בתשובה לאביב י., 16/11/03 23:26
מקורה של חכמת יוון 180894
אין לך אדם שמסוגל שלא לדעת את אשר הוא יודע.
ואין לך אדם שיודע את אשר הוא יודע בלי שלמד.
אז, צא ולמד:

http://www.dbook2.co.il/add_result.asp?id=1&Subj...

www.ibooks.co.il
חפש: המדע והאל

המחברים הם פיסיקאים: פרופ' נתן אביעזר משמש כראש המחלקה לפיסיקה באוניברסיטת בר-אילן, וד"ר לפיסיקה מהמכון לטכנולוגיה במסצ'וסטס (MIT), ג'ראלד שרודר, מלמד כיום במכון וייצמן.
מקורה של חכמת יוון 180898
צא ולמד גם אתה: http://google.com

האם אתה בכל זאת יכול לענות על השאלה הפשוטה שנשאלה למעלה?
מקורה של חכמת יוון 180899
רסן מעט את התלהבותך, במטותא, לפני שאתה משנן לאחרים פתגמים ומשגרם ללמוד מספרים פופולריים על דרכים לפרש נכונה את המקרא ולעקם טיפה את המדע כך שיתאימו. "The Science of God" של שרדר הוא ספר לא יותר ממשעשע. עלעלתי בו בעבר. צריך להיות נדיה קומנצ'י של הדעת כדי לכתוב ספר שבביקורת *חיובית* עליו נכתב:

The Science of God ultimately proves both Darwin and creationists right.

צדק אוניברסלי 180901
זה בסדר, כבר יצא לי פעם או פעמיים לדפדף במשהו של אותו אביעזר נתן, אבל אני בכל זאת מודה על ההמלצה החמה (אם כי לא אתנגד לשמוע תשובה אמיתית לשאלה). זה מדהים עד כמה אין לכותבים יהודיים דהיום כמעט (או בדיוק) שום טיעון מעבר למה שניתן למצוא בכל אתר ממוצע של creationists נוצריים מאמריקה.

בניגוד למה שנאמר באיזו הופעת סטנד-אפ של רוואן אטקינסון, כנראה שגם המדענים, גם היהודים וגם הנוצרים (ובעצם מי לא?) צודקים.
צדק אוניברסלי 180902
אורי, אביב, אלון,

לדעתי, הכיוון שבו מתפתח הפתיל הזה כרגע אין לו נגיעה אמיתית למאמרה של טלה בר. לעומת זאת, הנושא שאתם דנים בו - התאמה או אי-התאמה בין התיאור המקראי לתגליות המדעיות - נטחן באייל כבר קודם באלפי תגובות, כולל איזכור השמות שרדר, אביעזר ועוד.

לנוחיותכם שני קישורים:
1. "החיים עלי אדמות - התפתחות באקראי?" מאת ד"ר הושע אבינתן:
דיון 425

2. "הבורחים תרשישה" מאת ליאור גולגר
דיון 468

ויש עוד מאמרים באייל העוסקים ביחס שבין המקרא למדע וכו'.
עוד לפני כן (ולמען צדק אוניברסלי), 180911
אולי היו דיונים גם על חכמי יוון העתיקה, עם נגיעה בדיאלוגים הסוקראטיים?

(בשביל <תגובה תגובה 180894 של אורי פז - שתי שורותיה הראשונות, בעיקר.)

תודה מראש. (גם אם אינך זוכר, או לא היו.)
צדק אוניברסלי 180943
הטעות הגדולה ביותר שלך היא להקביל בין מדע לדת - אין בין השניים שום קשר ולא יהיה לעולם, מאחר שהדת מתבססת על אמונה שבלב והמדע מתבסס על חשיבה רציונלית ועובדות בשטח.
אל''א 180951
די לקיצורים! 180985
מה זה אל"א?
די לקיצורים=דל"ק? 180990
אל"א=אין לי אחות.

אין לי שמץ של מושג למה התיקון של טלה בר מתיחס, ועל איזו הקבלה ש*אני* עשיתי (כביכול) מדובר. אבל עזוב, אני סתם מפריע פה לדיון מעניין למדי. אפשר (ורצוי) להמשיך בלעדי.
אל''א 181094
לא הבנתי.
השתכנעתי - אכן די לקיצורים. 181099
בלי קיצורים: תגובה 180990
או בקצרה - דיר בל''ק עם קיצורים 182921
אין קשר בין מדע ודת 181194
פרט, אולי, לקשר של הפריה הדדית.

וזה שוב המקום להמליץ על הספר ''בריאה ואבולוציה'' של פרידריך ס. רוטשילד, שמדבר על סמיוטיקה, ייצוגים של מציאות, חיפוש אחר משמעות וחשיבותם של תהליכי תקשורת הן בדת והן בביולוגיה.
צדק אוניברסלי 181314
אני אהיה כאן קצת חוצפנית ואביא קישור לביקורת שכתבתי על הספר "המטוטלת של פוקו". שם מוזכר הקשר עתיק היומין בין דת למדע.

צדק אוניברסלי 181378
תודה כרמית - ואין לי התנגדות לסטייה. הדפסתי את המאמר שלך ואקרא אותו. בינתיים, אני יכולה להעיר על ההערות מאירות העיניים שלך, ורציתי לדעת אם פגשתי אותך בין הפגאנים, ואם לא - מדוע? האם קראת את המאמר שלי "פגאניזם ופמיניזם"?
צדק אוניברסלי 181426
טלה הי,
אני לא נוהגת להגיע למפגשים הפגניים, אז לא נפגשנו.
לא קראתי את המאמר שלך, אבל אני אשמח לקבל קישור ולקרוא.
צדק אוניברסלי 181479
פגאניזם ופמיניזם – www.haderech.co.il/magicwomen8.html
שיניתי במקצת את הקטע על המערכת כפי שאני רואה אותה: האדמה, כדור הארץ, בדמות האלה האם המפרנסת; הלבנה הקשורה במים כמייצגת את הקשר הנפשי רגשי בין האדם לאלה; והמוות כמקור החכמה. עם אפשרות של השמש כמייצגת את הזכר המפרה את החיים.
צדק אוניברסלי 181503
אני אקרא במהלך הסופשבוע, תודה!
181721
להבא, הוסיפי "//:http" לפני כל קישור; כך תקבלי קישור שעובד.

מקורה של חכמת יוון 180905
אני חושב שאין זה יאה לאדם אינטליגנטי להביע דעה מתנגדת אחרי שרק עלעל במחקר מדעי במקום לקרוא וללמוד בו כראוי, במלוא הרצינות.

הדרך שבה נוצרו החיים על כדור הארץ, היא אחת התעלומות המרכזיות בעולם המדע המודרני. ואין זה פלא שהיא תופסת מקום מרכזי בספרים שהמלצתי לקריאה ("בראשית ברא", מאת פרופ' נתן אביעזר, בהוצ' המחבר; "המדע והאל", מאת ד"ר ג'ראלד שרודר, הוצ' כתר). התפיסה המקובלת בתחום זה אומרת שישויות חיות מתאפיינות ביכולתן לשכפל את עצמן. אבל כיצד התפתחה היכולת הזאת? או, כיצד הופיעו החיים? בספרים אלו מוצגים רעיונות ו"תסריטים" שונים להתהוות החיים בכדור הארץ ובכוכבי לכת אחרים במרחבי החלל. כמו כן, נבחנים כאן היבטים פילוסופיים שונים של השאלה.
המחברים מתייחסים במידה רבה של רצינות לא רק לתגליות המדע המודרני, אלא גם לנאמר במקרא. בניגוד למדענים הסבורים ש"יש לי תיאוריה – אל תיתן לעובדות לקלקל לי אותה!", מחברים אלה נאמנים לעובדות ולא מתבלבלים מהן. ממצאים מדעיים מרשימים פורשים לכל אורך ספרם קשת רחבה של הבנה והשגה עמוקה ביחס לאמת של התנ"ך והטבע. כמדענים השואפים לרצינות, שניהם מתארים ממצאים מדעיים ותופעות הקיימות בטבע. כלל החומר המובא בספריהם, שואב את מקורו מן המחקרים החדישים בחקר מדעי הטבע והחיים. זהו מדע טהור כפי שהוא מקובל בקהילייה המדעית. התייחסותם להתפתחות היקום ולחקר האבולוציה זהים לתפיסה הקיימת בקהילייה המדעית כיום.
באשר לאקראיות באבולוציה ובעולם בכלל, על ידי חישובי הסתברות מורכבים, מוכיחים המחברים שהופעת החיים והופעת האדם על כדור הארץ לא יכולות להיות מקריות. התפתחות החיים על כדור הארץ, לפי התנ"ך, הואצה אחרי שהבורא ברא את המים ששרצו יצורים וחיות למכביר. לפי ממצאי המדע המודרני, כל מערכות החיים הופיעו זמן קצר אחרי היווצרות המים, במסגרת מה שקרוי "ההתפוצצות הקמברית" – תגלית שהפתיעה את הדרוויניסטים יותר מאשר את קוראי ספר בראשית.
בעיקרו של דבר, בספריהם המחכימים, מעוררי מחשבה והמפתיעים לעתים של פרופ' אביעזר וד"ר שרודר, נפתרות דילמות ותהיות רבות שפירנסו דורות רבים של פילוסופים ומדענים מאז החל האדם לחשוב; בעיות שלחלקן אין לפילוסופיה המדעית פתרון מוסכם וייתכן שלעולם לא יימצא להן פתרון ראוי בדרך הטבע. אולם, קריאה נכונה בתנ"ך ובמפרשיו המסורתיים עשויה לגלות את האמת או לפחות לשפוך אור גדול על הממצאים. כך, למשל, באות על פתרונן בעיית הרצון החופשי בעזרת 'פיסיקת הקוואנטים', ועוד כיו"ב.
מאחר והנושא מורכב וטעון, ויש לא מעט מה לומר עליו, אסתפק בהמלצה על קריאה ועיון (ולא עלעול) בשני הספרים האלה, לצורך גיבוש דעה אישית רצינית יותר על סיפורי ספר בראשית.
מקורה של חכמת יוון 180912
יש להניח כי ההתפוצצות הקמברית הפתיעה מן הסתם את קוראי ספר בראשית הלמדים המים קיימים מלכתחילה ואילו היצורים בהם נוספים רק ביום החמישי כך שהאמירה "הבורא ברא את המים ששרצו יצורים וחיות" מנוגדת לכתוב בבראשית.

קשה לאדם המתייחס לשכלו במידה מזערית של כבוד לקרוא בפרק א' בבראשית כאילו הייתה משהו אחר ממה שהיא: תיאוגוניה דלה ולא משכנעת. הסיבה היחידה שמישהו בכלל משקיע אנרגיה מחשבתית בפרק הזה בבראשית היא העובדה שדורות על דורות של אנשים השקיעו אונם בתרצנות מורכבת להבל המוחלט הזה.

כלל דומה אפשר להחיל על טענת ההבל שחכמת יוון באה מן היהדות. אני יכול להבין את התסכול העצום של יהודי מאמין – לדוגמה, הרמב"ם או יהודה הלוי – המעיין בכתבי אריסטו ואחר כך נדרש מתוקף היותו בעל שכל להשוותו למיני הקלוץ עייצעס של קהלת או משלי. הדחף האפולוגטי כאן חייב להיות עז. אין זאת אומרת, עם זאת, שאלף שנים אחרי הכרזת התבוסה הסופית של הרמב"ם אנחנו חייבים להתבוסס באפולוגטיקה הזו – מקומה בגווילים מעופשים שחוקרי התחום נוברים בהם, משהו כמו תמונת העולם של פתולומאוס, לא עניין שיש לענות בו עכשיו אפילו כטענה לעובדה.
מקורה של חכמת יוון 188288
לאור הערת העורכים, עניתי בתגובה 188287. אם אתה מעוניין, אפשר להמשיך את הדיון שם.
מקורה של חכמת יוון 188375
אלון ענה לך במקום אחר, ואני רק אסתפק בכמה הערות קצרות:

1. "ההתפוצצות הקאמברית" לא היתה זמן קצר אחרי היווצרות המים. מפרידים ביניהם משהו כמו 3 מיליארד שנה (שהם פי חמישה מכל הזמן שעבר מאותה התפוצצות ועד ימינו).

2. "קריאה נכונה" בתנ"ך יכולה, ללא ספק, לשפוך אור גדול על המון דברים, אבל, אללי, ה"נכונות" של הקריאה מתבררת רק בדיעבד. בכל דור ודור נמצאו אלה שהצליחו לפרש את התנ"ך בהתאם לתפיסות המדעיות של אותה תקופה (או בפיגור של כמה עשרות שנים) ואין ספק שזאת תעודת כבוד ליצירתיות ולדמיון של המפרשים. על התנ"ך עצמו זה לא אומר הרבה, מלבד שהתנ"ך כטקסט מדעי הוא ספר מגוחך. זאת, כמובן, ביקורת לא הוגנת מצידי על ספר שנכתב לפני אלפי שנים ולא התיימר להיות טכסט מדעי מלכתחילה, אבל אתה גורר אותי לשם.

3. אני שמח ללמוד שהתנ"ך גם פתר את בעיית הרצון החופשי בעזרת פיזיקת הקוואנטים. זאת, ללא ספק, הדגמה יפה של הסעיף הקודם. בהזדמנות זאת אני רוצה גם להפנות את תשומת לבך לכך שגם בעיית הרצון הלא-חופשי נפתרה באופן גימטרי: פיסיקת הקוואנטים (887) = אלוהים הטוב הוא רצון אי-חופשי (887), ונאמר אמן.

4. אתה מאשים את המדענים (מלבד שני החביבים עליך) בגישה "יש לי תיאוריה – אל תיתן לעובדות לקלקל לי אותה!" - ואת זה באמת מצחיק לשמוע ממי שמבטא כאן את דעות הממסד הדתי, שלקח לחלקים הכי רדיקליים שלו בערך מאה וחמישים שנה לקבל את הרעיון של האבולוציה‏1, וברובו עדיין משתמש בחוכמה "אם האדם התפתח מהקוף, איך זה שעוד יש קופים?" כנימוק משכנע.

5. אגב, מה גיל היקום? ומה גיל היקום אליבא דגדולי התורה? ומה גילו אליבא כגדולי התורה של הדורות הקודמים (ההם שקיבלו את האמת כולה מפה לאוזן)?
_____________
1- אני מתכוון, כמובן, לאפיפיור. את דעותיהם של הרבנים הראשיים בעניין לא שמעתי.
על גילו של היקום 189513
במאה ה-‏17 הבישופ האירי אשר חישב את גילו של היקום. הוא גילה שהיקום החל בשעה 6 בבוקר ביום שבת, 22 לאוקטובר שנת 400 לפני ספרית הנוצרים.

אז מספיק עם השאלות האלה.
על גילו של היקום 189518
תשע בבוקר, לא שש. שנת 4000, לא 400.
Ussher 1581-1656 - Archbishop of Armagh 189520
התאריך הוא : October 22, 4004 B.C

אגב: הוא הכניס את התאריכים שלו לגירסה האנגלית של התנ"ך, ורק בתחילת המאה ה-‏20 אוניברסיטת קמברידג' העזה להוציא אותם בחזרה.
אגב2: עפ"י האיש, ישו היה אמור להיות פה באותו התאריך בשנת 1996. הבן של אלוהים הוא מאחר כרוני, נא לא להאשים את הארכי-BS.

וזו סתם דעה נוספת וחסרת כל חשיבות (מיועדת עבור אלה שרוצים להעביר את הנצח שלהם במעגל השישי בגיהנום של דנטה):
Ussher 1581-1656 - Archbishop of Armagh 189521
אגב3: סוף היקום באותו התאריך בשנת 2996. אפשר להרגע, יש זמן לקפה. (למה? כי העולם נברא בשבעה ימים ומזה נובע שהוא יתקיים 7000 שנה, מה זאת אומרת למה?).
Ussher 1581-1656 - Archbishop of Armagh 189577
המקור שלי ( http://ifaq.wap.org/science/ussher.html )אומר 23 באוקטובר, בשעה 9:00 לפי שעון לונדון, שהיא שעת חצות בגן העדן (לא יודע איך מגיעים להפרש הזמנים הזה), מה שיכול להסביר את ההפרש בן היום.

אבל, רבותי, למה לרעות בשדות זרים? התאריך העברי היום הוא ט"ז בטבת התשס"ד (חידת טריוויה: האם זאת הפעם הראשונה שהתאריך העברי מופיע באייל?), ואני בטוח שיש כאן מישהו - או אח שלו - שמסוגל לתרגם את זה לגיל המדויק של היקום אליבא דחכמינו בדורות שעברו.

טוב, אני חושב שמוטב להפסיק כאן, לפני שנעלה מתהום הנשיה את הקשקשת על אותו דג בעל קשקשת ושאר הירקות.
5764 או 6008 , כרצונך. אל תהיה כ"כ קטנוני. 189594
''מוכיחים המחברים 189579
שהופעת החיים והופעת האדם על כדור הארץ לא יכולות להיות מקריות".

כאילו לפי הזמנה, הנה ידיעה על מי שלא מחפש את התשובה בספרי הקודש אלא במעבדה: http://www.sciencedaily.com/releases/2004/01/0401090... (ולא שאני בא לטעון שבעיית היווצרות החיים נפתרה, אלא שה"הוכחות" הן, לכל היותר, הוכחות לכך שבינתיים השאלה פתוחה).
המדע מקרה הוא 189604
הזכרת לי דבר מעניין.

במורה הנבוכים הרמב"ם תוקף את דעתם של הוגים מוסלמים מכת ה"מתכלמין" וה"מעתזלה". בהקדמה השישית (ח"א פע"ג) הוא מתאר את דעתם על עולם התופעות וטוען שדרכם מובילה למסקנה הבאה:

"וחייבו כפי הנחה זו שהדברים הללו אשר ידעום אתמול, אלא נעדרו אותם הידיעות ונבראו ידיעות אחרות כמותן, אמרו שכך הוא הדבר מפני שהמדע מקרה".

לא ניכנס כרגע לעומק הטענה של האסכולות המוסלמיות (ה' בורא בכל רגע עולמות מקבילים שיש בניהם תיאום), אלא נסתכל במסקנתו של הרמב"ם - מדע הולך ומדע אחר ממינו בא, דבר שהוא דוחה בביטול "ועל כיוצא בדעות אלו יש לומר לי דעתי ודעת כל בעל שכל, אם כהתל באנוש תהתלו בו".

דעתם נדחית בגלל מגוון סיבות, אך דחיית דעתם גוררת גם דחיית הדעה שהידע שיש לנו על העולם, כולל הידע המדעי, הוא דבר משתנה.

אלא מאי. נוכחנו שהידע שלנו נזיל ומשתנה לאורך הדורות, כולל הידע המאד מעשי של הרפואה בה עסק הרמב"ם. ז"א, אם מדע הרפואה לא היה עובר שינויים באלף השנים האחרונות, עדיין היינו ממשיכים לטפל בחולים לפ"י שיטת ארבעת המיצים (אותה למד הרמב"ם מהרפואה היוונית).

אז אם אחרי כל תגלית ותאוריה מדעית אפשר *לחזור* לספרי הקודש (כי אני לא בטוח שתופעת האפולוגטיקה הדתית-מדעית מוגבלת רק ליהדות), הרי שהספרים הללו צריכים לתעד גם את כל התפניות, התחלות הסרק, הנסיונות הכושלים והדעות העקומות שעברו עלינו באלפי השנים שעברו. האם זה נכון או לפחות סביר?

אם זה נכון, אז משמעות הדבר היא *שבדיעבד* צריך למצוא בספרים האלה הרבה "שלישיות" (1) תאוריה שגויה (2) הפרכה (3) תאוריה נכונה.

משמעות הדבר שספרים אלו הם הסטוריה של המדע, ולכן קשורים קשר הדוק למדע עצמו. ז"א, הם עצמם נתונים תחת הנחות מדעיות שמטבען הן מועמדות להפרכה, ולכן "הדבר מפני שהתורה מקרה".

נקודה למחשבה - איך מיישבים את זה עם תאוריית-הכל, הרעיון שישנה תאוריה אחת שתאגד את כל תחומי הידע לכלל מקשה אחת. אני חושב שקראתי איפהשהו שעצם הרעיון הזה לא מחזיק מים.
דילוגי אותיות 189745
אני לא חושב שמצפים מהתנ"ך להיות ספר היסטוריה-עתידית של המדע, כך שאולי הדרישה לאותן "שלישיות" היא מוגזמת. מה שכן, אולי יש טענה שהוא באמת כתוב בכוונה כך שיתאים לתפיסות מדעיות משתנות, ויש ודאי כאלה שיגידו שגם זאת גדולתו, שבכל דור ודור אפשר למצוא בו אישושים לתורות המדעיות הרווחות, ולוא רק כדי שאפיקורסים כמוני לא יוכלו להשתמש ב"אמיתות" מדעיות כדי לתקוף את מר פז ודומיו (אני מניח שאין צורך לציין שלדעתי כל זה בוקי סריקי, ואני עוד מחכה לתשובה מה היה אינדקס השבירה של המים לפני המבול). אתה שואל אם זה סביר שהתנ"ך מכיל בקרבו את כל נפתולי המדע בכמה אלפי השנים האחרונות, והתשובה היא כן בכ"ף רבתי. מאחר וכל אות באלפבית נמצאת בתנ"ך, אפשר בעזרת קצת דילוגים ופרמוטציות ל"גלות" שם כל מה שתרצה‏1.

הבעיה הראשית של הפונדמנטליסטים היהודיים, כפי שאני תופס אותה, היא להסביר איך ייתכן שחכמי הדורות הקודמים טעו בפירוש התנ"ך (זאת בעיה יהודית בלבד, בגלל האמונה שהתושבע"פ היא האמת האלוהית שנלחשת מפה לאוזן במשך הדורות). אלא שכמובן תימצא להם האפשרות לטעון שכמו התנ"ך, גם המפרשים ידעו את האמת המוחלטת אבל ניסחו את דבריהם בצורה שתהיה מובנת לשומע באותו דור - קצת בדומה למה שאומרים על דברי השיקוצים של המרנובדיה שמיועדים לשומעים הלא כל-כך אינטליגנטיים שלו.

והנקודה האחרונה: כל זה לא עומד בסתירה גם לאפשרות שבסוף הדרך תימצא התיאוריה הסופית שמסבירה את הכל, וכמובן גם היא מתחבאת שם, בין "בראשית" לבין "ויעל". מה אני אומר מתחבאת שם, אולי יתברר בכלל שכל התנ"ך, בהסבה לספָרות, נותן בדיוק את הקבוע הקוסמולוגי שמסביר את הכל.

ואי אפשר לסיים בלי לתמוה על שאתה חושב שתורת המיצים חלפה מהעולם. בקופ"ח שלי מאמינים ב(הוצאת) ארבעת המיצים לא פחות משהאמינו בה בימי הרמב"ם.
_____________
1- אם אתה מוסיף גימטריה, הייתי מנחש שהאמת ה"יהודית" יכולה לשבת בשקט למשך עוד כמה מליוני שנות חידושים מדעיים (כולל: "אלהים מת מזמן (663) = "נכון מאד, שימפנזה" (663)).
דילוגי אותיות 189781
אם בגימטריות עסקינן:
"שוטה הכפר הגלובלי" = 711 = "אוויל חתרן"
"פסקי הלכה" = 310 = "חכמה לאין סוף"

עכשיו נראה אותך משתחרר מכל המחזיקים בגימטריות כקלף בויכוח.

אגב:
"האייל הקורא" = 368 = "יריעה חכמה"
זה רק כדי לוודא שיקחו את מה שכתבתי ברצינות.
אוי 189783
מותר להשתמש בכתיב מלא בגימטריה? לא, חושבני שגם משם לא תבוא לי הישועה, שכן גם "אויל וחתרן" יוציא אותי כשידי על התחתונה.

מה אומר ומה אדבר? והמסכיל בעת ההיא יידום.
אוי 189785
מותר? ודאי!
בגימטריה, חובה להוציא תשובה מתאימה למה שאתה רוצה - כתיב מלא, כתיב חסר, וו החיבור, הא הידיעה, מילות קישור וכל מה שרק יצליח לעמוד במשימה.

אגב: "המסכיל" - זו שגיאת מקלדת פרוידיאנית?
לא שגיאה ולא פרוידיאנית 189787
הכל בכוונת מכוון (אלא שהוא, כנראה, צלף גרוע).
דילוגי מיצים 189807
אני חושש שלא הייתי כ"כ ברור. כל התגובה שלי נבנתה לקראת הפסקה שלפני האחרונה. אם בספרי הקודש אפשר למצוא *בדיעבד*, באיזו שיטה שלא תירצה, משולשים של תאוריה-הפרכה-תאוריה אז הספרים הללו הם מן מטא-מדע. אם כך הם חלק מעולם החקירה המדעי ולכן נתונים תחת הכללים או התובנות שבונות את המדע. כל מה שנסיתי לומר היה דבר פשוט- אי שפשר להחזיק רטורטית במקל בשני קצותיו. ואולי כן?
דילוגי מיצים 189816
אני לא בטוח. אפשר שספר יחזיק את האמיתות בלי שהוא קשור למתודולוגיה.

אני חוזר לדוגמא יותר פשוטה: הרצף "אבגדהוזחטיכלמנסעפצקרשת" מכיל, כמובן את כל המשפטים בעברית (אם אתה מתיר חזרות), כך שאם יש איזו אמת סופית שניתנת לניסוח במלים היא מתחבאת בתוכו. יש בעיה טכנית קלה של למצוא אותה, אבל היא שם. באופן דומה אם אתה מתיר כללים גמישים מספיק, האמת הסופית נמצאת גם בתנ"ך, בספר הטלפון ובפטריק קים. מה שנתון (בדיעבד) לביקורת מדעית היא השיטה שבה השתמשת כדי ל"פענח" את הטכסט, לא הטכסט עצמו. מכאן, הבעיה היא רק אצל מי שטוען שגם יכולת הפענוח עצמה הועברה לחז"ל מפי הגבורה. הנוצרים יכולים פשוט להגיד "כן, הכנסיה טעתה בפירוש כתבי הקודש כשלקחה את "שמש בגבעון דום" כפשוטו, אבל זאת רק טעות באינטרפרטציה". בניסוח אחר, מטא-מדע *לא* צריך לעמוד בכללים והתובנות של המדע, רק ההשלכות שלו על המדע צריכות.

שמע, אני נשמע אפילו לאוזני הזוי לחלוטין, באיצטלא הפסאודו-תיאולוגית הזאת, ואני תמה מה היה ברל אומר.
דילוגי מיצמוצים 189818
איבדתי אותך, אבל לומשנה. בנתיים קראתי את המאמר הזה על ה"אמת", ואפילו כתבתי לו תגובה שאולי תעניין אותך.
אנחנו לא לבד 189931
ממש בלי לתאם איתי, הני"ט פרסם שתי כתבות מתאימות.

האחת מספרת על פרופסור לספרות אנגלית מאונ' סטנפורד, פרנקו מורטי, שכתב ספר חדש בו רוצה לחקור "ספרות בלי הטקסטים. החלום הקטן שלי הוא להעביר שעור בספרות שיהיה דומה יותר למעבדה מאשר לאקדמיה אפלטונית". במקום קריאה קפדנית של טקסטים, ציטוטים מאותם ספרים קנוניים, הוא מציע "מודלים אבסטרקטיים השאולים מהמדע", מודלים כמותיים המיוצגים בגרפים, קוי זמן ומפות.

לא קשה לנחש למה אני חושב שזה רלוונטי לפרשנות תורנית הנסמכת על מניפולציות טקסטואליות שמונעות מתגליות מדעיות (למרות שזה לא אותו הדבר כמו המחקר של מורטי, עד כמה שאני מבין מה הוא עושה).
השני, מאמר הסוקר את האתר של ג'והן ברוקמן, ששאל אנשי מדע ואינטלקטואלים "מהו החוק שלך?" וכוונתו "ישנו איזה חלקיק חוכמה, איזה חוק טבע, איזו תבנית דמוית חוק, גדולה או קטנה, אותה זיהית ביקום ושהיית מעוניין שתקרא על שמך".

ז"א, מהו החוק האוניברסלי שיכול לאגד בין אריסטו - הטבע מתעב ריקנות, חוקי הגרויטציה של ניוטון, וחוק מרפי - אם דבר מה עשוי להשתבש, הוא ישתבש.

בין 150 המשיבים היו דוקינס, קורצווייל (מהשמות המוכרים). אהבתי את התשובה של הפיזיקאי אנטון זיילינגר "חוק יסוד: אין חוקי יסוד". גם השחקן אלן אלדה כתב משהו מעניין (אבל נדמה לי שהוא לא חידש כ"כ) "חוק יסוד: כל החוקים הם מקומיים". תשובתו של איש התוכנה קאי קראוס משעשעת וחכמה, I Think...there...4a.m. אולי אפשר לתרגם אותה "אני חושב...לחינני...כים (כמו ים)".
דילוגי אותיות 189873
1- גדול, פשוט גדול (אם כי שגוי).
דילוגי אותיות 189896
1 (למה שגוי?)
דילוגי אותיות 189905
''אלהים מת מזמן''. לא נכון.
דילוגי אותיות 189906
רק וידאתי שאין פה הטלת ספק בחישובי הגימטריה, הבלתי מעורערים. :)
דילוגי אותיות 189988
למי שצריך תזכורת, זה לא שאני אשף מספרים או משהו כזה. חישובי הגימטריה הם בחסות התוכנה wingim (כך שהסיכוי לטעות לא גדול).
דילוגי אותיות 190003
התוכנה הזאת מגניבה למדי, שוטה!

או

שוס מצחיק מיותר לחלוטין!

(1413 כל אחד)
דילוגי אותיות 638219
הבלוג חשיבה חדה מקדיש פוסט לישעיהו רובינשטיין שטוען כי מצא בשנות ה-‏1980ים את האותיות "י ה ו ה" חוזרות שוב ושוב בתוך ה-DNA! (מסתבר, אגב, שהנ"ל הוא ראש הישיבה המדעית ראשון לציון).
דילוגי אותיות 638270
קראתי, וקשה לי להחליט אם לצחוק או לבכות. ''ישיבה מדעית'', לא פחות.
מקורה של חכמת יוון 236968
האם התאוריה החדשה של הוקינג יכולה גם היא להסביר חלק מהתעלומה ?
מקורה של חכמת יוון 236969
לא.
מקורה של חכמת יוון 237076
הסבר, פרט וכמובן נמק.
מקורה של חכמת יוון 237082
הסבר אתה, פרט אתה וכמובן נמק אתה את הקשר (איך זה קשור לתעלומת התפתחות החיים על כדור הארץ?).
מקורה של חכמת יוון 237099
להסביר מדוע פינה מסויימת בתוך התאוריה של קרינת חורים שחורים אינה יכולה לשפוך אור על השאלה כיצד התפתחו החיים על כדור הארץ? זו השאלה?

(מגרד בראשי)

אני לא בטוח שאני יודע איך להשיב בלי שאף אחד ייעלב, אז אולי אתייעץ איתך. מה היית עושה במצב הבא?

סקרן: האם ההוכחה המוצעת של פרלמן להשערת פואנקרה יכולה להסביר חלק מהתעלומה של עשרת השבטים האבודים? אודות ההוכחה אמליץ ללמוד בקישור הבא‏1:

אורי פז: לא.

סקרן: פרט, הסבר וכמובן נמק.

אורי פז: __________________?

1 שם צ"ל פאול בירן, לא בירם.
מקורה של חכמת יוון 398738
איפה אנחנו עומדים עם זה? למישהו יש גישה למאמר של CAO ו ZHU?
מקורה של חכמת יוון 398879
הצלחתי להגיע להקדמה:

אבל ממילא מובטחני שאיני מסוגל לקרוא או לשפוט את המאמר הזה. ימים יגידו - אולי תושג איזו הסכמה במהלך הקונגרס העולמי הקרוב.
מקורה של חכמת יוון 400095
מאמר מקביל להנאתך (רק 473 עמודים) http://www.arxiv.org/abs/math.DG/0607607

אם הבנתי נכון ( דבר לא מאוד סביר) הרעיון היה להראות שהפיתרון של משוואה דיפרנציאלית מסויימת על המטריקה הרלוונטית זורמת למטריקה של כדור.

השמועה אומרת שפרלמן יקבל את הפילדס השנה.
מקורה של חכמת יוון 237079
אודות התיאוריה המחודשת של סטיבן הוקינג, אמליץ לקרוא בכתבה הבאה, ואז להסתקרן האם היא פותרת את התעלומה:

מקורה של חכמת יוון 237083
ועכשיו על כתפיך הצורך לענות על השאלה:

מה הקשר בין תפוחים לתפוזים?
מקורה של חכמת יוון 237101
להסתקרן זה נחמד, אבל מה עלינו לעשות כדי להתקדם מעבר לשלב הסקרנות? אני חושש שגם אחרי קריאה מעמיקה בכתבה ב"הארץ" יקשה על הסקרן לבחון את השערתו, שמא ההתנהגות הקוונטית של סינגולריות במבנה היקום יכולה לעזור לפלאונתולוגים ולביולוגים להתקדם בשאלת התפתחות החיים.

אם אתה באמת סקרן, אמליץ להתחיל מקצת רקע מתמטי, למשל בספרו של סילברמן "Vector and Tensor Analysis with Applications" (הוצאת דובר, 2001, 257 עמודים), שלפניו אולי תזדקק להיכרות עם אנליזה במשתנה אחד (אולי "חשבון דיפרנציאלי ואינטגרלי" של אלפסי, הוצאת כנרת, יעזור) וקצת אלגברה לינארית (אני ממליץ על "Linear Algebra Done Right" של שלדון אקסלר, הוצאת שפרינגר-פרלאג, 2002, 272 עמודים); להמשיך עם "Introduction to General Relativity" של חררד 'ט הופט (הוצאת רינטון, 2001, 96 עמודים), ולסיים עם הדיון בין פנרוז להוקינג ב"The Nature of Space and Time", הוצאת אוניברסיטת פרינסטון, 1996, 150 עמודים.

אח"כ אפשר לגשת לשאלת החיים: בשביל הביוכימיה, אפשר סטרייר, "Biochemistry", הוצאת וו. ה. פרימן, 2002, 1050 עמודים, למרות שנדמה לי שאלברטס ושות' יותר פופולרי כיום, וכדאי להשלים עם ווטסון וברי, "DNA: The Secret of Life", הוצ' קנופף, 2003, 464 עמודים. לבסוף, מומלצים שופף, "Life's Origin: The Beginnings of Biological Evolution", הוצאת אוניברסיטת קליפורניה, 2002, 224 עמודים, וסטיבן ג'יי גולד, "The Structure of Evolutionary Theory", הוצאת בלנפ, 2002, 1433 עמודים (לביולוגים יש קצת נטייה לגרפומניה, חוששני).

בשלב זה אפשר באמת לשוב ולהסתקרן, האם התיאוריה המחודשת של הוקינג פותרת את תעלומת מוצא החיים.
מקורה של חכמת יוון 237119
תיתי לך, מר עמית, על קוצר ראות, על אופקים צרים, על היתפסות לפרטים ועל עיוורון בקשר לתמונה הכוללת, ככתוב "ואת האנשים אשר פתח הבית היכו בסנוורים מקטון וכד גדול" (בראשית י"ט, י"א). משול אתה לאברך חרוץ שיודע על פה כל תג ופסיק מדיני הסוכה ("שבנאה על גבי גמל"? כשרה!) אך כשיישאל "סוכה זאת, על שם מה?" יימצא ציקלונו ריק, ותשובה איִן.

התיאוריה המחדשת של הופקינג לכשלעצמה אינה עוסקת בשאלות מוצא החיים, ואף לא בשאלות נכבדות יותר כמו מדוע על אדם לקרוא שמע בערב ("בשביל להבריח את המזיקין", אם אתה באמת רוצה לדעת), ומה דינה של שיבולת שראשה מגיע לקמה (אל תשאל), אבל היא נוגעת בלב ליבו של העניין החשוב באמת: תקפותה של התיאוריה המדעית כמקור יידע על העולם. מאז תקופת ה"הארה" השתלטה על חלק מהציבור המשכיל התפיסה שאם רק נתבונן היטב סביבנו, נפעיל את התבונה שהשי"ת ברכנו בה ונבחן בחון היטב את העולם מסביבנו, אין דבר שייסתר מעינינו.

מצויידים באשליה הזאת ונגועים בחטא גדלות הלב, כאילו לא היה מגדל בבל בעולם, יוצאים גדודי מדענים ומפריחים הבלים שונים ומשונים בשאלות שהתשובות עליהן ידועות כבר אלפי שנים לכל מי שקרא את התורה. בריאת העולם? פרקים א' וב' בבראשית מספרים כל מה שיש לדעת בפירוט ובבירור, אך ה"מוארים" שלנו אינם מִתרצים עד שימציאו מיני מפצים גדולים, התפשטות היקום (שטות גדולה מזאת לא שמעתי מימי: וכי נברא עולמנו כשהוא לבוש?), חורים שחורים, חומר אפל, ולאחרונה מחמת השעמום ומחסור בנושאים לעבודות דוקטורט, אפילו אנרגיה אפלה. אתה שם לב, אדון בלון, לחושך ולאפלה מסביב? אתה ער להתעסקות האובססיבית בעולמו של הסיטרא אחרא, לצחוק הגורל שמכל ה"הארה" נשארתם עם חושך מצריים? ככתוב "יהי דרכם חושך וחלקלקות" (תהילים ל"ה, ו).

והנה קם סטיון הופקינס בכבודו ובעצמו, מבכירי האסטרופיזיקאים, האיש שבהבל פיו קמו ונפלו חורים שחורים, הסתובבו והסתחררו עד שאבד אונם והתאדו כרשעים מן הארץ, אותו אדם שהתנבא כאילו היה משה בסיני על העתיד ועל העבר - ומכריז קבל עם ועדה שדבריו דברי הבל היו (ואני שואל: איפה קין כשצריכים אותו?). והנה, כל מי שבינה בקודקודו לכל הפחות כבגולגתו של שכוִי ממוצע, ידע את כל אלה מימים ימימה מהרבה טעמים. ראשית לכל האדון הופגין אינו מבני ברית אלא מבני עכו"ם כפשוטו (מהו אסטרונום אם לא עובד [ב]כוכבים?), ושנית הוא אוחז ברעות-הרוח שהעולם נברא לפני יותר מששת אלפי שנים, ושלישית הוא ר"ל אפיקורס שאינו שואב את מקורות השראתו מתורתנו הקדושה, ככתוב "קנה חוכמה, קמה בינה. אל תשכח ואל תט מאמרי פי" (משלי ד', ה), ואחרון שהוא מעוקם בגופו ולוקה במחלה קשה ומכאן שאין הוא אלא גלגולו של חוטא גדול במיוחד, ומה לאמת ולחוטאים שכאלה, שנאמר "בני, אם יפתוך חטאים אל תאבה" (משלי א', י). מכל מקום, מר הופגינז עצמו התעורר בוקר אחד ומתנער מתורתו, בבחינת מודה שלא תורת אמת היא אלא שהיה חופר בורות נשברים אשר לא יכילו המים. ומשל למה הדבר דומה? שהיה קם משה על הר נבו ומכריז שהוא חוזר בו ואין צורך לקיים את עשרת הדיברות ר"ל.

ומה מוסר ההשכל שאנו למדים מסיפורו של הובדינס? שהאמת היחידה שאין בלתה נמצאת בתורתנו הקדושה, ומכאן גם שכל היצורים נבראו כסדרם מיום שלישי ועד השישי, והאדם לא מן הקוף מוצאו אלא מעפר הארץ, וכל התיאוריות והמעשיות שמוכרים לכם על אבולוציה ומוצא החיים אינם אלא סיפורי סבתא שמטמטמים את דעתכם ומשבשים את שיקול דעתכם עד שאינכם רואים את האמת הפשוטה שחקוקה על לוח ליבו של עמנו הקדוש מאז ניתנה לנו ע"י השי"ת, שנאמר "ואשר דברי איתו ידבר דברי אמת" (ירמיהו כ"ג, כ"ח).
אין כמוך, וליבי שבור 237120
כמה הערות 237123
1. כל מילה - בלוק של איטונג.
2. למה, באמת, כל כך הרבה אנשים לא מסוגלים להגיד "הוקינג"?
3. (הוא לא אסטרופיזיקאי).
4. מה באמת דינה של שיבולת שראשה מגיע לקמה? (בכל זאת אני שואל).
5. אתה חושב שאולי סינכרוניות זה קשור? הנה בדיוק כתב על זה במעריב אנ אר ג'י יואב בן-דב‏1, ומה יותר סינכרוני ממאמר על סינכרוניסיטי בדיוק כשאנחנו פה דנים על הסינכרוניות בין הגבול של צ'נדרשחר לדנ"א של הביבר? מקרה, אתה אומר? חה.

1 תחפשו לבד, אני לא שם קישור לדברים האלה.
כמה הערות 237138
2. יכולים, אבל זה נשמע להם כמו שיהוק ומיד הם מרגישים צורך להוסיף "סליחה". הנסיון לימד אותם שיותר קצר להגיד "הומפקינס" וזהו.

3. שוב אתה נתפס לקטנות, וסופך שהמועצה למען הילד תתלבש עליך. כל בניזרי יודע שפיזיקאי, אסטרופיזיקאי, אסטרונום ומטרונום אינם אלא אותה הגברת בשינוי אדרת.

4. אם נקצרת עם הקמה הרי היא של בעל הבית, ונגרעת מחזקתם של העניים (מסכת פיאה, פרק ה', ב).

5. סינכורניות קשור, ללא ספק. אני רק לא בטוח קשור למה.
כמה הערות 237151
4. אנא הואל בטובך לשפוך* עוד קצת תאורת מזמוזים על סוגיית השבולת. מהו גובה הקמה? כיצד מודדין?

* חוששני שקולה על המקלדת לא תועיל הפעם.
מקורה של חכמת יוון 237381
1) צב"ר, שכ"ג ושע"ר ויקטו"ר
2) בקשר ל"המוארים" וגומר-
(דבילי ומתנשא לדעתי, אבל בכל זאת, דאוקינס)
מה זה שע"ר ויקטו"ר? 237386
מתחדישי המחבר 237393
תגובה 173665
:-) 237395

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים