בתשובה להאייל האלמוני, 17/05/05 16:56
שנב-ין 301209
לא :)
זו הייתה בדיחה של חנונית מחשבים לשעבר.
אפלטון דיבר על מונרכיה<-->טירניה, אריסטוקרטיה<-->אוליגרכיה
פוליטאה<-->דמוקרטיה

לא אומרת שהפוליטאה שהוא תווה אפשרית...
זו הבעייה עם כל אוטופיה שהוצעה עד כה: היא מעגלית. מהבחינה שמושגים(לא הכרחיים לקיומה) שיכולים לגרום להתממשותה נוצרים רק מתוך המצב האוטופי.(אם לא כשלתי בלשוני)

ובכן, צריך ליצור את המושגים, את המוסר, את המדינה המתוקנת, לדעתי, מתוך שיחות ודיונים עם אנשים. משכילים ולא משכילים, טיפשים וחכמים, אפאטיים ואמפתיים... רעים וטובים.
לא רוצה מוסר של אדונים.

רוע אני מגדירה: חוסר אמפתיה ואטימות למול כאב הזולת.

מישהו מעוניין לעזור לי לשפץ את ההגדרה?

ועוד משהו שמטריד אותי(בכוונה מנוסח בלשון ילדותית): למה אנשים הם רעים?
שנב-ין 301210
אנשים הם לא רעים. הם נהיים רעים כי השלטון המושחת מצפר את הרעים על חשבון הטובים.
שנב-ין 301211
אבל נאמר שיצר לב האדם הוא רע מנעוריו.
שנב-ין 301220
זו הקללה והברכה שבלהיות בן אדם;
תמיד נהיה גם חיה,
תמיד נצטרך לבקר את עצמנו
לבחור כל יום מחדש מי אנחנו, איך נתנהג, מה נעשה, מי אנחנו רוצים להיות בחיים של אחרים,
מהו החותם שאנו רוצים להשאיר בעולם.

גם חיה מפחדת,רוצחת, מרגישה אגרסיות, עושה סקס, אוכלת...
אנושי זה לאהוב, לחשוב בצורה רפלקטיבית, לבקר את עצמך, לחוש אמפתיה, חמלה ואפילו שנאה.

ולמשול בעצמך,
בשד הרע שבתוך כל אחד ואחד מאיתנו
זו משמעות החופש.
שנב-ין 301235
''וירא אלוקים את כל אשר עשה והנה טוב מאוד'' (בראשית א) - אמרו חז''ל זה יצר הרע.

יצר הרע כולל את האינסטינקטים שלנו. אותם אינסטינקטים אשר דוחפים אותנו. ללא חיברות ושליטה שכלית הם אכן רעים, ולכן הם נקראים יצר הרע. אולם חלילה לנו לראות באדם עצמו רע.
אם היחברות שאנו עושים לאדם אינו נכון (או שאין חיברות כלל), למשל כשאנו אומרים לו שכל עוד אתה לא מפריע לאף אחד אתה יכול לעשות ככל העולה על רוחך, או כאשר אנו אומרים שמותר לשדוד אם מתאגדים למאפיה בניהול המדינה, אז אנו הופכים את האדם לרע.
שנב-ין 301241
אחת התשובות היותר טובות שקיבלתי,
אם נוריד את הדברים שקשורים בכוחות מיסטיים עליונים.
שנב-ין 301486
''כשאנו אומרים לו שכל עוד אתה לא מפריע לאף אחד אתה יכול לעשות ככל העולה על רוחך... אז אנו הופכים את האדם לרע'' - הלואי שכל האנשים היו רעים כאלה.

רע הוא מי שחושב אחרת מהציטוט.
שנב-ין 301529
אני הסכמתי עם החלק שאומר שחוקי המוסר שחלים על הפרט, מן הראוי שיחולו(עם סייגות) גם על המדינה.

נדמה לפעמים כאילו שוב, כמו שקורה הרבה מאוד פעמים לאורך ההיסטוריה, בשם ה''מדינה'' עושים פשעים חמורים.

לאומניות לא פחות גרועה מפנאטיות דתית משיחיסטית
שנב-ין 301213
אני אתקן את השאלה(אני הומניסטית, ההנחה היא שהם לא נולדים רעים)

למה אנשים בוחרים להיות רעים?(ונוציא את התשובות הטריוויאליות, אפאטיות, חוסר תשומת לב, חוסר ביקורת עצמית, אגוצנטריות, נפוטיזם, גנים אנוכיים וכו)

אני מבקשת תשובות כנות, נסו להזכר בפעם האחרונה שמישהו באמת פגע בכם או שאתם פגעתם במישהו.
שנב-ין 301215
מי אמר שאנשים לא נולדו רעים?

אני גם חושב שאטימות, אדישות ואגוצנטריות אינם רוע, אף כי הם עלולים להביא למעשים רעים.
שנב-ין 301217
אטימות אדישות ואגוצנטריות למול כאב (אותנטי) של האחר.
למה השמטת את ההמשך?

אתה חושב שאנשים נולדו רעים?
פרט.
שנב-ין 301221
ההמשך נראה לי ברור.

אני לא בטוח כיצד לפרט. הרעיון שאנשים טובים מטבעם ורק החברה מקלקלת אותם הוא רעיון רומנטי מבית מדרשו של רוסו. הרעיון שאין להם "טבע" מולד הוא רעיון של תקופת ההשכלה. שניהם נראים לי לא רלוונטים, כפיית רעיונות מופשטים על המציאות. כולנו מכירים אנשים אמיתיים: באדם יש גם טוב וגם רע, והם נמצאים במלחמה מתמדת ביניהם.
שנב-ין 301225
זו לא טענתי.
החברה אכן מקלקלת אותם, אם בחברה נכליל גם את הסאבטקסטים, הקונטקסטים ואת הזיכרון הקולקטיבי.(מוכנה לפרט, אבל אני חושבת שאנשים פה יבינו למה התכוונתי)
יש עוד גורמים כמו חיברות ראשוני, נסיבות אישיות,אני אפילו לא שוללת השפעות גנטיות, התנסויות אישיות, ו..נעלם שהוא הנטייה האישית.

אני חושבת שזוהי בחירה, שכל אחד עושה בשלב מסויים
אבל רק חמורים רציונאליים(בורדו\ן?) לא משנים את דעתם.

כמו שהבחירה להיות רע היא תלויית הדברים שפרטתי לעיל, כך גם הבחירה להיות טוב.
יום אחד אני אכתוב על זה משהו איפהשהו בשפה כלשהי :) 301227
שנב-ין 301488
וואו. את אפילו לא שוללת השפעות גנטיות והתנסויות אישיות!
שנב-ין 301524
לא מבין בדיחות, שוטה?

המדיום באמת בעייתי...
שנב-ין 301528
זה לא המדיום, זה אני.
שנב-ין 301530
שוין.
חשבתי שהיה ברור שזה נאמר בבדיחות הדעת.
הטעות היא שלי
שנב-ין 301532
ואתה לא מדיום?
שנב-ין 301534
לא, אני נא.
שנב-ין 301538
בבקשה, בבקשה.
well done!
שנב-ין 301536
אל תפריע לטרול...

:)
שנב-ין 301255
תחדד תחדד: "באדם יש גם טוב וגם רע?" או באדם אין וגו'.
שנב-ין 301261
תלוי אם אתה נטורליסט, לא? מצדי זה יכול להיות "באדם יש נטיות שאנחנו נוהגים לקרוא להם וגו"'.
שנב-ין 301262
תחדד עוד...
שנב-ין 301265
לא ברור לי כיצד. אתה מוזמן.
שנב-ין 301272
אולי משהו כמו:
הנטיות שיש באדם הן טובות או רעות וא-מוסריות. האדם _בחברה_ יכול להיות טוב או רע מוסרית, לפי מה שאנחנו נוהגים וגו', ובהתאמה לנטיות שיש באדם.
שנב-ין 301277
לא הבנתי. מה זה "טובות או רעות וא-מוסריות"?
ו"בהתאמה לנטיות שיש באדם" נראית לי עמדה נטורליסטית מובהקת.
שנב-ין 301283
למה עמדה נטורליסטית, מובהקת או לא, גורמת להרגשה רעה?

ה"חברה" היתה חסרה לי, לא במובן של "מקלקלת," תגובה 301221
שנב-ין 301291
אני לא יורד לסוף דעתך. עמדה נטורליסטית היא הסבר למערכות מוסריות. היא, כשלעצמה, לא גורמת להרגשות. אם אתה מנסה לטעון שיש התאמה בין הרגשות לבין ערכים מוסריים, במובן זה שיש קישור ''טבעי'' (קדם-חברתי) בין הרגשות לערכים, זאת נראית לי טענה בעייתית. היא פשוט לא עובדת למערכות המוסר שאנחנו מכירים (אולי תועלתנות, וגם זה בספק)
שנב-ין 301297
בדיחה (רעה?): למה עמדה נטורליסטית, מובהקת או לא, גורמת לך להרגשה רעה?

"למערכות המוסר שאנחנו מכירים" זה לא ההסבר שמולבש על יחסי הגומלין חיה-חברה?

אני לא יודע מהו "קישור "טבעי"," ואם יש דבר כזה "קדם-חברתי." אבל שלא להניח איזה בסיס "טבעי" נראה לי עמדה קיצונית ובעייתית.
שנב-ין 301298
הבנתי. לא רעה, רק שבמדיום הזה לפעמים קשה להבין. עמדה נטורליסטית נוטלת את החירות שלי, הופכת אותי למשועבד טוטאלית, בדיוק כמו הכלב שעבר כאן עכשיו רק יותר מתוחכם.

אני מקבל שיש בסיס טבעי, אבל לא צריך להגזים בחשיבותו. מערכות-המוסר במהלך ההיסטוריה כל כך שונות זו מזו (העולם העתיק, יהודית ויהודית-נוצרית, נאצית וסובייטית, פודמנטליזם וכולי) שנראה שלרוח, להחלטות שלנו, לדעות, לאמונות ולהיסטוריה יש תפקיד הרבה יותר חשוב בהחלטות שלנו באיזה כללי מוסר להחזיק.
(את השורה האמצעית לא הבנתי).
שנב-ין 301359
אני לא בדיוק מבין למה אתה מתכוון בעמדה נטורליסטית. נראה לי שאתה נצמד קצת יותר מדי להגדרות פורמליות. אני לא חזק בפילוסופיה אבל לדעתי דו-ז'ור, עמדה נטורליסטית אומרת שיש לבחון את העולם בלי צורך להשתמש בשדים, פיות, רוחות, נשמות (טובות או רעות) ששוכנות בבלוטות במוח או בגוף, בלי טרנסצנדציה וכיוב'.

כשאני אומר "בלי להיזקק," אני לא מתכוון לשלול את "קיומם," באופן בו אנחנו תופסים דברים שונים. אני לא מסכים עם מאיה שאומרת בתגובה 301330 שהסברים על הכוח החברתי הם טריביאליים. באותה מידה אני גם לא מסכים עם הטריביאליזציה שלך האומרת שלא צריך להגזים בחשיבות הבסיס הטבעי.

הרבה אנשים לא מקבלים לא את זה ולא את זה, ולא חסרות לך דוגמאות למכביר פה באתר. נכון שברור לכל מי שמוציא את ראשו מהקונכיה שהחברה משפיעה על ההתפתחות וההתנהגות האנושים. השאלה היא אם אנחנו תופסים עד כמה החברה משפיעה (ראה המאמר על הזיכרון), כך שכביכול "החירות שלך" מצטמצמת לאיזו פינה קטנה. מצד שני השאלה היא אם אנחנו יודעים עד כמה הבסיס ה"טבעי" שלנו משפיע עלינו בצורה מכרעת.

אתה מתנגד לזה כי אתה מפחד להיות כמו "הכלב בפינה." יש שקוראים לזה הנרקיסיזם של המודעות. שנינו מסכימים שכל מה שקורה קורה לך בראש, במוח. המערכת העצבית-הורמונלית היא זו שפועלת. האם ידעת אגב שרוב מכריע ביותר של הפעילות המוחית מתרחשת ללא שום קשר למידע העובר אל ומהחושים, או לפעילות מוטורית? המוח עסוק בעצמו רוב הזמן ורק מדי פעם מעיף מבט לעולם. מה זה אומר על "החירות?"

זה נכון שבהתמקדות בפעילות ניורונית לא יכולה לגלות הרבה מעבר למה שהMRI מראה. פסיכולוגיה איננה ניתנת לרדוקציה ברורה ומושלמת לניורולוגיה, ובאותה מידה סוציולוגיה איננה סכום הפסיכולוגיה או מכפלת הניורולוגיה. כל רמה מגלה אספקט משלים אחר של "מצב האדם". אבל, אין סתם "מצב האדם," יש מצב החיה החברתית. נקודות ההשקה הן נקודות מענינות שיכולות לגלות הרבה. למשל חקירה של פעילות מוחית או כימיקלית יחד עם התנהגות ניורוטית או זיכרון, מחשבה על אלוהים או זיהוי של פנים אהובות.

ההבנה שאנחנו חלק בלתי נפרד מהעולם "הטבעי" יכולה דווקא לשחרר ולפתוח אותנו. זוהי לא ראיה כובלת, כי להבין את המורכבות העצומה של המערכות ושל מערכות של מערכות מעלה אותנו בדרגת "האנושיות." יש לנו מערכת עצבית המארגנת וממשטרת את עצמה, שהיא חלק ממערכת בין-עצבית - הרבה מוחות שמשתפים פעולה בחברה - שגם היא מארגנת וממשטרת את עצמה, ללא צורך בגננת על ולוח הוראות הפעלה חיצוני. ומעל לכל, המערכת החברתית נמצאת באינטראקציה תמתמדת עם העולם "הטבעי," לא כשתי מערכות נפרדות שיש ביניהן ממשק ופרוטוקול תקשורת. זוהי מערכת שלמה של מערכות שביניהן יש פעילות בלתי פוסקת של היזונים חוזרים ומשובים חיוביים ושליליים.

המוסר בנוי על בסיס טבעי שהוא פחות או יותר משותף ליצורים אורגניים, החל מהרמה הבסיסית ביותר. האורגניזם "נמשך" ו"נרתע" מדברים היכולים לתרום או לאיים עליו, ונכון שיש בזה אלמנטים רפלקסיים חזקים - נסה לעמוד זקוף ולהתנדנד מעט קדימה, בשלב מסוים שריר השוק ימשכו אותך חזרה למצב של שיווי משקל. כל החברות בעולם רואות ברצח מעשה אסור, משום שכנראה זה התפתח על בסיס טבעי זהה, לא בגלל שאמרו לנו שאסור.

הנה אפשר לומר שזרקנו את הרלטיוויזם מהחלון, אם כולנו בני אדם, אז כולנו מונעים עם ידי מנגנונים זהים. אבל הרלטיוויזם שב בדלת החברתית-תרבותית האחורית. הנה המחשבה שמקצצים ידים לגנבים בערב הסעודית או מטילים מום באבר מינן של ילדות קטנות באפריקה מעלה בנו קבס וחמת זעם (קבס, גועל, רתיעה מאוכל רקוב). בה במידה, יש ישראלים שרק ירגישו שלא בנוח עם הרעיון שמטילים מום באבר מינו של תינוק רך. הנה ההשפעה התרבותית שממתנת את התגובה הרגשית שלנו לארועים די דומים.

סתם הארכתי, אבל הסאקי יכפר.
שנב-ין 301360
אתה בטוח שאתה לא פילוסוף? :)
כי מה שכתבת יכול לשמש כביקורת על רבים מהפילוסופים.

תודה על התשובה
שנב-ין 301362
אחרי שקראתי מחדש את תגובתך, אני חייבת לציין שזו התשובה הטובה ביותר שקיבלתי עד כה.
כה לחי.

חשבתי רבות בכיוונים שאתה מפרט בהם.
עדיין, לא מצאתי תשובה שתניח את דעתי, גם לא זו.
היא איננה מציגה פתרון, אלא רק כיוונים נוספים למחשבה שלא העלתי על הכתב(ובצורה טובה מכפי שיכולתי).

לו רק אנשים באקדמיה היו פחות מודאגים מהשארת חותם באיזשהו עיתון מדעי בתחום שלהם, הם היו פחות מתמחים, על חשבון המומחיות הם היו חוקרים יותר את התחומים האפורים.
גם המוטיבציה חשובה, אני חוששת שרבים מהם פשוט זורמים מכוח האינרציה.

"אינני יודע איך יראני העולם; אך לעצמי נדמה אני כילד שכל חייו שיחק על שפת הים ונהנה מדי פעם במוצאו חלוק אבן ממורט יותר או קונכייה יפה מן האחרות, בעוד ים האמת הגדול משתרע לפניו, ועדיין לא חקרו איש ולא חשף את סודותיו" (ניוטון)

אח, ניוטון.
למה אין עוד אנשי אשכולות.
שנב-ין 301483
אני חושב שצריך לתת קצת יותר קרדיט לאנשי האקדמיה.
שנב-ין 301525
ואני לא בטוחה.
שנב-ין 301584
חבל.

תתנחמי עם אריק (ב-E) אסימוב שסוקר סובניון בלאנק:

שנב-ין 301601
אני מעדיפה את אייזאק(יצחק) אסימוב
שנב-ין 301602
חבל.

(לא מערבבין סובניון ופוזיטרון).
שנב-ין 301603
למה?
יכול לצאת מד"ב הזוי במיוחד
אני ואלכוהול בברוגז מאז ההנגאובר האחרון
שנב-ין 301616
המממ, סובניון זה אלכוהול כמו שבטהובן זה רעש? (קישון)
שנב-ין 301626
פסיכוסומטי
שנב-ין 301380
אני לא בטוח שאני מבין/מסכים לתשובה שלך. קודם כל, הנטורליזם שאני מדבר עליו (ופוסל אותו) הוא נטורליזם מוסרי, ההנחה שחוקי המוסר נגזרים מטבע האדם. אני לא עוסק כרגע בנטורליזם אפיסטמולוגי או בסוגים אחרים של נטורליזם. נטורליזם מוסרי מתיישב הן עם אלוהים (החוק הטבעי של אקווינס) והן עם השקפות חילוניות. שנית, הכלב אמיתי לגמרי והוא לא בפינה עכשיו.

אני לא מבין איך אפשר לטעון שכל החברות בעולם רואות ברצח מעשה אסור (וכבר היה דיון על זה). לא כל כך רחוק ממני נמצאים אנשים שמאמינים שחובה עליהם לרצוח את אחותם או הבת שלהם אם היא מתנהגת שלא כמצופה. אי אפשר לפטור אותם כסתם פרימיטיבים: התנהגויות אלו מתקיימות זמן ארוך בהרבה מההומניזם המערבי (כמה זמן זה ההומניזם? מאתיים וקצת שנים מקסימום). המאה שעברה הייתה רצופה ברצח המוני חסר הגיון לחלוטין. אני קורא עכשיו על פרעות ביהודים לאורך ההיסטוריה. איפה כל ה"לא תרצח" המפורסם? זה לא רלטיוויזם שנכנס בדלת האחורית. הזרם המרכזי בהיסטוריה האנושית הוא של רצח, עושק ודיכוי.

רק להשלים את התמונה: לי נראה שהמוסר הוא יצירה של הרוח האנושית. נכון שיש לו בסיס טבעי, למשל היכולת שלנו לאמפתיה, אבל הבסיס הזה לא מכתיב את אופי מערכות המוסר שלנו. לחיזוק טענתי באה ומתייצבת לצדי בקול שקשוק כלי-נשק ההיסטוריה האנושית.
שנב-ין 301384
קרא קצת על סופיזם(כתוב בצורה לא מדוייקת וחסרה, אבל לא מטעה):

אולי אני אתקן, אם תנוח עלי המוזה
שנב-ין 301390
אני מכיר. בכל אופן, זה שהמוסר הוא מלאכותי ותוצר של רוח האדם לא אומר שאין אמת מוסרית מוחלטת, אף כי זה מעלה את השאלה באיזה מובן זאת ''אמת'' (אין לי תשובה בשלוף).
שנב-ין 301394
לא הבנת, לדעתי סופיזם מייצג כל מה שרקוב.

כנ''ל לגבי רלטיביזם במשמעות הזו, יכולות רטוריות שנמכרות לכל המרבה בתשלום וכו..

מזה שאין אמת מוחלטת אסור שינבע מוסר רלטיביסטי או נטורליסטי.
שנב-ין 301484
כמובן שכל חברה שוללת רצח, ולכל חברה יש גם את המקרים בהם היא מקבלת ואפילו מחייבת הריגה. אבל אז היא ממציאה לזה אלף ואחת שמות שונים. באותה מידה, ההיסטוריה האנושית יכולה להעיד על זה שהאדם מתנהג כזומבי נוירוכימיקלי שרק ממציא הסברים מודעים למעשיו.
שנב-ין 301639
זהו, שאני בכלל לא מקבל את הקביעה שכל חברה שוללת רצח. כדי לטעון זאת, אתה צריך לבצע מהלך לא הגיוני בעליל. לטעון שרצח זה כל הרג שחברה שוללת, ושהקריטריון הזה נכון רק לחברה הנבדקת. זאת טענה נכונה אפריורית, אבל אין לה שום משמעות מעניינת.

כיצד ההיסטוריה האנושית יכולה להעיד שהאדם מתנהג כזומבי נוירוכימיקלי...?
שנב-ין 302121
אני חושב שלכל חברה, אפילו הרצחנית ביותר, שזה אומר כלפי מי שהיא תופסת כאויב, עדיין יש חוקים כנגד ''סתם'' רצח. אני לא יודע למה אתה חושב שהעובדה שיש תבניות התנהגותיות זהות ביו חברות שונות - גאוגרפית והיסטורית - איננה מענינת.

באותה מידה שאתה יכול ללמוד מההסטוריה שהמוסר הוא יצירה של הרוח האנושית, אפשר להסתכל על הצד השני של המטבע ולומר שלמרות הפרץ היצירתי הזה, עדיין הדחפים הבסיסיים הם אלה שגורמים לשפיכות הדמים הנוראה הזו, והאידאולוגיה היא רק הסבר שבדיעבד מנסה להצדיק. ב''בדיעבד'' אני לא מתכוון לומר שהוא בא אחרי ההרג עצמו, כי הוא בעצם משמש מניע להרג, אלא שאפשר לראות את זה כפעילות מתבדרת של משוב חיובי.
שנב-ין 301332
על הקדם חברתי לא מעניין כרגע לדבר, ולו רק בגלל שאז עדיין לא הייתה שפה :)
שנב-ין 301328
שים לב.
באותה הצורה שהחברה עלולה לקלקל היא עשוייה לאפשר לו להיות טוב
(טוב--רע: ההנחה היא שהם מושגים הנובעים זה מזה ולא הגדרות שנחתו עלינו מהשמים.

בלי טוב אין רע...
שנב-ין 301330
אם הכוונה היא שהחברה היא זו שמגדירה לנו מה זה טוב או רע, הטענה היא די טריוויאלית.
הנחת הבסיס היא אגנוסטית, ההגדרות לא נחתו עלינו משמים.

מכיוון שהגדרות החברה פשטו את הרגל, לדעתי יש להגדיר מחדש, אולי בצורה קולעת יותר, מתוך מחקר שכולל כמה שיותר אנשים.
שנב-ין 301258
למה החלטת שאנשים *בוחרים* להיות רעים? גם בלי לחשוב על הולדתם כ"לוח חלק" או כבעלי יצר טוב/רע/אדיש וכיו"ב מנעוריהם - עניין הבחירה אינו בהכרח החלופה היחידה.
שנב-ין 301329
אפשר להתבונן בילדים(שאפילו במסגרת החוקים העולמיים הנוקשים ביותר אינם אחראיים למעשיהם, לפחות לא בכל שקשור בעברות קלות)

או בחולי רוח(שבהרבה מקומות בעולם, כך נדמה לי, יסגרו במוסד ולא בבית כלא כשם שהעבריינים המורשעים)

אנשים שלא "בוחרים" לא רלוונטיים להגדרה מהבחינה הזו
(כן, כך גם מפגרים שלא מודעים למעשיהם)

יש לך הצעה חלופית?
הכי קל להיות הציפור הצווחנית הספקנית.
שנב-ין 301341
את ההתלהמות לא הבנתי, אבל ניחא.
נראה לי שיש מעט מאוד אנשים ש*בוחרים* להיות *רעים*. אם כבר, יש יותר אנשים ש*בוחרים* להיות *טובים*, רק שהם לא כל כך יודעים איך לעשות את זה.
ורוב האנשים, לדעתי, לא בוחרים בחירה מודעת כללית. הם מתנהגים כמו שהם מתנהגים כי כך הם גדלו/רגילים/תופסים את העולם. או שכך נח להם, או שאין להם כוחות נפש להכיל את זולתם, או שכך מכתיבות להם הנסיבות - או נראה להם שזו גסרת הנסיבות. בקיצור, הבחירה לא נעשית במישור המוסרי אלא הפרקטי נקודתי.
שנב-ין 301348
אם התכוונת לדימוי הציפור הספקנית- זו ביקורת ולא התלהמות, אפילו לא ביקורת שלי..
שנב-ין 301349
לאף אחד אין את כוחות הנפש להיות באמת טוב או רע לבד.
אנחנו חיה חברתית, מאוד מושפעים מסביבתנו, אפילו בצורה לא מודעת.

מסכימה איתך שמשקלו של תת המודע גדול.

ושוב, מתנצלת אם נפגעת מדימוי הציפור הצווחנית-
ספקנות טובה בקונטקסטים מסויימים, אולם לא ניתן לבנות ממנה.
שנב-ין 301350
והכוונה היא לספקנות גורפת, סופיסטית.
שנב-ין 301594
ספקנות גורפת היא אינסופיסטית.
ובורא את הכל 301278
אנשים עושים מעשים רעים כי הם מרוויחים מזה. מרוויחים כספית או מרוויחים רגשית, זה שני צדדים של אותו מטבע. האנשים העושים מעשים רעים לא למדו מספיק ליהנות מעשיית מעשים טובים ולא קבלו על עצמם מספיק את העול לעשות מעשים טובים ללא קשר לרווח שהם מפיקים מהם.
אחד הדברים בקבלת עול מצוות הוא האימון הבלתי פוסק בשני הדברים.
ובורא את הכל 301333
התועלתנות היא אכן רעה חולה.
ובורא את הכל 301679
לא. התועלתנות היא חלק מהחיים. המלחמה נגד התועלתנות היא חסרת תוחלת. יש רק לחנך את עצמינו להגביל את התועלתנות ולמצוא תועלת במעשים טובים.
ובורא את הכל 301687
אל תיעלב, כן? יצאה לך תגובה עם אלמנטים נוצרים-פוריטניים.
ובורא את הכל 301703
איני רואה קשר. אבל אם הנוצרים לקחו דברים טובים מהיהדות אני מאוד שמח.
ובורא את הכל 301705
להיפך, ממש להיפך
שנב-ין 301214
"צדיק ורע לו רשע וטוב לו?"
"עד מתי רשעים יעלוזו?"
"וילכו אחרי ההבל ויהבילו?"

דוסים ניסו לעשות לי שטיפת מוח כשהייתי קטנה.
אם יש אלוהים הוא לא רלוונטי לחיים שלי. אני אגנוסטית.
דברים שאי אפשר לדבר אודותם עדיף לשתוק אודותם וכו.

לצטט אחרים הכי קל, אני מבקשת תשובות אותנטיות.

אם ירמיהו לא היה כזה בכיין, אולי הוא היה עושה משהו.
שנב-ין 301280
ז אִישׁ-בַּעַר, לֹא יֵדָע; וּכְסִיל, לֹא-יָבִין אֶת-זֹאת.
ח בִּפְרֹחַ רְשָׁעִים, כְּמוֹ עֵשֶׂב, וַיָּצִיצוּ, כָּל-פֹּעֲלֵי אָוֶן: לְהִשָּׁמְדָם עֲדֵי-עַד.

(תהילים צב)

שנב-ין 301388
אני מכיר את הקטע הזה! כל יום שבת בשבע בבוקר משמיעים מספר מזמורים לשבת בקול ישראל
כשומר שבת כנראה שלא ידעת זאת
שנב-ין 301403
גם אני מכירה את זה..
אפילו אמרו עלי שחבל שאני לא בן זכר, כי יכולתי להיות
כ-זה תל-מיד חו-כם!
שנב-ין 301682
אז אם ידעת את התשובה, בשביל מה שאלת את השאלה?

תשובה: רציתי שכולם ידעו.

אם כך, למה בכית?
שנב-ין 301719
היא בכתה כי היא מאוד רגישה.
שנב-ין 301238
למה את חושבת שאנשים רעים(להוציא מיעוט של רוצחים או אנסים)?
שנב-ין 301242
קרא שוב את ההגדרה שלי לרוע
שנב-ין 301311
קראתי ואני חוזר על השאלה- למה את חושבת שרוב האנשים רעים?
שנב-ין 301327
לא טענתי שרוב האנשים ''רעים''(הכללה שאכן מטופשת)
ההגדרה שלי לא מדברת על אנשים ''רעים או טובים'' אלא על התנהגויות ''רעות או טובות'' למול הזולת, זה הקריטריון שבחרתי, הוא שרירותי.
אני חושבת שבשלב מסויים בחיים רובנו מתנהגים בצורה ''רעה'', לאו דווקא בעיקביות. לכן הצורך המתמיד בביקורת עצמית.
גם אני הבהלתי את עצמי לפעמים. וטוב שכך.

''רע או טוב'' אבסולוטיים מתו מזמן, יחד עם אלוהים.
אגב, גם הצורר היטלר היה מאוד ''טוב ואמפתי'', כל כמה שמצמרר אותי להשתמש במושגים הללו בהקשר שלו, לאנשים מסויימים, ואפילו היה צמחוני, דבר שתמיד התמיה אותי, איך השנים יכולים לדור בכפיפה אחת.

ולתגובות למעלה-
עוד הנחה היא שהאדם היא ברייה חברתית(זואון פוליטיקון)
ולראייה לכך התרבות והשפה.

עמדות רק נטורליסטיות הופרכו מזמן, לא ניתן לדבר גם על דטרמיניזם מכיוון שמעצם הגדרתו לא ניתן לדעת עליו כלום(מחוץ לגבולות הנסיון שלנו)

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים