בתשובה לגדי אלכסנדרוביץ', 05/03/07 22:45
הכל באשמתך, בעצם. 434561
עכשיו אני לא יכולה לענות שום דבר אחר (למרות שכבר אז ציינתי שמד"ב ריאליסטי אני מחבבת. קרציות)

___________
העלמה עפרוניות, נפרדת רק עכשיו מפורים. ירושלים, וזה.
הכל באשמתך, בעצם. 434563
המממ. אני נוטה לומר שמד"ב *טוב* הוא ריאליסטי, אפילו אם יש בו חלליות וחייזרים. לטעמי זו בעצם המהות של מד"ב - לתאר בצורה משכנעת מה עשוי לקרות אם (ותוך כדי כך ללמוד הרבה על הכאן והעכשיו, כמובן).
ומה עם לתת דרור לדמיון? 434572
לא כל ספר מדע בדיוני חייב להיות תיאור של ההשלכות העתידיות של פיתוחים מדעיים של ימינו או להתבסס על ידע מדעי דוגמת ספריו של קלארק יבד''ל ושל אסימוב עליו השלום.
ומה עם לתת דרור לדמיון? 434578
"תיאור של ההשלכות העתידיות של פיתוחים מדעיים/להתבסס על ידע מדעי" זה לא מה שאמרתי. אמרתי שהוא ריאליסטי.

מה שכן, אם נותנים יותר מדי דרור לדמיון, זה כבר לא מד"ב אלא פנטזיה.
ומה עם לתת דרור לדמיון? 434877
אבל כן חייב להיות מציאותי כדי שאפשר יהיה להנות ממנו. אני לא מסוגל לקחת חצי-ברצינות ספר או סרט שבו בני אדם וחייזרים חולקים בחופשיות טכנולוגיה - מה לעזאזל?
ומה עם לתת דרור לדמיון? 434878
כלומר, ההתנהגות צריכה להיות מציאותית. הדחפים המניעים את הדמויות צריכים להיות כמו שהם במציאות, ורק הטכנולוגיה ראוי שתהיה, אהה, בדיונית.
מד''ב טוב 434616
להבנתי מד"ב הוא רק סגנון שמשתמש בתפאורה דמיונית באופן ברור ומוצהר כדי להעביר את המסר של המחבר.

השימוש בתפאורה דמיונית במוצהר מאפשר לקורא להפתח יותר למסר (ביקורת כבר אמרנו?). בגלל זה בדרך כלל המסר במד"ב יהיה אוניברסאלי, קרי,לא תלוי בזמן ובמקום.
מד''ב טוב 434619
אני לא חושב שזו הגדרה טובה במיוחד. אפשר להגיד על כל ספר שהוא משתמש בתפאורה כלשהי כדי להעביר את המסר של המחבר. אז "מלחמה ושלום" עושה זאת באמצעות תפאורה של אירוע היסטורי, ואילו 1984 עושה את זה עם תפאורה של עולם עתידני. אבל זה פשוט מדי. אני לא חושב שספר כמו "סולאריס" מסוגל להיכתב עם "תפאורה" אחרת - כלומר, המפגש עם צורת החיים הזרה ותיאור ההתמודדות איתה היא משהו שמהותי לספר וחורג מגבולות התפאורה.
מד''ב טוב 434623
אפשר להגדיר כל ספר באמצעות התפאורה שבה מתרחשת העלילה, אבל למיטב ידיעתי מד"ב, בו התפאורה היא דמיונית במוצהר, הוא הז'אנר היחידי שאכן מוגדר כך.

לגבי מלחמה ושלום, 1984 וכל ספר אחר, יתכן שספר יקוטלג לפי יותר מקטגוריה אחת.

לגבי סולאריס, לא קראתי את הספר כך שיכול להיות שאני טועה ובגדול, אבל יתכן ואפשר להציג את השאלה של פתיחות לזר וללא ידוע גם בדרכים אחרות ולא רק במפגש עם חי זר.
מד''ב טוב 434624
זהו, שאני לא חושב שמד"ב מוגדר כך, אבל מכיוון שהויכוח על הגדרת המד"ב הוא עתיק ואין בו הכרעה, יותר נכון לומר שאני חושב שההגדרה הזו משעממת. במד"ב, בעיני, האלמנטים ה"דמיוניים" הם חלק אינטגרלי מהסיפור, לא רקע. לכן מלחמת הכוכבים זה לא מד"ב, אבל סולאריס כן.

באשר לסולאריס - ודאי שאפשר להציג *רעיונות* בכמה דרכים שונות, אבל אנחנו מדברים כאן על משהו שהוא מעבר לרעיונות "סתם". ברור שאת מלחמה ושלום אפשר לכתוב גם עבור תקופה אחרת ומלחמה אחרת ועדיין לשמור על קווי העלילה המרכזיים והדמויות (למרות שהערך ה"היסטורי" של הספר - זה שעוסק בניתוח המלחמה הספציפית הזו - יילך לאיבוד) אבל לא נראה לי שלסולאריס ניתן לעשות זאת, ויעיד על כך העיבוד האמריקאי המחפיר לקולנוע, שבו באמת אין את החייזר המרכזי של הספר.
מד''ב טוב 434655
זה לא האופן שבו אני מגדיר מד"ב, אבל זה מבחינתי אחד האינדיקטור העיקרי למד"ב איכותי בניגוד למד"ב לא טוב. מד"ב טוב (ספר/סרט/סדרה) בד"כ משתמש במד"ב כתפאורה/יריעה לפרוס עליה עלילה שנאמנה להגיון הפנימי שלה. מד"ב גרוע נוטה להתרכז בתפאורה עצמה, כלומר במד"ב עצמו, ומזניח את העלילה, שאז נוטה להיות מטופשת, קלישאית ו/או מעצבנת.
מד''ב טוב 434678
מעניין מה שאתה אומר, כי זה גם איך שאני רואה את ההבדל בין מד"ב טוב למד"ב גרוע, רק בדיוק הפוך.

היית אומר שרוברט ל. פורוורד, למשל, זה מד"ב גרוע? לארי ניבן וג'רי פורנל?
מד''ב טוב 434680
טוב שהזכרת את ניבן. אני מבקש להחליף את הדוגמה של "סולאריס" ב"עולם טבעת". עכשיו *זה* ספר שאין לי שום מושג מה הטעם בו אם משנים את הרקע, ועדיין הוא היה מרתק וגרם לי לחשוב קצת על לאן המין האנושי בכלל מנסה ללכת.
מד''ב טוב 434665
עוד מאפיין של חלק מהיצירות המד"ביות שיכול להתקיים רק עם אלמנט מד"בי הוא ביקורת על תופעות חברתיות ע"י אקסטרפולציה שלהם לעתיד (למשל 84, עולם חדש מופלא, המוסד וכו')
מד''ב טוב 434671
אני חושב שזאת הסיבה לתפאורה הבדיונית. אולי מתוך ההנחה שלאדם יותר קל לקבל ביקורת שמופנת כלפי אחר מאשר ישירות אליו.
מד''ב טוב 434679
איך "המוסד" הוא אקסטרפולציה של מצב קיים?
מד''ב טוב 434712
המוסד נכתב למיטב זכרוני כמעין פנטסיה של ''והיה אם'' על רקע סיפור נפילת האימפריה הרומית. אפשר לראות את זה כאקסטרפולציה, במובן מסויים.
מד''ב טוב 434723
אוקיי. אני חשבתי על פסיכוהיסטוריה, שזה ספקולטיבי לגמרי ולא אקסטרפולציה לשום דבר.
מד''ב טוב 434724
ואנחנו חשבנו, בין השאר בעקבות תגובה 104515, שמדובר באקטרפולציה של המכינקה הסטטיסטית מאטומים לבני אדם...
מד''ב טוב 434766
השקעת בסרץ'.

אבל לא, הספר לא עוסק באקסטרפולציה מאטומים לבני אדם, אלא בהשלכות האפשריות של פיתוח ענף מדעי שעוסק באקסטרפולציה כזאת והישום המעשי שלו. האקסטרפולציה עצמה היא רק מכשיר עלילתי מד''בי (''טכנו-באבל'').
מד''ב טוב 434736
אסימוב מציין במפורש ש''המוסד'' נכתב בהשראת גיבון.
הגדרת מד"ב (עפ"י ג'יימס גאן): 435000
מדע בדיוני הוא הענף של הספרות העוסק בהשפעת השינוי על אנשים בעולם האמיתי ובדרך שניתן להשליך אותו על העבר, העתיד או על מקומות רחוקים. הוא קשור לעיתים מזומנות בשינוי מדעי או טכנולוגי, ובדרך כלל הוא עוסק בדברים שחשיבותם חורגת מתחום היחיד או החברה. לעיתים קרובות אלה הם הציביליזציה והגזע האנושי בעצמם הנתונים בסכנה.

הגדרה אלטרנטיבית: סיפרות המתרכזת במצבו ובגורלו של הגזע האנושי.
הגדרת מד"ב (עפ"י ג'יימס גאן): 435002
"סיפרות המתרכזת במצבו ובגורלו של הגזע האנושי"

הנה הלך Ringworld... (אלא אם אתה מרחיב קצת את הגדרת "הגזע האנושי" או את הגדרת "מתרכזת").
הגדרת מד"ב (עפ"י ג'יימס גאן): 435005
למה הלך? ולמה צריך להרחיב משהו כדי שלא ילך? אני לא חושב שהיה נשאר משהו בספר, אלמלא האפשרות (הרחוקה) שאפשר יהיה לבנות כזה עולם אי שם בעתיד הרחוק. נכון שבספר לא האנושות בנתה אותו, אבל אני לא חושב שזה משנה משהו מהותי.

באופן כללי, למרות שאני לא אוהב הגדרות לז'אנרים ספרותיים, דווקא ההגדרה הזו לוכדת יפה קבוצה גדולה של ספרים מאד שונים, שהאופן בו אני נהנה מהם מאד דומה (לא חייבים לקרוא לה "מד"ב" - אבל נראה לי שקל להסכים שכל ספר כזה הוא מד"ב). סיבות נהדרות לאמץ אותה כקרטריון לקלסיפקציה. מ-"הספר הזה מתרכז במצבו ובגורלו של הגזע האנושי" אני יכול להבין שספרות גדולה כנראה לא מצפה לי כאן, אלא מדובר בספר קל, משעשע (לחובבי מדע וטכנולוגיה) ושלא דורש מעורבות רגשית גדולה.
הגדרת מד"ב (עפ"י ג'יימס גאן): 435007
אם כך, גם ספר שאין בו בכלל בני אדם יכול להיחשב לספר ש''מתרכז במצבו ובגורלו של הגזע האנושי''. זה למה אני לא אוהב הגדרות - קל למתוח אותן עד שאובדת לחלוטין משמעותן האינטואיטיבית.
הגדרת מד"ב (עפ"י ג'יימס גאן): 435053
לגבי המשפט האחרון שלך: תצטרך להצדיק אותו פעמיים:

1. כשאני שומעת "מצבו וגורלו של הגזע האנושי" אני שומעת לבנת בטון עצומה נופלת - זה נושא נורא-נורא כבד. כל כך מקיף, עד שההגדרה הזו לא אומרת כלום בעצם (במה עוסק "מלחמה ושלום"? האם לא באותו נושא? במה עוסק "אל תיגע בזמיר"?)

2. יש הרבה ספרי מד"ב שדורשים, או גורמים, מעורבות רגשית גדולה.
שירי חג ומועד ונופל. 435138
מלחמה ושלום עוסק בחברה הרוסית בימי המלחמות הנאפוליוניות. אל תיגעו בזמיר (עוד מקרה שבו הסרט טוב מהספר) עוסק בחברה הדרומית בשנות ה30. לעומת זאת, עולם הטבעת עוסק במצב בו עשוי המין האנושי כולו להיתקל בהתפשטותו בחלל (בהנחה שאכן יש חייזרים מפותחים).
שירי חג ומועד ונופל. 435140
אם מלחמה ושלום היה עוסק *רק* בחברה הרוסית בימי המלחמות הנפוליוניות הוא לא היה מעניין במיוחד בימינו. כנ"ל עבור הזמיר. בו רדלי לא חי רק בחברה הדרומית בשנות ה-‏30.
שירי חג ומועד ונופל. 435151
יצירות סיפרות עוסקות בחיי הפרט על רקע סביבתו ולכן הן גם כלל-אנושיות וגם מהוות יצוג של הסביבה החברתית וההיסטורית שאותה הן מתארות (גם סיינפלד למשל פופולרית ברחבי העולם למרות הרקע הניו-יורקי המובהק שלה המובן ליודעי ח''ן בלבד), אבל זה לא עושה אותן למייצגות של המין האנושי כולו, להבדיל ממד''ב.
שירי חג ומועד ונופל. 435152
חשבתי שאם משהו הוא כלל אנושי הוא מייצג את המין האנושי כולו, ובכל מקרה גם מד"ב עשוי לייצג חברה ספציפית. למשל, האם תושבי הירח ב"עריצה היא הלבנה" מייצגים את המין האנושי כולו?
שירי חג ומועד ונופל. 435155
כלל אנושי במובן של יצירת סיפרות הוא מה שמשותף לבני האדם מבחינה פסיכולוגית. במד''ב העיסוק הוא במצב האנושי הכללי. ''עריצה היא הלבנה'' מתאר מצב שעשוי להתפתח כאשר יוקמו מושבות אנושיות בחלל הקשורות לכדור הארץ.
שירי חג ומועד ונופל. 435157
רק מבחינה פסיכולוגית? לדעתי גם מבחינה סוציולוגית (או שאתה טוען שהגזענות של דרום ארה"ב בשנות ה-‏30 היא משהו חד פעמי ולא רלוונטי לימינו?)

נראה לי שעל כל סיפור שמתרחש בעתיד אפשר להגיד שהוא "כלל אנושי" על פי הגישה שלך, כי הרי הוא מתאר מצב שעשוי להתפתח כאשר.
שירי חג ומועד ונופל. 435159
הסיפרות עוסקת באדם על רקע סביבתו התרבותית, כאשר החשיבות היא בגיבור עצמו ויחסי הגומלין שלו עם הסביבה. במד''ב, הגיבור או הגיבורים נועדים רק לייצג את סביבתם שתיאורה הוא החשוב. אין זה אומר שאי אפשר לתאר במד''ב דמויות תלת ממדיות אבל הדגש הוא לא עליהן.

אל תיגעו בזמיר מתייחס ספיציפית לדרום ארה''ב ולא לגזענות במובן הכללי.
שירי חג ומועד ונופל. 435172
כלומר, אם דרום ארה"ב לא מעניין אותי, אין לי סיבה לקרוא את הזמיר?

אגב, לאור הקביעה הנחרצת שלך על כך שהגיבור נועד לייצג רק את סביבתו שתיאורה הוא החשוב, מה דעתך על "היפריון" (הספר המקורי)?
שירי חג ומועד ונופל. 435186
בפרוזה הוא מחפש (רק) ריאליה, ובמד''ב (רק) סימבוליקה.
שירי חג ומועד ונופל. 435184
נו, באמת...
הכל באשמתך, בעצם. 434577
_____________
התחפשת להרבה כאלה?
(תגובה שמקומה בדואל) 434607
הרבה כאלה מה?
(תגובה שמקומה בדואל) 434651
עפרוניות.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים