג של העברית עדיין לא כולל את זכייתו של אומן בנובל.
_____
גילוי נאות: הכותב למד לתואר הראשון בטכניון ולתואר השני בת"א
אופס 342802
אני מנחש שכל הדירוגים שאתם מסתמכים עליהם, מדרגים את האוניברסיטאות ע"פ רמת המחקר שלהם (מספר פרסומים, ציטוטים, פרסים וכו'). זה בסדר גמור, רק שזה קשור במידה לא רבה לנושא הדיון: שיטת מימון לימודי הסטודנטים.
מבחינת הסטודנטים רמת המחקר היא גורם משפיע עקיף. מבחינתם ומבחינת העניין כאן מה שחשוב הוא יוקר המחיה והלימוד, רמת ההוראה, מספר המקומות לסטודנטים, רמת הברירה בכניסה, רמת המבחנים וכן הלאה. למשל בטכניון של בנגלור תנאי הכניסה קשים יותר מאשר ב-Ivy league.
אם מתעניינים רק ברמת המחקר, כל ה"מאמצים" של לבנת הם ברכה לבטלה. שכן רמת המחקר מושפעת רק בעקיפין ממספר הסטודנטים ושיטות מימון שכה"ל (והקשר לדעתי דוקא הפוך ולא ישר). במילים פשוטות, תקטין את מספר הסטודנטים, תרכז את הסיוע בסטודנטים מצטיינים מעטים ותזרים כסף לתקציבי מחקר.
ושוב, השאלה היא לדעתי מה מנסים להשיג:
1. להעלות את רמת המחקר?
2. להגדיל את מספר הבוגרים כדי לספק את דרישת המשק או להוריד את משכורות האקדמאים?
3. להגדיל את הניידות החברתית?
4. לבצע תרגיל מנהלתי-פוליטי מקובל שיהיה מספיק מסובך כדי להסוות קיצוץ נוסף במימון האוניברסיטאות?
''הדברים שהמועצה להשכלה גבוהה לא מספרת לנו'' 342803
ולמי ששואל "מה הקשר", אין.
''הדברים שהמועצה להשכלה גבוהה לא מספרת לנו'' 342805
הבעיה היא עם מה שהכותבת מוציאה מחוץ לפוקוס, קריא איראן, שהיא מדינה מפותחת מבחינה מדעית, ואני לא ממליץ לאף אחד לגזור גזירה שווה בין פרשת הנשק הלא-קונבנציונלי של עיראק עם זה של איראן.
א. אני מתיחס לתגובות במקום אחר שהעלו את האפשרות שאיראן יותר רחוקה מנשק גרעיני מאשר מה שנטען ע"י ישראל/ארה"ב.
ב. בדרך כלשהו ההשוואה מחזקת את דברי הכותבת בלינק (חולשת המחקר המדעי בעיראק).
ממש 342859
1. מי העורך הראשי של נייצ'ר ? איפה יושבת המערכת ? מאיפה באים רוב חברי הסגל ? האם תשובות הקודמות רומזות לאפשרות לפגם באובייקטיביות ?

2. גם בארה"ב אין להם התנגדות עקרונית לסטודנטים חושבים, זו פשוט לא המטרה העיקרית במקרים רבים. דוגמה נגדית מעולה היא הודו, שאולי לא מפיקה כיום מחקר פורץ דרך, אבל יש לה מוסדות רבים שקבלה אליהם נחשבת קשה מקבלה לMIT (בהודו לא מאמינים גדולים באומנויות, ככה זה כשצריך למצא עבודה אמיתית :-) שמוציאים מהנדסים מהשורה הראשונה (הודו מייצרת כמליון מהנדסים בשנה, כמובן לא כולם ברמה הזו).
ממש 342861
הם יושבים באנגליה‏1, אם זה עוזר לך להחליט לגבי אוביקטיביות.

1 להלן, "השטן הבינוני".
מקובל להביא אסמכתאות למידע שכזה 342876
כך לדוגמה אני לא יודע איפה הם יושבים (ממה שראיתי הם מגדירים עצמם כבינלאומיים), ואכן יש להם משרד ראשי אחד בלונדון, אבל יש להם חמישה בארה"ב (יותר מחצי).
מקובל להביא אסמכתאות למידע שכזה 342877
במבט מעמיק (מעבר לשורה הראשונה) מסתבר שאתה צודק לגבי מקום מושבם.
מקובל להביא אסמכתאות למידע שכזה 342881
חררמפ וקבל התנצלות על הנימה הזועפת של התגובה השנייה. יישר כוח על היכולת שלך להודות בטעות.
מקובל לקרוא את האסמכתאות שמביאים 342880
אם היית טורח לקורא קצת נייצר וסיינס, לא היית מטיל ספק שלנייצר יש אורינטציה אירופאית ברורה (להבדיל מסיינס שאם אינני טועה שייך לאירגון אמריקאי). אבל נניח לזאת. בקישור שלך, שים לב שהעורך ה*ראשי* יושב בסניף לונדון, כמו כן, תתי העורכים וכולי. בכל ארה"ב הם רושמים בערך 30 אנשים, לעומת בערך 70-100 בלונדון (הפסקתי לספור ב50).
ממש 342865
3. כמה הודים באים לארה"ב ללמוד לתארים גבוהים (שלא בנושאים לוקאלים, כמו תרבות, שפה או היסטוריה של ארה"ב)?

4. כמה ארה"בים באים להודו בשביל ללמוד לתארים גבוהים (שלא בנושאים לוקאלים, כמו תרבות, שפה או היסטוריה של הודו)?
ממש 342873
מה הקשר ? כאמור הודים באים לארה"ב בגלל ששם הכסף.
עדיף להיות מהנדס בינוני בארה"ב ממהנדס מבריק בהודו (לפחות מהאספקט הכלכלי).
ממש 342860
אם כי מעניין לראות שיש הבדלים די גדולים בין השנה שעברה לשנה זאת - ובעיקר הרבה יותר אוניברסיטאות אירופיות במאייה הפותחת.
לא ממש 342785
הנתונים המופרכים שלי מגיעים ישירות מהמוסף המיוחד של האקנומיסט בשמונה בספטמבר שעסק בהשכלה גבוהה בעולם.
ובגלל שכבר התחלנו עם נתונים מפורכים אז הנה עוד קצת מאותו מקור: בארה"ב יש בערך 100 אונ' טובות ועוד בערך 3500 מכללות ואונ' מקומיות. היתרון הגדול של המערכת הזאת הוא שמי שלמד שנתיים או יותר באונ' מקומית או מכללה יכול לעבור לאונ' הטובות, והן טובות.

אתה צודק, אחד הגורמים לכך שהאונ' האמריקאיות הן כל כך טובות הוא סגל המחקר האקדמי שלהן. רק שאני רואה את הפן החיובי שבזה, בו המרוויחים מכך הם התלמידים שנהנים מלימוד אצל חוקר מהשורה הראשונה בעולם.
לא ממש 342797
האם לדעתך "חוקר מהשורה הראשונה בעולם"="מרצה פיצוץ"?
לא ממש 342799
אני לא יודע אם איכות ההוראה קשורה לאיכות המחקר, אבל אם היא לא קשורה, אז לפחות שיהיה חוקר טוב.
לא ממש 342806
אבל אם יש העדפה לחוקרים טובים, הרי שגם אם אין שום קשר בין איכות ההוראה והמחקר, התוצאה תהיה פחות מרצים טובים (כי יעדיפו חוקר טוב ומרצה גרוע על פני חוקר גרוע ומרצה טוב) - פגיעה בתלמידים.
לא ממש 342821
נדמה לי שיש שגיאה לוגית בטיעון למעלה. אם אין קשר בין איכות ההוראה לאיכות המחקר אז בחירת מרצים לפי איכות המחקר שלהם לא אמורה להשפיע על איכות ההוראה שלהם, הם לא יהפכו פתאום למרצים גרועים.
לא ממש 342824
אבל אם היו בוחרים מרצים לפי איכות ההוראה היו מקבלים ממוצע גבוה יותר בפרמטר הזה.
לא ממש 342828
בוא נניח שחצי מהמרצים באוכלוסיה גרועים וחצי מהם טובים, ושאין לכך קשר לאיכות המחקר. אם תבחר את החוקרים הכי טובים, חצי מהם יהיו מרצים גרועים. לעומת זאת, אם תבחר את המרצים הכי טובים, כל המרצים שלך יהיו טובים. ההבדל ברור.
לא ממש 342835
אם בוחרים לפי איכות מחקר מקבלים שכל המרצים הם חוקרים טובים וחצי מהם גם מרצים טובים.
במקרה השני מקבלים שכולם מרצים טובים אבל לך תשיג כסף בשביל המחקר שלהם...
אם אני מבין נכון אז מה שאתה מדבר עליו זה מקום שחוקר מעט ומלמד הרבה, נדמה לי שזה בערך ההבדל בין מכללה לאונ'.
אני מעדיף אונ', אבל כל אחד והעדפותיו הוא. בהחלט לגטימי לאפשר את שתי האופציות וזה מה שיש בארה''ב.
לא ממש 342837
גם אני מעדיף אונ'. הדיון הוא לא על העדפות אישיות, אלא על הטענה שלך שהתלמידים מרוויחים מזה שהם לומדים עם חוקר מהשורה הראשונה. ייתכן מאוד שחלק מהתלמידים רואים בזה הפסד.
לא ממש 342789
אתה מוכן לקחת את הסיכון, שהסטודנטים באוניברסיטאות יהפכו לאנשים חושבים?
לא ממש 342863
היות ואני סטודנט בעצמי, אז כן (אני אפילו עשיתי כמה צעדים כדי לגרום לאנשים לחשוב, למרות הסכנה לפופולאריות שלי).
לא ממש 342872
זה לא כל כך חכם מצידך להפליל את עצמך בפומבי.
לא ממש 342893
הפופולריות שלך נפגעה קשות; תשכח מהכנסת.
לא ממש 342911
קהלת מספר את האמת, כולנו באוניברסיטת רמאללה ממש לא סובלים אותו.
לא ממש 342841
לדעתי כל ההתיחסות לארה"ב מוטעית.
ארה"ב היא מטרופולין עולמי ומעצמת-על כלכלית וטכנולוגית. כל דבר מעבר לזה השפעתו בטלה ב-‏60. (במדינות אחרות המדינה מעורבת בניהול מערכת ההשכלה הגבוהה בעיקר בתחום המימון והיא עושה זאת בעיקר משום שאין מישהו אחר שיעשה זאת במקומה). מארה"ב אפשר אולי ללמוד שמערכת חינוך תיכונית בינונית ובעייתית היא ערובה לחינוך גבוה מעולה.
לדעתי ההצעה שעליה מדובר בידיעה שלמעלה "מסריחה" בריח של מוקש פוליטי או הטעייה פוליטית.
מדוע אי אפשר פשוט להעמיד לרשות הסטודנטים מערכת של הלוואות לשכ"ל בתנאים מועדפים נקודה. למה צריך לסבך את המערכת עם סיפורי השתכרות מעל הממוצע שממש דורשים תגובת נגד של רמאויות ותיחמונים, משכורות פיקטיביות ניירת, מאעכרים ופקחים? האם מחזירי המשכנתא מחזירים אותה רק בתנאי שערך הדירה שלהם עולה? מדוע ל"ממן" הלוואות נוחות לסטודנטים שאינם זקוקים להן?
יש כאן אולי כוונה ליישם מדיניות פרוגרסיבית. אבל הרי אותו דבר יושג גם ללא התסבוכת של שכר מעל לממוצע (למשל אם מימון הלוואות יושג מהעלאת שכה"ל).
יש פה ריח כבד מאוד של חוקי פרקינסון. ההלוואה תבוא יחד עם העלאת שכה"ל ואיש לא ירוויח מכל ה"סיבוב" דבר, מלבד הבירוקרטים שיעבדו במערכת שתנהל את מערך ההלוואות.
לא ממש 342846
אתה שוכח שכל הפקחים ומערכת ההלוואות וכיו''ב יספקו עבודה להרבה מאוד אנשים. זו מלחמה מצוינת באבטלה.
לא ממש 342849
ויהיה גם מקום עבודה לבוגרים שאין להם דורש. אפשר לקרוא לזה ''צמיחה בחוג סגור''.
לא ממש 342854
ואבן מאסו הבונים תהפוך לראש פינה, ומפינה ופינה נבנה את המדינה.
ממש לא. 343524
"אפשר לממן תואר מלא מהפיקדון"? איפה?!
הפיקדון (אנחנו מדברים על ההוא שאתה מקבל כשאתה משתחרר מהצבא, לא?) מספיק לתשלום שנת לימודים אחת באוניברסיטה, ועם קצת מזל אולי גם לקצת במבה.
ממש לא. 343527
אולי את מדברת על הפיקדון שאת קיבלת. הפיקדון של קרביים משוחררים גדול יותר בגלל השירות בקרבי ובגלל שהם משרתים 36 חודשים: הוא מספיק להם לשנה וחצי, ולשתי במבות.
343532
טוב, בדקתי* והפיקדון באמת שונה מבנים לבנות.
בכל אופן, אפילו לקרבי ששירת שלוש שנים הפיקדון לא מספיק למימון תואר מלא, ומה שחשוב לא פחות - רוב החיילים (שלא לדבר על *רוב הסטודנטים*) לא היו לוחמים.

*למען האמת, ביקשתי שמישהו שיבדוק לי.
בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! 343554
בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! 343559
גם אני הייתי קרבי. ל מה בדיוק אתה מוחה?
בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! 343596
על הרמיזה כאילו ההשכלה בקרב הלוחמים (מיל.) נמוכה מאשר בכלל האוכלוסיה. ("רוב החיילים (שלא לדבר על *רוב הסטודנטים*) לא היו לוחמים")
בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! 343613
שום דבר כזה לא נרמז בציטוט שהבאת.
בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! 343660
נאמר שם שאחוז הלוחמים בקרב הסטודנטים קטן מאחוז הלוחמים בקרב החיילים. אם כל הסטודנטים היו חיילים, היה נובע מכך שאחוז הסטודנטים בקרב הלוחמים קטן מאחוז הסטודנטים בקרב כלל החיילים.

אבל מאחר שלא כל הסטודנטים היו חיילים, המסקנה של idan אכן מוטעית.
בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! 343666
מה שכן נובע מההערה של העלמה עפרונית הוא, שהחלק של הסטודנטים בקרב הלוחמים קטן מהיחס בין מספר הסטודנטים למספר החיילים (באוכלוסיה בכלל). סתם, שתדעו. :-)
בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! 343672
איך אתה מסיק את זה?
בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! 343686
נגדיר שלוש קבוצות:
H - חיילים.
L - לוחמים.
S - סטודנטים.
ידוע שכל הלוחמים הם חיילים.

ע"פ העלמה עפרונית, החלק של הלוחמים בקרב הסטודנטים קטן מחלקם בקרב החיילים. ניתן לכתוב זאת כך:
P(L|S) < P(L|H)
כאשר P(A|B) הוא החלק של איברי קבוצה A, בקרב איברי קבוצה B. ביטוי זה שווה לביטוי:
P(A∩B)/P(B)
כאשר, באופן כללי, P(X) הוא החלק של איברי קבוצה X בכלל האוכלוסיה.

לכן, מדברי העלמה נובע:
P(L∩S)/P(S) < P(L∩H)/P(H)
אבל, מאחר שכל הלוחמים הם חיילים, מתקיים:
L∩H = L
ולכן:
P(L∩S)/P(S) < P(L)/P(H)
ע"י הכפלת אגפי המשוואה בביטוי מתאים נקבל:
P(L∩S)/P(L) < P(S)/P(H)
כלומר:
P(S|L) < P(S)/P(H)
או במילים אחרות, החלק של הסטודנטים בקרב הלוחמים קטן מהיחס בין מספר הסטודנטים למספר החיילים.

אני מקווה שזה היה ברור.

נ.ב.
אם מישהו רואה מלבנים ברחבי ההודעה, שידמיין שהם סימני חיתוך.
בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! 343713
החישובים שלך אולי בסדר, אבל הנחת הבסיס מוטעית. העפרונית לא טענה ש''החלק של הלוחמים בקרב הסטודנטים קטן מחלקם בקרב החיילים''.
אשר על כן, גם המסקנה מופרכת.
בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! 343764
היא אמרה ש"רוב החיילים (שלא לדבר על *רוב הסטודנטים*) לא היו לוחמים".

מאחר ש"שלא לדבר" זה ביטוי נרדף ל"קל וחומר", נובע (או או לפחות נרמז) מכך שקבוצת הלוחמים בקרב הסטונדטים היא ה"חומר", כלומר שהחלק של הלוחמים בקרב הסטודנטים קטן יותר.

אגב, העלמה הוסיפה גם נתון נוסף:
P(L|H) < 1/2
ומכאן, קל וחומר שמתקיים:
P(L|S) < 1/2
בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! 343770
מהטענה ש"רוב החיילים (שלא לדבר על *רוב הסטודנטים*) לא היו לוחמים" אפשר להסיק שיש יותר סטודנדטים לא היו לוחמים מחיילים שלא היו לוחמים. דהיינו, חלקם של *הלוחמים בקרב הסטודנטים* קטן מחלקם של החיילים בקרב הסטודנטים. אי אפשר להסיק מכאן את הטענה ההפוכה שהיצגת, ש"החלק של *הסטודנטים בקרב הלוחמים* קטן מהיחס בין מספר הסטודנטים למספר החיילים (באוכלוסיה בכלל)".
בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! 343826
המסקנה הישירה מדבריה של העלמה עפרונית הייתה שחלקם של הלוחמים בקרב הסטודנטים קטן מחלקם של הלוחמים בקרב החיילים ‏1. בתגובה 343686, עם קצת אלגברה, הגעתי מהטענה הזאת, למסקנה שהחלק של הסטודנטים בקרב הלוחמים קטן מהיחס בין מספר הסטודנטים למספר החיילים.

אכן, חישובים בסגנון הזה יכולים לבצע את ה"היפוך" המפתיע הזה. הנה דוגמה:

נתון שחלקם של הבלונדינים בקרב בעלי הזקן קטן מחלקם של הבלונדינים באוכלוסיה. צ"ל: חלקם של בעלי הזקן בקרב הבלונדינים קטן מחלקם של בעלי הזקן באוכלוסיה.

אולי פתרון עצמי יעזור לך להשתכנע שאכן אפשר לקחת נתון על חלקם של הבלונדינים בקרב בעלי הזקן, ולהגיע באמצעותו למסקנה על חלקם של בעלי הזקן בקרב הבלונדינים.

1 שזה כמעט מה שאמרת.
בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! 343832
שוב: עזוב את האלגברה לרגע. המסקנה ה"ישירה" ("חלקם של הלוחמים בקרב הסטודנטים קטן מחלקם של הלוחמים בקרב החיילים") שלך מופרכת.
בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! 343840
קודם כל, לא טענתי שהטענה הזאת נכונה, אלא שהיא מה שנובע (או לפחות נרמז) מדבריה של העלמה עפרונית.

שנית, הטענה הזאת לא מופרכת בכלל, והעלמה עפרונית גם נימקה אותה בתגובה 343622 (אם כי יש לי בעיה עם חלק מהנימוקים).

בהינתן האחוז הגבוה-יחסית של אנשים שלא שירתו בצבא בקרב הסטודנטים, כדי שאחוז הלוחמים בקרב הסטודנטים יהיה שווה לאחוז הלוחמים מקרב החיילים, אחוז אלה שילכו ללמוד מקרב הלוחמים צריך להיות גבוה באופן משמעותי מאחוז אלה שילכו ללמוד באוניברסיטה מבין כלל החיילים. דווקא הטענה הזאת נשמעת לי פחות סבירה.
בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! 343842
נו ו..
האם אנו צריכים לצאת מנקודת הנחה שאיך שאתה לא הופך את זה יש לתת עדיפות ללוחמים, ובהמשך המדרג למשרתי שירות בטחון/לאומי, לעומת מי שבחר לא לשרת?

ולא רק בהקשר של לימודים אלא במשכנתאות , קבלה לעבודה וכו'.
לדעתי: בוודאי.
בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! 343850
אני מוכרח לציין שזה ממש לא קשור למה שדיברנו עליו. אין אצלי "נו, ו..." ואין לי שום מסקנות או מטרות בשעשוע המתמטי הזה. כמו שציינתי בתגובה 343666, הבאתי את הנתון הזה "סתם, שתדעו", ואפילו צירפתי סמיילי. למה? כי הנתון הזה בעצם *לא אומר כלום*. בשום מדד סטטיסטי לא מתייחסים בכלל ליחס בין מספר הסטודנטים למספר החיילים. זו טענה ריקה מתוכן. הסיבה היחידה שהיא מעניינת (אותי) היא כי זה מפתיע שהיא נובעת מההנחה.

לגופו של עניין, זה הגיוני לתת במידה סבירה עדיפות למשרתים ‏1/חיילים/לוחמים ביחסים שבין האזרח למדינה (מיסים, הלוואות ממשלתיות, קצבאות, קבלת שירותים מגופים ממשלתיים...). אבל ההצעה שלך בעייתית הרבה יותר: התערבות מצד המדינה ביחסים שבין אזרח לאזרח. האם זה ראוי, למשל, שהחוק יתיר למעסיק (ואולי אפילו יכפה עליו) להפלות אדם על רקע השירות שלו בקבלה לעבודה, כאשר השירות לא רלוונטי לעניין המשרה? לדעתי, ממש לא.

אם אדם שירת את המדינה שנים מחייו, זה הגיוני שהמדינה תשלם לו בהטבות שונות (או תפצה אותו, תלוי איך מסתכלים על זה). זה לא הגיוני שאזרחים אחרים (מעסיקים, בנקים למשכנתאות) יתנו לו הטבות על כך. הם כבר משלמים למדינה.

1 משרתים: צבא או שירות לאומי.
בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! 343855
"האם זה ראוי, למשל, שהחוק יתיר למעסיק (ואולי אפילו יכפה עליו) להפלות אדם על רקע השירות שלו בקבלה לעבודה, כאשר השירות לא רלוונטי לעניין המשרה? לדעתי, ממש לא."

יכפה- לא. יתיר -כן. ויעודד.

"זה לא הגיוני שאזרחים אחרים (מעסיקים, בנקים למשכנתאות) יתנו לו הטבות על כך".

הגיוני לגמרי.

המעסיקים(בעיקר הגדולים) וגם בנקים למשכנתאות -לא פועלים באמת ב'שוק חופשי'-הם נהנים היטב -מרגולציה שבולמת תחרות משוכללת אמיתית.
העדפה של משרתי הלאום (ע"פ מדרג) -בהחלט צריכה ויכולה להיות מגולמת בהיזן החוזר שהמעסיקים/בנקים צריכים להחזיר לחברה.

אפשר גם לגלגל את זה אחרת , אם את רוצה.

נגיע לתוצאה רצויה גם מכוון אחר.
הממשלה תקצץ כמה פרומילים מסעיפי ההטבות למעסיקים, שמתרגמים לעשרות מילארדי שקלים ותעביר אותם כחבילה מודלרית למסיים את שירותו למדינה. התוצאה מאות אלפי שקלים ללימודים-דירה-תוספת שכר (ממשלתית!) על עבודה.

בגלל שהמעסיקים (הגדולים) יעלו על בריקדות וישכבו מתחת לגלגלים-אני חושב שהאפשרויות הראשונה שהצעתי -הגיונית יותר, זאת אומרת עד לשינוי כלכלי חברתי מרחיק לכת שאולי יתרחש בעתיד.
בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! 344122
את שיטת האלמוני לתיקון התקציב אפשר לישם לכל תחום.
הממשלה תקצץ כמה פרומילים מסעיפי ההטבות למעסיקים, שמתרגמים לעשרות מילארדי שקלים ותעביר אותם כחבילה מודלרית לנכים שיזכו, סוף סוף, לתנאי מחיה הולמים.
בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! 344129
הכוונה היא בהחלט להעניק העדפה למשרתים בשירות לאומי.
לנכים קשים באמת(1) (שאגב את חלקם צה"ל מגייס כיום כמתנדבים-כולל אנשים בכסאות גלגלים!) צריך כמובן לסייע על חשבון רבבות - הטרמפיסטים.

מי שצה"ל לא גייס אותו והוא איננו תחת הגדרה של "נכה קשה באמת"- יכול היה להתנדב לשירות לאומי משמעותי .

מאחר שלא עשה כן, לא יקבל את ההטבות. פשוט וקל.

------
1 וועדה תקבע מידת נכותו של אדם ומידת אי-יכולתו לתרום לשירות לאומי כלשהו.
בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! 344134
רק יצאתי כנגד האמירה הדמגוגית: "צריך לעשות כך וכך, התקציב יבוא מקיצוץ במליארדים של הצבא/מעסיקים/עשירים".
אם אתה חושב שצריך לעשות משהו, אמור.
אם אתה חושב שהתקציב הדרוש לכך קטן, אמור.
התוספת "תקצץ כמה פרומילים וגו"' היא סתם דמגוגיה.
בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! 344147
אם רוצים אין זו אגדה. וגם לא כל כך מסובכת.
ניתן לשנע הון ממקום למקום. זעקות דמגוגיה , דמגוגיה לא משנות את זה.
העניין המרכזי הוא המסר שצריך להיות חד משמעי: העדפה ברורה ומדורגת למשרתים לאומיים.

למשל- הממשלה תקבע שעסק שמעסיק X משרתים לאומיים(תוך ניקוד מודולרי של לוחמים) --חיילי קריה/משרתיים שירות לאומי משמעותי -יהנה מהעדפות משופרות ומשמעותיות לעומת עסקים אחרים.
בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! 344156
בקיצור - שיטה מעודנת של נומרוס קלאוזוס ליהודים בלבד. מה חדש?
בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! 344157
"העניין המרכזי הוא המסר שצריך להיות חד משמעי: העדפה ברורה ומדורגת למשרתים לאומיים."

המסר למעשה הוא אחר: אם אתה תורם לחברה בגלל שאתה מרגיש שכך נכון, ולכן לא משתמש בהכרח במסגרת של "השירות הלאומי", אתה פרייאר. עדיף לך לבחור סוגי תרומה בהם תקבל את הבונוס הגדול ביותר, מאשר את אלו בהם אתה יכול לתרום בצורה הטובה ביותר.

נראה לי שהיית מאוד אוהב את הרעיונות בספר "לוחמי החלל" של היינלין. הם פחות-או-יותר זהים למה שתיארת כאן.
בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! 344063
למה ההנחה שמי שלא שירת בחר שלא לשרת?
ואם אתה מסכים איתי שבהחלט יש כאלו שלא שירתו מכיוון שצה"ל העדיף שלא לגייס אותם (אבל הם היו משרתים בשמחה אילו צה"ל היה מחליט אחרת), איך תבחין בין זה לזה?

(ונעזוב לרגע את העובדה שאני לא מסכימה עם ההנחה המקורית שלך)

---
Xslf, שצה"ל מסיבותיו הוא החליט לא לגייס בזמנו, ושבאותה תקופה לא היו לה המשאבים לנסות ולהלחם בו על הנושא שלא היה בחירתה (one way or another)
בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! 344074
נו, באמת, עם כל האלופים הנחושים והרגישים שמסתובבים שם, צה''ל לא יכול להרשות לעצמו חיילות עם טבעות אקזוטיות.
בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! 344132
Xslf יכולה היתה לאחר כבוד להתנדב לשירות לאומי(1).
ישנם מקומות רבים מאוד וחשובים שלמשל בנות דתיות-לאומיות (ולא רק הן) עושות בהן מלאכת קודש למען הציבור.

-----
1- אלא אם כן XSLF היא משותקת מהצוואר ומטה וכו'.
האפליה הסמויה מעין 344141
למיטב ידיעתי XSLF לא יכלה להתנדב לשירות הלאומי כי בתקופה שהיא היתה אמורה להתגייס הוא קיבל לשורותיו רק בנות דתיות, ולמיטב ידיעתי XSLF כבר לא היתה אז דתיה.
האפליה הסמויה מעין 344144
אכן, זה מה שקרה.
האפליה הסמויה מעין 344158
אני מבין שהמקרה של XS, מעסיק אותנו מאוד -אבל לפעמים כדאי להבהיר את נורמת הכלל. כזו שמכווינה ל שירות לאומי משמעותי ודורשני למשל בבתי חולים, מועדניות ילדים מוחלשים וכו' .

למען האמת - התשובה לא מדוייקת. חברתי לשעבר שלא גויסה ובכל זאת רצתה לתרום (ולא היתה בזמנו דתיה) -התעקשה ושירתה בשרות לאומי משמעותי.
מי שרוצה , יכול.

ולגבי מקרים פרטניים?
וועדה #חיצונית# כמובן, לצה"ל תקבע -האם מדובר בנכות קשה. פטור מסוג קבניסטי -לאוו דווקא יתקבל אוטומטית.
האפליה הסמויה מעין 344162
שים לב למילת המפתח: התעקשה. לא לכולם הייתה האפשרות (בגלל בעיות פיזיות או אחרות) "להתעקש". ומי שרוצה לתרום, לא חייב לעשות זאת במסגרת שירות לאומי.

ההאשמה (הלא מאוד סמוייה) בדברים שלך שמי שמעדיף לא להתעקש מול המערכת מעדיף גם לא לתרום היא לא רק שגוייה, אלא גם מקוממת בהרבה מאוד רמות.

אותי משום מה חינכו שראוי כל החיים לעזור ולתרום ולהתנדב כמה שאפשר ואיפה שאפשר, ושאין דרך אחת לתרומה. מוזר לי שאצלך משום מה המשוואה היא "תרומה לחברה==תרומה במסגרת שירות לאומי" כאילו שאין אפשרויות אחרות.

מצד שני, אני לא ממש מופתע. כי אם הדרך היחידה לתרום היא דרך השירות הלאומי, קל לחלק אנשים ל"תורמים" מול "משתמטים". מצד שני, אם יש הרבה דרכים בהן אפשר לתרום לחברה, ושירות לאומי היא רק אפשרות אחת מיני רבות, פתאום הדברים מסתבכים קצת, וקצת קשה יותר לחלק את האנשים בצורה פשוטה, בלי להכיר אותם ולדעת מה הם עושים בזמנם הפנוי (ולמה באמת זה יהיה מענינו של מישהו אם פלוני תורם או לא ובאיזה אופן?)
נא להוריד כותרות 344178
אני רואה שנגררתי כאן לדיון הטכני (מי משרת או לא ולמה ומה נחשב תרומה) שפחות מעניין אותי.

מעניין אותי דבר אחר, שאשמח אם תענה עליו ולא בסיסמאות:
למה חשוב לך כל כך שכל האזרחים ילכו ל"מסגרת" הזו של צבא/שירות לאומי?
הגיע הזמן להגיד את האמת 344300
מי שבאמת רוצה לתרום למדינה, צריך להתרחק ככל האפשר מ''שירות לאומי'' או שירות חובה בצה''ל. במקום זה, הכי טוב שהוא יתחיל לעבוד שנתיים (או שלוש) מוקדם יותר, יעבוד במשך תקופה ארוכה יותר עד הפנסיה, לא יקבל משכורת מהמדינה, יחיה פחות על חשבון הוריו, ישלם יותר מיסים ויוציא יותר כספים.
בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! 344153
בנוסף (ובלי כל קשר) למה שערן הקדים אותי וכתב:
נראה לי שמשהו כאן משובש במערכת.

התנדבות, בהגדרה, אמורה להיות ללא תמורה. המצב הנוכחי, שבו מצד אחד לא משלמים משכורת סבירה למי שמשרת שירות (שהוא עדיין להלכה אם כי לא תמיד למעשה) חובה, ומהצד השני, מנסים להעלים את הבעיתיות הזו ביצירת בעיתיות נוספת ב"בונוסים" למי שהמערכת מצאה לו מקום במסגרת הזו.

וכל זאת בהנחה הסמוייה שאו "שתורמים" בגיל 19, או שלא תורמים בכלל בחיים.

לטעמי, הדרך הנכונה לנושא תהיה:
* בפועל כבר יותר מעשור הצבא מגייס רק את מי שהוא רוצה, ולא ממש עוסק ב"גיוס חובה" לכולם. לכן כדאי להוריד את המסכות ולהפסיק לקרוא לזה גיוס חובה- זה לא כך.
* לתת למי שמשרת בצה"ל משכורת מלאה וסבירה.
* לבטל קשירת זכויות (משכנתא וכדומה) לשירות הצבאי/לאומי.
* לשנות את מהות מסגרות השירות הלאומי, ולהפסיק להשתמש בהן ככוח אדם זול שחוסך תקציבים לרשויות הרווחה. במקום זאת, להפוך את המסגרות הללו למתווך עבור אנשים הרוצים להתנדב (בכל גיל) לבין ארגונים הזקוקים למתנדבים. לא יותר מזה.
* להכניס טוב טוב לראש שאדם יכול לתרום לחברה בה הוא חי בכל גיל, ופעמים לא מעטות התרומה שלו תהיה משמעותית יותר אם הוא לא יוכרח לתרום בגיל 18, אלא כשהוא בשל לכך ויש מאחוריו מה לתת, וזה יכול לקרות גם בגיל 30 או 50 ואין בכך פסול.

ואם הפחד הוא שנהפוך את ההתנדבות והשירות הלאומי למשהו התנדבותי באמת, לא יהיו לנו מספיק מתנדבים- אז הבעייה שלנו, כחברה עמוקה הרבה יותר, וחיוב התנדבות (הדבר המוזר הזה שיש היום) הוא רק פלסטר שלא יעזור לאורך זמן.

באופן עקרוני, אני מאמינה שרוב בני האדם רוצים להשפיע על ולשפר את הקהילה/חברה בהם הם חיים- זו חלק מתחושת השייכות לקהילה.
ואם יש לנו הרבה אנשים שאינם מרגישים שייכות לקהילה כלשהי ברמה כזו שהם איבדו את הדחף לתקן ולשפר, אז זה אומר שהחברה שלנו כל כך מפוררת מבפנים, שאו שנתעורר ונתקן אותה או שנעבור לקהילה אחרת, ובכל מקרה "פלסטרים" כמו שיש כיום לא יעזרו בטווח הארוך.
בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! 344165
"התנדבות, בהגדרה, אמורה להיות ללא תמורה." - נכון, או לפחות בתמורה שהיא לא פרופורציונלית להתנדבות, לדעתי 30K עבור שלוש שנים נכנס היטב למסגרת הזו, זה לא יותר מדמי נסיעות של התנדבות אחרת.

1. אני לא יודע מה צהל עושה בפועל, אבל אם לא גיוס חובה, שני שליש מהפלוגה שלי לא היו מתגייסים (לפחות). לא כולם סיירות, בגדודים אנשים לא היו מתגייסים אם לא היו "מדרבנים" אותם (מה שלא פוגע בהיותם חיילים מעולים). צהל מפעיל גיוס חובה סלקטיבי, הוא לא יכול לוותר על הקטע של החובה.
2. מצאנו נפט ? תכפילי את גודל הצבא בשכר המינימום כדי לקבל מושג של גודל ההוצאה החודשית הנדרשת.
בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! 344173
1) א. אתה לא מדבר כאן רק על ה-‏30K. אתה מדבר כאן על דברים מהותיים יותר, כמו אפלייה בקבלה לעבודה בשוק שגם ככה רווי אבטלה.
ב. בזמני צה"ל שחרר הרבה מאוד מכל מיני סיבות, גם כאלו שאם צה"ל היה משקיע הוא היה יכול לגייס. לא היה אז שירות לאומי למי שאינו בת דתייה, והיה צורך בהרבה מאוד אנרגיה והתעקשות בשביל להתנדב (וגם אז צה"ל לא קיבל את כל מי שרצה להתנדב), שלהרבה אנשים אין (תחשוב על אלו מהפלוגה שלך למשל). אתה מציע שאנשים כאלו יפלו בין הכסאות- מצד אחד צה"ל לא היה צריך אותם (ולא הייתה להם אלטרנטיבה פשוטה) , ומצד שני אתה מציע באזרחות להפלות אותם לרעה, על משהו שלא היה ממש הבחירה שלהם.
מה שאני מציעה הוא פשוט להפסיק את ההתחזות הזו. שצה"ל יגייס את מי שהוא רוצה וצריך, ושלא יגידו ש"כולם" מתגייסים. כי זה לא כך.
2) אני לא רואה כאן את הבעייתיות הגדולה. גם כיום צה"ל מגייס יותר ממי שהוא ממש צריך בפועל (כי לא תמיד יש לו אמתלה קלה לא לגייס, וכי זה זול לו). ברגע שצה"ל יצטרך לשלם לכוח אדם בו הוא משתמש, הוא יתחיל לשים לב למשאב שיש לו ביד, וכמויות הסיפורים על אנשים שמתבזבזים בצבא תרד פלאים.
כבר כמה שנים הממשלה מנסה לגרום לצבא להתייעל ולהפסיק לבזבז תקציבים (ע"ע התחקירים שהיו לא מזמן בעיתור "העיר" אאל"ט). אין תמריץ טוב מזה.
בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! 344195
1) זו טענה מאוד לא מדוייקת. מי שרוצה באמת להתגייס מגוייס.
הטענה שקרובה יותר למציאות היא ש: מי שמגלה חוסר מוטביציה עם קשיים מסויימים (שבהחלט שכיחים גם באוכלוסייה המגוייסת) הצבא לא התעשקש לגייס אותו.
מי שרצה גויס.
2) היה רצוי שהמדינה תשלם יותר ללוחמים שלה . אבל זה חייב לבוא רק כתוסף לא במקום ערך גיוס החובה /שירות צבאי חובה.
אני מניח שאת לא רואה את הבעייתיות הגדולה משום שאת כמו למשל נערי "העיר" לא מבינים את המשמעות ההוליסטית של פירוק ערך השיוויון בשירות.

מי ירצה לסכן את חייו , גם בעבור יותר פזטות -כשלמעשה הנורמה החברתית והחוק - בכלל מציבה את ערך ההעצמה האישית כערך
א-לוהי -כבר בגיל 18.
בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! 344200
1) נו, אז אני ועוד כמה שאני מכירה לא קיימים במציאות. אין דרך להמשיך להתווכח בנקודה הזו בלי להתדרדר ל"כן נכון"/"לא נכון" אז אפסיק כאן.

2). "אני מניח שאת לא רואה את הבעייתיות הגדולה משום שאת כמו למשל נערי "העיר" לא מבינים את המשמעות ההוליסטית של פירוק ערך השיוויון בשירות."

עד עכשיו התמקדת בבעיות מוטיבציה או תקציב כנימוק להשאיר את רטוריקת גיוס החובה על כנו. אתה מוזמן להסביר את הבעיתיות שאתה רואה כאן ואת המשמעות ההוליסטית של פירוק ערך השיוויון בשירות (ואיך זה מסתדר עם כך שהצבא כבר לפחות עשור לא ממש מתעסק בשוויון בגיוס אלא מגייס את מי שבא לו).

"מי ירצה לסכן את חייו , גם בעבור יותר פזטות -כשלמעשה הנורמה החברתית והחוק - בכלל מציבה את ערך ההעצמה האישית כערך א-לוהי -כבר בגיל 18"

שוב אתה חוזר לחוסר האמון שלך לכך שמישהו בחברה שלנו יתנדב להגן עליה? כבר עניתי לך קודם, שאם זו הבעייה, אז אנחנו בצרות הרבה יותר עמוקות מאשר גיוס של אחוז כזה או אחר של בני השמונה עשרה.
אפשר גם לשאול האם חברה אינדבידואליסטית ואגואיסטית בצורה קיצונית שאתה מתאר שווה בכלל הגנה.

לשמחתי, אני לא חושבת שהחברה שלנו עד כדי כך גרועה, כך שהשאלה לא רלבנטית בכלל. אבל (בפעם השלישית) אני לא רואה איך אפלייה ממסדית של חלקים מהחברה יפתרו בעיות מהסוג הזה.
בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! 344201
כבר נאמר לך שXslf לא גויסה מסיבות התלויות בצה"ל בלבד. כל תגובותיכם אחרי זה נגועות בפשיזם כבד.
ואני רוצה לומר בהקשר זה עוד דבר: מי שרוצה לחזור לסיסמאות המאוסות של "כל העם צבא" - שלא יזעק אחר כך שהמחבלים הפלסטינים באים בכוונה לפגוע בחפים מפשע. הם פוגעים בצבא, כמקובל במלחמות.
בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! 344415
רובו של שוק העבודה הוא שוק פרטי שאין לממשלה כל יכולת או זכות מוסרית להתערב במה שקורה בו, אני כמעסיק אעדיף מישהו ששירת בצהל או הרים תרומה מקבילה (בשביל זה יש קו"ח, לא צריך חתימה באפסנאות), אבל זה שיקול אישי שלי. כמוני רבים אחרים, מדובר באינטרסים שלי גם כן (במובן רחב יותר).
השוק לא רווי אבטלה (לפחות במרכז).
ב. אני לא מציע להפלות אותם לרעה, אני מציע לתת לאילו שכן שירתו משהו שהוא פחות בהרבה מהזמן שניתן לאילו שלא התנדבו.
מי שרוצה להתנדב ימצא מסגרת.
2. צהל אכן צריך לגייס פחות, במקום זה אפשר להפנות עודפים למשטרה ולמכבי האש (ומבחינתי להפנות אנשים עם נתונים גבוהים ישר לכנסת ישראל).
בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! 344424
אז אתה אומר שמי שלא שירת בצבא, כדאי לו לפרט בקורות החיים שלו את ההתנדבות שהוא עושה כל יום שלישי בבית האבות המקומי?

לא יודע. משהו כאן צורם לי. אבל אולי זה בגלל שאני רגיל לנוסח קו"ח אמריקאי, בו לא מציינים שום דבר מעבר לבסיס הרלבנטי לתפקיד (לא גיל, לא מין, לא תחביבים, ולא האם שירתתי בצבא או האם אני מתנדב היכנשהו).
בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! 344455
כן, לדעתי זה הרבה פעמים יותר חשוב.
אני יודע שבקורות חיים למוסדות אקדמיים מומלץ לישראלים לפרט על השירות הצבאי, משום שזה נחשב להם כסוג של נסיון (בהנחה שאתה לא הולך ללמוד אצל שמאלני ידוע)
בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! 344497
באיזה אופן יכול השירות הצבאי להיתפס כ"ניסיון" ביחס ללימודים במוסד אקדמי? (או שאתה מתכוון למי שעומד לאבטח את המוסד הזה?)
בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! 344538
במוסדות לימוד יוקרתיים בארה"ב, במיוחד בלימוד MBA.
שם שירות בצבא (שהוא התנדבותי) מוערך מאד.
בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! 344574
במה זה מתבטא?
בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! 344579
בסיכויי קבלה גבוהים יותר.
בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! 344471
הפניית עודפים למשטרה ולמכבי האש, לא תפתור את הבעיה‏1. זה רק יצור תלות של גופים אלו באותו כוח אדם זול.

פיתרון יעיל יותר יהיה לקצר את משך שירות החובה.

-----
1 ישנן כמה בעיות. הראשונה, והמרכזית בהקשר הזה, היא היותו של הגיוס - חובה. השניה, מקצועיותו המוטלת בספק של הצבא במתכונתו הנוכחית.
בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! 344485
2. אחת הטענות המרכזיות לעניין הזה היא שידרשו פחות חיילים, במידה ויועסק אדם מקצועי אחד במקום כל 3-4‏1 חיילים עפו"צים‏2. אם תרצה, מעין אפסנאי-על כזה, שיחליף את את כל האפסנאים הזוטרים, בכל בסיס.
טענה מרכזית נוספת בעניין זה היא העובדה, שאדם שלא מתגייס, "תורם" 3 שנים של מיסים במקום.

-----
1 חייל, כיום, עולה בין 30% ל 50% משכר המינימום.
2 לא היה לי מושג היכן להוסיף את הגרשיים.
בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! 344179
מצטער.
אנחנו לא קונים את המונולוג "האזרחי" הזה.
אין לנו מספיק עתודה של פראיירים, שילחמו בשביל אנשים נאורים שלא מתחשמק להם בגיל 19, כאילו.

בלא חובת שירות אין לצה"ל קיום לאורך זמן. מדובר בבלון שאמנם שאכן הולך ומנופח כעת "צבא שכירי חרב" -אבל הוא יתפוצץ ואני מקווה כמה שיותר מהר.
זה שאנשי "מדינת כל אזרחיה" מגייסים דגנרלים מהסוג למשל של גיל רגב כדי לקדם את המנטרות האלה-לא ישנו זאת.
"
לגבי:
"אז הבעייה שלנו, כחברה עמוקה הרבה יותר, וחיוב התנדבות (הדבר המוזר הזה שיש היום) הוא רק פלסטר שלא יעזור לאורך זמן."

זו אמירה אירונית שלמעשה במידה רבה כזו המעמידה מראה מול אנשי "המדינה המאוזרחת".
מי יתנדב להגן על המשפחה שלך? את? קבניסטים למיניהם? אנשים שספוגים במסרים מסוג: שלהלחם ולסכן את חייהם למען עמם /מדינתם/ארצם זה ערכים נגטיביים/פאשיסטים/מליטריסטי מרושעים?
אותם חבר'ה כמובן תכשיטים אחד יותר מהשני יעדיפו להקריב את עצמם למען הקריירה בגיל 19.

כפי שאמר קהלת -2/3 מהאנשים לא היו מתגייסים- בחברה שמשדרת לכולם - "למה שתקריב ותסכן את עצמך" תדאג רק לרווח האישי ותו לא.

גם בשביל שכר גבוה אין מספיק אנשים שיסכנו את חייהם באמת.
ישראל תהפוך לצבא בעל איכויות של הצבא המצרי בימים היותר קשים שלו.
בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! 344182
האם קראת את מה שכתבה XSLF? לא נראה ככה. לנוחותך, הנה הסבר קצר ומתומצת:

היא לא הציעה ביטול חובת השירות אלא ביטול סמנטי של השם "גיוס חובה" שהפך לריק מתוכן (כי הצבא ממילא לא מגייס את מי שהוא לא רוצה לגייס), תשלום שכר מלא למי שהצבא כן מגייס, ופתיחה אמיתית של מסלולים אלטרנטיביים של שירות לאומי למי שהצבא בוחר לא לגייס.
  בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! • האייל האלמוני
  בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! • ערן בילינסקי
  בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! • האייל האלמוני
  בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! • האייל האלמוני
  בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! • Xslf
  בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! • האייל האלמוני
  רק אנקדוטה, • העלמה עפרונית
  בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! • idan
  בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! • האייל האלמוני
  בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! • idan
  בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! • שוטה הכפר הגלובלי
  בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! • idan
  בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! • דורון הגלילי
  בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! • idan
  בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! • שוטה הכפר הגלובלי
  בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! • דורפל
  בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! • עוזי ו.
  בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! • האייל האלמוני
  בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! • ידידיה
  בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! • האייל האלמוני
  בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! • ירדן ניר-בוכבינדר
  בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! • האייל האלמוני
  בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! • שוטה הכפר הגלובלי
  בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! • עוזי ו.
  בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! • האייל האלמוני
  בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! • idan
  בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! • דורון הגלילי
  בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! • idan
  בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! • דורון הגלילי
  בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! • idan
  בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! • איציק ש.
  בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! • קהלת
  בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! • כליל החורש נאורי
  בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! • קהלת
  בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! • כליל החורש נאורי
  בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! • קהלת
  בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! • אורי גוראל-גורביץ'
  בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! • קהלת
  בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! • נועה ו
  ללא כותרת • העלמה עפרונית
  בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! • Xslf
  בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! • גיל לדרמן
  בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! • האייל האלמוני
  בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! • האייל האלמוני
  בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! • idan
  בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! • האייל האלמוני
  בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! • גיל לדרמן
  בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! • גדי אלכסנדרוביץ'
  בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! • גיל לדרמן
  בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! • גדי אלכסנדרוביץ'
  בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! • האייל האלמוני
  בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! • גדי אלכסנדרוביץ'
  בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! • האייל האלמוני
  בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! • דורפל
  בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! • האייל האלמוני
  בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! • דורפל
  בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! • האייל האלמוני
  בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! • דורפל
  בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! • האייל האלמוני
  בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! • שוקי שמאל
  בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! • דורפל
  (אגו, איד... שכח מזה. התודעה היא רצף.) • דורפל
  בשם הקרביים (במיל.) האקדמאים, אני מוחה! • האייל הצעיר
  ללא כותרת • העלמה עפרונית
  מתנצל על החשד בכשרים • idan
  מבוא למתמטיקה • קהלת
  ללא כותרת • העלמה עפרונית
  ללא כותרת • קהלת
  ללא כותרת • העלמה עפרונית
  ללא כותרת • האייל האלמוני
  ללא כותרת • קהלת
  ללא כותרת • האייל האלמוני
  ללא כותרת • קהלת
  ללא כותרת • האייל האלמוני
  אתה בוודאי מתלוצץ. • דורפל
  אתה בוודאי מתלוצץ. • האייל האלמוני
  אתה בוודאי מתלוצץ. • דורפל
  ללא כותרת • גדי אלכסנדרוביץ'
  ללא כותרת • קהלת
  ללא כותרת • גדי אלכסנדרוביץ'
  ללא כותרת • קהלת
  ללא כותרת • גדי אלכסנדרוביץ'
  ללא כותרת • קהלת
  ללא כותרת • גדי אלכסנדרוביץ'
  ללא כותרת • האייל האלמוני
  ללא כותרת • גדי אלכסנדרוביץ'
  ללא כותרת • האייל האלמוני
  ללא כותרת • דורפל
  ללא כותרת • גדי אלכסנדרוביץ'
  אחוז נכשלים מעיד על פופולריות ולא על קושי • סמיילי
  אחוז נכשלים מעיד על פופולריות ולא על קושי • קהלת
  קושי הוא מושג סובייקטיבי • סמיילי
  קושי הוא מושג סובייקטיבי • קהלת
  קושי הוא מושג סובייקטיבי • סמיילי
  קושי הוא מושג סובייקטיבי • שוטה הכפר הגלובלי
  קושי הוא מושג סובייקטיבי • סמיילי
  קושי הוא מושג סובייקטיבי • שוטה הכפר הגלובלי
  קושי הוא מושג סובייקטיבי • ראובן
  קושי הוא מושג סובייקטיבי • קהלת
  אחוז נכשלים מעיד על פופולריות ולא על קושי • גדי אלכסנדרוביץ'
  שו''ת • שוקי שמאל
  איש (מדעי) הדשא מדבר • האייל האלמוני
  איש (מדעי) הדשא מדבר • קהלת
  איש (מדעי) הדשא מדבר • האייל האלמוני
  ללא כותרת • גדי אלכסנדרוביץ'
  ללא כותרת • האייל האלמוני
  ללא כותרת • קהלת
  ללא כותרת • האייל האלמוני
  ללא כותרת • קהלת
  ללא כותרת • עדי
  ללא כותרת • קהלת
  ללא כותרת • נועה ו
  מבוא למתמטיקה • גדי אלכסנדרוביץ'
  מבוא למתמטיקה • קהלת
  מבוא למתמטיקה • איציק ש.
  מבוא למתמטיקה • ראובן
  מבוא למתמטיקה • האייל האלמוני
  מבוא למתמטיקה • גדי אלכסנדרוביץ'
  מבוא למתמטיקה • האייל האלמוני
  מבוא למתמטיקה • קהלת
  מבוא למתמטיקה • גדי אלכסנדרוביץ'
  מבוא למתמטיקה • קהלת
  מבוא למתמטיקה • גדי אלכסנדרוביץ'
  מבוא למתמטיקה • נועה ו
  מבוא למתמטיקה • קהלת
  מבוא למתמטיקה • נועה ו
  מבוא למתמטיקה • האייל האלמוני
  מבוא למתמטיקה • גדי אלכסנדרוביץ'
  מבוא למתמטיקה • האייל האלמוני
  מבוא למתמטיקה • קהלת
  מבוא למתמטיקה • שלמה
  מבוא למתמטיקה • כליל החורש נאורי
  מבוא למתמטיקה • האייל האלמוני
  מבוא למתמטיקה • idan
  מבוא למתמטיקה • שלמה
  מבוא למתמטיקה • idan
  מבוא למתמטיקה • שלמה
  מבוא למתמטיקה • נועה ו
  מבוא למתמטיקה • idan
  מבוא למתמטיקה • קהלת
  מבוא למתמטיקה • גדי אלכסנדרוביץ'
  מבוא למתמטיקה • האייל האלמוני
  מבוא למתמטיקה • קהלת
  מבוא למתמטיקה • האייל האלמוני
  מבוא למתמטיקה • קהלת
  מבוא למתמטיקה • גדי אלכסנדרוביץ'
  מבוא למתמטיקה • קהלת
  מבוא למתמטיקה • גדי אלכסנדרוביץ'
  מבוא למתמטיקה • דוד בניאגוייב
  ללא כותרת • נועה ו
  ללא כותרת • העלמה עפרונית
  ללא כותרת • idan
  ממש לא. • שוקי שמאל
  הצעה ניפלאה! • איציק ש.
  הצעה ניפלאה! • צב מעבדה
  הצעה ניפלאה! • איציק ש.
  הצעה ניפלאה! • האייל האלמוני
  הצעה ניפלאה! • דובי קננגיסר בגיחה זמנית
  הצעה ניפלאה! • לונה
  הצעה ניפלאה! • דובי קננגיסר
  הצעה ניפלאה! • גדי אלכסנדרוביץ'
  רעיון הפוך • ראובן
  רעיון הפוך • שוקי שמאל
  רעיון הפוך • שוטה הכפר הגלובלי
  רעיון הפוך • דורון הגלילי
  LOL • שוטה הכפר הגלובלי
  רעיון הפוך • ראובן
  רעיון הפוך • שוקי שמאל
  הצעה ניפלאה! • איציק ש.
  הצעה ניפלאה! • לונה
  הצעה ניפלאה! • איציק ש.
  הצעה ניפלאה! • שוטה הכפר הגלובלי
  הצעה ניפלאה! • איציק ש.
  הצעה ניפלאה! • האייל האלמוני
  הצעה ניפלאה! • האייל האלמוני
  הצעה ניפלאה! • איציק ש.
  הצעה ניפלאה! • האייל האלמוני
  הצעה ניפלאה! • ערן בילינסקי

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים