האייל ששאל - מאי 2003 1483
מדור הטריוויה החודשי של האייל.

שואל יעקב דריהר:
  • מיהו העירוני מאיטליה שנכנע לכתר בבנגקוק?

שואלת א. ש. אייל:
  • המזרחי מזהיר, המערבי אציל, והשאיפה למרומים, הקרויה על שם שניהם, הפכה לסמל האפלוליות. על מה מדובר?

ואסף ברטוב (בעזרת עורך הטריוויה) שואל:
  • האחד אינו מיוצג בערבה; השני שלח אחרים אל מותם (פרט לאחד); והם נושאים אותו שם. מהו?


יש לכם שאלה מוצלחת למדור? שלחו אותה לעורך הטריוויה!

יש לכם שאלה שאתם לא יודעים את התשובה לה, אתם מקווים שקוראים אחרים כן יודעים, ויש בה עניין לציבור? המדור עבורכם הוא "שאל ת'אייל", והעורך הראשי הוא הכתובת!

קישורים
עורך הטריוויה - לשליחת שאלות טריוויה.
העורך הראשי - לשליחת שאלות רציניות, ומאמרים גם.
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "טריוויה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

ד''ר קרלו אורבני 149481
העירוני מאיטליה הוא כנראה ד"ר קרלו אורבני, חוקר רפואי שהודיע לארגון הבריאות העולמי על סוג חדש של דלקת ריאות - ומת מהמחלה. נראה אם אספיק לחלוב גם את עניין הכתר בבנגקוק מהידיעה המצורפת לפני שמישהו אחר יענה.

נגיף קורונה = עטרת -> כתר 149484
טוב, קורונה = עטרת. עטרת היא, פחות או יותר, מילה נרדפת לכתר. אלא שד"ר אורבני נדבק בהאנוי, ולא בבנגקוק.
מה קרה לשם המשפחה שלך? 149514
שלא נתבלבל עם כל הליאורים כאן.
נגיף קורונה = עטרת -> כתר 149515
נדבק בהאנוי אבל נפטר בבנגקוק.http://www.guardian.co.uk/sars/story/0,13036,940507,...
זה היה מהיר (מדי) 149577
אכן, ד"ר קרלו אורבני, מהמומחים המובילים למחלות זיהומיות של ארגון "רפואה ללא גבולות", אשר זכה לקבל את פרס נובל בשם הארגון, דיווח בפברואר השנה על מחלה מסתורית באסיה שזכתה לשם SARS = SEVERE ACUTE RESPIRATORY SYNDROME אשר הינה מחלה וירלית לא מוכרת עד כה, ומת במרץ בעצמו מן המחלה לאחר שנדבק מהחולה שתאר.
בעת חיבור השאלה הנגיף יוחס למשפחת הקורונה (=עטרה, כתר) אך הדיווחים האחרונים מטילים ספק בזיהוי המוחלט של גורם הסארס עם נגיפים אלו.
שאו ברכה על הזיהוי המהיר!
דיסאינפורמציה 149585
"המזרחי מזהיר" = זוהר ארגוב
"המערבי אציל" = סשה (אלכסנדר) ארגוב

השאיפה למרומים הקרויה על שם שניהם = אלכסנדרה זוהר, נערת זוהר תל-אביבית שמתה ממנת יתר. נהגה להסתובב בחוגים מחתרתיים כשהיא לבושה בבגדים גותיים, ועל שום כך זכתה בכינוי "האפלולית".
דיסאינפורמציה 149629
זה בעקבות תגובה 95736?
לא, זו סתם דיסאינפורמציה 149727
אסוציציה מטורפת 149728
סאבלימינל והצל?

סאבלימינל זה אמנם "מתחת לסף [התודעה]" אבל המילה SUBLIME

זה נאצל ואו נעלה. כמו כן יש להקת פאנק (מערבית) בשם הזה.
אפלוליות 149772
קשורה אולי לגותים?
אפלוליות 150129
יש אכן גותים מערביים (ויזיגותים) ומזרחיים (אוסטרוגוטים) וארכיטקטורה "גותית" מאופיינת בבניה לגובה ("מרומים") אבל הקשר למזהיר ואציל חסר כאן (עדיין?).
אפלוליות 150999
מצטערת שנרדמתי על משמרתי, אלו באמת הגותים והארכיטקטורה שכונתה "גותית", אכן התנשאה למרומים. הקישור ל"מזהיר" ו"אציל" חסר (עדיין?)
אפלוליות 151476
אולי יש גיבורים אוסטרוגותים וויזיגותים שמופיעים באופרות של וגנר? ארמנריק, אלריק?
או, להבדיל, ברונהילדה היפה?

חובבי וגנר - אייכם?
אפלוליות 151659
הכיוון הוא ''בלשני'' יותר, כזה של מדרש השם.
אפלוליות 151920
תודה רבה על הרמז. ואכן, בניגוד לכל מה שחשבתי, מסתבר שיש הטוענים שאוסטרוגותים, אין פירושו "גותים מזרחיים" אלא "גותים זוהרים", ובדומה "ויזיגותים" אינם הגותים המערביים אלא דווקא האצילים, ושהמדובר בשני שבטים נודדים ששמותיהם ליוו אותם עוד מארצות מוצאם בצפון הרחוק.

האמנם כך?
אמנם כך 151926
נראה לי שהתקבלה תשובה שלמה, וזהו, פחות או יותר, הסיכום:

הגותים, שמוצאם מסקנדינביה (כנראה מן האי גוטלנד בשוודיה) מנו שני שבטים:
האוסטרוגותים, דהיינו הגותים המזרחיים, והויזיגותים, הם הגותים המערביים.
מקובל לחשוב כי משמעות שמם של שני השבטים היא "הגותים המזהירים", הם האוסטרוגותים, ו"הגותים האצילים" (או ה"טובים" או, אולי, ה"חכמים"?), הם הויזיגותים. מעניין אם המילים המציינות מזרח ומערב(1) ברוב השפות האירופאיות, מקורן, אכן, באותו כינוי, או שזהו צירוף מקרים לשוני בלבד.
כיוון שהגותים היו אויביה של רומא ושל התרבות היוונית-רומאית שייצגה זו, הפך בימי הרנסנס השם "גותי" לכינוי נרדף לברברי. הסגנון שרווח בימי הביניים המאוחרים (הכנסיות המתנשאות למרומים, אשר גימדו את האדם ונתנו לו תחושה של שותפות במשהו נשגב ממנו), לא היה לטעמם של אנשי הרנסנס, אשר כמו הרומאים והיוונים הקדמונים, העמידו את האדם במרכז. הם כינו סגנון זה "גותי", למרות שלא היה כל קשר, כמובן, בינו ובין הגותים עצמם.

הגותים היום - אפלוליות, מורבידיות והתעסקות בעל טבעי, מעין המשך לזרם הרומנטי שרווח באירופה במחצית הראשונה של המאה ה-‏19.

(1) spanish:el este &al oeste; english: east& west; french:l'est& &l'ouest; german:Osten
&Westen; italian:l'est &l'ovest

לעיון נוסף:
אמנם כך 152034
תודה על החידה.

עוד לינק על הקשר בין מזרח, זריחה וזוהר:
ומשהו על הגותים הצעירים (שמאד פעילים ברשת):
אמנם כך 152354
נכנסתי ללינק.
הקשר האטימולוגי בין ''מזהיר'' ו''מזרחי'' ברור למדי. לא הצלחתי למצוא קשר בין ''אציל'' ל''מערבי'', ואפילו לא בין ''חכם'' ל''מערבי''.
גם הקשר האטימולוגי בין דרום (כמו ב''אוסטרליה'') למזרח (''אוסטרוגותים'', ''איסטר'' ועוד...)לא ברור לי.
אפלוליות 152720
אובליקס: "ועכשיו, לאן הולכים?"
אסטריקס: "לכיוון הגבול, אל הארץ בה גרים הויזיגותים, מזרחה!"
אובליקס: "הויזיגותים, אלו הגותים המזרחיים?"
אסרטיקס: "לא, הויזיגותים הם הגותים המערביים, הגותים המזרחיים הם האוסטרוגותים, אבל הגותים המערביים גרים במזרח ביחס אלינו. הבנת?"
אובליקס: "לא!"

(אסטריקס והגותים, תרגום שלי)
שאלה על גשם 149827
לא בדיוק טריוויה, אבל הנה שאלה נחמדה: כשיורד גשם כבד למדי, איזה אחוז מנפח האויר תופסות הטיפות?

התשובה למטה.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

רוב האנשים מעריכים שהתשובה היא בין אחוז אחד לחמישה, אבל התשובה הנכונה נמוכה יותר בדי הרבה סדרי גודל.

שני נתונים הם רלוונטיים לפתרון: נתון א' הוא קצב הצטברות הגשם (זה הנתון עליו אוהבים לדבר החזאים, והוא נמדד בד"כ ביחידות של מ"מ ליממה), ונתון ב' הוא מהירות נפילת טיפות הגשם מהשמיים. מעט מחשבה אמורה לשכנע את הקוראים כי התשובה לשאלה היא נתון א' חלקי נתון ב'. צריך רק לדאוג ששני הנתונים יהיו באותן יחידות.

על פי ספר השיאים של גינס, בחודש הגשום ביותר שנמדד אי פעם ירדו 9,300 מ"מ של משקעים, דהיינו 310 מ"מ ביממה (זה היה איפשהו בהודו ב- 1861). על פי האתר http://www.weathernotebook.org/transcripts/1997/04/3... , טיפות הגשם נופלות במהירות של כ- 15 מייל לשעה, שהם כ- 580,000,000 מ"מ ביממה.

התשובה על פי נתונים אלה היא כ- 0.00005 אחוז. זוהי כמובן הערכת יתר, משום שלקחנו למונה את שיא העולם.

והינה אינטואיציה למה התשובה היא כל כך נמוכה: דמיינו לעצמכם קובייה בגודל מטר מעוקב בחלל האויר, ו"הקפיאו" במקומן את טיפות הגשם שבתוכה. כעת "מחקו" את כל הטיפות שמחוץ לקובייה, ורק אז תנו לטיפות שבתוכה לרדת לקרקעית הקובייה. נכון שהטיפות בקושי ירטיבו את הקרקעית?
עוד דוגמא 149891
עוד דוגמא לשאלה שהתשובה עליה אינה אינטואיטיבית:
נאמר שיש לנו חבל שמקיף את כל כדור הארץ ונניח שהיקפו של כדור הארץ הוא 40,000 ק"מ, וכך גם אורך החבל שבידינו. אנו אוחזים בשני קצוות החבל, ואנחנו רוצים שהחבל לא יהיה מונח על הקרקע, אלא ירחף באויר בגובה מטר אחד מעל פני הקרקע. כמה חבל עלינו לשחרר (או להוסיף) כדי שהחבל יהיה ארוך מספיק לשם כך?
נסו שלא לחשב את התשובה, אלא לתת הערכה לקנה מידה במקום - האם מדובר בקילומטרים של חבל, עשרות קילומטרים, אלפי קילומטרים וכו'.
6.28 מטר? 149895
6.28 מטר? 149897
זכית בכרטיס טיסה.
(או במילים אחרות, השאלה לא דרשה תשובה, אלא באה להדגים את הפער בין התוצאה האינטואיטיבית למחושבת. איש איש לעצמו).
צר לי צר 150013
אוף, פעם שניה השבוע שאני הורס שאלת טריוויה מבלי משים. הנה כפרה:
נניח שהירח הוא כדור והיקפו 7000 ק"מ. ביל גייטס מחליט להיכנס לספר השיאים של גינס בתור האדם הראשון שהקיף את הירח על גבי חד-אופן (כמו אופניים, רק עם גלגל אחד) במשך 7 ימים בלבד. לצורך כך הוא בונה חד-אופן שהיקף גלגלו 7000 ק"מ (בהשקעה של 7 מיליארד דולר, כמובן).
ביל יוצא לדרך שמח וטוב-לב, אך שוד ושבר - לאחר שהשלים גלגל החד-אופן סיבוב אחד בלבד סביב עצמו, קורס החד-אופן ומתפרק לחתיכות. נשאלת השאלה - היכן נמצא ביל היקר? האם הספיק להשלים את הקפת הירח? האם נתקע בצדו השני? ואולי הוא ברבע הדרך?

בין הפותרים נכונה יוגרל כרטיס טיסה מתנת 'דורון נסיעות'.

רמז: אפשר לבדוק זאת בבית באמצעות שני גלגלים זהים. מצמידים אחד לשולחן, מגלגלים את השני על פניו, ובודקים מתי ישלים הגלגל השני הקפה סביב עצמו. קוראינו בתפוצות יכולים להיעזר במטבעות, בארץ המטבעות חלקים בשפתם ולכן קשה יותר לגלגל אותם זה על זה ללא החלקה.
צר לי צר 150019
מטבעות של עשר אגורות הינם מחוספסים בצדדים, ולכן מאפשרים ניסוי כזה.
צר לי צר 150020
עשרה שקלים, כלומר.
צר לי צר 150128
מחמת עצלנות לא חיפשתי מטבע.

זה נראה לי כל כך פשוט, שאני כנראה מחמיץ משהו בסיסי:
אם הגלגל השלים סיבוב מלא, הרי שהנקודה על האופן שנגעה בקרקע בהתחלה, נוגעת בה גם בסיום.

בהנחה שההקפה היא על קו המשווה או לאורך קו אורך כלשהו, היות שהיקף הגלגל והיקף הירח הם זהים, הגיע מיליארדרנו לנקודת ההתחלה, כלומר - השלים הקפה מלאה.

אגב - הרוכב עצמו עבר מרחק גדול בהרבה מאשר היקף הירח, משום שמפאת גודל הגלגל הוא מרחף למעל מ-‏1,000 קילומטר מעל פני הירח. עם השלמת הנפילה ניתן יהיה לומר שביל היקר נמצא בכל מיני מקומות.

המממ... במרחק כה גדול ממרכז הירח, האם כוח המשיכה של הירח יוכל בכלל למשוך את ביל, שהיה בתנועה בזמן הקריסה בגובה של 1,000 קילומטר מעל פני השטח? האם הוא יפול, ישאר להקיף את הירח או יעוף לחלל? אני מניח שזה תלוי במהירות שאליה הגיע לפני הקריסה.
מטבעות היכון רוץ 150173
"אם הגלגל השלים סיבוב מלא, הרי שהנקודה על האופן שנגעה בקרקע בהתחלה, נוגעת בה גם בסיום."

עד כאן הכל נכון.

"הרוכב עצמו עבר מרחק גדול בהרבה מאשר היקף הירח, משום שמפאת גודל הגלגל הוא מרחף למעל מ-‏1,000 קילומטר מעל פני הירח."

האם זה הגיוני שביל יעבור מרחק גדול יותר מן הגלגל עליו הוא רוכב? הנח כי הקבינה של ביל לא מסתובבת עם הגלגל, ממש כשם שמושב האופניים לא מסתובב עם גלגלי האופניים.

בתור התחלה, בוא נתעלם מאפקטים בליסטיים העשויים להכניס את ביל היקר למסלול סביב הירח.
מטבעות היכון רוץ 150184
זה הגיוני לחלוטין שביל יעבור מרחק גדול יותר מן הגלגל. שווה בנפשך אבן הקשורה בחוט לאצבעך. אתה יכול לסובב מעט את האצבע ולהשיג סיבוב גדול של האבן. החוט מחובר לאצבעך בלולאה קטנה, שהיא שוות ערך לגלגל שבחידה. האבן היא, כמובן, ביל.
מטבעות היכון רוץ 150205
אם הבנתי נכון את הדוגמא שלך, האצבע היא שוות-ערך ל*מרכז* הירח בחידה. אם כן, מהו אורך החוט?

נסו לדמיין את ביל בכמה מצבים:
א. כשהוא רכוב על חד-אופן כזה, ממש כמו שכל אדם רכוב על אופניים.
ב. בתוך תא-טייס הממוקם במרכז הגלגל
ג. בתוך תא-טייס המשתלשל בכבל ממרכז הגלגל כמעט עד פני הירח. במצב זה ביל נמצא כל הזמן בגובה מטר מעל פני הירח, גם כשהגלגל מסתובב.

האם התשובה לחידה תהיה שונה עבור המצבים השונים?
מטבעות היכון רוץ 150208
בכל אחד משלושת המצבים הוא יעבור מרחק שונה. אבל זה *לא* משנה את התשובה לחידה, שהיתה, כזכור:

>>"נשאלת השאלה - היכן נמצא ביל היקר? האם הספיק להשלים את הקפת הירח? האם נתקע בצדו השני? ואולי הוא ברבע הדרך?"

ביל השלים את הקפת הירח וכשהגלגל קרס הוא היה מעל נקודת ההתחלה. כמה מעליה? על פי המצבים שהגדרת.
מטבעות היכון רוץ 150210
יפה, אנחנו מתקדמים. עתה נשאלות השאלות:
א. כאשר הגלגל משלים הקפה אחת סביב עצמו, מה המרחק שעוברת כל נקודה על פני הגלגל?
ב. כאשר הגלגל משלים הקפה אחת סביב גלגל אחר השווה לו בהיקפו (או מקיף את הירח על פני קו המשווה), מה המרחק שעובר מרכז הגלגל?
מטבעות היכון רוץ 150219
כאשר הגלגל משלים הקפה סביב עצמו, כל נקודה על היקפו עוברת את מרחק ההיקף.
מרכז הגלגל עובר מרחק של 4*r*pi (במקרה המסויים הזה שבו קטרי הגלגלים שווים זה לזה), שהוא פי 2 מהמרחק שעוברת כל נקודה על היקפו.
שאלות אחרונות לסיום 150253
כשנוסעים 10 ק"מ במכונית (לאט לאט כדי לא להחליק), מהו המרחק שעוברת נקודה על פני הגלגל הקדמי הימני? ומהו המרחק שעוברת נקודה במרכז אותו גלגל?

נחזור לחד-אופן של ביל. נניח שבתחילת הנסיעה נגעה הנקודה A בקרקע. כדבריך, כאשר החד-אופן מקיף את הירח, מרכז הגלגל עובר מרחק של 4*r*pi. מכאן שבחצי הקפה, מרכז הגלגל עובר מרחק של 2*r*pi (שהם 7000 ק"מ). היכן תימצא הנקודה A לאחר שעובר מרכז הגלגל מרחק של 2*r*pi?
____________
לשאלת הקורא האלמוני - ביקשתי מליאור שיוסיף את שם משפחתו, אך הוא לא התייחס. כולי תקווה שבימים הקרובים נוכל לחזור שנינו לשמותינו המלאים, ובא לציון גואל.
שאלות אחרונות לסיום 150302
כשנוסעים 10 ק"מ במכונית, אם קוטר הגלגל הוא 60 ס"מ, נקודה על היקפו עוברת 10 ק"מ, ונקודה במרכזו עוברת בערך חצי מילימטר יותר מזה (ליתר דיוק 10.00000047 ק"מ). פירוט החישוב מתחת לקו האופקי שבסיום הודעה זו.

ולחידה המקורית: כשמרכז הגלגל עבר 2*r*pi עוברת נקודה על היקפו r*pi ונמצאת בדיוק בנקודה על הירח הנמצאת בצידו המרוחק ביחס לנקודת ההתחלה. ביל נמצא בדיוק מעל נקודה זו, אך הגלגל עדיין לא השלים את הסיבוב השלם, הנתון בשאלה. לכשישלים את הסיבוב, תושלם גם הקפת הירח.
__________________

לעניין המכונית:
היקף כדור הארץ הוא 40,000 ק"מ. המכונית עברה קשת של 1/4,000 מההיקף. הנקודה שבמרכז הגלגל עברה 1/4,000 מהיקף כדור שרדיוסו גדול ב-‏30 ס"מ מכדור הארץ, כלומר:

(r+30)*2*pi/4000
(r*2*pi+60*pi)/4000
r*2*pi/4000+(1.5*pi/100)cm

היות שהדרך שעשתה נקודה בהיקף הגלגל היא r*2*pi/4000, ההפרש בין הדרך הזו לדרך שעושה נקודה בהיקף הגלגל הוא pi*0.015 ס"מ, שהוא, בקירוב, חצי מילימטר.
שאלות אחרונות לסיום 150320
האם נקודה על היקף הגלגל עושה מסלול שצורתו מעגל (או קשת) סביב מרכז הכדור עליו נוסעים? לא, היא עושה מסלול לולייני, ולכן ארוך יותר מהקשת שבין נקודת המוצא לנקודת היעד. אני חושב שלכך מתכוון השואל.
מילות סיום 150839
החידה שהצגתי מעובדת מתוך אחד מספריו של מרטין גרדנר, קרקס מתימטי ‏1. שם הוא מציג אותה בהמשך לשאלה - האם הירח סב על צירו? אסטרונומים ישיבו על כך בחיוב - הירח משלים סיבוב אחד סביב עצמו עם כל הקפה סביב כדור הארץ ‏2. אף-על-פי-כן, אנשים נבונים רבים טענו כי הירח לא מסתובב סביב עצמו בכלל. כשם שכשמניפים תרנגול כפרות מעל הראש הוא לא "סב על צירו", כך המשילו את הירח לכדור הקשור בחוט ומסתובב סביב כדור הארץ. מכאן ממשיך גרדנר:

"The problem of the moon's rotation is basically the same as a penny paradox described in Chapter 2 of my 'Mathematical Carnival'. If you roll one penny around a fixed penny, keeping the rims together to prevent sliding, the rolling penny rotates twice during one round trip.

Or does it? Joseph Wisnovsky, an editor of Scientific American, has called my attention to a furious controversy over this question that raged in the letters department of this magazine for almost three years. In 1866 a reader asked: "How many revolutions on its own axis will a wheel make in rolling once around a fixed wheel of the same size?"
"One," the editors replied. A torrent of correspondence followed from readers who disagreed.
In volume 18 (1868), pages 105-06, Scientific American printed a selection from "half a bushel" of letters supporting the double-rotation view. For the next three months the magazine published correspondence from both "oneists" and "dualists". including engravings of elaborate mechanical devices they had made and had sent to establish their case.
(...)
The volume of mail reached such proportions that in April 1868 the editors announced they were dropping the topic but would continue it in a new monthly magazine, The Wheel, devoted to the "great question." "
1

את תשובתו של גרדנר לחידה אביא מיד במלבן נפרד, כך שמי ירצה יוכל לא לקרוא.

1 Martin Gardner, Mathematical Circus, Mathematical Association of America, 1992, p.205-206

2 פסדר, הירח בעצם מקיף את מרכז הכובד המשותף לעצמו ולכדור הארץ.
you say you want a revolution 150841
סתם בשביל השעשוע של עצמי, כי אני בטוח שכולם כבר הבינו.

מה זה "צירו" ומה זה "סב"?

בלי קשר למיקומו במרחב, המטבע הנייד משלים שני סיבובים סביב עצמו. עושה 720 מעלות, בקיצור. יענו, אחת מהפינות של המטבע משקיפה פעמיים על המזלות האסטרולוגים.

את ציר הסיבוב הנייח שלו (יש לו שניים, אחד באמצע המטבע הנייח ואחד באמצעו) הוא מקיף פעם אחת.
סתם בשביל השעשוע של עצמי, כי אני בטוח שכולם כבר הבינו. 150850
נקודה x על שפת המטבע הנייד מסתובבת פעם אחת סביב מרכז המטבע הנייח, ופעמיים סביב המרכז של המטבע הנייד עצמו.

כדי להשתכנע, אפשר לחשב את האינטגרל של אחד חלקי ההפרש (כמספר מרוכב) בין x לבין מרכז המדובר, ולחלק ב- 2pi*i.
אם הבנתי אותך נכון זה אומר שיובל טעה. האמנם? 150852
תלוי מה הוא אמר. 150861
כל הדיון הזה סובב (אם אפשר להתבטא כך) סביב ההגדרה ה"נכונה" של המונח "סיבוב סביב עצמו" כאשר ציר הסיבוב נע. יש הבדל בין הסיבוב כפי שהוא נראה למהנדסים שיושבים במרכז הגלגל, לבין הסיבוב כפי שהוא נמדד על-ידי תושבי הירח, לבין הסיבוב בעיני הצופים מכדור הארץ.
לי נראה שההגדרה המוצלחת ביותר מגיעה מן האינטגרל שהזכרתי.

בנוסף, כאשר מטבע אחד (שמרכזו A) מסתובב סביב מטבע אחר (שמרכזו B, באותו רדיוס), ו- X היא נקודה על המטבע הראשון, אז הזוית בין XA ל- AB משתנה במהירות כפולה מן הזוית שבין AB לבין קו קבוע שעובר דרך B.
יובל צודק, וגם אתה צודק. (איפה שלום?) 150868
בעיני צופה חיצוני:
נקודה x על שפת המטבע הנייד מסתובבת m פעמים סביב מרכז המטבע הנייח, ו-n פעמים סביב המרכז של המטבע הנייד עצמו. מצאת m=1, n=2 עבור שני מטבעות זהים.

בעיני צופה הרוכב על החד-אופן, ולכן מסתובב m פעמים סביב מרכז הירח (המטבע הנייח):
נקודה x על שפת המטבע הנייד מסתובבת m-m=0 פעמים סביב מרכז המטבע הנייח, ו- n-m פעמים סביב המרכז של המטבע הנייד עצמו.
עבור שני מטבעות זהים n-m = 2-1 = 1
נוסיף קצת נפנוף ידיים: במהלך הקפת הגלגל הנייח, הגלגל הנייד אמנם הסתובב פעמיים, אך צירו הסתובב פעם אחת. לכן אם נמתח גומייה בין הגלגל הנייד לבין צירו, נמצא שהגומיה קיבלה רק ליפוף אחד במהלך הקפת הגלגל הנייח. אם הגומיה (של מיקרוסופט כמובן) נקרעת אחרי ליפוף אחד, היא תיקרע רק עם השלמת הקפת הירח.
150855
furthermaor (11:08 PM) :
עברית שפה יפה:
יש "סב", יש "מקיף".

על זה בעצם התגובה שלי.
בגלל זה יש רוולושן בכותרת, כדי להבהיר את המובן מאליו - שזו בעיה מילולית פשוטה.

lior (11:09 PM) :
זו גם אחת הסיבות המרכזיות שבגללן לא תרגמתי את גרדנר
וגם עיבדתי את החידה שלו

furthermaor (11:09 PM) :
נחמד ומשעשע.

------

ובגלל זה גם ה"יענו" וה"בקיצור". ההגדרה המדוייקת שלך כמובן סוגרת את הפן השני של הסיפורון.
you say you want a revolution 150963
"אחת מהפינות של המטבע" הוא משפט שראוי למסגר ולתלות על הקיר.

מכירים את הבדיחה על איך משגעים פרסי?
150971
תודה. התלבטתי בין זה ובין ''כל הפינות של המטבע''.
פתרון החידה 150842
גרדנר מציע כי הויכוח כולו נשתל במכוון ע"י העורכים. משם הוא ממשיך:
"Obviously it is no more than a debate over how one chooses to define the phrase "rotates on its own axis." To an observer on the fixed penny the moving coin rotates once. To an observer looking down from above it rotates twice. The moon does not rotate relative to the earth; it does rotate relative to the stars." ‏1

ואמנם, אם נגלגל מטבע של עשרה ש"ח על פני מטבע אחר של עשרה ש"ח, נראה אותו משלים שני סיבובים סביב עצמו במהלך הקפה אחת סביב המטבע הנייח. למשל, אם נסדר את שני העצים בשורה, כך שסמל המנורה במטבע הימני נושק לשפת המטבע השמאלי, נקבל שוב שורת עצים במחצית ההקפה. לעומת זאת, סמל המנורה במטבע הימני לא יישק שוב למטבע השמאלי אלא כעבור הקפה שלמה סביבו. כלומר, מבחינת המטבע הימני ‏2, הוא משלים הקפה סביב עצמו רק בתום הקפת המטבע השמאלי.

בקיצור, החד-אופן של ביל גייטס ישלים את הקפת הירח, ורק אז יתפרק. כרטיס הטיסה מוענק ליובל רבינוביץ' ושות.

ככלל, מבאר גרדנר ‏3, אם a הוא רדיוס המטבע הנייח וb הוא רדיוס המטבע המסתובב, ישלים המטבע המסתובב 1 + a/b סיבובים סביב עצמו בכל הקפה של המטבע הנייח. בפרט אם a=b הוא ישלים שני סיבובים סביב עצמו בכל הקפה, וזאת כאמור בעיני מתבונן חיצוני שאינו מצוי על אחד המטבעות.

1 שם, שם. היה צ"ל עמודים 206-207 ולא כפי שכתבתי.
2 וגם מבחינת המטבע השמאלי
3 שם, עמ' 214.

__________
בתקווה שהמלבן הזה עונה לשאלותיך, מאור.
פתרון החידה 150871
לומר שתשובתי היתה נכונה תהיה הגזמה פראית.

לא שאיכפת לי לקבל את כרטיס הטיסה, אבל נראה שהוכחתי שלא כדאי שאני אנווט.
פתרון החידה 150872
במה זה שונה, מהותית, ממה שכתבתי בתגובה 150252?
פתרון החידה 150912
מהותית, גם אתה בזוכים.

מעשית, ''יובל ושות.'' זה קצת יותר ספציפי מאשר ''אלמוני ושות.''.

כרונולוגית, רציתי להיצמד לספר של גרדנר בעת חשיפת הפתרון, תנאי שהתקיים רק אתמול.

רעיונית, לא הייתי בטוח שאני מבין לחלוטין את תגובתך. בפרט לא רציתי לערב את כדור הארץ והשמש בחידה. הרי אותו הפתרון תקף כשהם אינם.

טכנית, אתה אמנם הראשון שהביא הסבר נכון לחלוטין לתשובה נכונה לחלוטין. אתה מוזמן לפנות לנציגות השירות של 'דורון נסיעות' לקבלת הפרס, ולקוות שתדע לנווט לשם טוב יותר משותפיך.
פתרון החידה 150937
כדור הארץ והשמש נכנסו לתאור (והתנועות היחסיות נדרשו להיות זניחות) כדי לייצר מערכת ייחוס נייחת, באנלוגיה לשולחן ולאצבע הלוחצת על המטבע שמייצגת את הירח. אפשר היה כמובן להסתפק בירח עצמו.
פתרון החידה 150978
ברכות על חזרה לשם המשפחה.
כיצד איבדת אותו ומדוע - זו נראית לי חידה קשה בהרבה מזו שבה דנו זה עתה.
מטבעות היכון רוץ 150220
ליאור וליאור,

האם לנצח נצטרך "לבדוק" את כתובות האימייל שלכם? למה אתם לא מוסיפים שם משפחה, ובא לציון גואל?
ליאורה הכפולה 150235
אני חושב שגולגר לא כל-כך אוהב שקוראים לו גולגר, אולי בגלל זה הוא הוריד את שם המשפחה. יכול להיות שבאמת הגיע הזמן לכבד את בקשתו, ולהתחיל לקרוא לילד בשמו (הפרטי). נדמה לי שזה יואל.
ליאורה הכפולה 150236
אוהב לא אוהב, למה אנחנו צריכים לטרוח כל פעם מחדש?

קצת התחשבות בזולת, זה כל מה שאני מבקש. ואני מתפלא שזה לא מפריע להם. לי זה היה מפריע.
ליאורה הכפולה 150242
לך זה היה מפריע? כי לדעתי יש עוד כמה מגיבים באייל שמשתמשים בניק שלך.
מטבעות היכון רוץ 150252
יש פה לפי הבנתי אי הבנה שנובעת מהניסוח "הגלגל משלים סיבוב סביב עצמו".

נניח שביל מסמן את הנקודה על הגלגל, שנמצאת הכי קרוב אליו בתחילת הדרך, בצבע לבן, ואת הנקודה המרוחקת ממנו, שנוגעת בפני הירח, בסגול. אם בתחילת הדרך השמש נמצאת מעל ראשו של ביל, הרי שהנקודה על הגלגל שהכי קרובה אליה היא הלבנה. אם ביל נוסע כה מהר, שניתן להתעלם מתנועות הירח והארץ סביב עצמם וסביב השמש, הרי שלאחר מחצית ההקפה, שוב תהיה הנקודה הלבנה הכי קרובה לשמש (רק שעכשיו הירח יהיה בין הנקודה ובין השמש) והסגולה תהיה הכי רחוקה. במערכת ייחוס זו, בה הירח והשמש נייחים, "הגלגל השלים סיבוב סביב עצמו" לאחר מחצית ההקפה.

מצד שני, הנקודה הלבנה תחזור להיות הכי קרובה לביל, והסגולה תהיה הכי רחוקה ותיגע שוב בפני הירח, רק לאחר הקפה מלאה. כלומר: הנקודה הסגולה תיגע באותה נקודה על פני הירח בה נגעה בהתחלה. במערכת הייחוס בה ביל ו"מזלג" החד-אופן במנוחה, זהו המצב בו "הגלגל השלים סיבוב סביב עצמו". כשאנו רוכבים על אופניים, זו ההגדרה הטבעית שלנו לסיבוב, למרות שבנסיעה מישורית בה הגלגל קטן בהרבה מרדיוס העקמומיות, ההפרש בין שתי ההשקפות זניח. במובן זה, תשובתו של יובל רבינוביץ נראית נכונה.

ובמידה וגם צדקתי, הריני מתנצל בפני כל מי שקילקלתי לו.
צר לי צר 150541
זהירות: מה שנכון עם מטבעות משוננים, לא תמיד נכון לגבי גלגלים. כשגלגל מסתובב כדי היקפו, ההתקדמות על הקרקע עשויה להיות קטנה מהיקפו, משום שחלק מהתנועה מקדמת את הגלגל קדימה – אבל לא כל התנועה כולה. אינני זוכר את המונחים המדוייקים מפיזיקה (גלגול לעומת החלקה, כמדומני).
שאלה על גשם 149983
ובאותה הרוח -

לאחרונה תהיתי מהו האחוז שמכסה הדיו משטחו של דף מודפס ממוצע. הערכה שלי: בין עשירית אחוז לאחוז. יש למישהו רעיון + אמצעים איך למדוד זאת?
שאלה על גשם 149985
אפשר להדפיס ריבוע שחור על חלק ידוע מדף נייר ולבדוק את ההבדל במשקל, כך תקבל את משקל הדיו ליחידת שטח. עכשיו תוכל לשקול דף מודפס רגיל ולחשב את השטח ע''פ הפרש המשקל חלקי המשקל ליחידת שטח. הבעיה היא כמובן להשיג מאזניים מדוייקים מספיק.
שאלה על גשם 149988
אני רואה שמיץ כבר הציע שיטה אחרת. אז הנה ניסיון לפתור את בעיית המאזניים המדוייקים: להדפיס הרבה דפים ולשקול את מחסנית הדיו. פעם אחת להדפיס מאה עמודים שרבע משטחם שחור ולבדוק את ההפרש במשקל המחסנית. אותו תהליך לבי הדפסת דף טיפוסי - להדפיס הרבה דפים ולבדוק את ההפרש במשקל. אני מקווה שההפרש במשקל יהיה משמעותי מספיק כדי שמאזני מטבח יספיקו כדי לתת הערכה לא רעה.
שאלה על גשם 149986
בהינתן סריקה של דף שאתה רוצה לבדוק, אני יכול בקלות לקבוע את אחוז הפיקסלים הלא-לבנים, באמצעות Adobe Photoshop. המדענים בקהל יכולים לעשות זאת ב-MATLAB.
שאלה על גשם 149990
אתה חושב שתוכל לעשות את זה? כל דף יהיה טוב - אני רק רוצה לקבל סדר גודל.

(יש לי כמובן MATLAB, אבל אין לי סורק.)
אני יכול לנסות 149992
לפני כן, הניחוש שלי: חמישה אחוזים.
ובכן, התוצאות 149997
כפולת-עמודים מספר-קריאה:
מאמר ב"הארץ":
(הנתונים מתייחסים לאחוז הפיקסלים השחורים לאחר חלוקת הפיקסלים לשתי קבוצות לפי סף בהירות שנקבע שרירותית. התמונות המוקטנות דלעיל נועדו גם לשקף את בחירת ערך-הסף, למקרה שמישהו ירצה לערער עליה).
ובכן, התוצאות 150000
(וגם לשקף את בחירת השטח: בכפולת-העמודים בחרתי את כל שטח הנייר, כולל השוליים. במאמר בחרתי רק את גוף הטקסט, ללא הכותרת וללא שוליים).
ובכן, התוצאות 150005
תודה! וכל הכבוד על ההערכה המדוייקת.
תודה! 150086
דופקים את השחורים 149987
1}אתה יכול להשתמש בסורק,
2} או לחילופין לשלוח פקס שחור, פקס לבן ופקס עם כתוב ולבדוק את הפרשי זמן המשלוח‏1 .
3}נסה לצלם מספר עמודי ספר שונים על אותו עמוד במכונת צילום ותנסה לאמוד מתי הדף מכוסה לגמרי. יחד עם הנחה שהאותיות מפוזרות אקראית, אפשר לבנות נוסחה של כיסוי מול מספר צילום (בטח דועך מעריכית).
4} לבסוף - תגדיל במכונת צילום עד שאתה יכול למדוד שטח של אות בודדת,נרמל בהגדלה, ותכפיל במספר האותיות בדף

1אם כי עד כמה שזכור לי, בפקס יש דחיסה של האזורים הלבנים, אבל לא של השחורים אז זה כנראה יהיה מאוד לא מדוייק.
שאלה על גשם 149991
נזכרתי במאמר בעל הכותרת המופלאה
a drop of ink fell from my pen, it fell to earth , I know not when

לצערי איבדתי את מראה המקום המדויק, אבל השאלה היא על זמני הגעה ראשונים תחת כוח קבוע. המאמר עצמו הוא איום ונורא, אבל הכותרת, כאמור.
שאלה על גשם באותה הרוח 149998
דקור דף מודפס בסיכה מאה פעמים, בלי להסתכל. אתר את נקודות הדקירה (בעזרת מישוש מן הצד השני, או מול מקור אור). את הנקודות שהחמיצו את האותיות אפשר לאתר בקלות, האחרות דורשות יותר מאמץ.
בניסוי (שכוון לחלק המודפס בלבד) קיבלתי 93 דקירות בנייר לבן, ו- 7 דקירות באותיות (אותן קשה יותר למצוא, אגב).
כמובן שבניסוי כזה קשה להבדיל ביןהשטח המודפס, לבין החלק בדף שהוא כמטחווי-חוד-סיכה מן השטח הזה.
איזה יופי! 150002
קבל צרור ברכות על השיטה האלגנטית.

ועכשיו: כמה מלאכים יכולים לעמוד על ראש הסיכה בה השתמשת?
שאלה על גשם באותה הרוח 150004
על שימוש בשיטת מונטה-קרלו לא חשבתי. כל הכבוד!

תגובתך כמובן הזכירה לי את שיטתו של בופון למצוא בעזרת מחט את הגודל של המספר פיי. לינק:
שאלה על גשם באותה הרוח 150009
בשל שיטת הדגימה, יתכן שיש דגימת חסר לאזור הסמוך לשולי הדף. אם אתה מסתדל לא להחמיץ את הדף, סביר שאתה לוקח טווח ביטחון מהשוליים.
מכיוון שהאזור הסמוך לשוליים נוטה להיות לבן יותר, נראה שהתוצאה שלך מוטה כלפי מעלה.
שאלה על גשם באותה הרוח 150014
אפשר לצלם את הדף את סביבות המרכז של דף גדול יותר, ולספור רק את הדקירות שנופלות בתוך הדף המקורי.
נאו נאצים 150001
שלום לכולם!! לפני כמה ימים קראתי מאמר בעתון "הארץ" של גילי גלילי על נאו נאצים בישראל, תופעה שצמחה בשנים האחרונות. הייתי רוצה לדעת מה אתם יודעם על הנושא הזה? ומה אתם חושבים על כך?
נאו נאצים 150092
אולי לילי גלילי.
נאו נאצים 150108
אולי גלילאו גלילי.
שלח אחרים למותם 150122
אין לי תשובה קונקרטית לשאלה, אבל צריך להתחיל היכן שהוא.

יש כל מיני מיתוסים על אבירים הנשלחים להילחם בדרקונים,פיות ושאר מרעין-בישין ורק אחד שורד.
שלוש דוגמאות אקראיות

- אודיפאוס והספינקס
- תזאוס והמינוטאור
- מונטי פייתון והגביע הקדוש ( הקטע עם הסנונית האפריקאית)

לא יודע מה הקשר לייצוג בערבה, אבל הקשר הישראלי של תזיאוס זה דרך אריאדנה.
שלח אחרים למותם 151464
אדיפוס (או אוידיפוס, אבל לא אודיפאוס) לא נשלח להילחם בספינקס, אלא פגש במפלצת על חומות תבאי, כשהגיע לעיר, לבדו.

איך קשורה אריאדנה לישראל?
שלח אחרים למותם 151823
התכוונתי שהספינקס ''שלח'' אחרים למותם אבל לא אותו (כי הוא פתר את חידת הטריוויה שלו).

באשר לאריאדנה, אתה צודק, התבלבלתי עם אנדרומדה.
150793
אסוציאציות חופשיות:

סמל האפלולית - אולי חיה? (פומה? פנתר שחור?)
שאיפה למרומים - איקרוס?
רמז ראשון לחידתי 151982
הראשון חי בתנ''ך. השני גם בספר, באורך דומה.
רמז ראשון לחידתי 152206
אולי אחאב?
רמז ראשון לחידתי 152215
לי יש בעיה עם ה"לא מיוצג בערבה". בדוגמה של אחאב- למה אחאב לא מיוצג בערבה יותר מכל אדם אחר שלא מיוצג בה? ה"לא מיוצג" הזה הוא בעיה, עדיף לשאול על מי שכן מיוצג, לא על מי שלא. אלא אם יש כאן טריק (שהשם לא כלול באותיות המלה "ערבה" למשל. אבל גם אז עדיף לשאול על מה שכן כלול..).
רמז ראשון לחידתי 152221
חשבתי שאולי ממלכת ישראל לא שלטה בערבה באותה תקופה?
כן. וכדי לחדד- 152311
באזור הערבה יש הרים ונחלי-אכזב על שם מלכי יהודה בלבד. כלומר אין ''נחל-אחאב'' בערבה.
כן. וכדי לחדד- 152326
זה מבחינתי עונה על "לא מיוצג". אותי שיכנעת. עכשיו מה עם "שלח *אחרים*"? ישמעאל אמנם ניצל אבל הקפטן(כמדומני) נגרר למצולות. מצד שני, "שלח את עצמו ואחרים" מצלצל פחות טוב ואינו סותר את "שלח אחרים".
יפה! 152360
אתם ממש בכיוון. היעזרו בחבר א''ש אייל.
אולי הכוונה למלוויל עצמו? 152385
יש איזה קשר בין השם מלוויל לרעי איוב?
יפה! 152422
החברה א.ש.אייל!
כן. וכדי לחדד- 152359
אבל אם כך, אז אחאב אינו מיוחד בכך שאינו מיוצג בערבה, שהרי הוא אחד מהרבה מלכים של ישראל.
כן. וכדי לחדד- 152370
לא אמרתי שאני מרוצה מכל העניין..
את אחאב הרי אפשר להגדיר בפשטות כ"בעל השקית". לא?
זה משהו שבאמת מיוחד לו.
שו שקית? 152386
למה ירמזון?
איזבל היתה זרה ונוכריה 152389
שו שקית? 152390
''איזבל''. שקיות כתומות כאלה, לאיסוף אשפה.
LOL 152392
בואי נתחתן!
רמז ראשון לחידתי 152226
בעניין הערבה הבעתי את דעתי ELSEWHERE אבל אני דווקא מוטרד מה"אחרים" בשלח אחרים למותם, הרי גם את עצמו שלח למותו?
אחאב? 152208
רמז ראשון לחידתי 152328
האם זה קשור לרעיו של איוב?
אליפז וצופר הם ישובים בערבה. יש גם משהו שנקרא מחנה בלדד (בערבה?).
היחיד שאינו מיוצג בערבה הוא אליהוא. שמו כשמו של אליהו הנביא, אשר שלח את נביאי הבעל(?) אל מותם.
רמז ראשון לחידתי 152338
שכחתי להוסיף כי הוא עצמו לא מת, כמובן, מעולם.
רמז ראשון לחידתי 152432
האם אין ב- "מובי דיק" דמות נבואית בשם אליה ששולחת נבואת פורענות על המשתתפים במסע?
Thar she blows! 152526
בעילעול ראשון לאחר שנים ב"מובי דיק" אכן יש דמות בשם אליהו ואפילו דמות בשם קפטן בלדד , שמאחל כל טוב למלחי ה"פקוד" לפני יציאתם למסע (נדמה לי שהוא היה אחד המארגנים). אולי בלדד זה הוא השולח אחרים למותם?
Thar she blows! 152590
אם כך, נראה לי שטעיתי כשצירפתי את אליהוא למניין הרעים (למרות שאליהוא ומכאן אליהו מתקשרים שוב לאחאב...). למעשה בלדד הוא זה שאינו מיוצג בערבה. בלדד ב''מובי דיק'' שולח אחרים אל מותם, פרט לאחד, לישמעאל.
Thar she blows! 152592
בלדד אכן אחד מבעלי "הפקוד". הוא מופיע לראשונה בפרק 16 ושם יש תיאור משעשע של איך בשיטת השוטר הטוב והשוטר הרע, קצת מרמים את ישמעאל במשא ומתן על הסכם האופציות שלו.
Pequod 152610
מישהו יודע מה מקור או משמעות השם?
Pequod 152653
על פי הספר- שבט אינדיאני מאיזור מאסצוסץ (או איך שכותבים את זה).
מסצ`וסטס 152778
כל הכבוד! 152865
ברכות *לחברה* א"ש אייל, ולשאר המשתתפים שתרמו את חלקם.

למי ששאל, הפקווד אכן נקראת על שם שבט אינדיאני (היום נהוג לתעתק את שמו Pequot), שחי באזורים שונים במדינות מסצ'וסטס וקונטיקט.
טובריש 152874
אולי בהזדמנות זאת החברה א.ש. תוכל לספר איך היא הגיעה לאסוציאציה המבריקה לרעי איוב? או שזה אחד המיקרים שאי אפשר להסביר?

והחבר אסף - האם באמת ציפית שהחידה תיפתר ללא רמזים כלל? האמון שלך ביכולת קוראי האתר מאוד מחמיא לקולקטיב.

אגב, בעותק שלי של מובי דיק, בהתחלה, מופיעה המילה העברית ללויתן כ "תר". האם זה שיבוש סופרים ל"תנין"?
אמיקוס 152875
האמת היא שניסחתי את השאלה באופן אחר, קל יותר, ועורך הטריויה המרושע הקשה עליכם יותר. הוא גם זה שדחק בי *לא* לתת רמזים אלא אם לא תהא התקדמות; הוא טוען שהאיילים החריפים מפתיעים כל פעם מחדש, והוא צודק.

אשר למופיע בעותק העברי שבידיך, אינני יודע.
אמיקוס 152877
לא, לא, בעותק האנגלי מופיעה המילה ''תר'' באותיות עבריות.
אמיקוס 152878
אוף, גם אני נפלתי במלכודת!
סופשבוע בדרום 152940
התלבטתי בין ''גן הקקטוסים'' באליפז לבין ''פנינה במדבר'' בצופר.
יפה! 152361
אכן, קשור לרעיו של איוב.
רמז ראשון לחידתי 152464
"אליהוא בן ברכאל הבוזי ממשפחת רם".
"בוז" היה שם העט תחתיו פירסם דיקנס את רשימות הפיקוויקים (ספר העולה בנפחו על מובי דיק).
מי ירה ומי זה שם נפל?
איכה ישבה בלדד 241704
(מכתב שלישי)
מתברר שהיה בערבה גם "בלדד", והפך ל"צוקים". לאחרונה, לדברי כותב המכתב; כנראה שקנה המידה שלו לזמן שונה משלי, כי לפני 12 שנה יצא לי להיות שם (בנסיבות מפוקפקות שלא זה המקום לפרטן), ושם המקום כבר היה צוקים.
כל החידות נפתרו? 152868
כי יש לי חידה קצרצרה
לך על זה 152879
חידה קצרצרה 152881
מה משותף ל-
1,000
2,065+10
20,000
תשובת תם 152884
כולם מספרים שלמים בעלי יותר משלוש ספרות?
חידה קצרצרה 152887
20,000 תמיד מתקשר לי עם ז'ול ורן. מישהו יודע איך להמשיך מכאן?
חידה קצרצרה 152890
אולי שאר המספרים גם: פיליאס פוג? על כמה היתה ההתערבות?
חידה קצרצרה 152895
20000 לירות (ובאמת מוזר שהספר הזה לא הוזכר אחרי תגובה 150013).
חידה קצרצרה 152990
נסו כיוון אחר.
חידה קצרצרה 153134
רמז?
חידה קצרצרה 153395
סתם כדי שהחידה לא תשאר יתומה אז הנה רמז, שלדעתי הוא מאד עבה:

1,000=300+700
חידה קצרצרה 153415
הרמז כנראה כל כך עבה עד שהוא מסתיר לי את הפיתרון. אין לי רעיון. למישהו אחר יש?
חידה קצרצרה 153431
לא, אין לי שום רעיון, אבל אני יכול לאשר שבאמת 1000=300+700
מורבידיות 153452
לא קשור לרמז, אבל אולי המספרים הם נפגעים במלחמות? 1000 דומה למספר הנפגעים בלבנון, 2065? אולי יום כיפור?
חידה קצרצרה 153490
השלש מאות הם לוקקי המים שגויסו ע"י גדעון?
חידה קצרצרה 153507
אה. את מסתכלת בכיוון הנכון. שימי לב לרמז 1000=300+700
חידה קצרצרה 153512
אולי משהו עם שלמה המלך? שבע מאות נשים ושלש מאות פילגשים?
חידה קצרצרה 153552
כן. אכן.
חידה קצרצרה 153567
מעיינותי נסתתמו. עכשיו הגיע הזמן לחכמים ממני, בילינסקי, שכ"ג וכו'.

או אולי עוד רמז? רוח חן ותחנונים?

אולי שאלה מנחה לגבי הרמז: שאר המספרים בחידה (בתגובה 152881), כולם תנכיים?
חידה קצרצרה 153579
שאר המספרים אינם תנכיים, אבל, כאמור, יש קשר במושאם.
2065 153581
לפי מנין לפורלו, רשימת כיבושיו של דון ג'יובאני כוללת:
איטליה: 640
גרמניה: 231
צרפת: 100 (פונקט!)
טורקיה: 91
ספרד: 1003
10+ 153584
זה לא שאני מבין גדול באופרות, אבל אחרי תגובתו של האלמוני שמעלי יכולתי להפעיל את דוד גוגל ביעילות, ולמצוא שדון ג'יובאני התכוון לכבוש עוד לפחות עשר נשים באחר הצהריים שאחרי שיחתו עם לפורלו.

חידה קצרצרה 153582
הכדורסלן ווילט צ'מברליין שכב עם 20,000 נשים:
חידה קצרצרה 153583
שתי נשים בלילה, *כל לילה*, במשך למעלה מ- 27 שנים.
ועוד נשאר לו כח לשחק כדורסל.
וואו!
לא נותר אלא 153594
לצטט בפני הקוראים הזכרים המתוסכלים את הרופא מהבדיחה העבשה ההיא, שאמר לזקן בן השמונים: אז תגיד שגם אתה יכול לרוץ פעמיים בשבוע...
חידה קצרצרה 153626
אכן חן חן כן לכולכן.

סתם מעניין אותי אם גם ה20K גיגלת או שזה ידע אישי. על החידה הזו חשבתי כשבמקרה נתקלתי במספר הזה כשחיפשתי משהו אחר לגמרי.
חידה קצרצרה 153657
זה היה ידע אישי מעורפל, שקיבל אישור לאחר חיפוש.
חידה קצרצרה 153667
גם אתה לומד בפקולטה לידע חסר-ערך?
חידה קצרצרה 618738
עכשיו אפשר להוסיף לחידה 1,200 + 40
חידה קצרצרה 618819
?
חידה קצרצרה 618856
מה, צריך רמז?
(למקרה שהפסיק היה מבלבל: 1200 + 40)
חידה קצרצרה 618936
כן, צריך רמז.
חידה קצרצרה 628002
אירועי הימים האחרונים הזכירו לי שעוד לא רמזתי.
הרמז: רק 40 נשים.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים