אלתו של עגנון | 2079 | ||||||||||
|
אלתו של עגנון | 2079 | ||||||||||
|
פרסומים אחרונים במדור "ספרים"
|
הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות |
|
||||
|
||||
האם יש מידע שמראה שעגנון הכיר את המסורות הפאגניות האלו? |
|
||||
|
||||
אישית, אין לי מידע ישיר. אבל עגנון למד בגרמניה בתקופה שבה היתה תחייה להתעניינות בנושאים האלה. הערות שונות המופיעות ב''שבועת אמונים'' מראות שהיתה לו התעניינות כזאת, וגם ידע מסויים בנושאים פגאניים - אבל קשה לדעת מה היתה כמות הידע הזה. טענתו היא שהרבה ממה שכתב היה מתוך אינטואיציה ולאו דווקא ידע ממשי - גרייבס מתייחס למשוררים (ואני רואה את עגנון כמשורר), המתייחסים לנושא הפגאני מתוך נטייה טבעית לטבע ולהשפעתו על האדם ולא מתוך ידע אמיתי כזה שהיה לו, למשל. |
|
||||
|
||||
בלי קשר לפרשנות הפגאנית שבמאמר, הרי שבסיפורו "עידו ועינם" כותב עגנון על הקשר הבלתי אמצעי שבין המשורר לטבע כשהוא מתאר את מקורם של הפיוטים שמשוררת גמולה (היא משוררת באותה שפה נדירה ובלתי מובנת שאותה חוקר ד"ר גינת), ועגנון כותב כך: "...השירים דבוקים זה בזה וקשורים זה בזה, שירי עינות המים דבוקים בשירי ההרים הגבוהים, וההרים הגבוהים בעופות השמים... וכל אותם השירים קשורים בלשונה של גמולה." הקרבה הבלתי אמצעית בין שירת הטבע עצמו ובין פיוטיה של גמולה באה לביטוי מרבי בסיפור בהתייחסות לשירת הגרופית (מן ציפור): "...ובעופות יש עוף אחד גרופית שמו שכשמגעת שעתו לצאת מן העולם תולה ראשו בעננים ומנענע קולו בשיר, וכשהוא גומר שירו יוצא הוא מן העולם". קולה, של גמולה, בשעה שהיא מדברת שיר חביב על גמזו, בעלה, אך ברגע דרמטי בסיפור, כשקולה מתחיל "ללבלב כקול גרופית", ממהר גמזו "ומניח ידו על פיה ובולם את שפתיה", שכן, היות ששירת הטבע קשורה בלשונה של גמולה, "אילו היתה אומרת אותו השיר של גרופית היתה מוציאה נשמתה ומתה. לפיכך בולם גמזו את פיה ומשמר נשמתה שלא תאבד." |
|
||||
|
||||
אכן, ומ''עידו ועינם'' לקחתי את המוטו לספרי. גם היערתי בקשר לספרו של אפרים צורף על עגנון, על כך שהוא היה בורח מהישיבה כדי לבלות את זמנו בחיק הטבע, ועל הנושא הזה כתב עגנון בסיפורו הנפלא ''ביער ובעיר''. |
|
||||
|
||||
השאלה המתבקשת היא מהיכן שאב עגנון את העניין הזה באלים ובקשר של אדם לטבע בכלל וניתן להזכיר כגורם משפיע מאוד את הסופר הנורבגי הגדול קנוט המסון, שהרבה לכתוב על הקשר המיסטי שבין אדם לטבע, והיה קשור עד מאוד לאמונות נורדיות עתיקות. מה שעוד יותר מעניין זה העובדה ששמו המקורי לא היה המסון אלא פדרשן, והוא החליף אותו בימי בחרותו מתוך אמונה מכשפת ממש בכוחם של צלילים ושמות. יש הגורסים, שעגנון הצעיר, שהושפע מהמסון ובעיקר מספרו ''מסתורין'', הלך בעקבות גיבורו ושינה אף הוא את שם משפחתו הקודם לשם בעל צליל ומשמעות סימבוליים יותר. |
|
||||
|
||||
אני מבינה ממה שאתה שואל שאתה מבחין בין האהבה לטבע לבין האמונה באלי הטבע ואני לא חושבת שאפשר לעשות אבחנה כזאת. דרך אגב, אני לא רואה את עגנון כמיסטיקן, ואני לא חושבת שיש משהו מסתורי באהבה לטבע ולאהבה עצמה. לדעתי זהו המצב הטבעי של האדם שבא מהטבע, אחרי הכול - רק אנשים שגדלו בעיר ולא יצאו ממנה עד גיל מבוגר יחסית אינם מסוגלים לראות את הקשר הטבעי בין האדם לטבע, שמעולם לא היה צריך להיעלם כלל. (דרך אגב, אומרים ששם משפחתו החדש של עגנון קשור בשם הסיפור הראשון שפורסם בעברית, ''עגונות'', ואין לו שום קשר לטבע.) |
|
||||
|
||||
המשפט הראשון לא מסתדר לי. אי אפשר לאהוב את הטבע בלי להאמין באלי הטבע? נראה לי שקל מאוד לעשות את ההבחנה הזו, אבל אולי לא הבנתי למה את מתכוונת. |
|
||||
|
||||
הכוונה היא למי שיש לו צורך להאמין בכלל. היהדות דוחה את אהבת הטבע כשלעצמה, ורואה אותו רק בהקשר של שימושו למען האדם. זו איננה אהבת הטבע. ברור שמי שאינו מאמין בשום אלוהות, יכול לאהוב את הטבע כשלעצמו, אבל התייחסות לטבע כאל דבר שנברא לטובת האדם אינה סימן לאהבה. |
|
||||
|
||||
אני חושב שאת טועה. ברור כשמש שיש המון דתיים שאוהבים את הטבע לכשעצמו, ולא רק כתלות ב''שימושיות'' שלו. אני מכיר כאלו לא מעט. היהדות לא שמה את הטבע כנזר הבריאה, זה נכון. זה לא אומר שהיא ''דוחה את אהבת הטבע'' או שיהודי מאמין לא יכול לאהוב את הטבע, או דברים אחרים שנבראו למען האדם. |
|
||||
|
||||
עצם הביטוי ''נזר הבריאה'' הוא אנתימה לאנשים הקושרים את עצמם עם הטבע - מאחר שהם מאמינים שהטבע ברא את עצמו, ובוודאי שאינם מסוגלים להאמין שהאדם נמצא מעל הטבע, כפי שיהדות גורסת. אהבה אמיתית משווה בין האוהבים, ואהבת הטבע האמיתית מחייבת את האדם להרגיש את עצמו חלק מהטבע ולא מעליו. |
|
||||
|
||||
על-פי מה את מגדירה מהי "אהבת הטבע האמיתית"? |
|
||||
|
||||
בדיוק מה שאמרתי - שבה האדם מרגיש כחלק מהטבע ולא נמצא מעליו בדמותו כ''נזר הבריאה''. |
|
||||
|
||||
לא התכוונתי לשאול מהי הגדרתך לאהבת הטבע, אלא למה את מקבלת רק את הגדרתך כנכונה (וסליחה אם אני טועה)? |
|
||||
|
||||
ההגדרה שלי היא הבעת דעה, וברור שכל מי שמביע דעה רואה את דעתו כנכונה ואת דעתם של אחרים כלא נכונה - אחרת מה הטעם להיות בעל דעה מסויימת? |
|
||||
|
||||
ומכאן שלדעתך כל אנשי החברה להגנת הטבע סוגדים לאלי הטבע. נכון? |
|
||||
|
||||
הדגשתי את המאמינים, לא את אלה שהם אתאיסטים. אני מכחישה את האפשרות שאפשר להיות יהודי מאמין וגם אדם שמסוגל להתאחד עם הטבע - כפי שאי אפשר להיות יהודיה מאמינה וגם פמיניסטית (ר' מאמרי ''פגאניזם ופמיניזם) - הדברים האלה פשוט סותרים את עצמם ואינם יכולים לחיות בכפיפה אחת בלי שכל אחד מהם יוותר על העקרונות של האחר. |
|
||||
|
||||
"אני מכחישה את האפשרות שאפשר...להיות יהודיה מאמינה וגם פמיניסטית" למשל, ראי את דברי בלו גרינברג בפסקאות האחרונות של תגובה 233345 יש כל מני סוגים של מאמינים ואני חושב שצריך להתאמץ לצאת ממעגל הראיה הפשטנית הסוברת שאמונה גוררת בהכרח חוסר מחשבה עצמית, חוסר פתיחות או אי רגישות לסממנים ליברליים-חילוניים (יהיו אלה אשר יהיו). טלה, לדעתי, אמנם יותר קל להניח דוגמטיות אורתודוכסית, אבל גם חילוניים מצבעים שונים יכולים ללקות בה, וד"ל. ______ אני מבקש שהתגובה הזו לא תשמש כמקפצה לפזיזות. |
|
||||
|
||||
לפי הבנתי, כדי שאישה גם תהיה יהודיה דתייה וגם פמיניסטית, יש צורך לשנות חלק גדול מההלכה - רק ההסכמה שההלכה אינה ''תורה למשה מסיני'' ויש אפשרות לשנות אותה תאפשר לנשים לרקוד על שתי החתונות הסותרות האלו - יותר מדי נאמר על קוצר שכלן והצורך להקביל את חייהן של הנשים בהלכה היהודית משאפשר יהיה לקבל אותה וגם להיות פמיניסטית. |
|
||||
|
||||
טלה, יכול להיות מעניין לבחון את היחס של זלדה, משוררת דתיה, אל הטבע. אמונתה באל היא אינטימית ועזה וכך אהבתה לטבע, אותו היא רואה השתקפותו של האלוהים, אך כאשר היא נמצאת בשעות קשות היא ''מסתלקת'' מן הטבע, שכן האדם קודם. מדובר בשירה עדינה, בעלת תיאורי טבע נדירים. |
|
||||
|
||||
מבחינה רציונלית, הטבע אינו יכול להיות ''השתקפותו'' של אלוהים כי הטבע הוא כולו פיזי ולאלוהים אין גוף ואין תכונות גופניות - לכל היותר הטבע יכול להיות השתקפות ''כוחו'' של אלוהים, מצב המדגיש את הביטוי ''הבריאה'', ויש כאן הפחתה במשמעות הטבע, שנברא בידי אלוהים, לעומת משמעות האלוהים. בתור פגאנית, אני לא יכולה לקבל מצב כזה שיש משהו שהוא מעל לטבע - מה שהיהדות, וגם זלדה, עושות. כשאני נמצאת בחיק הטבע, אני לא מחפשת שם את אלוהים אלא משתדלת להתאחד עם הטבע עצמו. זהו ההבדל וזוהי הסתירה. |
|
||||
|
||||
מצטרף לדעה, הקשר נראה לי מופרך.. |
|
||||
|
||||
כל התקופה מאמצע המאה ה-19 ועד מלחמת העולם הראשונה פחות או יותר התאפיינה במוטיבים של "חזרה לטבע" ומעין ריאקציה לתיעוש ולעיור. מה גם שמדובר בשלהי התקופה הרומנטית באמנות ובספרות, שהשתמשה באלמנטים מיתולוגיים והאדירה את הטבע, הרגש, והמופלא. |
|
||||
|
||||
כן. תבדוק ב נראה לי שאומרים שם שהוא הכיר ספרות יוונית, אז מין הסתם הוא הכיר גם את המסורות. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
אני מקבלת את איחולך על כתיבת הספר אך לא על הוצאתו, כי טרם מצאתי הוצאה בארץ שתרצה להוציא אותו בלי מימון של כעשרים אלף שקל (שאין לי). |
|
||||
|
||||
בלי קשר לאיכות הספר. כנראה משום שספר אלקטרוני זה לא חלק מהטבע. הטבע הוא קונקרטי ממש כמו גילום האלוהים בבשר נוסח ישוע. וכמו הכורח באם מרי. הוירטואליה זה עניין מוקשה, הרבה סובסטנס מחזק לא צומח מזה כשבוחנים את השורה התחתונה, ואת שורפת את עצמך על טורים גבוהים ונישארת באותו מקום. צריך חיזוקים ממשיים בחיים, תראי כמה חיזוק ממשי, משהו קונקרטי, מאפס אותך ומקנה לך כוון, לעומת כל הוירטואליה. 500 ש"ח שקיבלת באופן חיצוני ממכירת ספרים ממשיים שווים הרבה יותר ונותנים יותר ממשות מ- 500 שעות וירטואליה. זו בעייה. |
|
||||
|
||||
לספר המודפס יש יתרונות רבים על ספרים אלקטרוניים שניתן להשיג בימינו: - הוא מתאתחל מיד. - יש לו מסך ברזולוציה גבוהה וקונטרסט גבוה, שניתן לראות בתנאי תאורה שונים ומזוויות שונות. - אינו צורך חשמל. - קל ונוח לשימוש. כשיבנו ספר אלקטרוני מודרני עם תכונות כאלה (כפי שכבר מתחילים לעשות, למשל, במעבדת המדיה של MIT: ), אז יהיה על מה לדבר. |
|
||||
|
||||
תשווה את האנציקלופדיה גלקטיקה למדריך הטרמפיסט. אני הייתי רוצה ספר שיהיה זמין גם בבית וגם בעבודה. שהרימחשב שמחובר לאינטרנט יש היום כמעט בכל מקום. עוד ייתרון לספר אלקטרוני שנכתב היטב, מבחינת המדיה: קל לשלוח לאחרים רפרנסים לחלקים מתוך הספר בצורת קישורים פשוטים, מבלי להכריח אותם לקנות את הספר. הם גם מוצאים את דרכם בצורה אוטומטית לכל מיני מנועי חיפוש, אפילו בלי טובות מאמזון. בקיצור: תורם לתרבות במקום לכיסו של המחבר. |
|
||||
|
||||
גם לתרבות וגם לכיס. מקבלים אחוז גבוה לאין שיעור יותר, על ספר אלקטרוני - רק שלא קונים. הבעייה שהאוריינטציה בעולם הוירטואלי בניגוד לזו שבעולם של אוביקטיים חומריים נעדרת מחוייבות כלשהי, כמעט. הוירטואל חש עצמו חופשי ברחבי הרשת, נקי מכל מחוייבות. ולכן כצרכן המוכן להשקיע מכיסו (וזו מחוייבות) ערכו של המשוטט מבחינה זו שואף ל-0. כך לדעתי גם באתרי היכרויות אינטרנטיים - כמעט שום מחוייבות להשקעה ממשית. |
|
||||
|
||||
וישיר, ללא צורך במערכת ממשק כלל, ממש כמו ששד האם זמין למגעו של תינוק. ספרים (או מגילות וכד') יש להם ממשות בפני עצמם והם מגולמים כיחידה נפרדת ואוטונומית. זאת כנראה עקב רצון לאחוז בידע יקר וקרוב לאדם באופן שאינו מותנה בזמינותם של גורמים נוספים (כגון חשמל, תקינות מערכת מורכבת וכד'). |
|
||||
|
||||
מה זאת אומרת, "ללא צורך במערכת ממשק כלל?" שמא עלי להניח כי המידע מן הספר זולג היישר אל מוחך? ספק אם כך הדבר. הוא עובר דרך ממשק חומרי. במקרה זה, הממשק פשוט כל-כך, וישיר כל-כך, עד שאינך חושב עליו כעל ממשק. במקרה של מחשב אלקטרוני, המעבר ממידע הנמצא בזכרון המחשב לבין מוחך הוא קשה ומעצבן, וזו הבעיה. המידע בזכרון המחשב והמידע בספר חד הם, והם וירטואליים באותה המידה, ופיזיים באותה המידה. |
|
||||
|
||||
אותיות כמערכת ממשק? ומה לגבי "ארמון" שילד הקים מחול בים?לכאורה כן, אך המושג "מערכת" כמעט ואינו רלוונטי כאן. אובייקטים רבים בטבע הם בעלי משמעות, נניח, קונכייה בחוף. האם החול בים עליו מונחת הקונכיה הוא מערכת ממשק (הרקע בו מופיעה הדמות?). הקונכייה עצמה היא מערכת ממשק? |
|
||||
|
||||
ארמון שבונה הילד הוא מערכת מאוד לא יעילה להעברת מידע מהילד הבונה למי שרואה אותו. |
|
||||
|
||||
אם חושבים על הספר כעל מערכת להעברת מידע מהמחבר לקורא, רואים שהמערכת הזו מאוד מסורבלת בהוואה למערכות ממוחשבות מסויימות הקיימות כבר היום. קשה טכנית לצטט את המידע. המידע כלל אינו עדכני. עדכון המידע היא פעולה מאוד מסובכת, ולכן גם המערכת המורכבת של עורכים ומגיהים כדי להבטיח שהספר יוצא טוב כבר בפעם הראשונה שהוא יוצא. |
|
||||
|
||||
קישור ועידכון דו-כיווניים עם מערכות מידע חיצוניות. |
|
||||
|
||||
כגון הלוח בכיתת בית ספר בו ניתן אינטרקטיבית להוסיף ולמחוק. |
|
||||
|
||||
הרבה תלמידים מבזבזים זמן יקר בשיעורים על העתקת הכתוב על הלוח. |
|
||||
|
||||
וכנראה גם ימשיכו הרבה זמן, אלא אם יישמו טכנולוגיה אלמנטרית בהעברת הניכתב על לוח אלקטרוני ל -e-copybooks אבל למה בכלל ללכת לבית הספר אם אפשר לנהל מהבית "ישיבות" כתה? מבני בית הספר וציודו הם אינטרפייס יקר ביותר ולא יעיל לתנועה דו סיטרית של מידע (שלא לדבר על מחיר הקרקע, בזבוז דלק, שטח כביש וזמן בהגעה לבית הספר והחזרה ממנו) |
|
||||
|
||||
במקרים מסויימים התחבורה באמת יקרה מאוד. לכן שווה להשקיע בטכנולוגיות יקרות של לימוד מרחוק. דוגמה למקומות כאילו: האיזורים היותר נידחים של פינלנד. מקרה נוסף: שיעורים לילדים אשר נמצאים במקלטים. ומשהו טריוואלי להחריד: כאשר ביה"ס נמצא בדרום והמורה נמצא במרכז (כידוע לכל תושבי הפריפריה, המרחק מהפריפריה למרכז תלוי בכיוון המדידה: לאם צריך לבוא מהפריפריה למרכז, מדובר על מרחק קצר. אולם כאשר המרחק נמדד בכיוון ההפוך, הוא פתאום מתארך). הטכנולוגיות של לימוד מרחוק עדיין מסורבלות, אבל בהחלט מתקרבות לרמה של שיחה בע"פ (עם כמה יתרונות, כגון העובדה שתוכן הלוח כבר הופך למידע דיגיטלי, ולכן קל לתלמידים להעתיק אותו). עדיין ברוב המקרים המחיר של העברת שיעור רגיל בביה"ס, כולל הוצאות התחבורה שאתה מזכיר, הוא זול יותר. ביה"ס גם יכול לספק כך אביזרי לימוד בקלות רבה יותר. |
|
||||
|
||||
לבן שלי יש פוטנציל להיות רופא. הכתב שלו בלתי קריא לחלוטין. לא רק שהוריו או מוריו אינם מצליחים לפענח את כתב ידו, גם הוא עצמו אינו עומד במשימה. לשאלה מדוע הוא טורח בכלל לכתוב, אם איש אינו מסוגל לקרוא את הכתוב, הוא עונה שעצם הרישום עוזר לו לזכור. |
|
||||
|
||||
עניין מוכר. אני נוהג לערוך סיכומים של החומר כהכנה למבחנים וסיכומים של הסיכומים הללו כהכנה למועדי ב' |
|
||||
|
||||
אם אתה עורך סיכומים של הסיכומים, אז אתה (כנראה) קורא אותם, No match. חוץ מזה, למה לעשות סיכום של הסיכום אם הסיכום הוכח כלא יעיל? |
|
||||
|
||||
אבל למה אתה עוצר שם? עוד כמה צעדים כאלה ואתה נשאר עם ביט אחד, אותו אתה יכול לרשום על כף היד וההצלחה במבחן מובטחת. |
|
||||
|
||||
1. בדרך כלל שני מועדים מספיקים לי. בפעם היחידה שנזקקתי למועד שלישי השתמשתי בשיטה דומה רק שבמקום תמצות החומר בצורה יעילה השתמשתי בכתב קטן במיוחד ובמקום כף יד השתמשתי בדף נוסחאות. קיבלתי 65 והודתי לאל על שפטרני מעולו של הקורס ההוא. 2. אם אני לא מתאמץ במיוחד לקצר, אוסף הסיכומים השני יוצא ארוך יותר מהראשון. 3. אם היה אפשר להבטיח הצלחה במבחן ע"י תמצות החומר לביט אחד וכתיבתו על כף היד לא היה בכלל צורך לעבור את כל האיטרציות של סיכומי סיכומים. הייתי עושה את מועד א' עם הביט 0 על היד ובמידה שהייתי נכשל הייתי מנסה לעבור את מועד ב עם הביט 1. |
|
||||
|
||||
3. עדיין נשארת עם יותר מדי איטרציות. בהגיע יום מועד המבחן, סמן את הביט על היד כ-"Don't care" ולך לים. |
|
||||
|
||||
3) קח קיוביט בסופרפוזיציה וההצלחה מובטחת. |
|
||||
|
||||
מערכת בסופרפוזיציה צריכה לקרוס בסופו של דבר למצב כלשהו. אני חושש שבמקרה שאבחר בדרך הלימוד הזו היא תעשה את זה על הראש שלי. |
|
||||
|
||||
בולשיט! ראה תגובה 245300 |
|
||||
|
||||
זה מזכיר לי את עצמי - אחת הסיבות שעברתי מהר מאוד להדפסה במכונת כתיבה. |
|
||||
|
||||
זה עוזר גם לי- אחרת לא הייתי טורחת לסכם . אין לי אפילו סיכום שיעור אחד שבו אני יכולה להשתמש. תמיד אני מרגישה לא נעים, כשאני מבקשת מכולם את סיכומי השיעור שלהם לקראת סוף השנה, אבל אף פעם לא יכולה להשאיל לאף אחד את סיכומי השיעור שלי (והם טובים!...לו רק היו קריאים). |
|
||||
|
||||
הספר הוא אלקטרוני כי אין לי כסף להוציא אותו בדפוס. מכתבך אינו אלא לעג לרש. |
|
||||
|
||||
גם אני רש ונמצא בדיוק באותו מצב כמוך, והוצאתי ספר אלקטרוני באנגלית, כך שפניתי אלייך אך אל עצמי התקוונתי (התכוונתי). השראה יש (האלה הלבנה וכל זה) אך ג'ובות -אין. |
|
||||
|
||||
אז בהצלחה גם לך - ד''א אני מתכוננת להדפיס את הספר בעצמי (כלומר בבית דפוס) במספר קטן ביותר של עותקים ולנסות למכור לאחדים שאולי זה יעניין אותם. |
|
||||
|
||||
ראוי בהקשר הדיון המעניין והמחדש ב"אלתו של עגנון" לשים לב גם למוטיבים מובהקים של האלה הלבנה בשירתם של משוררים עבריים כאלכסנדר פן, נתן אלתרמן וכמובן, פנחס שדה. אנא, התעלמו במאמרי מכמה אמירות לא ממש נילהבות בנושא הניאו-פגניזם, אלה לא לעניין, אלא שלעיתים איני תמיד מחסידי הרוחניות אינסטנט ברוח הניו אייג'. ואם כן לעניין, ראוי שזה ילקח בחשבון כביקורת או יותר נכון כתחושת אי נחת, שמטרתה שיפור. |
|
||||
|
||||
אצל משוררים זה אמור להיות מובן מאליו, אם קראת את גרייבס, אבל אני מסופקת אם המבקרים בארץ הבחינו בעובדה שעגנון הוא בעצם משורר הכותב את שיריו בפרוזה סיפורית (ואולי זו הסיבה שכל כך קשה לקרוא אותו). |
|
||||
|
||||
סליחה, נכנסתי למאמר וראיתי שהוא מבוסס על גרייבס. אני מתכוננת לקרוא אותו ואגיב עליו. |
|
||||
|
||||
התפעלתי מרשימת כתביך בליטרטורה - מי אתה, מיכאל שרון? |
|
||||
|
||||
או שברכבת גלגלת שיחה סביב התהייה מי הוא היושב לידך, שבסיומה הושטת כרטיס ביקור. ובאמת, מה לענות? אבל היום בונים אתר בית וסוגרים עניין. אז הנה - |
|
||||
|
||||
I think this is the beginning of a beautiful friendship...
|
|
||||
|
||||
קראתי את מאמרך המעניין, ויש בו הרבה נקודות נכונות. אבל לצערי עליי להעיר שלעתים חסרה לך הבנה שלמה באופיה של האלה. לא רק מוטיבי אהבה, יופי וטוהר שייכים לה, אלא גם מוטיבי שנאה, כיעור ובעיקר פחד. כי האלה-האישה מאז ומעולם היא דו-סטרית, דו-פרצופית בעיני הגבר. הבוגדניות היא בבסיס אופיה מאחר שהיא מחליפה מאהבים לבקרים, היא חופשיה באהבתה כפי שכל אישה היתה רוצה להיות, ומעניקה אותה בהתאם למצב רוחה ומצב עונות השנה. הנאמנות היא תכונה זכרית, לא נקבית (לכן היא הולמת את הכלב אך לא את החתול). הצהוב הוא תחליף לצבע הלבן של הלבנה ולא מנוגד לו, ואופיה של הלבנה מתבטא להפליא בדבריו של עגנון (ר'מאמרי כאן) ''צוננת ומתוקה ומחרידה''. האלה מחרידה את הגבר מאחר שהוא משמש לה כקרבן, וביטויו של פן ''כפחד עגול שהצהיב'' הולם אותה להפליא ואינו התערבות יסוד פטריארכלי. הנחש גם הוא, אף כי סמל פאלי, שייך ישירות למערכת האלוהות הנקבית מאחר שהוא היסוד הזכרי המפרה אותה - אבל היסוד הזה שייך לאדמה כי הוא חי בחורים באדמה, ואינו שייך למעשה למערכת הפטריארכלית, אשר בה הוא שנוא ונדחה. בגן העדן הוא מתחרה עם אדם על אהבתה של חווה, כפי שעשה בדתות שונות רבות. תזכורת התאומים אצל אלתרמן גם היא שייכת למערכת האלוהות הנקבית. התאומים (בעל ומות, למשל) המביעים את ניגודי השמחה והעצב, הם סמלי עונות השנה של החיים והמוות המתחרים גם הם על לבה של האלה, מושלת העונות, כפי שמתבטא בשירת אוגרית. כפי שאתה רואה, אם כן, רבים המוטיבים של האלה הלבנה בשירה היהודית-ישראלית ממה ששיערת והעלית במאמרך. |
|
||||
|
||||
כולל מוטיבים פטריארכליים הנימצאים בטקסטים בצמוד למוטיבים מטריארכליים. בתרבותנו, תכופות, קיימים איזונים שונים בין מוטיבים פטריארכליים ומטריארכליים המופיעים באופן משולב זה בזה, כפי שגורס קארל יונג (וכפי שרואים אנו אצל אלתרמן, כפי שהיצגתי במאמרי) אין במאמר יחיד להקיף את מכלול הוויתה של האלה, נתתי כאן אלמנטים מרכזיים בכתבי 3 משוררים מייצגים. אחרת, הרי בכל משורר וכותב שתבחרי באופן אקראי, תמיד תוכלי למצוא מוטיבים רבים של האלה, בפרט במתכונת הנירחבת והלא מובחנת כל צרכה של גרייבס, והדבר אז הופך טריביאלי. בבחינת הכל שהינו למעשה לא כלום. במאמרים שונים התייחסתי למוטיב זה או אחר של האלה הגדולה: כך למשל, להיבט המקרבנן והבוגדני של האלה התייחסתי במאמר הביקורת החברתי אודות מוטיב הקירבון בחברה הישראלית: מולך דמים מעודן והדבר אף משתקף בתגובה 40 בשולי מאמרי: הקרבה למולך וניזקי גוף ב' |
|
||||
|
||||
המשפט שמתחיל בכותרת אך נגמר בתגובה? |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
אנסה להסביר. יש לך מנהג יחודי באייל, להתחיל את הטקסט של התגובה בכותרת. אין בכך פסול אפריורית, אבל זה מתנגש עם הרגלי הקריאה של קוראים רבים, כנראה (מישהו באייל כבר העיר על כך בעבר), ביניהם אני. באופן לא מודע, אני נוטה בכלל לא לקרוא כותרות של תגובות, או לקרוא אותם בשלב מאוחר; את קריאת התגובה אני מתחיל מהגוף שלה. סיבה סבירה לכך היא שברוב התגובות הכותרת היא נגררת מתגובה קודמת בפתיל, ואין בה חידוש או עניין. במקרה של התגובות שלך, התוצאה היא שאני מתחיל לקרוא את התגובה, מקבל משפט ראשון בלתי מובן לחלוטין, מתעכב עליו כמה שניות, ואז נופל האסימון ואני קורא את הכותרת. אובדן הזמן הקטן הזה קצת מתסכל. זה כמובן לא מחייב אותך; ותוכל לומר, ובצדק, שאם כולם היו נוהגים כמוך, לא היתה בעיה. אבל בפועל, כאמור, אתה יחודי; אם תבחר לחדול מן המנהג, זה יקל עלי ועל אחרים. |
|
||||
|
||||
אני מסכים לגמרי עם כל התיאור. רק נקודה אחת: "אם כולם היו נוהגים כמוך, לא היתה בעיה" - לי זה נשמע פתרון פשוט לא סביר. כותרת היא כותרת (גם כשהיא סתם נגררת), וגוף התגובה הוא גוף התגובה. פיצול של משפט על-פני אזורים נבדלים גיאוגרפית ושונים בצבעיהם לא נראה לי כמו רעיון טוב באופן כללי. |
|
||||
|
||||
בעיני, לעומת זאת, זה דוקא בסדר גמור (ולפעמים אפילו נחמד), ובתגובה 248612 אני מוצא מידה מסוימת של חוצפה. |
|
||||
|
||||
אכן באייל צמח מנהג די יחודי של יחוס התגובה לתת-פתיל באמצעות חזרה על אותה כותרת שוב ושוב. שים לב שתכופות, לאחר הסתעפות הדיון, אכן אין כבר קשר בין הכותרת והנאמר בגוף ההודעה, בניגוד לעצם הרעיון המקובל של כותרת כממצאת היבט מרכזי של הטקסט. אבל ברומא נהג -- |
|
||||
|
||||
שווה בהרהור: כיום מעתיק עורך התגובות ב- default את כותרת ההודעה שאליה מגיבים. אם במקום זאת תוצג כותרת ריקה (טרנד שכבר נדחף ע"י העלמה העפרונית - מכתיבת אופנה איילית עם קבלות), מן הסתם נתרגל מהר מאד לקרוא גם את הכותרת (אם מישהו כבר טרח לכתוב אותה...). |
|
||||
|
||||
אילו שיטתך הייתה לתת כותרת חדשה לכל תגובה, שבה מובע היבט מרכזי של הטקסט - איש לא היה מציק לך על כך. להפך. אלא שאצלך הכותרת אינה היבט מרכזי של הטקטס, אלא פשוט השישים-וכמה תווים הראשונים של התגובה שלך, דבר שאין לו אח ורע בעולם התקשורת הכתובה, וייחוס השם ''כותרת'' לו הוא מוזר מאין-כמוהו. אז לא לך להעיר לנו על מנהגינו הנלוזים, כל עוד שלך נלוזים לא פחות. |
|
||||
|
||||
אבל לעיתים הכותרת היא גם כותרת במובן ההוא. בכל מקרה, הכבילות לכותרת הקודמת צריכה להיות אופציה, אך לא מעין הכרח. |
|
||||
|
||||
למה אני לא מקבלת כבר את התשובות להערותיי? הייתי צריכה להיכנס לאתר במיוחד כדי לגלות שהצטברו הרבה שלא נשלחו אליי. |
|
||||
|
||||
שלום טלה, בדקתי את העניין וההודעות אכן נשלחות אלייך; ייתכן ויש בעיה בקבלת הדואר? |
|
||||
|
||||
בעיני (ובעיני רבים) זה מקשה מאוד על הקריאה, וזה בהחלט דבר שניתן לשנותו (שלא כמו שגיאות כתיב וכדומה, שאלו דברים שבהם אינו "אשם" כותב התגובה). יכול להיות שהייתי צריך לנסח את תגובה 248612 בצורה אחרת; על כך אני מתנצל. |
|
||||
|
||||
כשירדן כותב "אובדן הזמן הקטן הזה קצת מתסכל", אני בהחלט מבין (מתוך הכרות אישית עם התופעה) על מה הוא מדבר. כשאתה כותב "זה מקשה מאוד על הקריאה", זה מצטייר אצלי כהגזמה ולכן אני מתקשה להתיחס לדברים בכובד הראש המתחייב (שים לב: איני מנסה לטעון שאתה מגזים, אלא רק שכך זה מצטייר אצלי). ככל שזה נוגע לאספקט הצורני 1, תוכל למצוא סגנונות שונים באייל: יש המעדיפים משפטים קצרים, ויש המבכרים משפטים ארוכים, מלאי פסיקים, סוגרים והערות רגל (התוכל לנחש על סמך משפט זה בלבד על איזו משתי הקבוצות המדוברות אני נמנה? (-; ). אחדים משרטטים במקלדת אמונה קוים תחתיים, אחרים מרעיפים סמיילים, ועוד כהנה וכהנה תחביבים כיד הדמיון (והחיקוי) הטובה. אלה גם אלה הופכים בעיני את האייל למקום צבעוני ומעניין יותר, ואני תמיד זוכר שאיש לא מכריח אותי לקרוא את מה (ואת מי) שמעצבן או משעמם אותי. בחרתי לקרוא? - מידת הסובלנות האלמנטרית מחייבת אותי לקבל את הסגנון הצורני כפי שבחר בו הכותב. אני רשאי שלא לאהוב את הסגנון ואף לציין שהוא אינו חביב עלי, אבל אין לי שום זכות לדרוש מזולתי שימנע ממנו. אחרי הכל, מאד לא הייתי רוצה שתתפתח פה משטרת סגנונות. 1 סגנונות תוכניים הם עניין אחר לחלוטין, ומצדיקים דיון בנפרד. |
|
||||
|
||||
(וההמשך: אך שומע אין להם). |
|
||||
|
||||
זה בסדר, אני כבר רגיל. ובינינו? די בצדק - נדיר שאני כותב משהו הראוי להאמר, וכשכבר יוצאת לי איזו הברקה, אנשים נוטים לייחס אותה למישהו אחר (לאבשלום בן דוד, אגב, היתה כנראה בעיה דומה). |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
כוונתי לא היתה לבטל את מציאות המוטיבים הפטריארכליים בשירה היהודית (המובנים מאליהם), אלא להראות כי כמה מאלה הם למעשה מוטיבים מטריארכליים ביסודם. |
|
||||
|
||||
לא הבנתי את הקשר בין חמדנותה של איזבל לכרם נבות לבין היותה בת לעם זה העובד לאלוהים אחרים. נדמה לי שלא חסרים חמדנים, גנבים ורוצחים מבני עמנו (והדוגמה הטובה ביותר לכך - מלכנו דוד). מבחינה לשונית (אולי לא אתה המצאת) המלה קירבון מצמררת ודוחה (אולי בגלל הקרבה הפונטית שלה ל''חירבון''). הביטוי התנכי ''הבאת קרבן'' או ''העלאת קרבן'' יכולה להספיק, ואם לא - אפשר להמציא פועל אסתטי יותר מזה שאתה משתמש בו. |
|
||||
|
||||
מה אסטטי בקירבון? הכוונה לאקט ולא למלה. חירבון - שהיא פונקציה אורגנית בסיסית של הפטרות מעודפים ופסולת, עולה לאין ערוך על קירבון - שעיקרו תכופות הקרבת ואיון הגורמים החיוניים והמעולים. קלינט: "להשחיל לאלה כדור ישר בין העיניים". |
|
||||
|
||||
אלה - במובן, האנשים הללו. |
|
||||
|
||||
ולכן צריך להמציא מלה שאינה אסתטית מבחינה לשונית? זו הכוונה, לאו דווקא לפעולה (אבל את זה יכול להבין רק מי שיש לו נטיות לשוניות ואוזן לשמוע את התוצאה). |
|
||||
|
||||
דוד קיבל עצת שר הצבא יואב. ואילו איזבל אמרה לאחאב - העניין עלי. אתה, הרגע. דומני שנוכלות, שאמנם אינה חסרה בקרב בני עמנו, אינה רצחנית. ואילו בני שבטים תאבי דם ומקריבי קרבנות אדם, הינם תכופות אנשים ישרים כסרגל. |
|
||||
|
||||
את אורייה לפחות ניסו להציל, על ידי הוצאתו ל"רגילה", השקייתו לשוכרה וניסיון לשלחו לשכב עם אישתו, על מנת להסביר את ההריון. ואילו איזבל מתחילה ישר מאקט הקירבון. את אורייה אגב אין מקרבנים, אלא שולחים לנקודה בה כבדה המלחמה, מעשה רגיל ושגור במלחמות. וגם שימי לב כיצד מבשרים לדוד על מותו: "כי כזו וכזו תאכל חרב" - זהו חלק ממהלך הדברים והינו עניין טיבעי מהמציאות האנושית ועולם המלחמה. ואילו קירבון אינו כלל דבר טיבעי, אלא ניסיון לאלץ את הדברים על ידי הפיכת סדרי עולם: המעולה מוקרב במקום להיות מתוגמל, כפי שהדבר בטבע. |
|
||||
|
||||
ליתר דיוק: מחבר ספר שמואל לא ממש אהב את דוד וניסה להלביש עליו הרבה בעיות. מחבר סיפורי אליהו ומחבר ספר מלכים לא ממש אהבו את איזבל. למה לא להלביש עליה את כל הבעיות? אבל לא ברור לי באיזה סיפור לא תצליחי למצוא מוטיבים כאילו. מי רוצה לתת כאן הרצאה על המוטיבים של האלה הלבנה ב"מלכוד 22"? |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
למה זה מפתיע אותך, י. פופק זצ''ל היה לבן למהדרין. |
|
||||
|
||||
הוא השאיר אחריו שובל לבן בכל אשר הלך. |
|
||||
|
||||
ממעלות תרשיחה נתנה לו הפעם הנחיות מדוייקות איך להגיע והפכה אותו לקרבן שלה, לאחר שנישבע לה אמונים ונדר נדר לכבודה לא לכתוב עוד מלה באייל? |
|
||||
|
||||
פופק מצא לפני כמה חודשים עבודה כפקיד תיקיה בכיר במשרד רואי החשבון גרוסמן נאמן עבאדי ושות'. מנהל התיקיה, ובוס שלו, יואכים ולאדיסוקולוב,הקים בגנזך המשרד מזקקת ויסקי שבה הוא מכין משקה אלכוהולי מחומוס. מאז שפופק נהנה מאספקה שוטפת של חומוסינט הוא אינו חש עוד בצורך לתאר את קורותיו, מה שמאפשר לי להתפנות לנושאים אחרים עבודה, דיונים בנושא השוק החופשי וחיפוש נושא לעבודת התזה, פעולה אותה אני דוחה כבר שלוש שנים. לאחר ששלושת הנושאים הללו ירגעו במקצת, אם עוד יהיה ביקוש (ולא תהיה התנגדות), אשקול להשיב את פופק מתהום נשיה ולהשיבו לפעילות. בכל מקרה, אני לא בטוח שזה יהיה באתר הזה ותחת השם המקורי. |
|
||||
|
||||
אז האמת? אנחנו כל הזמן מפסידים דברים, רובם באופן טרמינאלי, והכל בגלל הזמן. בין לבין מנסים לנחם אותנו ולהסיח את הדעת עם בובע מאיסעס, כגון סיפור האלה. אפילו אם נקבל שם הכל, נקרא את גרייבס, נאמין באלה, אז מה, יצא מזה משהו ממשי? ברגעים של אמת נראה שאנחנו באותו מקום בדיוק ולא התקדמנו במילימטר. ואין לזה השלכות על כלום, על שום דבר ממשי במציאות, כמו לאותו איש קטן וירוק שאי אפשר לראות אותו או לחוש בו, ואין לו שום אפקט על מהלך הדברים. מוכרים לנו הבלים וסיפורי מעשיות ובדים כדי להשכיח את הדבר הממשי ביותר הקורה לנו - הטיסה לדרעק בתוך הזמן. צריך להגיד את האמת, הזמן (והגיל) זה נחש, כל הזמן לוקח, לא נותן כלום בחזרה. איזה קמצנות, אי אפשר להחזיר 3 ימים, אפילו לא שבריר שנייה. כלאו אותנו בתוך הזמן, וזה כל הזמן מטיס אותנו לקראת הבלות, ההזדקנות, הכאבים, כהות החושים, אובדן חברים והבדידות. ובסוף מה נשאר ביד? כלום. טומנים אותנו ועוד צריך לתת כמה אלפים לחבר'ה הלא מגולחים של חברא קדישה בשביל לא להקבר קבורת חמור. היכניסו לנו זין ענק ואנחנו אדישים. אז צריך להתקומם, אולי נתחיל בזה שניקצור את הקברנים ואברכי הקבורה אחרי שנעמיד אותם לקיר. קרא באותו עניין את הסיפור הקצרצר: דגי-גופי רוצים בודפשט |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
כל תושבי מצפה רמון, אז עניים מרודים שדחפו אותם לחור ההוא ללא מקורות פרנסה כמעט, פתחו, מעולל עד זקן בשביתת רעב. שאלתי מישהי בהשתאות לאחר שספרה לי בהתפעלות על העניין: - אבל מה הם רוצים? - רוצים בסה"כ הביתה, היא ענתה. |
|
||||
|
||||
כפי שאמר גרייבס - צריך להיות משורר-טבע כדי להכיר במציאותה של האלה (וגם זה לא תמיד מספיק), אז אל תתייאש, אתה נמצא בחברה טובה, או לפחות בחברת הרוב המוחלט בחברה. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
לכל אדם יש דרך משלו להגיע לרוחניות. כשקראתי לראשונה את ספרו של גרייבס, נוכחתי לדעת ששם הייתי מאז ומעולם (למעשה, מאגדות יוון הערצתי ביותר את אתיני וארטמיס, האלות שמסיבות שונות ובדרכים שונותנשארו נאמנות לאלה ביותר), אף על פי שאז לא ידעתי דבר על פמיניזם או על אלות לבנות, אדומות או שחורות. הגרסה שלו פשוט התאימה לי, ולכן אני תומכת בה (עם הסתייגויות הבאות מתוך זה שאני אישה והוא בכל זאת גבר, אפילו אם משורר). אבל אני לא מסיונרית ולא הייתי מטיפה לעבוד לה, או לכל אלוהות אחרת - כפי שאמרתי, דרכו של אדם היא כבודו, והרוחניות האמתית (עם או בלי אורגזמות) מצויה במקומות שונים ומשונים. |
|
||||
|
||||
כל הכבוד !! |
|
||||
|
||||
באיזה תחום אתה מעוניין לעשות את התזה? |
|
||||
|
||||
אתה מעוניין לעשות את התזה? |
|
||||
|
||||
כמה משלמים אגב, בשביל להרביץ תזה? ציון 9 ומעלה מובטח. |
|
||||
|
||||
אני חושב שההצעה שלך תראה הרבה יותר אטרקטיבית אם תבטיח 90 ומעלה. בעניין המחירים המקובלים אין לי מושג, אבל זכור לי במעומעם איזה פינג-פונג בנושא שהתנהל פה לא מזמן בין דובי לאיילת. |
|
||||
|
||||
עכשיו אני קורא מאמר על לוגיקה טמפורלית הסתברותית ומאמר על שימוש בלוגיקה טמפורלית בוריפיקציה של אוביקטי סינכרון. בגדול אני מקוה לעשות משהו שקשור לוריפיקציה או בדיקת מודלים ושהוא יהיה גם קצת מעשי. |
|
||||
|
||||
נתקלתי לאחרונה בכמה בעיות שיכולות לשמש כנושאים לתזות, אבל אף אחת מהן לא מתקרבת לתחום שציינת. |
|
||||
|
||||
למה הן קשורות? (אם אפשר בדואל כדי שלא נפריע לטלה יותר מידי). |
|
||||
|
||||
למה? אני נהנית להציץ למחשבותיהם של אחרים גם כשאני לא מתערבת. |
|
||||
|
||||
כשכתבתי את הספר על עגנון, קראתי את כל סיפוריו ומצאתי רבים שאין בהם אפילו זכר למוטיבים פגאניים - מובן שלא הכנסתי אותם לספר מאחר שלא היו שייכים אליו, אבל זה לא אומר שהם לא היו קיימים. המוטיבים הפגאניים, כפי שציינה כרמית, משתייכים בעיקר לספרות הרומנטית (להבדיל מה''רומן הרומנטי'' שאין לו הרבה עם אותה ספרות קלאסית), וכשאני קוראת ספרות עכשווית אני לא מוצאת אותם בכלל. |
|
||||
|
||||
כפי שהסברתי במקום אחר - בעזרת פלפול והתפתלות אפשר להסביר ולתרץ כל דבר - אלה הן נפלאות הלשון, אבל הן אינן עוזרות לנקות את הפעולה, כאשר יוצאים מסבך הלשון ונשארים אתה בלבד. |
|
||||
|
||||
הה הה הה - אבל יואב היה יהודי בכל רמח אבריו, לא? והוא זה שביצע את מעשי הרצח אותה הגה דוד. ניקיון הכפיים של מי שנותן את הרצח בידיו של אחר דוחה עוד יותר ממעשיו של הרוצח עצמו. למעשה, גם איזבל לא הרגה את נבות במו ידיה. |
|
||||
|
||||
וחוץ מזה צריך להרביץ קצת אלוהים בלב של הכושים Those motherfuckers . אלה מבינים רק שפה אחת, והקלאן יראה להם מה זה אדם לבן ופרוטסטנטי בשבילם. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
אולי גם את עושה מעשה סיפוחיסטי? מה זה "יהודי בכל רמח אבריו?" איזו מן שטות זאת? מה הוא הלך עם שטריימל? התפלפל במשניות? מלא כרסו במעשיות חסידים? ניהל התכתבויות שו"ת? הוא עצמו איזה מן דמות מיתולגית של חיקוי או התמרה מסיפורי יוון/בבל/מצרים או כל מה שלא תרצי. |
|
||||
|
||||
בוודאי שהיה יהודי בכל אבריו, בכן הוא נולד ביהודה, ושם גדל ומת. הוא נקבר בביתו במדבר. רוב לובשי השטריימל לא דרכו ולו פעם אחת ביהודה. דווקא ספר שמואל לא מלא במוטיבים השאולים ממצריים ובבל. נראה שעיקר סיפורי דוד שבספר שמואל הם סיפורים מקוריים מממלכת יהודה (בלי קשר למידת נכונותם). |
|
||||
|
||||
(היהודי מפחד מהכלב של הפריץ, אך הפריץ מוריד מדמי החכירה וכאלה). |
|
||||
|
||||
הרוחניות היא העיקר - כפי שנזכר לעיל. תקרא את כתביו של עגנון ותיווכח ביהדויות שלו, ולא השטריימל עושה את היהודי. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
סליחה, תשובה לא לעניין - אותה כבר קיבלת למטה. |
|
||||
|
||||
הוא לא הלך "בדרכי הגויים" אלא בדרכיו של דוד, נכון? מה עוד אתה רוצה מיהודי תנכי? |
|
||||
|
||||
אבל האם את המתרגמת של ג'ין אייר שיצא בהוצאת אור-עם בשנת 1986? |
|
||||
|
||||
מחפש התיחסות של עגנון למקומות בא''י לדוגמא חמדת בנוה צדק אשמח למאמרים הפניות לכתבים |
|
||||
|
||||
שלום טלה. לגמרי במקרה הגעתי ל"אלתו של עגנון" והרגשתי משב רוח רעננה. אני, כנראה, מבוגרת הרבה ממך, ורק כעת כותבת תזה על עגנון. אני עיפה מהמלל הטוחן את עצמו עד דק של כל המבקרים הנודעים יותר או פחות. גישתך לא רק חדשנית אלא גם נכונה, בתנאי שלא תהיה גורפת.כל סיפור מצריך בדיקה לגופו, ואין לשלול על הסף את הקשר למקורות היהודיים, שגם הם יש להם שרשים פגניים. באשר לקרבה לסיפורי המיתוס היוונים וכו', כבר הזכיר זאת, לא בהרחבה, דב סדן האחד והיחיד. ראי ספרו "על שי עגנון" עמ' 77. אני מביאה לתשומת לבך את אגדת הפליאדות (פליאדס): שבע בנותיו של אטלס נענשו ע'י זאוס ושובצו ככוכבים - כימה בעברית, פליאדס ביוונית.(כימה: שם מקראי של קבוצה בת שבעה כוכבים במזל שור. עמוס ה', ח': עושה כסיל וכימה. איוב ט',ט':עושה כסיל וכימה..").רק שש מן הפליאדות נראות, לגבי השביעית נוצר המיתוס של הפליאדה האבודה. פליאדה, מהפעל היווני "פליאו", להפליג. הפליאדות זורחות מראשית עונת ההפלגות ועד לעונת הגשמים. המשוררים מתארים את הפליאדות כיונים. שירה הידוע של ספפו, בתרגום חפשי לגמרי שלי: טובלת שוקעת לה הלבנה/ וכימה עמה. חצות לילה/ בצד האשמורת החולפת/ אני לבדי ישנה. (לבנה ביוונית: סלנה).לדעתי, הופעתה של שושנה בסוף הסיפור היא התגלותה של הפליאדה השביעית האבודה. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |