בתשובה להאייל האלמוני, 31/12/03 14:49
נשמע לי מוכר? 187398
זלילת חזיר אינה מטרד סביבתי כמו עשן סיגריות. אף אחד לא דוחף למערכת העיכול שלך נתזי שומן מהבייקון שלו. ועכשיו הדיון יתגלגל לשאלה האם יש פגיעה בידיעה/ראייה ודמותה של המדינה היהודית, אבל לשם תמשיכו כבר בלעדי.
(איך שדיון מתגלגל לו...) 187407
כשאני העלתי טיעון דומה לשלך באיזה דיון עתיק (משהו הזוי על ערום ברחוב ואנשים שנפגעים מאוד ממראה עיניים), שאלו אותי מהיכן נובעת הזילות הזו שלי לחוש הראיה (עשיתי שם הבדלה דומה לשלך בין הטרדה סביבתית של ממש לבין הטרדה חזותית).

מדוע אין דין פוטון שפוגע בבשר חזיר ואז מגיע אל רשתית העין של פלוני וגורם לו למצוקה (הוא מטריד אותו) כדין מולקולה היוצאת מסיגריה בוערת ומגיעה על אפו של אלמוני‏1?

________
1 אם הוא אחד מה-‏111 המפורסמים או לא, זה לא ממש משנה.
(הבטחתי, אבל נגררתי...) 187413
נסה לסתום את האף לשעתיים. אחר כך, נסה להביט הצידה או מטה מדי פעם. אני מקווה שתחוש בהבדל. כשתשוב הביתה, כבס גם את בגדיך כדי להפטר מריח העשן וחפוף את שערך הארוך (כנ"ל). לאחר 20 שנה, גש לרופא המשפחה שלך שיבשר לך על הנזקים הגופניים שנגרמו לך מעישון פאסיבי.
ככה, בצד 187427
יש כתמים שאי אפשר להוריד. קל יותר לכבס בגד מאשר למחוק מראה זוועה שנטבע בזיכרון.
ככה, בצד 187429
לא נראה לי שמישהו מתכוון למשל לפזר גולגלות מרוצצות ברחוב (מה גם שאנשי זק''א מתמודדים עם מראות כאלו כבר היום). אני גם לא רואה את הנזק הנפשי מלמשל, לראות זוג חד מיני מתנשק ברחוב או אפילו עירום - מקסימום עלבון נקודתי או רגע מבוכה להורים שנאלצים להסביר לילדם את המראה. טרם הצליחו לשכנע אותי שיש ממש בהשוואה בין הפגיעות השונות.
ככה, בצד 187431
קודם, כל, החד-מיניות לא ממש קשורה.

שנית, אתה מדבר על נזק פיזי ואני על נזק נפשי. מבלי לטעון שבחשיפה לעירום יש נזק נפשי כלשהו, אני מסבה את תשומת לבך לעובדה שנזק נפשי מחשיפה לסביבה מסוימת יכול להיות לא פחות קשה מזה הגופני. למשל, סיוטי לילה הם חמורים יותר משיער לא-חפוף.
נשמע לי מוכר? 187412
האם מישהו מכריח את הלא מעשנים להכנס לפאב? לא יותר מכך שמכריחים את גילית להכנס לסניף של מעדני מיזרע.
האם מישהו מונע מיזם כלשהו לפתוח פאב "אסור לעשן"? (חוץ מכוחותיו העלומים של השוק שדובי כל כך מעריך) אף אחד.

להפך, בעוד שאף אחד לא מחייב את מסעדת הצייד בפתח תיקוה להגיש לצד חזיר בר בתנור גם מנה כשרה לגילית וחבריה שומרי הכשרות, החוק מחייב את בעלי באר הסיגרים שבמלון דן להקצות איזור ללא מעשנים (שמסרבים מסיבות מובנות להשתמש בו).

המצב כיום הוא שבכל מקום שאליו דובי חייב להגיע כדי לקיים איזושהי "זכות טבעית" ובכל מקום שממומן מהכספי הציבור, אסור לעשן למעט בפינות עישון דחוקות. סולד סיגריות יכול לעבור במקום כזה בלי שידבק בו ריח ובלי שיריח סיגריות (אלא אם יש פורעי חוק וכאלו יש מעטים בלבד).

אם כך מדוע אמירתו של דובי בעניין הפאבים היא ראויה יותר מאמירתו של האלמוני בעניין החילוניים או משאיפתה של גילית להיות מסוגלת לאכול בכל מסעדה?
לכל היותר הוא יכול להתרעם על כך שאין מספיק סולדים מעישון כדי לאפשר קיום של פאב שיתאים לגחמותיו.
נשמע לי מוכר? 187451
כמו שאמרת- יש את כוחות השוק בגללם אין פאב ללא מעשנים
ויש את המחוקק שקובע למוסדות ומקומות ציבוריים עפ''י ערך הגנת הרוב הפסיבי (והגנת הילדים מהסכנות שיקרו להם, עד שיתחילו גם הם לעשן...)

ובקשר למכירת חזיר- אאל''ט יש חוק שאוסר מכירת חזיר במרכזי ערים
נשמע לי מוכר? 187546
אין חוק מדינה כזה. במרכזי ערים רבות יש מסעדות לא כשרות וחנויות לממכר מיני טומאה. רשות מקומית מסוימות מונעות אישור עסק מחנויות לממכר בשר חזיר בהתאם למדיניות שלהן וחוקי עזר עירוניים.
נשמע לי מוכר? 187459
אם אני, באופן פרטי, רוצה לפתוח פאב למעשנים בלבד (נו טוב, אני אסכים גם להכניס מעשנים פסיביים נחמדים), זה אסור לי עפ"י חוק?
אסור 187545
למעשה מותר אבל אתה חייב להקצות שטח ללא מעשנים בהתאם לדרישות החוק.
נשמע לי מוכר? 187550
סעיף 11 בתוספת לסעיף 1 מציין את האיזורים האסורים לעישון
מזנון ,בית קפה או מסעדה, לרבות כל בית אוכל אחר, שיש בהם עשרים מקומות ישיבה לפחות.
החוק מתיר עישון בשטח רציף, מסומן ששטחו לא יעלה על מחצית מהשטח הפתוח לציבור.
מדובר בכפיה מהסוג הגרוע ביותר ואם היה המחוקק מנסה לכפות העדפות אחרות כמו כשרות בצורה כזו אני בטוח שדובי וליברלים אחרים מסוגו היו מתרעמים.
<דמגוגיה>
אלא שציבור המעשנים כבר התרגל לכך שרומסים את זכויותיו בשם זכותם של הלא מעשנים להיות בכל מקום ולהמנע מריח סיגריות.
</דמגוגיה>

נשמע לי מוכר? 187552
העניין היה צריך להיפתר באמת ע"י כוחות השוק. ההצדקה היחידה לחקיקה היא שמירה על זכויותיו של מיעוט קטן מאד‏1 שכוחו הכלכלי אינו מספיק, אבל אני באמת לא חושב שהנימוק הזה תקף.
_______________
1- אותו מיעוט שהתנגדותו לעישון היא כזאת שהיא משפיעה על בחירתו את מקומות הבילוי. חולי אסטמה, אנשים עם אלרגיה לעשן ואנשים עם מודעות בריאותית מפותחת מדי ("בריאותנים"?)
נשמע לי מוכר? 187555
אתה מתכוון לזכותו של האסטמתי לשתות בירה מחבית או לזכותו לשבת בפאב?
לא הבנתי 187557
אני מתכוון לזכותו של האסטמתי להנות מאותם שרותים ציבוריים כלליים: אוטובוסים, בתי קולנוע, פאבים וקניונים. כפי שאתה תומך (אתה תומך?) בחוק שמחייב לאפשר גישה לנכים לאותם מקומות, אתה יכול לתמוך גם באסטמתים.
לא הבנתי 187560
ואנשים שרגישים לקרדית באבק? אולי נחייב בעלי-עסקים לאבק את המקום. ואנשים שרגישים לפרחים מסויימים? אולי נאסור לשים כאלה באגרטלים.
לא הבנתי 187563
ההתנגדות הזאת אכן מקובלת עלי ולכן הסתייגתי ב תגובה 187552 אלא שרציתי להראות לדורון שהמצב אינו לגמרי זהה לעניין כשרות המסעדות, שם המיעוט (רוב?) שרוצה אוכל כשר גדול מספיק כדי לא להזדקק להגנת המחוקק. תוסיף לזה את נטיית השלטון להיטיב עם נתיניו ולמנוע מהם - גם מאלה שאינם מודעים - נזקי עישון פאסיבי ומעצמו את הנטל הכלכלי של טיפול באותם נזקים, ותגיע לאן שהגענו.
לא הבנתי 187561
גישה לנכים לא מנוגדת לגישה ללא נכים ואינה שוללת שום זכות או אפשרות פעולה של לא נכה.
לא הבנתי 187564
שוללת, אם כי במידה קטנה יותר. למשל גישה לנכים באוטובוסים מעכבת את כל הנוסעים כי היא שוללת מהם את האפשרות להגיע מהר ככל האפשר למחוז חפצם. אבל הנקודה העיקרית היא זאת: מי קבע שהקריטריון היחיד הור שלילה או אי-שלילה של זכויות האחרים? אפשר לטעון ששלילת זכויות מסוימות מוצדקת כדי להגן על זכויות חשובות יותר.

אלא מה? אני מגן כאן על עמדה שלא מקובלת עלי, וזה מתחיל להשמע אידיוטי אפילו באזני. למה שלא אפנה את הבמה לאלה שבאמת תומכים בחוק?
____________
שכ"ג - מפנה את הבמה אבל אולי יחזור להתווכח נגד החוק.
נשמע לי מוכר? 187631
ואנשים בהריון.
מזל טוב? 187632
מזל טוב? 187648
הלואי.
נשמע לי מוכר? 187634
על *א*נשים בהריון עוד לא שמעתי.
נשמע לי מוכר? 187641
דווקא איסור מוחלט על עישון (להבדיל מהקצאת מקומות ללא מעשנים) הוא יותר הגיוני, מאחר והוא בא להגן על זכויות העובדים במקומות האלה שלא להפגע מעישון פאסיבי.
נשמע לי מוכר? 187587
ואני אכן חושב שאין מקום (ואין טעם) לחקיקה שכזו לגבי מוסדות פרטיים. לא כן הדבר לגבי מקומות ציבוריים. אבל בוא נמשיך את ההשוואה קצת. צבא, למשל. הסכמנו שבמקומות שאין אדם יכול לנהל את חייו כראוי בלי להמצא בהם לעיתים (נגיד, משרד הפנים, או הצבא), מן הראוי שהעישון יהיה אסור למעט איזורים ספציפיים שיוגדרו כאיזור למעשנים.
לפי אותו כלל, בכל מקום ציבורי שאין אדם יכול לנהל את חייו כראוי בלי לאכול בהם, ראוי שישמרו חוקי כשרות - *למעט איזורים ספציפיים שיוגדרו כאיזורים לאוכלי טרף*. הגיוני?
מצויין. יפתח לאלתר חדר אוכל לא-כשר בכל בסיס בצה"ל.
נשמע לי מוכר? 188063
יש הבדל אחד, אדם מעשן לא יוכל לתפקד ללא עישון ולכן הרשויות אומרות "תשמע, אתה מוגבל אבל בגלל שיש הרבה כמוך אנחנו מוכנים לתת לך איזו פינה מעופשת ורחוקה כדי שתוכל לממש את ההתמכרות שלך בלי להפריע לנו".
בכל אופן אני לא נתקלתי בהתנגדות משמעותית לאכילת מזון לא כשר בחדרים/מתקנים/שטחים פתוחים בבסיס, בסדיר או במילואים.
זה עניין של מינונים 196694
רוב האוכלוסייה אינה מעשנת, והפגיעה מאוד חריפה - יוגדר העולם כנקי מעישון לעומת אזורים קבועים למעשנים.
רוב האוכלוסייה אינה שומרת כשר, והנזק מצפייה באוכל טרף אינו ענקי - תוגדר הארץ כאזור מותר לכל סוג מאכל, מלבד אזורים מיוחדים המוגדרים ככשרים.
רוב האוכלוסייה אינה סובלת מאלרגיה לאבק, אך הנזק יכול להיות משמעותי - יוגדר בכל עיר מתקן אחד נטול אבק מכל סוג של מתקן ציבורי.

ואגן - במקומות שאנשים חייבים להיות בהם, מומלץ לעשות הכל כדי לא לפגוע באיש, גם על חשבון צמצום החופש של האחרים.

נו, אז מתי פותחים את הפאב ללא מעשנים?
נשמע לי מוכר? 187668
המקור ממנו ציטטת את סעיף 11 לתוספת איננו מעודכן.

סעיף 11 המעודכן הוא קצת יותר דרקוני‏1:
"מסעדה, מזנון, בית קפה, לרבות כל בית אוכל אחר (כולם להלן - בית אוכל), למעט חדר נפרד לחלוטין, אם קיים, שהוקצה לעישון בידי הנהלת בית האוכל במפורש, אם הוקצה, ובלבד שיש בו סידורי אוורור תקינים והעישון בו אינו גורם למטרד בחלקים אחרים של בית האוכל ושטחו אינו עולה על רבע של השטח הפתוח לציבור".

ודרך אגב מישהו מכיר בית קולנוע כמצוין בסעיף 3 לחוק ‏2

________

2 סעיף 3(א) לחוק קובע: "בתחומה של רשות מקומית, להוציא מועצה אזורית, שיש בה יותר מחמישה בתי קולנוע, יכול שיהיה בית קולנוע אחד שבחלק ממנו שהוקצה לכך לא יחולו הוראות איסור העישון בעת הקרנת סרטי קולנוע".
יתר התנאים מפורטים בס"ק ב' ו- ג'.
נשמע לי מוכר? 188065
אתה צודק, זכרתי שבזמנו דובר בעידכון הזה אבל שלא רקיתי שום מקום שבו הוא ממומש חשבתי שהוא לא ניכנס לתוקף.
נשמע לי מוכר? 188298
אני לא יודע איזה סוג של ליברל אני, אבל אני בהחלט מתרעם (למרות שאני שונא ריח סיגריות).
על גבולות הליברליות 188388
זה טיפ-טיפה מיתמם. הרי לא מדובר על איסור סתמי עקב העדפה של מיעוט מסויים, אלא על איסור על פעולה המזיקה לאנשים אחרים. מדובר על הגנה על בריאות הציבור ,רווחת הציבור ואיכות הסביבה בשטח ציבורי (והשניים האחרונים תקפים גם לולא הנזק שבעישון פסיבי). באותה מידה יש חוקים שאוסרים לייצר רעש לא סביר או להטיל פסולת בשטח ציבורי.
כתרגיל לליברלים המופלגים שביננו, אפשר להמציא סיגריה או מקטרת שלא משחררת עשן לחלל האוויר (או לפחות מצמצמת מאוד את כמותו) ושלום על ישראל.
על גבולות הליברליות 188403
תגובה 187896
על גבולות הליברליות 188446
אם אני מקים פאב-מחששתי בביתי הפרטי (או בבניין אותו קניתי), בוחר לכנות אותו "המחששה", שם שלט ענקי בחוץ עליו כתוב "המחששה, פאב למעשנים בלבד" ואני רוצה להזמין מעשנים כדי להאתארח בו למטרות עישון (ואולי גם שיחה, שמיעת מוזיקה על סיגריות ושתיה) אז זה לא אמור להיות עניינם של הלא מעשנים מה קורה בפנים. אתה לא אוהב לעשן סיגריות? אל תכנס בבקשה לפאב שלי. אני גם לא הזמנתי אותך (וסיפקתי לך מידע על כך מראש).

לא כל מקום או עסק, שיש בו יותר משני אנשים, ראוי לכנות אותו "מקום ציבורי".
על גבולות הליברליות 188493
1. מקריאת החוק אני כמעט בטוח שהוא אינו תקף לגבי פאבים ואו דיסקוטקים (יתכן שאני טועה).
2. אבל נניח שזה בית קפה - אתה עדיין יכול להגדיר אותו בתור מועדון חברים פרטי ואז כנראה שהחוק לא יתפוס עבורו.
3. אבל נניח שאתה לא רוצה - רק מחצית ממקומות הישיבה שלך צריכים להיות ללא עישון. באמת פגיעה איומה בחירות חופש העיסוק שלך.
4. בחוק יש 13 קטגוריות אחרות שראויות לכינוי מקום ציבורי (אוטובוס, בית חולים וכו') וגם חלק גדול מהמסעדות ובתי הקפה ראויים לכינוי זה, כך שמקרי הקצה הם באמת מועטים.
5. והכי חשוב - זה שהחוק לא מטפל טוב במקרי הקצה זה לא כל כך מפתיע וגם לא כל כך משנה. בשביל זה יש משטרה שמחליטה מתי יש או אין טעם לאכוף את החוק, יש בג"צ וכו' וכו'. גם אני לפעמים נכנס לרחוב חד-סיטרי ברברס מטעמי חופש התנועה שלי.
על גבולות הליברליות 188534
למה חופש התנועה שלך הוא סיבה לנסיעה ברוורס? חופש התנועה שלך יוגבל אם תיסע לפנים?
על גבולות הליברליות 188549
הכוונה היא לכניסה לרחוב חד-סיטרי נגד כיוון התנועה החוקי(ברברס) על-מנת (למשל) לחנות.
על גבולות הליברליות 188554
כניסה לרחוב חד-סיטרי נגד כיוון התנועה החוקי ברברס היא בלתי חוקית באותה מידה כמו כניסה לרחוב חד-סיטרי נגד כיוון התנועה החוקי בנסיעה לפנים (מה שקובע הוא כוון הנסיעה, לא כוון חזית הרכב). לכך מתווספת העברה של נסיעה לאחור שלא לצורך. (יש עברה כזאת).
זאת היתה כל הפואנטה בדוגמא 188593
על גבולות הליברליות 209491
מהיום באירלנד: אין עישון במקומות עבודה. השוס: פאבים הם מקום עבודה. לפיכך, מהיום באירלנד אסור לעשן בפאבים. השאלה הנשאלת: האם פאבים יהפכו לשוממים בגלל שיאסר העישון בהם? נגלה בקרוב.

אם הניסוי יצליח באירלנד, אני בעד יישומו בארץ.
על גבולות הליברליות 209503
הקטע המצחיק הוא שאפילו במועדוני-סיגרים אסור יהיה לעשן.
שנה לאיסור על העישון בניו יורק 209562
הבארים משגשגים למרות האיסור.
גם בארץ 209615
על גבולות הליברליות 209781
למה אתה בעד יישום חוק כל כך לא ליברלי? כי אתה לא אוהב ריח של סיגריות?
על גבולות הליברליות 209807
מה לא ליברלי כאן? האיסור על אנשים לפגוע פיזית באנשים אחרים?
על גבולות הליברליות 209848
מי פוגע פיזית במי? לא רוצה לעבוד במקום שבו מעשנים עפ"י הגדרה (מועדון עישון, למשל), מצא לך עבודה במקום אחר. אף אחד לא כופה עליך עישון פסיבי.

תגובה 188446 שורה אחרונה.
על גבולות הליברליות 209852
האם כל פאב הוא מועדון עישון? אני מסכים איתך שצריך להשאיר למקומות יכולת כלשהי לקבוע שאצלם העישון מותר.
על גבולות הליברליות 209857
החוק שהביא דובי לא מדבר על פאבים (האיסור ב*כל* הפאבים הוא רק תוצאה שלו). אם אתה מסכים איתי, אז אתה בעצם שותף לשאלה שלי מתגובה 209781. קל לראות (טריוויאלי, ברור כי ושאר מושגים מעולם המתמטיקה של העצלנים) שמדובר בחוק בלתי ליברלי בעליל ולכן שאלתי את אשר שאלתי.
על גבולות הליברליות 209809
אולי בגלל ההתחכמות של הגנה על העובדים.
על גבולות הליברליות 209846
אבל זו רק התחכמות ולא יותר.
על גבולות הליברליות 209847
גם לדעתי, אבל אולי הצ'יף חושב אחרת.
על גבולות הליברליות 209849
אולי ולכן שאלתיו.
על גבולות הליברליות 256284
כי אני לא חושב שלמקום עבודה מותר לפגוע בעובדים שלו רק בגלל שהם הסכימו לעבוד שם. מובן שצריך להגביל חקיקה כזו, ולאפשר קיומם של מקומות עבודה בהם יהיה מותר לעשן, בתנאי שיש סיבה אינהרנטית להתרת העישון בהם (לדוגמא, מועדוני עישון). אם במסעדה מסויימת השף נוהג לזרוק סכינים באופן רנדומלי, דומני שלא תטען כי יהיה זה בלתי-ליברלי לאסור על המשך המנהג הזה רק משום שהעובדים האחרים שם הוזהרו מראש מפני נטייה זו של השף, ולכן כל פגיעה בהם היא על דעתם.
על גבולות הליברליות 256503
"אם במסעדה מסויימת השף נוהג לזרוק סכינים באופן רנדומלי"
רק מראה את הבורות שלך לגבי נוהלי עבודה במטבח. מה פתאום רנדומלי? ומה פתאום סכין? אתה יודע כמה עולה סכין שף טובה*? סירים וצלחות, ובכיוון מדוייק.

* הסכין המעפנית שלי עלתה בסביבות ה150$, והיו צוחקים עלי שאני קמצנית. והסכינים, אגב, הם רכושו הפרטי של כל שף.
על גבולות הליברליות 256601
השף הזה היה פעם פרופסור, והביא איתו את המפוזרות ממשרתו הקודמת.
על גבולות הליברליות 398993
הניסוי באירלנד הצליח גם הצליח - ביקרתי בדבלין לא מזמן ואף אחד לא עישן בפאבים, מי שרצה לעשן יצא החוצה (ושם יורד גשם די הרבה). הפאבים שוקקי חיים מתמיד ולא נפגעה פרנסתם של בעליהם.
נשמע לי מוכר? 205095
איזה מזל שמדינת היהודים לא קמה באוגנדה.
יש שם חוק חדש שאוסר לעשן בביתך הפרטי:

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים