בתשובה לאסתי, 14/06/06 12:31
יש השגות על HRW 391310
השגות נוספות: בעד גרסת צה"ל: http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3264097,00.h... , בעד הגרסה הפלסטינית: http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3263838,00.h...

מזכ"ל האו"ם, אגב, אמר בינתיים שדבריו לגבי תחקיר צה"ל עוותו.
יש השגות על HRW 391315
אם בנאדם יכול לחזור ל1948 ולאמר שהמדינות הפרו-ישראליות באירופה של 2006 יהיו גרמניה, פולין ואיטליה, היו מאשפזים אותו בו במקום.
teach the controversy 391316
גאוני,כל עוד מתעסקים עם זה, אף אחד לא שואל שאלות על הנפגעים האזרחיים של החיסול של חולית הקאסם.
teach the controversy 392094
זה אפילו מספיק כדי להאפיל על הנפגעים האזרחיים של נסיון החיסול של אתמול.
יש השגות על HRW 391526
וזה המקור בגרמנית מהזוד דויטשה צייטונג אשר סותר את הגרסה הפלסטינית. תודה לאלכס מאן על הקישור: http://www.sueddeutsche.de/ausland/artikel/315/78237
יש השגות על HRW 391531
כל הויכוח הזה טוב ויפה, אבל הקו של ישראל צריך להיות שכל עוד נורים קסאמים אין שום אפשרות טכנית להבטיח שארועים כאלה לא יקרו, עם כל הצער שבדבר.
יש השגות על HRW 391636
אכן כל הויכוח הזה טוב ויפה, אבל ישראל לא צריכה להתוות "קו" שכזה. הרי זה מה שקורה - אמנם הרג בני משפחת ראליא היה אירוע בעל תהודה חדשותית גדולה, אבל עוד לפני כן נהרגו לא מעט אזרחים תמימים פלסטינים מירי תותחי צה"ל (בלי שום ספק לגבי זה). חלקם הגדול נהרג לאחר שצה"ל "צמצם את טווחי הבטחון" (כלומר - אפשר לירות קרוב יותר לאזרחים).
האם לפי דעתך זה מוסרי? זה נכון? זה יעיל?
יש השגות על HRW 391643
מאוד יעיל. זה מבטיח עוד קסאמים ועוד נסיונות פיגועים, מה שמאפשר לנו להמשיך להפגיז.
יש השגות על HRW 391646
בניגוד אליך, אני לא חושב שישראל ממשיכה את ההפגזות כדי לאפשר לה להמשיך את ההפגזות. תיאוריות כאלו, הגובלות בקונספירציה, תמיד נראות לי מעט מוגזמות.
אני כן חושב שהירי הנמשך, תוך ''צמצום טווחי הבטחון'' (יופמיזם), תוך ''סיכולים ממוקדים'' בתוך שטחים מאוכלסים ועוד, נובע ישירות מהרקבון המוסרי שפשה בנו. אנו לא מסוגלים לראות בפלסטינים בני אדם, הזכאים לזכויות שלהם. השיח המוסרי אינו קיים כאשר באים לדבר על הסכסוך הישראלי-פלסטיני. אפילו כשמדברים על ''ההתכנסות'' (ולפני זה - על ההתנתקות) השיח הציבורי כמעט ולא נשמע. הרי חלק גדול מהחד-צדדיות של המהלך נעוצה בדיוק כאן.
יש השגות על HRW 391649
אני דווקא לא נוטה לתיאוריות קונספירציה, אבל גם מעבר לרקבון המוסרי נראה לי שיש כאן איזה טמטום מובנה בחוסר האפשרות לנסות פעם צעדים לא צבאיים.
יש השגות על HRW 391655
מה זאת אומרת "השיח המוסרי לא קיים"? אולי לדעתך השיקולים המוסריים לא משפיעים מספיק על החלטות הממשלה, אבל השיח מתקיים. בפרט, איש לא טוען שהפלסטינים אינם בני אדם, ומזה שלוש שנים כולם מצהירים שהם זכאים למדינה. מה אתה רוצה מהשיח? הבעייה היא במדיניות!
אני שמח לשמוע 391659
אולי זה רק אני. אבל ממה שאני רואה השיח הזה לא קיים בכלל. אף אחד לא שואל מה מוסרי לעשות והאם צעדים כאלו או אחרים הם מוסריים. שואלים האם הם יעילים. מעלים טענות רבות ושונות בנוגע לאיך העולם יראה את זה, אבל אף אחד כמעט לא שואל מה נכון לעשות מבחינה מוסרית.
כשמדברים עכשיו על ההתכנסות, אף אחד לא שואל איך תראה המדינה הפלסטינית העתידית. השיקולים היחידים עליהם מדברים זה ''מקסימום יהודים ומינימום ערבים'' ושיקולים של אילו התנחלויות יפונו ואילו לא. אף אחד לא חושב בכלל על הצד השני. גם בהתנתקות, הסיפור היחיד היה של ההתנחלויות שפונו, אף כלי תקשורת לא הציג ברצינות את הצד הפלסטיני.
את אותו הדבר ניתן להחיל גם על הדיון ב-''סיכולים הממוקדים'' - שאלת המוסריות של הכלי בכלל לא עולה. השיקולים היחידים שמתקרבים לזה הם ''מה יגידו בעולם'', וזה לא בדיוק אותו דבר.
אני מצטער, אבל אולי אני מושפע יותר מדי מהטוקבקים, או מהגרפיטי של ''מוות לערבים'' שרוסס לפני כמה ימים על קירות הבניין שלי, או מההתבטאויות של אורי אריאל (או מי שזה לא היה שאמר ''מתייחסים פה לאנשים כמו שלא מתייחסים לערבים'') - להגיד ''איש לא טוען שהפלסטינים אינם בני אדם'' נשמע לי כמו חלום באספמיה. בכל מקרה, על ההשלכות המוסריות של היותם של הפלסטינים בני אדם - בפרט מתן זכויות - אף אחד כמעט לא מוכן לדבר.
אני שמח לשמוע 391665
באמת ובתמים, במשך 6 שנות העימות הנוכחי לא ראית דיונים מוסריים בעיתונות, בממשלה, בבתי המשפט? לא היה דיון האם מוסרי יותר לשלוח חיל רגלים לג'נין במקום הפצצה מהאוויר? לא היה דיון לגבי מקום חומת הגבול ונחיצותה? האם לדעתך אתה הוא הראשון ששואל האם חיסול לוחמים בסביבה אזרחית הוא פעולה מוסרית?

הגזמתי כשאמרתי ש"איש לא טוען שהפלסטינים אינם בני אדם". אולי יש כאלה. ובכל זאת, מדינת ישראל כבר מזמן מכירה בהיות הפלסטינים עם בעל זכויות (ובוודאי זכויות אדם).
אני שמח לשמוע 391671
אני מצטער להגיד, אבל באמת ובתמים לא הרגשתי שיש דיון מוסרי. כלומר, היו התעטפויות באצטלת "הצבא המוסרי ביותר בעולם"‏1 אבל אף אחד לא באמת חשב מה מוסרי לעשות בג'נין (אולי לא "איצטדיון טדי" באמצע מחנה הפליטים). בטח שלגבי מיקום חומת הגבול אף דיון מוסרי לא התקיים. נכון, בית המשפט מתחשב בשיקולים מוסריים, אבל נמתחת עליו ביקורת בשל כך, ובתקשורת ובציבור‏2 לא מתעוררות שאלות מוסריות בנוגע לכך. הדיונים שכן התקיימו הם שאלות לגבי ההשלכות על ההתנחלויות, וכמובן "כיצד זה יתפס בעולם". אני לא הראשון ששואל האם חיסול לוחמים בסביבה אזרחית הוא פעולה מוסרית, אבל כל מי ששואל את זה נמצא כמעט תמיד בשוליים‏3. השאלות שנשאלות בתקשורת ובציבור‏2 הן שאלות תועלתניות, לא מוסריות.

1 הידעתם? היתה תחרות וניצחנו בגמר המוסר בפנדלים מוסריים את הצבא הבליזי, ובכך שמרנו על תוארנו כצבא המוסרי ביותר בעולם (במאבק על המקום השלישי גברה מונגוליה על איסלנד לאחר נגיחה מוסרית בדקה החמש-עשרה).
2 אלו שאני נחשף אליהם.
3 ואני לרגע לא משלה את עצמי שאני נמצא במקום יותר מרכזי.
אני שמח לשמוע 391699
אתה אולי בשוליים, אבל בית המשפט העליון - ממש לא. בית המשפט פסל קטע מתוואי החומה משיקולים מוסריים נטו. במקומות אחרים נתקבלה הצעת המדינה - לאחר דיון בו עומתו דרישות הביטחון מול זכויות אדם של ערבים. בתביעה נגד הפצצות מן האוויר, הכריע השופט לשעבר חשין ששליחת חיל רגלים למשימה מסוכנת בג'נין אינה מוסרית יותר.

בתקשורת וציבור מתעוררות שאלות מוסריות. כנראה שהתשובות לשאלות אלה לא מוצאות חן בעיניך, בדרך כלל. התשובה המפורסמת בדבר "מכה קלה בכנף" היתה לשאלה מוסרית: מה אתה מרגיש כשאתה מפיל פצצת טון על בית אזרחי? היה עיתונאי שזה עניין אותו.

בקיצור, הדיון המוסרי *קיים*. אתה לא קול קורא במדבר. אם כי, העיתונות מטבעה היא רדודה, והפוליטיקה היא פרקטית, וענייני מוסר תמיד יהיו משניים שם.
אני שמח לשמוע (כה''ב) 391703
אולי אתה צודק. אולי רק ראיית השחורות שסיגלתי לעצמי בשנים האחרונות גרמה לי לראות את הדברים כפי שאני רואה אותם, ושהמציאות היא אחרת. אני מקווה שזה כך, אם כי קשה לי להאמין בזה.
אני שמח לשמוע (כה''ב) 391794
אל תמהר לפזר את חשרת העננים מבין עינך. המצב חרא. כל מה שאמרתי הוא שמדברים על זה.
אני שמח לשמוע 391726
בית המישפט העליון נאלץ לחפש את הנימוק הביטחוני לכל בניה בשטחים. כל ההנמקה להתנחלויות מבוססת על הנימוק הביטחוני אחרת היא סותרת את המשפט הבין לאומי-אמנות ז'נבה שישראל חתומה עליהן. בעניין הגדר הדבר דומה.
יש השגות על HRW 391749
אכן זה מה שקורה, או מה שיקרה במוקדם או במאוחר, ואין שום צורך להתנצל על כך. הדברים היו משתנים אם הצד השני היה עושה כל מה שביכולתו כדי להפסיק את ירי הקסאמים. ממה שאני מבין, הוא עושה מעט מאד, אם בכלל.

הרעיון לשבת ולגנוח כאשר מפגיזים אוכלוסיה אזרחית שלך לא נשמע לי רעיון מוסרי, נכון או יעיל. ייתכן שיש דרכים אחרות להגיב בצורה אפקטיבית יותר, אבל אני לא בטוח‏1. מה שאני יודע בסבירות די גבוהה הוא שבמטכ"ל לא יושבים אידיוטים צמאי דם.
_____________
1- הבנתי שהפסקות חשמל אינן באות בחשבון כי בתי החולים שם אינם מצויידים בגנרטורים. לא הבנתי למה אי אפשר להפציץ בתים של מקורבים לשלטון (לאחר הודעה מראש), ואני מנחש שהסיבה היא שדווקא לאותם בתים מיועדים יזמינו את הטיול השנתי של כיתה ג' בביה"ס השכונתי.
יש השגות על HRW 391771
אם מחסור בגנרטורים בבתי חולים היא מה שמונעת הפסקות חשמל, אז אפשר להעניק להם גנרטורים במתנה‏1.

1 ולוודא שהם אכן ימצאו את דרכם לבתי החולים ולא לראשי השלטון שירצו להמשיך ולראות את משחקי המונדיאל גם בזמן
הפסקות החשמל ‏2.

2 כמובן שאם הם כה חפצים לצפות במשחקים, אפשר לדאוג שיגיעו לבית החולים.
יש השגות על HRW 391772
זה לא רק בתי חולים. יש, ככל הנראה, הרבה פעילויות חיוניות שדורשות אספקת חשמל רציפה. לא יודע.
יש השגות על HRW 391841
זו בדיוק המטרה של הפסקת החשמל - לשבש את פעילות החיים שלהם (כמובן בלי לגרום לאבדות בנפש).
יש השגות על HRW 391777
מזכיר לי במשהו את הקטע בסרט ''לוק, סטוק ושני קנים מעשנים'' שבו סוחר הסמים בבר הפולינזי, שמפריעים לו לצפות במשחק הכדורגל, יוצא החוצה, מכניס פנימה מטף כיבוי, ניגש למי שהפריע לו לצפות, יורק את המשקה ששתה על פניו, ומצית אותו.

לחילופין, מזכיר לי את התהיה שאני מעלה לעתים לפיה אנשים מסוימים ירגישו יותר טוב עם עצמם לו מספר הנפגעים הישראלים היה עולה ומתקרב למספר הנפגעים הפלסטינים, או, לחילופין, שעלינו למסור לפלסטינים כלי נשק כבדים כדי שנוכל לראות מלחמה של ממש ולא לוחמה נגד כוחות גרילה טרוריסטיים.
יש השגות על HRW 391793
אולי אתה מתכוון אנשים שירגישו טוב יותר לו מספר הנפגעים הפלסטינים היה יורד ומתקרב לזה של הנפגעים הישראלים, או לחילופין - לו הפסיקו להיפגע בכלל בשני הצדדים?
יש השגות על HRW 391813
לא. התכוונתי למה שכתבתי.
יש השגות על HRW 391819
אתה מכיר כאלה?
יש השגות על HRW 391863
כן. האיש הזה למשל: http://www.haayal.co.il/author?id=3 <דמיין קישור לחילופי דברים ביני לבינו באייל לפני כשש שנים>.
יש השגות על HRW 391864
האם זו אחת הסיבות שהפסיק לכתוב לאייל?
יש השגות על HRW 391866
איני יודע. כשאתה כותב "זו אחת הסיבות" למה אתה מתכוון ב"זו"?
יש השגות על HRW 391870
הוויכוח ביניכם.
יש השגות על HRW 391915
לא נראה לי. עוד שאלות?
יש השגות על HRW 391917
לא. תודה.:)
יש השגות על HRW 391867
לגבי גורביץ, אני מנחש שאין זו דעתו כיום.
אני זוכר שאכן נשמעו אז בשמאל טיעונים מהם ניתן היה להסיק שאיפה לכך שמספר הנפגעים הישראלים יעלה כי אחרת זה לא פייר.
יש השגות על HRW 391872
איפה אתה שמעת על שאיפות מעניינות כאלה?
יש השגות על HRW 391942
בתקשורת.
יש השגות על HRW 391956
אתה יכול לפרט?
יש השגות על HRW 391986
לא זוכר פרטים. זה היה לפני כחמש שנים.
יש השגות על HRW 391988
ואתה מדבר על דברים שנאמרו במפורש?
יש השגות על HRW 391992
לא. מדובר ב''טיעונים מהם ניתן היה להסיק...''
אני זוכר את זה כי זה נשמע לי אז אחד הטיעונים התמוהים ביותר ששמעתי, לפחות עד אותו הזמן.
יש השגות על HRW 391993
ולא יכול להיות שלא לזה התכוון המשורר?
יש השגות על HRW 392004
גידעון ספירו בגדה השמאלית‏1:

"התקשורת הכתובה והאלקטרונית בישראל דיווחה בימים האחרונים על שתי נערות מתנחלות בנות 15 שעמדו בתחנת טרמפים בשטחים הכבושים וכמעט שנחטפו על ידי שלושה פלסטינים חמושים באקדח.
...
ראשית לכל, יש לשבח את שלושת הפלסטינים, שעל אף שהיו מצוידים באקדח לא ירו בנערות, ....
...
אני מעז לערער על המקובל כאן, וטוען, כי מה שעשו הפלסטינים, אינו חטיפה אלא ניסיון לעצור פולשים הנמצאים שם באורח בלתי חוקי, הליך חוקי שמוכר כ"מעצר בידי אזרח". ...

אילו נמניתי עם תנועת ההתנגדות הפלסטינית הייתי מקים יחידה מיוחדת למעצר פולשים ישראלים, הן מתנחלים והן חיילי צבא הכיבוש, מכין מקום מסתור שצבא הכיבוש היה מתקשה לאתר, לא פוגע בשערה משערות ראשם של העצורים, ..."

כאן לא מדובר בנפגעים חס וחלילה, אבל אני מרשה לעצמי להניח שאם הפולשים החמושים היו מעיזים להתנגד למעצר, ספירו הייה מתיר לאנשי החוק שימוש בנשק לשם הגנה עצמית...
יש השגות על HRW 392009
כן, אמירות כאלה (וקיצוניות מאלה, כמו זו של גורביץ‏1) אני מכיר, אבל זה לא ממש דומה לתגובה 391777.

1 תגובה 12164
יש השגות על HRW 392055
עד כמה שאני זוכר, לא.
יש השגות על HRW 392061
מעניין ומוזר.
יש השגות על HRW 391958
נו נו, נדמה לי שזוהי הגזמה די פראית. עכש"ז לא נשמעו אז בשמאל טיעונים שניתן היה להסיק מהם שאיפה להגדלת מספר הנפגעים הישראלים, אלא השאיפה המשתמעת היתה שמספר הנפגעים הפלסתינים יקטן, ע"מ שהרושם התקשורתי העולמי לא יכלול פער כל כך בולט.

למישהו יש לינקים באיזה מקומות, שנוכל לרענן את הזכרון?
יש השגות על HRW 391961
לא מצאתי תגובה דומה לזאת, יש לך קישור?
יש השגות על HRW 391817
מוציא החוצה מטף כיבוי.
יש השגות על HRW 391849
באמת חיכיתי לנודניק שיזכיר שגם בלונדון מטפי כיבוי לא מסתובבים ככה סתם ברחוב. (עוד כמה דקות ואני הייתי הנודניק הזה)
יש השגות על HRW 391865
אתה יכול להמשיך לחכות.
יש השגות על HRW 391860
"הדברים היו משתנים אם הצד השני היה עושה כל מה שביכולתו כדי להפסיק את ירי הקסאמים. ממה שאני מבין, הוא עושה מעט מאד, אם בכלל". אז אנחנו נחכה עד שהם יפסיקו, הם יחכו עד שאנחנו נפסיק, שכ"ג ישראלי יתווכח עם אלמוני ממנג ישראלי ושכ"ג פלסטיני יתווכח עם אלמוני ממנג פלסטיני ובינתיים אנשים ימשיכו למות. לא אמרתי שצריך "לשבת ולגנוח" כאשר מפגיזים אוכלוסיה אזרחית שלנו, אבל "אין שום צורך להתנצל" על כך שמשפחה תמימה אחת נמחקה כמעט כולה בעת פיקניק בחוף הים ‏1 נשמע לי כמו מתכון לגסות לב ולאטימות לעובדה הפשוטה שגם שם חיים אנשים. כמו שהעובדה שנהרגים מתנחלים מעציבה אותי בדיוק באותה מידה שנהרגים שמאלנים, כי חיי בני האדם יקרים לי ללא קשר ל-"אחריות" שלהם לסכסוך.
גם לא אמרתי "שבמטכ"ל יושבים אידיוטים צמאי דם", אבל בהחלט מפריע לי שכל הפתרונות כולם נובעים מתוך קנה התותח.
נקודתית, "צמצום טווח הבטחון" בינתיים לא הועיל בכלל לצמצום ירי הקסאמים, אבל בהחלט העלה את מספר ההרוגים בקרב האזרחים החפים מפשע הפלסטינים ‏2. לו שיקולים מוסריים היו מכתיבים את מדיניות ישראל, כבר מזמן היו מבטלים את ההיתר הנוראי הזה.

1 זה לא משנה כרגע אם אנחנו עשינו את זה או לא. ניתן להחליף בהרוגים אזרחיים תמימים רבים אחרים בכל רגע.
2 אני מאמין שאתה, בשונה מקהלת, בדעה שקיים יצור שכזה כמו "פלסטיני חף מפשע".
יש השגות על HRW 391931
הבעיה שדרך התגובה נובעת מגישה המאמינה שאם לא ילך בכוח אז ילך בקצת יותר כוח. הבעיה של היושבים במטכ''ל היא שהם קובעים מדיניות ולא רק מבצעים אותה. אמנם להלכה זה איננו כך, אך למעשה -כן. זהו מצב שנמשך כבר עשרות שנים עם הפסקה קטנה פה ושם.
18:00 אחרי המלחמה 391944
שאלה: לו היתה אתה מתמנה היום 21.6.06 ב17:00 להיות שר הביטחון של מדינת ישראל, כיצד אתה מפסיק לחלוטין את ירי הקסאמים?
פציפיזם בסדום 391947
אנחנו לא *נחכה* שהם יפסיקו. זה בלתי מוסרי בעליל לשבת ולחכות. אנחנו נעשה את כל מה שביכולתנו (במסגרת הסביר, לא כולל "יריחו תחילה" וכדומה) כדי שהם יפסיקו. בדרך, למרבה הצער, ימותו אנשים תמימים משני הצדדים; הם ימותו מפני שאין דרך אחרת לסיים את העניין.

הצגת המצב כסימטרי, עם ה"הם יחכו שאנחנו נפסיק" ו"אנחנו נחכה שהם יפסיקו" עושה עוול למציאות. מאחר ואתה קורא אותם עיתונים כמוני, אני לא חושב שיש צורך לפרט.

על הטענה לגבי יעילות הצעדים הננקטים אין לי תשובה מלבד העניין הקטן שכל צעד צריך להשקל יחסית לאלטרנטיבה, לא יחסית לעולם של ילדי הפרחים. אני חושב שלא תהיה זאת השערה פרועה מדי להניח שאם ירי הקסאמים היה עובר בלי תגובה, הוא היה הולך ומתגבר (נראה לי שזה בדיוק התהליך שעברנו מאז פינוי עזה). לשמחתנו אין לנו קבוצת ביקורת, כך שלא נראה לי שנוכל להכריע בשאלה הזאת, אבל אולי המצב בגבול הצפון יכול לרמוז על כיוון אפשרי. אני באמת לא יודע, ייתכן שמר אנשלוביץ' צודק ולא יהיה מנוס מהכנסת הצבא בחזרה לשטחים הארורים ההם. מה שבטוח הוא שישראל לא יכולה להשלים עם ירי יומיומי של קסאמים ו"לחכות שהם יפסיקו". זה נראה לי כל-כך מובן מאליו שאני מתפלא שאני כותב את המשפט הזה בכלל.

אם יש לך פתרונות שאינם נובעים מקנה התותח, הצג אותם. אני באמת לא יודע אם הפסקות חשמל, למשל, הן עניין אפשרי במסגרת האילוצים הקיימים, והייתי שמח אם העניין היה עולה לדיון ציבורי.
פציפיזם בסדום 391968
שוטה, הפסקות חשמל ממש מתבקשות, לדעתי.
בעייה- בתי חולים.
אז: אם יש שליטה על אזורי משנה בתוך עזה, אולי אפשר לדאוג שאיזורים שבהם יש בתי חולים לא ייפגעו. או שאפשר לתת לבתי החולים גנרטורים + דלק. או להודיע מראש שבשעה זו וזו החשמל ינותק לשעתייים. כדי שיעשו מה שאפשר בנוגע לזה.
אני לא מצליחה לחשוב על בעייה אחרת מלבד בתי החולים. אתה?

בכלאופן, ירוט חוליות קסאם ברכביהם נוסה, והוא בעייתי, ולא מועיל. בעייתי, כי אחוז הפגיעות באזרחים לעומת הפגיעות במטרות הוא לא מספיק טוב. ולא מועיל- עובדה, ירי הקסאמים נמשך.
לכן שווה לנסות דרך אחרת. הפסקות חשמל הן דרך אחרת.. אז למה לא, בעצם?

ואגב- אסור בתכלית האיסור לפגוע באספקת המים לרצועה.
פציפיזם בסדום 391975
יש לשער ש''הבעיה האחרת מלבד בתי החולים'' היא דעת הקהל העולמית, שלא תיכנס לכל הדקויות האלה ואנחנו ניראה הכי רע מכל הרע שכבר נראינו. זוהי בעיה מן הסוג שהממשלה כנראה לוקחת בחשבון (בגבולות מסויימים המשתנים עפ''י הסיטואציה), גם אם מנקודת הראות של גולשי הרשת אין לה כל משמעות.
פציפיזם בסדום 391999
לא יודע. יש לי הרגשה שמישהו שם ידאג לכך שהגנרטור יתקלקל בדיוק בזמן הנכון, ולגמרי במקרה יהיה גם צלם עיתונות שבא לתומו לעשות כתבת צבע על בית-החולים, ואשר יצלם את החולים המונשמים מפרפרים ומתים להם אל מול העדשה. חוששני שכמה תמונות כאלה יחזירו אותנו למשבצת הראשונה במהירות הבזק.

בכלל, יש בעיה עם פגיעה מכוונת בציבור רחב שבאופן ברור לא שייך לכוח הלוחם. נכון שגם היום נהרגים חפים מפשע, אבל הלחימה מתבצעת כנגד האשמים.

למרות האמור לעיל, אני לא סגור עם עצמי על הנושא. הרס רכוש מנהיגי הציבור בעזה נראה לי הכי סביר (עם ההסתייגויות שהעליתי בתגובה קודמת באותו נושא).
פציפיזם בסדום 392227
הבעיה מתחלקת לשתיים: א. פעולה ישראלית, מטרותיה ותוצאותיה; ב. דעת הקהל בעולם.

א. בפעולות עצמן צריך למקסם פגיעה במחבלים, ולמזער פגיעה בחפים מפשע.
הנפגעים בצד הפלסטיני הם בדרגות שונות של אשמה-חפות (מחבלים/צופים-בכיף-בשיגור-קסאמים/עוברים-בדרך-למכולת).
והנזק הוא בדרגות שונות של חומרה (חיים---רכוש).
ככל שהנפגע קרוב יותר לקצה העליון של סקאלת האשמה הוא צריך להינזק גבוה יותר בסקאלת הנזק. ולהפך.

ב. תמונות הסבל האזרחי שמפיצים הפלסטינים הן אכן מבוימות לפעמים. אבל מבוימות או לא, יש שימוש קבוע שלהם בתמונות כאלה לניגוח ישראל בעולם.
לדעתי, זה שיקול חשוב, אבל פחות חשוב משיקולי סעיף א.
כלומר: אם נתת גנרטור, נתת דלק, הזהרת מראש, וכולי- עשית את שלך. ואז פרפורי החולים וכו' הם לא על מצפונך.
ואם גם מושגת המטרה (פחות קסאמים) אז בכלל אין בעיה. כי ילד שדרותי בן 12 שמרטיב במיטה כל לילה מפחד הקסאמים, ואין תמונות של זה, חשוב לי יותר מתמונות של חולה מפרפר בבי"ח עזתי לקול מקהלת הגינוי העולמית.

צריך לשקול /כל/ הזמן את /כל/ הגורמים שלעיל.
ונוצר הרושם שבזמן האחרון מי שנותן את הטון בצבא זה לא השוקלים תמידית, אלא דווקא אלה שמתעקשים על דפוסי פעולה קבועים: יש קסאמים- נטווח רכבים. לא עזר? נצמצם טווחי ביטחון. ובינתיים גם נחקור ונסביר שמשפחת ראליה זה לא באשמתנו. (ובעוד צה"ל עסוק בהסברים על זה, קורה עוד פקשוש מטרה+פגיעה באזרחים, מה שמקלקל מעט את ההסברים היפים על הרסיסים וכל זה). והקסאמים? טוב תודה, נמשכים כהרגלם.
ולכן אולי הגיע הזמן לחדש משהו, איכשהו.
פציפיזם בסדום 392122
היתה לי תגובה. עדיין יש לי. אבל גיליתי שבימים האחרונים, לא זאת בלבד שהשקעתי באייל יותר זמן ממה שהייתי רוצה, אלא שגם הגבתי תגובות שאני לא גאה בהן, בלשון המעטה. אני מעדיף לפרוש בכלל מהאייל לזמן הקרוב.
פציפיזם בסדום 392219
זה מצער אותי. מכל מקום, יש להניח שתמצא אותי כאן אם וכאשר תחזור.
פציפיזם בסדום 392124
"אנחנו לא *נחכה* שהם יפסיקו. זה בלתי מוסרי בעליל לשבת ולחכות".
"מה שבטוח הוא שישראל לא יכולה להשלים עם ירי יומיומי של קסאמים ו"לחכות שהם יפסיקו". זה נראה לי כל-כך מובן מאליו שאני מתפלא שאני כותב את המשפט הזה בכלל".

אני מבינה שבעיניך הדברים האלה מובנים מאליהם; אבל לי, למשל, הם לא נראים מובנים כל כך. לכן אשמח אם תסביר:
מה נראה לך "בלתי מוסרי"? לא לנקום? או לא להתגונן? כלומר, לא להשיב למפגעים כגמולם, או להפחית ככל שניתן את מספר הנפגעים שלנו?
כי זה לא בהכרח אותו הדבר. עד כמה שראינו בינתיים כל הפעולות הכוחניות שמבצע צה"ל לא ממש הביאו להסרת האיום על שדרות. הן גם לא סיימו באופן סופי את האיום בפיגועי התאבדות. נהפוך הוא: כל חיסול, ממוקד ובעיקר לא ממוקד, מגביר את ההתראות ואת רצון הנקמה של הפלסטינים. עד היום ניסינו את השיטה הזאת שוב ושוב לאודך זמן. הרבה לא הרווחנו מזה.
מה שלא ניסינו הוא להפסיק באופן מוחלט את פעולות צה"ל (למעט בדיקות במחסומים) לתקופה מסוימת ולראות מה קורה. אולי אפילו - שומו שמים - לנסות לדבר עם החמאס. או לפחות לתת לאבו מאזן אפשרות לעשות זאת.
כעת, לא בהכרח מצב כזה יפסיק סופית את הקסאמים. סביר שלא, כמובן. אבל צריך לראות אם זה לא מפחית את שיגוריהם. אם לא יורדות ההתראות לפיגועי התאבדות. ואם כן - כלומר, אם אחרי הודנה *מוחלטת* מצדנו - יש ירידה ממשית במספר הנפגעים, אולי זה חשוב יותר מנקמה? אולי אפשר לוותר להם על כמה הרוגים שלהם בתמורה לכמה אנשים שלנו שלא ימותו?
פציפיזם בסדום 392129
''מה שלא ניסינו הוא להפסיק באופן מוחלט את פעולות צה''ל (למעט בדיקות במחסומים) לתקופה מסוימת ולראות מה קורה''

מה שקורה, הוא שארגוני הלוחמה הפלשתינים מפתחים בשלווה ובנחת את כוחם, ומוציאים אותו לפועל בפעולת-ראווה כגון פיצוץ במלון בנתניה. תכונה נוספת של השיטה שלך, היא שהיא נשכחת במהירות ולאחר כמה חודשים בא שמאלני תורן ואומר שמעולם לא ניסינו להבליג.

(בנוגע לשיחות עם חמאס אתה צודק. חייבים להביך את הנייה בהזמנה לפסגה במעון ראש הממשלה.)
פציפיזם בסדום 392143
אני יודעת שזה ייראה לך מאוד קטנוני מצדי, אבל אני התכוונתי ל''הבלגה'' כזו שאפילו חיסולים אין בה.
פציפיזם בסדום 392154
זה לא נראה לי קטנוני, אלא שכחני. בחודשים ההם נמנעה ממשלת שרון מהרג מפקדים (אם כי לא הפסיקה את הנסיונות להרוג מתאבדים בדרכם. אולי זה מה שהיה מפסיק את המוטיבציה הפלשתינית להילחם)
פציפיזם בסדום 392157
אולי כדאי להזכיר את איומי האפוקליפסה עכשיו שניבאו לנו חלק מהעיתונאים שלנו מייד אחרי חיסול יאסין, ואת מה שקרה בפועל.
פציפיזם בסדום 392163
מצדך זה בהחלט שכחני. יום-יומיים לפני הפיגוע בנתניה היו איזה שני חיסולים קטנים.
פציפיזם בסדום 392152
הנחת היסוד שלך היא שאנו נתונים ב"מעגל דמים"; תגובה גוררת תגובת נגד וחוזר חלילה. קשה לערוך ניסוי מבוקר כדי לבדוק תאוריה זאת. אני חושש שאת מזלזלת בשני הצדדים הלוחמים כאשר את מיחסת להם מודל התנהגות רפלקסיבי האופייני לבעלי חיים ירודים.

לפלסטינאים יש תוכנית ידועה וגלויה לחסל את ישראל כמדינת לאום יהודית. לתוכנית זאת תמיכה רחבה של כלל האוכלוסיה הפלסטינית. לישראל יש עניין חיוני לסיים את המלחמה בהסכם שלום שיאפשר המשך קיומה כמדינה יהודית. מאחר שהדבר אינו אפשרי, ישראל מעדיפה להמנע ממשא ומתן. התוצאה היחידה של משא ומתן תהייה העברת זירת המלחמה לבמה הפוליטית הבין לאומית שבה יש לפלסטינאים יתרון מוחלט.

חילופי האש בעזה דומים לקרב איגרוף שבו אחד המתאגרפים חלש מכדי לנצח, והאחר חושש מתגובת הקהל אם יכה חזק מידי... זאת הסיבה שהקרב נמשך זמן רב כל כך ללא הכרעה.

ישראל אינה יכולה להרשות לעצמה לא להגיב, מחשש לדמורליזציה מוחלטת של הציבור, אובדן אמון ביכולת המדינה להמשיך להתקיים לאורך זמן, ויצירת רקע בדעת הקהל המתאים לכוחות פוליטיים המובילים לכניעה לפלסטינאים.

הרשי לי להעיר בלעג שאם "לנסות לדבר עם החמאס." לא יעזור, אפשר אולי לנסות "לדבר עד שיצא עשן לבן." (דיבורים פורטה), או לרקוד את ריקוד הגשם, או להתחפש להרי פוטר ולנסות את מטה הקסמים שלו.
פציפיזם בסדום 392162
מעניין שהוספת את הקטע האחרון הזה. למען האמת, זה אחד הדברים שתכננתי ושכחתי לכתוב לשוטה: אם איננו יכולים לשבת בחיבוק ידיים, אולי באמת אפשר לרקוד את ריקוד הגשם, להגיד תהלים או להדליק נרות על קברותצ הקדושים. אפילו פולסא דנורא נראה לי יותר אפקטיבי להפחתת ההרג מאשר מה שנעשה עכשיו.
פציפיזם בסדום 392224
מזל שרק תיכננת ולא הוצאת את זה אל הפועל, אחרת עוד הייתי מתפתה להכנס לביצה הזאת שוב.
פציפיזם בסדום 392198
אני נוטה להסכים לכל מה שכתבת, אבל כדאי לשים לב שהפסקה הלפני-אחרונה שייכת לז'אנר קצת מטריד (גם אם לעתים קרובות תקף) של טיעונים, זה שבו הנחה מרכזית היא שיתר הציבור לא חכם כמונו‏1. אם אנחנו עושים מעשה X רק בגלל שאחרת תהיה דמורליזציה בציבור, משתמע שאין תועלת *אחרת* ב-X. ואז, אילו כל הציבור היה חכם כמונו וידוע זאת, ממילא X לא היה מונע דמורליזציה.

נכון שלפעמים אנשים מתנשאים בצורה הזו אפילו על עצמם: "התחלתי לצאת להליכות בערב / לאכול אורז מלא, רק כדי להרגיש שאני עושה משהו".

1 מי זה "אנחנו" כאן? אנחנו המתדיינים, ואולי מקבלי ההחלטות שבנעליהם אנו שמים את עצמנו.
פציפיזם בסדום 393997
זהו בדיוק ה"סובייקט שאמור להאמין" של ז'יז'ק (הוא טוען, נראה לי בצדק, שלמבנה הזה יש נוכחות חזקה הרבה יותר מאשר סתם "ז'אנר מטריד של טיעונים". ראה למשל את תגובה 276181 של טל כהן):

According to a well-known anecdote, anthropologists studying "primitives" who supposedly held certain superstitious beliefs (that they descend from a fish or from a bird, for example) asked them directly whether they "really" believed such things. They answered: "Of course not - we're not stupid! But I was told that some of our ancestors actually did believe that." In short, they transferred their belief onto another.

We do the same thing with our children by going through the ritual of Santa Claus. Since our children (are supposed to) believe in him and we do not want to disappoint them, they pretend to believe so as not to disappoint us by puncturing our belief in their naivety (and to get the presents, of course). Isn't this also the usual excuse of the mythical crooked politician who turns honest? "I cannot disappoint the ordinary people who believe in me." Furthermore, this need to find another who "really believes" is also what propels us to stigmatize the Other as a (religious or ethnic) "fundamentalist." In an uncanny way, some beliefs always seem to function "at a distance." In order for the belief to function, there has to be some ultimate guarantor of it, and yet this guarantor is always deferred, displaced, and never present in persona. The point, of course, is that this other subject who directly believes does not need to actually exist for the belief to be operative: It is enough precisely to presuppose his existence, i.e. to believe in it, either in the guise of the primitive Other or in the guise of the impersonal "one" ("one believes...").
פציפיזם בסדום 392210
היי, בלי ללכלך על הארי פוטר. אחד מהמאפיינים הבולטים של הסדרה הוא שגם יכולות הקסמים של הארי ושות' לא מבטיחות להם הצלחות אינסטנט.
שאלות בסדום 392235
"לפלסטינאים יש תוכנית ידועה וגלויה לחסל את ישראל כמדינת לאום יהודית"

"ישראל יש עניין חיוני לסיים את המלחמה בהסכם שלום שיאפשר המשך קיומה כמדינה יהודית."

1. איך מסתדרים המעשים וההצהרות של הישראלים והפלשתינאים עם התוכניות הגלויות והידועות שלהם?

2. יכול להיות שלישראל ו/או לפלשתינאים יש יותר מאינטרס/תוכנית אחד/ת?

"ישראל אינה יכולה להרשות לעצמה לא להגיב, מחשש לדמורליזציה מוחלטת של הציבור, אובדן אמון ביכולת המדינה להמשיך להתקיים לאורך זמן, ויצירת רקע בדעת הקהל המתאים לכוחות פוליטיים המובילים לכניעה לפלסטינאים."

3. אתה רציני? הציבור יאבד "אמון ביכולת המדינה להמשיך להתקיים לאורך זמן" בגלל הקאסמים? זה קרה אי פעם בהיסטוריה האנושית?

4. אתה רואה תסריט אפשרי שמתחיל בקסאם שנופל בשדרות, ונגמר בהודעת "סגירת מדינה" של אולמרט?

5. איך "הגבה" תשנה את התסריט הזה?
שאלות בסדום 392329
1-2. אני ממש מקווה שלא מתחשק לך להתווכח על השאלה האם ישראל באמת חפצה בשלום, או האם הפלסטינאים באמת מתכוונים ברצינות לממש את זכות השיבה.

3-4-5.
מדינת ישראל נמנעת מלהפעיל את מלוא כוחה הצבאי כנגד אירגוני הטרור. בין אם מדיניות זאת ראוייה ובין אם לאו, תוצאת הלוואי אינה מפתיעה: הטרור נמשך, וציבור גדול אינו מאמין שניתן לנצח במלחמה. הסיסמה "תנו לצה"ל לנצח!" הפכה למשל ולשנינה. הקונצנזוס הוא "אי אפשר לנצח טרור", "ניסינו הכל", "אין פתרון צבאי - רק פתרון מדיני".

אני חושב שהציבור חש שהמדינה איבדה חלק מחיותה. אין אמון רב ב"גנרלים" ובמנהיגים הפוליטיים, וכאשר מישהו מציב "קו אדום" או מאיים בתגובות קשות, דבריו מתקבלים בציניות.

בעיית הטרור תובעת פתרון, הקהילה הבינלאומית תובעת פתרון. ומה "הפתרון" המדיני אם האוייב מתעקש על זכות השיבה ואין חלופה צבאית? עמדותיה המדיניות של ישראל הולכות ונשחקות; בנקודת שפל, בשיחות טאבה ב2001, הדברים הגיעו לידי כך שהפלסטינאים כמעט והשיגו הסכמה ישראלית עקרונית לקבל את זכות השיבה כבסיס להמשך המשא ומתן.

הכף נוטה לרעת מדינת ישראל; בהיבט הצבאי של המאבק, יש לישראל יתרון, אך היא אינה מממשת אותו בשל שיקולים מדיניים ופוליטיים-פנימיים. בחזית המדינית יש לפלסטינאים יתרון מוחלט.

אני חש שאם היו מציגים בסקר את השאלה "האם אתה מאמין/נה בקיומה של מדינת ישראל כמדינת לאום יהודית בעוד עשרים שנה?" שיעור התשובות החיוביות היה מתחת ל100%...

תגובה כלשהי, "גביית מחיר" מהצד השני, מקטינה את תחושת התסכול ואי האמון בחוסנה של המדינה, ומחזקת את כושר העמידה של הציבור.
שאלות בסדום 392641
1+2. לא. אני מקווה שאתה מבין שאי אפשר ליחס רצון למדינות או לעמים. רצון שייך לאנשים, לפרטים, לא לקולקטיבים. אני מקווה שאדם בוגר מבין שקיומו של רצון לבד לא אומר כלום. השאלה היא מה המחיר אותו מוכן לשלם הפרט תמורת מימוש אותו הרצון. ואז נשאלת השאלה האם ישראל רוצה בשלום ומוכנה לשלם עבורו באי הקמת התנחלויות (למשל). ההיטוריה של שלושים השנה האחרונות מוכיחה את ההפך (עובדה, ישראל כן הקימה התנחלויות, והרבה). אני מקווה שאתה שם לב להבדל בין ההצהרה "הפלסטינאים באמת מתכוונים ברצינות לממש את זכות השיבה" לבין "לפלסטינאים יש תוכנית ידועה וגלויה לחסל את ישראל כמדינת לאום יהודית", למעשה, מדובר על שתי הצהרות שונות לחלוטין, שמלבד ששתיהן שייכות לתחום הפאנטזיה, אני לא מוצא הרבה קשר ביניהן.

3 + 4 + 5. שאלתי שאלות ברורות, במקום לענות לעניין, אתה ממשיך להצהיר הצהרות מוזרות והזוויות.

הסיסמא "תנו לצה"ל לנצח!" הפכה למשל ולשנינה משום שהיא סיסמא מטופשת, ויש בציבור הישראלי אנשים יותר אינטליגנטים ממה שאתה חושב.

"אני חושב שהציבור חש שהמדינה איבדה חלק מחיותה. אין אמון רב ב"גנרלים" ובמנהיגים הפוליטיים" ואני חושב שלהפך, הציבור בישראל מוכיח שהוא לא איבד חלק מחיותה, עובדה, "אין אמון רב ב"גנרלים" ובמנהיגים הפוליטיים".

"מדינת ישראל נמנעת מלהפעיל את מלוא כוחה הצבאי כנגד אירגוני הטרור." משום שהם לא אירגונים צבאיים, ואי אפשר להפעיל מולם "את מלוא כוחה הצבאי". בני האדם הרבה יותר חזקים וגדולים מהדבורים, עדיין אין הרבה גאונים שישתמשו "במלוא כוחם הפיזי כנגד כוורות הדבורים".

"בעיית הטרור תובעת פתרון," מה? ממי היא תובעת דבר שכזה?

"הקהילה הבינלאומית תובעת פתרון" אתה בטוח? ואם היא תובעת, אז?

"עמדותיה המדיניות של ישראל הולכות ונשחקות" אתה מתכוון שב47 הסכים כל העולם לתת לפלסתינאים מדינה עצמאית שכללה את "גבולות החלוקה", ואת כל מי שהתגורר בזמנו בארץ, והיום אפילו הפלשתינאים לא חושבים לבקש דבר כזה? זאת שחיקה?

"הכף נוטה לרעת מדינת ישראל" להפך, הכף נוטה לטובת מדינת ישראל, רק טפשות ישראלית לא מסוגלת למנף מספיק את הכף הזאת, ובמקום זאת מקשיבה לעצות חושי כמו אלא שאתה מנפק בסיטונאות.

""גביית מחיר" מהצד השני, מקטינה את תחושת התסכול ואי האמון בחוסנה של המדינה" להפך, בגיית מחיר מהצד השני מגדילה את חוסר הצידוק בקיומה של מדינת ישראל, מה הטעם שמדינת ישראל תמשיך להתקיים, אם בסופו של דבר היא סתם תהפך לעוד מדינה ערבית ש"גובה מחיר" מהצד השני על חשבון הצד שלה? רוב הישראלים, להבדיל ממך, לא רוצים לחיות בסוריה או מצרים, אלא במדינה שמנסה להטיב עם אזרחיה.
שאלות בסדום 392648
"עמדותיה המדיניות של ישראל הולכות ונשחקות" אתה מתכוון שב47 הסכים כל העולם לתת לפלסתינאים מדינה עצמאית שכללה את "גבולות החלוקה", ואת כל מי שהתגורר בזמנו בארץ, והיום אפילו הפלשתינאים לא חושבים לבקש דבר כזה? זאת שחיקה?

עמדותיה המדיניות של ישראל הולכות ונשחקות מאז מלחמת יום כיפור. התיקון הזה מספק אותך, סמיילי?

תזכורת מן המציאות: אש"ף קיבל את החלטות האום 242 ו338 כבסיס למשא ומתן, אולם עקב כישלון שיחות טאבה עראפאת הצהיר כי הבסיס לשלום צודק הוא החלטה 181 - "החלטת החלוקה".

מפלגת השלטון בפלשתין אינה מכירה בסמכות הארגון המתקרא "או"ם" להחליט החלטות לגבי שטחי ואקף מוסלמי. לכן, הממשלה הפלשתינית אינה דורשת את גבולות החלוקה אלא סילוק מוחלט של הפולשים האימפריאליסטים.

יש היגיון במסירת שטחים לאויב, בפירוק ישובים, בהימנעות מהתקפות רצחניות על אזרחים וכ'. לא צריך לבסס אותו על עצימת עיניים.
רגע של ריכוז? 392649
איזה "עמדה מדינית" של ישראל נשחקה מאז מלחמת יום כיפור?

ערפאת הצהיר הרבה הצהרות. מה זה שייך לדיון?

מה הקשר בין הדרישות שאתה מעלה בשם "הממשלה הפלשתינית" לבין הדיון?

לא הבנתי את המשפט האחרון שלך.
רגע של ריכוז? 392650
1. איזה שטח ראוי שיהיה בשליטה ישראלית בהסכם שלום עתידי.
2+3. טענת שהפלשתינים לא חושבים לבקש את גבולות החלוקה. הפרכתי טענתך.
4. ביקשתי שתפקח עינך. המסקנות שלך אולי נכונות, אך הנימוק שאליו התייחסתי שגוי ומתעלם מן המציאות.
סליחה, אבל על מה אנחנו מדברים? 392651
1. באיזה הקשר אתה שואל?

2+3. איפה טענתי טענה כזאת? איפה הפרכת את טענתי?

4. איפה ביקשתי ממני דבר כזה? לאיזה נימוק התיחסתי? למה הוא "שגוי ומתעלם מהמציאות"?
אין לי מושג 392657
1. לא שאלתי כלום.
2+3. מי כתב "היום אפילו הפלשתינאים לא חושבים לבקש דבר כזה" בקשר לתוכנית החלוקה בתגובה 392641? אם זה היית אתה-טעית.
4. המשפט "יש היגיון במסירת שטחים לאויב, בפירוק ישובים, בהימנעות מהתקפות רצחניות על אזרחים וכ'. לא צריך לבסס אותו על עצימת עיניים" היה סוג של בקשה שלא להשתמש בטיעון כאילו הפשתינים אינם מבקשים את גבולות החלוקה.
אין לי מושג 392662
1. אז לא הבנת (ואני עדיין לא מבין) מה אתה רוצה להגיד בסעיף הזה.

2+3. ואיפה הפרכת את טענתי?

4. המשפט "היום אפילו הפלשתינאים לא חושבים לבקש דבר כזה" לא הובא בתור טיעון בעד או נגד "מסירת שטחים לאויב", "פירוק ישובים", ו/או "הימנעות מהתקפות רצחניות על אזרחים", אלא בתור טיעון נגד הפאניקה שבוטאה ב-"עמדותיה המדיניות של ישראל הולכות ונשחקות".
אין לי מושג 392664
2+3 הפלשתינים תובעים, מדי פעם, את גבולות החלוקה. צריך רק להקשיב להם.
אין לי מושג 392665
גם הישראלים "תובעים", מדי פעם, את ארץ ישראל השלמה. אז מה?
אין לי מושג 392666
ז''א, אני פשוט ממש לא מבין מה אתה רוצה להגיד בפתיל הזה, ואיך הדבר הזה אותו אתה רוצה לומר קשור אלי.
שאלות בסדום 392713
כנראה שלמרות ההסכמה שלא מתחשק לך לדון בשלום ובזכות השיבה, קשה לך להתאפק...
אני מניח שאתה מסכים שמטרתה של ישראל להגיע להסדר שלום, אחרת קשה להבין לאיזה תכלית הזמינה ישראל את מר ערפאת לגור בשכנות קרובה כל כך לרכוזי האוכלוסיה שלה. הטענה שישראל אינה מוכנה לשלם את המחיר הראוי לפי דעתך, לוקה בכשל חשיבה. השלום אינו סחורה הנסחרת בשוק משוכלל שאיש מהסוחרים בו אינו יכול להשפיע על מחירה. מחיר השלום נתון למשא ומתן המתנהל ליד שולחן הדיונים או באמצעות חילופי ירי.
כיצד מימוש זכות השיבה והמשך קיומה של מדינת ישראל כמדינת לאום יהודית יכולים לדור בכפיפה אחת, אינני יודע, אשמח לקבל הסבר.

ביחס לחלק השני, יתכן שדברי היו מופשטים מידי. התכוונתי לדווח על תחושת הבטן שלי: אם ישראל לא תכריע את הפלסטינאים צבאית, הפלסטינאים יכריעו את ישראל מדינית. כאשר הציבור חש שהמלחמה נמשכת עד אינסוף ואין פתרון צבאי, הקרקע הפוליטית מוכשרת לקבלת פתרון מדיני כלשהו. כדי שלא יהיו לך ספקות, כוונתי בהכרעה צבאית היא לאלץ אותם לוותר על זכות השיבה, ולחתום על הסכם שלום סופי המאפשר המשך קיום מדינה יהודית.

כתבתי שהסיסמא "תנו לצה"ל לנצח!" הפכה למשל ולשנינה. אגב, גם ליד שולחן הממשלה: כאשר דיכטר הציע להכנס לעזה בעקבות ירי הקסאם, הוא קיבל מליבני תשובה לועגת שיחסה לו את רוח הסיסמא הזאת.
אתה מתנגד לדעתי שמעמדה של הסיסמא נובע מדמורליזציה וטוען "שהיא סיסמא מטופשת, ויש בציבור הישראלי אנשים יותר אינטליגנטים ממה שאתה חושב." מדוע לדעתך הצד החזק העשיר והמתוחכם אינו יכול לנצח את הצד החלש העני והפרימיטיבי? האם זהו כלל של תורת המלחמה בדרך כלל, או תכונה פרטית של המלחמה ביו ישראל לפלסטינאים? בקיצור, נמק את דעתך.

יש לך מנהג מגונה לגבב מספר עצום של טענות, שאלות והערות קצרות בתגובה אחת. לפרשת הדבורים והלאה לא אתייחס, תש כוחי... מוטב לדעתי להתמקד בשתיים או שלוש הערות שנראות לך חשובות במיוחד...
שאלות בסדום 392734
1. "אני מניח שאתה מסכים שמטרתה של ישראל להגיע להסדר שלום" זהו, שאתה מניח הנחה מופרכת מעליה. אני בכלל לא מסכים לזה שאפשר ליחס לישראל "מטרה". ישראל היא מדינה, עם הרבה אזרחים. ישראל החליפה יותר משלושים ממשלות. לכל ממשלה היתה אג'נדה אחרת, לכל ממשלה היו אוסף מטרות אחר.

2. מעבר לזה, כמו שהסברתי לך למעלה, זה שיש לך "מטרה" לא אומר יותר מידי, אנחנו לא חיים בואקום, לכל "מטרה" יש כמה אמצעים. ולכל אחד יש כמה מטרות שלא בהכרח מתישבו זו עם זו.

3. "קשה להבין לאיזה תכלית הזמינה ישראל את מר ערפאת לגור בשכנות קרובה כל כך לרכוזי האוכלוסיה שלה" זהו, שישראל ב-‏92 "הזמינה" את ערפאת(1), וישראל ב-‏82 ניסתה להתנקש בו(2). למה מ(1) אפשר להסיק משהו ומ(2) לא?

4. מעבר לזה, מה הקשר בין "הזמנת ערפאת" לבין השלום כמטרה?

5. "הטענה שישראל אינה מוכנה לשלם את המחיר הראוי לפי דעתך, לוקה בכשל חשיבה" נכון, בגלל זה לא העלתי אותה.

6. "שלום אינו סחורה הנסחרת בשוק משוכלל" נכון, אבל שלום הוא מטרה אחת מבין אוסף של מטרות אותה רוצה ממשלה לקדם, מטרות אחרות הם (למשל) שטח המדינה, צורת השלטון בה, המבנה האזרחי שלה, היחסים שלה עם אומות העולם ועוד.

7. "כיצד מימוש זכות השיבה והמשך קיומה של מדינת ישראל כמדינת לאום יהודית יכולים לדור בכפיפה אחת, אינני יודע, אשמח לקבל הסבר." אז הנה הסבר. "זכות השיבה" זאת סיסמא שמאחוריה יכולים ולעמוד הרבה מאד טענות שונות לגמרי. למשל, מדינת ישראל "כמדינת לאום יהודית" יכולה לדור בכפיפה אחת עם תוספת של (ואני סתם זורק מספר) 60,000 פלשתינאים. הנה, עכשיו אתה יודע.

8. "כדי שלא יהיו לך ספקות, כוונתי בהכרעה צבאית היא לאלץ אותם לוותר על זכות השיבה, ולחתום על הסכם שלום סופי המאפשר המשך קיום מדינה יהודית" וזה נראה לך סביר? ז"א, אתה לא מזלזל רק באינטליגנציה שלנו, אלא גם בשלהם.

9. "מדוע לדעתך הצד החזק העשיר והמתוחכם אינו יכול לנצח את הצד החלש העני והפרימיטיבי?" לא יודע. מדוע לדעתך יש לי דעה כזאת?

10. מה שכן, אם אתה כבר שואל על זה, לפני שיוצאים למלחמה צריך להגדיר מהוא "ניצחון" ומהו "הפסד". אני לא חושב ש-X הרוגים בשנה מפעולות טרור זה by definition הפסד, אני כן חושב שאיבוד המוסריות הוא הפסד, אני כן חושב שכח בלי מוח לא מוביל בהכרח לניצחון ואני כן חושב שאי אפשר לדבר על ניצחון בלי לנסות ולשרטט תרחיש הגיוני (ואני מדגיש הגיוני, קריא כזה שמתבסס על ההנחה שהאויבים שלנו הם בני אדם כמונו ושאנחנו בני אדם כמוהם) שיתאר איך זה שנעלה את ג'נין באש תגרום לפלשתינאים בחברון לחבק את תושבי קרית ארבע, או להבדיל, איך זה שתיפול קטיושה על בית ספר בשדרות יגרום לאולמרט להכריז על ביטל המדינה.

11. "האם זהו כלל של תורת המלחמה בדרך כלל, או תכונה פרטית של המלחמה ביו ישראל לפלסטינאים?" אני מקווה שסעיף 10 ענה לך על השאלה.

12. "יש לך מנהג מגונה לגבב מספר עצום של טענות, שאלות והערות קצרות בתגובה אחת..." מצטער, פשוט התגובות שלך נראות לי כל כך מוזרות, כאילו מי שכתב אותם לא ממש חי כאן. אבל הנה, הפעם הוספתי סעיפים. אם אתה מרגיש מחוייב להתיחס רק ל-‏2 סעיפים, קח את הראשון והעשירי.
שאלות בסדום 392469
3. לא בגלל הקסאמים, בגלל ההתנתקות.
שאלות בסדום 392639
בגלל הקאסמים, בגלל ההתנתקות, בגלל הירח המלא, בגלל מה שתרצה, בלי נימוקים והגיון זה לא עובד.
פציפיזם בסדום 392322
ההגדרות שלך נשמעות כאקסיומות אך הן אינן כאלה.
א. "לפלסטינאים יש תכנית ידועה וגלויה לחסל את ישראל כמדינת הלאום היהודית". אם ניסוג מכל השטחים , הפלסטינאים לא יוותרו עד שנכריז גם על עצמנו כפלסטין? על כל אקסיומה שאתה מעלה, יש אקסיומה נגדית בצד הפלסטינאי. על שכל הנכונות שלנו לשלום היא סתם דיבור רמיה; ומה ההוכחות שלהם? מאז 1993 הוכפלה האוכלוסיה היהודית ביו"ש. אינני ממציא, שמעתי אותם אומרים את זה. הם חושבים שכל הדיבורים שלנו על רצון למו"מ הם עבודה בעינים. הם מבססים את טיעוניהם על תהליך ההתנחלות המסיבי ועל מה שמתרחש בשטח ופורט בדו"ח טליה ששון.
למה לא יעזור לדבר עם החמאס? מדוע פעם התעקשנו על מו"מ ישיר עם כל אחת ממדינות ערב שרצו בריש גלי לזרוק אותנו לים? הסיבה היא שאין לממשלוטתינו רצון רב להגיע להדברות.
פציפיזם בסדום 392341
אם איני טועה, האקסיומות ''שלנו'' מבוססות על דברים שמנהיגי הפלסטינאים אומרים במפורש, בעוד שהאקסיומות ''שלהם'' מבוססות על דברים שבמפורש המנהיגים ''שלנו'' אינם אומרים.
פציפיזם בסדום 392442
כבר אמר פוליטיקאי מאד חכם -אריק שרון- שאת הפוליטיקאים אפשר לשפוט רק על פי מעשיהם ולא על פי דיבוריהם. הוא ידע מה הוא אומר כי הוא היה מומחה בשימוש גמיש בלשון.
פציפיזם בסדום 392451
אוקיי, אפשר גם לדבר במעשים: הפוליטיקאים "שלנו" פינו לא מזמן את רצועת עזה. מה עשו הפוליטיקאים "שלהם"?

אגב, כשפוליטיקאי פלסטינאי אומר לי שהוא בעד שלום, אחווה ואהבה, אז אני חושד בו כמו ששרון היה חושד. לעומת זאת כשהוא אומר לי שהוא רוצה להרוג אותי ולהשתלט על הארץ שבה אני חי, אני דווקא נוטה להאמין לו.
פציפיזם בסדום 392465
כך גם כל פוליטיקאי ישראלי ב-‏60 השנים האחרונות אמר שהוא בעד שלום, חולם בלילות על שלום וכד'. תבדוק נאומים של גולדה בארה"ב; מאוהבת בשלום עד כלות חושיה. כולם. גם יעקב רוטבליט-לא פוליטיקאי -היה בעד שלום-שיר השלום. שמעת אותו בזמן פינוי רצועת עזה? כמעט האשים את ממשלת ישראל בשילוחים.
אז באמת סוף סוף הא איזה פוליטיקאי או איש צבא ישראלי (אינני זוכר מיהו) ואמר שיהיה מוכן לשלום כשהפלסטינאים יהפכו לפינלנדים (אם היו פינלנדים לא היינו יכולים לשלוט עליהם בקלות כזאת).
פציפיזם בסדום 392485
מאוד מעייף לקיים איתך דו שיח, כי התחושה היא שאתה נמנע בכוונה מלהבין מה אני אומר. אני יודע שאני לא כל כך ברור, ובכל זאת: האם לא ברור שאני אומר "אם מישהו מצהיר בגלוי שהוא רוצה להשמיד את מדינה א' אז יותר ברור שהוא רוצה להשמיד את מדינה א' מאשר אם הוא אומר שהוא רוצה איתה שלום"?
פציפיזם בסדום 392488
קודם היה ברור יותר.

ולא נראה לי שמנהיג הנואם "אני רוצה שלום, לה לה לה" רציני פחות ממנהיג הנוהם "אני רוצה מלחמה, ארררר". שניהם לא רציניים.

בשני המיקרים די ברור שההצהרה מקדמת את הרצון המוצהר בה במידה דומה (לא מקדמת אותה כלל), ובשני המקרים די ברור שהיא נועדה להשתיק ביקורת מבפנים, העלולה להפריע להנהגה להגשים את מטרתה האמיתית (שהיא כמעט תמיד זהה: להשאר בהנהגה).
פציפיזם בסדום 392490
מי דיבר על "רציני"?
פציפיזם בסדום 392492
חשבתי שאתה...
פציפיזם בסדום 392495
אני? בסך הכל ניסיתי להראות שהמצב אינו סימטרי כפי שאיציק מנסה להציג אותו. איציק הגיב למי שאמר שהפלסטינאים רוצים להשמיד אותנו בזה שגם הפלסטינאים יכולים להגיד שדיבורי השלום שלנו הם שקר וכזב. כאמור, אני מאמין יותר שרוצה להשמיד אותי זה שאומר זאת במפורש ולא זה שאומר שהוא רוצה שלום (זה לא סותר את זה שאני לא מאמין גם לזה שאומר שהוא רוצה שלום).
פציפיזם בסדום 392499
מה, עוד לא למדת שפוליטיקאים *תמיד* משקרים, אלא אם כן הם לא? כלומר, אם פוליטיקאי חוזר מספיק פעמים על טענתו שהוא רוצה להשמיד את ישראל, ודאי אפשר להבין שהוא רוצה שלום וגבולות פתוחים!
פציפיזם בסדום 392586
מתי אמרתי שהמצב סימטרי? אנחנו מדינה חזקה והם חברה חלשה, מפורקת ועל סף מלחמת אזרחים. התהליך הדינמי הוא שהשטח שלהם הולך ומצטמצם. הסיכוי שלהם לזכות במדינה עם רצף טריטוריאלי הולך ומצטמצם (בעיניהם). הממשלה שבחרו אינה מוכרת על ידי העולם אלא מקוטלגת כטרוריסטים. הם מנסים למתוח את האידאולוגיה שלהם ומצהירים שיהיו מוכנים להפסיק את הלחימה שלהם אם נצא מכל השטחים שנכבשו ב-‏67. אנחנו איננו מוכנים לתת להם לצאת לאט לאט מהפינה בה הם נמצאים; אנחנו עדיין בתהליך צריבת התודעה והכנעת היריב. דיבורים אינם הכל; אצל הרבה מפלגות במהלך ההיסטוריה, דיבורים קיצוניים וחריפים הפכו במהלך הנסיבות למס שפתיים ורק מאוחר יותר בוטלו. מה שאנחנו רוצים יחד עם ארה"ב ומדינות אירופאיות הוא להכניע אותם כניעה טוטאלית. זאת דרך שאפשר לבחור רק צריכים להיות מודעים למחיר.
אני מניח שאולמרט איננו רוצה במו"מ איתם ולכן הוא מחזיק אותם בפינה הטרוריסטית. לדעתי אפשר וצריך להדבר אותם -גבולות 67.
פציפיזם בסדום 392633
גבולות 67 הם יקבלו ברגע שהם יגידו כן-שנינו יודעים את זה וזה גם הוצע להם ע"י ברק.גם אם יהיו תיקוני גבול כאלה ואחרים הם יקבלו שטחים אחרים במקומם.
יהיה כאן שלום רק כאשר יהיו בצד הפלסטיני אנשים שמדברים כמוך וכמו אנשי שלום עכשיו או לכל הפחות מרץ שלנו. כשתראה לי משהו מהצד הפלסטיני שמוכן להקריב משהו בשביל השלום-אני אתחיל להיות אופטימי.
  פציפיזם בסדום • האייל האלמוני
  פציפיזם בסדום • איציק ש.
  פציפיזם בסדום • האייל האלמוני
  פציפיזם בסדום • האייל האלמוני
  מלך שמחל על כבודו • עוזי ו.
  מלך שמחל על כבודו • האייל האלמוני
  מלך שמחל על כבודו • עוזי ו.
  מלך שמחל על כבודו • האייל האלמוני
  מלך שמחל על כבודו • האייל האלמוני
  מלך שמחל על כבודו • איציק ש.
  פציפיזם בסדום • איציק ש.
  פציפיזם בסדום • רוח חולפת
  פציפיזם בסדום • שוטה הכפר הגלובלי
  פציפיזם בסדום • האייל האלמוני
  פציפיזם בסדום • האייל האלמוני
  פציפיזם בסדום • האייל האלמוני
  פציפיזם בסדום • האייל האלמוני
  פציפיזם בסדום • שוטה הכפר הגלובלי
  פציפיזם בסדום • האייל האלמוני
  פציפיזם בסדום • שוטה הכפר הגלובלי
  פציפיזם בסדום • האייל האלמוני
  פציפיזם בסדום • שוטה הכפר הגלובלי
  פציפיזם בסדום • האייל האלמוני
  פציפיזם בסדום • האייל האלמוני
  סיכום ביניים שלי • ערן בילינסקי
  סיכום ביניים של י גורביץ • האייל האלמוני
  עוד משהו • האייל האלמוני
  עוד משהו • איציק ש.
  עוד משהו • שוטה הכפר הגלובלי
  תיאוריה נוספת • האייל האלמוני
  תיאוריה נוספת • איציק ש.
  תיאוריה נוספת • ערן בילינסקי
  תיאוריה נוספת • איציק ש.
  תיאוריה נוספת • האייל האלמוני
  תיאוריה נוספת • ערן בילינסקי
  תיאוריה נוספת • איציק ש.
  תיאוריה נוספת • ערן בילינסקי
  תיאוריה נוספת • האייל האלמוני
  תיאוריה נוספת • האייל האלמוני
  תיאוריה נוספת • גדי אלכסנדרוביץ'
  תיאוריה נוספת • איציק ש.
  תיאוריה נוספת • האייל האלמוני
  תיאוריה נוספת • האייל האלמוני
  תיאוריה נוספת • האייל האלמוני
  תיאוריה נוספת • האייל האלמוני
  אני בעד • קהלת
  אני בעד • האייל האלמוני

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים