|
||||
|
||||
אתה "יודע"? ועל סמך מה את יודע? ומיהם "האנשים עליהם מדובר"? אכן, יש הרבה אנשים שרק מעבירים את הזמן עד החתונה המיוחלת. קח אותי למשל: לאחר שכל הטקטיקות והאסטרטגיות כשלו, כולל עגיבה על בנה הפיסח של השדכנית הלנה 1, התחלתי להזמין פועלים תאילנדים הביתה, בתקווה שאולי יצטרכו דרכון ישראלי. ותראה מה זה, דווקא לאוניברסיטה הלכתי בכוונה תמימה ללמוד ולהתעניין (אפילו לא במטרה לרכוש מקצוע, תמימה שכמוני. עובדה, בחרתי בשילוב קולנוע ומדעי החברה). באמת חמור. אבל שילמתי שכר לימוד מלא, בלי מילגה. זה בסדר? מי שכבר מצליח לעשות תואר, וגם תואר שני, תוך כדי עבודה, ואף לסיים אותו - תן לו שיתחתן, מה יש? לא לך לבדוק בציציותיהן של המטרות הגלויות והסמויות של כל פעילות אנושית, במיוחד כשאתה הוא התומך בגרסה קיצונית כזו של חופש הפרט. ועל אחת כמה וכמה, כשאתה מחלק את תחומי הלימוד לכאלה שאמורים לתרום לחברה. אבל אתה הרי מתנער מתפיסה מורחבת כזו של המושג "חברה". 1 לא באמת. |
|
||||
|
||||
נראה לי שיש לנו פה איזשהו חוסר הבנה. גם אלו שמשלמים מה שנקרא שכר לימוד מלא מסובסדים עמוק מאוד על ידי המדינה. כמדומני שהמדינה משלמת בין 20-30 אלף שקלים לשנה על כל סטודנט. הסבסוד (ביחד עם ההטבות שהמדינה נותנת לבעלי תארים - לשכת אבטלה מיוחדת למשל) גורם להרס מנגנון השוק, כלומר אנשים אינם עושים חישוב נכון מכיון שהמידע הניתן להם הוא מעוות. אין לי שום בעייה עם מי שמחליט ללמוד את מה שהוא אוהב ועושה זאת על חשבונו. אני שמח על כך וחושב שזה ראוי. אולם אני מתנגד לכך שאני או את נסבסד אותם. האמת היא שאין לי שום בעייה עם מי שלומד כדי להעביר את הזמן עד לחתונה - גם זו זכותו. שוב - שיעשה זאת על חשבונו. לגבי מקצועות התורמים או לא תורמים לחברה אני מסכים איתך. אני השתמשתי בטרמינולוגיה של קודמי, והראיתי שהיא מופרכת. לגבי החתונה איני מבין מה זה שייך לעניין. אגב דנתי בדברים במקום אחר באתר זה ואוכל לדון בהם שוב אם תרצי. הבה נתמקד בשאלות הבאות (או הציעי שאלות חלופיות): א) האם הסטודנטים מסובסדים? ב) האם טוב לסבסד סטודנטים? ג) האם סבסוד סטודנטים גורם לאנשים (מעט או הרבה) לשהות באוניברסיטה למרות שזה לא מקדם אותם כלכלית, במקום לעבוד? |
|
||||
|
||||
דעתך זהה גם כאשר מדובר בסבסוד כבישים? באמת הגיע הזמן שהגלגלואידים יסבסדו את הכבישים שלהם בעצמם ויעזבו אותנו (ההולכים על שתיים) במנוחה. |
|
||||
|
||||
הרי ניתן די במדויק לקשר את המיסים אל הניצול של הכבישים, אז לשם מה הסבסוד הצולב - מיסים גבוהים על מכוניות כדי לסבסד סטודנטים ומיסים גבוהים על סטודנוים כדי לסבסד כבישים. אם יש בדבריך איזשוהי עקיצה נסתרת אנא הבע אותה בלא מסכות שכן אין לי (כנראה) חוש הומור. |
|
||||
|
||||
ברשותכם אקפוץ לרגע על העגלה הזאת. אני לא חושב שהיתה שם ממש עקיצה, אבל אביב רמז לכך שהמדינה המודרנית לוקחת על עצמה לממן פעילויות מסויימות באופן גורף ע"י כלל האזרחים ולא ע"י הנהנים בלבד. לחלק מהפעילויות האלה יש הצדקה כלכלית פשוטה (דוגמא קלאסית: כבישים) ולחלק הצדקה אחרת: קביעת פניה של החברה. בין האחרונות נמנות גם ההקצבות למוסדות חינוך, סבסוד הרפואה ותמיכה בפעילות אמנותית. הגישה שלך (ושל אורי ודר' בר-ביצוע) לפיה כל פעילות שאינה יכולה לשאת את עצמה בידי הציבור שנהנה ממנה בלבד צריכה לגווע תותיר אותנו במקרה הטוב עם יותר כסף פנוי, ועם מדינה מטונפת (מי ינקה?) של בורים ועמי-ארצות (גם בתנאים שלך יהיו רבים שלא יוכלו לממן חינוך הולם), עם חלכאים ונדכאים מוטלים ברחובות, עם נכים שאינם מצליחים לקנות כסא גלגלים ועם חולים שימותו בטרם עת. ואני אומר "במקרה הטוב" כי ישנו סיכוי לא מבוטל שגם עם יותר כסף בכיס לא נישאר, שכן משאבים מסויימים יעניקו לבעליהם יכולת סחיטה לא מבוטלת. החברה שתשתלט על מחלף האלוף שדה, למשל, תוכל לפשוט את עורי בלי להתאמץ. האם זאת ספקולציה פרועה מצידי? אני חושב שהשיטה שלך כבר נוסתה פעם, ולא נראתה טוב: לתקופה ההיא קוראים "ימי הביניים". אגב, גם בתקופת האבות שאתה בטח רואה כתור הזהב רוב האנשים היו עניים מרודים שלא זכו לראות רופא בטרם גוועו מזיקנה מופלגת בגיל 40. |
|
||||
|
||||
1) אני כפוף לתורה. התורה מגדירה מה מותר לממן ומה אסור לממן. אני גם חושב שניתן להצדיק את הדברים על פי הניסיון האמפירי וההגיון. אשרי יהודי אני, אשרי שלמדתי תורה. 2) צרכים שמהם נהנה הציבור, למשל כבישים, ניתן לממנם ע"י מיסוי הקשור לנהגים. גינון וניקוי השכונה שלך ניתן לממן על ידי מיסוי תושבי השכונה בתנאי שזה לא כולל פוליש לכבישים, מדרכות משיש ו/או גנים בהאיים. 3) מיסים המיועדים לקביעת פניה של החברה אכן יקבעו את פניה של החברה - מקוטבת, אכולת קנאה ושנאה על החלוקה של המשאבים ומושחתת על ידי נסיונות חוזרים ונשנים לקיים את שמור לי ואשמור לך. כל הכסף שנשפך לקיבוצים, לקולנוע הישראלי, להתנחלויות, לישיבות לאוניברסיטאות ולתאטראות לא שינה בכהוא זה את מעמדם של עניינים אלו לטובה בישראל (לרעה מן הסתם כן). חלק מהכסף בוזבז לריק וחלק אחר היה מגיע ממילא - ללא הקנאה, השנאה השחיתות והבזבוז. ערך אשר מתקיים על ידי כסף שדוד יהפוך ללעג ולקלס - ועינינו הרואות. 4) מפליא שאתה משתמש בטיעון של בורים ועמי ארצות בהנתן המצב הנוכחי של מערכת החינוך. מערכת פרטית לא יכולה להיות יותר גרועה. אבל אני תומך בשיטת השוברים כמוצע ע"י רבי שניאור זלמן מלאדי בשולחן ערוך הרב. ראיתי במעריב השבוע שמנחם בן הציע להשתמש בשיטה זאת. לחילופין אפשר ללכת בשיטה המחייבת את הציבור לממן חינוך לעניים בלבד. שתי השיטות טובות בהרבה מהקיים היום. 5) הטענה שלי היא שאם המדינה תסיר את טלפיה הטמאות מענייני צדקה הציבור יקח על עצמו את האחריות. בהנתן כל ארגוני הצדקה הקיימים היום בארץ, בהנתן הסטוריה של 3500 שנה של מתן צדקה איני מבין איך יש אנשים שעדיין מפיצים את הבדייה הזאת כאילו היהודים לא יתנו צדקה לפי הנדרש. זו פשוט שקר ודיבה. 6) הסיפור על מחלף אלוף שדה לא יקרה לפי הנאמר לעיל אך גם אם היה אפשרי הוא מופרך כלכלית. 7) היציאה של האנושות מימי הביניים נובעת מכך שעברנו להיות חברה חופשית בה אדם יכול להנות מיגיע כפיו. רק הודות לכך יש קדמה בעולם ואנשים חיים ברווחה שיש היום. הון נוצר על ידי אנשים חופשיים אשר חושבים ולא על ידי עובדי כפייה. ראה ברית המועצות למשל. "הוי האומרים לרע טוב ולטוב רע שמים אור לחושך וחושך לאור שמים מר למתוק ומתוק למר." |
|
||||
|
||||
קודם כל דבר שמנחם (הומואים זה מגעיל, אין דבר כזה איידס, עפרה חזה מתה מזה שלא נשמה אויר צח) בן מציע הוא חשוד מלכתחילה, מעצם זה שהוצע ע''י מנחם בן. הון נוצר וכולי - ראה גם ארה''ב והומלסיה, והקיטוב החברתי הנורא שבה. |
|
||||
|
||||
(''כדי להבין כמה מטומטמת היא התיאוריה הדארוויניסטית - שאת עיקריה כולנו מכירים - לא צריך להיות מדען''). |
|
||||
|
||||
הוא באמת אמר את זה? חבל, כי חוץ מפסקה הומופובית להחליא1 אחת במאמר הזה שלו במעריב, הוא אמר הרבה דברים נכונים למדי. אני מניח שיש בזה לקח חשוב על כך שאנשים שצודקים מאוד בדבר אחד יכולים לטעות באופן קיצוני בדבר אחר, ולהפך. 1 משהו על הסכנה שאורבת לבני נוער במצוקה בדמות מועדוני הומואים שיאכלו אותם או משהו כזה. |
|
||||
|
||||
לא קראתי את המאמר המדובר של מנחם בן משבוע זה, אבל אני יכול להעיד שקראתי במו עיני, במאמרים ישנים, איך הוא מבטל את תורת האבולוציה וטוען שטיפול קונבנציונלי בסרטן הוא אסון. |
|
||||
|
||||
באמת אמר, והרבה יותר: אני לא יודע מה יותר גרוע, דעותיו הילדותיות על תורת האבולוציה, או הנחתו היהירה והמטופשת ש"מדענים בימינו" כבר לא עושים את הדברים הפשוטים הבאים: "לפקוח את העיניים ולהתבונן בעולם, וגם לחשוב קצת, לחשוב באמת, על הכל מחדש". ואני מסכים שזה חבל. עד היום בבוקר בכלל לא הכרתי את שלל השטויות שאמר, והערכתי אותו כאדם נבון. פתאום הוא הפך למין בור חשוך. כשחיפשתי באייל מצאתי שיובל כבר הזכיר פעם את קשקושיו. אגב, לקישור הנ"ל הגעתי דרך הערך "פוסט-מודרניזם" בויקי העברית, ואני מנחש שהתודה מגיעה לשמעון ג. |
|
||||
|
||||
אגב, עוד אחת מהמתקפות הפרועות שלו מופנית נגד לימוד המתמטיקה בבית הספר. לדעתו, היא הורסת את חיי התלמידים (עכשיו אני סתם מקצין) ומוטב להם להסתפק בשברים פשוטים, פרט למעטים מביניהם שבאמת יצטרכו את זה, ובמוכשרים יש להשקיע. (הוא גם תוקף את סגנון לימוד הספרות והתנ"ך העכשווי, אבל זה לא רלוונטי) מה דעתך? עברו כבר ארבע שנים מאז שסיימתי, אבל ממה שזכור לי, לימודי החדו"א בבית הספר היו מגוחכים ולא לימדו כלום חוץ מטריקים טכניים בסיסיים שכל תלמיד שנה א' לומד מחדש - ובפרט לא לימדו למה החומר הזה הוא דבר יפה. וזו רק דוגמא אחת. גם שאר הדברים (חוץ אולי מאלגברה בסיסית, גיאומטריה וקצת טריגו) נראו לי מיותרים/מועברים לא נכון. |
|
||||
|
||||
ההסתכלות שלי על הנושא הזה איננה מקורית במיוחד: הכל תלוי במורה. מורה טוב/ה1 ת/יצליח לעשות כמה דברים קשורים: לחשוף את היופי שבחומר, להלהיב או לפחות לעניין את התלמידים, ולהעביר את מה שחשוב באמת - חשיבה הגיונית, בהירה, מסודרת וקצת מופשטת. זה לא מאוד משנה אם במקום טריגו ילמדו חבורות סופיות ובמקום חדו"א עצמות וסודרים. 1 אני זכיתי לאחד כזה בתיכון, אבל היו אלה שני מרצים מופלאים בשנה א' באוניברסיטה שהלהיבו אותי כל-כך שהחלטתי להתרכז בלימודי המתמטיקה. |
|
||||
|
||||
לא יודע מה איתך, אבל אני חושב שאני הייתי אוהב מתמטיקה הרבה יותר עוד בתיכון אם היינו לומדים על משהו יפה ולא טכני יתר על המידה כמו עוצמות, ולא היינו משננים עד מחר נוסחאות גזירה של פולינום וארקטנגנס. תמיד אפשר להגיד ש''הכל תלוי במורה'', אבל זה לא נכון לגמרי. מורה טוב יכול להציל ומורה רע יכול להרוס, אבל צריך לשאול גם למה להגיע למצב שבו צריך להציל, כשאפשר להיות במצב שבו יש מה להרוס. אם כל לימודי המתמטיקה היו פתרון של משוואות ריבועיות, אני לא חושב שאף מורה היה מצליח להוציא מזה הרבה. |
|
||||
|
||||
Hear Hear!
|
|
||||
|
||||
הבעייה היא, כמובן, שאין הסכמה כללית על מהו "יפה". הנקודה שניסיתי להעביר היא פחות פשטנית, אני מקווה, ממה שהבנת: בטח שהמורה הוא לא הגורם היחיד, אבל הוא חשוב הרבה יותר מכל מהפכה שתנסה לעשות בסילבוס. אתה התחלת מציון העובדה "לא לימדו למה החומר הזה הוא דבר יפה", כשהתייחסת לחדו"א. כלומר, חדו"א יכול להיות מספיק יפה? אם כן, מצויין, ואתה מסכים איתי שההצלחה תלויה במורה. אם לא, ועצמות לא, ומשוואות ריבועיות לא, מה כן? הזכרת "משננים עד מחר נוסחאות גזירה". מתמטיקה היא, לעניות דעתי, התחום בו צריך הכי פחות לשנן והכי הרבה להבין. מה שלא יהיה החומר הנלמד, תמיד יימצאו מורים חסרי-מעוף (ולדעתי גם חסרי-הבנה) שיהפכו אותו לשינון חסר-בינה. ובקיצור, לאן אתה חותר? מה אתה מציע? שינוי בסילבוס? שינוי בשיטה? לי אישית אין דרך ברורה איך להעלות אלפי מורים רמה, אך מאידך די ברור לי שמהפכות תוכן וצורת-לימוד נוסח "New Math" לדורותיו הן עקרות ולא מעניינות. אבל אני מוכן לשמוע. |
|
||||
|
||||
חדו"א זה דבר נהדר, העניין הוא שגם עם המורה הכי טוב, לא הייתי יודע את זה, כי אין שום דבר נהדר בחומר הלימוד. אלמלא המורה הנהדר שלי לפיסיקה דווקא, שהראה לי טורי טיילור וכדומה, ייתכן שלא הייתי לומד היום מתמטיקה. איך אפשר להבין חדו"א, ויסלחו לי הקוראים שאינם אלון (יש כאלה?) על הגלישה לפסים הטכניים, בלי להבין מה זה גבול, ברמה של הגדרות אפסילון דלתא? אצל בני גורן אומרים בפירוש "לא ניכנס בכלל להגדרה המדוייקת של הגבול", ואומרים מה הוא *בערך*. אחרי זה נותנים לך לחשב, בצורה טכנית, עשרות גבולות, וגם אחרי שסיימת, אין לך שום הבנה לגבי מה זה גבול. אתה אומר "מתמטיקה היא, לעניות דעתי, התחום בו צריך הכי פחות לשנן והכי הרבה להבין" ואני מסכים איתך לגמרי. אז למה נותנים בעיקר שינונים? למה כמעט כל מה שלמדתי (ואין לי שום תלונות על המורה שלי) היה טכניקות אלגבריות? למה למדתי חדו"א בלי ללמוד את משפט לגראנז' וראיתי את כלל לופיטל בלי להבין למה הוא טוב, ולמה הוא עובד? למה למדתי כשלמדתי אינטגרלים גם נמנעו מללמד את הטכניקות הרציניות (הצבה, אינטגרציה בחלקים), וגם נמנעו מלהסביר שאינטגרל מוגדר כיותר מ"ההפך מנגזרת"? לא נראה לי שסכומי דרבו (שגם אותם הראה לי אותו מורה לפיסיקה) זה משהו שמעבר לכוחותיו של תלמיד תיכון. אבל בחדו"א הבית ספרית יותר חשוב כנראה ללמד את הנוסחה לחישוב נפח של גופי סיבוב, שעדיין לא נתקלתי בה באוניברסיטה (כן, רק התחלתי). גם לי אין שום תרופת פלא, ובהחלט לא צריך להתחיל לעשות מהפכה. החומר הבסיסי שלומדים הוא גם מה שצריך ללמוד, אבל אי אפשר להוריד את הדגש מהטכניקות ולתת יותר מקום להבנה? לא כדאי שלפני שתלמידים מחשבים גבול, הם יבינו מה הוא, גם אם הזמן שיקח ללמד אותם את זה יבוא על חשבון למידה של איך מתמודדים עם שורשים במכנה? |
|
||||
|
||||
אתה מכיר את השיר אליו אני רומז בכותרות1? זה העניין, ניסו את זה כבר. אתה מציע להחליף את החומר הנלמד בהבנה יותר עמוקה של המושגים, ואני מנסה לטעון שעם מורים חסרי-כשרון זה ייגמר בקטסטרופה - וזה מה שקרה עם ה"New Math" המקורי בארה"ב (שעסק בעיקר, עד כמה שידוע לי, בכיתות הנמוכות יותר). ברור שעדיף להבין. אבל הגדרת הגבול היא נושא מורכב יותר ועדין יותר מגזירה-על-פי-נוסחאות, והרושם הכללי (והמצער) הוא שהמורים, ובעקבותיהם התלמידים, לא יעמדו בזה. אתה בטוח שאתה רוצה להוסיף את "למה כלל לופיטל עובד" לחומר הלימוד ב*תיכון*? ייתכן שבלימודיך לא תיתקל אף פעם בנוסחה לחישוב גופי סיבוב, אז אל תעצור את נשימתך. באוניברסיטה המתמטיקה היא באמת אחרת ממה שרואים בתיכון. ומדוע? כי 1. מורה טוב מוכרח להכיר את החומר שש (סתם מספר) רמות מעל מה שהוא מלמד. באוניברסיטה יש מצאי של מורים כאלה, ובתיכון פשוט אין. נדמה לי שמורה למתמטיקה בתיכון בישראל אמור להיות דוקטור. כמה מהם לדעתך באמת כאלה? 2. הסטודנטים הם קבוצה הרבה יותר הומוגנית מבחינת נטיות-ליבם, כישוריהם והמוטיבציה שלהם. עם כל זאת, אני לא טוען שהמצב הנוכחי הוא הטוב ביותר שניתן לקוות לו. אני בעד לשנות את הדגשים, אבל צריך להביא בחשבון את מגבלות המערכת. 1"Tom Lehrer - "New Math. אם אתה לא מכיר, אני אסביר. |
|
||||
|
||||
מה היה ב"New math"? את לרר אני מכיר, אבל את השיר (והמושג) לא. אין שום ספק שהשאלה "מה זה גבול" הרבה יותר מורכבת מהשאלה "איך גוזרים פולינום". אלא שאני, תמים שכמותי, משוכנע שתלמידים ש*טובים* במתמטיקה יעמדו בזה. אני מדבר כאן על חמש יחידות, ועל אנשים שבאמת רוצים ללמוד מתמטיקה. לא ברור לי למה צריך להכריח אנשים שלא רוצים ללמוד מתמטיקה ולא לומדים מקצועות ריאליים ללמוד חדו"א, אבל זה דיון אחר. אם המורים יעמדו בזה, זו כבר בעייה, אתה צודק. אבל האם מישהו עם תואר ראשון במתמטיקה לא יכול להעביר את החומר הזה, לדעתך? איך לדעתך צריך לשנות את הדגשים? |
|
||||
|
||||
אני לא בטוח שכל מי שלומד חמש יחידות רוצה באמת ללמוד מתמטיקה, ולא שהוא בהכרח תלמיד טוב. אני נוטה להסכים שמורה מעולה יכול להסביר את מושג הגבול לחלק ניכר מהכיתה, אבל זה ממש לא פשוט. מישהו עם תואר ראשון במתמטיקה: תלוי מי. לרוב בוגרי תואר ראשון אין, להערכתי, כישרון פדגוגי. למעשה לימדתי את החומר שאתה מדבר עליו כמתרגל בכל מיני הזדמנויות ובתנאים שונים (כשתרגלתי אינפי לשנה א' זה היה אחרת מכשתרגלתי חדו"א לכימאים), ואני יכול להבטיח לך ש*כיתה* היא דבר הרבה פחות אינטליגנטי מהתלמיד הממוצע בה. זה לא קל. אני בטוח שהצלחתי לגרום רק לחלק מהאנשים להבין באמת, וכמה שלא נעים להודות בזה אני יודע שהייתי מתרגל ממש טוב. ואני גם יודע שאילו תרגלתי ישר אחרי התואר הראשון הייתי טוב פחות, באופן משמעותי. לשנות את הדגשים - בכיוונים שתיארת, פחות נוסחאות ויותר הבנה. אבל בזהירות. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
א-פרופו שינון והבנה, שמתי לב שהרבה ילדים חובבי מתמטיקה לומדים בע"פ את הספרות של פיי. מי השיאן בין באי האייל (אני זוכר רק 5)? |
|
||||
|
||||
או שמא טעיתי. |
|
||||
|
||||
"How I like a drink, alcoholic of course, after the heavy lectures involving quantum mechanics"
http://ccins.camosun.bc.ca/~jbritton/jbpimem.htm |
|
||||
|
||||
אה, תודה שהזכרת לי. מישהו כבר כתב ספר שלם, או לפחות סיפור קצר בנוסח הזה? מסכן המתרגם. |
|
||||
|
||||
מעוונות ילדותי, אני זוכר איזה 45. אין לי שום הסבר טוב לזה. |
|
||||
|
||||
נדמה לי שהיה זה הופשטטר שסיפר פעם שאחד מחוויות הלא-ילדות שלו היתה פגישה עם מרטין גרדנר, ועוד כמה אנשים ששמם זרח מפרחוני כרגע, וכולם קראו בקול (מהזכרון, כמובן) את הספרות של פאי -- מאה מהן, אם זכרוני אינו מטעני. התברר גם כי כל הנוכחים באותו מפגש ביזארי זכרו בעל-פה את טווח הערכים בכרכים השונים של האנציקלופדיה בריטניקה. |
|
||||
|
||||
וגם ''פקטה - קאוצ'וק'', נדמה לי. |
|
||||
|
||||
אה, התכוונת לטווחי ערכים בבריטניקה. סליחה על ההצתה האיטית. א-אלול, אם אני זוכר נכון, ו... זהו. (אבל את רשימת הכרכים של אנציקלופדיה ''מעיין'' אני זוכר על-פה). |
|
||||
|
||||
"מכלל". סבא שלי נתן לי לקרוא כשהייתי מאוד קטן. היו שם כמה דברים שבילבלו אותי: למה דברים שזכרתי ואהבתי כל פעם נעלמו (התשובה שהתבררה אחר כך: כי יש ארבעה כרכים). ומה שבאמת קשה: אחרי שכבר הבנתי את הקטע שאת השמות כותבים הפוך - "צ'רצ'יל, ווינסטון" - פשוט לא הצלחתי להבין למה שמות עם שלושה חלקים כותבים בסדר המוזר "הרצל, בנימין זאב" ולא, כפי שיותר עקבי, "הרצל, זאב, בנימין". אבל הקריירה שלי כעורך טריוויה התחילה שם; תודה לסבא. |
|
||||
|
||||
(מהסוגריים). |
|
||||
|
||||
ספרתי, וזה יוצא בדיוק 50 - כנראה ששם החלטתי לעצור. מעניין כמה מספרי טלפון שכחתי בגלל הפאי הזה. |
|
||||
|
||||
אם כך בינתיים אתה השיאן המקומי. אתה עובד כבר על ספור קצר? |
|
||||
|
||||
הוא לא יוצא קצר כל כך, זו הבעייה. אבל א-פרופו פאי, התוכל לנחש מה עושה תכנית ה-C (החוקית!) הכתובה כאן? למי שלא מכיר את תחרות Obfuscated C, כדאי מאוד להציץ. יש שם דברים מדהימים. בין החביבים עלי (אני מכיר רק את הישנים, לא התעדכנתי הרבה זמן) יש את זה: זה: וזה - תכנית בת 1024 בתים שמשחקת אותלו: (אני זוכר שהיה גם טטריס, אבל אין לי כח לחפש עכשיו). |
|
||||
|
||||
רק LIVEART ו ROEMER מתקפמלים (על GCC), ו ROEMER גורר SEGFAULT. |
|
||||
|
||||
יו, כמה עצוב. מה שהזמן עושה. בזמנו התקמפלו כל אלה בלי בעייה, זה היה קריטריון חשוב להתקבל לתחרות. יש לך אפשרות לנסות את roemer עם cc סתם? אני גם אנסה. נסה גם להריץ את roemer עם פרמטר מספרי קטן, אם אני זוכר הוא מקבל כזה. |
|
||||
|
||||
אין לי גישה ל CC, רק GCC אצלי ובאוניברסיטה (אולי שם הוא דווקא כן יתקמפל, אני אנסה). בכל מקרה, ניסיתי את ROEMER עם פרמטר מספרי קטן, עדיין לא עובד. |
|
||||
|
||||
זכור לי במעומעם שפעם-פעם, כשתכנתתי ממש, ידעתי ש-gcc לא מממש בצורה מדוייקת את ANSI C או מה שלא יהיה הסטנדרט המקובל. אחלה גְנוּ וחינם והכל, אבל לפעמים קומפיילרים אחרים עדיפים. איזו מערכת הפעלה יש לך שם באוניברסיטה? אין שם cc? |
|
||||
|
||||
ואללה? בזמניי העתיקים לינוקס או שלא היה קיים, או שהיה פריווילגיה של אנשים בבית... |
|
||||
|
||||
קשישא... כבר גילינו שאנו חולקים את חודש הלידה (ואהבה למתמטיקה, טעם דומה במוזיקה ועוד כמה דברים לא קשורים), מה הפרש השנים בינינו? (אני יליד 81) |
|
||||
|
||||
ינוקא, אתה חושב שאם חשפת את שמך אני מחוייב מוסרית לחשוף את גילי :-) ? נו, טוב, יכולת למצוא את זה לבד בדף הכותב שלי. ההפרש הוא תריסר, ואני אשאיר לך לגלות באיזה כיוון. אני התקנתי לינוקס בבית כשאתה עוד התמודדת עם ההפטרה... אבל מיה יותר צעירה ממך. נה. |
|
||||
|
||||
טוב, האמת שחשיפת שמי בתגובה נעשתה בטעות (כניסה ממחשב אחר), אך אין זה משנה כיוון ש: א) שם זה כבר נחשף בעבר כאשר כתבתי ביקורת על תשדירי הבחירות. ב) זהו שם בדוי כיוון שהייתי חייל באותה תקופה (הוא מורכב ממלים נרדפות לשמי האמיתי - מה שפתאום גורם לי לחשוב, מה היה שם משפחתך לפני שעוברת?) מיה אמנם צעירה ממני, אך כיוון שהיא כבר מדברת היא ודאי צעירה מאחיינתי החדשה בת השבועיים (כן, גם היא ילידת אפריל). נה. |
|
||||
|
||||
מעניין, איכשהו ניחשתי גם שזה נעשה בטעות וגם שזה שם בדוי (סתם לא נדבק על שועלון שכמוך). אתה גם עמית? נראה לי שאיכשהו התבלבלת עם ה"נה" שלך, אבל הבנתי, מזל טוב. |
|
||||
|
||||
איני עמית, אך אם אי פעם יעוברת שמי זה יהיה תרגום לא רע. מה לא בסדר ב'נה' שלי? |
|
||||
|
||||
לא ה"נה" לא בסדר אלא יש איזושהי בעיה לוגית עם המשפט שלפני כן: "מיה אמנם צעירה ממני, אך כיוון שהיא כבר מדברת היא ודאי צעירה מאחיינתי החדשה בת השבועיים..." אולי התכוונת לומר שכיוון שמיה כבר מדברת היא בוודאי *אינה* צעירה מאחייניתך בת השבועיים. מזל טוב, בכל אופן. |
|
||||
|
||||
צודק, לא שמתי לב להשמטת ה''אינה''. |
|
||||
|
||||
תיארתי לי שאם אסביר לאט, תבין מהר :-) (אצלי, אגב, זה לא תמיד עובד) |
|
||||
|
||||
וואו, קיבלתי הסברה איטית מחשמנית על מונית. מגניב... |
|
||||
|
||||
נראה לי שכבר אפשר להוסיף את שאלת זהותי למדור הטריוויה של מאי. |
|
||||
|
||||
טוב, אני אענה, חשבתי לעשות מזה שאלת טריוויה אבל ירדתי מזה: שם אבי היה כְּרוֹך1. שאלת הטריוויה קצרת-הימים דנה בתנועה מפורסמת שמייסדה עמד בראשה למעלה מ-60 שנה. 1 ויש לי מזל שלא נולדתי מוקדם מדי. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
כן, אבל זו שאלה רטורית? |
|
||||
|
||||
__________ העלמה עפרונית, מסמיקה. |
|
||||
|
||||
אבל להסמיק זה חמוד מאוד :-) |
|
||||
|
||||
רק להבהיר, שם אבי אילן. אריה כרוך היה סבא שלי. מנסיוני, חיפאים בני למעלה מ-40 נוטים להכיר את שמו. |
|
||||
|
||||
בפעם האחרונה שבדקתי, אני לא חיפאית ורחוקה מלהיות בת 40. |
|
||||
|
||||
הוא לימד בריאלי, אבל לא *רק* חיפאים מעל 40 מכירים את שמו... היית בצופים? |
|
||||
|
||||
(לוגיקה מעולם לא הייתה הצד החזק שלי. עד כה העולם מצליח להתמודד עם זה) דיון 983 |
|
||||
|
||||
אכן :-) לא זכרתי... תורי להתנצל. |
|
||||
|
||||
מה להתנצל? העם דורש שתסמיק. |
|
||||
|
||||
במקום להסמיק, אפשר לעגוב? |
|
||||
|
||||
זה פשוט מתבקש: מתי היתה הפעם האחרונה שבדקת? |
|
||||
|
||||
את הרבה פחות רחוקה ממה שנדמה לך. ___ (1) כבר לא חיפאי, וכבר לא בן 40. |
|
||||
|
||||
roemer מתקמפל ורץ אצלי - cc פשוט על Solaris. |
|
||||
|
||||
אם כבר פסים טכניים, דווקא את המושג של גבול נראה לי שאפשר די יפה ''לתפוס'' בלי שום אפסילונים ובלגנים. אני עוד זוכר איך המורה שלנו עשתה את זה בבית ספר - נתנה לנו לחשב גבולות של פונקצות רציונליות ע''י הצבה של מספרים גדולים ושימוש במחשבון. עד היום אני זוכר את הרגע שבו בתרגול החמישי בערך הבליחה בי לפתע המחשבה ''שתיים'' והנחתי את המחשבון. לא היה לי מושג מה זה אפסילון, אבל היה לי מושג לא רע מה זה גבול. עד כדי ידיעותי המוגבלות, אני חושב שהתופעה הזו מאפיינת גם נושאים אחרים במתמטיקה. הדיוק הוא כמובן חיוני - אבל ההבנה והאינטואיציה מתלוות לפעמים דווקא לעירפול ולרשלנות. |
|
||||
|
||||
כולנו למדנו גבול בצורה הזו - וגם כשמלמדים באמת מה זה גבול, רצוי להתחיל בצורה כזו. אבל העניין הוא שזה רחוק מלהיות מספיק. זה מסייע להבנה האינטואיטיבית, כן, אבל רחוק מלהשיג הבנה *אמיתית* של גבול. איך אפשר בצורה אינטואיטיבית לדעת מה הגבול של סינוס איקס חלקי איקס באפס? מחשבון? זה נכון שיש לך מושג בהחלט לא רע של מה זה גבול, אבל רצוי שבנוסף למושג הזה, גם באמת תדע מה זה גבול. לטעמי האישי, אחד הדברים היפים במתמטיקה הוא היכולת לנסח בצורה מדוייקת וללא כפל משמעות מושגים שנראים מאוד ערטילאיים בתחילה. שלא לדבר על זה שבלי להבין את ההגדרה המדוייקת, קשה להבין את ההגדרה של רציפות, וכמעט בלתי אפשרי להבין את ההגדרה של רציפות במידה שווה, שבהם בכלל לא נוגעים בבית הספר. |
|
||||
|
||||
דווקא עם מחשבון אפשר להעריך יופי את הגבול של סינוס איקס חלקי איקס... ואפשר אפילו לראות זאת מאינטואיציה גיאומטרית, בלי מחשבון. כמובן שהכי טוב זה להביא את התלמיד למצב שהוא מבין גם את האינטואיציה, גם את ההגדרה הפורמלית, וגם את הקשר ביניהם. ואתה לא ברצינות מציע לדון ברציפות במידה שווה בבית-ספר, נכון? זה מושג חשוב, אבל אם הכיתה ממש הבינה את מושג הגבול ונניח נגזרת, לדעתי השגת כל מה שצריך מהוראת מתמטיקה בתיכון. בכל מקרה, אסור ללמד יותר מדי דברים, בסוף מישהו יעלה על טנגנס חצי-תיטא וכל הפרק של זהויות טריגונומטריות יתמוטט, ואז אנה יבואו במשרד החינוך? (-; |
|
||||
|
||||
האמת, הדוגמא לא הייתה כל כך טובה, אבל הכוונה שלי הייתה שיש פונקציות ש*בלי* מחשבון כבר לא תצליח להבין אותן באופן אינטואיטיבי - דהיינו, במקום שתסתייע במחשבון כדי להבין "את העיקרון" (ובפונקציות רציונלית, אחרי שאתה מציב קצת במחשבון אתה כבר יכול לראות מייד מה הולך שם גם בלי מחשבון) אתה הופך לתלוי במחשבון. זו לא דוגמא טובה, כי אפשר, כפי שאתה אומר, לראות את זה עם אינטואיציה גיאומטרית, ומצד שני, כשאני זוכר כמה המרצה שלנו הסתבך כשהוא ניסה להראות את זה, אני לא בטוח שזה נכון לכולם. אני ממש לא מצפה ללמד רציפות במידה שווה, זו התעללות בתלמידים מסכנים - אבל אני כן הייתי שמח אם היו נותנים כבר בבית ספר לתלמידים את הכלים הבסיסיים להבין מושגים כמו זה אם הם רוצים לנסות. כמו שזה עכשיו, תלמידים לא ממש מקבלים כלים בסיסיים, אלא לכל היותר כמה טכניקות אלגבריות, ומושג אינטואיטיבי כללי, שלא הכי יעזרו להם כשהם הולכים ללמוד אינפי באמת (לי, לפחות, זה לא עזר). מה זה טנגנס חצי תיטא? |
|
||||
|
||||
רק לעשות סדר, אני ממש נגד תלות במחשבון - בתיכון אימללתי את הבחורה שישבה לידי כשהחרמתי לה אותו ביד גסה כל פעם שרצתה לחשב משהו קטן1. אבל הדוגמה, כפי שאמרת, לא היתה מוצלחת. המרצה שלך הסתבך כשניסה להראות זאת? אז הוא לא התכונן. לא בסדר. טנגנס חצי תיטא, הידוע יותר בשמו העממי טנגנס תיטא-חצי, הוא עובדה מוכרת ההופכת את הנושא של זהויות טריגונומטריות לחסר ערך, פחות או יותר. אם קוראים לטנגנס תיטא-חצי בשם t, אז קל לראות (תרגיל2) שסינוס תיטא וקוסינוס תיטא וכו' הם פונקציות *רציונליות* ב-t. עכשיו אם מתקילים אותך בזהות טריגונומטרית מפחידה עם סינוסים וטנגנסים וקוסקנסים לרוב, במקום להתחיל לשבור את הראש איזו זהות להפעיל קודם ואיפה, אתה מגדיר את t כנ"ל, מחליף בקור-רוח את הכל בפונקציות רציונליות, כופל במכנים, מסדר באדישות והכל מתבטל - מש"ל. תרגיל מכני במקום חידה מחשבתית. בקיצור, אם למדת בתיכון 5 יחידות (גם 4?) ולא סיפרו לך את זה, יש סיבה. 1 זה עבד, אגב. היום היא עובדת מצליחה בחברת היי-טק מוצלחת לא רחוק מכאן :-) 2 וגם כאן יש סיבה גיאומטרית פשוטה. פירוט ע"פ דרישה (על מי אני עובד). |
|
||||
|
||||
לא, נתקלתי בזה לראשונה באינטגרלים, וגם שם אני לא אוהב את זה. נכון, זה הופך את הפתרון לטכני לגמרי, אבל לרוב למשהו טכני מאוד מאוד מכוער. כמעט תמיד כשנותנים תרגיל בסינוסים וקוסינוסים יש דרך לפתור אותו שכוללת קצת מחשבה. להפוך את זה לרציונלי פירושו (לרוב, לפחות בתרגילים שאני ראיתי) לקחת את הדרך הארוכה והקשה במקום את דרך הקיצור הקלילה, סתם כי לא בא לך לחפש. אבל אולי כשלא פותרים תרגילים שנבחרו מראש אלא מנסים לפתור בעיות, עדיף להשתמש בזה. לא יודע. |
|
||||
|
||||
סתם שלא נשאיר משהו יפה בכיעורו - יש סיבה "אמיתית" ויפה לקיומו של ה-t הזה, והיא נקראת פרמטריזציה רציונלית של עקומים ממעלה 2 (בעצם, מגֶנוּס 0). |
|
||||
|
||||
למרות שאני מכיר את ההחלפה, לא חשבתי אף פעם בכיוון של זהויות טריגונומטרית- נחמד. עד היום, כשהייתי נתקל בדבר כזה, הייתי כותב הכל כאקספוננטים ומפתח. מן הסתם העיקרון דומה. |
|
||||
|
||||
לא שכחתי, פשוט לא חשבתי שיש טעם להפוך את בן לפתיל בפני עצמו. כיון שכבר הפך - הוא גם מתנגד לחיסונים והצהיר כי לא חיסן את ילדיו. אני מקווה שמיה מחוסנת כמומלץ. |
|
||||
|
||||
לא חשבתי שבאמת שכחת, זו לא היתה נזיפה. ולמיה יש בדיוק היום שני עיגולים אדומים גדולים על הכתפיים. |
|
||||
|
||||
נרגעתי :-) (באמת) |
|
||||
|
||||
אז מנחם בן הוא לא אנסטנציה. כך כל אחד מההומלסים של ארה"ב ותציע לו כרטיס טיסה חינם לארץ ממנו הוא הגיע. הקיטוב הנורא בארצות הברית נובע מכך שמליארדי אנשים בכל העולם שואפים להיות עניים מרודים בארה"ב ולא מהמעמד הבינוני בארצות מוצאיהם (הם מרוויחים בן 1-5$ ליום עבודה). כמובן אין קשר בין הקיטוב ליצירת הון ואתה אף לא טענת שיש. ישנה אגב מדינה שהחליטה שיצירת הון שגורמת לאי שוויון אינה כדאית ולכן למשך 70 שנה הפסיקה לייצר הון. קוראים לה בריה"מ. עולה מבריה"מ סיפר לי שהוא ראה שם פעם בטלוויזיה מובטל מספר כמה רע לו באנגליה בה יש אבטלה, שכמובן מראה כמה רע בארצות הקפיטליסטיות (בבריה"מ כמובן אין אבטלה). מה שעניין את העולה היה העובדה שהמובטל היה לבוש בג'ינס שמחירם הוא כמשכורת של 3-6 חודשים. הוא גם עמד ליד הבית שלו ששווה $100000 והמכונית שלו וכו'. |
|
||||
|
||||
ומה עם האינדיאנים? לאן אקח אותם ואיך התיאוריה שלך מסבירה את מעמדם הסוציואקונומי? (ואני לא מתכוננת לשוט איתם בחזרה דרך מיצר ברינג! יש גבול!) רק תזכיר לי על כמה מיליארדים אתה מדבר. פעם אחרונה שאני ספרתי, היו בסביבות שישה, ואני מתקשה להאמין שכולם ינחתו, בסופו של דבר, בארה"ב. אתה מכיר בעל הון (אני מדברת עכשיו על אינדיבידואל ולא על מדינה. במובן ידוע, ברמת המדינה ניתן לראות הרחבה של אותו עקרון) שעשה את הונו מן הצירוף האוטופי של מחשבה חפשית ויגיע כפיים? אני לא. ככל שידוע לי, ובלי יוצא מן הכלל - הונו של בעל ההון הוא, באחוז כזה או אחר, פועל יוצא של מלאכתם של אחרים (ומובן שבין גודל ההון ואחוז הניצול החברתי מתקיים מתאם חיובי מתמיד). |
|
||||
|
||||
1) תציע לאינדיאנים לטוס להודו ולגור שם. תציע להם בקתת קש חינם ועבודה מובטחת ב 20 דולר לחודש לכל החיים. נראה כמה יקפצו על המציאה. - הערה - לא טענתי לרגע שכולם עשירים במדינה חופשית. טענתי שגם העניים ברובם הגדול מעדיפים להיות עניים במדינה עשירה ולא במעמד השווה של ארץ ענייה. 2) ברור שהמליארדים לא ינחתו בארצות הברית כי האמריקאים לא יקלטו אותם. 3) הדברים על בעל ההון הם השטויות הרגילות של הכפירה הסוציאליסטית המרושעת. סחר חופשי בו אני מציע למישהו דולר תמורת עבודה אינו ניצול. שוד הוא ניצול לא הסכמה חופשית. השאלה של בעל ההון אינה אם הוא ייצר את זה בידים כמו מיראבליס, אלא מה היה אילולא הוא היה משקיע את כוחו, הונו ומרצו ולוקח את הסיכונים הכרוכים בכך. והתשובה היא פשוטה - לא היה כלום. זאת הסיבה שכל מדינה ענייה שרוצה לצמוח מזמינה יזמים לבנות בשטחה מפעלים ואינה בונה אותם לבד - כפי שנהגה בריה"מ וישראל בשנותיה הראשונות. |
|
||||
|
||||
ברוך שובך. אבל למה באלמוניות? |
|
||||
|
||||
גם כשאני לא אלמונית אני אלמונית. יש לי כאן היסטוריה שאפילו אני עצמי אינני מסוגלת להתחיל, אפילו, להסביר אותה. |
|
||||
|
||||
2) בד"כ, אני לא נהנה מכבישים אלא משתמש בהם בחוסר ברירה. למען האמת, אפשר להגיד שאני סובל מהם יותר משאני נהנה. הייתי מעדיף שחלק נכבד מהם היה מוסר ומוחלף בדרכים יותר הגיוניות לתנועה ממקום למקום (הנוף העירוני המכוער היה גם משתפר באופן פלאי). לא מספיק שהנהגים בלבד יממנו את כבישהם (וזה לא המצב הקיים), אני דורש גם פיצוי כספי הולם ל-walkies. |
|
||||
|
||||
בהנחה שעל מנת להחשב walkie צריך לא לסוע במכונית למשך חודש שלם, ושכל נהג משלם שקל לחודש והכסף מחולק בין כל ה WALKIES בשווה. כמה כסף יקבל כל WALKIE? |
|
||||
|
||||
למה צריך לא לסוע במכונית? האם עלי לדרוש ממישהו לא להשתמש (מרצון או מחוסר ברירה) בטכנולוגיה שפותחה בגלל רעיון של דוקטורנט מהטכניון, לפני שאני פוטר אותו מסיבסוד סטודנטים? |
|
||||
|
||||
אם אתה משתמש בטכנולוגיה שלו תשלם לו. ואם אתה רוצה לסוע על חולות סע על החולות. על כבישים מישהו צריך לשלם ואין יותר הוגן מזה שהנוסעים בו ישלמו עליו או שהנוסעים עליו ישלמו בו. |
|
||||
|
||||
"אם אתה משתמש בטכנולוגיה שלו תשלם לו". הטכנולוגיה היא לא שלו. זה פשוט לא עובד ככה. אני משתמש (גם אתה) בטכנולוגיה שנובעת מרעיונות של הרבה אנשים שלא מקבלים ישירות ממני (או ממך) אפילו שקל. "ואם אתה רוצה לסוע על חולות סע על החולות" אהמ... תודה? אגודי הטרקטורונים UNITE! "על כבישים מישהו צריך לשלם" גם על רכבת תחתית. כאמור, אין לקבל את קיומם של חלק מהכבישים כחוק טבע ש"מישהו חייב לשלם עליו" בדיעבד. "אין יותר הוגן מזה שהנוסעים בו ישלמו עליו או שהנוסעים עליו ישלמו בו" ולמה שנוסע שנוהג להשתמש בכביש חיפה עכו ישלם גם על "58" או על כביש החוף? אין לי שמץ של מושג איך האירגון של כל העסק הזה שאתה מציע בדיוק עובד, כאשר מדובר בתשתית בקנה מידה של מדינה שלמה. אתה מוזמן לתאר את המודל (אירגוני נהגים איזוריים? מיסים מקומיים תוך כדי איסוף מידע שמי על מקור הכסף ויעודו, ישירות מכיס התושב אל המועצה המקומית? כבישי אגרה לכל אורך ורוחב הארץ? צ'יפ GPS וחיבור לאינטרנט בראשו של כל נהג?). בבניית המודל התחשב בכך שכבישים זה לא הכל בחיים והחיים במדינה מודרנית הם הרבה יותר מסובכים. בכל מקרה, גם בהנחה שהמודל שתציע יהיה מוצלח (הכניסו ספק כאן), עליך לשנות את כל השיטה מהיסוד, לפני שאפשר יהיה לבוא בטענות (באופן זה) כלפי סבסוד סטודנטים דווקא (אין בכך שום דבר מיוחד). על השכלה גבוהה מישהו צריך לשלם ואם נשאיר את כל גובה התשלום על ראשי הסטודנטים (25,000 בשנה פלוס מינוס) לא תהיה השכלה גבוהה בישראל (או שתהיה כזאת רק לעשירים). כמובן שבכל מקרה לגיטימי להחליט, באופן דמוקרטי, להפחית, לבטל או להעלות את הסיבסוד. |
|
||||
|
||||
יש מספיק אנשים שיש להם אינטרס לתת הלוואות לסטודנטים. דווקא בגלל הסיבוכיות של מדינה צריך שהיא לא תתערב בכל דבר ותנהל כל עניין שניתן כמשק סגור. מבחינתי מספיק קישור בין דלק לבניית כבישים. אם אתה רוצה להקים רכבת תחתית ולהתחרות בכבישים - תהנה. אומר שוב - העובדה שלא ניתן לנהל במדויק עד השקל האחרון את הקישור בין הנאה לתשלום - אינו אומר שניתן במכוון לקיים סבסודים שונים ומשונים שהורסים את יעילות השוק, מכרסמים את הסולידריות החברתית ומבחינה מוסרית אינם שונים מכל שוד אחר. כמו שלא ניתן להצדיק סתימת פיות בשם המדינה (חופש הביטוי) כך לא ניתן להצדיק שוד בשם המדינה (זכות הקניין). |
|
||||
|
||||
אכן, אבל אני אומר יותר מזה - לחלק נכבד מהכבישים בישראל אין אפילו הצדקה כלכלית. בדיוק כמו עם ההשקעה בלימודים, גם את ההשקעה בהם אי אפשר לתרץ ע''י רווח כלכלי בלבד (אלא גם עפ''י רצונו של הציבור ביותר כבישים, בשל העדפתו הלא רציונלית להשתמש בכלי רכב פרטיים). |
|
||||
|
||||
אינספור כבישים וגשרים שכל יעודם הוא הפחתת עומס (ולא אפשרות גישה) באיזור חיפה-צ'קפוסט-כרמל-קריות. רכבת תחתית זה הרבה יותר נחמד (שלא נדבר על כלכלי). |
|
||||
|
||||
עכשיו ראיתי שכתבת שהעדפות של אנשים אינן כלכליות. כלומר אין לתושבי הקריות הזכות לשלם עבור כביש שיחבר אותם בנוחות ובמהירות לחיפה כי הם רוצים שיהיה להם כיף? במחיר שהנוסעים בכביש משלמים עבור הדלק היה אפשר לסלול להם בלבד כפליים כביש. זו זכותם לבחור כיצד להוציא את כספם, וזכותך ללכת ברגל ולשרוף את כספך על התכתבות באינטרנט. |
|
||||
|
||||
כתבתי שההעדפות הן לא רק כלכליות. לדעתי בוודאי שזכותנו להחליט על מה נבזבז את כספינו ואת כספי המיסים (את השני עושים באמצעות דמוקרטיה). מה הופך את נהגי חיפה שמעוניינים בעוד כבישים לקולקטיב שיקבע עבור *כל* תושבי חיפה מה יותר כיף, מה יהיו דרכי הגישה ואיך יראה הנוף? הדמוקרטיה של הפוליס חיפה? מדוע פתאום חלוקה גאוגרפית לחברות קולקטיביות/דמוקרטיות זה בסדר לדעתך? דמוקרטיה נהוג (ועדיף) לעשות גם בקנה מידה של מדינה. אם לא היו כבישים, אנשים לא היו צורכים את הדלק, כך שהטיעון שלך הוא קצת מעגלי (הרי הכבישים ותשלום המיסים קדמו לתנועת המכוניות עליהם). במחיר שנוסעים היו משלמים עבור כרטיס נסיעה ברכבת תחתית מוצלחת, היה אפשר לעשות את אותו הדבר (שלא לדבר על הרווחים הכלכליים העקיפים למדינה ואזרחיה שהיו נובעים מחוסר בזבוז מטופש של זמן, דלק ואיכות חיים). איך החלטת שכל הנהגים מעדיפים עוד כבישים ולא רכבת תחתית? קריאת מחשבות או החלטות ממשלה, כנהוג במודל הקיים שהחליט על סיבסוד סטודנטים? "זכותם לבחור כיצד להוציא את כספם" - יפה, אתה מתחיל לקלוט איך מיסים עובדים - קולקטיבים שבוחרים איך להוציא את כספיהם יחדיו. זכותנו לבחור כיצד להוציא את כספי המיסים שלנו (סיבסוד לימודים גבוהים או שיפוץ כביש החוף, למשל). |
|
||||
|
||||
אין שום קשר בין טענותיך למסקנתך. סבסוד סטודנטים הוא דבר תמוה שאין בו שום צורך. הנהנה מהסבסוד ידוע במדויק. אם אתה לוקח בחשבון את ההנאות העקיפות מאוד שאתה מונה אז קח בחשבון גם את ההנאה שלך מלמוד התורה בישיבות, מכך שאני אוכל גרעינים ומכך שטרקטוריסט הורס לך את הנוף ודורש ממך לשלם - כלומר ביטלת את זכות הקניין. לגבי כבישים. צריך למצוא את הדרך הטובה ביותר לבנות אותם. אם יש לך הצעה טובה תציע. |
|
||||
|
||||
יש לי הצעה לגבי כבישים. בכל מקום נקים התארגנות-מקומית-של-נהגים (שיקראו לה, לשם הקיצור, ''רשות מקומית''), והיא תהיה אחראית לכבישים באותו מקום. כדי שאפשר יהיה להגיע ממקום א' למקום ב', נארגן קבוצה ארצית של נהגים שתפקידה לחלק לחברי המרכזים של המפלגות את עבודות הסלילה של הכבישים הארציים. יקראו לקבוצה הזו ''מחלקת עבודות ציבוריות לחברי מרכז'', ובקיצור מע''צ. וכן הלאה. |
|
||||
|
||||
רק אל תמסה את ה WALKIES על הכבישים אלא רק על המדרכות. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |